Aflevering 267 – Dit is hoe je jouw leven optimaliseert. Futurist, eindbaas en auteur Michel Vos wijst je de weg

Luister direct naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Michel Vos is een veelzijdig man die al veel op zijn ondernemende kerfstok heeft. Met als rode draad een fascinatie voor optimalisatie. Hij schreef het boek “Get your shit together” en zijn nieuwste heet boek “De weg van de Uil”.  Michel is investeerder en Steward bij Yugen Forest, een retraite centrum in Dronten. Michel is host van de bekende Eindbazen Podcast en richtte de Twelve Waves Academy.

De verbindende factor in alles wat Michel doet is zijn zoektocht naar nieuwe manieren om dingen voor elkaar te krijgen. Michel speelt graag computergames, maar beukt er ook graag op los in de ring als mixed martical artist. Last but bot least: Michel is futurist. De relatie tussen mens en technologie fascineert hem mateloos en die passie zet hij om naar bruikbaar advies voor ondernemers.

In deze aflevering

  •  Introductie Michel Vos en zijn fascinatie voor optimalisatie
  •  Michel’s betrokkenheid bij Yugen Forest en Eindbazen Podcast
  •  Michel’s passie voor technologie en personal development
  •  Persoonlijke vragen aan Michel
  •  Les van ouders en belang van rechtvaardigheid
  •  Multitalent en persoonlijke ontwikkeling
  •  Belang van relaties en tijd met familie
  •  Ontspanningstechnieken: tuinieren
  •  Mooiste plekken en inspiratiebronnen
  •  Productiviteitstips en life hacks
  •  Overgang naar Michel’s boeken en lessen
  •  Belang van leren en aanpassen
  •  Experimenteren en actie ondernemen
  •  Het concept van ‘de kikker eten’ en productiviteit
  •  Balans tussen werk en persoonlijke tijd
  •  Mildheid en zelfzorg
  •  Rust en herstel in productiviteit
  •  Futurisme en technologische ontwikkelingen
  •  Levensverlenging en ethiek van technologie
  •  Afronding en laatste gedachten
  •  Geld verdienen en financieel management
  •  Wat doet een futurist?
  •  Persoonlijke AI en toepassingen
  •  Mogelijkheid van oneindig leven
  •  Laatste advies voor ondernemers

Shownotes

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 

De makers 🎙️

Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle. 

Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌

Transcriptie van dit interview

00:00:02 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Mijn gast vandaag is een veelzijdig man die al veel op zijn ondernemende kerfstok heeft, met als rode draad een fascinatie voor optimalisatie. Hij schreef het boek Gadgets **** Together en vandaag komt hij praten over zijn nieuwste boek, de weg van de UIL. Ik heb het over Michel vos, Michel van harte welkom.

00:00:21 Michel Vos

Dankjewel leuk om hier te zijn.

00:00:22 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Zeker een van harte welkom. Ik ga je kort voorstellen aan de luisteraar.

00:00:27 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Je bent investeerder en Stewart bij yugen Forest een treated centrum in het mooie Dronten.

00:00:35 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Je bent host van de bekende Eindbazen Podcast. Je richtte de 12 Waves Academy op en je schreef het boek Gadget **** together, noem maar even.

00:00:44 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

De verbindende factor in. Alles wat je doet is jouw zoektocht naar nieuwe manieren om dingen voor elkaar te krijgen.

00:00:51 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Je speelt graag computergames, maar je beukt er ook graag in het echt oplos In de ring als mixed Martial.

00:01:00 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Vechtsport gaan we Misschien straks nog even over hebben en last but not least, je bent futurist en daarin hou je je vooral bezig met de relatie tussen mens en technologie. Nou, artificial intelligence, hè? Daar hebben we het veel over de laatste tijd, dus gaan we het Misschien straks ook nog over hebben en.

00:01:18 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Vonden we echt de diepte in duiken, wil ik je eerst graag nog persoonlijk wat beter leren kennen, dus Ik heb het vragenvuur.

00:01:24 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Groeien, je mag korte antwoorden op de volgende 7 vragen, wat is het beste les die je van je ouders meegekregen hebt?

00:01:32 Michel Vos

Gelijk monniken gelijke kappen.

00:01:35 Michel Vos

Ik heb ooit een oorbel genomen tegen de wens van mijn ouders zin en dat heeft voor regie gezorgd met mijn vader en met mijn moeder. Maar nadat ze zijn nadat ze waren gekalmeerd, riep mijn vader me bij zich bij hem en toen zei hij, oké, Ik vind die oorbel vind ik helemaal niks. Maar je zusje heeft er ook één In de oor genomen, daarboven en daar was ik het ook niet mee eens, Maar dat heb ik ook soort van toegestaan, dus vind ik dat ik dit ook bij jou moet toestaan. Maar onder protest.

00:02:02 Michel Vos

Nou en, Dat is me altijd bijgebleven, zo van oké, Dat is gewoon. Dat heeft ook heel veel respect gegeven.

00:02:08 Michel Vos

Voor hem als.

00:02:09 Michel Vos

Vader, denk ik zo van, Dit is hoe je omgaat met dat soort met dat soort kwesties als ouder, dus dat vond ik mooi. Ja.

00:02:17 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Rechtvaardigheid, wat is jouw beste eigenschap, vind jezelf en wat is jouw meest irritante of slechte het meest slechte?

00:02:25 Michel Vos

Eigenschappen, mijn beste eigenschap is om.

00:02:29 Michel Vos

Onvoorstelbaar enthousiast te kunnen worden over dingen en mijn slechtste eigenschap is om onvoorstelbaar enthousiast te kunnen.

00:02:35 Michel Vos

Worden over dingen.

00:02:36 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

En, Waarom is dat een slechte eigenschap?

00:02:39 Michel Vos

Nou ja, het zorgt, het heeft er in het verleden wel eens voor gezorgd dat ik als een soort stier in een porseleinwinkel keuzes maakte die achteraf.

00:02:48 Michel Vos

Voorbeeld Ik heb 1 keer 1 brochure zitten maken Omdat ik word cations wilde gaan doen op het landgoed. ******* twee weken aan gespendeerd. Achteraf bleek dat compleet niet in mijn propositie te passen en heb ik en Maar ik was zo enthousiast erover en Ik wilde het zo graag wat mee.

00:03:03 Michel Vos

Ik heb wat langer over had nagedacht, had ik meer Jos burgers advies moeten volgen? Blik erin blik eruit, dus Als je een nieuw product lanceert, moet er ook iets zeg maar van je schap af, want dat gaat meteen voor wrijving zorgen dus op die manier.

00:03:15 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja, doe meteen een beetje aan. Je hebt af en toe eens een term, de multi mens of iemand die multitalent. Het is die heel veel dingen kan die heel veel dingen leuk vindt ook.

00:03:24 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

En zie je dat nu inmiddels ook dan als Merel, superkracht of een handicap? Welke kant neigt het op?

00:03:30 Michel Vos

Ik ben beter geworden in aanvoerder wanneer ik er volledig aan moet overgeven en wanneer ik ook mezelf even een klein beetje moet afremmen Omdat het wel een compleet andere kant op is. Dus het moet in het verlengde liggen van futurist worden is een voorbeeld van denken, is dit echt iets wat je wil en ligt dit in het verlengde van het antwoord was ja, Maar de vraag zat er nu tenminste even tussen, daar waar dat eerder Misschien niet zo was geweest.

00:03:51 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja mooi noem 3 cruciale Mensen in jouw leven.

00:03:56 Michel Vos

Mijn vriendin.

00:03:58 Michel Vos

Mijn vader en Ik wil zeggen, mijn zusje, maar daarmee ook mijn neefjes Omdat Ik heb zelf geen kinderen, maar zij zijn mijn linking pin met de toekomst en Ik vind het belangrijk dat deze wereld er beter uitziet om ook hun iets te geven om naar vooruit te kijken.

00:04:12 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja, en wat doe jij om relaties te bouwen of te investeren?

00:04:17 Michel Vos

Nou, heel interessant is dat een van de dingen die ik op mijn ik maak plannen voor de toekomst en die leg ik vast in een documentje en dat noem ik een roadmap en een van de dingen die Ik had daar op had geschreven, was mijn vader meer zien.

00:04:29 Michel Vos

Ik heb ooit 1 keer 1 podcast gekeken van Joe Rogan.

00:04:31 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Mijn autootje PA even tussen? Ja, oke.

00:04:33 Michel Vos

Inmiddels 73 ja en daar zat Steven Tyler van aerosmith en die deed een rekensommetje maken. Hij zegt, Ik ben veel meer naar mijn ouders nu. Tegenwoordig kom ik veel vaker over de vloer, want Ik heb het je uitgerekend hoe vaak ik ze nog zou zien bij het huidige patroon van zijn bezoeken. Dus ik zie ze nu eens per 3 Ma.

00:04:54 Michel Vos

Gemiddelde mens wordt zo oud. Ze hebben nog zo lang te gaan als dat waar zou zijn, hoe vaak ziek ze dan nog? Nou, Dat was 12.

00:05:01 Michel Vos

12 keer ze.

00:05:01 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Vond ik niet genoeg één keer per jaar. En dan? Ja, precies. Ja, ja, ja.

00:05:03 Michel Vos

Exact en wat ik dus mee ga doen is. Ik ben bijvoorbeeld vaker nu bij mijn vader. Ik blijf nu vaak een nachtje slapen, soms een paar nachtjes slapen. Dan eten we Samen zitten, chillen niet eens heel actief, Maar we dat eerder altijd in een lunch eens per zoveel weken.

00:05:20 Michel Vos

Die heel ook plichtmatig aanvoelde zo af en toe en nu ik gewoon ben en zit is allemaal heel ontspannen en heel relaxed kan ik gewoon eigenlijk ook een beetje mijn eigen ding, maar toch zie.

00:05:27 Michel Vos

Ik hem en dat ja, Dat is fantastisch. Ja.

00:05:30 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Mooi tof man, wat doe jij om tot rust te komen als ondernemer?

00:05:35 Michel Vos

Tuinieren tegenwoordig.

00:05:37 Michel Vos

Ja, Ik heb allebei buiten projectjes ben ik voor mezelf gestart. Het boek gaat ook voor een deel over. Ik gebruik moestuinieren als voorbeeld, Omdat alles wat je als doel heeft vaak een leer component inzicht. Dus als jij een mooie tuin wil inrichten voor jezelf, moet je ineens van alles weten.

00:05:56 Michel Vos

En, hoe kom je nou aan die kennis dan en hoe kun je dat op een manier doen die niet meteen betekent dat je weer een vierjarige opleiding moet volgen, Maar dat je direct op de kern komt van dingen? Maar ja, hoe staan hier is een manier om te ontspannen, dus achter het scherm weg, terug naar de natuur in met je vingers, In de klei en dan dingen doen die In de toekomst voor iets moois zorgen. Want Ik heb nu een paar seizoenen meegemaakt als tuinier en Het is echt ontzettend bevredigend om dat soort dingen tot wasdom te zien komen en dat projectje slagen soms dingen mislukken. Ik proberen en dan lukt het wel ineens.

00:06:27 Michel Vos

Dat ja groot.

00:06:28 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja vet, wat is de mooiste plek waar je ooit geweest bent?

00:06:37 Michel Vos

Wat is een goede vraag?

00:06:39 Michel Vos

Ik neig naar twee kanten, Omdat enerzijds waar we nu wonen is wel echt prachtig. Echt heel erg prachtig rond. Ja, Dat is wat je bijna zou kunnen.

00:06:48 Michel Vos

Noemen de shire.

00:06:49 Michel Vos

Vanuit Lord of the Rings in Nederland, maar toevallig Omdat ik het laatst op Instagram voorbij zag komen, ik dacht ja, maar hier moet ik ook weer naartoe, is een plek waar ik wel echt.

00:06:59 Michel Vos

Met oh in hebt gestaan was tussen Grada Familia in Barcelona Alleen toen stond hij zelfs nog In de steigers en dat deed toch een klein beetje afbreuk aan de ervaring en laatst zag ik bij iemand die er ook bij was geweest. Oh ja, is inmiddels al een stuk verder. Dat is alweer 10 jaar geleden, dus Ik ben benieuwd hoe.

00:07:13 Michel Vos

Die ervaring nu is, Maar dat vind ik wel echt een fantastisch stuk architectuur.

00:07:17 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja dat laatste twee vragen van het vragenvuur, wat is je beste Life hack of productiviteits tip?

00:07:24 Michel Vos

Heb een systeem.

00:07:26 Michel Vos

Dus zorg dat je en het maakt niet uit hoe je eruitziet, maar zorg dat je dan een soort van afspraak met jezelf hebt, hoe je omgaat met je tijd. Dus Ik ga mijn tijd uitgeven aan dingen. Hoe regel ik dat? Waar geef ik het dan uit zoals je een lijstje met dingen die je wil bereiken en denk een klein beetje na over wanneer je inspant en wanneer je uitrust en hoe je omgaat met alle dingetjes die je op je bord hebt liggen, dus zorg dat je iets van een lijstje hebt op een bepaalde manier en dan zul je merken dat dingen soepeler gaan.

00:07:55 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Interessant ja laatste vraag, wat is je beste grap of is er iets waar jij keihard om kan lachen?

00:08:00 Michel Vos

Wat zei de ene sneeuwman tegen de ander?

00:08:04 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Geen idee.

00:08:04 Michel Vos

Ruikt naar wortels.

00:08:09 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Mooi mooi. Mooi.

00:08:11 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

We gaan naar de inhoud om het maar even zo te zeggen, Ik hoop dat hier. Ik denk dat hier ook al interessant een waardevolle.

00:08:18 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dingen in zaten, Maar we gaan het hebben over je nieuwste boek, de weg van de UIL, maar Misschien heel kort nog even over je eerste boek Get your **** together en Ik wil je uitdagen om een of twee van je allerbeste lessen uit dat boek met ons te delen. En dan gaan we daarna naar de weg van de UIL.

00:08:35 Michel Vos

Het ligt in het verlengde van wat ik zojuist zei, want wat gadgets zit agter is is eigenlijk een zijn twee 40 technieken verdeeld over 6 pijlers en de eerste 3 pijlers van dat boek gaan eigenlijk over wat ik zojuist omschreef. Zorg dat je een systeem hebt en doe iets met doelen. Doe iets met je uitgifte van tijd en Energy. Stroomlijn dat en bouw rust in voor reflectie en adaptatie en de achterste 3 hoofdstukken en dat boek gaan of.

00:09:00 Michel Vos

Hoe blijf je dat doen en Waarom wil je dat doen? Dus een stukje mindset, want Iedereen heeft zich wel eens voorgenomen om iets te doen ergens aan en is gruwelijk vastgelopen. Daarin heeft het niet meer gedaan, want uitstelgedrag nou een, Dat is waar dat boek eigenlijk in een notendop over gaat en dit tweede boek is eigenlijk, Het is een apart boek, Je kunt het apart lezen, Het gaat over leren in een wereld die non stop verandert Omdat.

00:09:27 Michel Vos

Op het moment dat je hè niet Alleen door technologische ontwikkelingen, maar ook op het moment dat jij voorwaarts gaat en je gaat doen in achterna, kom je erachter dat om dingen te bereiken in het leven. Even tot veel dingen zijn die je ook weer moet leren. Dus Als je ondernemer wordt bijvoorbeeld, dan moet je ineens allerlei dingen ook kunnen. Je moet iets beters van administratie, Je moet iets weten van productontwikkeling, maar Je moet bijvoorbeeld ook eens iets weten van Mark.

00:09:53 Michel Vos

En wat nou Als je daar helemaal niks van weet, hoe ga je dan je marketing aanpakken en hoe kom je er nou achter wat het beste is?

00:10:00 Michel Vos

Een soortgelijke leercurve kun je ook doorlopen.

00:10:03 Michel Vos

Als je bijvoorbeeld.

00:10:04 Michel Vos

Je gaat in je vitaliteit werken en nu wil je iets met je eetpatroon gaan doen en nu ga je proberen uit te zoeken wat een goede.

00:10:09 Michel Vos

Manier is.

00:10:10 Michel Vos

Om te eten succes, want daar is.

00:10:13 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Nogal wat ieder zijn nogal wat stemmen inderdaad, ja, precies.

00:10:13 Michel Vos

Informatie over nou, exact?

00:10:16 Michel Vos

En Omdat ik een podcast heb, heb ik best wel vaak specifieke domein tjes moeten induiken Omdat er een specialist kwam en die ging dan bijvoorbeeld over marketing of die ging over iets compleet anders, zoals ik noem, maar wat neurologie of noem iets anders.

00:10:32 Michel Vos

Het wel een chamade moeten liefdesrelaties, trauma wat?

00:10:32 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Relaties of ja ja.

00:10:36 Michel Vos

Dan ook en dat zijn allemaal experts en die hebben bijvoorbeeld geschreven, werken daarover een heleboel interviews gedaan.

00:10:42 Michel Vos

En een van de complimenten die ik altijd kreeg, is dat ik bovengemiddeld beslagen ten ijs kwam. En Dat is Omdat ik mijn voorbereiding op een bepaalde manier deed en dat heeft iets te maken met een onderwerp op een bepaalde manier uit elkaar plukken bepalen wat nou eigenlijk de belangrijkste onderdelen daarin zijn en waren een beetje anticiperen op waar de waarde ligt voor de luisteraar en te kijken welke principes en nou eigenlijk echt aan ten grondslag lagen.

00:11:06 Michel Vos

En op het moment dat je dat kunstje beter gaat beheersen, dan wordt je verkrijgen van kennis om je doelen te behalen wordt ineens veel makkelijker, dus Het is eenvoudiger om een domein als marketing even voor jezelf in kaart te brengen. Kijk oké, Ik denk dat ik dit nodig heb, want Dit is een soort ondernemer wat Ik ben en dan heb ik tenminste iets. Want een van de dingen die ik omschrijf je.

00:11:27 Michel Vos

Mijn eerste boek.

00:11:27 Michel Vos

Is beter om iets te doen dan niets te doen, dus zorg ervoor dat je gaat experimenteren. Doe je in ieder geval ervaring op. Ook al zijn de eerste schoten volledig mis, maar niet dus.

00:11:36 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dat is ja, dat vind ik sowieso een hele mooie instelling doen we denken aan.

00:11:36 Michel Vos

Ja daar.

00:11:40 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Een een podcast zaak naar luisteren van Lewis House. Ik ben niet van mijn kind. De school of Greatness heeft heet dat een van de dingen die hij heel vaak herhaald is. Het maakt niet uit wat je of Het gaat er niet om wat je op je beste dag doet, Maar het gaat erom wat je op je slechtste dag doet. Dus als jij op je beste dag weet ik veel 15 km gaat hardlopen. Leuk voor jou, maar wat doe je Als je er even geen zin in hebt Als je geen zin hebt om uit je bed te komen, lukt het je dan toch om 5 km te lopen, dan heb je in ieder geval of Alleen al een wandeling te maken.

00:12:12 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dus doe in ieder geval iets, zeg jij, Dat is Dat is, Dat is al beter.

00:12:17 Michel Vos

Dan niks en Als ik daar een accent in mag aanbrengen, dan zou ik zeggen, Als je dan je slechte dag hebt, doe dan een ding en laat dat ding dan de kikker eten zijn dus van Als je een actielijst hebt, is dat altijd een dingetje. 2 3 dingetjes op waar je er geen zin in hebt en dat noemen ze de kikker irritated proces uitspraak ook van Mark Twain Als je een kikker moet eten Als je baan is om elke dag een levende kikker te eten.

00:12:32 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja ik deed Frank of zo ja, dus Dat was.

00:12:35 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Heel dat ja.

00:12:41 Michel Vos

Doe dat dan aan het begin van je.

00:12:43 Michel Vos

Dag ja en Als je de.

00:12:44 Michel Vos

Twee moet eten, begin dan met de groot.

00:12:46 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

En, en wat zijn dan dat soort dingen voor voor ondernemers? Denk je een een kikker eten.

00:12:50 Michel Vos

Ik denk dat dat per persoon verschilt. Voor mij is het. Was het bijvoorbeeld marketinguitingen posten op Instagram en toen?

00:12:57 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Welk stukje daarvan word je dan pas?

00:12:59 Michel Vos

Ik vind het moeilijk om in het moment zoals hier nu, Als we nu aan de voorkant Als ik zou ik dan een foto maak en die zou ik dan direct posten en dan moet ik even iets spitsvondig blijven zijn en dat stel ik dan online vind ik verschrikkelijk, haalt me altijd uit het moment en ik vergeet het ook de helft.

00:13:14 Michel Vos

Van de tijd, inmiddels heb ik mijn heb ik over nagedacht of dat beter kan inrichten, maar dan dacht ik altijd van, oh, dan moet ik weer een marketinguitingen, want Ik heb er wat te verkopen, hè? En ik geloof dat er maar 3 ondertitelingen eigenlijk zijn bij marketing. Dus Mensen posten iets om 3 redenen, dus ze etaleren iets. De eerste is coke mijn ****, de tweede is een neukmeisje en de derde is. Ik ben beter als dat jij bent en dat zijn eigenlijk de ondertitelingen en Ik had daar een soort aversie tegen om Koopman ****, weet je wel Koopman **** nou, Ik heb er nu boek uitgebracht, Koop dat.

00:13:45 Michel Vos

En al helemaal in het mom?

00:13:46 Michel Vos

Vind en ik snap hem middels Het is nodig en Ik heb een systematiek gevonden, mede door het op een bepaalde manier aan te pakken waardoor ik het nu slimmer kan uitsmeren. Ik focus het bijvoorbeeld In de ochtend ga ik gewoon uiting in het schrijven. Plaatjes maken, plannen kinderen, applicatie die het van niet uitsmeert die het gewoon kort van tevoren invloed zweet zweet exact dat en nu is het ineens is het een minder een issue, Maar dat was een heel mooi voorbeeld van een van een fred van Oh, Ik heb echt helemaal geen ik meer van de Oppens Pipo Filmpje gaan inspreken en een gezinnen van ach nou, Dat is dan een voorbeeld van een kikker.

00:14:02 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Of zo of ja oké.

00:14:18 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja en Als je dan die kikker opgegeten hebt, dwalen heerlijk af, Maar dat is helemaal goed, want Het is rijk.

00:14:23 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Want vind ik Als je die kikker op gaat, dan maar neem je dan de.

00:14:27 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Rest van de.

00:14:27 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dag vrij of zo, of ja, Misschien Als je geluk hebt, kom je in een flow en dan ga je alsnog goede dingen doen, maar.

00:14:31 Michel Vos

Ik mag het zeggen Als je geluk hebt, maar beetje Als je 1 keer 1 dag echt geen zin hebt, dat vind ik ook belangrijk om erbij te zeggen Als je s ochtends wakker wordt en je voelt je 1 3 laat alsjeblieft die dag gewoon 1 keer 1 3 zijn want Misschien heb je de dag ervoor wel om 12 gegeven ten opzichte van een team en ben je gewoon hoe moet je bijkomen en Dat is helemaal oké, maar soms heb je ook gewoon een beetje een zeur dag en dan heeft instant gratification. Monkey heeft het voor het zeggen, je hebt even gewoon geen zin.

00:14:56 Michel Vos

En Als je dan het rotklusje hebt gedaan, dan voelt de hele dag ineens als van de Heuvel aflopen en dan heb jij iets gegenereerd dat bij dat momentum noemen en dat momentum vertaalt zich dan soms wel naar een tweede kikker. Even nog even 1/3 klusje vierde vijfde zesde en voor je het weet ben je gewoon lekker aan het werk en dan kijk je terug op een hele productieve dag waar je eerder anders Misschien Alleen had lopen aankloten.

00:15:17 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Mooi en.

00:15:19 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja, wat ze ook wel bij me opkomt, dus met mildheid naar jezelf kijken. Van ja jezelf iedere keer met die zweep ervan langs geven dat dat.

00:15:27 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dat is ook niet heel duurzaam, dus gun jezelf ook 1 keer 1 dag dat je dan nou.

00:15:31 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Laat maar zitten.

00:15:33 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Lukt jou dat zelf ook, of?

00:15:34 Michel Vos

Ja, Er zijn heel veel parallellen tussen ondernemen en dingen voor mekaar krijgen en.

00:15:40 Michel Vos

En, er bestaat zoiets als overtraining, je kan gewoon teveel hebben gegeven en Als je dat hebt gedaan en je probeert weer te gaan trainen op het moment dat je eigenlijk nog onvoldoende gerust hebt, Laten we heel simpel maken. Stel Iedereen die hiernaar luistert, die kan een x aantal pushups toch. Laten we zeggen, Iedereen hier naar is heel sterk, dus die kan er 20 dus op een gegeven moment van beginnen. En dan gaan we 20 pushups gaan we maken en dan Laten we zeggen dat je ook maar Alleen 20 kan, dus niet meerdere setjes.

00:16:10 Michel Vos

Op een gegeven moment, geen pups meer en dan is je vermogen is nul en Als je nou stopt met trainen, dan gaat er iets in en dat heet een trainingsleer.

00:16:18 Michel Vos

Van rust en nu heb je afhankelijk van je atletisch vermogen, je leeftijd goed je geslapen. Heb je voedingspatroon heb je ergens tussen afhankelijk van de spiergroep.

00:16:27 Michel Vos

12 tot 72 uur nodig om te herstellen voor je vermogen überhaupt weer op zijn oude niveau is voorgesteld. Iedereen kan meer als een setje dan 20 pushups vaak wel, maar.

00:16:38 Michel Vos

Dus, maar je vermogen is nog voor en Als je nu lang genoeg wacht met rusten.

00:16:43 Michel Vos

Dan is je vermogen straks niet Alleen hersteld, maar 20, maar je lichaam heeft ook een beetje aangepast, want die heeft die prikkel gekregen. Denk Dat was wel pittig. Ik ga die spieren iets sterker repareren, want zitten kleine scheurtjes in en nu kan ik er geen 20 en.

00:16:57 Michel Vos

Nee, nu kan ik er terug een.

00:16:59 Michel Vos

Half en iets sterker Als de vorige keer, en dan begint het eigenlijk opnieuw, dus dan train je tot 20,5. Ben je weer op nul, gaat de rust weer in volgende keer.

00:17:07 Michel Vos

21 en zo ga je van 10 naar 100 kg in een sportschool, Maar het illustreert ook het belang van rust.

00:17:14 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Als je niet rust, word je niet sterker.

00:17:15 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

En, Dat is dan Haha.

00:17:15 Michel Vos

Exact kijken Natuurlijk kun je met trainen bijvoorbeeld, oké, een dag training. Dit is Waarom spiergroepen worden gerouleerd, dus na een dag is de ene dag, de andere dag is schouder dag, dan heb je een borst dag zodat de spiergroepen hun eigen rustperiode zien kunnen, terwijl je de volgende dag een andere groep een soort van belast is, een eigen rustperiode dan herkent maar overall jij als mens hebt Natuurlijk ook een soort algehele energiehuishouding nou en Ik denk dat Als je je daar op een gegeven moment gewoon voel je wel je bent moe is het gewoon.

00:17:42 Michel Vos

Oké om.

00:17:42 Michel Vos

Te rusten ja en dat lukt mij wel beter inmiddels.

00:17:45

Ja ja.

00:17:47 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Misschien nog heel even op die die raps doorgaan, want of tenminste ik dacht van oh ja een pushup kan je ook met een verkeerde techniek doen dus dan en toen sprong mijn hoofd naar marketing ik. Ik krijg vanmiddag ook nog iemand In de podcast over LinkedIn en zij zat maar mijn of zij is LinkedIn expert en ze keek naar mijn tijdlijn en ik ik dacht dat ik heel goed bezig was met LinkedIn. Ik was er helemaal aan het posten, dus Ik was de raps aan het doen. Ik was de de herhalingen aan het.

00:18:16 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Doen, dus Ik was keihard aan het werk, zegt Van ja. Je doet het verkeerd. Weet je wel met jouw following op LinkedIn zou je veel meer likes en veel meer comments moeten halen.

00:18:24 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dus dat zit er ook nog in dat je Als je heel hard gaat werken en je gaat keihard knallen. Je gaat je dag vol Rammen met allemaal taken, maar Misschien ben je de verkeerde dingen aan doen, dus even die rust nemen afstand nemen doe je wel de juiste dingen en klopt het wel wat je doet dus de technieken zeg maar hoe hoe kijk.

00:18:45 Michel Vos

Jij daarnaar rust zorgt voor reflectie, dus het kan Alleen plaatsvinden.

00:18:48 Michel Vos

Uit rust dus Het is lastig om zeg maar al bewegend te evenaren hoe Het gaat.

00:18:54 Michel Vos

En Dat is ook een van de belangrijkste componenten die wordt vergeten in het verkrijgen van vaardigheden is het organiseren van feedback op jezelf door bijvoorbeeld een expert, maar Natuurlijk ook gewoon door te meten? Alleen jij had dus blijkbaar geen idee dat er matrix zijn waar je naar kan kijken en zodra we de prestatie daar tegenaan gaan houden, komen we tot de conclusie Als het gaat om raps maken. Nou, Er zijn manieren om meer uit de rap te.

00:19:17 Michel Vos

Door onze techniek aan te passen, maar daar komen we pas achter Als we de raps gaan maken. Nou, en Dat is een beetje voor sommige een kip ei files. Daarom zeg ik, begin nou, maar krijg je vanzelf wel feedback, want ik probeer ook verschillende dingen met mijn marketing en ik zie ook, Oh, dit staat wel aan oh, dat doet helemaal niks. Ja, hoe kan het dat dit niet werkt? Nou door je dat af te vragen en te naar te kijken en te proberen en te experimenteren en er kennis over op te doen te vergaren op een bepaalde manier te verwerken en daarmee nieuwe acties te formuleren voor jezelf.

00:19:25 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja, je hebt.

00:19:47 Michel Vos

Kan je de meeste kennis vraagstukken best wel makkelijk oplossen. Alleen Je moet voor jezelf het oké vinden dat het een stukjes is en dat je ook een paar bundertjes maakt. En dan dan is er maar een post met.

00:19:57 Michel Vos

Nul likes lekker.

00:19:58 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Boeien interessant nou, We hebben het over je eerste boek gehad. Je zegt Van zorg in ieder geval dat je een plan hebt, Misschien nog een laatste vraag daarover, want dan wordt er Misschien eigenlijk al heel filosofisch. Maar hoeveel controle denk jij dat je hebt over je?

00:20:12 Michel Vos

Eigen leven ja, Dat is inderdaad filosofische vraag. Ik denk dat ik hem redelijk heb.

00:20:19 Michel Vos

Het ligt eraan hoe je kijkt aankijkt tegen vrijwil.

00:20:24 Michel Vos

Want Er is recentelijk een mooi boekje uitgekomen. Dat heet determinants en de eindstand was Vrijwil is een illusie neurologisch gezien, dus het eerlijke natuurkundige antwoord op je vraag is geen geen controle over je leven. Je zit in een soort.

00:20:39 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Achtbaan? Ja nee, ik vraag het Omdat Natuurlijk je zegt, ja, ja, plannen maken, doe dat klinkt allemaal erg van. Ik ga het doen en dan?

00:20:45 Michel Vos

Zeker dus de vraag is eigenlijk, maar zit het dan nog enige maakbaarheid in?

00:20:52 Michel Vos

En, Ik denk dat het binnen marges, maar dit kan cognitieve dissonantie zijn, Maar ik denk dat er binnen marges keuzes zijn en nu ga ik een voorbeeld gebruiken om dat uit te leggen. Beetje gigi is en niet voor Iedereen duidelijk, maar ken jij hard Stone?

00:21:04 Michel Vos

Nog niet Magic, the gathering Dat is van goed kaartspel. Ja, en Het is je trekt kaarten en op die kaarten staan plaatjes met een tekst omschrijving en daar kun je iets mee. Bijvoorbeeld speel een vuurbal uit en dat doet jou twee schade.

00:21:21 Michel Vos

Welke kaart je trekt dus als jij voor een keuze wordt gesteld, kun je niet bepalen. Dat is een soort van random. Dat is hetzelfde met vrije wil van noem een stad.

00:21:30 Michel Vos

En dan zeg.

00:21:30 Michel Vos

Jij Utrecht? Want daar zitten we nu oké, maar Waarom niet Belgrado, of Waarom niet New York? Je had niet echt een een lijst met steden namen die je kende die je af ging of zo. Nee, het waren gewoon een of twee opties, de eerste dag je niet die toe die maar, want Ik ben eigenwijs vrij wil en zo maar er kwam er één uit en je had geen enkele keuze over welke dat waren. Nou zo is het.

00:21:50 Michel Vos

Ook met die kaarten.

00:21:51 Michel Vos

Die je aangereikt krijgt, Maar ik geloof wel dat bijvoorbeeld het lezen al zo’n wolk als gadgets uit de gether of getting things done of.

00:22:00 Michel Vos

Iets van jocko Willink ervoor zorgt dat er er kaarten bij komen in je bek, dus Ik ben nu een heleboel YouTube kanalen aan het kijken van Carol klein. Dat is British greatest gardens. Ik heb in het spelletje moestuinieren. Ja heb ik er een shitload aan kaarten bij gekregen inmiddels Omdat zij mijn dingen heeft Laten zien over stekken die ik niet kende, die ik nu wel ken die ik nu kan toepassen waar dat eerder niet zo.

00:22:29 Michel Vos

Was het 100% maakbaar dat ik die specifieke video tegenkwam.

00:22:33 Michel Vos

Beetje, want Ik heb ergens opgeschreven dat Ik wilde moestuinieren. Wat dat idee dan weer uiteindelijk weg kwam? Was ik daar dan 100% dezelfde regisseur van vers? Dat meer resultaat, Omdat ik ergens 1 keer 1 boek heb gelezen. Dat heeft de Lord of the Rings en nu wil ik een soort van de gouna bouwen in mijn achtertuin. Geen idee.

00:22:50 Michel Vos

Maar ik denk dat in die bandbreedte zit, een klein beetje maakbaarheid.

00:22:55 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Interessant, We gaan naar je tweede boek je was wel even begonnen, Maar ik wil nog even van je weten voor we er echt nog dieper induiken de weg van de l, wat is dat? Hoe kom je bij die titel en wat betekent het?

00:23:08 Michel Vos

Nou weg van de L is de weg van wijsbegeerte bewandelen worden vaak geassocieerd met wijsheid. Slimme dingen doen. Ik moet nog altijd denken aan de FAB.

00:23:17 Michel Vos

Uitjeskrant en een van mijn favoriete joda figuren is Archimedes uit de Disney Film het zwaard In de steen. Ik weet niet of je die nog kent. Had je Merlijn de tovenaar die dat ook zijn, beide handen UIL en Ik weet dat ik daar als kind echt non stop in een scheur laag. Dat vond ik fantastisch, maar uilen staan symbool voor iets en ik geloof dat symbolen heel veel kracht hebben en Het is een boek dat Mensen helpt om kennis te vergaren en kennis om te leren zetten in begrip, zodat je er iets mee kunt In de echte wereld.

00:23:50 Michel Vos

Kan 5000 marketingboeken lezen, maar Als het zich niet manifesteert in.

00:23:56 Michel Vos

Conversie genereert de uitingen, maar eens eventjes marketingtermen er tegenaan te gooien. Ben je?

00:24:01 Michel Vos

Dan aan het.

00:24:01 Michel Vos

Doen en het doel van dit boek is ervoor zorgen dat ongeacht wat Het is wat je probeert te leren, maar ook gitaar spelen, zijn of moestuinieren of vechtsport wel grappig anekdote de eerste voorbeelden die Ik had over bijvoorbeeld deconstructie modelleren eerste principes waren allemaal vechtsport voorbeelden gingen over bepaalde stoot technieken met boksen en heup indraaien over, vond de uitgever iets te agressief. Heb je niet iets anders nou moestuin hier ook nog compleet andere uiteinde van het spectrum te pakken.

00:24:28 Michel Vos

Maar het werkt.

00:24:29 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Allebei dus Het is eigenlijk een boek over leren. Als ik het goed begrijp, dus die UIL dat je staat symbool voor wijsheid, wijsheid is dus ook afstand nemen. Ja, ik zie een op een boomtak zitten, dus hij kijkt van boven, ik dacht, OK.

00:24:42 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Van al die die.

00:24:43 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Plukt ook een muis uit elkaar, dus die is ook aan.

00:24:45 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Die constructen ofzo.

00:24:47 Michel Vos

Van een van een van dieren?

00:24:49 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja ja, dus, maar dit boek gaat eigenlijk over leren Waarom je dat ook fascinerend vindt, dus dan pakt daar lekker weer de draad op. Is dat? Ik denk heel veel ondernemers gewoon aan het ondernemen zijn en Misschien zijn er positieve uitzonderingen. Heel veel ondernemers maken geen tijd om.

00:25:07 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Bezig te zijn met nieuwe skills, leren of met zelfontwikkeling. Ja, je luistert Misschien wel een podcast je, Maar ik heb het altijd fascinerend gevonden dat ik wel nadacht over het ontwikkelbudget van mijn medewerkers hè. Van nou ga jij maar een cursus doen, maar Als het dan op mezelf aankwam, dacht ik van, nou ja, daar heb ik geen tijd voor. Of Ik weet alles al nog veel gevaarlijker dus leren is is belangrijk voor ondernemers.

00:25:31 Michel Vos

Nou ja de de mooie die ik ooit van Michael Pilarczyk heb gehoord, dus je weet.

00:25:34 Michel Vos

Niet wat je niet weet, en naarmate ik meer bekwaam wordt een dingen. Kom ik achter oh, ****, dat wist ik.

00:25:38 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Niet en leggen ze uit wat wat. Wat gebeurt er dan?

00:25:41 Michel Vos

Bijvoorbeeld Als het voorbeeld van vechtsport nemen en je begint net met je eerste Braziliaans jiu jitsu alles. Ja, je hebt echt geen idee wat voor een oceaan aan technieken, nuances, details, accenten, stromingen Er zijn binnen deze sport. Je hebt echt geen idee en dan duik je en dan dan dump je je tener in en dan heb je je eerste voeten keertje nat gemaakt en dan denk je oh, Ik weet het wel een beetje en dan komt er een keer iemand langs van een met een seminar die op een compleet andere manier benadert. En dan merk je al redelijk snel, holy ****, de Dr zijn leven.

00:26:12 Michel Vos

En dit ding, want onze sensei is echt God voor ons, maar Er zijn Mensen die hem oprollen. Weet je wel en makkelijk ook, wat is dit dan? En en verbod is een heel mooi voorbeeld, want als daar heb ik echt geleerd. Kennis is kracht.

00:26:26 Michel Vos

Techniek doet nog toe ja, ja, Het is ook een anekdote die ik aanhaal in mijn eerste boek, maar mijn eerste ervaring met vechtsport ben ik meegenomen door Moeskroen Moeskroen is inmiddels best wel bekend. Vechtster en MMA vechter, Maar ik was toen ook al twee Med.

00:26:40 Michel Vos

Iets lichter 90 kg, maar aanzienlijk zwaarder als zij was en Ik denk ook sterker. Maar ja, ze noemen Braziliaanse jou ook wel onvrijwillige yoga of de kunst van kleren opvouwen met de Mensen er nog geen. En dat heb ik aan de lijsten mogen ondervinden. Ik kon het probleem haar verslaan, niet oplossen, niet met.

00:27:00 Michel Vos

Mag niet, en dat kwam Omdat zij techniek had. Ze had kennis die ik niet had, zei wist wat ze moest doen. Op het moment dat ik kracht probeerde te gebruiken, deed iets heel slims, waardoor het die kracht volledig verloren ging ik Alleen maar heel moe werd en daarna deed ze wat slimme dingen met een arm tegen de richting van de scharnieren intrekken, waardoor ik me moest opgeven of mijn arm Laten breken en het probleem niet zo vast was opgelost in het sparren en dat vond ik fascinerend en Dat is waar voor echt heel veel dingen.

00:27:26 Michel Vos

Als je maar weet het stukje kennis hebt wat nodig is om het probleem op te lossen, dan ineens verandert alles.

00:27:32 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Oké, maar die vind ik dus dan wel ingewikkeld voor ondernemen, want Als je kijkt van oké, wat is ondernemen, dan heb je onder de motorkap Misschien wel 10 verschillende deelgebieden, hè HR League of finance IT Inco weet ik veel. Ik noem even wat dingen op marketing, maar binnen marketing heb je weer een vertakking en dan daarbinnen. Ik noem even social media binnen social media heb je dan weer TikTok en dan.

00:27:58 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Denk ik van, oke, Maar ik kan toch onmogelijk als ondernemer.

00:28:02 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Van die 10 dingen en binnen die 10 dingen weer 10 dus dan moet ik van 100 vakgebieden moet ik het naadje van de kous weten dat.

00:28:08 Michel Vos

Kan niet, dus hoe ga ik dat doen? Nou ja, door allereerst te snappen hoe het veld eruit ziet, dus wat je nu deed, die deconstructie van even dat speelveld, dus maak sowieso gewoon een boom. Wat zijn verantwoordelijkheidsgebieden, welke sub specialisaties kom ik daar tegen? Dus wat zijn de belangrijkste speerpunten binnen die organisaties? Nou te gek? Als ik het naar mijn Mensen vraag die erover gaan, wat zijn daar de gewenste doelen? Dan zeggen ze dit, dus Dit is waar het toe dient, ja, deze activiteit die hebben HR nou blije medewerkers kennisniveau omhoog.

00:28:34 Michel Vos

Gek, Dat is wat ze aan het doen zijn, dus daar op die manier kan ik sowieso al een soort overzicht creëren als ondernemer.

00:28:41 Michel Vos

En op het moment dat ik erachter kom dat het op.

00:28:43 Michel Vos

Sommige onderdelen niet loopt.

00:28:45 Michel Vos

Dan kan ik eens zien, Maar ik zie dat het daar op social media gaat het niet zo heel erg lekker of zo, dus daar moet ik Misschien eens iets meer van weten, maar dan kan je heel gericht. Kan je eens. Oké, nou, Ik ga de podcast luisteren. Kijk naar de twee YouTube kanalen, ik lees een boek en ik schrijf een soort kleine samenvatting voor mezelf en nu kom ik beslagen ten ijs. Dit is hoe ik elke podcast voorbereid en dit kan Als je de juiste technieken toepast in ongeveer een tot.

00:29:04 Michel Vos

Twee uur.

00:29:05 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Want Ik kan wel behoorlijk invreten in een domein, maar jij bent dus wel van. Uiteindelijk moet je het wel echt zelf.

00:29:13 Michel Vos

Op hoog genoeg om Mensen te kunnen aansturen.

00:29:13 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Vlijmen of zou je daar nog een soort van?

00:29:18 Michel Vos

Kijk bijvoorbeeld, Ik heb met veel P ers gewerkt, dus wij maken software. Ik heb altijd bij topicus in Deventer gewerkt en Ik kan niet programmeren, Maar ik snap wel de problemen waar ontwikkelaars een beetje tegenaan kunnen lopen en ik snap een beetje over de verschillende accenten die ze spreken Als het gaat om Java.

00:29:31 Michel Vos

Python dot net, whatever.

00:29:34 Michel Vos

Dat ze praten allemaal met een database. Daar heb jij dus dat moet ik wel een beetje bij.

00:29:38 Michel Vos

Begrepen, maar Als het gaat om echt het optimaliseren en het uitvoeren. Ja, dat moeten zij dan moeten zijn, want daar zijn ze specialist voor. Maar Je moet wel inzien welke problemen je hebt en welke specialisten je er een soort van voor nodig hebt, vind ik.

00:29:50 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Als ondernemer oké dus dat boek De weg van al die helpt je om beter te leren en en wat doe je dan precies en wat doe je vooral niet meer? Of heb jij daar een soort van guidelines?

00:30:01 Michel Vos

In Als het gaat om leren, kom je al redelijk snel tot de conclusie, want het wel mooi. Het is ook een mooi voorbeeld van hoe expert interviews helpen.

00:30:08 Michel Vos

Wat ik eigenlijk heel graag wilde met dit boek, was soort van vaststellen dat je wel degelijk op basis van een soort leerstijl.

00:30:15 Michel Vos

Een soort optimaal leerpad kunt bewandelen voor jezelf dat dat zou mijn ideale uitkomst zijn geweest. Zo van oké, jij bent zo nou Laten we een paar vragen invullen en ja, bijvoorbeeld of Ik ben een denker of Ik ben meer een dromer. Dat zijn een aantal van die classificaties en modellen die in onderwijsland best wel zijn gebruikt.

00:30:17 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Heel interessant ja.

00:30:23 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ik ben van, Ik ben van doen, dus laat mij het maar doen.

00:30:26 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

En dan ja Haha Haha.

00:30:35 Michel Vos

En daar had ik best wel veel aan opgehangen in mijn boek, Omdat ik nou, nee, Dit is het echt wel en Ik had ook wel wat onderzoek gedaan en toen kwam ik vanuit de podcast kwam Ik ben Tichelaar tegen en Dat is Mister evidence base.

00:30:44 Michel Vos

En toen keken we het daar even, zei ja, maar weet je wel zus, en weet je wel zo? En weet je wel dit en toen dacht ik, Oh ****, ik moet terug naar de tekentafel, want Ik heb hier een ik bouw hier op een fundament wat ongelegen is, dus Dat was.

00:30:56 Michel Vos

Enerzijds niet zulk leuk nieuws, maar anderzijds fantastisch, want Dit is precies waar zo’n expert interview to dient om dit soort dingen te verifiëren. Toetsen en perfect. Oké, nou, blijkbaar zat ik ernaast. Laten we het omgooien, want dat kan dus nog steeds, dus Dat was mijn meest optimaal gewenste uitkomst dat er zoiets zou zijn Als de eerste. De conclusie is, Het is net als met voeding en training one size fits. None and jij als.

00:31:16 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

We staan niet, Aha?

00:31:19 Michel Vos

Hier liep, hebt zelf de verantwoordelijkheid om te bepalen wat wel en wat niet voor je werkt, Omdat het Ik heb gemerkt, is dat voor marketing moet ik uit een boek leren moestuinieren werk YouTube een fantastisch voor voor weer andere onderdelen moest ik het doen met apprenticeship of weet ik veel gewoon funken en spaced repetition om bepaalde dingen in mijn hoofd te krijgen en dat verschilt.

00:31:43 Michel Vos

Onderwerp en Ik denk dat als jij dezelfde dingen zou proberen te leren, dat er bij jou andere voorkeuren uit zouden komen om bepaalde dingen tot je te nemen. Sommige Mensen moeten iemand iets zien doen, anderen moet het zelf best wel een beetje proberen. Maar we kunnen Mensen daar eigenlijk niet zo over een kam scheren, want het verschilt per onderwerp per moment en dat zijn dus daar zelf je ownership in nemen. Als leerling is eigenlijk wat dit boek je probeert te Laten zien door dingen die je willen vastleggen in een leerweg en dat dan komt dan wel redelijk snel terug. Ook bij de goal setting betreft, maar ook wat je.

00:32:13 Michel Vos

Waarom wil je het eigenlijk leren? Welke leervragen heb je? Wat heb je in eerdere leerprocessen moeilijk gevonden? Nou, leg dat eerst maar eens vast. En dan gaan we kijken welke onderdelen daarbij horen en dan gaan we zo langzaam, maar zeker ga ik je een aantal in dit boek een aantal technieken aanreiken, hoe je enerzijds informatie kunt verkrijgen. Hoe kom ik dan aan al die informatie? Nou? Literatuurstudie is nog steeds bijvoorbeeld een heldere manier vast zijn er bijgekomen, maar je hebt middels ook dingen als CHAI PP, hoe verhouden die zich dan tot elkaar?

00:32:41 Michel Vos

Maar je hebt ook, hoe ga je om met het verwerken van informatie? Want leuk dat je al die boeken hebt gelezen. Maar hoe komen we nou tot maken we daar kaas van? Nou dan kom je al snel op het terrein van modelleren en daar met moduleren, dus gewoon mindmaps maken, boomstructuren, samenvattingen schrijven, breng je dat domein eigenlijk voor jezelf in kaart?

00:33:03 Michel Vos

Op het moment dat je dat doet, kun je, hè? Dat heb ik het moestuin hier bijvoorbeeld ook meegemaakt. Ga je bepaalde basisprincipe onderkende? Oh, Het is iets met licht. Oh, Het is iets met water, want hoeft niet per se grond te zijn Als het maar in een medium zit. Oké, fascinerend. Oh, Je kunt ook een kast soort van doek overheen trekken om iets eerder In de bloei te Laten gaan. Oh, fascinerend, dus Dat is dus eigenlijk wat er echt gebeurt en op het moment dat je dat gaat zien kan je gaan.

00:33:26 Michel Vos

Bedenken wat je zou moeten doen Als ik heb een soort van kas nodig. Oh, Ik kan dus hier ook gewoon eens iets anders In de grond gooien, behalve grind. Of Ik ga er meer per lied aan toevoegen of om iets.

00:33:35 Michel Vos

Dus door te snappen wat je vermogen om een effect In de werkelijkheid te krijgen.

00:33:40 Michel Vos

Ja veel groter en al die leertechnieken die erin staan. Kijk iets leren over hoest en hier is bijvoorbeeld iets anders als een bepaalde vechtsport techniek leren. Daarvoor moet je naar. Ik ga niet deliberate deliberate practice lopen op stekker of zo dat ik 5000 stukjes ga maken Omdat stekker gewoon helemaal in mussel bij Marie te krijgen. Dat is daar niet nodig, maar voor links, rechts, rechts loop keer combinatie.

00:34:04 Michel Vos

Als ik wedstrijden zou willen gaan vechten, is dat weer een heel ander verhaal. Dan moet je dat zeker doen en op gezette tijden. Dan is er een x aantal raps wat Je moet aantikken en om de zoveel tijd moet herhalen om dat een beetje top of mind te Laten zijn. En daar zijn dan weer ja patronen voor die die probeert voor te schrijven in het boek die Je kunt volgen om dat te doen.

00:34:23 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja nou, hoe zit het met dingen afleren? Er zit ook een beetje In de hoek van gewoonten, wat het net even over jouw neiging om heel enthousiast te worden over iets. En dan hè, Dat was je superpower, Maar het kan ook je valkuil zijn dus mis.

00:34:37 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Misschien voor jou persoon, dan zijn er dingen die je afgeleerd hebt in het ondernemerschap waarvan je zegt, nou, gelukkig heb ik dat nu.

00:34:46 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Achter me gelaten.

00:34:48 Michel Vos

Nou heb het al een klein beetje over gehad Natuurlijk, dus Ik heb veel meer richting gegeven en ben veel consciëntieuze geworden In de keuzes die ik maak, dus Het is iets minder opportunistisch geworden Omdat vanuit mijn enthousiasme ik ook al snel gauw berg. Oh ja, te gek, Natuurlijk gaan we hier gewoon zon resort opbouwen en daar ga ik helemaal propositie in Gieten. En oh wacht er helemaal. Niemand zat hier op te wachten bij mijn.

00:35:09 Michel Vos

Klanten snap je.

00:35:10 Michel Vos

Dus dat veel minder, maar wat ik bijvoorbeeld ook.

00:35:16 Michel Vos

Kijk aan en afleren ligt.

00:35:17 Michel Vos

Heel dicht.

00:35:19 Michel Vos

Tegen elkaar aan dus uitstelgedrag is echt zo’n ding. Dat heb ik mezelf wel echt moeten afleren als ondernemer, want als ondernemer heb ik gemerkt dat Niemand met me meekijkt. Het is dus heel makkelijk soms om zich vandaag even niet.

00:35:33 Michel Vos

Kristin ja en vooral in het begin Als je die vrijheid krijgt, is dat iets waar je Natuurlijk ook in een soort van naar gesmacht hebt, al die tijd in spreekwoordelijk, niet verkeerd ben zo blij met alle Mensen waar Ik heb mogen werken. Maar loon slavernij, dus je weet wel, in een soort keurslijf gedrukt. Nou, Omdat ik nu dan een hele ochtend op kopie spulletje zou kunnen.

00:35:48 Michel Vos

Spelen is wel.

00:35:49 Michel Vos

Echt ongekende luxe nou heb jij, maar dan moet je niet.

00:35:53 Michel Vos

Want dat moet ook soort van verdiend worden en dat heb ik mezelf vooral in het begin van mijn ondernemerschap was dat wel eens een dingetje. Maar ja, uiteindelijk heb ik mezelf weer aangeleerd om die kikkers te eten In de ochtend. En daarmee ja, is het heel anders Als je dan eens aan het eind van, want ik geloof dat ook je.

00:36:11 Michel Vos

Moet maar 4.

00:36:11 Michel Vos

Op een dag echt knallen maakt je gelijk, weet niet of je hebt geïnterviewd. Focus aan focus uit zou ik eens doen. Die zegt ook, je kan maar 4 uur echt focussen op één dag, dus echt concentratie werk doen. Daarna kun je gewoon andere dingen gaan doen.

00:36:24 Michel Vos

En als jij aan het begin van je dag heb bedacht, wat wil ik dan in 4 rug gedaan krijgen? En Het is gelukt? Ja, dan kun je op je spelletje spelen, Maar dat zou de relatie moeten zijn. Daar vind ik.

00:36:31 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja interessant, We gaan straks ook nog hebben over jouw werk als futurist en We gaan het ook nog wat verder hebben over jouw persoonlijke groei, Maar ik wil je eerst even wat groei dilemma’s voorleggen.

00:36:46 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

En Ik ga er een stuk of 10, denk ik op je afvuren, Je moet kiezen en nuanceren mag achteraf en de eerste is als volgt, Ik ben goed in geld verdienen, of Ik kan nog wel wat leren over geld. Kijk.

00:36:49 Michel Vos

Oké weer.

00:36:56 Michel Vos

Ik ben goed in geld verdienen.

00:36:58 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Sparen voor later of nu uitgeven wat Ik heb.

00:37:00 Michel Vos

Spaarverlof water.

00:37:02 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Elke dag een beetje beter worden of tevreden.

00:37:04 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Zijn met wie?

00:37:05 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Je bent.

00:37:06 Michel Vos

Elke dag een beetje beter?

00:37:07 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ik kan goed delegeren, of ik doe het liever zelf.

00:37:13 Michel Vos

Ik was het.

00:37:13 Michel Vos

De eerlijk, ja, ja, ik doe, ik doe liever dat, ja.

00:37:14 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Antwoord, hè?

00:37:16 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja oké, Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor mij. Geen enkel probleem die neem met familie of vrienden of een nieuwe klant binnenslepen.

00:37:27 Michel Vos

Inmiddels die nemen de met vrienden en familie. Ja.

00:37:30 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

OK.

00:37:31 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

De stekker ergens uit trekken of doorgaan tot het pijn doet.

00:37:34 Michel Vos

Eerst ben je dan a Je moet niet bang zijn om iets op een gegeven moment streep door te zetten, dus de stekker mag ergens.

00:37:39 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Uitgetrokken worden, zeker oké, een avond sporten of vanavond.

00:37:42 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Star trek kijken.

00:37:44 Michel Vos

Avond staat er kijk.

00:37:46 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ik kan mezelf goed verkopen of een ander ziet mijn talenten beter.

00:37:50 Michel Vos

Bij kan mezelf wel verkopen.

00:37:51 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Als moet Ik ben op zoek naar wie Ik ben, of Ik weet precies wie Ik ben en waar.

00:37:55 Michel Vos

Ik voor sta, Ik weet wie Ik ben, Maar ik vind het niet eng om te veranderen in dingen.

00:38:01 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Oké interessant, welke wil je eruit pikken?

00:38:05 Michel Vos

Al mocht de kiezen.

00:38:06 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja, Misschien dat we Ik vind die van geld verdienen, wel interessant, want Dat is nou typisch een skill waar ik echt veel in.

00:38:11 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Kan of nou ik?

00:38:12 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Heb daar heel veel in geleerd.

00:38:14 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Basisprincipe bijvoorbeeld geeft niet meer uit dan je hebt echt dat je denkt, hé, Dat is toch logisch voor sommige Mensen, Maar ik ben zo een dromer die dan denkt van ja, ook als er geen geld is, ga ik het toch uitgeven. Dat is totaal belachelijk Misschien, maar jij bent goed in geld verdienen, vertel eens.

00:38:21 Michel Vos

Precies. Ja ja ja ja.

00:38:28 Michel Vos

Nee nee.

00:38:31 Michel Vos

Nou ja, Ik heb ook geleerd de tering naar de nering zetten, dus Als je het niet hebt niet uitgeven en een van de dingen die ik bijvoorbeeld als ondernemer heb gedaan. Ik laat mezelf elke twee weken een cashflow overzicht sturen en daar staat precies een met marges en buffers zeg.

00:38:42 Michel Vos

Maar wat ik?

00:38:43 Michel Vos

Te spenderen heb, wie doet dat op mijn account?

00:38:45 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Komt dat ja dan betaling voor ja of zo, ja.

00:38:47 Michel Vos

Dat betaal ik voor, Dat is ja, Dat is gewoon een verzoek zo van dat heb ik nodig en dat Ik heb twee. Ik heb een éénmanszaken en Ik heb een BV en dat krijg ik beide entiteiten krijg ik dat gewoon en dan kan ik zien. Oké, Dit is mijn ruimte, Dit is wat ik nog open heb aan debiteuren crediteuren. Dus Als ik nu bijvoorbeeld bezig met een stukje software ontwikkeling om dat werkproces van gechipte gether goed te ondersteunen, nou dan weet ik oké, Ik heb ongeveer zoveel budget voor een een ontwikkelaar en designer een whatever.

00:39:14 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dus je weet ook waar het geld voor bedoeld is, of tenminste, dat doet me een beetje denken aan profit first dat je een potjes hebt van.

00:39:20 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja geld is ergens voor bestemd en met wat ik over heb, kan ik iets gaan doen Als het ware.

00:39:22 Michel Vos

Met de pers.

00:39:24 Michel Vos

Ja en waar ik dan tegelijkertijd als ondernemer nog wel mijn aandachtspunt heb, is dat en Dat is de valkuil van mijn enthousiasme. Ik ben makkelijk om een verdiende geld te investeren in dingen en dat Ik denk oh zo een hugin bij investeer ik dan in denk ik dat rendeert straks wel, maar nou zit het niet in mijn pensioenpot, waar ik ook een soort van verantwoordelijk voor ben om dat voor mezelf te fixen en daar denk ik nog wel eens, oké, maar je bent nu. Je gaat nu straks de 45 een ticket, daar moet nu ook aan gewerkt gaan worden, dus Je moet.

00:39:51 Michel Vos

Dus ook je mag blijven investeren, maar net wat je zegt, Profit first. Je gaat nu ook een percentage daar nu echt weer voor wegsluizen. Want nou ja, je wilde toch niet je 80e blijven doen. Je wil er ook nog een beetje van blijven.

00:40:03 Michel Vos

Genieten dus, dus daar probeer ik wel een gezonde financiële hygiëne op na te houden. Maar de verleiding is ondernemer die denkt, oh, dat gaat lukken is toch om dan nog wel nog 1 keer 1 leuke investering? Of we maken weer eens iets nieuws, wat geld kost. Ik heb een werkboek Laten maken dat bij het gedicht the boeken dat heet Toverboek.

00:40:21 Michel Vos

Ja dat kost Omdat we Laten drukken, elke keer weer 6 k en je verkoopt ze wel, maar dan denk je.

00:40:25 Michel Vos

Ook ja je.

00:40:26 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Had ook in anders, maar wat ik een hele mooie vind, daar begon je eigenlijk mee van. Ik laat mij elke twee weken een cashflow overzicht sturen, dus dat ga ik eens even aan. Mijn accountant vragen dus die en Ik denk dat hij gaat zeggen, ja, hoezo dan? Omdat hij denkt, dat heb je toch niet nodig en Waarom ga je dat niet zelf opzoeken? Want jij hebt het dus afgedwongen.

00:40:43 Michel Vos

Nou ja.

00:40:46 Michel Vos

Ja, Ik heb een aantal posten. Nee, nee, ja.

00:40:46 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Wat was dat nog moeilijk of viel die daar helemaal in mee of.

00:40:50 Michel Vos

Zo, Misschien dat al die andere Misschien altijd accountancy goeie club. Ik heb vroeger met hem gestudeerd en ja, ik zeg gewoon luister, Ik wil graag in control zijn over wat er in gaat en wat Ik wil weten wat er binnenkomt en wat eruit gaat. En Als ik het niet regelmatig zie of ik moet het zelf uit een of ander vaag administratiepakket halen ga ik het niet doen. Ik moet een.

00:41:07 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja exact.

00:41:08 Michel Vos

Zou krijgen, zou je dat willen doen voor mij? Ja, Dat is tuurlijk kost wel iets nou prima doen we en Er zijn een paar posten die Ik wil bijvoorbeeld weten wat er op de rekening staat. Maar ik wil ook weten en dan moet hij een soort aanname in doen dat We moeten reserveren voor de ebay wat ik aan BW moet betalen. Ik wil zoveel buffer aan financiële middelen, wat blijft er dan over en wat heb ik nog aan debiteur crediteur en dan kan ik precies zien of ik welke keuzes ik wel niet kan maken.

00:41:09 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Service meen je zeg maar dus.

00:41:32 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja nou eens, We gaan naar het futurisme vakgebied apart zou ik bijna willen zeggen.

00:41:39 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Leg eens even uit wat een futurist doet. En dan Misschien Waarom jij er één bent.

00:41:44 Michel Vos

Wat een, wat Ik denk dat een futurist doet, is kijken naar de relatie tussen technologische ontwikkelingen en mens.

00:41:51 Michel Vos

En alles wat Mensen doen, dus maatschappij cultuur en en het effect wat technologie daarop heeft en het en. Het probeert iets te zeggen over hoe de toekomst er potentieel uit zou kunnen zien.

00:42:03 Michel Vos

Ja nou, dus Dat is wat een futurist in mijn ogen is en.

00:42:09 Michel Vos

We hebben het al een klein beetje aangeraakt. Er zijn een aantal onderdelen die Misschien hè, star trek bijvoorbeeld.

00:42:17 Michel Vos

Die daar iets over zeggen, zijn een klein beetje nerdy, maar ze zetten wel een bepaald beeld neer over de toekomst hoe het zou kunnen zijn en technologie was daar altijd heel belangrijk in. Dus één van de leukste jeugdherinneringen die Ik heb Samen met mijn vader startrek, kijk op Nederland een en dat vond ik zo fascinerend en Ik was was jong en dat heeft een soort interesse in computers en mijn verdere carrière binnen IT en dergelijke allemaal in gang gezet, maar heeft ook voor een soort fascinatie gezorgd met die echt futuristische technologie als bijvoorbeeld AI het feit.

00:42:48 Michel Vos

Dat we nu soms gesprekken kunnen volgen over ai die dan Misschien wel of niet bewust zou kunnen zijn in onze tijdspanne.

00:42:55 Michel Vos

Fascinerend kwantumcomputers bestaan gewoon. Ja, we doen dingen met teleportatie met lezers en quantum entanglement. Dat is keiharde scifi, Dat is gewoon allemaal uitgekomen en dat vind ik echt geweldig. En ik merkte in Eindbaas altijd altijd Als ik gasten had die daarover gingen, dan wist ik daar soms meer van als zij gewoon Omdat ik zoveel uren van dat soort content had geconsumeerd, maar ook echt in had gevreten de boeken erover had geld.

00:43:22 Michel Vos

En Als ik het bijvoorbeeld sommige gasten over de singularity wilden hebben nou yuri van geest, die kwam mee, want die zat bij Singularity University. Maar Als ik het ging hebben over transfer monistische dingen.

00:43:30 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Mij kwijt, hoor Singularity University.

00:43:32 Michel Vos

Singularity is een een concept waarbij technologie op een gegeven moment in een soort exponentiële versnelling komt. Dus Als je kijkt naar een van de eerste uitvindingen het vuur tot aan de smartphone. Dat zou je kunnen zeggen, Dat is een grafiek en die grafiek wordt steeds steiler als pandemie ons iets geleerd heeft, is het hoe exponentiële groei werk.

00:43:55 Michel Vos

Nou, het idee is dat op een gegeven moment vindt er een soort versnelling plaats waardoor die grafiek, net zoals met exponentiële groei Het was door het plafond gaat en Er zijn een aantal technologieën randvoorwaardelijk om die versnelling in gang.

00:44:07 Michel Vos

Te zetten en.

00:44:09 Michel Vos

Is er een van en gentechnologie. Crispr is een Zweden nanotech.

00:44:14 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Nu zeg maar dit dit dit topic, zeg maar aan het aan het analyse.

00:44:20 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Zeggen, net als die moestuin van je.

00:44:21 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Hebt nu lucht en aarde. En?

00:44:21 Michel Vos

Deze cliënt wel. Nou ja, Dit is wat ik wat ik zeg, maar vanuit de kennis die ik over heb proberen op te doen. Geconstateerd. Maar maar van God. Die singularity is dus een soort versnelling in.

00:44:30 Michel Vos

Analogie en Ik denk dat we daar nu Misschien zelfs wel de eerste tekenen zien. Want ja, de eerste Nokia versus de smartphone die we nu hebben. Je gaat het op een gegeven moment gewoon vinden Omdat er zoveel van die kleine stapjes te zitten, maar er zit best wel verschil tussen en dat gaat Alleen maar sneller. En nu zijn er dus dingen als jeepee online gekomen en ik merk dat als ondernemer die versnellen dingen ook weer, want Ik kan nu ineens dingen zelf.

00:44:57 Michel Vos

Ik eerder echt?

00:44:57 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Niet komt ja een blog schrijven over je podcast of zo.

00:45:00 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Of, is dat een tip?

00:45:00 Michel Vos

Nou bijvoorbeeld podcast samenvatten is een goeie, maar een ander voorbeeld is de software waar ik het net over had die ik nu aan het maken ben en die kan ik maken Omdat ik in 8 avonden tijd zijn we een TYPE heb ik dat prototype in.

00:45:10 Michel Vos

Elkaar gezet om Python programmeren, ik loop nu.

00:45:13 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Alweer achter.

00:45:15 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Maar Waarom ik me daar zorgen over maak? Ik denk ik van ja, Ik ben dus niet zo’n guy die dan ergens helemaal induikt. Ik ben Misschien ja, ik zou mezelf geen domme jongen noemen, maar wel ja gemakzuchtig ook niet.

00:45:27 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Maar ik praat dan het liefst met Mensen die mij vertellen van oké, dit moet je wel doen en dat niet, dus voor mij is het heel belangrijk om te weten, wie kan ik vertrouwen en wie heeft de juiste intenties wie beter ook echt wat van? En wat zijn de valse profeten dus die schifting maken? Maar wat is je tip? Zeg maar voor Mensen die ook, net Als ik geen zin heb om erin te duiken.

00:45:46 Michel Vos

Ja nou eigenlijk exact wat je zojuist voorstelt, dus even terug naar dat virologie ding dus die die singularity bijvoorbeeld. Ja, Dat is dus een versnelling in technologie en Dat is een bepaald concept in die hoek van denken. Nou en dan merkte ik dat Als ik met mijn eindbaas gasten het daarover.

00:46:00 Michel Vos

Dat kenden ze het niet, dan gingen de concepten waar ik het met ze over wilde hebben live drives. Ik noem maar iets vast en dan ligt dat zijn oprecht Mensen mee bezig, Maar dat wisten ze dan niet. Of dat dat vonden ze net wat te ver gaan of dan ook. Dus ik moest mijn gasten een beetje voor de voeten weg. In die onderwerpen merkte ik vanuit mijn eigen enthousiasme, Maar ik wist stiekem nog steeds heel veel van af nou en toen wilde ik eigenlijk vanuit het Roadmap denken, wilde ik naar spreker toe, dus ik geef trainingen, Maar ik wilde een uur lezingen gaan geven. Toen ben ik naar Robert de Vries Quality Bookings.

00:46:31 Michel Vos

We gaan was een keer bij het wiggert In de Studio geweest en dat zei ik, Ik wil lezingen gaan doen. Ik heb een boek geschreven gadgetgear.

00:46:38 Michel Vos

Het zijn, Dat is mooi mis, Maar ik heb al 5 van die gasten. Die bouwt de dingen zeggen over doelen stellen enzo en jij hebt trainingen, die wil je zelf verkopen dat dat werkt niet. En toen kregen we daarna na. Dat is helaas nou oke, jammer dan toen we daarna nog even gekregen over dingen als chique en dus dat ding waar ik net over begon en toen zei die maar wacht eens even denk je.

00:46:57 Michel Vos

Niet dat je hier?

00:46:58 Michel Vos

Iets over kunt gaan vertellen, want mijn God, Ik heb zeg maar belde ik dacht, nou, ik zeg, Ik heb daarna nog hebben ze erna brood In de auto, daar ga je ook echt op aan. En toen dacht ik.

00:47:10 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Wel cool trouwens dat hij die afford doet, zeg maar hij gaat niet niet een beetje arrogante gasten uithangen. Ik heb hem trouwens in mijn podcast gehad, maar van nou kom jij maar eens over de brug met een verhaal en Misschien wil ik er wel wat mee. Maar hij ging dus actief bij, denk ik 200% hij zag.

00:47:21 Michel Vos

Ja nee.

00:47:23 Michel Vos

In jou, een futuroloog eigenlijk of een futurist? En Dat was dus het moment waarop ik me moest afvragen, oké, maar is dit nou een stukje opportunisme of vind ik het ook pas?

00:47:30 Michel Vos

Bij wat ik eigenlijk aan het doen ben? Ja, dan kijk naar de ondertitel van uw boek dat ik sneller In de wereld die non stop verandert. Het is exact wat ik zou moeten gaan doen, exact zelfs, en toen was ik nou, Ik ga ervoor en dat voelde zo goed en zo automatisch. En Ik had binnen no time een mooi verhaal in elkaar gezet. Paul Smit hadden we er straks weer even over één van onze gasten ook bespraken geweest. Je hebt veel over mooie toffe lezingen geven waar Mensen ook naar aangehaakt blijven, ook neuroloog.

00:47:56 Michel Vos

Gezien, en dat hebben we een paar keer gegeven. En ja, dat maakt veel los, merk ik. Dus Als ik daar wat ik merk, is de respons na de tijd Als ik een training heb gegeven. Nou, Het is me ook achter gehad, zijn ze ook?

00:48:07 Michel Vos

Wel een beetje zat, Misschien maar.

00:48:10 Michel Vos

Mensen komen naar de tijd bij me. Stuur hem een mailtje met voorbeelden van dingen die ze zelf tegenkomen of use cases of soms zorgen die ze hebben over technologie en wat Het gaat doen met de toekomst en dat dat soort dingen en.

00:48:23 Michel Vos

Nou, dat ziet uit het verhaal hebben gehad waardoor ze toch een beetje rooskleuriger ernaar zijn gaan kijken.

00:48:28 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja wat Ik wil vragen is om 3 slides te pakken waarvan je denkt dat ondernemers die absoluut moeten.

00:48:34 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Zien of horen, want wij maken deze podcast voor ondernemers. Die zien ook al die technologie. Die hebben Misschien ook hè? Een uitzondering daargelaten. Ik heb een vriend die duikt er dan ook helemaal in, Maar de meeste Mensen. Ik denk dat die ah überhaupt nog niet door hebben wat er aankomt b geen tijd hebben om zich te verdiepen, wat moet ik ermee even?

00:48:52 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Moeten blogjes tikken.

00:48:54 Michel Vos

Oké, een sheet die ik zou willen Laten zien is een filmpje van de nieuwe software die ik maak waarin ik chat app eigenlijk een doel dat Ik had namelijk een moestuin maakte, liet verhelderen. Dus nou, ik kon in een veld invoeren. Wat is gewenste uitkomst? En toen deed ik een moestuin en dat drukte ik op een knop en toen maakte die dat ding smartify, dus hij maakte hem specifiek meetbaar, dus een moestuin binnen zoveel maanden met deze groente erin om voor zoveel calorieën aan eten voor twee personen eruit te halen.

00:49:22 Michel Vos

Ah, hier kan ik iets mee. Safe volgende knopje waar ik op drukte was Milestones nou toen genereerde die onder fly op basis van die definition of done genereerde die saven goede mijlpalen om dit project, zeg maar verder te helpen, dus identificeer plot made uit, Spit aarde, vervangen, eerste etcetera allemaal super logisch volgende lijstje dat hij kon maken was benodigd, materiaal, een schop touw aarde, al die dingen. En vervolgens kon hij op basis daarvan de eerste 3 acties van 5 minuutjes die je kon doen kon hij bedenken.

00:49:53 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Het dan heb jij een soort personal AI, want Dat is dan zeg maar.

00:49:59 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Want dat heb ik ergens. Ik ben van ergens de klepel horen, weet dat de klok horen luiden, Maar ik weet niet waar de klepel hangt, dus.

00:50:06 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Je kan een personal i maken. Je kan bijvoorbeeld je hele email historie uploaden of al jouw documenten. En dan gaat hij dus in jouw gedachtegoed zitten of in jouw?

00:50:17 Michel Vos

Ja wat Ik heb gedaan, laat.

00:50:18 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Schrijfwijze is het meestal oppervlakkig, Misschien, maar.

00:50:21 Michel Vos

Ik weet niet welke is je geprobeerd hebt en ze kunnen het nog niet allemaal, maar wat bijvoorbeeld?

00:50:24 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ik heb al lijntje GP dinges betaalde variant op een gegeven moment. Ja, ik doe er eigenlijk weer te weinig mee. Ik zeg het weer op, dus nu ben ik weer gestopt.

00:50:33 Michel Vos

Nou, die betaalde variant bijvoorbeeld, kan iets heel cools. Die kun je tegenwoordig inderdaad voorzien van allerlei documenten die die dan non stop is, een gehaald dat noemen ze een GPT wat ik bijvoorbeeld gedaan is. Ik heb mijn boek bij de boeken heb ik gewoon aan dat.

00:50:47 Michel Vos

Ding gevoerd dit.

00:50:48 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja, Natuurlijk.

00:50:48 Michel Vos

Is de PDF wil ik ja en vervolgens heb ik gezegd met want je kan dat custom instructies geven. Oké, Ik heb dit boek geschreven Als ik Mensen begeleid met dit boek zijn dit de 9 belangrijkste technieken die ik ze leer dit seizoen zou werken en vanaf nu ben je mij.

00:51:03 Michel Vos

Nou en ik.

00:51:03 Michel Vos

Heb dat ding zeg maar lopen lopen uitvragen eigenlijk overbodig geworden, juist.

00:51:07 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Die Mitchell zit naast je.

00:51:08 Michel Vos

Ja, hij kan gewoon. Hij kan gewoon vanuit mijn boek bepalen wat het belangrijkste veilig je echt exact uit hoe het werkt. En Het is gewoon Omdat die die kennis ineens tot zich heeft en daar slimme dingen.

00:51:09 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Op het Bureau? En ja?

00:51:18 Michel Vos

Mee kan.

00:51:18 Michel Vos

Doen nou, Dat is een hele praktische toepassing. Een andere toepassing als laatste dan nog voor ondernemers die ze Misschien interessant vinden is.

00:51:26 Michel Vos

We hadden het straks al even over mijn relatie met marketing komt niet niet geheel uit de lucht vallen, Omdat ik ook een aantal marketingbureaus van dichtbij heb meegemaakt, maar ook wel eens hardop afgevraagd. Jullie toegevoegde waarde eigenlijk precies en Ik heb documenten dat noemden ze dan brand identities voorbij zien komen. Ik oké, Ik heb € 20.000 uitgegeven voor deze 5 sheets kicken, Maar ik weet nu wat Ik weet niet wat wat de wat de onderwerpen zijn. Ik heb een chatzy heb ik in twee uur tijd een hele Brenda identity.

00:51:55 Michel Vos

Poept ja heb.

00:51:56 Michel Vos

Ik gevangen dus in een documentje. Die heb ik vervolgens weer aan hem gevoerd. Ik zeg, oké, je bent nu dank draper, hè? Met mijn marketeer van nat man en jij gaat me vertellen hoe de volgende uiting eruit moet zien als dit de brand identity is en daar had hij echt hele goede suggesties voor. En dan krijg ik een lijstje van hem van nou gebruik deze gelet op de tribes die je hebt geïdentificeerd of zo. En dat dat voer ik dan uit.

00:52:16 Michel Vos

En, dat scheelt mij echt in het creatief proces geeft het me veel meer richting. Ja, hij gaat zelfs zover dat hij omschrijft wat voor plaat het zou moeten zijn die je dan ineens met afbeelding generator best wel makkelijk voor jezelf kunt maken. En dan zit je niet meer van die stockfoto’s die het niet doen. Laat, zegt leuk.

00:52:32 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ja heel interessant Als het over jouw werk als futurist. Ik zie dan ook wel een boek met.

00:52:38 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Een soort robotachtig persoon.

00:52:41 Michel Vos

Zijn nog een aantal boeken die ik op de plank heb liggen die ik zou willen schrijven die hier bij passen in het verlengde van Kitchen together weg van de L. Dan moet ik iets bij over leiderschap, filosofie, sensemaking en overtuiging. Maar ik zit eraan te denken om eerst een soort tussenstap te maken.

00:53:00 Michel Vos

Waarbij ik me in mijn volgende boek richt op die blik naar de toekomst, Omdat Ik denk niet Alleen dat ik dat ontzettend leuk vind om te doen, want ik merk dat ik daarop aan ga. Als ik nu op dit moment blogs moet schrijven. Ik geloof overigens helemaal niet dat jeepie en dat soort dingen echt in staat zijn om blogs te schrijven, want Ik weet niet of jij kijkt wat er uitkomt, Maar ik zie het direct als iets op die manier gegenereerd is. Ik denk dat het Alleen Maar de behoefte aan authenticiteit verhoogd, Maar ik wil heel sterk de behoefte om een toekomstbeeld neer te zetten waarbij dit.

00:53:31 Michel Vos

Goed uitpakt voor Mensen, want Als het gaat om naar de toekomst toe bewegen, geloof ik ook dat het leven kunst imiteert.

00:53:38 Michel Vos

En dus heel belangrijk wordt. Op een gegeven moment heb ik ook geleerd in het stukje goal setting van mijn eerste buggy together frame is alles.

00:53:45 Michel Vos

Dus zij die denken dat ze zullen falen en zij die denken dat ze zullen slagen hebben vaak beide gelijk, dus als jij naar de toekomst kijkt en je houdt je bijvoorbeeld vast aan Science fiction dat gewoon verhalen zijn bedacht door Mensen over de toekomst en je kiest voor Ninety Four ernstig dystopische dingen of het brave new World allemaal niet wenselijke uitkomsten of je kijkt naar dingen als The culture of star trek, wat toekomsten zijn?

00:54:10 Michel Vos

Wie, maar ook om te bedenken die daar aanzienlijk rooskleuriger uitzien.

00:54:15 Michel Vos

Dan kom je erachter dat welk verhaal je kiest heel sterk bepalend is Omdat je kijkt naar sommige technologische ontwikkelingen is een heel mooi plaatje van spock. Je houdt iets vast dat het een trike order en Als je het niet beter star trek is dat een apparaatje waar je beeld mee kon vastleggen. Altijd over informatie kan beschikken en over lange afstanden met Mensen communiceren wat In de jaren 70 heel indrukwekkend was.

00:54:34 Michel Vos

En dan heb je Steve jobs met zijn smartphone en dan kun je afvragen, heeft startrek nou de iPhone voorspeld of heeft die jobs een trike worden nagemaakt? Ik denk dat laatste.

00:54:46 Michel Vos

Dus de kunst die je consumeert bepaalt wat je wilt creëren In de werkelijkheid. Het feit dat ik zo een tuin wil maken komt Omdat ik de Shire Lord of the Rings ooit een keer als verhaal en dat wil ik dus een soort van namaken en Ik denk dat het hetzelfde geldt voor technologie en als jij het juiste verhaal kiest, kies je dus ook voor ontwikkelingen die voor ons als mensheid.

00:55:04 Michel Vos

Voor mooiere toekomst zorgen en daar wil ik iets over op papier zetten.

00:55:07 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dus Misschien nog even over de toekomst, want We hadden het ook over.

00:55:14 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Ik heb jou aantekeningen erbij, je staat hier over de dood.

00:55:18 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

We hoorden vanochtend eens iemand zeggen dat we In de toekomst Misschien niet meer dood gaan. Dat onze regeneratief vermogen zo sterk wordt, dat dus oneindig kunnen leven. Geloof je dat?

00:55:32 Michel Vos

Ja, ik geloof dat het mogelijk is om straks biologische ouder worden om te draaien. Sterker nog, Er zijn nu al medische cocktails die dat doen. Dat is een recente doorbraak waarbij dingen gewoon biologische jongeren worden gemaakt. Muizen en ik geloof dat de eerste klinische tests voor Mensen nu ben.

00:55:47 Michel Vos

En, dat betekent dus dat dat je potentieel straks onsterfelijk zou kunnen worden. Ja, ik dacht altijd, dat moet je winnen, net zoals dat ik dacht, Je moet straks iets willen van een chip in je hersenen waarmee je non stop bij Google kan en altijd over alle informatie beschikt en. Maar hoe langer ik daarover nadenk, hoe meer Ik denk dat dat Misschien.

00:56:05 Michel Vos

Het kantelpunt is waarbij we als mensheid te veel afscheid nemen van wat we echt zijn en dat dat iets is waar je waakzaam voor moet zijn. Technologie moet dienen en moet je helpen om je doelen te bereiken, maar dan wordt het.

00:56:16 Michel Vos

Iets anders?

00:56:18 Michel Vos

En aan de andere kant, dus Dat is de ene kant. Dat is een beetje een spiritueel kant, dus Ik denk dat dat wij iets zijn. Wat MOET STERVEN? Omdat dat ook waarde geeft aan de ervaring.

00:56:27 Michel Vos

Zo simpel is het en als dat er niet meer is, dus je weet dat je voor eeuwig leeft, waardeer je dan nog alles zoals je dat nu waardeert, is Ik denk dat dat dan verloren gaat en Ik denk dat dat niet goed is aan de andere kant Als ik.

00:56:39 Michel Vos

Er volledig praktisch in.

00:56:40 Michel Vos

Ga zitten onze wereldpopulatie gaat straks instorten. Demographic labs is een ernstige zorg dat de populatie vergrijzing. Wat nou Als we dat probleem op die manier?

00:56:51 Michel Vos

Zouden kunnen tackelen.

00:56:53 Michel Vos

En ja, aan de andere kant zou ik onsterfelijk willen worden als dat met dezelfde kwaliteit van leven en hetzelfde enthousiasme is als nu.

00:57:03 Michel Vos

Misschien wel ja.

00:57:05 Michel Vos

Dus denk ik dat het technisch is zeker en om zijn leven spannen.

00:57:07 Michel Vos

Misschien wel ja.

00:57:10 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Nou goeie cliffhanger wat ik ook mooi vind, is dat je niet waardevrij bent, want de futures kan Natuurlijk zeggen van joh. Dit zal de technologie en dit deze kant gaat het op. Maar ja, je zegt Van Hé, vindt daar ook nog wel wat van en Ik wil Mensen meenemen. Het is ook een soort profetisch, iets heeft het voor mij of ja, spiritueel leider wil ik het niet noemen, maar.

00:57:32 Michel Vos

Nou, hier is een interessant inzicht, Misschien ook wel als leuke afronden en dat kwam eigenlijk van Wouter van Noort, dus ook correspondent bij RC. Die denkt ook veel na over de toekomst heeft Toffe Podcast nieuwsbrief future vers en hij introduceerde een idee bij mij. Dat heet jubeir nu bij, dus Dat is vanuit het tourisme. Juli betekent actief ingrijpen in dingen en Huawei betekent dingen Laten zoals ze zijn en beloop Laten.

00:57:59 Michel Vos

Want Als je dingen hun beloop laat, dan ontstaan er allerlei interessante dingen en het voorbeeld dat wordt gebruikt is een kanaal versus een rivier die je gewoon laat lopen en mee anderen.

00:58:09 Michel Vos

En dan vinden er versnellingen plaats en vertragingen plaats. In de rivier ontstaat nieuw tussen dat en Ik denk dat Als het gaat om technologie dat die technologische ontwikkeling.

00:58:18 Michel Vos

Stoppen of op ingrijpen is Hubei, Dat is een kanaal ervan maken. Dat is niet wat Mensen doen met. Sinds het vuur is technologische ontwikkeling ons kunstje als Mensen Dat is wat ons onderscheidt van de rest en Ik denk dat Als je dat zijn beloop laat en dingen als AI en al die nieuwe technologieën die eraan komen, dan gaan een aantal dingen gaan versnellen. Maar een aantal dingen gaan ook vertragen en hier is een interessant idee als er ooit een moment was.

00:58:43 Michel Vos

Om meer voor elkaar te krijgen in minder tijd om de dingen te doen.

00:58:46 Michel Vos

Die je echt?

00:58:46 Michel Vos

Wilde doen, dan was het nu wel.

00:58:51 Michel Vos

Smart je ermee doet.

00:58:53 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

To go is Michel dankjewel voor alle informatie voor de inzichten voor de wijsheden, de weg van de LO waar kunnen we?

00:59:03 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Bestellen bol com.

00:59:05 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Oke Nice en, We gaan nog een bonus les van jou horen.

00:59:11 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Is er iets waar elke ondernemer wat jou betreft vandaag mee moet beginnen en is er iets waar ze mee moeten stoppen, je beste ondernemer?

00:59:15 Michel Vos

Uit dat boek.

00:59:20 Michel Vos

Doe dat een ding waar je het minste zin in hebt en stop met als een kip Zonder kop dingen doen, dus voeg een klein beetje beleid. Doe ik pak gewoon eens een half uur de tijd om gewoon even voor jezelf op te schrijven wat het precies is wat je probeert.

00:59:35 Michel Vos

Voor elkaar te krijgen en merk dat dat Alleen al het weten wat dat echt is, dus Het is goed in het bord vangen van wat je echt wil en dan niet Alleen professioneel, want dat doen de meeste Mensen wel, maar ook aan de persoonlijke kant en merk het verschil In de uitgifte van je.

00:59:49 Michel Vos

Uit een Energy.

00:59:51 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Podcasts uit en, schrijf het maar.

00:59:54 Michel Vos

Wordt concreet.

00:59:55 Ondernemerspodcastmaker Gerhard te Velde

Dankjewel graag gedaan.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen