Aflevering 265 – Bescherm jouw merk! Patrick Hoefsmit van Merk-Echt deelt zijn ondernemersreis en legt uit hoe je een idee, naam of product beschermt

Luister direct naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Als je een geniale bedrijfsnaam of een briljant product bedacht hebt, wil je niet dat iemand anders er met jouw idee van doorgaat. Om dit soort situaties te voorkomen moet je jouw ideeën beschermen. Ik sprak met Patrick Hoefsmit, founder van merkbeschermingsbureau Merk-Echt.

Patrick begon zijn ondernemersreis in 1983 (mijn geboortejaar) en dat deed hij in het familiebedrijf, een drukkerij. Die business bleef helaas niet overeind, waarna hij met enige omwegen in de hoek van intellectueel eigendom terecht kwam.

Patrick begon Merk-Echt en dat bleek een schot in de roos. In de afgelopen decennia ben is Merk-Echt marktleider geworden als het gaat om merkregistratie en inmiddels een bloeiend bedrijf met 40 medewerkers 12000 klanten, ruim 6 miljoen omzet waarvan ongeveer 50% recurring omzet.

En waar het familiebedrijf waar Patrick uitkwam niet stand hield: Merk-Echt wordt binnenkort zelf een familiebedrijf. Patrick is het bedrijf aan het klaarmaken voor overdracht aan zijn kinderen, die nu al actieve rollen vervullen in de business. 

Veel plezier met deze aflevering!

Gerhard

In deze aflevering

  • Het begin van Patrick’s reis als ondernemer 
  • Wat kreeg Patrick van huis uit mee?
  • Hoe Patrick rust pakt: telefoon uit en zeilen
  • Lifehack om met tijd om te gaan: timeboxen 
  • De beste lessen uit het familiebedrijf (5e generatie) van Patrick
  • Over de principes van Eli Goldrath, auteur van The Goal en de Theory of Constraints
  • Het ontstaan van Merk-Echt
  • 400.000 BV ’s die niet beschermd zijn
  • Wat kan er misgaan zonder merkbescherming?
  • Een no-brainer bij het bouwen van een ambitieus merk 
  • Copycats die jou schaamteloos kopiëren
  • Wat kun je allemaal beschermen? Logo, naam, beeldmerk, etc. 
  • Praktijkvoorbeeld: de Blikvanger
  • Bij geschillen betaalt de verliezer
  • Wat kan je wel en niet beschermen?
  • Praktijkvoorbeeld: Max Verstappen 
  • Gerhard legt 10 ondernemersdilemma’s voor aan Patrick
  • Nieuwe ondernemersavonturen: een startup naast je business 
  • Bedrijfsoverdracht: hoe Merk-Echt weer een familiebedrijf wordt
  • De beste ondernemersles van Patrick

Shownotes

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

De makers 🎙️

Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle.

Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌

Transcriptie van dit gesprek

Als je een geniale bedrijfsnaam of een briljant product bedacht hebt, dan wil je Natuurlijk niet dat iemand anders er met jouw idee vandoor ga. Om dit soort situaties te voorkomen, moet je dus jouw ideeën beschermen en ik spreek vandaag met Patrick Hoefsmit Founder van Merk beschermings Bureau merk echt Patrick van harte, welkom bij de podcast.

00:01:42 Patrick Hoefsmit

Dankjewel.

00:01:43 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Je allereerste podcast en meteen De groeivoer podcast met een knipoog Natuurlijk voor we ons gesprek induiken ga ik je eerst voorstellen aan de luisteraar om even kort jouw CV te delen.

00:01:57 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer­­­

Nou je begon in 1983 voor het eerst met de ondernemen en dat ondernemen deed je in jullie familiebedrijf een drukkerij en Dat was Als ik me niet vergist. 1/5 of de zesde generatie.

00:02:07 Patrick Hoefsmit

Ik denk vijfde ja.

00:02:08 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja dat bedrijf bestond al even, maar helaas ja liep dat niet goed af in die zin dat er een faillissement kwam.

00:02:16 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En daarna ben je eigenlijk met een enkele omwegen in een andere hoek terecht gekomen, dus van de drukkerij ging je naar iets heel anders. En dus nu, hè? Het intellectueel.

00:02:26 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Manon nou je begon dat bedrijf merk echt en dat bleek een schot In de roos en de afgelopen decennia ben je een marktleider geworden Als het gaat om merkregistratie.

00:02:38 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En ik merkte dat ook Toen ik ging googlen, want Ik had ook merkbescherming nodig ging.

00:02:42 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Googelen nou kun.

00:02:43 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Je niet op merk echt heen, dus Dat is goed gedaan. Je hebt een bloeiend bedrijf gebouwd met 40 medewerkers, 12.000 klanten en ruim 6 miljoen omzet, waarvan ook nog eens de helft recurring terugkerende.

00:02:55 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Het is iets waar veel ondernemers denk ik ook veel baat bij zouden hebben. Zelf doe je niet zoveel meer In de operatie en je bent ook je bedrijf aan het klaarmaken voor overdracht aan je kinderen. Ja, Dat is een interessante fase. Gaan we straks ook meer over horen? Dus ja, veel meegemaakt al veel om over te praten en daar gaan we zo meteen dieper induiken, Maar ik ga eerst nog het groeivoer vragenvuur op je afvuren.

00:03:19 Patrick Hoefsmit

Ja OK.

00:03:20 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ben je er klaar voor?

00:03:21

Ja hoor.

00:03:23 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dan beginnen we met de eerste vraag, Dat is ja, wat is eigenlijk de beste les die je van je ouders hebt meegekregen?

00:03:30 Patrick Hoefsmit

Simpeler was hard werken, Dat was gewoon.

00:03:34 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Doorgaan en en hoe zag dat eruit bij ouders hardwerken?

00:03:39 Patrick Hoefsmit

Uren maken, hè? Dus vroeg opstaan.

00:03:42 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Op zaterdag zondag werd gewoon de hele week doorgewerkt. Hoe?

00:03:45 Patrick Hoefsmit

Ja toen, toen ging je nog op zaterdag zelfs naar school, hè, dus Toen ik klein was.

00:03:50 Patrick Hoefsmit

Dus dat.

00:03:52 Patrick Hoefsmit

En In de vakanties ging ik meewerken In de In de fabriek van.

00:03:55 Patrick Hoefsmit

Mijn vader? Ja.

00:03:57 Patrick Hoefsmit

Ook op zaterdag dus.

00:03:58 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Oké, ze het gewoon keihard gewerkt. Werkweken van 80 uur waren of is dat Misschien wat?

00:04:04 Patrick Hoefsmit

Overdreven, Maar ik denk nou, Ik heb mijn vader het verhaal hoor dat, ja.

00:04:08 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, is dit ook een les die je doorgeeft aan jouw kinderen, want er wordt ook vaak gezegd, van hé, Je moet vooral je passie volgen en Je moet in in 4 uur per week bij wijze van spreken kunnen onder.

00:04:11 Patrick Hoefsmit

Bij het niets nou?

00:04:18 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Nemen, en je hebt het over 80 uur. Nou, je hebt het niet over 80 uur, maar moet je volgens jou hard werken, ben je?

00:04:24 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Het eens met die les slecht.

00:04:24 Patrick Hoefsmit

Nee, je vraagt was, wat heb je van je ouders meegekregen? Dat was Dat was hard werken, dus Dat was de opvoeding. Nee, Ik ben denk ik meer het tegendeel gaan doen en Ik ben veel.

00:04:35 Patrick Hoefsmit

Te lui daarvoor? Ja.

00:04:37 Patrick Hoefsmit

Dus ik goed om me heen gekeken dingen automatiseren, vond ik veel leuker en.

00:04:43 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dan ga je toch die les niet opvolgen, even naar jou persoonlijk als ze naar jouw karakterstructuur kijken. Wat is nou je beste eigenschap volgens jou? En wat is je slechtste eigenschap of meest irritante?

00:04:54 Patrick Hoefsmit

Ja dat.

00:04:56 Patrick Hoefsmit

Het zijn van die zovelen de vraag hè, want moet je iets zo goeds over jezelf zeggen? Maar ja, ik, ik probeer in ieder geval heel betrouwbaar te zijn, dus Dat is dat. Hoop ik dat Mensen dat in mij herkennen als betrouwbare hè? Als als als goede eigenschap slechte eigenschap. Ik denk ongeduldig, daar worden Mensen om mij heen wel eens ja, vervelend van.

00:05:17 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En, hoe ziet de ongeduldige Patrick eruit?

00:05:22 Patrick Hoefsmit

Het geïrriteerd Mensen ook.

00:05:25 Patrick Hoefsmit

Irriteren van. Kom op, We gaan We gaan.

00:05:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja ja ja leg de lat hoog het moet snel gefixt zijn, ja.

00:05:29 Patrick Hoefsmit

Waarom is dat niet af?

00:05:34 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Helder volgende vraag, wie zijn 3 cruciale Mensen in jouw leven?

00:05:41 Patrick Hoefsmit

Ja, die vond ik best moeilijk.

00:05:44 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, je hebt, hoeveel kinderen heb je?

00:05:45 Patrick Hoefsmit

Ja 4 ja dus je zou je alles hier willen noemen. Dat gaat niet hè? Dus nee, maar goed, Ik heb mijn verhaal vrij, vroeg ik en Ik denk dat ik 21 was het zo. Die heeft wel een hele cruciale rol in mijn leven gespeeld.

00:05:47 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Het wordt al kiezen, ja.

00:06:00 Patrick Hoefsmit

Vooral gezorgd dat ik een beetje ben opgehouden met freewheelen en wat?

00:06:05 Patrick Hoefsmit

Wat meer.

00:06:08 Patrick Hoefsmit

Ja, je hebt van behoorlijk invloed met karakter gehad, laat ik het zo zeggen. Elly gozert heeft Natuurlijk een enorm invloed gehad. Die heb ik eerst geleerd kennen door zijn boekje het doel te lezen.

00:06:19 Patrick Hoefsmit

En daarna, ja, ze hebben bevriend geraakt en Ik heb Ik denk ruim 10 jaar voor hem gewerkt, dus Dat was een was een gave periode waarbij ik echt op mijn tenen moest lopen, want die wist echt alles uit Mensen te halen wat erin zit.

00:06:37 Patrick Hoefsmit

Ja en daarna wordt het moeilijk, daar heb ik wel een beetje over zitten nadenken Toen ik hier naartoe reed. Maar Frans Jan Butters was een een jarenlange compagnon van mij en daar heb ik wel heel veel plezier en.

00:06:52 Patrick Hoefsmit

Ja Sam geleerd is 10 jaar jonger en We hebben echt nog nooit een onvertogen woord gehad Samen, dus Dat is toch van een bijzondere vriendschap die je.

00:07:04 Patrick Hoefsmit

We doen nu allebei wat anders, Maar we we spreken elkaar nog regelmatig.

00:07:07 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja en noem eens een ding waarvan je waarvan je zegt Van ja, dat vond ik echt super mooi aan hem. Of Dat was echt het cadeau in die samenwerking.

00:07:19 Patrick Hoefsmit

Ja, Ik ben meer van de de de de de gekke ideeën.

00:07:23 Patrick Hoefsmit

En Hij is de de handhaver, de de.

00:07:27 Patrick Hoefsmit

Als als hobby heeft hij bijvoorbeeld fietsen. Weet je wel, Dat is echt zon.

00:07:31 Patrick Hoefsmit

Verschrikkelijke sport om zo een berg op te fietsen en dat vindt hij prachtig. Ik ben een keer met hem meegegaan bij de de Amstel Gold Race, Maar het is niet voor mij.

00:07:40 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Yes, nou, Ik hoop dat die luistert, dus mooi.

00:07:43 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar in jouw top 3 te staan. Ja, wat doe je tot rust te komen als ondernemer?

00:07:44 Patrick Hoefsmit

Er is alles goed zo?

00:07:51 Patrick Hoefsmit

Ja god goed, glas wijn nemen.

00:07:55 Patrick Hoefsmit

Maar ook sporten.

00:07:59 Patrick Hoefsmit

Vakanties ja lekker eten.

00:08:02 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar vind je er eigenlijk mee? Ook een nieuwe wet dingetje van dat je dan als ondernemer rust moet pakken, want je hebt ook van huis uit gehoord van ja, Je moet gewoon rammen een uren maken en knallen. Je zegt Van ik doe het.

00:08:12 Patrick Hoefsmit

Zelf anders. Nou ja, ik zie ik zie nu wel dat jongere Mensen op veel jongere leeftijd af en toe zo een burn out hebben, of.

00:08:24 Patrick Hoefsmit

Ja ik ik.

00:08:25 Patrick Hoefsmit

Ik herinner mijn tijd dat ik me echt helemaal het schompes moest werken, maar om 5 uur ging de telefoon uit.

00:08:32 Patrick Hoefsmit

En ’s ochtends om 08.30u begon het weer, maar je had daarna rust. Ja en die tijd is voorbij. Ik bedoel ’s avonds om 10 uur komt er nog een mailtje binnen, wat nodig beantwoord moet worden en je staat de hele dag aan en die druk van überhaupt, social media en en.

00:08:49 Patrick Hoefsmit

Watsapp bedoel, ik kijk niet de hele dag op mijn telefoon en soms heb ik gewoon 40 w appjes en dan denk ik van nou, Ik hoop dat er iemand jarig is.

00:08:56 Patrick Hoefsmit

Dat ik ze niet allemaal?

00:08:56 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Hoef te lezen, maar maar doe je iets om die strand te managen, dan heb jij ergens een afgebakend gebiedje dat je zegt Van hier komt Niemand bij. Of Dit is echt mijn mijn baken van rust.

00:09:08 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Is dat inderdaad met dat glas wijn of heb je andere routines?

00:09:12 Patrick Hoefsmit

Ja of gewoon af en toe gewoon uitgaan. Zet zet, zet je telefoon uit of laat hem lekker stiekem thuis.

00:09:19 Patrick Hoefsmit

En ga lekker eten van.

00:09:22 Patrick Hoefsmit

Ja leuke, avond geen telefoon?

00:09:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En Als je hem weer aanzet, kom je er vanzelf achter dat de wereld nog hè? Dat de wereld nog steeds bestaat. Er is niks.

00:09:30 Patrick Hoefsmit

Kapot gegaan, dus Ik denk dat dat echt een killer is. Ja.

00:09:34 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja interessant, wat is de mooiste plek waar je ooit geweest bent?

00:09:40 Patrick Hoefsmit

Ja, Dat is het, dat denk ik toch, mijn het achterdek van mijn zeilboot. Ja, zeker als die dan voor anker lag en dan ’s ochtends wakker worden op een mooi plekje. Mooi weer.

00:09:51 Patrick Hoefsmit

En dan uit je bed komen en een duik nemen, en.

00:09:55 Patrick Hoefsmit

Dit terug op je bootje stappen. Ja, Dat is het.

00:09:57 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Mooiste plekje wat gaaf, ik zie je ook helemaal opfleuren Als je erover vertelt, dan wil je helemaal helemaal blij dus. En waar is dat Schiphol in? Ja, waar is het?

00:10:03 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Schip allemaal geweest.

00:10:05 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

God en de Middellandse Zee of dat ik gewoon Misschien?

00:10:06 Patrick Hoefsmit

Niet altijd mijn eigen schip hoor, maar gewoon. We hebben ook middels zegt het gevaar met met huur schepen of wat dan ook. Maar de grebe Jans als prachtig daar.

00:10:21 Patrick Hoefsmit

De de Franse kust, Engelse kust.

00:10:24 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Waar de wind jullie brachten om het maar even zo te zeggen. Ja, ja, te gek, wat is je beste life hack of productiviteits tip? Dus dat gaat vooral over ja productief zijn goed met je tijd omgaan zullen we wat?

00:10:38 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Beste tip daarover.

00:10:40 Patrick Hoefsmit

Ja, voor mij is dat haast gewoon haast hebben, dus Als je morgen op vakantie wil, dan moet je eens kijken hoe snel je dan in 1/2 dag je bureau weet op te ruimen en alle belangrijke dingen gedaan hebt en alle onbelangrijke dingen heb Laten.

00:10:58 Patrick Hoefsmit

En zo moet je eigenlijk elke week proberen te draaien, want.

00:11:02 Patrick Hoefsmit

Je stopt veel te veel tijd in onbelangrijke dingen, en.

00:11:06 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dus jezelf eigenlijk een beetje druk opleggen? Of ja, ik moest denken aan het woord time Boxing, hè dat je zegt Van hé, ik moet voor 4 uur willen, dus je.

00:11:13 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Kan jezelf eigenlijk?

00:11:14 Patrick Hoefsmit

Nou ja god, dat kun je als truck doen dat je gewoon zegt Van, Ik ga gewoon halve dagen werken en Ik ga proberen nog steeds even productief te zijn. En hè, Er zijn hele boeken over geschreven hoe je.

00:11:23 Patrick Hoefsmit

Dat dan moet doen en?

00:11:24 Patrick Hoefsmit

Maar ik denk dat het gewoon ja.

00:11:27 Patrick Hoefsmit

Voor mij werkt het.

00:11:30 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

We gaan naar de laatste vraag van het vragenvuur, en Dat is wat eigenlijk jouw beste grap, of is er iets waar jij nog keihard om kan lachen?

00:11:38 Patrick Hoefsmit

Ja, dat vond ik ook een hele irritante vraag, want Ik ben niet de ideale persoon om moppen te tappen.

00:11:46 Patrick Hoefsmit

Behalve dan in mijn motorclubs je waar ik al weet ik veel 15 jaar of 20 jaar mee op vakantie gaan, of ja.

00:11:52 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wacht hier zitten In de motor clubje.

00:11:54 Patrick Hoefsmit

Ja ja allemaal.

00:11:56 Patrick Hoefsmit

Ballen die tijdens mijn midlife crisis een Harley hebben gekost, zo veel plezier, elk jaar gewoon een weekje.

00:11:59 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja ja ja oke oke vertel.

00:12:04 Patrick Hoefsmit

Zoals we dan thuis verkopen, een midweekje weggaan.

00:12:11 Patrick Hoefsmit

Ja, Omdat ze elkaar al zo lang kennen, hebben we vaak genoeg aan de clou en dan kunnen we daar alweer om lachen, maar daar zitten een paar keer bij. Die kunnen echt zo rustig langzaam de spanning opbouwen met.

00:12:24 Patrick Hoefsmit

Dus ja, wat is een goede goede joke? Dat is vooral iemand die hem heel goed vertelt, ja.

00:12:30 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, ja, en daar heb je denk ik ook wel eens gekke situaties meegemaakt. Voldoende is er nog eentje die je kan herinneren en durft te te delen waar je nu nog steeds om moet glimlachen.

00:12:48 Patrick Hoefsmit

Kijk, bij een Harley heb je twee tankdoppen tenminste werden wat ouderen Omdat die tanks uit twee delen bestaan, dus een een van die mannen die die toch al jaren mee ging. Die kreeg zijn linker tanktop niet meer open, maar die draaien allebei een andere kant op. Weet ook niet Waarom, maar Amerikaans ontwerp.

00:13:05 Patrick Hoefsmit

En Als je dus de verkeerde kant op draait, dan hoor je Alleen maar klik klik.

00:13:10 Patrick Hoefsmit

Dus die die realiteiten met maar één tank hoef tenminste een half denk, want de andere helft die deed niet meer. Daar wil hij toen een schroevendraaier met een hamer inzetten om dat ding open te maken. En daar hebben.

00:13:20 Patrick Hoefsmit

We al heel lang om gelachen.

00:13:23 Patrick Hoefsmit

Zo weinig van techniek weet en dan op een Harley durft te stappen dat.

00:13:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Mooi, We gaan naar de inhoud en We hebben toch al wel ook wat dingetjes besproken, Maar we gaan het hebben Natuurlijk over merk echt.

00:13:37 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar wat neem nog klein aanloopje langs het familiebedrijf en Ik wil je vragen om je je best ondernemerslessen. Uit dat familiebedrijf met ons te delen vroeg al wat, wat is het beste les die je van je ouders geleerd hebt? Hard werken.

00:13:50 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar Er zijn vast nog meer dingen Als je terugkijkt die op dat familiebedrijf.

00:13:56 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Waarvan je denkt van hé dat?

00:13:58 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dat neem ik mee dat dat Dat is, een les.

00:14:02 Patrick Hoefsmit

Nou ja wel meerdere, maar wat ik Natuurlijk ook Omdat ik In de vakanties in die drukkerij werkte en dus ook ontzettend veel Mensen daar kenden. Dat was wel een bedrijf van een paar 100 man. Dus dat.

00:14:14 Patrick Hoefsmit

Als dat al generaties In de familie zit, dan ben je een beetje.

00:14:18 Patrick Hoefsmit

Maar ja, part of the family. Dus er werkten ook hele families in dat bedrijf.

00:14:26 Patrick Hoefsmit

En mijn grootvader, maar ook mijn vader. Die hadden altijd zoiets van. Ja, je bent ook de patroon van die Mensen, dus je, Je moet ze helpen. Je moet ze het goede voorbeeld geven, maar ook als ze het moeilijk hebben. Sta is erbij, net zoals een familielid en en dat vormt wel een beetje een familiebedrijf, dus dat vond ik patroon schap.

00:14:48 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Is een heel ouderwets, of nou ja, ouderwets woord, maar wat ja, wat wat betekent dat eigenlijk? Patroon dat je?

00:14:54 Patrick Hoefsmit

Nou dat je?

00:14:57 Patrick Hoefsmit

Dat je gewoon echt voor Mensen wil zorgen?

00:15:01 Patrick Hoefsmit

Ten wegje naartoe, hoorde op de radio dat weg. Ik ben daarna wel weer vergeten van het bedrijf die er weer zoveel 1000 Mensen uit gaat gooien.

00:15:10 Patrick Hoefsmit

En Ik vind ja dat zijn management blunders, hè? Eigenlijk moet het.

00:15:13 Patrick Hoefsmit

Management eruit vind.

00:15:15 Patrick Hoefsmit

Je hebt gewoon niet lang genoeg vooruit gekeken of je stip op de Horizon niet goed genoeg gedefinieerd, Maar het zijn gewoon.

00:15:21 Patrick Hoefsmit

Management blunders.

00:15:24 Patrick Hoefsmit

De werknemers zijn daar de de dupe van? Ja.

00:15:29 Patrick Hoefsmit

Ik vind dat je als als bedrijfs. Ja.

00:15:33 Patrick Hoefsmit

Als je nou eenmaal iemand een vast contract hebt aangeboden en je vindt van nou ja, hè, jij komt voor ons werken. Ja, dan moet jij ook als manager voor die persoon werken en zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Je toekomst visie deugt en dat je niet te veel risico’s neemt en dat je in staat bent om ook echt voor iemands te zorgen.

00:15:53 Patrick Hoefsmit

Ja, dus dat vind ik boodschap.

00:15:56 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Soms, ja, dus dat neem je nog steeds mee, ook eigenlijk, of dat heb.

00:16:00 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Jij ook altijd met?

00:16:00 Patrick Hoefsmit

Je meegedragen het bij sommige bedrijven, dat zit daar gewoon heel goed in zijn en sommige bedrijven excelleren daarin en dat zijn soms kleine voorbeeldjes, maar bijvoorbeeld een.

00:16:11 Patrick Hoefsmit

Wat ik hoorde bij Starbucks dat Als je daar als student gaat werken, dan helpen ze je met het betalen van je studie en noem maar op, ook wel wetende dat ze je waarschijnlijk kwijt gaan raken daar als personeelslid. Maar dat maakt ze niet uit, dus dat.

00:16:25 Patrick Hoefsmit

Dat vind ik wel.

00:16:26 Patrick Hoefsmit

Gaaf ja.

00:16:27 Patrick Hoefsmit

En je ziet ook de tegenovergestelde Uber vindt zo een prachtig voorbeeld vind ik echt een briljant idee, maar zo waardeloos uitgevoerd krijgt het schaamrood als ondernemer op je kaken dat dit ondernemers zijn.

00:16:41 Patrick Hoefsmit

Ik vind dat echt ouderwets uitbuiten van Mensen, want.

00:16:45 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Je zegt waardeloze. Ik dacht ook waardeloos, dus er zitten geen geen normen en waarden onder. Ja, eigenlijk, ja.

00:16:49 Patrick Hoefsmit

Ja waardeloos.

00:16:53 Patrick Hoefsmit

Ja misbruik maken van?

00:16:56 Patrick Hoefsmit

Werkloze Mensen die.

00:16:59 Patrick Hoefsmit

Nou ja nog een paar uurtjes per week voor je.

00:17:01 Patrick Hoefsmit

Kunnen werken? Ja.

00:17:02 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja interessant, Ik wil het ook even hebben over jouw tweede vader, noem ik hem dan toch maar even Eli Goldratt of Aly goldratt? Ik weet niet hoe jij het uitspreekt, want die die nam een opvallende plek in in ons vorige gesprek.

00:17:18 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ik heb media tweede vader gedoopt, maar wil jij Misschien aan de luisteraar vertellen wie Elly golstraat is en het boek?

00:17:24 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Want Hij heeft meerdere boeken geschreven, maar zijn meest bekende boeken is.

00:17:27 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Denk ik de?

00:17:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Goal nou, Ik ben zelf halverwege gekomen, dus ik moet hem nog een keer gaan uitlezen. Maar ja, wil jij ons eens meenemen en wie wie is het en zijn gedachtegoed, wat wat houdt dat in?

00:17:32 Patrick Hoefsmit

Nou ja, dan moet ik stoppen.

00:17:40 Patrick Hoefsmit

Nou, Toen ik.

00:17:41 Patrick Hoefsmit

In het familiebedrijf stapte. Toen ging het financieel niet zo geweldig en toen had ik.

00:17:46 Patrick Hoefsmit

Met een technische Achtergrond en heel weinig interesse in vakken zoals economie en dergelijke.

00:17:53 Patrick Hoefsmit

Ik wist echt wel het verschil tussen debet en credit, maar een jaarrekening lezen en zo, dat vond ik allemaal erg ingewikkeld.

00:18:00 Patrick Hoefsmit

En, ik vond ook dat het allemaal moeilijk gemaakt werd door al die accountants en boekhouders.

00:18:04 Patrick Hoefsmit

En wat ik vooral van Van wat me opviel. Bij ellicott werd. Hij bracht een nieuw idee naar voren en dat noemde.

00:18:10 Patrick Hoefsmit

Hij Trump put.

00:18:11 Patrick Hoefsmit

En, dat heeft mij wel.

00:18:12 Patrick Hoefsmit

Echt heel veel teweegbracht, want dat maakt het leven zo simpel.

00:18:19 Patrick Hoefsmit

Tupput is wat wij toegevoegde waarde zouden noemen Als we iets in het Nederlands, denk ik.

00:18:26 Patrick Hoefsmit

Hij zei ja, zolang iets een positieve toegevoegde waarde heeft, is het nog steeds een goede deal, dus.

00:18:31 Patrick Hoefsmit

Daar kun je het sneller gaan zien of je.

00:18:35 Patrick Hoefsmit

Deal wel of niet moet doen?

00:18:37 Patrick Hoefsmit

Dan dat je met kostprijscalculaties gaat proberen uit te rekenen van daar zit zoveel minuten arbeid in, dus dat kost zoveel en arbeid kost helemaal niks, want je hebt die Mensen al in dienst, dus Je moet sowieso zorgen dat je op het einde van het.

00:18:52 Patrick Hoefsmit

Jaar meer troep.

00:18:53 Patrick Hoefsmit

Moet hebt gemaakt, vind dat je aan je personeel aan salarissen moet betalen.

00:18:59 Patrick Hoefsmit

Het was de simpele rekensom en Je kunt nooit op de prijs van een product.

00:19:05 Patrick Hoefsmit

Terugbrengen of je daar wel of geen geld aan gaat verdienen, want je weet van tevoren niet hoeveel van die producten je gaat verkopen, dus elke berekening is leuk achteraf, maar van tevoren waardeloos, dus dat waren wel de.

00:19:19 Patrick Hoefsmit

De eyeopeners waardoor ik dacht van, Dat is echt, dat heeft mij enorm geholpen, ja.

00:19:26 Patrick Hoefsmit

Ja en Hij heeft was toen in. Nou, Dat was in. Ik geloof dat het boek uit 85 of zo, dus Ik was echt nog maar net ondernemer toen hij met dat boekholt diep.

00:19:39 Patrick Hoefsmit

Een bekendheid, want ze?

00:19:42 Patrick Hoefsmit

Veel Mensen lazen het boek.

00:19:44 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wordt waarschijnlijk nog steeds verkocht, ook dat boek.

00:19:46 Patrick Hoefsmit

Het zal wel.

00:19:47 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, want het klinkt ook een beetje als soort van in een bepaald tijdsgewricht. Zou dat dan een heel logisch boek kunnen zijn van na oorlogs of meer? Ja, Ik weet niet zo goed hoe ik.

00:19:58 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Het uit moet leggen.

00:19:59 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar eigenlijk mijn achterliggende vraag is van, in hoeverre is dat boek nu nog relevant of wat? Wat wat zijn de principes waar je vandaag nog wat mee kan?

00:20:07

Ja ja.

00:20:08 Patrick Hoefsmit

Ja, ja, nou ja, goed, hij noemde het zelf ook de Theory of constraints, hè de?

00:20:15 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En, wat betekent dan Misschien gewoon, zeg maar Als we het aan de de vuilnisman kunnen uitleggen, even niet denigrerend bedoeld, maar dan snapt de professor het ook dus of mijn?

00:20:26 Patrick Hoefsmit

Beetje wat ik daarnet ook zei, hè? Van zoek de beperkende factor, wat wat wat is de wat is focus je op iets wat, wat gaat het meeste opleveren? Wat en zijn idee van de serie of contraints was?

00:20:42 Patrick Hoefsmit

In een in een normaal bedrijf hangt alles aan elkaar vast, dus Er zijn niet dingen waarvan Je kunt zeggen van die staan los van elkaar. Dus Natuurlijk als boekhouder is het heel prettig Als je dat bedrijf zou kunnen opdelen in allerlei stukjes en kunt zeggen, die afdeling kost ons zoveel en die afdeling kost ons zoveel maar.

00:21:02 Patrick Hoefsmit

Als je ergens aan begint te draaien of te veranderen, dan heb je Natuurlijk invloed op alles en Dat is eigenlijk je, hè? Dat is de grootste nachtmerrie voor die boekhouder, maar voor iemand die er logisch over nadenkt is dat Natuurlijk het mooiste wat Er is. Wat betekent als alles met elkaar vasthangt?

00:21:19 Patrick Hoefsmit

En jij weet de belangrijkste constraint te vinden dan beïnvloedt je ook alles. Ja, dus dan heeft dat een positief effect op alles. Ja, en Dat is zeg Maar de basis van zijn theorie. En die heeft hij geprobeerd. Nou ja, eerst in productie hè, dus Dat was het doel.

00:21:36 Patrick Hoefsmit

En daarna een beetje in verkoop en marketing. Dat was zijn volgende boek, het snapt, lukt en daarna.

00:21:43 Patrick Hoefsmit

In projectmanagement nou ja, zo heeft hij een heleboel takken van sport, zeg maar binnen.

00:21:49 Patrick Hoefsmit

De nou ja.

00:21:51 Patrick Hoefsmit

Een economische wereld.

00:21:54 Patrick Hoefsmit

Afgelopen heldere dingen over opgeschreven.

00:21:58 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Leeft hij nu nog, of ze?

00:21:59 Patrick Hoefsmit

Nee helaas.

00:22:02 Patrick Hoefsmit

Ik denk nu bijna 10 jaar dood. Ja.

00:22:05 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja en jullie werken ook intensief Samen, jij jij wel bent In de leer geweest bij hem ofzo of hoe werkt dat? Je bent consultant geweest.

00:22:12 Patrick Hoefsmit

Ja, Ik ben hij, Hij is in.

00:22:16 Patrick Hoefsmit

2000 of zo in die in die in die orde van grootte is die en Consulting Bureau begonnen en toen vroeg hij mij of ik mee wilde doen dat.

00:22:24 Patrick Hoefsmit

Vond ik bijzonder leuk, ja, dus dus dan heb ik het tijd. Ik had. Ik was net een paar jaar merk erg bezig.

00:22:34 Patrick Hoefsmit

Het was wel met meer dingen bezig, maar dit vond ik wel heel gaaf.

00:22:40 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wat is dan een vraag stel je hebt dat boek.

00:22:43 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

In handen wat is dan een vraag die je zelf stelt over je bedrijf? Als ik het voor mij voor mezelf in mijn eigen taal zou zeggen?

00:22:50 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Zoek elke keer de grootste bottleneck in je bedrijf, dus dan constraint is 1 is 1 beperking of Dat is een plek waar het vastloopt hè? Dus Misschien kwam ik Daarom ook op die opmerking van in een bepaald tijdsgewricht, want dan denk ik aan de post industrialisatie hè? Dus fabrieken en zo. En ja Ik heb geen fabriek, dus dan denk ik van ja, wat moet ik met zo’n boek? Wat moet ik met zo’n gedachtegoed? Maar je kan je Natuurlijk wel wat voor business je ook hebt, je kan altijd zeggen van wat.

00:23:17 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Is je grootste bottleneck, maar hoe vind ik die dan?

00:23:22 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Of weet je gewoon, weet je dat gewoon weet elke ondernemer.

00:23:26 Patrick Hoefsmit

Nee, Dat is de. Dat is geen makkelijke vraag nee eens dat dat nou ja, goed. Ik heb Natuurlijk met Erik pots het echt 100 en bedrijven onder de loep genomen en.

00:23:30 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

OK.

00:23:39 Patrick Hoefsmit

We waren op een gegeven moment een club met met Ik denk een 70, 80 consultants over de hele wereld, dus Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal gedaan heb hoor. Maar het was een van de consultants.

00:23:54 Patrick Hoefsmit

Daar word je op een gegeven moment wel beter in.

00:23:55 Patrick Hoefsmit

En sneller in, maar.

00:23:57 Patrick Hoefsmit

Het, Het is nog steeds geen makkelijke vraag, en.

00:24:01 Patrick Hoefsmit

Hé de fout die ik dus zelf gemaakt heb, daar zal ik nooit meer in stinken. Maar de eerste vraag.

00:24:05 Patrick Hoefsmit

Is Natuurlijk zit ook ontvreemd. In jouw bedrijf kun je de productie niet aan.

00:24:11 Patrick Hoefsmit

Of zit de constraint In de markt, kun je makkelijk meer productie aan, maar je weet het gewoon niet te verkopen. En als dat laatste het geval is, dan is het probleem blijkbaar wat je voor je klant oplost, niet groot genoeg of niet belangrijk genoeg.

00:24:25 Patrick Hoefsmit

Voor je klant, ja?

00:24:27 Patrick Hoefsmit

En, Je moet Natuurlijk wel iets serieus voor je klant oplossen wil die.

00:24:32 Patrick Hoefsmit

Ja bij jou is aangekomen doen ja, dus Dat is Dat is de makkelijkste stap in het begin en Als het in je bedrijf zit dan.

00:24:44 Patrick Hoefsmit

Als het fysiek is, dan kun je het Natuurlijk vinden. En dan hè, dan zie je de langste file staan voor een bepaalde machine en nou daar in die buurt zal de consument wel zitten.

00:24:55 Patrick Hoefsmit

Maar zeker Als je dus richting dienstverlening gaat.

00:24:59 Patrick Hoefsmit

Hè, wat wat ik zelf?

00:25:00 Patrick Hoefsmit

Ook gedaan heb in in bij verzekeringsmaatschappij of bij.

00:25:05 Patrick Hoefsmit

Nou ja, nu we merken echt.

00:25:08 Patrick Hoefsmit

Dat, daar kun je niet echt duidelijk een consequent zien In de vorm van daar staat de grootste file, dus ja, daar moet je gewoon op een andere manier naar kijken. Maar dat komt dus.

00:25:19 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Op hetzelfde neer, We gaan transitie maken naar merken echt, want daar zijn we Natuurlijk ook voor. Je noemde het net al even wil je ons vertellen en volgens mij ken je dit verhaal ook uit je hoofd. Hoe ben je er ooit mee begonnen?

00:25:32 Patrick Hoefsmit

Ja, Maar dat was in.

00:25:34 Patrick Hoefsmit

Rond 97 in die.

00:25:36 Patrick Hoefsmit

Tijd een goed vriendje van mij charge in Breda was advocaat in in Breda en die.

00:25:41 Patrick Hoefsmit

Die wist dat ik mijn bedrijfsleider was toen TIM voor kantoor verkocht had, dus.

00:25:47 Patrick Hoefsmit

Dat ik een mal in bonus was van tenminste, zo keek hij daarnaar en die zei, God ik ik, wat kun je mij helpen om aan meer klanten te komen?

00:25:56 Patrick Hoefsmit

Als ja.

00:25:58 Patrick Hoefsmit

Als advocatenkantoor ik zeg ja, dan moet je een probleem oplossen, want Iedereen heeft want niks zo irritant dat jij mij maar ja.

00:26:07 Patrick Hoefsmit

Benadert, want het eerst dat ik bij een advocaat denk. Net zoals bij een consultant. Overigens is uurtje factuurtje, maar.

00:26:13 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Duur ja.

00:26:16 Patrick Hoefsmit

Dus die moet je ver van je weg houden.

00:26:22 Patrick Hoefsmit

Alleen Als ik een probleem heb, denk ik aan een advocaat en niet eerder.

00:26:26 Patrick Hoefsmit

Maar Misschien moet je zijn er wat problemen te creëren en nou ja, een van de dingen die ik zelf had meegemaakt was dat ik 1 keer 1 merknaam van Tim voor kantoor.

00:26:36 Patrick Hoefsmit

Niet meer beschermd was dus dat arretje. Dat zetten we nog wel achter, Maar dat Dat was allang niet meer het geval. Dat was al lang verlopen en toen was ik erachter gekomen hoe ongelooflijk ingewikkeld Het is om je merk opnieuw te registreren. Allemaal via uurtje factuurtje. En nou ja.

00:26:55 Patrick Hoefsmit

Dus toen zijn we dat idee verder gaan uitwerken.

00:26:59 Patrick Hoefsmit

En dat.

00:27:01 Patrick Hoefsmit

Dat is ja.

00:27:02 Patrick Hoefsmit

Vrij succesvol afgelopen ja, Maar dat was gewoon maar een van de.

00:27:05 Patrick Hoefsmit

Ideetjes toen ja.

00:27:07 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dat is eigenlijk een gat In de markt.

00:27:10 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Nou dacht je dat ook, dacht je dat ook meteen dacht je hier heb ik echt iets te pakken of.

00:27:14 Patrick Hoefsmit

Kijk, achteraf kan ik het enigszins.

00:27:21 Patrick Hoefsmit

Als je In de Kamer van Koophandel gaat kijken, dan zijn er ongeveer 2 miljoen inschrijvingen in Nederland, dus We zijn best wel een ondernemend volkje. We hebben ruim 400.000 PV ’s en 1100 NV ‘s.

00:27:33 Patrick Hoefsmit

Dus en Als je dan in het merkenregister van de Benelux gaat kijken de hele Benelux dus niet Alleen Nederland.

00:27:40 Patrick Hoefsmit

Dan staan daar minder dan 250.000 merken in.

00:27:46 Patrick Hoefsmit

Die verhouding klopt Natuurlijk niet. 400.000 BV ’s die zou ik toch op zijn minst allemaal of hun logo of hun naam moeten hebben beschermd, maar Alleen al die NV daar weet ik van de de de unilevers van deze wereld.

00:27:58 Patrick Hoefsmit

Die hebben echt meer dan enigszins merken. Hé, dat dan praat je echt over 100 en merken dus.

00:28:03 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Even een korte onderbreking met een belangrijke vraag aan jou, want wat heb jij geregeld voor het geval je van de ene op de andere dag zou komen uit te vallen? Wat gebeurt er dan met je bedrijf? Maar vooral, wat gebeurt er met jouw persoonlijk en ook in financieel opzicht?

00:28:18 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Samen met ASR voerde ik 3 openhartige gesprekken over tegenslag en veerkracht en dat deed ik met Saskia Vincent en Pieter ondernemers met een bloeiend bedrijf die van de ene op de andere dag niet meer konden werken en die verhalen hoor je in aflevering 256257 en 2 5 8 van deze podcast als ondernemer wil je Natuurlijk niet uitvallen en Daarom is het belangrijk dat je veerkrachtig bent, want voorkomen is beter dan genezen.

00:28:46 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En Als het dan toch misgaat, is het fijn dat je iets geregeld hebt zodat je weer snel door kunt met ondernemen. Wil je weten hoe veerkrachtig jij nu bent, vul dan in twee minuten de veerkracht test van ASR in ga naar asr.nl slash veerkracht test ondernemers.

00:29:03 Patrick Hoefsmit

Dus die verhouding deugt niet, dus Er is nog steeds een enorme blue ocean aan.

00:29:09 Patrick Hoefsmit

Ondernemers die hun merk niet beschermd hebben, Omdat ze.

00:29:12 Patrick Hoefsmit

Denken dat het niet belangrijk is?

00:29:15 Patrick Hoefsmit

Dus Het is een gat In de markt.

00:29:16 Patrick Hoefsmit

Maar het is een.

00:29:18 Patrick Hoefsmit

Het is ook een lekker onbelangrijk ding, dus het staat net zo hoog op de agenda van ondernemers als verzekeringen hier al van. Ja, doe ik maar een keer.

00:29:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja ja je stelt het uit, want en wat kan er dan misgaan? Want Ik denk ook van ja.

00:29:35 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Net als verzekeringen denk ik, ja, dat speelt een beetje hè? Verzekeringen spelen ook een beetje in op angst van ja, wat als hè? Het zou kunnen dat nou. Ik heb net zelf een nieuw bedrijf.

00:29:47 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Of een nieuwe bedrijfsnaam bedacht eer eer podcast Agency en ik dacht ook meteen van ja, ik moet die naam wel gaan beschermen, maar ja, dat kun je ook challengen, je kan ook zeggen van ja, hoe groot is de kans dat er een ander bedrijf zegt? Van Hé, wij noemen ons ook eer eer. We zitten ook allebei In de podcast zien.

00:30:04 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Bij willen dat jij stopt met het.

00:30:06 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Gebruik van de naam.

00:30:07 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Eer eer, dus is het een echt probleem. Is het een reëel risico of is het een fictief? Is even een beetje scherpe vraag.

00:30:14 Patrick Hoefsmit

Misschien, maar helemaal niet. Ik bedoel, dan zei ja.

00:30:17 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wat kan er misgaan?

00:30:20 Patrick Hoefsmit

Wat wat kan er misgaan? Ja, Het is zoiets als Als je Als je een huis bouwt.

00:30:24 Patrick Hoefsmit

En je gaat daarop doorbouwen en er komt nog een verdieping je op en dan gaat het weer hè? Je gaat het steeds fraaier en groter en mooi.

00:30:30 Patrick Hoefsmit

Te maken.

00:30:31 Patrick Hoefsmit

Maar je hebt er geen fatsoenlijke fundamenten onder gezet, dan ga je op een gegeven moment problemen krijgen en Dat is best pijnlijk om dat achteraf op te lossen. Want hoe groter je bedrijf zorgt, hoe ingewikkelder het wordt om dan achteraf nog een fatsoenlijk fundament eronder te zetten.

00:30:47 Patrick Hoefsmit

Dus en Het is met de naam bescherming ook het.

00:30:52 Patrick Hoefsmit

Het merkrecht is ongelooflijk sterk, je hoeft niets te bewijzen dat je überhaupt last hebt van een ander of wat dan ook. Je kunt gewoon zeggen, sorry, Ik was de eerste, Ik heb een monopolie op die naam, een ander mag hem gewoon niet gebruiken. Klaar dus ja, of je nou wel of geen last van hebt is irrelevant dus.

00:31:12 Patrick Hoefsmit

Dat is 1 1 1 cadeautje letterlijk.

00:31:15 Patrick Hoefsmit

Wat je voor? Nou ja.

00:31:18 Patrick Hoefsmit

Wij verkopen tegenwoordig merkregistraties dat je, die kun je per maand afbetalen, dus je praat over tientjes per maand. Ja, nou.

00:31:28 Patrick Hoefsmit

Dat is echt ****** om. Als je zo hard werkt aan je naam, aan je aan je idee. Als je die stip op de Horizon hebt van ik word echt 1 grote jongen met ear ja dan dan denk ik dat het bouwen aan je merk elke dag dat je gewoon denkt van Ik ga Ik ga mijn klanten, geef ik garantie op mijn product.

00:31:51 Patrick Hoefsmit

Als ze klagen, dan los ik de klacht op. Als ze weet je wel als ze me bellen met een probleem, dan help ik ze om het probleem op te lossen.

00:31:59 Patrick Hoefsmit

Dan bouw je dus aan de naam, dan maak je die naam steeds sterker en sterker, en dan doe je niet zo Omdat je denkt, Ik wil heel snel rijk worden. Dat doe je Omdat je.

00:32:07 Patrick Hoefsmit

Vindt dat jouw naam iets waard is. Ja ja, dan zou ik hem beschermen.

00:32:12 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja en Er is ja is een beetje de.

00:32:17 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Er is een kans dat er nooit iets misgaat.

00:32:20 Patrick Hoefsmit

Nee, maar goed, dat geldt.

00:32:21 Patrick Hoefsmit

Mee, ik bedoel, Als je ja, dat hoop je toch dat je je brandverzekering nooit nodig hebt en je levensverzekering wil je toch ook liever niet aanspreken? Dus maar.

00:32:22 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Precies ja dus ja.

00:32:32 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, dus Het is best wel vergelijkbaar met de verzekering in die zin, dat werkt anders. Maar ja, in principe koop je zeg Maar het risico af dat je gedoe krijgt over je naam. Ja.

00:32:43 Patrick Hoefsmit

Wij zien natuur.

00:32:44 Patrick Hoefsmit

Heel veel Mensen die hun merk bij ons hebben bescherm.

00:32:48 Patrick Hoefsmit

Die waarschijnlijk de rest van hun leven daar nooit iets echt aan hebben gehad. Hoewel het rijtje achter je naam zetten, betekent voor de buitenwereld ook al wat. Dus Er zijn toch al hè? Het heeft ook een beetje een inventieve werking, Dat is een, Maar we hebben ook Mensen die bij ons komen Als het eigenlijk al te laat is. Dus die krijgen een vervelende brief of die worden geconfronteerd met iets waarvan ze denken en dat gaat soms.

00:32:58 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Straalt iets uit, of?

00:32:59 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Zo ja.

00:33:12 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Heel ver daar een voorbeeld van waar je over kan of mag.

00:33:16 Patrick Hoefsmit

Praten familie veten onderling, waarbij de ene stiekem de de naam vastlegt, zodat de ander niet meer mag.

00:33:23 Patrick Hoefsmit

Planten onder die.

00:33:24 Patrick Hoefsmit

Naam, weet je wel dat dat soort?

00:33:28 Patrick Hoefsmit

Dat doen we dan ter kwader trouw in dergelijke, dus Dat is allemaal weer terug te draaien, want dat kost ook Energy en hoop.

00:33:36 Patrick Hoefsmit

Laatst iemand die had fietsen Laten maken in China, Maar dat model wat hij liet maken, Dat was van iemand anders, dus daar kreeg hij een hoop ************ mee. Dus die hebben we daarna geholpen om te zorgen dat dat nog enigszins redelijk zou verlopen.

00:33:55 Patrick Hoefsmit

Maar we zien dus heel vaak situaties waarbij het zo jammer is dat je dat van tevoren niet beter hebt, uitgezocht of beschermd.

00:34:04 Patrick Hoefsmit

En we zien Natuurlijk ook andersom dat we bedrijven bij ons komen waarvan wij denken van oké, is dat?

00:34:08 Patrick Hoefsmit

Een goed idee? Ja.

00:34:10 Patrick Hoefsmit

Jij gelooft erin? En dan een paar jaar later wordt dat merk uitgebreid. Nou nog een land en nog een land en nog een land en.

00:34:18 Patrick Hoefsmit

Puckababy was een mooi voorbeeld bij ons die ik geloof dat ze inmiddels in 26 landen zitten, dus dat.

00:34:24 Patrick Hoefsmit

Maar toen ze de eerste keer bij ons binnenkwamen, had ik zoiets van. Nou, een doek vol je baby ga je daar de wereld mee veroveren? Ja, daar ga je de.

00:34:31 Patrick Hoefsmit

Wereld mee veroveren? Ja, grappig.

00:34:33 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, dus dat dat kan ineens heel groot worden, dus Als je serieus bent over het bouwen van een merk, dan dan is het gewoon aan te raden om.

00:34:41 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Om te doen of in ieder geval om het serieus te overwegen. Denk dat de kosten relatief wel klaar zijn.

00:34:47 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Want het? Ja ja.

00:34:48 Patrick Hoefsmit

Het is vergelijkbaar met je inboedelverzekering met je wel. Het is. Het is te goedkoop om het niet.

00:34:52 Patrick Hoefsmit

Te doen.

00:34:53 Patrick Hoefsmit

Ja ja dus, een merkregistratie is 10 jaar.

00:34:56 Patrick Hoefsmit

Geldig in de Benelux praat je over?

00:34:59 Patrick Hoefsmit

Wat zal het zijn?

00:35:01 Patrick Hoefsmit

100 en euros, 607 € 100 dat ze in.

00:35:04 Patrick Hoefsmit

Die orde van grootte.

00:35:05 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja dan betaal je eenmalig voor 10 jaar, dus je betaalt niet.

00:35:06 Patrick Hoefsmit

Geen eenmalige 10 jaar plezier, € 70 per jaar dat netjes afschrijft.

00:35:10 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, die is betaald inderdaad, niet 700 per jaar, want dan wordt.

00:35:12 Patrick Hoefsmit

Ja nee joh.

00:35:13 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Het een heel ander bedrag, maar.

00:35:15 Patrick Hoefsmit

Dat is dus OK.

00:35:16 Patrick Hoefsmit

Hé en Als je dat dan ook nog in maandbedragen betaalt, dan gaat het toch?

00:35:20 Patrick Hoefsmit

Helemaal nergens meer over.

00:35:21

Ja ja.

00:35:22 Patrick Hoefsmit

En Je kunt vrij eenvoudig in Europa een.

00:35:26 Patrick Hoefsmit

Europese Unie merk krijgen nou dan heb je heel veel landen voor, maar ongeveer het dubbele prijs van een van een Benelux merk, dus dat.

00:35:37 Patrick Hoefsmit

Nee, dus Het is echt niet.

00:35:38 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Zuur ja, Er zijn ook ondernemers die het afraad waarvan je zegt, ja, je hebt stratenmakersbedrijf Jansen te te Waddinxveen en je hebt een busje en.

00:35:48 Patrick Hoefsmit

Oh, die zou ik zoiets ook niet? Nee.

00:35:49 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Zeggen, nee, oké.

00:35:50 Patrick Hoefsmit

Ook ook die denk ik probeert elke dag weer goed werk te leveren.

00:36:00 Patrick Hoefsmit

Ja, Als je op een gegeven moment succesvol wordt, dan zie je dat er allerlei Mensen gaan meeliften. Die gaan je logona maken, die gaan je naam proberen na te doen. Die gaan zorgen dat je op Google gevonden wordt onder.

00:36:12 Patrick Hoefsmit

Hé dat ze jouw naam gebruiken om?

00:36:15 Patrick Hoefsmit

Bij iemand anders terecht te komen? Ja, dan wordt het van alles. Het is echt.

00:36:22 Patrick Hoefsmit

Onvoorstelbaar hoe groot de de.

00:36:25 Patrick Hoefsmit

Nou ja de de de omzet is van copycats. Ja geloof ik dat Dat is echt een industrie die.

00:36:32 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Gigantisch is vertel eens, want dat zijn Mensen, want Ik heb het wel eens gehoord. Was een bedrijf uit Duitsland. Volgens mij waren dat investeerder investerings club.

00:36:43 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En hun.

00:36:45 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Model was daadwerkelijk het kopiëren van.

00:36:49 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Een app geloof ik. Die succesvol was in Amerika, dus dan werd er in Amerika iets gelanceerd, bijvoorbeeld Uber. En dan gingen zij dat in Duitsland nabouwen, Maar dat was echt grootschalig ging die pompte daar miljarden in en dan gingen ze naar de Amerikanen toe. En dan zeiden ze van hé, kijk, Wij hebben jullie idee alvast in Europa gebouwd, dus wil je het kopen. Maar dat was ook puur een copycat dus dat hele concept. En ja, ik zou dan meteen ook denken van ja te kwader trouw, want eigenlijk ben je ja, Ik vind het gewoon.

00:37:15 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Vuil spel, zeg maar smerig, ja, verzin zelf iets maar je.

00:37:18 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Kan er ook wat.

00:37:18 Patrick Hoefsmit

Ja, Maar dat vinden wij belangrijk, hè? Maar dat is Dat is onze Europese gedachte. een Chinees bijvoorbeeld, die laat je met heel veel trots zien. Hoe knap je?

00:37:26 Patrick Hoefsmit

Iets heeft nagemaakt?

00:37:28 Patrick Hoefsmit

En die die vindt juist het feit dat hij het zo goed is nagemaakt, iets waarvan hij denkt van, Dat is wel een compliment waard, dus wij vinden originaliteit belangrijk zijn niet dus dat dus ze hebben heel veel moeite om het concept wat wij proberen over de hele wereld uit te rollen van intellectueel eigendom.

00:37:47 Patrick Hoefsmit

Ja überhaupt te accepteren, want het druist een beetje in tegen hun hun ideeën en Daarom botst het daar ook zo. En Daarom hebben we ook zo ongelooflijk veel ellende met al die die Chinese troep.

00:38:00 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, maar hoe kijk jij dan naar copycats persan is gewoon een legit, Dat is gewoon.

00:38:06 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Prima of heb je zoiets van? Nee, Dat is inderdaad de vijand en Daarom heb je merkbescherming nodig.

00:38:12 Patrick Hoefsmit

Nou ja, Het is Natuurlijk de.

00:38:13 Patrick Hoefsmit

Vijand, hè? Ik bedoel.

00:38:15 Patrick Hoefsmit

Ik ken bijna Niemand meer die niet tegenwoordig zo’n mobiele telefoon heeft.

00:38:20 Patrick Hoefsmit

En Ik ben nogal Apple fanaat, dus ik zie vooral Mensen met een iPad, Maar dat zal van mijn iPhone en dat zal wel komen Omdat ik er zelf in heb, maar.

00:38:31 Patrick Hoefsmit

Maar die Steve jobs heeft Natuurlijk wel de wereld verandert met zijn.

00:38:35 Patrick Hoefsmit

Telefoontje en daarvoor met zijn Macintosh en maar.

00:38:41 Patrick Hoefsmit

Het feit dat dat soort Mensen de wereld veranderen.

00:38:45 Patrick Hoefsmit

Ik denk niet dat dat zou gebeuren als die Mensen niet de revenuen daarvan zouden krijgen.

00:38:50 Patrick Hoefsmit

Ja, ze nemen het risico en dat doen ze niet voor niks, hè, of?

00:38:55 Patrick Hoefsmit

In musk met zijn Tesla enzo.

00:38:59 Patrick Hoefsmit

Die verandert de wereld die die die heeft, echt zijn enorme.

00:39:04 Patrick Hoefsmit

Invloed ja, Ik denk dat dat we daarvoor met zijn allen van profiteren, dus Dat is hartstikke goed voor ons allemaal. Daar worden we allemaal beter van. Dus als er niet zoiets zou zijn als intellectueel eigendom, wat we zouden beschermen, dan.

00:39:18 Patrick Hoefsmit

Dan gaan Mensen die dat of voor zichzelf houden, ja of het überhaupt niet doen? Ja, dus Ik denk dat het een.

00:39:27 Patrick Hoefsmit

Een must is dat we intellectueel eigendom beschermen om te zorgen dat degene die de rechtmatige eigenaar is, daar ook de.

00:39:34 Patrick Hoefsmit

Revenuen van plukt.

00:39:35 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, wat kan je allemaal beschermen? Want de naam?

00:39:39 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En dan heb je, en wat kun je niet beschermen?

00:39:39 Patrick Hoefsmit

Hier heb je nog in. Ik werk merken rechts, heb je een een woordmerk? Dus dat betekent letterlijk Alleen die letters en hoe je ze dan ook schrijft, dat maakt niet.

00:39:51 Patrick Hoefsmit

Dan kun je dus cola is een mooi voorbeeld. Die heeft Natuurlijk de naam Coca Cola, maar die heeft ook een woord en beeldmerk. Dat is zeg Maar de de de stylistische letters van Coca Cola en je hebt ook een puur beeldmerk, dus bijvoorbeeld die swoosh van Nike. Dat betekent niks die Ik weet niet uitspreken, Maar dat.

00:40:14 Patrick Hoefsmit

Die kennen we allemaal. Ja, en Dat is een puur beeldmerk, dus beeldmerk woord, beeldmerk en woordmerk zijn de 3 belangrijkste onderscheidingen bij het merken gebeuren. Daarnaast hebben we modellen, dus Dat is gewoon dat je een ontwerp de buitenkant van iets kunt beschermen.

00:40:35 Patrick Hoefsmit

En Als het technisch is, dan heb je daar octrooien. Dat moet iets technisch zijn, anders dan dan dan werkt.

00:40:42 Patrick Hoefsmit

Het niet maar.

00:40:44 Patrick Hoefsmit

Maar dat kan een recept zijn van een medicijn. Dat kan de de de, de het swipen zijn van je telefoon. Dat was een patent van Van Apple.

00:40:56 Patrick Hoefsmit

Ja, dus dat kende patent van Apple is 25 jaar geldig.

00:40:59 Patrick Hoefsmit

Dus zal er dan even lopen?

00:40:59 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja nog steeds, ja, en dat kan ook bij jullie of jullie doen echt.

00:41:03 Patrick Hoefsmit

Alleen merken, ja, en We hebben wel juristen in dienst, die Natuurlijk ook daarnaast dingen kunnen, zoals handelsrecht en.

00:41:14 Patrick Hoefsmit

Copy White en dergelijke dat.

00:41:17 Patrick Hoefsmit

Nee dus.

00:41:18 Patrick Hoefsmit

Als het Als het erom gaat dat We moeten knokken, dan halen we er soms wel meer bij modellen doen wij idee deposito bij.

00:41:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Nou ja, zijn er ook dingen die je niet kan beschermen. Ik had ik sprak, laatst iemand die wilde ondernemers, podcast beschermen of zo, die had geloof ik gezaagd van, kan ik.

00:41:35 Patrick Hoefsmit

Dat is een monopolie is kun je Natuurlijk nooit een monopolie aanvragen voor iets wat al de betekenis heeft die het nu heeft, dus.

00:41:44 Patrick Hoefsmit

Als jij?

00:41:46 Patrick Hoefsmit

Als podcastmaker het woord podcast wil beschermen dan.

00:41:51 Patrick Hoefsmit

Dat jij niet beschermd, dus daar moet je wegblijven, hè? Dat noemen wij het beschrijvende namen dus datgene wat gewoon beschrijft wat je letterlijk doet, Dat is dat, Dat is niet te beschermen, maar daarnaast is er nog voldoende vrijheid, dus er zitten soms hartstikke leuke woordspeling en in of grappen. Ik vind de de.

00:42:15 Patrick Hoefsmit

De blikvanger altijd een hele.

00:42:17 Patrick Hoefsmit

Ja, ken je die dingen die.

00:42:18 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ziet ze overal langs de weg.

00:42:19 Patrick Hoefsmit

Ja ja, ja, Dat is Natuurlijk letterlijk een blikvanger, maar Omdat het die betekenis niet heeft in onze taalgebruik, ja, een blikvanger is iets anders. Ja, en Dit is plotseling de letterlijke betekenis van blikvanger. En Daarom mocht het wel als merk.

00:42:33 Patrick Hoefsmit

Dus dat vind ik wel een hele geestige.

00:42:37 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Variant ja dus konden ze hem nou beschermen.

00:42:39 Patrick Hoefsmit

Of niet, ja, ja, ik vang er iets anders betekent.

00:42:39 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

OK hou grappig.

00:42:42 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, dus Ik kan nu niet zeggen van Ik ga, Ik ga daar iets naast zetten. Ik maak een houten blikvanger met een net van duurzaam canvas. Iemand wat Ik ga eco variant verzinnen van de blikvanger en Ik ga daarmee mee de markt op of.

00:42:57 Patrick Hoefsmit

Het woord dik vangen, mag je gewoon die?

00:42:58 Patrick Hoefsmit

Gebruiken punt, OK?

00:43:01 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dus dan ben je al?

00:43:01 Patrick Hoefsmit

Buitenspel ja interessant Als je zoiets als doelstelling hebt Als het opvangen van Van blikjes of anders ja.

00:43:08

Ja ja ja.

00:43:10 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Interessant je noemde al even één van jullie klanten een een draagdoek je noemde volgens mij ook omoda. Dat is geloof ik. 1 grote webwinkel.

00:43:21 Patrick Hoefsmit

Schoenen ja.

00:43:22 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Of ja ja en wat wat beschermen zij dan precies, want dan heb je die naam oké prima en ja ja.

00:43:22 Patrick Hoefsmit

Heel veel kans hebben ze ook.

00:43:27 Patrick Hoefsmit

Ja welgro Er is dus echt een hele specifieke manier om het woord omoda op te schrijven en en hun.

00:43:37 Patrick Hoefsmit

Het woord merk gewoon omoda ja.

00:43:40 Patrick Hoefsmit

Ja en God en die in die branche is dat zeker Als je dus modieuze artikelen maakt. Ja, is is dat onwijs belangrijk, want ik geloof dat daar wel heel veel copycats zijn, hè? Die elkaar razendsnel nadoen.

00:43:54 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja en heb je ook klanten die dan enkele tientallen merken beschermd hebben, zeg maar, want Er zijn Natuurlijk.

00:44:00 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ik voel, je kan een nieuw product verzinnen en dan plak je daar ook even een een naam op en dan moet je dat ook gaan beschermen. Dus hoe? Hoe ver ga je dan daarin om al je producten en diensten ook?

00:44:11 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Te branden en te beschermen zijn.

00:44:13 Patrick Hoefsmit

Ja nou ja wat?

00:44:14 Patrick Hoefsmit

Ik je hè Universal ook geen klant.

00:44:15 Patrick Hoefsmit

Van ons, maar nee.

00:44:17 Patrick Hoefsmit

Dat soort bedrijven hebben Natuurlijk echt 100 en merken en We hebben ook een aantal van dat soort gelukkig hoor van Van dat soort Mensen die heel veel nieuwe dingen ontwikkelen en en dus met heel vaak terugkomen van. Ook wil je dit ook.

00:44:31 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Nog beschermen? Oh ja, ja, hoe kom je erachter of jouw merk eigenlijk beschermd is?

00:44:37 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ik kan me ook voorstellen dat sommige ondernemers zijn die eigenlijk.

00:44:42 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dat gedelegeerd hebben of zo dat ze een een legal afdeling hebben, of.

00:44:48 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Kan je het ergens terugvinden in je eigen administratie of zo dat er ergens een factuur van merk echt zit? En ja.

00:44:53 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wordt je op de?

00:44:54 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Hoogte gaan, Het is een beetje van set and forget its, dus je regelt het een keer. Je kijkt er nooit meer naar om, maar dan kan ineens als een als een een duveltje uit een doosje een brief komen van een advocaat. En je had het voor.

00:45:07 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar over TIM voor kantoren, hè? Dat jullie daar ook een verlopen bescherming hadden. Ja, dus hoe zorg je ervoor dat je up to?

00:45:13 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Date blijft ja.

00:45:15 Patrick Hoefsmit

Nou ja, Dat is het vervelende kijk een een periode van elke 10 jaar, Dat is Dat is. Dat is net genoeg om weer ander management te hebben. Of weet je wel dus dan.

00:45:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Kan daar je aandacht in het slippen, zeg maar, ja.

00:45:25 Patrick Hoefsmit

Ja, dus, dus Dat is ons duidelijk een keer gebeurd bij bij TIM voor kantoor dat dat niet door is gekomen.

00:45:33 Patrick Hoefsmit

Dus daar kun je dan wel over klagen. Maar ja, god, hè, We hebben jullie echt een brief gestuurd. Krijg je dan te horen? Ja, wij doen het wel wat meer aan dan vroeger dan Alleen maar een briefje sturen. Wij willen echt wel heel duidelijk een antwoord van de ondernemer. En soms moeten we ook op zoek naar.

00:45:48 Patrick Hoefsmit

Waar, waar zit die tegenwoordig of als dit zijn nummer of wat is zijn e mailadres, want en een heleboel van onze klanten. Of nou ja, het merendeel van onze klanten heeft bij ons merk bescherming. Daarom noemen we ons ook vaak merk beschermers Omdat Ik denk van ja, Het is net zoals met een fietser, Je kunt een fiets kopen, Je moet ook nog fatsoenlijk op slot zetten en het vervelende van een merkrecht.

00:46:12 Patrick Hoefsmit

Als iemand ongeveer jouw naam?

00:46:15 Patrick Hoefsmit

Of letterlijk nandoes of een beetje nadoet moet Natuurlijk wel bezwaar maken en Als je er niks van zegt en Hij is al jaren bezig, dan wordt je positie steeds zwakker, dus dan wordt het ook veel moeilijker om tegen iemand te zeggen, hé, dat mag, dat mag hem niet.

00:46:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dat is gewoon terecht of zo?

00:46:29 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Denk ik even is opgeven?

00:46:29 Patrick Hoefsmit

Ja dus, op een gegeven moment moet je ook als rechter wel zeggen van ja, Je kunt niet na 5 jaar nog aankomen van. Ik heb Ik heb zoveel last van hem, want Waarom heb je dan niet meteen geklaagd? Ja, dus wat wij doen is wij kijken In de registers. Wie zich melden met een nieuw merk? Die worden zeg maar als een soort ballotage een paar maanden voor.

00:46:46 Patrick Hoefsmit

Hangen en in die periode van die paar maanden kun je bezwaar maken op een vrij strakke en eenvoudige manier. Dat noemen we dan de.

00:46:54 Patrick Hoefsmit

Oppositie nou en die oppositie kun je instellen, dus wij waarschuwen je als dat gebeurt, dat dat noemen wij dan bewaken. En als dat dan gebeurt, dan stuur je een briefje. Dan zeggen we nou dit.

00:47:06 Patrick Hoefsmit

Dan is.

00:47:06 Patrick Hoefsmit

Er aan de hand? Ja, wij denken dat je een goede kans maakt en het leuke van het merkenrecht is dat de verliezer betaalt.

00:47:14 Patrick Hoefsmit

Dus je betaalt dan wel?

00:47:16 Patrick Hoefsmit

Geld voor die of die oppositie in te stellen.

00:47:20 Patrick Hoefsmit

Maar dat krijg je ook gewoon keihard terug. Als je dat gewonnen hebt. Ja, en wij weten dat toch redelijk in te schatten of je dat wel of niet gaat winnen, dus dat en dat zijn soms interessante bedragen. Wij hebben een van de mooiere is, hè? Daar hebben we dan geheimhouding over afgesproken, Maar het verhaal is in ieder geval dat we iemand daar een keer op gewezen hebben. Die was vrij voorzichtig. Ja, wat gaat ons dat kosten? En nou, dat hebben we goed uitgelegd en uitgespit.

00:47:47 Patrick Hoefsmit

En toen hebben die.

00:47:47 Patrick Hoefsmit

Zaak voor hem gewonnen en dat hield in dat die andere partij.

00:47:51 Patrick Hoefsmit

Uiteindelijk € 40.000 heeft overgemaakt om een co existentie agreement aan te gaan, waarbij je dus afspreekt. Van oké, je mag dat merk gebruiken, maar dan Alleen voor dit en dit en expliciet verklaren dat je nooit dat dan dat gaat doen.

00:48:06 Patrick Hoefsmit

Zodat we elkaar, ondanks dat we in dezelfde klasse zitten, geen last van elkaar zullen hebben en dat dat zijn gave deals.

00:48:15 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Mooi resultaat vogeltje heeft mij ingefluisterd dat jullie ook een beroemdheid als klant hebben en Als ik zijn voornaam zeg Max, dan denk ik dat de luisteraar af gaat maken. Maar Max Verstappen is klant bij jullie. Hoe zit dat precies?

00:48:31 Patrick Hoefsmit

Nou, Dat was typisch een iemand die op tijd zijn merk kwam registreren, want Dat is ruim 10 jaar geleden dat ik geen mond vermeule heb ontm.

00:48:41 Patrick Hoefsmit

Die gelukkig door een tevreden klant naar ons toe was gestuurd van hé, dat moet je hier bij een advocatenkantoor doen. Moet je nou een echt kantoor?

00:48:49 Patrick Hoefsmit

Gaan dus die die is al ruim 10 jaar klant bij ons en dat.

00:48:54 Patrick Hoefsmit

Daar zijn we heel blij mee. We zijn Natuurlijk heel trots op.

00:48:57 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wat valt het te beschermen? Maar mag ik nu een ijskou kraan beginnen met de naam Max Verstappen? Ik noem maar en we.

00:49:05 Patrick Hoefsmit

Nou, Ik heb maar in Nederland denk ik dat Max inmiddels wel een een bekend merk is en die heeft dus een vrij ruime bescherming ruimer Misschien nog wel dan wat hij precies heeft.

00:49:17 Patrick Hoefsmit

Afgebakend als klasse, maar Max is behoorlijk uitgebreid door ons vastgelegd door dus in 15 klassen van de de 5 en 45 die Er zijn. Dus Dat is een Dat is.

00:49:29 Patrick Hoefsmit

Dat is goed.

00:49:30 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Beschermd, ja, maar en dan terug naar die vraag. Ik begin een ijssalon, ik noem het Max Verstappen.

00:49:35

Ik denk wel.

00:49:35 Patrick Hoefsmit

Ja, Ik denk dat je toch wel langzaam problemen gaat krijgen, maar.

00:49:39 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Red bourquin en ik verzin een fictief karaktertje, hij heet.

00:49:43 Patrick Hoefsmit

Nou, die stappen die die die heeft een poppentheater.

00:49:50 Patrick Hoefsmit

Ja, die was al bezig voor het pak bekend vecht dus die die kun je niks en die man heet ook zo net zoals Max hè? Dus ja, maar bijvoorbeeld.

00:50:01 Patrick Hoefsmit

Wij, wij halen dan advertenties weg voor Mensen die.

00:50:04 Patrick Hoefsmit

Op allerlei platforms adverteren met producten waar Max Verstappen op staat of waar ze meeliften met Max Verstappen dat kunnen.

00:50:14 Patrick Hoefsmit

Telefoonhoesjes zijn of sleutelhangers of Als je je zoals sjaaltjes petjes zo laat.

00:50:17 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Handdoek ja precies die denken van oké, ik spring op de hype en Ik ga die rotzooi Laten drukken.

00:50:22 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En dan ja.

00:50:23 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Krijgt ze nare brieven jullie of in ieder geval een stevige brief. Leden grote. Oh, ja.

00:50:25 Patrick Hoefsmit

Nou, dat gaat.

00:50:26 Patrick Hoefsmit

Volledig geautomatiseerd? Ja, dat zijn er ja echt ruim 1000 per maand die we op die manier.

00:50:32 Patrick Hoefsmit

Zo vol automatisch wegjagen, dus daar komen nog wel mensenhanden aan te pas, Maar de rest van het proces.

00:50:41 Patrick Hoefsmit

Dat gaat echt.

00:50:43 Patrick Hoefsmit

Waardeloos ja dus Wij hebben als vertrouwde partij bij grote jongens als Amazon of Alibaba of dat soort jongens.

00:50:53 Patrick Hoefsmit

Die merken die allemaal geregistreerd zijn en die het ter zake doen, zijn daar allemaal al in file staan, dus daar kunnen we naar verwijzen, dus die hoeven niet elke keer weer boven water te.

00:51:02 Patrick Hoefsmit

Halen die die.

00:51:03 Patrick Hoefsmit

Hebben ze daar al en als wij zeggen dat iemand die merk rechten overtreedt, dan komt die advertentie meteen op zwarte.

00:51:10 Patrick Hoefsmit

Staan ja.

00:51:12 Patrick Hoefsmit

En dan moeten ze het verder maar uit uitvechten met ons en daar hoor je Natuurlijk nooit meer.

00:51:16 Patrick Hoefsmit

Iets van Maar dat?

00:51:18 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Interessant, We gaan naar de groei dilemma’s.

00:51:22 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Patrick en Ik ga je 10 dilemma’s voorleggen. We gaan er wellicht nog een ook bespreken. Het begint bij, Ik ben goed in geld verdienen of Ik kan nog wel wat leren over geld.

00:51:34 Patrick Hoefsmit

Ik denk het laatste. Ik kan nog wel wat meer over geld. Ik ben zo geïnteresseerd in geld, dus niet mijn.

00:51:40 Patrick Hoefsmit

Principiële drijfveer nee.

00:51:42 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Nee elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie je bent.

00:51:47 Patrick Hoefsmit

Ik denk dat dat door de jaren veranderd is. Ik denk dat dat nu tevreden zijn met wie je bent. Meer van toepassing is.

00:51:52 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja oké, Ik kan goed delegeren, of ik doe het liever.

00:51:55 Patrick Hoefsmit

Zelf, Ik kan goed delen.

00:51:58 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor.

00:52:02 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Mij geen enkel probleem?

00:52:03 Patrick Hoefsmit

Ik heb daar nog wel last van.

00:52:04 Patrick Hoefsmit

Dat ik graag aardig gevonden?

00:52:05 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wil worden? Ja, Dat is interessant hè? Na 40 jaar een diner met familie of vrienden of een nieuwe klant binnenslepen.

00:52:14 Patrick Hoefsmit

Die nemen het zweet of vrienden.

00:52:15 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja oké de stekker ergens uittrekken of doorgaan tot het pijn doet.

00:52:19 Patrick Hoefsmit

De stekker eruit.

00:52:20 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Oké, ik breng een bedrijf van nul naar een of van een naar 10.

00:52:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Het laatste oké marktleider in Nederland of nieuwkomer in internationaal.

00:52:32 Patrick Hoefsmit

Ja, Maar ik let er in Nederlands.

00:52:34 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wie iets nieuws doen of meer van hetzelfde nog beter doen.

00:52:39 Patrick Hoefsmit

Lijkt een beetje op je vorige vraag. Ja, ja.

00:52:43 Patrick Hoefsmit

Kijk, Ik vind ****** om Natuurlijk altijd, heel, heel.

00:52:45 Patrick Hoefsmit

Leuk maar.

00:52:47 Patrick Hoefsmit

Dat tweede is gewoon veel slimmer veel.

00:52:49 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Beter ja interessant laatste vraag verkopen aan een outsider of aan je eigen kinderen?

00:52:55 Patrick Hoefsmit

Maar die Lemmer.

00:52:59 Patrick Hoefsmit

Ja, zoals je weet, Ik heb gekozen voor het verkoop aan mijn kinderen, maar overdragen mijn kinderen is dat.

00:53:04 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dan weer, ja, dus daar kies je dan voor. Misschien heel even dat.

00:53:09 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Een stukje eruit van iets nieuws doen of meer van hetzelfde doen, want.

00:53:14 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Heb je daar nog een tip over voor ondernemers, want ik ging daar wel al op aan, hè? In ons vorige gesprek hadden we het even over van oh ja, dat herken ik dat.

00:53:23 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dat pionieren, Ik vind dat ook gaaf of je hebt een. Je hebt een een idee of je ziet een.

00:53:27 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Kans en je wil dat gaan doen?

00:53:30 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Aan de andere kant, ja, je hebt al iets wat loopt, dus maakt dat groter en.

00:53:35 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Heb je daar een inzicht of een of een tip of een advies van.

00:53:40 Patrick Hoefsmit

Nou ja, wat ik Ik had de mazzel Toen ik.

00:53:45 Patrick Hoefsmit

Met met merkrecht begon dat ik het. Ik ben geen jurist, Ik ben techneut, dus ik.

00:53:49 Patrick Hoefsmit

Dus Ik heb heel.

00:53:50 Patrick Hoefsmit

Logistiek naar merk echt gekeken. Ik heb eigenlijk gewoon, Ik heb nooit in merk echt kunnen werken, want.

00:53:56 Patrick Hoefsmit

Ik ben.

00:53:57 Patrick Hoefsmit

Kenneth vak gewoon niet, dus Ik heb altijd aanmerk echt gewerkt en Ik denk dat ik veel ondernemers om me heen zie die te weinig aan hun bedrijf werken en te veel in hun bedrijf werken. En Ik denk dat het goed is, al is het maar.

00:54:15 Patrick Hoefsmit

Deels dat je gewoon af en toe een beetje afstand neemt van de inhoud.

00:54:21 Patrick Hoefsmit

Dus Dat is dat zou voor mij een tip zijn van.

00:54:26 Patrick Hoefsmit

Ondanks dat ik het prachtig vind hoor Als ik met ze gepassioneerd met hun vak bezig zie en en echt steengoed zijn in één ding en daar Max Verstappen sterren prachtig voorbeeld van die laat zich door niets of Niemand afleiden. Die heeft maar gewoon een duidelijke passie en dan gaat hij voor.

00:54:43 Patrick Hoefsmit

Maar die heeft ook weer genoeg Mensen om zich heen verzameld, die.

00:54:46 Patrick Hoefsmit

De de rest organiseren en en die scheiding is vaak goed. Je moet Je moet de keuze maken, ben ik degene die hier het aller allerbeste is? Maar laat ik dan de rest over aan anderen? Ja.

00:55:03 Patrick Hoefsmit

Of omgekeerd ben jij degene die het beste de boeken weet te organiseren en te regelen en de slimste marketing mee te bedenken? Genoeg klanten weten te trekken.

00:55:15 Patrick Hoefsmit

En dan kun je ja een heleboel juristen weer aan de praat houden, dus dat.

00:55:22 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

We hadden het ook over de stekker ergens.

00:55:23 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Uit trekken.

00:55:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Heb je daar nog?

00:55:26 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Een tip voor, hoe kies je die?

00:55:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Hoe maak je?

00:55:28 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Die keuze nou ook duidelijk.

00:55:30 Patrick Hoefsmit

Doelstellingen Ik ben er regelmatig begonnen met nieuwe avonturen.

00:55:35 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Kunnen we een voorbeeld erbij pakken? Iets.

00:55:37 Patrick Hoefsmit

Waar je bij merk echt net begon. Toen dacht ik van Jeetje toen toen, toen merkte ik dat in die tijd.

00:55:44 Patrick Hoefsmit

Dat zal een.

00:55:45 Patrick Hoefsmit

Nou nog geen 10 jaar geleden zijn denk ik dat we dit probeerden. Dat noemden wij reputatiemanagement. Toen dachten we, weet je wat We gaan, net zoals de KLM dat doet ABN AMRO en noem maar op al die grote jongens die die hebben gewoon een afdeling die op social media de hele dag staan te luisteren van. Wordt er iets vervelends gezegd over?

00:56:01 Patrick Hoefsmit

Oeps daar dan duiken we daarop in en voordat dat een te grote vlucht neemt, hebben we daar al.

00:56:06 Patrick Hoefsmit

Op geantwoord en is de kou.

00:56:07 Patrick Hoefsmit

Uit de lucht nou, dat moeten.

00:56:10 Patrick Hoefsmit

We Natuurlijk voor voor MKB ook gaan doen.

00:56:13 Patrick Hoefsmit

Echt 100 en ondernemers gesproken uitgenodigd in Zaaltjes, Borrel gegeven presentaties gegeven.

00:56:22 Patrick Hoefsmit

Niets geworden? Ja, echt ja, ik geloof er wel een contract.

00:56:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Hadden ja laat.

00:56:26 Patrick Hoefsmit

Na na zoveel moeite dus dan.

00:56:29 Patrick Hoefsmit

En Als je dan een duidelijk doel hebt van, Ik wil per se dat we er zoveel 100 of zoveel 1000 verkocht hebben binnen een jaar, want anders dan.

00:56:38 Patrick Hoefsmit

Ja stoppen, dus Dat is.

00:56:41 Patrick Hoefsmit

Ja gewoon het duidelijke measurement, ja.

00:56:44 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

We gaan ook alweer richting het einde van het interview, want we zitten al goed over het uur.

00:56:50 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En Ik wil graag nog hebben over de overdracht van je kinderen, want Dat is toch eigenlijk wel bijzonder. Je hebt ervoor gekozen om 3 van je 4 kinderen of nou ja, eigenlijk moesten zij ook voor jou kiezen, hè? Want dat werkt twee kanten op, maar wil je ons eens vertellen?

00:57:06 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja, wat ga je?

00:57:06 Patrick Hoefsmit

Precies doen nou, wat gaat er gebeuren? Ik heb Ik denk een jaar of 10 geleden is mijn jongste zoon bij ons komen werken, dus op een gegeven moment krijg je het dilemma van is het eerlijk en en is het oké Als je straks je bedrijfsverkoop dat je wel zegt Van nou dank voor.

00:57:22 Patrick Hoefsmit

De hulp of?

00:57:25 Patrick Hoefsmit

Vind je het ook terecht, want hij lijkt wat meer op zijn grootvader, dus hij stopt echt waanzinnig. Veel uren erin, heel wat zaterdagen heb ik hem daar zien werken dus dat en dat en dat ja voelde niet, oké.

00:57:40 Patrick Hoefsmit

Dus Dat was 1, 1, 1 van de overwegingen.

00:57:43 Patrick Hoefsmit

Het gaat ons goed, we we groeien elk jaar.

00:57:47 Patrick Hoefsmit

Al 4 keer 1 1 hoe heet dat zo een?

00:57:52 Patrick Hoefsmit

Gazelle Award van de FD gekregen. Nee dus.

00:57:58 Patrick Hoefsmit

Het gaat het.

00:58:00 Patrick Hoefsmit

Het is een leuk bedrijf geworden met vooral jonge Mensen. Nou, mijn zoon is Natuurlijk ook van die generatie. Die heeft er een goede klik met die Mensen. Dus Toen ik dacht van nou, Het is wel aardig idee om hem die kans te gunnen, terwijl ik van ja, dan moet ik de rest van mijn kinderen dat Natuurlijk wel duidelijk maken dat het staat te.

00:58:16 Patrick Hoefsmit

Gebeuren, ja.

00:58:20 Patrick Hoefsmit

En twee van de 4 hebben toen gezegd van, nou heb ik ook wel oren naar om dan aan mee te doen.

00:58:28 Patrick Hoefsmit

Dus toen hebben we daar met de familie uitgebreid over gesproken en dat Dat is een processor. Daar zijn we letterlijk nog steeds mee bezig, want dat.

00:58:36 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja met hulp van buiten neem ik?

00:58:38 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Aan ook dat.

00:58:39 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Is Natuurlijk in die oude kindrelatie en Dat is geladen. In ieder geval Als ik kijk naar mijn vader. Dat is ja dat.

00:58:46 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Ja dat, Dat is lastig om met zijn onderling uit te komen, dus daar heb.

00:58:49 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Je dan begeleiding bij?

00:58:50 Patrick Hoefsmit

Ook dat en en maar ook onderling. Ik bedoel, Er is gewoon een pikorde binnen het gezin en.

00:59:00 Patrick Hoefsmit

Ook daar moet je gewoon.

00:59:03 Patrick Hoefsmit

Omroeren gaan ja, dus dat dat moet ook voor alle partijen leuk blijven en.

00:59:09 Patrick Hoefsmit

Dus nee, Er zijn heel veel obstakels. Heel veel. Ja, kunst Friends. Maar ja, problemen die je mag oplossen om daar iets moois van te maken.

00:59:20 Patrick Hoefsmit

En, Dit is Natuurlijk hè. Laten we wel wezen. Dit is Natuurlijk 1, 1, 1 leuke.

00:59:25 Patrick Hoefsmit

MKB bedrijf Het is, Het is geen.

00:59:28 Patrick Hoefsmit

We zijn nog geen Swinkels of dat soort grote clubs, maar.

00:59:34 Patrick Hoefsmit

Ik vind het wel gaaf ik.

00:59:35 Patrick Hoefsmit

Vind het wel.

00:59:36 Patrick Hoefsmit

Leuk ja, dus het hoeft voor mij helemaal niet.

00:59:41 Patrick Hoefsmit

Eeuwigdurend bestaan te hebben, Maar het is gewoon ontzettend leuk om die kans te krijgen. Überhaupt hè? Die heb ik zelf ook gekregen en Je moet het met je in je hebben. Nou mijn van mijn 4 kinderen de 3 die meedoen, die zijn lekker verschillend, ja, dus Ik denk dat dat best wel gaat, dat kan werken.

01:00:06 Patrick Hoefsmit

We zijn nu een jaartje op die.

01:00:08 Patrick Hoefsmit

Manier bezig dat ze.

01:00:10 Patrick Hoefsmit

In de directie zitten dus.

01:00:13 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En ik durf ze nog geen getallen, geen jaartal te plakken.

01:00:14 Patrick Hoefsmit

Ik wil, nee, nou, Ik heb ook.

01:00:16 Patrick Hoefsmit

Geen haast ik.

01:00:19 Patrick Hoefsmit

En ik merk ook dat ik het moeilijk vind, hoor. Ik mis het, ik ik.

01:00:25 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Wat, mis je het meest?

01:00:26 Patrick Hoefsmit

Nou ja, gewoon ondernemers. Gewoon leuk, dus het.

01:00:31 Patrick Hoefsmit

Dat mis ik ja gewoon maar ja, en ook Mensen zien groeien gewoon echt bezig zijn met Mensen en ze regelmatig te spreken en.

01:00:32 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

De game zeg maar in swing zijn bezig, ja ook.

01:00:44 Patrick Hoefsmit

Nou ja te merken dat je door Mensen ruimte te geven dat je deze.

01:00:49 Patrick Hoefsmit

Zoiets van Wauw.

01:00:51 Patrick Hoefsmit

Gebeurt wel wat. Ja, dat?

01:00:55 Patrick Hoefsmit

Dus dat mis.

01:00:55 Patrick Hoefsmit

Ik ja.

01:00:56 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Maar ja interessant, ga naar de allerlaatste vraag.

01:01:00 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Patrick en ik sluit de podcast eigenlijk af met de beste ondernemerslessen. Het mag ook een levensles zijn.

01:01:09 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

En Er zijn Natuurlijk altijd vele wijze dingen te zeggen, maar zijn er één of twee dingen waarvan je zegt Van hé, vergeet de rest van het hele interview, maar neem dit in ieder geval mee Als je nu luistert.

01:01:25 Patrick Hoefsmit

Ja de samenvatting van de 4 ref constraints was focus, Dat was een woord, maar wat ik zelf ook door dat 1 keer 1 faillissement mee te maken heb heb geleerd en Dat is van Van meneer Bosch Karel Bos van Bosal.

01:01:40 Patrick Hoefsmit

Die was als jong Ventje al een keer.

01:01:45 Patrick Hoefsmit

Hoe heet dat met door een bank geschoffeerd gezegd van nou, sorry, Maar we gaan nu echt niet dit soort ideeën op die leeftijd. Dan gaan we echt niet subsidiëren, dus die kreeg geen geld van de bank en die heeft zijn hele onderneming Zonder banken mee te op te zetten en Dat was echt een hele grote ondernemer geworden. Dus tijdens bedrijfsrecht bij geleend geld. Ja, Dat is dus mijn andere les focus en rituelen. Mooi.

01:02:16 Gerhard te Velde – host van de ondernemerspodcast Groeivoer

Dankjewel Patrick.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen