Hoi! Superleuk dat jij binnenkort te gast bent in de Groeivoer Podcast! In dit korte blog lees je wat je te wachten staat en hoe jij je kunt voorbereiden op ons gesprek. Als je niet zelf alle voorbereidingen doet, deel deze informatie dan ook met andere relevante personen. Bijvoorbeeld je personal assistant of iemand van je marketingafdeling.
1. Korte geschiedenis van de podcast
In 2019 begon ik de Groeivoer Podcast uit persoonlijke interesse en nieuwsgierigheid. Hoe zouden andere ondernemers hun problemen oplossen? Wat kunnen we van elkaar leren? In 2020 won ik, totaal onverwacht, de BNR Dutch Podcast Award en werd Groeivoer uitgeroepen tot beste zakelijke podcast van Nederland (check dit filmpje)! 🏆 Voor mij een mooie aanmoediging om door te gaan met de podcast.
Inmiddels heb ik ruim 235 afleveringen gemaakt en honderden ondernemers geïnterviewd. 🎙️ Van veelbelovende startups, tot grote namen uit de Quote 500 zoals John Fentener van Vlissingen (BCD Travel), Corinne Vigreux (TomTom), Ali Niknam (Bunq), Job van der Voort (Remote) en vele, vele anderen.
Ik vind het erg interessant om mensen met een groot bedrijf te interviewen, maar spreek met net zoveel plezier een ondernemer die een klein bedrijf heeft. 😊 Het verhaal telt, of je als ondernemer nu tonnen, miljoenen of miljarden ‘waard bent’.
2. Iets meer over mij
Met wie ga je eigenlijk in gesprek? Met mij dus, Gerhard te Velde. Als je mij nog niet kent, check dan even mijn LinkedIn en lees hier mijn levensverhaal. 📖
Groeivoer is een one-man-show, maar ik heb gelukkig wel wat hulp erbij. 🙌 Het kan dus ook zijn dat iemand van mijn team contact met je opneemt en dat je mij op de opnamedag samen met een collega ziet verschijnen.
3. Doel en format van de Groeivoer Podcast
Het doel van de Groeivoer Podcast is om ondernemers te helpen bij hun groei. We hebben twee soorten afleveringen.
Diepte-interviews, waarin we een ondernemersverhaal vertellen. Hier besteden we aandacht aan jouw persoonlijke groei en de groei van je bedrijf. Ik praat graag over de lessen die je hebt geleerd tijdens je ondernemersreis. En daarbij zijn de kwetsbare momenten extra interessant.
Boekafleveringen, waarin we boeken bespreken die relevant zijn voor ondernemers.
Het is prettig als je tijdens het gesprek steeds de luisteraar voor ogen probeert te houden. Hoe kan wat jij hebt meegemaakt, relevant zijn voor andere ondernemers?
In principe is de Groeivoer Podcast een interviewformat, waarin je vragen beantwoordt. Maar je mag ook gerust vragen terugstellen als je wilt. Ik heb zelf ruim 15 jaar ervaring als ondernemer en natuurlijk ook veel ondernemers gesproken.
4. Inhoud: waar spreken we over in de podcast?
Groeivoer is een verhalende podcast, dus het is fijn als we de belangrijkste verhalen en anekdotes uit je geschiedenis halen en bespreken. Verhalen blijven het allerbeste hangen bij de luisteraar. Daarnaast zoeken we natuurlijk naar de beste lessen, inzichten, methoden. Dus jouw reflecties op wat er gebeurd is. Wat je geleerd hebt, en hoe anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.
In de podcast stel ik een aantal vaste vragen. Mijn beginvraag gaat over jou persoonlijk. Wie was je als kind, hoe ben je opgegroeid, etc. Het doel hiervan is om een beeld te krijgen van jou als mens. 🌱 Uit wat voor gezin kom je, wat heb je meegekregen, etc.
In het midden van de podcast gaat het vaak over hoe je jouw bedrijf hebt opgezet, welke obstakels je tegenkwam en hoe je die hebt overwonnen. 🚧Hier komen dus je beste verhalen en de inzichten daaruit terug.
Mijn slotvraag gaat altijd over je belangrijkste levensles of ondernemersles (of allebei). Hier kun je van tevoren ook alvast over nadenken. 🤔
5. Praktische punten
Ik neem mijn interviews vaak op locatie op. Dat betekent dat ik naar jou toe kom en mijn podcast studio meeneem naar jou en daar opbouw.
We nemen zowel audio als video op. Omdat je ook op beeld komt, is het slim om iets kleurrijks aan te trekken. 🌈 Het is prettig als we een plek in jouw pand hebben die er leuk uitziet. Stuur mij ook altijd van tevoren een korte video van je omgeving, zodat ik weet welke apparatuur we mee moeten nemen.
Ik heb ongeveer een uur van tevoren nodig om op te bouwen, dat doe ik graag ongestoord.
Het is fijn als jij:
1. Van tevoren een video stuurt van de ruimte waar we opnemen, zodat ik weet welke apparatuur ik mee moet nemen.
2. Een parkeerplek voor me hebt en het duidelijk is hoe ik je pand binnenkom. 🅿️
3. Zorgt dat de plek waar we opnemen er leuk uitziet/de opnameplek videogeniek is. We kunnen ook improviseren.
Soms nemen we op in een studio die ik voor de gelegenheid huur.
Soms neem ik een podcast online op, dat doe ik via Riverside. Je ontvangt van tevoren een link. Let bij online opnemen op de volgende punten:
1. Regel een goede microfoon. Hoe beter jouw microfoon, hoe beter je audio. 🎤
2. Zorg voor een rustige ruimte zonder bijgeluiden.
3. Zorg voor een leuke achtergrond, zodat het er een beetje leuk uitziet.
4. Zorg voor stabiel internet, liefst bedraad. Een haperende verbinding = probleem.
6. Promotie
We ontvangen van tevoren graag een professionele foto van je. Daarmee maken we een visual, die we gebruiken voor de promotie. Als we goede video hebben, dan nemen we daar korte clips uit ter promotie.
Het is fijn als jij ook helpt om de podcast te promoten. Dat kan je van tevoren al doen, door het gesprek aan te kondigen op je socials. 📢
Je kunt het ook op de dag zelf doen, als ik bij je ben. Het is ook leuk/handig als we even samen een foto nemen. Als ik iemand bij me heb, kan die persoon dat doen; als ik alleen kom, is het fijn als iemand van jouw team even een foto van ons kan maken.
En natuurlijk is het grote moment om te promoten, de publicatie van de podcast. Je krijgt direct na publicatie een e-mail van ons met de relevante links naar de podcast en promotiemateriaal.
Weggeefacties. Wat ook vaak goed werkt, is om een call-to-action te bedenken, waarbij mensen iets krijgen als ze contact opnemen met jou. Bijvoorbeeld door mensen een gratis proefpakket ter beschikking te stellen van je product, of door een aantal gratis boeken weg te geven. 📚 Deze call-to-action (CTA) bespreken we altijd samen.
Tot slot adviseren we altijd om nog 1 of 2 ’throwback’-momenten te plannen. Bijvoorbeeld na 3 maanden, en na 12 maanden. Je kunt dan terugkijken op de aflevering en er nog even een extra zetje aan geven. Hierbij kun je eventueel ook quotes/korte video’s uit het gesprek gebruiken die je nog niet eerder gebruikt hebt. 🗨️
7. Privacy en gebruik content
De gemaakte content is eigendom van Groeivoer BV. We gebruiken de content om ondernemers te inspireren. Delen van de content gebruiken we om de betreffende aflevering te promoten. We stellen de content ook graag aan jou ter beschikking zodat jij deze richting jouw achterban kunt gebruiken.
Actiepunten! 😉 Wat kan je doen?
Je weet nu alles wat je moet weten voordat je te gast bent in de Groeivoer Podcast. Tijd om concrete actiepunten te noemen 😉
Wat kun je doen?
- Stuur ons een professionele foto van jezelf. Als je twijfelt over de juiste foto, stuur dan gerust meerdere. Zorg ervoor dat de foto rechtenvrij is en/of dat je de fotograaf vermeldt. Dit voorkomt dat wij een boete krijgen voor het gebruik van foto’s waar rechten op rusten.
- Maak een kort videootje van de ruimte waar we opnemen en stuur die via WhatsApp naar mij.
- Denk na over de inhoud. Wie was je als kind? Wat zijn jouw 3 beste verhalen en welke lessen/inzichten wil je delen?
- Plan alvast wat promotiemomenten in je agenda. Van tevoren, de dag zelf, na publicatie, 3 en 12 maanden na publicatie. Denk ook na over hoe we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken. Je mag ook een CTA bedenken. Kan je iets weggeven.
- Praktische punten. Kijk nog even goed naar de praktische punten (zie punt 5) zodat we op de opnamedag zelf, soepel kunnen opnemen.
Heel erg bedankt voor je medewerking. En mocht je toch nog vragen hebben, laat het gerust weten!
Gerhard