Aflevering 278 – Van €2 naar €50 miljoen: groeien door overnames met René de Beer van De Beer Group

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

René de Beer is eigenaar en CEO van De Beer Group. René nam samen met zijn broer Mark als derde generatie het familiebedrijf in kunststoffen over. De Beer Group bestaat inmiddels uit een flinke verzameling bedrijven in zowel Nederland als Duitsland.

In de afgelopen jaren nam René 8 bedrijven over. En daar spreken we over in deze podcast. Hoe laat je jouw bedrijf groeien door overnames. Waar moet je op letten bij het selecteren van opportunities?

In deze aflevering

  • Welkom bij de Groeivoer podcast!
  • Welkom heten van René
  • Hoe is het miljoenenbedrijf de Beer Group ontstaan?
  • Groeien door overnames
  • Hoe weet je of een bedrijf het overnemen waard is?
  • Wat zijn key points tijdens het doen van een overname?
  • Hoe integreert René nieuwe bedrijven in de Beer Group?
  • Voor welke ondernemer is het overnemen van bedrijven niet geschikt?
  • Wat zijn de beste tips voor een beginnende ondernemer van René?

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met René? Voeg hem/hier toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/rene-de-beer Link naar de website van deze gast: https://debeergroup.com/

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Transcriptie

00:00:00 René de Beer

Nou, dan hadden we in die fase, toen hadden we net iets meer dan 2 miljoen omzet.

00:00:03 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Wacht even zijn dat jullie in 2006 2 miljoen omzet hadden en nu zit je op bijna ja, tussen 45 en 50, dus.

00:00:06 René de Beer

Ja op ja ja richting gaan we richting de 50, Maar dat waren nog veel offertes. Van ja, paar € 1.000 bij wijze van spreken omzet. Nou wil je echt groot worden, dan ga je er niet komen met offertes van.

00:00:18 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

5 of € 10.000 In de afgelopen jaren nam René Samen met zijn broer en ook nog met zijn vader 8 bedrijven over en Dat is ook het hoofdonderwerp van deze aflevering. Het Laten groeien van je bedrijf door het doen van overnames.

00:00:33

Zie je nou.

00:00:33 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is René de Beer, eigenaar van de Beer.

00:00:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En René is al een tijdje bezig met de ondernemen. Hij nam Samen met zijn broer Mark als derde generatie het familiebedrijf in kunststoffen over. De beheergroep bestaat inmiddels uit een flinke verzameling bedrijven in zowel Nederland als Duitsland. In de afgelopen jaren nam René Samen met zijn broer en ook nog met zijn vader 8 bedrijven over en Dat is ook het hoofdonderwerp van deze aflevering. Het Laten groeien van je bedrijf door het doen van overna.

00:01:04 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

René, leuk dat je hier bent en welkom bij de.

00:01:06 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Podcast dankjewel leuk hier. Leuk hier.

00:01:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Te zijn, ja, je kan met een hele mooie elektrische auto aanrijden met een Duits kenteken, want daar doe je veel business.

00:01:13

Ja ja.

00:01:15 René de Beer

Ja, we zitten veel in Duitsland, dus dus dan ja, dan kun je ook hebben. We leven ook voor de Duitse automobielindustrie, dus dan is het ook wel handig om een Duitse auto te rijden. Dus dat ja is meteen goed voor de klanten.

00:01:25 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja Nice, Maar ik heb bezig je Duitsers ook goed met me. Ben je vloeiend?

00:01:29 René de Beer

Of ja, dat denk ik ondertussen wel. Ja, dat.

00:01:32 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Mooi.

00:01:33 René de Beer

Het was wel anders toen we begonnen kon ik geen woord Duits, maar ja, uiteindelijk moet je toch.

00:01:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Gaan leren dan ja, mooi. Ik stel voor dat we dit interview ook Laten vertalen naar het Duits. Met AI kan dat tegenwoordig heel makkelijk, dus daar hebben we tools voor, dus dan gaan we even een experimentje mee doen. Maar we gaan nu eerst over jou over jullie bedrijf hebben, want Het is een familiebedrijf. Je doet Samen met je broer Ik ben heel of nog andere aandeelhouders of familieleden betrokken zijn, oké.

00:01:45 René de Beer

Oké ja.

00:01:57 René de Beer

Nee, met zijn Tweeën doen we nu.

00:02:00 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hoofdonderwerp is dus groeien door overnames. Daar ligt echt de focus op, Maar we moeten toch ook wat meer over jullie bedrijf weten om te snappen wie jij bent en waar je vandaan komt? Dus wil je ons kort meenemen in jullie oprichtings verhaal?

00:02:16 René de Beer

Had het lastig kort te doen, Maar ik zal het proberen. Mijn opa is dus begonnen en die was handelsagent vanuit Huis van Lode Vloerputten en Sifons.

00:02:28 René de Beer

En dat ja, dat verkocht hij dan aan de sanitair installatiewereld. Zeg maar. Op een gegeven moment kwamen we daar Natuurlijk allerlei alternatieven voor lood, kunststof messing, dat soort dingen en toen is hij gaan zoeken van goh, wat, wat kan ik er nou nog naast gaan doen? En op een gegeven moment is hij dan terecht gekomen bij kleine technische sanitair onderdelen, dus onderdelen heel plat gezegd, ringetjes en bevestigings dingetjes en dat soort echt klein spul, Dat is bij gaan handelen. Nou, en mijn vader is eigenlijk daarmee doorgegaan en die heeft er een soort echt een handelsbedrijf, dus iets minder agenturen.

00:03:01 René de Beer

Maar meer handelsbedrijven gemaakt.

00:03:04 René de Beer

En eigenlijk de derde generatie is mijn broer en ik met nog een klein beetje het begin mijn vader erbij hebben van de handelsorganisatie een productiebedrijf gemaakt en onder andere dus door overnames en een van die overnames heeft ons een van de eersten. Die heeft ons In de kunststoftechniek terecht gebracht, was een spuitgieter die voor ons al heel veel producten maakte en toen waren we in een keer toeleverancier ook voor voor allerlei andere industrieën. En ja, Dat is een beetje de basis van het bedrijf geworden.

00:03:34 René de Beer

Vanui.

00:03:35 René de Beer

Die activiteiten dus de eigen producten binnen. Dat zijn niet de industrie en het kunststof spuitgieten voor ja voor derden als toelevering. Dat zijn nu de twee hoofdactiviteiten van ons bedrijf.

00:03:48 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Kan het zijn dat ik wel eens een product van jou.

00:03:49 René de Beer

In handen heb gehad dat ja ongetwijfeld wij.

00:03:53 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Kan bijna niet missen, wou ik zeggen, maar Als je.

00:03:53 René de Beer

Zeggen altijd voor de ja? Nee.

00:03:55 René de Beer

Dat kan, dat kan bijna niet anders Als je In de bouwmarkt komt en Je moet iets van sanitair componenten hebben, dan dan heb je al een hele goede kans dat het voor ons.

00:03:55 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

In de bouwmarkt komt.

00:04:04 René de Beer

Eigenlijk zeggen wij wel eens voor de gein als wij onze producten in een badkamer bijvoorbeeld niet aanwezig zijn, ligt alles op de grond en.

00:04:10 René de Beer

Dan lekt alles.

00:04:11 René de Beer

Dus eigenlijk zijn wij in elke badkamer toilet keuken ook vaak wel aanwezig.

00:04:17 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja grappig ja, dat vind ik altijd heel charmant van die bedrijven die je eigenlijk niet kent of die heel erg op de Achtergrond zijn. Of je hebt echt geen idee, maar ondertussen zijn ze best wel gro.

00:04:29 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Goed, en ook als ze er niet zouden zijn dan dan zou je toch iets missen, dus dat Dat is bij.

00:04:34 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Jullie wel heel duidelijk?

00:04:35 René de Beer

Ja ja en kijk in producten die we Natuurlijk als toelevering maken. Ja, die die verdwijnen in allerlei ja grotere producten. En dat kunnen dat kunnen van auto’s tot sanitaire onderdelen tot speelgoed, zonnepanelen, bevestigingssystemen en het kan echt van alles zijn dus ook daarmee kom je wel.

00:04:53 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

In aanraking zijn jullie ook wel eens nergens tegen? Klinkt ook een beetje opportunistisch van als er maar kunststoffen in zit.

00:04:58 René de Beer

Nee, nee, We hebben echt wel onze specialismen en en ook wel een bepaalde ja, zoiets spots, zeg maar waar we naar zoeken.

00:04:59 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dan willen wij het wel oppakken.

00:05:06 René de Beer

Dus we zeggen ook zeker wel vaak nee, tenminste, het past dan gewoon niet, dus daar hoeven we eigenlijk niet echt nee te zeggen, want dan is het van beide kanten dat je denkt, nou, Dit is niet iets voor ons of te groot of kleine series waar we niet we niet zo goed in zijn of laagwaardig. Dat is ook niet helemaal ons segment, dus dat soort dat soort dingen zeggen.

00:05:26 René de Beer

We gewoon. Nee ja ja.

00:05:28 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ik, waar ik een klein beetje van het pad af, maar hoe is het jullie überhaupt gelukt om sinds 1953 te overleven? Want Er is Natuurlijk enorme verplaatsing van productie naar buitenlanden geweest. China is Natuurlijk een makkelijk voorbeeld.

00:05:40 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Je gaf al een tipje van de sluier weg door te zeggen, van, ja, wij doen geen laagwaardige dingen, maar hoe hou je zo een of zo?

00:05:48 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Een marktpositie vast.

00:05:50 René de Beer

Ik denk ook Natuurlijk door de generaties en door de jaren en de decennia. Zeg maar zijn er Natuurlijk steeds wel heel veel dingen veranderd, dus elke keer moet je ook wel weer inspelen op op dingen. Dus nu kijk ik naar de laatste jaren is heel, heel dynamisch. Laat ik het maar even zo zeggen. Er gebeurt ontzettend veel In de markt en Natuurlijk eigenlijk. Sinds sinds corona nu ondertussen alweer ruim 4 jaar geleden.

00:06:12 René de Beer

Is er geen jaar meer normaal geweest.

00:06:14 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Wat gebeurt er dan In de markt? Heb je een voorbeeld van een gebeurtenis of een.

00:06:18 René de Beer

Nou wij, wij merken dat Natuurlijk de hele vraag aanbod, supply chain eigenlijk vanaf dag één.

00:06:24 René de Beer

In de war.

00:06:25 René de Beer

Is begonnen met een hele scherpe daling In de In de orderportefeuille. Toen ging dat weer eigenlijk heel snel omhoog, dus 2020 was aan het einde van het jaar.

00:06:33 René de Beer

Heel goed en druk.

00:06:34 René de Beer

In 21 hadden wij heel veel last dat heel veel bouwmarkten gewoon ja iets van 5 maanden op slot hebben gezeten, dus Dat was voor ons ook best wel een belangrijker. De automobielindustrie stond ook voor een deel op slot fabrieken die gewoon stil dagen, dus daar hadden we wel.

00:06:50 René de Beer

Last van nou.

00:06:51 René de Beer

Eind 21 bron dat wel weer wat aan te trekken. 22 was een beetje een rommelig jaar, maar toen waren in een keer heel veel problemen. Met de stroom energieprijzen had ook weer allerlei uitwerkingen. Ja, 23 dachten we hé, nu 1 keer 1 normaal ja.

00:07:04 René de Beer

Maar ja, dan merk je gewoon dat dat.

00:07:08 René de Beer

De vraag wel.

00:07:08 René de Beer

Behoorlijk onder druk stond retail die die voorraden ging afbouwen, maar ook ook andere partijen. Grote klanten die inderdaad met grote voorraden zaten die dat gingen afbouwen. Dus dat ja, Dat was best wel. Het is eigenlijk wat ik zeg 4 jaar challenging, zeg maar en dynamisch dan moet je steeds op inspelen.

00:07:30 René de Beer

Dus en Ik denk ook dat dat Als je dan over de hele geschiedenis kijkt, dat dat wel ja, een soort rode draad is, dat ze toch op de ene manier steeds wel weer ons konden heruitvinden? Ja.

00:07:43 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Kun je schetsen waar het bedrijf nu staat in termen van omzet, winst medewerkers en werkgebied.

00:07:51 René de Beer

Nou laat ik achteraan beginnen. Werkgebied, we zitten, We hebben 4 locaties, twee in Nederland en twee in Duitsland. Daar doen we het nu. We hebben in principe nu 5 bedrijven zijn het. We hebben een paar gefuseerd de afgelopen jaar. Er zijn nu 5 bedrijven, 4 locaties, ongeveer 250 medewerkers.

00:08:10 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja als verhouding kantoor productie Als ik het even zo plat mag slaan.

00:08:14 René de Beer

Ja, Ik denk toch wel Natuurlijk relatief veel productie en daar zit veel ja handen om het zo.

00:08:22 René de Beer

Moet zeggen, Ik denk dat 1/3 kantoor, 2/3 productie en productie heb je dan ook wel weer? Ja, verschillende niveaus in. Wij maken bijvoorbeeld ook matrijzen voor het kunststof spuitgieten. Dat zijn echt wel vakmensen, maar je hebt Natuurlijk ook gewoon Mensen die aan een productiemachine staan en of of verpakkings werk doen. Dus daar heb je, daar heb je ook.

00:08:44 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Nog wel grote verschillen in omzet, hun schrevens huid.

00:08:49 René de Beer

Omzet ergens tussen de 45 en 50 miljoen dit jaar denken we te doen en winstgevendheid? Ja, ja.

00:08:53

Ja ja.

00:08:56 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja, want daar doen wij geen uitspraak over is Natuurlijk een cliché, maar is het lucratief?

00:08:59 René de Beer

Nee, dat vind ik dus, maar kijk.

00:09:02 René de Beer

Het is nou, Het is we weten ons goed overeind te houden. Laat ik het zo zeggen. Het is niet altijd makkelijk, maar ondanks alles weten we dat al bepaald.

00:09:11 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Te houden en nou Dat is, dan wil ik dan heel even bij stilstaan, want hoe? Hoe bewaak je je winstgevendheid? Want ik ken ook best wel.

00:09:11

Ja.

00:09:18 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ondernemers die dan zeg maar in principe winstgevend bedrijf hebben tot er iets gebeurt, dus dan gebeurt er iets In de markt waardoor je In de problemen komt. En eigenlijk Als je je winst zou bewaken, dan zou je hem zeggen, oké, Ik ga nu saneren, Ik ga mijn team kleiner maken. Ik ga mijn pand opzeggen, Ik ga, Ik ga ingrijpen, Maar dat gebeurt heel vaak niet Omdat Mensen denken, ja, goh, Ik wil mijn Mensen ook blij houden en in dienst houden.

00:09:45 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En maar hoe, hoe bewaken jullie? Zeg maar even winstgevendheid hoe hoe doe je?

00:09:49 René de Beer

Dat goed, nou, Dat is Natuurlijk ook lastig wat je zegt. Je eerste reactie is Misschien wel denken van nou, We moeten afschalen of We moeten iets iets anders gaan doen, maar In de praktijk is dat Natuurlijk ontzettend lastig. Je hebt vast personeel en en je bent blij dat je ze hebt, dus je bent er ook zuinig op en en Natuurlijk wetgeving voorkomt ook dat je daar heel flexibel mee kunt omgaan, dus dus Je moet af en toe gewoon even een periode door.

00:10:12

Ja.

00:10:15 René de Beer

Waar je het even wat minder is en We zijn Natuurlijk familiebedrijf, dus dus in die zin denken wij ook wel gewoon op de lange termijn. En Ik denk dat dat wel groot. Dus wij denken zeker niet in kwartalen. En Als het een keer ook een jaar best wel eens een keer wat mindere jaren erbij en dan denk ik, oké, nou prima.

00:10:30 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar is dat niet een soort rode lijn van oke, maar als als dit gebeurt Als ik mijn huis moet verkopen of moeten dat stuk land weg doen, of.

00:10:37 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Je moet.

00:10:37 René de Beer

Nou dat.

00:10:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Is ergens een grens trekken van, dus ik zit nee.

00:10:40 René de Beer

Dit is gelukkig nooit aan de orde geweest, dus Ik denk dat dat kijk Als je als als stel dat je in zo’n situatie terecht zou komen, ja, dan ga je Natuurlijk op een gegeven moment wel wel. Ja, dan komt er wel een punt waarop je beslissingen moet nemen. En Ik wil niet zeggen dat wij nooit eens een keer hè? We hebben ook wel eens een keer locaties gesloten of zo, dus we nemen wel ook beslissingen om dat dingen niet meer rendabel.

00:11:02 René de Beer

Zijn, Maar dat is niet vanuit een soort. Hoe nauw moeten we anders dan gaan we hè, moet ik mijn huis verkopen, Maar dat is meer dat je denkt van nou jongens dit dit. Deze locatie is te klein geworden, is niet meer rendabel. Of deze activiteit ja levert het niet meer op dat.

00:11:21 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Spreek je veel met andere ondernemers.

00:11:24 René de Beer

Ja de relatief wel. Ja probeer dat altijd wel te doen en van elkaar te leren en.

00:11:32 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Verloren. Question, Als je naar die andere ondernemers kijkt, heb je dan het gevoel dat ondernemers zakelijker zouden moeten zijn en meer moeten sturen op?

00:11:39 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Financiën of juist socialer zouden moeten zijn en wat liever ja, ik bedoel ik. Ik denk dat ik bijvoorbeeld een ondernemer ben die zakelijker zou moeten zijn, dus die veel meer op basis van cijfers en en en resultaat moeten sturen.

00:11:54 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dus die die kant zit, ik zeg maar, maar wat denk jij wat? Wat hebben we nodig?

00:11:54

Nu.

00:11:58 René de Beer

Ik weet niet of dat nou de tegenstelling is. Ik denk dat dat je beide kunt zijn. Ik weet niet of je tegelijk kan zijn, maar, Maar ik denk dat dat wat ik veel bij ondernemers zie, is dat ze eigenlijk wel comfortabel zijn en en en doen wat ze goed kunnen.

00:12:16 René de Beer

Misschien wat ambitieuzer zouden mogen zijn, Maar dat is Natuurlijk.

00:12:18 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

OK, vertel eens, wat zeggen nou? Ik denk dat gedachte die een beetje.

00:12:19 René de Beer

Ook een eigen keuze.

00:12:22 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Slaap gesukkeld is of.

00:12:23 René de Beer

Nee, maar best wel veel die waarvan Ik denk goh, je hebt een mooi bedrijf. Je hebt een mooie markt blijkbaar goed product. Daar zou je meer mee kunnen doen en dan zijn ze tevreden met wat ze hebben. En Dat is Natuurlijk prima. Is ieder voor Iedereen een eigen keuze? Ja, Wij hebben altijd wel het gevoel dat we dat we door willen en dat We willen groeien, dus Daarom kijk ik daar dan.

00:12:44 René de Beer

Vanuit mijn ja, vanuit mijn perspectief denk ik, goh gemiste kans.

00:12:49 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja grappig mooi. Bruggetje naar groeien, want daar gaan we nu over hebben. Groeien kan op allerlei manieren. Je kan in ieder geval autonoom groeien hè? En dan weet ik van, Er zijn nog meer groeistrategieën.

00:13:04 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar wij gaan het hebben over groeien door overnames, dus het inlijven van andere bedrijven. En we zaten een beetje te brainstormen Samen. Van ja, is er nou een soort stappenplan? Hebben jullie een soort vaste stappen? Je zei nou dat dat hebben we eigenlijk niet, dus Laten we gewoon eens een paar cases doornemen en Ik wil jou vragen.

00:13:21 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Om even te beginnen met je beste case waarvan je zegt Van, hé, Dat was echt ja, volgens het boekje of daar kijk ik echt op terug van, hé, Dat was een succesvolle overname. En dan gaan we straks ook eentje kijken. Eentje bekijken die wat minder was, waarvan je denkt, ja, achteraf gezien had ik beter dit of dit kunnen doen, maar.

00:13:34 René de Beer

Diepen we binnen was? Ja, ja.

00:13:38 René de Beer

Laten we beginnen met showcase, de cases die denk ik meest relevant daarin is, is eigenlijk niet de allereerste overname in Duitsland. Dat was. Dat was een concurrentie die we overnamen, maar vrij snel daarna dus in 2006.

00:13:40 René de Beer

Nou.

00:13:53 René de Beer

Namen, we 1 1 1 ja, onze toeleverancier over die heel belangrijk was en waardoor we dus in die spuitgieten markt terecht kwamen.

00:14:01 René de Beer

Ik denk dat we daarna nog wel interessantere overnames Misschien gedaan hebben Als je het puur financieel zo bekijkt, maar deze was wel transformerend voor ons bedrijf. Die heeft ons echt van handelsbedrijf naar productiebedrijf getransformeerd. En ja, dat heeft, dat heeft alles veranderd, dus die is die is voor ons heel belangrijk geweest. Ja, dat kwam die die eigenaar hè? Mijn vader en en Hij is een beetje leeftijdsgenoten dus die die werkte ook al tientallen jaren met elkaar Samen en we zaten, we kwamen een keer tegen op een vakbeurs.

00:14:33 René de Beer

En toen vertelde hij eigenlijk dat hij dat hij bezig was zijn bedrijf te verko.

00:14:38 René de Beer

En zijn dochter zou het oorspronkelijk overnemen, maar die is toch afgehaakt.

00:14:44 René de Beer

En toen wij dat hoorden, toen was er een soort van. Nou ja, toch wel licht.

00:14:48 René de Beer

Opwinding na secu paniek, want wij dachten wel zoiets. Oh jee help he dit. Dit is een hele belangrijke toeleverancier voor ons. Ja, wat als dit? Zeg maar van ons perspectief In de verkeerde handen terechtkomt bij een concurrent bijvoorbeeld dat.

00:14:50 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Oké, oké.

00:15:03 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En, wat zou er dan kunnen?

00:15:04 René de Beer

Gebeuren ja, dan hadden we in die fase, hè? Dat was echt, toen waren we. Toen hadden we net iets meer dan 2 miljoen omzet.

00:15:10 René de Beer

Kleine speler net de eerste stap naar Duitsland, maar eigenlijk nog vooral op Nederland gericht.

00:15:16 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Wacht even zijn dat jullie in 2006 2 miljoen omzet hadden.

00:15:19 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En nu zit je op bijna ja, tussen 45 en 50, dus ja, vertel verder ja.

00:15:21 René de Beer

Ja, ja richting gaan we richting.

00:15:23 René de Beer

De 50.

00:15:25 René de Beer

Ja dus dus zijn wel wat groeide, ja, Maar dat dat zou dan denk ik ja, je weet het nooit helemaal, Maar het zou best wel fataal geweest kunnen zijn.

00:15:35 René de Beer

En, Ik denk ook dat dat dat we dan een hele andere koers hadden gevaren. Weet nooit Natuurlijk. Je kan nooit achteraf zeggen waar je dan zou zijn gekomen, maar in ieder geval niet waar we nu zitten en niet.

00:15:45 René de Beer

Op deze manier?

00:15:48 René de Beer

Dus die was wel heel erg belangrijk voor ons, dus eigenlijk onder spot letterlijk daar op die beurs hebben we gezegd, van goh, wij zullen wij willen jouw bedrijf wel kopen.

00:15:58 René de Beer

Dans.

00:15:58 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Wie van jullie 3 ën zei?

00:16:00 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dat dat vader.

00:16:01 René de Beer

Die mijn vader en ik waren daar mijn broer. Die was daar niet bij aanwezig en.

00:16:01 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Riep dat.

00:16:05 René de Beer

Ik, ik zei zo ik?

00:16:06 René de Beer

Zat mijn vader zo aan te porren van joh, nou, dat ja, We hadden het net. Daarvoor hadden we dus een een ander bedrijfje overgenomen in Duitsland en dat voor ons was dat een hele grote stap al, want we waren Natuurlijk heel klein en en en nou ja, dan werden we iets groter, maar voor ons was dat best een hele grote.

00:16:07 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Trek je beurs.

00:16:14 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ah.

00:16:22 René de Beer

En dus dit was voor ons klonk als een onmogelijke stap, want dit bedrijf was ook beduidend groter en ook echt een productiebedrijf. Mooi machinepark en veel Mensen, althans voor ons hè, we waren net gevonden, zeg maar 12 naar ongeveer 25 man gegroeid en deze bedrijf of dit bedrijf had 50 medewerkers op dat moment, dus Dat was voor ons Natuurlijk best een hele.

00:16:44 René de Beer

Stap dus ons onze suggestie aan hem was. Eigenlijk kunnen wij niet een aandeel in jouw bedrijf kopen dat we op zijn minst.

00:16:52 René de Beer

Ja aan tafel zitten en toen zei die van nou door ook belastingwetgeving kon die maar één keer in zijn leven gunstig het bedrijf verkopen, dus Het was eigenlijk alles of niets.

00:17:04 René de Beer

Maar goed, Hij heeft ons daar gelukkig heel erg bij geholpen. Hij gunde het ons. Hij was wat verrast dat wij met die suggestie kwamen, maar ook wel positief verrast. En ja, de alternatieven voor hem waren waarschijnlijk meer richting investeerders of richting grotere concerns.

00:17:20 René de Beer

En ja daar, dat wilde die liever niet, dus hij gunde het ons om om het bedrijf over te nemen, dus Dat is Dat was een ja, Dat is in ieder geval een voorbeeld van een overname die, ja.

00:17:32 René de Beer

Die kwam op ons.

00:17:33 René de Beer

Pad en we moesten reageren, voelden we althans. En ja, toen zijn we, dat zijn we.

00:17:38 René de Beer

Dat gaan doen.

00:17:40 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En om nog God wat wat verder uit te diepen wat wat zijn dan de stappen die jullie toen gedaan hebben, want eigenlijk heb je nu verteld. Er was een soort opportunity. Je zag die kans je dacht ja, dit dit moeten we doen, Laten we Laten we het aanbieden, dus Dat is daar op die beurs.

00:17:56 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Gebeurt en en toen was er eigenlijk Alleen nog maar een.

00:17:58 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dan dan wederzijdse intentieverklaring of nou, Laten we dat eens verder gaan onderzoeken.

00:18:04 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja en wat zijn vanaf dat punt dan de stappen? Misschien staat het ook in alle handboek.

00:18:07 René de Beer

Nou in in in ja nee, kijk in in dat geval. Dat specifieke geval was vooral de de moeilijkheid Natuurlijk voor ons als heel klein bedrijf om veel grotere bedrijven over te nemen was Natuurlijk het financieren daarvan. En Dat was en dan in Duitsland. Als Nederlanders wat ook gewoon nog wel een drempeltjes dus dat dat heeft vooral heel veel tijd gekost. Ik denk dat dat ruim een half jaar alles bij elkaar heeft gekost en.

00:18:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hè, Maar ik.

00:18:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Probeer vanuit te begrijpen van wat moet je dan doen?

00:18:19 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Aha.

00:18:33 René de Beer

Met een hoop horten en stoten Omdat gewoon te krijgen. Nou ja, dat Dit is Natuurlijk dat stukje dat deed met name Natuurlijk mijn vader op dat moment, maar er was bijvoorbeeld de de huisbank die dat moet je voorstellen. Als een beetje zo’n zo’n zo’n coöperatieve bank in Duitsland dus die hadden een hoofdkantoor.

00:18:35 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ik vertel daar eens wat meer over, wat voor hoort en wat verstoten.

00:18:39

Ja.

00:18:42

Ja.

00:18:50 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Je moest het sowieso daar financieren.

00:18:52 René de Beer

Dan of Dat was wel, Dat was wel het het handigst ja, en die hebben dus een soort hoofdkantoor en die moest eigenlijk over hè. Die moest daarover beslissen, Omdat ja, Het was te groot voor de huisbank om te beslissen of voor dat filiaal.

00:18:56 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Oké.

00:19:08 René de Beer

En het hoofdkantoor kwam maar niet over de brug dat duurde, maar duurde, maar duurde maar en op een gegeven moment heeft was het zelfs zover. Maar dan praat je dus echt over maanden later dat dat de accountmanager van die huisbank zei, Nou, Ik zal wel op mijn kop krijgen, Maar ik ga.

00:19:22 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Het gewoon zelf doen, want over wat voor bedrag hebben we het 10 miljoen of zo zoiets? Oké, ja oké maar toch ja, er moet wel iemand voor tekenen.

00:19:26 René de Beer

Nee veel minder lang doen hè? Maar ja goed, Als je Als je Natuurlijk kijk Als je daarvoor überhaupt maar zeg maar 2,5 miljoen omzet doet dan dit. Dit was op dat moment deed dat bedrijf ongeveer 5,5 miljoen om.

00:19:40 René de Beer

Dus.

00:19:41 René de Beer

Ja dan zijn het alsnog grote stappen. Af en toe heb ik ook wel het idee dat het makkelijker is om inderdaad meer miljoen en te lenen dan.

00:19:49 René de Beer

Minder miljoen en.

00:19:51 René de Beer

Ja, we kwamen hier gewoon binnen.

00:19:52 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja, want die kleine leningen zijn Natuurlijk risicovoller, dus dan denkt die bang, nou ja, Ik weet het niet, maar op dat dat hogere niveau dan dan gaat.

00:19:54

Ja.

00:19:58 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Het makkelijker van.

00:20:00 René de Beer

Lijkt af en toe wel, Ik weet niet of het echt zo is, maar inderdaad ja, die die overname was toen wel het allermoeilijkste te financieren.

00:20:07

Ja.

00:20:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hè? En Misschien moet ik dan gewoon wat vragen stellen die bij mij opkomen, hè van.

00:20:14 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hoe weet je nou of je geen kat In de zakken koopt of Misschien anders geformuleerd? Wat koop je dan eigenlijk? Hoe heb je dat Als je daarop terugkijkt? Hoe heb je dat geanalyseerd?

00:20:25 René de Beer

Nou, kijk dit bedrijf.

00:20:26 René de Beer

Kennen we Natuurlijk heel lang al.

00:20:29 René de Beer

Die eigenaar kenden we ook. Die gunde het ons ook, dus daar was een hele een hele ja, softe overgang, zeg maar en met heel veel vertrouwen dus daar.

00:20:38 René de Beer

Ja daar daar daar, daar zat weinig risico in die zin en achteraf was het ook gebleken dat dat allemaal gewoon prima. Dat klopt allemaal met de verhalen en geen geen rare ja lijken in.

00:20:49 René de Beer

De kast zeg.

00:20:50 René de Beer

Maar kijk, Als je Natuurlijk een bedrijf overneemt wat je niet al tientallen jaren kent, of of waar je de Mensen ook. Ja, waar de Mensen verdwijnen na de overname, zeg maar, dan is dat Natuurlijk.

00:21:00 René de Beer

Wel wat anders.

00:21:02 René de Beer

Daar hebben we Natuurlijk, We hebben dat ook een paar keer gedaan.

00:21:05 René de Beer

Ja dan ga je doe diligence doen nou.

00:21:09 René de Beer

Kijk eigenlijk zeker, bijvoorbeeld In de kunststofindustrie. Als wij een fabriek inlopen en we kijken even rond, dan weten we eigenlijk al hoe de vlag staat. Meestal je ziet gewoon.

00:21:21 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja, waar kijk je dan naar wat nou?

00:21:24 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ligt.

00:21:26 René de Beer

Machinepark orde is het onderhouden dat soort dat soort zaken. Je ziet gewoon snel genoeg of of het allemaal netjes is en en inderdaad of die machines goed in goede goede staat zijn als dat soort dingen Als het allemaal gewoon netjes en opgeruimd en ordelijk is, dan kun je er al heel erg van uitgaan dat die organisatie an sich al wel loopt. En Natuurlijk ga je naar naar allerlei financiële en juridische dingetje ook nog even kijken. Maar ik denk dat dan al al al 80% al wel.

00:21:53 René de Beer

Voor elkaar is.

00:21:55 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Oké, dus Ik ga weer terug naar mijn ja, Misschien ben.

00:21:58 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ik een beetje.

00:21:59 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Rigide, Maar ik probeer het. Ik probeer dat soort stappenplan te komen, dus komt een kans op je pad, maar je gaat praten. Je denkt, nou, dit gaan we verder onderzoeken en dan komt er een due dilligence, Maar dat is meer een boekenonderzoek, hè? Dat staat echt ook de.

00:22:10 René de Beer

Ja precies dat kijk. Uiteindelijk begint het Natuurlijk met zien wij hier zien wij een kans. Ik bedoel, zeker nu we krijgen bijna wekelijks bedrijven aangeboden. Ja, Er is heel veel aan de hand In de In de markt. Heel veel bedrijven die een beetje einde generatie zitten, zeg maar dus veel opvolgingen problematiek, ook kleinere bedrijven die gewoon überhaupt.

00:22:20 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Oh echt.

00:22:33

Ja.

00:22:33 René de Beer

Het wel heel.

00:22:34 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Moeilijk hebben ja, precies, maar die kwam dus om om het nog even aan te vullen. Die kwam op je pad maar.

00:22:39 René de Beer

Ja.

00:22:39 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dan moet je toch een?

00:22:39 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Soort van criteria hebben van dus die hebben.

00:22:40 René de Beer

Ja absoluut is dan dan kijk je en dan dan dan vaak binnen binnen een minuut weet je al min of meer of je door wil kijken of niet. En dan zijn we ook kritisch, kunnen we ook zijn. Er komt genoeg voorbij.

00:22:54 René de Beer

En dan ga je dan ga je naar het kijken. Goh, op welke manier zou dit een aanvulling voor ons bedrijf zijn, met name vanuit een strategisch perspectief dat je kijkt zijn dit interessante klanten zijn dit interessante producten is het, gaat het ons verder brengen, gaat het ons in een nieuwe markt brengen, gaat het onze winst verhogen of dat soort dat soort dingen dus dan dan kijk je al heel gauw. Nou zit daar iets in of Laten we deze even lopen? Ja.

00:23:21 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hoe gaan dat dat soort gesprekken tussen jou en je broer? Wie van jullie is de optimist en wie is de azijnpisser? Zeg maar.

00:23:27 René de Beer

Nou, Als je die tegenstelling, dan denk ik dat ik dat ik iets meer de optimist. Mag ik iets meer mag? Ik heeft mijn broer iets meer de nou noem het maar realist, hè? Ik wil zeker niet, niet niet pessimist noemen, maar Hij is wat meer van de cijfers, dus zij. Hij brengt me af en toe wel weer terug op aarde, Maar we zijn het wat dat betreft altijd wel heel erg eens, ondanks dat wij echt totaal verschillende karakters zijn. Ik zeg altijd, We zijn een soort jing jang, vullen elkaar heel mooi aan.

00:23:54 René de Beer

Maar grappig genoeg en Dat is ook, denk ik. Onze kracht is dat we op strategische dingen.

00:24:00 René de Beer

Nooit, nooit medisch verschillen hebben, zijn we het altijd heel snel.

00:24:05 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Over eens ja heeft ook iemand van jullie de instem, dus iemand van jullie CEO, zeg maar.

00:24:10 René de Beer

Van niet op papier ja, maar tenminste niet een eind stem kijk, ik mag mezelf ziel noemen mijn broer meer CFO, Omdat dat meer zijn rol is en meer en ik meer het gezicht naar buiten ben, maar verder qua verhoudingen of wat dan ook zijn wel 100% hetzelfde en en gelijkwaardig dus dat ja, maar daar komen we dus altijd uit.

00:24:31 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hè en dan heb je dus, dus We hebben dat stappenplan waar ik waar ik mee in mijn hoofd zit. Wat ik probeer te destilleren, maar kwam op een gegeven moment dus criteria bij van, hé, hier kijk je naar of het In de strategie past, Dat is een hele belangrijke.

00:24:45 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dan moet het daarnaast nog aan een aantal voorwaarden voldoen en op enig moment wordt het dan zo serieus dat je denkt van, hé, nu moet ik.

00:24:55 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Nog Mensen van buiten bij halen of zo doen je alles zelf of.

00:24:58 René de Beer

Heb je doen wel heel veel zeggen, ja.

00:24:59

Zit je.

00:25:00 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hè Mercury het ission, juristen erbij ofzo wat?

00:25:04 René de Beer

Deels soms bij de grotere wel. Dan is het wel fijn om gewoon wat wat ondersteuning te hebben. Maar we hebben ook kleinere overnames gedaan die we dan zelf doen. En ja, waar we ook zelf contracten opstellen en.

00:25:17 René de Beer

En Maar dat er zit altijd wel een element van vertrouwen in, ook bij zeker bij die kleinere overnames. Daar is het heel vaak gunnen, dus dat.

00:25:24 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Het klinkt wel inderdaad een beetje als een soort onderonsje van wij. Kunststoffen fabrikanten waar je nou gunnen, elkaar gaan we van alles en terwijl het kan ook een hele harde zakelijke wereld zijn of een.

00:25:32

Yes.

00:25:38

Ja.

00:25:38 René de Beer

Kijk, Er zijn In de kunststof wereld. Bijvoorbeeld in Nederland zijn ook partijen die die echt vanuit een heel financieel perspectief zakelijk perspectief andere spuitgieten overnemen en een soort kralen rijgen.

00:25:51 René de Beer

Nou ik, zo zitten wij er niet in, ondanks dat wij Natuurlijk ook met overnames zijn gegroeid, zitten wij er toch wat ja, ik zeg maar strategisch erin. We kijken toch iets meer van, past dit binnen ons plaatje? Ze zijn ook niet. Ja, we kopen niet alles waar spuitgietmachine binnen staat zijn, Maar dat daar hebben we helemaal geen.

00:26:10 René de Beer

Interesse in en.

00:26:11

Ja.

00:26:11 René de Beer

Ik geloof daar ook niet in, dan krijg je. Dan krijg je een verzameling van ja, van bedrijven waar geen.

00:26:17 René de Beer

Waar geen lijn in zit en geen synergieën in zitten, dus.

00:26:22 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Wat is dan die strategie? Want Dat is dan Misschien ook nog wel een goede vraag en Ik had hem aan het begin ook nog opgeschreven voor mezelf, van waar waar? Waar werken jullie naartoe? Dus je bent van die twee naar die.

00:26:32 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar we even naar boven af 150 miljoen gegroeid Whats next over 20 jaar 500.000.005 miljard je je.

00:26:40 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Riep al even van.

00:26:42 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Rommel veel ondernemers, die hebben iets heel moois van die denken te klein. Hoe groot denken jullie?

00:26:42 René de Beer

Ja.

00:26:45 René de Beer

Ja, nou, Wij zijn op een gegeven moment. Ik denk een jaar of 9, 9 à 10 geleden zijn wij met een Raad van advies begonnen en in dat traject van dat samenstellen en het zoeken van Mensen werd ook Natuurlijk gevraagd van goh, waar willen jullie naartoe? En ja, daar hadden we niet echt hadden.

00:26:53 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Aha.

00:27:02 René de Beer

We op het.

00:27:02 René de Beer

Eemmeer nooit echt zo zo expliciet over gehad, dus toen toen quote ik op een gegeven moment besluit je er van toy story van wij willen to Infinity MBO.

00:27:11 René de Beer

And.

00:27:12 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja oke ja.

00:27:13 René de Beer

Maar dat was dan niet smart, hè? Dat moest dan, dat moest concreter en en dat soort dingen zijn.

00:27:19 René de Beer

Dus toen riepen we op dat moment 100 miljoen.

00:27:23 René de Beer

En op dat moment zaten we ongeveer op de 12 miljoen, dus dat geeft even aan.

00:27:26 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Thijs op big en Harry.

00:27:28 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Nou.

00:27:28 René de Beer

Deze is en en dus die hebben we er voorlopig maar in gelaten. En nu ja, nu zitten we ongeveer op de helft, dus dan dan ja dan, dan zie je dat het ook haalbaar is en dan denk je op een gegeven moment nou, Misschien is het niet eens ambitieus genoeg, maar Laten we voorlopig eerst deze als doelstelling houden en Het is ook. Het is een beetje plat hoor, want Het is Dit is maar ook maar een getal. Uiteindelijk gaat het daar helemaal niet eens om. Uiteindelijk wil je willen wij vooral iets heel moois neerzetten, iets moois bouwen.

00:27:53 René de Beer

Mooie producten maken in een mooie fabriek, zeg maar dus.

00:27:56 René de Beer

Dat, dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan dan Alleen maar omzet.

00:28:01 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Weet je wat de marktpotentie is, maar hoe gauw zou je kunnen worden, Theo?

00:28:06 René de Beer

Heeft gezien? Ja, nee, dat de kunststoffen markt zeker is, die is enorm. Dat is echt vele miljarden markt. Dus ja, maar Er zijn ook alleen in Nederland zijn er al meer dan 100 spuitgieter, maar die een beetje hè die ja die een beetje op de kaart.

00:28:22 René de Beer

In Duitsland zijn het er een paar 1000 dus dus Het is een hele gefragmenteerde markt.

00:28:27 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar 1 miljard omzet zou niet gek zijn.

00:28:30 René de Beer

Of het Er zijn bedrijven die dat doen, zeker in onze merk ik. Dat is nog wel een lange weg. Kijk uiteindelijk zijn dat dan bedrijven die vaak echt letterlijk 2030 fabrieken hebben.

00:28:44 René de Beer

1000 plus personeel.

00:28:46 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ben wel 1 keer 20 gegaan, hè? Dus ik zie, in theorie kan het gewoon, want ook bij me opkomt is van ja, wat zou je ervoor moeten opofferen want.

00:28:48 René de Beer

Ja ja nee nee, theorie kan dus ja.

00:28:56 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Er zijn ook Mensen zeggen, ja, Ik vind ondernemen leuk, Maar ik hoef niet dag en nacht te werk.

00:28:59 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja plus Als je op je sterfbed ligt, ja dan dan gaan Mensen niet zeggen van goh, Hij heeft ze lekker.

00:28:59 René de Beer

Nee.

00:29:04 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Hard gewerkt fijn.

00:29:04 René de Beer

Nee, nee, dat klopt.

00:29:06 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dus hoe zit je daarin? Je hebt daar onder.

00:29:07 René de Beer

Kijk, Ik ben nu een een jaar, of moet ik even een jaar?

00:29:10 René de Beer

Of.

00:29:10 René de Beer

Die 19 aan het werk aan het ondernemen in dit bedrijf. En nou ja, We hebben Natuurlijk wat opgebouwd en We hebben ook bedoel, Ik ben nu 42, dus Ik heb ook nog wel even te gaan, Maar ik ben wel met je eens ik ik, ik hoef niet tot me tot mijn tot mijn pensioenleeftijd. Dat is niet mijn ambitie om dan te blijven werken in deze intensiteit. In ieder geval. Ik denk ook dat ik niet niet zo snel achter de geraniums zou willen gaan zitten.

00:29:36 René de Beer

Maar in deze intensiteit hou je dat ook niet vol en Ik denk ook dat je dan inderdaad terugkijkt op je sterfbed en denkt van nou vooral hard gewerkt dat. Dat hoeft niet, maar voorlopig gaan we nog wel eventjes lekker door en Het is ook. Het is ook gewoon leuk dus.

00:29:49 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dat maar, jij zit dus wel in het kamp van de ja even polariserend gevraagd, maar in In de volle bak Rammen het volle bak rammen kamp en niet van ik werk 4 dagen.

00:30:02 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ik wil ook nog sporten ik werk aan mijn vriendschappen weet.

00:30:05 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Je wel nou.

00:30:06 René de Beer

Kijk Natuurlijk, Ik heb ook een gezin, dus je probeert altijd een balans te vinden, hè? Dus dus de avonden probeer ik in ieder geval ook zeker rond etenstijd en daarna voor het gezin te zijn. Dus Als de kinderen naar bed gaan, nou dan willen ze nog wel eens mijn laptop weer openklappen. Het weekend probeer ik eigenlijk ook niet te werken. Nou, dat lukt ook eigenlijk wel redelijk goed, dus ik kijk af en toe Als ik moet reizen of zo, dan Dat is wat anders, maar dus ik probeer echt wel bewust die tijden voor.

00:30:33 René de Beer

Het ja voor prive te houden en dan is het wat ik zeg, met name het gezin.

00:30:38 René de Beer

Maar daarnaast, ja, ik geloof niet zozeer in in in dat je in 32 uur per week een bedrijf echt kan kan uitbouwen dat ja, Het is knap Als je het kan, Maar ik denk dat Als je dan Als je er dan 50 of 60 uur in.

00:30:53 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Doet dat je nog Misschien wat harder kunnen gaan. Ja, nog een off topic vraag maar wordt de volgende generatie al een beetje gegromd voor voor de opvolging?

00:31:04 René de Beer

Is nog ver weg, mijn broer en ik Samen hebben 5.

00:31:09 René de Beer

Zonen Alleen maar zoontjes?

00:31:11 René de Beer

Zij en mijn broer heeft 3. Ik heb.

00:31:12 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dit interessant ja.

00:31:13 René de Beer

Er twee.

00:31:15 René de Beer

En de oudste is is dan de oudste van mijn broer is 13, dus Dat is nog nog heel, heel eind weg. Ik ben in het bedrijf gekomen Toen ik 23 was. Maar ja, Dat was in een hele andere tijd heel andere omvang, dus Ik denk voordat er nu een nieuwe generatie tegen die tijd hè, dan praat je dus minimaal nog eens 1 keer 10, 15, 20 jaar, Misschien wel verder.

00:31:35 René de Beer

Ja dan hoop ik dat we dat.

00:31:36 René de Beer

We die 100.

00:31:37 René de Beer

Miljoen al ruim gepasseerd zijn en dan heb je Natuurlijk een verantwoordelijkheid, ook daar kan je niet.

00:31:41 René de Beer

En een 23 jarige jongen die net uit de universiteit komt rollen of wat dan ook daarin zetten dat Dat is dat ja, dat werkt niet dus dus We zijn daar ook in die zin niet.

00:31:53 René de Beer

Zo mee bezig nog.

00:31:55 René de Beer

Als het ooit ervan komt prima, maar dan zullen ze eerst waarschijnlijk nog wel heel poosje zich moeten gaan in werken. Gewoon opwerken, zeg maar vanuit ja, lagere functies naar boven.

00:32:08 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

In de productie beginnen, of waar moeten ze dan?

00:32:12 René de Beer

Hoeft niet, niet per se echt, echt jarenlang echt productiewerk te doen of zo, Maar het is zeker goed om om om zelfs ook daar gewoon te werken. Een hele paus. Mijn broer en ik hebben dat vroeger ook in vakanties en en thuiswerk gedaan. Dingetjes, monteren of verpakken. En ja, daar hebben we nog steeds wel heel veel profijt van dat je gewoon wel snapt wat wat dat werk inhoudt en.

00:32:32 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Mais.

00:32:39 René de Beer

Dat je ook in discussies met met wat wel en niet haalbaar is en en en kan dat je daar ook een klein beetje praktijkervaring toch hebt? Ja.

00:32:48 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

We gaan terug naar het onderwerp groeien door overnames. We hadden het over een ja, een schoolvoorbeeld of eigenlijk die grote overname, hè? Dat was jullie game changer. Zijn er nog meer dingen waarvan je denkt dat hebben we heel goed gedaan daar die je weer meegenomen hebt in andere overnames.

00:33:05 René de Beer

Kijk dit dit deze overnames in 2006. Dat was een van de eersten Natuurlijk en en We hebben daarna een heleboel dingen.

00:33:12 René de Beer

Ook niet goed geb.

00:33:14 René de Beer

En Ik denk de laatste jaren, zie je dat we er een soort van strakkere criteria hebben. Strakke routine dat de overnames die we de laatste jaren hebben gedaan gewoon gemiddeld succesvoller zijn dan dan dan wat we In de tussenliggende periode hebben gedaan. Dus daar ja, Ik denk dat je daar gewoon ook heel veel van geleerd hebt, ook door juist door de fout hoor. Ik bedoel, We hebben ook hele kostbare fouten.

00:33:29

Ja.

00:33:39 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Gemaakt en voor de draad om heen zou ik zeggen wat wat was je slechtste? Ja, Dat is de. Overname is lastig, want Als ik doorgaan is dan ja, zeg je dus eigenlijk van, hé, Dat was eigenlijk niet zo’n goeie deal je hem toch gedaan.

00:33:43

Ja want.

00:33:45 René de Beer

Nou we.

00:33:52 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar wat zijn de belangrijkste?

00:33:52 René de Beer

Nou, Het is vooral wat wat je er daarna mee bent gaan doen. We hebben. Ik denk dat we er twee hebben. We hebben 1 keer 1 bedrijf uit een faillissement gekocht en die dat bedrijf zat In de buurt van München en had eigenlijk twee activiteiten. De D kunststof spuitgieten. Dat hebben we verhuisd naar onze andere fabriek, dus dat dat ging.

00:34:12 René de Beer

Prima en ze hadden een activiteit meer rond de metaalbewerking matrijzenbouw dat dat deden wij ook al, dus dat kenden we maar ook wat ze dan noemen. Fijn fijn mechaniek en dat hebben we onderschat. Hoe dat? Hoe dat ja toch weinig synergie had met wat wij deden veel te kleine series, veel te hightech en dan die afstand. Dus dat stuk bleef in München en ja, dan kom je daar effectief. Uiteindelijk kom je daar Misschien twee keer In de maand en Dat is gewoon veel te weinig in een bedrijf wat uit een faillissement komt waarbij de eigenaar.

00:34:44 René de Beer

Niet meer in beeld is, dus dat hebben we wel gemerkt dat je op zo’n grote afstand.

00:34:50 René de Beer

Dat je dat niet op die manier kunt aansturen zoals we dat toen deden, dus dus daar ja, Dat was wel een hele dure ja. Uiteindelijk hebben we dat dus met ja, met een paar jaar later hebben we het uiteindelijk weer verkocht. Maar goed, hebben we wel flink wat op moeten afschrijven en tweede?

00:35:07 René de Beer

Ja miskleun zeg maar was. We hebben op een gegeven moment, mijn vader heeft in 1985 nog een klein bedrijfje ernaast gekocht.

00:35:15 René de Beer

Omdat daar was een handelsbedrijf in sanitair componenten en hij kocht dan een handels bedrijfje In de ijzerwaren wereld, zeg maar daarbij die deden een soort van hadden zelfde positie tussen fabrikant en groothandel, maar naar andere marktsegment. Nou, binnen die sanitair zijn we op gegeven moment veel meer gaan groeien naar productie in eigen producten. En die eisen waren. Dan bleef er een beetje bijhangen. En toen dachten we van, nou, We moeten ook hier eigen producten gaan ontwikkelen. Nou, daar geloof ik nog steeds wel in.

00:35:43 René de Beer

Maar toen hebben wij 1, 1, 1 ja soort mislukte ontwikkeling van een deurslot met een afstandsbediening overgenomen en dat wij dachten dat we dat konden rechttrekken. We hebben daar ook heel veel geld in geïnvesteerd op een gegeven moment ook allerlei Mensen aangenomen daarvoor.

00:35:59 René de Beer

En, Dat is gewoon niet gelukt. Dat stond ook toch te ver van ons vandaan moet je een keer elektronica Laten ontwikkelen. De stad dat dat heeft, ja, Dat is echt wel een. Maar dat is ook wel weer een leermoment In de zin van nou heel veel geld.

00:36:14 René de Beer

Gekost.

00:36:15 René de Beer

Maar vervolgens ook wel duidelijk voor ons gemaakt. Van oké, dit soort dingen moeten we gewoon niet meer doen. We waren op een gegeven moment pakten we alles aan.

00:36:23 René de Beer

En dan praat ik dus een beetje die periode, zeg maar van ja. 2010 tot 2000 nou 7 16 17 18 zoiets dergelijks die die periode.

00:36:34 René de Beer

En ja dan dan dan schiet je wel eens het doel voorbij en verlies je heel veel de focus dus daar denk ik dat dat het belangrijkste les is. Doe gewoon meer van wat je echt goed kan, in plaats van elke keer weer iets nieuws te verzinnen.

00:36:48 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja.

00:36:49 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja, want het kan inderdaad. Ik kan me voorstellen dat het heel erg kan afleiden, dus inderdaad dat je met allerlei Mensen koffie gaat drinken, of weet ik voor allerlei gesprekken doet en maar ook als Als de deal al gedaan is dat het dan uit de hand loopt. Dat is Natuurlijk weer een heel ander scenario. Maar hoe bewaak je dat? Hoe heb jij daar een soort regels voor van? Oké, die hier sta ik een uur in en als dat allemaal gelukt is dan.

00:37:14 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ga ik langs, en als dat goed voelt, dan.

00:37:16 René de Beer

Ja, nee, niet zo kijk wat je je denkt Natuurlijk op.

00:37:19 René de Beer

Een gegeven moment.

00:37:20 René de Beer

Oh, dit pakken we even erbij, dan kunnen we wel en dit dit snappen we wel en en hebben we ook nog wel wat tijd voor of zo, Maar dat valt dat valt In de praktijk dan soms wel eens tegen. Dus nu zijn we inderdaad veel meer.

00:37:27

Is.

00:37:29

Ja.

00:37:32 René de Beer

Aan het kijken?

00:37:32 René de Beer

Van goh hoe, hoe past dit nou binnen de bestaande structuren en wie kan dit runnen of hoe kunnen we dit gaan doen?

00:37:40 René de Beer

En, We hebben bijvoorbeeld twee ja, 2,5 jaar geleden hebben we dan een spuitgietbedrijf ook.

00:37:45 René de Beer

In Nederland overgenomen.

00:37:46 René de Beer

Dat dat standaard 1 1 1 nog steeds zelfstandig werkend bedrijf, Maar dat had dan net de omvang groot genoeg is om daar dan een ja een directeur op te zitten.

00:37:58 René de Beer

Nu zit er nog de oud directeur zit er nog die hè, die die een overgangsfase in die zin?

00:38:04 René de Beer

Maar uiteindelijk gaat hij Natuurlijk op gegeven moment ook met pensioen en dan maar dan heeft het in ieder geval de omvang om daar een directie op te zetten. En dat hebben we wel gezien dat dat.

00:38:15 René de Beer

Wel een soort van.

00:38:15 René de Beer

Basisvoorwaarde is of integreren of zelfstandig groot genoeg zijn dat het zelfstandig aangestuurd kan worden.

00:38:24 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En, hoe belangrijk is die founder in het bedrijf dat je overneemt? Want je ziet ook wel eens inderdaad echt de founder led bedrijven of de.

00:38:32 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Liggen we kennen denk ik allemaal. De voorbeelden van bedrijven die die echt hangen aan de founder. Dus als die weg stapt, ja, dan worden het hele kaartenhuis in elkaar. Wat wat kun je daarop zeggen?

00:38:36

Ja.

00:38:37 René de Beer

Ja.

00:38:39 René de Beer

Nou ja, Dat is Natuurlijk. Dat is Natuurlijk wel het gevaar, dus daar moet je altijd naar kijken hoe, hoe zit dat, wat wie zit er om hem heen?

00:38:49 René de Beer

Kijk bij spuitgieten heb je een voordeel, de techniek, de markt leveranciers, klanten, die kennen we die snappen we.

00:38:58 René de Beer

Dus dus op zich als er bij een van onze bedrijven iemand weg zou vallen op een belangrijke positie, heb je best wel even een probleem.

00:39:07 René de Beer

Of een uitdaging, Maar het is niet dat er dat er een soort van ja fundamentele kennis verloren gaat. Anders Natuurlijk dan de ervaring met met de klanten of of dat soort dingen. Maar daar kunnen we dan redelijk snel wel in.

00:39:23 René de Beer

Springen.

00:39:23 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Misschien even naar de integratie van een bedrijf, dus stel, je hebt iets overgenomen. Je zei al van ja, of laat het dus apart en wordt echt een op zichzelf staand ding of we integrerend, Maar ik bedoel ook het stukje integratie van. Hoe zorg je dat Mensen?

00:39:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Blij zijn dat ze nu onderdeel zijn van de beheergroep en ga je met Iedereen koffie drinken of praten, krijgt Iedereen een t shirt, wat doe je daarin? Wat kan ook zijn dat inderdaad de de e players wegrennen? Van JA, ****, Ik wilde wel voor die originele founder werken, maar nu zijn we overgenomen. Alle goede Mensen lopen weg wat, wat doe je daar daarin?

00:39:48 René de Beer

Ja.

00:39:57 René de Beer

Ja nou de keren dat dat speelde, zeg maar, is dat gelukkig niet gebeurd en Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat er ook de laatste overnames.

00:40:07 René de Beer

Gezien.

00:40:09 René de Beer

Duidelijk communiceren met wat je plannen zijn.

00:40:11 René de Beer

En en dat merk je Natuurlijk ook wel de eerste weken maanden Misschien wel, maar zeker de eerste weken na zo’n overname is er een bepaalde nervositeit bij het personeel. Wat gaat er gebeuren? En ook ook Natuurlijk met een bepaald wantrouwen van goh ja, ze zeggen nu al dit maar meenden.

00:40:29 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ze dat ook, want jij loopt daar ook echt rond of jullie lopen daar rond en je doet een praatje, je gaat In de bar sta je, zegt jongens in het Duitsland maar.

00:40:32 René de Beer

Ja zeker ja borst.

00:40:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dit is het hoe. Hoe ziet dat?

00:40:40 René de Beer

Eruit tot rust bewaren ook gewoon duidelijk maken van jongens wat wat, wat gaan we doen? En Natuurlijk, zeker bij die bedrijven. Ja, we zitten er, we stappen erin om te bouwen en om om door te groeien, niet om het om het te slopen en te te sluiten, dus dus dat probeer je ook ja, ook overtuigend duidelijk te maken. En Natuurlijk wat ik net zeg. Soms hebben ze daarop op begin zoiets van, oké, nou, ik moet het eerst zien.

00:41:08 René de Beer

Wat ook oké is, ik bedoel, ik snap dat ook dat dat dat dat best even spannend kan zijn en dan is het daarna gewoon. Ja, laat eens geen woorden, maar daden om het zo maar te zeggen en dan dan ga je gewoon bouwen. En dan laat je gewoon zien dat dat je dat je probeert een positieve bijdrage te leveren aan het bedrijf. En dan.

00:41:29 René de Beer

Ja dan komt dat vanzelf, dus We hebben eigenlijk nooit key Mensen verloren na overnames die zijn altijd gebleven, dus dat denkt dat dat ja nooit zo bewust bij stilgestaan, Maar dat is wel ja.

00:41:41 René de Beer

Dat.

00:41:41 René de Beer

Is tot nu toe altijd.

00:41:42 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Wel gebeurd hoe hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden en.

00:41:42

Ja.

00:41:46 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Het software en dat soort dingen, want je hebt Natuurlijk ook een bedrijf en dan heb je een soort van legacy van. Oh ja, zijn allemaal afspraken met Mensen gemaakt. Er is een Loohuis, Er zijn andere afspraken, maar ook de software, hè? Wacht, wij werken met iets heel anders. We moeten allemaal wel aansluiten.

00:42:03 René de Beer

Ja dus ja, het zijn wel twee hele verschillende dingen. Kijk arbeidsvoorwaarden daar, daar heb je gewoon mee te dealen en dat kan ook verschillend zijn. Natuurlijk per land en per regio. We hebben ook in Duitsland zitten we veel met cao’s of in ieder geval in Nederland eigenlijk ook. We volgen COS, We zijn niet overal per se CO gebonden, Maar we volgen het altijd wel, dus je probeert consistentie daarin te hebben, dus Dat is ook nooit echt een een issue hè? We hebben wel eens in Duitsland het bedrijf overgenomen, ook na een faillissement.

00:42:31 René de Beer

Ja, daar merkte je gewoon wel dat dat bepaalde Mensen Misschien iets te goed verdiende, andere eigenlijk iets te weinig verdienen. Dus dan ga je dat in. Ja, probeer je dat toch te te corrigeren recht te trekken en daar waren gewoon hele goede Mensen die echt heel weinig verdienden. Dan denk ik, nou, die moeten maar wat meer geven en een paar anderen heb je soms wel eens dat je denkt, nou, deze wel erg goed onderhandeld de afgelopen jaren die en die ja, die laat je dan een beetje minder hard stijgen, zeg Maar de komende jaren maar.

00:43:00

Ja.

00:43:00 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Rotte appels bij die tegengekomen.

00:43:05 René de Beer

Nee ja.

00:43:06 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja dus.

00:43:07 René de Beer

Nee nee.

00:43:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja, wat ik met rotte appels bedoel even voor de voor Als je luistert, maar af en toe kom je dus in je ondernemerschap iemand tegen in je team.

00:43:18 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Die boven, Dat is mijn definitie bovenmatig. Veel Energy kost en waarvan je denkt, ja, Jezus, Nou ja, Ik heb ook gewoon Mensen in gedachten waarvan Ik denk, ja, die hebben dan ruzie met Iedereen, maar die kijken niet naar zichzelf van. Hé, dat zou aan mij kunnen liggen. En Ik kan me best voorstellen Als je een bedrijf overneemt dat het dan ook soms een dwarsligger zit dat je denk.

00:43:30 René de Beer

Ja.

00:43:33 René de Beer

Ja.

00:43:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja.

00:43:39 René de Beer

Nou met name dus dat dat dat we eerste bedrijf waar we het over hadden dat we in 2006 hebben overgenomen. Daar zat Natuurlijk een team. De meeste Mensen daarvan zitten er nog steeds en Dat is enerzijds is dat hartstikke mooi, want loyaal en trouw anderzijds zitten die er dus al 2030 40 jaar soms. En dan merk je ook wel eens dat daar wel eens hè, daar zaten er echt wel een paar bij die ja, die de rit uitzitten en waarvan je dan eigenlijk denkt van.

00:43:40 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Die kost wel heel veel Energy.

00:44:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar hoe ga jij daarmee om? Heb je dan zoiets van? Oke, jullie moeten gewoon eruit. We gaan het op tafel gooien. We geven je zakgeld mee, ******** of ja, even heel plat gezet.

00:44:16 René de Beer

Nou, We hadden kijk toen wij het overnamen, dus de de oud DGA. Die ging er Natuurlijk uit en er zat nog iemand die mocht zich ook directeur noemen, die was geschäftsführer, maar er was eigenlijk altijd de rechterhand van de DGA geweest en Dat was meer een een. Ja even ja, Zonder daar denigrerend over doen, maar was eigenlijk de boekhouder.

00:44:35 René de Beer

Zeker geen ondernemer en?

00:44:39 René de Beer

Maar dat hebben we een beetje onderschat, ook wel we.

00:44:41 René de Beer

Hebben? Dat was Natuurlijk.

00:44:42 René de Beer

Ook in onze begintijd. We waren ook nog niet zo ervaren.

00:44:46 René de Beer

En toen, We hebben hem heel lang het bedrijf Laten leiden. Nou, een ding kan een boekhouder best wel lang op de centen passen hè? Dus dus in die zin, maar Je kunt een bedrijf niet groots sparen.

00:45:00 René de Beer

Dus Je moet af en toe ook investeren, risico’s nemen en en ook in wat mindere tijden gewoon toch ja iets durven. Ja, op een gegeven moment hebben we, hebben we hem.

00:45:02 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Het is zulke mooie quote.

00:45:12 René de Beer

Ja opzij gezet. Hij is toevallig net afgelopen week met pensioen gegaan na 48 jaar.

00:45:19 René de Beer

Ja, dat heeft heel veel geld gekost Natuurlijk, want hij zat op.

00:45:21 René de Beer

Een directeur szf salaris.

00:45:24 René de Beer

En de laatste jaren? Ja was.

00:45:26 René de Beer

Die weer min of meer boekhouding.

00:45:27 René de Beer

Gaat doen dus dat dat ja, dat doet heel veel pijn. Maar ja, tegelijkertijd de eerste keer dat we er eens een keertje met.

00:45:32 René de Beer

Een advocaat over spraken.

00:45:33 René de Beer

Van goh, Wat zouden we nodig zijn en wat zou de mogelijkheden zijn om om daarvan afstand te nemen? En zei, Nou ja, ongeveer 1 miljoen euro heb.

00:45:40 René de Beer

Je het ervoor over? Zo? Nee.

00:45:42 René de Beer

Eigenlijk.

00:45:42 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Is het dan wel weer heel pijnlijk.

00:45:42 René de Beer

Ook niet, ja, dus dat hebben we maar uit uit uit moeten zingen. Zeg maar. En dat ja noem het rotte appels, kijk.

00:45:50 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Nou ja, dat klinkt alsof die Mensen slecht intenties hebben of dat er iets mis mee is. Zo bedoel ik het niet, maar.

00:45:52 René de Beer

Ja.

00:45:55

Nee.

00:45:55 René de Beer

Nee, het zijn wel erfenissen waar je mee te maken hebt. En Het is ja dat. Dat komt Natuurlijk voor maar.

00:46:02 René de Beer

Dat zijn wel gelukkig de uitzonderingen.

00:46:05 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja lig jij wakker van interpersoonlijke.

00:46:08 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dingen.

00:46:11 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ben jij ben jij een gevoelig ondernemer die het dan?

00:46:15 René de Beer

Op de ene manier wat minder steeds Misschien is dat toch wat ervaring dat ik dat ik in het verleden zeg, maar iets iets sneller.

00:46:23 René de Beer

Toch wel een soort van nerveus werd als er dingen tegen zaten of dat nou met personeel was of met een klant. Ik zat Natuurlijk ook aan de klantenkant, hè? Dat je dat.

00:46:32 René de Beer

Je even een?

00:46:34 René de Beer

Een dispuut hebt met een klant of zo dat je denkt, oh, help hè, wat gaat er allemaal?

00:46:38 René de Beer

Gebeuren.

00:46:39 René de Beer

Maar eigenlijk in deze fase waarin we nu zitten en de omvang die we nu hebben.

00:46:43 René de Beer

Ja maak me daar niet niet meer zo zorgen om, hè, dus ik ik slaap. Ik slaap prima ja.

00:46:50 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Er zit in in mijn hoofd nog een andere vraag, die gaat over welk model je dan kiest, want je kan dus zeggen van, hé, Wij zijn de de Top Dog en wij gaan kleine bedrijven opkopen, dus Dat is een beetje. Dat heb jij nooit zo gezegd, Maar dat is hoe ik naar jullie kijk van Wij zijn al groot en we we nemen kleintjes over, dan worden we nog groter, maar je zou ook kunnen denken van hé, ik zoek meer In de samenwerking, dus ik zoek een bedrijf die ongeveer even groot is of We gaan met 5 en dat gebeurt dan In de marketing agencies gebeurt dat van hé, maak een soort.

00:47:19 René de Beer

Ja.

00:47:21 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja jullie, jullie heeft ook ja die kant op, maar dan ja, dan is het Misschien weer van. Ja, wie heeft dan de leiding en en wie?

00:47:21 René de Beer

Zet maatschappen af dat soort dingen. Ja ja.

00:47:28 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Neemt het initiatief.

00:47:29 René de Beer

Ik denk dat je?

00:47:29 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar het kan wel op die hebt.

00:47:30 René de Beer

Daar ook terug beste ondernemer voor moet zijn. Denk dat dat voor ons best wel wat ingewikkelder is om op die manier Sam.

00:47:39 René de Beer

Te werken, Wij hebben het gemerkt dat we op een gegeven moment, toen wij het eerste bedrijf overnamen, zaten daar twee Mensen die kochten met die overname ook allebei 5% belang, twee key medewerker.

00:47:50 René de Beer

En dat vonden we best wel ingewikkeld, want dat waren Natuurlijk Mensen met veel ervaring, maar ook dus wel conservatiever en wij wilden Natuurlijk vooruit. We wilden wat meer risico, wat meer stappen zetten en we voelden ons daar elke keer toch wel in belemmerd. Dus dus Als je Natuurlijk echt Samen gaat werken met in een met andere ondernemers, dan moet je wel zorgen dat je echt wel op één lijn zit. En dan kan hoor, ik bedoel dan maar dan moet je het. Ik denk ook dat dat je dan ook echt gelijkwaardige partners moet hebben, hè? Waarin je.

00:48:10

Ja.

00:48:18 René de Beer

Waar je ook echt wat van aan elkaar hebt Als je inderdaad een duidelijke leider erin hebt. Nou, laat die het maar doen. Maar Als je inderdaad twee mooie bedrijven kan samenvoegen en dat dat wordt meer dan de som van de delen. Maar ze zijn ongeveer gelijkwaardig qua grootte. Ja, dan zul je echt wel moeten zorgen dat er ofwel inderdaad een het echt overneemt. En Als je echt echt met elkaar gaat.

00:48:42 René de Beer

En dan ja, dan moet het wel heel erg mooi passen qua ook ook menselijk en qua.

00:48:47 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ondernemers ja je zei net ook iets over. Ja, met welk doel, zoals welk welk probleem los je ermee op voor voor mij persoonlijk bijvoorbeeld. Ik ben nu met met mijn nieuwe bedrijf bezig eer eer podcast Agency en ik zit nu al in dit stadium, terwijl ik nog maar net begonnen ben al te denken van hé, zou ik niet kunnen aansluiten bij een groter geheel van marketing agencies, dus Misschien dat er marketing Agency is die denkt van, hé.

00:49:08

Ja.

00:49:09 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Yep, Ik wil eigenlijk al best wel lang met podcasts aan de slag. Maar ja, we komen er steeds niet naartoe, hè? We gaan gewoon met Gerard samenwerken. En het probleem wat het voor mij zou oplossen is dat ik onderdeel kan zijn van grote geheel, waarbij er al iemand in dienst is voor de voor de voor de voor de boekhouding bij wijze van spreken. Iemand die de de de de de sales doet en.

00:49:32 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En dat ik eigenlijk de hele dag Alleen maar kan doen waar ik heel erg goed in ben, terwijl nu moet ik Natuurlijk alle facetten van het ondernemerschap, dus al die ballen In de lucht houden.

00:49:41 René de Beer

Ja.

00:49:43 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dus dat kan je ook.

00:49:43 René de Beer

Maar als wij dan terugvragen, zeg maar hè, want want, wat weerhoudt je om dat zelf te initiëren? Kijk, blijkbaar heb je daar over nagedacht dat je denkt van goh, dit zou voor mij een goede stap zijn. Daar kun je ook zeggen, hé, Ik ga op zoek naar.

00:49:43 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Heel erg moeten realiseren.

00:49:56 René de Beer

Hans.

00:49:57 René de Beer

Ofwel hè? Misschien is qua verhouding is het dan logischer dat dat zij jou integreren in hun organisatie? Je zou het ook andersom kunnen doen. Wellicht hè? Dat je zegt Van nou, ik zoek er een wat grotere club bij die Ik kan overnemen dat Dat is dan.

00:50:11 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dat zou een beetje.

00:50:13 René de Beer

Dat zou ons.

00:50:13 René de Beer

Onze manier zijn? Nee, nee, maar dan ga je. Dan heb je dat strategisch bedacht en dan moet je het gewoon gaan doen, hè? Je kunt inderdaad denken van nou, Misschien komt er op mijn pad, maar je kan er ook gaan.

00:50:24 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Opzoeken ja, nou, ik zit wel meer in.

00:50:27 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ik zoek het zelf op, dus Ik heb inderdaad ook wel wat wat wat balletjes opgegooid her en der in mijn netwerk en wat partijen gepolst.

00:50:34 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja, Ik heb het gevoel dat ik dan een slechte onderhandelingspositie heb van ja ik.

00:50:38 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ben pas net begonnen. Wat ik wel meeneem is Natuurlijk een opkomend medium en kennis en 15 jaar ondernemers ervaring, dus Ik wil mezelf ook niet onder stoelen of banken steken, Maar het is niet van de staat al een bedrijf met zoveel miljoen en zoveel klanten.

00:50:53 René de Beer

Nee.

00:50:53 René de Beer

Nee.

00:50:54 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Is Misschien qua timing. Ik zou ook even kunnen. Doe het over twee jaar even portfolio opbouwen. Adviseer mij, want je begint al te lachen. Wat zou jij doen?

00:51:01 René de Beer

Nou ja, dat dat ik bedoel, Dat is Natuurlijk voor mij heel lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar ik denk Natuurlijk.

00:51:06 René de Beer

Als je Als je iets meer hebt om om te tonen iets meer tractie of iets meer klanten dat dat Alleen maar interessanter is. Tegelijkertijd als Als je denkt van nou maar nu Dit is nu een goede stap om een Samen harder te groeien, ja dan dan, dan heb je Misschien nu niet de beste opbrengst. Maar ja, Als je daarna 2 3 keer harder groeit dan dat je het zelf zelfstandig zou doen. Ja, uiteindelijk is dan is dan Misschien de uitkomst wel.

00:51:13

Ja.

00:51:33 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Beter, want dat wordt versnippering dat dat blijft ook wel hangen bij mij. Van ja, weet je wel, Iedereen die zit maar langs elkaar heen te werken. En al die accountmanagers die rennen dezelfde deuren.

00:51:41 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Langs want ja.

00:51:42 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dus synergie consolidatie heel veel voor het zeggen.

00:51:49 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Zijn er ook ondernemers waarvan je denkt van, hé, voor jou is een bedrijf overnemen we niet geschikt. Moet je een bepaalde mindset hebben? Ik had ook een poll ik. Ik stel heel veel vragen tegelijk in nu, Maar ik had een poll blinkt ingezet. Van wie wil er, wie heeft er wel zijn bedrijf overgenomen?

00:52:01

Ja.

00:52:06 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Zou je het willen of niet? En er waren ook een paar Mensen zeiden van nou, dat hoeft voor mij niet bedrijven overnemen.

00:52:10 René de Beer

Dat zie ik mezelf niet doen. Het is denk ik ook. Hoe groot wil je worden, hoe welk risico wil je daarbij lopen? Kijk, Als je echt ergens wil komen, zeg maar in een omvang die die op een gegeven moment, nou ja, een beetje substantieel is, dan zul je bepaalde momenten in in die in dat traject ook wel eens een keer risico moeten.

00:52:30 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Lopen en wat zijn milieu risico wat gebeuren?

00:52:32 René de Beer

Ja bijvoorbeeld dat je inderdaad zoals wij dat deden, een bedrijf overneemt, wat gewoon 3 keer zo groot.

00:52:36 René de Beer

Is als dat je zelf bent?

00:52:39 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En, wat had er mis kunnen gaan? Want.

00:52:40 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Dit is goed afgelopen.

00:52:42 René de Beer

Wij namen de 2006 over 2000 8 2 1009 stortte Natuurlijk behoorlijk markt in elkaar. Die crisis die toen kwam, ja dat dat heeft ze al ook wel een deuk opgelopen. Uiteindelijk zijn we daar goed doorheen gekomen. Maar ja, dat had ook fout kunnen lopen. En en nu Natuurlijk afgelopen jaren ook we Er zijn In de spuitgieten markt in Duitsland afgelopen jaar 22% minder omzet de hele markt. Wij, Wij hebben nog een zelfs een klein plusje weten te.

00:53:11 René de Beer

En ook dit jaar wordt nu het eerste kwartaal de installatiebranche waar wij Natuurlijk nog steeds zo groot in zijn eerste kwartaal Nederland min 20% nou wij zitten In de plus, dus in die zin weten we dat steeds op een manier te compenseren. Maar ja, Je kunt ook een keertje wel die klappen krijgen en dat je het niet kunt compenseren. En dan dus we zien ook best wel wat partijen gewoon omvallen op dit mome.

00:53:27

Ja.

00:53:33 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja.

00:53:34 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Toch het wat me echt wel triggert is dat idee van groter denken, dus Ik ben normaal niet zo van, weet je wel? Ik heb heel veel business coaches gezien en geluisterd en gehoord en op een gegeven moment ben ik een beetje allergisch geworden voor dat ten ex growth denken, weet je wel? Van ja, denk groot en blablabla, Omdat er heel vaak het woord geroepen en daarna is er niet een concreet stappenplan Ofzo tenminste daarna gebeurt er niks, maar.

00:53:57 René de Beer

Ja.

00:54:00 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Het triggert me toch wel weer dat je denkt dat jij zegt, van ja, toen hebben we een game changer gehad toen, toen zijn we echt in een andere League gaan spelen en ook.

00:54:08 René de Beer

Ja ook op gewoon operationeel. Wij hebben op gegeven moment toen wij afscheid namen, tenminste niet afscheid namen van die directeur, maar hem op een wat zijspoor zette. Toen ben ik zelf een jaar naar Duitsland.

00:54:20 René de Beer

Gaan en wat ik daar aantrof was eigenlijk een organisatie die de hele dag door offertes uit te werken 100 en per jaar en en een spuitgiet offerte is best wel werk, want Je moet een matrijs calculeren Je moet dus je bent er een paar uur wel mee doet en ze deden geloof ik 8 900 offertes per jaar zat iemand te calculeren?

00:54:40 René de Beer

Maar dat waren nog veel offertes van ja, een paar € 1.000 bij wijze van spreken omzet. Nou wil je echt groot worden, dan ga je er niet komen met de offertes van 5 of € 10.000 dus dus toen hebben we inderdaad gewoon daar heel erg op zitten. Pushen van joh denk nou gewoon Alleen maar in projecten van € 100.000 Plus.

00:54:59 René de Beer

Dat was in ieder geval nu. Nu zoeken wij vooral klanten die 1 miljoen plus kunnen gaan doen en niet Omdat we dat we ons te groot voelen of de min of andere te min vinden. Maar Als je Natuurlijk van die 50 naar die 100 miljoen wil groeien en dan kom je daar niet met met opdrachtjes van Van een paar € 1.000 dan dan dan, dan ga je aan de complexiteit eronder en Ik denk dus die mindset door te streven naar die klanten die dat miljoen of meer met jou kunnen ga.

00:55:29 René de Beer

Dan vind je ze ook, en Als je dat niet, Als je daar niet zo heel bewust mee bezig bent, dan dan struikel je Alleen maar over die dingetjes waar je super druk mee kan zijn. Al die kleine rotors ertjes om het even zo te zeggen, je bent een order bij spuitgieten, bijvoorbeeld een project van € 5.000 is bijna net zoveel werk als een project van 100.

00:55:51 René de Beer

Euro.

00:55:52 René de Beer

Interessant, hè? Omdat het gewoon je hele je hele projectmanagement, Je moet alsnog een matrijs maken. Je moet allerlei stappen doorgaan. En ja, het ene is gewoon wel interessanter dan het ander en en veroorzaakt inderdaad groei en Dat is wel een stuk mindset hè? Waar je dus echt wel mee bezig kan zijn. Wij zijn daar op gegeven moment gewoon mee gestopt en wil niet zeggen dat we dus die kleine orders niet meer aannemen, maar door actief te zoeken naar die grote vind je die. En dan worden die kleinere steeds steeds minder belangrijk en.

00:56:24 René de Beer

Kun je ook gewoon wel eens?

00:56:24 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Nee zeggen, Ik heb nog een bonus e mail voor je.

00:56:28 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Je mag een e mail schrijven naar een beginnende ondernemer.

00:56:33 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

En, wat zou je daarin zetten? Wat zijn jouw?

00:56:37 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Een twee, Misschien wel 3 beste adviezen.

00:56:42 René de Beer

Nou, Ik vind het eerst de eerste vraag, vind ik altijd wel. Ik merk bij zeker beginnende ondernemers jonge ondernemers is altijd wel de vraag, wat willen ze bereiken, hè? Willen ze groot worden of willen ze meer lifestyle ondernemers?

00:56:54 René de Beer

Nee, Ik heb daar niet per se een waardeoordeel over, maar Als je dan groot wil worden, dan denk ik van nou, denk dan inderdaad ook groter, Dat is toch echt wel de belangrijkste. En dat ondanks dat het Natuurlijk klinkt als een open deur, maar net wat ik vertelde inderdaad over die mindset hoe je naar naar klanten kan kijken. Streef gewoon naar de grootste klant in plaats van onderaan te beginnen. Dan ja, Misschien lukt het je.

00:57:20 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Bij Dat is les een.

00:57:20 René de Beer

En dus Dat is een?

00:57:24 René de Beer

Ja, neem gewoon risico gaat gewoon doen hè dat en en ook wel toch ook wel denk wel ook een klein beetje na over wat. Wat wil je nou bereiken, hè? Wat wat In de zin van wil je heel lang ondernemen? Wil je heel lang in het bedrijf werken?

00:57:44 René de Beer

Of.

00:57:44 René de Beer

Wil je iets opbouwen Omdat vervolgens dan?

00:57:47 René de Beer

Ja of te verkopen of juist hè te vermenigvuldigen, zeg maar, het denken over je business case of je je ja, je je verdienmodel en en werk daar eerst aan. En dan groeien we, daar hebben we in het verleden Misschien ook wel verkeerd gedaan dat je eerst al heel erg probeert te groeien, terwijl eigenlijk je ja, je product nog niet goed is of je businessmodel nog niet klopt en dan dan, dan gaat het gewoon niet, hè? Dus Het is op gegeven moment merk.

00:58:14 René de Beer

Je van hé, nu doen we iets goed?

00:58:16 René de Beer

Dit kan dit, kunnen we meer?

00:58:18 René de Beer

Gaan doen? Ja dus.

00:58:19 René de Beer

En dan dan in het verlengde daarvan Misschien punt 3 die focus heel leuk om heel veel dingen te willen gaan doen.

00:58:28 René de Beer

In de praktijk kun je echt beter een ding ontzettend goed doen en ik ik, ik lees niet zo heel veel van die van die managementboeken Omdat ik niet zo snel lees, maar een van de boekjes die ik die ik heel mooi vind op dat vlak is van Peter Thiel een van de eerste investeerders in Facebook, een Duitser die in Amerika groot is geworden. Zeg.

00:58:50 René de Beer

En die zegt eigenlijk van nou probeer.

00:58:54 René de Beer

Hè die die zegt die die die zegt Van nou je wil niet, je wil eigenlijk niet concurreren, je wil monopolist zijn.

00:59:01 René de Beer

Nou, dat wil Iedereen Natuurlijk, want dan kun je. Dat heeft heel veel voordelen Als je monopolist bent.

00:59:05 René de Beer

Maar het is Natuurlijk niet zo makkelijk om monopolisten In de markt te worden, maar probeer dan je markt zo te definiëren zo zo een niche te kiezen dat je binnen die niche wel de monopolist bent, hè? Dan ben je wordt nou eerst groot.

00:59:19 René de Beer

Echt echt ruime marktleider in dat bepaalde niche en ga daar vanuit dan weer kijken wat je wat je verder kunt gaan verbreden of groeien of andere markten. Maar niet, niet, niet noem het een een 2% marktaandeel van een hele Grote Markt proberen te scoren, maar liever 1 1 1 60% marktaandeel van een hele kleine markt. Dat is dus en daar geloof ik wel in, want dat geeft focus, dan word je echt.

00:59:45 René de Beer

De de marktleider in dat segment en daarvanuit ja kunnen mooie dingen ontstaan.

00:59:52 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Ja mooi.

00:59:54 Podcasthost voor ondernemers – Gerhard te Velde

Maar nee, dank je wel voor de komst.

00:59:55 René de Beer

Ja dankjewel leuk. Leuke gesprekken.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen