Aflevering 271 – Deals van 60 miljoen en toch spiritueel. Spiritueel ondernemen met Machiel Hoek, auteur van Het Meisje dat de Wereld veranderde

Luister direct naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Machiel Hoek werkte jarenlang bij een groot accountantskantoor en werkweken van 80, 90 uur per week waren geen uitzondering. Machiel werd partner, het hoogst haalbare, dacht hij toen. In 2008 waagde hij samen met twee compagnons de sprong naar een eigen advieskantoor.

Het advieskantoor werd verkocht aan een grote bank en Machiel leek het helemaal voor elkaar te hebben. Een Jaguar op de oprit… een grote zak geld in het vooruitzicht… maar toen werd alles anders.

Machiel werd letterlijk door een innerlijke stem tot zijn levensmissie geroepen, waarna hij zijn leven 180 graden omgooide; alles moest weg, en die zak geld… die kreeg hij niet meer. Het werd het begin van een spirituele en zakelijke ontdekkingsreis die nooit meer stopte.

Machiel schreef “Het meisje dat de wereld veranderde”, waarin hij zijn visie op de wereld en ondernemerschap ontvouwt.   

In deze aflevering

  • Introductie van Machiel Hoek 
  • De innerlijke stem die Machiel riep 
  • Wat is jouw levensmissie als ondernemer 
  • Machiel’s werk als financial 
  • Kennismaking met Sjamanisme 
  • Waarom vrouwelijke kracht de wereld gaat redden 
  • Als vrouwen de baas zouden zijn 
  • Lessen van Michael Singer – The untethered soul 
  • Zelfonderzoek: ben je in balans? 
  • Groeidilemma’s 
  • Het boek Het Meisje dat de wereld veranderde 
  • Beste ondernemerslessen van Machiel

Shownotes

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 

De makers 🎙️

Deze podcast werd gemaakt met hulp van: Podcast-Lab.nl en De Podcast Jungle. 

Table artwork (de logo’s van Groeivoer in hout) is van Sofie Groot Dengerink van de Snijzaak. 

Dankjewel Nico, Frank en Sofie voor jullie hulp! 🙌

Transcriptie van deze aflevering

00:00:00 Machiel Hoek

Als je nu iets gaat doen in je leven wat je echt wilt gaan doen en waarvoor je hier gekomen bent, dan ga je dat nooit meer doen. Dan ben je 65 voor je. Het weet heel vaak Mensen met een lantaarn langs je levenspad die iets hier iets brengen, maar pas achteraf denk je, oh, wacht Dat was Dat was het. En dan komt er een soort rechte lijn in je leven die ja maakt dat het het allemaal een ander daglicht wordt.

00:00:21 Machiel Hoek

Geplaatst de hele wereld.

00:00:23 Machiel Hoek

Under control hebt Omdat de wereld een uitvloeisel van jezelf is. En datgene wat je In de wereld ziet, wat je niet bevalt, zegt iets over jezelf.

00:00:31 Machiel Hoek

Kun je zelf veranderen, kun je de wereld?

00:00:32 Machiel Hoek

Veranderen maakt het uit, want het één heeft met het ander te maken.

00:38 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Machiel hoek werkte jarenlang bij een groot accountantskantoor en 80 of 90 uur per week werken was geen uitzondering en uiteindelijk werd Machiel partner het hoogst haalbare, dacht hij toen. In 2008 was hij toe aan iets anders en hij waagde Samen met twee compagnons de sprong naar een eigen advieskantoor.

00:00:57 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nou dat advieskantoor werd verkocht aan 1 grote bank en toen leek Machiel het helemaal voor elkaar te hebben.

00:01:03 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Hij had een.

00:01:04 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Jaguar de oprit en kwam er grote zak geld aan.

00:01:08 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

En toch liep alles anders, want Machiel werd letterlijk door een innerlijke stem tot zijn levensmissie geroepen, waarna hij zijn leven 180 graden omgooide. Alles moest weg en die zak geld. Die kreeg hij niet meer.

00:01:22 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Het werd een begin van een spirituele en zakelijke ontdekkingsreis die nooit meer stopt en nog steeds bezig is. En daar gaan we het in deze aflevering over hebben.

00:01:31 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Machiel van harte welkom bij de.

00:01:32 Machiel Hoek

Podcast dankjewel heel leuk hier.

00:01:33 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Te zijn, We gaan heel mooi onderwerp bespreken en de titel die we nu aan bij dit gesprek geven is Waarom vrouwelijke kracht je onderneming en onze wereld gaat redden en We gaan beginnen we met een foto die je hebt meegebracht, wil je die, is eruit en wie staat?

00:01:51 Machiel Hoek

Uiteraard, Dat is.

00:01:54 Machiel Hoek

Daar op dus mijn zoontje Mika of ons zoontje.

00:01:56 Machiel Hoek

Mika van mijn vrouw en mij uit eruit en.

00:01:59 Machiel Hoek

Dit is voor mij de grootste vervulling van magie in in het leven in mijn leven. Ik heb mijn hele leven.

00:02:06 Machiel Hoek

Al vader willen worden.

00:02:08 Machiel Hoek

En, dat heb ik altijd zo gevoeld. Alleen door omstandigheden lukte dat niet en door.

00:02:13 Machiel Hoek

Datgene die innerlijke stem die mij opriep iets anders te doen en mijn hele leven overhoop te gooien en daarna nog een aantal dingen anders te doen, kwam uiteindelijk alsnog dat zieltje in mijn leven en dat voelt als 1, 1, 1.

00:02:25 Machiel Hoek

Een cirkel die rond is en opnieuw begint en het aparte is. Het jongetje is echt een kopie van mij als kind. Je kunt kinderfoto’s van mij naast hem zetten en Het is echt twee druppels water en dat Ik kan mezelf opnieuw zien opgroeien. Dat is én én én mezelf opvoeden. Het voelt magisch.

00:02:40 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Mooi super mooi. We gaan ook wat nader kennis maken met jouw ondernemerschap. Wil je ons vertellen wanneer je bent begonnen met ondernemen? Het zat Natuurlijk al In de intro, maar neem ons eens mee naar.

00:02:51 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Het allereerste begin 2008.

00:02:54 Machiel Hoek

Ik ben altijd inderdaad als.

00:02:56 Machiel Hoek

Werknemer bij een groot kantoor geweest. Op een gegeven moment ik daar genoeg van dacht, wat ga ik doen?

00:03:01 Machiel Hoek

En toen toch maar gekozen weer ergens onze diensten treden en eigenlijk alles de ondernemer willen worden, maar nooit weten hoe die stap moest nemen. Dat ging voor veel Mensen wel herkenbaar is van. Hoe zet ik dan die stap? Het is een risico, je geeft al het zeker op Als je ergens werkt. En waar haal je je klanten vandaan? En door omstandigheden kon ik toen en Dat was een fiod inval in het geval bij het bedrijf waar ik net werkte konden we kon ik met een aantal collega’s, twee collega’s die compagnons werden met zijn 3 ën hebben een soort kar fout gedaan van een bedrijfsonderdeel.

00:03:33 Machiel Hoek

We halen dingen eruit, we nemen het over, zetten het voort wat ze doen voor klanten en dat hebben we nou ja verder uit uitgebreid en.

00:03:39 Machiel Hoek

Ja op die manier een soort gefaciliteerde startup ondernemer en dat voelde heel ja mooi. Ondanks het even de Achtergrond waar.

00:03:47 Machiel Hoek

Het vandaan kwam, ja.

00:03:49 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

En jij werd door hun gevraagd, of was het jouw idee om zo een carve out te doen?

00:03:54 Machiel Hoek

Toen met zijn 3 ën besloten waren 3 seniors daarin zeiden van. Dit gaat naar zo’n fiod inval, dit gaat nooit meer goed komen automarkt het beste aardig fit en dat.

00:04:03 Machiel Hoek

Hebben we die manier?

00:04:03 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Gedaan en en wat was jullie idee of concept of wat was de business die jullie voor ogen hadden?

00:04:09 Machiel Hoek

Het klinkt heerlijk, hevig vastgoed hielp wat bedrijven met buitenlandse investeerders die vastgoed in Nederland hebben het eigenlijk een portefeuille zodanig te beheren en te managen dat daar echt een meerwaarde uit ontstond. Toekomst en net we begonnen net en toen viel Lehman Brothers om In de hele krediet kiezers vastgoedcrisis kwam over ons heen en daar heb.

00:04:29 Machiel Hoek

Ook een soort geuzen eigenlijk ons voordeel uithalen te zeggen, We gaan demis control doen, schade minimaliseren en zorgen dat er nog genoeg overblijft en dat heeft hem goed geholpen.

00:04:40 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, hoe lang heb je dat gedaan? Want jullie hebben verkocht uiteindelijk aan een bank. Hoe lang heb je op eigen benen?

00:04:44

Maar.

00:04:46 Machiel Hoek

Gestaan, een jaar of 5?

00:04:48 Machiel Hoek

Onderdeel van een groot concern geworden inderdaad door de verkoop, Omdat idee van de Agent Win Win in en Het was eigenlijk, Dat is ook weer bewaarheid geworden. Alleen toen moest ik een.

00:05:00 Machiel Hoek

Voor mijzelf in een andere keuze maken en innerlijke stem die je mij zei.

00:05:04 Machiel Hoek

Als je nu iets gaat doen in je leven wat je echt wilt gaan doen en waarvoor je hier gekomen bent, dan ga je dat nooit meer doen. Dan ben je 65 voor je het weet en dan krijg je spijt dat je het nu niet gedaan hebt wat je moest doen. En toen kon ik letterlijk in mijn lijf in iedere vezel die spijt voelen alsof ik dan een keer had meegemaakt. Ik dacht, Dit is zo ontzettend echt. Die stem was ook echt in mijn buik ik, hoe kon het gewoon echt horen?

00:05:28 Machiel Hoek

Het was ook daarna weg, Maar het was zoiets van oké, kies nu maar voor of geld of je hart.

00:05:33 Machiel Hoek

Ja die keuze, Ik denk mijn hart was, kon ik niet in geld uitdrukken, dus die keus was een split second, leek het een keuze, Maar het.

00:05:39 Machiel Hoek

Was geen keus, het moest.

00:05:41 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, dus Dat was je?

00:05:42 Machiel Hoek

Groep een de roeping was stop met alles wat je doet en ga op zoek naar het geheim van het leven. Als kind had ik al de overtuiging dat ik het geheim van het leven zou ontdekken in dit leven, alsof er het concept van meerdere levens in mijn hoofd zat. En ik wist niet wat Het was en Ik heb dat heel lang in mijn leven gedaan door met mijn mind dat te willen begrijpen, alles te willen door.

00:06:08 Machiel Hoek

Toen Samen busty de fatwa kreeg. In de jaren 80 heb ik meteen op middelbare school dat boek In de bibliotheek besteld en ben ik het gaan lezen en na 10 bladzijden afgehaakt, want is onleesbaar voor een bestelling. Ik heb later nog de Koran gelezen, ik alle religies willen snappen, maar voor een westerling is de koran bijna de vertaalde versie onbegrijpelijk Omdat het taalgebruik en de de de de de metaforen zo anders zijn dan dat we gewend zijn als opvoeding. Ik ben er wel atheïstisch opgevoed, jij bent Natuurlijk vanuit een christelijke setting, maar dan is een.

00:06:35 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja.

00:06:39 Machiel Hoek

Iets wat eigenlijk de best gerelateerd is In de basis, toch zo anders qua taalgebruik en qua opzet dat het ja heel lastig is om dat te doorgronden. Zeker iets van het scratch af aan probeert dus met het hoofd ben ik heel lang bezig geweest om te alles te willen begrijpen wat het te begrijpen valt en op gegeven moment dacht ik, conceptueel ik.

00:06:57 Machiel Hoek

Snap het, en nu wil ik het ervaren.

00:06:59 Machiel Hoek

En Toen ik uiteindelijk een keer de ervaring had waar ik zo lang naar wachten, dan naar smachten, kon ik me daarna realiseren. Of wacht even, dat heb ik veel vaker in mijn leven gehad. Alleen Ik heb de signalen niet gezien. Ik heb ze niet opgepakt. Je hebt heel vaak Mensen met een lantaarn langs je levenspad die iets hier iets brengen, maar pas achteraf denk je, oh, wacht, Dat was Dat was het en dan komt er een soort rechte lijn in je leven die ja maakt dat het het allemaal een ander daglicht wordt geplaatst.

00:07:17

Ja.

00:07:28 Machiel Hoek

Hoe kwam je nu op want?

00:07:29 Machiel Hoek

Dat was een uitweiding van jouw vraag.

00:07:31 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja ja je vertelt over je of je vertelt nu over over Jeroen per ja, dat dus Alleen de christelijke sferen wordt dat ook gebruikt. Dat mijn vader was dominee en mijn mijn oudste broer is ook geweest en en daar werkt dat ook zo dat je je werd geroepen door God om om dat werk te gaan doen. Of Het was echt een.

00:07:36 Machiel Hoek

Ik noem het even.

00:07:50 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Levensmissie van Hé, dit heb jij te?

00:07:53 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

En Als je hem wat breder trekt, kan je kan Iedereen die vraagt zich stellen van hé, waartoe ben ik hier op aard? Wat wat zou mijn roeping kunnen zijn? Dus die vind ik heel interessant, maar je moest er ook nog wat voor opgeven, want je hebt dus je eigen bedrijf gestart met die twee compagnons. Dat hebben we nu.

00:08:10 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Verkocht.

00:08:13 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Daar zou je dus ook geld voor krijgen, een arnouts uitgestelde periode of zo, dus een earn out.

00:08:15 Machiel Hoek

Hierna was ja.

00:08:18 Machiel Hoek

Burn outs waarbij aan moet blijven adviesbedrijf heeft Natuurlijk de waarde.

00:08:21 Machiel Hoek

Van de oprichters eigenaren in zicht, want die brengen de business binnen en dus bij een overname is het logisch dat je het 3 4 jaar aanblijft. Daarna volgt deur in hout en Als je eerder weggaat, ben je een bad leaver en krijg je dat geld niet hè? Dus de waardering van je bedrijf zit in yout en voor mij was dat.

00:08:38 Machiel Hoek

Ergens wel een steun nou behoorlijk basis voor voor financiële onafhankelijkheid, maar die die vervlogen dat ik zelf de keuze maakte en Iedereen zei, je bent gek, Waarom wacht je nou niet of niet even? En Ik had terug luisteren naar die stem. Ja, die zei, dit moet je echt nu doen, anders gaat het niet gebeuren en Ik heb in mijn omgeving veel Mensen. Iedereen verklaarde mij toen voor gek.

00:08:58 Machiel Hoek

Bijna Iedereen en Ik heb heel veel Mensen gezien, zegt oh, dat wil ik ook gaan. Of dat ga ik ook doen en daarvan gezien. Nou, dat gaan ze. Dat hebben ze nooit gedaan, want Je moet het de keuze nemen. Er is maar één moment waarop je een keuze kunt nemen Als je gedacht hebt, dan is nu Als je stopt met roken is er maar één moment.

00:09:13 Machiel Hoek

Nu, Als je iets anders wil in je leven, is maar één moment nu.

00:09:16 Machiel Hoek

Anders is het.

00:09:18 Machiel Hoek

Een gepland, iets wat je gaat doen en Het gaat In de meest in heel veel gevallen niet gebeuren en Ik ben wel van.

00:09:24 Machiel Hoek

Rudimentaire acties gewoon doen en dan maar als iemand.

00:09:28 Machiel Hoek

Er gebeurt ja.

00:09:29 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nog even terug naar het ondernemerschap, want je zei Van, Ik wilde eigenlijk altijd al ondernemen. Het kwam er nooit van, toen kwam op.

00:09:36 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Er ook.

00:09:37 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Je op je pad zeg.

00:09:38 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Maar is er nog iets wat je mee hebt genomen daarvan een les van hé, Het is toch niet zo leuk en zo zacht of.

00:09:46 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Het is juist.

00:09:47 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Perfect dit dit had, dit had zo moeten zijn. Wat wat, hoe reflecteer je?

00:09:51 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Daarop.

00:09:51 Machiel Hoek

Ondernemen staat voor mij gelijk aan vrijheid, jezelf kunnen zijn of datgene waar jij goed in bent, de wereld in kunnen brengen. Ik deed dat met een kort mee om. Zo waren hele goede aanvulling op elkaar, Maar ik heb ook gemerkt zodra je met.

00:10:03 Machiel Hoek

Anderen iets doet ben?

00:10:04 Machiel Hoek

Je niet vrij?

00:10:05 Machiel Hoek

Hè, Je kunt niet uitstappen zoals je wil, Je kunt niet, Je moet, Je moet het in in in Congo doen en het kan heel goed gaan met Mensen waarbij inderdaad de aanvulling op elkaar. En dat waren wel heel.

00:10:17 Machiel Hoek

Maar echte vrijheid als ondernemer niet want je. We hadden ook werknemers meteen, dus Het is 1, 1, 1. Zodra je je bedrijf groeit heb je Natuurlijk volledig weer verplichtingen en afhankelijk van hoe je persoonlijkheid in elkaar zit, kun je daar volledig weer het gevoel hebben dat je werknemer bent in je eigen bedrijf Omdat je allerlei belangen moet dienen. Dus Toen ik daaruit stapte en wie er echt toen echt voor op op nul op mezelf begon met die missie, maar er moest ook geld binnenkomen, dus ik moest ook wel weer wat ondernemen. Toen voelde echt van oké wat, wat kan ik nou eigenlijk wat doe?

00:10:51 Machiel Hoek

Als je 1 grote organisatie werkt, heb je Natuurlijk heel snel identificatie ermee en heb je een functie en een rol en een netwerk en een. Daar kun je op terugvallen. Maar Als je voor mij voelt het alsof ik van een soort grote olietanker die die die voetbal in zelf in zee was gesprongen, die tanker voer weg en ik dubbelde In de oceanen White, hij doet, is maar ook wat. Wat kan ik nou eigenlijk? En dat teruggeworpen worden op jezelf en ervaren, waar ben ik nou goed in, wat, wat kan ik wat wat wat breng je nou?

00:11:19 Machiel Hoek

De wereld, Dat is heel niet louterend geweest, maar heel, heel ja. Goed voor mij gewoon de ervaren oké dat daar komt zelfvertrouwen vandaan of nog meer zelfvertrouwen in datgene wat je in die situatie kunt in.

00:11:30 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja.

00:11:31 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Wat was dat antwoord? Wat kon je dan heel goed? Wat kun je nu nog steeds zo goed?

00:11:36 Machiel Hoek

Uit, chaos, orde maken.

00:11:38 Machiel Hoek

Ik kan ook heel veel chaos creëren, zal mijn vrouw zeggen thuis fysiek, Maar ik doe zeer structuren in in in in willekeurige patronen en.

00:11:49 Machiel Hoek

Ik haal daar de building blocks uit, dus een soort legoblokjes verzamelen en dat allemaal weer structureren. Dat klinkt alles, hè? Dat tegenover stellen van bepaalde manier spiritueel bezig zijn. Maar chaos en orde hangen ook met elkaar Samen. Het het het universum kun je zien als 1 grote chaos waarin we als mens heid continu nieuwe dingen ontdekken, zeg, hoezo zit het? Oh nee toch niet, want Het is dat. Oh nee, Het is het hele sterrenkunde en als dat nog niet.

00:12:15 Machiel Hoek

Vallen van de ene verbazing In de andere, waar ben je mee bezig? Wat is nou belangrijk, wat is het doel, waar gaan we en wat wat hebben we daarvoor nodig?

00:12:20 Machiel Hoek

Hoe gaan we dat proberen? Dat kan ik goed, en Dat was.

00:12:23 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Zit hem gefocust op finance dan ook.

00:12:25 Machiel Hoek

Ik heb een financiële Achtergrond, mijn vader was accountant en ik dacht, dat laat ik dat ook.

00:12:29 Machiel Hoek

Maar doen.

00:12:30 Machiel Hoek

Hoera totaal. Ook lijkt het tegenovergestelde van met chaos bezig aan spiritueel, Maar het is ook een denkpatroon leren en daarmee kunnen werken. Maar het is een financiële Achtergrond, Maar dat kun je op alles uiteindelijk van toepassing verklaren, maar bedrijfsmatig.

00:12:47 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja ja, en dat doe je ook.

00:12:50 Machiel Hoek

Nog steeds, dat doe ik nog steeds mijn.

00:12:52 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Wanneer precies?

00:12:54 Machiel Hoek

Ik doe twee dingen, mijn mijn werkgebied ben ik weer begonnen. Bedrijven helpen financieel structureren.

00:13:01 Machiel Hoek

Waar heb je het nou eigenlijk over? Waar je informatie vandaan? En Ik was altijd bezig In de fusie overnamemarkt vastgoed was een belang onderdeel van mijn fusie overnames. Bedrijven helpen bij overnames of bij verkoop. Dat ben ik eigenlijk sindsdien gaan doen. Dat doe ik nu weer.

00:13:13 Machiel Hoek

Van.

00:13:14 Machiel Hoek

10, 12 jaar, sindsdien nog steeds.

00:13:16 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nu nog steeds, want vorige week hadden wij een afspraak. En ja, ik zit nog even naar.

00:13:21 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Goal met 10 Mensen, hè? Dus toen.

00:13:22 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Vroeg ik daarna.

00:13:22 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Van Hé hoezo in een call met 10 Mensen, wat wat, wie waren dat en wat deed jij daar? Die zei ja zijn Waarom bezig met een verkoop van weet ik van 60 miljoen of zo of je ging 1 grote transactie binnen en als jij dan bij.

00:13:33

Ja ja.

00:13:34 Machiel Hoek

Ja en Dat is dat ontstaat ook weer vanuit dat herken je Natuurlijk Als je eenmaal bezig bent datgene waar je je echt goed in bent en waar je op je eigen manier kan doen, dan komt dat continu naar je toe ze.

00:13:45 Machiel Hoek

Zeg, dit was een klein klusje van een jaar geleden. Kon je even helpen met iets klaarmaken voor een verkoop en uiteindelijk mocht ik de eigenaren van bijstaan. Het hele proces van verkoop van 60 miljoen van een bedrijf en Dit is nog steeds middenin. En ook Dat is chaos en emotie en tegenslagen of onvoorziene omstandigheden door elkaar. Dat dat dat?

00:14:05 Machiel Hoek

Dat vind ik.

00:14:05 Machiel Hoek

Leuk om mee bezig te zijn, leuk om uit een resultaat te creëren en Dat is inderdaad mijn wat zich Brabant butter omzet om het andere wat ik doe mijn missie te vervullen.

00:14:17 Machiel Hoek

Mogelijk te maken.

00:14:17 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja dus die levensmissie nou, daar gaan we zo uitgebreid in in duiken, maar nog heel even over.

00:14:23 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Inderdaad, hoe verdien jij dan nu je brood? Dus Dat is dan ME of zo.

00:14:28 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Die en uurtarief een succesfee je Misschien.

00:14:31 Machiel Hoek

Soms wel, ja, maar als eenpitter is het fijn hadden met uurtarief te werken Natuurlijk.

00:14:34 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja en vastgoed heb je zelf nog iets van passieve inkomen of.

00:14:39 Machiel Hoek

Nee nee nee.

00:14:41 Machiel Hoek

Ik ben altijd goed geweest in het zorgen voor anderen, maar Als het bij mij aankwam om het mijn eigen positie seculieren, ben ik daar altijd. Ik kon partner, Ik ben partner en ik zei ik pas.

00:14:51 Machiel Hoek

Voor Ik had het bedrijf verkocht en die zak met geld. Nee, dat.

00:14:54 Machiel Hoek

Wordt hem niet.

00:14:54 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Hoe komt dat? Dat klinkt ook, sorry dat ik het zo zeg, maar een beetje als zelf sabotage of wat zit daar dan onder of wat zit daarachter? Is dat een soort van hé je zelf Misschien ten diepste niet gunnen of hè? Dus dit wordt een beetje schemergebied van huis tuin en keuken psychologie. Kan jij het uitleggen je zelf van leggen?

00:15:08

Heel leuk.

00:15:12 Machiel Hoek

Jij kan het wel uitleggen, Maar ik wil even in het.

00:15:14 Machiel Hoek

Thema jou versie erop.

00:15:16 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nou.

00:15:16 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ik Als ik bijvoorbeeld terugkijk op mijn reis als ondernemer naar 15 jaar, zou ik financieel gezien bijvoorbeeld veel verder willen zijn. Dan denk ik van, hé, hoe komt het nou dat dat niet zo is en.

00:15:29 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Een van de oorzaken of een van mijn theorieën, laat ik het zo zeggen, dus een van mijn hypothese is dat ik geld zeker niet op de eerste plek heb staan.

00:15:40 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Te weinig van hou, waardoor ik het?

00:15:43 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Te makkelijk weer laat gaan dus en mijn vrouw die zegt Van ja, je bent eigenlijk geen realist, dus Als je een realist zou zijn, dan zou je bijvoorbeeld nooit geld uitgeven wat je niet hebt en je zou.

00:15:57 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Meer sparen je zou minder risico nemen, dus Ik heb een hoog risicoprofiel. Ik vind geld Misschien niet belangrijk genoeg, waardoor ik het te makkelijk weer weggeef en dan die diepere laag van. Ja gun je het jezelf.

00:16:11 Machiel Hoek

Dat zal voor voelt het voor mij als eigenlijk het niet zozeer is dat je jezelf iets gunt, Maar dat je jezelf blijft uitdagen.

00:16:18 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Intéressant.

00:16:19 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Waar ik wel benieuwd naar ben is van hoe, hoe is dat stapje gekomen of stapje maar van je ontwaken? Zou je Misschien wel kunnen zeggen of je je roeping naar een.

00:16:30 Machiel Hoek

Dat boek was onderdeel van dat die stem die zei, nu moet je dit gaan doen op zoek gaan naar datgene waarvoor je je dacht als klein kind al te komen op zoek gaan naar het geheim van het leven. Whatever that may be. Ik had daar geen vorm bij of geen nog geen verwachting van. En Dat was wel de gedachte, schrijft daar een boek over, dus het begon men dat te structureren. Chaos door structureren.

00:16:53 Machiel Hoek

En, Ik ben dus rigoureus al die ingestapt en rigoureus begonnen met een hele nog bedrijfsmatige invalshoek. Ik ga in 2014, Ik ga ergens een kantoorruimte huren, Ik ga daar schrijven van 8 tot tot 5. Volgens dit plan Kanaal van A naar B gegraven eind van het jaar ligt dat boeken Ik ga Research.

00:17:09 Machiel Hoek

Doen dat, en dat moet er allemaal in.

00:17:11 Machiel Hoek

Hoera na twee maanden nog genoeg was toen er geen letter op papier en was dat dat kanaal 1 hè een meanderende rivier geworden die overal heen ging, behalve aan bij waar ik dacht dat het heen.

00:17:21 Machiel Hoek

En toen was letterlijk ook die boodschap, geef je nou eens eerst over aan de stroom van het leven aan die rivier, laat je meevoeren. Kijk wat er gebeurt en zie wat er dan dit met jou project doet.

00:17:31

Nou.

00:17:32 Machiel Hoek

Dat waren dus opvoeding. Hij allemaal kleine stemmetjes die dan steeds wat wat zeiden. En Dat was ook weer een hele openbaring, Maar ik was altijd gewend controle te hebben, dingen te snappen in Raad.

00:17:42 Machiel Hoek

Ideaal en door los te Laten letterlijk los te Laten.

00:17:47 Machiel Hoek

Kwam ik in een nieuwe wereld terecht en tegelijkertijd had ik de ervaring gehad met sjamanisme en dat wordt voor mij de eerste echte tranen geble ervaring met iets wat niet tangible was dus Energy die door een ruimte ging. Ik ging vroeger wel eens naar jomanda met mijn hospita. Die had migraine en dacht dat ze daar verlossing zou vinden. Nou, jomanda ging dan in Tiel In de hal staan gingen Mensen allerlei helemaal uit hun dak of.

00:18:10 Machiel Hoek

Niet doen, en Ik was voor het eerst in een sjamanistische setting met in een manege met paarden. En ook daar gingen Mensen ineens, die werden In de grond ingetrokken, die gingen huilen. Er gebeuren alle dingen en in plaats van dat ik het vreemd vond, was ik er onderdeel van en kon ik Mensen op dat moment helpen. Het was geen.

00:18:27 Machiel Hoek

Intuïtief.

00:18:28 Machiel Hoek

Het ging automatisch, maar toen had ik ervaren dit. Er is iets het het onzichtbare wat ik altijd al wou zien, kon ik in ieder geval voelen en daarin ben ik ver in gegaan. In sjamanisme kun je allerlei ceremonies doen waarmee je volledig uit je.

00:18:43 Machiel Hoek

Lichaam treedt en volledig loskomt van datgene wat we allemaal hier bent, dus je bent, je bent je lichaam niet meer.

00:18:49 Machiel Hoek

En Omdat los te Laten is ook een proces dat dat durfde ik in het begin niet, tot ik het niet anders kon, want dat dat de Energy die je op je af krijgt is zo krachtig. Dat is op een gegeven moment overweldigend en Dat was de eerste keer loslaten. Dat was een hemelse ervaring. Dat was een ervaring waarbij ik letterlijk mezelf heb gewiegd, terwijl ik hè in mijn hoofd dan waarschijnlijk in mijn ervaring waarin ik en alles was en niets, dus dus de hele de lemniscaat ja voer van schepping creatie tot einde en en.

00:19:19 Machiel Hoek

Alles daartussen loslaten betekenen dus in contact komen met datgene wat de bron is, whatever that may be.

00:19:28 Machiel Hoek

En die ervaring was zo ontzettend mooi dat ik toen wel doorhad. Wacht even, Er zijn nog heel veel dingen die ik zelf moet ervaren. Dat is mijn zoektocht die ontdekkingsreis naar het geheim van het leven die ik moet doorgaan. Ik ben eerst zelf nog het boek dat geschreven om voor de vorige boek kan schrijven, dus integenstelling tot wat ik dacht dat ik en jij binnen een jaar dat boek klaar had, moest ik nog even wat meer met mezelf aan de slag en heb ik er 10 jaar over gedaan. Uiteindelijk Omdat het of 8 jaar om het af te krijgen in een vorm die mijn eigen ervaring ook weerspiegelde.

00:20:00 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Want We hadden het net ook over. Soms moet je een lange termijn visie hebben om iets te realiseren, dus jij had iedere keer.

00:20:08 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Kwam hij weer terug bij die schuiftafel. Of je hoe, hoe ging dat?

00:20:12

Ik werk.

00:20:12 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Om.

00:20:13 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Heel was het heel lang een zwart gat en ineens wist je oké, Dit is.

00:20:17 Machiel Hoek

Het en de momenten dat het schrijven opkwam. Ik moest eerst mijn nog in.

00:20:21 Machiel Hoek

Mijn leven verder overhoop gooien.

00:20:24 Machiel Hoek

Dat heb ik gedaan. Toen kwamen er nieuwe dingen op mijn pad en mijn grootste schrijver oefenden zich de echte schrikmomenten waren, waren de momenten waarin ik u mezelf, want Ik heb een phishing test gedaan, dan ga je 5 dagen en nachten Alleen de nam.

00:20:37 Machiel Hoek

Uur in Zonder eten, Zonder iets Zonder afleiding, schrijf blokje en een slaapzak en. Dat was ook een ervaring. In de eerste dag gaan je gedachten dwarrelen, stof neer de tweede dag.

00:20:49 Machiel Hoek

Was een ontzag voor alles wat er was eigenlijk en de derde dag in zo’n luikje open van hé, Dat was al heel lang dicht en ondergr.

00:20:57 Machiel Hoek

Sneeuwt met allerlei ruis vanuit dat hoofd In de ratio en.

00:21:01 Machiel Hoek

Daar kwam een soort.

00:21:02 Machiel Hoek

Oerwoud weten naar boven een soort inzichten.

00:21:05 Machiel Hoek

Over de materie de schepping, de creatie of het de oerknal wordt of iemand een collet met datgene wat je hier op aarde kunt doen, maar ook hoe de wereld in elkaar zit. En toen ben ik gaan voor de eerst echt gaan schrijven. Ik had al heel veel geschreven, Maar dat kon allemaal weggooien en toen kon ik echt schrijven wat ik wou schrijven.

00:21:24 Machiel Hoek

En een andere keer ben ik. Ik ga vaak dan in week op een hutje op de hei zitten.

00:21:31 Machiel Hoek

En dan ga ik eerst vaak wat wat wat wat tekenen en wat ik probeer een soort tune te komen en een keer dat ik dat deed was ik aan het tekenen en ik herken op een gegeven moment wacht even. Dat lijkt wel het schilderij wat ik voor mijn zevende verjaardag van mijn opa heb gekregen. Ik had hem gevraagd een schilderij te maken over mij en met mijn initialen erin een soort, een soort soort teken voor mijzelf. En Toen ik het schilderij kreeg als zevenjarig jongetje.

00:21:58 Machiel Hoek

Toen stonden daar mijn naam in en er stond een andere naam in.

00:22:00 Machiel Hoek

Michael en ik.

00:22:02 Machiel Hoek

Snapte daar niks van en mijn vader nog iets uit. Mijn opa zegt nog iets uit over AS engel Michaël en nog iets, Maar ik vond het raar en ik snap er niks van. Maar hij zei toen in het schilderij zit er 7 boodschappen over jouzelf 7 geheimen, wat dan wat dan opa jongetje van 7.

00:22:16

Ik.

00:22:17

Dat.

00:22:17 Machiel Hoek

Dat dat, dat kun je niet doorzien dat dat komt later wel in.

00:22:20 Machiel Hoek

Je leven nou?

00:22:21 Machiel Hoek

Dat scheelt, dat ben ik Natuurlijk kwijtgeraakt. Dat die gedachte dat schilderij verdween naar de Achtergrond, maar Toen ik mijn leven overhoop gooide en op een gegeven moment bij mijn.

00:22:28 Machiel Hoek

Ouders even weer op Zwolle moest gaan zitten, Omdat ik ook mijn relatie had verbroken en naar het huis moest en het gevoel had van.

00:22:35 Machiel Hoek

Ik ben 41 en Ik ben weer terug bij mijn ouders op zolder. Wat hij nu zag ik het schilderij weer en daar kon ik die gedachte van die geheime weer uit voorts uit uit uit krijgen. Alleen ik wist niet wat Het was. Ik ging zat weer terug in het hutje op de hei en ik kreeg het schilderij van mijn ogen en toen kon ik letterlijk. Ik was aan het schrijven aan mijn opa vragen, hé, opa dat schilderij, daar zit eens even geheim in tochtje en ik kreeg antwoord, ik kon eigenlijk met mezelf met mijn opa schrijven en antwoord q en a doen en een soort intuïtief schrijf.

00:23:06 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, maar Hij is er niet.

00:23:07 Machiel Hoek

Proces die was dood om na 10.

00:23:07 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Meer.

00:23:08 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Maar ja, precies ja oké ja.

00:23:11 Machiel Hoek

En, die gaat antwoord en in die sessie kon ik 6 van de 7 geheimen uit het schilderij Ontsluieren. Hij zei, dat moet je wel zelf doen, hè? Dat heb ik gedaan.

00:23:20 Machiel Hoek

En, Het was klaar en de lucht was aan het knetteren letterlijk en op gegeven moment kwam mijn vader, die was ook die was net overleden. Ik kwam langzaam mijn oma, mijn hele familielijn die er niet meer was, kwam langs en toen schreef ik het hoofdstuk van mijn boek over oude pijn en over familielijnen, wat ik niet eens gedacht had. Ik wist niet dat ik het schijnt, kan er zo uit en dat vond ik het mooiste moment, dus Het was mijn eigen ervaring, vertaalt daarin maar gekoppeld aan een voor.

00:23:42 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Mijn gevoel groter geheel, ben je veel Mensen kwijtgeraakt sinds je awakening?

00:23:47 Machiel Hoek

Met name Toen ik uit het bedrijf stapte, die echt de tweede keer.

00:23:52 Machiel Hoek

Eens merkte ik, ik werd altijd gebeld zakelijk en die vind ik niet meer gebeld, want Iedereen weet, je bent eruit gestapt en dan ben je niet interessant. Dat was een confrontatie van hé. Wacht even, Ik ben.

00:24:01 Machiel Hoek

Dus.

00:24:02 Machiel Hoek

Kennelijk mijn bedrijf, of Ik ben mijn rol, mijn functie en die als hij er.

00:24:05 Machiel Hoek

Niet meer is.

00:24:05 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ben ik niet meer interessant? Nee, ik vraag het ook, Omdat zodra je zeg Maar het spirituele pad bewandelt, dan gaan er dus nieuwe Mensen op je aanhaken die zeggen, hé, dat geloof ik ook of daar dat interesseert me of dat. Maar dan gaan ook Mensen afhaken, dus iemand die dit nu In de auto luistert en die gewoon keihard dat Rammen is en doelen stellen en boom en geld ophalen en groeien en weet ik veel.

00:24:28 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Die in een totaal andere mind zit zet zit, die zal Misschien denken, wat is het allemaal vervagen *** die mechiel? Ik volg hem niet wat waar gaat die heen, want je hebt die beide werelden gezien, dus dat hele rechtlijnige kanaal van A naar B. Nu zit je in je mee Laten voeren door de stroom.

00:24:46 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Waar waar, waar raken die elkaar of hoe? Hoe kun je dat bij elkaar brengen?

00:24:50 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Volgens jou, Dat is wat?

00:24:51 Machiel Hoek

Ik probeer steeds te.

00:24:51 Machiel Hoek

Doen die die die die werelden met elkaar verbinden Omdat ze er allebei mogen zijn. Ook allebei hun functie hebben in onze.

00:24:58 Machiel Hoek

De wereld en Omdat ik daar vroeger toch wel kennelijk ongemerkt meer mee bezig was dan ik dacht, toen ben ik niet zoveel Mensen kwijtgeraakt die zeiden, je bent er altijd mee bezig geweest en je kon het best aardig vertellen. Ik kon.

00:25:10 Machiel Hoek

Het ik ik ik ik.

00:25:12 Machiel Hoek

Ik hoor graag wat iemand te zeggen heeft als, wat zijn de voor Achtergrond is? En ik hoor graag wat hoe dat daarmee zich verhoudt. Het verbinden dus die die brug, hè? Wat jij ook doet, bruggen bouwen tussen het een en het ander dat dat dat ja is ook een soort. Dat is mijn passie dat dat doe ik graag en dat.

00:25:28 Machiel Hoek

Dat maakte dat ik eigenlijk niet zoveel Mensen ben kwijtgeraakt als meer het aparte vanuit zijn onderneming stappen, maar.

00:25:34 Machiel Hoek

Ja het gevaar is Natuurlijk dat je voor het gevaar stéréotypes je bent een roker. Je moet een fanatieke anti roker of je bent een iemand met een een probleem met alcohol. En Als je eenmaal het licht hebt gezien, raak je waarschijnlijk heel veel vrienden kwijt die daarvoor je vrienden waren, maar Misschien niet echte vrienden waren. Dat is hier wel.

00:25:51 Machiel Hoek

Het anders geweest, gelukkig.

00:25:52 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Voor we naar het boek gaan of nog verder, dat gaan uitdiepen nog even over controle hebben we.

00:25:58 Machiel Hoek

Controle controle is twee dingen control van in in beheersing hebben en controle is iets willen weten. Mijn vader was accountant, Ik ben accountant geworden Omdat hij altijd zo mooi kon vertellen en een accountant controleert.

00:26:12 Machiel Hoek

Maar doet niks zelf. Hij controleert het werk of zij controleert werk van een ander.

00:26:15 Machiel Hoek

Maar doet dat zelf.

00:26:15 Machiel Hoek

Niet, mijn vader zei, ja, ik hoef toch geen kip te zijn om een eind te herkennen en Ik kan ook herkennen of het rot is het eigenlijk niet te leggen. Nee, Dat is hartstikke mooi, Maar ik heb wel eens ervaren Als je iets zelf Alleen maar controleert of ziet en het niet weet hoe het tot stand is gekomen. Dat heeft niet dat, dan ben je onvolledig.

00:26:31 Machiel Hoek

Bezig hebben we dingen in controle. Ja, en nee, je krijgt de wereld zelf de wereld. Wij hebben geleerd, de wereld is zoals die is en Ik denk zo in het christelijk als in het wetenschappelijke beeld is het de wereld is zoals die is en jij hebt daarmee te dealen en kwantummechanica en oosterse spiritualiteit en andere bronnen zeggen nee, de wereld komt uit jouw voort.

00:26:56 Machiel Hoek

Dus mijn voor mij, mijn ontdekking is geweest, de wereld is de spiegel van jezelf en die beïnvloedt je volledig zelf bewust en onbewust. En daar kun je zeggen, wat is controle? Controle lijkt wat je bewust doet en het controle is wat je onderbewust doet.

00:27:07 Machiel Hoek

Of onbewust is.

00:27:09 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

OK dus samenvattend heb ik nou controle, of niet?

00:27:14 Machiel Hoek

Ja nee.

00:27:16

6 stuks.

00:27:17 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ik moet dadelijk denken, vaak aan het hele, want ik zit Natuurlijk veel op LinkedIn, dan zie je ook allemaal Mensen die doelen aan het stellen zijn en Mensen die zeggen, ja, kijk eens, dit heb ik allemaal bereikt en ze zeggen het nooit zo hardop, maar.

00:27:30 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dat komt allemaal Omdat ik hè, de juiste strategie had en de juiste Mensen om me heen verzameld had en bepaalde groep Mensen. Misschien hoor je ook wel bij me vinden het fijn om strategieën aangereikt te krijgen van hè?

00:27:42 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Als je dit doet?

00:27:43 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dan.

00:27:44 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Succesvol even los van wat succes is en het komt bij mij. Quote op van Van volgens mij was het.

00:27:52 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, auteur van from good to Great.

00:27:54 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Jim Collins, Het was, maar die heeft het altijd over swimming Naked en en wat hij daarmee bedoelt is dat zodra het vloed of zolang het vloed is, is Iedereen succesvol en Iedereen ja, ja, met mij gaat het goed en dan wordt het de app en dan zie je wie er wel en wie er geen zwembroek aan heeft. Zeg maar dus de de echte OGS of de echte goeie zakenlui die blijven dan over, want ook Als het app is kunnen zij nog steeds business.

00:28:19 Machiel Hoek

Het is een leuk voorbeeldje geeft, want Ik denk dat bijna iedere succesvolle onderneming zal ondernemer zal erkennen dat geluk een hele grote factor is, maar bijvoorbeeld het geval van eb en vloed. Ja, succesvol als ondernemer Als je gaat zwemmen yoga houden, ook al is het vloed je doet het hè, Dat is toch best 1, 1, 1 stapje gaat iets doen wat wat een stukje risico met zich meebrengt. Je doet iets in het onderkennen, je gaat iets van jezelf In de wereld tegen je creëert nou, Dat is toch fantastisch, al wordt het daarna app en je strandt of Het is niet gelukt maar.

00:28:46 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Je hebt al gedaan hè? Hoogste tijd om je boek te gaan en ook naar het hoofdonderwerp van deze aflevering. Al zijn we alweer best wel even in gesprek dus.

00:28:47

Ja.

00:28:55 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Van die dingen Waarom vrouwelijke kracht je onderneming en onze wereld gaat redden en vrouwelijke kracht vrouwelijke Energy? Ja, ik identificeer dan wel mee mijn of mijn vrouw, mijn mijn moeder die zei al van ja, jij, jij hebt een verzorgende kant, je hebt een zachte, mooie, moederlijke kant in je terwijl je man bent. Maar Misschien wil jij het boek.

00:29:06

Hai.

00:29:18 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

En die vrouwelijke Energy aan elkaar verbinden en Waarom dat dan zo belangrijk is?

00:29:23 Machiel Hoek

Ik ben opgegroeid als jongetje met een sterk angst voor het mannelijke alles wat laat zeggen. Een mannelijke uitvergroting was agressie, geweld, dominantie onderdrukking vond ik als kind zwart vervelend eng.

00:29:40 Machiel Hoek

En ik kon me daar niet zo goed mee vereenzelvigen en daar hebben we denk ik, mijn moeder, mijn oma en andere ook al over veel toezicht door de vrouwelijke Energy best te cultiveren dus die heb ik van kinds af aan mijn best meegekregen.

00:29:54 Machiel Hoek

Maar ik heb dat nooit zo beschouwd als iets als een aspect of als iets wat belangrijk is. Ik heb pas later in mijn ervaring en zeker dat sjamanisme mij weer kunnen verzoenen met mijn mannelijke deel. Wat kracht is wat wat wat duidelijkheid is, wat manifestatie is wat wat orde in dat geval is en pas door het mij kunnen verzoenen met mijn mannelijke.

00:30:15 Machiel Hoek

Kwam ik er voor mijzelf achter dat dat vrouwelijke deel eigenlijk een vlucht was, of een een soort uitwijken.

00:30:23 Machiel Hoek

Maar voornamelijk het vrouwelijke kan kan heel aantrekkelijk lijken daarin, want Het is verbindend. Het zacht is liefdevol. Het heeft veel dingen waar je als kind naar verlangt. Liefde, zorg en pas later kom je als jongetje in In de andere aspecten terecht.

00:30:40 Machiel Hoek

Maar het gaf mij het gevoel en het voor mijn gevoel inzicht dat het vrouwelijke in onze wereld twee dingen heeft. Het is onderdrukt.

00:30:49 Machiel Hoek

Maar het is ook incompleet. Er mist iets.

00:30:53 Machiel Hoek

En daar komen dagen, dat geld ga ik uitleggen.

00:30:56 Machiel Hoek

Als je z.

00:30:59 Machiel Hoek

Je leven op een bepaalde manier wil veranderen of of in balans wil brengen, dan zijn er in mijn ogen heel 3 simpele stappen. Kijk wat je ziet In de wereld en vervolgens kijk je wat jou bevalt en wat je niet bevalt. Wat is jouw over de wereld verteld? Wat is die wereld?

00:31:13 Machiel Hoek

En vervolgens kun je ja, wat is mijn ideale wereldbeeld? Hoe zou ik de wereld willen zien dat daar een verschil tussen waarschijnlijk wel? Dan ga je naar jezelf kijken, jezelf beeld, wat vind je van jezelf? Hoe ben?

00:31:22 Machiel Hoek

Je opgevoed, opgegroeid.

00:31:23 Machiel Hoek

Welke stigma’s of dogma’s heb je meegekregen en hoe zie jij jezelf en wat is jouw ideale zelfbeeld? Zit daar een verschil tussen? Waarschijnlijk wel.

00:31:33 Machiel Hoek

Maar door je daarmee zeggen te verbinden door te zeggen, Hé, wacht even, ik z.

00:31:40 Machiel Hoek

Heb 1 1 1.

00:31:41 Machiel Hoek

Een vrouwelijke en een mannelijke component. Ik ben een man of Ik ben vrouw, maar je hebt beide Energy. Het gaat. Dit gaat niet over mannen of vrouwen zijn.

00:31:47 Machiel Hoek

Maar het gaat.

00:31:48 Machiel Hoek

Over het feit dat je een mannelijke comment een vrouw component. Dat is Natuurlijk de dualiteit. Polariteit ons leven, twee uitersten en daar zit de fluïditeit en het middenweg in.

00:31:58 Machiel Hoek

Mijn ervaring was dus heel lang. Dat mannelijke is slecht en eng en al dat alles In de wereld is wat daar de uitvoering van is, daar wil ik.

00:32:04 Machiel Hoek

Niks mee te maken hebben, daar heb ik een stempel op.

00:32:07 Machiel Hoek

En op een gegeven moment kon ik maar mee verzoenen.

00:32:09 Machiel Hoek

En kon ik kijken naar het vrouwelijke deel wacht.

00:32:11 Machiel Hoek

Even.

00:32:12 Machiel Hoek

Hier is.

00:32:12 Machiel Hoek

Iets?

00:32:14 Machiel Hoek

Niet kloppend en Ik was tegelijkertijd bezig met het schrijven van het boek.

00:32:17 Machiel Hoek

En dat boek kreeg de vorm van een meisje, een pubermeisje dat of een tienermeisje dat eigenlijk heel ongelukkig in haar leven? Het gaat niet zoals Het gaat en het zijn geen grote dingen. Misschien. Er zijn wat grote dingen.

00:32:29 Machiel Hoek

Maar het moet niet zodanig groot zijn dat niet hier een zich heen kan verplaatsen en het meisje krijgt door haar opa eigenlijk een aantal dingen aangereikt. Haar opa is een wijze of een slimme man die een man met kennis. Hij heeft veel gezien gelezen en heeft dingen daarover in zijn leven met elkaar verbonden.

00:32:49 Machiel Hoek

En dat meisje leert van haar opa bepaalde dingen, maar tegelijkertijd voelt zij in zichzelf af en toe iets van. Wacht even dit dit dit hier moet ik iets mee of hier dit klopt niet.

00:32:59 Machiel Hoek

En dat meisje wordt steeds meer op haar eigen intuïtie en gevoel aangeroepen tot het moment komt dat zij eigenlijk haar opa een spiegel moet voorhouden, zeggen, wacht even, opa, jij zegt allemaal heel mooie dingen, maar je.

00:33:10 Machiel Hoek

Doet het volledig.

00:33:11 Machiel Hoek

Het andere zij.

00:33:13 Machiel Hoek

Pas pakt ze eigenlijk haar eigen wel inzien intuïtieve kracht om.

00:33:19 Machiel Hoek

In dit geval zelf zou ik nog best wijze mannelijke.

00:33:22 Machiel Hoek

Een zonnespiegel voor te houden dat het mannelijke deel.

00:33:25 Machiel Hoek

Geconfronteerd wordt met zijn diepe wonden en ook.

00:33:29 Machiel Hoek

Dan een verandering doormaakt in tarsus heeft in mijn optiek is onze wereld al millennia uit balans. Het mannelijke domineert en Iedereen kan daar een beeld bij hebben.

00:33:42 Machiel Hoek

Maar al het mannelijke in onze samenleving, alles wat gecreëerd om samenleving in in wetgeving, in religie, in wetenschap, in, in, in, in in, zelfs de wijze waarop Natuurlijk het het rechtssysteem is ingericht, is door mannen grotendeels mannen bedacht. Mannen hebben ook vrouwelijke Energy, vrouwen zijn ook vrouwen met heel veel mogelijk Energy, Maar het mannelijke is is een zo dominant dat we niet anders.

00:34:09 Machiel Hoek

Weten, en jij hebt gisteren Barbie gekeken de film.

00:34:13 Machiel Hoek

En daar wordt letterlijk gezegd, ken ontsnapt uit Barbie World en gaat naar onze real World toe en daar wordt middenveld, hè? We created the patriarchy, We hebben het patriarchaat gecreëerd dat dat, en Dat is ons ons geheim. We we onderdrukken de vrouwen en Wij hebben vrij spel, Maar dat is letterlijk wel in mijn ogen wat er heel lang gebeurd is en wat?

00:34:32 Machiel Hoek

Nog steeds gebeurd, en We hebben een.

00:34:34 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Patriarchaat hè rol.

00:34:35 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dus Dat is mannen zijn de baas. Oké? Ja.

00:34:41 Machiel Hoek

En vrouwen zijn niet gelijkwaardig, zijn minder.

00:34:43 Machiel Hoek

Aardig.

00:34:44 Machiel Hoek

En, daar zijn de verschillende versies van en Het is een tricky onderwerp Omdat het Natuurlijk heel los roept. We hebben in onze westerse samenleving feminisme gehad om dingen gelijker te trekken.

00:34:54 Machiel Hoek

We vinden In de nordics en ik zeker een Scandinavië, denk ik dat mannen en vrouwen behoorlijk gelijkwaardig zijn. Mannen en vrouwen zijn nooit hetzelfde, maar Iedereen moet hè, de gelijke rechten hebben, Maar we zijn vergeten dat we onze hele geschiedenis om de geschiedenis van mannelijke dominantie van oorlog, van onderdrukking van ontkenning van heksenjacht.

00:35:14 Machiel Hoek

Een continue ontkenning van het vrouwelijke en alles wat in onze samenleving nu zowel vanuit politiek in bedrijfsleven, nog steeds de dominante factoren zijn, is regelgeving gericht op prestaties KPIS resultaat, winst maken toestellen. Nou heb ik net over gehad, alles is en Dat is mannelijke Energy.

00:35:33

Ja.

00:35:36 Machiel Hoek

Ja.

00:35:37 Machiel Hoek

Ze verergeren duidelijk maken. Het is heel krachtig, Alleen in alles wat je benadrukt en wat je Alleen maar in een vorm laat bestaan, gaat uit balans en Wij zijn de balans kwijt met het vrouwen.

00:35:50 Machiel Hoek

Want het vrouwelijke is verbindend, zorgend en Natuurlijk zijn we daar bekend mee en Er zijn factoren In de maatschappij die dat doen. De zorgsector is per definitie wat meer vrouwelijk, maar wordt overspoeld met mannelijke aspecten als ook weer regelgeving administratie die de zorgverzekeraars die daar eigenlijk de kern aan het werk halen en de Mensen die daar hun hart en passie in leggen eigenlijk over de kling jagen Omdat ze dat niet meer op hun manier kunnen doen. De enige manier in mijn ogen om onze wereld te redden is een totale.

00:36:21 Machiel Hoek

Herbalanceren met die vrolijke die te maken. Het klinkt heel lastig en heel, heel abstract.

00:36:26 Machiel Hoek

Maar het is de enige.

00:36:27 Machiel Hoek

Manier waarop we.

00:36:29 Machiel Hoek

Volledige uitputting van de natuur en en onze hele schade die dat leed toebrengen kunnen herstellen, Omdat het vrouwelijke grotere blik heeft gaat over het grotere geheel. Het gaat over de toekomst. Heeft 1, 1, 1 veel ruimere blik dan het mannelijk, wat geeft op korte termijn resultaat nu ik ego.

00:36:35

Ja.

00:36:44

Ja.

00:36:45 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Maar is is het ooit anders geweest? Een een samenleving of een periode waarin de vrouw de baas was? Ja, de baas is.

00:36:51 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ook weer man, vrouw, prima.

00:36:52 Machiel Hoek

Daar zijn Er zijn verschillende filosofieën over. Als je kijkt naar welke In de in onze latere geschiedenis van 2, 3 millennia heb je kleren op batterij en een aantal.

00:37:04 Machiel Hoek

Queens, die vrouwen waren en en aan het aan het roer waren, maar wel veel mannelijke Energy in.

00:37:12 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Zich hadden die of die regeerde ook met harde hand te schijnlijk of.

00:37:15 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Die ja.

00:37:17 Machiel Hoek

Anders overleef je niet In de indie setting. Er zijn twee filosofieën of twee gedachten over een is. We hebben heel lang In de matriarchaat geleefd, ongeveer de fiers. We hebben een hele matriarchale dominantie gehad, maar die was hetzelfde Als de patriarchale dominantie. Dat was dus vrouwen overheersend man onderdrukt en Dat is een soort swing in.

00:37:35 Machiel Hoek

The time die.

00:37:36 Machiel Hoek

Van de ene hé pendulum, wat van de ene naar de.

00:37:38 Machiel Hoek

Andere kant gaat dus het.

00:37:41 Machiel Hoek

Het matriarchale zou al dominant geweest van zelf of heel zorgend kunnen zijn. Heeft dat Laten glippen en mijn dat zeg in een nationaal boodschap. Oproep in het boek is aan het vrouwelijke. Je kunt zeggen, primair vrouwen, maar of de vrouwelijke Energy dat wordt wat vager, Maar het vrouwelijk om te zeggen, sta nu op tegen de mannelijke dominantie die onze wereld daadwerkelijk volledig om zeep gaat helpen. Als we die nog ongetemde gang kunnen Laten gaan.

00:38:06

Ja.

00:38:07 Machiel Hoek

Wat zou er gebeuren Als de wereld een week of een maand Alleen maar door vrouwen werd? Bijvoorbeeld alle mannen zijn tijdelijk even een andere planeet gegaan. in Gaza is Natuurlijk een dramatische situatie ontstaan, waarbij je zou zeggen, als die mannen nu allemaal verdwenen zijn, dus agressor en van beide kanten, want Het is duidelijk dat daar van beide kanten Natuurlijk geweld wordt gebruikt.

00:38:28 Machiel Hoek

Krijg je dan verbinding, krijg je dan weer. We gaan de schade herstellen. We gaan verzoenen. We gaan in ieder geval zorgen dat datgene wat er kapot is, dat er weer geheeld wordt of ging voor zorgen dat er een een weer een basis opgebouwd wordt. Ik denk ik verwacht Ik hoop dat dat zou kunnen gebeuren.

00:38:44 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ik wil toch even ook de brug slaan naar het ondernemerschap? Ja, hoe kijk je naar vrouwelijk ondernemerschap?

00:38:50 Machiel Hoek

Tweeledig enerzijds.

00:38:53 Machiel Hoek

We zijn we in Europa.

00:38:55 Machiel Hoek

Nou in Nederland bezig met het proberen die balans te herstellen en dat doen we het met mannelijke maatstaven, namelijk 50% vrouwen In de boardroom.

00:39:03 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nee ik, ik lees dan wel eens wat op LinkedIn en dan dan dus ja, we lossen het op met met mannelijke maatregelen, een wet die zegt.

00:39:13 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, dan moet het ja, oke?

00:39:15 Machiel Hoek

Sorry plank stil bij de mail lls. Dat is mijn visie hè? Bedoel geen waarheid te zijn, Dat is, maar mijn duiding wordt nog steeds door die zware die spelregels moeten we absoluut verklaren als niet van toepassing verklaren die spelregels zijn.

00:39:31 Machiel Hoek

Het glazen plafond door mannen bedacht en doen doorbreken wij weer, want je hoeft als vrouw niet iets te doorbreken. Je gaven gaan niet iets wat mannen gecreëerd hebben als vrouwen hoeven te doorbreken. We gaan de regels opnieuw bepalen en die regels zijn totaal anders verwaard, want die zijn mannelijk en vrouwelijk van aard. Natuurlijk zit er een componenten, Maar we moeten weer even heel sterk dat fraude te hebben, dus foute ondernemerschap.

00:39:53 Machiel Hoek

In mijn ogen is dat hè? Want want dan wordt het ook vrouwen gelegd. Ik denk dat ze in Nederland in onze westerse wereld dus Nederland, nauwelijks er heel veel mannen zijn met behoorlijk wat vrouwelijke Energy die hun vrouwelijke zelf een stukje omarmd hebben. En op die manier opereren. Ik denk dat het daar heel mooi mee bezig zijn en Ik denk dat het juist even oproepen een uitdaging is aan het vrouwelijke aan vrouw.

00:40:13 Machiel Hoek

Om te zeggen, wacht even, Waarom zijn jullie er niet toe in staat om zelfstandig nu dit helemaal om te vormen? Wat is er nog in het vrouwelijke wat eigenlijk in zichzelf er zelf saboteur, want daar hebben we het over gehad. De zelf saboteur is dat dat je niet als als vrouwelijk geheel een vuist kunt maken. Het is een mannelijke vuist tegen dat mannelijke. Wat is er nodig om daadwerkelijk die omslag te bereiken? Wat moet er in het vrouwelijk is nog gebeuren om te zorgen dat we een revolutie kunnen ontketenen, of dat een evolutie volgens mij Misschien vrouwelijke principes mogelijk is.

00:40:43 Machiel Hoek

Die jou vraagt of een vrouw het ondernemerschap, en Ik weet.

00:40:45 Machiel Hoek

Weer uit, merk ik.

00:40:49 Machiel Hoek

Ik vind het dus dat we af moeten van die mannelijke regels van om dat niet anders werkt. Ja, prima, Laten we dan wel stappen zetten, maar Laten we alsjeblieft niet mannelijk zetten, maar mannelijk en vrouwelijk. Dus meer dan 50% vrouwen In de boord om prima, maar Laten we achter ons die 50% laat het gebeuren, Alleen Als we het niet kunnen Laten gebeuren om.

00:41:09

Dat.

00:41:10 Machiel Hoek

Het niet anders werkt, dan is er dus nog iets mis In de basis. Dus bij die bij die regels in ondernemerschap denk ik dat.

00:41:19 Machiel Hoek

Als in in laat zeggen de westerse wereld als er gelijke kansen zijn en gelijke mogelijkheden, vrouwen en mannen behoorlijk gelijkwaardig kunnen opereren, Maar dat er In de wereld eromheen en alles wat ermee te maken heeft allerlei of wat grotere instellingen instituten nog vrij basaal, mannelijk naar de wereld en de en de feiten kijken dus dat we ook daarin zaken moeten veranderen om het daadwerkelijk kunt.

00:41:44 Machiel Hoek

Vrouwelijker te kunnen maken in balans te kunnen krijgen. We zijn nog steeds uit balans door die mannelijke maatregelen. Mannelijke wetten de mannelijke maatstaven. Ja, en wat is daarvoor nodig om dat te veranderen?

00:41:56 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Liefde, het woord komt bij me op Omdat een man Misschien eerder geneigd is om om zichzelf groter te maken en om om voor zichzelf te gaan en een vrouw eerder geneigd is om zichzelf weg te cijferen dus.

00:42:07 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Daar zit een beetje die die.

00:42:10 Machiel Hoek

Week sollicitaties of in in procedures waarbij je op zoek gaat naar iemand voor een nieuwe functie. Mannen inderdaad de neiging hebben en Omdat de automatisme om iets voor te doen waardoor het bij de mannelijk ontvangen ook duidelijk is of die die kan dat en zou zij dat ook kunnen? Want zij is daar niet zo zeker van. Nee, dat klopt. Dat is inherent aan de presentatie wijzer, maar waarschijnlijk kan het net zo goed of beter, juist Omdat ze er niet zo mee te koop loopt, of juist Omdat ze er niet zo mee bezig is.

00:42:33 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja ja he en stalletje meer vrouwelijke Energy gaat trainen, of.

00:42:41 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ruimte geeft in je bedrijf wat. Wat gebeurt?

00:42:44 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dan hoe, hoe gaat dat dan veranderen? Wat wat?

00:42:46 Machiel Hoek

Bij jou denk ik dat jouw jij weet al dat jouw vrouwelijke kanten behoorlijke balans zijn.

00:42:51 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, Als ik bij stil sta, maar heel vaak denk ik dat ik wel gewoon primair in bepaald mannelijk gedrag schieten ofzo of gewoon denk ik van.

00:42:59

Waarom?

00:43:00 Machiel Hoek

Ja, maar dan moet je voorbeeld noemen, kun.

00:43:01

Meneer.

00:43:01 Machiel Hoek

Je voorbeelden uit jouw bedrijf?

00:43:04 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nou, wat ik typisch mannelijk?

00:43:05 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Het is als er een probleem op op tafel komt om dan meteen oplossingen te roepen ofzo. Dat vind ik heel mannelijk, terwijl een vrouw Misschien gewoon het luisterende oor biedt en en dead zit. Of Ik heb dan een dingetje wat bij me opkomt Als ik op de snelweg zit jij jij zit ook regelmatig In de auto, er zit altijd iemand voor je die minder hard gaat dan jij tenminste bij mij.

00:43:11

Ajax.

00:43:30 Machiel Hoek

Yes, vaak wel.

00:43:32 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Twee opties of je gaat er heel dicht achter rijden, hè?

00:43:36 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Je denkt oké.

00:43:39 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dus dat dat vind ik ongeduldig, drammerig. Ik moet langs ego, dus ik koppel het ook aan ego, zeg maar of in ja, Dit is een mooie kans om even te oefenen met mijn boeddhistische skills om mezelf te kalmeren en Misschien zit daar wel een opaatje van omaatje achter het stuur die heel, heel weet ik veel. Dus in plaats van dat je iemand de vinger geeft de middelvinger in het verkeer kan je.

00:44:01 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ook een een.

00:44:04 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

En hartje sturen naar iemand, zeg maar, dus dat probeer ik.

00:44:07 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dus en ik, Ik heb een een hele mooie podcastaflevering geluisterd van Michael Singer, zijn auteur van die Untethered Soul en hij zegt, give in the moment, dus probeer op elk moment in je leven een gegeven persoon te zijn. Dus dat staat ook in mijn in mijn jaarplan of in mijn groeiplan staat. Ik wil een gevend persoon zijn, Ik wil niet iemand die iets neemt die iets pakt die iets nodig heeft, Maar ik wil altijd kunnen geven, ook in het verkeer, ook Als je achter die.

00:44:16 Machiel Hoek

Waarom?

00:44:37 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Auto zit die.

00:44:38 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Minder snel gaat dan jij?

00:44:42 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja, dus daar zit die.

00:44:42 Machiel Hoek

Voor mij fantastisch, want dan gaan concepten als dankbaarheid aikido in elkaar over aikido vind ik een mooi voorbeeld. Ik beoefen het niet, want Ik ben daar helaas niet zo goed in, denk ik.

00:44:54 Machiel Hoek

Maar ik het het?

00:44:55 Machiel Hoek

Grondprincipes van aikido is en je hebt een conflictsituatie. Je wordt aangevallen en jij moet je als ontvanger verdedig.

00:45:04 Machiel Hoek

En de boodschap zoals ik hem ooit heb gegeven, is schitterend. Er komt iemand op je af. Die komt jouw geschenk brengen en Het is jouw taak om te zorgen dat zowel de de gevel van het geschenk als.

00:45:13 Machiel Hoek

Jezelf hè? Daar daar geschonden uit uit die interactie komen. Iemand wil jou aanvallen en dan jouw uitschakelen en Het is jouw taak om te zorgen dat zowel jij als jouw aanvaller op liefdevolle wijze eigenlijk die Fusion dus uit elkaar komen, vind ik een hele mooie metafoor dat we hetzelfde wat je zegt in het verkeer. Ik zal het laatst bij een taxichauffeur in Amsterdam klein stukje op de ring en. Die vent werd zo ongenadig gesneden. Ik denk nou Amsterdamse taxichauffeur, die gaat uit zijn plaat en Ik denk dat zei oh die.

00:45:15

Ons.

00:45:38 Machiel Hoek

Vindt dat waarschijnlijk haast, of die zag mij niet.

00:45:41 Machiel Hoek

Dat is precies wat.

00:45:41 Machiel Hoek

Jij, zegt schitterend, vond ik dat?

00:45:42 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja ja.

00:45:43 Machiel Hoek

Hè, dus, dus dan ga je vanuit het principe van inderdaad conflict heel mannelijk. Ik wordt niet aangedaan. Dat is een heel mannelijk aspect naar.

00:45:51 Machiel Hoek

Ik zoek de verbinding en de ander zal waarschijnlijk.

00:45:53 Machiel Hoek

Dit niet bedoeld?

00:45:54 Machiel Hoek

Hebben en zelfs als hij het wel bedoeld heeft.

00:45:57 Machiel Hoek

Dan hoef ik er niet zo op te reageren Als je dat zegt, hoe doe je dat dan? Concreet? Wat betekent dat dan voor de onderneming denk ik dat het afhankelijk van de vraag, waar ben jij als ondernemer mee bezig? En hè, de vraag van je wereldbeeld jezelf beeld, hoe ga je ze met elkaar verbinden? Wat wil je veranderen als defensie? Producent zal je waarschijnlijk weinig vrouwelijke.

00:46:16 Machiel Hoek

Minder vrouwelijke Energy nodig hebben in je bedrijf, Omdat dat per definitie een exponent is van een agressie wereld. Alleen ook daarin kun je Natuurlijk wel vrouwelijke elementen inbrengen. Als je in een zorg zit, moet je enerzijds oppassen dat je niet doorslaat in volledige zorg en anderzijds oppassen dat je niet die hele vervelende administratieve rompslomp laat overheersen. Hoe vind je daar de balans?

00:46:37 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja.

00:46:40 Machiel Hoek

Het begint met denken, de vraag waar wordt? En dat klinkt weer Misschien wat zweverig, maar waar word ik blij? Van waar word ik gelukkig van? Waarom ben ik deze onderneming ooit gestart? Wat wilde ik bereiken en al is het maar om te zeggen, Ik wil mijn inkomen ermee verdienen, prima, Maar dat doe je op een manier waar jij goed in bent en waar je Als het goed is blijven wordt en meerwaarde in ziet waar je van gaat stromen en waar je wellicht denkt van daar maak je de wereld Misschien een stukje mooier of beter mee hoeft niet mag.

00:47:03

Wel.

00:47:04 Machiel Hoek

Dan is het eigenlijk de vraag wat zijn mannelijke aspecten en vrouwelijke aspecten en wat is dominant in jouw karakter en jouw bedrijf? En waar wil Ik ben ik in balans? Dat is eigenlijk altijd de kernvraag, ben ik in balans tussen?

00:47:18 Machiel Hoek

Gevoel van druk en gevoel van ontspanning ben ik in balans met gevoel van moeten en gevoel van vrij zijn in gevoel van. Ik doe wat Ik wil, maakt u ook wat nodig is. Wat moet mannelijke vrouwelijk? Dat klinkt als een heel zacht concept en weinig tastbaar, weinig mannelijk van hoe ga je dat doen? De 3 stappen naar meer vrouwelijkheid is een hele mannelijke manier van dat benaderen, Maar het begint met de vraag.

00:47:40 Machiel Hoek

Inventariseer waar je voor jou waar waar je uit balans bent. En Het is duidelijk zijn Natuurlijk heel simpel, simpele stap wat je net ook zei in plaats van zenden, luisteren oplossingen aandragen, Zonder oplossingen, kijken naar iets en Misschien wel Zonder oplossing verder gaan. In eerste instantie laat het maar gebeuren. Controle loslaten jouw belang vooropstellen, jouw belang achter opstellen hè? De minsten willen zijn, Dat is wel een leuke daarin Als je als ondernemer.

00:48:09 Machiel Hoek

De gedachte aanhangt. Wat Als ik nou Iedereen belangrijker maakt dan mijzelf mijn klanten, mijn medewerkers, mijn leveranciers, zelfs mijn bank, zelfs mijn account, mijn advocaat, als Iedereen nou belangrijk aan is, wat gebeurt er dan, hè? Dus wat Als je uit je huidige mindset alles eigenlijk tegenovergestelde doet, dan kom je op die behoeftes actions en op het vind ik een mooi altijd. Richard Linders kruid Lets do it laat, Laten we het eventjes de hele andere kant doen, of Laten we het gewoon op een andere manier doen en zien wat er gebeurt?

00:48:35 Machiel Hoek

Entrust to it.

00:48:35 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ja.

00:48:36 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Denk toch dat we een checklist gaan ontwikkelen, Samen naar gewoon dus al die facetten van je business langs te lopen. Van Hé, hoe vrouwelijk is mijn strategie, mijn marketing, mijn sales, mijn finance mini team je hele eigenlijk gewoon.

00:48:39 Machiel Hoek

Oké? Hij lijkt het.

00:48:50 Machiel Hoek

Ik vind het leuk.

00:48:52 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dat is Misschien een hele mannelijke approach, maar wel ja wel, effectief denk ik ja.

00:48:56 Machiel Hoek

Als je met mannen deal heb?

00:48:57 Machiel Hoek

Je ermee te maken en ook.

00:48:59 Machiel Hoek

Over vrouwen is dat hè? Dat gaat niet, Dat is het mannelijk vrouwelijk, het Noorse mannen vrouwen, dan wil ik altijd.

00:49:04 Machiel Hoek

Maar helemaal eens, Dat is een Dat is een aardige, want het maakt het concreet daag je uit om weer te zeggen, oké, wat wat kun je dan anders doen en hoe vrouwelijk is of hoe zeer is het in?

00:49:12 Machiel Hoek

Balans, hè? Dat zijn de vragen van.

00:49:14 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Wat is er uit balans Als je een vrouw bent en je hebt tot hier geluisterd? Stuur ook even een berichtje, want Ik ben ook heel benieuwd hoe jij hier als luisteraar op reflecteert en Als je een man bij mag Natuurlijk ook, Het gaat er niet om.

00:49:28 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Wat je geslacht is, Maar ik ben wel gewoon ook benieuwd hè? Want hier zitten weer twee mannen te praten over vrouwelijke Energy, dus Als je luistert en je denkt, Ik wil daar toch even een woordje aan wijden even.

00:49:37 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Een.

00:49:37 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Berichtje naar mij of of naar Machiel Mensen kunnen je ook vinden op LinkedIn. Natuurlijk wil je nog iets kwijt over vrouwelijke Energy, voor waarnaar de groei dilemma’s gaan, dus iets wat jij nog wilt vertellen.

00:49:51 Machiel Hoek

Nou, Ik denk dat dat, dan doe ik toch even de link naar het verhaal, het boek Omdat dat daar over gaat en naar mijn hart en mijn ziel liggen Natuurlijk inderdaad te wij zitten als twee mannen hierover te praten. Dit is een door een man geschreven boek over een meisje dat de wereld verandert, het meisje dat de wereld veranderde. Ik zie mijzelf ook in het als man die via vrouwen In de wereld wil veranderen en daar is kennelijk nog iets nodig in een soort aansporing en een en en.

00:50:18 Machiel Hoek

Een realisatie aan die kant om daartoe te komen en ik zie heel veel inmiddels. Inderdaad, mannen die hiermee bezig zijn. Geert Kimpen is mijn uitgever, die heeft jarenlang geworsteld met zijn boek Maria Magdalena, dat net verschenen is en waar hij dat dat naar buiten brengt. Over Het gaat dan over tekstboekje ook christelijke dogmatiek, maar eigenlijk de onderdrukking van het vrouwelijke in onze zeker westerse cultuur.

00:50:45 Machiel Hoek

Niet Alleen als ze cultuur gebeurt ook, maar daar legt hij de link. Er zijn veel meer mannen. Mijn sjamaan Sven Goedbloed.

00:50:53 Machiel Hoek

Heel veel mannen die juist zich daarop richten ons, Dit is nodig Omdat dat onze wereld in mijn land brengt en die zelf die vrouwelijkheid en mannelijkheid omarmd te hebben in balans hebben gebracht en nog steeds daar Natuurlijk altijd weer in in getriggerd worden.

00:51:07 Machiel Hoek

Maar dat vind ik weer het mooie. Ik bedoel, Het is logisch dat heel veel vrouwen hiermee bezig zijn, Maar ik vind het mooi dat we de ontwikkeling hebben dat ook heel veel mannen zich hierop richten en dat moeten we denk ik met elkaar verbinden en komt hem de vraag stellen, wat is er nu nodig om die balans terug te brengen? Mijn visie is wat dat betreft wel simpel, We zijn er balans en Als we dat blijven dan dan slaan we om. Dan zijn we al mee bezig met kapseizen, dus wat is er nodig om die balans in alle aspecten van ons?

00:51:34 Machiel Hoek

Ons leven onze wereld terug te.

00:51:35 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Brengen ja, Ik ga een aantal dilemma’s zijn voorleggen. Ze gaan over ondernemerschap en ja, dilemma’s zijn Natuurlijk lekker binnen, hè? Dus Je moet kiezen en nuanceren mag achteraf en de eerste die ik aan je voorgelegd is. Ik ben goed in geld verdienen of Ik kan nog wel wat leren over geld.

00:51:52 Machiel Hoek

Ik kan nog wel iets.

00:51:53 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Leren over geld elke dag een beetje beter worden of tevreden zijn met wie je.

00:51:57 Machiel Hoek

Bent tevreden zijn met wie Ik ben tevreden met wie?

00:51:59 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ik ben mannelijk of vrouwelijk.

00:52:00

Oké.

00:52:03 Machiel Hoek

********? Nee, Ik had niet, Ik kan niet kiezen.

00:52:06 Machiel Hoek

Maar ik ben mannelijk. Ik?

00:52:07 Machiel Hoek

Ben man oké.

00:52:08 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ik kan goed delegeren, of ik doe het liever zelf.

00:52:11 Machiel Hoek

Helaas doe ik het liever?

00:52:12 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Zelf gesprek met je opa of gesprek met je vader.

00:52:17 Machiel Hoek

Goed, die is leuk, zeg.

00:52:19 Machiel Hoek

Het gesprek met mijn vader?

00:52:21 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

OK, Ik wil graag aardig gevonden worden of een stevig gesprek is voor mij geen probleem.

00:52:27 Machiel Hoek

Houdt heerlijk al bij Natuurlijk waar Ik wil graag aardig gevonden worden en het andere gaat steeds beter waar ik.

00:52:33 Machiel Hoek

Graag aardig gevonden worden?

00:52:34 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Hey.

00:52:35 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Een diner met familie of een nieuwe klant binnenslepen?

00:52:38 Machiel Hoek

Oh, die neemt met familie.

00:52:40 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

De stekker ergens uittrekken of doorgaan tot het pijn doet.

00:52:43 Machiel Hoek

Stekker ergens uittrekken, rücksichtlos en andere richting ontslaan. Ja, Dat is bevrijdend.

00:52:48 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Controle of vertrouwen.

00:52:50 Machiel Hoek

Vertrouwen.

00:52:51 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Orde of chaos, chaos, straffen of ombuigen ombuigen.

00:52:57 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dit boek De wereld Laten veroveren of nog een heel boek in Nederland.

00:53:01 Machiel Hoek

Eerste boek, de wereld Laten.

00:53:02 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Veroveren ja, cool, want jij wil ook altijd een bestseller.

00:53:06 Machiel Hoek

Award Ik ben in Nederland is er inmiddels een bestsellers op 20.000 exemplaren verkocht. Dan mag je dat tegenwoordig.

00:53:12

Ja.

00:53:12 Machiel Hoek

Bestseller noemen voor lief.

00:53:13 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Nou ja, de meeste boek kan me niet verder dan 15.

00:53:15 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

100 of.

00:53:15 Machiel Hoek

Zo, dus dat vind ik wel heel bijzonder. En ook de reacties die jaren van het Mensen krijgen. Het boek heeft mijn leven veranderd, dat dat dat iedere keer krijg je kippenvel. Als ik zo’n reactie je krijgt veel mailtjes en berichtjes dat ik dat krijg. Dat vind ik ja in ieder geval schitterend.

00:53:32 Machiel Hoek

Maar er zit een zendingsdrang in, want daar zit een boodschap in en die moet ter wereld in. Ja, dat moet dus toen, dacht ik. Wacht even.

00:53:38 Machiel Hoek

Waar wil ik dit boek?

00:53:40 Machiel Hoek

Nou de wereld in brengen in het meest masculiene land dat de kern, onze samenleving, Amerika.

00:53:46 Machiel Hoek

En toen las ik het verhaal van James Redfield. Daar kwam toevallig mijn uitgever mee die de celestijnse belofte ook uit de jaren 80.

00:53:53 Machiel Hoek

Of begin jaren 90 en die was Amerikaanse acteur had dat geschreven en geen enkele uitgever wout hebben geen enkele agent wou ermee werken en hij had het gevoel In de wereld is hier nu klaar voor heeft.

00:54:04 Machiel Hoek

Hij.

00:54:04 Machiel Hoek

Behoefte aan, dus heeft hij 2000 stuks Laten drukken op eigen in eigen beheer In de kofferbak van zijn auto gegooid en met.

00:54:11 Machiel Hoek

Zijn vrouw, Amerika.

00:54:12 Machiel Hoek

Doorgereden langs boekhandels overal lezers, de boeken uitdelen.

00:54:16 Machiel Hoek

Totdat daar zo’n beweging ontstond. Voor mij zijn dit. Inderdaad is het boek wat de wereld nu nodig heeft en dit moet. Dit moet daar buiten en uiteindelijk is dat opgepikt en is het het meest spirituele of het meest succesvolle spirituele boek van de jaren?

00:54:27 Machiel Hoek

90 geworden.

00:54:28 Machiel Hoek

Ondanks dat Niemand eraan wou toen dat las dacht ik, hé, wacht even, want Ik had ook al wat Amerikaanse uitgevers, een agent benaderd met een vertaling, maar die wilde niks, dus dat gaat het ook doen. Dus Ik heb ook 2000 stuks Laten drukken die naar.

00:54:40 Machiel Hoek

Amerika Laten sturen? Ja?

00:54:41

Echt?

00:54:42 Machiel Hoek

Ik ben er vorig jaar augustus heen gegaan, begon in Los Angeles na ontzettend forskolin naar Burning man uiteindelijk en al die boeken uitgedeeld.

00:54:44 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Oh.

00:54:50 Machiel Hoek

Met een beschrijving van ik zoek een uitgever.

00:54:52 Machiel Hoek

Nou ook heel veel reacties op gekregen. Schitterende actie van ja, dit moet inderdaad of hè? Dit boek moet naar Poetin, want dit of naar wereldleiders, want dit, dit moet iets veranderen.

00:55:02 Machiel Hoek

Maar voel je een uitgever hebt, ben je nog wel wat verder? Dus toen dacht ik van oké dit, Dit is de moeite waard, maar dan moet ik ook echt werk van maken. Ik heb een goede editor gezocht, eentje die voor de de de partner van Oprah Winfrey heeft gewerkt voor zijn boeken. En ja, voor je het weet, in Amerika ben je met allerlei adviezen aan het werk, dus Ik ben inmiddels echt een meer dan 1 t aan kost verder en We zijn nu een proces van nee agent.

00:55:24 Machiel Hoek

Strikken om dit boek verder te?

00:55:25 Machiel Hoek

Brengen, maar voor mij voelt het.

00:55:27 Machiel Hoek

Met een meer zie je in het móet ik doen en daar geloof ik in hem. En dat boek moet dus een bestseller worden dat dat kan niet anders, want Het is voor het boek wat een boek, wat niet het boek per se, maar een boek wat de wereld nu nodig heeft.

00:55:39 Machiel Hoek

Zo zie ik.

00:55:39 Machiel Hoek

Dat zo voelt dat en dat, ja.

00:55:42 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dan.

00:55:42 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Ga je voor strijden, We gaan naar.

00:55:45 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

De afsluiter even los van dat Mensen Natuurlijk het boek kunnen bestellen, dus We hadden dat niet vergeten. We gaan er ook een paar weggeven, dus er komt een winactie online te staan. Maar omwille van de tijd moeten we helaas ook.

00:56:00 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Gaan afsluiten Ik denk dat we nog wel even door zouden kunnen, Maar we gaan jou beste levensles of ondernemerslessen horen. Stel dat je?

00:56:12 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dit gesprek over een jaar vergeten bent of nou ja, alles wat wij gezegd hebben, maar is er dan een ding waarvan je hoopt dat Mensen dat toch nog meegenomen hebben?

00:56:20 Machiel Hoek

Het eerste is.

00:56:21 Machiel Hoek

Dat ik zou.

00:56:23 Machiel Hoek

Willen Iedereen zou willen herinneren uitdagen dat je inderdaad.

00:56:27 Machiel Hoek

De hele wereld.

00:56:29 Machiel Hoek

Under control hebt Omdat de wereld een uitvloeisel van jezelf is. En datgene wat je In de wereld ziet, wat je niet bevalt, zegt iets over jezelf.

00:56:37 Machiel Hoek

Kun je zelf veranderen of kun je de wereld veranderen? Maakt het uit, want het één heeft met het ander te maken, dus alles wat je ziet wat je niet bevalt, waar je kwaad over bent, is een uitnodiging voor jezelf moet zeggen wat geven. Wat is er in mei of aan mij wat mij niet bevalt, wat wil ik daarmee? Wat is er nog aan oud zeer wat Ik wil aankijken opruimen dus.

00:56:55 Machiel Hoek

Alles wat je In de wereld ziet eigenlijk wel waar je ontevreden over bent en niet dankbaar voor kunt zijn.

00:57:00 Machiel Hoek

Wat kan ik aanpakken?

00:57:03 Machiel Hoek

En het tweede aspect is wat ik zou willen aanvoeren is en dat heeft hiermee te maken, heeft niet zo besproken.

00:57:09 Machiel Hoek

Als je zelf oefent, in dankbaar zijn voor alles wat Er is.

00:57:13 Machiel Hoek

Dan is je leven magisch, dan is je leven een sprookje en dan gebeurt alles zoals jij het wilt, Zonder dat je Misschien door hebt dat je het zo hebt gewild.

00:57:21 Machiel Hoek

Dankbaar voor zelfs degene die jou afsnijdt op de snelweg. Je baas die je geen promotie geeft. Je collega die afgesnauwd je partner die je bedriegt of alles wat er maar gebeurt.

00:57:33 Machiel Hoek

Als je het kunt omvormen in dankbaarheid en dat klinkt heel soft en heel je hebt er een stappenplan. Hebben ook een een vrouw en ik hebben daar een programmaatje voor. Een cursus en dankbaarheid. Die staan het gratis te downloaden op onze website, maar Als je dat stapje voor stapje doet en uiteindelijk alles kunt.

00:57:47 Machiel Hoek

Doen warmen.

00:57:49 Machiel Hoek

Zonder dat je jezelf wegcijfert, weggeeft of opgaat in datgene waar je zelf wel eens stand houdt, dan wordt je leven magisch en.

00:57:55 Machiel Hoek

Dat is zo mooi.

00:57:57 Machiel Hoek

En ik herken dat dat niet makkelijk is om dat Twenty Four Seven ieder moment van de dag te voelen en soms is woede of of passie wat passief, maar woede is soms ook nodig om jezelf staande te houden of jezelf vorm te geven, maar dankbaarheid voor alles wat is.

00:58:13 Machiel Hoek

Zeker in het in mannelijke zin geweten rijkste land ter wereld, waar zoveel onvrede en onrust heerst op dit moment.

00:58:22 Machiel Hoek

En wat door de politiek ook uitgemeten uitgevend wordt. Als we dat kunnen ombuigen naar dankbaarheid voor alles, wat is dat dan?

00:58:30 Machiel Hoek

De wereld toegaat naar datgene waar we het over hebben gehad in balans, mannelijk, vrouwelijk.

00:58:35 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Dankjewel Machiel.

00:58:37 Machiel Hoek

Dankjewel Gerard.

00:58:38 Gerhard te Velde – ondernemerspodcast host Groeivoer

Amen.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen