Dit is hoe je een podcast promoot

Wil je de aflevering van de podcast waarin je te gast was onder de aandacht brengen bij een groter publiek? Dan ben je hier op de juiste plek! Met de juiste strategieën voor podcast promotie en marketing kun je ervoor zorgen dat jouw aflevering door meer mensen beluisterd wordt. Hieronder vind je 12 effectieve manieren om je podcast marketing naar een hoger niveau te tillen en maximale exposure te genereren.

1. Creëer een Boeiende Verhaallijn

Vraag jezelf af: wat maakte ons gesprek zo interessant? Identificeer de unieke invalshoeken die jouw publiek zullen aanspreken. Een goed doordachte verhaallijn is cruciaal voor effectieve podcast promotie. Mocht je moeite hebben met inspiratie, voel je vrij om de standaardtekst en afbeelding te gebruiken die wij voor de aflevering hebben voorbereid. Deze materialen zijn beschikbaar op onze website.

2. Schrijf een Blogpost

Een stap verder gaan in je podcast marketing? Overweeg het schrijven van een blogpost. Deel je inzichten en lessen uit het podcastgesprek en link naar de aflevering. Dit is een uitstekende manier om dieper op de materie in te gaan en tegelijkertijd luisteraars naar je podcast te trekken.

3. Publiceer op je Website

Zorg dat de podcast gemakkelijk te vinden is door een bericht op je website te plaatsen. Door een link naar onze site toe te voegen, creëren we een win-win situatie met wederzijdse links. We kunnen ook een embed-code voor een speler aanbieden, zodat bezoekers direct op jouw site kunnen luisteren.

4. Deel op Social Media

Gebruik de kracht van social media voor je podcast promotie. Deel de aflevering op al je kanalen, zoals LinkedIn, Instagram, Facebook, YouTube, Twitter, en meer. Overweeg creatief te zijn met video’s of stories voor een persoonlijke touch.

5. Herhaal de Post

Niet iedereen ziet je post de eerste keer. Plan daarom een repost in na een paar maanden. Dit is een bewezen strategie om je bereik te vergroten.

6. Organiseer een Giveaway

Een giveaway is een fantastische manier om interesse te wekken. Verbind een prijs aan het luisteren van de podcast of het deelnemen aan een specifieke actie. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en luisteraars.

7. Promoot Intern

Vergeet niet de podcast te delen binnen je organisatie via interne communicatiekanalen. Dit kan de interne betrokkenheid vergroten en nieuwe luisteraars aantrekken.

8. Integreer in je Nieuwsbrief

Voeg de podcast toe aan je nieuwsbrief. Dit is een directe manier om je bestaande publiek te informeren en te betrekken bij je podcast.

9. Bereik Uit naar Blogs en Fora

Zoek samenwerkingen met blogs en forums om je podcast te promoten. Dit kan je bereik aanzienlijk vergroten.

10. Verspreid via WhatsApp

Een persoonlijke aanbeveling via WhatsApp kan wonderen doen. Een kort berichtje naar je netwerk kan leiden tot directe luisteraars.

11. Interactie op Social Media

Stimuleer interactie door likes, comments, en shares op posts over de podcast. Dit vergroot het bereik van je berichten aanzienlijk.

12. Beoordeel en Review

Een positieve beoordeling op platforms zoals iTunes of Spotify kan de zichtbaarheid van de podcast aanzienlijk verbeteren. Moedig luisteraars aan om de podcast te beoordelen en te reviewen.

We hopen dat deze tips voor podcast promotie en marketing je helpen om je aflevering bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Heb je zelf nog ideeën? We horen het graag!

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!