Met beter leiderschap krijg je veel meer voor elkaar en geef je een impuls aan de groei van je bedrijf. Maar hoe goed ben jij eigenlijk als leider van jouw bedrijf? En wat levert het op als je er nóg beter in wordt?
Wat hebben Jezus, Mohammed, Barack Obama, Martin Luther King, Oprah Winfrey en Moeder Theresa gemeen? Het zijn beroemde leiders en beeldbepalende figuren. Mensen die niet weglopen voor hun verantwoordelijkheden, en écht ergens voor staan. Hierdoor is het ze gelukt, of lukt het ze, om massa’s mensen in beweging te zetten. Hedendaagse zakelijke leiders zijn Elon Musk, Jeff Bezos en Richard Brandson. Minder bekend maar ook een leider om in de gaten te houden is Reshma Saujani. Zij probeert de genderkloof in de techwereld te dichten met de non-profit organisatie Girls Who Code. Ook Nederland kent talloze inspirerende zakelijk leiders. Zo spraken wij onlangs zelf nog Robert Dingemanse voor een Groeivoer podcast die een vliegende auto heeft gebouwd. Als hij geen goed leider was geweest, dan was dit hem waarschijnlijk helemaal niet gelukt.
1. Wanneer jij groeit als persoon, groeit jouw bedrijf
Échte leiders zijn in de eerste plaats een goed leider voor zichzelf. Want wie geen leiding geeft aan zichzelf, zal dat ook niet doen aan anderen.
Persoonlijk leiderschap gaat over jezelf aansturen en doelen realiseren door je eigen kwaliteiten en talenten volledig te gebruiken. Dat begint met jouw persoonlijke drive, sterke punten en valkuilen ontdekken. Het heeft ook te maken met bewuster kiezen waar jij je tijd, geld en energie aan wilt besteden. Kiezen, in plaats van vóór je laten kiezen.
Is dit waardevol voor jou? Start dan met het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap door er meer over te lezen. Of ga eens praten met een coach. Lid worden van een mastermind waar persoonlijk leiderschap centraal staat is een andere optie. Kom eens kijken bij Groeivoer, daar staat de groei van onze clubleden centraal. Want als jíj groeit als ondernemer, komt jouw bedrijf daar achteraan.
2. Je zet mensen in beweging
Goed leiderschap, hoe je het ook aanpakt, creëert alignment en flow. Het resultaat: alle neuzen staan dezelfde kant op. Mensen zijn op elkaar afgestemd. Dat geldt niet alleen voor de professionals uit jouw team, maar ook de flexibele schil zoals de leveranciers en zzp’ers die je inhuurt. Maar je zet ook jouw klanten en samenwerkingspartners in beweging. En trekt de aandacht van de media, die jouw verhaal oppikt en daar aandacht aan geeft.
Als leider je eigen medewerkers meenemen is misschien nog wel het lastigst. Vooral wanneer je met je bedrijf door een nieuwe groeifase gaat.
Topondernemer Eric Stubbé van ALLSAFE, onlangs bij ons te gast voor een Groeivoer podcastgesprek, weet daar alles van. Hij pakt dit daarom pragmatisch en slim aan. Eric: ‘Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt in het behalen van de doelstelling, heb de mensen meegenomen in het groeipad. Ik legde ze een specifieke case voor en vraag welke optie ze zouden kiezen. Vervolgens vraag ik ze om in kaart te brengen wat die keuze betekent voor hun afdeling. Welke taken moeten worden opgedeeld, welke professionals heb je daarvoor nodig etc. Zo kom je samen tot een stramien, een uitvoerbaar plan. Het is eigenlijk een kwestie van het toepassen van verandermanagement.’
3. Je trekt blijvend talentvolle professionals aan
Een derde voordeel van goed leiderschap is dat je blijvend talent aantrekt. Dit is hét succes ingrediënt van een succesvolle onderneming.
Wie zegt dat?
Nou bijna álle topondernemers die wij spreken op onze maandelijkse bijeenkomsten en voor onze Groeivoer podcast.
Benieuwd wat ze hier dan over zeggen? Lees of luister dan het verhaal van Kalo Bagijn, CEO van Brand New Day. Zijn mening? De kwaliteit van jouw medewerkers bepaalt het succes. Ali Niknam van Bunq Bank werkt daarom alleen maar met de allerbeste mensen. Anders gaat het hem, zoals hij ons vertelde, niet lukken om de bank internationaal op de kaart te zetten. ‘Ons personeel maakt ons tot wie wij zijn, we kunnen niet zonder ze,’ vertrouwde Ronald van Van der Streek bier ons toe.
Wat is er voor nodig om A-players aan te trekken? Inderdaad.
Goede leiderschapskwaliteiten. Je moet een goed verhaal hebben. Liefst ook een beetje charisma. Maar zo niet, in ieder geval een boodschap waar talentvolle professionals écht in geloven. Waar ze hun huidige baan voor zouden willen opzeggen.
4. Je trekt de juiste klanten aan (én meer!)
Een leider zijn in jouw markt is een kwestie van thought leaders worden. Ervoor zorgen dat jij de beste bent in jouw markt. Dat je in de top 3 van bedrijven staat in jouw niche.
Ons advies? Stel jezelf constant de vraag: hoe kan ik de meest waardevolle speler worden in mijn markt. Werk daar blijvend aan. En ontwikkel daar een sterke visie op. Want met een goed verhaal trek je blijvend klanten aan.
Blijf dat verhaal ook vertellen. Laat jezelf zien. Mensen doen zaken met mensen, we zijn van nature nieuwsgierig wie de man of de vrouw of het team achter het bedrijf is. De oprichters van Young Capital bijvoorbeeld zitten daarom elke week bij klanten aan tafel. Om te weten wat er speelt, maar ook omdat founder sales nou eenmaal erg goed werkt.
5. Haal meer uit je mensen
Ondernemers zijn vaak firestarters, en erg goed in de start-up fase van een bedrijf. Net zoals Winston Churchill een échte wartime president was, ofwel goede leider in de oorlog. Maar als naoorlogse president faalde hij. Hij was niet zo goed in diplomatiek.
Hoe zit dat bij jou? Ben jij ook een goed operationeel leider, of kun je daar maar het beste buiten blijven?
Merijn Everaarts deed bewust een stap opzij. Hier lees je een blog over ons gesprek met de oprichter van Dopper daarover . Hij is iets te veel een my way or the highway-type, vertelde hij. En daarom zette hij een stap opzij voor Virginia Yanquilevich die hij uitkoos als de nieuwe CEO voor Dopper. Sindsdien is er weer rust in de tent. En kan Dopper weer volop verder groeien.
Een stap opzij zetten omdat jij geen goede leider bent, is misschien niet meteen goed voor je ego.
Maar wel voor de groei van je bedrijf.