Luister direct naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Vrijwel elke ondernemer zit op LinkedIn, maar slechts heel weinig ondernemers benutten de volle potentie van LinkedIn. Tot vandaag, want mijn gast in deze aflevering is Lotte de Man, LinkedIn Expert.
Na jaren lang verschillende manen in marketing te hebben gehad is Lotte de Man als ondernemer gestart. Ondertussen heeft ze 28.000 volgers op LinkedIn, en een bereik van 50.000. Met tips over personal branding leert ze nu anderen om hetzelfde te doen.
In deze podcast geeft ze al haar trucjes vrij, vertelt ze hoe het algoritme van LinkedIn werkt en legt ze de etiquette op LinkedIn uit.
Veel plezier met deze aflevering!
Gerhard
In deze aflevering
- Lotte’s beste en slechtste eigenschap
- De beste productiviteitstip van Lotte
- Welke obstakels kwam Lotte tegen toen ze besloot te gaan ondernemen?
- Ondernemen vanuit autoriteit op je vakgebied
- Waarom je aan je personal brand moet werken
- Trucjes werken tot op zekere hoogte, maar authenticiteit is beter.
- LinkedIn is ook gewoon een groot experiment
- Hoe word je succesvol op LinkedIn?
- Mensen doen zaken met mensen
- Post niet alleen maar video, maar ook foto’s en posts zonder tekst
- De Black Box die LinkedIn heet
- Het algoritme uitgelegd
- Update regelmatig je profiel
- Over LinkedIn Boosting groepjes
- Groeidilemma’s
- Moet je op LinkedIn als je 60 bent?
- De essentie van LinkedIn
- Wel of geen link in je bericht?
- De actiebutton: afspraken inboeken via LinkedIn.
- Lotte’s beste ondernemersles/levensles
Shownotes
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Join onze community! 🌐
Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
De makers 🎙️
Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle.
Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌
Transcriptie van dit gesprek
Vrijwel elke ondernemer zit op LinkedIn, maar slechts weinig ondernemers zijn echt lekker bezig en benutten de volle potentie van dit mooie medium tot vandaag. Want mijn gast in deze aflevering is Lotte de man LinkedIn expert Lotte van harte, welkom bij de Podcast ja leuk dat je gekomen bent en Ik ga even wat verder voorstellen aan onze luisteraar of kijker.
00:01:49 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
U studeerde communicatie. Je werkte jarenlang in uiteenlopende rollen In de marketing om even juist V Samen te vatten. 4 jaar geleden begon je jouw werk als LinkedIn expert en afgelopen zomer waagde jij zelfs de sprong naar het fulltime. Zelfstandig ondernemerschap gaan we het straks over hebben?
00:02:07 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nou, wat doe je dan precies? Die helpt ondernemers om een succesvol personal brand te bouwen op LinkedIn en überhaupt gewoon succesvol te zijn op LinkedIn. En je geeft ook het goede voorbeeld daarin, want je hebt 28.000 volgers.
00:02:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dacht dat ik het heel was met 20.000 Marjan gaat het toch even lekker overheen en je bereikt daarmee 500.000 Mensen per maand. Dus interessant, We gaan straks ook nog even over de getalletjes hebben van ja, waar moet je naar kijken op LinkedIn, wat is wat, wat doet ertoe en?
00:02:36 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat niet, maar dit zijn toch wel goede indrukwekkende getallen.
00:02:42 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Je kijkt niet.
00:02:42 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Alleen naar het platform, maar vooral ook naar de vraag erachter van, hoe wil je jezelf als ondernemer neerzetten? Hoe bouw je je personal brand? En ja, dan volgen ze op welk medium en welk platform?
00:02:55 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Misschien nog een funfactor over jou. Als kind stond je ook graag in het theater, het jeugdtheater.
00:03:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dus je hebt een mooi platform waar je actief bent, LinkedIn, maar je je stond al eerder op.
00:03:08 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Het op het podium.
00:03:10 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En je speelde dan bijzonder graag ook het karakter dat voor een lach zorgde. Nou kijken of er nog wat te lachen valt in.
00:03:17 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dit gesprek.
00:03:17 Lotte de Man – LinkedIn Expert
We gaan zien.
00:03:18 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Lotte, we beginnen met het vragenvuur en dan maken we wat meer persoonlijk kennis met jou. Wil je ons vertellen, wat is de beste les die je van je ouders mij gekregen hebt?
00:03:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Gewoon doe.
00:03:32 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat zei dus eigenlijk met alles alle gekke dromen die ik altijd eigenlijk heb gehad, doelen die Ik had, opleiding die Ik wilde doen, sport die Ik wilde doen, zei, ga maar.
00:03:43 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Doen ga ik maar op je bek gaan, maar opstaan ga je het heel leuk vinden. Ga erachter komen wat je niet leuk vindt, maar vooral gaan doen.
00:03:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja mooi ja.
00:03:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat is je beste eigenschap en wat is je slechtste of meest irritante eigenschap?
00:03:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik denk dat mijn discipline wel een van mijn beste eigenschap is, heeft me in alle opzichten ver gebracht, Maar ik denk ook dat mijn koppigheid een slechte eigenschap is.
00:04:08 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En, wanneer heb je dat voor het laatst gehad dat iemand dat tegen jou ook zei dat je.
00:04:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Koppig was of dat je zelf echt?
00:04:15 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Tegen een muur aanliep.
00:04:16 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik denk dat het de eerder was In de keuze om nog niet te gaan ondernemen dat ik heel stellig in was dat dat een heel goed idee was om dat nog niet te gaan doen om een tijd te nemen en.
00:04:26 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En dat.
00:04:27 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik erger zichzelf ook wel wist dat dat ik Misschien beter dan Waarom ik kon beginnen dat op een gegeven moment ook van alle kanten zijn de Mensen kap. Nou is, weet je Misschien.
00:04:34 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Moet je gewoon.
00:04:34 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Naar ons luisteren noem 3 cruciale Mensen in jouw leven.
00:04:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Mijn vader, moeder, mijn broertje. Ja.
00:04:40 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Je broertje, wat wil je daar iets?
00:04:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Over vertellen, ja, mijn broertje voetbalt op, heeft altijd op hoog niveau gevoetbald en is nu in klas naar beneden gegaan.
00:04:50 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Echt wel topsporter en hij werkt nu in het bedrijf van mijn vader, vind ik super mooi om te zien hoe ze dat Samen nu aan het bouwen zijn. Ik vind hem.
00:04:59 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wel heel inspirerend ja.
00:05:00 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja cool, Ik hoop dat hij luistert. Wat doe jij om tot rust te komen als ondernemer waar? Waar ben jij helemaal offline en helemaal in het moment?
00:05:02 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik hoop.
00:05:02 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het leuk.
00:05:11 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Als ik aan tennisser ben?
00:05:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Heb je niet ruimte om met iets anders bezig te zijn dan Alleen met dat spelletje en dat competitieve wat er ook in zit, dat houd je dan ook wel scherp Natuurlijk en dat je Alleen maar daarmee bezig bent, dus Dat is wel het meest relaxed moment dat Ik heb.
00:05:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja mooi en skip je dat wel eens, of is dat echt een soort van oké gang? Geen compromissen. Ik ga altijd tennissen of hoe makkelijk schrijf je?
00:05:35 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wat aan de kant kijk, je hebt meteen zich wel een.
00:05:37 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Winterstop, waardoor je soms wel weer afstand weer het seizoen begint. Moet ik er wel echt even inkomen om weer die routine te krijgen? Maar Als ik eenmaal ik stuur ook expres ieder jaar nog lessen, want dan heb ik geen vast moment dat ik moet. Ik doe competitie zodat ja, je hebt gewoon een team die op je zit te wachten, dus Ik heb wel een soort van stok achter de deur dan nodig of die creëer ik dan voor mezelf. Maar ja, dat staat gewoon vast In de agenda, daar is niet mee in te plannen.
00:06:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Is, wat is de mooiste?
00:06:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Plek waar je ooit geweest bent?
00:06:06 Lotte de Man – LinkedIn Expert
New York.
00:06:08 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Kom, wat is je beste Life hack of productiviteits tip?
00:06:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Waarvan je zegt Als je dit gaat doen, dan ga je veel meer voor elkaar boksen.
00:06:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, ik werk zelf sinds nou een aantal maanden met de pomodoro methode en het heeft mij heel erg geholpen Omdat ik merk dat ik.
00:06:27 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nee korte aandachtsspanne soms heb en dan net te lang. Juist denk ik van ja, maar weet je, ik moet nog even door of Ik wil het nog even afmaken en door gewoon met die pomodoro methode dan 20 minuten of 30 minuten volle focus en daarna jezelf ook de rust te geven om gewoon even 5 minuten even je benen te strekken. Even iets anders te doen. Merk dat ik veel productievere tijdsblokken heb dan dat ik van.
00:06:47 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Die grote tijdsblokken plan.
00:06:49 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, heb jij zo een?
00:06:50 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Klokje in je tas In de?
00:06:51 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb Sonja, ja, nee, Ik heb geen tomaat.
00:06:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Vorm van het tomaat of OK?
00:06:54 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
OK.
00:06:54 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar wel zijn kookwekker, ja.
00:06:55 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oh wat grappig, ja, Ik heb ooit het boek gelezen. Toen was ik op weg naar Schiermonnikoog en ik ging op.
00:07:00 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Een mini retreat.
00:07:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar eentje zal ik dat boek te lezen, Oh man, ingewikkeld moet ik dat helemaal gaan invoeren, maar hoe heb jij dat dan gedaan? Ik krijg dan een beetje jeuk van, oh ****, ik moet, ik moet in een structuur of.
00:07:12 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
In een methode.
00:07:14 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Terwijl je hebt gewoon je je normale werkwijze en dan moet je ineens heel anders gaan werken.
00:07:17 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Hoe is dat bij jou gegaan? Ja, maar Als je er achter komt dat die normale werkwijze Misschien niet optimaal is, vond ik juist heel lekker dat je een soort van kaders meekrijgt die je gewoon kan gaan proberen. Dus ik zag het ook als een experiment en Ik vind het dan ook heel leuk dat je dan die elementen juist hebt van zo’n kookwekker en.
00:07:31 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Om gewoon eens te gaan kijken wat doet dat en ook echt als die af gaat, ook Als het je midden in een taak midden. In middeltje ik stop klaar het los ga ik weer door.
00:07:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, het geeft mij wel ja juist meer richting aan mijn dag, dan had ik gewoon maar hele blokken bezig bij dan ineens ben ik 5 uur verder en.
00:07:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Denk ik zo poe?
00:07:49 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nou dag is al.
00:07:50 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Bijna bij, want wat is je beste grap?
00:07:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Sommige Mensen kunnen heel goed moppen vertellen, andere minder goed, maar Misschien of een of een.
00:07:57
Nee, nee, niet nee.
00:08:00 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Situatie waarvan je denkt van oh?
00:08:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Daar krijg ik nog steeds een.
00:08:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Glimlach van.
00:08:05 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nou, waar ik zelf om moet lachen, Ik ga wel graag naar comedy shows, dus ik moet niet zoveel naar mezelf lachen, maar wel heel.
00:08:11 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Erg om anderen dus.
00:08:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ge, Richard Groenendijk.
00:08:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Patrick Laureij, Ik vind dat heerlijk en Ik kan ook echt gewoon hun shows, zeker op Spotify gewoon nog terugluisteren Als ik.
00:08:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Even zo maandagochtend.
00:08:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Momentje heb dat je gewoon denkt van, Het is even niet mijn dag. Zeg dat gewoon even aan. Oh, dan heb ik een heerlijke start.
00:08:26 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Van mijn dag.
00:08:27 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
We gaan naar de inhoud naar deze introductie om jou beter te leren kennen en Ik wil eigenlijk even beginnen met jouw voorgaande banen, want ik vat dat even Samen als.
00:08:40 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Je werkt in jaren uit jarenlang in uiteen uiteenlopende rol In de marketing. Nou, Dat is nogal vaag geformuleerd.
00:08:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
We gaan niet alle banen bij langs, Maar ik wil je wel vragen.
00:08:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Is er een soort van grote les die je meeneemt uit alle banen die je gehad hebt, iets waarvan je denkt.
00:08:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Mogen ook twee dingen zijn, maar is er iets waarvan je denkt van hé?
00:09:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat neem ik toch mee. Ook in mijn ondernemerschap.
00:09:05 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik denk wel dat in welke welke baan ik dan ook had van content Marketeer tot content Crear tot marketing strateeg tot ik op een gegeven moment schreef ik ook aanbestedingen. En nou dat.
00:09:16 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Gingen alle kanten.
00:09:17 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Op dat strategie, mijn baas is altijd is, dus Ik heb vaak het idee dat we zeker In de marketing soms de stap van strategie overslaan en meteen de creativiteit induiken, Omdat het vaak ook het leukste is om concepten te bedenken.
00:09:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar ik heb wel gemerkt zodra de basis goed staat dat ze zo met personal branding dat ze ook met wat ik nu doe Als de basis goed staat, dan zie je dat alles wat je erop bouwt.
00:09:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ook veel meer impact maakt.
00:09:40 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Er zijn heel veel definities van strategie. Er staan heel veel Mensen verschillende dingen onder. Wat is volgens jou de definitie van strategie of wat versta jij daaronder?
00:09:43 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja zeker.
00:09:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nou teruggaan naar wat we vaak zien als ook als student zijn Als het saaie gedeelte van marketing dus teruggaan naar de basis. Oké, wie is dan mijn doelgroep, wat is het doel wat We hebben, welke middelen moeten inzetten, welke obstakels hebben we dan eerst de over?
00:10:02 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb zelf een specialisatie gedaan in neuromarketing. Oke, maar ja, We moeten ook begrijpen dat er ja bepaalde beïnvloedingsprincipes moeten gebruiken om dit te bewerkstelligen. Dus dat we eerst dat gedeelte gewoon goed hebben staan. Maar dat is denk ik ook met het opzetten van een bedrijf. Eerst soort van strategisch gaan kijken. Oké, ja, en hoe ga ik mezelf dan nu profileren en welke diensten passen daar dan goed bij voordat je soort van jezelf In de etalage gaat zetten, dat je eerst heel goed nadenkt over de basis?
00:10:27 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, wat maakt het voor jou dat je in het diepe gesprongen bent, dus dat je die die knoop hebt doorgehakt?
00:10:34 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En welke obstakels ben je tegen gekomen?
00:10:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb het niet per se ervaren als.
00:10:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
In het diepe springen.
00:10:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat is Misschien ook wel het grappige dat het het moment was. Gewoon juist. Ik heb altijd gezegd, Ik ga niet ondernemen om te ondernemen. Ik ga pas ondernemen Als ik het idee heb dat ik het bij een werkgever niet meer kan behalen. Mijn doelen dus Toen ik er verkozen om te gaan ondernemen, was het wel Omdat ik wist, oké, Ik heb nu het idee dat ik het netwerk heb opgebouwd wat ik nodig heb. Ik heb het idee dat ik een dienstverlening heb staan die ik interessant genoeg vind om zelf aan te bieden.
00:11:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En, Ik heb nu het zelfvertrouwen om dit zelf te.
00:11:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En Toen ik dat ging doen, ja, Ik ben nog een soort van kuiken in ondernemersland Natuurlijk.
00:11:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar daardoor ja.
00:11:16 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Heeft het niet gevoeld als een hele grote sprong. Ik ben gewoon doorgescheurd met wat ik aan het doen was en Ik heb de juiste hulp betrokken. Net zoals ja administratie. En zo komt er eens bij kijken, dacht ik, ja, dat ga ik gewoon niet zelf doen. Weet je het Als het niet hoeft, dan hoeft dat niet, dus Ik ben gewoon vooral blijven doen wat ik deed en blijven doen, waar ik wist dat ik goed in was.
00:11:33 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En dus daar heb ik ook nog nog niet heel veel obstakels bij gehad. Gelukkig so far so good. Ja, Ik ben inderdaad nog maar.
00:11:39 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oke far ja.
00:11:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
5 maanden bezig hè 4.
00:11:44 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
OK maar en.
00:11:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dus mocht goed om te horen en had jij een strategie? We hadden we net heel.
00:11:48 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Even over, hè van?
00:11:50 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat is je?
00:11:51 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Plan ja Ik had wel. Natuurlijk had ik een plan en ik wist ook wel oké. De dienstverlening die ik bij mijn werkgever nu had staan, vond ik super tof, Maar ik wist ook dat ik meer Energy kreeg uit een andere doelgroep, dus Ik vind de doelgroep ondernemers ZP ers vind ik super leuk, Omdat het vaak Mensen zijn met heel veel intrinsieke motivatie. Die willen heel graag gaan, want die snappen ook meteen oké dat resultaat maakt in.
00:12:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Perfect en Ik denk tot nu toe heel veel incompany trainingen waarbij je van een groep van 10 er vaak wel 7 bij zitten die er moeten zitten van een werkgever zijn niet de Mensen waar je zelf de meeste Energy uit krijgt. Een.
00:12:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Strainer, dus ik wist wel oké. Als ik voor mezelf begin, dan ga ik ook vooral een doelgroep aanspreken waar ik heel veel Energy van krijg en die ik heel erg leuk vind om te kunnen begeleiden. Dus Ik ben wel een soort nieuwe tak tussen aanhalingstekens gaan opzetten, waarbij ik een hele andere doelgroep begeleid. En Dat is dus veel meer. Onder consultancy is een op een of in eendaagse training vorm.
00:12:40 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja uit je ook een begroting gemaakt?
00:12:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus Ik heb eerst inderdaad wel met een accountant gezeten om gewoon eens familie vriend te storen.
00:12:50 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar gewoon eens kijken, oké, wat heb ik minimaal nodig om überhaupt rond te kunnen komen? Want dan wil ik in ieder geval denk ik dat het haalbaar is om dit zo maar in jezelf te gaan doen. Ook had ik wel een spaarpotje opgebouwd en Ik had voor mezelf een soort doel gesteld Als ik dat spaardoel heb behaald dan durf ik het aan, want dan heb ik zoveel maanden aan buffer Als ik ging. Nou ja, geen inkomsten zou hebben, dus heb ik zeker naar gekeken en toen heb ik ook gekeken. Oké en Als ik hetzelfde salaris weer terug wil verdienen als wat ik nu bij mijn werkgever.
00:13:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Verdienen, wat moet ik dan gaan omzetten? Nou zit ik Natuurlijk wel in een dienstverlening waar.
00:13:19 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heel weinig kosten maak.
00:13:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En ja je Als ik een laptop heb en Ik kan met je video bellen.
00:13:24 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja dan kan.
00:13:25 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je in principe best wel lekker als snel omzet maken.
00:13:29 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus die berekening heb ik nu allemaal gemaakt en toen heb ik Natuurlijk ook meteen wel doelen gesteld van oké, nou Als ik dit nodig heb, dan ga ik nu het doel stellen, want dan wil ik dit bedrag per maand gaan verdienen.
00:13:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan wil ik volgend?
00:13:39 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jaar dit bedrag per maand verdienen. En wat moet ik dan doen? Dus zeker tuurlijk, Ik ben niet zomaar het verschil begonnen en ik dacht, nou, kan ik wel nee, dat dat leek me, dat lijkt me sowieso voor Niemand een goed idee hoor.
00:13:48 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nee, heb je ook nagedacht? Dit is geen kruisverhoor met goede foute antwoorden, maar gewoon.
00:13:54 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het rechercheur ben je geworden vandaag?
00:13:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Doorvragen is wel mijn vak, Ik ben oprecht benieuwd gewoon van.
00:14:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Onderscheidend vermogen, Ik ga je even meenemen in mijn eigen reis als ondernemer. Ik ben nieuw bedrijf gestart nu dat hij het eer eer en Dat is een podcast.
00:14:09 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Agency nou vroeger had je vroeger had ik eigenlijk zeggen, 2019 Als je dan ging zoeken op LinkedIn, dan vond je ongeveer. Laten we zeggen, 80 podcastmakers Als je nu gaat zoeken op LinkedIn, dan vind je er Misschien wel 300. Nou, dus ik zit ook in.
00:14:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Die struggle, noem ik het.
00:14:27 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Zelf van oké, maar wat is nou precies mijn?
00:14:31 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Positionering en dat wordt steeds duidelijker, Maar dat is ook en dat hoort een beetje bij een start up, want ik zit.
00:14:38 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dus nu ook.
00:14:38 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Weer in een startup?
00:14:41 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar ik kan me voorstellen dat jij ook dacht van oke, Er zijn al LinkedIn experts en Er zijn al heel.
00:14:44 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Veel Mensen iets.
00:14:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Met personal branding doen now fans, maar je struikelt ook over Mensen met een online programma denk ik, ach god, dat We hebben weer iemand die gaat weer beginnen. Nou jij post altijd mooie foto’s van jezelf nou, die heeft ook weer een fotoshoot gehad, dus wat ik ermee wil zeggen is van, hoe zorg je dat je?
00:15:05 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Vanaf dag één.
00:15:07 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Onderscheidend bent of een heldere positionering hebt. Of nou, wil je daar zo op reageren? Wat zijn jouw observaties?
00:15:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb gemerkt dat Als je gaat ondernemen vanuit een positie waar je al enige Autoriteit hebt dat dat heel erg bijdraagt Natuurlijk. Dus Ik ben niet voor niks. 5 jaar geleden Toen ik gewoon nog in loondienst was Toen ik er eigenlijk zelf niks extra’s voor kreeg, ben ik al begonnen met mezelf In de markt. Zet Omdat ik wist, daar gaat een punt komen dat ik me heel erg gaat helpen en dat heb ik nu dus gemerkt. Dus Als je Natuurlijk pas nu je gaat ondernemen, dan denkt nou, ga nu eens even kijken hoe ik deze markt.
00:15:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ga bedienen ben je wel een beetje?
00:15:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Laat niet te laat.
00:15:46 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar wel, het had lekker geweest Als je eerder was begonnen. Dus Als je nu in een positie zit dat je nog in loondienst bent en je denkt Ik heb wel ergens de ambitie om binnen nu en een aantal jaar wel te gaan ondernemen, dan is dit het moment om te gaan beginnen en ik geef ook heel veel incompany trainingen en er zitten heel veel ambitieuze Mensen die zeggen, ja, ik doe het nu voor de organisatie, Maar ik kan niet beloven dat ik over twee jaar niet gewoon weg ben hier.
00:16:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En dan.
00:16:08 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Zeg ik heel goed. Ja, Het is een win win. Nu mocht de organisatie de vruchten daarvan plukken en straks jijzelf, dus dat heb ik zelf heel erg gemerkt doordat ik eigenlijk voor een gedeelte die autoriteiten had.
00:16:18 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Toen ik begon, was ik ook helemaal niet bang voor com.
00:16:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Want ik dacht ja op menselijk niveau, zeker in een consultancy vakgebied moet het op menselijk niveau ook klikken en op mens niveau heb je geen concurrenten. Natuurlijk, Er zijn heel veel andere Mensen die ook LinkedIn trainingen bieden of ook personal branding aanbieden.
00:16:34 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja en als jij met een van die andere Mensen Samen wil werken, prima, maar dan was je Misschien gewoon niet mijn klant.
00:16:39 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, volgens mij stond op jouw LinkedIn ook jouw soort filosofie toch van? Je wordt eerst betaald voor je kennis of zo of wil jij.
00:16:46 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Is het? Nee? Eerst zeker.
00:16:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Me eens even doen.
00:16:49 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Is wat je betaalt voor wat je doet, dan wordt je betaald voor wat je weet. Dan wordt je betaald voor wie je bent.
00:16:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Voor wie je bent. Ja, oke dus en.
00:16:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Alleen, jij bent. Wie jij?
00:16:57 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Bent dus daar dan, daar krijg je voor betaald.
00:17:00 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Op een gegeven moment als jij Natuurlijk degene bent die in podcast te gast is over dit onderwerp en jij bent degene die op de podia staat over dit onderwerp en jij bent dan.
00:17:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wordt je op.
00:17:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Een gegeven moment gezien als een bepaalde Autoriteit, waardoor als ze dan denken aan personal branding. Als ze dan denken, ja, moeten iets met LinkedIn.
00:17:14 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan bellen ze jou toch wel, en soms ben je dan nog te duur, of ben je dan toch te ver weg? Of dan zitten zij in Friesland en dan komt het niet uit. Dat is prima, maar je bent.
00:17:23 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wel top of mind bij je doelgroep.
00:17:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Interessant, We gaan het hebben over je activiteiten en dan zit ik een beetje te twijfelen van moeten we nou eerst over personal branding hebben of over LinkedIn waar? Waar wil jij beginnen?
00:17:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Laten beginnen bij personal branding is goed.
00:17:41 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Waarom zou ik een personal brand willen, hè?
00:17:44 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Want je zou ik zeggen?
00:17:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, hallo, ik zit gewoon op LinkedIn. Ik ben hartstikke druk. Ik kijk, Er zijn heel veel Mensen die kijken überhaupt niet op LinkedIn een hele grote uitzondering zijn Mensen die er helemaal niet op zitten. Dat zijn of Mensen die onder een steen leven of heel erg op hun privacy gesteld zijn of bijvoorbeeld miljardair, soms Mensen die echt super.
00:18:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Loaded zijn bijvoorbeeld, die willen gewoon niet niet vindbaar zijn, maar goed, Laten we zeggen dat heel veel ondernemers op LinkedIn zitten, maar Waarom zou ik een personal?
00:18:11 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Brand willen zijn.
00:18:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het is Natuurlijk eigenlijk een marketingmiddel, zo zou je het kunnen zien. We zien dat personalisatie marketing steeds belangrijker wordt. We zien dat verbinden met een merk lastiger en lastiger wordt. Tenzij jij echt een paar ton per maand over hebt van marketingbudget en Coolblue doet het hartstikke goed. Hij heeft een enorme klantenservice die daarvoor.
00:18:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Zorgt, maar Als je die budgetten niet hebt, dan is het ervoor zorgen dat dat jouw doelgroep gaat verbinden met jouw logo. Laten we dat even zo zeggen of met je naam van je merkt is echt ongelooflijk moeilijk.
00:18:41 Lotte de Man – LinkedIn Expert
We hebben gewoon die menselijke factoren nodig om te kunnen verbinden. We hebben stukje humor nodig, sympathie. Ik moet iemand In de ogen aan kunnen kijken. Ik moet het gevoel kunnen hebben, oh, je bent echt wel een leuk mens, ook gewoon om mee te zitten en dan voel ik me verbonden, dan kan ik vertrouwen hebben in je kennis en Autoriteit en dan is de kans veel groter dat ik met jou ga samenwerken dan dat ik al die factoren mis moet gaan samenwerken met.
00:19:00 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jouw logo maar je af en toe berichtjes plaatsen voor hoe ongelooflijk goed je het doet en nou je kees en al nieuw personeel en.
00:19:06 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Daar kan ik verder helemaal niks mee Natuurlijk als doelgroep zijn, dus je ziet wel gewoon echt een verschuiving ontstaan. Ook zien we dat Natuurlijk al hele tijd met de kracht van influencers die steeds meer opkomt. Dat is niet voor niks. We hebben heel erg behoefte aan tegen Mensen opkijken, dingen van Mensen aannemen en je ziet eigenlijk dat wat we daar zien gebeuren, dat dat steeds ook naar het zakelijke domein verschuift en Mensen doen zaken met Mensen. En als jij zelf jezelf iets meer naar spotlight durft te zetten en dat betekent echt niet dat je een personal brand moet zijn met 500.000 Mensen bereiken In de maand, Dat is niet eens.
00:19:35 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Essentieel om succes hiermee te behalen.
00:19:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar jezelf iets meer een spotlight zetten, iets meer kennis durven Laten zien, zorgt er wel voor dat je ja je doelgroep.
00:19:43 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Meer vertrouwen heeft in jou?
00:19:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik geloof je ik. Ik ben meteen enthousiast, denk ik, oh ja, daar liggen kansen Ik heb. Ik heb een uitzendbureau dat.
00:19:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Heet Eager people.
00:19:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Inderdaad, Ik denk dat van. Waarom doen Mensen geen zaken met eager people? Nou, Mensen doen zaken met Mensen, dus ja, de Mensen die daar werken, die zouden meer zichtbaar kunnen zijn, dus dat geldt niet Alleen voor de ondernemer achter een bedrijf, Maar dat zou ook kunnen gelden voor medewerkers.
00:20:03 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb.
00:20:10 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar goed, Laten we even ervan uitgaan dat een ondernemer zich van oké, Ik wil personal branding, ik, ik zie kansen, hoe doe je dat dan op een manier die bij je past?
00:20:18 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Want Er is ook een soort template van oké, ik moet een fotoshoot doen en dan moet ik in een hip kantoor doen en dan moet ik.
00:20:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Teksten gaan schrijven met allemaal regels, weet je wel ik soms, dan zie je dan klik je zo’n post aan en staat er 28 regels, denk ik van, ja, Ik wil helemaal niet zoveel lezen Ik dus het voelt heel snel nep, dus hoe zorg je ervoor dat het bij je past?
00:20:39 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik denk dat daar weer die eerste les terugkomt dus weer terug naar de basis, want We zijn heel erg bezig met een soort van trucjes en laag.
00:20:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Van het fruit, en Als we nou dit en dit en dit even toepassen, dan hebben wij hetzelfde succes. Hoeveel van mijn berichten niet worden gecopy, pasted en exact worden overgenomen, maar niet ze begrijpen niet Waarom ik het op die manier doe, waardoor je ook ziet dat het niet hetzelfde resultaat heeft. Dus met mijn Gucci is ga ik ook altijd eerst helemaal terug naar oké, Waarom noemen we het überhaupt? Waarom zou ik jou moeten volgt?
00:21:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wat is, wat zijn jouw expertises? Wat is je onderscheidend vermogen? We gaan helemaal daarin graven eigenlijk en dan tuurlijk, We moeten kijken naar het algoritme en We moeten kijken naar ook In de marketing principes, want dat ga je wel toepassen, want je wil wel dat het algoritme in.
00:21:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je voordeel werkt.
00:21:22 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Oké Alleen je wil wel authentiek blijven en het gevaar is wel dat op een platform als LinkedIn waar je allemaal Mensen ziet die het ineens heel goed doen dat je het idee krijgt, want ik moet daarin mee. Ik ga mee in die strategie en Ik ga ook ineens slideshows plaatsen en Ik ga ook ineens in zo’n hip kantoor zitten en foto’s maken, want dat zou werken. Maar hoe verder jij afgaat van wie jij bent?
00:21:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Hoe minder Mensen zich gaan aanhaken?
00:21:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jou, dus Dat is gewoon weer terug naar het basis terug naar en ik zie LinkedIn ook heel erg.
00:21:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Als mijn digitale.
00:21:49 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dagboek ik plaats er gewoon dingen waarvan ik nu denk dat het belangrijk is, en ik.
00:21:54 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Als een groot.
00:21:55 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Experiment, waardoor het ook wat authentieker blijft Omdat ik ik verwacht niet op iedere post succes. Ik verwacht niet bij iedere post dat er iets uit moet komen. Ik wil gewoon leuke content plaatsen en Als ik denk dat dit nu leuk is en het blijkt dat Niemand het leuk vindt, oké.
00:22:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nou weer van.
00:22:08 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Geleerd en daardoor wordt het ook minder.
00:22:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat je er.
00:22:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat je het in zo’n format gaat gieten, wat zou moeten werken?
00:22:17 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat zie ik niet echt als een succes. En Als je Alleen maar trucjes toepast, ja, Dat is op korte termijn doet het vast wat, maar op lange termijn ga er niks uithalen.
00:22:27 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja trucjes om snap ik dus wel principes hadden het net ook even over strategie, dus We hebben het over over personal brand gehad. Waarom zou je een personal brand willen? Jij zegt Van Mensen, verbinden zich aan Mensen, dus laat jezelf.
00:22:40 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En, hoe doe je dat authentiek even een korte onderbreking met een belangrijke vraag aan jou, want wat heb jij geregeld voor het geval je van de ene op de andere dag zou komen uit te vallen? Wat gebeurt er dan met je bedrijf? Maar vooral, wat gebeurt er met jouw persoonlijk en ook in financieel opzicht?
00:22:58 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Samen met ASR voerde ik 3 openhartige gesprekken over tegenslag en veerkracht en dat deed ik met Saskia Vincent en Pieter ondernemers met een bloeiend bedrijf die van de ene op de andere dag niet meer konden werken en die verhalen hoor je in aflevering 2562571258 van deze podt.
00:23:16 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Vast als ondernemer wil je Natuurlijk niet uitvallen en Daarom is het belangrijk dat je veerkrachtig bent, want voorkomen is beter dan genezen.
00:23:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En Als het dan toch misgaat, is het fijn dat je iets geregeld hebt zodat je weer snel door kunt met ondernemen. Wil je weten hoe veerkrachtig jij nu bent, vul dan in twee minuten de veerkracht test van ASR in ga naar asr.nl slash veerkracht test ondernemers.
00:23:44 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, zou je kunnen zeggen?
00:23:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Mag een beetje ongepolijst zijn ofzo, of een beetje.
00:23:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Exact ja.
00:23:51 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb in iedere post bijvoorbeeld in bijna iedere post heb ik wel iets van een spelfout of een verkeerde woordkeus of.
00:23:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat doe je expres in of?
00:23:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Af en toe, maar soms ook niet ja af.
00:24:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar dat is toch een trucje. Je zegt net, je mag geen.
00:24:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Trucjes doen.
00:24:04 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nee, nee, wij kijk, Het is meer als in ik. Ik ga niet mijn post allemaal eerst Laten checken door iemand anders die dan mijn zinsopbouw anders gaat doen, Omdat het dan wel taalkundig allemaal klopt en dat ga ik niet doen, want Het is mijn manier van schrijven en Dat is.
00:24:15 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja oké ja.
00:24:18 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Inderdaad iets meer?
00:24:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Preek taal en Dat is op z’n Rotterdams en af en toe gebruik ik inderdaad een woord wat Misschien helemaal niet hoort, kom ik dan later achter?
00:24:26 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jou oeps foutje ja, Maar dat blijf ik wel op die manier doen na 5 jaar nog steeds en Ik had inmiddels al lang via chatzy pitti ervoor kunnen zorgen dat al die spelfouten eruit zijn. Maar ik doe het ook bewust niet om niet Omdat het trucje is dat Mensen dan reageren maar meer In de vorm van. Ja, Dat is wel gewoon, Dat is hoe Ik ben.
00:24:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En wie Ik ben, en dat houdt het wel echt.
00:24:46 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En, wie ben jij dan Lotte waar, wie ben jij? Vertel vertel dat nou eens.
00:24:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Aan mij.
00:24:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Probeer het eens uit.
00:24:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Te leggen wie ben jij en en?
00:24:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, Dat is Misschien een hele gekke vraag, maar waartoe ben jij hier op aard of zo?
00:25:00 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat zit ik nou? Maar ik zit ook te denken van, met welke intentie ben je dan aan het posten? Dus stel Ik ga nu op op LinkedIn, dan ga ik. Ik ben al actief op LinkedIn. Ik laat mezelf wel zien op allerlei manieren, maar.
00:25:12 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Kan ook heel snel zijn van.
00:25:15 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Kijk mij, ik koop mijn product, weet je wel?
00:25:19 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Whatever dus met welke intentie en wat laat je echt zien, dus je.
00:25:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Terug naar de vraag, wie ben jij dan?
00:25:28 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Misschien een moeilijke vraag, maar?
00:25:28 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wat bedoel je het In de vorm van?
00:25:29 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wie ben jij?
00:25:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Om dit te delen of, want dat mag ook.
00:25:31 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nee nee.
00:25:32 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Hoor die vraag.
00:25:33 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nee, nee, helemaal niet. Nee, nee, zeker niet. Nee, gewoon ja, wie ben jij dan want?
00:25:37 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik zie een.
00:25:37 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Mooie tekst en een leuke foto, maar.
00:25:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Mis je daar een persoonlijkheid, oké?
00:25:43 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nee helemaal niet. Nee, nee, ik zit gewoon hardop na te denken als Mensen mij zien, wat zouden ze dan onthouden van of?
00:25:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat zou mijn strategie kunnen zijn op LinkedIn? Ik wil dat ze in ieder geval bij mij denken, van oké, die Guy, die kan je helpen Als het gaat om een hoogwaardige onderscheidende podcast. Dat is mijn conversie doel Als je het zo mag noemen. Van oké, als iemand een een echt goede podcast wil, dan wil ik dat ze aan mij denken.
00:26:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar wie ben ik? Ik dans salsa, Ik ben vader twee dochters weet ik veel kom uit een christelijk nest ik. Ik kan zoveel dingen vertellen die.
00:26:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Die mij.
00:26:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Definiëren hè, maar hoe zijn die twee aan elkaar verbonden? Zeg maar, dus ja, ik zit ook.
00:26:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Gewoon even te zoeken, snap ik. Het is heel grappig, want in je personal brand ben jij Natuurlijk volledig te regisseur, dus Er zijn nog heel veel elementen aan Lotte waarvan ik kies dat jij ze niet ziet. En dat doe ik heel bewust. Dat is hetzelfde als Waarom ik ervoor kies dat je mijn Instagram bent. Mijn tik.
00:26:47 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ook en weet ik wel, daar kun je niet op, want Dat is mijn privé, zeg maar, dus daar heb ik heel erg. Een duidelijke scheidslijn tussen. Oké, dit vind ik allemaal wel voor mezelf Laten zien eigenlijk alles wat binnen het zakelijke domein inval die kwaliteiten die Ik heb en die ervaringen die Ik heb, die deel ik allemaal en dat zit hem vooral in. Nou ja, hoe ik mezelf vooral profileer is als ambitieus, maar ook als laagdrempelig en toegankelijk en nuchter.
00:27:07 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nog ja.
00:27:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Rotterdamse nuchterheid zeg Maar dat ook dat ja niet lullen, maar poetsen en gewoon ga met die.
00:27:14 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja ja.
00:27:14 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Banaan en Ik wil ergens ook proberen om inspirerend te zijn en niet intimiderend. En dus dat zijn allemaal elementen waarvan Ik hoop dat het overkomt. Maar we hoorden net al dat er hier een collega binnenkomt en die zegt, Oh ja, je bent niet zo stug als dat ik dacht en dat zit me dan wel heel erg aan denken dat Ik denk, oké, ergens gaat dat toch mis niet bij Iedereen, maar bij sommige wel. En dat vind ik dan wel interessant dan.
00:27:36 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Leer ik ook weer van, want Ik kan het me wel ook voorstellen en Het is bij mij ook soms een.
00:27:41 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Een soort van moeilijke balans van wat wil ik wel Laten zien waardoor het persoonlijk wordt en wat hou ik gewoon liever voor mezelf?
00:27:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja ja.
00:27:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Snap ik en dat blijft ook. Dat blijft lastig en dat zeg ik. Het blijft gewoon een groot experiment en Ik heb ook niet overal antwoorden op. En Dat is met allemaal coaches ook we.
00:27:56 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Doen dit Samen.
00:27:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En, we komen er soms ook achter van oké, naar die kant van jou, die moeten we Misschien toch wat meer In de spotlight zetten, want die maken jou wel menselijker. Oké, gaan we dat proberen?
00:28:06 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat ik sowieso mooi vind is.
00:28:09 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Om andere Mensen te verkopen. Ik merk heel vaak dat.
00:28:15 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Mensen het best lastig vinden om zichzelf te verkopen, dat dat dat Mensen te bescheiden zijn of hun eigen kwaliteiten niet zien.
00:28:22 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat ze ja, Het is voor jou vanzelfsprekend. Jij bent ergens goed in. Ja, logisch dat jij dan in mijn geval bijvoorbeeld, Ik ben echt een verbinder. Ja, voor mij is dat normaal. Ik koppel heel makkelijk Mensen.
00:28:32 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Aan elkaar.
00:28:33 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar voor iemand anders is dat veel makkelijker, want je ziet van de buitenkant zie je van oh ja nou een top talentje, dus dan ga je dat, dus Ik vind het ook heel leuk om Mensen in een ja, Ik wil niet zeggen in hun kracht te zetten, maar op het podium te zetten, maar je hebt wel die strategie nodig. Dus met welk doel doe je dat?
00:28:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En dan wil ik even de slag maken naar succesvol zijn op LinkedIn. Wat zijn volgens jouw?
00:28:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar ja, Ik kan niet zeggen manieren om succesvol te zijn, maar Misschien moeten we beginnen bij wat is succes? Dat kan ook per klant verschillen. Misschien? Maar ja.
00:29:05 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, Dat is afhankelijk van je doel.
00:29:08 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik heb coaches die echte doel hebben om een Autoriteit te worden op een vrij grote expertise gebied. Dan heb je het inderdaad echt over het grote bereik. Grote podia, dat soort zaken. Maar ik heb ook die zitten in zo’n niche markt waarbij soms het bereiken van ik zeg nu even 4000 Mensen al betekent dat ze die hele markt hebben bereikt.
00:29:28 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus Dat is zo afhankelijk, dus daar heb ik ook niet een soort gouden Formule voor van. Dan ben je succesvol en Ik denk ook dat je lat van succes Natuurlijk steeds een beetje verschuift, want Als je mij 5 jaar geleden had gezegd, je hebt straks 10.000 volgers op LinkedIn en je mag op een podium Als de IM.
00:29:46 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Staan, had ik gezegd, nou, dan heb.
00:29:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik het gehaald, dan is mijn.
00:29:49 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Hoogtepunt en dan wordt die lat weer een beetje verschoven en nu zit je op 28.000 volgers en denk ik, postvak hebt die 30 niet gehaald dit jaar.
00:29:55
Nou ja.
00:29:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus ja, wat is succes? Ja, Dat is zo.
00:29:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Afhankelijk, wat zou je uit LinkedIn kunnen halen volgens jou? Wat wat zijn dingen die eruit kan halen, wat leads bijvoorbeeld zou kunnen of.
00:30:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Een volledige business bouw ik op LinkedIn al mijn sales komt vanuit LinkedIn organisch. Ik doe zelf geen acquisitie, dus dat Dat is wat mogelijk is.
00:30:20 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En hoe zit dat met andere bedrijfstakken? Want jij bent LinkedIn expert, dus op zich logisch dat je of tenminste dan dan dat dat koppel ik aan elkaar van ja oké, dan ben je succesvol op LinkedIn, maar stel je hebt, weet ik veel een zonnepanelen bedrijf.
00:30:37 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ga je dan meer zonnepanelen verkopen om link via LinkedIn ofzo of.
00:30:41 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Asscher die zonnepanelen verkoopt aan bedrijven, zeker Als je ze verkoopt aan particulieren, niet?
00:30:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik denk dat in welk welke dienstverlening je ook biedt Als het maar binnen het zakelijke domein valt, want het blijft wel, weet je, Als je oorbellen verkoopt niet naar LinkedIn gaan weet je, dat weet je wat ik hiermee wil?
00:30:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar het het echt verkopen het lied genereren. Er zit vaak Natuurlijk na een lied, wel nog een stukje sales achteraan die je gewoon zelf moet opvangen. Absoluut, Dat is wat jij LinkedIn kan halen, maar Er is ook nog gewoon een heel groot gedeelte van het verkrijgen van Autoriteit. Wat dat stukje lied genereren gewoon makkelijker maakt en wat je dus nu op LinkedIn? Ja, ze noemen het niet voor niks organische goudmijn, Het is een platform waar je zo extreem veel bereikt kan halen en waar je dus echt in een aantal jaren dus een Autoriteit.
00:31:24 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Kan worden, waardoor ik dus nu geen sales meer hoef te doen.
00:31:28 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En, Dat is Natuurlijk wel iets wat je.
00:31:29 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja kan bouwen nog op dit platform en we zien wel een lichte groei.
00:31:33 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ontstaan qua graders.
00:31:34 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus dus Het is wel een goede tijd om nu in te stappen. Ik zou eigenlijk willen dat ondernemers gewoon voor 2024 in ieder geval ergens LinkedIn op hun doelenlijst hebben staan.
00:31:43 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja nou, bij mij staat hij erop, dus dat mag Niemand verbazen. Ik denk dat of ik zou het leuk vinden om even naar wat tech to call and practical dingen te gaan, dus gewoon van dos and downs wat werkt, wat niet. Hoe werkt het algoritme bijvoorbeeld hè? Dus kijk ik begin eigenlijk met het met een met een dilemma of een of een uitdaging of een een ding. Ik heb 3 bedrijven, Eager people, groeivoer en ear ear is de startup waar ik nu net mee begonnen.
00:31:45 Spreker 2
Goed zo.
00:32:15 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
In je people, dat doe ik eigenlijk niet zoveel mee op LinkedIn, dus ik ja, Ik ben ook een beetje op de Achtergrond daar en dat heb ik ook heel bewust. Geef ik dat geen aandacht op LinkedIn. Er was ooit een keer iemand tegen mij of die zei tegen mij van Gerard je messaging is inconsistent, dus maandag paus je over dit dinsdag of dat woensdag of dat er zit geen lijn in, dus ik snap niet waar ik jou.
00:32:39 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Voor moet hebben, maar oke dus. Naar aanleiding daarvan ben ik al een beetje gestopt met eager people. Dingen posten, dus ik doe nu groeivoer.
00:32:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En eer Alleen Dat is ook alweer verwarrend.
00:32:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En dan ga je ook nog af en toe een tussendoortje erop gooien, zeg maar van oh, Ik ben nu met een bevriende ondernemer een groeiplan aan het schrijven, dus nou is daar. Daar is het een dilemma van.
00:33:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Waar moet ik op focussen? Ja.
00:33:05 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En dan zou je nog kunnen zeggen van oké, Als ik een pauze, hoe krijg je dan zoveel mogelijk bereik? Dus Ik heb 20.
00:33:10 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
1000 volgers ik post.
00:33:12 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Iets, Ik kan me 20 likes denk ja oké, ja leuk, maar Waarom zijn dat dan die 200?
00:33:19 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Misschien moet je de met deze twee al een.
00:33:20 Spreker 2
Ja zeker.
00:33:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Robert kan Laten, we beginnen met de eerste dus je dilemma over focus eigenlijk. Over het algemeen zeg ik altijd, focus is je succes Formule dus door te focussen zorg je ervoor dat Mensen überhaupt weten in welke hockey zou je kunnen plaatsen. Dat is toch wat we doen als Mensen We willen een hokje kunnen plaatsen, denken ook aan dat label kunnen we je ophangen, dan weten we weer waarvoor je bij.
00:33:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja bij bij.
00:33:41 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jou kunnen zijn. Ik vind wel aan jouw geval. Kijk het eerste eager people dat die wegvalt is een goed idee, want het sluit in geen enkel opzicht aan je andere twee ogen.
00:33:51 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, Maar de andere twee bedrijven hebben zoveel overlap met elkaar, want eigenlijk ben jij zelf hier het voorbeeld aan het geven in deze podcast van wat voor podcast je zelf maakt. Je ziet jouw gezicht ook voorbijkomen, waardoor ik die combinatie juist heel sterk vind, dus ik zou daar hoef je wat mij betreft niet een keuze in te maken van of het een of het ander. Ik denk dat die qua heel sterk kunnen.
00:34:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Elkaars kunnen versterken, Je moet Alleen wel in je contentstrategie gaan kijken. Oké, wat gaat de balans zijn? Dus in hoeverre ga ik Alleen maar Laten zien dat je deze podcast maakt? Of in hoeverre ga je ook posts plaatsen over hoe de werking van een podcast en hoe sterkte voor de organisatie kan zijn en alle belemmerende overtuigingen die er nu zijn bij organisaties om het niet te doen en de pijnpunten die er nu zijn of Misschien ook wel de vraag of weten Mensen wel wat? De investering is nou het Natuurlijk een hele hoop waar je nog over kan hebben en naast dat je deze video stelt en.
00:34:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat is eigenlijk allemaal content die bijdraagt aan eer.
00:34:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus en ik.
00:34:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Denk sowieso dat dat al gaat bijdragen door een consistentere strategie te voeren. Ga je al bijdragen aan dus dat meer bereik halen en op LinkedIn. Ik volg jou als persoon. Volg een bedrijfspagina waarin ik af en toe verschillende collega’s voorbij zie komen. Ik vroeg jou Omdat?
00:34:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik jou interessant?
00:34:59 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Vind al en ik zie jou heel weinig voorbij komen, dus ook in je filmpje zie ik jou af en toe, Maar ik zie ook heel veel je gast wat ik heel mooi is.
00:35:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Alleen, dat zorgt er wel voor dat je eigenlijk. Dat zou ik zo houden, hoor. Alleen ik zou in die andere content die je meer voor er creëert, wil ik filmen jou zien, want dan ga ik ook echt die Autoriteit die ik.
00:35:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Aan jou inhoud toeken ook kan jij als persoon toekennen en nu is het een stukje tekst wat sowieso over het algemeen niet zo lekker werkt. Sowieso beelden te voegen werkt voor het algoritme goed, Maar ik heb er ook een gezicht vaak bij nodig of in ieder geval beeld of een hele herkenbare huisstijl. Wat een Chris Koole bijvoorbeeld heel goed doet, die verder weinig met foto’s, maar heeft in iedere foto die die plaatsen wieder beeld dat die plaats heeft een hele herkenbare huisstijl gecreëerd.
00:35:44 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja met gegil en een poppetje als side visuals. Ja.
00:35:45 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat poppetje een soort slideshow.
00:35:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar dat is wel een manier waardoor ik en visueel weer die koppeling maakt naar jou en inhoudelijk. Die koppeling maakt naar jou.
00:35:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Komen Natuurlijk allerlei vragen op, maar oma heeft te beginnen met foto’s of afbeeldingen met video ‘s.
00:36:07 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik heb me sowieso al voorgenomen om een contentstrategie te gaan uitschrijven. Is het nog niet van gekomen? Ja, zo gaan die ding.
00:36:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ook, Maar ik had in ieder geval ook bedacht van, Ik ga me gewoon een dag lang opsluiten in deze studio waar we.
00:36:20 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nu ook zitten op?
00:36:20 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Te nemen, en dan ga ik iemand vragen om mij te interviewen en om bijvoorbeeld inderdaad de 20 grootste mythes. Of weet ik veel je content verzinnen? Dat kan ik wel. Dat is niet zo’n probleem, maar om gewoon 20.
00:36:32 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Videootjes te maken.
00:36:34 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Van een minuutje of Misschien twee zou zoiets werken.
00:36:38 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Kun ik zou wel gaan experimenteren met video en foto’s afwisselen, want Als we kijken naar het algoritme werkt in principe foto.
00:36:43 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Beter dan video.
00:36:46 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Gek eigenlijk tenminste Iedereen zegt al ja video ’s de **** of dat Dat is.
00:36:50 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat werkt maar.
00:36:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja dat kan.
00:36:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Lijkt maar zo LinkedIn, oké?
00:36:53 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je niet? Nee, nee, komt ook met.
00:36:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Een heel veel.
00:36:59 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Crappy kwaliteit videootjes geplaatst een hele lange tijd waardoor gewoon ja, je ziet dat dat die kijktijd naar beneden gaat en dan algoritme gaat daar een tegenbewegingen creëren en dan zie je dat foto’s.
00:37:02 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
OK.
00:37:08 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het weer beter doen. Dit is wel informatie die ik nu geef, maar die over 4 5 maanden weer.
00:37:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Anders kan zijn, maar Als je Omdat je al weet dat je voor groeivoer veel video ’s plaatst, kun je ook kijken of je voor die andere content iets meer met het gewoon stilstaand beeld kan gebruiken.
00:37:12 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja precies ja.
00:37:23 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En dat gewoon de maand experimenteren en dat je dan weer die verhouding een klein beetje gaat omgooien.
00:37:27 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En wat ik zeg, blijf het ook gewoon zien als een experiment waarbij je gewoon gaan kijken. Oké, Ik ga het nu inrichten op deze manier dat ik 3 keer In de week ga posten, waarvan altijd een video twee foto’s zijn en ik plaats op vaste dagen en tijden en dan de maand erop ga je het even anders inrichten en dan ga je gewoon tegen elkaar afwegen, zodat je ook echt gewoon kan zien van oke nou, blijkbaar werkt.
00:37:45 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Voor mijn video.
00:37:46 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Gewoon echt veel beter. Top nou ga je daarop door en zo kun je ook optimaliseren, want Als je iedere keer nou iedere week denkt, Oh deze procedure, dit ga ik dus niet meer doen. Het zijn zoveel factoren die.
00:37:56 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Daar invloed op kunnen hebben?
00:37:58 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, wat ik dan denk van, ja, dat experimenteren.
00:38:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nou, Ik vind het gewoon nee, experimenteer niet, Maar het is meer van.
00:38:05 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je dat spannend?
00:38:09 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik zit nu heel vaak op een soort van post and pray principe van ja, ik gooi iets online. Ik hoop dat het werkt en je je doet je best om te denken van oh ja, ik moet nog hashtags erbij.
00:38:20 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Zetten of weet ik veel. De eerste zin moet goed zijn. Of laat ik hem even door Jet chat JP gooien? Dan komen er wat emoticons bij of zo, Maar ik heb het gevoel dat ik soms een beetje.
00:38:32 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Aan het aankloten.
00:38:33 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ben en om het zo gestructureerd aan te pakken?
00:38:38 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat dat zou kunnen uitdaging vinden en.
00:38:42 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat optimaliseren sommige Mensen zijn denk ik heel goed in van oh, Ik ga echt.
00:38:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Stap voor stap het steeds beter maken, maar bij mij staat het helemaal onderaan mijn lijstje van. Ja, dat moet ik ook nog doen en dan gooi.
00:38:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik maar weer wat online.
00:38:55 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En dus mij, Ik kan me voorstellen dat jij dan juist ook Mensen daarin helpt dat je zegt Van hé, We gaan even een half jaar lang Samen jouw LinkedIn verder helpen.
00:39:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En dan.
00:39:05 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, maar eigenlijk zeg je nu zelf Natuurlijk, het staat ergens onderaan het prioriteitenlijstje, wat ik heel veel hoor Natuurlijk hè, want heeft gewoon niet hoogste prioriteit, dus ik gooi maar even wat online. Daarmee neem je eigenlijk het platform niet mee. Ga serieus, maar je verwacht wel goede resultaten. Dat is Natuurlijk ja, Dat is een beetje hetzelfde Als je nu deze podcast niet had voorbereid. Je was gaan zitten en uiteindelijk wel een hele.
00:39:05 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat zou ik jouw?
00:39:25 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Goeie podcast.
00:39:25 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Had verwacht. Ja, Dat is ook een beetje, zo werkt het gewoon.
00:39:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja zo heeft het niet. Ja, ja, ja.
00:39:28 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Niet dat weet.
00:39:28 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je ook, Ik heb het ook heel goed voorbereid, dus Dat is met LinkedIn ook, dus door het platform heel serieus te nemen.
00:39:33 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En consistentie frequentie staan bij mij echt bovenaan.
00:39:36 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus of ik nou op vakantie ga, of ik nou een week ziek ben, maakt niet uit. Ik zorg dat die post online.
00:39:42 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar het lastige met LinkedIn is dat je niet weet wat de regels zijn, dus dat dat dat algoritme, hè? Dat is Natuurlijk die die Black box waar je geen idee van hebt. Terwijl Als ik een podcast interview voorbereid, Ik weet precies waar ik het over heb, want Ik ben 100% in control, terwijl bij LinkedIn geen idee hoe ze me nu weer gaan.
00:39:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hé mijn post nu nu weer gaan beoordelen.
00:40:01 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus algoritme van niet, Er is geen.
00:40:03 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Geheim, hè? Oké.
00:40:04 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Vertel, kun je gewoon, Ik kan het je. Nou ja, Als ik je nu ga uitleggen, dan zijn we nog een uur bezig, maar je kan gewoon Als je zou zoeken op algoritme. LinkedIn 2020 staat die uitgelegd dus.
00:40:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oké vertel eens, want is dat makkelijk uit te leggen hoe het werkt?
00:40:18 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik ga niet alles zij paden uitleggen, want daar kan je wel.
00:40:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
De overkoepeling uitleggen.
00:40:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
De bijstands.
00:40:22 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja het algoritme werkt eigenlijk in 4 fases. Fase een gaat hij eigenlijk gewoon kijken, wat voor soort content heb je geplaatst? Is het Alleen tekst? Is de tekst met foto tekst met videotest met carrousel, of is de tekst met link op basis daarvan doet die je beoordelen. Heb jij nu een Alleen tekst met een linkje geplaatst? Sta je onderaan qua beoordeling krijg je dus ook minder bereik en zo staat het van een naar 5 zeg maar dus Als je nu een bericht plaats met tekst en foto.
00:40:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wil je meteen beter beloont direct ja, hoogst haalbare.
00:40:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat is een hoogst haalbare op de beste, oké?
00:40:48 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan gaat hij nog een stukje verder, dan gaat hij kijken. Oké, is het hoge kwaliteit, lage kwaliteit of zo?
00:40:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
M spam kan zijn doordat je foto’s met teveel naaktheid plaatst of dat je scheld worden gebruikt of dat je politieke discussies aanwakkert of nou kan in allerlei hoeken zitten soms terecht, soms onterecht Als je nu berichten plaats waar je normaal bijvoorbeeld 1000 Mensen bereikt. En je ziet nu dat je maar 20 Mensen bereikt is je bericht waarschijnlijk In de spam terecht gekomen, krijg je geen melding van, dat gebeurt gewoon hoog. Kwaliteit is eigenlijk Als je genoeg tekst plaatst Als je nu een post plaatst met Alleen de boven Mary Christmas.
00:41:20 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja laag kwaliteit, want kan niet heel inhoudelijk sterk zijn, dus ook.
00:41:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dus is een soort gulden regel qua aantal tekens of woorden of zo.
00:41:28 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus tussen de 812 100 tekens niet worden hoor, want die 1,5 biertje volgens mij maar tekens, dan zit je ongeveer goed qua tekens, dan zit het ook nog een stukje in je kwaliteit van je foto en van je video Natuurlijk Als je hele lage.
00:41:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En basis plaats, maar goed.
00:41:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan gaat hij naar het tweede fase en dan gaan de algoritme bots aan de slag. Dus dan gaat hij eigenlijk jouw posting pooltjes Laten zien en het eerste pilletje is het belangrijkst is ongeveer 3 tot 5% van je netwerk. Die krijgt hem te zien dan eerst het boeltje duurt 90 minuten Als je In de eerste 90 minuten niet genoeg interactie plaatsvindt.
00:42:01 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Is gelijk klaar, is het klaar? Ja, dus.
00:42:02 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Juist fakt, dan gaat het verder Niemand, dan wordt hij niet door getoond. Kijk dat zo OK.
00:42:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja dus dan houdt het poeltje daar gewoon.
00:42:08 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Op dan houd je bereik op.
00:42:11 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Algoritme is wel een klein beetje veranderd, waardoor je nu ook straks niet meer ziet wanneer een post geplaatst is. Dus nu zie je dat die 3 dagen geleden gepost is. Dat zie je straks niet meer, zodat LinkedIn oudere content kan gaan recyclen.
00:42:22 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus je zal gaan zien dat oudere posts van jou ook ineens weer likes en reacties zullen krijgen om dat gewoon te weinig content te hebben om dat.
00:42:29 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Uit hamme te vullen.
00:42:31 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nou, dus, Laten we even zeggen.
00:42:32 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat je eerst 90 minuten wel?
00:42:33 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Genoeg likes en reacties krijgt en Je moet je wel voorstellen, 3 tot 5% van eigenlijk 20.000.
00:42:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Of van iemand die 800 volgers heeft. Dat is Natuurlijk Het is. Het. Percentage is relatief, dus in principe zou jij meer bereik moeten halen.
00:42:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, dus, zeg maar, je had het over die eerste ronde, hè? Dus In de eerste ronde wordt mijn bericht toont aan 600 A 1000.
00:42:49
Ja ja ja ja ja.
00:42:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Mensen, en als die Mensen wat doen die.
00:42:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dan Mensen die liken of die commenten of die kijken Alleen.
00:42:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Als jullie liken en commenten is?
00:43:00 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Langer dan zoveel seconden of zo voorover.
00:43:02 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nee, Dat is echt een interactie hebt uitgedeeld, dus dan lijkt een comment hebben gegeven. Daarmee geven ze Natuurlijk aan dit was relevant, dus dan denkt linn oké, Dit is komt en die wil meer.
00:43:06 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Boeiend ja.
00:43:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Mensen moeten Laten.
00:43:10 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja oke.
00:43:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Zien en dan wordt het putje weer groter en groter en groter dus.
00:43:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het gaat allemaal, en dat doen ze Omdat ze willen dat als jij nu echt ruk content hebt geplaatst, dat dat niet door heel veel Mensen wordt gezien. Wat wordt je tijdlijn besmet? Natuurlijk. Nou, Dat is gaande, Laten we zeggen, dat gaat goed. Dat eerste poeltje je gaat naar het tweede poeltje toe, dan gaan we naar de derde fase van het algoritme en daar wordt een background check gedaan, dus er wordt echt gekeken. Oké, hoe goed heeft je vorige content gepresteerd? Want vorige succes bepaalt huidige succes, dus als jij nu achter al tientallen posts op rij echt niet zo heel lekker presteerd.
00:43:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan wordt het straks ook al ga je straks echt met je nieuwe strategie aan de slag? Ooit gewoon terugvechten.
00:43:50 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Van die negatieve resultaten?
00:43:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hoe lang oh.
00:43:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hoe lang duurt?
00:43:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat, geen idee.
00:43:53 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Yo, dan moet je gewoon een paar keer moet je dan wel weer een post hebben geplaatst die het wat beter doet, zeg maar die.
00:43:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Wat beter is.
00:43:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ingericht en dan.
00:43:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Zie je dat je langzaamaan weer beter doet? Andersom is het dus ook Omdat mijn post gemiddeld op gegeven moment rond de 300 likes krijgen. Zie je dat ook een beetje zo blijft zeg maar en meer en dan gaat kijken naar het profiel, dus heb jij Misschien nu? Ik zeg maar wat aan jaar en ik zie in je profiel.
00:44:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, dan is het niet zo up to date meer. Misschien heb je inmiddels geen bril meer Misschien ben.
00:44:18 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je inmiddels grijs, ja, dus ik doe ook ieder kwartaal. Zet ik 20 minuten in mijn agenda om aan mijn profiel te werken en soms doe ik gewoon Alleen even twee termen om wisselen gewoon om even te Laten zien. Ik heb weer.
00:44:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Mijn profiel date.
00:44:31 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En de laatste fase van het algoritme, dan gaat de redacteur kijken, maar die kijkt Alleen als jouw bericht In de spam terecht is gekomen, kijken zij van is het terecht.
00:44:37 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Of onterecht of als jouw bericht virus gegaan?
00:44:41 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oké, nu ben ik wel heel benieuwd hoe ik er dus voor zorg, want dat lijkt een sleutelmoment te zijn dat Mensen in dat eerste poeltje of bij die eerste ronde zeg maar gaan liken of commentaar.
00:44:54 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nou de basis is Natuurlijk dat je bericht zo goed moet zijn dat het daadwerkelijk likable is. Dat is even de basis en dat betekent niet dat jouw dat jij jouw bericht leuk vindt, Maar dat je weet.
00:44:55 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat nou echt?
00:44:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja oké.
00:45:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dan doe je dat?
00:45:04 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat je doelgroep jouw bericht leuk vindt?
00:45:06 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus daar zit het er mooi in en ten tweede, ja, je kan er in het begin of zelf een beetje verzorgen, zie ik Als je nu In de fase zit, dat je echt zegt, joh. Ik heb nu nog maar 500 volgers lot help Mensen kennen me niet, kun je Natuurlijk zeggen, joh schakel inderdaad, even je collega’s in je netwerk.
00:45:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat zijn de.
00:45:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
LinkedIn boost groepjes, hè? Want ik werd laatst uitgenodigd voor een LinkedIn app groepje van wil je erin en wij.
00:45:30 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Likken elkaars beri.
00:45:32 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En dan binnen een uur weer uit gegaan. Ik dacht.
00:45:34 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Van, ja ken jullie niet? Ik vind.
00:45:34 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik ben ook geen.
00:45:36 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Jullie echt wel aardig en die gast die mij uitnodigt, vond ik ook echt een topgast, Alleen ik.
00:45:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Heb er gewoon geen zin in. Ik ben er ook geen fan van om in dat soort random groepjes te gaan, maar je kan zeker bij je eerste paar posts die je gaat plaatsen wel even hulp krijgen van gewoon vrienden en familie die ook daadwerkelijk echt denken dat.
00:45:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jouw bericht of is natuurli?
00:45:53 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Hè, dus dat kan wel helpen en je hebt gewoon echt die consistentie nodig. Dus als jij nu eens In de zoveel tijd even snel wat online gooit, je gaat al direct verschil zien als jij consistent 3 weken lang gewoon iedere maandag, woensdag en vrijdag een post plaats, dan zie je al direct groei.
00:46:09 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hé en, hoe zorg je nou dat Mensen je bericht liken wat?
00:46:11 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Moet je dan doen, denk je?
00:46:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Een goed bericht schrijven, ja oke, maar nog een stapje verder in mijn situatie dan bijvoorbeeld Ik wil.
00:46:20 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Met eer eer.
00:46:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wil ik graag marketing en communicatie Mensen bereiken die.
00:46:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Of Misschien ondernemers, maar met name denk ik In de richting van marketing content.
00:46:35 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Om met hun in gesprek te raken over de kansen die er liggen om podcasts in te zetten. En Ik denk niet Alleen in podcast. Een podcast is een middel, maar meer van hoe krijgen we nou?
00:46:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Verhalen naar buiten, hoe kunnen we contact maken met onze klanten, met onze medewerkers? Nou, dat kan van alles.
00:46:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Zijn en waar gaan die op? Waar gaan nu op aan wat?
00:46:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Misschien zou ik daar gewoon?
00:46:56 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Op die pijn.
00:46:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja hebben zij is het zo dat nu hun doelgroep hun dienstverlening niet begrijpt of hebben ze intern dat afdelingen niet goed met elkaar communiceren? Of lopen ze nu omzet mis Omdat Mensen eigenlijk helemaal niet begrijpen wat zij doen?
00:47:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Of, dat zijn de pijnpunten waar je in het begin zeker op moet inspelen. Natuurlijk niet op dat het leuk is om een.
00:47:17 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Podcast te maken want.
00:47:18 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat dat, Dat is nu niet van belang bij hun.
00:47:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus door een pijn te benoemen en dan een oplossing te bieden waar ze zelf.
00:47:24 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Niet aan hebben gedacht en een af en toe bijvoorbeeld wel dat je zegt joh eens. In de twee weken heb ik ook een soort rubriekje voor mezelf waarin ik een toch feitje over podcasting deel dus over hoeveel luisteraars er meer zijn en dat je veel langere luistertijd hebt dan op social media. Of dat je ziet dat de call to action veel hoger is. Ik noem maar wat. Dat zorgt er dan weer voor dat we ook wel iets meer leren over het ja het middel wat je aanbiedt.
00:47:45 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja kom bij mij een quote op die ik al heel lang meedraag en Dat is vol in love the problem, not the solution en die leer ik ooit in een van mijn eerste podcast met.
00:47:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Iemand die dat uit zulk een Vallei meegenomen had, maar als interessant dat je dus je weet wat Je moet doen, hè, dus Ik weet eigenlijk moet ik dus vooral over de problemen en de uitdagingen, de pijn en moeite van mijn doelgroep nadenken. En ik doe het niet, want iedere keer weer ga je terug naar.
00:48:16 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En je product je dienst. Ik heb een nieuwe podcast opgenomen met blablablabla hogares. Weet je wel dus dat ja interessant.
00:48:23 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En wat ik Misschien Als ik je nog even mag roasten Als ik, wat ik nog dan mis, is jouw proces.
00:48:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja tuurlijk, kom maar door.
00:48:31 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik wil ook jou gewoon beter leren kennen. Betekent echt dat ik iedere week 3 posts van je wil lezen over waar je tegenaan bent gelopen? Nee, zeker niet. Maar ik wil wel eens In de zoveel tijd ook even iets horen over de ervaring die je al hebt opgedaan de afgelopen tijd of Misschien wel de struggle waar je mee te maken kreeg dat je weer een nieuw bedrijf opzetten of de struggles van een startup of de keuzes die je hebt gemaakt die je Misschien tegenwoordig wel anders zou maken. Gewoon, Ik wil jou ook leren kennen zodat ik ook het gevoel heb van is ook gewoon een toffe keer om mee te werken.
00:48:35 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Mijn kinderen zeikt, ja?
00:48:57 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dat kan ik Natuurlijk onderschrijven. We gaan naar de groei, dilemma’s en dan zetten we de roast nog.
00:49:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Even door.
00:49:05 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik heb rijtje met dilemma’s gooien en Je moet kiezen en nuanceren mag achteraf. Ik ben goed in geld verdienen, of Ik kan nog wel wat leren over geld.
00:49:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik kan nog wat leren over geld.
00:49:17 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie je bent.
00:49:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Elke dag een beetje beter?
00:49:23 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik kan goed delegeren of?
00:49:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik doe het liever zelf.
00:49:26 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik doe het liever zelf.
00:49:27 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oké, Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor mij. Geen probleem.
00:49:34 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Geen probleem.
00:49:36 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Diner met familie of vrienden, of ik?
00:49:38 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Sleep een heel klant binnen.
00:49:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Die nemen met familie, vrienden.
00:49:41 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oké de stekker ergens uittrekken of doorgaan tot het pijn doet.
00:49:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Stekker ergens uittrekken.
00:49:46 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oké all in gaan op een social media kanaal of zichtbaar zijn op alle kanalen.
00:49:51 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Een social media kanaal.
00:49:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Oké meer volgers op LinkedIn of meer live events.
00:49:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Meer live events.
00:49:58 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hé betaald LinkedIn Kanaal of gewoon lekker gratis gratis oké top.
00:50:01 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja Het is.
00:50:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Is er een?
00:50:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Die eruit wil pikken of heb je zelf nog een dilemma waar je als ondernemer?
00:50:07 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Heel erg tegenaan loopt.
00:50:09 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Over die volgens mij was het een klant binnenhalen of eten met familie of vrienden.
00:50:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat is ook wel een van de redenen.
00:50:16 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Geweest dat ik ook ben gaan ondernemen, is dat ik er wel achterkant dat ik op een gegeven moment zou. Ik was terug aan het kijken op een afgelopen maand en toen dacht ik, Ik heb echt Alleen maar gewerkt.
00:50:29 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Heb ik ook leuke dingen gedaan deze maand. Oh ja, Ik heb wel een feestje gehad op zich. Toen dacht ik, is gewoon een hele maand waarin ik gewoon vooral heel veel gewerkt heb voor iemand anders zijn zakken te vullen. Dat is even plat gezegd en toen dacht ik, Ik ga niet over 10 jaar terugkijken en dat ik dan terugkijk op dit dus Alleen maar uren werken en.
00:50:49 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus toen dacht ik, Als ik ga ondernemen, dan wil ik wel mijn werkweek je zo inrichten.
00:50:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat ik ruimte?
00:50:53 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maak voor lunch met vriendinnen babyzwemmen met een nieuwe kindje van beste vriendinnetje dat ik eerder kan stoppen om lekker naar de borrel van mijn bedrijf van mijn vader te gaan. Juist daar tijd voor maken. Ook Als ik denk, ah, kan nog even uurtje doorgaan, want dan is het Misschien wel.
00:51:09 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Af iedere keer heb ik wel.
00:51:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Weer die minder denk ik, Daarom ben ik niet gaan ondernemen.
00:51:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, dus ja, Ik denk dat dat wel ook juist. Daardoor blijft het ondernemen zo leuk Omdat ik er nu ook zoveel meer voor terug krijg, Omdat ik zoveel meer niet per se. Ik werk niet minder uur, Maar ik heb het zo ingericht dat ik nu zoveel mooie herinneringen kan maken dat ze me ook echt heel veel waard geweest al.
00:51:27 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja mooi lekker bezig zet je vader op LinkedIn.
00:51:32 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, Hij heeft wel LinkedIn.
00:51:34 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Vertel eens hoe oud is?
00:51:35 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Je PA, hij wordt 6 januari 60.
00:51:39 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wat voor bedrijf heeft hij?
00:51:40 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En bouwbedrijf.
00:51:41 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, Maar het moet zo iemand dan op LinkedIn. Ik zat ook te denken toen je over je vader begon, dacht ik ineens van ja leeftijdsgroepen, dus je hebt zeg maar generatie. Die zit vooral op TikTok.
00:51:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En ik voel.
00:51:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Instagram Ik ben 40 nou ik zit op LinkedIn en.
00:51:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan, Ik denk dat dat niet per se op leeftijd is, want ik zie wel dat er ook echt 1 grote leeftijd is echt tot tot pensioensleeftijd. Die zit echt wel op LinkedIn. Ik denk dat het de branche is waarin je zit. Als jij nu een sales man bent of je bent een accountant of je bent weet je zit in die hoek, kan niet.
00:52:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
In Natuurlijk super.
00:52:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Relevant zijn Misschien is geen recruitment, ook zit of zo. Mijn vader is een bouwbedrijf voor particulieren. Dan is LinkedIn niet de Place to be.
00:52:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Kittin etiketten.
00:52:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Het zit voor mij ook een beetje vast.
00:52:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Aan aan lead generation.
00:52:28 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
En Ik ga hem even uitleggen.
00:52:31 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Er is een podcast waar ik naar luister siamo talk en er was op een gegeven moment een andere marketingprofessor te gast en die zei, Als je marketingbudget moet besteden, dan moet je 60% uitgeven aan branding voor de lange termijn en 40% aan meer brand activation en sales en lead generation. Dus Je moet aan de ene kant je budget. Nou, het zou ook fifty fifty kunnen zijn, maakt niet zoveel uit, maar Je moet ze maar een deel van je budget is gewoon algemene zichtbaarheid.
00:53:03 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Maar aan de andere kant, je wil ook gewoon.
00:53:04 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Niets ja dus Ik wil gewoon heel graag in contact komen met marketing, communicatieprofessionals of of andere beslissers die zeggen van, hé, We willen wel een keer doorpraten over podcast.
00:53:16 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nou, Ik heb ook een beetje de neiging en dan kom ik bij de LinkedIn etiquette en dan ga ik Mensen toevoegen. Ik denk.
00:53:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, Ik wil ze.
00:53:22 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Toch wel verkopen uiteindelijk.
00:53:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ik weet Natuurlijk al wel een beetje waar ik naartoe wil, dus dan ga ik dan toch weer een berichtje sturen van. Hé, leuk dat we gelinkt zijn en.
00:53:35 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nou, ik maak podcast, dus zou je het leuk vinden om 1 keer 1 inspiratiesessie te doen? Dus Ik ben al op zoek naar iets van kan ik iets van waarde geven?
00:53:44 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En wat is de commercie ratio van dat soort berichtjes?
00:53:49 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja laag ik hoor. De laatste keer moet zeggen van Van de 100 klanten die jij benadert, zijn er Misschien maar 3 op dit moment op zoek.
00:53:57 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dus je kan.
00:53:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Altijd hè? Die 3% regel? Ja.
00:53:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Precies dus.
00:54:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Aan de ene kant, denk ik, Ik kan het niet Laten. Ik ben echt ook een sales Guy, zeg Maar ik. Ik hou gewoon heel erg van de de Hunt en Ik ben altijd op zoek naar naar nieuwe, inspirerende Mensen en Ik ben echt niet Alleen, Maar ik kom niet Alleen halen, Ik ben echt niet een soort.
00:54:14 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Bloedzuiger of 1 1 1 teker zo, zoals het in sommige.
00:54:19 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Groepen genoemd wordt, maar hoe kun je dat nou?
00:54:24 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja slim doen, zeg maar, heb je?
00:54:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Daar tips voor nou.
00:54:27 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik denk dat we dan even terug moeten naar de basis van. Wat is LinkedIn nou eigenlijk? En LinkedIn is een netwerk toe en geen verkoop tool dus.
00:54:35 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Link, Dit is de plek waar je kan netwerken met Mensen. Nieuwe Mensen kan leren kennen je een beetje aftasten. Ik vergelijk al het gedrag wat ik op LinkedIn vertoon, altijd naar het gedrag wat ik dan offline op een netwerk event ook zou vertonen, zou ik nu Als ik jou nog niet kennen naar jou toe komen lopen op zo’n netwerk event tegen je zeggen, hè Gerard, ik verkoop.
00:54:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Trainingen kopen?
00:54:53 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nee, We hebben eerst even een praatje met elkaar, dan vertel jij een beetje iets over wat je doet, dan vraag je Misschien dan maar waar loop jij dan vooral tegenaan tegenwoordig? En dan ga ik het uitleggen en dan zeg je, oh joh, nou, Dat is hartstikke vervelend en heb je wel eens hier aan gedacht en dan komen we Misschien een keer op het punt en Misschien niet eens In de eerste netwerkevent wat We hebben.
00:55:10 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar Misschien op ivent 3 dat je zegt, nou, is ze warm genoeg om eens een keer het?
00:55:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat doe ik op LinkedIn dus ook. Ik heb echt al een aantal bedrijven vervangt, denk ik. Daar zou ik graag training willen geven aan ondernemers afhank denk ik die.
00:55:21 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Zijn echt aan.
00:55:22 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het spartelen nu, want ik zie dat ze heel hard hun.
00:55:24 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Best doen maar.
00:55:25 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Het kan nog zoveel beter. Eerst connectieverzoek zet ik in mijn agenda voor een aantal weken later, dan doe ik ze een berichtje en dan stuur ik hé, ik zie dat je echt lekker bezig bent. Ik zie Alleen twee dingen die echt beter kunt geef gratis hè? Ik zie twee dingen die je eigenlijk nog beter zou kunnen doen. Ik wil het Alleen even Laten weten, ik hou zelf ook niet van ongevraagd advies, Maar ik denk dat je dan nog meer bereik gaat halen. Dan gaan ze dat toepassen vaak en dan zeggen ze nou lot, dat werkt ik zeg nou daarover gesproken, ik zie op je profiel en dit en dit.
00:55:50 Lotte de Man – LinkedIn Expert
En dit ook nog, zeg je niet wat beter moet.
00:55:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja zullen we er eens over hebben?
00:55:56 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Bewerkt eigenlijk altijd, dus Het is altijd eerst heel veel geven en op een gegeven moment vanzelf wel bij.
00:56:02 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Halen en een paar vragen, wel of geen links in je wel of geen links plaatsen in je tekst, want dat zie ik nog heel vaak en Het is me niet duidelijk. Mag je nou wel of geen link?
00:56:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Epost doe je.
00:56:13 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
In je pauze zetten.
00:56:15 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja, Als je het in balans houdt?
00:56:17 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dus Het is niet zo je wordt per se keihard afgestraft per definitie.
00:56:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Als je een link naar buiten plaatst of zo.
00:56:22 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nee, ik plaats echt zeker af en toe een linkje Alleen, ik zie wel dat het bereik van die post gewoon.
00:56:26 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Minder is Alleen In de comments.
00:56:28 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Zetten oh, dat werkt ook niet.
00:56:29 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Nee, dat werkt inmiddels niet meer. Nee, dat die omweg. Die was een tijdje handig dat doet. Dat heeft geen positieve werk meer, maar gewoon een link in je post plaatsen kan, Maar ik zorg er altijd voor dat ik ongeveer 10 posts plaats en. Eentje daarvan.
00:56:41 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Mag dan een linkje hebben?
00:56:42 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Die verhouding hou ik ongeveer aan.
00:56:46 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hoe krijg ik comments op mijn bericht? Want ik doe bijvoorbeeld een winactie. Wij gaan straks ook een winactie opnemen.
00:56:52 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hoe zorg je nou dat Mensen daarop gaan?
00:56:54 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Reageren dat een woord?
00:56:54 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Kijk het stellen van een vraag aan het einde van je post, Dat is zo’n manier waardoor je daar een beetje voor kan zorgen of het innemen van een stelling aan het einde. Zorg ervoor dat je iets meer verleidt.
00:57:02 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Tot het reageren.
00:57:05 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Alleen Als je al gewoon een goed bericht schrijft waarin jij echt een mening hebt waar je je dus niet heel erg in die in dat grijze gebied zit, maar waar je gewoon zwart of wit zegt, dan zie je al dat Mensen een neiging voelen om daarop te reageren. Dus alles valt of staat bij en een goed bericht hebben en daarmee consistent zijn, waardoor Mensen beginnen. Betrokken voelen bij jouw bericht en dan kun je dus aan het einde.
00:57:25 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Vragen bestelling in nemen, dat helpt dan een beetje.
00:57:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja oké pols.
00:57:29 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Bij de haven van niet echt. Ik denk wel lekker makkelijk klikken, weet je wel, dan krijg je tenminste een beetje interactie of zo maar.
00:57:36 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Hier kan het.
00:57:37 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Inzetten, Maar ik zou het niet onderdeel maken van je vaste contentstrategie Als je af en toe iets tegenkomt waarvan je denkt, oh, dit zou wel interessant zijn, maar dan nog zou ik eerder denk ik gewoon open de vragen stellen en reacties ontvangen, waardoor ik ook de discussie meteen aan kan gaan onder de post of het gesprek kan aangaan met de poll kan dat niet?
00:57:53 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Hoe vaak mag ik post?
00:57:55 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik zeg al, Ik vind 4 keer In de week wel een beetje de Max, Omdat we zien dat er er moet wel 17 uur eigenlijk tussen je post zitten, anders ben je je eigen bereik aan het opeten en Er zijn ook.
00:58:07 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Jonge meiden die gewoon iedere dag posten en dat gewoon voor lief nemen. Dus wij kijken meer naar het totaal bereik wat ze behalen in plaats van het bereik per post. Ik plaats toch liever kwalitatief hoge post en dan 4 keer In de week dat ik het 7 keer In de week moet doen, Dat is. Dat is echt een dagtaak.
00:58:25 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Sta ik ja.
00:58:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Zijn de Mensen die We moeten gaan volgen, waarvan je denkt, die doen het echt lekker op LinkedIn over jou Natuurlijk.
00:58:33 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik vind de scris cola hele waardevolle waardevolle berichten plaats die Ik vind. Suzanne Alberts leuk, Omdat ze is fotograaf, hele toffe achtergronden, een hele andere kijk op fotografie, dus Dat is leuk. Jesse Geul is leuk om te volgen, gaat over recruitment dan over verandering ook, ja.
00:58:50 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Doet van die filmpjes toch van? Ja.
00:58:52 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ik vind die af en toe een stukje entertainment vinden op een platform als LinkedIn vind ik heel leuk. Werken er vast nog een aantal zijn en.
00:58:56 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Doe ja.
00:59:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja, ja, ik moest denken aan René van der Zel, want ik zit al Nutrition.
00:59:03 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ja zeker en wat leuk is aan wat René ook doet, is dat hij vrij actief ook reageert op berichten van anderen. Ik krijg ook af en toe reacties van hem en daarmee zie je dus ook dat hij echt wel het ziet als een netwerk platform, dus dat hij niet Alleen maar plaatst. Ja posting host, Maar dat hij gewoon plaatsen.
00:59:16 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Ook echt daadwerkelijk op.
00:59:17 Lotte de Man – LinkedIn Expert
De tijdlijn scrolt en zeg maar die verbinding beetje onderhoud.
00:59:21 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Goed, zijn we nog iets vergeten in een roast of In de principes van LinkedIn waarvan je denkt van nou, dat moeten we nog even aanstipt.
00:59:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Heb je een lied mike net op je profiel. Ik durf nu niet meer te zeggen, dus heb je een 30 minuten ik al aan weggever iets wat Ik kan downloaden waar ik in mijn adres moet achterlaten nou.
00:59:37 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nog niet? Nee.
00:59:39 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dan zou ik dat zeker doen dan kunnen doen.
00:59:43 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Als schrijf je nu. In eerste instantie is een whitepaper over de één gewoon allemaal gravier zijn over de belangrijkste ontwikkelingen over podcasting en 2024 zeker dat soort dingen die heel erg toekomstgericht zijn over oke, nieuwe.
00:59:58 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dat werkt gewoon heel.
00:59:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Goed soort fact.
00:59:59 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Sheet of cheatsheet podcast, strategie ofzo, whatever.
01:00:03 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Exact ik kies er nu zelf voor om zo’n 30 minuten call open te stellen. Het is eigenlijk gewoon verkapte sales calls Natuurlijk.
01:00:10 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ja boeken boeken Mensen dat ook echt of echt hoeveel doe je er per week? Nou ja, Ik denk dat het ja hoe de **** wilde met mij bellen? Ja, ik bedoel dat, dat bedoel ik niet dat ik onzeker ben over mezelf of zo, maar gewoon van.
01:00:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Altijd volgeboekt.
01:00:14 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dan ben je zo verrast?
01:00:23 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Wie klikt dat dan aan, weet je wel, wie heeft daar tijd voor?
01:00:26 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Maar blijkbaar doen Mensen dat. Ja, Ik heb twee ochtenden per week heb ik beschikbaargesteld.
01:00:30 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Zit altijd vol.
01:00:30 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nou nou dus Dat is ook een goede hack, dus die kan ik gaan toevoegen, Maar ik ga dit nog even terugluisteren. We gaan afronden met jouw beste levensles of ondernemerslessen. Je mag zelf kiezen. Stel dat Mensen deze hele aflevering mogen vergeten?
01:00:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Die vraag, stel ik.
01:00:47 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Meestal is er dan een ding waarvan je zegt, Ik hoop dat je in.
01:00:51 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Ieder geval, dit meeneemt.
01:00:53 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Soort van motto is altijd liever een oeps dan een wat hals.
01:00:57 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Dus Ik heb echt liever dat ik dingen geprobeerd heb geëxperimenteerd, heb op mijn bek gegaan. Ben dat dat ik achteraf moet zeggen, oh, wat Als ik het gewoon geprobeerd had? Dus Ik denk dat dat een beetje in alles wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, dat dat al een beetje centraal staat. En Ik hoop ook dat meer Mensen.
01:01:12 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Gewoon gewoon iets?
01:01:13 Lotte de Man – LinkedIn Expert
Gaan doen en gewoon ja gaan durven?
01:01:18 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Dankjewel Lotte.
01:01:19
Gooi voor.
01:01:26 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Gestructureerd werken is gewoon niet echt mijn kracht en juist Daarom is het heel handig om een goed softwarepakket te hebben. Ik werk zelf met teamleader. Teamleader is de plek waar ik alle informatie bijhoudt, bijvoorbeeld over klanten waarin ik offertes maak en verstuur en die digitaal laat ondertekenen waarin ik facturen verstuur waarin ik lijstjes bijhoudt waarin ik projecten kan managen waarin ik standaard e mails kan programmeren. Kortom, ik gebruik teamleden om alle werkprocessen van mijn bedrijf te stroomlijnen en zeker ook Als je met een team werkt.
01:01:57 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Is het heel fijn om over dezelfde informatie te best.
01:02:01 Gerhard te Velde ondernemerspodcast host
Nou, Als je ook benieuwd bent of er mogelijkheden zijn om jouw bedrijf meer te stroomlijnen, of je nu Alleen werkt of met een team ga even naar teamleden.nl slash groeivoer en Je kunt dan vandaag nog een trial starten voor twee weken lang gratis en Je kunt teamleden volledig uitproberen en na de proefperiode krijg je ook nog een leuke korting als luisteraar van groeivoer gaan. Het team liet de.nl slash groeivoer.