Luister direct naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Over deze gast
Als je niet oplet, betaal je als ondernemer vaak onnodig veel geld voor je telecom. Patrick Balleur van Dutchtel strijdt al jaren tegen ondoorzichtige tarieven en oneerlijke producten in de telecom.
In 2010 richtte hij samen met compagnon Bouke Dutchtel op. En mede door zijn allergie tegen onrecht werken ze nu voor klanten zoals Linkedin, MediaMonks en RTL.
In deze aflevering deelt Patrick zijn beste ondernemerstips, hebben we het over delegeren en over het belang van een goeie compagnon.
Veel plezier met deze nieuwe aflevering!
Gerhard
In deze aflevering
- Introductie van Patrick door Gerhard
- Wat geeft Patrick aan zijn kids mee over geld?
- Hoe ziet Patrick’s obsessieve kant eruit?
- Ondernemen met ADHD
- Als Patrick niet aan het ondernemen is…
- Zelfcompassie en een les van Jim Rohn (teacher van Tony Robbins)
- Jezelf rust gunnen
- Het begin van Dutchtel
- Wel of niet samen met compagnons
- Een compagnon zoeken, hoe doe je dat?
- De kracht van een mastermind
- De essentie van Dutchtel
- De eerste klanten
- Dutchtel werkt ook voor kleine ondernemers
- Groeidilemma’s
- €10, €100 en €1000 taken. Welke delegeer je?
- Hoe kan je delegeren als je geen geld hebt?
- De beste ondernemerslessen van Patrick
Shownotes
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Join onze community! 🌐
Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
De makers 🎙️
Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle.
Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌
Transcriptie van deze aflevering
00:00:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Gestructureerd werken is gewoon niet echt mijn kracht en juist Daarom is het heel handig om een goed softwarepakket te hebben. En ik werk zelf met teamleader. Teamleader is een plek waar ik alle informatie bijhoudt, bijvoorbeeld over klanten waarin ik offertes maak en verstuur en die digitaal laat ondertekenen waarin ik facturen verstuur waarin ik lijstjes bijhoudt waarin ik projecten kan managen waarin ik standaard e mails kan programmeren. Kortom, ik gebruik teamleden om alle werkprocessen van mijn bedrijf te stroomlijnen en zeker ook Als je met een team werkt.
00:00:31 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Is het heel fijn om over dezelfde informatie te beschik.
00:00:35 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nou, Als je ook benieuwd bent of er mogelijkheden zijn om jouw bedrijf meer te stroomlijnen, of je nu Alleen werkt of met een team ga even naar teamleden.nl slash groeivoer en Je kunt dan vandaag nog een trial starten voor twee weken lang gratis en Je kunt teamleden volledig uitproberen en na de proefperiode krijg je ook nog een leuke korting als luisteraar van groeivoer ga naar team, liet de.nl slash groeivoer.
00:01:05 Spreker 2
Gooi voor.
00:01:08 Spreker 2
Zoek je inzicht, inspiratie voor je eigen bedrijf wil je elke dag iets leren?
00:01:18 Spreker 2
Luister dan naar voor.
00:01:24 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Als je niet oplet, betaal je als ondernemer vaak onnodig veel geld voor je telecom. Patrick Balleur Bailleur van Dutch Shell strijdt al jaren tegen ondoorzichtige tarieven en oneerlijke producten In de telecom.
00:01:36 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En vandaag ben je je Patrick Balleur om je ondernemersverhaal te delen. Welkom bij de podcast. Ja, dankjewel Gerard, ja leuk om elkaar te zien. Ik kennen elkaar al een tijdje ooit Samen in dezelfde ondernemers mastermind gezeten dat daar zullen we het straks.
00:01:49 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nog over hebben.
00:01:51 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Maar om iets meer beeld van jou te geven, ga ik je nu eerst voorstellen aan de luisteraar.
00:01:57 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Je studeerde weg en waterbouw in Utrecht, maar uiteindelijk koos je een andere weg je ging ondernemen en dat deed je met een compagnon Samen Bouke. Jullie richten Samen in 2010 Dutch Shell op en wat begon als een traditionele reseller van telecom, werd een ja, een soort recalcitrante partij In de markt, zou je kunnen zeggen, want na 5 jaar gooide je het roer echt om. Jullie werden naar eigen zeggen het enige transparante telecombedrijf van Nederland. Nou, en Waarom dat zo?
00:02:28 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Soms wat gedoe oplevert met met anderen In de branche, dat horen we.
00:02:31 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Misschien straks.
00:02:32 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nog maar in ieder geval zijn je klanten blij met jullie. Je werkt voor grote klanten zoals Corendon, LinkedIn, Media, Monks en RTL, maar bijvoorbeeld ook voor 1 grote zorginstelling. Dus je zit bij serieuze klanten aan tafel je bedrijf runnen. Dat is Natuurlijk nog weer een een vak apart je hebt er ook een sport van gemaakt om je medewerkers In de watten te leggen, bijvoorbeeld met.
00:02:57 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
De allerbeste koffie.
00:02:58 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Met een enorme koffie.
00:03:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Fanaat stoelmassage één keer per maand winstdeling.
00:03:04 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
10 en een keer per jaar mogen alle Mensen ook bij je thuis komen en dan ga je lekker voor Mensen koken dus nou goede manier om Mensen ook vast te houden. En ja, nu gaan we jou horen, want deze introductie is klaar. We gaan naar het Groeivoer vragenvuur en daarmee.
00:03:24 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Leren we jou als persoon ook wat beter kennen de Mensen achter het bedrijf en ik begin bij de eerste vraag, wie is je vader?
00:03:31 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En wie is?
00:03:31 Patrick Balleur
Je moeder, mijn vader is Paul en mijn moeder is angelle. Ja.
00:03:36 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En, kom jij uit een ondernemersgezin, ik, wat deden je?
00:03:39 Patrick Balleur
Ouders nou, mijn mijn moeder was huisvrouw thuis. Mijn vader zat altijd In de weg en waterbouw, maar was wel altijd heel ondernemend in zijn.
00:03:50 Patrick Balleur
Maar ik kon zeker niet uit een ondernemersnest of überhaupt een ondernemersfamilie het geheel niet, maar hij was wel heel ondernemend.
00:03:58 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dus dat zit dan toch In de gene wat ze wat ze het beste les die jij van je ouders hebt meegekregen. Wat is er écht bij jou thuis? Ingestampt, zeg maar.
00:04:07 Patrick Balleur
Hard werken, maar vooral je eigen geld verdienen je eigen broek ophoudt.
00:04:13 Patrick Balleur
Als post puber en student vond ik dat niet altijd even fijn met kost geld en andere dingen die ik aan mezelf moest regelen.
00:04:21 Patrick Balleur
Maar ik ben.
00:04:22 Patrick Balleur
Nou, dat heeft me in ieder geval uiteindelijk wel geholpen en gewoon ja, hard werken je eigen broek ophouden.
00:04:28 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dan hebben je ouders je geholpen om goed met geld om te gaan.
00:04:33 Patrick Balleur
Ja en nee.
00:04:35 Patrick Balleur
Ja ze ze.
00:04:37 Patrick Balleur
In ieder geval geleerd.
00:04:39 Patrick Balleur
Dat je hard moet werken om gewoon je geld te verdienen, en dat.
00:04:41 Patrick Balleur
Het allemaal niet.
00:04:42 Patrick Balleur
Vanzelf gaat ja in ze een paar keuzes gemaakt die ik Misschien niet zou maken als ouder, maar.
00:04:48 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, ik er een uit, welke had jij anders gedaan?
00:04:51 Patrick Balleur
Nou ik, Ik heb zelf een soort allergie gekregen voor lenen en in die tijd was het nog gewoon stefie en lenen en best veel en kon dat ook al heel makkelijk en.
00:05:03 Patrick Balleur
Ik zou mijn kind niet willen meegeven dat je heel makkelijk geld kan lenen om te studeren en kosten daarin te voorzien. Maar goed, met de huidige kamerprijs is snap ik wel dat je het met een baantje instuderen ook niet redt, maar daar zou ik een andere keuze in maken. Ja, want ik. Maar dat merk ik ook in mijn bedrijf. We lenen liever niet geen vreemd vermogen, gewoon zelf niet afhankelijk van iemand of een bank of dat soort dingen, dat geeft heel veel vrijheid.
00:05:29 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Interessant, wat is je beste eigenschap en wat is je slechtste volgens jou of Mensen om je?
00:05:35 Patrick Balleur
Heen nou beste, Ik ben best wel volhardend kan me ergens echt heel erg mijn tanden inzetten.
00:05:44 Patrick Balleur
In haar echt voor gaan Als ik iets interessant vind of leuk of het geeft me Energy, dan ga ik daar echt voor 1000%.
00:05:51 Patrick Balleur
Dat kan soms ook omslaan in in tikkeltje op zijn lief en dan kom je ook gelijk bij wereld eigenschappen waarvan Ik denk nou, Ik weet niet of die in het ondernemen of persoonlijk heel.
00:06:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Handig zijn, want hoe? Hoe ziet obsessief eruit wat wat doe?
00:06:03 Patrick Balleur
Je dan bijvoorbeeld nou, Als ik iets wil, dan wil ik het ook echt helemaal doorgronden koffie zetten. Als ik dan dat koffiezetten wil leren. Hobby en het begonnen in mijn studententijd, maar dan wil ik het ook echt doorgronden. Het snappen, de techniek, de temperaturen, wat het?
00:06:15 Patrick Balleur
Beïnvloed en dan kun je soms in verliezen. Zo kun je ook in ondernemings soms verliezen Als je heel erg op microniveau op dingen aan het focussen bent dat je Misschien niet je je beste zelf aan het inzet bent. Een soort dus het. Het is een plus en een min ja wat bij mij gewoon echt een slechte eigenschap is, Maar dat weet ik gelukkig. Wel is plan organiseren, Dat is echt.
00:06:36 Patrick Balleur
Ja verschrikkelijk voor mij, maar goed, daar zijn gelukkig hulpmiddelen voor en ook gewoon Mensen om me heen met die daar wel in veel beter in zijn, dus.
00:06:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En je had ook een dingetje met aandacht en zie je je spreekt over openlijk daarover van. Ik heb HDHD heeft ze over hoe Dat is? Misschien weer.
00:06:49 Patrick Balleur
Ja ja.
00:06:50 Patrick Balleur
Weg van.
00:06:52 Patrick Balleur
Een label, maar die heb Ik heb. Ik heb niet zo’n moeite met het label diagnoses dingen jaar of 6 7 geleden gesteld, Maar ik wist het eigenlijk al heel lang Alleen begonnen wat hinder van te ondervinden, dus Ik had daar gewoon wat educatie nodig. Hoe ga je om met?
00:07:08 Patrick Balleur
Een druk, prikkelbaar en prikkels.
00:07:13 Patrick Balleur
Dus lezen is.
00:07:14 Patrick Balleur
Bijvoorbeeld erg moeilijk voor mij op vakantie hoog In de bergen lukt dat prima met een een fictie boek, maar managementboeken lezen, Dat is nee, Dat is, Dat is niet te doen eigenlijk. Nee, en dat maakt ook dat plannen en organiseren is is ook niet heel makkelijk.
00:07:32 Patrick Balleur
Dus, dus verzamel ik gewoon Mensen om me heen die daar beter in zijn. Dan zet ik liever datgene van mezelf in wat ik goed in ben kunnen dan organiseren, is dat niet.
00:07:42 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nou ja, dan heb je zelf geaccepteerd.
00:07:44 Patrick Balleur
Ja sterker nog, Ik denk dat ik meer voordelen heb aan dat ik wat dat ik wat drukker ben en en nou ja, ook zo’n zo’n focus kan hebben en ergens in kan vastbijten. Ik zie dat allemaal wel een soort van positieve eigenschappen ervan, dus Ik vind dat Ik vind het helemaal niet vervelend. Ik ben er ook. Nou ja, dat zie je ook al op LinkedIn. Ik ben er gewoon open over.
00:08:04 Patrick Balleur
Is niet Iedereen het mee eens, sommige Mensen gaan gelijk lopen, lopen, roepen dat het LinkedIn en Facebook is, Maar dat dat Dat is een andere discussie.
00:08:14 Patrick Balleur
Maar het breekt mij meer dan dat het tegenzit nu niet altijd maar, maar nu wel, Omdat ik meer weet hoe ik.
00:08:20 Patrick Balleur
Ermee moet omgaan. Ja cool.
00:08:23 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Wat doe je Als je niet aan het ondernemen bent?
00:08:28 Patrick Balleur
Ik klus graag ik bouw graag grote projecten in mijn achtertuin. We zijn thuis uitgebouwd, dus ik moet weer een ander project verzinnen.
00:08:37 Patrick Balleur
Ik vond wel heel raar, dan ga ik graag heel veel op vakantie. De natuur in echte naam.
00:08:42 Patrick Balleur
Hoogte Alpen in of Scandinavië. Misschien doe ik heel graag mountainbiken, golfen.
00:08:48 Patrick Balleur
Alles gerelateerd koffie is hobbymatig.
00:08:51 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dus ook iets om zelf tot rust te komen. Ik. Ik probeer mezelf wel. Ik ik dans bijvoorbeeld graag denk ja, wat zou ik nou gaan doen Als ik in.
00:09:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Een rolstoel kwam.
00:09:01 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik weet niet of je wel eens iets gebroken hebt.
00:09:03 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Met skiën of.
00:09:03 Patrick Balleur
Chef, Ik heb.
00:09:03 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Zo dus, maar word je dan ook heel naar en onderhandelbaar en gefrustreerd.
00:09:09 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En zo of, heb jij?
00:09:09 Patrick Balleur
Ook, Ik heb 1 keer 1 wielkie crash gehad waarin ik met zeer hoge snelheid een hele vervelende smakker heb gehad en toch wel echt een.
00:09:10 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Hele harde bies.
00:09:17 Patrick Balleur
3 4 maanden en wat operaties op de bank heb gezeten, een jaar thuis.
00:09:21 Patrick Balleur
In het ondernemerschap trouwens, Dat is niet eenvoudig, maar eindvonnis helpt me.
00:09:29 Patrick Balleur
Maar ja, dan moet je wel doen en plannen en regelmatig doen en iets met regelmatigheid. Daar gaat mijn brein weer op uit, Maar dat dat helpt mij wel. Het stukje wandelen In de natuur. De laatste tijd ben ik wat meer aan het golven en niet zozeer op een baan, maar daar sta ik gewoon op zijn driving er eentje in mijn eentje ben ik gewoon op techniek aan het letten en weer finetunen, net als met andere hobby.
00:09:53 Patrick Balleur
Maar stel dat ik niet meer zou kunnen sporten of niet meer fysiek actief zou zijn, daar zou ik wel heel veel moeite mee hebben. Dat zou ik ingewikkeld vinden en daar zou ik vast wel weer een draai kunnen geven. Maar ja, dan zal het toch wel weer op op mind Financial neerkomen.
00:10:07 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja dan ga je daar?
00:10:09 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Moet even goed in worden. Goed worden ik.
00:10:09 Patrick Balleur
Ja, Ik weet.
00:10:12 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Het klinkt allemaal als dingen die je heel actief doet, zeg maar, en terwijl je kan ook. Nou ja, waar ik zelf mee aan het oefenen ben, dus meer los.
00:10:20 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Data dus ja, vanochtend zat ik In de auto hier naartoe en Ik wil het nog wat werken en dat lukte niet. En toen dacht ik, ja, kan nu heel boos gefrustreerd worden. Of Ik kan van denk ja dat.
00:10:30 Patrick Balleur
Lukt even niet. Ja, dat, dat lukt me wel wat meer, maar dus ook Omdat ik me vooral dit jaar heb voorgenomen aan de hand van een vrij pittig mastermind sessie dat ik iets meer zelfcompassie mag hebben. Ja, en iets milder mag zijn naar mezelf en dat lukt wel aardig. Dus Als het een dag dan nie.
00:10:47 Patrick Balleur
Lukt of iets lukt niet Omdat je gefrustreerd bent of wat dan ook. Nou, Misschien moet je dan gewoon even naast je neerleggen, dan probeer je morgen weer. Het is niet allemaal permanent hè? Het gaat ook allemaal weer over.
00:10:58 Patrick Balleur
Dus dat lukt wel aardig. Ja, dat zal de.
00:11:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dat gaat al richting het spirituele, ook van alles komt en alles gaat.
00:11:04 Spreker 2
Nou ja ik.
00:11:06 Patrick Balleur
Ik, ja, dat klopt, Maar ik. Ik zie wel dat.
00:11:10 Patrick Balleur
Het is allemaal pieken en dalen en en hoe ik naar mijn eigen leven kijk zijn zijn het hoge pieken en soms diepe dalen. En als er een hoge pieken is, dan weet je. Ja, dat komt ook vanzelf weer en Dal en aan de andere kant en dat vind ik altijd wel hoopgevend.
00:11:25 Patrick Balleur
Dat heb ik wel echt moeten leren Als je In de **** storm zit, want ook dat hebben we met Dutch echt wel meegemaakt dat het heel pittig is geweest.
00:11:31 Patrick Balleur
En nu zou ik makkelijker kunnen bedenken en de berusting in kunnen hebben van ja, maar dit gaat ook over. Het komt ook wel weer goed en Als het niet goed.
00:11:38 Patrick Balleur
Komt, dan komt.
00:11:39 Patrick Balleur
Er ook wel weer iets.
00:11:40 Patrick Balleur
Ja, het leven gaat, het leven is niet over. Daar gaat Misschien iets over, dus en ja, hoge pieken, hoge dalen, Dat is wel. Daar heb ik wel, daar kan ik nu wat meer berusting in hebben in plaats van vroeg, want dan kon ik.
00:11:52 Patrick Balleur
In de piek blijven hangen en het dook onder zijn verrassing als een mokerslag in je gezicht komen.
00:11:58 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Interessant, ja, ik herinner mij een filmpje van Jim Rone. Jim Rohn was de de, de teacher of de de leraar van Van Tony Robbins, bekende business coach en die zei ook van ja, het leven is gewoon app en vloed weet je wel en de de zon gaat op en hij gaat weer onder, dus die pieken en dalen moet je ook mee dealen, maar Als je dat dus kan overzien zoals je even uitzoomt dus echt van oh ja, ik zit nu in een.
00:12:23 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Kan Ik kan ik er iets aan doen, Misschien, maar heel veel dingen ook niet dus dat loslaten en berusten en niet dat krampachtige of zo dat Dat is.
00:12:34 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dat is denk ik heel waardevol en en dat je dus ook, want dat dat Dat is wel een beetje mijn kritiek op dat hele zelf development gedacht.
00:12:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Goed dat dat dat het altijd maar beter moet.
00:12:46 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja precies en dat je overal ook controle op hebt, denken Mensen, Maar dat Maar dat hoeft maar dit te gebeuren. Je bent gewoon.
00:12:53 Patrick Balleur
Dat is echt poep ****, ik kijk om je heen naar de afgelopen jaren wat er In de wereld gebeurt. Je denkt controle te hebben.
00:12:59 Patrick Balleur
Ja, dat kan toch heel in één keer de hele andere.
00:13:02 Patrick Balleur
Kant opgaan ja ja.
00:13:03 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja ja ga naar de volgende vraag in het vragenvuur, wat is het mooiste plek waar je ooit geweest bent?
00:13:10 Patrick Balleur
Ja, dat vind ik wel echt een ingewikkelde vraag. Ik denk dan meer na, wat is de plek die me het meest euforische gevoel geeft? Want Als ik het zou denken, het mooiste plek vond ik la os, vond ik echt fantasti.
00:13:22 Patrick Balleur
Maar ik word intenser gelukkig Als ik ergens hoog In de bergen ben.
00:13:27 Patrick Balleur
Met weinig bebouwing, veel gletsjers en alpenweides, en.
00:13:33 Patrick Balleur
Ruige pieken dus Wallen eerst gebied rond de Mont Blanc, vorig jaar een lange wandeltocht gemaakt om de Mont Blanc heen van 9 of was het 7 dagen. Dat zijn wel de momenten dat ik wel echt intens gelukkig ben, dus Ik denk dat dat dan.
00:13:46 Patrick Balleur
Qua scenery is het al heel mooi, maar qua belevenis is het vooral heel mooi. Dus ja, dat.
00:13:50 Patrick Balleur
Is toch natuur bergen? Ja, ja.
00:13:53 Patrick Balleur
Nou eigenlijk wel de Alpen? Ja.
00:13:56 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Is er iets wat je meer zou willen doen waar je zelf eigenlijk geen tijd voor gunt?
00:14:00 Patrick Balleur
Ik zou mezelf wel wat meer rust willen gunnen.
00:14:05 Patrick Balleur
Ja dat ik wat meer rust zou kunnen nemen.
00:14:10 Patrick Balleur
Maar dat lukt vaak niet.
00:14:12 Patrick Balleur
En, dat lukt wel op vakantie.
00:14:14 Patrick Balleur
Vandaar ook dat ik heel veel.
00:14:15 Patrick Balleur
Vakantie heb.
00:14:15 Patrick Balleur
Ja het al Als het thuis in werkend is, dan.
00:14:20 Patrick Balleur
Is het vaak.
00:14:22 Patrick Balleur
Het gaat altijd maar door. Ik heb wel strakke scheidslijnen met werk en privé.
00:14:27 Patrick Balleur
Maar de echte rust is.
00:14:30 Patrick Balleur
Is soms moeilijk te vinden. Ja, niet zozeer dat ik aan het werk ben ’s avonds ofzo, maar ja, je hoofd gaat wel door met.
00:14:36 Patrick Balleur
Macht wij ja.
00:14:39 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja interessant ja, we leven Natuurlijk ook een een hele gejaagde tijd waarin je dan ook tenminste daar ben.
00:14:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik zelf gevoelig.
00:14:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Voor dat je om je heen ook ziet wat wat anderen allemaal doen als ****, ik moet niet achter gaan lopen en en ook een beetje werkverslaving zeg maar van al die dingen die ik doe de hele dag. Die geven ook voldoening Als het lukt, Maar ik weet niet hoe dat bij jou is dan.
00:14:59 Patrick Balleur
Ik ben niet meer aan mijn werk verslaafd, ik ik.
00:15:04 Patrick Balleur
Als ik het binnen mijn bedrijven trainen doet waar ik het beste in ben, dat geeft me, dat geeft me de meeste Energy ook gelukkig en Er zijn heel veel zaken waar ik echt geen Energy van krijg hoor, Maar dat Ik denk dat het al bij ondernemen hoort of.
00:15:17 Patrick Balleur
Van de periodes, Maar ik probeer het wel gescheiden te houden, dus Ik ben niet werkt verslaafd. Ik werk niet fulltime.
00:15:26 Patrick Balleur
Ik heb toch al alle schoolvakanties vrij en dan gaat de telefoon ook uit en In de la, dus dat probeer ik zo te scheiden, Maar dat moet ook wel, want Als ik dat niet doe, dan is het al helemaal gemixt en zit er dus weer geen rem op, want Ik ben vrij ongeremd, zeg maar zelf, dus ja, daar moet ik echt fysieke barrières op gooien door gewoon mijn telefoon letterlijk In de laat te gooien of in mijn auto te Laten.
00:15:49 Patrick Balleur
Maar ja, dan kun je nog steeds heel.
00:15:50 Patrick Balleur
Druk zijn ja en en Ik vind.
00:15:56 Patrick Balleur
Soms vind ik stil zitten, vind ik wel wat lastig of bijvoorbeeld stil zitten Zonder dat je wat doet.
00:16:00 Patrick Balleur
Niet even scrollen of even ja lezen, TV kijken of wandelen dat dat geeft rust. Ja.
00:16:08 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Laatste vraag van de vraag, wat is je beste grap of waar kan jij keihard om lachen?
00:16:16 Patrick Balleur
Ja lompheid in filmpjes Ik vind bloopers heel erg leuk, heel kinderachtig, hoor, Maar het Als ik filmpjes zie met beesten waar het verkeerd in gaat en een kat die 1 m de lucht in springt Omdat hij ontzettend schrikt van een komkommer achter zich. Het is ontzettend corn hier, Maar ik kan echt een compleet afliggen.
00:16:34 Patrick Balleur
Zoontje heeft wel eens 1 keer 1 prank met me uitgehaald.
00:16:36 Patrick Balleur
Haalt hij op het moment kon ik er helemaal niet om lachen. Ik was echt gif link, Maar ik kwam dus vanuit de bijkeuken de keuken in en hij had zo op ooghoogte, dacht hij. Maar het was niet op ooghoogte. Het was op voorhoofd. Hoogte had hij doorzichtig huishoudfolie gespannen op het deurkozijn, dus kan een volle bak. Ik trek die euro en ik loop zo zomaar met bakken soldering en vervolgens had hij dat ook nog staan. Filmen Natuurlijk met een verborgen camera en en op het moment vond ik het niet grappig, maar Als ik dat filmpje terug.
00:17:08 Patrick Balleur
Ik zie en ik hoor hem vooral in je hoorde Mensen lachen terwijl die camera neerzetten en daarna hoor je mij. Ik vind het niet grappig. Het is echt geen grap dit helemaal niet grappig, dus Ik ben helemaal over de zeik. Maar dat soort filmpjes er ook zelfs bij mezelf. Ja dat, want daar kan ik na jaren nog steeds echt helemaal helemaal dubbel van liggen, dus een goeie grap.
00:17:26 Patrick Balleur
Ik ik ik, Ik heb op. Ja, dat kan ik Natuurlijk niet zeggen, want ga mijn compagnon beluisteren, Maar ik heb al hele tijd behoefte om een grap met hem uit.
00:17:33 Patrick Balleur
Maar goed, Laten we dat maar cliffhanger houden, Maar ik heb een goede kantoor grappen vind ik leuk, dus Ik heb wel een keer volgens mij bij ons.
00:17:41 Patrick Balleur
Een toetsenbord aangetroffen waar grassen was gegroeid naar mijn naar mijn vakantie. Daar kan ik wel om lachen. Ja hoi.
00:17:47 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Pranks nou, Ik hoop dat luisteraar zich ook geïnspireerd voelt om een paar mooie grappen uit te halen, want kunnen we onze lachspieren nog wel wat meer gebruiken hè hè? We gaan er naar Dutch Shell, Misschien eerst even hoe, hoe ben je begonnen?
00:18:03 Patrick Balleur
En Waarom ja 2010, ik werkte voor een groot Amerikaans softwarebedrijf of een vrij zware sale shop met veel te veel uren.
00:18:12 Patrick Balleur
Een operator zocht resellers In de regio Utrecht.
00:18:15 Patrick Balleur
En toen dacht ik nou, Misschien is dat een rustigere baan, dus ik voel mezelf ondernemen, dus ik zeg mijn baan op. Ik benader de oud collega en We gaan Samen het telecombedrijf spelen. Zo voelt het ook echt van. Nou, We gaan het gewoon doen. Kijk wel hoe het schip strandt Als je laptops kantoor gehuurd geld geïnvesteerd In de BV wat je nog moest inleggen, € 18.000, Dat was ook de reserve en of het geld op de bank privé om om een salaris te betalen, dus toen zijn we gewoon reseller geworden.
00:18:43 Patrick Balleur
En in Breukelen.
00:18:45 Patrick Balleur
Ja met het idee van nou hun klanten binnenhalen. Ik kon weer vroeger ook, want Ik had daarvoor heb ik 10 jaar lang In de verkoop gezet.
00:18:52 Patrick Balleur
Van telecom contract bij diverse resellers dacht, nou ja.
00:18:57 Patrick Balleur
Als zij zoveel geld aan mij verdiend hebben, geld als dan ook nog wel een bedrijfje. Volgens mij kan ik dan zelf ook een goede boterham verdienen en klanten blij.
00:19:05 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja zorg non ja, en je deed het met de compagnons Samen was dat ook voor jou een voorwaarde of dacht je daar over na van? Ja, Als ik dit ga doen, moet ik het Samen met iemand doen of had je het?
00:19:17 Patrick Balleur
Ook Alleen gekund of Ik denk een half jaar voordat ik een bedrijf oprichter was. Ik benaderd door iemand, zei William, telecombedrijf onder franchise voor mij startech. Je wil ondernemen helemaal geen behoefte aan. Ik heb nog nooit een ondernemer gevoeld, dus tot ergens in mei 2010 riep ik dat van en toen is het toch kennelijk gaan borrelen.
00:19:36 Patrick Balleur
En Ik vind.
00:19:36 Patrick Balleur
Het heel fijn dat ik een compagnon heb.
00:19:40 Patrick Balleur
Soms is het verschrikkelijk onhandig, vindt hij. Ook vind ik ook, Maar ik spreek best wel wat ondernemers die zich ook wel wat eenzaam kunnen voelen. In een Alleen bedrijven kunnen. Volgens mij kan ik jou ook.
00:19:52 Patrick Balleur
Daarin aankijken als worden?
00:19:52 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, Ik ga nog niet huilen, maar, maar ja.
00:19:55 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Maar soms, ja, gewoon even sparren weet je wel en ook gewoon? Ja, ja, dus ik.
00:20:01 Patrick Balleur
Het was geen harde eis, Het is zo gelopen Omdat we ooit de belofte aan Het is een ex collega van me. En wat er ooit belofte gewoon Als we onszelf gaan beginnen, dan gaat het Samen doen, want we konden het gewoon goed vinden met elkaar. We waren gewoon zakelijk bevriend.
00:20:13 Patrick Balleur
En en zo geschiedde en en ik zou ook niet Zonder compagnon gekund hebben. Zonder hem had ik dit bedrijf echt niet gehad en niet. En soms is het verschrikkelijk lastig.
00:20:25 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En wat is dan het meest?
00:20:26 Patrick Balleur
Lastig, nou ja, je hebt andere eigenschappen en je hebt soms ook een andere zienswijze. Ik kan heel precies. Ik ben vrij perfectionistisch in hoe ik service verleend wil hebben, hoe tot in welke boodschap er oppervlakte uur staat, want dat vind ik ook marketing tot aan hoe er gereageerd wordt, hoe er gecommuniceerd wordt allemaal om maar die klanttevredenheid omhoog te krijgen en die belevenis goed te krijgen. En Als je daar anders over denkt zijn, dan moet je er toch uitkomen.
00:20:52 Patrick Balleur
En, dat kan soms lastig zijn en aan de andere kant, wat ik heel veel waardeer is gewoon kameraadschap. Bijna een soort broederschap. We hebben enorm moeten knokken In de eerste.
00:21:04 Patrick Balleur
Jaren van Dutch style.
00:21:05 Patrick Balleur
Gedoe met rechtszaken gehad?
00:21:09 Patrick Balleur
Nou, Dat is best knokken In de beginfase, Maar dat geeft wel een soort strijd strijdlust met elkaar. En Als je dat overwint, ook kan.
00:21:16 Patrick Balleur
Maatschap en ja, Dat is wel. Dat is fijn, dus ik Als je geen compagnon hebt, zoek dan in ieder geval iemand om mee te sparren. Maar ga ik Ik denk zelf dat het ondernemen in je eentje bijna ondoenlijk is. Zoek dan of een coach of een mastermind groep of een intervisiegroep, zeg maar met ondernemers of zoek gewoon een compagnon of een Raad van bestuur bedrijf hebt in je eentje in ieder geval dat er gewoon iemand tegenover je zit die gewoon gelijkwaardig met je kan praten en af en toe ook gewoon.
00:21:45 Patrick Balleur
Directe stomp op je neus kan geven, Als je.
00:21:46 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
De verkeerde kant op, gaat even een korte onderbreking met een belangrijke vraag aan jou, want wat heb jij geregeld voor het geval je van de ene op de andere dag zou komen uit te vallen? Wat gebeurt er dan met je bedrijf? Maar vooral, wat gebeurt er met jouw persoonlijk en ook in financieel opzicht?
00:22:02 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Samen met ASR voerde ik 3 openhartige gesprekken over tegenslag en veerkracht en dat deed ik met Saskia Vincent en Pieter ondernemers met een bloeiend bedrijf die van de ene op de andere dag niet meer konden werken en die verhalen hoor je in aflevering 256257 en 2 5 8 van deze podcast.
00:22:22 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Als ondernemer wil je Natuurlijk niet uitvallen en Daarom is het belangrijk dat je veerkrachtig bent, want voorkomen is beter dan genezen.
00:22:30 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En Als het dan toch misgaat, is het fijn dat je iets geregeld hebt zodat je weer snel door kunt met ondernemen. Wil je weten hoe veerkrachtig jij nu bent, vul dan in twee minuten de veerkracht test van ASR in ga naar asr.nl slash veerkracht test onder.
00:22:46 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja en waar vind je die persoon dan? Want wat ik frappant vind is dat, zeg maar Als je een vacature hebt in je team, dan is het heel logisch dat je dat opschrijft van wat zoek en ik en wat zijn de functie eisen blablabla, dan ga je dat publiceren aan.
00:22:58 Patrick Balleur
Maar Waarom zou je dat niet doen voor een computer? Nou, exact ja, ik zou gewoon een scorekaart maken.
00:23:03 Patrick Balleur
Ik zou je eigen bij Iedereen die we aannemen nemen tegenwoordig een aantal persoonlijkheidstest af, dus colby en biedt, ja ja, en daar kun je ook matchen, dus je kan gewoon kijken wat zijn mijn eigenschappen? Sowieso is dat knitter nuttig Als je weet wat voor kleur je bent of dat je heel goed bent in opvolg werk ik niet of heel erg quickstart bent.
00:23:23 Patrick Balleur
Dat je iemand zoekt die je daar wat complementair in is, dus ik zou gewoon een soort scorekaart maken. En tuurlijk, Het is ook niet. Het is ook een wervingsproces Als je een bedrijf hebt en je zoekt zoekt de compagnon is de wervingsproces volgens mij Misschien nog wel belangrijker dan met 1 1 1 werknemer? Ja zeker, dus denk ik dat je daar nog veel uitvoeriger mee bezig zou moeten zijn.
00:23:43 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En, Waarom zouden Mensen dat toch niet?
00:23:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Doen dan, want een compagnon?
00:23:46 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Zoeken dat gewoon oud en niet open gooien, is dat dan schaamte ofzo of?
00:23:51 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik, Ik denk dat ze ja, wil ik het nou wel of wil ik het nou niet? Want dan moet ik straks weer allemaal naar Misschien.
00:23:56 Patrick Balleur
Omdat een vrij definitief.
00:23:57 Patrick Balleur
Is, Het is niet dat je?
00:24:02 Patrick Balleur
Een soort proeftijd van een half jaar kan doen met een compagnon. Nou weet je koopt gewoon, koop gewoon een aantal aandelen van me en probeer het een half jaar en als dat niet lukt, dan koop ik ze weer terug of zo. Dat is een stuk ingewikkelder.
00:24:12 Patrick Balleur
Dan dan met met een werknemer?
00:24:15 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Hij zou wel eens een jaar kunnen gaan samenwerken of zo.
00:24:18 Patrick Balleur
Maar ja, dat moet die compagnon die andere kant eigenlijk wel niet willen, dus Het is complexer.
00:24:23 Patrick Balleur
Denk ik. Ik denk wel dat er een markt is voor een. Ik bedoel, Er zijn heel veel recruiters actief op LinkedIn. Ja, Ik heb er nog geen eentje gezien die zich focust op het vinden van een compagnon, dus volgens mij ligt hier wel een.
00:24:33 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik heb daar zelfs 1 keer 1 business plannetje voor gemaakt. Dat Ik weet niet meer hoe dat heet. Ik dacht.
00:24:39 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Myjour of niets met co founder of zo founder fix fix founder naar iets het vinden van Components fixtures ja en toen kwamen we er op uit van, oh ja, Het is een beetje eenmalige business, dus je zoekt 1 keer 1 compagnon voor iemand.
00:24:44 Patrick Balleur
Founder fiction.
00:24:52 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En dan is daarna heel lang niet, is het niet?
00:24:54 Patrick Balleur
Maar daar stopt niet.
00:24:55 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Heel lang meer nodig dat?
00:24:56 Patrick Balleur
Maar toch niet heel erg anders dan wat een werving en selectie persoon doet.
00:25:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nee, maar dan moeten wel dus bijvoorbeeld 20 K tafel komen en daar zeggen dan heel veel Mensen van. Ja ja, moet ik dan 20 k? Weet je wel Als je een iemand voor hem een.
00:25:09 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nu ton dan is 20% wervings virus normaal, dus dan betaal je 20 k om zo iemand.
00:25:14 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Te vinden, ja, wat zou dan een compagnon mogelijk kosten?
00:25:18 Patrick Balleur
Ja, Dat is wel heel ingewikkeld. Inderdaad, ja, ik snap dat je even bent vastgelopen op het businessmodel.
00:25:22 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, dus ik laat hem nu ook even liggen, Misschien nog even over. Wat doe jij om jullie kampioenschap te onderhouden of jullie relatie te te Laten groeien?
00:25:31 Patrick Balleur
Ik denk dat het essentieel zit, dat je dat niet in je eentje doet. Of als ondernemer stel ik noem het ook altijd mijn tweede huwelijk begin jaren of intussen was trouwens mijn eerste huwelijk, Omdat ik meer tijd met hen doorbracht dan met mijn vrouw.
00:25:44 Patrick Balleur
Maar we zijn een jaar of 5 6 geleden Na daarvoor al zijn we aan de gang gegaan met.
00:25:49 Patrick Balleur
Fuxing en met bepaalde bedrijfsscholen programma.
00:25:53 Patrick Balleur
‘S en gegevens zijn in.
00:25:54 Patrick Balleur
De mastermind gestapt.
00:25:57 Patrick Balleur
En masterminds van Taco Oosterkamp en.
00:26:01 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Heel even kort, wat is een mastermind ook?
00:26:03 Patrick Balleur
Alweer een mastermind is dat je met een groep ondernemers bij elkaar zit. Dat was meestal 4 keer per jaar twee dagen op een fijne en een goede locatie, want het moet vooral.
00:26:16 Patrick Balleur
Fijn werken zijn, want Het is, Het is hard werken. Je begint s morgens om 8 uur, je gaat gewoon door tots avonds. Je zit met zijn allen bij elkaar in. Je hebt soort hots iets waarin je je probleem als een stelling op tafel mag leggen. Dan heb je een paar minuten de tijd voor, dan krijgt Iedereen 5 minuten denktijd. We zaten, daar denk ik met een achttal ondernemers en dan Marleen en taco erbij als moderator en coach en dan krijg je dus daarna in een soort sneltreinvaart en een half.
00:26:44 Patrick Balleur
Duur 10 oplossingen aangedragen of nog wel meer waarvan er de helft Misschien niet kan. Niet waardevol is of geen hout snijdt, maar er zitten altijd oplossingen tussen waar je niet zelf aan gedacht had. Dus Het is een soort denktank voor je eigen probleem. Dat heeft ons heel veel inzichten gebracht. Echt heel veel inzichten heeft echt ons bedrijf naar een nieuwe hoogte getild.
00:27:06 Patrick Balleur
Wij, wij doen dat nu nog steeds niet meer met met een georganiseerde, Maar we zijn gewoon met de groep zelf doorgegaan. Daar kan stopte ermee in Nederland en Wij hebben de groep.
00:27:14 Patrick Balleur
Gewoon doorgezet. En ja, Dat is nu. 4 keer per jaar zitten we bij elkaar en hebben ook nog 4 keer 1 co werkdag. Dat is een soort verplichting. Dat doen we dan altijd op een fijne plek, dus we zitten vaak op de Veluwe, in een luxe restaurant hotel met uitzicht in het bos fijn eten en wat wat je dan gaat doen is een dag.
00:27:32 Patrick Balleur
Aan je bedrijf werken, want wat gebeurt er heel veel Als je op je in je onderneming zit? Je bent op kantoor waar Iedereen is, dan zit je ook in je werk te werk en aan je bedrijf werken is veel moeilijker, maar wel veel nuttiger en.
00:27:45 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Zie ik ook dat lange termijn perspectief.
00:27:47 Patrick Balleur
Ja, dat lukt je niet Als je In de In de drukkers om in Brussel op je op je op je werkvloer bent, dus.
00:27:56 Patrick Balleur
Dat samenwerken in die mastermind is soms echt schurend en lastig, want er komen gewoon echt pittige dingen naar voren in van ja, maar Waarom doe je dit werk? Stop er gewoon mee, Patrick Balleur, want je ben je helemaal niet goed in, dus dat moet je gewoon stoppen. Is gewoon bullshit dat je dit aan doen bent en ook naar bouw ik toe en zo zijn we ook naar anderen, dus Het is ook heel eerlijk en ik zou ook elke ondernemer willen aanraden om dit stukje op te pakken, want ik maak graag een stapje naar de zorg. Mijn vrouw, psychotherapeut en die heeft gewoon verplicht supervisie en intervisie.
00:28:28 Patrick Balleur
Supervisie van een senior die helpt en interviews is dat je met met je peers uit het.
00:28:32 Patrick Balleur
Zoekgebied gewoon moeilijke casus op tafel legt en daar Samen over kan nadenken en nou goed, ik Raad elke ondernemer die tegen struggles aan loopt om eens te kijken of er een mastermind groep is, dus zijn er heel veel bij ons komt in januari.
00:28:49 Patrick Balleur
Een plekje vrij voor een ondernemerspaar of voor twee ondernemers, dus.
00:28:53 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Zit daar een verdienmodel op bij jullie?
00:28:55 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Of niet, want dat vind ik dus die irritante dingen van. Ja, dan, je mag wel meedoen, maar.
00:28:55 Patrick Balleur
Nee? Nee, Dit is voor.
00:28:57 Patrick Balleur
Het helemaal niet.
00:29:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dan moet je meteen.
00:29:00 Patrick Balleur
Maar het kost je in 5.
00:29:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Jaar aan? Nee, dit wat denk je? Ja.
00:29:01 Patrick Balleur
Gaan dus niet. Het is niet gratis, want we zitten nou, we zitten altijd wel echt op luxe luxe plekken dus in Zwolle of.
00:29:11 Patrick Balleur
Op de Veluwe, of je gaat naar een mooi hotel in Amsterdam, dus Het is wel een investering. Nou goed, het varieert. We zijn soms. De kosten worden gewoon verdeeld en over de groep die en ook Als je Je moet van tevoren. Er zit wel harder een commitment aan, dus die tweedaagse, die mag je eigenlijk gewoon niet missen, dus een jaar lang van tevoren staan die daar vast die worden afgestemd, dan moet je er ook zijn en Je moet niet twee keer niet komen. Want dan ja, dan denk ik wel dat je de groep.
00:29:35 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ook moet verlaten, dus Het is commitment. Wie is de baas dan een groep?
00:29:39 Patrick Balleur
Dat is niet, Het is meer een collectieve groep. Het is. Het is niet dat iemand het runt. We hebben na.
00:29:45 Patrick Balleur
Ze laat het mij niet plannen en organiseren heel gek, dat doen een ander en de rollen worden goed verdeeld en Het is ook een een diverse club van ondernemers en die zit hier geen verdienmodel aan, dus Het is niet met een business coach die dit als een upsell programma vanuit LinkedIn verkocht. Het is gewoon.
00:30:06 Patrick Balleur
Samen mastermind.
00:30:08 Patrick Balleur
En de kosten verdelen.
00:30:09 Patrick Balleur
Ja en, maar er zit wel ook dezelfde selectie aan vast als aan een gewone mastermind, dus je kijkt wel weer op. Nou ja, bij ons.
00:30:18 Patrick Balleur
Is het, Je moet een bedrijf hebben met personeel, een team of Mensen. Minimaal miljoen omzet per jaar en nou goed het stukje commitment. Het is niet vrijblijvend, Het is niet gratis, er zit geen verdienmodel aan, Maar het is niet dat het kost je tijd en het kost je geld, Maar het levert echt 1000 keer zoveel op.
00:30:39 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Denk best dat er nog iemand een berichtje naar je gaat sturen via LinkedIn, dus dat gaan we afwachten.
00:30:44 Patrick Balleur
Gelukkig hebben we het selectieproces ook al uitgeschreven.
00:30:47 Patrick Balleur
Dus ja, want dat dat komt wel vaker en en ja goed als iemand zegt, Nou ja, Ik ben een startende ondernemer en Ik ga dit doen en Ik heb eigenlijk nog geen team.
00:30:57 Patrick Balleur
OK.
00:30:58 Patrick Balleur
Waar je ook voorbeeld en Ik denk dat daar ook mastermind clubs voor zijn. Alleen geval Natuurlijk ook zorgen dat het even een enigszins evenredig dat er gebracht en gehaald.
00:31:06 Patrick Balleur
Kon worden.
00:31:07 Patrick Balleur
Qua input qua kennis en qua problematiek.
00:31:10 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, We gaan naar Dutch Shell. Ik we vrijen uitgebreid stilgestaan bij het compagnon schap Omdat we denk ik relevant is min of meer geïmproviseerd, Maar ik denk wel waardevol.
00:31:23 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Maar toch heeft naar Dutch stijl. Welk probleem los je?
00:31:25 Patrick Balleur
Op voor wie het inkopen van telecom?
00:31:29 Patrick Balleur
Vind ik bovengemiddeld ingewikkeld voor klanten.
00:31:34 Patrick Balleur
Want Het is hartstikke onvergelijkbaar.
00:31:40 Patrick Balleur
Dus een bedrijf kan heel goed een offerte opvraagt bij 3 providers. Noem maar even op mobiel boven het KPN, Vodafone en Okido. Die ga je dan vergelijken, dan maak je het besluit zegt Nou kies voor de goedkoopste of ik kies voor degene met de meeste waarde of de beste eigen.
00:31:56 Patrick Balleur
Maar hoe weet je nou als inkoper of als ICT manager of als ondernemer dat het bod Wat je krijgt van ik noem maar wat Vodafone of dat ook een goed bod is en Dat is niet transparant in Nederland, daar zijn gewoon heel veel rookgordijnen. En wat wij oplossen is dat nou? Ja, We hebben zoveel contracten ingekocht, dus dat we heel makkelijk kunnen toetsen. Is het goed bod is het een.
00:32:18 Patrick Balleur
Slecht bod en past het bij je bedrijf.
00:32:21 Patrick Balleur
Dus de eerste wat wij oplossen is dat we gewoon het contract voor je inkoop.
00:32:25 Patrick Balleur
Nou ja, daarna moet je het ook nog beheren en heb je er gedoe aan een handeling en dat doen we een serviceorganisatie en zetten gewoon de schutting neer bij de klant. En dan kunnen we alles kunnen ze alles overheen kieperen wat met telecom te maken heeft.
00:32:38 Patrick Balleur
Maar met name het stukje inkoop een stukje transparantie aanbieden daarin dat dat lossen wij op.
00:32:45 Patrick Balleur
Ja, daar zijn we in 2015 mee begonnen.
00:32:49 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En je zegt eigenlijk, Wij zijn het enige transparante telecombedrijf van Nederland, waar zit dat in?
00:33:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Een anderen zijn dat dus blijkbaar niet dan of zo, Dat is nogal.
00:33:03 Patrick Balleur
Een klein laat ik even vooral uit mezelf spreken. Ja, en in het verleden heb ik wel eens wat lelijke dingen op LinkedIn gezet. En nou, dat werd niet altijd in dank afgenomen, maar in 2015 werden wij benaderd door.
00:33:19 Patrick Balleur
Door RTL die belde in, ik hoor goede verhalen over jullie. Wil je langskomen voor een afspraak? Nou Als je dan net koud 4 jaar aan het ondernemen bent, dan sta je wel op de banken te juichen. Dat zo’n groot bedrijf je belt om langs te komen.
00:33:31 Patrick Balleur
Maar die stelde zich wel gelijk voor door te realiseren cowboys en zakkenvullers. Jullie verdienen allemaal teveel geld in het vertrouwen? Bijvoorbeeld niet.
00:33:37 Patrick Balleur
Jullie jullie zijn jullie komen bedrijven, jullie reseller jullie operators, en dus Ik heb het idee dat ik veel te veel betaal, maar zulk los dan heb je een klant voor het leven en Dat was zeg maar echt zijn introductie voordat hij zichzelf voorstelde.
00:33:49 Patrick Balleur
Met zijn voor en achternaam, dus die was vrij gefrustreerd.
00:33:55 Patrick Balleur
En, hij had ook gelijk, want Dat was ook hoe het ging en hoe het hier en daar nog stee.
00:34:01 Patrick Balleur
Dus toen hebben wij Samen met RTL model verzonnen waren, gingen betalen voor de dienstverlening telecom en Dat is niet zo gebruikelijk in Nederland, want het verdienmodel is dat een reseller of een direct sales voor opereert werkt. Op basis een Commissie krijgt gewoon een percentage van de omzet en Dat is je verdienmodel.
00:34:19 Patrick Balleur
En, Wij hebben toen besloten en gooi dat om je betaalt voor de service. Je betaalt voor de dienstverlening. Ik ga het inkopen en de vergelijker voor je maken en elke cent Commissie bonus vergoeding of alles wat er aan vast hangt. Dat storten we transparant een op een terug en Als je de boeken wil inzien met de Commissie overzichten van de operators, dan mag.
00:34:39 Patrick Balleur
Dat ook, dus Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de hypotheek en verzekeringsbranche, is dat op gegeven moment in Nederland bij wet geregeld. In de tweede kom is dat niet zo en al helemaal niet in in the bear to be. Dus toen we dat zijn gaan doen, ja, die claim van het transparante telecombedrijf van Nederland, of eigenlijk het enige en het eerste transparante telecombedrijf van Nederlander nog steeds trouwens wat me verbaasd.
00:35:04 Patrick Balleur
Die zijn pas twee jaar later gaan voeren, want We hebben getest met RTL werkt dit.
00:35:09 Patrick Balleur
Levert het geld op, want Je moet uiteindelijk als ondernemer wel gewoon ook geld verdienen en is de klant blij? Nou ja, dat laatste was het geval en het eerste ook. En toen zijn we gewoon hebben eigenlijk besluit genomen. Ja, alle grote klanten bij.
00:35:19 Patrick Balleur
Ons gaan intern over op dit model.
00:35:21 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja he en voor die tijd ging er dan een factuur van, weet ik veel een team Mobile of zo naar RTL of Ik weet niet wie.
00:35:28 Patrick Balleur
Toen de provider was nou de Vodafone was de provider. En ja, ze werden bediend door een reseller en Toen ik de analyse maakte en Dat was toen nog gewoon met draaitabellen. Call detail records dus de gespreksgegevens inladen met een draaitabel doorrekenen naar de andere provider.
00:35:45 Patrick Balleur
Uiteindelijk in het eerste contract, al gingen ze nou. Ik denk van 4,5 naar 3 t, inclusief mijn dienst.
00:35:53 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, dus dat kostte ging omlaag van 4 maanden van 4 naar 3,5 t.
00:35:57 Patrick Balleur
Van 4,5 naar 3? T ja, en dus Ik heb die per jaar en Dat is op dienstverlening bij in.
00:35:59 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, maar ja, hoe kan je?
00:36:03 Patrick Balleur
Dus dan kan je wel invullen hoeveel Commissie of hoeveel bonus of omzet.
00:36:09 Patrick Balleur
En naar het reseller ging ja, en Dat is gewoon het model wat al 20 jaar, 25 jaar geleefd wordt in Nederland. Maar dat is wel. Het model gaat gewoon een percentage van de factuur gaat naar het reseller of gaat naar een accounting van direct sales van operators. Dat is Dat is model en Dat is wat.
00:36:25 Patrick Balleur
Wij teruggeven? Ja, ja.
00:36:29 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Toen ben je daarna andere klanten gaan aanhaken en hoe? Hoe werd er gereageerd? Vertrouwd dus je meteen of zeiden ze nog steeds van oh ja, die toch stiekem een van die cowboys, want.
00:36:36 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Jij bent?
00:36:39 Patrick Balleur
Ja, Ik ben er wel van overtuigd dat Als je dit doet, dan moet je het 100% transparant doen. Je kan dit niet een beetje kan niet zeggen. Nou weet je, ik geef je 20% van je omzet, geef ik je terug, Maar ik krijg eigenlijk 30%. Ik hou 10 pro.
00:36:52 Patrick Balleur
Achter maar.
00:36:54 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik daar zit Misschien ook vind ik interessant, want We hadden het eerder over wie jij bent als persoon. Jij gaat gewoon echt all in Als je ergens voor gaat, zeg maar, dus hier heb je ook gekozen van.
00:37:04 Patrick Balleur
Ik ga radicaal, Maar ik denk ook, Ik denk als brand staat anders kan, want dan ben je het niet. En dan ben je alsnog geen haar beter en dan probeer je het wel te verkopen. Maar ik denk echt dat je het inderdaad radicaal anders moet doen door het echt zegt, nee, we geven alles terug en dat werkt zelfs collectief op een gegeven moment is.
00:37:23 Patrick Balleur
Nou vorig jaar bij bij een provider kregen we een bepaalde omzet deling en macro is vorig jaar klant bij ons geworden.
00:37:32 Patrick Balleur
Waardoor de omzetdaling omhoog ging en ik uiteindelijk ook mijn andere kant heb kunnen benaderen. Nou best via COM.
00:37:40 Patrick Balleur
Ik maak nog € 25.000 extra over dit jaar, want We zijn gestegen in ons bonus model bij de operator.
00:37:47 Patrick Balleur
Dus dan krijg je een soort collectief collectiviteit zwerk.
00:37:50 Patrick Balleur
En dat vind ik en dat vinden klanten ook heel interessant, maar je vraag, hoe gingen ze in het begin mee om? Het is voor bestaande klanten was het niet zo moeilijk om uit te leggen.
00:38:00 Patrick Balleur
Want Ik ben wel. Ik ben data nerd, dus ik werk uit in excelsis. Ik zeg nou, Dit is wat je nu betaalt bij KPN en ik calculeer die factuur van 12 maanden gewoon door een Vodafone en naar audio en en daar komt dan mijn dienstverlening bij de Commissie eraf en dan krijg je gewoon een model. Dit is wat je uiteindelijk zou kunnen betalen bij AB en C met de verschillende mogelijkheden, dus Omdat je het zo analytisch en in data breng.
00:38:25 Patrick Balleur
Komt dat wel over? Het is moeilijker om het over te brengen bij nieuwe klanten, Omdat het een model zult zien gewend zijn.
00:38:34 Patrick Balleur
Het is niet moeilijk over te brengen Als ik aan tafel zit, want dan krijg ik het goed uitgelegd met voorbeelden en met gewoon financiële rapporten.
00:38:42 Patrick Balleur
Maar online het uitleggen is ingewikkeld. Ja, dat Omdat het het bestaat niet het model.
00:38:49 Patrick Balleur
Dus ja, soms kan je.
00:38:51 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Als je horen in je nadeel?
00:38:52 Patrick Balleur
Nou ja je, Ik kan me voorstellen dat je dat. Ja, Dat is leuk, dus Dit is Natuurlijk to be true. Ik geloof er helemaal niks van dit.
00:38:58 Patrick Balleur
Is een mooi marketing.
00:38:58 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Verhaaltje dus nou, ik zie dat moment waarop jij dus achter je internetbankieren zit en die 25 K moet terugstorten. En dan zou ik.
00:39:06 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Echt denken? Oh ****.
00:39:09 Patrick Balleur
Geen moeite waard?
00:39:09 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik hou het liever In de zak, maar daar daar zou je bij wijze van spreken een filmpje van moeten maken dat je dat gewoon ziet.
00:39:15 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dat dat echt gebeurt nou?
00:39:17 Patrick Balleur
Wat wat helpt, is dat wij de commissies meteen apart zetten, dus ik onderneem er ook niet mee en dat scheelt ook, dus ik zie het ook niet als mijn geld. Nee, ik zie het als geld wat toekomt aan de klanten dat in het begin al een stichting voor, Maar dat werd qua regio om het echt transparant te houden, hadden we een stichting dat stelt dat er wat gebeurt met Dutch style dat de klanten gelden in ieder geval nog.
00:39:36 Patrick Balleur
Veilig staan, wat werd door regelgeving, werd dat te ingewikkeld, dus nu staat het toch gewoon op een aparte spaarrekening en Dat is echt voor de klant, dus Ik heb daar wat minder moeite mee.
00:39:48 Patrick Balleur
Want aan de andere kant, die klanten die blijven wel allemaal klanten betalen mij maandelijks dienstverlening. Ja, ik bedoel, we zitten nu in jaar 8 tot RTL klant is en We hebben de afgelopen jaren van alle inkoop en beheer klanten. Want zo heette dienstverlening, zeg maar twee klanten kwijtgeraakt, dus in die end.
00:40:06 Patrick Balleur
Daar heb ik nu een bedrijf kunnen bouwen, wat niet heel hard op sales hoeft te groeien, want aan de achterkant zit.
00:40:10 Patrick Balleur
De deur gewoon.
00:40:11 Patrick Balleur
Dicht Omdat je Omdat je daar zo transparant over bent, Ik heb, nee, Ik heb daar geen moeite mee met extra geld over te maken. Eigenlijk niet, Maar dat is dan denk ik ook.
00:40:21 Patrick Balleur
Je zei net over radicaal, Maar dat soort dingen zijn.
00:40:24 Patrick Balleur
Bij mij moet met heel veel dingen ook persoonlijk moet knoppel dus dus werkend privé om daar weer terug te komen. Radicaal moest de knoppen, dus ik nam mijn tweede telefoon, ik ging het echt volledig scheiden en ik in op de ene en Instagram op de andere en de één was aan of de.
00:40:39 Patrick Balleur
Ander was uit.
00:40:40 Patrick Balleur
En, Dat is bij dit ook. Dit is gewoon het. Het kan maar op een manier dus de klant bij ons de inkoop en beheer klant is ja, dan gaat alles naar de klanten.
00:40:48 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, hè? En de factuur gaat dan van jou naar de klant en jij krijgt facturen van de provider of of gaat het nog wel factuurtjes?
00:40:54 Patrick Balleur
Nee, Het gaat.
00:40:55 Patrick Balleur
Het gaat rechtstreeks dus.
00:40:59 Patrick Balleur
RTL krijgt gewoon een factuur van de operator en. Wij krijgen maandelijks Commissie overgemaakt vanuit de operator en dat maken we over een klant.
00:41:07 Patrick Balleur
Ja oke, dus Wij zijn geen.
00:41:11 Patrick Balleur
Ik hoop het niet in, nee, Omdat.
00:41:14 Patrick Balleur
Ja, dan zou je moeten binden aan een operator, en dat geeft me te weinig vrijheid, want soms is Vodafone beter voor de klant. Soms is KPN beter voor de klant en soms is okido beter voor de klant. En Als ik Als ik het zeg maar als een soort hele grote collectieve groep zou inkopen, dan zou me dat binden. Ja, en dat zou ik niet willen. Ja, ik zou die vrijheid willen houden. Bedoel, Misschien komt straks je musk wil met een nieuw mobiel netwerk vanuit de ruimte.
00:41:38 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, want hoe? Hoe blijf je op de hoogte? Zeg. Maar dan ga je ook allerlei exotische aanbieders. We hebben nu de Maas.
00:41:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Eilanden, Virgin islands, heb.
00:41:47 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Een nieuwe operator ontdekt, die is nog goedkoper, dus ga hoe proactief ga je, zeg maar voor je klanten op.
00:41:52 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Jacht is, dat, weet je?
00:41:53 Patrick Balleur
Nou in Nederland is het een stuk overzichtelijker geworden. Niet per se beter denk ik voor de consument of de klant, want We zijn van denk ik. 180 operators, virtuele operators. Ik bedoel de AWB Alten Operator Hema als operator. Albert Heijn was een opera.
00:42:08 Patrick Balleur
Voorzitter is dat enorm teruggebracht naar 3 netwerken, KPN, Vodafone en Okido en hangen een aantal merkjes onder. Dus in Nederland valt het mee. We doen dit ook internationaal en Dat is soms wel wat ingewikkelder dan. Ja, dan moet ik in Letland gaan onderzoeken welke operators er.
00:42:24 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Zijn, heb jij klanten over?
00:42:24 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
De grenzen ook of.
00:42:26 Patrick Balleur
Dus voor voor media moet ik noem het in een aantal landen saai Showtime leveren nu die zijn vorig jaar gaan uitrollen met de streamingdienst, net als net.
00:42:35 Patrick Balleur
Die leveren nu in 7 landen kopen wij een telecom in en we leveren het aan zijn uit zoals een kantoor.
00:42:40 Patrick Balleur
Uitrollen, dan zorgen wij dat we het personeel wat is aangenaam krijgt een iPhone met een hoesje en een simkaart erin wat We hebben ingekocht en het lokale land.
00:42:49 Patrick Balleur
Dat is soms wel wat ingewikkeld, maar ja, Niemand doet dat in Nederland. Ja, tenzij je 50.000 simkaarten hebt, dan kun je altijd terecht voor internationaal, maar voor kleinere bedrijven die ook presence hebben buiten Nederland is dat moeilijk.
00:43:02 Patrick Balleur
En ja de.
00:43:03 Patrick Balleur
Tarieven en, Dat is denk ik Als je dan hebt over valkuilen bij klanten.
00:43:09 Patrick Balleur
De operaties die veranderen elke half jaar. De tarieven geven weer nieuwe opties en dat doen ze dan meestal met een nieuw abonnement, zodat ze bestaande klanten niet op het In de prijs hoeven te verlagen is Natuurlijk heel slim trucje.
00:43:21 Patrick Balleur
Als je een nieuw abonnement introduceert In de markt, want naast je huidige abonnement komt dan hoef je bestaande klanten niet te verlagen, maar kun je wel je nieuwe klanten acquireren op het voordeligere prijsmodel.
00:43:31 Patrick Balleur
En daar zit best wel veel werk in in dat bijhouden. Gelukkig hebben we wel software waarin waarin dat doorgerekend wordt, dus op het moment dat er een nieuw af.
00:43:42 Patrick Balleur
Die structuur komt ook die door, heeft recentelijk eentje geïntroduceerd. Nou, dan gaat dat het model in en dan kan ik het tweede abonnement ook doorrekenen ten opzichte van het eerste abonnement en kan ik tegen mijn klant zeggen, nou, Dit is waar je nu op zit, maar dit abonnement zou beter kunnen zijn. Of juist niet, Dat is wat die klanten ook.
00:43:59 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Van me verwacht, maar zijn die grote spelers bewust, zeg maar al die rookgordijnen aan het aanleggen.
00:44:08 Patrick Balleur
Ik denk wel dat er een bepaalde verkoopstrategie is. Denk het. Het is opvallend dat er best wel veel verschillende zakelijke abonnementen zijn bij alle providers. Ik denk dat elke provider minimaal 4 5 soorten proposities heeft en daar dan ook weer allerlei varianten in. Ja, daar kom je dus Als je al die variabe.
00:44:28 Patrick Balleur
In tabelletje gaat zitten, dan kom je echt tot 100 en combinaties waarvan jij als klant moet gaan bedenken. Wat nou het beste is? Dat is niet te doen, dus Ik denk ja, Ik denk dat daar wel wat beleid in zit.
00:44:39 Patrick Balleur
Ja ja dat dat dat denk ik wel. Ja.
00:44:42 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Wat doe je voor de kleine ondernemer, want je noemde wat grote namen dat dat back to plek had Natuurlijk en Dat is ook gewoon, dat zijn gewoon ook je klanten, maar stel Ik heb 5 mee.
00:44:46
Ja de.
00:44:51 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Bij eager people, hè? Mijn uitzendbureau bij 5 ook momenten nou loont het dan de moeite om om ja of te bellen, of is dat eigenlijk te?
00:44:58 Patrick Balleur
Klein, We hebben best wel nog een flinke groep met klanten die onder de 100 medewerkers of 100 simkaarten zitten. Of ja.
00:45:06 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Fijn MKB bezig waren ja, wat is klein?
00:45:08 Patrick Balleur
Ja dat hele inkoop en meer. Dat zijn we nu een beetje naar beneden aan het trekken dat ik dacht, dit willen Alleen grote bedrijven, maar Er zijn ook kleine bedrijven die zegt, nou, Ik wil ook wel meeliften op zo’n collectief voordeel.
00:45:24 Patrick Balleur
Ik heb een accountmanager, die is daar heel veel mee bezig en die klanten vinden het vooral fijn dat we zeggen, nou, je contract is voorbij en je kan het verlengen en volgens mij zijn dit betere voorwaarden. Dat is wat kleinschalig, want je hebt niet een. De dienstverlening is niet helemaal vergelijkbaar Omdat je je hebt niet heel veel beheer aan doorbelasting en kostenbewaking. En wie gaat buiten zijn bundel en die ene gozer in Dubai die € 40.000 aan het verstoken is waar we iets mee moeten dat beheerders veel minder, dus uiteindelijk is het kijken naar het aantal klanten die zijn ontzettend trouw. We hebben klanten echt nog van 13 jaar geleden die nog steeds.
00:45:59 Patrick Balleur
Klant bij ons zijn dus ja, die zijn wel welkom bij ons wat we vaak doen, zegt, Nou ja, laat je telecom factuur zien.
00:46:06 Patrick Balleur
Dan gaan we kijken of hij slimmer kan nu en dan. Ik zit zelf met dit idee nu te spelen om tegen die kleinere klanten en ook te zeggen, nou, en Dit is wat wij eraan verdienen Omdat ik het lastiger vind om daar een model aan te hangen aan een aan eager people zou ik zeggen, nou, je betaalt dit per medewerker per maand. Dat doe ik alles voor.
00:46:25 Patrick Balleur
Omdat het minder arbeidsintensief is voor ons. Ook weet ik niet of die die prijs kan rechtvaardigen en aan de andere kant je kan zijn plant wel Laten meeliften op een stukje collectief voordeel. Dus Als je zegt, Nou, weet je, ik zou je gewoon allemaal onbeperkt abonnementen adviseren, maar op het moment dat je bij ons afsluit, dan krijg je zo’n standaard 20% bij wijze spreken of 50% op je op de beste internetprijs die je kan vinden, dan kan je meeliften op een stukje voordeel vanuit collectief. Ik ben er nog wel wat zoekend in, dus de dus we zaten.
00:46:52 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dus We zijn dienst eigenlijk een aparte propositie, Misschien wel voor kleinere ondernemen, want de luistert naar de.
00:46:59 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Het was ook ondernemers die Misschien een eindje zijn. Of die weet ik veel 10 Mensen in dienst hebben. Nou, Ik vind 50 echt al wel weer Zonder andere dingen. Maar ja.
00:47:07 Patrick Balleur
Andere links, zeg maar, ja, uiteindelijk geven we al die klanten altijd wel een paar tips. Zet nooit je hardware in een of ander abonnement, want daar betaal je altijd een klein stukje rente op. Betaal dat die gewoon in trek het af van je winst of voor het op het kosten.
00:47:20 Patrick Balleur
En Als je naar je abonnement kijkt, kijkt gewoon een paar maanden hoeveel data je verbruikt en wat je vertelt en hoe veilig Het is op het moment dat je op vakantie gaat.
00:47:29 Patrick Balleur
Het is ook voor de wat kleinere partij is het ook niet zo ingewikkeld en.
00:47:35 Patrick Balleur
Door die deur staat bij ons altijd open, ook voor kleine partijen. Ik bedoel, We hebben letterlijk 1 keer 1 meneer gehad die zei, ja ik ik, Ik heb een probleem met mijn smartphone. Wat oudere meneer kan je me helpen? Geen winkel.
00:47:45 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Maar ja, in die kwam langs op kantoor of zo.
00:47:46 Patrick Balleur
Letterlijk langs om zijn ipad een simkaart te activeren die hij ergens.
00:47:50 Patrick Balleur
Anders had gekocht.
00:47:51 Patrick Balleur
Nou, daar hebben we mee geholpen. Daar kwam die maand later kwam hij terug met een doosje Argentijnse wijn, want daar was naar Argentinië geweest met zijn vrouw. Die was heel blij. En oh ja, kan je niet ook iets doen voor mijn vrouw? Want die heeft wel een bedrijf. En nou, die bleek eenmaal groter bedrijf te hebben en uiteindelijk is, weet je en en die heeft gezegd, Nou, je doet zo goed werk, dus volgens mij kun je daar ook doen, dus de deur staat tot dat betreft altijd open en wil je een keer advies over heel doe.
00:48:16 Patrick Balleur
Niet goed? Ja, klopt al aan. Ja, Het is niet dat we.
00:48:19 Patrick Balleur
Er een focus op.
00:48:19 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Hebben? Nee, nee, nee, Helder. We gaan naar de groei dilemma’s en Ik ga een aantal dilemma’s voorleggen en Je moet kiezen en dan nuanceren mag achteraf.
00:48:32 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik ben goed in geld verdienen of Ik kan nog wel wat leren over geld.
00:48:36 Patrick Balleur
Ik ben goed.
00:48:37 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
In geld verdienen elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie je bent.
00:48:42 Patrick Balleur
Elke dag een beetje?
00:48:43 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Beter, Ik kan goed delegeren, of ik doe het liever zelf.
00:48:47 Patrick Balleur
Ingewikkeld, het moet kiezen hè, Ik kan goed delegeren.
00:48:53 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Oké, Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor.
00:48:57 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Mij, geen probleem.
00:48:59 Patrick Balleur
Een stevig gesprek is voor mij.
00:49:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Geen probleem, OK? Die nemend familie of vrienden of een nieuwe klant binnenslepen.
00:49:05 Patrick Balleur
Toch een nieuwe klant binnen slepen?
00:49:05
OK.
00:49:07 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Oké de stekker ergens uittrekken of doorgaan tot het pijn doet.
00:49:12 Patrick Balleur
Doorgaan tot het pijn doet. Het gaat over de realiteit, hè, niet over dit bedrijf, maar ja, meer hoe je ja, Ik ga toch wel vaak door totdat het pijn doet, kan ik wel hardnekkiger.
00:49:23 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Zijn, ja oke, wil je er uitpikken? Is er eentje die?
00:49:28 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Want bij delegeren dacht ik van ja, je weet hoe het moet, maar je doet.
00:49:31 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Het liever zelf, dat valt.
00:49:32
Nou nee.
00:49:33 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Bij dat toch echt wel ingegroeid.
00:49:34 Patrick Balleur
Ja, Ik ben wel echt ingegroeid in het delegeren. Ik deed vroeger, deed ik.
00:49:37 Patrick Balleur
Echt heel veel zelf.
00:49:39 Patrick Balleur
Een hele nuttige les die Ik heb geleerd is reken eens uit wat je bijdrage is in een bedrijf in omzet, in winst, in kosten en een deel dat dus door je aantal werkzaam.
00:49:50 Patrick Balleur
En dan kom je tot een uurtarief en dan kom je in één keer tot inzicht om aan. Misschien moet ik dit werk gewoon delegeren of uitbesteden.
00:49:57 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dus wat kost jij per uur? Je gaat dus het feitelijke uitrekenen wat jij kost.
00:50:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Als je ondernemer.
00:50:00 Patrick Balleur
Ja ja.
00:50:02 Patrick Balleur
Dus Als je een een bedrijf hebt met 1 miljoen omzet, dan kan dat best in of je markt flinke winst, dan kan het best In de papieren lopen en dan moet je dus afvragen.
00:50:12 Patrick Balleur
Of jezelf die bonnetjes moet inscannen of dat je zelf in canva je marketinguitingen moet doen. Of dat je Misschien 1, 1, 1 VJ.
00:50:21 Patrick Balleur
Ik moet van nu rente, kijk Als het freubel is dan.
00:50:23 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Is het hobby toen we terugdenken aan, want het had de Taco Oosterkamp het altijd over, hè? Je hebt in die mastermind gezeten. Ik zat. Ik zat een beetje op de tweede rang. Ik zat niet in die in die master, maar in, Maar ik zat wel in In de scene en ook het gedachtegoed en taken altijd altijd over 10 100 en € 1.000 taken of zo heb ik het in ieder geval onthouden van je je hebt taken die kost.
00:50:45 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
€ 10 per uur Als je ze uitbesteed, hè? De oppas thuis of zo of je.
00:50:50 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Je muur kopen nou precies echt. Ja ja, nou dat soort dingen en dan heb je € 100 taken die die zijn al wat meer waard. Maar als ondernemer moet je eigenlijk zelf die of Je moet je eigenlijk vooral richten op taken waar je € 1.000 per uur toevoeg.
00:51:05 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Of die echt jij Alleen kan doen? Ja.
00:51:08 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En daar zit eigenlijk onder ook het 80 20 principe van hè? Wat zijn nou de 20% taken die jij kan doen die 80% resultaten opleveren of Als je nog verder inzoomt welke 5% van de taken binnen je bedrijf?
00:51:24 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Kan jij Alleen doen waarmee je de Misschien wel nou veel groter deel van de waarde levert? Nou er dus, maar hoe? Hoe doe jij dat even gewoon dat nou?
00:51:34 Patrick Balleur
Ken, dat zit ook nog in Energy.
00:51:35 Patrick Balleur
Vind ik hoor, dus niet Alleen.
00:51:37 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Op het geld vlak, oké?
00:51:43 Patrick Balleur
Als ik bij een prospect of bij een bedrijf aan tafel zit.
00:51:49 Patrick Balleur
En ik haal een klant binnen die voor de komende 8 jaar omzet gaat binnenbrengen.
00:51:54 Patrick Balleur
Voor 1000 en euro’s per maand, dan leer je dat veel meer op dan dat ik in die ochtend besluit. Mijn hele LinkedIn profiel te herschrijven. Wat ik dan liever doe is ik ik dicteer een stukje richting AI, dan zeg ik maak er wat begrijpelijke taal van de stuur ik het naar mijn team van 4 ‘s. Ik heb een paar video ’s die veel marketing.
00:52:10 Patrick Balleur
Werkt voor me.
00:52:10 Patrick Balleur
Uit handen nemen en die werken het uit, dan zie ik dan ondertussen naar die klant kan.
00:52:16 Patrick Balleur
Dan heb vind ik dat ik dat slim heb uitbesteed en dat zit hem niet Alleen in geld, maar ook in bijvoorbeeld waar je niet goed in bent. Ik zei al dat ik slecht ben in plannen en instructeur, terwijl het regelmatig posten op LinkedIn is voor zowel het logaritme als voor je brand awareness best wel belangrijk dus dat stukje.
00:52:34 Patrick Balleur
Heb ik uitbesteed.
00:52:35 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Dus Ik heb zitten die vj’s met elkaar in een WhatsApp groep of zo of hoe?
00:52:39 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Niet gestructureerd.
00:52:41 Patrick Balleur
Het is een extern bureau en Ik heb inderdaad een een.
00:52:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Een headspace of ja, maakt ook niet uit.
00:52:46 Patrick Balleur
Nee, Ik heb Ik heb ik WhatsApp met ze en ja, per maand dan doe ik een heel uitgebreid interview.
00:52:52 Patrick Balleur
Dan sturen ze nou die 5 vragen die jij op me afvuurt, dat doen ze eigenlijk 20 heel veel vragen. Dat levert heel veel content op. Dan nemen ze het stiekem ook nog af en toe op Zonder dat ik het door heb. Dus dan heb je gelijk videocontent en dan gaan zij een aantal berichten voorleggen en dan ga ik daar weer, dan ga ik zeg nou, die ben ik het mee eens, dit mag je niet zo zeggen. Nou, Dit is Misschien. Dit plaatje is ook Misschien de gisteren een voorbeeldje met ze wil een plaatje posten over onze.
00:53:18 Patrick Balleur
Uitslag op de NPS score en hoe ik van een een Michelin een BIB Gourmand restaurant service naar een driesterren Librije service wil met mijn bedrijf en onze foto met mij als een soort Franse chefkok een enorme snor en witte muts op en op een dienblaadje een telefoon nou, die was voor mij zelf dies.
00:53:37 Patrick Balleur
Dus daar heb ik even een rem.
00:53:38 Patrick Balleur
Op gezeten, ja, maar.
00:53:40 Patrick Balleur
Ik dat dat besteed ik dus op die manier.
00:53:42 Patrick Balleur
Dan ze uit, hoe heet deze?
00:53:44 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Club maar dit bron virtual heros oké, ja ja.
00:53:48 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
En wat, maar Dit is eigenlijk dus ook een.
00:53:50 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Soort VI, maar ze doen ook marketing.
00:53:52 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Of zo social.
00:53:53 Patrick Balleur
Het is een i bureau op marketing.
00:53:55 Patrick Balleur
Niet, en Ik heb. Ik heb ook een een tijd die 4 ingehuurd die wat meer deed met mijn planning in mijn agenda en een mijn email, ja het het grove spitwerk, zeg maar.
00:54:08 Patrick Balleur
Ik denk dat ondernemers heel veel meer kunnen uitbesteden en daar niet te krenterig in moeten zijn en dat je eigenlijk heel goed moet weten waar je waarde toevoegt aan je bedrijf.
00:54:18 Patrick Balleur
Waar je gewoon veel omzet of marge of tevredenheid of leiderschap tonen. Ik bedoel, je kan in een soort bubble op je kantoor gaan zitten en heel hard aan je e mail gaan zitten. Werken ja. Of je neemt het besluit om dan Als je op kantoor bent om met de Mensen.
00:54:34 Patrick Balleur
Te praten ja.
00:54:36 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Merk dat ik toch vaak ook weer terug val, zeg maar, dus Ik heb periodes gehad waarin ik heel veel delegeerde, waarin ik ook gewoon.
00:54:45 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Structureel en personal van virtual virtual Assistant had voor 10 uur per week kostte 2,5 1000 per maand of zo. En nu ben ik weer een klein beetje terug bij af en dan ook. Dan open ik mijn mail en dan ga ik bij de oudste onderaan beginnen en dan ga ik één voor één al.
00:55:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Die **** zitten.
00:55:00 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Al die taakjes zitten afvallen en nu nu komt dit ja maar nu. Nu komt de vraag aan jou van mijn beeld is dat jij ook al een koude jullie heel scherp in weet je echt wel een heel gezond verdienmodel met duwstel, dus jij kan het lijden zeg maar, jij kan het betalen. Wat is nou je tip voor ondernemers die zegt Van ja?
00:55:01 Patrick Balleur
Ja heel herkenbaar.
00:55:18 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ik heb eigenlijk niet zoveel.
00:55:20 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Budget om een of Ik heb geen budget om een PY of een viij.
00:55:24 Patrick Balleur
In te huren ja dan hangt dan moet je eigen verhaal Misschien, maar dan moet je wel naar je businessmodel kijken, uiteindelijk dat je geld verdienen.
00:55:31 Patrick Balleur
Je moet geld.
00:55:32 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Hoeveelheid dan? Wat vind jij dan bijvoorbeeld een gezonde marge?
00:55:36 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Want iemand kan zeggen, ja, ik draai 2,5% netto winsten ik, ik verdien toch geld of ik?
00:55:42 Patrick Balleur
Ja, maar Als je onderaan de streep, ik kijk sowieso elke onderneming moet geld verdienen, dus ook moet jij een salaris uit kunnen halen en dan moet je ook nog geld overhouden om te investeren.
00:55:53 Patrick Balleur
En Als je nu in je huidige verdienmodel niet genoeg verdient om een VE in te huren, dan zou ik heel erg focus hebben over hoe verdien ik meer geld. Hoe kan ik met een paar simpele maatregelen de marge verhogen? Of hoe kan ik een paar Als je nou werk niet Als je nou klanten niet aan het binnenhalen bent Omdat je administratief werk aan het doen bent? Ja, dan hou je het ook wel in stand.
00:56:18 Patrick Balleur
En, Dat is lastig. Ja, ik, ik bedoel, Dat is bij ons ook niet vanzelf gegaan, daar hebben we ook wel echt 5, 6, 7 jaar mee bezig geweest voordat we echt een heel goed winstgevend bedrijf hadden. En Dat is ook makkelijk praten Als je gewoon zegt, nou, je kan een fie inhuren voor € 2.000 per maand, dat maakt het makkelijk.
00:56:36 Patrick Balleur
Maar ik denk dat Het is wel precies het het kip en het ei. Je moet wel geld verdienen en Als je niet het geld hebt om dingen uit te besteden, dan is het volgens mij prioriteit één.
00:56:45 Patrick Balleur
Het is meer geld verdienen en daar de focus op hebben.
00:56:49 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
We hadden het over delegeren. De vraag was Als je mee wil delegeren? Ja, ja, de vraag is ook wie er goed in, Maar ik zat vooral te zoeken van hoe. Hoe kan je het betalen? Dus je zegt, dan kijk je naar je verdienmodel, daar moet je beginnen Als je niks kan delegeren, dan ga je eerst geld.
00:56:52 Patrick Balleur
Beide goed.
00:57:04 Patrick Balleur
Verdienen en dan en dan dan heb je de basis of delegeren. Kan dan ook zeggen dat je sommige dingen gewoon schrapt, hè? Sommige dingen zijn gewoon niet om. Sommige dingen zijn niet nodig om te doen en aan de andere kant bij kunnen soms ook zo met.
00:57:10 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Mooi ja.
00:57:16 Patrick Balleur
Met met cijfers bezig zijn dat je zegt, nou, Laten we eens.
00:57:18 Patrick Balleur
Kijken wat we allemaal voor abonnementen in dit bedrijf hebben.
00:57:21 Patrick Balleur
Ik bedoel, dat loopt Natuurlijk ook gierend uit de klauwen op gegeven moment met souvenir pakket software daar pakket een of ander marketingmodel. Daar ben ik ook nog een keer. Black Friday gevoelig als er dan weer een of ander nutteloos marketing software pakket van 10.000 en euro voor € 250 wordt verkocht, weet je wel dus dus Dat is de andere kant je kan.
00:57:37 Patrick Balleur
Ook gewoon ik.
00:57:38 Patrick Balleur
Weet niet hoe Mensen ook financieel naar hun bedrijf kijken. We hebben elke maand heb ik een financiële.
00:57:44 Patrick Balleur
Waar we per maand de omzet, de winst en de afwijkingen zoeken de afwijkingen in. Waar wordt minder verdiend, of wordt meer verdiend of meer geld aan uitgegeven en hoe komt dat dan ook? Zelfs dat we tot op we verkopen gewoon hardware en Als ik in 1 keer 1 dip zie In de marge op op Hardware, dan moeten We gaan onderzoeken hoe dat komt.
00:58:04 Patrick Balleur
Ja, dus dat heb ik wel ook echt geleerd. Dat deden we vroeger helemaal niet. Ik keek je bij wijze van spreken een keer aan het eind van.
00:58:10 Patrick Balleur
Het jaar wat er onder aan de streep over was, gefeliciteerd en.
00:58:12 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Ja, dat verdient feliciteerd.
00:58:14 Patrick Balleur
Nu bekijken wij dat per maand. Ja en de ambitie is dat elke maand moet winstgevend zijn.
00:58:19 Patrick Balleur
Ja ja en dat.
00:58:21 Patrick Balleur
Geeft ook wel weer focus dat je soms.
00:58:23 Patrick Balleur
Zegt ja, maar nu moet ik gewoon.
00:58:25 Patrick Balleur
Even stoppen met marketing en meer aan de slag met gewoon verkopen en bij klanten zitten mijn rol is.
00:58:32 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Onder andere We gaan richting een afronding, Patrick Balleur, want we zitten goed over het uur en dat gaan we doen met een of twee van jouw beste.
00:58:42 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Lessen en dat mag een levensles zijn uit jouw.
00:58:46 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Om peil waar diepe levenservaring, maar ook gewoon een ondernemers sles. Het mag iets heel algemeens of iets heel praktisch zijn. Maar wat is nou iets wat jij mee wil geven? Een of twee dingen?
00:58:57 Patrick Balleur
Waarvan je zegt, Ik denk dat dat Ik denk dat elke ondernemer heeft eigenlijk ook wel nog gewoon je balans nodig en Het is heel vaak sprinten. En holle.
00:59:08 Patrick Balleur
Maar je kan niet een marathon op sprint tempo rennen.
00:59:16 Patrick Balleur
Dus Ik ben de laatste jaren veel bezig geweest met werk privébalans en daar heb ik dat. Dat zou ik wel eens willen meegeven. Heb daar focus op, dus Als je een onderneming hebt waar je Alleen aan het rennen bent en je doet dat 5 jaar lang Niemand houdt dat vol en Ik heb niet per se de oplossing, want dat dat kan aan zoveel zaken liggen. Maar reken jezelf niet voorbij, dus dat vind ik er een.
00:59:44 Patrick Balleur
Dus dus je werk privébalans en ja, wij proberen dat tot In de extremen ook door te voeren naar alle collega’s.
00:59:52 Patrick Balleur
Als je op vakantie bent, dan ben je vrij en dan ben je niet bereikt of hoe werk.
00:59:56 Patrick Balleur
Wat dat betekent dat je je werk heel goed moet organiseren, hè? Dat is de andere kant van de medaille. Het klinkt super makkelijk, Maar het is verschrikkelijk ingewikkeld.
01:00:03 Patrick Balleur
Als dat en Ik heb zelf veel aan praten met ondernemers die verder zijn of meer hebben meegemaakt of meer senior zijn en ik. Ik zei al, Ik ben niet van het lezen van boeken, Maar ik haal wel heel veel kennis uit het praten met andere ondernemers.
01:00:24 Patrick Balleur
En, dat kunnen ze wel jonge startende zijn als Mensen die al twee keer zeer succesvol bedrijf hebben verkocht. En hoe fijn is het om gewoon een keer de tijd te nemen en te zeggen, hé, Ik heb even.
01:00:35 Patrick Balleur
Input van je nodig mag ik eventueel een bos wandelingetje maken.
01:00:40 Patrick Balleur
Dus verzamel Mensen om je heen op wie je kan leunen, op waar je kennis en hulp vandaan kan halen. Dit is Misschien ook wel een tip voor Mensen die geen compagnon hebben. Als je geen compagnon hebt, dan wil het niet zeggen dat je geen hulp kan vragen aan Mensen om je heen of ondernemers om je heen.
01:00:58 Patrick Balleur
Dus dat vind ik ook een. Dat zijn denk ik wel echt, zeg maar op ondernemingsniveau zou ik die twee tips wel mee willen geven. Dankjewel.
01:01:07 Spreker 2
Gooi voor.
01:01:13 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Gestructureerd werken is gewoon niet echt mijn kracht en juist Daarom is het heel handig om een goed softwarepakket te hebben. En ik werk zelf met teamleader. Teamleader is een plek waar ik alle informatie bijhoudt, bijvoorbeeld over klanten waarin ik offertes maak en verstuur en die digitaal laat ondertekenen waarin ik facturen verstuur waarin ik lijstjes bijhoudt waarin ik projecten kan managen waarin ik standaard e mails kan programmeren. Kortom, ik gebruik teamleden om alle werkprocessen van mijn bedrijf te stroomlijnen en zeker ook Als je met een team werkt.
01:01:45 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Is het heel fijn om over dezelfde informatie te beschikken.
01:01:48 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Nou, Als je ook benieuwd bent?
01:01:50 Gerhard te Velde host van ondernemerspodcast Groeivoer
Of er mogelijkheden zijn om jouw bedrijf meer te stroomlijnen, of je nu Alleen werkt of met een team ga even een team lieden.nl slash groeivoer en Je kunt dan vandaag nog een trial starten voor twee weken lang gratis en Je kunt teamleden volledig uitproberen en na de proefperiode krijg je ook nog zo een leuke korting als luisteraar van groeivoer gaan een team die de.nl slash groeivoer.