Growth Marketing 101: Wat is het en hoe werkt het?

Op 7 april komen Chris Out en Marieke Pijler bij de Groeiclub voor Ondernemers een talk geven over Groeipositionering. In dit artikel nemen we jou vast mee in dit onderwerp.

De zakenwereld van vandaag wordt gedomineerd door verandering. Het vermogen om je aan te passen is één van de meest gewilde skills geworden. Als ondernemers hebben we vaak de neiging om oude manieren uit te wissen en nieuwe manieren te bedenken die falen en onzekerheid accepteren; allemaal om innovatieve oplossingen te creëren die inspelen op de behoeften van klanten.

Dezelfde mentaliteit is vaak te vinden in de marketing van vandaag, waar het tempo van verandering constant versnelt. Om door te breken en op te vallen, is er een nieuwe en krachtige manier om het verlangen van jouw klant te stimuleren en een succesvol klantenbestand op te bouwen, en dat wordt growth marketing genoemd.

Wat is growth marketing?

Growth marketing is een aanpak die gepaard gaat met een overtuigende strategie en het diepe inzicht dat groei wordt beïnvloed door meer dan alleen het werven van nieuwe klanten. Het begint bij het traditionele marketing model dat zich richt op merkbekendheid en acquisitie, en voegt verschillende andere fasen toe; waardoor een bedrijf snel kan schalen door een standvastige focus op elke fase van de pirate funnel: awareness, acquisition, activation, retention, revenue en referral.

Groei zonder klantbehoud is voor de meeste bedrijfsmodellen eigenlijk geen groei. Dit is de reden waarom growth marketing zich richt op het aantrekken en behouden van meer betrokken klanten, door ze centraal te stellen bij elke actie die het bedrijf onderneemt. 

Dit zijn de 4 belangrijkste kenmerken van growth marketing:

1. Growth marketing is gebaseerd op data

Een van de grootste voordelen van growth marketing in vergelijking met traditionele marketing, is dat alle beslissingen gebaseerd zijn op data in tegenstelling tot beslissingen op basis van je onderbuikgevoel en aannames. Alles wordt bijgehouden, gemeten en verantwoord, zodat je weet waar jouw marketingbudget naartoe gaat en hoe het presteert. 

Streven naar een “North Star” is de belangrijkste succesfactor. Je North Star-metric hoeft niet per se verband te houden met inkomsten, maar moet worden van wat écht waarde biedt aan de klant; hiermee kan je bijhouden of jouw product genoeg impact maakt en hoe jouw bedrijf het volhoudt in de toekomst.

2. Growth marketing richt zich op agile marketingactiviteiten

Een growth marketing team werkt niet op basis van een jaarplanning, maar in sprints of een beperkte tijdsperiode, zoals 30-90 dagen. Je experimenteert constant experimenteren met niet-geteste of onconventionele oplossingen om het bedrijf op een zinvolle manier te laten groeien. Het is veel vallen en opstaan, maar zorgt er wel voor dat je begrijpt wat werkt en wat niet.

Growth marketing betekent ook dat je constant blijft leren en nieuwe manieren zoekt om de customer journey te verbeteren via verschillende strategieën.

3. Growth marketing is klantgericht

Het bieden van waarde aan klanten en het opbouwen van loyaliteit zijn belangrijke onderdelen van growth marketing.Deze authentieke betrokkenheid op meerdere kanalen, zal er uiteindelijk toe leiden dat klanten terugkomen voor meer en ambassadeurs van jouw merk worden.

4. Growth marketing teams hebben een breed scala aan vaardigheden nodig

Van engineering en ontwikkeling, tot copywriting, ontwerp en affiniteit met tools en online platforms. Growth marketing teams hebben zowel creativiteit als analytische vaardigheden nodig om verbazingwekkend nieuwe niveaus van gegevens te interpreteren. Bovendien moeten alle experts op het gebied van growth marketing snelle leerlingen en snelle adapteurs zijn.

Dit zijn de 3 vereisten van growth marketing:

1. Een duidelijke visie en een bedrijfsstrategie

Voordat je een growth marketingstrategie kan implementeren, moet je een duidelijke visie en een bedrijfsstrategie hebben. Met andere woorden, het is belangrijk om duidelijk te documenteren wat je bent, wat je probeert te bereiken en wie je doelgroep is.

2. Toegang tot de juiste gegevens

Jouw growth marketing team heeft niet alleen toegang nodig tot marketing statistieken, maar ook tot zakelijke statistieken om erachter te komen welke kanalen, berichten en tactieken het beste zijn om levenslange vaste klanten te genereren.

3. Agile cultuur

Zoals we al eerder zeiden, moeten de dingen vrij snel vooruitgaan om growth marketing experimenten te laten slagen. Dit betekent dat de marketingafdeling constant samenwerkt met klanten succes, verkoop, productbeheer en leiderschap. Een open cultuur, waar mensen zich kunnen uitspreken over problemen of mogelijke oplossingen, is ook een essentiële voorwaarde.

Kortom, growth marketing is een duurzame, geüpdatete versie van conventionele marketing die geschikt is voor ondernemers die hun concurrentie te slim af willen zijn en meer willen weten over hun klanten en hen uiteindelijk tot echte ambassadeurs willen maken. Het gaat niet alleen om bewustwording, het gaat om het werven van klanten die jou trouw blijven.

Wil je aan de slag met Growth hacking?

Lees hier hoe je Thinking Time inplant voor jezelf.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!