Aflevering 283 – Een persoonlijk faillissement overleven. Van failliet naar 4 miljoen worstenbroodjes. Het verhaal van Remco Beekman van Keilekker

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Remco Beekman van Keilekker Brabantsche Worstenbroodjes verteld zijn verhaal. Remco heeft een bijzondere reis afgelegd. Remco ging persoonlijk failliet en ging door een diep dal. Maar hij stond weer op en kwam sterker terug.

En nu heeft Remco zijn eigen worstenbroodjesfabriek waarmee hij in heel Nederland klanten bedient en vier miljoen broodjes per jaar verkoopt.

En dat doet Remco op een hele mooie manier: met een grote groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

In deze aflevering

  • Introductie van Remco Beekman
  • Het faillissement van Remco
  • Schulden bij je familie
  • Zakelijk failliet vs persoonlijk failliet
  • Paulianeus handelen
  • De exercitie die elke ondernemer moet doen
  • Ondernemen vanuit ego
  • Wat zou Remco anders gedaan hebben, zijn beste les
  • Het Nieuwe Begin: Keilekker Worstenbroodjes
  • De Brabantse worstenbroodjes cultuur
  • Hoe Remco aan zoveel klanten komt
  • Werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Shownotes

Wil je verbinden met Remco? Voeg hem hier toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/remcobeekman

Link naar de website van deze gast: https://keilekker.nl/

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Transcriptie

00:00:00 Remco Beekman – Keilekker

Ik dacht echt dat het goed ging komen. Ik zat helemaal in mijn eigen geloof. Het gaat goed komen, niet meer kunnen kijken naar je eigen bedrijf van. Is dit nou wel allemaal zo zitten? Ik bedoel, je ziet Als je persoonlijk fiets gaat hè? Dus de de eenmanszaak of VOF, dan ben jij privé aansprakelijk voor je schulden, je huis je auto, je boot, alles wat je hebt. Rechter zei ja, ik zie hier allemaal opnames en ik In de BV en je eenmanszaak nou, Ik weet niet wat jij gedaan hebt, Remco Zeeman, dus jij komt niet in die schuldsanering, Het was niet fout bezig, Maar ik kon het niet goed genoeg verklaren, vond hij. Ik kon op dat moment dus niet naar mijn account stappen, zeg, kan je het even rechtzetten, want die zei betaal eerst maar eens die facturen die er nog zijn

00:00:06 Podcast host Gerhard te Velde

Hij realiteitszin eigenlijk.

00:00:32

Luister je nou?

00:00:34 Podcast host Gerhard te Velde

Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is Remco Beekman van kei lekker Brabantse Worstenbroodjes Remco heeft een bijzondere reis afgelegd. Hij ging persoonlijk failliet en daarmee ook door een diep dal, maar hij stond ook weer op en hij kwam sterker terug en nu heeft Remco zijn eigen worstenbroodjes fabriek waarmee jij in heel Nederland klanten bedient en dat doet hij heel verdienstelijk. Ze verkopen dit jaar 4 miljoen worstenbroodjes. Nou, Dat is nogal wat.

00:01:02 Podcast host Gerhard te Velde

En Remco doet dat met Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En ja, We gaan een mooi gesprek tegemoet. Remco welkom bij de podcast.

00:01:11 Remco Beekman – Keilekker

Dankjewel leuk om waar te zijn.

00:01:13 Podcast host Gerhard te Velde

Beginnen bij een.

00:01:16 Podcast host Gerhard te Velde

Donker onderwerp, en dan gaan we straks naar het licht bewegen, Maar ik wil beginnen bij jouw faillissement. Ja, en We hebben daar echt ruim de tijd voor, want Ik denk dat het best wel waardevol kan zijn voor Mensen, om voor ondernemers om een inkijkje te nemen in ja, zo een praktijksituatie van Als je failliet gaat. Wat komt er dan allemaal op je af en hoe ga je ermee om?

00:01:18 Remco Beekman – Keilekker

Naar de zon?

00:01:35 Spreker 3

Ja.

00:01:38 Podcast host Gerhard te Velde

En, Ik vind het heel tof en en dapper dat jij daar ja open over wil zijn, dus neem ons eens mee in jouw faillissement.

00:01:48 Spreker 3

Ja.

00:01:50 Remco Beekman – Keilekker

Nou, mijn versement was in 2012. In 2012 heb ik het faillissement aangevraagd en wat daar dan aan voorafgaat is dat ik in 2005 begonnen ben met ondernemer. Ik ben begonnen met een horecaconcept, eigenlijk wel met de gedachte al meteen om een soort van horecaformule te gaan beginnen. Ik had hotelschool gedaan in Maastricht, dus ik dacht dat ik daar wel goed in zou zijn.

00:02:14 Remco Beekman – Keilekker

En mijn horecaconcept had als bedoeling dat het overal zou zitten op plekken waar horeca was, maar niet per se horeca het hoofddoel was. Dus Als je bij een meubelboulevard komt, ga je voor meubels, maar je wil ook een kop koffie en die kon ik dan voorzien. En daar zag ik een hele Grote Markt in in, dus een heel mooi businessplan gemaakt naar de bank. Nou ja, gestart met een soort pilot Store in Den Bosch en uiteindelijk gegroeid van 2005 tot 2009 naar 11 locaties over de 100 man personeel.

00:02:44 Remco Beekman – Keilekker

Ik dacht nou, Ik ben op zich goed op weg om die groei te maken, hè? Naar een soort landelijke keten daarin.

00:02:50 Remco Beekman – Keilekker

Toen kwam in 2009 was de bankencrisis in Nederland. Dus toen nou ja, Mensen gingen minder besteden. Ik zat bijvoorbeeld ook in sportscholen. Mensen kwamen wel sporten, maar gingen zeker niet meer bij mij een gezonde shake halen. Dat liet ze even liggen, dus de omzet gingen echt hard naar beneden vanaf die tijd. Daarbij had ik ook nou, Ik was wel te snel gegroeid van 2005 en 2009 na al die.

00:02:56 Spreker 3

En ring.

00:03:19 Remco Beekman – Keilekker

Al die horecalocaties dus ik ging te hard, de crisis kwam. Ik had eigenlijk ook mijn zaakjes nog niet zo goed op orde, dus Ik had mijn organisatie helemaal niet gebaseerd op die groei, Maar ik groeide wel heel.

00:03:30 Remco Beekman – Keilekker

Hard.

00:03:31 Remco Beekman – Keilekker

Ja en dan komt het moment dat je merkt, dat gaat niet meer goed. Dat ontken je nog heel erg lang totdat het echt niet meer te ontkennen is.

00:03:40 Remco Beekman – Keilekker

En dan moet je of je wordt failliet verklaard door je leveranciers, bijvoorbeeld door je schuldeisers. In mijn geval, nou dreigde dat ook, hè? Die dreiging hing zeker In de lucht, Maar ik ben zelf naar de rechtbank gegaan op een dinsdagochtend, volgens mij 12 12 maart in Den Bosch en dan vraag je aan de rechter het faillissement aan voor je voor je onderneming en dan dan is het een feit, hè? Dan loop je naar buiten en op dat moment kunnen Mensen ongeveer tegelijkertijd.

00:04:06 Remco Beekman – Keilekker

Als Mensen op internet zoeken op Remco Beekman, dan staat er Remco Beekman met daarachter heel groot insolvent wat failliet betekent, dus dan is.

00:04:14 Podcast host Gerhard te Velde

Het gebeurd staat het nu nog op internet. Ik heb even gegoogled, Maar ik kwam met op de eerste pagina ’s niet tegen. Jawel, jouw verhaal erover maar.

00:04:19 Remco Beekman – Keilekker

Nite hè?

00:04:21 Remco Beekman – Keilekker

Ja nee, nee, nee, nee, ik.

00:04:21 Spreker 3

Liet 5 slagleggen.

00:04:22 Remco Beekman – Keilekker

Denk Als je heel Als je?

00:04:24 Remco Beekman – Keilekker

Als je heel veel andere dingen gaat?

00:04:25 Remco Beekman – Keilekker

Doen dat het Misschien?

00:04:26 Remco Beekman – Keilekker

Naar beneden schuift of zo, Maar het heeft echt wel wat jaren opgestaan dat het altijd die link naar het en daar niets zegt, maar mijn verhaal.

00:04:33 Remco Beekman – Keilekker

Erover maar inderdaad echt de registers.

00:04:35 Remco Beekman – Keilekker

Waar je dan als failliet staat, Dat is ook niet meer te ontkennen, hè? Dan is het duidelijk.

00:04:42 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, wie kreeg er allemaal geld?

00:04:44 Remco Beekman – Keilekker

Van jou goh de belastingdienst uiteraard Misschien ook wel personeel nog dat ik niet nog een maand of Misschien wel twee maanden niet volledig of of of betaald had en heel veel leveranciers van Van Heineken tot aan andere groothandels, uitzendbureau payroll bedrijf waar ik mee werkte.

00:05:07 Remco Beekman – Keilekker

Veel bedrijven en ook.

00:05:09 Remco Beekman – Keilekker

Nou ja echt wel een hoog bedrag. Ik denk dat ik Misschien. Ja, Ik denk.

00:05:13 Remco Beekman – Keilekker

8 t of zo dat ik wel aan schulden had die ik niet meer kon betalen, Dat is ja, Dat is wel veel geld, ja.

00:05:16 Spreker 3

Ja.

00:05:20 Podcast host Gerhard te Velde

Hoe waren je relaties met jouw schuldeisers? Ik kan me voorstellen dat er wat vriendelijke Mensen bij gaat en die zeiden, Ach Remco, nou ja, en Het gaat om weet ik veel een klein bedrag dus maak je maar.

00:05:27 Spreker 3

Ja ja.

00:05:29 Spreker 3

Ja.

00:05:33 Podcast host Gerhard te Velde

Druk maar Mensen kunnen zeg maar onder druk en zeker onder financiële druk Natuurlijk ook een een ja, heel naar worden wat. Wat kun je daarop?

00:05:41 Spreker 3

Ja.

00:05:43 Remco Beekman – Keilekker

Zeggen ja dat dat nou, Dat is heel verschillend. Het hangt Natuurlijk ook af van de Van de van de bedragen waar het over ging. Echt de hele makkelijke zoals je die schets heb ik nooit echt meegemaakt, kan ook aan mezelf liggen Omdat ik nooit echt heel open ben geweest over hoe slecht het ging. Ik denk Als ik dat gedaan had. Destijds hadden Misschien heel veel Mensen gezegd, joh, weet je, doe dit of doe dat en.

00:06:04 Remco Beekman – Keilekker

Dat komt goed, dat deed ik niet, dus ik. Ik bleef maar volhouden dat ik echt wel terug ging betalen, al ging het om.

00:06:10 Remco Beekman – Keilekker

€ 20 of Het gaat om 4 t. Ik kreeg ooit ging, het ging ik het terugbetalen, was mijn stellige overtuiging en ook wat ik wat ik vertelde. Maar er waren wel Mensen met meer geduld, hè? Dus die bleven langer ook daar Misschien ook toch in geloven in mijn. Nou ja, Misschien wel leugens en en en.

00:06:29 Podcast host Gerhard te Velde

Ben jij een goede sales man of?

00:06:31 Remco Beekman – Keilekker

Nou, Ik denk wel dat ik in die tijd nou niet sales, maar wel manipulatief de andere kant hè? Of dus dat ik echt wel voor kon doen alsof het echt allemaal wel goed kwam en ook dat ik ook wel echt. Nou, Ik denk ook echt dat ik geloofde en dat.

00:06:35 Spreker 3

Oké.

00:06:45 Remco Beekman – Keilekker

Het beter werd.

00:06:46 Remco Beekman – Keilekker

Oprecht geloofde, Maar ik bleef het ook zo roepen naar de Mensen.

00:06:50 Remco Beekman – Keilekker

Dus Ik denk dat er ook veel Mensen zeggen, nou, Hij is zo maar bezig dag en nacht. En ik geloof wel dat het goed komt en Natuurlijk in al mijn verhalen in al mijn Excel scheetjes kwam het ook goed, maar In de praktijk toch minder en tegen beter in beter weten in weet je dat eigenlijk ook hè? Dus Als je dan ’s avonds Alleen in je bed ligt, dan weet je ook echt dat je eigenlijk theater hebt gespeeld. En dan weet je ook dat het.

00:07:00 Spreker 3

Ja.

00:07:14 Remco Beekman – Keilekker

Misschien wel echt onmogelijk is om dat terug te halen. Maar nou ja, goed, dus Ik denk dat het sommige leveranciers daarmee gingen en dat die dus ook schulden nog lieten oplopen. Wat achteraf? Nou ja, dat had ik nooit moeten doen Natuurlijk op die manier, want de schuld hè of het een € 50.000 is op een bepaald moment of Het is een paar jaar later 4 t wat je aan schuld maakt, had ik beter kunnen stoppen bij die 50.000.

00:07:38 Remco Beekman – Keilekker

En wat je ziet wat best wel grappig is en wat ik een bijzonder proces vond met met leveranciers.

00:07:44 Remco Beekman – Keilekker

Is dat die worden boos op je? Je krijgt vervelende gesprekken aan de telefoon. Nou ja, ik blijf roepen. Ik kan het nog niet betalen, Maar het wordt echt beter. Op een gegeven moment trappen ze er niet meer in en gaan ze naar een incassobureau. Dan komt die incasso meneer Nou het bedrag gewoon Natuurlijk Alleen maar groeien, hoger en door alle percentages, maar uiteindelijk kan ik die meneer ook niks beloven of niet betalen Alleen maar smoesjes. Op een gegeven moet die weer terug naar de opdrachtgever naar mijn leverancier. Nou, die Remco, die heeft niks, wat gaan we doen, gaan we naar de rechter het afdwingen. Ja en als er dan € 1.000 gaat, laat ze dat vaak zitte.

00:08:17 Remco Beekman – Keilekker

En wat er dan gebeurt, is dat een leverancier die wordt dan in één keer in een ander soort rol komt. Die zegt dan nee, remmen vervelend voor je en kunnen we echt niet iets bedenken Samen dan hè? Dus van eerst word je In de hoek gezet en ben je een wanbetaler, komt een incasso en later ga je toch kijken. Vanuit de andere kant van kunnen we niet toch iets regelen wat ik nu vanuit mijn huidige onderneming ook snap, want Als je echt niks meer te halen valt, ga je toch kijken. Op wat voor manier is er dan nog wel het leed te beperkt?

00:08:40 Remco Beekman – Keilekker

Ja, dus dat vond ik wel een grappige achteraf grappige ja, dat het opdraait eigenlijk hè? Maar ik ben mijn rug tegen de muur, uiteindelijk een leverancier met de rug tegen de muur, wat niet tof is maar wat wel gebeurde? Ja, en dan heb je de.

00:08:52 Remco Beekman – Keilekker

Ook.

00:08:52 Remco Beekman – Keilekker

De schulden bij je familie?

00:08:53 Remco Beekman – Keilekker

Of of schoon familie, inmiddels ex schoonfamilie. Ik denk dat ik bij mijn schoonfamilie uiteindelijk ging. Het om bedrag van ongeveer 2 t Omdat ik geleend had. En ja, die Mensen lenen jou dat niet, Omdat ze een mooi rendement op jou zien te halen of dat ze leveranciers zijn.

00:08:56 Podcast host Gerhard te Velde

In vaatje gemengd dan.

00:09:03 Spreker 3

Fijn.

00:09:11 Remco Beekman – Keilekker

Die Mensen lenen jou dat uit liefde, dus dat je dat niet kan terugbetalen. Dat is extra pijnlijk, hè? Dat vind ik nog steeds eigenlijk heel lastig. Het is wel geregeld nu en Maar dat heeft echt heel lang geduurd voordat we daar nadat ik überhaupt nou, Ik heb eigenlijk nooit het lef gehad om dat te regelen. Ik heb daar echt René, een goede vriend voor nodig had om dat gesprek überhaupt aan te gaan. Ik was daar gewoon te laf voor. Ja, die schuld je hebt Natuurlijk een, je kan als BV failliet gaan of persoonlijk. Ik ging eerst in een BV failliet.

00:09:34 Podcast host Gerhard te Velde

En die schuld, die stond er altijd nog.

00:09:43 Remco Beekman – Keilekker

Maar dan daar kom je, Als je dat netjes doet, kom je daar redelijk Zonder kleerscheuren uit.

00:09:48 Remco Beekman – Keilekker

Alleen, Ik had het niet alles even slim geregeld, dus daarna ging de eenmanszaak failliet. Ja en dan ga je dan sta je echt privé, ben je verantwoordelijk? Dus is het ook privé bij jou te halen en mijn ex schoonfamilie onderandere had het ook in privé aan mij geleend, dus ja, dat bedrag blijft staan, tenzij je in een schuldsanering komt.

00:09:57 Spreker 3

Leuk ja.

00:10:07 Remco Beekman – Keilekker

En je dan na 3 jaar schuldsanering en met een beetje weekgeld, dan wordt Iedereen krijgt Iedereen wat er nog over is. Ja, Dat is altijd een fooitje, Dat is niks.

00:10:17 Remco Beekman – Keilekker

Maar dat was in mijn geval niet aan de hand, dus ik moest echt gewoon met hun om de tafel om dat uiteindelijk te regelen om die 2 t terug te betalen. Uiteindelijk is dat wat wat?

00:10:26 Remco Beekman – Keilekker

Iedereen Natuurlijk wil.

00:10:27 Remco Beekman – Keilekker

En, nou ja, waar ze je wat je ook geleerd hebben en wat je ook echt schuldig bent, zul je nog steeds op mijn naam. Remco heeft die schuld aan die Mensen en die Mensen zijn dus echt heel. Dat is echt 1 1 1 hele vervelende.

00:10:38 Remco Beekman – Keilekker

Stond In de groothandel. Ja, die zijn ook vervelend, maar die die zijn op gegeven, gewoon weg Omdat dan in een in een BV. Ja sorry, je krijgt je geld niet. Curator zegt richtings.

00:10:47 Remco Beekman – Keilekker

Meer te halen, dan houdt het op.

00:10:52 Remco Beekman – Keilekker

En de eenmanszaak? Ja, dan moet je regelen, dus dan moet je echt proberen met een klein bedrag de schuld af te kopen. En Dat was pre corona Natuurlijk, hè? Dat zijn nu allemaal regelingen voor, maar toen ja, moest je echt gewoon in een in hoop op goed overleg dat ze akkoord gingen met je aanbod om er vanaf te komen, ja.

00:11:11 Podcast host Gerhard te Velde

Hè en persoonlijk failliet te gaan om het even goed te begrijpen, dan moet je dus.

00:11:14 Spreker 3

Ook.

00:11:15 Podcast host Gerhard te Velde

Stel, je hebt een huis, dan moet je je huis verkopen of alles wat je wist is dan.

00:11:18 Remco Beekman – Keilekker

Oh Misschien ja ja ja, persoonlijk fiets gaat hè? Dus de de eenmanszaak of V.

00:11:20 Podcast host Gerhard te Velde

Dus Als je.

00:11:23 Remco Beekman – Keilekker

O.

00:11:23 Remco Beekman – Keilekker

F dan ben jij?

00:11:25 Remco Beekman – Keilekker

Privé aansprakelijk voor voor voor je schulden, dus dan heb je huis je auto, je boot, alles wat je hebt. Loonbeslag eventueel hè? Als je aan het werk gaat, weer dat ze dat kunnen eisen.

00:11:37 Remco Beekman – Keilekker

Of of je komt In de schuldsanering, dus dan kan je je schulden niet meer betalen. Dan is het in Nederland ook geregeld dat je dan een bewindvoerder krijgt aangesteld. Die gaat jou hele financiële zaken regelen. Je krijgt weekgeld om van de in een week rond.

00:11:51 Remco Beekman – Keilekker

Te komen, Dat is minimaal.

00:11:53 Podcast host Gerhard te Velde

Als je van onafhankelijke ondernemer naar die situatie gaat van Van weekgeld, dat je dan hier heb je € 50 dan.

00:11:57 Spreker 3

Ja ja ja.

00:12:00 Remco Beekman – Keilekker

Moet je iets aan doen of zo? Nou had ik niet een onderneming, dus dat ik 1 grote auto kon rijden, dus ik rail in een oud busje die die die die van ellende uit elkaar viel.

00:12:11 Remco Beekman – Keilekker

En, die ook nog eens als er weer een belastingcontrole was van de weg gehaald werden en daar was ik weer een busje kwijt.

00:12:17 Remco Beekman – Keilekker

Dus Het was niet dat ik van heel veel geld of zo naar niks ging. Ik had al niks.

00:12:20 Remco Beekman – Keilekker

En het werd ook niks, maar ja, Het is wel. Je ziet dan 3 jaar. Ik heb het niet ingezeten hoor niet Als je hem 3 jaar dus wel dat Je moet werken terug een klein loon of een klein leefgeld krijgt en de rest wordt gebruikt om schulden af te halen te betalen. Maar dat is echt Als ik 4 t schuld had en je ik zou je Misschien € 20.000 verdienen in die 3 jaar waar je de schulden verder mee af kan lossen, dus Het is echt Het is een goed systeem dat je uiteindelijk met een schone lei weer een nieuw leven kan beginnen.

00:12:52 Remco Beekman – Keilekker

Maar het ja, Het is voor de schuldeisers is Het is het ellende en.

00:12:58 Remco Beekman – Keilekker

Uiteindelijk komt die schone lei, Maar ik heb tot april vorig jaar, dus Het was 23. Kon ik geen creditcard, geen telefoonabonnement. Je blijft heel lang dat kruisje achter je naam hebben bij de BKR.

00:13:12 Remco Beekman – Keilekker

Een huis kopen waar ik niet hoeven te proberen, want je krijgt gewoon.

00:13:15 Remco Beekman – Keilekker

Geen hypotheek al.

00:13:15 Remco Beekman – Keilekker

Had ik een succesvol bedrijf inmiddels privé kan je niet zoveel en Dat is wel een beetje gek. in Nederland vind ik eerlijk gezegd en Dat was wat ze in Amerika zeggen. Je moet failliet gaan, minstens twee keer om een goede ondernemer te worden. Nou, dat gaat Misschien wat ver wellicht, maar je wordt echt in Nederland wel echt in een hoekje.

00:13:23 Spreker 3

Ja.

00:13:33 Remco Beekman – Keilekker

Zet nou Misschien terecht hè? Want je kan ook de boel niet zo slim gedaan hebben zoals ik Misschien wel, maar om nou de rest van je leven uiteindelijk doordat ik weer kon ondernemen met alle lessen en andere ondernemer wordt, kan je ook wel weer dingen terug betalen. Beter doen. Nou ja, dus dat het in diezelfde René die met mijn ex schoon van je geregeld heeft die zei tegen mij ook Remco, Je moet Amerikaans gaan denken wat ik toen niet begreep, maar hij bedoelt gewoon bijna wees trots op wat je hebt meegemaakt. Je hebt ervan geleerd, jij hebt een rugzak om.

00:13:57 Podcast host Gerhard te Velde

OK.

00:14:05 Remco Beekman – Keilekker

Die andere Mensen niet hebben?

00:14:08 Remco Beekman – Keilekker

De gebruiker niet als slachtoffer, maar gebruik het als dat je daardoor een wijzer ondernemer bent geworden. En ik geloof wel dat hij gelijk had.

00:14:16 Podcast host Gerhard te Velde

Gaan we zo verder op in jouw wederopstanding en wat je wat je dan nu wel anders doet, maar Misschien nog heel even over persoonlijk faillissement, want dan kun je dus ook, want je ziet volgens mij ook dat Mensen dan.

00:14:22 Remco Beekman – Keilekker

Ja.

00:14:28 Podcast host Gerhard te Velde

Bijvoorbeeld het bezit van bepaalde zaken naar hun partner overdragen. Dus Als je die bouten hebt en je wil er niet vanaf dat je snel op de naam van je vrouw zet of zo, hè? Wat voor dingen gebeuren er bij jou privé? Want uiteindelijk is je huwelijk Natuurlijk ook gestrand, dus dat daar zit nog een verhaal vast.

00:14:31 Spreker 3

Ja ja ja.

00:14:42 Remco Beekman – Keilekker

Ja dus dus de.

00:14:44 Remco Beekman – Keilekker

De je komt echt een zwart dall, met name fooien faillissement hoor. Dat is Misschien nog wel een zwaardere periode daar net daarna.

00:14:49 Podcast host Gerhard te Velde

En ook.

00:14:49 Podcast host Gerhard te Velde

Hé.

00:14:51 Podcast host Gerhard te Velde

Wat maakt het verschil?

00:14:52 Remco Beekman – Keilekker

Nou ja, voor je faillissement ben je nog? Nou ja, ik he er zullen best Mensen zijn niet anders, Maar ik ben voor mijn faillissement nog de clown geweest die in een theater heeft gepresenteerd alsof alles rozengeur en maneschijn was en het kwam echt wel goed.

00:15:05 Remco Beekman – Keilekker

Na je faillissement dus op het moment dat je die rechtbank uitloopt, dan sta je in je blote kont, hè? Dan is op internet duidelijk, je kan niet meer. Je kan wel zeggen dat het goed komt. Maar ja, het komt niet goed en dan kan je ook zeggen als er een probleem is, heb voor me faillissement namelijk zelden met telefoon op, want Het was 99 van de 100 keer iemand die geld van nodig had terecht en namen faillissement kon ik zeggen, Je moet de curator bellen, Je moet de curator bellen, Je moet de curator bellen, dus ik ik het. Dat was bijna bevrijdend het moment na die rechtbank.

00:15:21 Spreker 3

Ja.

00:15:30 Spreker 3

Ja.

00:15:32 Spreker 3

Nee.

00:15:33 Remco Beekman – Keilekker

En daarvoor is dan is is dan de ellende, maar in die tijd daarvoor. En Het gaat niet van de een op andere dag. Zo’n faillissement dus je hebt inderdaad best wel dat je het ziet aankomen en dat je dat het dat het als een wolk boven je hangt. En in die tijd kan je dingen Natuurlijk regelen doen, dat moet je niet.

00:15:52 Remco Beekman – Keilekker

Buiten de wet doen, want dan ben je de pineut, hè? Dan ga je al heb je een v wordt je Paulianeus handelen word?

00:15:54 Spreker 3

Ja.

00:15:57 Remco Beekman – Keilekker

Je nog steeds brive? Ja.

00:15:57 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, Ik was op zoek naar het woord inderdaad.

00:16:00 Podcast host Gerhard te Velde

Maar dat is dus.

00:16:00 Podcast host Gerhard te Velde

Een balia neus handig paule. Ja ja, Ik heb met een insolventie advocaat gesproken, want wij stonden bij iga people heel slecht. Voor na corona zijn. Alle subsidies waren opgehouden en toen gingen we 1 keer € 20.000 verlies draaien.

00:16:00 Podcast host Gerhard te Velde

Term.

00:16:01 Remco Beekman – Keilekker

Handelen ja Dat is hem paulianeus volgens mij ja.

00:16:15 Podcast host Gerhard te Velde

Elke.

00:16:15 Spreker 3

Ja.

00:16:15 Podcast host Gerhard te Velde

Maand nou, toen ging het echt heel hard van ons af en wij dachten, komt wel weer goed. Nou kwam dus niet meer goed, dus We hebben wel ook echt heel hard ingegrepen en nu hebben we het uiteindelijk overleefd, maar toen zijn we Laten ook met een advocaat gaan praten van oké stel.

00:16:24 Spreker 3

Ja.

00:16:25 Remco Beekman – Keilekker

Heel goed, ja.

00:16:28 Podcast host Gerhard te Velde

We gaan failliet.

00:16:29 Podcast host Gerhard te Velde

Wat zijn de scenario’s? Waar kan Ik kan werken?

00:16:33 Podcast host Gerhard te Velde

Hij zei ook dus van je, Je moet dus niet allemaal gekke dingen gaan doen. Allemaal geld wegsluizen en bordjes verstopt.

00:16:35 Spreker 3

Nee.

00:16:37 Spreker 3

Nee ja.

00:16:39 Podcast host Gerhard te Velde

Want dan ben je dus?

00:16:42 Podcast host Gerhard te Velde

Dan handel je precies ja en dan dan word je bestuur of nee, dan word je persoonlijk aan over.

00:16:42 Remco Beekman – Keilekker

Anders bezig.

00:16:48 Remco Beekman – Keilekker

Ja als bestuurder, ja, dus je hebt een BV. Dat is de rechtspersoon, dus gaat de BV failliet, dan gaat die BV failliet en niet de bestuurder of die persoon erachter tenzij diegene dus verkeerd gehandeld heeft en dan kan hij alsnog persoonlijk aansprakelijk.

00:17:02 Remco Beekman – Keilekker

Gebeld worden, ja, en dan had ik een een leuk, vooral klein bedrijf. Maar heb je een heel groot bedrijf, dan kan het Natuurlijk wel in In de In de papieren lopen, hè? Dus Er is volgens mij zelfs iemand nu gevlucht naar Dubai om alles te ontkomen, maar Maar dat gebeurt dus hè? Dat daar moet je echt wel een zootje van maken en echt op echt precies wat je zegt even gauw de boot en op naam van je vrouw en het huis op naam van je kinderen dat er overduidelijk.

00:17:16 Spreker 3

Oh arts.

00:17:32 Remco Beekman – Keilekker

Dat soort zaken gebeuren, Maar ik was helemaal in die positie, dus ik wat ik wel. Ik had een hele goede vriend van mij, die ook advocaat is. Die heeft mij echt wel geholpen met. Nou ja, gewoon überhaupt nadenken over wat wat de scenario’s zijn, hè, wat jij ook zegt, want ikzelf was in een soort van negeer stand. De post, de blauwe envelop en Ik ga alles dicht liggen telefoon namelijk niet op en dat deed hij wel en dan zei ze, kom maar met je post, Ik ga dat wel voor je regelen en dan.

00:17:57 Remco Beekman – Keilekker

Kan hij nog dingen het betalingsregelingen treffen die Misschien nog wel uit konden komen ofwel bedragen kunnen zeggen, ik doe je een voorstel Als je akkoord gaat enzovoort of handel terugnemen, zodat de schuld wat kleiner werd, dus wel binnen wat wat toegestaan is, maar wel zorgen dat het nou ja, de schuld vermindert en ook dat je dat je bedrijf klopt, hè? Dus dat je boekhouding klopt en dat je niet.

00:18:24 Remco Beekman – Keilekker

Rekening Courant verhouding hebben dat je dus die neemt geld uit het bedrijf op Zonder dat dat loon is. Maar je neemt gewoon maar wat van die rekeningen op, ja.

00:18:31 Remco Beekman – Keilekker

Dat.

00:18:31 Remco Beekman – Keilekker

Is rekening Courant dat dat als dat te hoog wordt, ja, dan moet je wel terugbetalen, want dan ben je eigenlijk heb je een geld gepakt van het bedrijf? Wat wat niet van jou was? Ja, dat moet wel allemaal kloppen en en daar heeft daar, Dat is wel handig om daar hulp bij te hebben.

00:18:34 Spreker 3

Ja.

00:18:47 Remco Beekman – Keilekker

Misschien nog los van of je uiteindelijk uiteindelijk echt failliet gaat. Maar Als het zo slecht gaat om wel iemand mee te Laten kijken, dan heb je het wel goed geregeld. Want bijvoorbeeld, Ik wilde ook niet schuldsanering heel graag, Maar de rechter zei ja, ik zie hier allemaal opnames en ik In de BV en je eenmanszaak. En nou, Ik weet niet wat jij gedaan hebt. Remco Beekman dus jij komt niet in die schuldsanering hè? Ik was niet fout bezig, Maar ik kon het niet goed genoeg voor klaar.

00:19:09 Remco Beekman – Keilekker

Vond hij. Ik kon op dat moment dus niet naar mijn account stappen. Zeg, kan je het even rechtzetten, want die zei betaal eerst maar eens die facturen die er nog zijn. Dus ja, uiteindelijk is dan het gevolg dat je niet In de schuldsanering komt. Had ik dat eerder beter geregeld, dan had ik gezorgd dat in ieder geval mijn boek erg goed was. Het was geen, Ik had niet onnodig geld eruit gepakt, Maar ik had gewoon boekhoudkundig, niet goed genoeg geregistreerd. Ja, dan gevolg is. Ik kom niet In de In de schuldsanering, dus heb ik in één keer nog steeds die schuld in plaats van. Ik ben nu klaar.

00:19:37 Remco Beekman – Keilekker

Ja, en dat kan zo een in zo een voortrekt kan dat kan dat wel het verschil maken. Dus ja die die moet zeker van tevoren. Als je weet Het gaat die kant op moet je ja, moet je het voorbereiden, moet je het echt?

00:19:48 Podcast host Gerhard te Velde

Wel voorbereiden ja, zou eigenlijk. Ik zat net even te denken, moet niet eigenlijk elke ondernemer een keer de gedachte oefening doen, ook al gaat het nu goed. Maar van stel, Het gaat in een keer niet meer goed.

00:19:59 Podcast host Gerhard te Velde

Weet ik veel. Er komt een wet waardoor mijn product verboden is. Of grote concurrent doet iets waardoor ik ineens out of business.

00:20:03 Spreker 3

Ja.

00:20:08 Podcast host Gerhard te Velde

Ben.

00:20:09 Podcast host Gerhard te Velde

Dus dat je gewoon even het scenario een keer uittekent en dan zou ik dan ook denk ik met een met een ja met een jurist erbij hè? Dus gewoon meteen de juiste Mensen aan tafel.

00:20:15 Remco Beekman – Keilekker

Is ja.

00:20:17 Remco Beekman – Keilekker

Ja, ja, Het is geen slechte gedachte. Eigenlijk hebben we het Natuurlijk corona gehad, wat ook zo’n situatie was.

00:20:24 Remco Beekman – Keilekker

Het is Misschien Misschien niet per se een faillissement, maar wel hoe sta ik er voor als een bepaalde omzet wegvalt of zo kan ik dat opvangen en hoe lang dan? En hoe ziet mijn BV structuur eruit? Daar klopt.

00:20:34 Remco Beekman – Keilekker

Het en kan ik?

00:20:36 Remco Beekman – Keilekker

Heb Ik kan ik door ondernemen als een bepaalde situatie zich voordoet en Dat was wel.

00:20:40 Remco Beekman – Keilekker

Met.

00:20:41 Remco Beekman – Keilekker

Ook corona, Maar ik geloof in dit soort situaties.

00:20:43 Remco Beekman – Keilekker

Dat.

00:20:44 Remco Beekman – Keilekker

Iemand belde mij die zei, Goh, welke kansen zie jij? Dat was zijn eerste vraag en dat ik.

00:20:50 Remco Beekman – Keilekker

Welke kans? Ik ben Alleen maar aan het klagen dat ik allemaal risico’s zie en dat de omzet wegvalt. En maar die vragen ook van als dit gebeurt, welke kansen zijn er dan? Ik denk dat je dan wel je scope wat wat breder maakt en ook met een andere hè, dus niet In de laagstand. Het gaat zo.

00:21:02 Remco Beekman – Keilekker

Slecht, Maar dat kan.

00:21:03 Remco Beekman – Keilekker

Nog wel denkt, ja, Ik ben.

00:21:05 Spreker 3

Ja.

00:21:06 Remco Beekman – Keilekker

Nu dus precies wat jij zegt, ik ik Omdat ik het heb meegemaakt. Ik ben nu volgens mij 100% voorbereid op zo’n situatie. Ik kom nooit meer In de misère waar ik in heb gezeten.

00:21:12 Spreker 3

Ja.

00:21:17 Podcast host Gerhard te Velde

Heb je ooit gedacht om om de uitstappen? Zeg maar om te, want dat Als het echt heel heel donker wordt en die gifs twee keer waar je uit? Ja.

00:21:22 Remco Beekman – Keilekker

Uit het leven.

00:21:25 Podcast host Gerhard te Velde

Vind een hele heeft gevraagd, maar.

00:21:25 Remco Beekman – Keilekker

Nou, je bent, Dat is wel bijzonder dat je dat vraagt, want zo goed kennen kennen wij elkaar eigenlijk nog niet. Maar Er zijn twee Mensen. Jij bent de tweede die dat inderdaad gezegd hebben en gevraagd hebben en een was, nou ja, Misschien wel allerbeste vriend die zei, Joh, moet ik me zorgen gaan maken? Ga je van die brug afspringen en dat heb ik nooit gevoeld. Nooit. Daarvoor is het leven altijd toch te veel waard of te leuk?

00:21:49 Remco Beekman – Keilekker

Ik had op een gegeven moment ja nog voor een feestmoment, ook met zo’n ding niet eens dat dat nou per se, hè. Dus Dat is Natuurlijk heel belangrijk. Maar nee, Ik heb er gewoon nooit aan gedacht. Genoeg leuke dingen of zo ergens ver weg. Maar ik kan me heel goed voorstellen. Je het wel doet. Ik kan me echt zo goed voorstellen dat je op een gegeven moment echt je wordt Alleen maar aan alle kanten belaagd door leveranciers door door de Belastingdienst. Het zijn niet meer vriendelijke Mensen over het algemeen belastingdienst ook We kunnen echt niks niet eens meer met ze praten, want ze willen gewoon geen regeling meer treffen.

00:22:19 Remco Beekman – Keilekker

Personeel die is me niet ergst, hè? Want dat zijn de Mensen die aangenomen met wie het Samen hebt gedaan. Die zeggen tegen jou, Ik ben boos, want door jou kan ik niet theek niet betalen. Of Het is jouw schuld of Ik ben teleurgesteld. Ben je nog zo een?

00:22:32 Remco Beekman – Keilekker

Woord wat heel erg.

00:22:33 Remco Beekman – Keilekker

Pijn doet op zo’n.

00:22:33 Remco Beekman – Keilekker

Moment ja de de de.

00:22:34 Spreker 3

Ja.

00:22:37 Remco Beekman – Keilekker

Ja, en dat en dat en dat je dan op een gegeven moment terug moet naar een woning. Nou ja, wat een soort van studentenhuis weer was waar je daar met je zoon.

00:22:45 Remco Beekman – Keilekker

Moet wonen en wat ik net zei, dan moet je ga je dus hè uit de spaarpot wat geld pakken om spaghetti te kopen, maar een goedkoop maatje te.

00:22:52 Remco Beekman – Keilekker

Maken.

00:22:53 Remco Beekman – Keilekker

Ja, Dat is echt vreselijk, want de wens ik echt Niemand Niemand toe. En dat Dat is echt een een diep dal. Ik kan me voorstellen.

00:23:00 Remco Beekman – Keilekker

Dat er.

00:23:01 Remco Beekman – Keilekker

Nou ja, Misschien moet je er nog een klein duwtje krijgen, links of rechts dat er iets gebeurt hier of zo dat je denkt nou genoeg geweest. Ik ben er nooit in in nog nooit een beetje. Ik heb echt nog nooit over nagedacht. Ik kan me niet voorstellen dat ik.

00:23:11 Remco Beekman – Keilekker

Wat ze doen, Maar ik kan me wel voorstellen. Mensen zouden voelen op dat moment. Ja, Dat is wel echt een echt ja, sorry, laatste was ook weer een verhaal van iemand, dus vrouw lief wist van niks man uit het leven en zij komt achter de misère. Zij mag het ook wel eens oplossen. Wel een beetje zuur, maar zo hoog heeft het bij diegene.

00:23:28 Remco Beekman – Keilekker

Ook gezeten inderdaad.

00:23:29 Podcast host Gerhard te Velde

Hé en Misschien nog even over je ego en We gaan Natuurlijk ook de de je wederopstanding bespreken, maar nog even over je ego, want daar daar hoor ik jou een aantal keren ook over praten van je vond jezelf.

00:23:41 Spreker 3

Ja ja.

00:23:44 Podcast host Gerhard te Velde

Wel tof of je een binkie of je was gewoon lekker aan het ondernemen je had die 100 Mensen op de loonlijst staan. Toen viel het hele kaartenhuis in elkaar. En wat, wat is daar precies gebeurd?

00:23:47 Spreker 3

Ja ja ja.

00:23:52 Spreker 3

Ja.

00:23:55 Remco Beekman – Keilekker

In op Aegon gebied hè bedoel je? Ja, kijk, ik ging ondernemen. Ik had een businessplan en Als ik mijn mijn mijn powerpoint presentatie mijn eerste sheet was.

00:23:56 Podcast host Gerhard te Velde

Ja.

00:24:04 Remco Beekman – Keilekker

Doelpunt B en W 5 serie een foto van een.

00:24:07 Remco Beekman – Keilekker

BMW.

00:24:07 Remco Beekman – Keilekker

5 serie ja ja Dat is Natuurlijk eigenlijk was. Daar had ik toen al voordat ik überhaupt een stap had gezet op ondernemerschap was dat Natuurlijk de totaal verkeerde beweging B 5.

00:24:16 Podcast host Gerhard te Velde

Maar waar kan die droom vandaan? Had jij opa of je oom, of iemand of.

00:24:18 Remco Beekman – Keilekker

Ja mijn oom was vrachtwagenchauffeur en die had hele mooie BM.

00:24:22 Remco Beekman – Keilekker

W is altijd.

00:24:22 Remco Beekman – Keilekker

Helemaal gepimpt en zo en. En dan mocht ik met hem mee te vrachtwagen Maar de reis van zijn huis naar die vrachtwagen is een hele dikke been w vond ik al fantastisch om met Lego maakte ik B en w autootjes en nou ben je weer gewoon fantastisch en de vijver was gewoon nou het ultiem.

00:24:30 Spreker 3

Ja.

00:24:38 Remco Beekman – Keilekker

Vraag me niet Waarom hij wat niet denk ik, hoezo weet je, Er zijn echt wel interessantere doelen en ook best andere mooie auto’s, Maar dat was het ding. Ik wilde voor die B en W en dus ik ondernam echt op ego. Ik wilde een BMW. Ik wilde groeien met een aantal vestigingen, dus elke vestiging die erbij kwam kon ik weer tegen mijn vrienden zeggen. Nou, Ik ga dit jaar Rotterdam openen en Rotterdam is super cool, Maar dat dat ik dat moest doen met geld wat?

00:24:57 Podcast host Gerhard te Velde

Cool.

00:25:01 Remco Beekman – Keilekker

Ik niet had.

00:25:03 Spreker 3

Ja.

00:25:03 Remco Beekman – Keilekker

En en dat ik daarvoor allerlei persoonlijke aansprakelijkheid ook weer aanging. Lease van koffiemachine maar kan Natuurlijk niks kopen, dus als.

00:25:11 Podcast host Gerhard te Velde

Maar had je dat wel door waar je voor tekenen of niet, want Ik heb heel vaak dingen getekend waarvan ik dacht, nou, dan vroeg weer iemand een handtekening. Zeg ja, Het is goed hier en dan wist of ik vroeg het niet door, maar wist jij wel dat je waar je mee bezig was?

00:25:18 Spreker 3

Ja.

00:25:24 Remco Beekman – Keilekker

Ja, nou ja, ik ging dus in haar vel, Lisa dingen waar je dan persoon of leningen waar je dan persoonlijk aansprakelijk voor tekenen. Maar ik heb dat nooit zo beseft waar ik voor tekende. Nee dus dus ik wist wel een teken voor een koffiemachine en die moet ik in 5 jaar terug betalen en ik moet er netjes onderhouden dat.

00:25:32 Podcast host Gerhard te Velde

Nou ja oké.

00:25:37 Remco Beekman – Keilekker

Dingen, Maar ik heb nooit gezegd, wat nou Als ik hem niet.

00:25:39 Remco Beekman – Keilekker

Kan.

00:25:39 Remco Beekman – Keilekker

Betalen dan ben ik de Sjaak en en ook bij leningen. Ik had geen idee. Ik wil gewoon die lening hebben, want dan kon ik mijn droom verwezenlijken en wat ik daarvoor moest doen? Ja, dat teken ik inderdaad gewoon voor, terwijl ieder ander Ik heb.

00:25:50 Remco Beekman – Keilekker

Al wat Mensen.

00:25:50 Remco Beekman – Keilekker

Om advies gevraagd die zij het niet doen, ik deed toch ja, Omdat je gewoon Ik wilde. Ik wilde die die droom, wat ik dacht Misschien halen en en Dat was Ik was Alleen maar bezig met hoe tof, terwijl die was om zoveel Mensen in dienst te hebben en zoveel zaken te hebben en weer een zaak te openen.

00:26:08 Remco Beekman – Keilekker

Omdat ik daarmee een toffe jongen was. Inderdaad, dat ik dat echt een ego ding en mijn vrienden die ook hotels zorgen aan die waren bij de bank op een mooie functie. Of die hadden succesvol bedrijf waren die aan het oprichten en die hadden wel die BMW 5 serie en ik zal niet. Het ging toen niet zeggen van nou, Ik ben er heel ver vandaan. Ik deed alsof ik rook. Bijna was ben nieuwe sjoerd Sjoerd Kooistra, had je toen hè? Die had half oreca van Nederland en bezit.

00:26:25 Spreker 3

Ja.

00:26:30 Remco Beekman – Keilekker

Ja, dat zou ik.

00:26:31 Remco Beekman – Keilekker

Wel worden superdom.

00:26:31 Podcast host Gerhard te Velde

Ja en en dat ondernemen op ego zie je dat nog veel om je heen is dat ook leeftijdsindeling van ja weet ik veel Als je in je twintiger 30 jaar bent dan.

00:26:42 Podcast host Gerhard te Velde

Dan, dan doe je dat en op gegeven moment ga je eroverheen of zo.

00:26:45 Remco Beekman – Keilekker

Of zie jij? Nee, Ik denk niet dat je het overheen groeit. Eerlijk gezegd, ik zie om mij heen niet. Ik ben het denk ik kwijt, Omdat ik in dat zwarte gat heb gezeten, Maar ik zie nog best wel veel bij ondernemers, ook in mijn eigen netwerk die net zo oud zijn Als ik, maar nog steeds dat ego heb. Hoor die er echt de het bedrijf zijn en niet met dement zijn, hè, dus die echt.

00:27:07 Remco Beekman – Keilekker

Maar dat is wel. Het is wel een andere tijd. Nu denk ik, dus Ik denk wel dat het nieuwe jongere ondernemers daar wel anders in zitten, dat die het echt doen voor de betere wereld of voor de vrijheid of voor het in het buitenland kunnen werken. Of dat soort dingen niet meer voor. Kijk mij eens. Ik denk dat dat echt de old boys achter het TYPE ondernemers en daar zijn nog steeds ook die feestjes Natuurlijk met zijn allen en bloggen wat je wel dat beeld heb ik erbij. Ja Misschien ook weer niet Als je op de boven komt dat je niet meer nodig hebt of zo.

00:27:31 Podcast host Gerhard te Velde

Beetje quote 500 gevoel of de auto’s.

00:27:33 Podcast host Gerhard te Velde

Of nou.

00:27:34 Podcast host Gerhard te Velde

Oké, dat zijn Natuurlijk, ja.

00:27:39 Remco Beekman – Keilekker

Misschien.

00:27:40 Podcast host Gerhard te Velde

Ja precies, ik probeer het even af te pellen van wat blijft er van je over Als je ego dus niet meer succesvol is dus of nou ja, je verhaal.

00:27:52 Podcast host Gerhard te Velde

Mislukt eigenlijk hè? Dossier de droom zoals je hem voor je had die die spatte het heen. En waar haal je dan toch nog het zelfvertrouwen vandaan?

00:28:01 Remco Beekman – Keilekker

Zo ja, datzelfde ben je dan kwijt en je denkt echt dat je de slechtste ondernemer alle tijden bent, hè? Dus dus Ik had ook niet het idee. Ik ga weer even ondernemen. Ik dacht, Ik was meer van ik. Ik vond food leuk. Horeca is wel om ingewikkeld, ga ik dan?

00:28:01 Podcast host Gerhard te Velde

Wat maakte dat jij toch weer door kon of zo, Waarom?

00:28:15 Remco Beekman – Keilekker

Bij de Jumbo of de Sligro Sollicite.

00:28:16 Remco Beekman – Keilekker

Ja dus maar zelf zelfvertrouwen, ego is echt weg. Ja en dat, hoe komt dat terug? Dat is, denk ik gewoon echt een kwestie van Van tijd geweest hè? Tijd dat je huilend In de hoek zit en dat je daar weer uitkomt op een gegeven moment. En wat je dan gaat doen denk ik ook en wat je met de lessen gaat doen, dus Ik denk dat mijn huidige bedrijf echt wel geholpen heeft om uit dat dal te komen en ook om mijn ego aan de kant te zetten en juist andere Mensen te Laten.

00:28:46 Remco Beekman – Keilekker

Zitten en dat het niet het niet meer om mij hoeft te draaien. En het zit ook een beetje wel in mijn aard denk ik. En in mijn karakter dat ik wel. Ja, Ik vind het ego zo belangrijk, Maar het is ook iets altijd wel dienstverleners in of of sociaal de hotels. Zo is het ook echt een opleiding. Gastvrijheid zit je altijd andere Mensen wil wil pleasen.

00:29:08 Remco Beekman – Keilekker

Maar.

00:29:10 Remco Beekman – Keilekker

Ja, Ik denk dat de de tijd en en weer nieuwe licht zien ofzo dat dat maakt dat je het dat je dat je het weer opbouwt en ook dat je dan op gegeven moment wacht even dat je dus ook anders dan je fragment gaat kijken. Dat is ook nog dat je denkt. Ik heb inderdaad dat Amerikaanse denken inderdaad iets geleerd of gezien wat een ander niet heeft gezien. En leuk jouw B en W 5 serie, Maar ik weet dat het eigenlijk niet meer het doel is. Weet je of dat het dat er andere?

00:29:32 Remco Beekman – Keilekker

Dingen Misschien wel.

00:29:32 Podcast host Gerhard te Velde

Belangrijker zijn wat ik vroeger dus niet wist, Misschien nog een vraag over de darkside, maar wat had je anders gedaan of wat had je?

00:29:42 Podcast host Gerhard te Velde

Ja dus ik probeer ook een beetje tips te te destilleren, zeg maar voor andere onderne.

00:29:47 Podcast host Gerhard te Velde

Dus, Maar ik begreep dat het 3 jaar geduurd heeft voordat je uiteindelijk zelf die die stekker eruit getrokken hebt, dus Natuurlijk achteraf makkelijk zeggen van ja, Ik had veel eerder de stekker eruit moeten trekken. Dat is Misschien een open deur, maar wat zijn de lessen één, twee of Misschien 3 dingen waarvan je zegt, van oké, Als je in problemen bent op dit moment, hè? Dus Als je wel stel je op een bedrijf en het loopt allemaal niet zo lekker wat. Wat wat zijn volgens jou dan de stappen of de lessen?

00:29:52 Spreker 3

Ja.

00:29:55 Spreker 3

Ja ja ja.

00:30:05 Spreker 3

Ja.

00:30:15 Remco Beekman – Keilekker

Nou, Ik denk dat mijn allergrootste les was dat ik wat ik niet deed, wat ik nu doe en wat ik Iedereen zou adviseren, is deel met Mensen deel in je succes. Deel je angst deel je twijfel, deel je veel je deel het weet je zeg gewoon hoe het echt gaat met jou en met je bedrijf.

00:30:33 Remco Beekman – Keilekker

Dat deed ik niet, terwijl Ik denk dat de brigades Mensen Klaassen om mij te helpen, maar Omdat ik nooit wilde. Ja, wisten ze ook niet dat ze mij konden helpen. Überhaupt dus deel altijd, dat ben ik nu ook echt anders gaan manier roepen en Iedereen hoe goed of leuk of wat ik spannend vind of wat ik over nou ja, deel alles thuis met je vrienden met andere collega ondernemers deel en wat ik?

00:30:58 Remco Beekman – Keilekker

Ik was echt. Ik zat echt in een eigen tunnel, dus ik geloofde echt dat mijn bedrijf dat het ik dacht, echt dat het goed ging komen en dat ik alles wat ik deed. Ik denk Als ik een smoothie met spinazie ga maken, dan komt alles goed. Alsof 3 smoothies per dag nou echt de wereld zouden, weet je dus ik zat helemaal in mijn eigen geloof. Het gaat goed komen, niet meer.

00:31:19 Remco Beekman – Keilekker

Kunnen kijken naar je eigen bedrijf van. Is dit nou wel allemaal zo te doen? Nee, je bent actief voor je geloof zo blind even en Ik denk dat dat ook.

00:31:21 Podcast host Gerhard te Velde

Hij realiteitszin.

00:31:22 Podcast host Gerhard te Velde

Eigenlijk ook.

00:31:25 Remco Beekman – Keilekker

Niet dat je.

00:31:26 Remco Beekman – Keilekker

Af en toe even kritisch naar jezelf kijkt, want is het nou echt allemaal wel zo slim en goed en logisch wat ik doe? Dat krijg je Natuurlijk Als je deelt je met andere ondernemers zou praten, krijg je dan wel ervaring maar.

00:31:36 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, maar was jij goed met?

00:31:37 Podcast host Gerhard te Velde

Even oh, Ik heb dus een accountant en die gast. Die is best wel bot af en toe en die.

00:31:42 Podcast host Gerhard te Velde

Gaat toch gewoon met een gestrekt been in? Dan heb ik weer een mooi plan en dan zegt hij, ja, Gerard, maar hoeveel ga je er nou mee verdienen? En niet Omdat dat.

00:31:48 Podcast host Gerhard te Velde

Het doel is, Maar dat is de randvoorwaarde dus.

00:31:49 Remco Beekman – Keilekker

Ja ja ja ja die die zeker hè, dus Je moet, Als je dat niet zelf kan, moet je iemand hebben die.

00:31:55 Remco Beekman – Keilekker

Daarvoor voor meekijkt.

00:31:58 Remco Beekman – Keilekker

Dat had ik niet echt en maar daarbij kwam dus ook dat ik niet deelde.

00:32:03 Remco Beekman – Keilekker

Dus, kijk, als jij tegen mij zegt, Ik wil je helpen, dan zei ik, oké, goed, We gaan me helpen. Dan is het tweede vraag van jou was, laat me je cijfer zien, dan kan ik even kijken waar de pijn zit. Ja, maar die cijfers ging jou niet Laten zien, want ik wist zelf ook wel dat hij heel beroerd waren. Dus ja, weet je, ik, jij kon mij ook niet helpen, want ja, ik liet jou niks zien, terwijl ja.

00:32:10 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, daar willen ze in duiken.

00:32:15 Podcast host Gerhard te Velde

Ja.

00:32:19 Spreker 3

Ja.

00:32:20 Remco Beekman – Keilekker

De.

00:32:21 Remco Beekman – Keilekker

Accountant of iemand anders die meekijkt ja, die die had dan Misschien wel beter in zich kunnen hebben daarin. Maar goed, Ik was een koning, denk ik in alles recht lullen wat krom was hè? Dus ik bleef maar geloven.

00:32:33 Remco Beekman – Keilekker

In de toekomst.

00:32:34 Remco Beekman – Keilekker

En daarbij ben ik dus net ook zei de Mensen die ik wel mee liet kijken. Die gaven dan een advies en dat sloeg ik In de wind, dus dus voor ik kwam op een gegeven moment in 1 keer 6 locaties over qua horeca met personeel enzovoort. Advies ingewonnen Iedereen zei, doe het niet en ik zet er gewoon blind. Mijn handtekening onder ging aan de gang en uiteindelijk had het echt nooit moeten doen of in ieder geval niet onder die voorwaarden.

00:32:58 Remco Beekman – Keilekker

Dus ja, de nu heb ik ook een mentor. Dat had ik toen mezelf moeten hebben en dat kan iemand financieel zijn of je op je ondernemerschap op dat ja, het zijn een paar lessen, maar belangrijkste is echt deel deel alles ja.

00:33:14 Podcast host Gerhard te Velde

Gun je Iedereen een faillissement?

00:33:17 Remco Beekman – Keilekker

Ja eigenlijk wel, denk ik Misschien niet zo heel diep, maar ja, het het. Het geeft zo’n realiteitszin en het vraagt zoveel van jezelf.

00:33:30 Remco Beekman – Keilekker

En ik zie hoe de zon nu zo is gaan schijnen naar die fase. Ik weet niet of ik dat ooit had bereikt.

00:33:39 Remco Beekman – Keilekker

Zonder dat faillissement Alleen hij maakt een heel stuk minder diep hebben en echtscheiding. Misschien hadden we nu ook niet meer bij elkaar geweest, maar die tijd hielp. De financiële situatie hielp ook niet, weet je wel? Dus Er zijn ja vriendschappen zijn gelukkig bespaard gebleven, enigszins, maar daar waren wel wat.

00:33:56 Remco Beekman – Keilekker

Vervelende situaties met vrienden die Misschien toch niet zo erg vriend bleken te zijn? Ja, dat zijn wel heftige dingen die je dan in zo een tijd meemaakt. Ja, Misschien zijn de andere manier. Misschien kun je ook in een hutje op AW van waar gaan zitten, maar zo faillissementen zet je wel weer even recht met de voeten op de grond.

00:34:17 Podcast host Gerhard te Velde

We gaan naar de sunnyside.

00:34:20 Podcast host Gerhard te Velde

Ik zweer het goed gekomen. Ja, nou, Dat is Misschien wel heel kort samengevat, maar wil je onze smij nemen in.

00:34:26 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, wat er daarna?

00:34:27 Remco Beekman – Keilekker

Kwam ja, daarna was daarna gewoon. Het werd leuker hè? Dus in 2012 failliet. Ik denk dat ik toch wel twee jaar lang onder een deken heb gelegen en even niks gedaan heb toen toch wel op een gegeven moment gedacht, hoe ga ik nou weer wat geld verdienen? Ga ik bij de Jumbo of ga ik bij de vlieger werken? Nou laat ik, daar moest ik over nadenken, Maar ik vond wel een.

00:34:27 Spreker 3

Ja.

00:34:52 Remco Beekman – Keilekker

Iemand vertelde mij dat hij borstklontjes maakte thuis en die iemand was alex, die zei, kom maar eens kijken, dus ik bij hem thuis gekeken hoe hij dat denkt. Oh, Dat is interessant. Daar ga ik ook mee aan de gang dus zo In de eigen.

00:35:00 Remco Beekman – Keilekker

Keuken met worstenbroodjes.

00:35:02 Remco Beekman – Keilekker

Begonnen maar vanuit het idee, ja, dan verkoop ik die aan een paar buurvrouwen of buurmannen. En dan heb ik nou in plaats van € 40 In de week € 80 In de week en zo ben ik ook echt met die borstels begonnen, dus ook gewoon hoe hoeveel gehakt doe je erin en hoeveel kruiden en zo? Wat is nou een lekkere smaak? Een beetje zelf bedacht, Ik ben geen bakker hè Ik kan, Ik kan geen appeltaart maken of niks.

00:35:10 Podcast host Gerhard te Velde

Aha.

00:35:23 Remco Beekman – Keilekker

Dus ik moest echt een.

00:35:24 Remco Beekman – Keilekker

Beetje ontdekken hoe er met worstenbroodjes zat.

00:35:26 Remco Beekman – Keilekker

En op die manier dus begonnen met woodwatch maken en nog steeds eigenlijk nadenkend van. Wat ga ik nou de rest van mijn leven doen dus als een soort gewoon Alleen maar tijdelijke geld verschaffen en niet als een soort toekomst plan.

00:35:38 Remco Beekman – Keilekker

Maar eigenlijk de buurvrouw, die bestelde de kinderen ook weer meer en de buurvrouw van de buurvrouw en zo bleef het eigenlijk maar best wel groeien dat ik op een avond 100 worstenbroodjes te bakken wat echt wel veel werk.

00:35:47 Remco Beekman – Keilekker

Met de hand en een vriend van mij lag in een sauna in een zoutbad drijven en die zei, joh, die worstelt, Dat is de Blue Ocean en ik wist, Ik had geen idee wat Het was überhaupt, want daar moet je heel op focussen. Dat is hartstikke interessant.

00:36:00 Podcast host Gerhard te Velde

Waarom zou dat nou een blue ocean zijn, want Iedereen maakt worstenbroodjes, dan zou ik nooit zeggen van, oh, ja, dat moet je.

00:36:06 Podcast host Gerhard te Velde

Dan moet je inspringen, maar?

00:36:06 Remco Beekman – Keilekker

Nee, nee, Dat is ook waar. Het in Brabant heeft elke bakker op de hoek heeft worstenbroodjes en Ik denk ook elke bakker op de hoek heeft ook hele goede worstenbroodjes. Dan heb je ook nog heel veel fabrieken die hele vieze worstenbroodjes maken die heel goed.

00:36:12 Spreker 3

Ja.

00:36:19 Remco Beekman – Keilekker

Ook zijn.

00:36:20 Remco Beekman – Keilekker

Ja Er is.

00:36:21 Remco Beekman – Keilekker

De Iedereen is er al, dus Misschien dat ik daar nog niet meteen zelf dacht. Dit is een blue ocean of ik moet hierop focussen. Maar goed, door het verhaal van die vriend in dat zwembad toch bij met wel dat Misschien zit er wel iets in, laat ik hem even.

00:36:35 Remco Beekman – Keilekker

Een.

00:36:35 Remco Beekman – Keilekker

Locatie zoeken wel een heel veilig scenario, want Ik was net uit het facilement. Ik wilde geen zware contracten tekenen, dus een antikraakpand gevonden in Den Bosch voor € 300 In de maand. Elke maand kun.

00:36:45 Remco Beekman – Keilekker

Opzeggen daar worstenbroodjes bakken voor die paar buurvrouwen. En als er iemand binnenloopt, nou ja, dan heb je een € 1 extra omzet, maar die die binnenkwamen, dat werden er steeds meer, totdat ook iemand kwam. Ik maakte denk ik 300 horloge een week toen en dat die mevrouw zei, Ik wil jouw horsthuis bij mij op het werk. Ik zeg, waar werkt u dan? Ik werk bij Jeroen Bosch, ziekenhuis en wij verkopen daar 1000 worstvlees In de week ik zeg, oh, ik moet even personeel gaan aannemen, want het verdrievoudiging waar blijft nou? Toen dacht ik inderdaad wel, Dit is interessant.

00:37:08 Podcast host Gerhard te Velde

Aha, nu zijn we wakker? Ja, ging ja.

00:37:16 Remco Beekman – Keilekker

Blijkbaar vinden Mensen ze heel lekker. Blijkbaar is er vraag naar.

00:37:19 Remco Beekman – Keilekker

Nou, ik hoef niet meer de Sligro of Jumbo. Ik ga gewoon met die worstjes aan de gang en ik kon dat Natuurlijk makkelijk doen, want Ik had geen lease auto nodig of wat dan ook hè? Dus ik kon Als ik 5 Bosch In de week verkocht had ik € 500 omzet hè, ze waren ongeveer € 1. Dat was meer dan ik dan ik aan aan aan haar leven gehad, dus ik kon heel makkelijk Zonder ingewikkelde.

00:37:44 Remco Beekman – Keilekker

Verplichtingen ofzo met die worstjes beginnen en Dat was in 2000.

00:37:48 Remco Beekman – Keilekker

Nou, Ik denk in 14 15 Een beetje begonnen in twee 16 heb ik het ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Rotterdam Renna nu nu ga ik me richten op de worstenbroodjes en de de klanten bleven komen. De particuliere consument bleef komen, de zakelijke markt bleef komen. Het werd als vrij snel dat het Antikraak pandje te klein werd en wat heel tof was is dat Iedereen die binnenkwam. Die was heel vrolijk, dus Het was niet van mag ik een worstenbroodje, Maar het is oh Dit is precies zoals mijn opa ze maakte en ook met kerst dit zijn de voorstellen die we met kerst willen.

00:38:19 Remco Beekman – Keilekker

Mag ik foto’s maken van jou Als je een woordje aan het maken bent? Ja, dan kom je zelf uit zo’n zwart gat en dan kom je in een keer weer een soort vrolijke show terug.

00:38:28 Remco Beekman – Keilekker

Dat maakte ook wel dat ik dacht, Dit is Dit is leuk en ik geloof dat er heel veel groei in zit in een worstenbroodje, want zo spannend, ze is echt sexy product, was het nou?

00:38:36

Ja.

00:38:37 Remco Beekman – Keilekker

Ook.

00:38:37 Remco Beekman – Keilekker

Weer niet, maar ja, dat blijkt wel. Ja, Als ik nu terugdenk, daar zit zoveel meer in dan Alleen Maar dat ene product. Ja, dan denk ik, dat denk ik echt inmiddels.

00:38:46 Podcast host Gerhard te Velde

Wat, wat zit erin dan?

00:38:48 Remco Beekman – Keilekker

Nou, jij komt niet uit Brabant, toch?

00:38:50 Podcast host Gerhard te Velde

Nee, mijn vrouw komt daar wel vandaan, dus kom daar wel eens, maar vertel.

00:38:51 Spreker 3

Nee oh.

00:38:53 Remco Beekman – Keilekker

Nou, dan kan zij. Ja, kan ze het je vertellen wat Dat is? En ik kom ook niet uit Brabant, dus ik moest het ook leren. Maar een worstenbroodje in Brabant is gewoon cultuur, hè? Dus Iedereen eet altijd worstenbroodjes daar en Dat is 11 van jongs af aan.

00:39:04 Spreker 3

Natuur.

00:39:10 Remco Beekman – Keilekker

En, Dat is altijd van de lokale bakker en die verdedig je alsof het je eigen bedrijf is het van wie heeft lekker zwart? Dat is mijn bakker piet daar en Niemand anders maakt zo een lekkere worstenbroodjes. Dat dat hè dus waar zij voor kiezen. Dat is ook hun alsof het hun eigen bakker privé bakker is. Ze eten het de hele dag door Brabanders 4 en met worstenbrood verjaardag Trouwerij, Geboorte Kerst, Moederdag begrafenis, zeker ook 1 Grote Markt sporten.

00:39:38 Podcast host Gerhard te Velde

Begrafenis nog.

00:39:42 Remco Beekman – Keilekker

Tijdens het sporten na het sporten overal in Brabant zijn worstenbroodjes. En wat ik zeg dat verdedigen, hè? Met de hand en tand ofwel mijn opa maakte ze en dat zijn echt de allerlekkerste. Ja, dat zag je in Amsterdam niet binnen, zei ze. Broodje, hè? Dat is gewoon een broodje en die kon je overal halen. Maar een worstenbroodje Dat was, daar zit gewoon veel veel meer lading in. En dat ontdekte ik toen. Dat ontdekte ik Toen ik een pop up winkel ging openen in Amsterdam dat Brabanders binnen kwamen rijden van eindelijk echte worstenbroodje in amster.

00:40:11 Remco Beekman – Keilekker

Ja en en ik snap het nu ook, hè? Doordat dat het met je jeugd ongeveer met de paplepel ingegoten is, maar ook met een heel makkelijk product is. Het is altijd lekker, je kan Als je sommige zinnen moet kopen. Pak je een worstenbroodje komen wij uit de kroeg pakken met een worstenbroodje heb je een Moederdag ontbijt leg je een.

00:40:30 Remco Beekman – Keilekker

Leuk.

00:40:31 Remco Beekman – Keilekker

Minnetje neer ja, Het is echt een product waar je waar je op alle momenten waar het.

00:40:37 Remco Beekman – Keilekker

Genot brengt plezier brengt.

00:40:40 Podcast host Gerhard te Velde

Hoe is het jou gelukt om er tussen te komen en en onderdeel uit te gaan maken van dat gilde? Want Dat is een beetje van ja, die Amsterdammer, die moeten we niet hebben, die gaan we een.

00:40:44 Spreker 3

Ja.

00:40:47 Remco Beekman – Keilekker

Beetje dwarsbomen en ja, Dat is niet echt gebeurd volgens mij nog echt. Ik zie wel dat er veel concurrentie nu meer nu concurrentie opkomt dan toen.

00:40:56 Remco Beekman – Keilekker

Het werd me niet het. Ik denk dat in het begin er een beetje lacherig over gedaan werd, hè? Van ha met worstenbroodjes Alleen kan je toch?

00:41:02 Remco Beekman – Keilekker

Niet.

00:41:02 Remco Beekman – Keilekker

Verdienen letterlijk mijn buurman van het antikraakpand je zei.

00:41:03 Podcast host Gerhard te Velde

Oh ja.

00:41:06 Remco Beekman – Keilekker

Dat ook die.

00:41:07 Remco Beekman – Keilekker

Ironie is dat hij nu weg is en dat ik zijn pand heb overgenomen.

00:41:12 Remco Beekman – Keilekker

Maar maar ja, er kwamen wel veel bakkers bij mij kijken. Bakkers hebben vaak bakkers broeken aan, dus die kan je herkennen. Dus collega, waar ben jij dan van? En daar waren ze van, nou ja, de bakker op de hoek.

00:41:21 Remco Beekman – Keilekker

Uit.

00:41:21 Remco Beekman – Keilekker

Uit Den Bosch en die kwam daarbij kijken hoe ik het deed, maar hoe ik het deed, had echt niks met bakkerij te maken dat Ik had geen reis kast of zo. Ik Ik was geen bakker. Ik wist eigenlijk niks van, dus er werd wel gekeken, maar er werd. Er werd niet gedacht dat dat zo groot zou kunnen worden. Volgens mij, zoals het nu is en jij.

00:41:42 Remco Beekman – Keilekker

Ik zie we nu veel kopieën. Ik zal niet zeggen dat allemaal kopieën van mij is, Maar ik zie denk ik wel het gevoel dat het worstenbroodje meer In de spotlight staat Ofzo dan jaar.

00:41:49 Remco Beekman – Keilekker

Geleden en ja, inmiddels zijn ook bakkers die gewoon aan mij vragen, kan jij voor ons produceren? Dus dat wij de specialist zijn in worstenbroodjes en dat wij.

00:41:58 Remco Beekman – Keilekker

Voor onze collega’s maken zodat zij producer.

00:42:02 Remco Beekman – Keilekker

Dat zij zich druk kunnen maken om de appeltaart en het stokbrood en het casinobrood. Wat ze ook allemaal moeten maken. En dat hoef ik allemaal niet. Ik heb maar één product en daar krijg je dan ja.

00:42:10 Podcast host Gerhard te Velde

Doe je dan White label? Is dat dan of ja.

00:42:10 Remco Beekman – Keilekker

Dat is.

00:42:11 Remco Beekman – Keilekker

Tof ja ja met hun hun of hun receptuur kan ook of zelfs het vlees van hun slager met hun sticker.

00:42:18 Remco Beekman – Keilekker

Dat zakje en dan nou ja ja, allerlei variaties, maar dan maken wij het voor hun. Dan mogen we niet over praten. We zeggen niet voor wie Het is, weet je?

00:42:22 Spreker 3

Ik heb soms.

00:42:26 Remco Beekman – Keilekker

Maar dan maken wij het wel voor ze en uiteindelijk is dat Natuurlijk iets duurder Misschien. Maar ja, zij hebben kunnen het kunnen. Het product aanbieden, focussen op andere dingen en Er is In de bakkerij wereld echt een personeelstekort. En dat gaat ook niet zomaar veranderen. De komende tijd komen steeds minder jongeren van bakkersopleiding af.

00:42:42 Remco Beekman – Keilekker

Dus ja, die moeten ook gaan kiezen. Van waar ga ik nou mijn specialiteit in doen en wat zij Natuurlijk niet wat zij niet zo makkelijk kunnen doen is, zeggen we stoppen met alles en We gaan doen wat jij doet. Remco, We gaan Alleen maar worstjes maken, want dan begin je net Als ik met 40 worstjes In de week. Ja, dan kan je niet dat pand onderhouden en je gezin en je hypotheek dus dus Het is een.

00:43:01 Remco Beekman – Keilekker

Heel makkelijk product, maar om het.

00:43:03 Remco Beekman – Keilekker

Echt als als concurrerend bedrijf op te starten? Ja dan.

00:43:06 Remco Beekman – Keilekker

Heb je eigenlijk ja, Dat is best lastig, lijkt mij je komt. Je moet eigenlijk uit zo’n situatie komen Als ik dat je nou vrolijk een ding maken. En Als ik er 10 verkoop ben ik al blij dan dan kan je rustig groeien, Maar het roer om en focussen op wat ik.

00:43:18 Remco Beekman – Keilekker

Doe, Dat is, denk ik eens twee gewikkeld.

00:43:19 Podcast host Gerhard te Velde

Heel lastig ja, hoeveel ga je er?

00:43:21 Podcast host Gerhard te Velde

Dit jaar verkopen.

00:43:23 Remco Beekman – Keilekker

Ja dit jaar gaan we naar 4 miljoen worstenbroodjes en vorig jaar deden we 3,2 miljoen, dus Dat is een.

00:43:28 Podcast host Gerhard te Velde

Flink flinke groei en 40. Dat is een goeie titel voor de podcast, hè van Van 40 naar 4 miljoen worstenbroodjes dus.

00:43:34 Remco Beekman – Keilekker

Ja ja ja precies. Ja van Van 50 In de week naar ooit 5 miljoen ofzo.

00:43:38 Spreker 3

Ja.

00:43:39 Remco Beekman – Keilekker

Ja die en die groei is ook zo in een lijn best wel consistent met eerst verdubbel je elk jaar en nu zo’n 30% plus ieder jaar en blijft maar doorgaan.

00:43:48 Spreker 3

Ja.

00:43:49 Podcast host Gerhard te Velde

En hoeveel van die 4 miljoen worden er dan in Brabant verkocht en hoeveel daarbuiten? Want Ik denk nog steeds van ja, is dat dan niet?

00:43:56 Podcast host Gerhard te Velde

Ja ik interessant.

00:43:57 Remco Beekman – Keilekker

Nee, Dit is, Het is echt een Brabants product en Brabanders cooperate. Dus als wij op een markt staan in.

00:44:02 Remco Beekman – Keilekker

Want dan komt een gezin en die kopen voor het hele gezin. 4 warme worstenbroodjes en 20 voor thuis. En als wij in Amsterdam op een markt staan, dan is mag ik een sambal en een kals en en kan ik het ook invriezen of zo dus dat Dat is echt wel verschillend. Maar ja, mijn missie is het echt om heel Nederland aan de worstenbroodjes te brengen, vooral om ze heel blij te maken met worstenbroodjes. Wat ik dus overal zie waar ik kom en dat wil ik eigenlijk heel Nederland hebben verspreiden, het liefst bij mijn worstenbroodjes, maar als ze in Groningen maar een worstenbroodje eten, vind ik het wel goed.

00:44:33 Spreker 3

Ja.

00:44:35 Remco Beekman – Keilekker

En.

00:44:37 Podcast host Gerhard te Velde

Dus Het is nu echt een Brabants, één ding nog steeds, maar je wil eigenlijk een soort nationale trots wordt. Of ja, Het is al único erfgoed, maar wil eigenlijk ook.

00:44:40 Remco Beekman – Keilekker

Ja.

00:44:43 Spreker 3

Ja ja ja ja.

00:44:45 Podcast host Gerhard te Velde

Op.

00:44:45 Podcast host Gerhard te Velde

De de Nederlandse.

00:44:46 Remco Beekman – Keilekker

Ja en en.

00:44:47 Remco Beekman – Keilekker

We leven al via bijvoorbeeld Picnic en crisp, dus wel twee bedrijven die landelijk supermarkt retail online zijn de supermarktbranche zelf. Die is voor ons niet echt een markt, hè? Dat is alles tot teveel op prijs en niet té goede producten of go.

00:45:01 Spreker 3

Ja.

00:45:01 Remco Beekman – Keilekker

Het verhaal, maar met dat soort partijen groeien wij wel, dus Picnic levert door heel Nederland bijvoorbeeld onze worstenbroodjes.

00:45:08 Podcast host Gerhard te Velde

Heb je het voor elkaar gekregen met Michiel Muller gewoon?

00:45:10 Remco Beekman – Keilekker

Ja ja.

00:45:11 Podcast host Gerhard te Velde

Toevoegen LinkedIn, waar is of stuur je dan een doos op ofzo? Wat wat zijn jouw tactieken?

00:45:13 Remco Beekman – Keilekker

Nee, nee, nee, zoals niet, ga?

00:45:14 Remco Beekman – Keilekker

Nee, Het is allemaal netwerk, ja?

00:45:17 Remco Beekman – Keilekker

In het geval van Picnic is gewoon via een netwerk gekomen dat we uitgenodigd werden. En toen was het picknick ook helemaal nog lang niet zo groot als dat ze nu zijn, dus konden we best.

00:45:25 Remco Beekman – Keilekker

Wel snel schakelen.

00:45:28 Remco Beekman – Keilekker

Klanten nu is eigenlijk allemaal wel op op op.

00:45:31 Remco Beekman – Keilekker

Bekendheid mond op mond.

00:45:34 Remco Beekman – Keilekker

Ik doe, we doen eigenlijk niet echt sales. Ik heb geen sales apparaat, Ik ga zelf.

00:45:38 Remco Beekman – Keilekker

Naar de klant toe Als we een aanvraag krijgen. Ik doe ook niet zelf daar op pitch ofzo of of hun benaderen. Het komt eigenlijk allemaal nog steeds nou naar ons toe en Dat is wel fijn, want daardoor kan ik wel heel veel tijd focussen op het bouwen van het bedrijf, hè? Ik hoef niet constant zorgen te maken over de toevoegen van nieuwe klanten. Dat gaat best vanzelf.

00:45:54 Spreker 3

Hé.

00:45:58 Podcast host Gerhard te Velde

Ga je heel even onderbreken. Ik bedoelde die kraakt een beetje.

00:46:02 Remco Beekman – Keilekker

Ik zit te veel uit te te bewegen.

00:46:03 Podcast host Gerhard te Velde

En, vind je dat zelf doorhebt, maar kan jij eens gaan? Heh.

00:46:07 Remco Beekman – Keilekker

Zitten, Misschien moet ik het stilaan zitten. Ja, Als ik over worstenbroodjes praat, gaat mijn hele lichaam in één keer bewegen.

00:46:13 Podcast host Gerhard te Velde

Nee, ik hoorde het. Ik denk dat Misschien dat het Ik weet niet of het hier hoorbaar is, maar voor de zekerheid.

00:46:17 Spreker 3

Heel goed.

00:46:20 Podcast host Gerhard te Velde

Ik denk dat jij eigenlijk best wel een natuurlijke sales man bent of zo dat je dat Misschien zelf niet door.

00:46:24 Podcast host Gerhard te Velde

Hebt of zo?

00:46:25 Podcast host Gerhard te Velde

Of iets van je natuurlijke charme is, Maar dat voor jou is het heel vanzelfsprekend, Maar ik heb het idee dat je.

00:46:31 Remco Beekman – Keilekker

Ja Misschien wel, Maar dat is dan meer dat ik gewoon echt enthousiast ben over het bedrijf, het product enzovoort.

00:46:39 Remco Beekman – Keilekker

Want Als ik in een salesgesprek zit, dan denk ik ook vaak aan de andere kant van de tafel en dan zeg ik, nee, Je moet eigenlijk niet 3 soorten worstelaars voor ons opnemen of zo een is genoeg. Of ik zeg ook vaak tegen klanten, Je moet helemaal geen worstenbroodje, met name horecaklanten je. Ik zou geen worstenbroodje doen Als ik jou was. Ik zou lekker een uitsmijter verkopen. Heb je veel meer marge op dan op een worstenbroodje of zo? Dus Ik denk ook wel vaak een andere.

00:47:00 Remco Beekman – Keilekker

Want Maar ik ben wel als Mensen chagrijnig doen over mij is echt de echte inkopers. Daar kan ik dan weer heel slecht tegen, weet je wel, dus dan wil ik eigenlijk helemaal niet verkopen. Dan denk ik dat niet daar zijn zat andere leuke bedrijven als jij mijn product niet interessant vindt of mijn bedrijf ja dat niet weet, je hoeft het niet te doen.

00:47:21 Remco Beekman – Keilekker

En dat ja dat daar dat dat moet ik eigenlijk loslaten, hè? Want dat zijn inkopers. Die doen Natuurlijk gewoon inkoop spel ofzo maar.

00:47:27 Podcast host Gerhard te Velde

Het is toch nog nog persoonlijk voor je?

00:47:29 Remco Beekman – Keilekker

Dat vind ik heel lastig. Ja, nou, Ik weet niet de roomboter eruit Laten, dan worden ze goedkoper. Nee, dat ga ik echt niet doen, want daar heb ik ooit bedacht. Jazeker, ja ja ja, om ons kleiner te maken of of ingrediënten te veranderen, ja, hè, Dat is ja.

00:47:35 Podcast host Gerhard te Velde

Moet dat echt gevraagd.

00:47:42 Remco Beekman – Keilekker

Ja dat waar het over Als het over prijs gaat.

00:47:45 Podcast host Gerhard te Velde

Of, Je moet gewoon zeggen, ja, We hebben ook een budget variant, maar goed, dan is het gewoon open en bloot. Alleen dan moet je.

00:47:49 Spreker 3

Ja.

00:47:50 Podcast host Gerhard te Velde

Wel veel concessies doen, oké?

00:47:51 Remco Beekman – Keilekker

En, die hebben we ook. We hebben ook inderdaad vooral gedreven door de vraag vanuit de supermarktkanaal dus, want Hij is echt ja, die zijn gewoon. Ik wil het voor een level een 20 per stuk verkopen, dus mag.

00:48:01 Remco Beekman – Keilekker

Het.

00:48:01 Remco Beekman – Keilekker

Zoveel inkoopkosten en dan kies je dus voor een goedkope zakje en een andere sticker en net iets minder vlees.

00:48:09 Remco Beekman – Keilekker

En nootmuskaat is ook een heel duur kruid. Die Laten we er wel uit. Nou ja, op die manier maak je dan een soort easy Jet variant en en is keilekker de KLM businessclass.

00:48:19 Podcast host Gerhard te Velde

Zeg maar Misschien wel even ook nog over hoe je uiteindelijk je broodjes maakt, want je hebt een heel bijzondere workforce.

00:48:30 Podcast host Gerhard te Velde

Het is ook nog even over hebben.

00:48:31 Remco Beekman – Keilekker

Ja, ja, we maken ze allemaal met de hand. Sowieso is 4 miljoen stuks met de hand is echt allejezus.

00:48:36 Podcast host Gerhard te Velde

Veel, kan dat niet.

00:48:37 Remco Beekman – Keilekker

Meer dat die die vraag, krijg ik vaak.

00:48:37 Podcast host Gerhard te Velde

Met een machine.

00:48:39 Remco Beekman – Keilekker

En Ik had laatst bedacht dat ik gaat altijd beantwoord, Maar ik dacht, Waarom zou je in godsnaam met de machine Als je een heel mooi product met de hand kan?

00:48:45 Remco Beekman – Keilekker

Maken, Waarom zou je dan met een machine gaan doen dan?

00:48:47 Podcast host Gerhard te Velde

Ja vissen.

00:48:48 Remco Beekman – Keilekker

10 nul ja Maar dat mist het op zijn minst de charme van het trein nostalgische product, het ambachtelijke product. Maar los daarvan is al voor stelletjes die uit de fabriek komen zijn nooit zo goed als handgemaakt. Alles. Je mag alles naast mijn product liggen in Hattem er echt uit. Daar ben ik van overtuigd en Het is ander prijs verhaal ook, hè? Dus is het budget technisch ja, dan is het. Dan zijn er prima alternatieven, maar Als ik dat.

00:49:11 Remco Beekman – Keilekker

We doen dan ja, dan doe ik echt concessies aan de kwaliteit. Daarnaast denk ik dat ik nu een van de grotere worstenbroodjes bakkerijen in Nederland ben ambachtelijk zou ik het fabrieksmatig doen, ben ik per direct de kleinste van Nederland, weet je, want daar zijn heel veel bedrijven die dat al heel goed aan groot doen, maar los daarvan, die B en W was die drijfveer niet meer. Ik vind nu veel toffer om met Mensen een mooi bedrijf te bouwen en wij werken dus hè? Wat je waar je net op doelde met Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en.

00:49:42 Remco Beekman – Keilekker

Zien wat je doet in het leven van die Mensen. Dat is Misschien al een drijfveer op zich en Dat is Misschien al een voldoening op zich en Dat is Misschien al de W 5 op zich.

00:49:51 Remco Beekman – Keilekker

Dus, dus Dat is zoveel leuker om te doen en daar zit geen financieel gedachten achter perse ofzo dus het Ik kan er bijvoorbeeld op het borstbeen moeten ingepakt worden. Dat kan ik prima door de machine Laten doen. Die kan dat best snel en dan heb ik nog steeds een ambachtelijk product. Maar ik laat dat liever doen door Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, want dan bieden we weer aan 8 Mensen een werkplaats en dan bieden we 1 8 Mensen, personeelsfeestjes en collega’s en alles wat daarbij komt kijken. En dan zien wat dat met die Mensen doet en hebben een paar hele mooie succesverhalen voor al rondlopen.

00:50:24 Remco Beekman – Keilekker

Dat geeft zoveel voldoening. Daar kan. Daar kan 1 1 1 1 Switch naar.

00:50:30 Remco Beekman – Keilekker

Automatiseren en dan Misschien wel 8 keer zo groot door de niet tegenop ja, Ik ga dat nooit doen, dat beloof ik hier plechtig. Ik blijf altijd met de hand worstenbroodjes maken. We gaan er ooit 10 miljoen maken, denk ik allemaal met de hand, ja.

00:50:41 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, hè? En hoe is dat Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is een beetje een containerbegrip Misschien, maar hoe? Hoe ga je daarmee om? Zeg maar, Dat is een soort van.

00:50:55 Podcast host Gerhard te Velde

Ja, moet ik dat zeggen Als je zelf hoogopgeleid bent, dan mag je tegenwoordig ook niet zeggen, maar hé, je hebt een bepaald werk en denkniveau, dus daar kun je makkelijk mee levelen. Maar hoe heb jij hoe bouw je een relatie? Zeg maar met met de rest van het team.

00:50:57 Spreker 3

Ja.

00:51:08 Remco Beekman – Keilekker

Ja, nou, Ik denk zelfs dat ik. Ik denk wel dat ik dat dat dat wel bij ligt, dus dat ik het Misschien zelfs makkelijker om kan gaan met dat soort Mensen.

00:51:15 Remco Beekman – Keilekker

Dan met die.

00:51:15 Remco Beekman – Keilekker

Moeilijke inkopers dus Dat is wel. Daar begint het mee Als je Als je die Mensen niet interessant vindt of zo, dan moet je er Natuurlijk niet aan beginnen, maar Maar dat heb ik veel minder. Wat ik wat me drijft denk ik, is dat ik.

00:51:27 Remco Beekman – Keilekker

De reis die ik zelf heb gemaakt, heeft van het diepe dal een soort tweede kans dat ik dat ook bij hun zie en ook leuk vind om te doen, hè dus.

00:51:34 Remco Beekman – Keilekker

Ik.

00:51:34 Remco Beekman – Keilekker

Ben echt gedreven.

00:51:37 Remco Beekman – Keilekker

Ooit Alleen maar nu ongeveer het hele bedrijf gedreven om groei bij die Mensen te realiseren.

00:51:44 Podcast host Gerhard te Velde

Want om het goed te begrijpen, sorry dat ik interrumpeer, maar hoe ben je dan begonnen met heb je gewoon in je businessplan gezet van We willen werken met Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of ben je gewoon een keer tegen iemand aangelopen en mee begonnen? Of hoe is dat aan het horlog dan ja ook.

00:51:54 Spreker 3

Ja.

00:51:56 Remco Beekman – Keilekker

Nee, dat dat laatste dus je je bent hoor, zoals je aan het bakken en je hebt het personeel nodig en dan komt er op een gegeven moment zegt Ik heb iemand.

00:52:03 Remco Beekman – Keilekker

Business slimme gozer maar totaal In de schuld In de schulden geen huis meer slaapt af en toe onder een brug. Ja en die jongen heeft echt ook werk nodig om weer een beetje leven op orde te krijgen. Nou, kijk maar of het wat wordt.

00:52:19 Podcast host Gerhard te Velde

Toen dacht jij niet van ja, daar heb ik geen tijd voor. Ik heb mijn eigen problemen. Jij dacht van, kom maar en iets instant.

00:52:23 Remco Beekman – Keilekker

Ja leuk ja kom maar ja, en kijk maar of dat of wat dat wat We kunnen bieden en kijk ons product werkt Natuurlijk ook mee. Een worstenbroodje maken is zeker op die schaal niet heel makkelijk per se, maar ook niet heel moeilijk. Dus je kan het eigenlijk wel aan Iedereen leren of op onderdelen. Kan jij iets aan Iedereen leren?

00:52:41 Remco Beekman – Keilekker

Dus zo’n jongen komt bij ons en Omdat je dat een hele aardige gozer is en dat hij zeker issues heeft en dat hij dan weer niet komt opdagen Omdat er nou ja, 10.000 dingen gebeuren die bij jou en mij nog nooit in ons leven gebeurd zijn en bij hem gebeurt allemaal in een week, maar uiteindelijk merk je, Hij heeft wel. Het is een leuke vent, hij wil ontwikkelen, hij doet zijn werk goed. Ja, en dan Als je eenmaal daarmee aan de gang gaat en dan komt er weer iemand die zegt, joh, Ik heb nog zo iemand voor je, of we werken veel met de er, komt er iemand uit uit de dovenwereld, die komt een keer bij ons kijken, nou weer een keer proberen, nu hebben we.

00:53:14 Remco Beekman – Keilekker

Denk ik 6 dove Mensen bij ons werken.

00:53:16 Remco Beekman – Keilekker

Dus Het is wel op je pad gekomen.

00:53:18 Remco Beekman – Keilekker

Maar gaandeweg merk je hoe leuk Dat is en is nu echt ons doel. Gewoon 1/4 van ons personeelsbestand moet een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, Omdat we het leuk vinden om die Mensen verder te brengen. Vooral en de Mensen hè? We hebben dus 3/4, wat niet een afstand kent, die vindt het ook leuk weer om daarmee te werken. Hè? Om die Mensen ook tot hun familie op hun in als een soort van familie te betrek.

00:53:39 Remco Beekman – Keilekker

Ja en hè? Dus nu is het nu zou ik het in een businessplan zetten als dat een van ons competenties is dat wij heel goed in staat zijn om Mensen met allerlei, nou ja, achtergronden situaties problemen bij ons te Laten werken die dat gaat van doof autisme. Nou ja, laagopgeleid of of zeg maar echt een.

00:53:59 Podcast host Gerhard te Velde

Helpen g heb je geloof? Dat is ook een licht verstandelijk gehandicapt, of wel?

00:54:02 Remco Beekman – Keilekker

Ja precies ja ja ja ja van dat soort en ergens houdt het op, hè? Dus dus we werken ook met dagbesteding. Die doen bijvoorbeeld onze dozen vouwen. Ja, die hebben echt een op een de hele dag begeleiding nodig. Dat kan bij ons niet, maar net daarna.

00:54:17 Remco Beekman – Keilekker

Wel, we werken ook met gewoon begeleiding op de werkvloer, dus dan kunnen we al heel snel wel die Mensen een plekje bieden en We hebben gewoon wat meer geduld met met met die Mensen. We kunnen zien dit kan jij nou dan ga jij de hele dag. We hebben een leuk voorbeeld. Boy is doof boy, die zat altijd bij een catering, blijf je in een hoekje en rotklusje te doen. Wij hebben een soort wals die maakt van een bolletje deeg een plakje deeg is belangrijk.

00:54:41 Remco Beekman – Keilekker

En die plakjes deeg verdeeld hij over de Mensen die aan het werken zijn en dat kan hij zo snel, Niemand anders dan.

00:54:47 Remco Beekman – Keilekker

Boy.

00:54:48 Remco Beekman – Keilekker

Kan dat zo snel, dus boy zet als een dolle altijd en dan smijt hij ook die plakjes zo rond naar Iedereen toe. Ja, en laatst was er een karaoke avond en dan gaat boy naartoe. Maar boys is doof. Dus hoe gaat hij? Karaoke? Maar Hij is wel onderdeel van dat team, weet je, ja, Dat is daarna. Daar kan ik weken lang van genieten, daar word ik heel blij van.

00:54:49 Podcast host Gerhard te Velde

Grappig ja.

00:55:06 Podcast host Gerhard te Velde

Mooi mco dankjewel jij ook bedankt. Leuk.

00:55:09 Podcast host Gerhard te Velde

Gaan we nu een worstenbroodje eten?

00:55:10 Spreker 3

Liefst.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen