Aflevering 266 – Zo word je een grote speler in jouw markt. Jan-Hein Schouten van opleider Schouten & Nelissen deelt het succes van zijn familiebedrijf

Luister direct naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Folders dichtlikken en hopen dat het goed komt. Zo begint het verhaal van familiebedrijf Schouten & Nelissen, dat in 1980 werd opgericht door vader Jan Schouten en toenmalig compagnon Boris Nelissen. Al jong waren Jan-Hein, Willem en Marieke, de kinderen van Jan, betrokken bij het bedrijf en hielpen ze bij het versturen van mailings.

Sinds 2020 is Jan-Hein Schouten bestuursvoorzitter van Schouten & Nelissen. En Jan-Hein heeft geen gas teruggenomen maar is volop door aan het bouwen. Met honderden opleidingen die ze in ruim 60 landen verkopen is het bedrijf inmiddels een flinke speler in opleidingen geworden. En dat allemaal vanuit het gemoedelijke Zaltbommel aan de Waal.

In deze aflevering

  • Introductie van Jan-Hein Schouten
  • Waar droomt Jan-Hein nog van?
  • Waar staat Schouten & Nelissen nu?
  • Hoe is het ooit begonnen eind jaren ’70?
  • Hoe vader Schouten een mentor was
  • Het bouwen van nieuwe bedrijven
  • Door je product of dienst heen kijken. Wat verkoop je echt?
  • De werkweek van Jan-Hein
  • Met je broer & zus een bedrijf runnen
  • Wat als Jan-Hein er met gestrekt been in gaat?
  • Groeidilemma’s
  • Business kansen van Burn-outs
  • Investeren in je mensen/personeel?
  • De volgende generatie Schouten staat al klaar
  • De beste ondernemersles van Jan-Hein

Shownotes

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 

De makers 🎙️

Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle. 

Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌

Transcriptie van deze aflevering

00:00:25 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Folders, dichtlikken en hopen dat het goed komt. Zo begint het verhaal van familiebedrijf Schouten en Nelissen, dat in 1980 werd opgericht door vader Jan Schouten en toenmalig compagnon Boris Nelissen.

00:00:37 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Al jong waren Jan Hein, Willem en Marieke de kinderen van Jan, betrokken bij het bedrijf en hielpen ze bij het versturen van mee.

00:00:44 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Links sinds 2020 is Jan Hein bestuursvoorzitter van Schouten Nelissen met 100 en opleidingen in ruim 60 landen inmiddels echt een imperium in opleidingsland en dat allemaal vanuit het gemoedelijke zaltbommel aan de Waal. Vandaag heb ik Jan Hein hier In de Studio om ze ondernemerslessen te deden. Jan Hein van harte, welkom bij de podcast ja en we duiken eerst jouw persoonlijke verhaal in en dat doen we met het vragenvuur. Ik ga een aantal vragen op je afvuren en Ik wil je vragen om kort te antwoorden.

00:01:06 Jan-Hein Schouten

Ja dankjewel.

00:01:16 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Voor zover mogelijk.

00:01:18 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nu is je vader. Wie is je moeder?

00:01:20 Jan-Hein Schouten

Ja mijn vader is Jan Schouten. Dit was helaas ontvallen ons 6 maanden geleden en anders Schouten, Dat is zijn tweede vrouw die hier zie ik als mijn moeder dus.

00:01:30 Jan-Hein Schouten

Ja, Wij hebben als Unie Natuurlijk een een ja best wel een stevige tijd doorgemaakt, maar.

00:01:35 Jan-Hein Schouten

Ja, we voelen, Hij is hier nog steeds voor ons, dus in die zin beschouw ik nog steeds als mijn vader ook.

00:01:39 Jan-Hein Schouten

Al, is hij dat?

00:01:40 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Niet meer. Ja, Toen ik 14 was, is mijn moeder overleed.

00:01:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En jouw moeder en jouw biologische moeder is overleden, Toen ik.

00:01:48 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

4 was.

00:01:49 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat draag jij dus Misschien een hele zware vraag, maar wat wat draag jij van haar mee? Heb je daar?

00:01:55 Jan-Hein Schouten

Een beeld van ja, Dat is moeizaam. Dat is een hele hele lastige vraag, want je verlangt Natuurlijk naar heel veel herinneringen.

00:02:02 Jan-Hein Schouten

Mijn vader heeft me in die zin altijd wel heel veel.

00:02:04 Jan-Hein Schouten

Meegegeven van.

00:02:06 Jan-Hein Schouten

Verhalen van heb ik het moeten doen met een compilatie van foto’s verhalen.

00:02:12 Jan-Hein Schouten

Gevoelens, je bent 4. Die is die taalontwikkeling is dan op dat moment volgens mij ook nog niet optimaal. Dat schijnt een.

00:02:19 Jan-Hein Schouten

Ja van Van de pijlers te zijn voor de herinnering, dus in die zin moet ik het eigenlijk daarmee doen en dan heb is me ook goed gelukt. Belangrijk is dat nodig In de nooit echt weggestopt is en dat ook al heeft mijn vader een prachtige doorstart gemaakt met Anne Schouten.

00:02:34 Jan-Hein Schouten

Ja dat dat ze er wel mocht zijn. Natuurlijk was het niet zo dat we er dagelijks over hadden, maar is er niet zo heel veel levendigs bij gebleven. Helaas, maar ze.

00:02:42 Jan-Hein Schouten

Is er wel ja.

00:02:45 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En iets van karaktertrekken of zo, dan weet je dus.

00:02:47 Jan-Hein Schouten

Ook niet, maar maken er wel eens een grapje over. Mijn vader was nog wel 1 grote in die zin een veel ruimte.

00:02:54 Jan-Hein Schouten

Dan hoop ik altijd, Maar dat ik zeker 50% de andere kant had van mijn moeder in die zin, dus Ik kan dat heel. Ze was heel rechtvaardig. Gelukkig fel kon zijn.

00:03:02 Jan-Hein Schouten

Zijn? Nou ja, dat kon mijn vader ook, dus Ik kan niet zo goed duiden wat nou precies?

00:03:06 Jan-Hein Schouten

Bij moeders of.

00:03:06 Jan-Hein Schouten

Vaders kant worden, maar nee dus.

00:03:10 Jan-Hein Schouten

Het is een, Dat is een bijzondere start geweest, maar nu zeker niet desastreus geweest.

00:03:15 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nee, nee, waar ben je geboren? Eindhoven, wat heb je meegekregen in je jeugd?

00:03:24 Jan-Hein Schouten

Van die specifieke Eindhovense jeugd of van de Algemene.

00:03:26 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Jeugd gewoon wat, wat voor advies of les of.

00:03:31 Jan-Hein Schouten

Natuurlijk hele ongewone jeugd gehad. Ik was Alleen met mijn vader. Die was Natuurlijk ook op zoek naar een partner, dus ik. Ik heb menig kinderen.

00:03:37 Jan-Hein Schouten

Feestje op de achterbank met de auto. Ik weet nog wel, dat herinner ik me.

00:03:43 Jan-Hein Schouten

Veel met een show geweest, maar wat ik echt meegekregen heb als dat het heel belangrijk was voor mij om familie te hebben.

00:03:49 Jan-Hein Schouten

En die kreeg ik toen mijn vader hertrouwde. Het was een behoorlijk eenzame tijd. Het was ook een warrige tijd. Ja, we waren met zijn Tweeën.

00:03:59 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Geloof je in God of in een andere hogere?

00:04:01 Jan-Hein Schouten

Macht, Ik hoop wel dat er iets in China is, maar om nou naam voor kleur te geven. Dat vind ik lastig.

00:04:05 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik zag toevallig ik geloof.

00:04:08 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Of, Ik ben heel.

00:04:09 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Gelovig of wat ik zag, de de namen van jouw kinderen. Hoe heet je kinderen?

00:04:12 Jan-Hein Schouten

In Rosa Jonas en Samuel, dat zijn bijbelse namen, begrijpt dus ja.

00:04:15 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Precies Daarom dacht ik van, hé, Misschien zit daar een reden achter, maar.

00:04:17

Nee Dat is.

00:04:17 Jan-Hein Schouten

Eigenlijk, nou Misschien dat het met terugwerkende kracht nog kan, Maar dat was eigenlijk nog los van.

00:04:22 Jan-Hein Schouten

Welk geschrift dan ook?

00:04:23 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, nou, We gaan het iets luchtiger.

00:04:26 Jan-Hein Schouten

Dan kopen ze eraf.

00:04:27 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Breng je nu, wat is je favoriete vervoersmiddel?

00:04:30 Jan-Hein Schouten

De auto.

00:04:32 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat zijn autorijden?

00:04:32 Jan-Hein Schouten

Nou, ze hebben populair om te zeggen, Maar het is wel echt de auto.

00:04:34 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat zou als rijden?

00:04:37 Jan-Hein Schouten

Ik heb één en Ik heb 1, 1, 1, zeg maar een steenkool auto dus dat er een schrover en een elektrische Porsche. Ja, ja, mezelf de gegeven Toen ik mijn bedrijf verkocht.

00:04:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja rij je nog zelf of zit je?

00:04:48 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Liever op de achterban?

00:04:49 Jan-Hein Schouten

Nee, nee, rij zelf.

00:04:51 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat doe je Als je niet aan het werk bent?

00:04:54 Jan-Hein Schouten

1 m veel met mijn kinderen en dat vind ik. Ik ben gescheiden, want het lukt verscheiden.

00:04:59 Jan-Hein Schouten

Maar ik vind het belangrijk om ook die tijd erbij hun te zijn en ik reis veel.

00:05:04 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, wat is de mooiste plek waar je ooit geweest bent?

00:05:10 Jan-Hein Schouten

Ik vond het meest inspirerende plek van New York, denk ik.

00:05:14 Jan-Hein Schouten

Ja, Dat is echt een Als je een beetje spiritueel openstaat, dan voel je wel dat daar iets gaande is. Ja.

00:05:18 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nou ja, en wat, hoe, waar hoe koppel je dat dan?

00:05:20 Jan-Hein Schouten

Elkaar, wat? Ja, ik hou daar. Van sommige Mensen zullen waarschijnlijk de natuur zou kiezen boven zon zon zon, toch 1 grote, 1 grote, belangrijke stad. Maar ja, ik kon daar heel goed, ik, ik kon gewoon de anonimiteit, het mee kan en Iedereen is toch wel heel erg aanspreekbaar, dus een hele open stad vond ik dan tenminste, dus ja, dat sprak me heel erg aan. Ja joh, Je kunt Natuurlijk.

00:05:44 Jan-Hein Schouten

Van elke plaats waar je bent iets moois te noemen, dus, Maar dat vond ik wel.

00:05:47 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Echt een prachtige stad. Ja ja, cool, waar droom je nog van? Wat staat er op jouw bucketlist?

00:05:55 Jan-Hein Schouten

Ik denk dat het tijd is dat ik nieuwe dromen ga maken. Ja ja, ja, Ik heb eigenlijk veel dingen bereikt waarvan ik vooraf niet kon bevroeden dat ik me ooit zou lukken. Dus in die zin ja, Ik vind het gewoon fijn Als het goed gaat met Iedereen, dus ik ik, ik ik, Ik heb mijn bucketlist je elke.

00:06:09 Jan-Hein Schouten

Dag zo van nou kinderen goed gaan kleine overwinning tjes halen Als het even tegenzit.

00:06:14 Jan-Hein Schouten

Kleine kleine succesjes boeken dat daar zit het voor mij en ik. Ik kan ook wel zeggen dat ik ook weet waar veel Mensen andere Mensen van dromen, dus de rijkdom, het vermogen om niet hoeven na te denken om geld uit te geven. Die tijd heb ik ken ik ook, die heb ik ook nog. Maar daar hecht ik helemaal geen waarde meer aan.

00:06:29 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Maar als geld geen obstakel is, dan ga je dus.

00:06:31 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Anders, nou ja, Ik denk.

00:06:34 Jan-Hein Schouten

Je gaat het vaak buiten jezelf zoeken, hè? Dus op het moment dat je denkt, oh, Dat is het dan en dan dan moet het daar gebeuren. Nou, ik ken Natuurlijk ook Mensen die redelijk bemiddeld zijn. Dat zijn eigenlijk allemaal Mensen die het overkomen is. Overigens, Er is nog Niemand ooit echt in mijn optiek, miljonair of miljardair zelfs geworden, Omdat je dacht dat het een goed plan was. Dat zijn Natuurlijk dubbeltjes op een goeie die de goede kant op vallen dat ze allemaal hardst.

00:06:52 Jan-Hein Schouten

Passend, maar wat je ook ziet is dat uiteindelijk Iedereen allemaal aan de keukentafel zitten met vrienden en een muziekje in zijn oren. Een goed gezelschap, dat verandert nooit en komt uit het Midden Oosten. Daar kennen ze dat concept totaal niet, maar dan zie je ook de leegte van geld, de betekenisloosheid, de illusie loosheid.

00:07:09 Jan-Hein Schouten

En dat vind ik echt fascinerend, dat je zoveel geld hebt dat je geen lol meer hebt. Ja, dan is het echt wat misgegaan.

00:07:16 Jan-Hein Schouten

Eigenlijk zou zeker naar Japan gaan Als het jou gevoel geeft.

00:07:20 Jan-Hein Schouten

Dat je denkt, oh, dat verrijkt mij, want de reis is van verrijkend.

00:07:23 Jan-Hein Schouten

Dat geloof ik.

00:07:23 Jan-Hein Schouten

Wel andere culturen, Maar de rest grote auto’s, kleine auto’s, boten, ja.

00:07:30 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Maakt niet uit.

00:07:30 Jan-Hein Schouten

Als ik nog nooit echt Mensen echt gelukkig van geworden.

00:07:32 Jan-Hein Schouten

Dat geloof ik echt niet.

00:07:32 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nee interessant. Kijk je nog wel op tegen Mensen of ben je daar ook mee gestopt?

00:07:39 Jan-Hein Schouten

Ja opkijken, dat geeft een enorme afstand. Afkijken vind ik veel leuker en die zin hè dat je dus kunt zeggen, je verdikt, Maar dat doen ze goed of Wauw wat knap dat je dat kunt en.

00:07:48 Jan-Hein Schouten

Nou, Als ik kijk naar de de besluit dichtheid die ik op een dag mijn heb, mijn bedrijf, dan denk ik, hoe kun je zo’n land als Amerika runnen? Hoe kun je daar rustig onder blijven? Hoe, hoe kun je?

00:07:58 Jan-Hein Schouten

Informatiestromen die tot je komen tot adviseurs, hoe kun je die op een goede manier op waarde schatten? Dat is, dat vind ik zo.

00:08:05 Jan-Hein Schouten

Knap ja.

00:08:06 Jan-Hein Schouten

Ik was ook ook was ook wel het Midden-Oosten. Ik ga vaak dan op reis niet.

00:08:10 Jan-Hein Schouten

Maar om echt te inspireren.

00:08:12 Jan-Hein Schouten

Als ik een Dubai?

00:08:14 Jan-Hein Schouten

En zo stad komt is eigenlijk een land geworden, hè? Dat is gewoon ja is Natuurlijk gewoon een soort gewest. Neem je Raad, Maar dat ze dan een plan maken, zo gaat het worden en dat loopt dan.

00:08:23 Jan-Hein Schouten

Ook gewoon? Ja.

00:08:23 Jan-Hein Schouten

Dat ja, dan moet je mij in voor bellen. Heb ik dan kijk ik niet tegenop en heb.

00:08:27 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik zeer veel bewondering voor ja, dus afkijken en zijn er mensen in Nederland waar je.

00:08:30 Jan-Hein Schouten

Ja afkijken.

00:08:32 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nog wel eens wat van af gekeken hebt?

00:08:34 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Of kijk je vooral.

00:08:34 Jan-Hein Schouten

Ja eigenlijk bij heel veel Mensen wel, Maar dat kunnen ook hele kleine dingen zijn. Dus soms zie ik een een vader op een bepaalde manier omgaan. Dat is ook leuk of.

00:08:43 Jan-Hein Schouten

Ja ik, Ik ben wat dat betreft echt wel heel geleverd. In die zin kan niet specifiek nu iets noemen van. Dat is een ondernemer die de we net heel even in het voorgesprek over de familie fentener van Vlissingen gehad. Nou die die differentiatie vind ik heel leuk, maar wel.

00:08:56 Jan-Hein Schouten

Als je bepaalde waarde houdt, dat vind ik prachtig, daar kan ik heel.

00:08:59 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Veel mee Als je beste ouderschaps tip. Ik ben vader van twee dochters en wat ik?

00:09:04 Jan-Hein Schouten

Zullen we even zichzelf?

00:09:04 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Zelf, oh oke, vertel eens.

00:09:07 Jan-Hein Schouten

Nou ja.

00:09:08 Jan-Hein Schouten

We hebben vaak. We hebben het vaak over mijn kinderen en.

00:09:10 Jan-Hein Schouten

En en en.

00:09:10 Jan-Hein Schouten

En onze kinderen. Ja, dat die wij mogen ze begeleiden. Ja, Ik heb daar best wel mijn specifieke gedachten over, Maar ik weet niet of jij nog kan herinneren hoe je zinnelijk bent geworden. Ik heb er nooit een bedankje voor gehad, Maar ik heb mijn ouders ook nooit bedankt, dus uiteindelijk zit daar een bepaalde.

00:09:24 Jan-Hein Schouten

Driften voor kinderen om zichzelf te willen ontwikkelen en zo benadrukken ze dus ook, hè? Dat betekent niet zo dat ze gewoon bij mij vrijheid blijheid hebben. Probeer ze echt te.

00:09:34 Jan-Hein Schouten

Maar het is niet zo dat zij zich dat ik ze aankleed Omdat Ik vind dat ze er zo uit moeten zien, dus ik laat ze heel naar.

00:09:39 Jan-Hein Schouten

In echt meer gaan? Ja.

00:09:42 Jan-Hein Schouten

En als dat guidance hem zat, hoe is dat in Nederland eigenlijk? Een begeleiding? Ja, nou dus kinderen zijn van zichzelf. Dat vind ik heel belangrijk. Zijn Mensen op zichzelf.

00:09:51 Jan-Hein Schouten

En, Dat is ook heel vervelend als ze eruit vliegen, Maar het hoort dan weer wel zo en dan hoop je ook weer.

00:09:55 Jan-Hein Schouten

Dat ze terugkomen Natuurlijk, maar ja.

00:09:57 Jan-Hein Schouten

Nieten nieten Nieten strak erop.

00:10:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En, hoe ga je om met weerstand?

00:10:03 Jan-Hein Schouten

Ja je je ruimte is Natuurlijk alles voor jezelf, want ook wij veranderen niet. Snap je dus kinderen, zeg maar, Wij zijn ook nog steeds van onszelf, dus daar komt dan ook nog 1 keer 1.

00:10:12 Jan-Hein Schouten

Enorme discrepantie tussen het belang wat je dan op dat moet dienen, dus de primaire opvoeding dan maar even iets verschonen voeden.

00:10:19 Jan-Hein Schouten

Nou, dat verandert dan op een gegeven moment een soort taxidienst en op een gegeven moment Alleen nog maar geld aan te geven. Maar het is prachtig, maar daar zit Natuurlijk ontzettend veel druk op. Ik ben ook gescheiden. Dat is Natuurlijk ook deels gekomen door waar sta ik waar wil ik naartoe, want wie moet ik rekening houden? Kunnen we dat Samen nou Als je dat niet hebt, dan dan neem je een ander best.

00:10:38 Jan-Hein Schouten

Maar dan ben ik van uiteindelijk een beter gevaren van geworden, durf ik.

00:10:40 Jan-Hein Schouten

Wel te zeggen, maar Je moet jezelf niet te veel kwalijk nemen Als je ruimte nodig hebt, want ze zeggen wel eens.

00:10:48 Jan-Hein Schouten

Ja in het vliegtuig moet je ook volgens mij eerst je eigen zuurstofmasker op zetten.

00:10:51 Jan-Hein Schouten

En, Dat was weekend.

00:10:52 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja 3 punten die ik over jou wil vertellen, is dat je voordat je actief werd in het familiebedrijf zelf 20 jaar lang succesvol bent geweest als internetondernemer met lectric dat je in 2016 verkocht.

00:11:07 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Die je vader.

00:11:09 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Jan richtte Schouten Nederlandse op, zoals ik In de introductie ook al zei met de intentie om Mensen meer assertief.

00:11:14 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Maken nou, dat bleek een schot In de roos. Het bedrijf is enorm gegroeid en inmiddels ben je ook echt een flinke werkgever. Jullie hebben activiteiten in 60 landen, een team van 300 medewerkers en jullie hebben wereldwijd ook nog eens 750 freelancers aan jullie verbonden. Nou, je bent gek van voetbal, je trapt graag een balletje voor het goede doel bij voetbalteam midlife crisis United Super mooi.

00:11:40 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Maar Laten we vooral nu het over Schouten en Nelissen hebben.

00:11:44 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Misschien heel kort even het bedrijf ooit ontstaan.

00:11:47 Jan-Hein Schouten

Is, volgens mij was mijn vader nou net een voor de dag ervoor zeg ik altijd, maar was hij nog psychotherapeut verbonden aan het aan het nip geloof ik en toen is hij benaderd door de avro en eind jaren 70 voor een of iets met teleac krachtige route komt om teleac was Natuurlijk een andere programma. Of Ik weet niet eens of het een programma was op initiatief. Maar wat is er met de avro eigenlijk om? Ik geloof op dinsdagavond of op maandagavond 11 uur of die assertiviteitstrainingen. Ja, en daarmee is Hij heeft hij eigenlijk een springplank gehad, zoals je eigenlijk niet tegenwoordige zoals hebt.

00:12:18 Jan-Hein Schouten

Een bedrijf opzetten. Toen heeft hij daar op een gegeven moment een vervolg aan gegeven Omdat het bedrijfs vragen kwamen van goh, kunnen jullie daar Misschien iets mee? Dus heeft in die zin eigenlijk ook de niet zozeer een mondigheid, maar wel de de vrijheid op het werk heel centraal gesteld.

00:12:31 Jan-Hein Schouten

En dat wassen zijn ogen dus assertiviteit, tegenwoordig persoonlijke effectiviteit heet, want het mag wat allemaal met de tijd mee, Maar dat is eigenlijk de start geweest voor hem en dus je Samen met Boris Nelis is hij op stap gegaan in het bedr.

00:12:45 Jan-Hein Schouten

Nou dubbeltje op zijn kant Natuurlijk links of rechtsaf, maar uiteindelijk is dat wel.

00:12:50 Jan-Hein Schouten

Het succes geworden. Wat het?

00:12:51 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nu is met zijn allen op de op de zolder folders likken of zo? Dat heb jij zelf ook echt gedaan of wat?

00:12:58 Jan-Hein Schouten

Ja, nee, Dat is geen verhaal dat je Wij hebben. Echt, ja, Waarom dat snee in je in je in je tong Omdat je dan ja moest er weer waren we die bruine enveloppen. Vroeger was je mailings inpakken was de daad der hoop hè de hoop dat het goed komt en dan ging je. Dan ging je dus aan de gang, dan had je de ene kant allemaal vol was en dan is dat allemaal ingestoken worden. Dan ging je ze dicht klikken, dan moesten vervolgens etiketteren praktisch naar de post en dan hopen dat het goed kwam. Ja, Dat was.

00:13:24 Jan-Hein Schouten

Waren mooie tijden eigenlijk. Het was heel, heel traag, maar heel.

00:13:28 Jan-Hein Schouten

Er zat veel romantiek in wel?

00:13:29 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja ja, en wist je toen al? Of was het toen al een soort van oh, dit wordt een groot succes, of was het toen echt gewoon een beetje?

00:13:35 Jan-Hein Schouten

Nee joh, wij wisten als kinderen totaal niet. We waren heel lang waar met hele andere dingen bezig. Het is helemaal niet zo dat wij in een ondernemersfamilie waren. Dat zijn we eigenlijk een beetje geworden.

00:13:45 Jan-Hein Schouten

Nee, mevrouw was gewoon psychotherapeut. Anne Schouten was Anne was logopediste, die gaf In de kelder en afspraken les aan Mensen die achterstand.

00:13:53 Jan-Hein Schouten

Hadden dus was heel rustig leven eigenlijk en toen ineens, ja, toen, toen ging mijn vrouw huizen werden de panden gekocht en toen moest er een keer ondernomen worden. Ja, Dat was.

00:14:01 Jan-Hein Schouten

Hartstikke leuk mooie.

00:14:02 Jan-Hein Schouten

Boeiende tijd, Maar het was niet zo dat het In de sterren geschreven stond. Nee.

00:14:06 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nee was er een soort doorbraak moment?

00:14:09 Jan-Hein Schouten

Broeden ze helemaal? Ja, dat kunnen we helaas niet meer vragen. Ik weet wel dat forbo Krommenie is een.

00:14:12 Jan-Hein Schouten

Klant geweest, die bij ons echt een een doorslaggevend.

00:14:18 Jan-Hein Schouten

Is geweest om een bepaald moment aan A naar B. Ja, dat waren eigenlijk twee klanten waar mijn vader altijd zei, nou, die twee klanten hebben ons echt.

00:14:26 Jan-Hein Schouten

Dat podium gegeven om het bedrijf te worden.

00:14:28 Jan-Hein Schouten

Wat we toen waren en waar we uiteindelijk op?

00:14:30 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Verder gegaan zijn. Jij hebt ook je eigen business opgezet, kun je dat eens schetsen hoe dat gegaan?

00:14:36 Jan-Hein Schouten

Is nou, Ik was weer een Nederlands.

00:14:39 Jan-Hein Schouten

Dat was Ik had communicatie en ik mocht eigenlijk tot 3 VWO geloof ik voor de voor de klas staan mijn vader.

00:14:44 Jan-Hein Schouten

Zei internet komt eraan. Nou, wij wilden toen helemaal niet zoveel met dat bedrijf te maken hebben.

00:14:49 Jan-Hein Schouten

Toen was het bijzonder dat internet zo opgebouwd was dat die websites allemaal losse paginas waren die achter elkaar werden gezet. En dat kwam heel erg overeen met.

00:14:58 Jan-Hein Schouten

Filmpjes schrijven je moest ook allerlei communicatie, moet je ook voor film, beeld en tekst en dat soort zaken?

00:15:05 Jan-Hein Schouten

Storyboard en dat soort zaken die kwamen eigenlijk allemaal Samen, dus Ik denk nou.

00:15:09 Jan-Hein Schouten

Het is een projectgroep die zal wel een domme worden. Nou, toen zijn we doorgegaan, dus eigenlijk veel fouten gemaakt. Oh ja joh, we dingen gingen aan alle kanten verkeerd, Maar dat ik dat kon ook in die tijd.

00:15:21 Jan-Hein Schouten

Maar zo ben ik rijk ingerold en Er zijn een aantal kantelpunten geweest in burnout Toen ik 26 was.

00:15:27 Jan-Hein Schouten

Wat ik dacht dat ik het allemaal zelf moest doen toen heb.

00:15:29 Jan-Hein Schouten

Ik de tip van mijn leven gehad?

00:15:31 Jan-Hein Schouten

Van zeg Maar de kompaan van mijn vader destijds niet boos, nee dus, maar zijn opvolger die zei Joh kom eens kom eens, dat gaat zo niet.

00:15:39 Jan-Hein Schouten

En dus Ik denk nou met je 27 krachtveld leven, Je moet.

00:15:42 Jan-Hein Schouten

Alles Laten zien toen.

00:15:44 Jan-Hein Schouten

Nog niet, maar had hij op deze manier, gaat het gewoon niet.

00:15:46 Jan-Hein Schouten

Laat het nou eens los en Dat is ook vaak echt wel Als het over groeien gaat, dan ga je het over loslaten hebben.

00:15:53 Jan-Hein Schouten

En toen zei die van neem Alleen maar betere Mensen aan dan jij. Nou, Dat was dan een tik voor mij info of neem talenten aan die beter kunnen worden, of faciliteer die Mensen om ook.

00:16:02 Jan-Hein Schouten

Beter te kunnen blijven of echt uit te komen, maar je met zijn allen komt. Nou, dat heeft mij zoveel opgeleverd.

00:16:08 Jan-Hein Schouten

Dat geeft mij ook een ontzettende drive voor ondernemerschap kunnen geven, Omdat ik het allemaal niet zelf.

00:16:13 Jan-Hein Schouten

Per se hoefde te doen.

00:16:15 Jan-Hein Schouten

Nou, dat heeft in geleid dat we op een gegeven moment ja met met 8 fantastische directeuren prachtige bedrijven opgezet hebben, alle facetten van internet.

00:16:25 Jan-Hein Schouten

En ook In de We zijn met bedrijven gehad in Rusland, in Moskou, Sint Petersburg en een beetje Shanghai uit als er waren overal Omdat het ondernemerschap voorop stond. En heel belangrijk was dat we daar ook hele fijne prettige goede.

00:16:38 Jan-Hein Schouten

Gedreven Mensen bij hadden.

00:16:41 Jan-Hein Schouten

Dat is tot 2016 geweest en werd ik bijna.

00:16:44 Jan-Hein Schouten

Krabbelde ik richting de 50. Het kwam er iets als Snapchat en toen heb ik het losgelaten. Toen kon.

00:16:49 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik het allemaal niet meer aan. Toen dacht ik van, nou, moet ik dit ook nog andere knie gaan krijgen of zo of?

00:16:53 Jan-Hein Schouten

Ja, Ik heb de internetwereld was echt wel een beetje niet t markt geworden en al meteen kwam er al een hele nieuwe route aan.

00:17:00 Jan-Hein Schouten

Ja, dus dat daar kon ik niks meer in.

00:17:03 Jan-Hein Schouten

Daar kon ik niet meer voorop.

00:17:04 Jan-Hein Schouten

Lopen? Nee nee.

00:17:05 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Welke rol speelde in vader erin nam die jou ook een klein beetje aan het handje van. Als je nou een bedrijf wil opzet, dan zijn dit de stappen en Je moet het zo en zo neerzetten. Of hoe?

00:17:12

We daar neer.

00:17:14 Jan-Hein Schouten

Bijzonder is dat dat dat lectric eigenlijk als projectgroep gestart binnenschoot ineens wat een heel conventioneel bedrijf is. Dat betekent gewoon conventioneel aanpak wel ondernemen, maar wel zorgen dat.

00:17:24 Jan-Hein Schouten

De debiteur staat op orde je bank stand op orde. Zorg dat je overleg structuur staan hoeft niet lang te praten, maar Als je praat zorg dat het doorgaat, want dat soort zeg Maar de ritme, de hartslag, de pols van Van het bedrijf. Dat moest op orde zijn.

00:17:39 Jan-Hein Schouten

En toen heeft hij daarin eigenlijk, dat heeft hij eigenlijk heel goed opgezet. Hij heeft ons dus niet in In de gekte van toen de millennium bubble er was in die tijd met burn rates. Dat heeft hij ons allemaal bespaard.

00:17:49 Jan-Hein Schouten

Daar heeft ons heeft ze heel veel betekend, maar hij had ook snel In de gaten.

00:17:53 Jan-Hein Schouten

Dat iemand licht zagen dat we niet voor onze egos moesten doen, maar voor het grotere goed. Toen heeft ie het losgelaten.

00:17:59 Jan-Hein Schouten

Toen af en toe gaf hij wel een duwtje. Hij kon heel goed normaliseren Als je zelf een vak er lag van jou, moet ik nou doen.

00:18:06 Jan-Hein Schouten

Of ik het nou niet doen? Wat bedoel?

00:18:08 Jan-Hein Schouten

Je daarmee normaliseren? Normaliseren is betekent eigenlijk gewoon het o.

00:18:12 Jan-Hein Schouten

Als jij je zorg uit dat iemand anders zegt, ja, maar joh rustig aan een beetje anders tegenaan kijken komt.

00:18:17 Jan-Hein Schouten

Wel goed doen, maar.

00:18:19 Jan-Hein Schouten

Ja, Dat was dus kon binnenkomen dat je bij een achterste voor naar binnen kwam en dan dan vloog je naar buiten van Energy. Dat kon hij.

00:18:25 Jan-Hein Schouten

Heel goed en Dat was eigenlijk niet zozeer inhoudelijk, maar ook ondernemerschap. Was die wel iemand?

00:18:31 Jan-Hein Schouten

Die met dat soort kleine touches, zoals ik dat.

00:18:35 Jan-Hein Schouten

Daar kon hij echt het ondernemerschap een deal geven, want als jij heel veel Mensen lopen te tobben terwijl het eigenlijk wel meevalt, vaak Als je het even deelt.

00:18:42 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Had jij ook compagnons in die andere bedrijven? Hoe zet je dat neer? Want je zei net van, We hadden 8 com of 8 directeuren of zo, maar je zet het echt als een apart bedrijf neer, want heel veel ondernemers die beginnen.

00:18:49 Jan-Hein Schouten

Ja ja ja.

00:18:54 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Gewoon en die.

00:18:55 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Heeft wel die die die denkt.

00:18:57 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik moet alles zelf doen, Ik ben zelf.

00:18:58 Jan-Hein Schouten

Ja bij 15 Mensen een grotere guit anime verkopen. Ja, ben je Niemand wil het kopen, want Omdat jij degene bent die de de klanten allemaal.

00:19:04 Jan-Hein Schouten

Kent dus.

00:19:05 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja ja.

00:19:05 Jan-Hein Schouten

Dat dus Als ik jou ergens een tip zou geven, het zo snel mogelijk een tweede persoon.

00:19:09 Jan-Hein Schouten

Aannemen die ook weer beter is op vlakken waar jij niet zo goed in bent.

00:19:13 Jan-Hein Schouten

En, Dat is eigenlijk de de basis geweest voor alle bedrijven die ik tot op heden heb mogen opzetten. Want de tweede persoon maakt, speelt de eerste altijd vrij en dan hangt het een beetje af van de samenstelling, wat dan het?

00:19:26 Jan-Hein Schouten

Het zwaartepunt van de eerste of de tweede persoon is, maar Als je dat ego los kan Laten, wat vaak is dat zo? Ja, Ik heb pakken gelegd, Ik heb mijn geld erin zitten om hypotheek eronder gezet putten.

00:19:35 Jan-Hein Schouten

We gaan tot een bepaalde grens en dan dan komt de sikkeneurig gheid, dan wil je niet meer dan dan zie je Mensen toch als kost in plaats van investeringen. Dat is een, daar kun je op wachten. Dat gebeurt, dat zie je heel veel.

00:19:46 Jan-Hein Schouten

En, het probleem is Alleen dat Mensen dan zo moe zijn dat ze dan ook niet echt veel waarde opgebouwd hebben, dus zo snel mogelijk die tweede persoon die beter is dan ja je aannemen.

00:19:53 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En wat gaat hij dan doen? Is dat zeg maar, want je kan iemand naast je aannemen.

00:19:56 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Dus stel, Ik ben heel goed.

00:19:57 Jan-Hein Schouten

Samen met directie voeren aandelen geven 20% maximaal of 30, maar net wat je.

00:20:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wil ja, Waarom niet fifty fifty?

00:20:03 Jan-Hein Schouten

Ja, nou krijg je een besluitvorming, altijd lelijke dingen en dan komt het wel weer daarin. Maar dat moet daar eigenlijk niet om gaan.

00:20:08 Jan-Hein Schouten

Ja, kijk, daar moeten Mensen ook geld inleggen, dus ja, daar hebben ze vaak ook niet, want dan krijg je. Dan krijg je een hele.

00:20:13 Jan-Hein Schouten

Financiële gesprek, dat wil je eigenlijk niet.

00:20:16 Jan-Hein Schouten

Dan geef ruimte aan die aan aan de personen die jou mee groot maken.

00:20:19 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nou even om dit nog verder uit te diepen. Ik heb een Podcast Agency ear heet het en ik doe het nu nog Alleen met met een groepje freelancers om me heen. Een volgende stap zou dan kunnen zijn, bijvoorbeeld een compagnon zoeken. Maar moet dat dan iemand zijn die mij aanvult of moet dat eigenlijk een kopie van mij zijn die dan?

00:20:40 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En dat ik dan weer eruit stap en iets anders ga doen ofzo.

00:20:43 Jan-Hein Schouten

Wat zou je advies niet of je erin wil blijven? Dat is Natuurlijk vragen, maar.

00:20:46 Jan-Hein Schouten

Als je.

00:20:46 Jan-Hein Schouten

Zegt, Ik wil het uitbouwen, Maar ik loop tegen bepaalde zaken aan. Dan zou ik vooral iemand aannemen die bepaalde dingen af kan dichten waar jij Misschien zo sterk in bent.

00:20:54 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, hoe zit het met verdienmodel? Want jij zegt heel makkelijk, ja, neem gewoon iemand aan. Ja, die kost wel 4000 per maand.

00:21:01 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Geld, wat voor rol speelt dat bij het opzetten over?

00:21:04 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Het Laten groeien.

00:21:04 Jan-Hein Schouten

Van een bedrijf van de fase af. Kijk, Je moet altijd een businessmodel hebben om het zo lang mogelijk vol te houden, hè? Dat het Dat is, Dat is en is niet zozeer mijn auto te kopen, maar volgens mij is.

00:21:13 Jan-Hein Schouten

Het volgens mij belangrijk dat je het lang volhoudt en dat je met de Vata Volkskrant. Dat gaat Natuurlijk veel veranderen. Mee kunt.

00:21:19 Jan-Hein Schouten

Maar Je moet wel je je businessmodel wel goed op orde hebben. Je moet het goed doorrekenen, terwijl het wel handig als er iets van recurring income in zit, hè, dus dat je altijd weet dat er dat je niet elke keer weer die one of moet verkopen. Dus podcast voor podcast is Natuurlijk heel vervelend en.

00:21:32 Jan-Hein Schouten

Heel lastig.

00:21:34 Jan-Hein Schouten

Maar je zou wel kunnen kijken van goh, wat kan ik in het in het speelveld van?

00:21:37 Jan-Hein Schouten

Podcast allemaal doen. Volgens mij heb je dat wel redelijk. Ik zag wat voorbijkomen. Heb je dat wel redelijk optocht trokken, dus Het is niet Alleen maar deze opname, maar.

00:21:46 Jan-Hein Schouten

Je kunt er wel meer mee. Nou, Er zijn Mensen die inderdaad postkast Studios verhuren trainingen geven. Je kunt Ik weet niet wat nog meer verdienmodel. Ja, Dat is Natuurlijk de meest lastige moment dat je een verdienmodel hebt dan, dan heb je eigenlijk alles in handen.

00:21:59 Jan-Hein Schouten

Maar het vinden van het verdienmodel en dat waar er waren ook herkend wordt door de markt. Dat is Natuurlijk iets wat de uitdaging is voor.

00:22:06 Jan-Hein Schouten

Velen ja maar.

00:22:07 Jan-Hein Schouten

Ja, Ik denk wel dat het.

00:22:09 Jan-Hein Schouten

Soms moet je ook even door het door het medium heen kijken. Wat blijft er dan over hè? Dus dan kijk je van nou.

00:22:15 Jan-Hein Schouten

Wat uiteindelijk is het kennis en In de vorm van een podcast.

00:22:19 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

De podcast is niet bedoeld Als het middel, dus dat ja, dat staat wel wat.

00:22:24 Jan-Hein Schouten

Ja, een ondernemersacademie kunnen beginnen.

00:22:26 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja ja.

00:22:27 Jan-Hein Schouten

Ja heeft in principe ondernemers hier aan aan de microfoon, dus.

00:22:29 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja en was jouw jouw eigen ondernemerschap ook een soort vlucht van? Ja, ik moet het even zelf gaan bewijzen.

00:22:34 Jan-Hein Schouten

Ja, Dat is wel altijd wel een dingetje, Natuurlijk, Omdat je.

00:22:38 Jan-Hein Schouten

Schouten ineens is Natuurlijk de naamgever van Jan Schouten en Boris Nelissen. Denk ik, oh jee, dan zullen ze allemaal wel denken.

00:22:42 Jan-Hein Schouten

Dat, hè? Maar dan leer je ook. Je leert op gegeven moment ook van ja en Dat is wel het geluk geweest dat ik succesvol was met vele anderen.

00:22:50 Jan-Hein Schouten

In de internetwereld.

00:22:52 Jan-Hein Schouten

Dat ik In de val dat?

00:22:53 Jan-Hein Schouten

Ja dat dat, dat kon dat je kon ik afleggen dat Mensen mij ook wel op op mezelf konden zien en beoordelen dat ik dacht, nou oké, hij kan het in plaats van daar komt de zoon van de baas.

00:23:03 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja ja.

00:23:04 Jan-Hein Schouten

Ja nee, dus er zat niet zozeer aan de gang bij dat ik het allemaal zelf moest.

00:23:08 Jan-Hein Schouten

Maar ik wil het wel, Delft.

00:23:08 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

We zouden ja en dat internationale, waar komt dat vandaan?

00:23:12 Jan-Hein Schouten

Ja, nieuwsgierigheid.

00:23:14 Jan-Hein Schouten

En een beetje provocatie, Dat was het China. Dat was voor mij echt een zwart gat.

00:23:19 Jan-Hein Schouten

Het is iemand, ja, Maar dat kan nooit. in China kun je nooit een bedrijf beginnen.

00:23:23 Jan-Hein Schouten

Nou, toen was ik echt binnen een week zat ik In de blauwe vogel van.

00:23:26 Jan-Hein Schouten

KLM.

00:23:26 Jan-Hein Schouten

En Ik had 4 jaar later had ik gewoon een bedrijf met een kantoor en Ik had.

00:23:30 Jan-Hein Schouten

Eerst mijn.

00:23:30 Jan-Hein Schouten

Eerste 5 medewerkers geen idee wat hij op dat moment moest doen, Maar dat maakte niet zoveel uit, want die waren toen nog heel goedkoop, dus dat kon allemaal wel.

00:23:37 Jan-Hein Schouten

Ja, en toen zijn we toch die wereld in gegaan, maar moeilijke wereldje nou, uiteindelijk is heel hard gegaan, maar een moeilijke klant.

00:23:43 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Maar jullie zijn nog steeds actief daar.

00:23:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Misschien is dat een goed bruggetje naar ondernemers vrouw, want bedrijf Schouten Nederland, waar waar zijn jullie nu?

00:23:54 Jan-Hein Schouten

Het bedrijf nu staat, is dat we eigenlijk van een van een relatief traditionele opleider. Zijn ons onszelf wel een beetje, maar niet een beetje. Hebben we ons echt wel ontwikkeld in een brede ontwikkel wagen en dat vind ik een heel lelijk woord.

00:24:04 Jan-Hein Schouten

Want Het gaat.

00:24:05 Jan-Hein Schouten

Om Mensen, maar wat wij heel belangrijk vinden, is dat wij Mensen die vooruit willen of een obstakel willen wegnemen. Vaak is dat ook gewoon groeien, hè? De muur wegnemen is, hè?

00:24:15 Jan-Hein Schouten

Dan wil je eigenlijk diverse vormen willen aanbieden waar die passend zijn voor de persoon die je hebt dat moment een stap wil maken.

00:24:22 Jan-Hein Schouten

Ze vinden bedrijfs bedrijfskunde van leren bij ons of je assertiever worden, dat kan nog steeds.

00:24:26 Jan-Hein Schouten

Bij ons, dat moet in diverse vormen kunnen worden aangeboden. Nou, dat vinden we eigenlijk belangrijk. Dus wat weg bij de one trick pony.

00:24:34 Jan-Hein Schouten

Want wonen is Natuurlijk gewoon. Ik heb een leraar, Ik heb een zaaltje, 8 Mensen erin factureren en Natuurlijk wel echt goed werk leveren. Maar we willen wat diversificeren en Dat is nu wat we doen. Door coaching aan bijvoorbeeld op een op een diverse vorm.

00:24:47 Jan-Hein Schouten

Afstandsonderwijs online learning SEC.

00:24:51 Jan-Hein Schouten

Ben uitgeverij dus dat hele speelveld proberen we in die zin af te dekken af te dekken, ja.

00:24:55 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, die zijn zeg maar. Van Samen folders liggen op zolder naar 300 medewerkers en dan nog die partners die 750 freelancers. Wat doe je precies?

00:25:05 Jan-Hein Schouten

Nou, Je moet je voorstellen, We zijn bijvoorbeeld in Company.

00:25:09 Jan-Hein Schouten

Trainen mij van bijvoorbeeld in ja in 60 landen, dus die Mensen voor een multinational komen bij ons die.

00:25:13 Jan-Hein Schouten

Zegt joh.

00:25:15 Jan-Hein Schouten

Ik heb bijvoorbeeld een aantal van heel pragmatisch zijn winkels zeggen, nou ja, We hebben heel veel winkels in In de wereld.

00:25:23 Jan-Hein Schouten

En ja die Mensen die hebben te maken met leidinggeven op de werkvloer. Dat is een hele andere manier van leidinggeven op kantoor of je hebt te maken met agressie.

00:25:30 Jan-Hein Schouten

En, We willen eigenlijk dat we een bepaalde leider gaat met elkaar om kunnen ontwikkelen, dus wij brengen wat in vanuit We hebben het zijn best zo goed mogelijk kunnen overbrengen, bedrijf waarin specifieke zaken in maak een prachtig programma, Maar dat moet dan uitgerold worden.

00:25:42 Jan-Hein Schouten

En daar ben ik eigenlijk nog heel trots op dat het zijn echt 10.000 en Mensen die we trainen.

00:25:47 Jan-Hein Schouten

61 landen gaan we, Ik kan ze niet.

00:25:50 Jan-Hein Schouten

Alle 60 opnoemen.

00:25:51 Jan-Hein Schouten

Maar dat gaat gewoon goed. Dat gaat gewoon goed, dus die Mensen die daar zijn kleine reisjes die die Mensen afleggen dat dat dat dat van A naar B gewoon goed gaat.

00:26:00 Jan-Hein Schouten

Ja, dat vind ik prachtig.

00:26:01 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Welke rol speelt, zien er dan nog in het geel?

00:26:04 Jan-Hein Schouten

China hebben eigenlijk van een. Er was een ja, een volle onderneming van ons. Die hebben op een gegeven moment Omdat die afstand te groot werd toch lastiger land was om te lezen. We moesten echt wel voeten op de grond hebben.

00:26:15 Jan-Hein Schouten

Nou, dan krijg je Natuurlijk ook weer met Als je het lokaal management hebt, weet je ook niet wat of het nou valse urgenties. Ik weet niet of.

00:26:20 Jan-Hein Schouten

Je bekend bent dat zoiets, Maar dat ze dus heel erg pleasent zijn.

00:26:23 Jan-Hein Schouten

Of dat ze echt vol gaan runners like you owned dat gevoel.

00:26:28 Jan-Hein Schouten

Hebben we besloten met een met een hele goede partner, die eigenlijk bij ons ook directeur was. Nederland Nederlandse ondernemer ook uit het speelveld. Die is daar met zijn vrouw naartoe gegaan. Die is daar gaan wonen en toen heb ik gezegd, nou ja, Het was hier echt wel open voordat ze voor dat vraagstuk, dus We hebben hele mooie verhouding afgesproken waarbij het ondernemerschap nadrukkelijk ook en het meerderheid bij hem ligt.

00:26:48 Jan-Hein Schouten

En bij een minderheid hebben?

00:26:50 Jan-Hein Schouten

Zodat we wel goed kunnen blijven samenwerken en partnerships zijn leuk, maar Als je echt moet, echt.

00:26:54 Jan-Hein Schouten

Wel gedeeld belang hebben.

00:26:56 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Hoe ziet jouw werkweek daar eigenlijk uit? Want je bent bestuursvoorzitter Als ik interviews over leest, dan denk ik, oh, bestuursvoorzitter klinkt als heel eerlijk ook een tikkie saai hè? Je moet met al die belangen een beetje politiek bedrijven. Dat staat voor mij een beetje ver af van gewoon lekker ondernemen, innovatie, pionieren en wat je vader ook graag deed. Hoe ziet jouw werkweek eruit en wat wat vind je het leukste aan wat?

00:27:00 Jan-Hein Schouten

Ja ja.

00:27:23 Jan-Hein Schouten

Je doet Ik ben niet eens zo heel erg druk in die zin van.

00:27:27 Jan-Hein Schouten

In principe heeft de organisatie ook opgebouwd dat we hele capabele directies hebben.

00:27:32 Jan-Hein Schouten

Die moet je ook niet storen, hè? Je moet ook niet elke keer met je leiderschap komen binnen binnenvallen. Als Mensen er helemaal niet is, net bezig zijn met hun met hun eigen strategie.

00:27:41 Jan-Hein Schouten

Dus wat ik doe zien van altijd zorgen voor de mens. Dat betekent aardig heel veel sport en. Dat is niet zozeer Omdat ik heel graag een sport sportief wil zijn, Maar dat het wel belangrijk is om een geest fris te houden. Sommige Mensen mediteren ik sport graag.

00:27:53 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat doe je dan een beetje?

00:27:54 Jan-Hein Schouten

Ja fit is gewoon daar heel ordinair gewoon bezig zijn en Dat is één dus die, dat doe ik vaak In de week.

00:27:54 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

In de Jumbo ja ja.

00:28:00 Jan-Hein Schouten

En dan ja, dan ga ik eigenlijk. Ik trek veel met mijn Kompaan Paul Hinssen op om.

00:28:06 Jan-Hein Schouten

Goed te kijken.

00:28:08 Jan-Hein Schouten

Gaat, kunnen we nog Mensen helpen, kunnen we nog ondernemingen helpen om gevraagd, dan wel gevraagd en we proberen echt veel inspiratie op te doen. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Als je mij vraagt, hoeveel uur ben je per week op kant?

00:28:21 Jan-Hein Schouten

€ 20, maximaal.

00:28:23 Jan-Hein Schouten

Ja en daartussen heb je Natuurlijk ook van aandeelhoudersvergaderingen, links en rechts dus.

00:28:27 Jan-Hein Schouten

Je moet je ook niet vergissen. Ik geloof dat Steve jobs de man was.

00:28:30 Jan-Hein Schouten

Altijd in het zwart?

00:28:30 Jan-Hein Schouten

Was en Mensen zeggen dat het te maken had, Omdat hij dan geen keuze hoefde te maken wat hij aan moest met je maken, zoveel Energy hebt om keuzes te maken op een dag.

00:28:39 Jan-Hein Schouten

Als je dan de hele dag rondloopt, stoppen Mensen ook eigenlijk met zelf besluiten te nemen, zo leggen ze een.

00:28:45 Jan-Hein Schouten

Ja, dat kun je vaak helemaal.

00:28:46 Jan-Hein Schouten

Niet Omdat je dan?

00:28:48 Jan-Hein Schouten

Niet alles kan overzien, dus die zin is het ook heel goed. Als die Mensen zelf in Nederland worden om.

00:28:54 Jan-Hein Schouten

Keus zelf te maken en Ik heb ook helemaal geen zin om Mensen voor de voeten te lopen. De beste interessante vraagstuk van hoe erin en eruit, Zonder dat je dus dat optimaliseren van je eigen aanwezigheid en je leiderschap Dat is.

00:29:07 Jan-Hein Schouten

Dat is eigenlijk de uitdaging.

00:29:08 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja en wat was de reden dat jij van de 3 Kids zeg maar of de 3 kinderen?

00:29:14 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Die rol krijg ben je dan?

00:29:17 Jan-Hein Schouten

Ja, dat ik deze, dat ik deze functie niet heb, bedoel je nou?

00:29:20 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nou, Omdat je doet het nu Natuurlijk Samen met je zusje en je broertje.

00:29:23 Jan-Hein Schouten

Ja, broer en zusje, nou ja, aan de aandeelhouder Natuurlijk van het bedrijf in die zin, ja, Maar we hebben ook wel gezegd dat Iedereen naar de vrijheid heeft om te doen waar die zin in heeft en waar die goed in is waar die zin in heeft, denk ik wat?

00:29:34 Jan-Hein Schouten

Wat vliegen fluit terug, maar gewoon dat je gewoon. Je hoeft niet per se in het bedrijf percé te werken.

00:29:41 Jan-Hein Schouten

Dus mijn broertje en broer is op dit moment bezig om daar een bepaalde afwegingen te maken, Omdat die vanuit zijn aandeelhouderschap toch al heel erg betrokken is en dat het eigenlijk ook door onze onze onze bloed gaat.

00:29:50 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Dus, maar jullie hebben niet met zijn 3 ën ten dagelijkse leiding tenminste dat dat dat begreep ik een artikel wat ik las van.

00:29:54 Jan-Hein Schouten

Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee.

00:29:57 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Met zijn driekoppige bestuur of zo, jij bent gewoon actief en.

00:29:59

Nee nee.

00:29:59 Jan-Hein Schouten

Nee dat.

00:30:01 Jan-Hein Schouten

Samen met Paul Hinssen daarna omheen hebben we een Ringbaan. Mensen Zonder dat al te veel in functies hangt en zeggenschap hangt, probeer je gewoon te voeden. Je hebt altijd een man of 20 dan 30 man.

00:30:10 Jan-Hein Schouten

Die die.

00:30:10 Jan-Hein Schouten

Ja die meedragen Natuurlijk, Iedereen draagt mee, Maar dat is echt ook bepaalde verantwoordelijkheid hebben.

00:30:17 Jan-Hein Schouten

En dan hadden we vroeger zus Natuurlijk heel erg bij Marieke, die gaat aan de slag. Die is aan de slag nu bij competentie. Dat is heel erg interessant voor coaching, trainersopleiding die we internationaal ook uitrollen.

00:30:28 Jan-Hein Schouten

Daar heeft ze ons. Dat is ontzettend succesvol in op dit moment, dus dat vind ik Alleen maar hartstikke leuk. En als ze over 2, 3 jaar zegt Nou goh weer iets anders. Of Misschien is het goed dat iemand anders.

00:30:36 Jan-Hein Schouten

Mij vervangt Omdat die beter is en blijft wel een beetje lichtvoetig met elkaar.

00:30:40 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, dan heb je ja, heb je het gevoel dat je zelf weg zou kunnen Als je.

00:30:41

Ja een.

00:30:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Zou willen, zeker?

00:30:49 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En, Waarom zit je er dan?

00:30:50 Jan-Hein Schouten

Oh nu weg zou kunnen.

00:30:52 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nou ja, ik bedoel, het kan je ook een beetje In de schoenen geschoven worden. Van ja, iemand moet het bedrijf gaan leiden. Nou, we pakken degene die het meest geschikt is, die gaat dan Maar de kar.

00:30:55

Nou ja.

00:31:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Trekken hard.

00:31:01 Jan-Hein Schouten

Nou, Ik denk dat moment allemaal redelijk Natuurlijk was toen het gebeurde.

00:31:05 Jan-Hein Schouten

Ik zou ook niet weg kunnen. Ik denk dat het bedrijf zal echt wel doorgaan. Hoor lijkt mij wel, dus in die zin kan ik zeker weg. Is het gewenst?

00:31:13 Jan-Hein Schouten

Nu voor mij? Nee, niet, maar over 4 5 jaar zou dat zo anders kunnen zijn.

00:31:19 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En, wat vind je zo leuk?

00:31:21 Jan-Hein Schouten

En met leuke Mensen goede dingen doen.

00:31:25 Jan-Hein Schouten

Dat vind ik echt ook leuk. Gewoon de Energy van dingen kunnen mislukken met dingen kunnen lukken, Maar dat is eigenlijk.

00:31:30 Jan-Hein Schouten

Natuurlijk belangrijk dat er meer dingen lukken, Maar het mooiste is Natuurlijk dat je Samen bij elkaar bent. Even torie volgens mij ligt hier een kans of een vergeet een groep of stel je voor dat.

00:31:40 Jan-Hein Schouten

Nou, dan ga je daarmee aan de gang.

00:31:41 Jan-Hein Schouten

Dat is prachtig, ja.

00:31:43 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat is jouw grootste kracht als ondernemer? Denk?

00:31:45 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Je en, je hebt soms Mensen die zijn enorm visionair, hè? Die kunnen heel ver In de toekomst kijken. Je hebt Mensen die waar waar zit voor jou, de x factor.

00:31:49 Jan-Hein Schouten

Nou ja dan nee.

00:31:53 Jan-Hein Schouten

Ik denk dat ik Mensen heel erg. Ik hoop hier nog wat ik Mensen heel erg het echte gevoel kan geven dat ik in zijn geloof.

00:31:59 Jan-Hein Schouten

En dat ik het niet erg vind als Als het misgaat, Maar het moet wel op basis van.

00:32:04 Jan-Hein Schouten

Een bepaalde mate van lef en niet op ego Als het echt het ego gaat zijn, dan ben ik ook wel een taaie hoor, dan kan ik daar wel. Dat is mij hoor. Lees ook, geweest is Natuurlijk, Maar ik denk dat dat.

00:32:15 Jan-Hein Schouten

Dat dat Misschien wel crème en kracht is, dat we.

00:32:17 Jan-Hein Schouten

Ook niet.

00:32:17 Jan-Hein Schouten

Bang, maar wel even gewoon eerst even goed zorgen dat we alles hebben afgedekt en dan ga maar dan maakt het niet uit of het mislukt.

00:32:25 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, Ik kan me ook Mensen van buiten wel eens naar je toe van hé. Ik heb een bedrijf In de In de.

00:32:31 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Educatie en wil je investeren of wil je je kopen Omdat ze.

00:32:36 Jan-Hein Schouten

Oh, Natuurlijk. Ja ja.

00:32:39 Jan-Hein Schouten

Ja ook onderneming krijgt die vragen wel eens of je wordt gebeld door intermediairs die zegt, goh, Ik heb.

00:32:43 Jan-Hein Schouten

Een interessante propositie.

00:32:45 Jan-Hein Schouten

Onlangs ook, ik zal jou overgenomen.

00:32:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja oh ja, is dat? Oh ja, Dat is een online platform, toch? Dat je.

00:32:49 Jan-Hein Schouten

Ja is een platform van Van ja wat we nu voornamelijk ingezet voor assessments. We Natuurlijk fascinerend is dat we.

00:32:55 Jan-Hein Schouten

Dat was wel een van de dingetjes die wij nog heel erg misten. Nou niet het dingetje dus Misschien wel echt het fundament waar veel Mensen praten over talent en talentontwikkeling. Maar ik zou het niet echt weten wat mijn talent is. Ik weet wat nog wat waar ik me fijn bij voel, ben je gewoon echt. Kun je objectiveren van nou, dat kun je wel en dat.

00:33:11 Jan-Hein Schouten

Moet je Misschien?

00:33:12 Jan-Hein Schouten

Wel eens wat minder willen. Nou dat kunnen zij heel goed in kaart brengen en Dat is Natuurlijk de basis van Van ontwikkelen.

00:33:18 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, wat moet je doen om jou zeg maar over de rooie te kruisen?

00:33:22 Jan-Hein Schouten

Ja minderwaardig doen over Mensen, ja?

00:33:27 Jan-Hein Schouten

Dat heb ik overal met ze laat Duncan doen. Of dat Mensen.

00:33:33 Jan-Hein Schouten

Ze beter voelen Omdat ze knapper zijn, bijvoorbeeld of dat ze denk.

00:33:39 Jan-Hein Schouten

Dat is een gaaf. Zijn jou daar daar daar, zodat ik nou elke dag op straat bon je heb. Maar ik kan daarmee kan me daar echt druk over maken? Ja.

00:33:45 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, ja, en bij de je nou, je zei Van, Ik ben niet van pappen en nathouden, dus dat die vaderfiguur die gezellig zou Iedereen een beetje knuffelt. Dat is het in ieder geval niet, maar met gestrekt been erin. Hoe ziet dat er bij jou uit?

00:33:59 Jan-Hein Schouten

Ja dan dan dan ga je echt wel even. Kijk, je geeft Natuurlijk allemaal kansen hè? Dus op een gegeven moment probeer je het op hetzelfde pagina te komen. Dan probeer je jouw beeld een kans te geven dan Misschien het andere beeld. En je hebt Natuurlijk de feiten beelden en beelden en feiten nou eens even, wat is je in bepaalde situatie waarbij de cijfers niet helemaal datgene brengen brengt wat je voor ogen had dat ik het aan de ene kant had verdedigen en de andere zegt ja, maar hebben helemaal geen tijd voor dus ja, dan zeg je op een gegeven moment, ja, dan moet je wat wat wat wat wat straffer in je woorden zijn. Het is niet zo dat ik Mensen op staande voet ontslaan, heb ik nog nooit gedaan.

00:34:31 Jan-Hein Schouten

Dat het dat dat niet, maar je gaat wel.

00:34:34 Jan-Hein Schouten

Ook die andere kant Laten zien, want Mensen hebben over het algemeen toch wel de neiging wat meer in het midden te gaan zitten, wat ook goed is, Maar het is niet altijd goed.

00:34:44 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, en wat doe je dan bijvoorbeeld?

00:34:46 Jan-Hein Schouten

Ja mijn waarheid geven?

00:34:48 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja dan bel je iemand op of je plant een gesprek, of.

00:34:51 Jan-Hein Schouten

Nee dan dan.

00:34:51 Jan-Hein Schouten

Altijd wel fysiek hoor dan altijd, fysiek, nooit bellen, maar gewoon ********. Kom op, nou ga je niet meer papa nat houden heb.

00:34:57 Jan-Hein Schouten

Door, want dat wilde we toch?

00:35:01 Jan-Hein Schouten

Hè, dus dat je ook het gevoel hebt waar je probeer nog even weer terug te gaan naar datgene het mag mislukken, maar niet je gaat niet gewoon slapend en het ravijn toe. Kom op.

00:35:10 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Interessant, wat was je meest glorieuze moment tot nu toe in je ondernemerschap?

00:35:17 Jan-Hein Schouten

Ik denk de eerste grote klant bij Electric.

00:35:21 Jan-Hein Schouten

Ja als piano note ziet ferris, wij waren internet bouwen en wij bouwden Alkmaar websites. Tot daar was het toen orde van grootte 20.000 gulden, Maar dat konden we onze expertise niet helemaal kwijt. Wij hadden ook echt wat dromen over virtual communities toon en dat soort dingen.

00:35:36 Jan-Hein Schouten

En toen kwam het berichtje van mijn toenmalige partner binnen van de Eagle has landed. En Dat was echt een klant die 10, 15 keer zo groot was.

00:35:45 Jan-Hein Schouten

En, Dat was eigenlijk het begin van eigenlijk alles. Daarmee kwam alles. Er kwam, de content, kwam de hosting met Soester opleiding hebben. Wij konden daar ons creatieve ei in kwijt en zo zijn we eigenlijk. Dat was.

00:35:57 Jan-Hein Schouten

Eigenlijk achteraf gezien begin van alles.

00:36:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, maar hoe lang moest je wachten op dat moment?

00:36:03 Jan-Hein Schouten

Nou een jaar of 2 3 ja had hartstikke jaloers keken we naar andere bedrijven uit Amsterdam.

00:36:09 Jan-Hein Schouten

Die gave clubs zaten wij in Zaltbommel te wachten tot het tot ons kwam. Maar goed, We zijn er wel heel goed overeen gekomen. Daarna hoor.

00:36:18 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wat was je zwaarste moment?

00:36:21 Jan-Hein Schouten

Ik heb het overlijdens meegemaakt op mijn werk. Dat was dan eigenlijk wel altijd wel heel heftig. Kijk ze, eigenlijk gaan er dingen mis.

00:36:30 Jan-Hein Schouten

Altijd overal bij Iedereen, hè? BNM aan lees de Financieel Dagblad of bedrijven vallen om of bepaalde onderdelen worden opgeheven. Dat is bij ons niet anders.

00:36:40 Jan-Hein Schouten

Dat vond ik allemaal wat Dat is allemaal niet zo spannend, maar als echt Mensen overlijden, dus gewoon Mensen die gewoon bijvoorbeeld hebben het lieve mooie collega’s verloren.

00:36:51 Jan-Hein Schouten

Ja die eigenlijk normaal lawaai ze op basis van hun leeftijd absoluut nog onder ons zouden moeten zijn dat dat gewoon te maken met ziektes of.

00:36:58 Jan-Hein Schouten

Een operatie die verkeerd uit.

00:37:00 Jan-Hein Schouten

En, dat vond ik echt heel heftig. Dan zie je de impact op zo’n community dat.

00:37:03 Jan-Hein Schouten

Vond ik wel, dus Dat was voor mij het zwaarst.

00:37:05 Jan-Hein Schouten

Want dan?

00:37:06 Jan-Hein Schouten

Ben je niet Alleen collega kwijt of iemand mij ook close mee was.

00:37:11 Jan-Hein Schouten

Ja dan ben je ook aan eens wat? Ja, dan moet je ook echt die familie weer rustig zien te krijgen en Dat is een klinkt heel egoïstisch Misschien, maar je krijgt een hele andere rol dan dan sta je daar.

00:37:20 Jan-Hein Schouten

Ja, dat vond ik heel.

00:37:21 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, hoe ga je eigenlijk om met al die ogen die op jou gericht zijn? Want ik doe het nu ook, hè? Ik ga jouw vragen, jij zit in die rol en hè, We willen het allemaal van jou weten en zal jij denkt ja, Ik weet het ook niet. Ik doe ook maar wat. Ik ben wel aan het wisselen, maar.

00:37:32 Jan-Hein Schouten

Wie heet ja.

00:37:36 Jan-Hein Schouten

Ja, nee, maar goed, Dat is Natuurlijk het grote geheim is dat Iedereen Natuurlijk aanbeden, maar uiteindelijk zijn we eigenlijk allemaal ergens begonnen. Op veertienjarige leeftijd speelde waarschijnlijk met elkaar op de camping, dus in die zin is er niet zoveel veranderd. Alleen wordt op een gegeven moment kant op geduwd. Ik heb daar bij FC Den Bosch heel sterk.

00:37:50 Jan-Hein Schouten

Meegemaakt waar ik?

00:37:51 Jan-Hein Schouten

Het echt vervelend vond, waarbij publiek bezet werd.

00:37:55 Jan-Hein Schouten

Als ondernemer heb ik er helemaal geen.

00:37:56 Jan-Hein Schouten

Neem me mee, ik voel die druk ook niet. Het is Natuurlijk wel vervelend als Mensen Als je ook in nee wil verkopen Omdat Iedereen maar gesponsord moet worden in het Als je een kleine gemeenschap werkt.

00:38:07 Jan-Hein Schouten

Als je dan nee zegt dan Omdat je zegt, nou, Het is even genoeg ofzo, of ik geloof niet zo in datgene wat je aan het doen bent.

00:38:14 Jan-Hein Schouten

Dat, dat geeft wel het publiek, Maar ik ben er voor de rest heel soepel onder geworden. Ik heb daar Toen ik een jaar of 35 was wel heel veel last van gehad. Ook echt het gevoel dat Iedereen mij volgde.

00:38:22 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nu niet meer. En wat was er dan anders tussen toen en nu?

00:38:26 Jan-Hein Schouten

Ja is gewoon, denk ik dan vlieguren dat je op een.

00:38:29 Jan-Hein Schouten

Ja ze voelt ook heel belangrijk wat Mensen van me vonden en ze niet zo dat ik nu denk, nou, Ik ben.

00:38:35 Jan-Hein Schouten

Nu een soort asociaal geworden, Maar het is niet meer leidend in mijn gedrag, dus Ik heb die codependency wel een beetje.

00:38:41 Jan-Hein Schouten

Achter me gelaten, ja?

00:38:43 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik heb een aantal dilemma’s die kan je voor wil leggen. Het zijn er ongeveer 10.

00:38:49 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Je mag kort antwoorden Nuanceer mag achteraf Ik ben goed in geld verdienen of Ik kan nog wel wat leren over geld verdienen.

00:38:56 Jan-Hein Schouten

Ik ben goed in geld voor.

00:38:58 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie je bent.

00:39:02 Jan-Hein Schouten

Elke dag een beetje beter worden?

00:39:04 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik wacht te delegeren of ik doe het liever zelf.

00:39:07 Jan-Hein Schouten

Ik kan goed delegeren.

00:39:09 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor mij geen enkel probleem.

00:39:14 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ik wil safaris gevonden, worden diner met familie of een nieuwe klant binnenslepen, een nieuwe klant binnenslepen met.

00:39:21 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Familie de stekker ergens uit trekken of doorgaan.

00:39:25 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Tot het pijn doet?

00:39:26 Jan-Hein Schouten

De walschot straks, hè de stekker eruit.

00:39:28 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Oké vul verkoper van een slechte training of weinig verkopen van een goede training.

00:39:33 Jan-Hein Schouten

Nee laatste weinig van goed.

00:39:35 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

China nog groter maken of Amerika veroveren?

00:39:38 Jan-Hein Schouten

Dan maar Amerika veroveren.

00:39:40 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Oké nog meer bedrijven In de groep of juist minder bedrijven In de groep.

00:39:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

OK.

00:39:47 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nog meer werken of nou, je werkt niet zo, maar nog meer werken of nog meer ontspannen.

00:39:52 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Nou nog meer werken het bedrijf kan verkocht worden.

00:39:56 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ga je gang.

00:39:57 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Bedrijf kan verkocht worden of het bedrijf gaat sowieso naar de volgende generatie.

00:40:02 Jan-Hein Schouten

Bedrijf kan verkocht worden.

00:40:06 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Even kijken de stekker ergens uit trekken. Waarom?

00:40:09 Jan-Hein Schouten

Ja, je hebt altijd een eigen om te lang door te gaan Natuurlijk, hè? Dat is iets van.

00:40:14 Jan-Hein Schouten

Dat leer je op een gegeven moment ook, hè? Het is altijd beetje onderhandelen met jezelf, dus wanneer ga je? Daar komt het ego weer het geloof wat je erin had en de werkelijkheid die er vandaag is en soms te. Ik heb ook bedrijven gehad waarvan je dacht, ja, daar hadden we eigenlijk allemaal zien aankomen.

00:40:27 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Op bijvoorbeeld.

00:40:30 Jan-Hein Schouten

Ja vooral het internettijd hem voor ze me bedrijf gehad waar je dacht van nou dat verdienmodel. Dat komt eigenlijk helemaal niet van de grond en Het was een soort platform voor mode geloof ik. Dat was een soort spin off wat ze leuk vonden.

00:40:41 Jan-Hein Schouten

Dat het dat, dat hadden we gewoon eigenlijk Misschien al na 3 4 maanden moeten killen.

00:40:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Zijn er nu dingen waarvan je denkt van nou, Ik kan Natuurlijk niet publiekelijk nu zeggen van, Dat is de zwakste schaap in mijn puber, maar.

00:40:53 Jan-Hein Schouten

Nee, nou ja, je mag het vragen, maar.

00:40:56 Jan-Hein Schouten

Nee ik, Ik heb nu niet het gevoel dat er Ik denk dat wij wel goed zitten nu, Maar het verleden hebben we ook wel eens nou bijvoorbeeld burnin, was dat er echt 1 grote tegenvaller geweest? Ja, burnin was eigenlijk een een hele mooie methode om Mensen binnen 3 maanden. Ja, dat klinkt dan zo een beetje zon. Mister Fixit maar.

00:41:12 Jan-Hein Schouten

Of een burn out af te komen. Dat was een fantastisch programma, onder andere met Albert Sonnevelt, opgezet uit zaltbommel.

00:41:20 Jan-Hein Schouten

Maar de markt herkende het niet, Dat is, Dat is bijzonder. Wij konden eigenlijk voor 10% van de kosten van een gemiddelde burn out kost.

00:41:27 Jan-Hein Schouten

Konden wij gewoon Mensen gewoon echt weer gefikst krijgen. Of kijk, je hoeft niet terug te komen in je eigen functie, Maar dat je weer op jezelf staat en dat je dan weer een keuze kan maken op kracht in plaats van dat je werkelijk helemaal ondersteboven geblazen wordt door het leven wat op je afkomt. Nou dat, dat vond ik zo verbazingwekkend. Burn out duurt gemiddeld 1,5 jaar in Nederland, maar als Mensen uit beeld zijn interessante werkgever over het algemeen niet.

00:41:48 Jan-Hein Schouten

En ook niet de armoede is dus je mag er niet bij als werkgever. Dat vind ik fascinerend verhaal. Van Waarom moet dat 18 maanden gemiddeld duren?

00:41:57 Jan-Hein Schouten

Dat vond ik jammer dat dat niet lukt en hij wijkt er lang doorgezet, Maar dat had dan.

00:42:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ook wel weer heel veel geloof achter je zei, Ik kan kan nog wel een bedrijf bij. In de groep is er een een kans In de markt of een groot probleem waarvan je zegt Van hé, daar zou ik nog wel eens. Daar zou ik.

00:42:12 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Wel, een bedrijf bij willen verschillen.

00:42:13 Jan-Hein Schouten

Dat brunon, We hebben het er net over. Dat blijft Natuurlijk fascinerend. Wel stress, ik begreep vandaag.

00:42:19 Jan-Hein Schouten

Van TNO wordt een onderzoek gedaan. 1,6 miljoen Mensen lopen op het randje van oververhitting.

00:42:25 Jan-Hein Schouten

Ja is, vind je dat? Vind je dat Mensen vinden wij dat normaal dat Mensen er zo bij moeten lopen, vind ik heel fascinerend. Als beroepsbevolking is niet zo groot, is dan ook nog 1 keer 20%, ongeveer 15 tot 20% op het randje van omvallen, dus dat dat blijft me fascinerend. Dus die die die stress hoek overmatige stress hoek bedoel ik in dit geval burn out.

00:42:45 Jan-Hein Schouten

Ja dan dan dan moeten wij iets gaan betekenen.

00:42:47 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, wat zijn je ideeën daarbij?

00:42:49 Jan-Hein Schouten

Preventie van heel belangrijk en Natuurlijk ook wel nou coaching slagen.

00:42:54 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Iets met fysieke locaties zou het kunnen?

00:42:56 Jan-Hein Schouten

Ja, Dat is wel interessant. Ik heb daar wel over nagedacht, niet zozeer dat je. Ja, Je kunt een kasteel erg.

00:43:00 Jan-Hein Schouten

Is een in Drenthe pakken en dan naar Iedereen toe gooien, Maar ik ik wat ik bijzonder vind is dat Mensen ook vaak open moeten staan voor het feit dat ze denken, hé ********, volgens mij kan ik u een stap maken door dingen los te Laten of iets aan te leren.

00:43:14 Jan-Hein Schouten

En wat ik ook zie, is dat dat de de markt die zich wat meer richt op ja, Ik weet niet of dat allemaal maar op vrouwen mag ik dat zomaar zeggen tegenwoordig of of Mensen niet mannen, dus niet de zachte kant meer de yoga kant die de zwaar spirituele kant die is goed vertegenwoordigd ook in In de zomer, terwijl Mensen dan vaak openstaan en Als je aan de andere.

00:43:34 Jan-Hein Schouten

Want kijk, Ik denk ja, Er zijn ook heel veel mannen die iets voelen. Die ondernemers zijn die ook de druk voelen, moet allemaal lukken. Elke dag, hè? Het moet ook elke dag nog goed komen, denk ik. Ja, dat zou Misschien ook nog wel iets kunnen zitten.

00:43:46 Jan-Hein Schouten

En dan maak je uit of de man of een vrouw is overigens, Maar de specifiek.

00:43:50 Jan-Hein Schouten

Voor de ondernemers die je ook een beetje kunnen normaliseren, dus even afstomen afblazen van oh, Ik had zo lastig gesprek met die persoon of best wel bang dat die weggaat, want Als het niet weggaat dan.

00:44:00 Jan-Hein Schouten

Dan vind ik ook wel interessant, maar er valt Natuurlijk vreselijk veel te doen.

00:44:04 Jan-Hein Schouten

Of je nou echt Mensen nog uit hun?

00:44:07 Jan-Hein Schouten

Wij merken we bij Schouten eens is dat overnachten, bijvoorbeeld allebei, Dat is, dat gebeurt al bijna niet meer, dus met trainingsblokken vroeger was.

00:44:12 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

OK.

00:44:13 Jan-Hein Schouten

Dat wel zo.

00:44:16 Jan-Hein Schouten

Maar de markt is eigenlijk wel toe dat we ’s avonds allemaal wel graag.

00:44:18 Jan-Hein Schouten

Naar huis willen, Dat is ook.

00:44:19 Jan-Hein Schouten

Prima, maar hoe komt dat dan? Ja, Ik denk dat dat gewoon werkend privébalans toch wel belangrijk is, terwijl dat wel jammer is, want de magie van.

00:44:30 Jan-Hein Schouten

Een training is ook vaak even na na zijn training dat je een avondklok hebt dat je nog even een kop koffie of een bol of een wijntje. En dan zijn vaak de echte gesprekken wordt echt wel bezig bij een bij een opleidingstraject, want dan Laten Mensen wat meer los.

00:44:44 Jan-Hein Schouten

Vaak zit je toch in een bepaalde rol in zo een best.

00:44:46 Jan-Hein Schouten

Wel stevige opa.

00:44:47 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja dat.

00:44:48 Jan-Hein Schouten

Leidingen zijn het.

00:44:48 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, dan wordt het nou het woord wat bij mij opkomt, dus zeg maar transformatief dus hè? Als je ook ook al heb je maar een overnachting met Mensen, toch? Nee, Ik wil niet zeggen, je ziet elkaar in in in je pyjama, zeg maar maar.

00:45:03 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Het geeft een andere beleving dan.

00:45:06 Jan-Hein Schouten

Dan komt de mus daarachter weer even tevoorschijn, want die even naar huis gebeld, golven ze met jou. Oh, waar woon je krijgt net even wat meer ontspanning en dan teveel Mensen zichzelf ook wat meer te geven op het individuele niveau? Nou, Het is Natuurlijk.

00:45:06 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Heb ik.

00:45:17 Jan-Hein Schouten

Ik vind dat veel Mensen die die ik spreek die vroeger een opleiding bij ons volgde. Maar Schouten deden ze dan, die zeggen, Oh, Dat was wel echt heel bijzonder, dat je ook heeft mijn leven ook echt.

00:45:27 Jan-Hein Schouten

Wel veranderd ja.

00:45:29 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Oke, ik vroeg je van wat zijn ideeën voor new business, dus die burn out, dan zou je daar wel iets mee willen. Oké, en dan, hoe wordt dat dan weer een training?

00:45:33 Jan-Hein Schouten

Stress kan ja.

00:45:38 Jan-Hein Schouten

Oh joh joh joh joh Dat is ook weer op maat, hè? Dat gaat er eigenlijk om. Wij willen eigenlijk gewoon Mensen Misschien nou wat Ik heb helemaal niet besproken, Maar we moeten deze wel weer even op op tafel leggen van als er zoveel Mensen zijn die geholpen moeten worden. Wij vinden het belangrijk dat Mensen naar hun zin hebben op hun werk en het liefst ook in hun leven. Maar ja, dat zijn facetten die we niet allemaal kunnen beïnvloeden, Maar dat vond ik prettig. Is dat Mensen zich uitgedaagd voelen?

00:45:38 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Coaching of.

00:46:00 Jan-Hein Schouten

Te voelen.

00:46:01 Jan-Hein Schouten

Gewaardeerd voelen.

00:46:02 Jan-Hein Schouten

En zichzelf voelen. Nou, Als we daar iets mee kunnen en als 1.6 miljoen Mensen lopen te kraken en te piepen, nou dan moeten we er iets mee.

00:46:11 Jan-Hein Schouten

Dus Als ik naar huis ga, ga ik dat dan eerst?

00:46:13 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja nou, ik thank me later for Bringing Up. We gaan naar jezelf blijven ontwikkelen, want ik vroeg je voorafgaand aan deze aflevering ook van hé, dat verhaal heb je al zo vaak verteld. Nou, Ik hoop dat het toch een paar facetten eruit hebben gehaald die die extra.

00:46:16 Jan-Hein Schouten

Goede goede.

00:46:31 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Interessant zijn voor jou. Ik denk sowieso, jullie verhaal is.

00:46:34 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Frans voor heel veel ondernemers, maar jij zei jezelf blijven ontwikkelen.

00:46:42 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Misschien een open deur, maar Waarom? Waarom is jezelf blijven ontwikkelen belangrijk?

00:46:47 Jan-Hein Schouten

Nou, even Als je kijkt naar de arbeidsmarkt, dus Als ik even in het algemeen kijk, denk dat het goed is om dingen aan te gaan die niet voor de hand liggen. Iedereen zit op een gegeven moment.

00:46:56 Jan-Hein Schouten

Als je kijkt naar de eerste 20 jaar van een carrière, dan zit Iedereen nog vol erin. Dan hebben ze een pad uitgestippeld. Studies worden erop afgestemd, cursus worden ervoor gevolgd. Dit is wat.

00:47:04 Jan-Hein Schouten

Ik wil.

00:47:05 Jan-Hein Schouten

En dan ergens in het tijdvak 45 55.

00:47:10 Jan-Hein Schouten

Dan komt daar.

00:47:12 Jan-Hein Schouten

Een gono go moment die vaak vanuit het carrièrepad, de organisatie waar je werkt tegenvaller die je hebt opgelopen.

00:47:19 Jan-Hein Schouten

Komt daar een kantelpunt aan, wat je dan vaak ziet dat? Dat is een hele cruciaal, heel cruciaal moment, want dan ontwikkelen Mensen zich niet meer. Die van geen trainingen volgen, geen omscholing meer doen.

00:47:29 Jan-Hein Schouten

En dan gaan ze vaak ZP er af, dan gaan ze voor zichzelf.

00:47:34 Jan-Hein Schouten

En als dat niet lukt, probeer dan nog maar eens terug te komen, want je hebt nog steeds dezelfde zwemdiploma, Maar het water is echt veranderd, dus in die zin moet je echt. Ik vind eigenlijk dat ja Iedereen naar zijn 50e moet zich ook echt blijven scholen. Ja i ja, weet ik, wij weten allemaal niet wat dat allemaal gaat brengen, hoe ver dat gaat en hoe wenselijk Het is. Maar we kunnen nu zeggen, ja, nou mij de zondvloed.

00:47:57 Jan-Hein Schouten

Maar ja, Het is toch beter om daar ook maar iets mee te?

00:47:58 Jan-Hein Schouten

Doen want.

00:47:59 Jan-Hein Schouten

Dat komt op.

00:47:59 Jan-Hein Schouten

Je pad of.

00:48:02 Jan-Hein Schouten

Als je echt een solliciteer Als je 50 bent, of juist Als je het naar je zin hebt, ga op zoek naar die nieuwe baan.

00:48:10 Jan-Hein Schouten

Niet zozeer dat ik zit te wachten met met met onze Mensen weggaan, Maar dat past was prachtig. Was een een vrouw die werkte 29 jaar bij ons en gaat bij een prachtig ander mooi opleidingsbedrijf werken Regina Cheli in in Vught, de nonnen van Vught.

00:48:24 Jan-Hein Schouten

En, die kwam echt een beetje van schoorvoetend zeggen dat ze wegging, zei ik, Ik was hartstikke blij voor haar. Ik was één van. Het was een fantastische medewerkster, dus Ik wil helemaal niet dat zij gaat voor mij uit, Maar ik was gewoon blij van haar. Die Energy, die moeten we echt wel met elkaar doen, want blijven ontwikkelen, anders dan ben je gewoon ingehaald.

00:48:41 Jan-Hein Schouten

En probeer maar eens terug te komen. Ik dit me allemaal voorbeelden kennen van Mensen die ergens tussen 50 en 60.

00:48:47 Jan-Hein Schouten

Stak ja.

00:48:52 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Als je advies aan ondernemers over ontwikkeling.

00:48:54 Jan-Hein Schouten

Ja, Wij zijn Wij zijn Natuurlijk altijd als ondernemers. Jij en ik zijn Natuurlijk wat betreft eigenwijzer en hebben we dat niet nodig, hè? Dat is Natuurlijk ook zo. We hebben geen tijd voor. Nee, Het is ook niet zo dat ik nog heel veel trainingen volg.

00:49:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Precies nee, Daarom Ik weet altijd wel. Ja.

00:49:03 Jan-Hein Schouten

Maar ik.

00:49:03 Jan-Hein Schouten

Probeer me wel heel erg bij te scholen te veel he dus podcast te luisteren, boeken te lezen, te spreken met veel andere ondernemers en nou dilemma’s en desillusies te delen of illusies. En Dat is zo probeer je te ontwikkelen en.

00:49:20 Jan-Hein Schouten

Ja, dat Iedereen heeft daar een bepaalde voeding in, maar Als je me nou vraagt, goh.

00:49:26 Jan-Hein Schouten

Vind je dat je heel zelf heel erg actief bent met het volgen van de opleiding is het antwoord nee, en of dat verstandig is, dan denk ik ook niet dat het verstandig is. Dus Misschien is dat wel een wake upcall voor mezelf, Maar het is wel zo dat het.

00:49:37 Jan-Hein Schouten

Dat je voor jezelf hadden denkt, oh, Misschien heel verstandig voor andere.

00:49:40 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja is er een training waarvan je zegt Van nou, stel dat je jezelf wil ontwikkelen als ondernemer, dan moet je Misschien daar ben.

00:49:47 Jan-Hein Schouten

Ja, Ik weet de basis, Dat is toch de training van Jan Schouten en mijn vader assertiviteit tegenwoordig persoonlijk persoonlijke effectiviteit bijzonder is, gaat die. Hij staat nog op YouTube.

00:49:57 Jan-Hein Schouten

Ook luisteren die kan onderzoeken, Jan Schouten assertiviteit.

00:50:00 Jan-Hein Schouten

Het is Natuurlijk heel erg verouderd het beeld, Maar de materie is gewoon gelijk. En zeker Als je kijkt de tijd van social media dat we eerst kijkt naar.

00:50:09 Jan-Hein Schouten

De ander.

00:50:10 Jan-Hein Schouten

En, daar passen we ons op aan, dus je voelt je ongelukkig Als je geen duimpjes krijgt of dat je geen wat minder volgers hebt of maar ook nog steeds In de belangen.

00:50:18 Jan-Hein Schouten

We hebben en merk je gewoon dat dat ik, ik zou Iedereen zichzelf wel erg autonome willen Laten voelen, dus die training zou ik altijd beginnen Als het activiteit.

00:50:26 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja en Als je hem doortrekt naar medewerkers, is het dan een training?

00:50:30 Jan-Hein Schouten

Dan moet je een coach zoeken, een bedrijf, een business coach. Is het echt ondernemerschap? Maar je business. Ik heb ook een hele goeie gehad.

00:50:37 Jan-Hein Schouten

Normaliseren hè? Dan gaat het om die zelf niet te belangrijk maken.

00:50:41 Jan-Hein Schouten

Het is nog niet te serieus nemen. Wil je zaken serieus nemen en gewoon iemand die jou continu even die taart in je gezicht smeert?

00:50:45 Jan-Hein Schouten

Nou dan.

00:50:50 Jan-Hein Schouten

Alles wat je hebt is prima, maar doe het niet Omdat je denkt dat je daarmee beter dat je gaver wordt.

00:50:56 Jan-Hein Schouten

Een ding afleren dus ik echt de training dan ondernemers moeten eigenlijk meer met elkaar wat meer gelijkgestemd.

00:51:04 Jan-Hein Schouten

Een beetje afgepeld, worden elkaar afpellen, ja.

00:51:07 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

En wie wie belt jou dan?

00:51:08 Jan-Hein Schouten

Of Laurens Simonse kan het heel goed, Dat is een goede maat van me, maar ook ondernemer op.

00:51:13 Jan-Hein Schouten

Een ander vlak.

00:51:14 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Rockstars IT.

00:51:16 Jan-Hein Schouten

H team rockstars heeft daar jouw prachtig iemand die zichzelf opnieuw heeft uitgevonden.

00:51:20 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Hij was ook In de Podcast trouwens, Ik weet even niet welk nummer, Maar ik heb hem ook ja.

00:51:23 Jan-Hein Schouten

Ja, Hij is hier geweest. Ja, oké, goed zo nou.

00:51:26 Jan-Hein Schouten

Terecht ja ja.

00:51:26 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Oké, dus daar daar daar heb je veel aan gehad.

00:51:28 Jan-Hein Schouten

Die ja nog steeds te gaan, ik hem zoveel tijd eten en nou, Dat is iemand die ook gewoon wel even spiegeltje die die die praat niet met je mee zo van. Daar hoef je niet bang dat de vriendschap eraan gaat Omdat ie eventjes gewoon toch ook even die taart in je.

00:51:44 Jan-Hein Schouten

Om je neus houdt ja ja.

00:51:46 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

We gaan.

00:51:48 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ook nog even een volgen volgende generatie kijken, want je zei vrij stellig van nou, bedrijf kan wel verkocht worden, hè?

00:51:55 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Het hoeft niet.

00:51:56 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Per se naar de volgende generatie, Maar ik ben toch wel nieuwsgierig of er al kindjes kinderen zijn volwassenen voor een groot deel klaar staan om straks.

00:52:06 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Hun schouders eronder te zetten.

00:52:08 Jan-Hein Schouten

Ja, ik moest de keuze maken, geloof ik hè? Dus de dilemma, maar dus ik koos heel nadrukkelijk, zeker voor het.

00:52:12 Jan-Hein Schouten

Kan verkocht.

00:52:13 Jan-Hein Schouten

Worden nou ja, om te beginnen is het bedrijf niet Alleen van mij, maar van de familie, dus Dat is sowieso een praktische punt. Met de andere kant is zo dat Ik vind dat kinderen gewoon in die.

00:52:20 Jan-Hein Schouten

Vrijheid ook gaan keuzes mogen mogen maken van een vraag, wat hoop je?

00:52:26 Jan-Hein Schouten

Ik hoop, Dat is een hele, dat draai ik me heel makkelijk uit en Ik hoop vooral dat ze datgene doen wat ze zelf willen. Maar als ze tent verkocht moet worden Omdat het beter is zodat zij gelukkig kunnen worden, dan doen we dat.

00:52:36 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja, maar is er iemand die?

00:52:39 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Tekenen vertoont of interesse, vertoont of.

00:52:41 Jan-Hein Schouten

Ja de ondernemerschap is er wel dus in die zin bij Rosa met name, maar die is ook het verst in haar opleiding, dus die doet nou toevallig bedrijfskunde en doen hun minor psychologie organisatiepsychologie geloof ik dus.

00:52:50 Jan-Hein Schouten

Dat ja dat matcht leuke papier, maar zij zegt ook wel eens tegen me. Het lijkt me heel leuk om een keten aan hotels te.

00:52:56 Jan-Hein Schouten

Hebben juist gehad three, three retreat centers.

00:53:00 Jan-Hein Schouten

Komt ie.

00:53:00 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

And burnout Ik wil.

00:53:01

Dan staan ze zomaar binnen.

00:53:03 Jan-Hein Schouten

Dus Dat is prima?

00:53:04 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja en waar zou het bedrijf dan kunnen staan over 30, 40 jaar?

00:53:09 Jan-Hein Schouten

Hangt een beetje af van de strategie die je voert, hè? Kijk op het moment dat je zegt, ********, We gaan ons ideaal groter maken, daar zitten we wel eens over te over te te dimmen met elkaar de directie.

00:53:18 Jan-Hein Schouten

Je kunt Natuurlijk ook zeggen, nou, dat de.

00:53:21 Jan-Hein Schouten

Daar zijn een heel conventioneel bedrijven om te investeren eigenlijk op basis van de winst die we maken, proberen we het bedrijf over te nemen. Je kunt Natuurlijk wel iets agressievere vormen aannemen. Dat zegt nou, We gaan een stukje vreemde we trekken vreemd kapitaal aan en We gaan het ideaal echt een push geven.

00:53:35 Jan-Hein Schouten

Dat is Natuurlijk hele interessante vragen die We kunnen beantwoorden, dus Dat is ook echt wel bepalend van hoe ver het bedrijf kan staan. Maar het zal op een gegeven moment over een jaar of 7 wel twee keer zo groot moeten zijn.

00:53:45 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Ja ja, want wat is dan goud? 60 landen? 300 medewerkers zat even terug te scrollen.

00:53:50 Jan-Hein Schouten

Ja meerdere ja meer doen in dezelfde landen kan hè? Het kan zijn dat we bepaalde bedrijfsonderdelen ook in het buitenland een plek gaan vinden, ja.

00:53:58 Jan-Hein Schouten

Of dat er dingen bijkomen die een schot In de roos zijn.

00:54:03 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Een mooie cliffhanger voor een volgende aflevering, dus wellicht met jou of je dochter of allebei dubbel interviews ook leuk zijn en We gaan naar afsluiten met je beste ondernemers. Alles mag ook een levensles zijn. Of allebei mogen ook twee, twee lessen zijn, maar in ieder geval vraag ik jou.

00:54:04

Wacht zeker.

00:54:20 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Als de luisteraar alles mag vergeten wat hij gehoord heeft in dit gesprek. Welk eene ding hoop je dan dat Mensen toch meenemen uit deze aflevering?

00:54:32 Jan-Hein Schouten

Dan komt ie, ja, Je kunt het niet Alleen en Je moet het niet Alleen willen.

00:54:38 Gerhard te Velde – podcast host van deze ondernemerspodcast

Mooi. Dankjewel, Willemijn Schouten.

00:54:41 Jan-Hein Schouten

Dankjewel dat ik je mag zijn.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen