Aflevering 286 – Door diepe dalen naar de top. Bas van Abel en het verhaal van Fairphone

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Bas van Abel is founder van Fairphone. Fairphone begon in 2010 en werd in 2013 een echt bedrijf. In 2023 draaide Fairphone een omzet van 55 miljoen. Ik heb het met Bas over zijn reis met Fairphone, systeemverandering en hoe je als kleine speler op kunt boksen tegen grote marktleiders.

In deze aflevering

  • Introductie van Bas founder van Fairphone
  • Founding story Fairphone
  • Een bedrijf starten zonder ervaring
  • De eerste 25000 telefoons verkocht
  • De schaduwkant van ondernemen
  • Gestopt als CEO
  • Zelf je telefoon repareren
  • Het systeem veranderen
  • Advies voor ondernemers die systeemverandering willen
  • Inspiratiebronnen van Bas van Abel

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met Bas? Voeg hem toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/basvanabel/

Link naar de website van Fairphone: https://www.fairphone.com/nl

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 

Transcriptie

00:00:00 Bas van Abel

Ga gewoon zelf een telefoon maken en dan nemen we de wereld mee in het maken van die toestellen kunnen wij het begrijpen. Kunnen we Misschien een verschil maken ook en Als we dan een verschil maken kunnen, kunnen we kijken of we de industrie ook mee kunnen.

00:00:10 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Krijgen in het verduurzamen daarvan een telefoon die moet 5 of 10 jaar mee kunnen. Of hoe?

00:00:15 Bas van Abel

Lang zou die dan mee moeten kunnen. Wij zeggen dat een telefoon zo’n 5 tot 8 jaar mee moet kunnen gaan. We maken de telefoon op een manier dat die onderdelen die op gegeven moment vervangen moeten worden dat je die ook heel makkelijk vervangbaar. Maar binnen twee maanden hadden wij alle 25.000 niet bestaande toestellen verkocht, dus Dat was helemaal eens gestoord. We hadden 7,5 miljoen euro op de bankrekening en We hadden geen idee hoe.

00:00:35 Bas van Abel

Tel.

00:00:37

Luister je nou even?

00:00:39 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Welkom bij groeivoer, ik zit hier met Bas van Abel van Fairphone onder andere. En ja, verple ken je Misschien wel? Ze bestaan al 10 jaar in 2013 opgericht, zijn eigenlijk nooit begonnen als bedrijf, maar als een campagne voor bewustwording, dan hoor je straks nog wel meer over. Maar inmiddels in 2023 draaide ver van een omzet van 55 miljoen, dus Het is een serieus bedrijf.

00:01:04 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Geworden, dus We gaan het hebben over Fairphone en wat hun missie is, Maar we gaan het ook hebben over hoe Bas systeemverandering probeert te bewerkstelligen of in ieder geval zijn steentje daaraan bij te dragen. Ja, Bas van harte welkom bij de.

00:01:18 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Podcast dankjewel. Ja leuk om hier.

00:01:20 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Te zijn, We zijn al best wel lang in contact. Dat is nog niet gelukt om jou te strikken voor een interview, maar super leuk dat je nu wel ja tijd kunt maken. Je hebt een hectisch leven. Ik heb Natuurlijk wat onderzoek gedaan. Wat interviews met jou geluisterd.

00:01:27 Bas van Abel

Ja.

00:01:34 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

En ja super mooie en interessante ondernemersreis.

00:01:40 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Laten we daar eens gewoon beginnen bij het verhaal van Fairphone, want het begon niet als bedrijf, maar.

00:01:46 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Als campagne ja vertel eens wat. Wat gebeurde daar?

00:01:49 Bas van Abel

Nou we we, ik werd gevraagd door een vriend. 2011 was dat geloof? Ik wilde de communicatiebureau hier in in Utrecht en ja, hij was weer gevraagd. Ook door een ontwikkelings.

00:02:04 Bas van Abel

Nou, noem je dat?

00:02:06 Bas van Abel

Ontwikkelingsbedrijf Mussa heet dat om om conflictmineralen onder de aandacht te krijgen en conflictmineralen zijn mineralen die worden gewonnen in onder andere in Congo en de gebieden daaromheen. En daar zijn de afgelopen 2025 jaar miljoen en doden gevallen.

00:02:27 Bas van Abel

Gerelateerd aan mijnen van mineralen die wij gebruiken voornamelijk in onze elektronica. Nou best wel prettig verhaal, maar ook ja, hè? Hoe relateer je daartoe? Hè? Dus toch ver weg en wij weten, we weten ook wel allemaal dat de ellende gebeurt ergens In de wereld met het mijnen van spullen. Maar wat ja, wat heeft dat te maken met onze producten en nadenkt van? Hoe kan je ja Als ik ik ik hij Misschien wel goed om weet? Hij vroeg mij Omdat ik destijds was ik.

00:02:57 Bas van Abel

Creatieve directeur bij waar Society media.

00:03:01 Bas van Abel

Ja, ik werkte met technologie en al die technologie die wij daar gebruikten maakten, was ook kijk, ja kijken we altijd naar een kritische manier en en hoe relateert zich dat ook tot tot de maatschappij, hè? Dus Ik was al bezig met technologie en open source en open hardware. En ja toen hij kwam met die vraag ik, ik vond het wel spannend, want Ik had zoiets, Ik weet hè, ik verbaas me altijd, ik stuur dan een file naar China en er komt een container met allerlei printed circuit boards.

00:03:31 Bas van Abel

Met die PCBS kwam terug.

00:03:33 Bas van Abel

Wat gebeurt er eigenlijk tussen die ja achter de schermen? Maar hierbij was het echt van joh. Wat gebeurt er achter de schermen helemaal tot aan de mijnen? Nou en dat ja, toen heb ik gezegd, van nou, Laten we kijken hoe we dat onder.

00:03:47 Bas van Abel

Aandacht brengen.

00:03:48 Bas van Abel

En met met een campagne is het zo toen we er echt over na gingen denken. Toen werd het, werd het moeilijker en moeilijker, want In de campagne Solo is het altijd wel fijn om een soort van badguy te hebben. Want van Apple of Nokia was het bad Guy destijds, want die maakte heel veel telefoons en.

00:03:59

Ja.

00:04:04 Bas van Abel

Gaan de boer dan helemaal best zeggen dat dat dat moet veranderen? En zo simpel lag het niet dat dat het schuld van Apple was dat er conflicten waren in Congo. Nou ja, wat dan kijk je vervolgens zo een oplossing en die hadden we ook niet, dus ze zei Van ja, wat is eigenlijk het probleem? Waarom is daar zijn er conflicten aan? Hun wisten we ook niet. Nou ja, en dan, hoe begin je dan een campagne? En toen zei Van ja, wil niet weer een petitie doen en dat Mensen gewoon tekenen, weet je wat graag gewoon.

00:04:35 Bas van Abel

Zelf een telefoon?

00:04:36 Bas van Abel

Maken.

00:04:38 Bas van Abel

Lekker naïef, Maar we weten, alles komt uit de grond. Het begint in Congo of andere landen. Er zitten meer dan 50 mineralen In de telefoon en We gaan stap voor stap. Gaan we die telefoon vanaf die mijnen maken en dan nemen we de wereld mee in het maken van die toestellen. En dan Laten we de wereld zien hoe de wereld eruit ziet door de ogen van die telefoon. En dan ja, dan komen we vanzelf die problemen onder de.

00:05:00 Bas van Abel

Vannacht kunnen wij het begrijpen. Kunnen we Misschien een verschil maken ook en Als we dan een verschil maken, kunnen we kijken of we de industrie ook mee kunnen krijgen in het ja in het maken van dat verschil in in die ketens en indie industrie en het verduurzamen daarvan. Nou en zodoende ik maakte, heb ik 1 1 1 1 1 kaartje geprint met Barcelona, dan zie je o.

00:05:21 Bas van Abel

Gewoon een met het vliegtuig genomen naar Congo zijn op zoek gegaan naar mijn.

00:05:25 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Wauw, dus zo is het begonnen. Ja, hoe heb je het opgezet? Deden gewoon, zeg maar in je eentje of had je compagnons erbij, of hoe, hoe vind je dat?

00:05:33 Bas van Abel

Nee, zeker? Nee, We hadden.

00:05:35 Bas van Abel

Ja nee, Dat is helaas wat vriend Peter ja hebben we bedacht ook zo ook kijken wat voor naam en ja met Fairphone, want dat legt het legt het ook goed uit.

00:05:47 Bas van Abel

Ik weet nog dat ik daar steeds voor € 1.000 er ver voor de dot com heb gekocht, want ik echt belachelijk.

00:05:52 Bas van Abel

Veel geld vond.

00:05:53 Bas van Abel

Dus nou ja blijkt een hele goede investering te zijn geweest. En nou ja, dat dus, dus We zijn toen gaan gaan nadenken. Hoe gaat dat dan? Ja hoe, hoe ga je dat allemaal neerzetten? En nou, dan doen we dat hebben we met een met een campagneteam gedaan, dus daar waren ook Mensen bij betrokken. Ik heb bijvoorbeeld ook naar Congo ging ook.

00:06:14 Bas van Abel

En iemand van de VPRO meegegaan, documentairemaker of deed je ook veel voor de VPRO en en die heeft vastgelegd wat we daar gingen doen, Omdat ik wel wist vanaf het begin. Het is Natuurlijk gestoord verhaal zijn de Hollanders die gaan naar Colombo.

00:06:29 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dus die je bent óf gek óf. Je bent geniaal, zeg maar van ja.

00:06:32 Bas van Abel

Ja dus dus bij wissen ook wel hè wissel moeten dat wat. Omdat die campagne was wist ik ook wel van. We moeten het een soort van mediageniek maken, want Dat is wat wat we wat We willen. We willen het Mensen het ook dat het land en dat Mensen ook zien van hé, hier zijn Mensen gewoon in Congo In de grond en is een mijn met een wereld pikhouweel kobalt uit de muur.

00:06:52 Bas van Abel

Gaan trekken en en en, en Dat is dan het begin van je telefoon en onder erbarmelijke ons dan echt gewoon ja met geweer en alles eromheen en en we wilden hier die die relatie leggen, dus dus het begon gewoon met dat verhaal goed vertellen. Dus ja, dat zat ook goed tegen makers. Er waren Mensen vandaag Society waar ik toen het medialab waar ik toen werkte die ook betrokken waren. Ik heb toen op gegeven moment ook een stagiaire.

00:07:15 Bas van Abel

Aangenomen Michael en Michael is nog steeds. Ja, die is nu de product man bij Fairphone zit er nog steeds en Miguel heeft eigenlijk als ja als stagiaire heeft hij ook gekeken van het bijna als opdracht om te kijken of we het ook als bedrijf mogelijk was om dit om dat product echt te gaan maken. Maar dat was gedurende dus eigenlijk die twee jaar dat we aan het campagne voeren waren en de bewustwording aan het creëren waren. Toen kwamen we er ook achter dat er steeds meer Mensen echt een.

00:07:20 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Aha ja.

00:07:45 Bas van Abel

Ja gingen vragen van.

00:07:47 Bas van Abel

Het is allemaal. Ja, klinkt supertof dat jullie telefoon maken, maar wanneer komt ie dan hè? Dus wij hadden ook wel mazzel, dus We hadden wel de dat filmpje van wat We hadden gemaakt in In de mijnen in Congo. Dat werd ook opgepikt door aljazeera door CN want ja, Het was Natuurlijk dat gestoorde verhaal van die Hollanders die die die die telefoons af gaan maken dat Dat was. Ja, Dat was door de media was het wel goed opgepikt, dus dat.

00:07:51

Ja.

00:08:13 Bas van Abel

Ja en als als zo n over praat, dan zal het wel echt.

00:08:16 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Zijn hè, dat zijn toch wel de media?

00:08:16

Ja, ik zou.

00:08:18 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Outlets waar je waar je bekend wordt?

00:08:19 Bas van Abel

Nou, Dat was het, hè, dus dat zal dan dat. Dat was al meteen een soort van basis voor voor voor het bedrijfsleven Phone, Omdat men ja, je krijgt een soort van credibility van, maar wacht even, ja, dan hè? Ik was ook bij Pauw en Witteman. Op een gegeven moment ben je bij dat soort talkshows en Mensen gingen toch echt nee, ze denken van nee, maar wacht even dat dat smartphone Dat is, ja, Dat is bedrijf en de telefoon die daar gaat komen, wisten wij zelf nog.

00:08:47 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Niet doen hè? En wat wist jij zelf van ondernemen?

00:08:53 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Was jij daar al een beetje bij kent mee, had je Mensen In de familie die.

00:08:55 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Daar iets van wisten, had je Mensen om je heen die coacht of zo.

00:08:58 Bas van Abel

Wat ik nog nooit gedaan. Ik had wel dus Toen ik Toen ik ja, Ik weet, Ik weet, Ik weet nog wel het moment waarop ik ineens het ineens kwartje viel dat ik ging ondernemen en Dat was wij hadden hebben is mijn Achtergrond Ik heb Ik heb cross Academie gedaan en ben creatief. Ik heb ook Delft gedaan gedeeltelijk en Ik heb daar heel veel geleerd rondom technologie, dus ik kijk die, Ik kan wel zeggen, Ik ben een ontwerper engineer.

00:09:28 Bas van Abel

Soms kunsten.

00:09:29 Bas van Abel

Maar maar zeker geen ondernemer tot dat moment.

00:09:33 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Wordt dat ook een vies woord of dat je dacht van is een beetje.

00:09:38 Bas van Abel

Nou vies niet, Maar ik ik ik nou kijk Als ik terugkijk was wel een hasseler hè? Ik kreeg wel dingen voor mekaar, dus het het ondernemen krijg je ondernemen Als je dat hè. Mijn definitie van ondernemen is Misschien wat breder in die zin dat ik ondernemen niet Alleen zie als zijnde je gaat een bedrijf opzetten en daar ga je geld mee verdienen, hè? Er zijn allerlei manieren om ondernemers of jij hebt een idee en dat ga je, ga je realiseren via een bed.

00:10:03 Bas van Abel

5 Ik denk kijk wat ondernemende basis voor mij is en dat dat deed ik al met ja. Dan weet ik wel waar Society is is om ja, Je moet in staat zijn en Dat is innoveren eigenlijk ook om Mensen te Laten geloven in hun visie van hoe iets zou kunnen zijn. En Ik denk dat heel veel ondernemers dat ja dat kunnen en en dat kunnen ze, Omdat ze er ook in geloven in die visie en met innovatie werkt het eigenlijk ook zo, hè? Je hebt een vaak doe je dat door middel van een prototype.

00:10:38 Bas van Abel

Laat je zien van het dit zou het kunn.

00:10:40 Bas van Abel

Zijn hè? En Dit is een goed idee en Dit is dat werkt en je test het nou en ja, dat dat kunnen verkopen van een visie. Ik denk dat ik dat al deed daarvoor en Mensen meekrijgen in van joh, We gaan dat doen, gaan dat doen. En ja, dat dat kwam dan wel goed tot zijn recht dat deel maar wat wat ik nog nooit had gedaan is een teamleider een bedrijf leiden. Ik kon nog geen geen Mensen verliesrekening lezen of in balans hè, dus die hele financiële kant nog nooit iets mee gedaan en Ik weet nog dat ik ik lag een.

00:10:58

Ja.

00:11:14 Bas van Abel

Ja ik lag in bed en echt met de tranen in mijn ogen. Op een gegeven moment wat wij hadden, daar was fantastisch. We hadden binnen twee maanden hadden wij was eigenlijk ja, We hadden kwart woning waar we begonnen. We hadden een knop op de website gezet, was eigenlijk niet eens via een platform zo een knop op de website € 325 betaalt nu en je krijgt je telefoon ongeveer over 6 7 maanden.

00:11:35 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Een soort kickstart erachter?

00:11:37 Bas van Abel

Nee, Dat is wel niet als gewoon bij ja, kijk maar, Het was een webshopje gewoon een webshopje die we je kent ze wel die.

00:11:43 Bas van Abel

Die kant en klaar ergens weg precies.

00:11:44

Ja nee.

00:11:45 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Profi of zo ja, dus ik kon eigenlijk je telefoon al bestellen. Dat was.

00:11:49 Bas van Abel

Het, Dat was het ja, daar zat gewoon 1 1 1 creditcard systeem aan vast, dus alles was al geregeld en We hadden zoiets van nou.

00:11:55 Bas van Abel

Ja dan maken.

00:11:55 Bas van Abel

We een knop en dan ja, als ze daarop drukken dan hè, dan kunnen Mensen die telefoon kopen en dan gaat het in je mandje en dan staat het mandje pas op. Komt er wel pas over 6 maanden? 7 maand waar waarschijnlijk.

00:12:07 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Wat de disclaimer, ja hoop hopen wij.

00:12:12 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

En, hoeveel scoort je het?

00:12:12 Bas van Abel

Ja, een dunne twee maanden hadden wij alle 25.000 niet bestaande toestellen verkocht en die zouden was werden op ebay.

00:12:20 Bas van Abel

Het is al.

00:12:22 Bas van Abel

De niet bestaande aankoopbewijzen werden verkocht voor.

00:12:24 Bas van Abel

Twee keer de prijs.

00:12:26 Bas van Abel

Dus Het was allemaal eens gestoord?

00:12:28 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Gauw het succes, maar elke groot probleem als tenminste.

00:12:30 Bas van Abel

Groot succes ja, en wij en wij hadden 7,5 miljoen euro te bankrekening. We hadden geen idee hoe een telefoon.

00:12:36 Bas van Abel

Is te.

00:12:36 Bas van Abel

Maken laat staan een bedrijfsleider laat staan nou ja, hè, dus we waren een team wat vooral best hoe we moesten communiceren en hoe we impact wilde maken en Mensen die wisten hoe ze, hoe je ja, hoe je in die keten ook of duurzamer en sociale dingen kon.

00:12:50 Bas van Abel

En, dat hadden we allemaal goed uitgezocht, Maar ik weet nog dat ik in bed lag met met met met angst traan in mijn ogen en dat mijn partner destijds me aankijkt en zegt, als ze aan de hand en ja beginnen uit te leggen, ja, weet je, Ik ben Ik ben, Ik ben een ontwerper, Ik ben een kunstenaar, Ik ben een, Ik ben een techneut, Maar ik ben geen ondernemer, weet je ik? Ik moest 3 miljoen euro overmaken naar een fabriek in.

00:13:14 Bas van Abel

Ja.

00:13:15 Bas van Abel

En ik dacht, Als ik dat geld overmaak, dan begint die reis en ik, Ik kan dat helemaal niet, dus Ik heb echt overwogen om Iedereen het geld terug te betalen en terug te storten en te zeggen, jongens, Ik heb We hebben bewezen dat de vraag is, laat iemand anders dat doen. En toen toen keek ze me echt aan. Van ja, jij ***** doet of jij weet je dat gast?

00:13:22

Ja.

00:13:27 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:13:35 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Verman jezelf.

00:13:36 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ga het gewoon doen, ga het gewoon doen.

00:13:37 Bas van Abel

Jezelf dit dit Dit is je krijgt nooit meer zo’n kans en en en dat heb ik. Ja, weet je dat dat had ik. Dat gevoel had ik al en hebben meer Mensen mij gezegd. En Natuurlijk een heel team basta al.

00:13:50 Bas van Abel

Weet je dat de hele team was van jongens? We moeten het gewoon gaan doen. En nou, toen hebben we dat geld overgemaakt en doen. Binnen 1,5 jaar hadden we ja, hadden we 60.000 telefoons gekocht, had ik 40 man in dienst. Grootste team wat ik ooit geleid was, was twee stagiaires, ja, 40 man in dienst. We hadden 16 miljoen euro omzet en volgens next web waren we.

00:14:11 Bas van Abel

Toen hadden de snelst groeiende technologie startups van Europa, dus dat ja, Dat was wel een raket die gelanceerd werd in onder in het ondernemerschap.

00:14:20 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Wat deed het in met jou? Zeg maar, want ik zou zelf ook een soort ego trip krijgen. van I am zie je wel, Ik ben de volgende Steve jobs en Ik ben onverslaanbaar wat. Wat deed het met jou?

00:14:28 Bas van Abel

Ja nou, Ik denk precies tegenovergestelde, ja.

00:14:31 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Oké.

00:14:32 Bas van Abel

Nou ik ik.

00:14:32 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dat is verboden daad.

00:14:34 Bas van Abel

Ik, ik vond het heel zwaar om?

00:14:37 Bas van Abel

Ja om dat verhaal van die visie nog steeds te blijven vertellen, met dat ik ook hè, dus gewoon echt dat dat daar op het podium sta en Ik heb er nog geen Tadic sterk en en dat verhaal van vervelend uitleg was en ook de beelden Laten zien en we waren een productie op het moment die telefoons en we wisten we nog steeds niet of ze op tijd geleverd zouden worden waar allemaal problemen en dat ze briek, Dat was de Dat is. Eigenlijk stond de tent In de fik en ik stond daar op het podium daar uit te leggen hoe fantastisch ver voor.

00:15:07 Bas van Abel

Nou in die supervaak.

00:15:08 Bas van Abel

Van dat dus altijd op die balans van een belofte en het kunnen waarmaken staan. Ja, Dat is wel echt ondernemen. En ik vond dat heel zwaar, Omdat ik niet Alleen ja, het falen heel moeilijk vond. Dat zal wel weer een erbij zetten dat ik toch een lichtelijke faalangst heb wat mij ook drijft dat ik daardoor ook doorga en nog verder ga Maar ik ik zag ook van joh. Als dit faalt, dan faalt niet Alleen het bedrijf, maar ook het hele idee dat duurzaamheid en die industrie ertoe doet.

00:15:40 Bas van Abel

En ja, Dat is wat begon steeds zwaarder en zwaarder te wegen Omdat ik juist hè een zeil vergt je met het bedrijf. En als dat niet werkt, ja dan dan doet het ook iets met jou. Maar het werd nog groter en en en vervanging ja, het ging zo hard en er werd zoveel over geschreven en We hadden, weet je, Ik had. Ik had ook echt het idee dat het een soort van control Centre met de media hadden en we konden als wij iets deden konden The Guardian mijn spiegel, the money kon allemaal bellen en die wilden allemaal interviews maar en en dus dat dat dat verhaal werd heel belangrijk.

00:15:49 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Tuurlijk ja.

00:16:13 Bas van Abel

Maar ik voelde me ook een beetje 1 1 1 fel te noemen ze dat hè zo een.

00:16:20 Bas van Abel

Ja het, We hadden nog niet eens een.

00:16:22 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Product maar laat ook iets zien van jou interne morele kompas wat mij betreft, want Er zijn denk ik ook Mensen in dezelfde niet in dezelfde situatie, maar vergelijkbare situatie die dan geen morele scrupules hebben en.

00:16:33 Bas van Abel

Dan, denk je dat vliegtuig naar de Bahama’s pakken?

00:16:33 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Die dan gewoon, ja.

00:16:35

Het is een van.

00:16:35 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Precies nou ja, die verhalen kennen ook allemaal dus.

00:16:36 Bas van Abel

De avonden.

00:16:38 Bas van Abel

Ja, nou, we weten ook wat er met die Mensen gebeurd. Ik denk, Ik denk dat dat Ik denk dat het.

00:16:42 Bas van Abel

Een onderbelicht deel is van ondernemen.

00:16:45 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ik denk dat precies.

00:16:46 Bas van Abel

Dat het ook echt zwaar is en dat ze dus niet Alleen Maar dat vliegen is, Maar dat het eigenlijk een soort van manische rite is. Natuurlijk had ik ook die momenten dat ik dacht van Holy ****, Ik ben top of the World. Ik kan weer die bellen en die bellen en ze luisteren allemaal naar me en Het gaat allemaal goed, hè? Dan hadden we de wereld telefoon was een goed. Was het wel gelukt om die tijd te leveren?

00:16:48 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja oke.

00:17:11 Bas van Abel

Maar ja, dat dat gaat gepaard met hele diepe dalen en en ik voelde. Ik voelde wel echt inderdaad de ja dat dat dat dat dat dubbele van een heel mooi verhaal houden en aan de andere kant een heel, heel zwaar ja gewoon toch moeilijk bedrijf op moeten zetten. En ja, Ik denk dat dat je Iedereen die bedrijven kijk. Ik heb nu met zoveel ondernemers gesproken en of het nou sociaal ondernemers zijn of gewoon gewoon of ondernemers met een met een andere.

00:17:44 Bas van Abel

Visie op past.

00:17:44

Ja.

00:17:46 Bas van Abel

Dat ik herken dat bij veel Mensen of zij herkennen bij mij. Toen ik daarover begon te praten en ik ja, voor mij heeft het ook geleid dat ik op een gegeven moment ook wel tegen mijn gezondheid.

00:17:58 Bas van Abel

Beperking.

00:18:01 Bas van Abel

Nou ik, Ik ben echt omgevallen met met paniek. Ja, dat ik dat ik ook. Ik zeg al een half jaar of een paar maanden ging ik al al met tranen in mijn ogen naar mijn werken. Door oxidatie plannetjes erin om staande te houden gegeven, ben ik gewoon omgevallen en dan mijn vriendin ook bij de crisisdienst van de ggz afgeleverd Omdat ik.

00:18:19

Ja.

00:18:20 Bas van Abel

Echt niet meer.

00:18:21 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Kon, Dat is wel heel heftig zo.

00:18:23 Bas van Abel

Ja, Maar dat dat dat wat wat daar gebeurde was ook en dat kan je In de ene kant kijk, Mensen zeggen hier wel eens dat je kent vast wel veel. Je bent altijd misbaar.

00:18:34 Bas van Abel

En, Dat is ook zo, hè? Je kan er altijd uit, hè? Dat is het. Het voelt als jij hè. Als als Als je bijvoorbeeld een investeringsronde zit en wij zaten met Fairphone in een situatie dat we zo snel groeien, dat we ook.

00:18:36 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

In principe is het zo, ja.

00:18:48 Bas van Abel

Ja dat we ook door de groei kapot hadden kunnen gaan en waar we geld aan uitgeven wat we niet hadden waren heel kritisch geweest op venture Capital, waardoor we ook niet goed of niet goed genoeg gefinancierd waren Omdat we die ja de de invloed van buitenaf niet in het bedrijf wilden en alles zie je crowdfunding en hebben hebben opgebouwd en heeft dat ervoor gezorgd dat we ook op een gegeven financieel best wel.

00:19:13 Bas van Abel

Ja noemen dat kwetsbaar werden als jij op 2030 meer omzet en je hebt geen equity, geen eigen vermogen opgebouwd en dat je alles moet voorfinanciering doet. Ja, en Je moet ineens voor opladen als voorfinancieren telefoon. Nou, ik moest wel even kort verhaal of lang verhaal kort. Ik moest mijn hele korte tijd heel veel geld ophalen. Nou ja, Als je dat punt een paar weken moet doen Omdat je weet dat het er aan zit te komen dat je bedrijf anders.

00:19:32

Ja.

00:19:38 Bas van Abel

Dat klopt ja dan dan, dan mag je niet omvallen ze.

00:19:42 Bas van Abel

Het is gewoon, is het, Dat is geen optie. Nee, want als jij omvalt valt bedrijven om hè, dan kan je zeggen, iemand je bent, je bent misbaar. Ja, tuurlijk hè, Maar dat gaat wel € 250.000 per maand aan loon uit en Je moet wel die Mensen ja met wat Mensen hun baan behouden en dat soort Zaken en dat zijn allemaal problemen die elke ondernemer tegenkomt, hè maar.

00:19:43 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Gauw geen optie? Nee, ja.

00:20:03 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Maar ook op die schaal, want dat vraag ik me, ik, Ik ben een beetje op zoek ook naar wat zijn lessen die jij geleerd hebt.

00:20:09 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Die ook relatable zijn voor andere ondernemers, want jij hebt Natuurlijk in die zin een heel uniek one of a kind bedrijf neergezet.

00:20:16 Bas van Abel

Ja nou.

00:20:17 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Maar Wij zijn er dingen die die wat algemener zijn waarvan je van. Hé, dat heb ik wel echt geleerd.

00:20:21 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

En dat zie.

00:20:21 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ik bij anderen ook misgaan en zo kan je het voorkomen.

00:20:23 Bas van Abel

Nou ja, Dat is nou ja, Dat is Dat is dus Dat is wat ik zeg het. Het gaat heel erg om dat jij.

00:20:31 Bas van Abel

Ik denk dat wij dat wij Als je kijkt naar verf op dat moment wat jij vroeg van Waarom hè? Want Waarom ben je in die fuik terecht gekomen van Van je gezondheid voorbijlopen? En Ik denk dat het voornamelijk komt doordat wij ten eerste bij een eigen rol in het bedrijf en erkennen, hè dat je bepaalde Als je elke dag iets doet wat je nog nooit gedaan hebt en je doet 95% van je van je van tijd die je besteedt ja, aan dingen die je nog nooit hebt gedaan. Dat gaat aan je vreten. Op een gegeven moment is gewoon goeie goeie adviseurs om je heen zetten die die ervaring hebben. Nou Ik had gelukkig ook een app.

00:21:00 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Stop March.

00:21:06 Bas van Abel

Dus wanneer was ook grootaandeelhouder, maakt het al wat?

00:21:10 Bas van Abel

Hè wat complexer en en ook Mensen waar je waar je kan, ja, waar je af en toe mee kan sparren. Ik heb dat niet goed gedaan en.

00:21:18 Bas van Abel

Wat ik ook.

00:21:19 Bas van Abel

Denk ik niet goed gedaan heb, is dat wij de financiële basis goed hè, dat we ons goed gefund hadden? Ja, of eigenlijk, dat de financiële planning ook goed een sink was hè? Met met met hoe wij wilden groeien en We hebben ons daar zo moeilijk gemaakt door.

00:21:41 Bas van Abel

Eigenlijk altijd te kijken naar de aller aller allerbelangrijkste als die missie.

00:21:45 Bas van Abel

En onze onafhankelijkheid waardoor we ook 1 1 1 situatie hebben gecreëerd, waarbij we op een hele korte termijn moesten gaan managen Omdat je constant met je cashflow bezig bent. Ja, die eigenlijk precies het tegenovergestelde effect had dat je dus niet mee bezig bent met je Messi In de lange termijn, Maar dat je Alleen maar met geld bezig bent. Dus Ik denk, achteraf gezien hadden wij onszelf heel veel plezier gedaan als wij gewoon betere financiële planning hadden met betrekking tot het opbouwen van eigen vermogen. Rust heel even is dat soort zaken.

00:22:17

Ja.

00:22:19 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Zijn er nog meer lessen waarvan je zegt Van bijvoorbeeld voor jezelf zorgen, want Dat is ook een onderwerp wat bij me opkomt. Selfcare hoe. Hoe behoed je jezelf voor?

00:22:25

Uurlijk.

00:22:28 Bas van Abel

Nou ja, Het is zelf kijk. Ik denk dat het een ik hoor wel eens. Ik heb er wel eens discussies over zo. Dat is mijn ervaring, hè? Dus ik zeg niet de waarheid is, Maar ik ik. Ik denk echt dat het een illusie.

00:22:41 Bas van Abel

Dus dat je een een gezonde work Life balance kan hebben als jij als jij gaat.

00:22:47 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ondernemen dus Als je echt volle bak gaat voor de ondernemer, dan moet je offers brengen. Dat heeft, dat heeft een prijs zeg.

00:22:50 Bas van Abel

Naar of was het dus maar?

00:22:52 Bas van Abel

Maar ja, Het is gewoon. Ik denk dat het dat het dat dat gaat op een gegeven moment gewoon best een ongezonde richting op. Je kan daar wel heel veel omheen doen, Omdat ja zo men mogelijk ongezond te krijgen. En Dat is ja een van de dingen die die Ik denk dat het heel belangrijk is, is dat je dat je goed naar je.

00:22:53 Bas van Abel

Ja.

00:23:14 Bas van Abel

Nou ja, team kijkt van fournis.

00:23:17 Bas van Abel

Dat dat daar ook groei Nexus van Mensen die zowel de financiële operationele Als de de creatieve innovatieve kant ja ook ook in zich hebben en daar ook ja passie voor hebben. En Ik denk dat Fairphone vanaf het begin vooral heel veel ja, campagnes had echt Mensen die wereld iedere list wereld willen veranderen. En ik zeg niet dat als jij financiële Achtergrond hebt dat je geen idealist kan zijn of dat Maar het waren allemaal Mensen die ook heel erg dat op dat verhaal zaten en daar is.

00:23:46

Ja.

00:23:48 Bas van Abel

Hij wilde waardoor waardoor die operatie ook onder belicht werd, waardoor daar ook ja, waardoor ik vanuit mijn signaal wil daar heel veel dingen ben gaan doen, die helemaal niet in mijn kracht liggen. Dus Dat is een echt heel goed. Kijken naar dat team en niet Alleen maar Mensen aannemen of om je heen verzamelen die allemaal. Ja, waar je jezelf in herkent bij wijze van nou, daar heb ik wel geleerd en Ik denk ook, Ik heb 4 van de eerste 5 jaar ja zeker eerst 5 jaar als bedrijf, ook als enige bestuurder.

00:24:10

Ja.

00:24:21 Bas van Abel

En dat vond ik ook wel prettig, want je bent uiteindelijk. Ben je de enige, ja, echte verantwoordelijke en Ik denk dat het heel goed is om te kijken van hoe ga je ga je om met een bedrijf wat al al een omzet van boven de 10.

00:24:35 Bas van Abel

Miljoen heeft.

00:24:36 Bas van Abel

En nou nog steeds een heel klein wat echt een startup is nog alles moet leren met de verantwoordelijkheden die die je op Mensen op de op de ja op de schouders van de Mensen liggen. En Ik denk dat daar daar had ik. Ik was daar echt wel bij geholpen. Als dat, Als we dat beter hadden, hadden kunnen organiseren dat het ook wat lichter had gevoeld.

00:24:45

Ja.

00:24:53 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

We gaan naar waar het bedrijf eigenlijk nu staat Fairphone, wil je dat schep?

00:24:58

Te kort.

00:24:59 Bas van Abel

Ja, ja kijk ik ik, Ik ben niet.

00:25:01 Bas van Abel

Met de C.

00:25:01 Bas van Abel

EO, nee, dus Dat is ik slaap weer heerlijk.

00:25:04 Bas van Abel

Slapen, nee, Ik ben op gegeven moment ben ik als Cio gestopt Toen ik uit was bedrijf ongeveer 100 man 20 uur in omzet. En ja, We hadden net een stresserende gedaan, 16 miljoen euro opgehaald en en en ik ja, ik, ik vond het heel mooi moment, Dat is echt veel. Dit is ook een fase en de In de schaal.

00:25:24 Bas van Abel

Inschaling, die die die minder goed bij mij past. Wellicht had ik al eerder hè? Dat dat die conclusie moeten trekken. Maar het was toen het moment ook dat er genoeg rust was om te zeggen van nou, Ik kan die stap terugnemen. En toen heeft even gauw is het overgenomen die was ja, die heeft. Daarvoor had ze Tony chocolony gerund Ik heb Samen met haar een jaar ver van gerund en zij heeft toen het stokje overgenomen en Ik ben In de In de Raad van commissarissen gegaan. Super leuk, want meer op afstand kijken wat er gebeurt en wat meer.

00:25:54 Bas van Abel

Nee, We hadden het net over van, ja?

00:25:57 Bas van Abel

Ja, hoe ga je om als ondernemen met ja, met dat gevoel van lunchtent staat In de fik en je hebt wel. Je moet wel ook de lange termijn bekijken en je staat op het podium. En nou, eindelijk kon ik wel nu die strategische blikken ook gaan gaan nemen Omdat je wat meer op afstand zit, dus dat vond ik echt superleuk. Ik zit daar nog steeds in in the Board. Nee, even is gestopt, zitten we dan hier Hendriks en maar wat wat wat, wat is gewoon met verfrissends dien is dat we eigenlijk.

00:26:15 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja, nee, Dat was dit er ook nog steeds een andere serie. O ja.

00:26:24 Bas van Abel

Ja ja van een bedrijf wat wat zich gemanifesteerd heeft als een telefoonbedrijf en ik zeg altijd, we waren meer een een verhaal met een telefoon, dus het echt gegroeid naar een een telefoon met een verhaal. En dan bedoel ik mee dat dat we veel met die telefoon dat we echt gewoon gaan investeren. Van ja wacht even moet ook wel echt een.

00:26:43 Bas van Abel

Goed product hebben en.

00:26:45 Bas van Abel

Dan moeten we ook op bedrijven op inrichten, dus Dat is echt een heel mooi, hè? Ver van 3 was.

00:26:49 Bas van Abel

Echt ook ja, een stabiel goed.

00:26:51 Bas van Abel

Product.

00:26:53 Bas van Abel

En.

00:26:53 Bas van Abel

Ja, We zijn zoals dien ook veel meer gaan werken aan aan aan een concurrerend product, hè? Dus kwaliteit omhoog, maar ook de ondersteuning verbeteren en dat Mensen ook echt langer met het toestel kunnen doen. Wat we ook willen. Nou en sindsdien zijn we sinds zijn we ook bij strevend geworden. Toegegroeid naar zo’n 50 60 miljoen omzet. En ja, daar staat nu een team van zo’n 105.

00:27:13 Bas van Abel

Bosman en een ja, een gezond bedrijf, wat wat ook een hele gezonde toekomst tegemoet gaat.

00:27:22 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

En en wat voor de toekomst dan waar, waar gaat het naartoe groeien wat wat zou de?

00:27:26 Bas van Abel

Potentie zijn nou kijk de potentie is is is is een. Ik denk dat dat er ook een vraag moet worden gesteld van wat, wat is een?

00:27:37 Bas van Abel

Ja 1 grote die nodig is aan de industrie om om überhaupt ook impact te kunnen maken, maar ook om minder kwetsbaar te zijn en.

00:27:45 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dan kan je dat schetsen van hoeveel iPhones hoeveel Sam?

00:27:50 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Als overheid die dingen Samsung telefoons. Hoe verhouden jullie? Zeg maar tot.

00:27:54 Bas van Abel

Roel ja je hebt.

00:27:56 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Tot die spelers ja.

00:27:56 Bas van Abel

Wel even 100 en waar hun ten opzichte van Van 100.000 ja die wij verkopen.

00:28:02 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

En, wat is dan? Wat is dan een schaal waar waarvan je zegt Van, hé, dan zijn we safe.

00:28:02 Bas van Abel

Op jaarbasis.

00:28:06 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Zeg maar dan, dan hebben we het ook gedaan.

00:28:07 Bas van Abel

Ja, dus Ik denk dat wij sowieso om om ons om safe te zijn, maar ook in die kater wat meer. Want We willen ook die impact kunnen maken in die.

00:28:15 Bas van Abel

Om daar wat meer te kunnen betekenen dat wij echt wel richting die ja, wat is het? Een paar 100.000 toestellen per jaar moed en dan heb je het over een bedrijf wat zo een zo een wat dus 102 100 miljoen omzet gaat draaien en dat weet je daar daar, daar kunnen we ook naartoe groeien hè? Dat is ook ook te doen.

00:28:31 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Maar hier, maar je zit.

00:28:32 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Nu op.

00:28:33 Bas van Abel

65.

00:28:34 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Miljoen ja en na.

00:28:35 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

102 100.

00:28:36 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Klinkt niet als van. Oh, Wauw dat haal je nooit. Dat klinkt als dat kan. In 5 of 10 jaar kan je.

00:28:39 Bas van Abel

Bedankt hè? Dus dat nee makkelijk ja ja nee dus jij jouw vraag is van Van wat heb je nodig? En Ik denk dat wat wij ambiëren is toch wel op een gegeven naar een nieuwe toestellen per jaar te groeien, maar dan zal je ook met hè? Dan zou je dat je kan wel kijken naar je markt. Ga je nog naar Amerika doe je he dus dus Ik denk dat er nog heel veel stappen leggen die wij kunnen maken als bedrijf.

00:28:42 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dat voor elkaar boksen? Ja.

00:28:46

Ja.

00:29:00 Bas van Abel

Om niet Alleen ja, de de markt, Wij hebben al zitten te groeien, maar ook de markt ja REACH te uit te breiden en je ziet dat op het merk nog heel veel geïnvesteerd kan worden hè? We zijn Als je naar een merkbekendheid kijkt, zoals Fairphone, dan ja, moet daar nog heel veel gebeuren, wat ook betekent als wij gelijktijdig die toestellen ook steeds goedkoper krijgen In de zin van koper met betrekking tot tot Premium die je betaalt Omdat we nog een klein bedrijf zijn, hè? Ja, je ziet je ziet volumes in die industrie zijn gewoon belangrijk.

00:29:35 Bas van Abel

Dus dat gaat dus heel mooi. Ja, Als je Als je groter wordt en je groeit, dan kan je ook je toestellen. Klein de marges gaan dan of de Vries gaan omlaag. De verschillen met de andere worden kleiner en je ja, je markt groeit daar ook in mee, dus Ik denk dat in die zin daar dus heel veel toekomst ligt. Verven dat je ook waar we nu eens inzetten op op de soort van early adapters of in hebben gezet.

00:29:58 Bas van Abel

Op de ja de de Mensen die die echt schil willen maken met een duurzaam toestel zie je dat er nu ook steeds meer van 5 dat er ook Mensen zijn van joh, Maar ik wil gewoon een goede telefoon en fantastisch dat hij duurzaam is. Dus Waarom zou ik die dan niet?

00:30:12 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja precies dat ja.

00:30:13 Bas van Abel

Kopen ben bereid.

00:30:13 Bas van Abel

Om er wat extra voor te betalen. Nou, Als je op gegeven moment toe kan van ja een toestel wat vergelijkbare kosten heeft, Maar het is duurzaam. Ja, Waarom zou je dan nog geen Fairphone kopen? Nou en.

00:30:23

Ja.

00:30:23 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Daar gaan we naartoe, dus dat wordt mijn. Je gaat nu echt een mainstream markt ook aanboren, denk ik, want ik.

00:30:29 Bas van Abel

Nou dat werkt, dat heeft nog wel wat tijd nodig voordat we daar komen en Je moet ook zo zien wij en Dat is, Dat is een wat moeilijker.

00:30:30 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

OK.

00:30:35 Bas van Abel

Was die met betrekking tot tot de uitdaging. Die Wij hebben onszelf hebben genomen, is dat wij willen dat Mensen echt langer met hun toestel doen.

00:30:42 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Precies want eigenlijk nu is gewoon. Ik zal uit mijn eigen situatie ik.

00:30:48 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dat is al materialist minder dan vroeger, maar dan dan. Oh, dat komt weer een s zoveel uit van Samsung en je wil of je Maar ik wilde dan ook iedere keer dat nieuwste model hebben, dus Dat is eigenlijk totaal hoe het niet moet, hè? Dus Dat is echt. Daar zou jij dus boost en en woedend en Boston worden en nog steeds denk.

00:31:01

Nou ja, kijk.

00:31:05

Ja.

00:31:07 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Want je ja, ik hoorde een andere podcast jou uitleggen hoe ingewikkeld het eigenlijk is om een telefoon te maken we helemaal niet over gehad, maar dan ga je naar dus you want to all the pain en dan gooi je na een of twee jaar gooi je dat ding In de kast of in het vuur en dan ga je.

00:31:23 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Hem.

00:31:23 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Recyclen wat is ook iets heel doms is en dan maar dit voelt u er wel heel goed over, want je hebt gerecycled, dus het slaat eigenlijk nergens op, maar jij zegt een telefoon, Je moet 5 of 10 jaar mee kunnen of of hoe lang, hoe lang zou die dan mee moeten kunnen?

00:31:26

Ja.

00:31:37 Bas van Abel

Ja kijk, Het is op het moment.

00:31:39 Bas van Abel

Gaat het twee?

00:31:40 Bas van Abel

Ja nee.

00:31:41 Bas van Abel

En en wat wat? Wat?

00:31:43 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Zou jullie telefoon of beginnen, wilde elke.

00:31:45 Bas van Abel

Nee sorry de telefoon is gemiddeld gaan 2 3 jaar mee hè? Dat is hoe lang Mensen de telefoon gebeurt. Dat gebruiken wij zeggen en wij ambiëren dat er ook ondersteunen we dat ook dat een telefoon zo’n 5 tot 8 jaar mee moet kunnen gaan. Dus ja, dat dat laat doen we ook dat we zeggen, 5 jaar garantie op de telefoon. We geven 8 jaar software support, we maken de telefoon op een manier dat.

00:32:10 Bas van Abel

De dingen die waarvan waarvan zeker weten dat ze op een gegeven moment.

00:32:14 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Vervangen moeten gaan worden. Battery LIFE, want Dat is voor mij altijd de reden van ja, ****, zo leeg ik moet er wat anders.

00:32:15 Bas van Abel

Waaronder de batterij.

00:32:19 Bas van Abel

Maar is waar?

00:32:21 Bas van Abel

Het totaal bizar dat wij dat wij toestellen maken waarbij we de batterij We willen Natuurlijk geen hele dunne toestellen hebben, want het gevolg daarvan is dat we er batterijen aan de binnenkant verlijmen en heel moeilijk te vervangbaar maken, waardoor Mensen na 2 3 jaar als batterij ook omlaag gaat, hè? Die batterij duur ja, Dat is gewoon.

00:32:41 Bas van Abel

Weet je dat?

00:32:41 Bas van Abel

Je zo werkt dat zo werkt de batterij nou eenmaal zijn, maar ook allemaal proberen ze en dan streamen best om dat te verbeteren, Maar het is nou eenmaal gewoon.

00:32:48 Bas van Abel

Ja, hoe een batterij werkt, Dat is na 2 3 jaar wat minder goed werkt nou de consequentie. Nu is heel vaak dat Mensen hun toestel veranderen Omdat het namelijk veel te duur is om batterij te Laten vervangen. Want Je moet naar speciaalzaken om dat te Laten doen hè? Waar ze met de Spelen en alles die batterij moeten vervangen en Als je het zelf doet dan is het veel te ingewikkeld, hè? Dan moet je toch echt wel een een goeie tutorial, een technische background.

00:33:10 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ik zou het nooit aan beginnen, ja?

00:33:11 Bas van Abel

Te.

00:33:13 Bas van Abel

Ja was ja dus wat wat, wat, wat wij wat wij zeggen van niet Alleen zorgen dat je dus lang garantie hebt. En nu software.

00:33:23 Bas van Abel

Lang ondersteund zodat Mensen ook langer mee kunnen doen.

00:33:26 Bas van Abel

Maar ook zorgen dat die onderdelen die op een moment vervangen moeten worden, hoogstwaarschijnlijk de batterij dat je die ook heel makkelijk vervangbaar maakt. Nou en Dat is gewoon het opentrekken van je je telefoon achterkantje en de batterij eruit pakken en een nieuwe erin. Maar we gaan nog verder zelfs. En we zeggen nou ook de onderdelen die stuk kunnen in het gebruik en. Ja, weet je, Als je Als je je computer net Als de telefoon zou behandelen, dan zou die naar een.

00:33:51 Bas van Abel

Straks zijn hè? Je gooit wel overal je rond en die duurt en je gebruikt hem de hele dag, dus dat kan wel eens iets stuk gaan. Maar wat we nu hebben, wat heel veel die toestellen hoe ze ontworpen zijn ontworpen zijn, is dat als er dan iets stuk gaat dat er dan gewoon echt heel duur is om het te vervangen, Omdat eigenlijk alle alles bij elkaar zit hè? Ze zijn gewoon niet ontworpen op een manier dat je ook de dingen die stuk gaan eenvoudig geïsoleerd als een module kan vervangen. Nou, zo hebben wij.

00:33:57

Ja.

00:34:16 Bas van Abel

Zeg van wel ontworpen.

00:34:17 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:34:20 Bas van Abel

Ja, dat maakt het dat dat wij ons een auto ja uitdagingen hebben hebben neergezet en Dat is namelijk dat Als je kijkt, hè, want We hadden het net over de de concurrentie. En ja, hoe ga je daarmee om? Wij maken een toestel wat ook Alleen al qua.

00:34:42 Bas van Abel

Ja zou zeggen de het ontwerpen daarvan en het produceren daarvan al ietsje duurder is om te maken.

00:34:50 Bas van Abel

Hè? Want We moeten wat moduleren maken. We moeten zorgen dat hè. Je moet je voorstellen dat iemand moet in die telefoon kunnen, hè? Iemand die geen verstand heeft van telefoons, maar daar is. Hoeveel waren maar uit elkaar kunnen halen? Niks kapot willen maken. Nee, Dat is niet aan missen, want dat dat Dat is zo ons onze telefoons zijn ontworpen. Nee, je kan, je kan dus een Fairphone kan ware Als je scherm.

00:35:01 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dat is de ambitie of nee? Oké.

00:35:05 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Oke oke.

00:35:11 Bas van Abel

Plus.

00:35:13 Bas van Abel

Dan kan jij online nieuwe bestellen? Pak je schroevendraaier een schroefje scherm eruit en dan doe je door je scherm erin Als je usb B stuk is, dan trek je USB eruit en doe je er. Maar dat hebben we allemaal zo moeten ontwerpen dat er dus ook mogelijk is. Nou, dat maakt het op de belovend teriaal zoals je het noemt, hè? Dus de componenten lijst wordt daardoor duurder en het toestel wordt ook duurder om te ontwerpen. Nou als.

00:35:21

Ja.

00:35:36 Bas van Abel

Dat over minder aantallen moet gaan verspreiden? Ja, dan is het. Dan wordt het hè, dan wordt het moeilijk om een een heel concurrerende telefoon te maken, maar.

00:35:49 Bas van Abel

Maar wat mooi is is Omdat wij een toestel vanuit de consument gezien Omdat wij een toestel maken wat langer meegaat hè? Waar we langere ondersteuning op geeft. Als jij twee keer zo lang met je toestel doet, hè, daar hadden we het over. Gemiddeld doen Mensen twee tot 3 jaar erbij, stelt je er 5 jaar.

00:36:04 Bas van Abel

Meedoet nou dan is niet Alleen het voordeel op dat er minder telefoons in worden gemaakt dat er minder afval dus, Maar het voordeel is ook dat jij gewoon ja niet na 2 3 jaar nieuw toestel hoeft te kopen hè? Dus daar zit. Er zit ook voor de voor de klant Alleen, ja, Wij zijn nog niet gewe.

00:36:25 Bas van Abel

Ook om als consument te kijken naar producten op een manier van hoe noemen ze dan de Kosova ship Als ik er langer mee doe, dan betaal ik er eigenlijk nog. En nou ja, dat dus. Dus daar zit een aantal uitdagingen voor Fairphone met wat wij willen bereiken en wat wij willen bereiken is dat Mensen zo lang mogelijk naar de telefoon doen. Nou, dat brengt je al met een dilemma eigenlijk als bedrijf, want dat betekent dat je niet een telefoon kan verkopen aan iemand die al een telefoon heeft en hem niet nodig heeft. Nou, Dat is ook je markt.

00:36:50 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Precies ja.

00:36:56 Bas van Abel

Daar zit ook een uitdaging, hè? Want Als je het uitrekent in principe zou iemand als Als je 5 jaar.

00:37:02 Bas van Abel

Voorstel doet kan je dus Als je elk jaar 100.000 telefoons wil verkopen moet je dus 500.000 klanten hebben Omdat je die het over die 5 jaar om om die toestellen te kunnen verkopen.

00:37:15 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Nou is een MEGA uitdaging. Ja dus.

00:37:16 Bas van Abel

Daar zitten we wel uitdaging in, Maar ik denk dat dat dat het mooie is dat we als ver van die uitdagingen dilemma’s ook hebben omarmd en gezegd, van die gaan we aan en het moet mogelijk zijn en dat Laten we ook zien. We schreven bedrijf te hebben opgebouwd.

00:37:17 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:37:31

Ja.

00:37:33 Bas van Abel

Om zelfs met die insteek een een gezond bedrijf neer te zetten. En dat ja dat dat dat lukt. En Ik denk, Als we echt concurrerend willen zijn met de Grote Markt, moeten wij dus ook op op die schaal, hè? Vooral die investeringen die we maken en ook de investeringen die we doen op het op het ja op het kunnen.

00:37:55 Bas van Abel

Ondersteunen van het toestel op een langere termijn? Ja, daar zullen we ook moeten gaan kijken van hoe kunnen we daar ook ons geld mee verdienen? Want uiteindelijk willen We willen we eigenlijk ja eigenlijk het mooiste zou zijn Als we toegaan naar dat wij geld kunnen verdienen Zonder dat wij een toestel hoeven.

00:38:11 Bas van Abel

Te produceren ja.

00:38:12 Bas van Abel

Dat vind ik heel raar als een telefoonfabrikant.

00:38:14 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Het is inderdaad heel zo een beetje een ********, Maar ik volg je.

00:38:19 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Bas ik, ik zou je echt nog heel veel over door kunnen vragen, Maar ik wil het ook nog graag met je hebben over systemic change systeemverandering altijd voor de aflevering heeft over van ja, waar gaan we? Zeg maar nog de de verdere diepgang zoeken in het gesprek, dus We hebben al best wel veel gehoord over je ondernemersreis de lessen daarin. Straks mag je ook nog een e mail gaan sturen aan alle ondernemers op aarde met met één of twee ondernemerslessen. Maar ik wil het nu ook graag nog met je hebben over systeemverandering.

00:38:48 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja je mag het zelf een ander?

00:38:49 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Naampje geven, maar wil je niet oppakken?

00:38:50 Bas van Abel

Ja, Het is even de Mensen sexy onderwerp die die die die die die kan voorstellen volgens mij, Maar het is wel Het is.

00:38:56 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Nou ja weet ik dus?

00:38:58 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja het raakt wel aan aan waar Mensen mee bezig zijn dat.

00:39:00 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Raakt zelfs mij dus.

00:39:01 Bas van Abel

Ja nee, Dat is het mooie. Kijk ik ik ik ja, systeemverandering is is een meta begrip hè? En het het het wat ik er mooi aan vind hè? Waarom ik?

00:39:09 Bas van Abel

Het.

00:39:14 Bas van Abel

Per Phone als onderdeel zie je of als als als, als ja, als mechanisme zie je om systemen te veranderen en in dit geval het economisch systeem is dat eigenlijk het het economisch systeem op dit moment zo’n beetje alles, hè? Sociaal cultureel.

00:39:35 Bas van Abel

Nou eigenlijk het politiek. Alles wordt daardoor tot op zekere mate door BEPA.

00:39:42 Bas van Abel

En, we zien ook dat het daar een mes gaande is en de ene zal zal het wat meer zien als van het duurt nog even de ander zal het zien Als de tent de tent staat al In de fik. Maar volgens mij is het wel redelijk Helder aan het worden dat we ja dat dat we met de de huidige groei en alles wat er bij komt kijken In de.

00:40:03 Bas van Abel

Of noem je ja dat dat ding op een gegeven moment op zijn en.

00:40:08

Je hebt het.

00:40:08 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Earth Overshoot Day maar heeft wel wat te.

00:40:09

Ja.

00:40:10 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Noemen dat ja OK.

00:40:10 Bas van Abel

Ik moet? Ik moet.

00:40:12 Bas van Abel

Dus dus, dus ik ik ik, ik hoef niet teveel in te gaan op wat dat ja wat dat te kwantificeren, want Er zijn zijn er dus genoeg data te vinden dat we op hun weg zitten die die onhoudbaar is. Maar wat ik wat ik wat ik zo mooi vind aan het systeemverandering als als onderwerp is dat.

00:40:31 Bas van Abel

Ik, Ik ben een ontwerper en ik maak dingen en Ik heb op een gegeven moment heb ik ontdekt hoe je dat grote abstracte systeemverandering hè, dat dat dat eigenlijk ja, de donkere materie hoe je daar daar binnen kan komen door door hetgene wat je ziet als uitgangspunt te nemen. Nou en dat dat kan zijn, hè? Ik geef maar even een voorbeeld als jij bijvoorbeeld, Ik heb een een gegeven moment had ik een les ook in het systeem verandering en had iemand het voorbeeld gegeven over een stoel. Hij was ontwerper.

00:41:05 Bas van Abel

Man zei veel als jij een stoeltje hebt, dan.

00:41:08 Bas van Abel

En, je wilt de duurzame maken, dan kan je die stoel met heel veel duurzame materialen maken en dan heb je een duurzamere stoel.

00:41:15 Bas van Abel

Een duurzamere stoel, maar verander jij het systeem dat die stoel produceert? En dan gaat de sociaal culturele context, de bedrijfs cultuur, de economische systemen eromheen.

00:41:28 Bas van Abel

Inderdaad, Als je die in het donkere materie dat echt de verandering doorbrengt, door wetgeving en alles en daardoor duurzamere stoelen komen, dan verander je alle stoelen.

00:41:38 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Nou en, ik bedoel, met dark Matter bedoel je, zeg maar alles wat zich achter de schermen afspeelt wat je niet ziet, maar wat wel meegaan invloed heeft.

00:41:42 Bas van Abel

Alles wat je niet ziet. Ja ja ja, en eigenlijk eigenlijk werd daar met mij verteld van als jij ontwerpen Als je ons ontwerpen echt het verschil wil maken, dan kan je beter richten op hetgeen wat je niet ziet dan op hetgeen wat je wel ziet. En Dat is Natuurlijk heel gek als in het werpen Als je naar elke keer Als je gewend bent om producten te maken en je schroefdraad te gebruiken en om code.

00:42:00 Bas van Abel

Schrijven Als je mens wordt uitgedaagd om na te denken over hoe ga ik wat achter de schermen is veranderen. Nou, dat had mij zo gegrepen dat ik dacht van ja, maar daar wil ik ja, dat vind ik.

00:42:12 Bas van Abel

Dat vind ik zo mooi benadering van Van hoe je impact kan maken dat ik op die manier ook ja op die manier eigenlijk ondernemen. Heel goed daarin past Omdat namelijk door een bedrijf neer te zetten in een systeem met economische.

00:42:28 Bas van Abel

Neem waarvan Ik vind dat daar ja het een en ander mis gaat, kan je dat bedrijf gebruiken om om eigenlijk te ontrafelen wat er misgaat en te Laten zien hoe je de dingen eventueel anders kan zien kan doen en hoe je dan allerlei partijen meekrijgt om daaraan mee om om om jou te volgen om het op te schalen en en ja, eigenlijk is het zo ook de hele theorie. Dan verandert theorie van verven ontstaan, want dat doen we nog steeds, hè? We voeren campagnes, we Laten zien waar de problemen zich.

00:43:00 Bas van Abel

Die zich voordoen, hè? Dat doen we door door eigenlijk wat ik ook in het begin zei Van joh door de wereld te Laten zien door de ogen van de telefoon en dat doen we echt door dat product te maken. Heel tastbaar maken van nou, dat zijn de problemen waar je tegenaan loopt. Maar ja, Als je Alleen maar problemen laat zien, dan verander je niks mee. Nou, dan laat je innovaties zien van wat kan je doen.

00:43:22 Bas van Abel

Op een andere manier.

00:43:22 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Angst houdt van narratief, zeg maar, kijk, Het is allemaal. Het is allemaal ***** tussen aanhalingstekens. Ja ja, maar Er is goed nieuws, want.

00:43:24 Bas van Abel

Ja nou ja.

00:43:29 Bas van Abel

Als je precies ja accepteert, hè? Dus Dat is echt. Dat is een onderzoek van Harvard. Of net als Stanford was het die die die hadden hadden allerlei.

00:43:38 Bas van Abel

Activisten activisten beweging onderzocht en die waren daar achtergekomen dat daar een structuur in zit die ze die ze succesvol maakt Als je echt systeemverandering wil doen en die structuur was Agitation Innovation Orchestration hè? Dus het begint altijd met het archiveren het agenderen zorgen dat je problemen blootstelt. Vervolgens laat je zien wat de oplossingen zijn op kleine schaal door middel van innovaties. Hoe het anders kan, maar dan heb je een laatste stap nodig, want je kan wel innoveren, maar Als je niet Als je het niet opschaalt dan blijft het een idee of een innovatie.

00:44:11 Bas van Abel

En, Dat is waar je waar je ook ja de rest mee moet krijgen. En dat geldt voor vet van ook 99% van onze keten delen wij met andere bedrijven nou even een voorbeeld te noemen waar wij waar dat werkt?

00:44:24 Bas van Abel

Is dat wij nou, We hadden het net over die het kunnen vervangen van je batterij. Wij zijn als Fairphone. Al vanaf het begin wisten wij als wij een telefoonmaker waarvan de batterij makkelijk verven.

00:44:37 Bas van Abel

Ja is.

00:44:40 Bas van Abel

Daar los je niet het hele probleem mee op, want toen lossen we Alleen het probleem op en onze telefoon en al helemaal in een industrie waar waar alles heel kort cyclisch is hè? Waar alles zoveel mogelijk wordt, je willen zoveel mogelijk tevens verkopen en nou best wel, We moeten het gevecht op ook op het industrie niveau voeren op het systeemniveau. Nou hebben We hebben we best veel gelobbyd, ook bij de.

00:45:01 Bas van Abel

EU.

00:45:03 Bas van Abel

Ik Samen met right to Repair Movement allerlei ja nooit partijen om de vloer te zorgen dat de wetgeving komt.

00:45:05 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:45:10 Bas van Abel

Dat telefoonfabrikanten hun toestellen goed repareren waarmee te maken. Nou, die wetgeving is er sinds februari dit jaar.

00:45:16 Bas van Abel

Doorheen nou, daar hebben wij best wel een invloed gehad. Nou, dan kan je echt wel, hè? Dan kan je als bedrijf ook zeggen dat je weet je, Als je weet, Dit is mijn manier. Mijn theorie om tot systeemverandering te komen kan je ook al je acties uitstippelen op van oké, we zorgen hè, we agenderen het, we schrijven een brief, hebben dezelfde brief geschreven en Frans Timmermans gevraagd, kan je die kan je die telefoons in ook zorgen dat die red.

00:45:40 Bas van Abel

Verwoorden Hij heeft 10 jaar geduurd voor wat dat kwam, Maar dat is wel gebeurd. Dus nu hebben we de telefoon waar we batterij van kunnen vervangen. En wat zie je nu? Zie je dat bijvoorbeeld Nokia, die lanceerde vorig jaar ook een telefoon met vervangbare batterij en dan gingen ze had zon Fairphone concurreren, zei dus maar Waarom? Omdat Nokia dat ook moet gaan doen.

00:45:59 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:46:00 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dus je hebt ervoor gezorgd?

00:46:00 Bas van Abel

Ja, dat zijn weet je, en dat vind ik ja, daar haal ik onwijs veel plezier uit dat dat je zo’n grote impact kan maken als een heel klein.

00:46:02 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:46:10 Bas van Abel

Bedrijfje en dat dat dat niet niet noodzakelijkerwijs Alleen maar is met wat jij maakt. Nou, hetzelfde hebben we gedaan met bijvoorbeeld kobalt, hè? Wat gebruikt wordt voor batterijen In de mijnen in Congo en nog steeds door ja onder onder best wel vervelende omstandigheden wordt dat gewonnen. Heel veel kunnen daarbij, het komt er.

00:46:32 Bas van Abel

Naar kijken en We hebben daar de de verkoop Walter Lines opgezet om ervoor te zorgen dat dat ook op een eerlijkere manier gebeurt. En daar hebben we nu Google Tesla al die grote jongens ook aan boord gekregen om ja om Samen met ons dat te gaan doen, Maar dat is pas gebeurd nadat zij een rechtszaak aan de broek kregen dat ze dat ze kinderarbeid In de keten hebben. Maar we konden daarmee wel doordat we er al mee bezig waren, is meteen meenemen in In de oplossing.

00:47:01 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Het twee twee vragen kan je kan je wat wat adviezen geven voor andere impact ondernemers, dus ondernemers die net beginnen of die erover nadenken of die?

00:47:14 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

De A die waarvan jij denkt van die. Die kunnen nog veel meer bereiken, die kunnen veel groter worden, Maar ik zou ook heel graag en Dat is Misschien dan deel twee advies willen voor mainstream ondernemers die eigenlijk totaal niet bezig zijn met het systeemverandering die echt denken, wat is het überhaupt, wat is er dan mis, weet je?

00:47:32 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dus, zeg maar gewoon de gewone sterveling ondernemer die gewoon bezig is met geld verdienen en bij een business bouwen opschalen.

00:47:40

Ja.

00:47:41 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Niet zo.

00:47:43 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja ethical bezig is zeg.

00:47:45 Bas van Abel

Maar ja, kijk dat.

00:47:47 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Je mag best Mensen de les lezen, want Dat is tegenwoordig. Is dat verbouwde? Je mag niet meer moeten zeggen. Je mag niet moraliseren, Maar ik zou zeggen, spreek ook gewoon een keer.

00:47:48 Bas van Abel

Hoeft.

00:47:48 Bas van Abel

Hoeft volgens mij het onderschat.

00:47:53 Bas van Abel

Oh oke We moeten.

00:47:58 Bas van Abel

Nee, Maar dat wilde ik zeggen. Moeite mee. Het gaat Alleen om dat ik kijk. Ik Ik denk dat.

00:47:58 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Lekker, weet je?

00:48:04 Bas van Abel

Zo ja ten tweede had.

00:48:05 Bas van Abel

Twee vragen als.

00:48:05 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja, Laten we beginnen met die impact ondernemer dan.

00:48:05

Je nog heel.

00:48:06 Bas van Abel

Even bij de eerste hè, dus dus ik zou het onderscheid niet eens zozeer willen maken. Ik denk namelijk dat wij in een in een wereld leven en in een tijd leven dat Mensen allemaal op zoek zijn. Zelfs bij het bedrijf waar ze werken naar naar purpose, noemen ze dat dan hè? Je ziet hele generatie, ziet gewoon echt. En dan zie je bij dat recruitment zelfs ook bij bij Fairphone hebben we dat ja vinden we dat hè? We zien zelfs dat Mensen gewoon bij ons aankloppen.

00:48:35 Bas van Abel

Om die reden.

00:48:36 Bas van Abel

Maar we zien ook hoe andere bedrijven worstelen met het vinden van talent.

00:48:40 Bas van Abel

Omdat ze niet die purpose of die visie of die hoeft niet systeemverandering te zijn, Maar het gaat erom dat je heel Helder hebt. Waar sta je voor, waar doe je het voor en waar kan je aan bijdragen als jij werkt bij mijn bedrijf met betrekking tot de toekomst? En ja, Dat is, Dat is ook logisch Als je ziet dat dat dat dat heel veel van de wereld op dit moment In de fik staat en aan de ene kant gebeuren er ook heel veel mooie dingen, Maar ik denk dat heel veel Mensen zich bewust zijn van wacht even We moeten. Ik wil bijdragen aan een aan een aan een verbetering in plaats van een verslechterd.

00:49:16

Ja.

00:49:16 Bas van Abel

Want ze zien het een beetje.

00:49:19 Bas van Abel

Omdat kan je, hè, dan kan je dat, dat hoeft niet allemaal sociaal en duurzame of wat dan ook te zijn. Maar ik denk dat het wel heel belangrijk is om als bedrijf Helder te hebben. Ja, wat je missie is en waar je voor staat en hoe je daaraan bijdraagt. En dat geldt, Dat is voor een missie gedreven. Onderneming is dat niet anders voor dan voor een onderneming. Wat nog moet nadenken over zijn missie. Maar ik zou zeggen, denk vooral heel snel na over die missie en hoe je daar ook je hoe je dat meet.

00:49:50 Bas van Abel

Hé en hoe je hoe je zorgt dat Mensen weten dat.

00:49:52 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ze daar aan bijdragen zijn er inspiratiebronnen die je mee wil geven waarvan je zegt Van ga die persoon vol buiten dat Mensen jou Natuurlijk moeten gaan volgen. Maar zijn er Mensen die de toon zetten waarvan je ze ga die volgen, zijn er boeken die We moeten lezen, zijn er podcasts waarvan je zegt, die moet je.

00:50:08 Bas van Abel

Echt checken wat voor mij voor veel voor heel veel heeft betekend is het boek Congo. Lees dat vandaag David draaien we ook en Het is fantastisch. Boek over het laat ook.

00:50:19 Bas van Abel

Zien hoe, ja, hoe kolonialisme en en en het leegplunderen van Van van die landen hoe dat eigenlijk een herhaling is van Van van Van de tijd, hè? Omdat we nu eigenlijk in situaties zitten, hè? Dan is het China hebben die hele GG politieke situatie zou zitten. Waar komen de grondstoffen aan? Hoe gaan we dat regelen? Is heel mooi Als je dat boek leest om te zien. Ja, hoe dat door de tijd eigenlijk ook vanuit kapitalisme en en en neoliberalisme.

00:50:50 Bas van Abel

Dus en en dat soort stromingen toch echt? Ja, dat je ziet wat dat ook kapot maakt.

00:50:57 Bas van Abel

En ja dat dat dat dat geeft een die geeft een mooie context in plaats van dat Je moet gaan lezen over wat de waarde van Dit is en dat en is er heel veel boeken die je kan lezen over hoeven systemen en ervan in. Maar Maar ik denk dat dat een mooie benadering is. Ja verder wat ik zelf voor mijn mijn tijd dat ik dat ik het zwaar vond als CEO maar zeggen, nou ja, Alleen voelde heb ik een boek gelezen van Ben horovitz, Venture Capital ja ondernemer nu venture Capital zeer succesvol en sierlijk en.

00:51:31 Bas van Abel

En, Hij heeft een boek geschreven, de hard things about hard things en een van zijn koersen is ook die gebruik ik wel eens eens als een startup seo en slap liken baby I walk up every Towers and ride en en Het is een fantastische letter letterlijk mijn verhaal, want ik ik en Ik denk van heel veel Mensen hè? Dus die herkenning als ondernemer die in dat boek die in dat boek ziet ja, die heeft mij gewoon heel veel, heel veel gerustgesteld. Zo een wachtlijst ligt niet aan mij dat ik al die angsten heb of Als ik daar dat ik dingen wat zwaar zie of dat ik faal.

00:51:33 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Aha.

00:51:45 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Maar ik ook jouw verhaal.

00:52:04 Bas van Abel

Of dat ik ja.

00:52:05 Bas van Abel

Hij legt hij. Hij laat heel mooi zien ook hoe zwaar hij het had, bijvoorbeeld met familie die dan overlijdt. Een investeringsronde zit. Hoe ga je ga je dan naar die begrafenis of moet je dan toch die **** doen? Nou en dat soort afwegingen ga je gewoon hebben op een gegeven moment en het heeft mij geholpen om om daarover te lezen. En ja, dat heeft niks met purpose of impact of wat dan ook te maken waar die man het over heeft, Maar het is wel zeer waardevol persoonlijk een persoonlijke reis.

00:52:34 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja, We gaan afsluiten met jouw beste ondernemers, les of levensles. Misschien zijn het wel meerdere lessen. Je mag een e mail gaan sturen, alle ondernemers op aarde wat wat zou je daarin willen zetten?

00:52:47 Bas van Abel

Mijn grod.

00:52:51 Bas van Abel

Ja, dat moet ik eigenlijk.

00:52:52 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Nog over nadenken kunnen met een onderwerp regel beginnen is, is er iets wat je wil agenderen waarvan je zegt?

00:52:56 Bas van Abel

Nou ja, kijk, kijk wat ik wat ik vooral Mensen me meegeven, die gaan impact ondernemen. Of die Mensen die die bedrijven op opzetten om om de wereld te veranderen, zijn er best veel meer hè? Dat is ook grote beweging. Veel Mensen die daar vanuit idealisme.

00:53:10 Bas van Abel

We gaan ondernemen Omdat ze zin economisch systeem ja moet anders en door daar onderdeel van te zijn kan ik dat veranderen. Wat een fantastische manier is, want ik zie dat ook dat het dat dat kan, maar besef je ook Als je die stap maakt om een bedrijf met een bedrijf een systeem te veranderen?

00:53:32

Ja.

00:53:32 Bas van Abel

Maar 1 1 1 nieuwe realiteit dat je ook gedicteerd gaat worden door het systeem wat je wil veranderen. En Als je heel veel compromissen moet gaan gaan doen en dat je ook echt gedicteerd gaat worden door die financiën. En Ik heb Ik heb wel echt impact ondernemers gehad die na een jaar impact ondernemen ook echt terugkwamen. Van oh, weet je echt zo bizar maar na nee weet je, Het gaat Alleen maar over geld.

00:53:56 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dus wordt goed in geld, zodat dan.

00:53:58 Bas van Abel

En ik dacht van ja, nou, ik ik, ik ik het advies. Als je gaat ondernemen weet ook wat je weet. Wat ondernemen inhoudt en dat dat een financiële kennis en een financiële basis aan weten wat het inhoudt, maar ook daar plezier uit halen om te concurreren, bijvoorbeeld hè? Of om om te ondernemen dat het ook wel een ja, dat het toch wel bijna een voorwaarde is om dat om dat te gaan doen. En ja, Ik denk, Ik denk dat je.

00:54:00 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Advies kunnen zijn.

00:54:05

Ja.

00:54:24 Bas van Abel

En dat je dus inderdaad niet moet vergissen in dat dat je dat je echt wel in een bepaalde context gaat opereren. Ja, die die concurrentie en financiën en al dat soort drivers heeft. En Als je Als je denkt, ja, daar wil ik het vooral niet mee mee te maken hebben dat je vooral niet moet gaan ondernemen.

00:54:43 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Je zult in elk geval geen saai leven hebben dan.

00:54:45 Bas van Abel

Nee ja, Maar dat is superleuk.

00:54:46 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Het is toch mooi, een beetje strijd. Ik bedoel, Dat is ook in deze wereld waarin alles gemakkelijk is en en lekker en leuk moet zijn. En nu krijg je de kans om echt ergens voor.

00:54:54 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Te knokken ja.

00:54:55 Bas van Abel

Ik vond, ik vond het wel.

00:54:56 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Jij laat ook zien dat?

00:54:56 Bas van Abel

Leuk, Ik ben mijn vragen wel eens, zou je het? Zou het weer doen? Ik zeg ik zeg het.

00:54:57 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Het dat het kan dus.

00:55:01 Bas van Abel

Ze wilden, ik zat Alleen niet nog een keer doen.

00:55:06 Bas van Abel

Dus ja nee, Ik vind. Het is een fantastische reis. En ja, Ik heb hem wel op een extreme snelheid gedaan en dat heeft ook zijn consequenties gehad. Dus of dat uniek is voor mij of dat het een algemeen ondernemersverhaal is? Dat weet ik niet. Ik denk dat er wel heel veel elementen in zitten die alle ondernemers wel kunnen herkennen. Die voelt dat weet ik inmiddels.

00:55:27 Bas van Abel

Maar vooral op sociaal ondernemen. Ik heb ja, ik zie het gewoon veel om me heen dat dat gedreven door idealisme. Je kunt toch soms ook wel van een koude kermis thuiskomt Als je Als je dan uiteindelijk dat bedrijf gestart bent en en moeten opereren in die markt die die ja, die toch ook bepaalde dynamiek heeft.

00:55:47 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Ja.

00:55:50 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Dank voor je komst was, Ik ga je volgen. En ja toch maar zo’n Fairphone bestellen Misschien.

00:55:56 Bas van Abel

Ja, doe dat Als je telefoon niet meer.

00:55:58 Podcast Host voor Ondernemers Gerhard te Velde

Nodig hebt. Ja dankjewel jij ook.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen