Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Jitske Kramer is antropoloog, spreker en auteur van onder andere The Corporate Tribe, Deep Democracy en haar laatste boek “Tricky Tijden”.
Ik spreek met Jitske over hoe je je bedrijf navigeert door onzekere tijden. We spreken over het “oude” loslaten . Wat is het oude? Omgaan met onzekerheid. Hoe pak je dat aan. Nieuwe wegen zoeken. Waar vind je ze. Wie moet je volgen en hoe toon je zelf leiderschap?
In deze aflevering
- Introductie van de gast
- Een antropoloog in een ondernemerspodcast?
- Boven water krijgen wat verborgen is
- Antropologisch kijken naar je bedrijf
- Over het boek Tricky Tijden
- Het einde van de homo economicus
- Op verdwaalcursus (en spoorzoeken)
- Wat als je in een dode bedrijfstak zit?
- Altijd sterk moeten zijn
- Je mag even verdwaald zijn
Shownotes
Relevante links voor deze aflevering
- Wil je verbinden met deze podcast gast? Voeg hem/hier toe op LinkedIn:
- Link naar de website van deze gast:
- Overige links:
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Join onze community! 🌐
Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Transcriptie
00:00:00 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ik ben met Korps Mariniers op pad gegaan om te snappen. Wat moet je doen als leider in zulke reuring en maakt een plan? En dat moet je los kunnen Laten Als je aan je plan vasthoudt in een situatie is veranderd in een gevechtssituaties, dan ga je dood, dus Als je als mens als individu geconfronteerd wordt met iemand of een context in je leven waarin je gewoon niet meer weet of het waar is of niet, Dat is gekmakend, dus voor een mens is dat beangstigend, is heel ongezond en Als we als groep niet meer weten wat waar is en niet laat staan.
00:00:29 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Samenleving, Dat is gewoon heel ongezond voor de.
00:00:32 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dit is hoe Mensen transformeren en dan is de volgende vraag voor Iedereen die zegt Van ja, Maar ik heb daar geen tijd voor en hoe gaat het nu? En de mee zegt ja, niet zo goed, nee, Omdat je er geen tijd voor pakt. Je kunt niet het wezen van de Mensen overslaan, Omdat een bulletpoint meeting lekkerder is. Dit is.
00:00:47 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Gewoon wat We moeten doen?
00:00:51 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is Jitske Kramer, Antropoloog, spreker en auteur van onder andere de boeken, de corporate tribe, deep democracy en haar laatste boek Tricky tijden. En Als je via YouTube kijkt, dan kun je hier ook een hele mooie.
00:01:07 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Stapel boeken zien liggen. Je kan het hele oeuvre ook online bestellen Natuurlijk, maar jitske doet meer dan schrijven. Ze spreekt ook in binnen en buitenland en vandaag is ze hier in Utrecht om het te hebben over je bedrijf navigeren door onzekere tijden. Er is van alles in beweging, maar hoe ga je daar als ondernemer mee om? Daar gaan we het over hebben. Jitske welkom bij de podcast.
00:01:31 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Leuk dat je tijd wilde maken, je bent antropoloog en daar beginnen we. Want wat is nou precies de antropologie?
00:01:38 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ik probeer te begrijpen hoe Mensen Samen een cultuur vorm.
00:01:42 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En hoe zo’n cultuur dan vervolgens weer Mensen vormt en wat mij betreft dat kernproces van het leven is. Groepjes Mensen komen Samen, dan ontstaan er dingen Omdat ja, je kan ook zeggen, niks betekenis van zichzelf even moeten Samen een beetje bepalen, wat vinden we goed of fout? Wat gaan we doen? Waar gaan we ons geld aan uitgeven? Wat niet nou in dat hele?
00:01:59 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Proces.
00:02:00 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat, Dat is cultuur en op gegeven moment ben je gewend op bepaalde manier te doen. En dan heeft die cultuur jou ook gevormd. Nou, dat proces, daar houd ik mij mee bezig in organisaties, maar ook In de samenleving.
00:02:11 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja, en jij bent dan een corporate anthropologist om het even in het Engels te doen, hè? Dus je hebt zeg maar, de Mensen die gaan dan meer, Misschien de idealistische toeren op. Of echt, Ik wil hulpverlening non profit kant op en je hebt Mensen die gaan weer de business kant op of is dat te te gechargeerd?
00:02:27 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja nou Maar de business dat dat zou al impliceren dat business in niet ideologisch kan zijn.
00:02:32
Haha.
00:02:33 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus voor mij is het zo dat waar ook ter wereld Mensen met die cultuur vorming bezig zijn. En Ik ben op een gegeven moment na mijn studie gestruikeld in een organisatie als trainer.
00:02:33 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Point.
00:02:42 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En dacht, Dat is heel grappig. Wat doen Mensen rare dingen in kantoorgebouwen en dus Waarom ik mij corporate antropoloog ben gaan noemen, was eigenlijk van oorsprong. Ik ben cultureel antropoloog dat wat Ik ben en binnen de antropologie heb je specialisme, dus ook medische antropologie, theater, antropologie en noem maar op. En op moment dacht ik, ja, Als je in organisaties heel veel werkt en Dat is wat ik doe en deed.
00:02:51
Ja.
00:03:03 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja pas ik de kennis en kunde van de antropologie toe in organisaties dus goed snappen wat die organisatie dynamiek is, hoe de hiërarchie in elkaar zit, wat rituelen zijn, ja, dan kan je je organisatie, antropoloog of corporate antropoloog noemen.
00:03:15 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja boeien.
00:03:17 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja kijk, Ik heb sociologie gestudeerd, dus dat zit dan een beetje de tegenaan, hè? Dat? Dat komt wel In de buurt en wat ik heel, heel interessant vind. Hieraan is ook inderdaad dat dat tribe denk.
00:03:27 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja, en dat zit voor mij ook weer vast aan branding, want Als je hem dus maar dan ga je wel echt de commerciële kant op een beetje maar een merk is ook 1 1 1 ja, een brand is eigenlijk ook een een tribe, daar wil je bij horen of je wilt er niet bij horen. Je identificeert je ermee. Je wordt er onderdeel van, dus Als je bijvoorbeeld.
00:03:49 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Wat merkt draagt bepaald merk kleding. En dan denk ik even aan patagonia.
00:03:52 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Bijvoorbeeld, daar zeg je iets mee. Of Als je een BMW rijdt of juist een Prius of dus Het is heel interessant. Daarom lijkt het Misschien gek om iemand die antropoloog is op een ondernemers podcast uit te nodigen. Maar ja, ik Ik denk.
00:04:06 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Dat juist super is.
00:04:06 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het is waanzinnig relevant. Kijk, Mensen zijn verhalen In de wezens, dus wij vormen verhalen en die verhalen uiten zich in van alles en nog wat en onder andere in een brand. Het is een verhaal, Het is een het.
00:04:17 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En, Het is een plaatje met kleuren en er zit een verhaal aan vast en uiteindelijk je koop je het verhaal. Of stap je daarop in? Dus dat kan je op die manier richting de buitenkant en de marketing en commercieel zien. De andere is, we maken ook verhalen op wat de beste manier van vergaderen is.
00:04:35 Jitske Kramer – Tricky Tijden
We hebben namelijk bedacht, dan moet je aan een tafel, moet je koffie drinken en een koekje erbij? Ja, zo doen we dat en en en kom je ergens anders in een andere cultuur of in een andere organisatie blijkt dat een heel ander verhaal te zijn dus.
00:04:39 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Zo doen we dat, zo gaat dat zo moet dat ja.
00:04:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Je kunt cultuur zien als als antwoorden op universele vragen, dus je hebt een x aantal vragen in het leven, Wat is goed leiderschap? Wat is omgaan met respect? Wat is succes? Hoe gaan we om met de tijd? Wat doen we met man vrouw verschillen Maar dat soort vragen zijn universeel en elk groepje Mensen maakt daar antwoorden op en dat cluster van antwoorden op die universele vraag, Dat is cultuur en wat ik dus interessant vind, is op enig moment Als de wereld verandert.
00:05:14 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dan kan het zijn dat de vraag blijft staan, Maar het antwoord voldoet niet meer, want Het was ooit een goed antwoord, maar mijn nieuwe context niet meer, dus dan moet ik een nieuw antwoord vinden. Dat heet cultuurverandering. Maar Er zijn een aantal Mensen dan heel erg gehecht geraakt aan het oude antwoord. En Er zijn ook Mensen die belang hebben bij het oude antwoord, want dat levert geld op Omdat we dan een bepaald financieel systeem aan hebben gekoppeld. Dus cultuur vorming is altijd verhalend. Het gaat altijd over macht. Het gaat altijd over wie mag bepalen wat we normaal vinden, wat niet waar we ons geld aan uitgeven.
00:05:45 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En daarmee gaat het altijd over leiderschap, besluitvorming, verandering al die Thema’s en daar.
00:05:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nee is ja een entrepôt loog uitnodigen om daar zijn zijn of haar blik op te werpen. Echt een goed idee.
00:05:58 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
En wat, wat kom jij dan doen?
00:06:01 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Wat kom ik?
00:06:01 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Doen ja wat onderliggende vraag is meer van kom je vooral vragen stellen en open luisteren, want Dat is eigenlijk wat wat Ik vind. Dat hoort bij onderzoeken, Dat is Dat is.
00:06:12 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Rechts onbevangen dingen aanzien en en en op je in Laten werken, zeg.
00:06:18 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Maar.
00:06:20 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Maar aan de andere kant wil je Misschien ook naar een soort van antwoorden of Mensen een beetje weg de weg wijzen of zo waar? Hoe balanceer je dat of hoe zit jij daarin?
00:06:26 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het hangt hangt van de vraag af kijk, Human dimensions is mijn bedrijf MKB. Het zijn met zijn 10 en en soms is de vraag, kun je onze leren antropologische kijk?
00:06:37 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou dan dan zit ik veel meer In de rol van iemand opleiden om Samen te kijken. Hoe kan je naar de wereld in je organisatie kijken? Vanuit die blik van die antropoloog en hoe onderzoek je organisatiecultuur? Dat is de voorwaarde Als je wil veranderen. Dus Als je wil veranderen, dan moet je eerst kijken, wat maakt dat we de dingen doen zoals ze nu doen, dus het antropologisch onderzoek en vervolgens veranderen. En soms kom ik ergens of ik mijn collega’s zeg, ja, We hebben die hier een cultuur en het loopt niet lekker en Er is een conflict op dit. Of we vragen ons af hoe dat moet met de productlijn daar of.
00:06:55
Wat?
00:07:09 Jitske Kramer – Tricky Tijden
In mijn geval bijvoorbeeld een fabriek in India waar het eindproduct structureel niet was wat het des.
00:07:13 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Fijn was nou. Dan is er wat aan de hand. Dan kan je vanuit allerlei bleekvelden naar kijken van bedrijfskunde economie technisch noem maar op, maar ook wat doen die Mensen daar nou dat dat zo is? Wat zijn de collectieve gedragspatronen was het collectief verhaal nou dat sculptuur nou in zo’n geval is de opdracht ja, vindt het verhaal vindt wat er aan de hand is en dan ga ik inderdaad onderzoek doen en Dat is hetzelfde. Zat ik nou ja, een dorp inloop loop ik dan een organisatie in om te kijken, goh wat, hoe doen Mensen de dingen hier en Dat is zo lang mogelijk je oordeel uitstellen dus in het voorbeeld van Van India zo mooi zo’n fabriek.
00:07:46 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Maar van alles mis.
00:07:47 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En dan ga ik gewoon rondhangen bij de productielijnen en en een klein voorbeeldje daar was dat Het was heel belangrijk om de de temperatuur te noteren. Wanneer welke handeling gedaan werd en en tegelijkertijd was proactiviteit heel belangrijk. Dus ze had een Amerikaanse manager bedacht dat we de productieve tijds of proactiviteit medewerker van Van de week en die werd opgehangen en was een meneer was al heel trots op en ik ging eens kijken hoe die dan proactief was en die was alvast de temperaturen voor morgen in het.
00:08:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja, daar kom je niet achter met een vragenlijst, dat kom je achter door te gaan zitten, dus antropoloog.
00:08:25 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Proberen te vinden dat wat niet gezegd wordt, maar er wel is, dus het zijn vaak geheime of of onduidelijkheden die blokkeren dat We willen behalen wat We willen behalen. En dan zit ik In de rol van onderzoeker en andere keren ben ik spreker en dan kom ik mijn verhaal vertellen waar Mensen wat van mogen vinden.
00:08:45 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Of, ik maak een documentaire, dus Ik ben zelf ik persoonlijk zeg Ik ben vormvrij. Ik schrijf een boek, een artikel, ik maak een docu podcast whatever, Maar de home base is antropologie, het manier van kijken naar de wereld.
00:09:00 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Controleer antropologie is eigenlijk altijd. Ja, ik noem het even op zo’n term going native dus going native is, zeg maar, je gaat een tijd met een hè je dompelt je onder In de cultuur is, is dat altijd wat een antropoloog doet of hebben jullie?
00:09:16 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Andere technieken ofzo?
00:09:17 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja, nee zeker. En Als je helemaal going native doet, dan maken antropologen daar grapjes over. Dan ben je verdwaald In de andere cultuur. Dus wat?
00:09:23 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
OK, dus Waarom zou dat een probleem zijn? Dan ben je te geïdentificeerd, ja.
00:09:26 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou dan ben je te dus dus de methodiek van antropologisch participatief observeren, dus je doet mee participatie, maar ondertussen moet je ook kunnen observeren. Dus in mijn geval wat ik doe, ik doe dat in organisaties, maar ook elders om te leren hoe Mensen dus die antwoorden vinden op die culturen, bijvoorbeeld bij voodoo priesters in Togo.
00:09:37
Ja.
00:09:47 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou dan ja, dan voelen we over geschreven daar nou is al heel lang verhaal, maar dan ga ik daar naartoe en dan wil ik snappen hoe de wereld voor hun eruitziet en in dit geval met name rituelen. Wat is de kracht van rituelen? Want die hebben wij ook nodig Omdat wij Mensen zijn. Wij hebben hier ook rituelen, organisaties kennen rituelen en organisaties die geen rituelen kennen, hebben vaak een probleem.
00:09:48 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Zag ja precies.
00:10:08 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus wat is dat dan? Nou, dan ga ik daar naartoe. Natuurlijk kan ik dan alle voedel priesters gaan interviewen en de deelnemers gaan interviewen. Ik had ook een vragenlijst kunnen sturen. Ik kan ook meedoen aan een ceremonie als bezoeker en in dit geval liep het heel anders werd ik uitgenodigd uiteindelijk als protagonist, dus Ik was degene die de ceremonies onderging. Dat had ik niet gepland, Maar dat bleek zo te gaan.
00:10:30 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja dan zit ik heel erg te participeren en ondertussen, terwijl ik dat onderga en en de muziek en de nou ja, alle rituelen met de met de priesters ben ik ook aan het observeren. Oké, wat gebeurt er nu? Hoeveel drums zijn er, wie zijn er aanwezig? Dus ik er loopt altijd zo’n helikopterview mee en die participatie en Als ik helemaal verdwijn en.
00:10:49 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ritueel dan heb ik mogelijk een waanzinnige ervaring, maar heb ik, weet ik niet waar ik doorheen ben gegaan. Dus Als ik een organisatie binnenloop, Dat is wel een antropoloog doet. Ik kan bijvoorbeeld in een een school kijken, wat is de werkdruk? Kan ik een enquête eruit gooien? Ik kan ook meegaan In de klas en Ik kan ook eens proberen of een week zelf les te geven en dan loop ik vanzelf tegen alle systemen aan waar Iedereen het hele tijd over heeft, dus het.
00:11:12 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus zoeken waar tot op welk niveau kan ik participeren in een taak of in een iets In de Community om dan te begrijpen hoe Mensen van binnenuit te begrijpen hoe Het gaat?
00:11:25 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Heel interessant. Ik dacht ook meteen van, hé, eigenlijk zou elke ondernemer gewoon even ben ik wel een keer per kwartaal. Ik denk altijd ook een structuur van eens In de zoveel tijd negatief gaan in zijn of haar eigen bedrijf, maar Misschien ook de werkvloer op.
00:11:42 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Misschien wel ook bij klanten langs dus gewoon zien. Wat gebeurt er nou eigenlijk echt?
00:11:45 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja en dan is zwart, wat daar wel een interessante is, is wat wij zeggen. Als je ergens binnenkomt lopen, dan rolt er een script voor je uit. Dus Als ik bij een organisatie binnenkom en. Zij denken dat ik een trainer ben, dan krijg ik een ander verhaal gepresenteerd dan wanneer ik een orbiter ben of een mogelijk nieuwe collega. Dus Als je als.
00:12:06 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ondernemer in je eigen bedrijf gaat en je gaat niet undercover. Dan krijg je het verhaal wat ze doen voor de baas. Daar is niks mis mee, maar dan moet je wel weten en daar kan je ook weer mee spelen. Maar dan. Hoe stap je in een uit een script dus wat antropologen doen en wat laat ik zeggen wat ik doe? Misschien dat de antropologen luisteren die zeggen, dat doe ik helemaal niet. Wat ik doe is heel bewust zijn oké, Mensen construeren een betekenis gevend systeem dat systeem.
00:12:37 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Stuurt gedachten en handelingen, want dat heeft ze.
00:12:40 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Cultuur en daarin zitten allerlei verhaallijnen en die zijn heel verschillend. En ik probeer te achterhalen, wat is nou het verhaal wat hier dominant is? Ja, en Als ik dan met een collega Samen onderzoek ga doen en Hij is man en is zo eind eind 30 en Ik ben vrouw en ben 50, hij krijgt echt een ander verhaal op dezelfde, hè?
00:13:01 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Desk afdeling dan ik en Dat is interessant en Dat is dus altijd, dus Het is 1 1 1 1 lappendeken van interpretaties en daar binnen probeer je te kijken. Oké, wat is hier nu eigenlijk echt aan de hand? En Ik denk dat het voor een ondernemer super waardevol is om te snappen wat er echt aan de hand is en niet Alleen het script wat je voorgeschoteld krijgt. Omdat Mensen denken dus dat Dat is wat je wil.
00:13:24 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Horen het verbaast me nog steeds Als je zo over nadenkt hoe slecht over het algemeen Mensen zijn in.
00:13:32 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Observeren of de waarheid gaan straks nog over de waarheid hebben we Natuurlijk. Wat is nou in deze tijd de waarheid maar?
00:13:41 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Je echt open opstellen, echt onbevangen zijn en niet al je oordelen en aannames meenemen en niet zien wat je wil zien, maar echt zien wat Er is. Gewoon waarnemen. Ik denk dat dat een hele waardevolle skill is en dan Misschien nog een vraag aan te koppelen hoe, hoe zou een ondernemer die luistert een soort van?
00:14:02 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Spoedcursus antropologie of een soort.
00:14:06 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja, ik zoek hem Misschien een beetje te veel naar shortcuts, maar.
00:14:10 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Hoe, hoe zou je je beter in kunnen worden?
00:14:14 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou, Ik denk allereerst door Als je dan toch een een structuur wil hebben. Minstens een keer per Laten we zeggen twee maanden een paar uur in een context zijn waar je niks en niets begrijpt. Dat kan zo klein zijn als naar een andere supermarkt gaan waar je nooit bent geweest.
00:14:32 Jitske Kramer – Tricky Tijden
In een restaurant eten waar je eigenlijk nooit naartoe zou gaan tot en met regel, maar via netwerk of je een ochtend ergens mee kan lopen en dan echt meelopen en je even onderdompelen op een ambulance Als je daar nooit zit of Als je altijd In de retail zit, ga nou eens.
00:14:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Bij de dag.
00:14:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Of opvang kijken maakt niet uit, maar je komt van, want en wat ik daar interessant aan vind is wat ik wel zeg, is dat In de confrontatie met de ander ontmoet je jezelf.
00:14:58 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus je denkt dat je de ander ontmoet en je denkt voortdurend nou, Maar dat doe je toch niet zo of joh, dat moet je zo doen of je voelt advies opborrelen of je voelt. Nou ja, zeg of bewondering. Wauw Dit is zo gaaf. Nou in al die dingen zijn oordelen en in die oordelen ontmoet je dus eigenlijk je eigen kader en Dat is het meest waardevolle wat je kan kan krijgen, denk ik In de zulke ontmoetingen dat je probeert de ander te ontmoeten, maar daardoor leer je jezelf heel goed kennen. Dus nou ja, Als je een keer In de twee maanden.
00:15:29 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Goedemiddag, Laten we zeggen van een avond of iets besteed waar je anders nooit naartoe zou gaan.
00:15:34 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ga maar doen en kijken wat het met je doet en en die zelfreflectie gebruiken en hoe vaker je dat doet, hoe duidelijker je hebt wat jouw oordelen zijn. En Als je weet dat je ze hebt en dat geeft helemaal niks, kan je ze ook even aan de kant zetten en en wat we denk ik vaak vaardig op vaardigheidsniveau vaak niet zo goed kunnen. Is het verschil maken tussen een observatie en een interpreta.
00:15:55 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En het mooie van de vaardigheid is, die kan je trainen.
00:15:58 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Dus Je moet het.
00:15:58 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ook gewoon heel veel doen heel.
00:15:59 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Veel doen, ja, We gaan het hebben over je boek tricky tijden. Ja, Misschien moeten we toch even beginnen bij ja, wat versta je er nou eigenlijk onder? Wat zijn tricky tijden?
00:16:11 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Tricky tijden zijn momenten en periodes waarin we niet meer zo goed weten welke stap we nu moeten gaan zetten.
00:16:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus het zijn transformatieprocessen veranderprocessen waarin we beseffen dat wat We hadden eigenlijk niet meer kan.
00:16:29 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En dat we ook eigenlijk niet zo heel goed weten hoe dat dan vorm te geven en op zulke momenten is. Je zou kunnen zeggen, de waarheid, het verhaal of dat wat je gewoon bent, staat echt fundamenteel ter discussie en.
00:16:41 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat is tricky.
00:16:42 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Oké, gaan we die toch maar even wat verder uitpakken, want de waarheid, dat speelt dus een belangrijke rol.
00:16:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja de waarheid.
00:16:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
In de zin van het verhaal waar we het net over hadden, dus.
00:16:53 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Als ik.
00:16:54 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Zeker weet, Dit is gewoon goed handelen. Dit is mooi en Dit is waar. En Als ik op een gegeven moment van ja, maar wacht even, ik dacht dat dit een goede manier van leiderschap was, Maar het blijkt eigenlijk niet zo te zijn. Of dit product is heel mooi en voegt iets toe, maar blijkt eigenlijk niet zo te zijn. Of ik geloofde hierin. Ik dacht dat dit echt waar was om.
00:17:13 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Doen maar nu blijken er andere methodes of andere dingen die zeggen, nee, Het is eigenlijk helemaal niet waar het de wereld verandert. Nou, dat soort momenten word je teruggeworpen op hele fundamentele vragen en dat zijn behoorlijk zingevende vragen, wat ben ik dan aan het doen of hoe moet ik dat dan aanpakken of wie ben ik dan in een nieuwe context? En en dat bedoel ik met de waarheid, de waarheid is altijd een ja 1 1 1 caleidoscoop van verschillende dingen. Ik geloof niet dat er een is.
00:17:41 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Maar Als je gewoon niet meer weet of de leidraad klopt, Dat is tricky Omdat je dan ik noem dat maar een beetje verdwaald gevoel kan hebben. Ik ben verdwaald in het leven of cultureel verdwaald. Of we weten even niet meer welke kant we op moeten nou. En Als je dat bent, dan ontstaat er over het algemeen machtsstrijd tussen Mensen waar we dan heen moeten. Ruzie Mensen die zeggen dat ze heus wel weten waar we heen moeten en.
00:17:49
Voel.
00:18:06 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Die.
00:18:07 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Mogelijk bullshit verhalen ophangen waar we dan intrappen complexe problemen die te makkelijk worden gemaakt.
00:18:14 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Strijd om wie mag gaan bepalen hoe dan die toekomst eruit ziet en nou ja, Daarom noem ik het tricky tijden.
00:18:21 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja en over die waarheid, en dan dacht ik ook meteen aan die fakes, zeg Maar dat was dan, denk ik 2 3 jaar geleden of zo een ding al dus Dat is niet meer vers van de pers of heet van de naald, maar heeft het daar ook mee te maken? Van ja, want je hebt Natuurlijk ook die ontzettende informatieoorlog hè? Die nu op globaal niveau gevoerd wordt beïnvloeding van.
00:18:45 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Verkiezingen op allerlei manieren proberen Mensen de wereld naar hun hand te zetten door te knoeien met de waarheid of informatie te vervalsen. Is dat ja is dat veel meer dan vroeger of zo of is?
00:18:58 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat een van de elementen dus wat ik voor het boek heb. Het boek gaat niet over AI wat ik erbij zeggen wat Ik heb gedaan. Ik heb op een gegeven moment gekeken van Er zijn In de wereld in Nederland.
00:19:11 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Zoveel crisissen op dit moment. Als ik dat aan Mensen vraag, Je kunt soort crisis bingo doen. Roep Maar de woningcrisis, de klimaatcrisis, de zorgcrisis, de de educatie crisis, de water.
00:19:23 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Misschien niet, maar?
00:19:24 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het is geen gender crisis, maar wat je ziet is dat er veel discussie is over hoe ziet zo’n gender construct daar nou uit? Dat is Dat is, Dat is eigenlijk een verhaal. Vraag het narratief klopt de tweedeling nog wel van man vrouw, maar vanuit die al die crisissen zie je van nou, We zijn in een enorme transformatieprocessen en in die transformatieprocessen. Ze is het dus heel veel veranderingen en antropologen noemen dat liminale.
00:19:47 Jitske Kramer – Tricky Tijden
De tijd en lineariteit Dat is vertaalt zich In de tussentijd van verandering van liemès van grens tussen grenzen in en in die tussentijd van verandering staat alles. Ja los wat heel gaaf is, want Je kunt alle kanten op, maar wat ook heel verdrietig is, want je kan niet meer terug naar hoe Het was of Er is. Er is onduidelijkheid, Er is onzin.
00:20:09 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Overheid maar in die tijd probeer je dus nieuwe verhalen te maken, nieuwe keuzes te maken. Nieuwe invulling van het leven of je bedrijf te doen. En daarin is het heel belangrijk dat we met elkaar feiten delen en dan wordt het extra om dan op je vraag terug te komen. Extra spannend Als we tooling tot onze beschikking hebben, waarin waarin het niet meer duidelijk is wie nou wat heeft gezegd. En als dat gebeurt, dus Als je als mens als individu.
00:20:36 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Geconfronteerd wordt met iemand of context in je leven waarin je gewoon niet meer weet of het waar is of niet. Dat is gekmakend, Dat is beangstigend Omdat je denkt, ik dacht dat dit Het was, maar blijkt toch niet zo te zijn? Hoe werkt het nou eigenlijk? Dus voor een mens is dat beangstigend, is heel ongezond en Als we als groep niet meer weten wat waar is en niet laat staan als samenleving, Dat is gewoon heel ongezond voor de mensheid en Dat is denk ik wel op een aantal vlakken waar we in zitten en dat wordt vergroot door de mogelijkheden.
00:21:08 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Van AI en deepfake en alles wat daarbij komt kijken en daar zijn we als mensheid hebben we.
00:21:15 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Op onze 50.000 jaar daar nog niet zo heel veel ervaring mee op.
00:21:19 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Kunnen doen, dus Dat is extra ingewikkeld of.
00:21:22 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja nou ja, en zeker Als je bedenkt wat het net even over observeren Als je observatie en interpretatie gewoon BAM aan elkaar koppelt, dan denk je Misschien wel, ik herken een deepfake wel, maar je lijf en je hele emotie is. Al lang heeft al lang gereageerd, dus dan wordt het nog belangrijker om los te koppelen. Oké, je ziet iets even checken, wat betekent dat? Wat vind ik ervan emotie kunnen waarnemen en dan door naar dat proces is ingewikkeld, dus voor we het weten trappen we in allerlei onzin.
00:21:52 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Of verspreiden we het?
00:21:54 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Misschien dan even wat Ik vind tot nu toe, dat neem ik jou Natuurlijk op geen enkele manier kwalijk, want het zijn enorme, grote vragen waarmee je bezig bent, Maar het is nog heel abstract en ik probeer het nou juist ook heel concreet en praktisch en toepasbaar te maken voor ondernemers. Dus een vraag die bij mij opkomt is bijvoorbeeld, wat zijn dan volgens jou zekerheden die we vroeger hadden als ondernemer die we nu niet meer hebben?
00:22:22 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Want zo, zo lees ik het ook een beetje van. Ja, We moeten het oude loslaten en we weten nog niet wat het nieuwe wordt, dus maar wat wat wat, wat is er dan veranderd?
00:22:23 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja zo ik snap het kijk.
00:22:26 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja.
00:22:29 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou ja, een van de zekerheden, denk ik die wij dachten te hebben, is dat wij homo economicus zijn.
00:22:36 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Leg uit.
00:22:37 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat wij als mens rationele wezens zijn en keuzes maken en dat de wereld er heel goed aan doet om een voortdurende fixatie op economische groei te hebben.
00:22:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat ligt onder heel veel basissen van onze samenleving, dus de economie moet altijd groeien. Daar zorgen we en en Dat is een idee, dus het boek begint ook, waarbij ik op onderzoek ga van wat is nou eigenlijk? Wat gebeurt er in onze wereld? Hoe kan het dat er zoveel crisissen zijn? Wat is er aan de hand, wat is het onderliggende narratief, wat is het verhaal? Maar aan één van die dingen is dat we met elkaar denken, oké, er moet altijd groei zijn en Ik denk dat de meeste ondernemers daar ook altijd op sturen en dat mag en dat kan.
00:23:17 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Waar we denk ik in een groter verhaal, ja, Dat is wel groter in abstract.
00:23:22 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Tegenaan loop is dat de wereld niet onbegrensd is, dus Als je een onbegrensde kernwaarden centraal staat in een begrensde omgeving als een wereld waar grondstoffen op kunnen gaan, dan gaat op een gegeven moment knellen en de andere is dat wij Mensen ook begrensd zijn. Wij moeten een keer slapen, We gaan een keer dood, dus wij kunnen ook niet oneindig. Nou, Als je daar naar kijkt, dan zie je dat wij een structurele weeffout hebben. Dat is mijn Stella.
00:23:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Waardoor er heel veel burn outs, is heel veel vermoeidheid is uitputting van aarde en mens en en ook her en der wat uitbuiting, want niet Iedereen profiteert evenveel van deze strategie, dus het zijn grote vragen, dus Als je zegt Van ja, oké, maar als dat Het is, Het is wat abstracter, maar kijk dan maar in je eigen context wat dat betekent. En Ik denk dat al die verschillende crisissen en al die vraagstukken waar alle verschillende ondernemers en en organisaties mee te maken hebben, ergens deze grotere bedding, het narratief wat antropologen noemen.
00:24:17 Jitske Kramer – Tricky Tijden
In de.
00:24:22 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Vastlopen dus.
00:24:24 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Een zorgsysteem wat knelt en piept en kraakt aan alle kanten en wat we van we weten. Het kan zo niet verder. Dan moeten we over. Wat is het 15 jaar? Een op de 7 geloof ik Als ik de cijfers goed uit mijn hoofd zegt In de zorg werken ga of een op de 3 geloof ik heel veel gaat niet gebeuren, dus het systeem wat we nu hebben is niet Sustainable kan niet.
00:24:45 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het schoolsysteem veel jongeren past het niet meer en het werkveld zegt vaak ook het past niet meer. Dat piept de kraak, daar vallen Mensen uit het percentage depressie onder jongeren is heel hoog, dus daar moet iets mee. Maar dat betekent ook dat het schoolsysteem Als het gaat om methodieken en boeken zit, een commercieel belang achter. Er zullen ongetwijfeld ondernemers luisteren die daar hun business van hebben. En wat betekent het nou als dat fundamenteel moet wijzigen? Dus Ik denk dat er.
00:25:13 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja je kan per onderneming kijken. Wat is nou het specifieke vraagstuk? En dat moet Iedereen doen. Ik denk dat er een groter vraagstuk is dat we onze maatschappij onze samenleving Misschien wel hebben ingericht op een aantal aannames die nu ter discussie staan. En dan kom je op het punt dat.
00:25:31 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Als.
00:25:32 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Waar ik mee begon, niks betekenis van zichzelf heeft.
00:25:35 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En, We hebben wel die universele vragen en hoe gaan we dat inrichten als nu blijkt dat wat we vroeger dachten dat het wel oké was, nu eigenlijk ook wel wat collateral damage heeft dus even Het is Er is vervuiling, want Er is iets aan de hand, dan moeten we Misschien even terug naar de tekentafel en klopt dan nog wel dat wat ik aan het doen was en dat zijn echt grote vragen. Dus dan kom je bij dingen als landbouw beleid.
00:25:59 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou dan roept daar iemand wat over en amass de vlaggen op de kop en en en de hooibalen In de fik en Mensen die zich vastlijmen op de snelweg en alles wat daar rondom speelt. En Dat is niet Alleen maar een beetje in die sector, Dat is een symptomen van manier wat je eigenlijk op allerlei fronten ziet, Omdat een heel groot basis aanname in ons.
00:26:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja in ons samenlevings denken en in onze organisatie denken, Ik denk echt fundamenteel ter discussie staat en dat maakt dat we in een hele transformatieve tijd leven die niet Alleen kleine veranderingen netjes vraagt, maar maar echt grote vragen, wie zijn we eigenlijk?
00:26:36 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Wie willen We zijn? Waar gaan we heen?
00:26:39 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Heb jij ook antwoorden daarin?
00:26:41 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou voor mezelf, Maar dat is niet mijn rol als antropoloog.
00:26:43 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Oké, maar dan ga ik je als ondernemer aanspreken, want ja, ik, Ik ben nog steeds op zoek naar die vraag van.
00:26:52 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Kijk, ik ging aan op het thema, zeg maar onzekere tijden, dacht ik van ja, dat herken ik. Ik had nou, Ik ben in 2008 begonnen met ondernemen. Dat was tijdens fe of de bankencrisis toen in hypotheekcrisis in Amerika.
00:27:07 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Je kon geen baan vinden, dus Ik denk nou, ik begin maar voor mezelf. Samen met twee vrienden en langzaam dat het bedrijf opgebouwd en op een gegeven moment had ik het best wel goed voor mekaar. Ik had een team op kantoor zitten, Ik had een directie team die het bedrijf runde en ik haalde daar gewoon echt een goed inkomen uit. Dat heeft twee maanden geduurd en toen kwam corona en toen was in 1 keer 70% van de omzet weg. Nou ja, ga.
00:27:36 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Als, en nu ben ik nog steeds een beetje aan het opkrabbelen en bijkomen van die van die crisis. En ondertussen zijn heb je de arbeidsmarkt crisis. Je hebt de oorlog in Oekraïne nu in het Midden Oosten. Het Gezeik nou ja, dus inderdaad ook. Ik heb ook dat gevoel van ja, het een volgt het ander op en het komt allemaal bij elkaar.
00:27:56 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Dus Ik ben een beetje op zoek van.
00:28:02 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
En, Dat is Misschien dat houvast of zo waar jij het dan ook over hebt van maar hoe moet het dan wel? Dus 1 grote vraag aan jou, Omdat je het dan toch macro trends graag bespreekt. Hoe ziet het nieuwe ondernemen eruit?
00:28:17 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Misschien, dus je hoeft geen.
00:28:19 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Schijnt perfect antwoord te zijn.
00:28:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het mooie is kijk wat ik beschrijf is een proces en laat ik het zo zeggen, Ik ga je geen, Ik ga je.
00:28:24 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Geen antwoord hierop geven.
00:28:25 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ook geen begin van een antwoord.
00:28:26 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou als volgt maar, maar kom maar mee.
00:28:28 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
OK ja.
00:28:31 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Kijk, lineariteit is een tussentijd en Dat is een tijd waarin we opnieuw gaan verbeelden hoe de toekomst eruit ziet, wat We willen in zo een tussentijd van chaos is een stip op de Horizon, een plan om daar te komen, een wenkend perspectief en een time.
00:28:46 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Knaps, Dat is wat We willen en dat komt Omdat ons hoofd wil van A naar.
00:28:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
B.
00:28:52 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Alleen, we zitten in een tijd waar we van A naar verder gaan.
00:28:56 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En, Dat is wat anders, dus de manier van plannen en de stapjes die zal anders moeten. Daar zal ik zo wat over zeggen en het eindstation moeten we vormen. Al gaandeweg. Kijk, Als ik een Als ik een nieuwe keuken wil en dan kan het voor mij een ingewikkeld proces zijn. Wat voor keuken en dan moet het beurtjes gebroken worden, maar anderen hebben het dan een keer gedaan en die kunnen mij uitleggen, Je moet het zo doen en dan moet je zoveel tijd en dat kost zoveel geld en wordt altijd duurder dan dat je dacht, nou oké.
00:29:26 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Maar dan is er een concept Als je in grote transformatie zit en Ik denk echt dat we daarin zitten. Corona was een oefening en Maar het gaat door, want Omdat er ergens fundamentele vraagstukken zijn, het klopt niet, denk ik echt. Dat betekent dat we opnieuw moeten kijken en opnieuw moeten definiëren. En We kunnen dus niet zeggen, We gaan van We gaan een stip op de Horizon zette.
00:29:47 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Want die stip we weten niet hoe de toekomst eruit gaat zien en ik, Ik weet het ook niet. Het enige wat we weten is dat we die vanaf nu Samen moeten gaan bouwen, dus een energietransitie. Er zijn Mensen die ideeën hebben hoe dat eruit moet zien, Maar we moeten door en in het boek gebruik ik daarvoor de metafoor verdwalen. Dus Als je verdwaald bent, dan wil je ontzettend graag een wegenkaart en je wil een stip hoe je daar moet komen en hoe lang.
00:30:12 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Buurt, die is er niet, dus voor mij is het een. Is het vergelijkbaar met verdwaald zijn het gevoel van verdwaald zijn, dus ik ging op verdwaald cursus naar Engeland, want Dat is wat antropologen doen. Wij gaan ons dan ja bezighouden. Participatief observeren, kijken wat er gebeurd is, wat gebeurt er nou Als je In de natuur verdwaalt? Dus ik ging naar Tristan gully is een natural new.
00:30:35 Jitske Kramer – Tricky Tijden
In Engeland is Hij is gespecialiseerd hoe je de weg terugvindt In de natuur Zonder tooling. Nou dus Als je die metafoor doorpakt, wat moet je dan doen? Nou, ik dan ging daarheen. Het bleek dat ik heel goed was in verdwalen en dat de weg terugvinden. Nog een ander verhaal is, maar je wil dan heel graag een stip op de Horizon en een routekaart, maar die heb je dus niet het enige wat je weet is ja je, je weet gewoon niet waar je bent en wat Tristan zei is dat groepjes Mensen of Mensen die verdwalen In de natuur en die niet accepteren dat ze verdwaald zijn, die gaan dood.
00:31:09 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat is eigenlijk vergelijkbaar Als je in het leven verdwaald bent. Je bent verdwaald in een relatie. Je bent verdwaald in een business plan wat niet meer werkt en je accepteert niet dan, dan gaat het dus niet. Dus de eerste stap is accepteren, Maar dat is ook meteen lastige, want dat betekent dat je, zoals Tristan zegt, de dood In de ogen moet kijken Omdat je op dat moment weet, Ik weet, Ik weet niet waar Ik ben en Ik weet niet waar ik heen moet. En Als je dan daar nog bij bedenkt en Ik weet ook dat ik niet meer terug kan waar ik wist dat het, want daar is het niet meer goed, dan moet je door.
00:31:40 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ik vind dat een vrij praktische tip, dus tip een is zie en en en dan hadden we het over kun je echt zien wat Er is of Alleen maar je oordelen. Dus de rauwe werkelijkheid onder ogen komen. En wat betekent dat dan echt? En dat echt even ja, ik zeg wel proeven, dus ik Als ik dan een berichtje op het nieuws hoor waarbij het binnen nu en afzienbare tijd hebben wij in Nederland problemen met drinkwater toevoer.
00:32:09 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou, daar heb ik met mijn bedrijf niet direct mee te maken, maar heel veel luisteraars mogelijk op de ene manier wel Omdat water een belangrijk onderdeel is.
00:32:18 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Als ik dat bericht even proef en Ik denk dan aan de woorden van Tristan, moeten we Misschien accepteren dat we een vorm van verdwaald zijn. En hij zegt Van ja, vervolgens of hij niet Alleen. Ik heb ook survivalgids en gelezen. En wat moet je doen?
00:32:33 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het eerste wat Mensen dan vervolgens ruzie maken, ja, maar als jij nou dit of jij had gewoon dat die groepjes gaan ook dood.
00:32:41 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En vervolgens.
00:32:42 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Is er altijd wel iemand in een groepje zegt joh, Maar ik weet, Ik weet gewoon wel hoe het moet. We moeten gewoon een beetje zo. Nou, Dat is vaak niet waar en Mensen die die geen gaan volgen, die gaan ook dood, dus dus Ik vind die metafoor, dus Het is niet een. Ik heb geen praktische oplossing In de zin van. Ik heb een stip op de Horizon voor je en dan weet je hoe je waar je naartoe moet lopen. Het is veel meer een proces, hoe kom je hoe navigeer je?
00:33:08 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Door ingewikkelde onzekere tijden en waar vind je je? Houvast nou, Als je dat weer vergelijkt met die antropologie in die cultuur vorming en snapt hoe Mensen culturen vormen, dan weet je, oké, oké, blijkbaar. Een oud antwoord doet het niet meer. Hoe vind ik een nieuw antwoord door de feiten onder ogen te komen door met elkaar te gaan kijken, door interactie en besluitvorming? Want Dat is waar. Die cultuur vorming zit, dus het hele praktische is oké, accepteren waar je?
00:33:36 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Bent.
00:33:37 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Wat ik ook nog een hele mooie vond, is dat Tristan zei. het Britse leger heeft op dat moment een prachtig protocol, namelijk dat je een kopje thee moet zetten. Moest ik ontzettend lachen. Ik denk, hoe Brits wil je het hebben? Cup of Tea, Maar dat betekent, Je moet hout sprokkelen, vuur maken, water vinden en Als je dat doet In de natuur Als je verdwaald bent ben je de eerste 7 dagen veilig eten komt wel plus je hebt warmte je zit aan het vuur je hebt.
00:33:48
Hij moet twee.
00:34:03 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Hoop ik dat iemand een theezakje bij je hebt, maar je hebt een kop water en je zegt en nu en dan heb je het gesprek. Ik ben met Korps Mariniers op pad gegaan om te snappen. Wat moet je doen als leider in zulke reuring en en en daar ook je maakt een plan. Ik ben mee geweest om pampers te bevrijden, althans een oefening. Je maakt een plan en dat moet je los kunnen Laten Als je aan je plan vasthoudt In de situatie is veranderd in een gevechtssituaties, dan ga je dood.
00:34:34 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus Ik denk wat heel erg nodig is om te navigeren door onzekere tijden.
00:34:40 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Zijn dit soort dingen en en Het is een soort van. Het spijt me dat ik geen stappenplannetje heb.
00:34:47 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Nou ik.
00:34:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Want het?
00:34:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Is.
00:34:51 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het is opnieuw zoeken, waar moeten we heen? En Ik denk dat een van de gevaren, want in het boek beschrijf ik de gevaren van deze tijd Waarom het zo tricky is dat we te snel een stip plakken, want dan voelt het heel erg lekker, maar Als je Het is een, Het is een andersom beweging, dus We zijn gewend om van A naar B te gaan en dat noem ik dan connecting the dots een dot neer te zetten. Plannetje te maken daar te lopen dat te monitoren, Dat is hoe we.
00:35:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dingen doen, Dat is bij relatief eenvoudige veranderingen, zoals een keuken plaatsen moet je dat zo doen. Maar bij grote transformatieve vragen kan dat niet en dan is het veel meer Walking the Lines dus Je moet gaan lopen Als je verdwaald bent. Je moet een kaart gaan maken en die maak je niet Alleen door aan het vuurtje te zitten met een kopje thee en te kijken, maar door erop uit te gaan door te proberen door wegen te bewandelen en dan loop je een stuk en denk ja, dit loopt dood, dan moet je stoppen en die zegt ja, Maar we zijn nu al een week aan het lopen.
00:35:46
Ja.
00:35:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja nee, maar hij loopt dood en weer terug naar de base en weer goed monitoren en weer door.
00:35:55 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat vraagt heel veel Energy om goed te kijken, te durven uit te spreken, echte gesprekken te voeren. En ik moet daar wel bij aan denken Als je zo’n crisistijd beschrijft, zoals tijdens corona, die heb ik als mijn onderneming ook meegemaakt. Wij spreken en geven trainingen. Nou, die zijn hele business kwam plat te liggen.
00:36:16 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het deed mij wel weer ook weer heel erg denken aan de startup Energy die je hebt wanneer je start. Oké, alles kan weer. Er kunnen heel veel dingen niet. Dat klopt, maar daarmee de konden er ook dingen wel die voorheen niet voor mogelijk hadden gehouden. Nou en, en die Energy heb je nodig en en tegelijkertijd ook de het verdriet om wat er niet meer was. De rouw die daarbij komt kijken en daarmee zijn we gewoon emotionele wezens die echt meer zijn dan homo economicus, maar die een verhaal nodig hebben die een geloof nodig hebben.
00:36:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Die moeten uithuilen.
00:36:49 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Lachen die irrationele beslissingen nemen, Dat is wat ons mens maakt en die we een verhaal nodig hebben en.
00:36:59 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja, Ik denk dat Als we dat met elkaar vinden, dan dan komen we wel door die verandering heen moeten Alleen niet in allerlei bullshit trappen.
00:37:07 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
En wat voor bullshit is er dan volgens jou ook voor ondernemers? Wat zijn dingen waar ondernemers dan volgens jou instincten gedachten die niet kloppen of.
00:37:16 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Iets aannames zoals dingen zijn gegaan, dus is het echt zo? Is dat nog steeds zo?
00:37:24 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Aannames over nou ja, de grotere macro vraagstukken Als het drinkwater, landbouwbeleid en dat soort dingen hebben we bepaalde manier gelooft in hoe dingen moeten, blijkt niet meer zo te zijn onderwijssysteem. Zo hebben we het altijd gedaan. Is Misschien niet, dus Dat is de bullshit. Terugwerkende kant is van ja, ooit heeft het prachtig gewerkt, maar nu niet meer. We moeten nu iets anders doen en de andere bullshit is mense.
00:37:44 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Die die dingen beloven die gewoon niet. Waar zijn die hele complexe vraagstukken te versimpelen en daar prachtige beloftes aan plakken of Mensen die zeggen, het ligt allemaal in hun dus de prachtige zondebok dynamiek. Nou, Als ik dit zo noem en zo een rijtje op, dan zie je dat In de politiek Natuurlijk op allerlei manieren terug, maar ook in boardrooms. Dus Ik denk dat het een echte transformatie tijd vraagt dat we.
00:38:12 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Echte waarachtige, eerlijke gesprekken voeren en elke keer Als je voor jezelf of voor anderen je eigen handelen of je eigen product of iets net iets teveel Sugar code niet niet het beetje Dat is leuk, beetje CV oppoetsen, prima.
00:38:26 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Bende procent erbovenop.
00:38:28 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Maar Maar dat je eigenlijk weet. Ja, wat ben je dan aan het doen?
00:38:33 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dus Het is een tijd die echt vraagt, dat denk ik over over zingeving over wat is mijn toegevoegde waarde? Ik denk dat dat een vraag van alle tijden is, maar zeker in een tijd waarin we nieuwe wegen aan het zoeken zijn.
00:38:44 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja ga even iets proberen onder woorden te brengen, want toen je aan het vertellen was over dat dat lineaire model dat werkt dan eigenlijk niet meer van Van A naar B nou, Ik had eerder een gesprek met de ondernemer, dat ging juist over hè? De stip op de Horizon, wat zijn de stappen en allemaal voorspelbaarheid? Controle je weet waar je naartoe gaat.
00:39:09 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Maar.
00:39:12 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Hoe moet je dan een bedrijf bouwen? Ik bedoel, je hebt toch ook een doel nodig en Je moet toch ook ja, dat zijn allemaal aannames, dat weet ik wel, maar je kan niet, zeg maar van vanuit het niets even een bedrijfje oprichten en dan weer stoppen en weer wat anders gaan doen. En dus zeg maar, soms kost het gewoon tijd om om iets op te bouwen en wat ik eraan wil koppelen is ook dat net zoals je uitstervende beroepen hebt, hè? Vroeger had je de lantaarnopsteker en daar weet ik veel wat en.
00:39:42 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Nou, die zijn allemaal uitgestorven. Die beroepen. Er gaan nog veel meer beroepen uitsterven, maar Er zijn ook bedrijfstakken die massaal aan het omvallen zijn. En Ik had een podcast interview met Aragorn Meulendijks ik wanneer je hem kent, maar hij zit, Hij is futurist. Hij zit ook in die AI hoek bijvoorbeeld. Hij zegt, ja, daar gaan ook enorme.
00:40:02 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Bijvoorbeeld marketingbedrijven die gaan gewoon verdwijnen. Er gaan uitzendbureaus gaan verdwijnen, dus stel, je bent een ondernemer.
00:40:13 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
En je zit in zo’n bedrijf waarvan je denkt, ja, Ik weet niet of het over 10 jaar nog bestaat. Wat?
00:40:17 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Moet je dan doen. Nou al in mijn woordenboek, allereerst bedenk hoe erg je voor het waard bent en Als het echt zo is in het en de oude route is doodlopend, ja, dan moet je onder ogen komen en daarna gaan handelen.
00:40:31 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Dus je kop uit het zand te halen, want daar worden echt.
00:40:33 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja beest In de bek kijken en Dat is niet leuk, Het is helemaal.
00:40:37 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Niet leuk, want dan ben je, dus Laten we zeggen, je bent 52. Je hebt je hele leven. Ik ken iemand die is dan bijvoorbeeld denk ik, nou ja, weet ik veel rond die leeftijd. Die heeft een onderzoeksbureau.
00:40:50 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Terwijl Ik denk? Ja.
00:40:51 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Sorry, Maar dat bestaat gaan over 10 jaar waarschijnlijk niet meer, dus hoe ga je?
00:40:54 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Er is heel veel.
00:40:54 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Daar dan mee om heel veel kopjes deed drinken en en dus Het is helemaal niet zon. Leuke boodschap Als ik terug ga naar lina aliteit, waarmee begonnen de tussentijd van veranderen.
00:41:05 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Vanuit de antropologie weten we begin 1900 beschreven door Arnold van Gennep dat Mensen als ze door transformatieprocessen heen gaan 3 fases doormaken en de eerste fase is separatie fase. De tweede fase noemen we lineariteit tussentijd en de derde fase is integratiefase en dit doen we als individu door transformaties als groep, maar ook als samenlev.
00:41:27 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En, je zou kunnen zeggen, de natuur, Maar dat betekent dat.
00:41:31 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat Als je een verandering doormaakt en nogmaals een kleine verandering kan je best van A naar B, maar die grote dingen en laat ik hem dan zo vertellen naar aanleiding van op het individu niveau mijn eigen ervaring? Ik ben ooit 15 jaar geleden heel ziek geweest. Mijn lijf deed het niet, ik viel uit. Ik wist niet wat er aan de hand was. Dat is, zou ik zeggen, een separatie fase dat wat was? Dat was niet meer.
00:41:57 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Op dat moment wilde ik heel graag een stip op de Horizon en een plan in een wenkend perspectief, Maar dat was er niet en ik wist niet wat er met me aan de hand was en ik wist ook niet hoe erg Het was en of het ooit nog goed zou komen. Dus je komt thuis zit in je.
00:42:07 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Er valt een identiteit weg, wie ben ik nog Zonder mijn werk? Dan kom je in die tussentijd en die tussentijd.
00:42:15 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Heb je eigenlijk een aantal soorten leiderschap nodig. In mijn geval. Ik had iemand nodig die mijn structuur hielp brengen, dus je gaat nu eten slapen. Gewoon dat kon ik ook niet.
00:42:23 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Meer zo goed.
00:42:25 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Maar ik had ook leiderschap nodig op, maar Waarom ik en wat betekent dit dan en wie ben ik dan? En Het is ook de tijd waarin je vrienden verliest en vrienden krijg.
00:42:35 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En waarin je?
00:42:36 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Mijn lijf was een aanleiding, Maar ik om me heen keek je van wie had ooit bedacht dat dit een goed huis was om in te gaan wonen? Je gaat ook naar je partner kijken, wie ben je eigenlijk en wie ben ik eigenlijk? Dus Het is een transformerende tijd en in die tussentijd, Dat is waar het gebeurt en die tussentijd heb je dus wel degelijk die structuur nodig en dan en een soort van houvast, Maar dat.
00:42:56 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Zijn.
00:42:57 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Stappen die op dat moment belangrijk zijn en die zin gevende transformerende vragen en op een gegeven moment gelukkig werd ik beter voor de Iedereen die nu nadenkt. Wat zou ze hebben gehad?
00:43:08 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Mijn schildklier doet het niet en daar word je heel ziek van. Ik in ieder.
00:43:12 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En op een gegeven moment was er duidelijk wat aan de hand was en dan kan je gaan integreren. Wij noemen dat ook integratietrajecten wat je doet in die integratietraject je krabbelt op en je gaat eigenlijk de lessen die je hebt geleerd in die tussentijd. Die ga je integreren in het nieuwe leven en dat betekent Als je dan hebt besloten. Ik woon op de verkeerde plek.
00:43:33 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En je handelt daar niet naar, dan kan je nog 20 jaar met.
00:43:37 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ah ja frustratie op die plek blijven wonen of Je moet verhuizen of je gaat bij je partner weg of je whatever. Nou, Waarom ik dit vertel dus ook voor ondernemers.
00:43:38
De praat.
00:43:49 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Als ze iets anders moet, durf je de separatie fase in te gaan. Durf je te zeggen, oké, maar dit gaat dus anders. We gaan dat binnen 5 jaar afbouwen. 10 jaar i don’t know of oh, het hoeft eigenlijk niet alles Alleen, Maar dat in het product of whatever maar durf je te zeggen, dit moet stoppen en dat vraagt om afscheidsrituelen. En dan zijn Mensen boos en verdriet. Je gaat niet meteen een kick off doen, dat doen we, Dat is fout. Dus ja, gaan we kick off sessie doen, gaat alles anders. Nee, We moeten eerst.
00:44:16 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Moeten eerst afscheid nemen en dan heb je die fase waarin je zegt, oké, maar hoe gaan we dat dan doen? En zo, een tussentijd kan al ontstaan wanneer je een nieuw klantsysteem gaat invoeren Omdat je bij elk knopje denkt, hoe werkt dit nou in godesnaam? Maar dat is nog een behoorlijk van A naar B traject, dus ze zijn grotere dingen van.
00:44:33 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Hem maar hoe?
00:44:34 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Hoe moet ik dan Als ik dit niet meer ga doen, hoe moet ik dan mijn leven inrichten? Wat betekent dat dan nou? En dan heb je dus en die structuur nodig en die die begeleiding op die het verhaal opnieuw bouwen en op gegeven moment maak je keuzes.
00:44:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En dan sluit je eigenlijk die waanzinnige tijd af, waarin alles kan doordat je herkes gaat maken en Dat is implementeren en Dat is gaande en dan ziet de wereld er langzaam anders uit. Nou en, in die tussentijd heb je dus aan de ene kant die startup Energy van. Het is heel gaaf, maar ook het verdriet.
00:45:05 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En, en Dat is waar we in zitten.
00:45:06 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja Maar dat.
00:45:07 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja, daar is denk ik voor heel veel ondernemers geen ruimte voor. Althans Als ik Als ik dat op mezelf toepas, denk ik ja, ik moet altijd sterk zijn.
00:45:16 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
En Als ik echt naar mijn gevoel ga, dan dan, dan heb ik echt best regelmatig, verdriet, teleurstelling en afwijzing, al die dingen Alleen en dat vind ik het trieste aan ondernemen. Soms dat je ja toch een beetje er Alleen voor staat voor je gevoel of dat je altijd maar je beste kant moet Laten zien en.
00:45:34 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ik herken het ik ik ook als ondernemer en de vraag is of dat verhaal nog houdbaar is dat we altijd maar sterk moeten zijn. En dus Dat is de andere kant. Dus hebben we bedacht ik voor mijn werk reis ik hè? Dus Ik was ook bij de ramp nami, Dat is een groep in India.
00:45:51 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Kan ik heel veel over vertellen doe ik nu niet, maar die hebben onder andere dat ze heel veel chanté. Het is een groep die die die die van oorsprong bij het lage kastensysteem hoorde een touch table hebben, community gevormd en een van hun rituelen is chant dus dat je bepaalde gebeden opzegt. En daar gaan ze door verschillende emoties heen. Ik heb daar een meegedaan. Docuserie zijn we erover aan het maken en Waarom ik het zeg, is dat daar.
00:46:16 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Zij zeiden van Als we met de hele groep door emoties heen gaan, heb je, heb je blijdschap en, maar ook de emotie, eenzaamheid. En daar werd gezegd, zodra we dat doen, zei een dame. Daar zit het grootste gevoel van verbinding en en Ik denk echt oprecht dat we.
00:46:34 Jitske Kramer – Tricky Tijden
In die.
00:46:36 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Grote verander transformatie, crisistijden.
00:46:41 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ook en juist als ondernemers moeten zeggen, Ik weet het even niet, I am last.
00:46:48 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En ik en in plaats van?
00:46:49 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja, Ik weet het wel of Je moet gewoon dit doen. Nou, dat moet ook, want anders Als je los bent Toen ik zo ziek was. Toen had ik een coach en therapeut, John Cassian en die zei, You at the Place where you Souls been build you go billed.
00:47:06 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Je bent op de plek waar je ziel wordt gebouwd, gaat bouwen. Ik zei, ja, leuk Ma.
00:47:10 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Hoe zij gaat de bank liggen, dekentje over je hoofd. Je weet wel wanneer.
00:47:14 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Het klaar is.
00:47:15 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Nou, dan moet je niet je hele leven doen, maar een dagje op de bank en daar. Het is ook waar. En Dat is, Dat is een.
00:47:22 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Soort.
00:47:23 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Denk ik gekke dubbeling door die tijd wel te pakken en en niet maanden, maar gewoon een dag of dat je zegt, wij gaan in ons ons bedrijf nu we weten dat dit niet meer kan. We gaan een maand lang we betaïne boxen. Een maand lang mogen we met het dekentje liggen of kopje thee drinken.
00:47:43 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Een maand lang mogen we het niet weten.
00:47:45 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Gewoon niet mogen Alleen vragen stellen, mogen twijfelen, we mogen boos zijn verdrietig, Maar we weten het gewoon niet of een week of een dag maakt niet uit. En daarna gaan we kijken, oké, wat gaan we doen? En dan dan creëer je zo’n liminale tijd waarin het gewoon allemaal even mag zijn. En ik hoor je Als je zegt, Wij hebben daar geen tijd voor dat dat snap ik en ik zit ook in die rat race van de samenleving en tegelijkertijd.
00:48:11 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dit is hoe Mensen transformeren en dan is de volgende vraag voor Iedereen die zegt Van ja, Maar ik heb daar geen tijd voor, en hoe gaat het nu?
00:48:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En de meeste zegt ja niet zo goed, nee, Omdat je er geen tijd voor pakt het. Je kunt niet het wezen van de Mensen overslaan Omdat een bulletpoint meeting lekkerder is.
00:48:29 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dit is gewoon wat We moeten doen.
00:48:32 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Ja, ik hoor je, en Ik denk ook van, Je moet het sowieso deels in je eentje doormaken, net zo net zoals je Alleen geboren wordt en ook ooit Alleen weer dood zult gaan. Er zijn dingen die.
00:48:46 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Die komen bij jou, zeg maar, en en daarnaast haal ik ook wel uit jouw verhaal van zoek nou niet zoek hulp, maar zoeken.
00:48:46 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja.
00:48:53 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Ja, Je kunt dit niet.
00:48:53 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Doe, probeer het niet Alleen te doen als jij in je eentje verdwaald bent in een natuur, dan is het toch slim om bij die groep te komen.
00:48:58
Ik.
00:48:58 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Kan niet, dus wat je ziet in in samenleving het tribale samenlevingen waar Mensen soort transformaties heen gaan, die processen van liminale liteit die tussentijd die hebben heel specifiek leiderschap nodig. Dat is liminaat leiderschap wordt het genoemd of noem ik het liminaat leiderschap? En dat betekent dat.
00:49:17 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Een liminale leider.
00:49:19 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Een as nou, oké, laat ik het vertalen.
00:49:21 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Naar.
00:49:22 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Een dorp en en daar ga je door een initiatie rieten of door 1 grote transformatie the chief de leider die is super belangrijk. Die is er voor verantwoordelijk om de lessen die je leert in die tussentijd te vertalen naar de toekomst. Die is ook verantwoordelijk om te zien dat er tijd nodig is voor die tussentijd, maar die is niet de leider van die tussentijd. De leider van de tussentijd is de de Master of sermon by, dat zijn traditioneel gezien de sjamanen. De sjamanen kunnen namelijk de ziel helpen bouwen.
00:49:51 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Sjamanen zijn van de zingeving, die hebben con.
00:49:53 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Met de voorouders met de spirits. Wij noemen het allemaal vaag in een bedrijfshal, Maar dat is dan de missie en de visie en het DNA van de organisatie. Dat is dat dat vage ongrijpbare. Dat is dat brand verhaal. Nou en die en wij noemen dat geen sjamanen wij noemen dat ja Mensen van de tussentijd zijn coaches, consultants, Mensen die nieuwe ideeën, de creatives die hebben dat die verbeeldingskracht nodig. Die zijn de leiders van die tussentijd, dus wat je nodig hebt als chief als.
00:50:24 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Leider een CEO als maakt niet uit. Die moet je zorgen dat er iemand staat die dat proces heel goed kan begeleiden.
00:50:30 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En, Dat is vaak niet dezelfde persoon, heel soms wel vaak, helemaal niet Omdat.
00:50:35 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Die rol vaak ook in tegenspraak, is met wat de leider als belang heeft, want die leider wil voortgang. Die wil wel verandering, maar niet te erg. Nou, dan hebben we daarbij nog een archetypische rol die wij in het Westen hebben bedacht. Dat is de manager.
00:50:50 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En de manager tribale samenleving kennen dat niet als archetype.
00:50:54 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Wij wel. Waarom?
00:50:55 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Omdat de manager als archetypische rol heeft behoud van wat We hebben. Dus de de is de de beschermer van de Van de gevestigde.
00:51:04 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En die vindt elke verandering archetypisch gezien lelijk, want Dat is niet efficiënt dat dat leidt af van de doelen en noem maar op het probleem is dat we te weinig leiders hebben. Veel te veel managers die In de weg lopen bij dit soort veranderprocessen en echt te weinig magiërs die dit kunnen gaan begeleiden. Dus Als je naar je eigen organisatie kijkt, heb je dan en dan kan je naar poppetjes kijken naar Mensen? Maar archetypen zijn energieën. Heb je de Energy van de manager super centraal staan?
00:51:35 Jitske Kramer – Tricky Tijden
En op veel plekken staat die centraal Waarom? Omdat we In de komen bij dat waar ik mee begon. De homo economicus en de de groei centraal bestaan Als je als als grootste droom hebt economische groei, dan zet je tuurlijk de manager centraal, want die maakt het super efficiënt en en daar is niks mis mee. Dat mag maar Als je groter gaat veranderen, dan loopt ie In de weg. Dus dan zeg ga jij even iets anders managen? Wij gaan ondertussen, kijk.
00:51:58 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Wat hier nodig is en We gaan uitproberen en We gaan kijken en We gaan verbeelden en We gaan dromen en en emoties voelen. Nou en, en Dat is op de meeste plekken in organisaties heeft dat weinig plek en en Dat is denk ik een van de fundamentele problemen. En daarmee weet ik dat Als ik op het podium sta of met ondernemers spreek en mogelijk Mensen die ook luisteren zeggen, Dat is wel vaag gelul.
00:52:25 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Wat een beetje whisky worsley en en die snapt het niet. Het is naïef. Krijg je ook idealist?
00:52:32 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dat mag allemaal mag je me allemaal vinden. Het enige waar ik op wil prikken en en en uitdagen.
00:52:41 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Is de aanname dat dat dat daar geen plek voor zou zijn en in al onze back to back to back to back meetings en al onze powerpoints in al onze bulletpoint.
00:52:53 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Daar en in al ons zoeken naar de mens centraal zetten, want Dat is bijna in elke organisatie. En ja, dat komt denk ik. Omdat het grotere verhaal de mens wat uit beeld heeft gebracht en de productiviteit bovenop heeft gesteld. En ja, hoor ik nu Mensen apparaten. Ja, maar je snapt toch wel dat ik mijn omzet moet halen in productiviteit in mijn cijfers en mijn kwartaalcijfers snap ik allemaal. Ben ook ondernemer.
00:53:18 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Maar Als de balans zoek is.
00:53:21 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dan moeten we Misschien het beest In de bek kijken en zeggen, wacht even, We zijn een beetje verdwaald Misschien. En hoe gaan we dat anders doen? En Als je dat bent?
00:53:31 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Dan kan ik het niet mooier maken dan Het is dan vanuit die antropologie weet ik ja, dan heb je die fases van separatie van afscheid van lineariteit en integratie nodig. En dat kan je Alleen maar voorspel.
00:53:43 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Versnellen.
00:53:44 Jitske Kramer – Tricky Tijden
Door echte gesprekken door overgangsrituelen. Dat is wat wij Mensen als homo sapiens zo veranderen we dat hebben we nou eenmaal nodig. Dan kan je dat past niet altijd in een spreadsheet.
00:53:57 Ondernemerspodcast host Gerhard te Velde
Mooi advies uit hieraan. Dankjewel alsjeblieft.