Aflevering 269 – Drones die levens redden. Hoe kreeg Patrique Zaman van Avy zijn dronefabriek Avy van de grond?

Luister direct naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Ayv is een Nederlandse startup die drones bouwt. En ik weet niet of je de oorlog in Oekraïne volgt, maar als je dat doet, weet je dat drones dood en verderf kunnen zaaien. Maar… Drones kunnen ook levens redden. En dat is waar Avy op in zet. Drones for good. Bijvoorbeeld, zo snel mogelijk hulp krijgen bij mensen die in een levensbedreigende situatie zitten.

Patrique Zaman is de founder van Avy en in aflevering 269 van de Groeivoer Podcast hoor je zijn verhaal. Avy begon ooit met Patrique’s ondernemersdroom. Maar hoe maak je van jouw droombedrijf een succesvol drone product? En hoe krijg je dat product ook echt van de grond? Dat is het hoofdonderwerp van deze aflevering.

In deze aflevering

  • Ontstaan van Avy.
  • Persoonlijke achtergrond Patrique Zaman.
  • Eerste ondernemingen en ervaringen Zaman.
  • Focus op Avy en drone-ontwikkeling.
  • Avy’s missie en technologie.
  • Groei en impact van Avy.
  • Toekomstvisie en uitdagingen Avy.
  • Unieke positie en uitdagingen in drone-industrie.
  • Teamontwikkeling en internationale samenstelling.
  • Van concept naar product.
  • Marketingstrategieën en belang van storytelling.
  • Ethische overwegingen in de drone-industrie.
  • Persoonlijke groei en ondernemerschap.
  • Uitdaging van personeelsmanagement.
  • Aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen.
  • Visie op groei en schaalvergroting.
  • Financiering en investeringen.
  • Belang van minimum viable product.
  • Ondernemerschap als uitdagende reis.
  • Advies voor toekomstige ondernemers.
  • Belang van ethiek en integriteit.

Shownotes

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 

De makers 🎙️

Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle. 

Dankjewel Nico en Frank voor jullie hulp! 🙌

Transcriptie van deze aflevering

00:00:24 Podcasthost Gerhard te Velde

In deze nieuwe aflevering van de Groeivoer Podcast ga ik in gesprek met Patrick Zaman, Founder van Evy Evy is een Nederlandse start up die drones bouwt.

00:00:33 Podcasthost Gerhard te Velde

En, Ik weet niet of je de oorlog in Oekraïne volgt, maar Als je dat doet, dan weet je dat drones dood en verderf kunnen zaaien, maar drones kunnen ook leven.

00:00:42 Podcasthost Gerhard te Velde

Redden en, Dat is waar eventje op inzet. Drones for good bijvoorbeeld zo snel mogelijk hulp krijgen bij Mensen die zich in een levensbedreigende situatie bevinden. Even je begon ooit met een droom, maar hoe maak je van een droom een succesvolle drone?

00:00:58 Podcasthost Gerhard te Velde

En, hoe krijg je zo’n product dan ook echt van de grond? Letterlijk en figuurlijk, Dat is het hoofdonderwerp van deze podcastaflevering.

00:01:05 Podcasthost Gerhard te Velde

En dan gaan we nu lekker met elkaar induiken. Patrick dus van harte welkom.

00:01:09 Patrique Zaman – Avy

Ja dankjewel heel leuk om.

00:01:11 Patrique Zaman – Avy

Hier te zijn.

00:01:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja tof gaan eerst jou als persoon wat beter leren kennen en even kort een soort samenvatting geven van je ondernemerschap tot nu toe. Maar we beginnen bij jou persoonlijk. In welk jaar ben jij geboren en waar was dat?

00:01:25 Patrique Zaman – Avy

1986 was dat in Rotterdam.

00:01:28 Podcasthost Gerhard te Velde

Hé ben jij verliefd, verloofd of getrouwd, of.

00:01:33 Patrique Zaman – Avy

Iets anders. Ik heb een fantastische vriendin en sinds iets meer dan een jaar ook een andere start up In de vorm van een klein dochtertje Senna ja.

00:01:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké mooi, wat is de beste les die je van huis uit van je ouders hebt meegekregen?

00:01:51 Patrique Zaman – Avy

Nou ja, Dat is denk ik toch wel echt geweest, het helpen.

00:01:56 Patrique Zaman – Avy

Als je kan helpen, ga dan helpen en Ik heb dat bevrij. Radicale manier is Maar dat ingepeperd. Ik herinner me dat echt nog Als de.

00:02:04 Patrique Zaman – Avy

Dag van gisteren.

00:02:05 Patrique Zaman – Avy

Ik fietste naar Huis van school. Ik kwam thuis aan en ja, mijn moeder vroeg en hoe was het? Ik vertelde een beetje en ik zei dat ik ergens onderweg een jongetje was tegengekomen die aan het lopen was. En ze vroeg, en wat heb je gedaan? Heb je bij afgestapt op je geholpen en ik nee, wat had ik kunnen doen? En de moeder die die zei niks, die keek me Alleen maar echt furieus aan heeft.

00:02:26 Patrique Zaman – Avy

Verpakt In de auto gezet en zijn. We gaan nu terugrijden en ik zat Alleen maar. Zo nemen die de jongetjes allang weg en dat kan helemaal niet. En Waarom gaan we dit nou doen?

00:02:35 Patrique Zaman – Avy

En toen na een half uur zoeken, hebben we dat jongetje gevonden die nog steeds aan het lopen was. Daar toen zag ik pas dat het een hele gezicht ook betraand was en is mijn moeder gestopt. Toen zei ze tegen mij, let geholpen. Toen liep ze de auto uit naar het jongetje toe en toen ja, ze gaan vragen, wat is er aan de hand daar? Ofzo had dan het probleem met zijn fiets en dit was Natuurlijk nog voor de mobiele telefoon, dus hij was in 1000 lopen, Maar het was iets van 10 km lopen. Uiteindelijk heeft zij hem In de auto gezet en naar huis gebracht en.

00:03:05 Patrique Zaman – Avy

Nadat hij was afgeleverd, vroeg ze aan mij en Patrick, wat wat, wat leer je hier nou van? En ik gelijk in verweer van, ja, maar ja, Ik heb toch geen auto, want had ik nou kunnen doen en toen zei ze het minste wat je had kunnen doen, is vragen hoe Het gaat en of je iets voor hem kan betekenen en die heb ik altijd meegenomen en Dat is belangrijk voor mij.

00:03:23 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja mooie mooie verhaal.

00:03:26 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat is jouw beste eigenschap en wat is Misschien de keerzijde daarvan?

00:03:32 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat is je slechtste eigenschap? Ja.

00:03:37 Patrique Zaman – Avy

Ik denk dat men een mooie eigenschap is bij mij kan echt alles, dus Ik denk in enorm veel kansen. En nou ja, hoe bizar, hoe grootser of hoe vreemder, hoe beter.

00:03:52 Patrique Zaman – Avy

Dus ja kan niet bestaat?

00:03:55 Patrique Zaman – Avy

Niet en tegelijkertijd is dat ook een valkuil, want daarin kan je is het soms moeilijk om focussen aan te brengen om te zorgen dat je rust inbouwt in je leven. Ik ben Alleen maar bezig en hoe lijder hoe beter. Die zit er wel in en en deels daar aan gekoppeld. En Dat is denk ik een andere mooie combinatie van.

00:04:17 Patrique Zaman – Avy

Positief en negatief van nature doe ik alles met vrij veel aandacht, Maar dat is echt in die bubbel en dan vergeet ik gewoon helemaal wat er buiten die bubbel ook nog plaatsvindt dus.

00:04:33 Patrique Zaman – Avy

Ja ook Er is.

00:04:34 Patrique Zaman – Avy

Een mooie keerzijde wat je vaak ziet.

00:04:36 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja interessant ja ik ken wel dingen van mezelf, maar daar komen we Misschien straks nog op terug. Wat doe jij Als je niet aan het werk bent?

00:04:47 Patrique Zaman – Avy

Ja altijd.

00:04:49 Patrique Zaman – Avy

Iets ook hierin kan niet zo goed stilzitten.

00:04:54 Patrique Zaman – Avy

De nu Natuurlijk afgelopen jaar ook veel met met mijn mijn dochtertje Natuurlijk In de weer geweest. Wat wat ik heel tof vind om te doen is is projecten. Kunst maken voor voor bijvoorbeeld een aantal festivals zoals Burning man en die.

00:05:11 Patrique Zaman – Avy

Groep heeft ook een aantal Europese Burning man achter ge vestival, maar waar heel veel kunst is staar, nou bouwen we constructies. Ik, Ik heb zelf mezelf aangeleerd hoe ik vlammenwerpers kan maken en vuur kunst. Dat vind ik echt te gek om te doen. Ik ben nu met een nieuwe ding bezig waarbij we gekleurd vuur kunnen kunnen spuwen, een soort regenboog. Ja, dat.

00:05:34 Patrique Zaman – Avy

Soort dingen vind ik kicken, zou je ook gewoon.

00:05:34

OK.

00:05:35 Podcasthost Gerhard te Velde

Een business van kunnen maken?

00:05:37 Patrique Zaman – Avy

Zou kunnen zou kunnen, Maar het is veel leuker om dat om dat gewoon te bouwen en dan een of twee keer per jaar op zo’n event gewoon neer te zetten Zonder geld en daarna weer af te.

00:05:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja vet, wat is de mooiste plek waar je ooit geweest bent?

00:05:56 Patrique Zaman – Avy

Nou, Ik denk dat dat.

00:05:59 Patrique Zaman – Avy

Indonesië vond ik zo’n bizar vruchtbare plek, alle natuur daar echt echt waanzinnig, ja.

00:06:09 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat is jouw beste Life hack of productiviteits?

00:06:12 Patrique Zaman – Avy

Tip nou, voor mij is het heel simpel, ik moet mezelf gewoon heel erg container zeg maar.

00:06:18 Patrique Zaman – Avy

Omdat ik dus altijd overal kansen zien, alles leuk vind en super nieuwsgierig ben van alles.

00:06:22 Patrique Zaman – Avy

Meer wil weten.

00:06:26 Patrique Zaman – Avy

Heb ik de hele tijd mezelf in toom te houden eigenlijk en dat werkt dus niet door tegen mezelf te vertellen. Dat heb ik inmiddels ook wel door. Ik kan 10.000 goede voornemens hebben. We ben ik ook weer zo vergeten, dus ik moet het zorgen dat het gewoon dat ik dat ik geen andere kant opbouw.

00:06:39 Patrique Zaman – Avy

Een beetje zoals bij?

00:06:39 Patrique Zaman – Avy

Een bowlingbaan die van die buitenkant neerleggen, kan de bal.

00:06:42 Patrique Zaman – Avy

Maar een kant op en zoals er bijvoorbeeld ook gezegd wordt Als je gezond wil eten, zorg dan dat je gewoon geen ongezonde producten in huis hebt. Zo probeer ik dat ook te.

00:06:52 Patrique Zaman – Avy

Dus mijn apps zijn overdag, zeg maar allemaal geblokkeerd kan ik gewoon niet gebruiken Als ik dat of ik dat nou wel wil. Als ik meer wil lezen, moet ik gewoon zorgen dat ik altijd in het boek bij me heb en geen andere dingen. Dus mijn mijn Life hack of work hack daarin is.

00:07:07 Patrique Zaman – Avy

Eigenlijk een soort.

00:07:07 Patrique Zaman – Avy

Van alle negatieve elementen, gewoon vrij ******** verwijderen en de positieve elementen die je meer wil.

00:07:14 Patrique Zaman – Avy

In de buurt houden, en dan kan je niet anders.

00:07:17 Podcasthost Gerhard te Velde

Tot slot over jou persoonlijk, wat is jouw beste grap of is er iets waar je nog steeds keihard om kan lachen?

00:07:27 Patrique Zaman – Avy

Ik, Ik ga heel goed op hele absurde en en abstracte humor. Nou, op dat Burning man festival, een van de mooiste dingen die ik een keer tegenkom en. Daar ben ik geïnspireerd op die vuur op het vuur maken was dat een helemaal achterin. Het is een woestijn in Amerika was een barretje gebouwd en er waren 4 barkrukken, 3 ware.

00:07:47 Patrique Zaman – Avy

Verzet en ik kwam daar aan en ik dacht, wat is dit nou joh? Het is nou ja, Ik ben zwaar vrij uitnodigend, zeiden ga maar op die op die barkruk zitten. Dus ik ging daarnaast zitten en die 3 Mensen naast me die keken keken me aan en het enige wat ze het deden is met hun ogen wezen ze naar zo een belletje op de bar, wat je ook in hotellobby ziet, weet je wel dat ding waar je zo op kan kan slaan en ik en er was geen bartender daarachter, dus ik dacht daar probeer het en ik sta daar op en op dat moment hoorde ik echt een giganti.

00:08:20 Patrique Zaman – Avy

De klap en, een soort explosie die plaatsvond om ons heen, waar dus allemaal vlammenwerpers stonden die.

00:08:27 Patrique Zaman – Avy

Boef de lucht in gingen.

00:08:28 Patrique Zaman – Avy

En achter de bar kwam een of ander clowntje tevoorschijn die zei.

00:08:33

*** after doen, would you like scotch shorts Irish?

00:08:36 Patrique Zaman – Avy

En, ik vond dat zo vet en Het was gewoon 1 grote truck en uiteindelijk mochten we, mocht ik dan weer eentje opschrijven en komen. We wachten tot een andere voorbijganger toevallig langs zou komen, dacht ik vet, Ik vind het mooi, Je moet er iets bij.

00:08:50 Podcasthost Gerhard te Velde

Ze zou wel Mensen ook aanraden om een keer dat Burning man.

00:08:53 Patrique Zaman – Avy

Ja zeker voor de creatieveling en de Mensen die echt zich willen Laten inspireren op wat er allemaal mogelijk Als je daarheen gaat, alles kan.

00:09:04 Podcasthost Gerhard te Velde

Het kan ja, dat vind ik dus soms ook wel jammer aan het ondernemerschap dat je altijd zo soort van jezelf terug moet fluiten. Dus je hebt gewoon allemaal out of the box ideeën. En dan?

00:09:15 Podcasthost Gerhard te Velde

Zit je jezelf even? Ja, nee, Maar ik moet focus hebben en ik moet een niche kiezen en ik moet weet je wel. Dus ja, ga je weer terug In de kooi terwijl.

00:09:21 Podcasthost Gerhard te Velde

Af en toe is het ook gewoon heerlijk om je. Ja.

00:09:23 Podcasthost Gerhard te Velde

Maar over te kunnen geven aan die aan die creatieve mattens, zeg maar.

00:09:28 Patrique Zaman – Avy

Zeker en Dat is ook echt nodig om jezelf of in ieder geval Als ik voor mezelf spreek mezelf een beetje sane te houden. Dus de Evi is een luchtvaartbedrijf en Dat is staat bijna haaks op wie ik soms ben, weet je wel, Ik wil nieuwe dingen doen en en en en risico nemen en dat soort zaken terwijl.

00:09:45 Patrique Zaman – Avy

Wij zijn als organisatie, hebben gewoon een doel Omdat het gewoon hele betrouwbare veilige systemen bouwen. Dus toen wij groter werden en als organisatie groeien Natuurlijk Als het Als het goed gaat op een manier dat je ook meer systemen, structuur, professionaliteit inbouwt, dacht ik echt, Ik weet niet of ik dit ga trekken. Ik vind het heel bijzonder die impact die we maken.

00:10:05 Patrique Zaman – Avy

En de droom, maar hoe hou ik?

00:10:07 Patrique Zaman – Avy

Vol en maar.

00:10:09 Patrique Zaman – Avy

Door te zorgen dat ik gewoon een paar keer.

00:10:11 Patrique Zaman – Avy

Per jaar dit soort hele lijpe dingen kan doen, gaat het heel goed Samen en heb.

00:10:15 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik en en ga zo Natuurlijk verder op op evie, maar nog even jouw CV of ondernemer doornemen. Wanneer ben je voor het eerst begonnen met je eigen bedrijf?

00:10:26 Patrique Zaman – Avy

Ik was een jaar of 15 en Dat was In de tijd dat je nog niet ingeschreven mocht zijn bij de KVK, dus ook niet per se mocht ondernemen, behalve Als je toestemming vroeg aan de koningin der Nederlanden. Dus Ik heb ooit nog een brief geschreven met mijn vader Samen. Dan krijg je dus ook een brief terug. Dat zou ik vet. Ja en dan wordt er ontheffing verleend, zeg maar mag je toch starten?

00:10:46 Patrique Zaman – Avy

En, Dat was voor een bedrijfje wat, waarbij Ik had bedacht dat het een goed idee was om wat te in het buitenland vaak zien. Die speedboten met Sam van die tubes of bananen daarachter om dat ook in Nederland te doen radicaal mislukt, want Het is veel te slecht weer Natuurlijk hier om dit te treinen te houden, maar super veel van geleerd en nou In de tijd heen andere ondernemingen opgezet verschillende hoedanigheden, soms hardware, ook audioproducten onderwijs veel gedaan.

00:11:15 Podcasthost Gerhard te Velde

Media even noemen die die bedrijven die je dan of waarvan je eerst zegt Van ja, Dat is echt wat.

00:11:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat is echt wat geworden. Nou?

00:11:23 Patrique Zaman – Avy

Solos heette dat toen Dat was, had ik het product de piano Maestro een product om piano te kunnen leren spelen met behulp van lichtjes, eigenlijk nog ver voordat dat gitar heros en zo daar waren. En Dat was voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik een een idee in een product of een prototype kon omzetten en dat ook kon gaan bouwen.

00:11:45 Patrique Zaman – Avy

Hele grappige tijd Als ik erop terugkijk, want Ik denk dat ik toen ja 19 was.

00:11:50 Patrique Zaman – Avy

En geen idee, had wat product gemaakt en toen dacht ik nou, op elk hardware product staat altijd made in China, dus Ik denk ik moet naar China toe, dus Ik ben naar China gevlogen Zonder plan kwam daar in Beijing aan de.

00:12:03 Patrique Zaman – Avy

Paar weken rondgehangen gedacht. Nou, dat staat nergens op tot iemand mij zei, Je moet ook helemaal niet hier zijn, maar in het zuiden. Daar wordt alles geproduceerd. Nou daar aan de lopende band opgelicht door Iedereen die zei dat ze dit konden maken en in een totaal andere branche zaten, maar uiteindelijk via een aantal Nederlanders die daar zaten op het juiste pad.

00:12:20 Patrique Zaman – Avy

Op en daar toen een producent kunnen vinden. En toen hebben we het gebouw uiteindelijk verkocht aan 1 grote speelgoedfabrikant die het heeft doorgezet en echt een product van heeft gemaakt. Dat was de eerste.

00:12:29 Podcasthost Gerhard te Velde

De eerste was jouw eerste fysieke product ook, maar dan gaan we ook de focus op leggen Natuurlijk straks van ja een een idee voor een app of een software oplossing dat dat oké, dat kennen we nou.

00:12:31

Ja ja ja.

00:12:39 Podcasthost Gerhard te Velde

Wel, maar echt een product van de grond krijgen. Dat is nog weer een heel ander koekje, dus dat Dat was jouw. Dat was dan jouw tweede bedrijf hè? Dus je had het over die speedboten met met bananen erachter, dan heb je dat dat toetsenbordje of dat keyboard en en toen.

00:12:54 Patrique Zaman – Avy

Ik heb nog wat.

00:12:54 Podcasthost Gerhard te Velde

In het onderwijs.

00:12:55 Patrique Zaman – Avy

Zijn nou, Ik heb nog een een nog een tuurtje gehad in. Dat was de tijd dat stevia dat zoet plantje. Dat was eerst illegaal aan de Europese markt werd toen net verboden. Dat werd toen gelegaliseerd en ik dacht dat gaat vast groot worden. Toen heb ik daar een kwekerij in gestart, echt Zonder enige vorm van kennis, dat het ging wel wat kweken dat het helemaal misgegaan dat en Dat was net te vroeg en.

00:13:23 Podcasthost Gerhard te Velde

Nou, dat vind ik dus kunnen aflopen, toch?

00:13:25 Podcasthost Gerhard te Velde

Toen ze had een supply chain kunnen domineren door de first mover te of in die markt zeg.

00:13:30 Patrique Zaman – Avy

Maar ja, Maar dat was net te vroeg en en ik vond denk ik ook niet interessant genoeg om echt mee door te gaan, dus Dat is gestopt. Ben ik toen zelf gestopt?

00:13:42 Patrique Zaman – Avy

Dat stuk andere, Ik denk Als je echt iets heel leuk vindt, maar maar je bent te vroeg, dan kan je gewoon doorzetten net dat je er wel bent. Maar Als je zelf de Energy niet voldoende eruit krijgt, dan wordt het een lange adem. Toen ben ik weer het onderwijs in gegaan en dat kwam eigenlijk vanuit mijn eigen frustratie over het onder.

00:13:58 Patrique Zaman – Avy

Prijs en ik dacht ja, jongens, als zoveel geld op jaarbasis als land hier insteken, dan moeten we dat toch wel slimmer kunnen doen. Hoezo hebben we het nog steeds over dingen als rekenen, aardrijkskunde, noem maar op wat je wat je veel sneller zelf kan opzoeken en ook nog eens veel actueler.

00:14:17 Patrique Zaman – Avy

Ik had ergens gelezen en onderzoek en Dat is nog steeds de basis voor mijn filosofie, voor onderwijs.

00:14:22 Patrique Zaman – Avy

Dat Als je intrinsiek gemotiveerd bent, dan kan je dan leer je zeg maar 6 tot 11 keer zo snel dus. Met andere woorden, Als je havo 5 jaar 6 jaar vwo doet, dan kan je dat dus in een jaar doen Als je maar gemotiveerd bent, dus nou, We hebben toen een onderwijsconcept opgezet en dat werd uiteindelijk een hele groep met allemaal verschillende concepten die er dat het onderwijs helden en later werd dat breekjaar wat ook nog een een stichting was waarin we persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs trokken.

00:14:44 Podcasthost Gerhard te Velde

Weet u dat bedrijf?

00:14:56 Patrique Zaman – Avy

Ja vervolgens daarmee doorgegaan.

00:14:59 Patrique Zaman – Avy

Na een tijdje heb ik op een van die onderwijsprojecten toen een exit gemaakt. Ze hebben kunnen verkopen en toen wilde ik eigenlijk verder met met een andere grote passie wat toch de luchtvaart is en daar is even hier geboren.

00:15:13 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja mooi, ik wist niet dat je ook al die andere dingen gedaan had, dus wat ik zo grappig vind dat je echt een rasondernemer bent dan tenminste mijn definitie van ja.

00:15:25 Podcasthost Gerhard te Velde

De borrelt iedere keer en iedere keer weer ga je ga.

00:15:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Je iets iets doen?

00:15:29 Podcasthost Gerhard te Velde

Iets van iets van Van de grond af opbouwen, dus Dat is wel heel grappig en nu ben je Natuurlijk bezig met Evia al sinds 2016.

00:15:38 Patrique Zaman – Avy

En ineens is het interessanter, want daarin heb ik dus ook voor mezelf bedacht. Laten we nou. Het was eigenlijk op een moment dat echt Toen ik met Evi startte was ook het moment dat ik mijn toenmalige vriendinnetje eigenlijk weer. We kennen elkaar al lang maar eigenlijk herontdekte en Ik had altijd al die losse ondernemingen naast elkaar. En ook qua vrouwen wilde dat nog wel eens naast elkaar plaats.

00:16:01 Patrique Zaman – Avy

Vinden en toen dacht ik eigenlijk, wat nou Als ik gewoon voor een keer in mijn leven met mezelf afspreek, dat ik gewoon voor een pad kies, weet je wel, zowel met deze prachtige vrouw als ook met dit nieuwe idee met evy wat Ik heb en even me niet Laten afleiden door andere dingen, de rest echt allemaal stopzet en de diepte in ga en. Ik vond het heel moeilijk om te doen Omdat alles in mij zei, ja, maar dit en dit en dit en dit.

00:16:25 Patrique Zaman – Avy

Maar ik heb uiteindelijk die motivatie kunnen vinden vanuit de gedachte dat.

00:16:29 Patrique Zaman – Avy

Die diepgang die.

00:16:30 Patrique Zaman – Avy

Je dan kan aantreffen Misschien ook heel veel betekent en Dat is een hele goede keuze geweest. Dus vooralsnog is het Alleen eventjes een uitstapje geweest in beide Oekraïne situatie. Waar kunnen we zo wel even nog aanstippen?

00:16:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja goed, welk probleem lost even je op?

00:16:48 Patrique Zaman – Avy

Tijdens inci.

00:16:50 Patrique Zaman – Avy

Over rampen telt echt elke seconde. Het gaat echt over levens en wij zorgen ervoor dat hulpdiensten gewoon veel sneller ter plaatse zijn om hulp te leveren.

00:17:01 Podcasthost Gerhard te Velde

OK.

00:17:01 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoeveel Mensen werken er bij, Evi?

00:17:05 Patrique Zaman – Avy

Mannetje 50 ongeveer.

00:17:06 Podcasthost Gerhard te Velde

Één hoeveel omzet en winst maak je?

00:17:10 Patrique Zaman – Avy

We zitten ruim boven de miljoen qua omzet winst maken we nog niet, dus We zijn echt nu nog vol aan het investeren, dus dat verwachten we over 1,5.

00:17:19 Podcasthost Gerhard te Velde

Jaar ongeveer waar begon je ooit met evy en waar sta je nu om even het contrast te Laten?

00:17:26 Patrique Zaman – Avy

Zien ja, nou, we begonnen met evy, dus een jaar of 5 6 nou ruim 6 jaar geleden.

00:17:33 Patrique Zaman – Avy

Echt vanuit de gedachte, We willen de luchtvaart opnieuw gaan inrichten, beter gaan maken, duurzamer gaan maken en ik besefte me al heel snel van, ja, Dat is eigenlijk zo.

00:17:46 Patrique Zaman – Avy

Zo wordt zo.

00:17:47 Patrique Zaman – Avy

Ontzettend lang traject in luchtvaart is de regelgeving en het duurt gewoon 10 tot 15 jaar voordat je.

00:17:53 Patrique Zaman – Avy

Iets voor elkaar kan krijgen?

00:17:53 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja voorbaat dan moe van, Als je er aan.

00:17:55 Patrique Zaman – Avy

Denkt ja dat dat gedeelte heb ik niet, dus, Maar ik wil. Ik wil er wel een betekenis in in creëren.

00:18:01 Patrique Zaman – Avy

En tegelijkertijd is de lucht wel de snelste manier om ergens ter plaatse te komen. Dus toen het idee eenmaal was geboren om.

00:18:11 Patrique Zaman – Avy

Om nou ja, kleine luchtvaartuigen in te zetten en toen hebben we dus een drone vliegtuig ontwikkeld dat echt tussen een drone en een vliegtuig in zit. Het spanwijdte is ongeveer 2,5 m. Ze bestijgen verticaal op en landen verticaal als een gewone droom. Maar dan maken we een transitie zodat als een vliegtuig kunnen vliegen en met dat nieuwe idee konden we ineens heel veel dingen doen die daarvoor niet mogelijk waren. Dus daar zijn we vanuit begon.

00:18:36 Patrique Zaman – Avy

En inmiddels werken we in tientallen landen voor voor in Europa Afrika, maar ook Caribbean. Nu met de project in Indonesië bezig voor ja legio, hulpdiensten en aanverwante organisaties.

00:18:53 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja je zei dat je al een aantal toestellen verkocht had. Hoeveel zijn dat er?

00:18:56 Patrique Zaman – Avy

Ja, We hebben er zo een 40 gebouwd.

00:18:59 Patrique Zaman – Avy

Groot gedeelte daarvan is is verkocht aan klanten en een gedeelte daarvan hebben wij een eigen vloot die wij voor de klanten weer ook opereren.

00:19:06 Podcasthost Gerhard te Velde

Eigenlijk, wat is jouw droom voor het bedrijf of heb jij ook een stip op de.

00:19:10 Patrique Zaman – Avy

Horizon eigenlijk 1 1, 1 1 dubbel doel heb ik de eerste is dat wij een wereldwijd dekkend drone netwerk bouwen, waarbij we eigenlijk dus gewoon overal ter wereld wanneer iemand echt In de problemen zit binnen een aantal minuten te plaatsen kunnen zijn om hulp te leven.

00:19:27 Patrique Zaman – Avy

En Als we dan tegelijkertijd ook als even zijnde kunnen uitgroeien tot 1 grote Europese luchtvaart bouwer, waarin we nu op een aantal vlakken al ver voorlopen op het gebied van dronetechnologie, maar dan hopelijk ook op het gebied van grotere luchtvaarttechnologie. Ja, dat we dan ook weet je. De grote jongens, de Airbus en de woning een beetje kunnen gaan uitdagen van hé jongens, zo kan het ook zo kan, zo duurzaam kan jij ook zijn zo autonoom kan.

00:19:51 Patrique Zaman – Avy

Jij ook vliegen? Dat lijkt me echt kicken.

00:19:52 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat mij opvalt dan wat jij vertelt, is dat je inderdaad een soort van limitless bent, zoals je ook zelf bij je.

00:19:59 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik vroeg geen van, wat is je beste en wat is je slechtste eigenschap? Toen zei je van ja, Er zijn voor mij geen grenzen, Ik kan het gewoon bedenken en dan dan is.

00:20:07 Podcasthost Gerhard te Velde

Het gewoon zo.

00:20:09 Patrique Zaman – Avy

Grenzenloze is Misschien wel.

00:20:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Maar het klinkt, klinkt gek, maar ook hè, iemand die Als je een beetje de de zure petten op wil zetten, dan zeg ik van, ja, Dat is.

00:20:17 Podcasthost Gerhard te Velde

Wel heel naïef.

00:20:18 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik bedoel, Boeing je noemt het zelf.

00:20:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Al grote partij, ik bedoel.

00:20:22 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe heb jij dan een voet tussen de deur gekregen in die markt? Hoe kan, hoe kan dat nou dat?

00:20:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat jullie nu al zover gekomen zijn, en.

00:20:30 Patrique Zaman – Avy

Nou ja, kijk.

00:20:31 Podcasthost Gerhard te Velde

Er zitten, slaap ofzo wat wat is?

00:20:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Er nou gebeurd?

00:20:34 Patrique Zaman – Avy

Nou, die die grote bedrijven die hebben gewoon echt te maken met een met de negatieve effecten van hun grootte en hun legacy. Het feit dat ze al gewoon al heel lang bestaan. Dus een Boeing en Airbus die die kunnen bijna niet meer echt innoveren. Dat weten ze ook wel van zichzelf, dus die kijken gewoon In de markt wat er gebeurt en zullen op.

00:20:52 Patrique Zaman – Avy

Een gegeven moment gaan kopen, of?

00:20:54 Patrique Zaman – Avy

Hij maakt.

00:20:54 Patrique Zaman – Avy

Is precies of ze investeren.

00:20:56 Podcasthost Gerhard te Velde

De de olietanker en het en het dat zijn die olietankers.

00:21:00 Patrique Zaman – Avy

Ja exact en dan In de luchtvaart is het al helemaal log en conservatief geworden, want door regelgeving is het zo dat zij zo zijn georganiseerd dat de echte innovaties waaraan direct mond worden gesnoerd. Want dat kan Alleen maar risico’s opleveren.

00:21:17 Patrique Zaman – Avy

En de meeste Mensen die daar werken, die werken aan een componentje dit.

00:21:22 Patrique Zaman – Avy

Het stukje van dit schroefje van dit land is gesteld van dit toestel, dus Er is bijna Niemand meer die een nieuw concept soort van erin In de wereld kan kan blazen. Het lukt hun gewoon niet. Nou ja, het moet dus vanuit nieuwe partijen komen en dan kom je op een interessant punt. Jij zei net van, ja, Als je een beetje cynisch zuur bent, dan kan je zeggen, ja lekker naïef om ga jij in je eentje dan iets starten. Maar Omdat heel veel Mensen zo denken zijn er dus ook niet zo heel veel die proberen.

00:21:49 Patrique Zaman – Avy

En nog steeds is het ******* moeilijk, hè? Om om inderdaad zo een positie in te nemen, maar Wij hebben het al gewoon gedaan.

00:21:55 Patrique Zaman – Avy

Nee gezegd, Misschien lukt het niet, Maar ik wil wel mezelf In de spiegel kunnen aankijken dan dat we er echt alles aan hebben gedaan om het wel te Laten slagen. En Als je er zo in zit, dan gebeurt er ineens heel veel waardoor het wel gaat lukken en Dat is wel mooi. Ja.

00:22:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Die 50 Mensen waar je het over hebt?

00:22:15 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat doen die? Zeg maar hoe is je team samenstelt, want je hebt co founders, neem ik aan?

00:22:20 Patrique Zaman – Avy

Ik heb er.

00:22:21 Patrique Zaman – Avy

Één na één, een klein jaar, een een studievriend van mij gevraagd en die is echt aan aan aan boord. Dit is ook wel een soort cofounder rol voor de rest bestaat het 10 echt. Wij zijn echt wel goede goed nummer team, gewoon heel veel Engineers, dus echt software developers, Mechanical Engineers, echt hardware bouwers, ontwerpers.

00:22:49 Patrique Zaman – Avy

We hebben de laatste tijd ook veel productie medewerkers nodig die echt aan het bouwen zijn, ja, Natuurlijk ook aan de commerciële kant. Het zitten Mensen, Maar dat is niet een product wat je als een soort autoverkoper zo even verkoopt. Dat zijn echt lange trajecten die je aangaat, dus zo ongeveer. Ja, We hebben de helft van meer dan de helft van ons team is internationaal, dus We hebben en Dat is ook gelijk. Een tip die je kan geven aan veel andere ondernemers die moeite hebben met de juiste Mensen vinden.

00:23:21 Patrique Zaman – Avy

Zorg dat je erkend referent wordt. Vraag een vergunning aan bij de IND, de Nederlandse immigratiedienst.

00:23:27 Patrique Zaman – Avy

Als jij een hightech bedrijf bent, want daarmee mag jij Mensen aannemen buiten Europa en hun dus ook een werkvisum geven dat nou. Je hebt dat 30% regeling waar ze gebruik van kunnen maken, maar je vist gewoon uit een veel grotere pool, dus je kan voor veel minder geld veel betere Mensen aannemen.

00:23:45 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat is wel een hele goeie en voor wat voor bedrijven zou dat dan relevant zijn?

00:23:48 Patrique Zaman – Avy

Jij zegt technologiebedrijven of makers, maar eigenlijk om in die regeling te vallen. Alles wat onder kenniswerkers zou kunnen vallen, dus elke hoek of niche waarvan je gewoon weet dat het moeilijk is om in Nederland juiste Mensen te vinden en die extra kennis naar ons land kunnen brengen? Ja, We gaan naar het hoofdonderwerp van deze podcast en wat ik opgeschreven heb is, ja, hoe krijg je een nieuw product van de grond?

00:24:14 Podcasthost Gerhard te Velde

En, We hadden het er net al even over dat ja, een idee voor een een app of zo weet je wel of iets wat niet tastbaar is?

00:24:22 Podcasthost Gerhard te Velde

Dan vind jij minder interessant of? Nou ja, dat Laten we dan even terzijde liggen, Maar we gaan vooral focussen op dat stukje.

00:24:28 Podcasthost Gerhard te Velde

Hardware, dus je hebt een idee voor een machine voor een nou een tastbaar product. Dat kan van alles zijn, dan is de hoofdvraag van. Ja hoe, hoe zorg je ervoor dat dat ding er echt komt dus?

00:24:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Wil je ons eens meenemen in een soort van stappenplan of fase of ja, hoe je het zelf gedaan hebt, zodat we daarvan kunnen.

00:24:51 Patrique Zaman – Avy

Ja graag heel graag zelfs, want Ik ben Natuurlijk een groot voorvechter en ambassadeur van productontwikkeling en hardware ontwikkeling en Ik vind dat het veel meer moet.

00:25:00 Podcasthost Gerhard te Velde

Gebeuren in Nederland. Waarom trouwens, want dan legt dat nog eens.

00:25:02 Patrique Zaman – Avy

Even goed uit, nou kijk, de software is niks, weet je wel, Het is letterlijk software. Het is een stukje code. Uiteindelijk is het de hardware die die die het doet en.

00:25:14 Patrique Zaman – Avy

Ik vind het echt oneerlijk dat de afgelopen 10, 15 jaar er zo’n focus is geweest op op software en dat zag je bijvoorbeeld.

00:25:21 Patrique Zaman – Avy

In investeringen investeerders die wilden veel liever in software partijen dan in hardware partijen zitten veel schaalbaarder, minder risico makkelijker.

00:25:30 Podcasthost Gerhard te Velde

En een of andere HR dashboarding tool, die krijgt dan 30 miljoen groeigeld en dan ik noem.

00:25:36 Patrique Zaman – Avy

Maar even wat en hardware ontwikkelt echt niks hardware veel duurder om te starten, Maar ik kan ook meer opleveren. Maar de maatschappelijke impact is veel groter en mijn vermoeden is dat met de enorme ontwikkeling die we nu in I en generati.

00:25:52 Patrique Zaman – Avy

Leren zien is dat juiste software veel minder naartoe gaat doen, maar die hardware veel belangrijker wordt en dat zie ik nu ook wel langzaamaan terugkomen ook in het Nederlands landschap dat er gelukkig meer hardware startups zijn die niet durven daar ook meer aandacht voor komt. Dus ja, Dat is wel Waarom ik daar zo een voorvechter voor ben.

00:26:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja en dan naar naar de stappen, zeg maar, dus stel je hebt een idee van 1, 1, 1 1 apparaat of een een ja ik noem het apparaat, maar hoe? Hoe zou jij het produ?

00:26:24 Patrique Zaman – Avy

Zo zou ik zeggen, in dit geval.

00:26:24 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, fijn stel, je hebt dat wat. Wat zijn dan de stappen volgens jou? Of waar moet je beginnen?

00:26:31 Patrique Zaman – Avy

Nou ik ik? Ik denk dat.

00:26:35 Patrique Zaman – Avy

Om de onze les of mijn les niet?

00:26:38 Patrique Zaman – Avy

Alleen in evie, maar ook in eerdere harde.

00:26:41 Patrique Zaman – Avy

Startups is geweest, is ga echt zo snel mogelijk in gesprek met anderen om te valideren en om te kijken of jouw idee daadwerkelijk ook levensvatbaar is.

00:26:52 Patrique Zaman – Avy

Dat werkt vaak.

00:26:53 Patrique Zaman – Avy

Beter Natuurlijk Als je een een prototype hebt, maar Als je dat nog niet hebt, zelfs 1, 1, 1 schets of een render is is voldoende.

00:27:03 Patrique Zaman – Avy

Wat ik heel veel zie in productontwikkeling hardware ontwikkeling is dat er wordt gedacht. We mogen pas naar buiten toe. We kunnen het pas Laten zien Als het goed genoeg is en Als je aan een ontwikkelaar vraagt, is het goed genoeg dan zegt hij altijd nee, want die kan. Het kan altijd beter, het kan ook altijd beter, dus er. Ik heb zoveel bedrijven om me heen, gezien die failliet zijn gegaan Omdat ze hun producten hadden ontwikkeld, wat naar hun eigen standaarden en fantastisch was, maar had genie.

00:27:34 Patrique Zaman – Avy

Het was wat wat nodig was nog pijnlijker Als je een product ontwikkelt waarvan klanten zeggen dat ze het willen hebben en dan denken ja, maar een klant zegt dat niet wil dan. We hebben het nu gemaakt, dan moet het toch wel een match zijn en dan kom je erachter dat het eigenlijk toch niet helemaal past in een workflow of toch eigenlijk net niet helemaal doet wat er moet gebeuren. Dus Het is niet Alleen belangrijk dat je het valideert met mogelijke potentiële klanten, maar ook dat je daar gaat zijn om het daar te testen. En Als het nog niet helemaal werkt, fake het doe maar alsof.

00:28:05 Patrique Zaman – Avy

Zodat je leert of dat dan uiteindelijk wel of niet werkt. Nou, Als je vervolgens wat ik altijd doe In de productontwikkeling is.

00:28:15 Patrique Zaman – Avy

Hierover praten met Mensen, starten met schetsen en een aantal renders maken en dan eigenlijk zo snel mogelijk naar een een prototype toe. Dat prototype mag echt heel ver van je product zitten, maar eigenlijk is het prototype niet eens het goede woord. Eigenlijk is het meer een mockup wat je maakt wat er uitziet alsof die heel veel kan, maar In de praktijk nog niks of heel weinig, zodat.

00:28:43 Patrique Zaman – Avy

Je daarmee de boer op?

00:28:44 Patrique Zaman – Avy

Nou, dan kom je op een stukje wat niet voor Iedereen heel prettig is om te doen en waar je ook echt al voorzichtig in moet zijn, want Dat is namelijk een beetje het faken till you make het stukje, want Als je daar niet eerlijk in bent, dan verlies je je je credibility, maar je hebt het ook nodig om echt te kunnen zien of hier interesse is vanuit de markt, dus dan ga je met zo’n mockup zo’n pro.

00:29:11 Patrique Zaman – Avy

Ga je beurzen langs en dan doe je wel een beetje alsof het er al is alsof je zou kunnen leveren. Niet nu en niet morgen, maar hé, We kunnen dit voor je gaan organiseren. Nou zo regel je gesprekken, zo ga je nog beter leren of dit aansluit.

00:29:26 Podcasthost Gerhard te Velde

Dus dan is dat ook een van jouw kern kwaliteiten, dat dat sales stuk.

00:29:31 Patrique Zaman – Avy

Dus ja.

00:29:32 Podcasthost Gerhard te Velde

Noem het even serieus, maar gewoon het volle enthousiasme vertellen. Mensen meenemen, je doet even 20%.

00:29:38 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik noem dat altijd, zeg maar even een schepje erbovenop van. Ja, nee.

00:29:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat gaan we regelen, komt goed, dus je vertelt geen complete leugens en dat zou Natuurlijk bizar zijn, maar. Maar ja, je bent wel een optimist. Je gaat dat niet downplayen past dat ook.

00:29:55 Patrique Zaman – Avy

Bij jou, ja, nou, nou bovenal het hoe je.

00:29:57 Patrique Zaman – Avy

Hoe je het?

00:29:58 Patrique Zaman – Avy

Verhaal overbrengt dus Ik denk, kijk, Ik ben ook een optimist en Ik heb. Dat is ook echt de harde les die Ik heb geleerd, vooral binnen Evi. Dat kan je ook echt dwarszitten Als het niet lukt en dan ga je teleurstellen dus en Er is zeker In de drôme markt is zoveel bullshit.

00:30:14 Patrique Zaman – Avy

Verkocht, en Wij hebben dat in het begin.

00:30:16 Patrique Zaman – Avy

Ook gedaan, niet vanuit de.

00:30:20 Podcasthost Gerhard te Velde

De nee, de verkeerde intenties.

00:30:21

Geef een keer.

00:30:22 Patrique Zaman – Avy

Intentie, Maar we dachten echt dat we zo snel konden vliegen en dat we het op dat moment In de markt konden zetten en dat Dat is gewoon niet gelukt, dus We zijn toen helemaal teruggegaan naar een nieuwe kernwaarde, gauw maximale transparantie, maximale eerlijkheid dus, wij zeggen ook.

00:30:37 Patrique Zaman – Avy

Waarschijnlijk kan dit niet of waarschijnlijk gaat dit niet lukken of niet op tijd.

00:30:41 Patrique Zaman – Avy

Maar het maakt wel veel uit hoe je het brengt en en inderdaad, Dat is zeker 1, 1, 1, 1, 1 skill die ik ook vaak in kan zetten en die ik elke ondernemer zou meegeven. Je storytelling is super belangrijk voor je verkoopt niet je product. Je verkoopt het verhaal daarachter, je verkoopt waar ze het voor kunnen neerzetten. Ik probeer altijd na te denken, hoe zou degene met wie ik nu spreek dit vanavond aan de eettafel uitleggen aan zijn partner? Waar zijn kind?

00:31:07 Patrique Zaman – Avy

Wat wil je dat blijven hangen? Hoe wil je dat hij het of zij het aan zijn collega’s gaat vertellen? Dat is essentieel.

00:31:13 Podcasthost Gerhard te Velde

En ik voel bij jou ook veel of hoe ik jou ervaar, laat ik het zo zeggen, is gewoon heel, heel veel zelfvertrouwen hè dus? En Dat is puur, Dat is, Dat is niet niet gemaakt, Maar ik denk dat een klant dat ook.

00:31:26 Podcasthost Gerhard te Velde

Prettig vindt Omdat dat je dat voelt van hé als iemand er zelf in gelooft, dan dan ga ik er Misschien ook wel in geloven, terwijl Als je zelf allemaal.

00:31:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Mitsen en maren hebt en en beetje onzeker of zo dat dat dat dat werkt niet lekker dus dus je ja, je gaat er gewoon.

00:31:39 Podcasthost Gerhard te Velde

Vol voor zeker.

00:31:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké, dus je zegt Van Wat ga je een verhaal vertellen? Overal je gaat met je met je.

00:31:44 Patrique Zaman – Avy

Ja en.

00:31:48 Podcasthost Gerhard te Velde

Je praat het TYPE dubbelboer op beurzen langs. Ja zo ja, welke beurzen dan? En wat ja, het ligt een beetje.

00:31:54 Patrique Zaman – Avy

Aan je product Natuurlijk, maar dan ga je kijken waar je aansluiting vindt en Dit is een moeilijke fase, hè? Want Dit is de fase waarop je die product market fit probeert te te bedenken en Ik vind een van de grootste.

00:32:09 Patrique Zaman – Avy

Bullshit die die die gaande is in ondernemerslandschap is dat men allemaal doet alsof je op dag één weet wat je wat je gaat doen. Terwijl de realiteit is. Alle succesvolle bedrijven hebben 2, 3, 4, 5 pivots gemaakt. Nokia stuk zo mooi vooral die zeiden we van houtkap bedrijven naar mobiele telefonie, naar naar modems gegaan en 20 stappen er tussenin. Maar ja, ook nog steeds succes.

00:32:32 Patrique Zaman – Avy

Vooral dus die pivots zijn essentieel om die product market fit te zoeken en dat betekent dat jij dus eigenlijk constant moet gaan kijken. Waar sluit het product nou het beste op aan? Waarin vind ik een markt aansluit en niet Alleen waar je producten het best tot zijn recht komt, maar ook waar je een use case hebt, dus waar je echt een toepassing vindt waar je impact kan maken. En er moet ook nog eens een business case achter zitten en Als je één van die 3 mist en eigenlijk vind ik dat 1/4 is namelijk krijg je er zelfs nog Energy.

00:33:04 Patrique Zaman – Avy

Als die als als die er 4 zijn, dan kan je daarop doorgaan.

00:33:09 Podcasthost Gerhard te Velde

Dus kan je ze nog even die 4 noemen?

00:33:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Welke zijn dat?

00:33:12 Patrique Zaman – Avy

Dan ja dus het eerste is voldoet je product? Het tweede is is er een dus je product goed genoeg eigenlijk tweede is, is er een toepassing derde is is het financieel duurzaam, is er een businesscase en 1/4 is krijg jij.

00:33:29 Patrique Zaman – Avy

Daar Energy van.

00:33:29 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja ja, en bij jou begon het eigenlijk allemaal bij die Energy, hè? Dus want wat ik ook uit andere interviews van je hoor is van, je was eigenlijk al een beetje gek van Van luchtvaart en.

00:33:40 Podcasthost Gerhard te Velde

Om van Evian had je iets mee en dat Mensen helpen, want je moeder tegen je zei Van Hé, kom op, laat je Mensen niet langs de kant van de weg staan, dus daar begon het al, dus dat zit bij jou wel goed. En dan dat prototype hè? Dat dat die fase ging goed.

00:33:56 Patrique Zaman – Avy

Nou, dat begon ik. Ik had zelf wel een beetje technische kennis, maar niet In de luchtvaart en ontwikkeling, dus ik. Ik moest heel snel Mensen erbij halen. Nou, dat begon eigenlijk met een hele simpele stap. Een berichtje op de socials gezet.

00:34:02 Podcasthost Gerhard te Velde

OK.

00:34:13 Patrique Zaman – Avy

Is er toevallig iemand in mijn netwerk die iemand kent, die lucht en ruimtevaart heeft gestudeerd. Ik bied een gratis diner aan Als ik wat vragen mag stellen en ik werd gekoppeld aan iemand in Delft. Pukkelige student die wel heel veel kennis had en die speech die daar aan het doen was. En ik zei dit zijn, dit zijn mijn ideeën, kan dit.

00:34:32 Patrique Zaman – Avy

En nou, Het is zo.

00:34:34 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat was wat was dat allereerste idee dan het allereerste idee was.

00:34:40 Patrique Zaman – Avy

Dat op dat moment geloofde. Ik vond ik het heel raar dat je vliegtuigen, helikopters en drones hebt die anders zijn. Waarom zou je dat niet Samen kunnen voegen in een systeem wat verticaal kan opstijgen en landen dus geen start en landingsbanen of überhaupt luchthavens nodig heeft? Want autonoom kan vliegen, dus Zonder Zonder piloten. Maar wat ook vleugels heeft, toen nog vleugels die uitklapt en waarmee je als een vliegtuig kan vliegen waardoor je veel langere afstanden kan afleggen en dan helemaal elektrisch of op waterstof. Maar dat waren een beetje de de ideeën die Ik had.

00:35:11 Patrique Zaman – Avy

En Ik had mijn oude binas nog wel van Van van.

00:35:16 Patrique Zaman – Avy

Natuurlijk een, Maar ik had iemand nodig om dit echt te kunnen valideren en zo werd de eerste stap gelegd.

00:35:22 Patrique Zaman – Avy

Dan wist ik wat wel en die technisch haalbaar was. Ik heb me toen ingeschreven voor een competitie bij de European Space Agency en een manifest geschreven over hoe ik dacht dat de toekomst van de luchtvaart eruit zou moeten zien aan de hand van deze gedachtes die we doen gewonnen. En toen kregen we een stukje funding en daarmee konden we eigenlijk die eerste prototypes gaan maken.

00:35:43 Patrique Zaman – Avy

Ja de schaal waarop we?

00:35:44 Patrique Zaman – Avy

Dat toen eerst wilde doen, namelijk echt.

00:35:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Neem een vel waar we het over 2 t.

00:35:48 Patrique Zaman – Avy

Of zo wat, wat zei je ja ton hebben we toen gekregen. Starten in dat in die startfase zagen we al heel snel. Als je dit echt op grote schaal wilt doen. Echt Mensen transport no way heb je 100 en miljoen en nodig en inderdaad 10 15 jaar.

00:35:49 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoeveel thuisje Tom ja.

00:36:05 Patrique Zaman – Avy

Lange adem voor die certificeringen. Dat gaat niet lukken, maar op kleinere schaal. Dus echt een beetje tussen de drones die we kennen en de heli’s in daar daar gaat het wel zitten en daar kan je heel.

00:36:06 Podcasthost Gerhard te Velde

Lang ja.

00:36:18 Patrique Zaman – Avy

Goed zo doen, maar ja, waarin dan precies? En dan kom je dus in die volgende stukje die product market fit, dan moet je gaan zoeken en wij hadden ideeën Natuurlijk voor voor die hulpdiensten. Maar ga je dan kustwachten helpen om drenkelingen te vinden? Ga je in ga je natuurbescherming doen, dan ga je op brand zitten.

00:36:39 Patrique Zaman – Avy

Dan krijgen we.

00:36:39 Patrique Zaman – Avy

Kregen een vraag in die tijd, kunnen jullie AID ’s leveren die in zo’n defibrillator?

00:36:44 Patrique Zaman – Avy

Kunnen we in Oostenrijk rondvliegen om lawines In de gaten houden? Het zijn allemaal ideeën en je weet dat je niet alles kan. Je moet kiezen en je wil die product market fit vinden en dan dat vind ik het mooiste en het lastigste stukje van productontwikkeling en ondernemerschap. Het is echt evolutie. De evolutietheorie zegt Natuurlijk, je hebt creatie me.

00:37:06 Patrique Zaman – Avy

Prestatie en uiteindelijk heb je die selectie, en dan blijft.

00:37:09 Patrique Zaman – Avy

Iets over en dat dat, dat moet je dan dus zelf gaan doen. Alles proberen en Als je.

00:37:16 Patrique Zaman – Avy

Voelt nee dit.

00:37:17 Patrique Zaman – Avy

Wordt hem niet direct stoppen. Killed het doorgaan met die mutatie gaan we hier eens kijken en Als je bijvoorbeeld wacht even hier is het Misschien iets in ga je daardoor pakken en dan langzaam aan vind je de route waar je heen moet en jij denkt dus wel globaal ja.

00:37:34 Podcasthost Gerhard te Velde

Dus je dacht van?

00:37:35 Podcasthost Gerhard te Velde

OK hoeveel van die drones kan ik dan?

00:37:39 Podcasthost Gerhard te Velde

Wereldwijd wegzetten als eigenlijk slaat even heel erg plat, maar.

00:37:42 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat is Misschien ook wel nodig Als je Alleen gaat denken van oké, We gaan alle veiligheidsregio’s van Nederland.

00:37:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Bedien je dan.

00:37:48 Podcasthost Gerhard te Velde

Of ben je dan ben je dan?

00:37:49 Podcasthost Gerhard te Velde

Al winstgevend of.

00:37:50 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe? Nou ja.

00:37:50 Patrique Zaman – Avy

Zeker zeker. Dat is ook al een hele Grote Markt, maar goed.

00:37:55 Patrique Zaman – Avy

Nogmaals? Het gaat mij.

00:37:56 Patrique Zaman – Avy

Ook om de impact die We kunnen maken en niet Alleen voor mij, maar voor het hele team. Wat bij ons werkt zijn Mensen die het graag goed willen doen, zijn overigens ook vaak engineers die bijvoorbeeld in het verleden voor defensie hebben gewerkt, niet eens in Nederland, maar aan het buitenland.

00:38:11 Patrique Zaman – Avy

Echt aan de killer drones en kamikaze drones en dat soort dingen.

00:38:14 Patrique Zaman – Avy

Die jullie naar?

00:38:14 Patrique Zaman – Avy

De good side zijn overgestapt, zoals ze het zelf zeggen, dus Samen willen we ook iets voor elkaar krijgen en dat willen we veel meer dan alleen in Nederland doen en Het is inderdaad in.

00:38:15 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja.

00:38:24 Patrique Zaman – Avy

De hele wereld.

00:38:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Je had het ook even over een uitstapje naar Oekraïne of zo. Er komt een ander interview van jou, want je zei Van.

00:38:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, wij werden gevraagd vanuit de olie industrie en toen zeiden we eerst van nee, We gaan jullie niet helpen, want oliebedrijf. Maar toen bleek later van hé. Dat zou dan om inspecties van leidingen gaan waarmee milieuschade voorkomen werd. Dus dan wil je toch wel doen.

00:38:48 Podcasthost Gerhard te Velde

En toen zei je van ja, maar voor militaire toepassingen gaan we niet doen. Toen dacht ik weer van ja, maar ja, wat nou Als je voor Oekraïne bent en je gaat hun helpen om Russen te bombarderen, dan zit je alweer in een militair. Je wil geen levens wegnemen of zo is dat het of waar waar ligt.

00:39:04 Podcasthost Gerhard te Velde

Villa de grenzen ja.

00:39:06 Podcasthost Gerhard te Velde

Nou moet toch een beetje bij de ethiek uit.

00:39:07 Patrique Zaman – Avy

Ja en.

00:39:08 Patrique Zaman – Avy

Belangrijk en.

00:39:12 Patrique Zaman – Avy

Heel eerlijk, die grens is echt heel moeilijk.

00:39:16 Patrique Zaman – Avy

Zeker In de huidige samenleving die nogal gepolariseerd is, praat men heel snel in goed of slecht. De realiteit is dat dat gewoon niet zo makkelijk is en tussen zwart en wit zit heel veel grijstinten en in die grijstinten moet je heel voorzichtig zijn, moet je heel bewust zijn en moet je goed nadenken of je.

00:39:21 Podcasthost Gerhard te Velde

Valori nou.

00:39:34 Patrique Zaman – Avy

Het wel of.

00:39:34 Patrique Zaman – Avy

Niet doet. Wij zijn gestart als een drones for good partij in. Dat zijn we nog steeds en dat betekent dat alles wat levensreddend is willen we In de basis willen we.

00:39:46 Patrique Zaman – Avy

Doen maar en bij sommige dingen is dat.

00:39:50 Patrique Zaman – Avy

Plan 99% van de wereldbevolking No brainer Als ik medicatie kan leveren of Als je een brand kan helpen et cetera, maar hoe dichter bij je in dat grijze gebied komt, hoe vaak het soms kan worden, want wij kregen inderdaad dus de vraag, kunnen jullie medisch transport doen voor?

00:40:11 Patrique Zaman – Avy

Slachtoffers van het Oekraïense leger door bloed transfusies eigenlijk het veld in te breng.

00:40:19 Patrique Zaman – Avy

Ja **** weet je wel, Dat is ja, je kan op die manier echt een impact doen, maar je werkt wel voor defensie daar. Je kiest een kant en je hebt. Hoe dan ook heb je dus automatisch te maken. Ben je onderdeel van het oorlogse veld geworden en dat willen we niet.

00:40:35 Podcasthost Gerhard te Velde

Lijkt me een hele toch wel lastig hoor, want Ik vind bloedzakken brengen, dan dan denk ik ja nou ja, oké, ja zou ik wel achter kunnen staan.

00:40:43 Podcasthost Gerhard te Velde

En als ze dan ook nog eens 10 miljoen op tafel komt, waarmee je dan in een keer weer twee iteraties vooruit kan met je met je, met je product, zeg Maar ik.

00:40:51 Podcasthost Gerhard te Velde

Noem maar even.

00:40:51 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat hè? Maar precies die nog een laag bedrag.

00:40:54 Patrique Zaman – Avy

En en en.

00:40:55 Patrique Zaman – Avy

Op we proberen dus ook toch nee gezegd, nou, we we kijken dus case by case en wat We hebben gezegd Omdat we zo vaak dit soort moeilijke vraagt.

00:41:04 Patrique Zaman – Avy

Ze hadden net degene waar jij naar gerefereerde inderdaad, olie en gasindustrie, maar die wilde lekkages voorkomen, wat weer milieuproblemen zou opleveren. Zo hebben we veel meer van dat soort casussen, dus We hebben binnen ons.

00:41:17 Patrique Zaman – Avy

En de Ethical Community opgezet, wat een groepje is van Mensen die bij ons werken, waar ik overigens bewust geen onderdeel van Ben. Zij buigen zich daarover. Ze hebben ook precies. Ze hebben training gehad hoe je dit soort ethische vraagstukken kan bekijken en zij mogen dan een oordeel vellen bepalen of het wel of niet.

00:41:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Scheiding der macht Als het ware.

00:41:36 Podcasthost Gerhard te Velde

Gaan doen en kan jij dat loslaten, ben je dan?

00:41:39 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja formeel heb je gewoon van die uitdrijven.

00:41:41 Patrique Zaman – Avy

Kijk juridisch bedrijf, tuurlijk, ik zou kunnen kunnen.

00:41:44

Uit worden bij de.

00:41:45 Patrique Zaman – Avy

Kunnen overhouden, Maar dat dat, ja, dat doe ik niet, want ja, precies ja, Dit is juist een hele mooie manier om dit zo op te lossen en wat wel een mooi voorbeeld is is dus toen de Oekraïne oorlog uitbrak, kregen wij direct de vraag of we drones konden leveren.

00:41:48 Podcasthost Gerhard te Velde

Het hele bedrijf tegen je, ja?

00:42:00 Patrique Zaman – Avy

Toen voor alles ongeveer en We hebben met elkaar gezegd dat gaan we niet doen, Maar we willen wel iets doen. Maar ja, wat dan wel? Toen hebben we de dag. Daarna hebben we toen gezegd, We kunnen wel medicatie over de grond leveren. OLVG ziekenhuizen Oosten van Amsterdam.

00:42:21 Patrique Zaman – Avy

Die hadden heel veel astma inhuis die ze wilden doneren aan de ziekenhuizen in Kiev en toen heb ik gezegd, maar Wij hebben twee busjes, dan gaan we zelf opbrengen. Zo zijn We gaan rijden. Ik heb zelf ook een rit gemaakt die kant op toen van een paar andere ziekenhuizen in Nederland ook weer een medische goederen opgehaald. We zaten Natuurlijk in het netwerk en daar.

00:42:41 Patrique Zaman – Avy

Ingebracht. Nou ja, dat ging zo goed dat een weekend daarna we stichting hadden opgericht. Vast Lane, Ukraine en we.

00:42:53 Patrique Zaman – Avy

De dagen en de weken daarna een een heel transport netwerk hebben opgezet. Eerst met onze eigen Mensen en later met alle vrienden van en andere Mensen. En inmiddels hebben we tonnen aan Cargo die kant op gestuurd en ook een aantal vluchtelingen weer mee teruggenomen. Die familie in Nederland hadden, dus Dat is een eigen stichting geworden waarmee we toch iets goeds konden doen, maar niet drones hoefden.

00:43:13 Podcasthost Gerhard te Velde

In te zetten ja vet he, waar kan het bedrijf naartoe?

00:43:18 Patrique Zaman – Avy

Nou ja de.

00:43:19 Patrique Zaman – Avy

De potentie is Natuurlijk gigantisch, In de zin dat al die andere aanverwante markten waar ik net al even naar refereerde, al die andere toepassingen die die kunnen wel zijn.

00:43:30 Podcasthost Gerhard te Velde

Totaal dus 1 miljoen en nog niet winstgevend over 20 jaar.

00:43:35 Patrique Zaman – Avy

Nee, We hebben absoluut boven de.

00:43:38 Patrique Zaman – Avy

Start, we zitten Als je gaat kijken naar de markt voor de hulpdiensten. Alleen al waar we nu zitten die die marktgrootte is al zo’n.

00:43:46 Patrique Zaman – Avy

8 miljard euro.

00:43:47 Patrique Zaman – Avy

En dan hebben we die die aanverwante markten nog niet eens meegenomen en ik, Ik denk dat er in deze. Wij hebben nu wel echt een koploperspositie qua technologie en qua markt focus Als we dit kunnen doorzetten en breder kunnen gaan inzetten, dan krijg je op een gegeven moment denk ik, net als In de grote.

00:44:05 Patrique Zaman – Avy

Luchtvaart wat consolidatie dus er maar een paar bedrijven zijn die echt hier heel groot in kunnen zijn en het zal niet een ratje toe worden, want daar is gewoon de technologie te complex voor. En ja, Ik ben er vol van overtuigd dat wij alles op alles zetten om de grootste te gaan zijn. Ja.

00:44:24 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja dus dan kan jij wel een quote 500 ballonnen.

00:44:27 Patrique Zaman – Avy

Ja dat, dat maakt me dan weer wel wat minder uit, zeg Maar ik wil dat het bedrijf succesvol is. Ik deel ook heel graag met onze Mensen die We hebben. Die.

00:44:34 Patrique Zaman – Avy

Hebben ook allemaal stukje?

00:44:34 Patrique Zaman – Avy

Aandelen dus, hopelijk kunnen we met.

00:44:36 Patrique Zaman – Avy

Zijn allen daarin belanden, ja.

00:44:38 Podcasthost Gerhard te Velde

En wat is er nogal wat dji is? Geloof ik alweer een hele grote speler in drone markt.

00:44:43 Patrique Zaman – Avy

Ja de grootste, Maar dat is echt wel een hobby en semi professioneel, dus Dat is veel van de de foto en video.

00:44:51 Patrique Zaman – Avy

Beelden doe je met dji drones?

00:44:55 Podcasthost Gerhard te Velde

De surveillance, ik dacht ineens aan, weet ik veel schapen tellen in op de Argentijnse pampa of zo, weet je wel, je hebt je hebt, je hebt een kudde en je wil een drone Laten kijken of dat allemaal nog.

00:45:08 Patrique Zaman – Avy

Ja nou, Misschien kan dat met dat soort TYPE drones, maar eigenlijk alles waarbij je verder of langer wil vliegen kan niet meer en dan zit je dus automatisch echt aan meer luchtvaart TYPE drones en dan kom je weer bij ons uit. Veel van de DJI is het Chinese bedrijf maken overigens echt mooie technologie, net een andere markt, maar die we zitten nu geopolitieke situatie dat de US en Europa heel voorzichtig zijn met China.

00:45:36 Patrique Zaman – Avy

Technologie en veel van de overheidsdiensten mogen niet eens meer gebruiken, dus Dat is ook weer een voordeel over ons.

00:45:42 Podcasthost Gerhard te Velde

Natuurlijk, ja, en je hebt al je spaargeld erin gestoken of Misschien niet al je spaargeld, maar je had een hilvert. Heb je dan nu? Ben je daar nu mee gestopt? Zeg maar, heb je ook gezegd van Hey tot hier en de rest moet dan vreemd vermogen worden ofzo.

00:45:48 Patrique Zaman – Avy

Heel veel met ja, ja?

00:45:56 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe kijk je daarnaar?

00:45:57 Patrique Zaman – Avy

Nou, Ik ben zelf redelijk al ingegaan en.

00:46:01 Patrique Zaman – Avy

Maar we hebben ook vreemd vermogen moeten aantrekken, dus We hebben een investeerder die erbij zit vanaf 2018, daarna nog een groep angel investors die is ingestapt en Dat is ook wel echt nodig, zeker nu voor het opschalen van de productielijnen heb je kapitaal nodig.

00:46:17 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja want van 50 en 150 wat wat wat heb je dan? Ben je nu openbaar geld aan het ophalen, zeg maar of gaat het allemaal?

00:46:25 Patrique Zaman – Avy

Achter de schermen of nee, We zijn. We gaan binnenkort weer met een met een een funday start, dus dan gaan we een paar miljoen ophalen voor het voor het opschalen hiervan ook om.

00:46:34 Patrique Zaman – Avy

De grotere orders.

00:46:35 Patrique Zaman – Avy

Kunnen produceren.

00:46:38 Patrique Zaman – Avy

Dat gaat vervelen al via fondsen en eigen netwerk. Kijk, en Dat is de andere van productontwikkeling voor degenen die luisteren die zelf een idee hebben. Niet voor elk hardware product heb je extern geld nodig.

00:46:54 Patrique Zaman – Avy

Maar het is wel snel, kapitaalintensief.

00:46:57 Patrique Zaman – Avy

Dus zeker Als je complexe hightech producten hebt, dan ontkom je er bijna niet aan om extern geld op te halen, Maar dat is niet erg. Het kan, het kan ook heel veel geven en zeker Als je de juiste een investeerders hebt, dan is dat een.

00:47:11 Patrique Zaman – Avy

Mooie stap ja.

00:47:13 Podcasthost Gerhard te Velde

De hoofdvraag van deze aflevering, hoe krijg ik in uw product van de grond? Nou, We hebben er al veel over gezegd.

00:47:17 Patrique Zaman – Avy

Is er nog iets wat je toe wil voegen, daaraan product en en hardware ontwikkeling dat het.

00:47:24 Patrique Zaman – Avy

Dat je te snel geneigd bent om om het af te maken, dus probeer eerst echt te gaan kijken. Waar zitten je je je grootste of je lozing? Freud, zeg maar een veel gehoorde term. Hierin is MVB minimum viable product.

00:47:43 Patrique Zaman – Avy

Probeer daarna te bouwen. Laat al die andere features achterwege. Dat is oké. Toen wij startten met een product. Tuurlijk kregen wij van veel klanten.

00:47:53 Patrique Zaman – Avy

Vraag, kan je ervoor zorgen dat helemaal autonoom vliegt dat je geen piloten meer nodig hebt, geen joysticks et cetera? Ja, dat willen we ook wel, Maar dat is heel veel ontwikkeling in Als de realiteit was dat we gewoon heel veel Mensen met een joystick hadden die dat aan het doen waren. Op een gegeven moment kom je wel op afstand zetten in een Operation room ergens anders, zodat het leek alsof ze er niet meer waren. Maar gebeurde het nog steeds redelijk handmatig.

00:48:15 Patrique Zaman – Avy

Maar in die tijd?

00:48:16 Patrique Zaman – Avy

Konden We gaan kochten we onszelf tijd om dat te ontwikkelen, terwijl we wel.

00:48:20 Patrique Zaman – Avy

Al operationeel waren.

00:48:21 Patrique Zaman – Avy

En, Ik denk voor Iedereen die een product ontwikkelt.

00:48:24 Patrique Zaman – Avy

Zodat ook echt een advies zijn. Kijk hoe je zo snel mogelijk de markt op kan met je minimum viable product.

00:48:31 Patrique Zaman – Avy

En zeg gewoon op heel veel dingen, ja, maar nu nog niet.

00:48:35 Podcasthost Gerhard te Velde

Mooi, We gaan naar de groei dilemma’s en We gaan ook nog even kort reflecteren op jouw reis als ondernemer.

00:48:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Eerste, het eerste dilemma dat ik je voorlag is, Ik ben goed in geld verdienen of Ik kan nog wel wat leren over geld.

00:48:52 Patrique Zaman – Avy

Ik kan zeker nog veel leren.

00:48:53 Patrique Zaman – Avy

Over jezelf ja.

00:48:55 Podcasthost Gerhard te Velde

Oke elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie.

00:48:58 Podcasthost Gerhard te Velde

Je bent elke dag een?

00:48:59 Podcasthost Gerhard te Velde

Beetje beter worden, Ik kan goed delegeren, of ik?

00:49:02 Podcasthost Gerhard te Velde

Doe het liever zelf.

00:49:04 Podcasthost Gerhard te Velde

Kan goed billiger, Ik kan. Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek kijk of ik niet eens af te maken.

00:49:14 Podcasthost Gerhard te Velde

Een diner met familie of vrienden of een nieuwe klant binnenslepen.

00:49:17 Patrique Zaman – Avy

Een nieuwe klant.

00:49:19 Podcasthost Gerhard te Velde

De stekker ergens.

00:49:19 Podcasthost Gerhard te Velde

Uit trekken of doorgaan tot het pijn doet.

00:49:23 Patrique Zaman – Avy

Absoluut het laatste tot op het tandvlees.

00:49:26 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké, marktleider in Nederland of een kleine speler, internationaal marktleider internationaal.

00:49:34 Podcasthost Gerhard te Velde

Even achter de hand, dan gaan we naar jou groeien. Wat is tot nu toe je moeilijkste moment geweest en wat was de les? Volgens mij heb je er al.

00:49:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Iets over gezegd, maar nou heb ik.

00:49:44 Patrique Zaman – Avy

Best wel veel moeilijke momenten meegemaakt.

00:49:48 Patrique Zaman – Avy

Ik denk dat dat helaas ook.

00:49:50 Patrique Zaman – Avy

Veel te weinig benoemd wordt In de mooie ondernemersverhalen die toch vaak over succes gaan hebben ook een prijs gewonnen. Laatste dus dan dan sta je daar op dat podium met die Award. Dat is nog een aardige ding, ook precies. Nou mooi voorbeeld, dan sta je daar met zo’n met zo’n gigantisch ding kristallen beeld check.

00:50:07 Patrique Zaman – Avy

Weet ik veel allemaal het best scale up of the Netherlands? Ja, fantastisch, Maar ik weet ook wat de realiteit is en dat naast al die mooie zaken het ook af en toe echt afzien is en een hele moeilijke moment erbij horen waarin het allemaal niet zo gaat. Sterker nog, Ik denk dat de meeste ondernemers zich herkennen in het feit dat het veel vaker moeilijk is dan dat het allemaal op.

00:50:30 Patrique Zaman – Avy

Afkomt is ondernemerschap is niet per se leuk, in ieder geval Als je het soort van ondernemerschap ziet Als de de netto som van de losse momenten. Tegelijkertijd is het wel super waardevol, heel bijzonder en ik zou ik ook absoluut niet anders kunnen of willen.

00:50:48 Patrique Zaman – Avy

Maar die moeilijke momenten zijn soms ook echt echt zwaar en Ik denk dat voor mij waren dat er een een paar afscheid nemen van een paar Mensen die in het begin erbij betrokken waren.

00:51:01 Patrique Zaman – Avy

En nog steeds vind ik dat een van de moeilijkste en pijnlijkste momenten, Omdat ik ook niet weet hoe ik het anders had moeten doen, maar dit nooit had gewild toen.

00:51:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe doe jij dat afscheid nemen? Ik heb Ik vind dit zo moeilijk dat ik mezelf nu zelfs permitteer om.

00:51:18 Podcasthost Gerhard te Velde

Het via e mail uit te maken of in ieder geval de verkering begin uit te maken. Ja ja, ik merk dat het de laatste tijd wat minder gaat, weet ik van, Maar ik verzin gewoon een lulverhaal Omdat ik zo bang ben voor die voor die openlijke face to face confrontatie. Heb jij iets? Dit zit echt In de categorie tackle in practice, maar wat doe?

00:51:38 Podcasthost Gerhard te Velde

Jij dan feitelijk, zeg maar, waardoor het voor jou?

00:51:42 Patrique Zaman – Avy

Vooropgesteld je kan dit niet goed doen, nooit, maar je kan het wel zo. Zo niet zo min slechts mogelijk doen, zeg maar en ik.

00:51:50 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja.

00:51:54 Patrique Zaman – Avy

Ik vind dat ik het moet doen.

00:51:58 Patrique Zaman – Avy

Want Ik ben dus ook degene die die champagne mag aannemen en die goede momentum mag 4 en dus moeilijker ook echt zijn op die *** momenten ook al zegt alles in mij dat ik me daarvoor weg wil duiken. En dat.

00:52:08 Patrique Zaman – Avy

Ik wil aanvaarden. Ik een van je vragen net was, wil je aardig gevonden worden? Ja, dus Ik ben ook een pleaser en Ik weet dat dit er gewoon bij hoort. De de echt moeilijke gesprekken het afscheid nemen, hebben we wel op een bepaalde manier beter kunnen zeggen wat ik nu wat we nu doen Als het echt nodig is. Ik vind het mag niet een verrassing zijn voor Mensen. Ze moeten wel al zelf ook wel voelen. Er is iets aan de hand, behalve Als het echt een een ontslagronde is die gewoon breder speelt. Ja, dan noem je dat in een keer doen.

00:52:44 Patrique Zaman – Avy

Hoe wij dat doen, is van tevoren alles in een e mail zetten waarin het van heel duidelijk omschreven staat en het vervolgens echt de pijn tot een minimum beperken, maar niet door de omheen te lullen, maar juist door heel erg te Point te zijn. En dat betekent, je haalt iemand bij je, je zegt, sorry, We kunnen niet met elkaar verder gaan, Ik ga je ik je kan mag dan in een of twee punten uitleg, maar heel kort, dan zeg je eigenlijk direct, ik stuur je zo een mailtje waarin het uitgelegd staat en Waarom je dat doet.

00:53:15 Patrique Zaman – Avy

Is dan het op het moment dat je afscheid van iemand neemt Als het echt een direct ontslag is.

00:53:21 Patrique Zaman – Avy

Op het moment dat.

00:53:21 Patrique Zaman – Avy

Je dat zegt, komt er daarna.

00:53:22 Patrique Zaman – Avy

Niks meer bij iemand binnen. Gewoon?

00:53:24 Patrique Zaman – Avy

Blur, dus je kan wel heel lang met elkaar gaan zitten praten, maar daar ga je eigenlijk Alleen Maar de fout in. Want wat ik altijd dan de neiging heb om te doen is om.

00:53:32 Patrique Zaman – Avy

Te zeggen dat ik het zelf ook zo zwaar vind. Ja.

00:53:35 Patrique Zaman – Avy

Keer iemand anders is het voor hem is het Natuurlijk haast veel zwaarder, dus echt binnen een paar minuten staan we weer buiten en de mail komt er zo aan. Ga lekker naar huis. Lees op je gemak door en laat over overmorgen met elkaar afspreken om te kijken hoe dan nu verder zeg. Maar dat is nu de de vorm die we kiezen.

00:53:55 Patrique Zaman – Avy

En, Dat is niet leuk en Dat is überhaupt niet leuk om te doen, zeker niet als Mensen heel erg.

00:54:02 Patrique Zaman – Avy

Betrokken zijn echt hun best doen, heel erg involved zijn en Dat is Als het goed is bij de meeste startups altijd het geval, want je werkt Natuurlijk met een gecommiteerd team super pijnlijk. En wanneer het nog pijnlijker is is Als het Mensen.

00:54:12 Patrique Zaman – Avy

Zijn die vanaf.

00:54:14 Patrique Zaman – Avy

Het eerste uur betrokken zijn en Dat is het in ons geval gebeurd.

00:54:19 Patrique Zaman – Avy

En ja ik herken dat ook wel van eerdere organisatie.

00:54:22 Patrique Zaman – Avy

Als je start met een een kernteam.

00:54:26 Patrique Zaman – Avy

In je groeit, je bent succesvol, dan is het geen garantie dat na een paar jaar dat nog steeds een goed team is en dat die Mensen die daarbij zitten nog steeds de juiste Mensen zijn. En Dat is een hele pijnlijke conclusie die Je moet trekken, want je bent Samen begonnen. Het voelt toch een beetje als familie? Je wil elkaar de hand boven het hoofd houden en eigenlijk gaat het niet meer. Sommige Mensen kunnen zich daarin aanpassen, die kunnen zeggen, hè, Er is nu iets anders nodig en ik.

00:54:58 Patrique Zaman – Avy

Ik wil dat proberen. Ik wil flexibel.

00:55:00 Patrique Zaman – Avy

En of komen we tot de conclusie dat er niet meer de juiste plek in te gaan zelf verder zoeken, maar te vaak zie je dat dan toch. Mensen vinden dat ze een bepaalde positie verdiend hebben in het bedrijf en mee moeten groeien en dan ineens manager moeten worden terwijl ze eigenlijk niet kunnen of dat soort zaken. En dan komt dan dus wat hele pijnlijke gesprekken dat je afscheid moet nemen en van die eerste familieleden.

00:55:23 Patrique Zaman – Avy

Voelt dat voor hun echt, alsof je letterlijk uit je familie gezet wordt en Dat is dat kan echt traumatisch zijn en Ik heb dat toen helemaal verkeerd aangepakt.

00:55:34 Patrique Zaman – Avy

Ik heb zo lang geprobeerd om het wel te Laten werken door in heel veel gesprekken toch soort van subtiel te brengen. Daarna wat harder, maar je houdt het hand boven het hoofd, waardoor de de kloof alsmaar groter wordt tussen elkaar, maar ook tussen hun en de rest van de organisatie. Zij hun werk eigenlijk niet meer doen, want ze voelen dat het niet goed gaat dat het niet echt gewaardeerd wordt, maar ga het maar door.

00:55:58 Patrique Zaman – Avy

En uiteindelijk kom je dan tot dat punt dat je wel dat besluit maakt en denk je dit, hadden we echt een nou niet eens maanden, maar Misschien wel jaren geleden moeten doen. Dat is daar heb ik heel veel geleerd. Ja, We gaan. Helaas zou ik bijna willen zeggen richting afronding. Ik ben nog wel benieuwd of je een goede quote hebt over ondernemerschap.

00:56:18 Patrique Zaman – Avy

Goede quote over ondernemerschap.

00:56:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Je zet waar je denkt van nou?

00:56:21 Patrique Zaman – Avy

Dat eentje die mij geholpen heeft is.

00:56:26 Patrique Zaman – Avy

Always Down, Never hesitate.

00:56:28 Patrique Zaman – Avy

En die probeer ik echt dagelijks toe te passen. Wat die voor mij betekent, is wees altijd bereid om te twijfelen aan een richting aan de keuzes, want anders sta je hier vast.

00:56:43 Patrique Zaman – Avy

Way blind en en ben je niet meer innovatief en dan kan kan het einde betekenen van je bedrijf.

00:56:49 Patrique Zaman – Avy

Maar never hesitate, weet je wel niet voorzichtig gaan zijn of geen keuzes gaan maken? Ga maar en je ziet dan wel of het.

00:56:56 Patrique Zaman – Avy

Er wel of niet heeft gewerkt?

00:56:57 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja mooi, wat is jouw beste boek of een andere inspiratiebron over podcast ondernemen is iets waarvan je denkt nou dat dat dat boekje of die die bron moet Iedereen raadplegen?

00:57:02 Podcasthost Gerhard te Velde

Of over podcasts.

00:57:09 Patrique Zaman – Avy

Ik ben groot fan van het boek van de oprichter van Netflix No rules rules reed hesseling heet hij. En Toen ik dat boek las, waren er.

00:57:21 Patrique Zaman – Avy

Een aantal dingen.

00:57:22 Patrique Zaman – Avy

Waarvan ik dacht? Ja.

00:57:23 Patrique Zaman – Avy

Precies dit weet.

00:57:24 Patrique Zaman – Avy

Je wel dit.

00:57:24 Patrique Zaman – Avy

Doen wij ook en een aantal dingen waar ik dat zo pertinent mee oneens ben, Maar het maakt wel veel los, zeg maar, dus ik.

00:57:32 Patrique Zaman – Avy

Ik het ook heel leuk leesbaar en Er zijn gewoon een aantal oplossingen voor fouten die heel veel gemaakt worden, zeker ook in Nederland. een Nederlandse ondernemer, ondernemerslandschap dus die zou Iedereen.

00:57:44 Podcasthost Gerhard te Velde

Aanraden, ga naar de allerlaatste Ve.

00:57:47 Podcasthost Gerhard te Velde

Vraag stel dat iemand over een jaar dit gesprek vergeten is, is er dan een ding waarvan je hoopt dat ze dat toch nog steeds?

00:57:55 Podcasthost Gerhard te Velde

Hebben onthouden.

00:57:57 Patrique Zaman – Avy

Nou voor Iedereen die dit die dit hoort en die zelf met een idee zit waarvan je Misschien zelf denkt, oh, Dat is wel extreem of moeilijk, zeker Als het een product is of in zoiets lastigs als luchtvaart vak. Dat gaat, begin er maar mee. Hoe moeilijker Het is, hoe groter de kansen is dat anderen ook niet gaat doen. Dus hoe groter de kansen die jij er succesvol in hoort. Dus dat.

00:58:23 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoop ik ja mooie oproepen.

00:58:24 Spreker 1

Gooi voor.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen