Aflevering 287 – Je bedrijf fuseren? Robert Hoekstra en Gerben Okkinga voegden hun bedrijven samen en geven een kijkje achter de schermen

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van de gasten

Gerben Okkinga en Robert Hoekstra voegden hun bedrijven samen. In de Groeivoer Podcast hoor je waarom en wat er bij kwam kijken.

Gerben is oprichter van Okkinga Communicatie, Robert is mede oprichter van marketingbureau Brandmerck. Gerben en Robert hebben recent hun twee bedrijven samengevoegd.

Je hoort meer over Okkinga, Brandmerck, hoe de mannen elkaar op het spoor kwamen en hoe ze tot een deal kwamen. En hoe ze vervolgens te werk gaan bij het samenvoegen van hun mooie bedrijven.

In deze aflevering

  • Introductie van Robert en Gerben
  • Ontstaan Okkinga Communicatie
  • Hoe is Brandmerck begonnen?
  • Het samengaan van de twee bedrijven
  • De kleine verschillen
  • Lessons learned
  • Redenen om te fuseren
  • Ego’s balanceren
  • Inspiratiebronnen
  • Beste ondernemersles van Gerben

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met één van de heren?
Voeg ze hier toe op LinkedIn:

Robert Hoekstra: https://www.linkedin.com/in/hoekstrarobert/ 

Gerben Okkinga: https://www.linkedin.com/in/gerbenoc/ 

Link naar de website van Brandmerck: https://www.brandmerck.nl/

Link naar de website van Okkinga: https://www.okkinga.nl/ 

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Gerben Okkinga

Als je in een super restaurant zit, hoef je niet alles te weten wat er In de keuken gebeurt. Waar gaat het om die heerlijke maaltijd? Kijk, eigenlijk gaat ons vak over. Wanneer vertel je wat aan wie en hoe?

00:00:08 Robert Hoekstra

We hebben gewoon heel veel hele slimme Mensen die precies weten wat er nodig is en als wij dat goed kunnen samenbrengen tot een verhaal Dat is, denk ik nu de grootste.

00:00:16 Robert Hoekstra

Uitdaging.

00:00:16 Podcasthost Gerhard te Velde

Welke?

00:00:17 Podcasthost Gerhard te Velde

Speelt ego in het verhaal.

00:00:18 Gerben Okkinga

Als ik alles zou moeten blijven doen, hoe ik het altijd heb gedaan. Ja, dat gaat niet goed. Dus Als je zelf ook de ruimte kunt geven om ook hun ding Samen te voegen met dat van ons, ja, daar bereik je het beste mee.

00:00:31

Luister je nou even voor?

00:00:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Welkom bij groeivoer, ik zit hier vandaag met twee mooie gasten in plaats van een, dus We hebben een bijzonder interview.

00:00:39 Podcasthost Gerhard te Velde

En wel met Gerben Okkinga en Robert Hoekstra Gerben is oprichter van okkinga communicatie en Robert is mede oprichter van marketingbureau brandmerk de heren komen uit het hoge Noorden Friesland en zijn helemaal naar Utrecht gereden om een mooi verhaal te vertellen. Je gaat luisteren naar het ondernemersverhaal van beide heren. Hoe okkinga communicatie is ontstaan, hoe brandmerk is geboren en doorgegroeid. Maar we hebben ook een speciaal onderwerp, dat gaan we straks verder uitdiepen, want.

00:01:10 Podcasthost Gerhard te Velde

Beide heren hebben hun bedrijven samengevoegd en Dat is Natuurlijk heel interessant. Waarom hebben ze dat gedaan? Hebben ze aan.

00:01:16 Podcasthost Gerhard te Velde

Dan gaan we nu over hebben met jullie Gerben en Robert van harte welkom bij de.

00:01:21 Podcasthost Gerhard te Velde

Podcast bedankt.

00:01:22 Gerben Okkinga

Dankjewel.

00:01:23 Podcasthost Gerhard te Velde

Super leuk, We hebben al een mooi voorgesprek gehad. We gaan nu echt jullie ondernemersverhalen induiken en ik begin bij jou Gerben.

00:01:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Okkinga communicatie ja, wanneer is het ontstaan en wat was voor jou de trigger om een communicatiebureau op te zetten?

00:01:43 Gerben Okkinga

Nou, Het is ontstaan in In de onder deze naam in 1998. Ik zit zelf in het vak sinds 1992. Dus nou ja, wayback ooit begonnen bij een reclamebureau in Leeuwarden na 3 jaar. Toen dacht ik, ik stap eruit en dit kan ik zelf wel begin voor mezelf.

00:02:03 Gerben Okkinga

Eerst met een compagnon gewerkt 3 jaar en daarna zelf begonnen onder eigen naam.

00:02:09 Gerben Okkinga

En ja, Waarom een communicatiebureau Dat is beetje toeval. Ik deed commerciele economie en Ik had zo’n beetje alle assurantie, diploma’s die je maar kon bedenken. Ik had stages gedaan In de bij een verzekeringsbedrijf en bij een tussenpersoon.

00:02:26 Gerben Okkinga

En ik ging afstuderen bij een bij een bij een verzekeringsbedrijf. Nou ja, die belde op het allerlaatste moment.

00:02:33 Gerben Okkinga

En toen had ik geen afstudeerplek meer en toen belandde ik bij toeval bij een communicatiebureau. Dus alles had ik hier waarschijnlijk gezeten als verzekeraar ofzo of.

00:02:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Zo grappig.

00:02:45 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja dus het leven loopt ook soms zoals het loopt en dan dan, dus dat heeft jou hier.

00:02:51 Podcasthost Gerhard te Velde

Gebracht.

00:02:52 Gerben Okkinga

Zeker.

00:02:52 Podcasthost Gerhard te Velde

Grappig en Misschien toch even dan een stukje inhoud hoe hoe was het communicatievak toen?

00:03:01 Podcasthost Gerhard te Velde

Als je vergelijkt met nu, want de middelen zijn toch wel aardig veranderd, maar wil je daar eens op reflecteren? Wat heb jij gezien in in die in die jaren?

00:03:10 Gerben Okkinga

Ja heel veel toen wij begonnen.

00:03:14 Gerben Okkinga

Dan had je zo een hele mooie ISDN lijn die dan piept en kraakt op het moment dat je bestandjes moesten versturen. Toen was eigenlijk Alleen Maar ik had met dan hebben we het over eind negentiger jaren, toen kwamen wel de opkomst van de websites was op dat moment. Maar ja, eigenlijk was het Alleen maar offline, he was Alleen maar ja, ik noem het even een ouderwetse reclame.

00:03:38

Ja.

00:03:40 Gerben Okkinga

Hè, dus Dat was heel veel papier print. Nou ja, advertenties, radio en dat soort dingen, hè gedurende.

00:03:46

Ja.

00:03:49 Gerben Okkinga

Nou ja de ontwikkeling ook van het Van het internet en de bijbehorende diensten daarbij hè? Dus de de ja, de ja vroeger had je de ja niet te veel over vroeger, maar je had je een rubrieksadvertenties en later had je Edwards hè dus ook hè? De zoektocht ze hebben rondom websites.

00:04:04 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:04:10 Gerben Okkinga

Waardoor er meer nou ja, verkeer naar die websites kwam. Nou ja, dat dat hele stuk hebben wij die hele ontwikkeling meegemaakt vanaf. Nou ja, Laten we zeggen, het millennium hè 2000, toen zou de wereld vergaan. Nou ja, die hele opkomst van die van die internettechnologie, de opkomst van de Van de ja de, de digitale kanalen.

00:04:34 Gerben Okkinga

En als ze maar goed ook digitale TV radio hè, maar ook alle social media.

00:04:41 Gerben Okkinga

Van nou ja noem het maar van hypes tot aan.

00:04:46 Gerben Okkinga

Wat je nu hebt nou ja. Instagram Facebook Pinterest nou ja, YouTube, al die dingen hebben wij meegemaakt waarvan je als ze gingen ontstaan dat je daar oh mijn hemel wat.

00:05:02 Gerben Okkinga

Hé, wat moet er gebeuren en wat moet ik zelf allemaal gaan doen? Nou toch steeds op kunnen anticiperen?

00:05:08 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:05:10 Gerben Okkinga

Dus Er is ja, Er is een hele vlucht geweest.

00:05:14 Gerben Okkinga

En waarbij waarbij je ook steeds je dienstverlening eigenlijk aan moest passen, maar ook met andere Mensen.

00:05:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja en en was jij ook altijd de man die zeg Maar de laatste trends ophaalde uit de markt of zo was jij dat dat die antenne die die aanvoelde wat er speelde In de markt?

00:05:32 Gerben Okkinga

Nou denk je nooit helemaal, Alleen kun je dat. Ik was wel altijd. Ik heb heel veel gevolgd, vakliteratuur, wel seminars, workshops bijgewoond, maar heel veel gelezen, heel veel gedeeld met collega bedrijven van joh, hoe ga jij daar?

00:05:50 Gerben Okkinga

Mee om dus en dan vervolgens wel aan slingeren weer intern bij de nou ja, collega’s CQ jongere collega’s.

00:06:00 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, We gaan Natuurlijk ook naar naar brandmerk. Kijk eens, Maar ik ben ook wel gefascineerd door om Omdat je in het communicatievak zit. Dan kan je Misschien soms ook een beetje afgeleid raken van de Van de essentie van communicatie, dus Omdat er zoveel middelen zijn hè, dus dan is er weer iets nieuws en dan moeten we dat weer gaan uitproberen. En dan Ik kan me voorstellen dat jij dat als vakman overziet en denkt van jongens relax. Dit deden we 10 jaar geleden ook al is ook over.

00:06:28 Podcasthost Gerhard te Velde

Draait dus dat je wat meer kan gaan kan gaan filteren.

00:06:34 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe, hoe kijk je daarnaar?

00:06:38 Gerben Okkinga

Wat wij zitten, denk in al die jaren dat wij al bestaan. Heel sterk, altijd wel gefocust op.

00:06:44 Gerben Okkinga

Resultaat en hoe we de klant kunnen helpen Als je in een in een super restaurant zit, hoef je niet helemaal alles te weten wat er In de keuken gebeurt, hoe het wordt klaargemaakt, hoe het wordt gesneden. We gaan het om die heerlijke maaltijd of om het genieten.

00:07:02 Gerben Okkinga

Denk dat met communicatie hoe wij dat ook hebben gezien. Kijk, eigenlijk gaat ons vak over van wanneer vertel je wat, aan wie en hoe?

00:07:10 Gerben Okkinga

Nou, Ik denk Als je dat zeg, Maar dat is voor ons het belangrijkste. En als of we nou je wilt altijd klanten helpen. Ze willen iets verkopen of er moeten Mensen naar hun evenement toe.

00:07:24 Gerben Okkinga

Het zal die klanten nou ja, niet heel veel uitmaken om het zo maar te zeggen. Van zet je nou Facebook in zet je Instagram in, zet je bus reclame radio TV, hè? Daar zijn wij eigenlijk voor om die.

00:07:36 Gerben Okkinga

Goede mix Samen te stellen, zodat zij.

00:07:40 Gerben Okkinga

Of personeel vinden of meer.

00:07:43 Gerben Okkinga

Mensen naar de winkel trekken of meer Mensen naar de webshop trekken of naar een evenement. Dus Ik denk dat wij dat overzicht hebben. Nou ja, die ja gidsfunctie noem ik het even in in communicatie land.

00:07:56 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:07:58 Gerben Okkinga

En daar zijn we niet uniek in. Ik bedoel, Dat is ook het vak als zijnde specialist dat je die klant daarin moet helpen.

00:07:58

Ja.

00:08:05

Ja.

00:08:05 Gerben Okkinga

En, wij zitten niet In de.

00:08:09 Gerben Okkinga

En, Dat is ook mijn overtuiging Als je zegt, joh, Ik heb een bedrijf wat zich Alleen maar richt.

00:08:16 Gerben Okkinga

Ik noem wat op conversie.

00:08:19 Gerben Okkinga

Of.

00:08:21 Gerben Okkinga

Of Alleen maar op adwords, daar geloof ik niet in.

00:08:25 Podcasthost Gerhard te Velde

Nee, Dat is het dus wel.

00:08:26 Gerben Okkinga

Ik denk dat het juist het de combi is van de Van de middelen en de factoren waardoor je die klant ook het best kunt helpen.

00:08:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:08:35 Podcasthost Gerhard te Velde

En dan om nog even een beeld te krijgen van je bedrijf, want hoe groot is ze ook ingaan? Hoe ziet je team eruit?

00:08:43 Gerben Okkinga

Zijn met ruim 20 man man vrouw best heel veel dames die in het in het vak zitten.

00:08:50

Ja.

00:08:53 Gerben Okkinga

Ja wat daar de diepere betekenis van is, dat weet ik niet, Maar het is een feit. Verdeeld in communicatieadvies, Slash strategen, art rechters, design.

00:09:08 Gerben Okkinga

Mensen hè copywriters?

00:09:11 Gerben Okkinga

Projectmanagers nou in een hele kleine staf, dus ruim 20 man.

00:09:17 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja mooi bedrijf klinkt het goed, We gaan naar jou, Robert, want jij hebt ook een mooi bedrijf en We gaan Natuurlijk straks over jullie droomhuwelijk hebben over jullie samenwerking. Verregaande samenwerking hoe is brandmerk eigenlijk geboren?

00:09:34 Robert Hoekstra

Ja heel andere tijd de schermen, die heeft alles offline gedaan voor ons is echt echt het begonnen toen het online allemaal ging gebeuren. Dus toen nou, je kreeg mobiel internet op je telefoon. Dat was eigenlijk voor ons het startpunt. Dus wij kent iemand uit het dorp. Die had een bedrijf en die zei, Ik wil eigenlijk ook wel iets met internet gaan doen. Jullie zijn jong, dat kunnen jullie vast wel bij dachten, dat kunnen wij wel, dus zo is het eigenlijk begonnen, want op het gebied van online marketing alles is beschikbaar. Alle informatie die je nodig hebt om het te doen.

00:10:06 Robert Hoekstra

Zo is het voor ons eigenlijk begon.

00:10:08 Robert Hoekstra

En Samen met met mijn broertje, dus We hebben dat meteen Samen gedaan om echt. Ja, Hij is goed in het een. Ik ben goed in het andere en wel ook met de ambitie. Toen we dat aan het doen waren. Toen dachten we, We hebben hier wel gevoel voor. We zien dat de vraag is, We kunnen leuk contact met ondernemers die We kunnen helpen met wat wij kunnen. Zo is het eigenlijk ontstaan. En ja, dat zijn wij verder door gaan bouwen, terwijl nu is het.

00:10:33 Robert Hoekstra

Opmerk, dat vond ik toch gek als als schermer uitlegt over okkinga communicatie en over 20 Mensen. Want inderdaad door het samengaan zie ik het al eigenlijk als één geheel. Waarbij brandwerk hebben we ook 20 Mensen en Wij hebben echt gericht op de specialisten online marketing specialisten die heel goed zijn in bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie adverteren.

00:10:54 Robert Hoekstra

Adverteer op YouTube Spotify eigenlijk alle kanalen die Er zijn en ook het maken van content voor die social media kanalen bijvoorbeeld of die op de website terugkomen dus heel erg gericht op het online stuk van hoe bedrijven nou die willen ook iets verkopen. Die willen dat er iets gezien wordt, maar bij ons ging het echt om oké, die Mensen moeten we iets Laten zien zodat zij iets gaan doen.

00:11:16 Robert Hoekstra

En ja dat Dat is eigenlijk brandmerken in een notendop.

00:11:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoeveel broers werken er bij?

00:11:23 Robert Hoekstra

Het bedrijf inmiddels al 4, dus We zijn met zijn Tweeën begonnen. Jongste broertje. Die kwam er al vrij snel bij en toen dachten we nou, de 3 is eigenlijk niet compleet, dus de vierde is er inmiddels ook bij gekomen, ja.

00:11:35 Podcasthost Gerhard te Velde

Hij is er nog een dan of?

00:11:37 Robert Hoekstra

Er is nog een oudere broer en nog een.

00:11:38 Robert Hoekstra

Zus maar die ik.

00:11:39

Oké gaat weer mee in.

00:11:39 Robert Hoekstra

Denk niet dat die de ambitie hebben om bij.

00:11:42 Podcasthost Gerhard te Velde

Ons te komen en wat typeert nou die die hoekstra’s?

00:11:46 Robert Hoekstra

Ja, Ik weet niet, eigenlijk weet Erwin en ik sowieso er Ronald en Eva dus die zijn er al. We zijn heel anders, Maar ik denk, we komen uit een groot gezin, dus We zijn wel gewend om dingen Samen te doen. We zijn nou veel mannen. Dat is wel echt een mannen gezin, dus je bent heel hard naar elkaar. Je doet graag.

00:11:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Kan Misschien ook wel geen vraag, Maar ik vraag het.

00:12:07

Als.

00:12:07 Podcasthost Gerhard te Velde

Hij of zij ik humor is ook een ding.

00:12:08 Robert Hoekstra

Afzeik humor ook inderdaad, maar ook Als het serieus is dan ook gewoon mee je heel hard naar elkaar. En ja, ze komt er verder geen gevoel bij kijken van dat je iets heel vervelend vindt of dat je daar weken last.

00:12:19 Robert Hoekstra

Van hebt en we doen ook wel graag, dus Als we iets willen, dan gaan we er gewoon voor. Ik denk dat dat wel de hoekstra’s in een notendop typeert als jij dat ook zo vindt tot nu toe.

00:12:31 Gerben Okkinga

Ja nou ja de de voorraad Hoekstra. Ze is nu ongeveer op.

00:12:36 Robert Hoekstra

Ja ik, Ik heb er inmiddels ook al twee gemaakt, dus Misschien komen er nog wel meer hè? Kunnen we weer even en.

00:12:39 Podcasthost Gerhard te Velde

Oh jij.

00:12:48 Podcasthost Gerhard te Velde

Jouw team, zeg maar hoe dat zijn dan vooral mannen. Of zijn er ook vrouwen bij?

00:12:51

Ja.

00:12:52 Robert Hoekstra

Jou in eerst vooral mannen ja, grootste deel.

00:12:54 Podcasthost Gerhard te Velde

Zijn ja, hé, en jullie komen Natuurlijk uit Friesland. Wat?

00:12:59 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat, wat heb je daar dan mee? Zeg maar, want ik zei ook tegen jou van, wil je niet gewoon landelijk uitrollen en weet ik veel allemaal in kantoren ook, maar jij.

00:13:06 Robert Hoekstra

Zei, Nee, wij zitten wel goed daar, want de we kennen sowieso de regio goed die je hebt. Voordeel van Friesland dat je vooral langetermijnrelaties hebt.

00:13:16 Robert Hoekstra

En het voelt ook gewoon goed, dus je kan We kunnen Fries praten Als we willen. Als het niet hoeft doen we dat ook niet. Maar ja, op een of andere manier past het gewoon wel ja voor ons beiden ook voor beide bedrijven dat je dicht bij de Mensen staat, maar ook wel voor Iedereen die bij ons werkt. Zij zien wat zij maken, zie zij ook overal terugkomen, dus dat geeft wel extra een extra dimensie aan wat we.

00:13:40 Robert Hoekstra

Aan het doen zijn, ja.

00:13:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké.

00:13:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Laten we maar eens naar die die samenvoeging gaan, want twee 20.

00:13:46 Robert Hoekstra

Geen fusie noemen, Dat is heel belangrijk.

00:13:48

Wat schrijf is?

00:13:49 Podcasthost Gerhard te Velde

Het? Nee, We hadden het in het vorige gesprek inderdaad een beetje over jou. Hoe gaan we dat nou noemen? Kijk, toen zeiden we van ja, een fusie. Dat is eigenlijk twee. Bedrijven houden op de bestaande komt iets nieuws. Jullie hebben de twee bedrijven samengevoegd, Ik ben wel benieuwd Gerben om om dan even met jou te.

00:14:03 Podcasthost Gerhard te Velde

Beginnen.

00:14:05 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe, hoe is dat balletje gaan rollen aan jouw kant in ieder geval?

00:14:10 Gerben Okkinga

Nou ik Ik ben hè een jaartje of 5 26 met het bedrijf bezig. Nou, We zijn gegroeid. We hebben wat pieken. Natuurlijk hebben we ook mindere tijd gehad. Onder andere 4 jaar terug met corona moest er wat reorganiseren.

00:14:29 Gerben Okkinga

Ik ben van mening dat op een gegeven moment, hè, Je kunt het bedrijf goed starten, maar Je moet ook zorgen dat je het goed overdraagt.

00:14:39 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:14:41 Gerben Okkinga

Mijn drijfveer was van, Ik wil eigenlijk continuïteit voor voor okkinga communicatie.

00:14:48 Gerben Okkinga

En, of het nou zo blijft heten of niet, dat maakt me niet uit, maar voor de Mensen en voor de klanten.

00:14:52

Ja.

00:14:55 Gerben Okkinga

Ja.

00:14:56 Gerben Okkinga

Dat was mijn doel, nou, daar zijn we 1,5 twee jaar terug mee begonnen met de zoektocht.

00:15:04 Gerben Okkinga

Ik heb geen opvolging, niet vanuit familie. Ik ben het zelf gestart. En nou ja, ik zie het niet dat het een soort familiebedrijf gaat worden met zon of in ieder geval beide zoons die ik.

00:15:18 Gerben Okkinga

Aan heb dat iederin zouden gaan werken, dus dan heb ik gezocht. Van nou, dan gaan we naar of met collega’s verder kijken of die bijvoorbeeld mede aandeelhouder zouden willen worden of extern. En het zou ook kunnen zijn. 1 grote partij waar?

00:15:38 Gerben Okkinga

Bij je aansluit Het is mij ook wel aangeboden.

00:15:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja want in die Agency of tenminste In de marketing communicatie en best wel veel overnames geweest, toch? De ja ace Groep is een voorbeeld uit Amsterdam die ook allemaal marketing agencies gingen opkomen. Maar dat was dus bij jou.

00:15:51

Iets ja.

00:15:53 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat is.

00:15:53 Gerben Okkinga

Ook zo ja, nee, ook wel. In het noorden zijn ook wel een aantal bedrijven die dus ja samengevoegd zijn of of zijn gefuseerd met een nieuwe naam. Daar zag je ook wel heel veel. Nou ja, gedoe personeel wat wegliep klanten die wegliepen heel onrustig. Nou ja, je hebt een nieuwe organisatie, betekent intern heel veel nieuwe dingen. Extern moet je helemaal opnieuw weer laden, et cetera.

00:16:01

Ja.

00:16:24 Gerben Okkinga

Ik, Ik had niet. Ik zat niet te wachten van ik breng mijn bedrijf ergens onder.

00:16:30 Gerben Okkinga

En dat ik dan zelf met een zak geld snel de deur uit liep.

00:16:34

Waarom niet?

00:16:35 Gerben Okkinga

Nou, Omdat eigenlijk mijn doelstelling was, want Ik wil het bedrijf goed ook overdragen en ook goed inhoudelijk en naar de Mensen toe en naar die klanten toe. En Ik denk ja dat dat kan niet in.

00:16:48 Gerben Okkinga

In twee of.

00:16:48 Gerben Okkinga

3 maanden dus daar heb je lange tijd voor nodig. Nou, We hebben die zoektocht, zijn we gestart naar een partner met vanuit het de doel dat het bedrijf uiteindelijk.

00:17:02 Gerben Okkinga

Nou ja een, ik noem het zelf een jongere management verdient.

00:17:05 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:17:06 Gerben Okkinga

Nou en die zoektocht zijn we gestart. We hebben een aantal partijen wel gesproken, ook private equity bedrijven.

00:17:13 Gerben Okkinga

Alleen die konden niet voor mij voldoen aan die doelstelling die ik zelf had en met name die continuïteit. En Ik denk ja, dan word ik een soort spreadsheet manager die elke maand met wat cijfertjes naar de investeerders moet. Nou voelde niet goed.

00:17:18

Ja.

00:17:31 Gerben Okkinga

Ik had gedefinieerd dat ik het liefst met de partij zou willen samenwerken waar ik zelf nog een rol in zou kunnen spelen.

00:17:37 Podcasthost Gerhard te Velde

Aha.

00:17:39 Gerben Okkinga

Gedurende hun periode nou uiteindelijk met met brandmerk.

00:17:46 Gerben Okkinga

Ja, Dat is vorig jaar denk ik maart april in contact gekomen.

00:17:52 Gerben Okkinga

Om te kijken van nou, dit was mijn doel bij brandmerk zat een ander doel. Maar goed, die twee doelen hè? Voor mij was eigenlijk de zoektocht naar.

00:18:03 Gerben Okkinga

Nou ja, zoals gezegd dat jonger management op termijn.

00:18:05

Ja.

00:18:06 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:18:07 Gerben Okkinga

En nou ja, heel veel gesprekken gevoerd, maar uiteindelijk gekomen tot die tot die samenvoeging.

00:18:13 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja te gek ja, Ik ga er zo jouw verhaal ook horen Robin mij nog even om door te vragen op die.

00:18:21 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat wat wat ik wat mij fascineert, is dat je heel vaak hoort over ondernemers die ja, ik noem het even toch even iets ouder zijn hè, die die die niet meer 10, 20 jaar gaan rammen die wel.

00:18:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Die daar ook over nou laat ik zo zeggen, Er zijn heel.

00:18:35 Podcasthost Gerhard te Velde

Veel ondernemers die.

00:18:37 Podcasthost Gerhard te Velde

Hier veel te laat mee beginnen of die hier niet over nadenken en wat me fascineert in hoe jij erover vertelt, dan denk ik van Wauw, Dat is echt knap. Dat is een compliment waard dat je zo bewust hier over na hebt gedacht.

00:18:48 Podcasthost Gerhard te Velde

En ook heel Helder. Die strategie hebt uitgevoerd van hé, Ik ga er een partij bij zoeken. Ik ga op een rijtje zetten. Wat wil ik nou eigenlijk? Ik ga meerdere kandidaten spreken, et cetera et cetera dus.

00:19:01 Podcasthost Gerhard te Velde

Gouden complimenten Ik ben wel benieuwd even naar die partij die je erbij hebt gezocht. Van wat voor soort partij moet je dan hebben?

00:19:10 Gerben Okkinga

Ja.

00:19:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Kan je daar iets over delen?

00:19:13 Gerben Okkinga

Ja nee, dat kan. Kijk, Het is ook een een proces en en en In de management boekjes staat hè, dat je voor dit soort dingen en dan noem je het over een verkoop of een exit dat dat 5 jaar duurt. Nou dat denkt dat dat wel In de buurt komt.

00:19:13

Is dat gewoon?

00:19:13 Podcasthost Gerhard te Velde

Een bank of een accountant of zo?

00:19:31 Gerben Okkinga

Ik was twee, nou ja, een paar jaar terug, toen was ik met een. Nou ja, een een medewerker in gesprek om te kijken of die mee kon participeren. Nou heel traject gevoerd. Blablabla.

00:19:44 Gerben Okkinga

Cijfers alles uitgewerkt, een heel plan compleet. Nou toen.

00:19:50 Gerben Okkinga

Nou, dat ging dat, dat lukte net niet en Dat is, Dat was ook geen probleem. Hij werkt overigens nog steeds met.

00:19:56 Gerben Okkinga

Heel veel plezier bij ons.

00:19:58 Gerben Okkinga

Maar toen hebben we gezegd, nu hebben we het dus over somer 22 en toen hebben we gezegd, van oké, Nou zoeken we extern naar een partij. Ja, die past ook bij die doelstellingen van Van van mijzelf. Nou met een paar adviseurs die al waren verbonden, hebben een soort van.

00:20:21 Gerben Okkinga

Ja plan of ja soort, nou ja, ik noem het 5 geboden opgezet. Van joh dit hier gaan we ons aan houden punt.

00:20:27

Klopt.

00:20:28 Gerben Okkinga

En toen hebben we partijen gezocht, een soort die begeleidt in fusies en overnames.

00:20:34 Gerben Okkinga

Nou ja, Dat is in dit geval marktlink geworden.

00:20:38 Gerben Okkinga

Nou ja, en dan zou dat hele traject op de wagen, zeg Maar dat spel en die begeleidt die aan in zo’n traject wat wel heel spannend is.

00:20:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:20:48 Podcasthost Gerhard te Velde

Oh ja.

00:20:49 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat wat is?

00:20:50 Gerben Okkinga

Nou met name het de de geheimhouding zodra bekend wordt.

00:20:58 Gerben Okkinga

Dat je bedrijf In de etalage staat is de eerstvolgende conclusie van klanten. Oh, hij houdt ermee op.

00:21:07 Gerben Okkinga

Ja, en Dat was iets, dat wil ik absoluut niet overdragen, want ja, Dat is ook niet zo.

00:21:10 Podcasthost Gerhard te Velde

Jouw vak is communicatie. Zijn wij precies hoe dat verkeerd kan lopen? Zeg maar.

00:21:13

Nou ja goed.

00:21:14 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja maar.

00:21:15 Gerben Okkinga

Dus je betekent en dj ’s en van nou ja, geheimhoudingsovereenkomsten blablabla en daar moet je gaan kiezen. Oké, wie ga je dan benaderen dus dat dat doet dat bedrijf niet, maar daar speel je zelf ook 1 grote rol in hè? Want je wil bijvoorbeeld niet je concurrent uit. Nou stel dat je een bureau hebt in Utrecht.

00:21:37 Gerben Okkinga

Dat je concurrent in Zeist of Hilversum, of dat die dat allemaal gelijk horen, dus Dat was eigenlijk wel een heel geheim proces.

00:21:45 Podcasthost Gerhard te Velde

En en en en vond je dat ook irritant of spannend, of of hoe heb je dat ervaren?

00:21:51 Podcasthost Gerhard te Velde

Want Ik vind bijvoorbeeld theaters spelen vind ik altijd heel moeilijk, dus dan bijvoorbeeld dan heb je iemand in dienst en je weet al, We gaan afscheid van jou nemen. Je moet er nog 3.

00:21:54

Ja.

00:21:58 Podcasthost Gerhard te Velde

Maanden mee, samenwerken en.

00:22:00 Podcasthost Gerhard te Velde

Denk je ach God 3 maanden theater spelen Ik vind.

00:22:00

Ja.

00:22:03 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat heel moeilijk. Hoe?

00:22:06 Gerben Okkinga

Dat theater spelen, Ik heb wel vanaf het begin.

00:22:12 Gerben Okkinga

Ja een paar key persons heb ik er In de arm genomen vanuit intern, dus een stuk of 2 3.

00:22:21 Gerben Okkinga

Maar niet meer.

00:22:22 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:22:22 Gerben Okkinga

En met hun ook gezegd van nou, Dit is de doelstelling. We weten niet precies waar het eindigt. Wie bevinden? Misschien vinden we wel Niemand.

00:22:32 Gerben Okkinga

Ja.

00:22:33 Gerben Okkinga

Maar goed, daar heb ik dat en dat en dat voor nodig, hè? Dus alle cijfermateriaal alle.

00:22:39 Gerben Okkinga

Alle alle nou ja alle analyses de complete welke strategie? Nou ja, kortom, er moest een boek werken komen.

00:22:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:22:47 Gerben Okkinga

En en nou ja, Dat is. Uiteindelijk is het wel een.

00:22:52 Gerben Okkinga

Ja van Van start project tot aan realisatie tot handtekeningen is 1,5 jaar geweest.

00:22:59

Ja.

00:23:00 Gerben Okkinga

Hè waarbij alle collega’s?

00:23:06 Gerben Okkinga

Nou ja, de laatste week.

00:23:11 Gerben Okkinga

Nee, sterker nog, na de handtekening, toen zijn alle collega’s geïnformeerd.

00:23:19 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat was voor sommigen dan wel echt grote verrassing.

00:23:23 Gerben Okkinga

Ja, Maar het was in ons geval, was het ook wel een.

00:23:29 Gerben Okkinga

Een logische stap Omdat wij In de jaren daarvoor ook steeds wel sessies hadden gehad.

00:23:35 Gerben Okkinga

Waar onder andere steeds bovenaan de sheets stond van doelstelling, onafhankelijkheid, creëren van mijn persoon en dit was eigenlijk een hele logische stap.

00:23:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:23:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:23:50 Gerben Okkinga

En ja, dat nou ja, Dat is allemaal heel goed verlopen. Maar goed, Het was wel een heel intensief.

00:24:00 Gerben Okkinga

En met name de laatste maanden voor beide bedrijven gewoon een heel intensief traject.

00:24:07 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké, wel even naar jou gaan robot. Ik ben ook heel benieuwd naar wat het zo intensief maakt en wat er allemaal gebeurde. Maar om het verhaal toch even ook nog wat meer compleet te krijgen. Het plaatje, hoe nu jouw kant van het verhaal wat gebeurde er?

00:24:19 Robert Hoekstra

Ja.

00:24:20 Robert Hoekstra

Bij jou, Wij zijn Natuurlijk niet 1,5 jaar hiermee bezig, dus wij waren wel.

00:24:21 Podcasthost Gerhard te Velde

Of binnen jullie?

00:24:26 Robert Hoekstra

Met de strategie vanuit online marketing de wereld is heel snel aan het veranderen, dus wij zagen wel. Wij zijn heel goed in wat we doen, maar wij missen nog iets. Wij missen eigenlijk die die generalisten die je goed strategie uit kunnen zetten, waarbij Het gaat om de boodschap. Wij zijn heel goed in oke een boodschap, die kunnen we aan Iedereen Laten zien waar we maar willen. Maar we hebben eigenlijk iets nodig van oké, wat wordt die boodschap eigenlijk? En wij kunnen dan wel zorgen dat Iedereen het ziet die het moet zie.

00:24:51 Robert Hoekstra

Dus wij zagen al, dat misten wij en dan moet je denken aan inderdaad aan communicatieadviseurs en artdirector projectmanagers, dat hadden we niet, dus wij waren er wel over uit. Daar moeten wij iets mee en dat enerzijds kan het zijn. Dan gaan we hele goede Mensen aannemen. Maar ja, We hadden geen idee, wie zijn goede Mensen en de andere was dat je of een partij overneemt of Samen gaat met een partij. Dat was het andere spoor waar we op zaten en toen kregen wij een belletje van Van iemand die zei Van Nou, Dit is het verhaal.

00:25:21 Robert Hoekstra

Nou die vroeg wat dingen aan mij en die zei ja, dus in een Ralf die.

00:25:24 Podcasthost Gerhard te Velde

Het was iemand van marktlink factureren, hè? Elke keer dat ik hun naam noem dan.

00:25:29 Robert Hoekstra

Gaan ze groeien. Ralph, die factuur krijg je inderdaad, Ralf bel en Ik weet nog wel, dus ik moest wat wat getallen en zo noemen en razeil ja, dat wordt hem niet ik, Ik heb wel je naam volgens mij doorgekregen van Gerben, maar ja, dit gaat hem niet worden, dus nou, ik zei.

00:25:29 Podcasthost Gerhard te Velde

Gaat er.

00:25:44 Robert Hoekstra

Van ja probeer het toch maar, want Dit is wel echt wat We willen. Dus nou, hij hangt op, dus Ik denk dat hij dan met germen overlegd heeft van nou, Dit is het verhaal, want wij hadden al daarna begrepen van Het is wel mogelijk, dus Er zijn bepaalde constructies waarin je dit wel voor elkaar kunt krijgen. Nou dus we mochten uiteindelijk op gesprek en in nou, dan weet je wel dat er meerdere Mensen op gesprek komen, want je gaat je wat verdiepen in dat wereld.

00:26:07 Robert Hoekstra

En we wisten ook wel dat als wij iets zouden bieden, dan ging het niet om het geld wat we boden, maar om het verhaal wat we erbij hebben. En inderdaad dat dat je ons erbij kreeg met alle Mensen die We hebben inderdaad dat jongeren management bij. In het begin van dat traject weet je dat niet nog niet helemaal, want je staat eigenlijk tegenover elkaar. Van ja, de ene wil wat en de andere wil wat en dan moet je Samen tot iets.

00:26:30 Robert Hoekstra

Komen, waarbij er ook heel veel adviseurs betrokken zijn, dus die vinden ook allemaal iets die fluisteren ook iets in, maar zou kwamen we eigenlijk door al die gesprekken kom je er wel achter. Ga je de rail over nadenken en dan Gerben? Die doet ook zijn eigen ding, dus die laat zich ook niet leiden door adviseurs en dat heeft het denk ik ook wel geholpen, want normaal gesproken ja mag je denk ik niet afspreken los van zo’n traject, maar inderdaad Gerben die kwam gewoon langs en en Maar dat was ook wel weer. Dat maakt het traject lastig, want die kwam gewoon langs op kantoor.

00:26:36

Ja.

00:26:54 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat is Dat is vroeg me.

00:26:55 Podcasthost Gerhard te Velde

Af, zijn jullie dan?

00:26:58

Ja.

00:27:04 Robert Hoekstra

Nou dan zeggen.

00:27:04 Podcasthost Gerhard te Velde

Maar aangekondigd of wat?

00:27:04 Robert Hoekstra

Ze.

00:27:05 Robert Hoekstra

Nee, hij belde altijd, hij belt heel veel. Wij zijn van de app generatie en hij belt veel. Dus ja, dan belde je dat die even langskwam en de ja Mensen op kantoor. Dus je zegt Van nou, We moeten hier naar een project Samen en dus dat dat konden we steeds wel vertellen. Omdat die overlap was er wel. Maar ja, dat maakt zo’n traject wel lastig men dat de het heeft geholpen dat Gerben die deed toch wel zijn eigen ding los van wat de adviseur zeide.

00:27:21

Ja.

00:27:34 Robert Hoekstra

Dat heeft het uiteindelijk ook wel denk ik tot een goed eind gebracht, want als dat niet het geval was, dan weet ik niet of het op deze manier was gegaan, maar dus dat heeft ons ook wel vertrouwen gegeven voor alles wat daarna kwam. Dus hoe dit traject is gegaan, Dat is wel de basis voor alles wat daarna is gekomen.

00:27:46

Ja.

00:27:50 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja en om nog even duidelijk te krijgen, want van het verhaal van Gerben is wel duidelijk waar hij naar op zoek was, maar jullie waren dus op zoek naar.

00:27:56 Robert Hoekstra

Ja maar eigenlijk nieuwe expertise waardoor we ander TYPE klanten konden bedienen met andere expertise dan dat wij hadden dus waardoor het veel meer de ja, de verdieping in gaan echt op het gebied van communicatie. Dus wat wordt de boodschap en hoe ga je dat?

00:28:12 Robert Hoekstra

Betalen visueel, maar ook hoe ga je dat qua copy wegzetten? Dat was voor ons het belangrijkste. Het voordeel wat we nu hebben dat we We hebben de bedrijven samengevoegd, waardoor je ja veel bredere dienstverlening hebt, maar ook waardoor je veel meer specialisten op alle vakgebieden hebt waardoor je veel meer klanten hebt waar echt die kruisbestuiving hebt dat ze Maar dat is eigenlijk daar als gevolg van dat we dit hebben gedaan, Maar dat Dat was niet het doel op zich.

00:28:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Want ik hoorde Natuurlijk ook veel jonge ondernemers die zeggen, van ja, Ik wil gewoon hard groeien, maakt me niet uit. Ik wil gewoon 100 miljoen omzet en Ik ga gewoon 10 bedrijven zoeken die 10 miljoen omzet doen. En dan vroeg ik dat allemaal Samen, hè? Beroemde Bayern build strategie dat dat zat er dus niet bij.

00:28:49 Robert Hoekstra

Ja.

00:28:51

Ja.

00:28:52 Robert Hoekstra

Slimmer.

00:28:56

Ja.

00:28:58 Robert Hoekstra

Jullie of nee, We zijn zelf ook gewoon met eigen geld gegroeid. Dat was voor ons wel in het begin heel belangrijk dat dat nou, We hebben het zelf opgericht zelf gegroeid.

00:29:10 Robert Hoekstra

Maar daarna, je komt steeds verder, waardoor je jezelf als ondernemer ook wel wil ontwikkelen. En dus Dit is niet een onderdeel van een bui in beeld strategie. Maar je ziet wel door bedrijven Samen te voegen. Voor mij als ondernemer is Het is het veel interessanter geworden. Dit is niet nou iets wat anders niet had kunnen doen. En je ja, je krijgt veel meer diepgang in wat je doet en je hebt veel meer schaal. Het wordt groter. Ja, dat geeft nieuwe uitdagingen, dus voor mijzelf is het als ondernemer ook dat voor mijn persoonlijke ontwikkeling ook gewoon super interessant.

00:29:43 Robert Hoekstra

Maar het is niet die ambitie van We willen.

00:29:46 Robert Hoekstra

Zo groot worden, dat hadden we eerst wel, maar nu zie ik eigenlijk. Je wil met hele goede Mensen om je heen. Wil je mooie bedrijven helpen waarin dat allemaal klopt vanuit nou stabiliteit en continuïteit. Dat is wel echt de basis van wat we doen. Wat ja, wat we doen, onze Mensen maken of bedenken iets met behulp van alle tools en systemen die Er zijn. Maar het gaat wel echt om de goede Mensen die goed contact hebben met met onze klanten die Samen iets moois maken.

00:30:13 Robert Hoekstra

Dat ja, Dat is het allermooiste en inderdaad. We hebben denk ik wel om het nog veel beter te doen. Heb je nog meer schaal steeds nodig Omdat je dan meer goede Mensen nodig hebt die hetzelfde kunnen, waardoor het veau nog verder omhoog gaat? Maar dat is de reden niet om te groeien, maar Omdat je dan je dienstverlening nog beter wordt.

00:30:32

Ja.

00:30:32 Podcasthost Gerhard te Velde

En jullie hebben Samen een nieuw pand betrokken. Geloof.

00:30:35 Robert Hoekstra

Ik nou, Er is een oud pand van Gerben. Dat was ook wel een puntje van discussie van wij wij moesten.

00:30:38 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké.

00:30:41

Als.

00:30:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik.

00:30:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Al uit losse oorspronkelijk jouw pand of zo en.

00:30:43

Ja ja.

00:30:44 Podcasthost Gerhard te Velde

Zijn jullie daar met zijn allen in gaan zitten? Zegt dat oké?

00:30:45

Ja ja.

00:30:47 Podcasthost Gerhard te Velde

Maar dat verhuurde je dan deels aan de ander of zo, of had je gewoon ruimte over hoe past dat allemaal dan?

00:30:52 Gerben Okkinga

Nou het zat redelijk vol toen we de handtekening zetten en wij daar zat een ander bedrijf in.

00:30:55

Ja ja.

00:31:01 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:31:01 Gerben Okkinga

Oh, daar werkt de 5 6 man.

00:31:03 Gerben Okkinga

En.

00:31:04 Gerben Okkinga

Die hebben we uiteindelijk gevraagd van, nou, wil je wat anders gaan doen? Ja, precies. En die zijn nergens anders naartoe gegaan. En nou ja, wij hadden genoeg ruimte in ieder geval.

00:31:06 Podcasthost Gerhard te Velde

********.

00:31:08 Podcasthost Gerhard te Velde

Meer.

00:31:16 Gerben Okkinga

Nou ja ruim 40 man.

00:31:18 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:31:19 Gerben Okkinga

Dus dat past precies.

00:31:21 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe hebben jullie de boodschap gebracht met zijn 3 en op een bierkratje of zo? Wat was er een soort kick off meeting of een.

00:31:30 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja een een officieel moment of zo, dat moet toch een communicatie moment geweest zijn?

00:31:34 Robert Hoekstra

Ja, die had wat hij doet, communicatie, dus hij had een hele communicatiestrategie uitgedacht. We hebben het apart verteld, dus wij gewoon bij ons.

00:31:35 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja precies ja.

00:31:38 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat kampagne.

00:31:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Oh ja ja oké.

00:31:45 Gerben Okkinga

Nee, We hebben het tekenmoment. Hadden we dat wij ze op een vrijdag en het weekend over het weekend heen gewoon alle collega’s van okkinga communicatie bij elkaar en verbrand merk ik ook bij mekaar.

00:31:55 Gerben Okkinga

Boodschappen op elkaar afgestemd twee uur later de klanten geïnformeerd leveranciers.

00:32:04 Gerben Okkinga

Nou ja, dat hebben we in die week. In een week tijd hebben we alles op een hele goede manier kunnen kunnen brengen.

00:32:10 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja oke.

00:32:12 Gerben Okkinga

En? Er waren Alleen maar.

00:32:15 Gerben Okkinga

Ja positieve reacties.

00:32:16 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké, kan ik me niet voorstellen zullen toch ook Mensen denken van.

00:32:18 Gerben Okkinga

Nou ja dan.

00:32:20

Hé.

00:32:20

Hè?

00:32:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ten eerste de verbazing ten tweede, maar wat betekent dit? Voor mij word ik ontslagen, krijg ik een andere functie. Vind ik het dan nog wel leuk? Wie is die? De de kan me voorstellen dat allerlei vragen oppoppen.

00:32:21 Gerben Okkinga

Nee.

00:32:23 Gerben Okkinga

Ja.

00:32:30

Ja.

00:32:34 Gerben Okkinga

Natuurlijk zijn er vragen geweest, Maar de de allereerste reacties van zowel medewerkers als klanten waren hartstikke goed. Zijn geen klanten weggegaan, juichen het allemaal toe, hè? De dienstverlening?

00:32:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Oké.

00:32:47 Gerben Okkinga

Van brandmerken kan een op een worden geplot op de vraag van de klanten van okkinga communie.

00:32:51

Ja.

00:32:55 Gerben Okkinga

Dus Dat was sowieso een hele mooie aanvulling. Andersom, hè? Wat Robert Net zei Van dat de klanten van brandmerk of nieuwe klanten dat ook daar meer de strategische kant van worden ingezet.

00:33:09 Podcasthost Gerhard te Velde

Complete verhaal ja.

00:33:10 Gerben Okkinga

Er was geen bedreiging voor voor het personeel, Omdat we complementair aan elkaar zijn en ik geloof er een fun.

00:33:20 Gerben Okkinga

Die was nou ja twee die die dezelfde inhoud hadden.

00:33:25

Ja.

00:33:26 Gerben Okkinga

Maar dus hè? Je vult elkaar echt aan en Dat is denk ik heel anders Als je het tweede zelfde bedrijven hebt, dan denk je, oké, nou, Ik heb nu twee contentmarketeers. Ja, Ik kan er wel met een af.

00:33:36 Podcasthost Gerhard te Velde

Wie mag blijven.

00:33:38 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja hé en wat wat wat voor plannen hadden jullie klaarliggen? Want Ik kan me voorstellen dat je dus je hebt, zeg Maar de deal structuur met elkaar. En hoe gaan we dit allemaal doen? En bla bla bla maar.

00:33:50 Podcasthost Gerhard te Velde

Eigenlijk gewoon ook heel concreet van. Hoe gaan we de organisatie Structureren? Dus wie gaat leidinggeven? Welke teams hebben we straks?

00:33:59 Podcasthost Gerhard te Velde

Wie praat met welke klanten? Ja gewoon een enorme puzzel te leggen. Hoe hebben jullie dat proces?

00:34:04 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik begin even bij jou, Robert?

00:34:06 Robert Hoekstra

Ja germen staat er eigenlijk meteen wel op. Die was Natuurlijk al veel langer met dit proces bezig dan wij.

00:34:13 Robert Hoekstra

Van, oké, hoe wil ik dat eigenlijk vorm gaan geven? En voor dat eigenlijk alle handtekeningen gezet zijn, zat Gerben daar wel op te hameren oké, daar moeten we nu al over na gaan denken, zeiden we oh, We hebben nog geen handtekening, dus ja, Misschien gaat het niet door, dan gaan we hier heel veel tijd en Energy in stoppen, maar wel doorgezet. Toen zijn we dat eigenlijk uit gaan tekenen, waar we wel het allerbelangrijkste was.

00:34:37 Robert Hoekstra

Iedereen blijft doen wat hij deed en we zorgen voor zo weinig mogelijk verandering. Sowieso voor klanten veranderde er niks, dus We zijn vooral gericht op de Mensen die moeten aan elkaar wennen. Elkaars dienstverlening begrijpen en ook kunnen inzetten. Dat was eigenlijk het belangrijkste, want ook de eerste 4 maanden zaten we nog apart fysiek, waarbij we de laatste 2,5 maand echt gericht hebben op fysiek Samen en ja, vooral op klanten veel gebruik van elkaar maken.

00:35:09 Robert Hoekstra

Ja, Dat was eigenlijk het allerbelangrijkste.

00:35:11 Robert Hoekstra

En de organisatiestructuur, daar zijn we eigenlijk nu nog steeds mee bezig, Omdat Je moet eerst zien van wat gebeurt er eigenlijk om dat goed te kunnen inrichten? Dat je denkt, oké, dan hebben we de juiste Mensen op de juiste plek die ook de juiste verantwoordelijkheden hebben om dat goed in te kunnen.

00:35:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Vullen en Gerben, bedrijfscultuur of zo is dat nog een ding geweest? Je hebt dat hoor je toch vaak van. We vroegen twee dingen Samen en dan heb je twee bloedgroepen.

00:35:28 Podcasthost Gerhard te Velde

OK.

00:35:37 Podcasthost Gerhard te Velde

Die toch net even anders zijn andere dingen leuk vinden, andere dingen doen.

00:35:43 Podcasthost Gerhard te Velde

Of was het allemaal gewoon naadloos hetzelfde volk.

00:35:47 Gerben Okkinga

Nee nou nee, kijk, er zit wel zeker verschil in pc of gewoontes of dingen.

00:35:55 Podcasthost Gerhard te Velde

Noem eens iets wat doen jullie nou anders bij okkinga?

00:35:59 Robert Hoekstra

Zij bellen de hele tijd en wij doen het via teams. Dat is een klein dingetje, Maar dat is dat. Is dat bijvoorbeeld.

00:36:03 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja oke ja ja.

00:36:06 Gerben Okkinga

Ja nee, dat klopt dat veel inderdaad dat communiceren via teams en als wij wat willen of collega’s ja, die lopen naar iemand toe.

00:36:15 Robert Hoekstra

Dan denken wij hier ik weer aan het werk.

00:36:16 Gerben Okkinga

Doe je, dat klopt, dus Dat is mooi.

00:36:19 Podcasthost Gerhard te Velde

Je moet een afspraak brengen inderdaad, schiet maar een team, ja.

00:36:22 Gerben Okkinga

Ja nee ja, Ik denk kijk cultuur of de mens, of hoe die In de In de ja hoe die beweegt. Ik denk dat daar wel een groot gemene deler.

00:36:34 Gerben Okkinga

Ja toch heel veel komen uit wel uit het noorden niet allemaal uit Bolsward en sneek, maar gewoon uit. Nou ja.

00:36:41 Gerben Okkinga

Friesland om het zo maar te zeggen, komen Mensen naar Bolsward.

00:36:46 Gerben Okkinga

Ja, er waren wat dingen die In de cultuur van brandmerk wel gebeuren. Ja, ik noem maar wat er was een gezamenlijke lunch. Nou, Dat was iets. Dat was bij okkinga communicatie? Nee.

00:36:59 Gerben Okkinga

Of nou ja, er waren een tafeltennistafel waar heel veel ruimte voor was. Ja, wat nu in het nieuwe pand iets minder is, wordt binnenkort opgelost overigens, maar zo waren er wel verschillende dingetjes eigenlijk relatief.

00:37:13 Gerben Okkinga

Ja, ik moet zeggen, ja, relatief kleine dingen, maar die wel belangrijk waren. Nou, daar hebben we het gewoon met elkaar heel goed over gehad van joh.

00:37:22 Gerben Okkinga

Dan gaan we dat wel in stand houden en dat niet, maar niet vanaf moment één met de botte bijl erin om alles te veranderen.

00:37:34 Podcasthost Gerhard te Velde

Nee, maar Misschien een beetje balanceren ook, want aan de ene kant moet je juist leiderschap tonen, dus oké, jongens, We zijn er met zijn allen. Dit is de koers en dat ook met één mond spreken dat toch niet stiekem twee verhalen zijn.

00:37:49 Podcasthost Gerhard te Velde

En aan de andere kant moet je wel weer een beetje diplomatiek zijn en meebewegen en. En dus aan welke kant zit jij het meest scherm ben?

00:37:56 Podcasthost Gerhard te Velde

Jij meer van?

00:37:58 Gerben Okkinga

Nou, kijk, Ik denk dat we dat dat vanuit beide wel hebben gezegd. Van oké, We gaan samenvoegen, hè? Die beide bedrijven brandmerk draait goed. Ook in ga communicatie draait goed. Laten we dat vooropstellen. Laten we dat ook vooral zo houden. Laat de Mensen met elkaar kennismaken. Nou, daar hebben we al verschillende in dat halfjaar al best veel sessies zo gehad, ook op op het sociale gebied. Gewoon leuk, gezellig met een borrel erbij.

00:38:25

Ja.

00:38:29 Gerben Okkinga

Best veel dingen al gedaan. Mensen zoeken elkaar automatisch nu op.

00:38:34 Gerben Okkinga

Dus Het is eigenlijk wel een organisch, dus is het meer van heel strak benoemen of beetje flexibel als er eens wat gebeurt, gelijk beet pakken en oplossen op die met name dat laatste.

00:38:45 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja ja.

00:38:48 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, het moet ook een beetje ontstaan. Je kan het ook niet helemaal uitdenken en in in een road map en een pla.

00:38:52

Nee.

00:38:53 Podcasthost Gerhard te Velde

Gevangen.

00:38:54 Robert Hoekstra

Ik denk dat Gerben normaal van de botte bijl was, Maar dat die zich heel snel aanpast. Want inderdaad de gebeurt zoveel en Iedereen vindt overal iets van en die wil je er ook bij betrekken, waarbij je ook niet Iedereen kent dus en dat je stiekem dus het lijkt volgens mij voor de buitenwereld botte bijl. Maar ja, je praat met Iedereen, je loopt even langs, dus je weet precies wat er overal gebeurt en hoe het met Iedereen gaat. Door het denken lijkt Als de botte bijl, maar naar achterkant weet je precies hoe alles in elkaar steekt.

00:39:24 Gerben Okkinga

Ja nou, dat klinkt Misschien wat met de botte bijl, Maar dat dat Dat is het niet, hè? Het is niet juist, ook wel dat de zo.

00:39:32 Robert Hoekstra

Af en toe ook een lekker toe gewoon met de botte.

00:39:34 Gerben Okkinga

Bijl erin geval duidelijk is, Maar ik denk wel dat de dat ook wel de de collega’s van okkinga communicatie een beetje de vrijheid om zelf dingen te ontwikkelen en te doen. Alleen ja, Er is wat zijn wel ergens wat kaders nou en Dat is denk ik hoe we nu ook gezamenlijk op.

00:39:47 Podcasthost Gerhard te Velde

Tuurlijk ja.

00:39:51 Gerben Okkinga

Optreden en samenwerken dus dat, hè, dat dat doel.

00:39:57 Gerben Okkinga

Nou ja, dat we dat we de leukste en de beste dingen kunnen maken voor die klanten en dat we daar nu met 40 man aan werken en dat Iedereen dat ook zo voelt.

00:40:07 Gerben Okkinga

En dat gaat, dat gaat Natuurlijk. Zijn er Mensen inmiddels ook door verschillende individuele redenen die hebben gekozen voor hun andere carrière, hè? Maar dat zijn er een paar.

00:40:22

Ja.

00:40:24 Gerben Okkinga

Dus.

00:40:24 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, Maar ik geloof ook niet in een situatie Zonder nadelen. Je zoekt altijd naar een.

00:40:27 Gerben Okkinga

Net fury.

00:40:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Soort.

00:40:27 Podcasthost Gerhard te Velde

Van het paradijs of de ideale wereld, maar welk welk scenario je ook kiest? Er zullen altijd gewoon ja, waar gehakt wordt, vallen spaanders.

00:40:31 Gerben Okkinga

Maar.

00:40:37 Podcasthost Gerhard te Velde

Is onaardig om te zeggen over Mensen, Misschien maar.

00:40:38 Gerben Okkinga

Ja tuurlijk en en Dat is ook zo Alleen Ik denk dat de We hebben nog niet echt gehakt en de en Er zijn ook niet echt spaanders gevallen.

00:40:49 Gerben Okkinga

Nog.

00:40:50 Gerben Okkinga

Dus, dus dat valt mee.

00:40:52 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:40:53 Robert Hoekstra

En Mensen denken vooral nu de de vraag van dus ook wat je zei over dat leiderschap, dat ze dus Dat is volgens mij nu vooral de behoefte dat Mensen vooral willen weten, oké?

00:40:53

Nou goed.

00:41:03 Robert Hoekstra

Wat is de richting? Waar gaan we met zijn?

00:41:04 Robert Hoekstra

Allen naartoe.

00:41:06 Robert Hoekstra

Dat dat dat en dat dat zeggen ze ook gewoon van, hé, wat gaan we nou eigenlijk doen? En daar gaan we Iedereen goed bij betrekken, zodat we het wel echt gezamenlijk is. We hebben gewoon heel veel hele slimme Mensen die precies precies weten wat er nodig is. En als wij dat goed kunnen samenbrengen tot tot een verhaal Dat is, denk ik nu de de grootste uitdaging.

00:41:28 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat zou je anders gedaan hebben Als je terugkijkt? Zoiets waarvan je denkt, oh, We hebben het wat klinkt allemaal echt als bij de books, zeg maar perfect proces, lekker gewerkt jongens. Maar is er nog iets waarvan je denkt, nou, dat zou ik toch andere ondernemers aanraden, Omdat om daar extra op te letten?

00:41:35

Ja.

00:41:47 Robert Hoekstra

Ik zou vooral heel duidelijk zijn, dus we in zo’n proces de er gebeurt heel veel en de verandert voor heel veel Mensen, heel veel Zonder dat je daar heel bewust van bent.

00:41:59 Robert Hoekstra

En dat je daar goed rekening maar mee houdt. Dat benoemt maar ook benoemd van wat je wat zij voor jou kunnen verwachten. Wij gingen verhuizen als voorbeeld de lunch, dus we wisten eigenlijk wel. Ja, dat dat gaan we niet doen, vertelde gewoon gaan we niet doen. Punt en we in het begin dacht ik, hier wil Iedereen erbij betrekken om Samen tot een goede oplossing te komen.

00:42:19 Robert Hoekstra

In het begin is het belangrijk om heel duidelijk te zijn en besef dat het voor Iedereen individueel heel veel betekent, dus daar moet je buiten de sessie individueel voor Iedereen echt wel oog voor hebben. Aandacht voor hebben en kijken hoe je met ze mee kunt denken. Maar in het geheel dat je gewoon duidelijk moet zijn, wat ga je wel doen, Wat ga je niet doen?

00:42:39 Robert Hoekstra

Dat? Dat zou ik wel echt.

00:42:40 Podcasthost Gerhard te Velde

Anders doen ja Gerben. Ik ben nog verbeterpunten voor jezelf of voor jullie.

00:42:45 Podcasthost Gerhard te Velde

Bij haar wel tevreden.

00:42:46 Gerben Okkinga

Nou Natuurlijk de de verbeterpunten zit, zit het Maar dat is ook een proces maar, zegt Van joh hartje van tevoren.

00:42:58 Gerben Okkinga

Ietsje beter kunnen definiëren. Wat bijvoorbeeld rol en taakverdeling is van Van de eigenaren of van het MT zodanig dat de rest van de collega’s ook precies weten. Joh, Ik heb nu iets, maar dan moet ik bij hem.

00:43:14 Gerben Okkinga

Zijn.

00:43:16 Gerben Okkinga

Ja, dat hadden we Misschien iets eerder kunnen doen en aan de andere kant moet het ook ontstaan.

00:43:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:43:23 Gerben Okkinga

Nou ja en verbeterpunten ik. Ik denk echt nou ja, Ik ben zelf heel trots op het hele proces. Hoe we dat met elkaar hebben doorlopen.

00:43:34 Gerben Okkinga

Met of Zonder of ja met adviseurs, maar ook Zonder hè? Wat wat Robert daar gaf. Ik ben heel veel bedrijven op, zeg Maar ik verkoop mijn bedrijf stel.

00:43:46 Gerben Okkinga

Dus daar werk je naar dat punt toe.

00:43:50 Gerben Okkinga

En dan ontstaat er een soort nieuwe werkelijkheid.

00:43:53 Gerben Okkinga

En Wij zijn eigenlijk in het verkoop.

00:43:57 Gerben Okkinga

Het proces al begonnen de fase erna.

00:44:02 Gerben Okkinga

En zo, want dat je niet een soort nou ja, eindpunt hebt, Maar het was niet een eindpunt, Maar het was een beginpunt.

00:44:10

En.

00:44:10 Podcasthost Gerhard te Velde

Startpunt ja interesse.

00:44:12 Gerben Okkinga

Dus dat daar ben ik heel trots op. Ja, soms denk ik oké, hadden we die adviseurs?

00:44:19 Gerben Okkinga

Het zijn hier, nou ja, goed kijk, je hebt ze wel nodig in bepaalde punten en op andere momenten hadden we het ook prima zelf gekund. Maar goed, je zit in zo’n trein en die die loopt en dan moet ik zeggen, en daar hebben we vanuit beide kanten. Dan hebben we daar prima Mensen om ons heen gehad.

00:44:20 Podcasthost Gerhard te Velde

Geven.

00:44:37 Gerben Okkinga

Maar die niet hun eigen belangen voorop stelden, maar met name het belang van het nieuwe bedrijf.

00:44:45 Podcasthost Gerhard te Velde

Oke.

00:44:47 Podcasthost Gerhard te Velde

Zouden jullie Iedereen aanraden om op zoek te gaan naar een fusiepartner?

00:44:52 Podcasthost Gerhard te Velde

Misschien een beetje een gekke vraag, Maar dat kan kan zijn dat de ondernemer luistert. Denk je, ach, Ik vind het wel zwaar, Alleen Ik ben nu ook weer salope nummer. Ik denk ook wel eens van, ja, Waarom doe?

00:45:00 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik dit.

00:45:00 Podcasthost Gerhard te Velde

Dan allemaal, Ik ben ik. Ik moet in 10 dingen goed zijn terwijl Ik ben Misschien maar een of twee dingen echt heel erg goed, dus wil je daar eens op een reageren op het in.

00:45:07

Ja.

00:45:10 Robert Hoekstra

Ik ben dus niet anders gewend, dus Ik weet ook in mijn eentje zou het ook niet goed komen. Dus Ik heb de juiste Mensen om me heen nodig om echt tot het maximale te kunnen gaan.

00:45:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Juiste.

00:45:23 Robert Hoekstra

Dus ik zou dat wel aanraden, maar Je moet het wel met die juiste overweging doen, dus Wij hebben dit bewust op deze manier opgezocht Omdat we heel complementair zijn. Ook in nu als eigenaar. Hoe verschillend We zijn, maar wel complementair en ook hoe we met elkaar omgaan. Want Ik heb ook wat mindere ervaringen gehad, maar dan is het ook belangrijk om daar goed mee om te gaan, dus dan moet je daar ook.

00:45:46 Robert Hoekstra

De juiste keuzes in kunnen maken voor jezelf?

00:45:49 Podcasthost Gerhard te Velde

Nog even hier zijn mindere ervaringen, andere overnamepogingen gedaan of functies probeert of oké, er was geen broer, ook nee.

00:45:52 Robert Hoekstra

Nee, Dat is een andere compagnon die We hebben uitgekocht, dus.

00:45:57 Robert Hoekstra

Nee was geen broer, ze leek wel mij, maar was geen broer, Maar dat is dus Dat was een dus Dat is een heel ander proces, dus Je moet je heel bewust zijn dat dat er ook wel bij hoort, dus Als je er.

00:46:08 Robert Hoekstra

Kiest duidelijke afspraken maken en Als het niet goed gaat, dan moet je ook wel duidelijk en en stoere keuzes kunnen maken om zelf ook weer lekker je werk te kunnen doen. Want Dat is wel.

00:46:19 Podcasthost Gerhard te Velde

De basis want inderdaad kan zo zijn dat je denkt van oh, die als die deal mislukt, ja, dan houdt het ook op. Dan heb ik geen zin meer in, dus Je moet altijd bereid zijn om uit de deal te stappen. Want ja, Als het niet lukt, dan moet je toch weer door.

00:46:25 Robert Hoekstra

Nee ja.

00:46:29 Robert Hoekstra

Nee.

00:46:31 Robert Hoekstra

Dat is mentaal, denk ik het allermoeilijkste.

00:46:33 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:46:34 Robert Hoekstra

Maar, zo zaten wij er ook wel in.

00:46:37 Robert Hoekstra

Van ja Als het niet doorging, ja dan niet. Het moest, zeg maar voor Iedereen kloppend zijn en daar heb je wel beide partijen voor nodig. En dat gebeurde nu ook. En dat dat heb je wel nodig. En dat dan zie je dat je wel. Ja, dat Dat is het hele goede voedingsbodem voor alles wat daarna komt, maar Er is wel alles moet kloppen, dus Je moet het niet doen vanuit noodzaak of, want dan ga je later wel denk ik echt problemen krijgen.

00:46:52

Ja.

00:47:02 Robert Hoekstra

Maar ook het onderzoek blijkt volgens mij Als je met meerdere foundries bent, dat je.

00:47:05

Ja.

00:47:07 Robert Hoekstra

Dat je succesvoller bent dan Alleen dus, nou kijken wat er allemaal nog gaat kopen, dus je met.

00:47:12 Gerben Okkinga

Zijn 3 ën bent eindelijk René naar zeg maar 25 jaar dat ja, dat het een beetje een succes.

00:47:14

Ja.

00:47:16 Robert Hoekstra

Lang zoeken.

00:47:18 Robert Hoekstra

Gaat worden dat wij goed gerijpt waren. Hij dacht. Hij had als altijd al gespot.

00:47:24 Gerben Okkinga

Ja, Ik denk ook en moet Je moet je samenwerken. Is dat voor een kijk Als je als ondernemer het hangt er ook van af.

00:47:32 Gerben Okkinga

Ja, in welke business je zit, maar Als je doet vanuit kijk, Niemand kan overal heel goed in zijn. Dat bestaat niet, hè? Dus je hebt altijd dingen waar je beter dan gemiddeld in bent en zaken waar je minder dan gemiddeld in bent.

00:47:47 Gerben Okkinga

Dus Als je zorgt dat je de goede Mensen om je heen hebt die je eigen, nou ja, gebreken kunnen compenseren om het zo maar te zeggen of die kunnen springen in het gat niet goed in bent.

00:47:58 Gerben Okkinga

Ja dat ding dat dat dat sowieso een uitgangspunt is en dat dat geldt ook voor ons. Als wij dezelfde bedrijven waren geweest.

00:48:07 Gerben Okkinga

En ook dezelfde soort personen? Ja, dan had hadden we dit niet moeten doen.

00:48:12 Gerben Okkinga

En, is het een advies om voor Iedereen van joh gaan we fuseren of ga samenwerken? Nou ja, dat hoeft niet, dat denk ik niet.

00:48:22 Gerben Okkinga

Dit is Alleen, denk ik wel dat je voor jezelf de marktkansen kun je inschatten. Kun je het Alleen met het team van men?

00:48:28 Gerben Okkinga

Of, kun je het beter en meer?

00:48:32 Gerben Okkinga

Als je nou ja, zoals wij dus nu ook met complementaire diensten, hè? Dat kunt dat kunt bieden.

00:48:40 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja hè? En welke rol speelt ego in het verhaal? Want ik zou ook denken van nou, dan heb je 3 baasjes, weet ik veel. Stel je je voegt 3 bedrijven Samen hebben 3 baasjes, die gaan Alleen maar met elkaar liggen stoeien en dan gaat het bedrijf uiteindelijk op de fles of zo dus.

00:48:57 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, niet Iedereen kan niet, Iedereen kan dat niet. Iedereen kan over zichzelf heen stappen. Dus Natuurlijk ben je Als je wat ouder wordt dan wil je ben je ook wat gerijpt en dan dan kun je Misschien beter samenwerken, maar.

00:49:09 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik heb nog steeds, ik zit ook te. Ik heb een uitzendbureau. Ik heb people en ik zit ook wel te denken van, hé, zou ik niet?

00:49:15 Podcasthost Gerhard te Velde

Wat andere founders van andere bedrijven in mijn branche kunnen benaderen, denk ik ja, maar.

00:49:19 Podcasthost Gerhard te Velde

Hoe gaan we dan dat nieuwe bedrijf noemen en gaat dat wel allemaal werken en en en wie moet dan zijn clubshirt opgeven en.

00:49:22

Ja.

00:49:30 Podcasthost Gerhard te Velde

Dus Het is ook weer niet zo makkelijk. Het is niet van nou. We vroegen even Samen en dan gaan we weer vrolijk door.

00:49:35 Gerben Okkinga

Nee, nee, Ik denk zeker niet. Ik denk ook dat er Als je praat over overnames of fusies. Ja, dat er ook heel.

00:49:43 Gerben Okkinga

Niet goed gaat, hè? Kijk, Wij zijn nu een dik half jaar onderweg. Nou, de de voor tekenen zijn zijn gunstig, maar goed, eindstreep is is ook nog niet in zicht, Maar ik vind wel dat Als je praat over ego ’s kijk Als je Als je vindt dat je in mijn geval Als ik alles zou moeten blijven doen hoe ik het altijd heb gedaan. Ja, dat gaat niet goed.

00:49:51

Ja.

00:50:09 Gerben Okkinga

Dus Als je zelf je ook de ruimte kunt geven aan de andere Mensen aan, in dit geval aan Robert en aan Erwin.

00:50:16 Gerben Okkinga

Ja om om ook hun ding Samen te voegen met dat van ons voor mij, ja, daar bereik je het beste mee.

00:50:25 Gerben Okkinga

Je moet en opzij stappen. Dat klinkt ook weer zo voor dat je dingen laat, maar voor jezelf denk ik heel goed bij kunnen bedenken van joh waar ben ik goed in en waar heb ik hun ook voor nodig?

00:50:38 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:50:40 Podcasthost Gerhard te Velde

Móói.

00:50:41 Podcasthost Gerhard te Velde

Niks aan toe te voegen, zou het zien.

00:50:43 Robert Hoekstra

Nee, Ik wil maar wel herkenbaar, Maar dat is wel de sleutel. Dus Als het gaat om ego, zeker Als je gezamenlijk eigenaar bent, dan gaat het sowieso mis. Dus dat dat wat Wij hebben ook altijd sowieso erg in en ik al en en nu zie ik dat ook, dus We hebben een gezamenlijk belang, dus We hebben nou twee mooie bedrijven.

00:51:04 Robert Hoekstra

Dat zegt allerbelangrijkste. Die bedrijven helpen mooie andere bedrijven met mooie Mensen dat Dat is de essentie van wat we doen Als het om ons zou gaan. Ja, dan heeft het niet heel.

00:51:14 Robert Hoekstra

Veel zin.

00:51:14 Robert Hoekstra

Want ja, dat gaan de Mensen die leuk vinden, de de klanten van ons ook niet, dus Ik denk wel dat dat Als je Als het vanuit ego gaat, dan gaat het denk ik sowieso mis.

00:51:22 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, Robert.

00:51:26 Podcasthost Gerhard te Velde

Wel ver graag weten of er inspiratiebronnen zijn voor je een boek, een podcast, een een persoon, een andere ondernemer zijn er inspiratiebronnen waarvan je zegt, hé, dat moet Iedereen even gaan.

00:51:39 Robert Hoekstra

Checken, kijk denk ik heel veel naar de sowieso heel veel boeken. Lees ik maar vooral sport is denk ik wel inspiratiebron en nu toevallig nou, soms zit ik dan een podcast te luisteren en dan vertel ik dat daar Gerben. Die luistert ze zelf niet, maar dan zegt hij, Oh maar die Toen ik in Jong Oranje zat, was hij ook mijn coach dus.

00:51:58 Robert Hoekstra

Hij kent Iedereen die waar ik dan naar zit te luisteren, maar ze en ja, die ik wat echt inspiratiebron was, dus was het plan pakt, ja.

00:52:06 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja, je hebt er nu ook bij een boek van Nando Boers zei ik ja, vertel.

00:52:08 Robert Hoekstra

Ja gaat over Lotto Jumbo, die van ja alle slechtste team in op het gebied van wielrennen, eigenlijk tot het allerbeste wanneer ze alles hebben gewonnen en wat er te winnen valt. En dat beschrijft eigenlijk hoe zij van het dieptepunt. Zij gaan dus dieptepunt Zonder geld naar het allerbeste team dat Er is, en ze beschrijven daarin eigenlijk alle processen. Hoe ze dat ook met met coaches en alles wat erbij komt kijken hoe ze dat hebben.

00:52:34 Robert Hoekstra

Opgepakt dus Dat is vanuit teamsport, dus dan kun je mooi vertalen naar naar wat wij aan het doen zijn, ook met een team en ja, waarbij je duidelijk ook een bepaalde ambitie moet hebben om daar met zijn allen naartoe te groeien. Dat is denk ik wel in ieder geval nu voor mij. Ik heb hem net gelezen wel ja, echt wel. Een inspiratiebron is om om dat ook te creëren.

00:52:55 Podcasthost Gerhard te Velde

Besteed je veel tijd aan je persoonlijke groei.

00:52:58 Robert Hoekstra

Nu wat minder. Ik heb twee kleine kinderen, Maar ik ben er wel veel mee bezig en dan is het wel de kunst op wat je allemaal waar je mee bezig bent, dat je het ook vertaald naar je je dagelijkse.

00:53:09 Podcasthost Gerhard te Velde

Leven, ja, ben je Alleen maar seminar aflopen en vergeet te werken, zeg maar.

00:53:10 Robert Hoekstra

Dit.

00:53:11 Robert Hoekstra

Ja, dus ik doe nu vooral ja, ik doe nu minder minder. Daarmee bezig zijn, maar meer wat ik geleerd heb toepassen In de praktijk.

00:53:18 Podcasthost Gerhard te Velde

Executie.

00:53:20 Robert Hoekstra

Dat ben ik nu eigenlijk aan het doen.

00:53:22 Podcasthost Gerhard te Velde

Gerben, heb jij een inspiratiebron of iets waarvan je zegt, ja, dat, dat zou ik nog wel eens willen aanraden.

00:53:29 Gerben Okkinga

Nou ik, Ik heb ook wel veel parallellen met de sport. We hebben ook veel klanten die werken In de sport.

00:53:37 Gerben Okkinga

De punt.

00:53:38 Gerben Okkinga

Ik heb daar nou ja een een voorbeeld wat ik wel heel mooi vond is ook van met een duidelijk plan en samenwerking en dingen ervoor Laten en discipline en strijdkracht.

00:53:49 Gerben Okkinga

En heel veel training arbeid en hard werken. Nou ja, Dat was bijvoorbeeld het volleybalteam wat Olympisch goud won zal x jaar terug, hè? Maar die echt alles opzij hebben gezet om dat ene doel te bereiken. Het was het team dan van Joop alberda met nou ja, heel veel bekende volleyballers rondzwerven en Jan Post die maken en Het is wat langer geleden. Maar ik denk wel van dat Als je iets wil.

00:54:11 Podcasthost Gerhard te Velde

Oh, die namen ken ik allemaal nog wel. Ja, ja.

00:54:14

Ja.

00:54:18 Gerben Okkinga

Goed.

00:54:20 Gerben Okkinga

Dan kan het daarnaast in die tijd toen wij groeiden. Ook Ik heb heel veel.

00:54:28 Gerben Okkinga

Gelezen van nou ja de de de de manage boek Managementboeken en ook nou ja, naar seminars, maar ook heel veel met collega’s gesproken.

00:54:36 Gerben Okkinga

Ik denk ja en wat pik je daar uit? En dat Ik denk dat dat het belangrijk is van.

00:54:40 Gerben Okkinga

Er zijn echt mega veel managementboeken over hoe je een onderneming moet leiden en hoe je een team moet aansturen en whatever.

00:54:48 Gerben Okkinga

Maar om het vervolgens te implementeren in je eigen onderneming, dus ja, pak datgene eruit wat wat waarvan je zelf denkt van joh, dit voegt voor mij wat toe Ik heb toen wij In de groei zaten voor in Dat was uw periode. Zeg maar van Van van Laten we zeggen 15 tot 25 medewerkers.

00:55:10 Gerben Okkinga

Toen werd het in één keer ingewikkeld.

00:55:13 Gerben Okkinga

Vond ik, dan moest je een tussenlaag hebben, weet ik wat het werd en Niemand wist meer wat hij moest doen en ook wat boekjes gelezen en Dat was, dat ging over. Het bedrijf splitsen in cellen precies.

00:55:17 Podcasthost Gerhard te Velde

Complexiteit.

00:55:28 Podcasthost Gerhard te Velde

Eckart wintzen ja, oh, geweldig boeken.

00:55:32 Gerben Okkinga

Dat boekje. En dan had ik dat erbij, en dan ging ik daar met de pen ging ik daar aantekeningen in maken en ezels, oren en geeltjes van joh, Ik ga het splitsen en.

00:55:44 Gerben Okkinga

Dat ging ook over ja, duidelijke kaders rollen en taken.

00:55:46 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja bureau is hij ziet er altijd zo uit en onze huisstijl is dit. Ja.

00:55:50 Gerben Okkinga

Ja en ook wel dacht van oké en dan wordt het een zelfsturende organisatie.

00:55:56 Gerben Okkinga

Nou, vergeet het.

00:55:57 Podcasthost Gerhard te Velde

Dat het toch van terugkomen. Super inspirerend maar.

00:55:59 Gerben Okkinga

Dat is nee, maar wel heel erg inspirerend, maar Je kunt niet wat een ander heeft opgeschreven.

00:56:01

Ja.

00:56:07 Gerben Okkinga

Zomaar kopiëren, Het is altijd je. Ja, hoe draai je het naar je eigen?

00:56:13 Gerben Okkinga

En dat dat denk ik, Als je het hebt over ja.

00:56:16 Gerben Okkinga

Bedenken gaat over strategie, gaat over discipline en gaat over.

00:56:22 Gerben Okkinga

Ja, Misschien is het een beetje calvinistisch, maar ook gewoon hard werken.

00:56:26 Gerben Okkinga

Ja gewoon doen. En ja doen ja.

00:56:29 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja.

00:56:31 Gerben Okkinga

Maar gewoon ook ja, snoeihard ervoor gaan.

00:56:34 Gerben Okkinga

Want ja niks komt vanzelf.

00:56:37 Podcasthost Gerhard te Velde

Mooi, We gaan naar de allerlaatste vraag en Ik ga jullie allebei een een e mail geven. Je mag een email sturen aan alle ondernemers op aarde.

00:56:46 Podcasthost Gerhard te Velde

En dan mag je een les inzetten of een boodschap, en ik begin bij jou.

00:56:49 Podcasthost Gerhard te Velde

Goed, is er iets waarvan jij zegt Van, Hé, dat heb ik geleerd, of ja, dat wil ik graag meegeven of doorgeven.

00:56:56 Robert Hoekstra

Ik zou ze eigenlijk geen email sturen Omdat Ik weet hoe hoe ondernemers zijn eigenwijs en die nemen niks aan van Van iemand anders, dus ik zou me de tijd besparen en ik zou hem gewoon niet sturen.

00:57:00 Podcasthost Gerhard te Velde

Ik wil nog wel binnenkomen.

00:57:08 Podcasthost Gerhard te Velde

Oh Wauw mooi, die zag ik niet aankomen.

00:57:12 Podcasthost Gerhard te Velde

Ja gerber wat?

00:57:14 Gerben Okkinga

Ja, ik zou iemand bellen en dan?

00:57:16 Podcasthost Gerhard te Velde

En, wat zeg je dan mag?

00:57:18 Gerben Okkinga

Je mag ja, Ik denk dat je.

00:57:22 Gerben Okkinga

Tuurlijk zijn er randvoorwaarden. Nee, wat zou ik zeggen? Ik zei, luister naar je gevoel val je hard.

00:57:33 Gerben Okkinga

Doe wat je zegt?

00:57:37 Gerben Okkinga

En, Ik denk ook wie goed doet goed ontmoet.

00:57:42 Podcasthost Gerhard te Velde

Mooi dank u wel. Dankjewel heren voor dit mooie gesprek.

00:57:43 Robert Hoekstra

Mooie boodschap.

00:57:47 Podcasthost Gerhard te Velde

Dan gaan jullie volgen?

00:57:49 Robert Hoekstra

Mooi bedankt.

00:57:50 Gerben Okkinga

Dankjewel jij veel succes.

00:57:52 Podcasthost Gerhard te Velde

Graag gedaan.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen