Aflevering 282 – Kernwaarden als groeimotor voor je bedrijf – Arthur Bassant van culinair platform Heerlijk.nl

Direct luisteren naar deze podcast

 

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Arthur Bassant is oprichter van Heerlijk.nl, een platform waar toprestaurants en food addicts bij elkaar komen. Met heerlijk.nl realiseert Arthur, samen met zijn team, honderdduizenden reserveringen per jaar. In deze aflevering hebben we het over de vraag hoe Arthur zijn bedrijf heeft laten groeien door kernwaarden centraal te stellen.

Hoe vertaal je persoonlijke kernwaarden naar bedrijfskernwaarden, wat zijn de kernwaarden van heerlijk.nl, hoe implementeer je kernwaarden in je bedrijf en hoe selecteer je teamleden op basis van kernwaarden?

In deze aflevering

  • Introductie van Arthur
  • Hoe Arthur met ondernemen begon in 2007
  • Belangrijke beginnersfouten als ondernemer
  • Deal met Visacard en Mastercard
  • Wat voor type ondernemer is Arthur
  • Mensen ontslaan & laten gaan
  • Een bijzondere ontmoeting op Bonaire
  • Arthur’s deelname aan de EO Accelerator
  • Het groeiwiel van Verne Harnish
  • Wat zijn kernwaarden?
  • Hoe kies je jouw top 5 kernwaarden?
  • Kernwaarden en fase van je ondernemerschap
  • Je kernwaarden laten leven
  • Wat leveren kernwaarden op?
  • Mensen aannemen o.b.v. je kernwaarden
  • Waar begin je met kernwaarden?
  • Je bedrijf verkoopbaar maken door kernwaarden
  • Arthur’s e-mail aan alle ondernemers op aarde

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met Arthur: Voeg hem hier toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/arthur-bassant-03b6712/

Link naar de website van Heerlijk: https://www.heerlijk.nl/

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Transcriptie

00:00 welkom bij Groeivoer

00:00:00 Arthur Bassant

Zo’n cliché is uitspraak van Haye slowly fire quickly wil Iedereen maakt iedere keer dezelfde fout en je komt in dat moment. En dan zegt bijvoorbeeld mijn rechterhand van, ja, maar Arthur, we zouden toch volgens de We hebben dat toch afgesproken. Het begint bij people, Zonder Mensen kan je niks, krijg je executie kan je denken aan rollen en verantwoordelijkheden, hoe doe je die daarin? En dat moet vertalen in cash. En Als je weer cash hebt, kan je wel onderaan beginnen. Begin je met People 2020 toen corona uitbrak januari februari, hadden we nog nooit zoveel omzet. Iedere maand was record op record en toen in 2019 was de Magic weg.

00:00:31 Arthur Bassant

Het was over.

00:00:33

Luister je nou even?

00:00:35 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is Arthur Bassant, oprichter van heerlijk.nl, een platform waar toprestaurants en food addicts bij elkaar komen met heerlijk.nl realiseert Arthur Samen met zijn team 100.000 en reserveringen per jaar. Het is een serieus bedrijf.

00:00:52 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En in deze aflevering hebben we het over de vraag hoe Arthur zijn bedrijf heeft Laten groeien met kernwaarden, dus We gaan het hebben over kernwaarden als motor voor groei.

00:01:01 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En ja van harte welkom bij de podcast harte.

00:01:03 Arthur Bassant

Starten dankjewel, ja, ben benieuwd wat er.

00:01:06 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Gaat komen, We gaan een mooi gesprek hebben en.

00:01:10 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Zoals wel vaker de laatste tijd bij groeivoer stel ik een onderwerp centraal, Maar we beginnen toch ook even bij jouw ondernemersverhaal om te begrijpen? Ja, naar wie iemand luistert of kijkt, dus wil je kort vertellen hoe je begonnen bent met de ondernemen en waar je nu staat in in vogelvlucht.

00:01:30 Arthur Bassant

Dan gaan we terug naar het 2007. Een tijd geleden daarvoor had ik wel wat kleinere andere bedrijfjes, want Ik was altijd wel eigenlijk bezig.

00:01:41 Arthur Bassant

Dat varieerde. Ik heb ook zoveel mijn gekke bedrijfje was dat ik vliegtuig buckets. Dat is mijn eerste bedrijven. Die kocht ik op, want dat vond ik tof om met jeans staan, dus ik ging naar fokker bellen en toen heb ik.

00:01:52 Arthur Bassant

Tweedehands buckets op gekocht het.

00:01:53 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Zijn van die riemen waarmee je vastzet, of.

00:01:55 Arthur Bassant

Ja, en daar heb ik toen de fabrikant die die hier riemen maakte, heb ik opgezocht.

00:02:01 Arthur Bassant

En, die verkocht ik dan aan trendy winkels in Nederland, dus daar had je me. Dan weet ik een paarse of een blauwe of een lege groene, maar met zo gebruikt puk het pok bucket met een nummering erop. Nou ja, dat ging best wel goed. Stel zo erg, dat daar kon ik waar ik altijd goed in was, was wel de media daarin bij betrekken, dus ik stond van de Elsevier tot aan In de In de Squeezz Squeezes en homo blad, Dat is heel divers, maar wel gelijk veel veel aandacht voor en dat ja, dat vond ik.

00:02:31 Arthur Bassant

Vlucht nou ja, maar opleidingen afgemaakt.

00:02:36 Arthur Bassant

Toen nog een een tussenpauze een andere eventjes aan gevraagd als een op mijn 24e als menzing, director van een bedrijf wat een start up met 4 5 verschillende producten met heel veel plezier gedaan. En Ik was Alleen tijdens mijn studie. Ik heb de Haarlem Business School gedaan, kwam ik in aanraking met Haarlem culinair en dat vond ik zo ontzettend leuk, want ik kwam erachter.

00:03:02 Arthur Bassant

Ja eten verbindt, en dat zie ik nog steeds zo, weet je wel? Ik bedoel, eigenlijk is het het het onderwerp waar Misschien wel het meeste over gesproken wordt. Mensen zeggen vaak, Iedereen heeft een mening over voetbal, maar eigenlijk over eten en dat evenement. Dat werd tijdens mijn studententijd we ons gewoon gezellig. Later werd er ook gezegd dat je er goed kon netwerken, maar hoe komt dat? Iedereen kon praten over eten, wat heb jij, wat heb ik en maar ja, dat vond ik altijd heel leuk en dat heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden, was heel groot evenement Vierdaagse, maar in Rotterdam was er niet zoiets, want Ik was toen weer teruggegaan.

00:03:34 Arthur Bassant

Rotterdam en.

00:03:37 Arthur Bassant

Toen dacht ik, ja, dat moet ik in Rotterdam gaan neerzetten. Ik wilde het. Rotterdam is Natuurlijk wel een bijzondere stad, dus Ik wilde het wel betaald doen en wij waren eigenlijk het eerste betaalde culinaire evenement van Nederland.

00:03:49 Arthur Bassant

Dat idee had ik in juni en toen heb ik een kleine presentatie gemaakt en ben toen daar 3 verschillende restaurants gegaan. Van nou, Ik wil.

00:04:01 Arthur Bassant

Het zo aanpakken?

00:04:02 Arthur Bassant

Met deze marketing erbij, want voor voor mij is marketing altijd heel erg belangrijk.

00:04:07 Arthur Bassant

En ja, toen zijn we dat gaan uitvoeren. Toen stond er 3 maanden later een evenement op de in Rotterdam op de Parklaan. Waar denk ik wel? De betere restaurants van Rotterdam stond tussen de 12 en 15. Restaurants deden we meerdere jaren gedaan en Mensen konden daar kennismaken met die top keukens. Gerechtjes 7 50 tot Max 12 50 ja en wijn, nou ja, In de eerste avond ging dat zo verschrikkelijk goed dat er eigenlijk binnen no time waren bij 3 restaurants.

00:04:40 Arthur Bassant

Die ja, die hadden geen of die hadden nog maar 3 restaurants eten van de 15.

00:04:46 Arthur Bassant

Dus Ik denk, oh, Ik ga onderaan doorgaan mijn eigen succes. En ja hoor, de eerste Mensen gingen klagen, klagen, klagen en ik, oh, ik stond daar bij die kassa, want ik vroeg Iedereen aan entreegeld, 7,5 euro of iets, hè? Dus ik al die Mensen die liepen te klagen hun entreegeld terug gegeven. Van ja, ze kwamen voor een voet event, maar er was geen voet meer, dus ik dacht, nou, ik dacht echt mijn eerste dag mijn eerste echt grote project. Ik denk Ik ga, Ik ga, nu al heb ik het helemaal verpest.

00:05:12 Arthur Bassant

Maar daar zit gelijk. De ondernemerslessen, weet je wel die klagers en ik zie het nu ook terug met reviews. Dat zijn er maar een paar en de grote groep heeft het veel gezelliger en zeker op dat evenement, want die Mensen die ja het eten was Misschien op, Maar dat was des te meer wijn, dus Iedereen ik liep terug op een.

00:05:31 Arthur Bassant

Gegeven moment het terrein gezellig, want.

00:05:35 Arthur Bassant

Iedereen wat helemaal?

00:05:35 Arthur Bassant

Gezellig Omdat ze gewoon veel te veel gedronken en weinig gegeten en Misschien om dat ook wel toch wel tof.

00:05:40 Arthur Bassant

Gewend was maar, Dat was eigenlijk mijn eerste stap van heerlijk. Dat heb ik onder de naam heerlijk Rotterdam gelanceerd.

00:05:47 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En er was dus in 2007 was ja oke.

00:05:49 Arthur Bassant

2007.

00:05:50 Arthur Bassant

Dan een klein sprongetje, dat hebben we een aantal jaar gedaan. Toen hebben we in 2010 januari 2010. Ze hebben we heerlijk winter ervan gemaakt. Een nationaal evenement waarin we 24 Michelinsterren op een locatie hadden.

00:06:04 Arthur Bassant

Ja, dat zag er zo strak uit. Ik had een kunstenaar ingehuurd die de hele inrichting deed. Ik had elke sterrenzaak, had zijn eigen stand grote gala avond. Nou, het ging helemaal door het dak. We kregen in één keer zelfs van allemaal agencies dat allemaal bekende Nederlanders naar onze Gala avond wilden komen, dus Dat was echt. In een keer stond dat event MEGA financieel heel eerlijk gezegd niet. Ik had die ook weer eigenlijk te kort georganiseerd, waardoor ik de echte grote bedrijven die daar gekoppeld moesten worden voor gala kaarten.

00:06:36 Arthur Bassant

Die zeiden allemaal, ja, Maar dat doen we dan volgend jaar.

00:06:38 Arthur Bassant

Ze hadden het eerste jaar ben ik heel hard mee op een snufferd gegaan. Dat hoort er helaas ook bij. Ik ging toen 1,5 t In de min en twee weken later werd ik vader voor het eerst. En Ik kan je zeggen dat ik het dat wel iets anders had gewild. Toen wel onze eerste online concept gelanceerd iets erachteraan. Dat was heerlijk dinsdag.

00:07:03 Arthur Bassant

Heel, dinsdag kon je naar de website staat nu niet meer, maar dan vulde je een aantal parameters in waar je wil gaan eten. Met hoeveel personen hoeveel kilometer je bereid bent te reizen. Want je wist niet waar je ging eten. Dat was het verrassingselement en Natuurlijk op welke dag nou en dan bepaalde het systeem waar je eigenlijk gelijk in een restaurant geplaatst wat wij zeiden. We deden Alleen met de top 500 restaurants zaken dus Alleen goede restaurants delen mee.

00:07:31 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Het.

00:07:34 Arthur Bassant

En dan kreeg je daar 3 gangen was toen € 29 en dan werd je ergens geplaatst op een dinsdag. Wat te minder lopende dag was van de horeca.

00:07:42 Arthur Bassant

En dan ging je uit eten.

00:07:46 Arthur Bassant

En dan hoorde je op de dag zelf pas om 10 uur’s ochtends waar je ging eten en Dat was heel leuk, want je ziet dat Mensen eigenlijk altijd in een stad dezelfde richting op gaan, dus ze gaan altijd naar het noorden om te eten of juist naar het zuiden. Maar nu kon je ook zomaar in in een keer in het Oosten terechtkomen of in het Westen. En dat gaf hele hele leuke reviews.

00:08:09 Arthur Bassant

Er is ook eentje die bij altijd bijgebleven was In de buurt van Gorinchem en die had ik bij de gieser wildeman geplaatst en dan sterrenrestaurant en die zei, ja, ik dacht echt dat ik culinair onderlegd was, Maar ik schaam me gewoon dat op 1,3 km afstand en ik dit sterrenrestaurant, want Dat was het niet eens kende. En ja, Dat is Natuurlijk spot on wat je wil is dat Mensen Natuurlijk verrassen daarin.

00:08:35 Arthur Bassant

Nou dat opgezet sloeg leuk aan, Alleen niet echt het volume. Toen werden wij door verschillende restaurants zeiden van joh, artikel kan je niet eens kijken naar de restaurantweek. Dat was een concept dat je in een week tegen een lage prijs kon gaan eten en bij heel veel restaurants. Dat was een groot succes, Maar dat was van mijn concurrent en Ik was toendertijd best wel eigenwijs.

00:08:58 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En ik zei nog steeds maar minder of wijzer of wat.

00:09:00 Arthur Bassant

Ja.

00:09:01 Arthur Bassant

Steeds.

00:09:04 Arthur Bassant

Ja tuurlijk wel wijzer, want Ik denk dat je hoe langer je bezig bent. Ja, je, je maakt fouten en daar leer je het meest van. En Dat was toen ook een fout In de eerste instantie. Mijn reactie, ik zei ja, Ik wil Alleen maar eigen dingen creëren, weet je ook? Ik ben creatief en Ik wil dingen zelf verzinnen. Ik ga toch niet iets kopiëren, want bottom line, vroegen ze dat ja, maar ron blauw, die kwam naar me toe, zei Arthur, jij hebt eigenlijk het reserveer systeem en dat had ik me toen niet echt besef voor voor die heerlijke dinsdag.

00:09:32 Arthur Bassant

Hij zegt, je hebt de contacten met de restaurants, want ja, Iedereen doet zaken met je van de top.

00:09:38 Arthur Bassant

Dus ja, weet je wel, wil je dat doen? In eerste instantie 900 ik bedoel, jij doet ook Alleen maar mooie dingen. Ik wil ook Alleen maar eigen dingen aandoen, oké, maar ja, toen kwam het scholtenhuis uit Zutphen, ook een sterrenrestaurant, wat het overigens nu in Amsterdam zit en Erik van loo van parken vond twee sterren restaurant in Rotterdam, hetzelfde met eigenlijk een soort zelfde vraag. Ja, toen dacht ik, Als je dit nu blijft negeren, dan ben je wel echt een eikel. Ja en dus die handschoen zitten ze maar.

00:10:01 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Hier moet je wat mij?

00:10:05 Arthur Bassant

Zeggen de kop.

00:10:05 Arthur Bassant

Gepakt en heb toen de heerlijk 10 daagse.

00:10:09 Arthur Bassant

Pak de plaats van een.

00:10:09 Arthur Bassant

Restaurant week 3.

00:10:11 Arthur Bassant

Echt langer en het krachtige daarin het vliegwiel is dat ik visa erbij wist te betrekken, dus visa had toen groot bereik. Nou, dat heb ik later Mastercard bij gedaan aan In de vorm van de samenwerking met ICS. Ja, toen hadden we 3,7 miljoen Mensen die.

00:10:29 Arthur Bassant

We konden bereiken.

00:10:31 Arthur Bassant

En ja, dan heb je Natuurlijk in een keer wel echt over massa. Hoe leuk concept je ook hebt.

00:10:36 Arthur Bassant

Uiteindelijk heb je toch een vliegwiel nodig? Ja, om echt.

00:10:40 Arthur Bassant

De volumes te pakken.

00:10:41 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja, want die vraag kwam bij me op zijn Natuurlijk talloze Mensen met talloze ideeën van Ik heb een leuk idee en dan ja, maar een idee is Natuurlijk helemaal niks waard, hè? Als je het niet gaat doen en zeker niet Als je er een succes van maakt. Dus Hoe verklaar jij dat?

00:10:58 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Jouw gelukt is om naar die 100.000 en reservering is. Dat is dat inderdaad die die deal met met visa.

00:11:06 Arthur Bassant

Dat denk ik niet. Ik denk eigenlijk kan je dat ook terugvoeren? Helemaal naar mijn begin van mijn business. Dus Als je kijkt naar mijn events, hè, dat noem ik mijn events periode. Toen werd ik geïnterviewd door het Algemeen Dagblad en die vroeg aan mij, Hoe heb jij het in hemelsnaam voor elkaar gekregen om 15 Michelin sterrenchefs om en nabij in een tentje te Laten koken?

00:11:30 Arthur Bassant

3 4 dagen.

00:11:32 Arthur Bassant

En toen zei ik ja, Dat is Misschien wel goed dat ik deze vraag niet aan mezelf heb gesteld Toen ik eraan begon, want ik bedoel mee te zeggen is Natuurlijk, tuurlijk is er een antwoord op die vraag. Maar eigenlijk belangrijker is de vraag daaronder. Ik geloofde erin. Ik geloofde dat het een succes kon zijn en ik dacht er in elk detail, dacht ik erover na ik, weet je wel en Dat is hetzelfde als of ik nou naar die event tak. En Als ik hem dan uit het online gebeuren naar de platfor.

00:11:39

De.

00:11:58 Arthur Bassant

Overal wilde ik beter zijn dan de status quo, dus ik deed geen 7 dagen. Nee, ik noem het een tiendaagse, want ja, dan had ik 3 dagen meer. Ik was eigenlijk wat ik deed. Ik maakte mijn concept duurder, terwijl Mensen meestal zeggen, van oké, Je moet onder de prijs van de concurrentie zitten. Ik zei, Ik ga duren, Waarom? Zei ja, nou ja, Ik ben duurder Omdat ik beter ben, en dat beter Omdat ik een groter bereik had, kan een beter marketingplan. Ik had een beter, dus al die vlakken wilde ik beter.

00:12:29 Arthur Bassant

Zijn.

00:12:31 Arthur Bassant

Dus een antwoord op jouw vraag, Waarom is hebben we heel veel Mensen een goed idee en komt dat niet tot een goed succes?

00:12:41 Arthur Bassant

100% begint het bij doen 100%. Want Als je niet doet dan gebeurt er niks. Maar daarnaast Ik ben Ik kan me er zelf ook in verliezen, dus sterkte maar ook een zwakte. Ik ben een perfectionist dus ieder dingetje moet kloppen en Ik denk dat daar. Ik heb het wel eens het geheim ingrediënt is Misschien wel liefde.

00:12:43 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

OK.

00:13:03 Arthur Bassant

Liefde er werden ook graag Archie, wat is er goed restaurant?

00:13:06 Arthur Bassant

Ja, een goed restaurant dat proef je dat proef je als er echt liefde in zit. Natuurlijk kan je.

00:13:11 Arthur Bassant

Over kooktechnieken praten.

00:13:13 Arthur Bassant

Maar als een echte en een bal gehakt.

00:13:17 Arthur Bassant

Gewoon echt met?

00:13:18 Arthur Bassant

Te bereid is en Er is echt over nagedacht en voor mij wordt een recept van nou iemand overgroot oma, dat proef je ja.

00:13:26 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Zou ik een mooie aflevering zijn? Hoe stop je meer liefde in je?

00:13:28 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Bedrijf want.

00:13:30 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Maar goed, Dat is even een zijsprongetje, Maar dat is wel een heel mooi ingediend.

00:13:30 Arthur Bassant

Goed, nou ja, Ik denk, wij gaan het over kernwaarden hebben en Dat is Misschien wel mooi. De liefde zit in je als ondernemer of dan zit je in je als mens en dat probeer je te vertalen via een product naar andere Mensen toe.

00:13:38

Ja.

00:13:44 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

TYPE **** man en nog even over, want hoe jij op mij overkomt?

00:13:46 Arthur Bassant

Fived.

00:13:50 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Als je dat verhaal zo vertelt, is echt die hosselaar die gewoon **** regelt die het gewoon voor mekaar krijgt om In de In de krant te komen die die dus het regelt. En wie heb je om je heen verzameld?

00:14:01 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Om die andere.

00:14:02 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Kant van de business op orde te krijgen, zeg maar.

00:14:06 Arthur Bassant

Ja, ik moet even nadenken, want zo heb ik mezelf. Ik zie mezelf, doe ik altijd wel anders. Ik weet niet of ik echt de hosselaar bent. Ik ben de creatieve wel, dus Ik heb daarin altijd wel, denk ik In de backend. Goede Mensen om me heen snel verzamelen in het begin niet hè, kon het niet ik en dan werkt denk ik gewoon 7 dagen In de week en ja was dat niet mogelijk, maar later heb ik wel Mensen gevonden die wat meer deed ik ook inderdaad beter zijn In de uitvoering, juist dus eigenlijk niet.

00:14:38 Arthur Bassant

Ik bedacht, ik bedacht het, ik voelde het uit ik.

00:14:40 Arthur Bassant

Was het concept bepalen? Nou ja, mooi voorbeeld is nu bijvoorbeeld We gaan met een, We hebben net heb ik een nieuwe TikTok strategie bedacht voor ons bedrijf. En dan en laat ik iemand anders het plan maken. Dus mag ik mij op ons kantoor. Die maakt dat plan en toevallig op de weg hiernaartoe In de auto bespreek. Dat zeg ik nee, mark en heeft die namen opgevoed die die tiktoks moet gaan opnemen. Ik zeg Waarom sta jij er niet.

00:15:05 Arthur Bassant

Bij ik zeg.

00:15:06 Arthur Bassant

Ik wilde bij de eerste 10 die We gaan op ben.

00:15:08 Arthur Bassant

Bij dus meer die begeisterung dat je zegt Van nee, Het gaat om die details. Het gaat om de als jij een TikTok maakt een gemiddelde TikTok een hele. Laten we de stagiaire doen, no fans naar de stagiaires die bij ons werken, want dat We hebben hele leuke stagiaires, maar daar zit wel het verschil in dat je erbij gaat zitten en ik zeg van oké, nee, wij gaan het anders doen, dus weer dat anders willen doen dan dat gevestigd worden. Wij gaan die die gerechtjes gaan we anders filmen, Wij hebben het een TikTok je gemaakt, ten eerste als test en binnen een week werd hij 22.000 keer bekeken.

00:15:40 Arthur Bassant

En toen dacht ik, hé, ik dacht dat TikTok Alleen maar.

00:15:43 Arthur Bassant

Voor jongere kinderen was er wat dan ook, het ging kijken, kwam ik erachter? Nee, man, we Laten echt iets. We Laten daar echt iets liggen. Want Als ik nu op Instagram op Facebook iets post ja die views zijn zo beperkt ook daarin. Dus ja, weet je, daar word ik helemaal enthousiast, maar wat ga ik dan doen? Dan ga ik het zelf neerzetten, want Ik ben wel zo eigenwijs dat het op mijn manier moet.

00:15:47 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Zo zit ie erin ja, ja.

00:16:05 Arthur Bassant

En Als het goed staat, dan moet ik Mensen om me heen hebben die dat kunnen continueren, want daar ben ik dan niet goed in.

00:16:12 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Hè? En dat bedrijf bouwen, want Dat is dan even van. Waar sta je nu? 100.000 en boekingen een platform technologie. Ik zag op de website iets van 10 Mensen ofzo op kantoor zitten.

00:16:24 Arthur Bassant

Voorzitter, ja, We zijn nee weer met 22 nu. Ja, ja.

00:16:26 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Oh oke, Dat is hard gegaan.

00:16:29 Arthur Bassant

Gaat een fusie, zijn we net daar gegaan? Ja.

00:16:30 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ah ja oké, vertel eens want waar sta je nu in? Dan gaan we zo die brug slaan naar naar inderdaad die die kernwaarden, want dat heb ik het hoofdonderwerp.

00:16:36 Arthur Bassant

Ja, nou ja, waar staan we nu? We komen eigenlijk een beetje uit. Rare tijd corona tijd goed doorgekomen, allemaal leuke ideeën in mijn creativiteit, mijn personeel bezig gehouden, dankbaar voor de overheid, voor wat steun en voor ons kwam eigenlijk na corona de klap. Dus ja, We hadden.

00:16:57 Arthur Bassant

Al mijn Mensen hebben kunnen behouden, het al die jaren van corona en ervoor echt een topteam. Iedereen bij elkaar en toen in één keer. Ja, we We zijn er klaar voor. We hadden een vette reclame op de radio ’s klaar staan, We hadden snelweg reclame klaar staan we allemaal klaar staan nog allemaal. Ja, een beetje een beetje ingezet.

00:17:16 Arthur Bassant

En toen dachten, We kunnen gas geven zoals we in 2000. 19 2 1020 toen corona uitbrak die januari februari, hadden we nog nooit zoveel omzet. Iedere maand was record op record en toen in 2019 was.

00:17:28 Arthur Bassant

De Magic weg.

00:17:29 Arthur Bassant

Het was over.

00:17:31 Arthur Bassant

Want er was geen. Er was geen plek In de horeca, wat even kort wat wij doen. Wij verkopen de lege plekken in restaurants en er was geen personeel, dus ik belde een restaurant die zegt, ja, Arthur, Ik ga het Alleen nu met mijn vrouw draaien, want ik kom niet aan personeel en We gaan in plaats van 6 dagen gaan we maar naar 3 dagen. Ja en dan kwam Arthur. Heb je over capaciteit voor?

00:17:55

Ja.

00:17:57 Arthur Bassant

Dat vond ik heel moeilijk. Nou ja, Dat is dus tijd terug. Is dat dan? Ik moest in een keer niet van groeien, maar eigenlijk saneren. Nou, dat had ik nog nooit gedaan, dus dat vond ik heel ingewikkeld.

00:18:13 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Net heb je gedaan, dan heb je een contracten niet verlengd of moest je ook echt opzeggen?

00:18:16 Arthur Bassant

Nou ja, Ik was eerst. Ik ben dan een opportunist en dus Het was ook wel Als ik heel eerlijk ben van nee, het komt wel, het komt wel nee. Eerste augustus, nee september en toen in één keer gingen Mensen weg, Ik heb Ik heb mijn Mensen die werkten allemaal 12, 13, 14 jaar bij me vanaf het begin.

00:18:35 Arthur Bassant

En die en die niet één maar 5. Ik had er 5 6 die al zo lang bij me zitten en op een gegeven moment ging iemand die 10 jaar bij mij werkte weg. Nou, Dat was zo voor mezelf ook een klap. Weet je dat ik dacht van hoe ga ik hiermee om en en maar wat gebeurde daar dan precies, want ik ken het gevoel ook inderdaad wat oldtimers weggaan, Maar dat dat dus Ik heb daar een gevoel bij, maar wat wat gebeurde er bij jou dan? Omdat Emmen mijn bedrijf ging niet goed hè, dus het liep terug.

00:19:07 Arthur Bassant

En ik, Ik wilde een beetje krampachtig vasthouden dat het wel zou komen, want in 2019 hadden wij 10. Van de 12 maanden waren feestjes door wat ik ermee bedoel, haalden we altijd een betere of haalden we altijd een recordmaand team van de 12 en dat deden we altijd met champagne en daarna feest en dus het. Het was echt een cultuur waar we gewoon celebration cultuur.

00:19:32 Arthur Bassant

En, Dat was al een aantal maanden niet, dus Ik was ook eigenlijk niet de leuke persoon, Maar ik snapte die Mensen ook. Die hadden twee jaar corona gehad en dan Arthur die maar blijft. Ja zeggen, Het gaat komen, Het gaat komen en het kwam niet, dus wat deed Dat is dat die Mensen weggingen Omdat ze zeiden, ja, die die dachten ook op een gegeven moment aan hun zelf van, ja, nou ja, weet je wel?

00:19:54 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Maar er kan een beetje sfeer ontstaan van zinkend schip of zo was dat het dan of.

00:19:59 Arthur Bassant

Nou, nee, Omdat ik zo hard op cultuur en dan gaan we straks nog iets verderop in zitten. Zo hard op cultuur inzet is het kijk als er een of twee weggaan dat dat hou je vol Alleen dan gaan er wel denken. Je moet het eigenlijk zien. Ik mijn Ik was zo in het begin eigenlijk het negatieve bij wijze van gelijk. Ik zat zo erg op cultuur en In de winners mote gaat dat zo verschrikkelijk goed. Weet je wat dan? Iedereen heeft van alles voor elkaar over het.

00:20:23 Arthur Bassant

Voelt als familie.

00:20:24 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja.

00:20:26 Arthur Bassant

Alleen als in een keer familie, als weet je om Mensen weggaan als er In de familie Mensen gaan scheiden, dan heeft dat meerdere slachtoffers. Als het ware. Dan denkt iemand ook, ja, moet.

00:20:30

Ja.

00:20:37 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ik ook niet, ja, dan gaat Iedereen of dan gaan meer Mensen nadenken, dan gaan er dingen bewegen.

00:20:40 Arthur Bassant

Ja, dat wat moet ik zien? Wat moet ik gaan doen? En dat en dat heeft dan weer heel erg betrokken bij mij, want Ik ben een perfectionist en Ik ben een familiemens en Ik ben dat zijn hele belangrijke persoonlijke waardes.

00:20:55 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En dan gaat het dan ga je dat jezelf kwalijk nemen en dan zit je Natuurlijk ja dan blokkeer je en Dat is ook wel gebeurd. Interessant, Het is ook heel ja wat wat Het is, heel persoonlijk, dus wat jij zegt Van Hé, We hebben eigenlijk een bedrijf met een familiecultuur of We zijn een super hecht team. Maar Als het dan Mensen weggaan, zeker die oudgediende dan, dan voelt als een scheiding. Dan hoort ook wel een rouwproces bij eigenlijk hè, in mijn eigen bedrijf zijn ook soms inderdaad Mensen weggaan die al heel lang bij ons zaten.

00:21:25 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En waar ik gewoon echt vrienden mij was dat ik echt dacht van, ja, maar Waarom ga je weg? We zijn toch vrienden en hoezo? En Ik heb ook In de jaren steeds meer afstand genomen van teamleden dat ik dacht van, hé, het het raakte me zo, Ik was er gewoon echt verdrietig door en Ik heb dat nog wel eens daarna ook meegemaakt. Maar ik dacht van ja, ik moet mij niet meer zo Laten raken, niet Omdat ik niet met de emotie om kan gaan of dat je niet mag hechten aan mens.

00:21:30 Arthur Bassant

Zeg maar.

00:21:41

Ja.

00:21:51 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Maar ik ben wel meer afstand gaan bewaren van Wij zijn collega’s, geen vrienden en als als iemand in dienst komt, weet ik ook van, Hé, waarschijnlijk ga je over 3 jaar weer weg, dus met die scope ga je ook anders met.

00:21:56 Arthur Bassant

Ja.

00:22:02 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Mensen om van.

00:22:03 Arthur Bassant

Nee, Ik ben. Ik ben bereid die pijn te nemen, want Ik vind het. Ik ga nou, Ik ben zoals ik zei, We zijn per 1 januari ben ik met mijn concurrent dan. Ik zie heel grap.

00:22:04 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Niet oké.

00:22:14 Arthur Bassant

Een parallel met restaurant week, waar dus ken hem al heel lang zijn we gefuseerd en We hebben nu grote team dan dan ooit en ik geniet ervan om weer Misschien wel dezelfde fouten maken Omdat het ook zoveel brengt in goede tijden. Dus Ik heb Alleen die successen kunnen behalen. Daar ben ik van overtuigd door die cultuur Culture Beat Strategy is Natuurlijk een bekende uitspraak en daar geloof ik in. Weet je ook Als je strategie?

00:22:40 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja ja.

00:22:44 Arthur Bassant

Nog een redelijk zijn, maar Als je daar overheen gaat.

00:22:49 Arthur Bassant

Ja dan dan Mensen zetten gewoon een stapje extra. En dan ja, Als het minder gaat, ja, moet je ja, kan je Misschien daar inderdaad zelf hè wel leren dat je dat persoonlijk wat minder laat aankomen, Maar ik wil die bevlogenheid niet kwijtraken naar de Mensen toe.

00:23:04 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Nou Als je gaat?

00:23:05 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Toch nog steeds all in. Tenminste dat dan. Dat zijn mijn woorden maar emotioneel. Ja ja.

00:23:09 Arthur Bassant

Woorden maar ja, nou ja wel wel, wel heel eerlijk. Ik heb wel die klap moeten verwerken en die klap ben ik dan al een tijdje te boven.

00:23:17 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Want je bent een foute running.

00:23:18 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja everna outs zou de zou ik normaal gesproken noemen, maar.

00:23:19 Arthur Bassant

Ben nou, daar zit echt uit. De running kan niet, dus Het is wel, maar dus Je moet, Dat is het probleem.

00:23:27 Arthur Bassant

Weet je de belasting? Ik zeg maar Je moet toch eventjes kijken wat je wat je aangeeft te zijn. Je moet toch door met je betaling Je moet dus weet je ik ja, Ik heb ook niet een organisatie van 120 mannetje helemaal niks qua aansturing had dus ja maar dus daar ben ik mezelf heel erg tegengekomen. Echt tijd even voor op een gegeven moment kom je dan een punt van oké, je gaat maar door, je gaat maar door, je gaat maar door.

00:23:34

De.

00:23:50 Arthur Bassant

En dan besef je ja, maar wat voel je nou eigenlijk uit In de week? Weet je wel, dat werkt dus niet. Je doet eigenlijk niks, dus het bedrijf dat je op gegeven moment realiseert heeft Misschien er meer aan Als ik er nu 3 weken even niet ben en dat heb ik ook gedaan vakantie gegaan weer eigenlijk terug naar de basis klinkt een beetje cliché, maar veel sporten veel wandelen en Ik ben toen naar Bonaire.

00:24:15 Arthur Bassant

Ik dacht, ik moet eruit en Ik weet dat zon goed voor je is. En toen ben ik daarheen gegaan en ik dacht, ga daar gewoon kiten, weet je wel? Dat kon ik nog niet en kan ik eigenlijk nog steeds niet, maar wel een poging gedaan. En ik dacht, dan ben ik in ieder geval actief bezig in het water, daar hou ik van en toen daarheen gevlogen het wel bijzonder was. Daar ga je daar dus heen in die mindset ik.

00:24:37 Arthur Bassant

Alles loslaten, Ik ga niet over werk nadenken en Ik denk dat ga ik doen, dus ik kwam daar de eerste avond aan en Ik denk, Ik ga even heerlijk in mijn eentje op zijn strandbedje liggen naar die ondergaande zon. Ik denk eigenlijk wil ik niet drinken, maar ja, Dit is zo’n mooie plek. Doe dan toch Maar dat dat zonnetje voor het eerst dat het dat biertje wat ze daar hebben op de kriebelen, dus ik lachte heerlijk in mijn eentje en de zon was onder en ik stond op en ik draai me om.

00:25:04 Arthur Bassant

En ziet die concurrent van mij daar die eigenlijk zei Van joh Arthur, weet je wel? We hadden daarvoor een gesprek gehad. We Misschien wat dingetjes Samen moesten gaan doen, dus ik zeg van nee, Jeroen.

00:25:16 Arthur Bassant

Wat doe jij hier? Hij is uit je. Dit kan toch niet waar zijn? Zeg over heel de wereld waar je kan zitten, zelfs op Bonaire op hoeveel plekken in Bonaire kan je zitten? Want hij ging de volgende dag zelfs naar huis en ik kwam net aan. Komen we elkaar op de eerste avond tegen Ik ben helemaal geen zweverig TYPE, Maar ik dacht wel even.

00:25:33 Arthur Bassant

Oké.

00:25:35 Arthur Bassant

Het is een saaie.

00:25:37 Arthur Bassant

En, Hij heeft ons echt wel richting dat hij ook wel oke van. Dit moeten we dus gewoon doen, weet je wel? Dit is iets, weet je wel? Je wordt soms eventjes gepusht. Zo is eigenlijk die fusie ontstaan.

00:25:50 Arthur Bassant

En nu zitten we dus Samen de in met een kantoor in Rotterdam en een kantoor in Amsterdam. Twee teams is gedeeltelijk Rotterdam, gedeeltelijk Amsterdam zijn we nu sinds januari iets. Eind januari zijn we echt gestart, hebben we een early gedaan Samen.

00:26:08 Arthur Bassant

En mag ik weer doen wat ik heel erg leuk vind en Dat is cultuur bouwen en daar gaan we het volgens mij ook.

00:26:12

Ja.

00:26:15 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja betere brug kunnen we niet slaan, dus.

00:26:17 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Deze.

00:26:19 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Misschien even want je noemde al even yearly. Dat is een term die ik ken van Scaling up. Ja, volgens mij ben jij ook in zo’n soort groeiprogramma geweest.

00:26:29 Arthur Bassant

Lid van IO minus hebben organisation heb ik?

00:26:30 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja ja precies en ben je daar iets over vertellen en dan vanuit daar naar kernwaarden? Want dat komt Natuurlijk ook uit keling up onder andere.

00:26:38 Arthur Bassant

Andere, Ik ben zo een tijd geleden Natuurlijk Toen ik met mijn online bedrijfje begon.

00:26:44 Arthur Bassant

Om ben ik bij i oog en aangekomen IO accelerator. Dat is heel tof programma. Ik vind echt nog leuker dan het grote IOS zoals het noemen. Dan kom ik zo op, Maar het gave is dat je dan met ondernemers komt die allemaal rond 2,5 3 t, dus Er is wel tractie met de markt, Maar het is nog niet echt niet significant. Het doel van het programma dat je binnen 3 jaar doorgroeit naar een of door het 1 miljoen zoals ze het daar noemen. Nou, We hebben daarin een groepje ontstaan. Ik heb daar dus 10 jaar geleden.

00:27:17 Arthur Bassant

Zeg ik even snel, Maar dat is denk ik over 15 jaar geleden. De tijd gaat hard. Ben ik daar met een aantal jonge ondernemers bij elkaar gekomen.

00:27:25 Arthur Bassant

En wat je doet is, je komt iedere maand bij elkaar en Je moet dan bijvoorbeeld je je deelt je cijfers en je groeidoelstellingen, maar vooral die cijfers delen dus dat je je cijfers iedere maand up to date moet hebben, Maar dat je ook met een pastel gasten zit om de tafel en een coach overigens die dan zeggen, oké, Waarom heb je die afwijking? Want ja, je hebt een voorkaft gemaakt, verklaarde je is.

00:27:51 Arthur Bassant

Alleen die vraag al en maakt eigenlijk niet eens uit wat de uitkomst is, is supergoed.

00:27:55 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En als stok achter de deur en moeten rapporteren aan iets. Ja, waar je zelf een komeet hebt Natuurlijk.

00:27:58 Arthur Bassant

Ja ook ja en en en en dat je er goed over nadenkt en oke, je hebt een marketingbudget gesteld. Waarom ga je er overheen? Is helemaal niet erg, maar Waarom weet je wel gewoon even dat je er kritisch over kan zijn en ook van elkaar kan leren? Dat is het gave, Omdat we zaten dan met.

00:28:14 Arthur Bassant

Of toen met de 8 voor een ander jonge ondernemers en dan een ervaren coach dus dat die komt vaak van de IO vandaan, dus de grote moederorganisatie dan moet je minimaal miljoen euro omzet hebben met minimaal 10 medewerkers. Nou, Dat was daar dus niet van die 2 t en die gasten. Na ja, je leert zoveel ook van elkaar en die gamespy die dan ontstaat ook met tool links. Weet je dat je Natuurlijk allemaal jonge gasten van oké, ik gebruik dat en ik gebruik die software of ik ja, Dat is gewoon heel erg.

00:28:20 Arthur Bassant

Ja.

00:28:44 Arthur Bassant

Heel erg tof en daarnaast.

00:28:46 Arthur Bassant

Ik zie ook dat je hem hier hebt staan. 4 Harnish Scaling Up Dat is, zeg maar echt wel de bijbel van in ieder geval het accelerator programma Dat is opgebouwd uit 4 modules of 4. Eigenlijk ook hoofdstukken. Het begint bij people nou een belangrijk iets, want Zonder Mensen kan je niks je. Hoe zoek je de juiste Mensen en hoe zet je de juiste Mensen op?

00:29:08 Arthur Bassant

De trein, want ja, daar begint alles mee. Dan komt je uit strategie. Nou, dan staan ook allemaal teulings in. Nou ja, waarin je hele hoop uit kan leren van oké, hoe ga ik dat doen? Waarom? Dan moet ik denken, dan krijg je executie, nou ja.

00:29:22 Arthur Bassant

Kan je denken aan rollen en verantwoordelijkheden, hoe doe je die daarin Vergader ritmes hè? Je tikt het net aan jullie ja yearly cornely Monthly Daily Daily Huddle.

00:29:38 Arthur Bassant

Dat is iets wat ik ook nog steeds, dus.

00:29:40 Arthur Bassant

Daar bouw ik mooi organisatie voor mij is het echt mijn bijbel, dus dan krijg je execution en dat moet vertalen in cash. En Als je weer cash hebt kan je weer onderaan beginnen. Begin je met people en met het expiratoir programma maakt het zo krachtig Omdat je ieder kwartaal pak je een thema en daardoor ben je heel actief mee in je organisatie en dat ook dat probeer ik dus nog steeds in mijn organisaties door te zetten die die methodiek ja en Dat is heel powerfull, Dat is echt.

00:30:11 Arthur Bassant

Ja.

00:30:12 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Aanrader, ja, en heb jij ook iemand in je team die verantwoordelijk is voor om? Zeg Maar de structuur erin te houden? Creatief bent, dan heb je Misschien ja die delen die skip. Ik even vandaag of die Weekly kunnen volgende week ook weer doen, dus je bent heel flexibel in je denken hè, waardoor je dus structuur makkelijk loslaat. Heb jij iemand in je team verantwoordelijk gemaakt?

00:30:18 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Want dat?

00:30:24 Arthur Bassant

Yes.

00:30:28 Arthur Bassant

Los hè ja.

00:30:30 Arthur Bassant

Of nou ja, daar geldt hetzelfde op weer weer. Microtel naar het macro gedoe. Ik doe het eerst in 6 maanden bijvoorbeeld. We zijn nu eigenlijk weer een nieuwe organisatie aan het bouwen.

00:30:40 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja.

00:30:41 Arthur Bassant

Daar ben ik wel over wijzer door geworden. Vroeger wilde ik alles in één kwartaal duwen. Nu zeg ik, oké, We gaan naar een jaar, Maar we gaan naar een jaar. De tijd voor nemen van oké, We gaan zeggen van oké, We gaan de het eerste kwartaal ben ik eigenlijk Alleen maar bezig geweest met de Daily en tweede krijgen. Wat wil jij met de Weekly Nou, ze hebben de wel gelijk begonnen met de kernwaardes. Die heb ik eigenlijk gevormd in het eerste kwartaal. Nou ja, dan ga ik nu in juni gaan we eigenlijk kijken hoe dat bij de Mensen leeft.

00:31:12 Arthur Bassant

Nou ja, dus daarin probeer ik dat te doen, maar na 6 maanden en ga ik het overdragen aan onze managing director.

00:31:19 Arthur Bassant

En die willen we dat die moet dat eigenlijk allemaal gaan bewaken en die moeten daarna weer onder verdelen, Maar dat de structuur in het begin staat zoals ik het wil, in ieder geval in in in in In de vorm. En dan hoop ik dat de managing director het kan continueren, Maar ik hoop eigenlijk en dat weet ik ook Misschien nog wel wat strakker kan trekken.

00:31:41 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Je maakt het nog beter, hopelijk hopelijk hè? En kernwaarden, want We hebben het nu al.

00:31:47 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Een stuk of 15 keer het woord genoemd en een beetje omheen gedanst. Maar wat wat versta je eigenlijk onder wat zijn kernwaarden?

00:31:53 Arthur Bassant

Ja kernwaarde is eigenlijk, wie ben jij hè? Je kan, je hebt persoonlijke kernwaarde en zakelijke kernwaarden, dus dat zijn de waarden waaruit je jezelf of waaruit je organisatie is opgebouwd.

00:32:07 Arthur Bassant

Wie je bent.

00:32:09 Arthur Bassant

En ik zeg intern soms ook wel, Misschien klein beetje wie We willen zijn, maar voornamelijk moet het wel echt zijn wie je bent, hè? Als een klein beetje wil zeggen ook allemaal van joh, Ik ben sportief, maar Er zijn ook altijd wel weken dat je.

00:32:21 Arthur Bassant

Dat eigenlijk niet, Maar dat.

00:32:22 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Meer wensdenken dan?

00:32:23 Arthur Bassant

Ja.

00:32:24 Arthur Bassant

Heeft wel. Ik wil wel sportief persoon zijn. Dat zou eigenlijk dus kernwaarden en die heb je kan. Je kan je voor je persoonlijk dus doen en.

00:32:33 Arthur Bassant

Ook zakelijk ja.

00:32:35 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ik weet nog dondersgoed dat wij ooit het boek van Verne Harnish lazen. Dat was dan nog de voorloper van scaling up dat heette Rockefeller habits.

00:32:44

Ja.

00:32:45 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En daar ging het ook over kernwaarden en ik dacht echt, jongens, waar zijn we nou in hemelsnaam ons tijd aan het mee aan het voldoen, want we gingen toen door het bos lopen en over kernwaarden praten. Ik had er helemaal niks mee. Ik dacht echt van wat een bullshit, We moeten gewoon klanten hebben en omzet en pas later ben ik het gaan waarderen hè? Dus en en nu gebruiken we nog steeds bij i get people wij ook 5 kernwaarden en toevallig Eagle, dat zijn 5 letters, dus We hebben die die 5 gepakt en voor elke letter hebben we een kernwaarde die erbij past.

00:32:53 Arthur Bassant

Ja.

00:32:55 Arthur Bassant

Nee.

00:32:58

We.

00:32:58

Een.

00:33:06 Arthur Bassant

Alles goed?

00:33:16 Arthur Bassant

Hoe lang hebben jullie nu die kernwaarden?

00:33:18

Yes.

00:33:18 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja, We zijn in 2009 of 2010 begonnen, dus echt al 14.

00:33:22 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Jaar.

00:33:23 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En ja dan ga je alle cycles door en dan zakt het weer een beetje weg In de aandacht en dan komt het weer boven en We zijn het ook wel gaan vertalen naar klanten van hé, wat is je klantbelofte? Dus dan gaan we het Natuurlijk ook nog. Daar heb je ook een mening over.

00:33:34

Ja.

00:33:36 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Nou wat ik toen heel lastig vond en Dat is een vraag aan jou.

00:33:38 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Van hoe kies?

00:33:39 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Je nou wat je top 5 is, hè? Want Er zijn Misschien wel 20 dingen waar ik iets mee heb van.

00:33:43 Arthur Bassant

Ja.

00:33:44 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Vertrouwen, integriteit, flexibiliteit weet ik veel. Je kan al mijn woorden opschrijven, dus kernwoorden of kernwaarden, maar maar hoe, hoe kies je dan van? Hé, maar dit zijn van die 20 dingen die ik belangrijk vind. Dit is echt absolute top hier. Hier zou ik een kogel verpakken bij wijze van hoe?

00:34:02 Arthur Bassant

Hoe heb jij dat proces aangepakt? Nou ja, voor jezelf kan je die discussie wat makkelijker voeren. Ja, dan ben je de enige die daarover beslist.

00:34:12 Arthur Bassant

Wat heel lastig is en zeker nu kijk, Ik heb het ondanks 1 januari gedaan. Doe een hele dag bijna over om die kernwaardes te formuleren. En ja, Alleen je hebt twee organisaties die al twee verschillende soorten kernwaardes hebben Natuurlijk hebben. Ja, het kan vrij makkelijk en en dat dat hebben wij ook zo gedaan en je gaat.

00:34:30 Arthur Bassant

Zitten.

00:34:30 Arthur Bassant

Aan de tafel, Ik heb toen teams gemaakt, dus want we waren met iets meer dan 20 man die met wie we dit gingen doen, want Natuurlijk dan nog best 1 grote groep is. En nou ja, ga maar zeggen, wat is wat zijn voor jullie belangrijke kernwaarden?

00:34:44 Arthur Bassant

Wie ben jij? Wie is je organisatie? Nou ja, dat zijn we dan gaan opschrijven.

00:34:50 Arthur Bassant

Na wat discussie dus in die kleine groepjes kom je met grote groepen bij elkaar en heb ik een groot.

00:34:55 Arthur Bassant

Whiteboard.

00:34:57 Arthur Bassant

Waar ik gewoon 1 2 3, 4 5. Het is ook maakt eigenlijk niet uit, hè? Per bedrijf. Soms heeft een bedrijf maar 3 kernwaardes is ook prima, soms zijn het de 4, soms zijn het er 6. Het is niet dat daar.

00:35:08 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Maar ik zou ook zeker zijn of.

00:35:11 Arthur Bassant

Ik vind dat niet zo sterk, maar in theorie, als dat echt belangrijk is, is dat kan dat. Meestal zie je wel 4 of 5. Dat is wel. Weet je wel? Waar ik ook altijd wel naar streef.

00:35:21 Arthur Bassant

Maar wij nou, ik zal ook even het proces kom ik zo nog iets even ik zeg, je kan soms ook kernwaarde samenvoegen en Dat is toevallig afgelopen kwartaal meeting bij ons gebeurd. Dus dan ga je zitten en dan zeg je tegen je team van oké, nou kom maar naar voren, weet je wel? De eerste die plakt ze op, ik zeg nou, Ik wil transparant zijn, We willen 1 3 sterren.

00:35:42 Arthur Bassant

Service res sterren service is bij ons Natuurlijk het het linkje naar de gastronomie en driesterrenrestaurant dat onze service heel belangrijk. Ja, Dat is de hoge kant niet, dus dat willen we in ons servicebeleid nou nou en dan gaat Iedereen daarin, dus zijn de waardes doen en het grappige is waar ik dan wel moeite mee heb, Omdat ik nu met weet je Als je je organisatie Toen ik het organisatie begon was ik Alleen, toen had ik een medewerker.

00:35:50 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Zie Michelin sterren dus Dat is extreem hoog. OK ja.

00:36:13 Arthur Bassant

Ja, die Dee wat ik hè, die voelde ik eigenlijk op toen we nog eentje en nog eentje nog eentje en wat ik nu heel ingewikkeld.

00:36:21 Arthur Bassant

Is dat ik twee organisaties heb naar wie ik moet luisteren die allebei al geschiedenis hebben en die niet helemaal 100% Arthur zijn, dus dan ga Je moet je echt gaan luisteren naar je team en krijg je in een keer dingen dan Ik denk.

00:36:35 Arthur Bassant

Wat een.

00:36:35 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Gezeik, wat is nou een kernwaarde waar jij jeuk van krijgt of echt moeilijk?

00:36:39 Arthur Bassant

Achter krijgt ja, moet ik dat zeggen? Ja, dat kan ik wel zeggen. Nou ja, Ik vind dat We hebben op een gegeven moment eerlijkheid en dat je op een gegeven moment naar dat hele in dat hele MeToo verhaal en dergelijke dat Ik vind dat we daar wel eens wat In de.

00:36:39

Want daar.

00:36:53 Arthur Bassant

Opslaan weet je wel, dus als als dat echt weet je, daar had ik beetje. Dan trek ik hem door naar, weet je wel? Oké, als team zien trek ik hem door naar transparantie. Ik vind transparantie is voor mij hele belangrijke waarden, dus dan Mensen weet je wel In de organisatie dat we transparant zijn, maar ook naar onze klanten toe. Weet je wat je wil zeggen van nou, oké, Dit is ons Price policy.

00:37:16 Arthur Bassant

Ja dat zit.

00:37:16 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Maar maar zou je zou je ook concessies doen, zeg maar op je kenbaar dat.

00:37:20 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Je zegt Van ja.

00:37:21 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Nooit ik. Ik kan daar wel. Ja dat maar wat als dan de helft vindt die weg loopt en zegt, van ja, maar Wij zijn wel, wij willen graag.

00:37:27 Arthur Bassant

Ja, maar dan nou ja, dan moet je die. Nee, Het gaat nee, dat kleine nuance. Het gaat niet om mijn mijn kernwaarden. Het gaat om de organisatie Alleen voor voor weet je wel voor.

00:37:41 Arthur Bassant

De de organisatie zeker weet je ook het nieuwe team. Het zit best wel dichtbij mij, want we zitten in dezelfde business. We zitten dus.

00:37:48 Arthur Bassant

Maar Als het echt?

00:37:51 Arthur Bassant

Dus We gaan sorry, gaat het proces aan van de kernwaardes? Dat doe je als team. Dat doe je niet als directie, want dat zou een beetje raar zijn. Echter ik neem wel de Mensen aan. Ik verzamel de Mensen wel om mij heen die dicht bij mijn waarde.

00:38:04 Arthur Bassant

Zitten en niet, weet je wel ook al ik zeg Maar de marketeer of de financiële man of de salesman die bepaalde niet voor 100. Uiteindelijk zal ik het meer bepalen Samen met Jeroen hè? Ja, ja, ja, precies, dus uiteindelijk hè? Wij, wij zitten er aan vast, Maar het is wel zo dat ik dus inderdaad waardes heb dat ik soms ook eyeopeners voor mij zijn. Dat Ik weet je, Ik kan wel zeggen van joh, Ik heb vind dat we.

00:38:20 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Jullie zijn met gatekeepers, zeg maar van die Twente binnen, en wie niet?

00:38:34 Arthur Bassant

Daarin doorslaan, maar als dat voor de groep.

00:38:37 Arthur Bassant

Belangrijk is dan is dat dus een belangrijke kernwaarde.

00:38:42 Arthur Bassant

Ik kan daar wel eens in sturen. Iets dan krijgen wij. Oké, Laten we dit dan dan Samen doen en is het de groep daar tevreden mee. Maar er moet wel consensus zijn en kernwaarden van een bedrijf als dat niet gedragen wordt door het team, ja, dan? Dat werkt ook niet, ja.

00:38:57

Geeft.

00:38:59 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ik kan me ook voorstellen dat er in verschillende fases van het ondernemerschap verschillende kernwaarden belangrijk zijn. Dus in het begin is ze Misschien avontuur en ontdeugend en een beetje de grens op zoeken en experimenteren. Maar Als je weer een scale up wordt of je wordt wat groter, dan heb je Misschien veiligheid.

00:39:14 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ik heb een uitzendbureau in een facilitaire branche, daar arbo wetgeving heel belangrijk.

00:39:18 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Maar ook überhaupt de uitzend wereld is heel erg.

00:39:22 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Dus dat kan ik wel aan aankomen met avontuur en We moeten We moeten nieuwe dingen proberen en vak de regels. Maar ja, dan de realist, die zegt Van Hé, Maar we moeten ook gewoon aan de regels voldoen, dus het evalueert ja precies dus kernwaarde, Dat is niet zo van je schrijft het een keer op en Dat is dan de komende 20 jaar de wet.

00:39:42 Arthur Bassant

Nee, ik zei nee. Ik zei het je net kort Natuurlijk.

00:39:45 Arthur Bassant

Al.

00:39:45 Arthur Bassant

Van, Wij hebben nu een kwartaal meeting gehad en en en Het is een proces, dus hebben we een dag besteed, hè? Met onze yearly of als groot onderdeel de kern.

00:39:56 Arthur Bassant

En dan neem ik hem. Het is ook herhaling, want Dat is vergeten Mensen. Je kan wel kernwaardes opschrijven en er dan niks meer mee doen. Ja, ja, dat heeft echt.

00:40:00 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Aha.

00:40:05 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Geen zin hoe laat je het wel leven dan, want Dat is ook.

00:40:08 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Even mijn vragen hoe, hoe doe je dat?

00:40:09 Arthur Bassant

Ja, nou, Ik heb het op megabod hangen op verschillende plekken, dus wij Laten op het moment dat het echt zeggen. Dit is het hè? Met de vorming van een nieuw bedrijf heb ik daar nu iets langer de tijd voor genomen.

00:40:21 Arthur Bassant

Ik noem het een nieuw bedrijf, de fusie, dus hebben we gezegd, oké, dus Ik heb dit kwartaal beginnen we met de kwartaal meeting. Nou na de van Dit is de blabla is het eerste wat wij gaan doen, dit zijn de kernwaardes. Zo hebben we die vorige keer afgesproken. Zijn we het hier allemaal mee eens? Nou, toen kwamen we eigenlijk eruit dat bijvoorbeeld twee kernwaardes die zaten zo dicht tegen elkaar aan dat we die wel Samen wilden voegen.

00:40:46 Arthur Bassant

Nu hebben we gezegd, dit zijn de kermis voor dit jaar en ga ik ze laden dus dat dat dat moet nu echt gaan leven, dus Ik ga ze nu weer overal In de organisatie, op posters en dingetje, zo ga ik ze ophangen, We kunnen de kaartjes van maken, etcetera. Maar Wij hebben bijvoorbeeld in juni en in december hebben we pop gesprekken persoonlijk ontwikkel.

00:41:08 Arthur Bassant

Plan en essentieel onderdeel daarvan is dat we de kernwaarde doorlopen. Sterker nog, mijn collega’s die moeten vooraf zichzelf beoordelen op de kernwaardes, dus om het leven te houden. Van oké, weet je wel daarin, maar daar gaan we echt heel ver in. Want die kernwaardes vind ik niet Alleen voor de zaak, Maar ik wil ook.

00:41:32 Arthur Bassant

Dat dat privé is, dus als wij zeggen bijvoorbeeld, wij vinden.

00:41:37 Arthur Bassant

4 het leven feestjes 4.

00:41:40 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En kan je eens even noemen. Wat zijn nu de kernwaarden?

00:41:43 Arthur Bassant

Nou ja, We hebben, Het is een mix we het goeie. Voor mij is het heel belangrijk dat de organisatie groeit, maar een organisatie kan Alleen groeien op het moment dat de Mensen ook meegroeien. Nou, en dat vertalen we dan onder. Ik heb al vanaf het begin af aan, heb ik dat als kernwaarde. Dat is eigenlijk al vanuit mijn heerlijke. Toen ik begon met de events, Ik vind dat Mensen moeten altijd groeien.

00:42:08 Arthur Bassant

Dus ik. Ik had Alleen toen geen geld voor cursussen of tra.

00:42:12 Arthur Bassant

En toen heb ik gezegd, van, oké, We gaan een heerlijk bibliotheek doen, dus daarmee konden Mensen voor mij een boek bestellen. Dat betaalde ik dan nog net en dan deden we een boekenclub en Dat was zo magisch, want dan zaten we met de Mensen die een boek hadden gelezen en die zeiden we dan van oké, we leggen ons dus ook op. Dat is een van de dingen dat we ieder kwartaal een boek lezen. Ik ben geen boekenlezer, Maar ik vind ook echt dat ik dat moet, Omdat je er echt profijt van hebt. Dus om dat in je ritme te hebben.

00:42:43 Arthur Bassant

Die 4 boeken die die bespreken we dan in 4 verschillende boeken bespre.

00:42:47 Arthur Bassant

En dan vertelt de persoon wat hij ervan geleerd heeft en welke dingen die kan gaan toepassen In de organisatie, dus dan heeft de organisatie er ook wat aan en daarnaast hebben we bij ons niet Mensen daardoor ook Omdat die kernwaarden dus continu terug zeiden. Ja, Ik wil wil wel nieuwe a doen. We hebben Marloes en dame bij ons gehad. Die heeft niet meer AB en c gedaan. Ja ja, en Niemand zee doen maar 1000 Mensen per jaar, dus dat zijn echt wel behoorlijke opleidingen. Ja, dat vind ik echt kicken dat ik als een kleine organisatie.

00:43:08 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ze marketingopleiding hè?

00:43:21 Arthur Bassant

Zoiets kan faciliteren en.

00:43:22 Arthur Bassant

Zo’n dame die dan ook 11 jaar bij bij nou ze is net weg gewerkt, heeft Maar dat die meegegroeid is In de In de hele cyclus. Ja, daar ben ik wel heel trots op om dat te doen. Dus groeien. We hebben transparantie. Ik noemde hem al net. We willen transparant zijn naar naar alle stakeholders, dus voor het personeel nou dat doen.

00:43:46 Arthur Bassant

Wij door het.

00:43:47 Arthur Bassant

Iedere Monthly ook alle cijfers te Laten zien hoe het speelt In de organisatie. Hoe staan we ervoor?

00:43:53 Arthur Bassant

Maar ook inderdaad, zoals ik zei, naar in dit geval de restaurateurs naar de consument. Ik wil gewoon Laten.

00:43:59 Arthur Bassant

Dit is de korting. Dit kost normaal om een uurtje en Dit is je voordeel. Nou ja, daar maar ook voor het personeel dat zij ook gewoon weten waar ze aan toe zijn. Stukje, transparant en veiligheid. Dat is nu eigenlijk geworden, dus wel die veiligheid bieden hot topic andere kernwaarden die Wij hebben is de 3 sterren service die ik net eigenlijk al.

00:44:22 Arthur Bassant

Nee, wij willen dat ja iedere Iedereen die bij ons wordt al het klantcontact moet zijn alsof je met een driesterrenrestaurant te maken hebt. En ook die service moet dan buiten het gedaan boekje kunnen gaan. Dus heel mooi even een lichtend voorbeeld belde op een gegeven moment een oudere mevrouw, die had geen die had gehoord dat wij In de restaurantactie hadden bij dat restaurant, maar ze zeggen, Ik heb geen.

00:44:52 Arthur Bassant

Internet nou dus de persoon die hem aan de lijn had. Die heeft netjes die mevrouw te woord gestaan heeft. Alle restaurants die in die buurt zaten opgelezen van online, dus die zat wel 25 minuten met die mevrouw aan de lijn en heeft toen een reservering voor twee personen gemaakt. Maar ja, toen ging die op. Met toen realiseerde hij eigenlijk van ja.

00:45:12 Arthur Bassant

Normaal is doe je een email, maar niet verhaald, geen email en zo heeft die persoon en Dat is voor mij dan echt een mooi lichtend voorbeeld, een kaartje geschreven, handgeschreven beste mevrouw Pieterse u heeft gereserveerd donderdag 17 mei.

00:45:27 Arthur Bassant

Nee, om twee uur voor een heerlijke lunch met uw man vertelde u ons. Wij wensen u alvast een eetsmakelijk en hem op de post gedaan verdien ik Natuurlijk niks van die boeken kost geld, want we verdienen maar enkele euro’s aan zijn boeking, maar is wel een lichtend voorbeeld hoe je die kernwaardes laat. Ja, een andere die We hebben is vriendschap. We zijn heel direct en willen dat alles gezegd kan worden. Dus als jij een keer rombach hebt.

00:45:58 Arthur Bassant

Dat je dan durft te?

00:45:59 Arthur Bassant

Van joh ja, Ik had vannacht zo’n ruzie met mijn vrouw. Ik noem maar iets of mijn kat is overleden of iets leuks. Ik heb een nieuw huis gekocht, dan weten we, weet je wat er mee speelt? Ja, zo kan je een aantal van die kernwaardes die ik op dat die als voorbeeld kunnen dienen, die voor iedere andere organisatie belangrijk zijn.

00:46:17 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja, hoe verdien je geld met kernwaardes? Tot nu toe kan het ook klinken als een soort tijdrovend van God. Dan moet ik gaan brainstormen.

00:46:24 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En een beetje.

00:46:25 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Filosoferen kijk, ik zie de waarde wel, Maar het is wel een terechte vraag, Misschien van ja, wat levert het op?

00:46:32 Arthur Bassant

Ja, nou ja, het heeft met cultuur te maken en zoals we zeiden, Culture Beat Strategy, ik geloof Als je kernwaarden Helder hebt en en mooi vind bijvoorbeeld personeelsbeleid. Wij nemen ook aan Als je bij onze vacature online ziet, dan staan altijd onze 5 care waarden.

00:46:52 Arthur Bassant

Daar nemen we op aan en ontslaan we op, hé, de pop gesprekken doen we dat in functioneringsgesprekken kijken we naar die kernwaarden. Dat geeft heel veel structuur, want je hebt die kernwaarden en je geeft gewoon cijfers. Iemand komt werken bij ons en dan zeg je, oké, nou ja, op.

00:47:10 Arthur Bassant

Klanttevredenheid, we noemen het gasten tevredenheid. Ja, scoort hij dat op goeie denk ik dat deze persoon een zesje scoort. Nou en zo kan je dus heel duidelijk een profiel afwerken waarop je iemand wil aannemen. En dat brengt ook wel eens in lastige situaties, want je hebt ook wel eens bijvoorbeeld dat iemand een kanon van een sales persoon is.

00:47:37 Arthur Bassant

Alleen? Ja, die fit niet.

00:47:38 Arthur Bassant

Ja, hij was er niet bij en dan is het eigenlijk gewoon weg ermee.

00:47:38 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Voelt dat hij er?

00:47:39 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Niet bij past, zeg maar zo.

00:47:44 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Heb je die die regel was overtreden en dat je dan toch iemand binnengehaald hebt die.

00:47:45

Ja.

00:47:49 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Geen veldvest zit, hoor.

00:47:49 Arthur Bassant

Na meer instellen dat iemand er zat dat je dacht dat iemand Het was en het dan niet was. Ja, gaat het, ja gaat altijd fout.

00:47:53 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja.

00:47:56 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En, hoe lang kom je? Hoe lang duurt het voor dat je.

00:47:59 Arthur Bassant

Daarachter te lang.

00:47:59 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Achter komt.

00:48:01 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En, hoe komt dat?

00:48:02 Arthur Bassant

Ja, Omdat je ik ja het weet je wel, je kan het nu net zo je hier makkelijk zeggen van ja, weet je wel, Je moet dat doen en dan moet je, want dat staan, weet je wel, net zoals zo’n cliché uitspraak, uitspraak van Hyer, slowly fire quickly. Ja, Natuurlijk weet Iedereen, Dat is waar Iedereen maakt iedere keer dezelfde fout, maar Als je dat beseft en dan probeert ervan te leren dan je komt in dat moment. En dan zegt bijvoorbeeld iemand mijn rechterhand, die zegt bijvoorbeeld of een zakenpartner die zegt, van ja, maar Arthur.

00:48:35 Arthur Bassant

We zouden toch volgens de We hebben dat toch afgesproken?

00:48:37 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja, ja dus het geeft heel veel houvast. Het is eigenlijk een soort kompas om iedere keer te kijken. Ja, zijn we nog met de? Nou ja, op allerlei manieren kan je hem Natuurlijk toepassen, wat hem net bij mij ook bovenkwam was van Iedereen heeft kernwaarde. Iedereen heeft een cultuur. De vraag is Alleen, ben je er bewust van en en hoe actief maak je er gebruik van en door het heel erg expliciet te maken kun je het ook echt gaan gebruiken, dus kun je ook echt daarop gaan sturen. Dus ja, de juiste Mensen binnenhalen de ja.

00:49:09 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Dus of Mensen erop scherp op houden en wat ik van je begrijp als jullie het ook gebruiken voor klanten, dus dat je een soort van.

00:49:20 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Dit ook aan je klanten beloofd of zo, of hoe?

00:49:23 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Hoe ga dat dan?

00:49:23 Arthur Bassant

Nee, dat je zeggen we een driesterren service ja of transparantie. Ik zeg maar even iets, ja, die kan je ook terugkrijgen en en graag weet je wel, want Dat is wat wat We willen zijn om Omdat we dat van ons zijn ook echt geloven dat je zegt Van oké als en Dat is best wel Natuurlijk, weet je wel, We zijn hem ze nu. Ik zit Natuurlijk nu in het midden om het te vormen en dat maakt het soms best wel eens lastig, ja maar.

00:49:29 Arthur Bassant

Ja.

00:49:47 Arthur Bassant

Nee, geen uitzondering op die regel. We willen gewoon een strak prijsbeleid en niet Omdat Pietje net iets meer druk zet dat dat hij een betere prijs krijgt. Nee, weet je wel, zo werken wij niet, dat willen we niet. Dan moeten we ons eraan houden en Dat is moeilijk, maar ook weer makkelijk, want het maakt het ook het leven veel makkelijker. Ik heb het in het verleden ook gehad, zeker die restaurant wist met wie waar wij in zitten, Dat is ja, We hebben zo’n 1500 tot 2000 nu met de fusie.

00:50:21 Arthur Bassant

Restaurants die we factureren per jaar.

00:50:23 Arthur Bassant

Dat is een hele kleine wereld, want die zitten ook weer met elkaar verbonden met allemaal restaurant clubjes en dingetjes en datjes. Het is helemaal niet erg Als je bijvoorbeeld zegt, hè? Een tweesterrenrestaurant die hoeft minder Commissie bij ons af te dragen iets, want ja, die heeft hoog populariteit en een een dure prijs waar pak een percentage op de op het menu prijs.

00:50:47 Arthur Bassant

Dan is het helemaal niet erg, maar durft dat ook uit te spreken en durft dat te? Ja, Dit is wat Het is. Denk dat dat heel belangrijk.

00:50:55 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Is, maar zou iemand moeten beginnen? Stel iemand luistert en denkt van, oh ja, kernwaarden, daar wil ik echt eens mee aan de slag. Wat zijn dan stappen die jij zou?

00:51:03 Arthur Bassant

Aanraden aan het Bureau gaan zitten en van die posts pakken en dan nog posters opschrijven welke waardes je in je hoofd.

00:51:13 Arthur Bassant

Naar binnen schieten en die is gewoon op belangrijkheid gaan renken voor jezelf en uiteindelijk de 5 die jij kiest of de 4 of de 6.

00:51:27 Arthur Bassant

Dat maakt eigenlijk niet uit wat precies daarvoor, want Dat is wel wat het voor.

00:51:30 Arthur Bassant

Jou belangrijkste is.

00:51:32 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

En adviseer je om daar dan iemand van buiten bij te halen? Of ja, soms is het makkelijker als iemand anders het uitje trekt. Maar ja, goed dan moet je ook weer. Dat kost Natuurlijk geld maar buiten.

00:51:43 Arthur Bassant

Dat ja, ja je hebt de hele bedrijven voor, dus Calling Company is Natuurlijk.

00:51:49 Arthur Bassant

Nu nu eentje met van Mirik en Bart en, die hebben echt een waanzinnig bedrijf en die helpen bedrijven ook groeien vind ik een heel leuk bedrijf.

00:52:01 Arthur Bassant

Maar ja, Als je ja, je kan er ook zelf mee beginnen. Het is niet, Het is geen Rocket Science. Je kernwaarden kan je ook uitleggen wat Het is. En Natuurlijk helpt het iemand die daar ervaring in in in in heeft om eventjes een keertje te sparren zijn dit mijn kermis zijn dat goede waardes, want soms is het ook wel, weet je het moet.

00:52:14 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja.

00:52:22 Arthur Bassant

Daar wil ik ze ook op mijn poster hebben dat. Dan wordt het een onderwerp met één of twee zinnen de onder qua uitleg. Dat vind ik wel heel goed, want die ga je dan zelf ga dan ook actief mee door. Ga dan ook ieder kwartaal bijvoorbeeld pak ze dan even terug en zet ze zet dat erbij.

00:52:42 Arthur Bassant

En het, zoals we eerder ook aangaven, kernwaardes evalueren ook dus Ik ga weer de kernwaardes in december, want Ik wil ze ook niet Iedereen. Er moet ook gewerkt worden, Maar de kernwaardes ga ik in december ga ik weer oppakken om om te kijken van ja, maar je gaat toch niet kernwaarde?

00:53:01 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Van jullie elk jaar een?

00:53:02 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Opnieuw verzinnen.

00:53:04 Arthur Bassant

Ze worden ook niet verzonnen, maar er wordt wel naar gekeken. Moet er eentje bij of af? Dus dat.

00:53:06 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja oke.

00:53:07 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Is echt schaven blijft, moet relevant blijven.

00:53:10 Arthur Bassant

Ja, weet je?

00:53:12 Arthur Bassant

Nou ja, kijk een bedrijf Als je begint met een bedrijf met 5 man en dat vergelijkt met een bedrijf van 50 man, dan heb je Natuurlijk andere waardes die belangrijk worden. En Dat is ook gelijk. Je antwoord, is het dan altijd de waarde van de eigenaar of de founder? In het begin is dat Natuurlijk wel, maar op het einde.

00:53:30 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ja, Er zijn een paar mijn hoeft dat niet.

00:53:34 Arthur Bassant

En Daarom vind ik het begin leuk, waarschijnlijk dat het einde.

00:53:37 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Nee, en dan is je bedrijf ook verkoopbaar, hè? Dus Als je inderdaad Als het bedrijf zelf een identiteit heeft en en en en op eigen benen kan staan en een sterke cultuur heeft, dan wordt de founder ook minder belangrijk. Dus dan kan jij wegstappen. En dan ja, dit vind ik heel grappig dat je soms Mensen dingen hoort zeggen, die is er zelf geleerd hebben en denk je, hè, ja hè?

00:53:56 Podcast host Gerhard te Velde van Groeivoer en Ear Ear

Ik heb er dus ja in positieve zin goed gebrainwasht, dus je bent helemaal die cultuur zitten diep in en en wat ik mooi vind is Als je het kan toepassen op alle aspecten van je bedrijf.

00:53:59 Arthur Bassant

Ja.

00:54:07 Spreker 2

Wij hadden ooit toen begonnen met zijn 3 ën hadden we een een business coach die gewoon als vriendschappelijk even kan meedenken en die tekende een taartpunt op het bord en hij zei Van je hebt HR League finance IT operations blablabla gewonden het hele spectrum van wat er allemaal in je bedrijf zit en die kernwaarde kun je daar ook op toepassen, dus je kan ook zeggen van, hé zijn onze algemene voorwaarden eigenlijk wel gaan gaan die over 3 sterren zijn die transparant zijn die.

00:54:22

Ja.

00:54:24

Ja.

00:54:35 Spreker 2

Whatever, maar ook je marketing. Nou, Je kunt het overal toepassen en.

00:54:40 Spreker 1

Maar ik denk wel dat de kernwaarde is Natuurlijk. Je kan het overal toepassen, Maar het is voornamelijk nog wel intern georiënteerd, dus Het is echt op cultuur. In die hoek zit het meer dan dat je.

00:54:46 Spreker 2

Ja.

00:54:51 Spreker 1

Het.

00:54:52 Spreker 1

Weet je, Ik ben er trots op onze kernwaarden, dus in vacature staat het als Mensen bewijzen van over bedrijf. Wat willen lezen? Staat het, Maar het is niet dat ik ermee ga adverteren.

00:55:03 Spreker 1

Dat de.

00:55:03 Spreker 2

Het is nee, Maar dat doen ze dan bij Jumbo, Maar dat is Misschien anders, hè? De 7 zekerheden van Jumbo van je van ons verwachten of ja, maar die zit dan ook wel vast of.

00:55:08 Spreker 1

Ja, Maar dat is.

00:55:09 Spreker 1

Eigenlijk, ja, Maar dat zijn merk beloftes, dus brand promises na brand promises is echt wel iets anders. Brand Promes is dus van oké. Wij hebben bijvoorbeeld de brand Promes.

00:55:13 Spreker 2

Niet of niet?

00:55:22 Spreker 1

Dat wij 100%.

00:55:25 Spreker 1

De goedkoopste aanbieding hebben voor restaurant dus nergens in Nederland vind je In de aanbieding die goedkoper is op onze site. Dat is een bram Promes die We kunnen doen, want dat hebben wij ook in het contract staan met de.

00:55:36 Spreker 1

Restaurant en We hebben wel eens dat het weet je wel niet zo is, maar dan krijgen we dat van de consument snel genoeg te horen. En dan.

00:55:41 Spreker 1

Gaat die aanbieding?

00:55:42 Spreker 1

Offline en en dat vind ik niet een kernwaarde, dus kernwaarde dat dat die dat we de goedkoopste zijn, is niet iets wat ik zoek Als ik vacature met iemand heb nou eigenlijk ook wel. Maar nee, nee, Dat is anders.

00:55:57 Spreker 2

Ja, We gaan afronden helaas, ja, zo gaat dat. Jij mag een email sturen aan alle ondernemers op aarde.

00:56:00 Spreker 1

Heine Vlaaitjes.

00:56:07 Spreker 2

Die zelf maar in binnen of buitenland, waar wat, wat zou je daarin zetten? Wil je vragen om een of twee korte tip?

00:56:14 Spreker 2

Dus adviezen mee te geven aan de ondernemer.

00:56:20 Spreker 1

Ja.

00:56:22 Spreker 1

Ik denk dat het.

00:56:23 Spreker 1

Dat het onderwerp zou zijn plezier?

00:56:27 Spreker 1

En, heb je plezier in wat je doet en doe je zelf wel de leukste dingen die Je moet doen.

00:56:35 Spreker 1

Want daarmee geloof ik dat je in je kracht bent.

00:56:39 Spreker 2

Mooi. Dankjewel Arthur.

00:56:42 Spreker 2

Voor een mooi.

00:56:43 Spreker 2

Gesprek, jij bedankt.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen