Vorige week donderdag 7 juli kwam de Groeiclub samen voor het maandelijkse event dat ditmaal volledig in het teken stond van community building. Wij werden hartelijk ontvangen bij Creative Valley in hartje Utrecht voor een inspirerende middag en een heerlijk diner.
Maartje Blijleven, ervaren (online) community builder en bekend van haar boek “We Love Communities”, gaf een masterclass community building waarin zij stelde dat een goede community in drie gevallen een aanwinst moet zijn om succesvol te zijn:
#1 Jouw bedrijf moet winnen
Een community opzetten kan heel wat bloed, zweet en tranen kosten dus dan wil jij ook dat jouw bedrijf ervan profiteert. Maartje liet zien hoe haar bedrijf met behulp van haar community wendbaarder werd en flink wist te groeien. De wendbaarheid kwam doordat wanneer zij een nieuw product lanceerde, bijvoorbeeld haar podcast of boek, ze direct haar community kon mobiliseren deze te gaan luisteren of lezen. Deze mensen waren al enthousiast over haar eerdere producten en waren dus makkelijk te overtuigen om zich te verdiepen in het nieuwe product. De groei van haar bedrijf kwam o.a. doordat in haar community leden onderling haar producten gingen aanprijzen. Betere marketing bestaat niet!
#2 De leden van de community moeten winnen
Een community moet een plek zijn waar mensen graag komen en verblijven. Onze gastheer Laurens van Doorn, eigenaar van Creative Valley, liet zien hoe je dat kunt bereiken met een werkplek. In een interview met Gerhard vertelde hij hoe hij Creative Valley volledig heeft ingericht om mensen samen te brengen en zich thuis te laten voelen. Belangrijk daarbij is dat het restaurant en de bar centraal staan in het gebouw met daar omheen de werkruimtes. De plek om te verbinden staat centraal en nodigt ondernemers uit om elkaar te ontmoeten.
Datzelfde geldt voor een online community zegt Maartje. Ook online moet er een sfeer gecreëerd worden waar leden zich thuis voelen. Maak van je community een digitale woonkamer en verwelkom nieuwe leden met een persoonlijke boodschap. Wanneer mensen zich thuis voelen zijn ze het snelste bereid kennis en ervaring te delen en halen jouw leden extra veel winst uit jouw community.
#3 En uiteraard, jij als ondernemer moet winnen
De winst voor jouw bedrijf, zoals genoemd bij #1 is voor jou als ondernemer van belang, maar het mooiste is wanneer jij er ook persoonlijk door groeit. Een community is de beste manier om feedback te krijgen uit jouw klantenkring. Feedback waar jij als ondernemer en persoon van kan groeien.
Dat een community ook plezier kan geven liet ondernemer en Groeiclublid Sherif zien toen hij tijdens het event op de hotseat zat. De hotseat is een terugkerend item bij de Groeiclub waarin een ondernemer centraal staat die vragen heeft over de toekomst van zijn bedrijf en daar feedback over wil hebben van de Groeiclub community. Het viel alle aanwezigen op dat Sherif een vonkel in zijn ogen kreeg toen hij vertelde over de community van zo’n 300 chauffeurs die hij met zijn bedrijf heeft opgebouwd. “Mensen kennen mij als de man met de baard en de man met 300 chauffeurs” zei hij trots.
Het event werd afgesloten met een diner waarbij alle Groeiclubleden konden terugblikken op de dag. De aanwezige ondernemers deelden hun eigen ervaringen met communities en overtuigde anderen om na lange tijd twijfelen toch met die community te beginnen. Na de vele tips die de eerdere sprekers hadden gegeven blijkt een simpel “Gewoon beginnen! Wat heb je te verliezen?” soms toch de beste aanmoediging te zijn. Een goede community is dus een win-win-win, voor iedere deelnemer een succes! Wil jij meer te weten komen over Maartje Blijleven en de kracht van online communities, luister dan naar aflevering 124 van de Groeivoer Podcast voor Ondernemers