Luister direct naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Erik van Donselaar begon op zijn 18e naast zijn studie met ondernemen en bouwde in 15 jaar tijd een waar tentenimperium op, de Donselaar Group.
Deze avonturier en ondernemer heeft nu 6 bedrijven en klanten in 60 verschillende landen.
In deze podcast hebben we het over zijn successen als ondernemer. Maar ook over de zwaarste momenten in zijn bedrijven en hoe hij bewust met zijn tijd en geld omgaat.
Veel plezier met deze nieuwe aflevering!
Gerhard
In deze aflevering
- Introductie van Erik door Gerhard
- Erik persoonlijk leren kennen
- Aan jezelf werken of je zwakke punten laten voor wat ze zijn?
- Erik over zijn vaderschap
- Doelen stellen
- Tim Ferris The 4-hour work week
- De kracht van visie: ver vooruit kijken
- De start van zijn imperium: Naar China vliegen
- Een nieuw bedrijf starten, hoe pakt Erik dat aan?
- Hoe doet de Donselaar Group eruit
- Zware momenten: de Corona Crisis
- Je bedrijf te snel laten groeien
- De stekker ergens uittrekken
- De beste geldtips van Erik
- Erik’s ervaringen met delegeren
- Aan je persoonlijke groei werken als ondernemer
- Mentoren die Erik geholpen hebben
- De beste adviezen van Erik
Shownotes
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Join onze community! 🌐
Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
De makers 🎙️
Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle.
Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌
Transcriptie van deze aflevering
00:01:25 Podcastmaker Gerhard te Velde
Als je weleens een festival bezoekt, is de kans groot dat je wel eens in een tent of op een vloer van Erik van donselaar gestaan hebt. Erik begon op zijn 18e. Naast zijn studie bedrijfskunde met ondernemen en bouwde in ruim 15 jaar tijd een waar tenten imperium op.
00:01:40 Podcastmaker Gerhard te Velde
En vandaag hoor je zijn mooie Ondernemersverhaal Erik van harte, welkom bij de podcast gaan jou verder voorstellen aan de luisteraar en begin eigenlijk bij jou avontuurlijke kant, want je bent nogal avontuurlijk aangelegd op je 20e reis die namelijk af naar China je bezocht daar de canton Fair 1 grote zaken beurs en op je 23e vloog je naar Pakistan.
00:02:04 Podcastmaker Gerhard te Velde
Voor de import van safari en legertenten.
00:02:07 Podcastmaker Gerhard te Velde
Moet maar op die dijk komen, gaan we straks nog wat meer over horen. Je begon een tenten business en die startte eigenlijk met het verhuren van legertenten op de boerderij van je vader in Scherpenzeel. Ja, en sindsdien is het hard gegaan. Je hebt inmiddels een een groep van donselaar groep met 6 bedrijven, 175 medewerkers en klanten in 60 landen.
00:02:31 Podcastmaker Gerhard te Velde
En behalve ondernemer mag je jezelf ook graag uitdagen op andere vlakken, bijvoorbeeld met een zevendaagse mountainbike rit door Afrika, de New York marathon. Nou staat denk ik op heel wat bucketlists en meer van dat soort uitdagingen. Super tof je deelt ook graag je kennis en ervaring als ondernemer. Dat ga je Natuurlijk vandaag ook doen In de podcast, dus heel fijn dat je hier wil zijn.
00:02:52 Erik van Donselaar
Ja leuk, leuk dat ik uitgenodigd ben, dus Ik heb er zin in.
00:02:56 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja mooi, We gaan eerst het vragenvuur.
00:03:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
Doornemen dan ga ik op jou afvuren om jou als mens wat beter te leren kennen.
00:03:06 Podcastmaker Gerhard te Velde
En, we beginnen bij je ouders, wie is je vader en wie is je?
00:03:09 Erik van Donselaar
Moeder, ja, mijn vader is gebeurd die die is boer dus die die woont zijn opgegroeid op een boerderij. Hij is nu 72 en Hij is nu net gestopt met met melkbus heeft hij lang lang volgehouden. Mijn moeder is helaas overleden Toen ik, Toen ik 6 was. Ze heet Hennie dus dus dat vader hertrouwt. Ja, die heeft nu een vriendin en die heeft hij alweer weer 11 jaar dus dus dat gaat.
00:03:40 Erik van Donselaar
Niet heel goed en Ik ben opgegroeid met 3 proces, dus op de boerderij.
00:03:44 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dus ja in totaal 3 broers zijn, die andere zijn je broers ook ondernemer of dat zijn niet je?
00:03:46 Erik van Donselaar
Ja ja.
00:03:50 Podcastmaker Gerhard te Velde
Aan doen ja.
00:03:51 Erik van Donselaar
Eentje is eentje is ondernemer ook en die is loonwerker dus die die regelt alle loonwerk voor de voor de boeren, zeg maar en die andere zitten in het asbest en die eene is zit In de financiële wereld. Dus ja, ja.
00:04:07 Podcastmaker Gerhard te Velde
Interessant, wat heb je van huis uit meegekregen? Wat zijn belang?
00:04:11 Podcastmaker Gerhard te Velde
Lekker lessen die je echt die bij jou terecht in gestampt werden en zo gezegd.
00:04:16 Erik van Donselaar
Ja, Ik denk vanuit Huis en ook vanuit onze regio is toch wel gewoon nuchterheid dus en en ook gewoon een goede werkethiek. Ik denk ook wel goed.
00:04:27 Erik van Donselaar
Die mentaliteit goed met geld omgaan.
00:04:30 Erik van Donselaar
Dus dat zijn wel, ja, en gewoon goede goede normen en waarden, dus Ik denk wel dat we dat vanuit Huis uit hebben meegekregen.
00:04:37 Podcastmaker Gerhard te Velde
En kan je dingen herinneren, die letterlijk gezegd werden thuis, bijvoorbeeld over geld of of een van de andere dingen.
00:04:45 Erik van Donselaar
Ja, wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet te verdienen.
00:04:49 Erik van Donselaar
Ja dat soort dat soort gezegdes, zeg maar, dus ja.
00:04:53 Podcastmaker Gerhard te Velde
De tegeltjes.
00:04:57 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat is jouw beste eigenschap en wat is jouw slechtste volgens jou?
00:05:02 Erik van Donselaar
Mijn beste is, denk ik.
00:05:06 Erik van Donselaar
Dat, ik probeer altijd dingen te te begrijpen dat ik redelijk rustig blijf dat ik.
00:05:14 Erik van Donselaar
Ja dat ik wel goed In de omgang ben.
00:05:18 Erik van Donselaar
En dat ik redelijk open sta altijd voor Iedereen zijn meningen en dat ik ook wel goed kan kan polderen zeg maar, dus ik binnen de bedrijven werken we ook met partners.
00:05:27 Erik van Donselaar
Dus Ik denk dat ik goed kan kan samenwerken. Bedrijf is er bij ons ook niet echt heel hiërarchisch ingericht en dat werkt voor mij mij heel fijn. En dat betekent wel dus dat je af en toe moet moet schipperen, Maar dat dat gaat goed. Minder goede eigenschappen zijn denk ik soms een beetje chaotisch, dus soms ook een beetje mume gedachten afdwalen zeg maar, maar goed, dat zijn dingen waar je waar je aan kon werken.
00:05:55 Podcastmaker Gerhard te Velde
En wat wat gaat er dan mis of wat gebeurt er?
00:05:59 Erik van Donselaar
Nou, dat je dat je op zoek bent naar je sleutels of dat je dingen kwijt bent of dat je er in een gesprek niet niet helemaal gefocust bij bent, zeg maar, dus dat zijn dus dat maar goed, dat zijn dingen waar je wat aan kan doen. Dus ja.
00:06:13 Podcastmaker Gerhard te Velde
Vind je dat je als ondernemer je slechte eigenschappen moet accepteren of moet je eraan werken? Je kan zeggen van ja van 1/6 7 maken heeft niet zoveel zin, laat het gewoon met je laat je zwakke punten, ga lekker zitten en focus je op op waar je toch wel heel goed in bent. Ik denk.
00:06:29 Erik van Donselaar
Dat dat wel twee verschillende dingen zijn.
00:06:30 Erik van Donselaar
Dus van je zegt, Je moet er altijd wel je focussen. Je moet je hè? In je talent ligt, denk ik ook je Energy, dus daar moet je op fok.
00:06:36 Erik van Donselaar
Doen ze, maar Je moet nooit dingen accepteren zoals ze zijn, zeg maar, want dan denk je heel statisch, dus dan denk je, Het is zoals Het is en Ik denk wel altijd dat ding te.
00:06:45 Erik van Donselaar
Verbeteren zijn dus, ja, ja.
00:06:47 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja en Als je ergens heel slecht in bent, wat wel heel belangrijk is voor je business vind je bent heel slecht met geld. Dan heb je toch wel een heel serieus serieuze uitdaging, dus dan moet je daar of zelf beter in worden, of Natuurlijk hele goede Mensen bij zoeken.
00:07:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, wat doe je Als je niet aan het werk bent? Dat klinkt alsof je eigenlijk dag en nacht werkt, Maar ik weet niet of dat zo is.
00:07:07 Erik van Donselaar
Nee, nee, nee, Dat is eigenlijk niet zo. Ja, Er zijn wel momenten deze periodes wel drukker, dus dan ben je wat meer meer.
00:07:13 Erik van Donselaar
Aan het werk, Maar ik probeer gewoon wel echt een goede werk privé balans te hebben en dat vind ik echt heel belangrijk, dus Ik ben wel ambitieus. Maar ik wil wel ook andere dingen doen. Veel sport, nou nu net vader geworden sinds een jaar en 3 maanden mevrouw Lobke ook ook belangrijk dus dat daarin probeer je altijd wel een goede goede balans te te.
00:07:37 Erik van Donselaar
Vinden ja ja.
00:07:39 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, Toen ik vader werd, heb ik dat ook ervaren als een soort van.
00:07:44 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hoe zeg ik wel, ik?
00:07:46 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik probeer het vriendelijk te zeggen, maar als een soort handrem weet je wel, dus dat kind komt.
00:07:50 Podcastmaker Gerhard te Velde
En ineens ja, Je moet wel aanpassen, dus dus je je. Je kan niet meer onbeperkt uren in je bedrijf steken, Je moet er gewoon zijn thuis en je bent dan ook 4 dagen gaan werken. Wat was de impact bij jou? Hoe heeft dat jou veranderd?
00:08:03 Erik van Donselaar
Ja je merkt dat je iets niet iets minder onrustig wordt, dus je wordt wat rustiger. Je wordt wat je accepteert, dingen wat wat sneller.
00:08:11 Erik van Donselaar
Bijvoorbeeld dat je niet overal bij kan zijn of en op een gegeven moment is ook gewoon een kwestie van Energy. Dus op een gegeven moment vind je het ook prima om een avondje thuis te zijn. En dus het geeft je ook wel wel rust en ritme dus wat dat betreft heel mooi en ook wel mooi om te zien hoe het Natuurlijk dat dat verloop zeg.
00:08:30 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar waar zou je meer tijd aan willen, beste?
00:08:34 Erik van Donselaar
Meer tijd aan ik ik zou graag meer tijd willen besteden aan schrijven, dus zelf zelf. Eerder schreef ik altijd meer een jaarboek van hé, hoe is het jaar gegaan, wat heb je geleerd, wat wil je beter doen? En ik doe dat nu wat vaker, Maar dat is nog niet goed genoeg. Ingepland zeg maar dus ook om gewoon goed op te schrijven van nee, wat heb ik geleerd en Misschien je gedachten ook wat beter te ordenen, dus dat daar zou ik wel wat meer tijd.
00:09:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
In willen besteden ja wat wat voor dingen schrijf je dan op? Kan je iets herinneren van.
00:09:07 Erik van Donselaar
Jazeker, je doe je doelen, dus ik doe dit. Ik heb dat eigenlijk al vanaf mijn 17e gedaan, dus dat ik echt elk jaar en is nu heel leuk om terug te lezen dat ik dan ook een beeld had van hé. Zo ziet het er ongeveer over 10 jaar uit en wat moet ik dan doen om dat te bereiken? Hoe ziet dat dan van jaar tot jaar eruit? Ja, wat kan ik verbeteren, zeg Maar dat, dan heb ik het bijvoorbeeld over sport, maar ook over food.
00:09:33 Erik van Donselaar
Alcohol, zeg maar hoe ga je daarmee om Misschien iets minder doen, Maar ik probeer wel doordeweeks wat minder minder te drinken en ik probeer die die die alcohol uitspatting ook een beetje te beperken zeg maar.
00:09:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hoe ga je daarmee om?
00:09:44 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, hè? En dat vind ik wel grappig dat je zegt vanaf mijn 17e deed ik dat al, dus denk ik, hoe ben je op dat idee gekomen of kwam de borrelde het in je op of zo, vertel eens.
00:09:56 Erik van Donselaar
Weet ik eigenlijk niet? Nee, Ik had gewoon. Ik las veel en ik las daar veel over. Mensen die doelen stelden en wat wat ze dan dan wouden. En ik probeerde gewoon voor mezelf een beetje Helder te krijgen van hé, wat wil ik nou bereiken en hoe wil ik dat nou invullen?
00:10:10 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, maar wat las je dan? Want Toen ik 17 was, las ik waarschijnlijk helemaal niks of boeken voor de studie.
00:10:17 Erik van Donselaar
Weet je wel Ik was? Ja.
00:10:18 Erik van Donselaar
Nou ja, wat ik wat ik tijdens mijn backpack veel gelezen is, TIM Ferriss follow workweek en dat gaat heel erg over lifestyle design.
00:10:26 Erik van Donselaar
En dus Dat is kijk Als je dat niet leest, dan ga je gewoon en je hebt wel heel en je bent heel ambitieus. Dan ga je gewoon heel veel werken. Ja, Alleen Alleen in lifestyle, die zijn leer je wel ook gewoon na te denken van ja ik, Ik ben ambitieus, Maar ik wil ook niet medeleven Alleen maar werken, dus hoe? Hoe deel je je leven dan in?
00:10:41 Erik van Donselaar
En, hoe kun je daarin slimme keuzes maken? Autobiografie van Richard Branson, die en heel ondernemend was, maar ook heel avontuurlijk die ook gewoon.
00:10:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
Welk boek was dat? **** it, Lets do it ofzo dus ja.
00:10:53 Erik van Donselaar
Ja, nou ja, Hij is heel veel geschreven. Ik denk dat hij wel wel 10, 15 boeken heeft geschreven, terwijl die zelf niet zoveel last. Dus Dat is dan ook interessant, maar die Screwed Lets do it is dat inderdaad en.
00:11:05 Erik van Donselaar
Ja, die ging ook gewoon weg, terwijl die die ging, gewoon weg. Die ging gewoon twee maanden een ballonvaart doen of en terwijl die gewoon ook een bedrijf wat wat heel, heel hard groeide en die deden het gewoon. En dat dat vond ik dus wel interessant dus ja dus dat en dat probeerde ik dan voor mezelf ook een beetje te omschrijven van hé, wat wil je ook privé doen? Een beetje wel wil je ja mountainbike rally rijden of wil je een berg beklimmen? Wil je dat doen, dan moet je het ook gewoon bewust plannen en ook gewoon.
00:11:33 Erik van Donselaar
Gaan doen? Ja.
00:11:36 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ben je iemand die sowieso ver vooruit kijkt en en überhaupt?
00:11:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Als ik dus er zit een vraag achter mijn vraag dat Ik heb 1 1, 1 theorie dat ondernemers die visie hebben en die ver vooruit kijken en die heel zakelijk zijn, dus die goed zijn in geld verdienen dat die combinatie heel sterk is. En dan moet je Natuurlijk ook nog hè met Mensen kunnen praten, dus communicatieve skills hebben. Je moet nog wat andere dingen kunnen.
00:12:02 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar Als je geen visie hebt, dan ben je dan kijk je niet vooruit, dus dan ben je Alleen maar in het hier en nu bezig en Als je niet zakelijk bent, dan verdien je te weinig geld of geen geld, dus dan ben je altijd aan het struggelen. Dan heb je nooit geld over om iets nieuws op te zetten of klappen op te vangen. Dus Ik ben even mijn hypothese aan het testen bij jou van Ben jij zo’n visionair of.
00:12:22 Erik van Donselaar
Maar ik weet niet per se ik Misschien een visionair ben. Ik bedoel, kijk Als je.
00:12:27 Erik van Donselaar
Filmpjes van Steve jobs terugkijkt of van Van Bill Gates, dan zie je echt die zien. Die vertellen gewoon heel. Steve jobs vertelt gewoon wat wat wat de internet gaat doen met de wereld voor dat internetten was, zeg maar, en dat Dat is visionair. Ik weet niet, Ik denk niet dat ik in in die mate visionair ben, Maar ik ben wel iemand die wel lange termijn doelen stelt. Dus op mijn 20e had ik wel ongeveer wat ik dan op mijn 40e wou.
00:12:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wou doen heel interessant. Ja, je vertelt het voor jou is het normaal, Maar ik denk nou dat.
00:12:56 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik denk niet dat veel zeventienjarig dat hebben, maar Misschien wel.
00:13:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
En dan om daar maar even door te pakken. Wat zie je dan voor je 50e of je 60e? Wat heb je nu? 1 1 1 stip op de Horizon?
00:13:08 Erik van Donselaar
Nou ja, dat, Dat is een beetje een probleem of probleem. Ja, Ik heb op mijn 20e dus een soort doel gesteld voor mijn 40e en dat ligt redelijk in lijn, dus Dat is ook wel interessant, vind ik. Dat vind ik toch wel interessant. Nou gewoon een beetje de omvang die het dan zou moeten hebben en en en dat soort dat soort zaken je kijkt Natuurlijk je je stuurt dan op omzet.
00:13:21 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar wat ligt in lijn bedoelt?
00:13:32 Erik van Donselaar
Later kom je erachter dat andere dingen veel veel belangrijker zijn, hè? Je moet elke dag werken, dus Je moet een goede verbinding hebben met Iedereen. Je wil een goede sfeer hebben, je wilt de Energy van krijgen, dus dat hè, dat mee beheer heet mijn zeg maar beheer. Mijn financiële beheer heet, daar worden we blij van beheer BV dus dat vrij snel zo zo aangepast dat ik dacht van ja, je wilt er uiteindelijk gewoon blij van Van worden en niet Alleen je en je wil dat wij er blijven worden, dus je je collega’s, maar ook je klanten gaan eigenlijk Iedereen die er omheen ligt.
00:13:51
OK.
00:14:04 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, dus elke keer als jij een blauwe envelop In de bus hebt, dan word je eigenlijk herinnerd aan.
00:14:09 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dus dan staat daar daar daar worden wij blij van dat je Holding zeg Maar de heer.
00:14:14 Erik van Donselaar
Ja ja klopt.
00:14:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, dus je wordt iedere keer aan herinnerd wat er belangrijk is.
00:14:20 Erik van Donselaar
Ja was ook grappig, want ik zat bij de notaris, dus toen zei ik, daar worden we blij van beheer dus dan, dan moest het dan in veranderd worden en eerder was het gewoon dom sla of zo. En toen begon hij te lachen en toen zei ik van, zit je me nou uit te lachen? Zei ik tegen hem toen zei die, nee, ik word er blij van, dus dat vond ik wel, vond ik wel grappig en kijk je je vraag was van, heb je een een doel voor Als je 50 bent? Dat heb ik niet Omdat ik nu nog met mijn doel voor mijn 40e bezig ben, Dat is nog 4 jaar.
00:14:47 Erik van Donselaar
Maar goed, We zijn nu wel gewoon aan het kijken van hé, hoe gaat dat? Hoe gaat dat naar mijn 50e toe? En dat zal dan weer meer met morele ambitie te maken hebben dus meer dat je dat je veel meer aan het begin ben je jezelf heel erg om te ontwikkelen. Dat zou meer kennis delen zijn en ook gewoon kijken van hé, hoe kun je ook duurzaam een een sociaal ondernemen, dus dat dat zal zeker ook wel.
00:15:11 Erik van Donselaar
Meer meer centraal gaan staan, denk.
00:15:14 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik ja kan je als ondernemer leven Zonder of succesvol zijn Zonder doelen volgens.
00:15:18 Erik van Donselaar
Jou zou vast kunnen Als je jezelf maar verbetert, Maar ik denk dat je dat het wel fijner werkt met een kader of met een met een doel, dan kun je die ook bijstellen. Dan kun je ook kijken wat realistisch is en dan kun je je ook meten met de andere. Ik denk dat dat Ik denk dat je altijd wel doelen hebt, toch? Ja.
00:15:36 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, maar nee, ik vroeg de vraag begon Natuurlijk, waar zou je meer tijd willen besteden? Toen zei je schrijven.
00:15:42 Podcastmaker Gerhard te Velde
En wat staat je nu In de weg om dat meer te doen?
00:15:46 Erik van Donselaar
Nou, ja, ja, dan moet je bewust de bewuste tijd voor nemen, dus dat moet een soort gewoonte worden, dus Je moet dat een beetje in je patroon krijgen. Kijk ik, sport sport gaat bij mij, zeg maar vanzelf Omdat het gewoon hè? Dat doe ik al zo lang, dus Het is voor mij gewoon een gewoonte geworden. Ja ik, Ik kan me zelf bijna niet voorstellen dat ik niet zou sporten, zeg ma.
00:16:07 Erik van Donselaar
En, Dat is dan hè? Met met schrijven. Kijk, dan is dat. Dat is dan ook het geval, zeg maar dus dat nog meer een gewoonte gaan worden. Ja.
00:16:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja interessant ja ik ik. Ik heb dan bijvoorbeeld ook zondagochtend ga ik hardlopen. Woensdag ga ik ook altijd hardlopen en als woensdag nu lukt pak ik donderdag weet je dus soms dan, je hebt een doel en je glijdt een beetje af, Maar dat geeft niet Je moet dan pak je gewoon de draad weer op, begin je weer opnieuw, want zou heel handig zijn, want je zegt Van hé, elke vrijdagochtend, ik noem maar wat of Er is een vaste dag, dan sluit ik me op, dan ga ik een uur lang schrijven even uitzoomen dus nou Ik ga dat.
00:16:42 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik ga dat ook proberen.
00:16:46 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dus je inspireert me indirect? Dankjewel, Misschien even om het vragenvuur af te ronden wat We hebben. Ik heb nog twee vragen voor je wat, wat is de mooiste plek waar je ooit geweest bent?
00:16:59 Erik van Donselaar
Ik denk Zuid-Afrika.
00:17:02 Erik van Donselaar
Nee nee Tanzania is dat Tanzania ja.
00:17:04 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja waar wat? Wat maakt dat zo speciaal?
00:17:07 Erik van Donselaar
Nou, daar gingen we echt op op safari met een met een privégids en dan zie je echt die die kudde kudde.
00:17:14 Erik van Donselaar
Hier dat kunst met dieren, Dat is echt wel. Ja, dat vond ik wel indrukwekkend. Ja, ja.
00:17:20 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja cool tot slot dat vragen als afronding van het vragenvuur, wat is je beste grap of is er iets waar jij altijd keihard om kan lachen?
00:17:31 Erik van Donselaar
Ja, Ik kan altijd wel. Ik kan altijd wel. Ik heb nou ja of om kan lachen, Maar ik vind het altijd gewoon simpele humor, zeg maar droge humor en vooral weet je, als wij met vrienden bij elkaar zitten en We hebben een mooie verhalen dat daar kan ik wel. Daar ga ik wel goed op op en ook op Mensen die o.
00:17:48 Erik van Donselaar
Terwijl gewoon Energy uitstralen. En ja, dus Ik heb wat vrienden die altijd heel energiek zijn. En ja, daar ga je dan toch in mee? En dat dat daar ga ik altijd wel goed.
00:18:00 Podcastmaker Gerhard te Velde
Op ja, ja, We gaan naar je ondernemerschap en een van mijn eerste vragen is, Waarom tenten?
00:18:09 Erik van Donselaar
Ja, Dat is eigenlijk meer meer toeval dan wijsheid.
00:18:12 Erik van Donselaar
Dus ik, ik kijk, Ik ben altijd wel heel erg ondernemend geweest. Ik ging dan inderdaad op mijn 20e naar China en naar al die handelsbeurzen te kijken. Eigenlijk waar komt alles wat bij ons In de groothandels ligt, waar komt dat vandaan, hoe lopen die lijnen en hoe gaat dat dan importeren dan en moet je dan per container kopen en en ik deed bedrijfskunde en ik zat daar. Ik was planner, dus Iedereen moest ik zat bij een studentenvereniging en Iedereen moest een week werken om lid te worden van die studentenvereniging en en dan sliepen ze in een tentenkamp en ik zat die in die in die organisatie, dus Ik was plannen en ik moest dus die tent regelen.
00:18:46 Erik van Donselaar
En die die man die wou ermee stoppen. Dat was een les.
00:18:48 Erik van Donselaar
Daar had elke dag vielen voor zijn voor zijn huis. Voor Mensen die tenten kwamen halen. Toen zei ik van Nou, wij willen die tenten wel wel overnemen. Dus ja.
00:18:58 Podcastmaker Gerhard te Velde
Met wie deed dat dan Samen? Alleen dus dat je zei, wij willen het al over naar, maar je had geen compagnon.
00:19:03 Erik van Donselaar
Oh ja nee, nee, dat wil ja, Ik had altijd in wei Omdat ik je doet het altijd tenminste hè? Nu doe je altijd het met meerdere personen.
00:19:04 Podcastmaker Gerhard te Velde
Of zo het.
00:19:12 Erik van Donselaar
Maar nee, Dat was ik zelf op dat moment. Ja.
00:19:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Heb je überhaupt ooit een compagnon gehad?
00:19:19 Erik van Donselaar
Ja, We hebben nu in alle bedrijven compagnons tenminste In de In de meeste bedrijven dus en en naast de compagnons hebben we weer Mensen die die soms ook een aandeel hebben hebben gekocht. Dus ja.
00:19:30 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar jij staat, zeg maar aan het hoofd als jij even hiërarchisch zal denken van Van de de groep.
00:19:35 Erik van Donselaar
Nou niet van de groep wel. Alleen in sommige bedrijven is het ook gewoon fifty fifty geregeld, dus.
00:19:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja oké interessant, Waarom tenten nou dat dat dat weten we nu. En wanneer wist je van, Ik heb iets in handen.
00:19:50 Podcastmaker Gerhard te Velde
Want je bent ook. Nou ja, dat vul ik dan in. Jij bent heel zakelijk, hè? Maar je vertelt ook van huis uit meegekregen, goed met geld omgaan. Je moest wel ergens handel in zien, denk ik of jij zag een kans en wanneer dacht je van hé, Dit is het, hier ga ik.
00:20:02 Erik van Donselaar
Mee door, dit ga ik groot maken. Ja, Dat is gewoon stap voor stap zo gegaan. Hier begint met legertenten. Dat worden dan grotere spantent te worden dan alu hallen en dan ga je begin je op een festival. Dat worden dan heel veel festivals. Vervolgens ga je dan In de industrie.
00:20:19 Erik van Donselaar
Dat is de de kant van de Ali al met safari tent gingen we. Ik was in Pakistan dus Alleen en die die is fluitend werden gemaakt voor de Zuid Afrikaanse markt, dus glamping bestond toen eigenlijk nog helemaal niet in.
00:20:33 Erik van Donselaar
In Europa dus toen stonden we op de vakantiebeurs met zon safaritent en Dat was echt bizar. Iedereen zei, van ja, Dit is toch geen kamperen meer. Het lijkt wel een huisje moet je die dan zelf mee?
00:20:44 Erik van Donselaar
Nemen, en Dat was wel. Dat was echt wel een turning Point, zeg maar echt super leuk om te zien. Dan sta je echt aan het begin van een van zo een markt en dan zie je al die reacties dat Dat is wel iets wat heel veel Energy geeft.
00:20:56 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja ja ja.
00:20:58 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hoe verklaar je dat jij zo ja succesvol geworden bent in die.
00:21:02 Erik van Donselaar
Tenten ja dat, Dat is gewoon lange adem hebben en en en door blijven gaan.
00:21:08 Erik van Donselaar
Het is wel zo dat we Natuurlijk naast de tent hadden we een uitzendbureau en met een uitzendbureau heb je een verdienmodel, maar daar hoef je relatief. Dat is niet zo kapitaalintensief, dus dat betekent wel dat we die bedrijven iets sneller konden Laten groeien, doordat we, doordat we wat sterker stonden als groep dus die bedrijven In de groep hebben, elkaar wel altijd heel erg geholpen, ook financieel.
00:21:28 Erik van Donselaar
Dus Dat is een twee is altijd wel goede Mensen om je heen ook kunnen delen, dus met compagnon is dat je ook partnermodel.
00:21:36 Erik van Donselaar
Dat is twee en Ik denk sowieso de werkethiek en de cultuur bij ons In de buurt is is goed, zeker voor een tenten bedrijf.
00:21:43 Podcastmaker Gerhard te Velde
Schande, beuken en of kan je dan iets meer toelichten? Wat wat?
00:21:46 Erik van Donselaar
Dan ja, Ik denk dat Mensen bij ons In de regio le.
00:21:49 Erik van Donselaar
Sociaal zijn en dat de werkethiek heel goed is en dat Mensen ook echt wel wat voor elkaar.
00:21:55 Erik van Donselaar
Over hebben en dat dat, Dat is wel heel belangrijk.
00:23:08 Podcastmaker Gerhard te Velde
Om tot een keuze te komen van oké, Ik ga het doen of niet? Of hier ga ik stel je mag 1 t investeren of 1 miljoen.
00:23:14 Podcastmaker Gerhard te Velde
Of whatever.
00:23:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Waar let je dan op?
00:23:16 Erik van Donselaar
Ik denk dat je gewoon je dat je gewoon gaat kijken naar de potentie, dus eerst In de eerste instantie denk ik ook wel gewoon het verdienmodel en de omvang van de markt. Dus is je bruto marge kun je die is die goed of kun je die goed Laten maken Als je dat gaat schalen en dan vervolgens ga je kijken of er voldoende schaal inzit en ja, dan dan ga je het gewoon.
00:23:38 Erik van Donselaar
Dan ga je de goede k ’s bij elkaar rapen, en dan dan kun je.
00:23:42 Podcastmaker Gerhard te Velde
Verstart ja dan kun je zo’n voorbeeld voorbeeld noemen van de markt waarvan jij nu concreet zou denken. Ik weet niet of je nu iets in je hoofd hebt van oh nou.
00:23:44 Erik van Donselaar
Goede Mensen.
00:23:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik zie nog wel een kansje. Ik heb er nu eigenlijk geen tijd voor, maar Als ik een extra dag In de week had, dan zou ik.
00:23:56 Erik van Donselaar
Dit oppakken en dan doe ik het zo en zo ja, nou ja, Dat is ook. Ik denk dat het een beetje samenhangt op een gegeven moment. Met de laatste tijd ben ik wel een beetje wat meer aangezet in. Inderdaad, In de duurzame hoek of In de.
00:24:11 Erik van Donselaar
In de morele hoek, dus dan ga je kijken naar welke markten gaan heel erg veranderen. Dat is toch ook voedsel elektriciteit? Dus dat dat soort zaken, daar ga je wel daar, daar zou je naar kunnen kijken. Je weet dat daar veel veranderingen gaan plaatsvinden.
00:24:26 Podcastmaker Gerhard te Velde
Voedsel en elektriciteit.
00:24:27 Erik van Donselaar
Je weet gewoon dat de hele voedselketen gaat veranderen, zeg Maar dat hij op deze manier niet niet helemaal houdbaar is. Dat gebeurt Natuurlijk al Alleen. Ik moet zeggen dat dat wel heel ver afstaat van Van mijn huidige business dus.
00:24:42 Erik van Donselaar
Dat gaan we zien, ja, maar je blijft altijd wel. Je blijft altijd wel gewoon kijken en onderzoeken. Je bent altijd wel bezig om om gewoon te te lezen van hé, wat zijn nou de grootste veranderingen? Hoe kun je daar een beetje op op inspelen? En Ik was eerst heel erg buiten mijn bedrijven bezig en nu denk ik ook van ja, Maar we hebben een bepaalde omvang. We kopen voor grote bedragen in. We hebben Natuurlijk allemaal, We hebben een heel wagenpark, dus We kunnen daar ook in In de bedrijven op best wel veel.
00:25:09 Podcastmaker Gerhard te Velde
Veel doen inschrijven, Ik ben aangezet op.
00:25:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik noem het even purpose of?
00:25:13 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hé Er is meer dan geld verdienen, Alleen door wie is dat getriggerd of door welke gebeurtenis?
00:25:19 Erik van Donselaar
Nou je door de dingen die je leest, ik en bij NL groei tot Jacqueline van der Ende pas die heb ik toen.
00:25:27 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wie is dat ook geweest even?
00:25:28 Erik van Donselaar
Ja, zij is van.
00:25:30 Erik van Donselaar
Zijn gekropen bedrijf is kwijt, maar zij heeft in ieder geval een fonds die Alleen maar in duurzame bedrijven investeert.
00:25:31 Podcastmaker Gerhard te Velde
Naam van wat fondsen?
00:25:36 Podcastmaker Gerhard te Velde
Oh ja carbon equity.
00:25:37 Erik van Donselaar
Ja carbon equity.
00:25:39 Erik van Donselaar
En nou heb ik dan ook naar gekeken, dus en zij kon het gewoon echt heel goed vertellen. Van hé, we werken. We wonen nu gewoon in een in een wereld met beperkingen. We kunnen dat omzetten naar.
00:25:51 Erik van Donselaar
Na oneindige Energy en en en en daar zit ook een businessmodel, zeg maar, dus Het is niet Alleen iets goeds, zeg maar iets iets maatschappelijks, Maar het is ook gewoon een verdienmodel. Ik bedoel, en zij, zij zit daarin en zij kon het gewoon heel krachtig en concreet vertellen. Dat is dus dat zet me wel aan denk. Vervolgens had ik bij de M Amsterdam Foundation was mijn lezing van Rutger Bergman.
00:26:16 Erik van Donselaar
Ja ook gewoon interessant en niet altijd meer. Inderdaad van hé je zorgt, zorg ik dat niet aan het einde van je leven je de ladder beklommen hebt, Maar dat die tegen de verkeerde kant aan stond of tegen de verkeerde helling. Dus dus Dat is dat, daar ga je dan wel.
00:26:29 Podcastmaker Gerhard te Velde
Over nadenken grappig Misschien ook nog even uitzoomen en kijken van, hoe ziet die groep er nou precies uit? Want je hebt daar 6 bedrijven.
00:26:37 Podcastmaker Gerhard te Velde
Zei je ja.
00:26:40 Podcastmaker Gerhard te Velde
Kun je ze kort opsommen en dan?
00:26:44 Podcastmaker Gerhard te Velde
Misschien de onderlinge logica ook even toelichten.
00:26:46 Erik van Donselaar
Ja ik ik Misschien dat ik gewoon bij het begin begin en Dat is dus Ik ben begonnen met een uitzendbureau, want Ik was plannen bij een studentenuitzendbureau op op mijn In de studententijd en dat deed ik Samen met Wilbert vernooij en hij heet de vernooij en ik heet donselaar en Samen met dat verdo dus de eerste 3 letters van hem. En van mij en later hebben we diverse gingen wel gescheiden, Maar dat daar is het mee begonnen. Nou dus Dat was een student uitzendbureau, wat het later een volwaardig uitzendbureau is begonnen.
00:27:15 Erik van Donselaar
Geworden nou, toen zijn we inderdaad via die die studententijd In de legertent gerold en Dat was. Enerzijds ging dat naar donselaar tenten dus naar de verhuur van eerst in lege tent en later ook de grotere tenten. En dan kwam vervolgens aan de kant van de Van de zwaard en toen kwam de outstanding uit. Dus Dat was een groothandel is een groothandel in safaritenten, dus daar leveren we echt aan de aan Landal aan aan vakantie select aan vacansoleil hebben we geleverd aan duinrel dus en nu ook heel internationaal.
00:27:48 Erik van Donselaar
Dus dat Dat is echt in dus feiten Natuurlijk. En zo zijn we ook een eigen touroperator begonnen en Dat is villatent.
00:27:54 Erik van Donselaar
Nou, Dat is. Dat is dus ook nog In de glamping ook.
00:27:56 Erik van Donselaar
En dan heb je eigenlijk die combinatie van glamping en festivals. Dan gingen we met recharge gingen we festival campings, gingen we verzorgen. Dat doen we onder andere voor de vijfde jacht camping tijdens de Formule een en op Tomorrowland doen we dat onder andere en daarnaast zijn we nu dus begonnen met twee handelsbedrijven In de tent en. Dat is euro stretch voor de stress, tenten en tent trainingen voor de.
00:28:19 Podcastmaker Gerhard te Velde
Alle minimale, welk bedrijf van Van dit imperium is jouw lievelings bedrijf? Waar heb je het meeste waar voel?
00:28:24 Erik van Donselaar
Je het meest bij. Nou, Ik heb niet. Ik heb geen duidelijk duidelijke voorkeur. Ik denk ook niet dat ik echt gelukkig van zou worden Als ik helemaal fulltime in bedrijf zou zitten, dus Ik ben hier wel content mee. Die verschillende bedrijven, verschillende dynamieken en elk bedrijf heeft weer onderdelen die heel, heel leuk zijn. Heel interessant en die bedrijven kunnen ook weer heel veel van elkaar leren. Ja ja.
00:28:49 Podcastmaker Gerhard te Velde
En hoe, hoe ziet jouw werkweek er dan eigenlijk uit? Wat is jouw rol berg die vrije vogel?
00:28:52 Podcastmaker Gerhard te Velde
Op die beetje rond fladdert hier en daar wat roept of of ben je een mens aan.
00:28:57 Podcastmaker Gerhard te Velde
Coachen of zo hoe ziet jouw werkweek daar?
00:28:59 Erik van Donselaar
Ja nee, nee, Ik ben helaas geen vrije vogel meer. En nee, Ik heb wel redelijk structuur, dus We hebben op maandag hebben we een keer In de twee weken HR overleg dus over alle contracten over lonen over bijzonderheden. Dan hebben we financieel overleg, dus dan kijken we van, hé, zijn de prognoses kloppen? Die zijn een bijzondere reden. Kunnen we dingen verder automatiseren? Dus Dat is eens In de twee weken op maandag, die andere maandag van die twee weken is villa ten dag of ochtend.
00:29:29 Erik van Donselaar
Dus dan ga je daar wat wat dieper in.
00:29:31 Erik van Donselaar
Kuiken dinsdag heb ik geen geen vaste planning en op woensdag zit ik met ferdo met mijn partner daar.
00:29:38 Erik van Donselaar
Donderdag met ons vertente en vrijdag bij oudstanding. En dan hebben we nog ja, daarin in die dagen vast overlegstructuren, ja.
00:29:45 Podcastmaker Gerhard te Velde
Moet je.
00:29:45 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dan niet helemaal gek van ik. Ik heb 3 bedrijven.
00:29:48
Ik denk ja ****.
00:29:50 Podcastmaker Gerhard te Velde
3 is geen focus en je hebt 6, dus dan denk ik.
00:29:53 Erik van Donselaar
Nou, Ik denk dat onze combinatie wel goed werkt, want degene dus Er zijn Mensen fulltime voor de bedrijven verantwoordelijk. Die hebben veel focussen op de operatie en ik kijk weer meer hoog over en zo kan ik dus Mensen zitten dan toch Misschien een beetje teveel in het bedrijf en ik kijk er dan toch Misschien met gepaste afstand naar waardoor je toch anderen verbanden ziet. En dat matcht denk ik heel goed, dus ik ik. Wij zijn wel blij met die met die indeling op die.
00:30:18 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja ja ja, en zou je niet nog meer vrijheid willen. Het zijn allemaal geen open vragen hè? Maar je zei Van ja, Dat is wel vrij ben ik niet meer. En toen begon ik die structuur op te sommen.
00:30:27 Erik van Donselaar
Nou, Ik ben In de zin van, We hebben gewoon, We hebben gewoon gestructureerde weken, zeg Maar ik ik. Ik denk niet dat het productief is Als je zo vrij bent dat je dat niet hebt, dus Ik denk wel dat het goed is dat je wat structuur hebt. Dat lees je ook wel in scaling up of in in dat soort TYPE TYPE.
00:30:41 Erik van Donselaar
Boeken Het is niet zo dat ik meer vrijheid zou willen Als ik ik. Ik ga inderdaad met mijn nu deze mijn tweede kerstdag vertrekken we naar Nieuw Zeeland, dan gaan we 3 weken heen. Het is niet zo dat ik dan nog veel hoef te werken, dus Ik denk dat je dan voldoende vrijheid hebt dus.
00:30:56 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, maar je zou nog een stap kunnen zetten Als je zegt Van, ik neem een CEO aan. Ik moet even denken aan founder van Van dopper hier van die flesjes. Daar werken 100 Mensen en heeft op een gegeven moment gezegd, van ja, **** it, Ik weet niet of die dat zei.
00:31:03 Podcastmaker Gerhard te Velde
Je wel.
00:31:09 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar ik ga.
00:31:10 Podcastmaker Gerhard te Velde
Eruit, Ik heb een ceo, die is gewoon het einde baasje en vrouw in dit geval.
00:31:17 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik ben gewoon weg, Ik ben Honor, ja en nou ja, jij bent geen operator, want jij jij zit niet aan de touwtjes te trekken, zeg maar, maar je zou Natuurlijk kunnen zeggen, joh, ik neem gewoon iemand aan voor 2 t en Ik ben gewoon helemaal.
00:31:31 Podcastmaker Gerhard te Velde
Helemaal los van de business.
00:31:32 Erik van Donselaar
Ja zou kunnen Alleen, dat zou ik niet willen. Ten eerste heb ik altijd wel mijn mijn droom gehad om om een wat groter bedrijf te leiden, dus Ik denk dat die heb ondernemers zeg maar een ander ontgroeit. Het bedrijf, de ondernemer of tenminste, zo voelen ze dat, Maar ik heb altijd wel de wens gehad en het drive om een wat groter bedrijf te hebben. Ja, daar past deze schaal bij. Ik denk dat uiteindelijk zou ik zelf wel wat wat wat groter bed.
00:31:56 Erik van Donselaar
Niet willen en ja, ja, zeker wel. En Dat is ook een beetje logisch gevolg, want Mensen in je bedrijf willen ook vooruit en Ik denk dat je Als je dan minutieuze cultuur hebt, dat je ook wel vooruit moet. Anders ga je Mensen verliezen en dat dat ook wel je hebt dat je daar ook wel Energy van Van krijgt. Maar ik vind het ook gewoon wel leuk om om hard te werken en om om om te presteren en en om dingen te verbeteren dus.
00:31:57 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nog groter dan je nu?
00:31:58 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hebt zeg maar, oké, ja.
00:32:22 Erik van Donselaar
Ja ik ik, Ik heb niet zoiets dat dat ik een te hoge werkdruk. Ik heb daar geen last van ik.
00:32:28 Erik van Donselaar
Vind dat leuk, zeg maar.
00:32:29 Podcastmaker Gerhard te Velde
Luister droom.
00:32:31 Erik van Donselaar
Ja, nou ja, dat, dat weet ik niet.
00:32:32 Erik van Donselaar
Maar ik ben er wel.
00:32:34 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nou ja, je droomde ervan op je 17e, dus geef je op en dat boekje van nou, Dit is waar ik naartoe wil het.
00:32:39 Erik van Donselaar
Is gelukt ja oke, maar en dan gaandeweg krijg je weer nieuwe dromen, dus dan ja.
00:32:45 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja en wat is dan een volgende stap? 500 man 1000 man of hoe reken het? Maar hoe schrijf jij dat op?
00:32:49 Erik van Donselaar
Nou ja, Ik denk.
00:32:51 Erik van Donselaar
Ja, ik zit niet meer zo In de in In de omvang, zeg Maar ik. Ik wil het inderdaad gewoon leuk hebben. Je wil goed presteren, je wil ook wel de middelen hebben dat Als je een kans ziet dat je daarop in kan kan haken, dus ik zit. Ik zit niet meer zo heel erg concreet in die in die of in die omzetten of in die aantal medewerkers. Of nee, Dat is meer een gevolg van.
00:33:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja oké, Ik ga even mijn interview Outline erbij pakken, want We hebben ook nog twee momenten.
00:33:20 Podcastmaker Gerhard te Velde
Waarop jij het best wel zwaar had?
00:33:22 Podcastmaker Gerhard te Velde
En corona is er eentje ja.
00:33:25 Podcastmaker Gerhard te Velde
En jezelf kapot groeien staat hier heb ik opgeschreven van ja, gewoon beetje te hard gaan dat je Misschien bijna uit.
00:33:32 Podcastmaker Gerhard te Velde
De bocht vliegt.
00:33:34 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar Laten we eens beginnen bij corona.
00:33:37 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat gebeurde er dan en wat is je grootste les gewei?
00:33:40 Podcastmaker Gerhard te Velde
Is daar.
00:33:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Of je grootste blessing zou ook.
00:33:42 Erik van Donselaar
Kunnen nou kijk uiteindelijk even corona ons heel veel gebracht als bedrijf, dus Dat is wel interessant, hè? Bij corona was het zo dat dat we op dat moment zaten we eigenlijk in ons hoogst in onze hoogste periode qua investeringen, dus we waren net verhuisd naar een nieuwe locatie 12.000 M en We hadden echt nieuwe bus, nieuwe wasmachine nieuwe CC gekocht, dus Het was echt. Dat is een bewerkingsmachine aluminium te kunnen bewerken, zeg maar om mijn eigen tent hallen te kunnen kunnen gaan produceren, dus We hadden echt volop geïnvesteerd.
00:34:06 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat is de CC vrijs?
00:34:08 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ophalen ja ja.
00:34:16 Erik van Donselaar
En toen zou de omzet komen, zeg maar. En toen kwam corona en dat duurde niet, hè? Een paar weken zoals we aan het begin dachten, Maar het duurde langer dan een jaar, dus daarin viel er viel er heel veel omzet weg 70% en Dat was wel. Dat was wel zwaar Omdat je.
00:34:33 Erik van Donselaar
Om toch een beetje gewend ben dat alles altijd doordraait en dat je een soort fundament hebt gebouwd zo een hele sterke basis, zo voelt dat voor.
00:34:40 Erik van Donselaar
Vanzelf en dan dan blijkt dat toch niet voldoende op dat moment of tenminste. Dat is een gevoel die die die die zakt dan een beetje weg. En Dat was wel even even schrikken.
00:34:49 Podcastmaker Gerhard te Velde
Met winkel je dat delen?
00:34:51 Erik van Donselaar
Ja, dat kon je uiteraard met heel veel ondernemers delen, want ik ik ik ken veel ondernemers.
00:34:55 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar direct in jouw inner Circle, zeg maar hoe. Wie zaten daar in op dat moment?
00:35:01 Erik van Donselaar
Nou ja, Dat was ook wel interessant, want Het is een vriend van me. Die zit In de tuin, hij ooit die, die had ik ook aan de lijn en die zei, ja, bij mij staat er juist file. Elke dag weet je wel, Ik kan hem niet meer voor, Het is echt een.
00:35:10 Podcastmaker Gerhard te Velde
In de.
00:35:11 Erik van Donselaar
Tuinhout dat we dus Iedereen heeft, zijn tuin verbouwen toen dat Iedereen thuis is blijven.
00:35:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Tuinhout ja oh ja ja oh ja tuurlijk ja in je vakantiegeld kun je toch niet maken, dus dan ging je.
00:35:15 Erik van Donselaar
Dus Dat was.
00:35:18 Erik van Donselaar
Dat, maar die is dat dan de hele andere kant, dus Dat was wel. Ja was ook wel weer grappig of of zo dat het bij hem dan wel supergoed ging en dan bij mij wat wat minder, maar die die huurde dan wat Mensen van me in en zo. Dat is ook denk ik het mooie aan onze buurt. Iedereen helpt elkaar, dus We hadden best wel veel Mensen over en Iedereen zei Van Oh, kunnen we wat voor je doen en?
00:35:39 Erik van Donselaar
En en ook leveranciers, daar zijn we altijd best wel loyaal naar en die zeiden ook van oké, maar Je kunt je betaling even uitstellen of een bank die belt ons ook op die dag mee. Nou, de overheid heeft heel erg meegedacht, dus Ik vind ook wel dat. Ik vind het ook wel iets moois dat we ook als in het MKB en Samen ook met de overheid In de banken zo een groot probleem en zo 1 grote opdagen uitdaging toch redelijk hebben hebben opgelost.
00:36:03 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, we waren er ook negatieve sentimenten. De Nederland vinden het soms ook leuk als Mensen een beetje ten onder dreigen te gaan van.
00:36:10 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nou, je hebt een beetje de de Golden boy van Van Scherpenzeel en dat jij nou ook met de billen bloot ging, zeg Maar dat we er niks van gemerkt.
00:36:19 Erik van Donselaar
Nee, heb ik. Nee, dat heb ik niet. Zo niet zo gemerkt. Ik denk niet dat Ik weet niet. Ik heb altijd wel het idee dat Iedereen bij ons In de regio wel elkaar gunt en uiteindelijk is dat ook goed voor de regio. Weet je wel, Dat is altijd, hè? De ene werkgelegenheid of succes zorgt ook weer voor voor voor werkgelegenheid bij andere bedrijven, dus Het is altijd een samenspel, denk ik dus ja ja.
00:36:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Maar goed, Dat was 1 grote uitdaging voor je, want.
00:36:46 Erik van Donselaar
Want inderdaad al het werk viel weg en dus ook al het alle omzet waar we wel op gerekend hadden. En ja, Je moet toch je rekeningen gaan betalen. Je had nog geen investeringen die afbetaald moesten worden, dus Dat is dan wel. Dat is dan wel een uitdaging. Uiteindelijk is het een hele grote kansfonds geworden Omdat we we zaten helemaal gefocust op die festivalwereld en we konden daar eigenlijk het werk niet voor. Dat viel weg, dus we konden meer focussen aan de Energy, leggen In de productie en In de industrie. En die twee takken zijn nu eigenlijk net zo groot of nog groter geworden dan dan de vesting van evenementenwereld dus.
00:37:17 Erik van Donselaar
Voor ons is het een hele goede kans geweest. Ja.
00:37:20 Podcastmaker Gerhard te Velde
Mooi je zelf kapot groeien, hoe pak je?
00:37:23 Erik van Donselaar
Dat aan, nou, Dat is dat, hoe pak je dat aan? Dat is een stukje onervarenheid en een en een stukje ambitie daar daar denk ik een combinatie van. Hadden vorig jaar na corona ging alles weer los, dus We hadden. We hadden een hele grote lening gekregen bij bij de Rabo.
00:37:44 Erik van Donselaar
Dus dus die ook ook, ja, dus die hadden we los gekregen.
00:37:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
En haalbaar veel papierwerk inleveren en en Excel sheets of zo voelen.
00:37:56 Erik van Donselaar
Maar daar zijn we wel aan gewend. We hebben eigenlijk in in alle jaren elk jaar met de Bank om tafel gezeten, maar elk jaar zoveel mogelijk te kunnen lenen. Dus weten op gegeven moment ook wel goed wat de ratio’s zijn, wat Je moet doen, wat Je moet inleveren, dus dat daar zijn. We zijn we aan.
00:38:05
Oh ja.
00:38:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Gewend, zeg maar.
00:38:15 Erik van Donselaar
Nou, we kregen 1 grote lening en Ik had echt het gevoel van nou, We kunnen overal gewoon volle bak. Dat was ook het bericht eigenlijk wat alle bedrijven kregen van hé, We kunnen allemaal gewoon los, want We hebben. We hebben geld genoeg en dat hebben we gewoon niet. Niet professioneel genoeg afgekaart per bedrijf en en en totaliteit dus echt in een paar maanden tijd was was al het geld weg en stonden nog wel heel veel orders open en nou toen toen is gewoon echt heel veel geld doorheen gegaan in een paar maanden tijd.
00:38:43 Podcastmaker Gerhard te Velde
En, waar is dat dan uit te?
00:38:44 Erik van Donselaar
Even waar is dat dan uitgegeven? Het kijk, Het is zo dat het uitzendbureau eigenlijk normaal voor een goede cashflow leiden. Alleen dat groeide nu heel erg, waardoor de debiteuren juist groter werden, dus daar eigenlijk geen cash meer uitkwam. We hadden de hele festival Mark de voorraad daarvan hadden we grotendeels In de industrie ingezet, dus voor opslag Alleen industrie. Dus we moesten any festival, tenten markt eigenlijk of die die die voorraad moest helemaal aanvullen en we waren ook met het handelsbedrijf begonnen met training, dus daar moest een hele voorraad worden aangelegd.
00:39:15 Erik van Donselaar
En bij uitzending ook veel voorraad Omdat je toch zorgt dat die toeleverings kanalen begonnen te haperen. Dus ik zei, We moeten voorraad hebben, want we We gaan geen nee verkopen en dus dat Dat was achteraf iets te enthousiast.
00:39:29 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja nee en en.
00:39:31 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hoe zie jij eruit Als je boos bent?
00:39:34 Erik van Donselaar
Nou, Dat is bij mij denk ik niet zo vaak te zien, Omdat ik.
00:39:39 Erik van Donselaar
Ik denk dat Iedereen wel eens een dag heeft dat ie wat korter af is, Maar het het Het is me maar één of twee keer gebeurd in mijn werkende leven, dat ik echt echt boos werd.
00:39:48 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja ja en wat gebeurt er dan? Dan schreeuw je gewoon Iedereen de tent uit of.
00:39:52 Erik van Donselaar
Zo of wat je hebt, dan moet er ook echt iets onredelijk gebeuren. En Dat was in mijn ogen ook zo Als ik Ik denk dat ik altijd wel probeer Mensen te te vertrouwen en ook wel te begrijpen. En als Mensen dan.
00:40:06 Erik van Donselaar
Blijven liegen, terwijl dat aan eigenlijk niet nodig is. Dan probeer ik wel te zorgen dat ze de waarheid alsnog vertellen.
00:40:14 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dus dat heb je ook meegemaakt?
00:40:15 Podcastmaker Gerhard te Velde
Want ik vroeg van wat zijn twee zware momenten geweest.
00:40:18 Erik van Donselaar
Ja, Maar dat was niet een deels. Dat is niet een heel zwaar moment, want Het is dan een moment van twee minuten en dan ben je het weer kwijt en zware ik. Ik vind een zware momenten dat zijn momenten die minimaal 2 3 maanden duren waar je echt tegen moet vechten. Dat is Dat is ja zwaar.
00:40:34 Erik van Donselaar
Periode, zeg maar, kijk als iets een dag duurt. Ja, wat is er door?
00:40:37 Podcastmaker Gerhard te Velde
Een zware aan ja, nou ja, Misschien kan het je heel persoonlijk raken. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat Als ik verlies draai of zo, dat doet me in principe.
00:40:46 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, dat doet me niet heel veel. Dat is Misschien helemaal niet gezond. Zou eigenlijk moeten zeggen van hé als er teveel geld uit gaat. Dat doet mij ook fysiek pijn. Of dat raakt me echt. Maar pas Als ik een persoonlijk conflict heb met iemand dan.
00:40:58 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dan voel ik het echt dus mijn zwaarste periode in mijn ondernemerschap was een fase waarin ik twee arbeidsconflicten tegelijk had en dat heeft me ook ontzettend veel gebracht. Uiteindelijk kan ik achteraf nu zien, maar toen ja, Ik was echt gewoon half depressief. Ik kwam gewoon thuis. Het eerste wat ik deed was gordijn, dicht op bed liggen. Ik was gewoon helemaal uitgeput. Ik was.
00:41:17 Podcastmaker Gerhard te Velde
Doodmoe en ik kroop ik om 7 uur achter nog een keer uit mijn nest ging ik wat eten en dan ging ik.
00:41:22 Podcastmaker Gerhard te Velde
Bed, maar juist dat persoonlijke conflict, dat dat dat deed mij heel.
00:41:27 Podcastmaker Gerhard te Velde
Veel. Hoe doe jij?
00:41:29 Erik van Donselaar
Dat ja Ik heb, Ik heb daar daar wat minder last van, denk ik. Ik kan er redelijk snel overheen stappen. Ik kan Mensen goed begrijpen, Ik kan ook. Ik vind het ook wel dat het een beetje raar als Mensen slechte verliezers zijn, zeg maar, dus als iemand weggaat dat je dan opeens heel, heel raar gedrag gaat vertonen.
00:41:45 Erik van Donselaar
Ik probeer iemand altijd te begrijpen, en als iemand anders ergens anders goede kansen krijgt, dan dan.
00:41:50 Erik van Donselaar
Is dat zo?
00:41:51 Erik van Donselaar
En ja, er zit altijd wel een reden achter gedrag, zeg Maar dat dat moet je wel proberen te begrijpen.
00:41:57 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, Ik ga naar de groei dilemma’s, dus We gaan er toch weer een beetje de zakelijke kant op sturen. Nu ja, Ik heb een aantal dilemma’s voor je. Je moet kiezen en nuanceren mag achteraf. Ik ben goed in geld verdienen of Ik kan nog wel wat leren over geld.
00:42:12 Erik van Donselaar
Ik ben er wel.
00:42:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Goed, in denk ik een betere wereld of een beter bedrijf.
00:42:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Een betere wereld, gezond zijn of succesvol.
00:42:21 Podcastmaker Gerhard te Velde
Gezond zijn elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie je.
00:42:26 Erik van Donselaar
Elke dag een beetje?
00:42:27 Podcastmaker Gerhard te Velde
Beter worden, Ik kan goed delegeren, of ik doe het liever.
00:42:30 Erik van Donselaar
Zelf en Ik kan goed delegeren, Maar het kan altijd beter.
00:42:34 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor mij geen enkel.
00:42:38 Erik van Donselaar
Probleem, een stevig gesprek is voor mij geen.
00:42:40 Podcastmaker Gerhard te Velde
Enkel probleem, oke, die neemt het familie of vrienden of toch even een nieuwe klant binnenslepen?
00:42:46 Erik van Donselaar
Familie of vrienden.
00:42:47 Podcastmaker Gerhard te Velde
Oké nou, dat zal.
00:42:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
Daar ga je tegen de stroom in van wat de meeste Mensen zeggen.
00:42:53 Podcastmaker Gerhard te Velde
Grappig, Ik ben lief voor mezelf of Ik ben streng voor mezelf.
00:42:57 Erik van Donselaar
Ik ben lief voor mezelf denk.
00:42:58 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik oké, ik moet nog iets bewijzen of Ik heb mezelf geaccepteerd.
00:43:03 Erik van Donselaar
En, Ik heb mezelf wel geaccepteerd, Maar het is altijd leuk om jezelf ook nog te.
00:43:06 Podcastmaker Gerhard te Velde
Kunnen bewijzen, dus stekker ergens uit trekken of doorgaan tot het pijn doet.
00:43:15 Erik van Donselaar
Doorgaan tot het pijn doet?
00:43:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Oké, zullen we die eens verder uitdiepen, want Waarom twijfelde je?
00:43:19 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat kwam er bij?
00:43:20 Podcastmaker Gerhard te Velde
Je op nou.
00:43:21 Erik van Donselaar
Ik denk dat je de stekker er ook niet te makkelijk uit moet trekken en dat je dat je dan ook een beetje beperkt denkt Als je dan de stekker er maar uit trekt, zeg maar, dus ik zal altijd wel nog een paar keer doordenken van hé, maar wat kan u wel doen om er wel een succes van te maken? Waarom heb ik wel gedacht dat het een succes kon zijn? Dus dus dat.
00:43:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat zijn de tekenen van?
00:43:44 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik ben aan een dood paard aan het trekken. Wanneer moet je als ondernemer echt wakker worden volgens jou?
00:43:49 Erik van Donselaar
Nou, Ik denk Als je er Als je die voor jezelf de verkeerde doelen hebt gesteld en Misschien ook geen Energy meer meer uit van krijgt dan dan.
00:43:57 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, Als je geen Energy meer krijgt van je bedrijf of van een persoon, of van een product of van een klant of zo waar, waar zit dat dan?
00:44:05 Erik van Donselaar
Ja nee nee inderdaad ook van een persoon of van een collega of en als dat dan vervolgens te lang duurt. Ik denk dat Iedereen zijn goede en minder goede periodes heeft, dus daarin moet je ook niet te snel conclusies trekken. Maar als dat ja op een gegeven moment moet je dan wel beslissingen maken? Ja.
00:44:20 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nee, Ik ben goed in geld verdienen die ja, dat vond ik overduidelijk, hè? Wat is je beste tip Als het.
00:44:28 Podcastmaker Gerhard te Velde
Gaat om het geld.
00:44:32 Podcastmaker Gerhard te Velde
Mogen er ook meerdere zijn.
00:44:34 Erik van Donselaar
Ja nou, Ik denk dat Mensen heel veel moment geld op gevoel doen ofzo ik, ik hoor dan wel eens Mensen zeggen, nee, Ik wil nog geen lening, want dan ben ik bang dat ik failliet ga, dan denk ik ja, maar Als je gewoon zorgt dat je financiele ratios hebt en je stuurt daar goed op, dan ga je niet meer zo failliet. Weet je wel en?
00:44:49 Erik van Donselaar
Denk ik dan doen Mensen dingen te snel op gevoel of gewoon een duik er eens in, hoe werkt geld echt? Weet je wel, hoe werkt de rente echt? Hoe werkt een hefboom, hoe, hoe werkt private actie, hoe werkt lease, wat wat zijn je risico’s? Wees daar gewoon wat wat nuchterder in ofzo, dus onderzoek het wat meer voordat je iets roept wat niet.
00:45:09 Podcastmaker Gerhard te Velde
Gefundeerd is en vertel eens, hoe werkt geld echt? Wat zijn een soort basislessen volgens jou? Van oké, je gaat straks aan je dochter uitleggen. Die wil een bloemenwinkel in in de Achterhoek of zo of die wel iets heel anders wat zijn. Wat zijn dingen die jij haar gaat meegeven?
00:45:25 Podcastmaker Gerhard te Velde
Over geld.
00:45:27 Erik van Donselaar
Nou in ieder geval dat je goed overzicht hebt, toch? Dus dus dat je dat je Als je hè dat je dat je inderdaad goed met financiële getallen kan werken, dat je dat je weet wat dingen kosten, dat je je weet hoe je dingen als ze een winkel wil, zou ik wel wat wat met wat financiële ratio’s gaan gaan werken en maak ook een prognose en dus zo op die op die manier ja ja.
00:45:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
Oké en stel dat dat nou niet, want ik merk bij mezelf, bijvoorbeeld ik. Ik ben ontzettend creatief, dus Ik ben echt een echte in die zin. Echt een maker. Ik begin ook.
00:46:00 Podcastmaker Gerhard te Velde
En maar nieuwe podcast bedrijf EER en Ik vind dat creatieve stuk het leuk dat het allerleukst.
00:46:07 Podcastmaker Gerhard te Velde
En dat geld dat verdwijnt iedere keer naar de Achtergrond, dus bij jou zit er Misschien in je voorhoofd dat je iedere keer daar dat ze een bewustzijn van oké dat dat bij alles wat je doet weeg je dat ook mee. Bij mij zakt de dieren keer weg, denk ik, oh ja, jij zegt overzicht.
00:46:22 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, hoe zit het ook alweer, welke kosten heb ik ook alweer? Dus Als je nou niet een natuurtalent bent met geld, maar je hebt wel een bedrijf.
00:46:31 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hoe regel je dan? Zeg maar moet je dan ook van die 6 die 7 maken of of?
00:46:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Moet je.
00:46:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dan, hoe zou je dat kunnen?
00:46:37 Erik van Donselaar
Oplossen volgens jou ik. Ik lijkt me wel gezond dat je wel met met met met met goeie prognoses werkt met goede data en dat je goed inzicht hebt en dat je op basis van Van harde cijfers toch keuzes kan maken.
00:46:50 Erik van Donselaar
Kijk, groeien kost ook geld en en en aan het begin, dan verlies je ook geld Als je wil wil groeien, maar weet wat je verwacht en weet wat er gezond is. Maak maak een prognose en Als je daarvan afwijkt, maak een plan. Ik denk dat het gewoon hartstikke zonde is dat Mensen daar gewoon niet te bewust mee bezig is, want daardoor krijgen ze juist stress Omdat ze geen overzicht meer hebben. En dat Dat is helemaal.
00:47:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Niet nodig, zie je dat ook om je heen dan.
00:47:16 Erik van Donselaar
Ja ik, ik zie ik zie.
00:47:16
Ik verdraai.
00:47:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nu even mezelf als kop van jut.
00:47:18 Erik van Donselaar
Zeg maar, ik zie inderdaad wel omheen dat Mensen heel hard aan het werk zijn, maar niet zo bewust aan het werk, zeg maar. Dus dan denk ik, ja, probeer gewoon een paar uurtjes In de tijd ook bewust met dingen bezig te zijn.
00:47:28 Erik van Donselaar
En hetzelfde is ook.
00:47:30 Erik van Donselaar
Ja precies ja en Dat is. Er is gewoon heel veel onwetendheid over geld. En dat hè? Hoe werkt een hypotheek? Hoe werkt de geldmarkt? Hoe werkt inflatie?
00:47:39 Erik van Donselaar
Die hoe werkt belasting dus dat Dat is wel ja, Ik vind dat wel een basiskennis die Mensen zouden moeten hebben. Ja, ja, interessant.
00:47:47 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja nou interessant, ja, Dat is gek eigenlijk hè? Je begint met ondernemen en en dan ja, Er zijn wel meer van die uitspraken van je leert van alles zo op school, behalve de dingen die je echt moet weten, bijvoorbeeld hoe werkt geld en welke relaties? Hoe werken weet ik veel gewoon cruciale.
00:48:05 Podcastmaker Gerhard te Velde
Vaardigheden in het leven en stel dat je nou jezelf beter wil maken en geld is dan een boek of zo, of een een.
00:48:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Andere plek waar Je moet beginnen volgens jou.
00:48:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Moet je gewoon je accountant bellen en elke maand wat inplannen of zo. Wat?
00:48:19 Erik van Donselaar
Wat zou een nee, maar je hebt ook. Je hebt Natuurlijk ook wel boeken over over groei ondernemingen. Ik bedoel, scaling up daar, daar gaan ook wel echt de hoofdstukken over geld. Ja en over over ratio’s en waar je op kan sturen dus dat ja ja.
00:48:34 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nou, Het is voor jou allemaal gesneden koek en vanzelfsprekend.
00:48:38 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nee genoeg, denk ik daarover.
00:48:42 Podcastmaker Gerhard te Velde
Misschien nog iets over delegeren?
00:48:45 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, want volgens mij?
00:48:48 Podcastmaker Gerhard te Velde
Kan je het goed zijn, maar toch kan het ook altijd beter en hoe ziet dat er?
00:48:54 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hoe, hoe kun je die mix? Want Dat is wel interessant, hè? Als je kan delegeren en toch Mensen ook helpt om nog beter te worden, heb je daar een.
00:49:01 Erik van Donselaar
Nou, kijk, het gevaar is altijd dat je dingen toch toch iets te snel naar jezelf toe trekt om om de gang erin te houden of om om te denken. Ik pak het er wel even bij.
00:49:02 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ieder gevonden.
00:49:11 Erik van Donselaar
En, Het is denk ik wel de kunst om om werk loods, zeg maar om die eerlijk te verdelen in je bedrijf, maar ook ook met je met je eigen in je eigen functie, zeg maar ja, dus Dat is wel wel een taak en ik kijk, dat zie je vaak een beetje fout gaan als Mensen meewerkend voorman zijn, of als ze Mensen moeten aansturen, maar eigenlijk ook zelf nog het fulltime banen hebben. Ja ja, dat dan dan, dan werkt dat niet goed. En dan leidinggeven kost ook gewoon tijd, zeg maar dus dat daar moet gewoon een goede.
00:49:38 Erik van Donselaar
Balans in zitten? Ja.
00:49:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik zat even te denken aan een quote die ik een keer hoorde. Iemand die zei Als je werkgever.
00:49:45 Podcastmaker Gerhard te Velde
Je bent, moet je werkgeven ja, en niet nemen. Nee, en hij zei Van Als je bijvoorbeeld als ondernemer een vergadering ga, ingaat je zorgen dat je Zonder actiepunten uit die vergadering komt. Maar heel vaak krijg je toch weer van alles in je schoenen geschoven. Dat je.
00:50:02 Podcastmaker Gerhard te Velde
Of je trekt het inderdaad naar je toe van. Ja, dat zoek ik wel even uit. Of ik schrijf dat ene tekstje wel of die e mail die die pak ik wel op. Dat vergt dus ook een principiële keuze om gewoon.
00:50:14 Podcastmaker Gerhard te Velde
In principe zoom in ook te doen. Ja, dat klinkt als ja, klinkt alsof je heel lui bent, dan maar.
00:50:17 Erik van Donselaar
Nee, maar ja, nee, Ik wil er wel op inhaken, want Ik denk dat werkgever gewoon echt onderschat wordt. Als jij een goede werkgever wil zijn. Dat betekent dat je werk heel moet gaan faciliteren dat Je moet dus zorgen dat dat Mensen zo optimaal en productief mogelijk kunnen werken. Ja, dan moet je zorgen voor schaalbaarheid, voor een goed proces, voor de goede collega’s, voor de goede werk, indeling en Dat is gewoon heel veel werk. Het is heel veel werk om werk, dus goed te kunnen faciliteren en Mensen in hun kracht te zetten en dat dat onderschatten Mensen. En wat je dan ziet, is dat werkgevers inderdaad niet gaan werkgever, maar zelf gaan gaan werk.
00:50:53 Erik van Donselaar
Waardoor waardoor gewoon dat dat dat hele fundament waarop we die hele structuur waarin gewerkt wordt, dat dat gewoon niet niet goed staat. Dus dat dat dat wordt echt onderschat door Mensen die gaan dan zelf allemaal meewerken, Omdat ze dan voor hun gevoel heel productief zijn. Maar dat is niet altijd het geval.
00:51:10 Podcastmaker Gerhard te Velde
Valt wel tegen ja, Misschien met nog een ander boek te binnen dat dat laatste in mijn op mijn deurmat viel en dat heet.
00:51:19 Podcastmaker Gerhard te Velde
10 keer groter is makkelijker dan twee keer groter, dus van Amerikaanse businesscoach en hij, zegt Van joh, Als je je bedrijf twee keer zo groot wil maken, dan ga je.
00:51:28 Podcastmaker Gerhard te Velde
Waarschijnlijk veel harder werken.
00:51:31 Podcastmaker Gerhard te Velde
En meer van hetzelfde doen en dan is je bedrijf Misschien straks twee keer zo groot, maar Als je 10.
00:51:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Keer zo groot wil.
00:51:36 Podcastmaker Gerhard te Velde
Worden, dan moet je heel anders gaan denken. Dan stap een je gaat heel veel dingen niet zelf doen, dus je gaat totaal anders.
00:51:44 Podcastmaker Gerhard te Velde
Andere keuzes maken is dat ook herken jij daarin van dat dat grote denken en ver vooruit? Want dat visionairen hebben we het ook over gehad, of of?
00:51:54 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nou, het kan Natuurlijk ook allebei, hè dat je goud denkt en keihard werkt maar.
00:51:58 Erik van Donselaar
Ja ik, Je moet, Je moet ook uitkijken met scaling up ook hè? Dat je maakt altijd 5 jaar doelen of hè dat dat het Amerikaans wordt, dus ik snap de denkwijze hè, want dan moet je op een andere manier denken en dan moet je je bedrijf op een hele andere manier neerzetten. Dus dan anders kun je niet van twee keer zo groot 10 keer zo groot worden, maar goed liggen allemaal stapjes tussen zeg maar, dus Ik denk dat je je op de kleine dagelijkse stapjes moet richten, maar met in gedacht nemen van wat grotere stappen, dus dat dat in balans moet zijn.
00:51:58
Het is een.
00:52:30 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik vroeg jou van, wat zou je meer willen doen toen zei je schrijven, je hebt wel eens overwogen om een boek te schrijven, de donselaar methode of?
00:52:40 Erik van Donselaar
Ja heb ik wel eens overwogen, ja.
00:52:43 Erik van Donselaar
Ja nee, kijk, dan begint het, denk ik mee dat je dat je wat wat met wat kleinere dingen gaat schrijven, Misschien een blog en dat je dat op een gegeven moment wat?
00:52:51 Erik van Donselaar
Verder uitwerkt? Ja.
00:52:52 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, heb je al een tip?
00:52:55 Erik van Donselaar
Ik heb er wel over nagedacht, ja?
00:52:57 Podcastmaker Gerhard te Velde
Noem eens wat spoilers?
00:52:57 Erik van Donselaar
Dus nee, ja, nee dat ik. Ik heb er wel over nagedacht inderdaad.
00:53:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
Je tent op orde het zou?
00:53:03 Erik van Donselaar
Kunnen Maar dat, en dat doe je Misschien ook. Misschien doe je dat ook een beetje voor jezelf. Weet je wel, Ik vind het gewoon. Kijk, Ik vind ondernemen heel erg leuk en Er zijn Natuurlijk hé, Het is in Amerika is dat de ondernemer is veel meer, hè? Dat is echt dat zijn iconen zeg maar. en in Nederland is het toch wel, zijn we toch heel nuchter wat wat ook heel, heel.
00:53:24 Erik van Donselaar
Mooi hoor, maar voor mij is ondernemen wel echt echt iets waar ik heel veel Energy van krijg en ook uithaal en dus Ik vind het echt iets moois, zeg Maar het is echt oprecht en een passie van me zeg maar, dus kijk voor heel veel Mensen is Messi of Ronaldo in echt sporters zijn echt helden. Ja, en voor mij zijn grotere ondernemers dat, dat vind ik gewoon heel.
00:53:45 Podcastmaker Gerhard te Velde
Mooi ja en we zouden dan in Nederland ook wel trotser mogen zijn of zo op onze Pieter Zwarts en.
00:53:51 Podcastmaker Gerhard te Velde
Erik van ons.
00:53:52 Erik van Donselaar
Wel vind ik wel, maar maar goed, je ziet dat ook wel langzaam veranderen. Je ziet het hè? Dat je ziet wel dat er meer initiatieven komt.
00:54:00 Erik van Donselaar
Maar ja, dus dat Dat is een goed teken wat mij betreft. Ja ja, dat je toch wat meer van elkaar kan leren en dat je elkaar inspireert. Ja.
00:54:12 Podcastmaker Gerhard te Velde
Nou, mocht ze ooit een boek gaan maken, bel me.
00:54:13 Podcastmaker Gerhard te Velde
Even dan maken we ook meteen een podcastserie ervan, dan kan je van elk hoofdstuk stel. Je hebt 10 10 hoofdstukken, hè? Kan je ook op andere manieren, want Er zijn ook heel veel Mensen die die houden niet van lezen. Weet je wel of die zijn dyslectisch of die die kunnen dat niet, Maar ik ga naar.
00:54:16 Erik van Donselaar
Ja ja.
00:54:33 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja persoonlijke groei Misschien nog even Als je nu terugkijkt, is Misschien een moeilijke vraag, maar waarin ben je nou het meest gegroeid als ondernemer en vergelijk je met toen je 17 was?
00:54:45 Erik van Donselaar
Nou, Ik denk Ik denk, Als je wat ouder wordt, dat het wel fijn is dat je wat beter je grenzen aangeeft en dat je.
00:54:52 Erik van Donselaar
Ik denk dat ik eerder gewoon over Misschien wat meer overal in mee ging. En Misschien.
00:55:00 Erik van Donselaar
Heel hard werkten, maar Misschien iets minder goed was in mijn richting bepalen, zeg maar. En Als je wat ouder wordt word je gewoon wat consistenter en zie je dingen wat meer op lange termijn ben je minder impulsief, word je daarin gewoon wat wat volwassener denk ik.
00:55:16 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja ja dus grenzen aangeven daarbij wel echt in gegroeid.
00:55:19 Erik van Donselaar
Ja, en je merkt gewoon Als je ouder wordt, dat dat er wat meer hardheid is, zeg maar ook voor jezelf van dit wel dit niet, dus dat wat betere kaders denk.
00:55:28 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik, ja wie hebben jou het meest geholpen in jouw ondernemersreis zijn er Mensen die daar uit te springen.
00:55:35 Erik van Donselaar
Nou ik, Ik denk dat wij kijk. We hebben een paar. Ik denk gewoon met al mijn collega’s sowieso en ook de partners die waar wij waarmee we echt Samen ondernemen en dat Dat is gewoon wel echt een heel leuk gevoel en ook gewoon een heel, heel goed gevoel dat je het met zijn allen doet, dat je elkaar opvangt. Dus dat er een dat Iedereen ook gewoon makkelijk 1 keer 1 weekje of twee weekjes weg kan en.
00:55:58 Erik van Donselaar
Ja ben ik wel, daar ben ik wel heel blij.
00:56:00 Erik van Donselaar
Mee ja ja.
00:56:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja zijn er mentoren die jou verder geholpen hebben, want je bent zelf ook mentor. Geloof ik bij NL gegroeid Als ik niet fris, maar je hebt zelf daar ook mentor of.
00:56:10 Podcastmaker Gerhard te Velde
Zo gehad of.
00:56:10 Erik van Donselaar
Ja, Ik heb via NL gegroeid heb ik wel gesprekken gehad met Pieter Zwart van Coolblue en met Bas van der Veldt van AFAS. Ik ben dus de dat ze dat ze een echt hele leuke leuke gesprekken heel leeg.
00:56:23 Erik van Donselaar
Ja, Ik ben zelf bij Tony robbins geweest in in Engeland, maar ook in Nederland meerdaagse, dus Dat is echt een Amerikaans business en lifestyle coach dus.
00:56:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat, wat heb je daar bijvoorbeeld uitgehaald? Ik heb een paar boeken van ik. Ik ben wel behoorlijk fan, geloof ik van hem dus ja, niet zo een soort van aanbieding of zo, Je moet alles wel een beetje door je eigen filter halen ook maar maar is er iets wat je daar nog nooit mee hebt genomen?
00:56:49 Erik van Donselaar
Ja, Ik denk wel dat wat wat daar gewoon heel interessant is, dat je echt gewoon 12 uur per dag heel actief bent en ook moet zingen en moet dansen en groepsopdrachten moet maken en dat je dan vervolgens nog moet eten naar je hotel, moet het eigenlijk veel te weinig slaap die hele week, Maar dat je eigenlijk elke dag zoveel Energy hebt Omdat je gewoon in zo een goei ja, in zo’n goede Energy zit de hele dag en dat dat dat zet je dan wel aan het denken, zeg maar dus dat dat vond ik wel echt heel interessant. Hoe dat?
00:57:18 Erik van Donselaar
Dat werkt en wat ik daar denk ik wel geleerd heb is, is er gewoon van. Ja, Het gaat niet Alleen maar om je om je business. Je moet niet elke keer overal aan willen trekken. Weet je, wel dingen moeten een beetje Natuurlijk gaan. Je moet het moet Mensen moeten aan jou trekken, zeg maar, Je moet gewoon zorgen als bedrijf dat je goed genoeg bent, is dat gewoon bedrijven met je willen.
00:57:37 Erik van Donselaar
Samenwerken dus dat dat ook wel geleerd. Voor mij is het heel waardevol geweest en ik zou er ook graag nog wel een keer keer.
00:57:45 Erik van Donselaar
Terug willen? Ja.
00:57:46 Podcastmaker Gerhard te Velde
Business mastery of zo ze dat volgens mij heet dat.
00:57:49 Erik van Donselaar
Programma zo ja en dat zegt 6 dagen achter elkaar en Dat is echt wel.
00:57:54 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja immersive heet, dat geloof ik dus je wordt helemaal ondergedompeld en dan moet je 10 k klappen ofzo. Wat wat kost zoiets?
00:58:02 Erik van Donselaar
Ik weet niet volgens mij die business master, die kost iets van € 5.000 inderdaad en Je kunt dan ook wel wat luxere pakket kiezen, Maar ik vind het altijd wel relaxed om gewoon met Iedereen te zijn. Ik heb nooit zo van het onderscheid.
00:58:17 Erik van Donselaar
Maar ja, ja, wat mij betreft wel een goede investering. Ja ja, en Ik ben met voorjaars. Dat is een organisatie die organisé.
00:58:26 Erik van Donselaar
De inspiratiereizen.
00:58:28 Erik van Donselaar
Ben ik in Silicon Valley geweest, een week in in Japan dus, dus Dat is ook wel weer heel leerzaam leven in nieuwe Mensen kennen dus.
00:58:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja vet ja ga naar de laatste vragen. Kijk, tenzij jij nog denkt van hé?
00:58:42 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ik mis iets, Wij hebben gelijk ingevangen, oké?
00:58:48 Podcastmaker Gerhard te Velde
Over een jaar.
00:58:50 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dan is de persoon die nu luistert die die is dit allemaal vergeten die heeft dat hele verhaal. Weet je wel meegekregen.
00:58:58 Podcastmaker Gerhard te Velde
Hopelijk zit er dan toch iets in.
00:59:01 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wat is blijven hangen en mijn vraag aan jou is.
00:59:05 Podcastmaker Gerhard te Velde
Als iemand die luistert, dit dit hele gesprek mag vergeten is er dan een boodschap? Mogen er ook twee zijn, maar één of twee dingen waarvan je zegt, dat moet je echt meenemen. Vergeet dat niet. Neem dat mee. Ja, nou, Ik denk dat wel. Mensen te weinig echt bewust daarnaast denken zijn van wat wil ik nou en en hoe? Hoe wil ik dat doen? Dus dat?
00:59:25 Erik van Donselaar
Het teveel In de waan van de dag leven en te veel maar gewoon op op de herhaald stand staan. Zeg maar niet. Niet Alleen ondernemers, maar ook gewoon Mensen die aan het werk zijn, dus dat ze gewoon even echt bewust echt bewust zijn, gefocust zijn van hé. Dit wil ik gaan doen. Ik heb dat zelf wel. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ben, hè? En dan heb je en en tijd met je gezin, Maar het is ook voor mij ook wel wel meteen een moment om gewoon even na te denken van hé, hoe gaan we alles weer doen en en gaat het goed en en wat wil ik inderdaad dus dat?
00:59:57 Erik van Donselaar
Dat, Dat is wel wat ik?
01:00:00 Erik van Donselaar
Ik wil bijzonder en interessant vind Waarom dat zo is eigenlijk.
01:00:04 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja ja.
01:00:05 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja, ja, advies is dus.
01:00:08 Erik van Donselaar
Plan die tijd gewoon in, dus maak een plan net wat ik zeg. Ik maak er zelf ook vanaf vanaf mijn 17e nou vanaf mijn 20 wat langer dan gewoon een jaarboek stond gewoon even een terugblik even een ja een een planning met heet dit, dit gaan we doen ja ja, dus dat ik Dat is zo. Zo werken veel dingen toch? Waarom niet?
01:00:29 Podcastmaker Gerhard te Velde
Ja dankjewel Erik ja.
01:00:31 Erik van Donselaar
Was het leuk. Mijn eerste podcast dus een ontgroening eigenlijk? Ja.
01:00:35 Podcastmaker Gerhard te Velde
Dank voor je openheid. Mooi?
01:00:38 Erik van Donselaar
Ja, dat komt een beetje door de vraag hè? Dan moet je wel, dan moet je.
01:00:41 Podcastmaker Gerhard te Velde
Wel open zijn, ja nee, heb je mooi gedaan. Dankjewel.