Aflevering 288 – Afscheid nemen van je bedrijf, zo doe je dat. Koen The van Lendahand over zijn vertrek als CEO

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Koen The is oprichter van Lendahand, een crowdfunding platform waar je geld kunt investeren in sociale ondernemingen in ontwikkelingslanden. Je hoort de founding story van Lendahand, de reis die Koen als ondernemer aflegde. Je ontdekt wat de missie is van Lendahand.

Maar je hoort ook hoe hoe Koen afscheid van het bedrijf waar hij zoveel jaar aan gebouwd heeft.  

Veel plezier met deze nieuwe aflevering!

In deze aflevering

  • Introductie van Koen
  • Founding story van Lendahand
  • Het rendement bij Lendahand
  • Waar staat Lendahand nu
  • Op naar 1 miljard euro investeringen
  • Tips over het afschalen van je bedrijf
  • Technisch ondernemen: zo moet het
  • Advies over ondernemen met compagnons
  • Beste leestip van Koen
  • Uit je bedrijf stappen, hoe neem je afscheid?
  • De beste ondernemersles van Koen

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering Wil je verbinden met Koen? Voeg hem toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/koen-the/ Link naar de website van Lendahand: www.lendahand.com

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Koen The

Wat ons veel meer part heeft gespeeld, is die hele hoge inflatie. Ook Mensen vinden het heel gaaf om bellen en te investeren, maar zodra jij eens van je elektriciteitsrekening gaat van € 50 per maand naar € 300 per maand, Je moet ergens op bezuinigen. Ja, dan is het wel inderdaad. Het investeren in ondernemers in opkomende landen.

00:00:15 Gerhard te Velde podcast host

Mensen zeggen dat ze iets goeds willen doen, maar op het moment dat je ze vraagt, ga het nu ook echt doen, dus geef mij € 1.000. Geef mij € 10.000 om iemand te financieren, dan is de vraag of ze het ook echt gaan doen.

00:00:26 Koen The

Kijk, Als je nadenkt over investeren, dan is dat eigenlijk het zeker stellen van je toekomst eigenlijk hè? Maar ja, wat heb je aan heel veel geld later Als je bijvoorbeeld niet meer mag vliegen? Dus succes van investeren gaat ook om wat laat je uiteindelijk achter? Wat is legacy van Athene waar?

00:00:39 Gerhard te Velde podcast host

Geïnvesteerd welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is Koen T van Lendahand Lendahand is een crowdfunding platform waar je geld kunt investeren in sociale ondernemingen in ontwikkelingslanden en We gaan het hebben over lendahand en de mooie missie die dit bedrijf heeft. Maar we gaan het ook hebben over hoe Koen afscheid neemt van lendahand hoe hij dat heeft aangepakt. Interessant topic wat we straks gaan uitdiept.

00:01:09 Gerhard te Velde podcast host

Maar ik ga eerst jouw welkom uit Koen, fijn dat je er bent.

00:01:12 Koen The

Ja dankjewel leuk om hier.

00:01:13 Gerhard te Velde podcast host

Te zijn super leuk en we vliegen meteen naar de begintijd van lendahand, want hoe ben je op dit idee gekomen om dit te beginnen?

00:01:21 Koen The

Nou in alle eerlijkheid. Het was iemand anders die echt helemaal begonnen is met Lende dat Peter Heijen het grappig is dat hij hier In de buurt is gestart in maarssenbroek en al heel snel kwam er achter van ja, dit kan ik gewoon niet.

00:01:36 Koen The

Eentje doen is toen in gesprek geraakt met mij, maar ook met een andere Peter Peter Stolze. En toen zijn we met zijn 3 ën gaan nadenken over ja, weet je wel? Wat zou dit kunnen betekenen? Ja, wat is dan onze ja, onze golf over zoveel jaar en zijn we eigenlijk aan de slag gegaan. Maar ja, alle credits naar beter, die dat helemaal begonnen is wat er zo leuk is, want ik wist dus niet dat waar we nu zitten, dat het dus In de buurt is, van waar we dus begonnen zijn. En zo voelt het wel een beetje cirkeltjes rond zeg.

00:02:05 Koen The

Ja, Het was een soort ja, het heette seats to meet aan de planetenbaan JR ja ja, maar ze ja, zeg je een paar minuten van nou de reden, de praktisch, ik praktisch langs Toen ik hierheen kwam.

00:02:10 Gerhard te Velde podcast host

Maarssen.

00:02:11 Gerhard te Velde podcast host

Maarssenbroek zei hè?

00:02:17 Gerhard te Velde podcast host

Ja trip down memory lijn.

00:02:18 Koen The

Absoluut.

00:02:21 Gerhard te Velde podcast host

Jullie zijn met 3 compagnons begonnen, Misschien ook goed om even te schetsen wat jullie nou precies doen. Ja, Ik denk dat de meeste ondernemers die luisteren wel die weten Natuurlijk wel wat een crowdfunding platform is, maar Misschien toch nog even de basics doornemen van hoe werkt het model? En dan kunnen we ook daarna door naar de missie van hè maar.

00:02:32

Ja.

00:02:36

Ja.

00:02:40 Gerhard te Velde podcast host

Wat wat doel? Welk doel hebben jullie eigenlijk met het crowdfunding platform? Maar wat? Wat is het model? Hoe werken jullie?

00:02:47 Koen The

Ja nou, kijk, het idee is dat Mensen willen best wel iets goeds doen met hun geld. Alleen dat mag ook niet ten koste gaan van te veel potentieel rendement, dus we zitten echt op het snijvlak van wat wij dan tegenwoordig impact investeren noemen. Nou, toen wij begonnen stond de hele term Natuurlijk helemaal niet, weet je wel, Maar we hadden wel zoiets van ja, Mensen willen dat wel, weet je wel, Dat is ook ja nou, Ik wil niet zeggen, net na de bankencrisis, maar ook niet echt lang daarna.

00:03:14 Koen The

Zeg maar, Mensen wilden veel meer controle hebben over hun geld en ook weten wat voor een impact ermee gemaakt wordt. Ging toen ook verhalen van? Ja, Als je bij ING op de spaarrekening zet, dan wordt daar uiteindelijk een pijplijn in. Alles kan mee gefinancierd of zo. Dus het hele idee dat Mensen veel directer willen zitten op de investeringen die ze doen, wetende dat er een bepaalde impact mee wordt gecreëerd. Ja, dat zagen we toen wel echt aan.

00:03:36 Koen The

Komen ja crowdfunding dat toen ook wel een beetje een soms een negatieve connotatie In de zin van ja, Dat is toch voor Als je weet je wel Mensen wat wil doneren of zo? En ja, toen begon het ook maar crowd landing te noemen of crowd Investing, maar waar het echt op neer komt, is dat jij als particulier als als ja man op de straat om het zo maar te zeggen, ja graag echt weer bijdragen aan een betere wereld dan moet. En ja, wie wil dat niet, zou je bijna zeg.

00:03:50 Gerhard te Velde podcast host

Haha.

00:04:02 Koen The

Ja ja dan ja, dan kan je kijken naar vrijwilligerswerk of maar ja, Misschien is het wel het makkelijkste Als je ook weet dat je met je geld is iets goeds kan doen en wij wilden een van die tools zijn en het laaghangend fruit dat we zagen was echt in ja opkomende landen, arme landen, ontwikkelingslanden het ook maar wil noemen. Maar ja, wat wij echt geloven is dat talent en nou entrepreneurship. Dat is ja gelijk verdeeld over heel de wereld, maar financiering niet, dus dat willen we dan unlocken. Dus ja nou ja, dus je telt het eigenlijk wel op, hè? Van aan de ene kant hebben we best wel geld.

00:04:33 Koen The

Wat ze kunnen gaan investe?

00:04:35 Koen The

Ik ben ja met een bepaalde impact in gedachten en aan de andere kant heb je ondernemers in landen die gewoon niet. Ja, het wordt gewoon niet. Er is geen. Het wordt niet gelukt om het zo maar te zeggen. Potentieel en die wilde dus combineren. Ja, wat we toen niet wisten, was dat het onwijs gereguleerde activiteit is en.

00:04:54 Gerhard te Velde podcast host

Oké, Ik wil een bankvergunning, hebben we zo. Hoe werkt dat?

00:04:57 Koen The

Nou ja daar ja dus in het begin probeer.

00:05:00 Koen The

Ja omzeilen mag ik Misschien niet zo zeggen, maar je zoekt wel een beetje de randjes op.

00:05:04 Gerhard te Velde podcast host

Ja, je gaat Als je een bedrijf start, ga je niet op dag in denken. Van welke regels zullen er allemaal zijn? Ik wil overal aan voldoen, zeg maar, dus je bent Misschien niet het braafste jongetje van de klas. Je wil gewoon ondernemen.

00:05:10

Nee ja.

00:05:13 Koen The

Nee, ja je probeert voor de shortcuts te vinden inderdaad en waar het op neer kwam, was dat we uiteindelijk door hadden van wat is eigenlijk een goede opmerking die je maakte? Want het lijkt nog heel erg op. Kijk bankieren, zegt de DNB en de AFM is als jij geld leent van het publiek en dat dan weer door leent, dan ben je eigenlijk gewoon een bank en heb je een bankvergunning nodig.

00:05:33 Koen The

Dus hadden we allemaal constructies bedacht waardoor we eigenlijk wat ja entiteiten er tussen zetten, waardoor je wanen in kan lenen maar aan de andere. En dan ja, simsalabim en aan de andere kant kun.

00:05:42 Koen The

Je toch weer uitlenen?

00:05:44 Koen The

En, Dat is toch wel een beetje te ondernemen wat dan? Ja, een innovatie wat je ook nodig hebt en wat Natuurlijk niet. Bij andere grote ja gevestigde partijen plaatsvindt en die gaat, die zagen wij dus. Uiteindelijk hadden we wel door dat ja, dat kan je niet heel lang blijven doen voort. Als je groter wordt, dan zal je uiteindelijk wel een vergunning gezocht die bij ons past. Ja, dat bleek dus de Mifid vergunning te zijn.

00:06:06 Koen The

Maar ja, dan ja, dan krijg je ook te maken met processen, procedures, ja, anti witwassen, counter terrorism financing and now die termen zeg maar dus ja dat Dat was allemaal verlaten inderdaad. Of dat zagen we allemaal niet aankomen, Maar het hele idee van lend is gewoon. Mensen willen echt wel iets goeds met hun geld doen en wij willen een van die tools zijn om dat om dat aan te bieden.

00:06:26 Gerhard te Velde podcast host

Ja, ik begrijp dat je al vanaf € 50 kan je mee doen 10 zelfs nou ongelooflijk hè? Want Ik denk altijd van Mensen zeggen dat ze iets goeds willen doen.

00:06:30 Koen The

10 vanaf.

00:06:31 Koen The

Euro ja ja ja.

00:06:38 Gerhard te Velde podcast host

Maar op het moment dat je vraagt?

00:06:40 Gerhard te Velde podcast host

Hij heeft nu ook echt doen, dus geef mij € 1.000. Geef mij € 10.000 om iemand te financieren, dan is de vraag of ze het ook echt gaan doen. Dus er.

00:06:41

Ja.

00:06:48 Koen The

Zit een heel hoge dit drempels ontzettend hoog en Het is ook heel moeilijk, want ja hoe, hoe doe je dat online? We hebben Natuurlijk een beperkt marketingbudget online hebben Mensen heel weinig tijd om na te denken. Na seconden zijn ze eigenlijk alweer oud hè? Dus Je moet ze echt wel met iets pakken en waar het op neer komt is en dat hoor je ook van meerdere ja, social enterprises van je product moet gewoon echt.

00:06:49 Koen The

Het.

00:07:10 Koen The

Ook echt goed zijn?

00:07:13 Koen The

En als Mensen ook nog horen van de impact die ermee gecreëerd wordt, ja, dan dan zijn ze om, zeg maar, Maar het is wel een die volgorde. En dus niet. Weet je dat Mensen zich? Oh, Ik wil zo graag impact creëren. Oh, Ik ga nu zoeken, weet je wel, ze moeten gewoon echt iets moois tegenkomen. En nou, Ik ben het zelf econometrist, hè? Dus Ik heb veel ook ja, economie is om om de oren geslagen, zeg maar.

00:07:35 Koen The

En ja wat uiteindelijk waar het op neerkomt, is dat wat ik dan denk he is dat Als je aan impact Investing doet, dan limiteer je zelf tot echt een subset van alle mogelijke investeringsmogelijkheden. Het komt er dus ook wel op neer, hè uiteindelijk.

00:07:51 Koen The

Dat.

00:07:52 Koen The

Ook het ten koste gaat van een bepaalde rendement Als je investeert in impact het en.

00:07:58 Gerhard te Velde podcast host

En dat komt.

00:07:59 Koen The

Omdat je gewoon een universum van allerlei mogelijke beleggingen is gewoon kleiner, dus Het is altijd suboptimaal wat dat betreft. En daar zijn heel veel Mensen die andersom redeneren, zeg.

00:08:00 Gerhard te Velde podcast host

Dan kan ze je niet terugkrijgt?

00:08:03 Gerhard te Velde podcast host

Ja oké ja.

00:08:08 Koen The

Nee, maar als jij in in positieve impact investeert of bedrijven die daarmee bezig zijn. Uiteindelijk investeer je In de bedrijven die nadenken over de verre toekomst en Daarom ook de winnaars zijn van de toekomst.

00:08:20

Ja.

00:08:22 Gerhard te Velde podcast host

Zou kunnen? Ja.

00:08:23 Koen The

Ik geloof daar niet zo in. Ik denk gewoon dat je beperkt jezelf en Dat is prima. Alleen wat je dan wel moet doen is. Je moet een hele nieuwe definitie.

00:08:32 Koen The

Gaan ja, ja, hanteren eigenlijk over? Wat is nou succesvol? Investeren is dat kijk Als je nadenkt over investeren, dan is dat eigenlijk het zeker stellen van je toekomst eigenlijk hè? Maar ja, wat heb je aan heel veel geld later Als je bijvoorbeeld niet meer mag vliegen? Ik zeg maar wat hè? Omdat ja, We zijn echt op onze tags en Global warming en Ik kan echt niet meer verder, dus dat gaat de succes van investeren gaat ook om. Ja wat, wat laat je uiteindelijk achter? Wat is legacy van datgene waar je in investeert los van het financiële rendement?

00:09:04 Koen The

En ja dus dat die en die gedachte dat Mensen dus eigenlijk zeggen van oké, ik begrijp dus dat Als ik in dit product investeer dat mijn random financieel rendement wat lager is. Maar ik creëer ook wat sociaal rendement en Als je dat op een bepaalde manier ook echt ja In de hoogte kan.

00:09:19 Koen The

Krijgen en dat?

00:09:20 Koen The

Dat eigenlijk een dat dat de definitie is.

00:09:22 Koen The

Van succesvol investeren, ja, dan ben je binne.

00:09:25 Koen The

En dat Maar dat is dus de ja waar we hele tijd tegenaan lopen. Hoe breng je dat nou in in die korte tijd dat je hebt bij de Mensen en Dat is super lastig.

00:09:33 Gerhard te Velde podcast host

Ja hè? En om maar even een getal op te plakken stel, ik investeer € 1.000. Wat is dan het rendement? Ik ben helemaal niet bezig met rendement, Het is helemaal niet mijn taal, maar 2% 4% zal het design Misschien maar.

00:09:42

Zij.

00:09:43

Ja.

00:09:46 Koen The

Ja het hangt ook als gewoon terugkijken naar de geschiedenis van ellende. Er zijn momenten geweest waarop Mensen zijn ingestapt, waarbij die waarschijnlijk nu een negatief rendement hebben en daar balen we ontzettend van.

00:10:00 Gerhard te Velde podcast host

Kan ook.

00:10:01 Koen The

Omdat we ook op een gegeven ogenblik gingen we ook veel meer ietsje meer risicos zoeken hè? Want de rentes waren laag en ja, Je moet. Je moest wel eigenlijk en aan de andere kant zeggen we ook dat klimaat is ook echt een topic waar Mensen mee bezig zijn. En Als je denkt ja, bijvoorbeeld in Afrika schijnt altijd de zon, dus ja, zijn we ook wat meer in bijvoorbeeld zonne Energy gaan investeren en daar zijn wel een paar projecten wel echt helemaal nat gegaan, zeg maar maar over het algemeen Als je in elke project hebt geïnvesteerd wat dat wat op ons platform voorbij kwam, dan had je wel een net rendement denk ik van wat dat zijn 3,5% gehaald of zo 3,5%.

00:10:32 Koen The

En ja Er zijn jaren geweest waarin ja op je spaarrekening dat het gewoon negatief was, hè?

00:10:37 Koen The

Dus ja is het heel hoog. Nee, maar ja, Het is toch wel. Je maakt een bepaald positief positieve impact en je houdt ook een bepaald financieel rendement. Ik denk dat wel netjes is.

00:10:49 Gerhard te Velde podcast host

Ja.

00:10:51 Gerhard te Velde podcast host

Kan je iets zeggen over wat voor bedragen Mensen inleggen? Want je kent het pareto principe of twijfelt dus.

00:10:54

Ja.

00:10:56 Koen The

Absoluut ja die die gaat, die gaat helemaal bij ons. Ja, ja, dus Misschien is het zelfs nog schever.

00:11:02 Koen The

Dan dan het 8.

00:11:03 Koen The

20 kijk, je kan nog vanaf € 10 meedoen. Heel eerlijk zeggen, daar gaan wij geen stijf op verdienen. Sterker nog, daar verliezen we Natuurlijk op. Maar ja, je wil ook gewoon dat Iedereen mee kan doen en.

00:11:10 Gerhard te Velde podcast host

Tuurlijk ja.

00:11:12 Gerhard te Velde podcast host

Schaduwgras the promise is want Het is toegankelijk voor Iedereen dat eigenlijk meer symbolisch bijna.

00:11:15 Koen The

Ja dus precies ja en en kijk, de 80% van de volumes komt van 20% van de investeerders.

00:11:22 Koen The

Maar dat betekent niet dat je dan puur op die 20% zou moeten focussen, maar dan wordt het een soort elite product of zo en wij willen juist het product zijn voor Iedereen aan de groot vragen aan de kant aan de gevende kant zeg.

00:11:33 Koen The

En juist Omdat je dat doet, zijn er Mensen met meer geld. Denk ja, maar nu wil ik onderdeel van zijn. Maar ja, Het is Het is zeker zo dat dat er ja Er zijn Mensen. Er is een persoon die heeft volgens mij meer dan 1 miljoen geïnvesteerd op ons platform en daartegenover zijn dus heel veel Mensen die dan ja € 50 doen € 10 € 200. Ik denk dat het gemiddelde momenteel is iets van € 10.000,11 € 1.000.

00:11:57 Gerhard te Velde podcast host

Ja oké ja is er een soort contact mogelijk met de ondernemers die in die ontwikkelingslanden zitten, want dat lijkt me nou dan zo leuk. Van OK, je steekt er wat geld in en je hebt ook nog een soort.

00:12:05

Nee ja ja.

00:12:10 Gerhard te Velde podcast host

Weet ik veel een reis of een kan een online call zijn of Maar dat is denk ik lastig of.

00:12:16 Koen The

Nee, dat Dat is gewoon niet haalbaar inderdaad, Maar dat kleine team dat we.

00:12:19 Koen The

Zijn? Het is wel.

00:12:22 Koen The

Ja, onze droom om daar ooit echt naar peer to peer te gaan. Kijk toen.

00:12:24 Gerhard te Velde podcast host

Ja, want Het gaat wat er bij me opkomt, is sorry dat ik onderbreek, maar ook over smart money hè? Dus ze zeggen altijd van geld is overal te krijgen, maar geld met kennis, Dat is extra.

00:12:27 Koen The

Ja Natuurlijk.

00:12:29

Ja.

00:12:35 Gerhard te Velde podcast host

Alleen je gaat ook wel heel snel in die ja, ik zou bijna zeggen, ouderwetse Misschien wel zelfs normale reflex van wij gaan hun uitleggen hoe ze moeten ondernemen, terwijl die die context is zo compleet anders. Dus wat wat ga jij als Nederlandse ondernemer vertellen aan een ondernemer in een ontwikkelingsland? Hoe hij of zij zijn business moet doen? Dat slaat.

00:12:43 Koen The

Nou ja nee ja.

00:12:54

Ja.

00:12:58 Koen The

Eigenlijk nergens op kijk, je hebt Natuurlijk wel ervaren ondernemers en ervaring altijd goed om over te brengen. Dus in die context kan dat zeker.

00:13:06 Koen The

Maar we moeten absoluut niet inderdaad gaan.

00:13:08 Koen The

Denken dat wij.

00:13:08 Koen The

Wel dat Iedereen hier wel beter weet hoe hoe dat zou moeten gaan, of.

00:13:12 Koen The

Nou, We hebben het geprobeerd met de Lendahand Foundation en We hebben ook gezegd, nou We willen zoveel procent van onze omzet of sorry van onze winst willen dan een Foundation stoppen. Maar ook Triodos Foundation aan zijn Foundation hebben we ook hadden ook wat gaten in gestoken en het idee was om daarmee dan. We hadden het over leningen en trainingen inderdaad hè? En Dat is ook voor de zekerheid van de lening en de terugbetalingen werkt het ook en dan ging ik echt een basic boekhouding, skills, marketing en Misschien zelfs ooit naar fair Trade toe te werken dat je kan exporteren en zo.

00:13:42 Koen The

En, dat wil dan ook dat de trainingen lokaal werden gegeven door lokale trainers die inderdaad de lokale context volledig begrijpen. Alleen ja, je merkt ook dat ja als startend bedrijf en ja, Je moet toch ergens op focussen en dit dwaalden toch wel een beetje af waar het al gestopt onder de Landend Foundation, dus Dat was wel een beetje at arms length en nog steeds merk je wel dat ja, je kan er gewoon niet. Ja, de liefde aangeven die je dan zou willen.

00:14:07 Koen The

En, je kan beter dingen Als je doet goed doen en niet halfslachtig dus op een gegeven ogenblik zijn we ook mee gestopt. Ja.

00:14:13 Gerhard te Velde podcast host

Ja waar waar staat het bedrijf nu? Want Het is gewoon een commercieel bedrijf toch? Of is?

00:14:19 Koen The

Het is een commercieel bedrijf. We zijn nog niet winstgevend. En ja dat.

00:14:19 Gerhard te Velde podcast host

Het eigenlijk? Ja.

00:14:24 Gerhard te Velde podcast host

Nog even, je bent toch al een?

00:14:25

Ja.

00:14:26 Gerhard te Velde podcast host

Tijdje bezig ja.

00:14:27 Koen The

We zijn al 10 jaar bezig en We zijn nog steeds.

00:14:28 Gerhard te Velde podcast host

Niet wetgevend en voor vol voor voelden jullie daar iets van druk bij of zo, of is dat eigenlijk een doel om niet winstgevend te zeggen? Dat zou ook een.

00:14:32 Koen The

Jawel, jawel hoor. Nee ja nee.

00:14:36 Koen The

Die ambitie hebben we absoluut wel. Er zijn ook momenten geweest waarbij we het hadden kunnen zijn, maar gekozen hebben om te investeren.

00:14:45 Koen The

Maar ik merk nu wel dat het heeft wel een bepaalde. Hoe zeg je dat zolang je momentum hebt en alles dan is dat prima. Ik merk wel dat We zijn eigenlijk altijd continu doorgegroeid. Tot ja, nou, We hadden COVID, dat had wel even een weerslag, zeg maar, maar al snel hebben we. Hadden we daar wel een herstel van en toen was 2022 was onze beste jaar ooit eigenlijk ja, wat ons veel meer parten heeft gespeeld is ja de ja, het starten eigenlijk een beetje met die invasie van Oekraïne door Rusland, hè? Toen kwam de weer.

00:15:08 Gerhard te Velde podcast host

Ga.

00:15:18 Koen The

Een hoge inflatie ook wat je dan ziet is dat Mensen vinden het heel gaaf om bij lent te investe.

00:15:24 Koen The

Maar zodra jij opeens van ja, je je elektriciteitsrekening gaat van € 50 per maand naar € 300 per maand en Je moet ergens op bezuinigen, ja, dan is het wel inderdaad, het investeren in ondernemers in opkomende landen waar je het eerst aan denkt om zich, nou weet je wat? Dan doe ik dat wat minder. En ja, toen zagen we wel echt een terugslag en ook zo.

00:15:45 Koen The

Ik moet zeggen, 2021 was ons beste jaar ooit. 2022 was uiteindelijk hetzelfde als 2021 en gezien dus die omstandigheden waren we daar eigenlijk niet ontevreden over.

00:15:58 Koen The

2023 hadden we toch wel weer verwacht om weer echt weer herstel te te zien, maar toen kwam weer die hoge rente, weet je wel? En ja, huizenprijzen, weet je wel, alle alles houdt toch een beetje met elkaar.

00:16:09 Gerhard te Velde podcast host

Als ze profit storm.

00:16:11 Koen The

Ja eigenlijk wel eigenlijk wel en dan ook nog een keer dat we inderdaad zeggen dat sommige investeren ook niet goed gingen. En dan worden Mensen ook voorzichtiger, dus allemaal bij elkaar genomen. Zijn we echt dat die groei een beetje ophield? Ja en dan had je gewenst dat je winstgevend was, weet je wel? En dan ben je toch afhankelijk nog van externe financiering en We hebben hele geduldige aandeelhouders. Abn amro Sustainable Impact fund is een van.

00:16:35 Koen The

We hebben ook een venture Capital velocity. Fintech Ventures is een een hele geduldige aandeelhouder en we krijgen echt een hun steun. En ja ABN, die heeft ook ja houdt zich aan aan aan zijn woord, hè? Die heeft u vervoer investering gedaan, zoals afgesproken dus opzich is dat we oké Alleen ja, je hebt toch wel te maken met keuzes die je dan moet gaan maken. En uiteindelijk hebben we ook voor.

00:16:59 Koen The

Maar helaas moeten besluiten om bijvoorbeeld ook echt team te down, zei ze. Dus We zijn echt door zo’n hele.

00:17:04 Koen The

Moeilijke exercitie gegaan?

00:17:06 Koen The

Nee, vooral niet Als je een social Enterprise bent, hè? Kijk wij, wij kunnen niet hè? Ja, Mensen zeggen, ja, Als je bij ons komt werken, dan krijg je een mooi hoog salaris. Of Het is ook niet heel erg prestigieus bij, weet je wel? Ik bedoel maar uiteindelijk, de Mensen die Wij hebben, want wij nemen Alleen maar talentvolle Mensen aan. We zijn best wel selectief en dat zijn Mensen die gewoon ook bij hele mooie grote bedrijven zouden kunnen werken in.

00:17:28 Koen The

Liepen de zendingen hoop die we nog wel of hoop de enige ja, hoe is dat zilver randje? Wat we nog wel zag, is dat ja de Mensen die We hebben moeten Laten gaan. We weten ook wat die eigenlijk binnen een maand gewoon wel een nieuwe baan hebben bij wijze als ze willen gewoon veel meer verdienen, weet je wel, Maar dat waren echt Mensen die bewust voor lenen hadden gekozen, want lager salaris, echt mission driven en daar allemaal mee akkoord zijn gegaan. En vervolgens vertellen ze toch nog dat ze moeten gaan. Ja, dat Dat is wel echt heel erg pijnlijk, ja.

00:17:58 Gerhard te Velde podcast host

En, jij moest die boodschap ook brengen, of.

00:18:01 Koen The

Ja Samen met het managementteam? Ja, ja.

00:18:05 Gerhard te Velde podcast host

Ja, want ik vroeg hier, waar sta je nu en.

00:18:08 Gerhard te Velde podcast host

Misschien is het goed om dan even te schetsen van hoeveel?

00:18:13 Gerhard te Velde podcast host

King, hebben jullie uitstaan? Hoeveel Mensen werken er? Dat soort matrix kan je daar.

00:18:18 Koen The

Ja ja, in totaal dus sinds 2013 14 toen we gestart zijn, zegt een 10 jaar hebben we nu. Ja, We gaan richting de 200 miljoen aan leningen verstrekt. Dus ja, Dat is ja.

00:18:18 Gerhard te Velde podcast host

Een schetsen van geven?

00:18:27

Ja.

00:18:30 Gerhard te Velde podcast host

17. Vierkant.

00:18:30 Koen The

Nou ja, toen.

00:18:31 Koen The

We begonnen, toen hadden we de droom. Ik ben nog heel goed van 100 miljoen. Dat was een beetje onze. Ja, onze Beeck was dat eigenlijk en dat wilden we in 2020 halen. Was ook wel, weet je wel. Twenty twenty Iedereen had over visie twenty twenty Natuurlijk, hè toendertijd.

00:18:35 Gerhard te Velde podcast host

Wat was de?

00:18:36 Gerhard te Velde podcast host

Vie Hag, zoals van Dongen uit ja.

00:18:46 Koen The

Van, Dat is wel mooi. Twenty twenty doen we 100 miljoen nou door corona is dat uiteindelijk 2021 nou op zich prima en trouwens, onze nieuwe hack is dan 1 miljard hè? Waar we?

00:18:56 Gerhard te Velde podcast host

Ja oh ja oh.

00:18:58 Koen The

Ja, Waarom niet, weet je, Ik denk dat wel heel goed mogelijk zou moeten zijn.

00:19:03 Koen The

Dus ja bijna 200 miljoen. Als je kijkt naar het team, Dat is nu ja, tegen de 20 Mensen groot.

00:19:09 Koen The

Op de op.

00:19:09 Koen The

De top was er tussen de 25 en 30 eind 2022, zeg maar.

00:19:16 Koen The

Ja, We hebben een kantoor in Rotterdam. We hebben dus ja verschillende institutionele aandeelhouders, Maar we hebben onszelf ook gecrowdfund dus Mensen die investeren op het platform best wel een redelijk aantal van hun is ook investeerder in land zelf. We zijn gereguleerd, dus ja, ik Er zijn tijden geweest dat we dachten, ja, die vergunning gewoon aan het raam, want het staat helemaal nergens op waar we ons aan moeten houden aan de andere kant. Ja, Als je ziet daar ja bedrijven die met ons zijn gestart en kijk, in het begin heb je Natuurlijk, weet je wel, je starten.

00:19:47 Koen The

Alles wat je aanraakt is goud, en je ziet Alleen maar opportunity.

00:19:49 Koen The

Dus helemaal geen tijd om na te denken over ja, bepaalde processen op te schrijven of aan te houden of ja checks and balances wat een RVC hebben aangesteld en zullen het best wel ervaren. Mensen nou.

00:20:00 Koen The

Ja de die die.

00:20:01 Koen The

Vinden ook Natuurlijk allemaal dingen en dan moet je verantwoording afleggen. En soms zeggen ze, ja, jemig, dat kost allemaal tijd, maar uiteindelijk maakt het je wel scherp en maak je ook de juiste keuzes daardoor. Dus Ik denk dat je wel kan zeggen dat we nu 10 jaar. Dat is ook wel heel erg snel gegroeid zijn, want dat betreft en zo een volwassen bedrijf zijn geworden, Omdat het wel moet in een gereguleerde.

00:20:21 Koen The

Factory.

00:20:21 Gerhard te Velde podcast host

Ja.

00:20:23 Gerhard te Velde podcast host

Wat zijn tips over downsizen? Want Ik heb dat zelf ook meegemaakt, ook door corona. We hadden bij eager people. Dat is een uitzendbureau, daar ben ik nog steeds eigenaar van en We hadden 8 of 9 Mensen op kantoor en en We hadden twee, 2,5 jaar lang kregen we NOW, dus we kregen heel lang subsidie van de overheid om om het bedrijf overeind te hou.

00:20:32

Ja.

00:20:43

Ja.

00:20:45

Ja.

00:20:46 Gerhard te Velde podcast host

Toen ging die subsidie eraf en toen gingen we in 1 keer € 20.000 verlies draaien en wij dachten van, nou ja hè? De wereld gaat weer open, alle restricties gaan eraf, dus het komt wel weer goed. De de omzet zal weer terugkomen, de klanten gaan weer bestellen en We gaan weer business as usual gebeuren. Niet dus wij denken, Oh ****, hoe gaat dat nou? Hoe gaat het nu verder? Dus anders het.

00:21:05 Gerhard te Velde podcast host

Ons.

00:21:06 Gerhard te Velde podcast host

Kantoor, dus We hebben ons kantoor opgezet.

00:21:10 Gerhard te Velde podcast host

We hebben team ingekrompen van Van 8 9 Mensen naar 3 of 4. Ik ben gestopt met mijzelf salarissen uit te keren, dus ik zei Van nou, Ik ga er wel zelf mijn broek ophouden met andere activiteiten, dus meer Energy naar groeivoer nieuw bedrijf opgezet eer eer mijn podcast Agency.

00:21:31 Gerhard te Velde podcast host

Maar ik weet nog wel, Dat was een hele stressvolle periode. Ik heb toen zelfs last gehad van oogmigraine. Ik weet niet of je dat kent, maar dan krijg je dus lichtflitsen en ik de eerste keer dat me dat overkwam dacht ik echt van wat is dit? Heb ik een herseninfarct of zo wat je schrikt in eerste instantie enorm ging naar de dokter die zei, ja, Dat is stress induced, dus doordat je zoveel heb je op dit moment stress. Ja, Ik heb stress ons kantoor waar we gestart zijn, moeten we sluiten, Mensen moeten eruit, Iedereen komt bij mij aan kloppen om uit te huilen en.

00:22:01 Gerhard te Velde podcast host

Het komt allemaal op mij neer, dus nou een hele zware tijd, dus Ik wil me even weer terug naar jou van. Hoe heb je dat ervaren? En Misschien ook wat zijn de tips voor andere ondernemers?

00:22:06

Nou ja ja.

00:22:09

Ja.

00:22:10 Koen The

Ja nou een hoop is geen strategie Natuurlijk inderdaad hè, dus daar moet je wel echt op gegeven.

00:22:16 Koen The

Ja ergens moet de knop om en moet zeggen inderdaad van oké, zo kan het.

00:22:19 Koen The

Gewoon niet langer.

00:22:20 Koen The

En, je kan altijd een beetje vast, ja, tot de laatste sprankje hoop kun je Natuurlijk vasthouden van nee, Maar het komt wel weer goed en dit gaat gebeuren. Dat gaat gebeuren.

00:22:28 Koen The

Maar Je moet echt wel in het scenario’s gaan denken en ook eigenlijk gewichten toekennen aan verschillende scenario’s en dan toch tot het besef komen van. Nee, er moet gewoon wat veranderen. Nou ja, je zegt zelf hè, je bent inderdaad gaan snijden in allerlei kosten dat Natuurlijk ook gedaan. We hebben ons kantoor ook een deel hebben we uit gehuurd en dat soort dingen. Maar ja, uiteindelijk kom je echt tot die beslissing van voor het bedrijf is het het beste om te doen en dat klinkt Natuurlijk ja, heel erg simpel en bij een obly.

00:22:56 Koen The

Dat zou ik zeggen dat je zegt, ja, Je moet gewoon in het belang van bedrijven denken, want uiteindelijk kan je niet zeggen, ja, Maar het is zo zielig voor die en die. Want dan gaat het bedrijf Natuurlijk helemaal aan en dan is het zielig voor Iedereen, zeg maar maar zo zo werkt je brein ook niet. En ik moet ook zeggen, Ik heb, weet je wel, je trekt er toch persoonlijk aan. Je voelt het toch als een soort?

00:23:14 Koen The

Verlies eigenlijk.

00:23:14 Gerhard te Velde podcast host

Tuurlijk, ja, Je moet altijd groeien. Je wordt.

00:23:16 Gerhard te Velde podcast host

Ben jij ook? Ja, word je groter en meer Mensen aan? En Dat is succes. Maar ja, downsize is niet cool, Het is gewoon, dan heb je, ben je een loser? Nou loser maar.

00:23:18 Koen The

Ja ja precies nee.

00:23:22 Koen The

Nee ja ja maar ja, zo voel je op dat moment eerlijk gezegd wel en Ik heb dus ook wel echt slapeloze nachten erover gehad.

00:23:31 Koen The

Het ging inderdaad, Ik heb niet niet door die ligfiets aan toe, zeg maar waar jij het over hebt. Ja, ben je chagrijnig te worden een beetje prikkeling, zeg maar, nou ja, je gaat wel door zo een proces heen. Ik denk dat ja, We hebben best wel goed. Managementteam, We hebben echt met zijn allen gedaan. En ja, het bijzondere is ook wel, Dat is ook de communicatie. Als je daar gewoon heel eerlijk over bent naar je team toe, ook daarin meeneemt en ze ja echt beschouwd als onderdeel ook van Van de oplossing uiteindelijk in met zijn allen.

00:24:04 Koen The

Wat we doen, en dan weet je in ieder geval een dat de achterblijvers dan ook nog steeds gemotiveerd blijven, maar twee ook dat degene die uiteindelijk weg moeten dat ook begrijpen. Waarom ze weg moeten en daar ook veel meer veel sneller vrede mee kunnen hebben? Ja, dus eigenlijk Niemand geweest bij ons die uiteindelijk weg moest en die met ja slaan de deuren vertrokken is, zeg maar. Het is Natuurlijk niet zo dat ze ja met de glimlach.

00:24:29 Koen The

Op hun gezicht weglopen.

00:24:30 Gerhard te Velde podcast host

Nee sir.

00:24:32 Koen The

Het blijft slecht nieuws, Maar dat is wel een soort van begrip en.

00:24:36 Koen The

Nou ja, we maken ook wel dat de communicatie is er nog STE.

00:24:39 Koen The

Dit zijn en ook wel de wederzijdse respect voor elkaar is ook nog steeds. En dat.

00:24:43 Koen The

Is gewoon wel heel belangrijk.

00:24:46 Gerhard te Velde podcast host

Was ook iemand die tegen mij zei Olivier. Zeestraten heet ie en Hij is ook in deze podcast geweest. Ik weet niet of Ik denk niet dat hij nog vaak luistert, maar die zei altijd van, Je moet eerder ingrijpen dan je zelf dacht dat je in moest grijpen. Dus wil je daar eens op reageren Als je terugkijkt.

00:25:03 Koen The

Ja dan is het meer aan toch aan de opportunity kant en niet zozeer aan aan aan.

00:25:08 Koen The

De.

00:25:09 Koen The

Kostenkant denk ik, Ik denk dat kijk ondernemen is gewoon risico’s nemen en Het is gewoon.

00:25:14 Koen The

Ja, Ik denk altijd in. Ja, Ik heb zelf dan in heel, heel lang op de training voor gewerkt en kijk waar het om gaat is dat Het is prima als jij meer dan 50% van je bed verliest. Maar het moet wel zo zijn dat de beats die je hebt genomen dat die ja oud sized zijn. Zeg.

00:25:31 Koen The

Maar.

00:25:31 Gerhard te Velde podcast host

Heb dat een Sally?

00:25:32 Koen The

Ja precies dat je daar ook wel echt precies en dus Je moet gewoon bepaalde bed moet je gewoon nemen en dan moet je dan vol voor.

00:25:33 Gerhard te Velde podcast host

Precies ja.

00:25:40 Koen The

Kijk achteraf terug heb Misschien toch wel ietsje teveel bads genomen die we Misschien niet hadden moeten moeten nemen. En dan hadden we Misschien ook niet in die situatie gezeten waar we uiteindelijk in terecht kwamen. Ja, Dat is achteraf kijken.

00:25:54 Gerhard te Velde podcast host

Achteraf een beetje altijd doen we dat gemoeten. Ik zal nooit vergeten. Wouter bos, Misschien ken je die ook nog wel die die was toen volgens mij minister van Financi.

00:25:58

Ja.

00:26:03

Ja.

00:26:04 Gerhard te Velde podcast host

En, toen ging het over. Moet de Nederlandse staat Fortis overnemen Ofzo? Hij heeft ergens 1 keer 1 interview gezegd van ja, wij hadden ook geen flauw idee. We wisten niet wat we moesten doen. Het was nee, 11 uur’s avonds en er moest een knoop doorgehakt worden. We hebben het maar gewoon gedaan. En ja, Dat is het gewoon. Je moet met beperkte informatie altijd handelen en Dat is ook leiderschap dat je dan denkt van ja, oké.

00:26:22

Ja.

00:26:27 Gerhard te Velde podcast host

No guts no Glory ik hak die knoop door.

00:26:30 Koen The

Ja nee absoluut. En ja, ze zeggen ook ondernemers jullie uit het vliegtuig springen terwijl je nog de parachute in elkaar moet zetten. Zeg maar. En ja, toch weet je wel.

00:26:35 Gerhard te Velde podcast host

Ja.

00:26:42 Koen The

Bestaat wel zoiets als hoe zeg je dat? Ja, technische ondernemingen, hoe we zeggen, maar je hebt Natuurlijk wel frameworks en Je moet er wel. Ik kijk, Je moet niet zeggen van, weet je, Ik ben een visionair en Ik heb allemaal.

00:26:54 Koen The

Goed ideeën en.

00:26:54 Koen The

Die gaan, weet je wel, Je moet. Er moet wel een strategie achter zitten. Het moet wel duidelijk zijn, Je moet het team moet het begrijpen. Iedereen moet daarin mee kunnen gaan en dat geeft Natuurlijk ook wel dat je weet je wel. Sommige dingen waarvan je denkt, nou, dat gaat echt werken, dan word je daar.

00:27:06 Koen The

Tegenhouden en dan moet je Natuurlijk wel heel erg open in zijn om ook toe te kunnen geven van hé, Misschien is dit ook niet de richting waar we op moeten gaan, hè? Maar daar moet je als ondernemer ook wel ja, heel open en eerlijk over durven te zijn dat je zelf ook niet alles het beste weet. Maar dat gezegd hebbende inderdaad. Je neemt met hoofd informatie, neem je beslissingen, je zit op ja onontgonnen gebied hè? Dus ja, je maakt uiteindelijk keuzes die Mensen voor jou nog nooit hebben gemaakt.

00:27:31 Koen The

En dat ja, dus Het is gewoon heel erg risicovol. Maar ja, dan ja, nogmaals, Het is allemaal achteraf, maar dan denk ik wel, van ja, We hadden bepaalde keuzes Misschien Misschien.

00:27:39 Koen The

Niet moeten maken?

00:27:40 Gerhard te Velde podcast host

Ja, Ik vind dat die term technisch ondernemen die jij erin gooit. Die vind ik wel heel interessant, want ik koppel het ook aan.

00:27:45

Ja.

00:27:48 Gerhard te Velde podcast host

Want jij zei ik. Ik heb econometrie gestudeerd toevallig. We hadden ooit een jongen in dienst die die ging al studeren. En toen zei die.

00:27:50

Ja.

00:27:56 Gerhard te Velde podcast host

Ik ga dat doen. Of nou ja, ging het niet doen om om het geld, maar hij zei, Dat is de studie waarmee je kans op om miljonair te worden is. Het is het grootst Omdat je gewoon heel slim bent en economie snapt cijfers. Nou ja, dat hele spul en.

00:28:03

Groot ja.

00:28:10 Gerhard te Velde podcast host

Waarom ik daar even op in ga is Omdat Ik denk dat heel veel ondernemers heel veel baat bij zouden hebben om veel meer technisch te ondernemen. Om niet, ja, tuurlijk heb je een missie. Natuurlijk heb je 1000 ideeën en je bent creatief, je bent sociaal, je kan met Mensen, weet je wel, je hebt allerlei skills.

00:28:21

Ja.

00:28:25 Gerhard te Velde podcast host

Maar ik zou in ieder geval mezelf gunnen. Laat ik het dan bij mezelf houden dat ik vaker meer op de cijfers zou sturen van hé, ik geef pas geld uit Als ik weet dat ik het over heb. Ik ga niet gewoon, maar nog een accountmanager erbij aannemen Omdat Ik denk van nou gewoon op gevoel van. Nou, We kunnen nog wel iemand erbij hebben en en en we zien wel of het extra omzet oplevert, maar dus veel.

00:28:48 Gerhard te Velde podcast host

Meer.

00:28:49 Gerhard te Velde podcast host

Plannen rekenen nog even terug naar jou, zeg maar wat wat, wat bedoel jij dan met technisch ondernemer?

00:28:56 Koen The

Nou ja, precies dat dat kijk alles.

00:28:59 Koen The

Heeft een een.

00:28:59 Koen The

Pay off en een risico en liggen die een verhouding en maar uiteindelijk is het ook zo dat vooral het begin zijn. Maar heel Als je naar die radio kijkt van P of risico naar een investeerder heet onze ratio bijvoorb.

00:29:12 Gerhard te Velde podcast host

Ooit.

00:29:12 Koen The

De Sharp Bridge show is eigenlijk van je excessen rendement die je denkt te kunnen in verwachting te behalen versus het risico wat je daarmee loopt.

00:29:19 Gerhard te Velde podcast host

Ja en is dat vernoemde iemand die sharpe heet. Oké, dat zijn een andere economie, wet zo.

00:29:21 Koen The

Jij deed Charles William Sharp deed ook nog een. Ja, dit nog een Nobelprijs voor gewonnen volgens mij ja, en wat je hebt is Natuurlijk heel veel projecten die een goede sharp radio hebben om het zo maar te zeggen waarbij je echt gewoon goed verwacht. De opposites, weet je wel, is hoog. Het risico is Natuurlijk ook hoog, maar relatief genomen kun je dat kun je best wel nemen.

00:29:26 Gerhard te Velde podcast host

OK.

00:29:43 Koen The

En dan moet je ze ook nog een keer op een rijtje zetten en zeg ja, oké, maar Er zijn 10, die een hele ja qua potentie goed uitzien geven hun ja risico en rendement. Maar we kunnen maar 3 doen. Weet ja, welke zijn er dan en waar moet je dan weer keuzes in maken? Dus ja, vroeger zeiden we ook zijn datadriven en zo en Ik denk wel dat een goede mix in moet zijn. Ik bedoel, Als je echt puur Alleen naar data kijkt, dan zit je ook wel in je eigen wereldje. Ik denk dat ik hem gister heel eerlijk gezegd wel een beetje een.

00:30:12 Koen The

Kan hebben dat, weet je wel. Ja, mijn model zegt dus dit, dus het zal wel kloppen, weet je wel? Ja, daar ben ik ook weer niet echt van, dus Je moet daar wel weer een soort Common sence laag overheen kunnen plakken, zeg maar en uiteindelijk de juiste beslissingen durven te maken. Ik heb daarmee heb ik ook uiteindelijk een b gedaan. Misschien dat dat ook weer helpt in in wat breder ja blik te krijgen op ja, de problematiek of de of de wereld, zeg maar dan dat je denkt dat alles in modellen op te vangen is.

00:30:41 Gerhard te Velde podcast host

Ja he en.

00:30:43 Gerhard te Velde podcast host

Om nog even op door te gaan, Omdat je zei Van, we waren verlieslijdend. Je had ook kunnen zeggen van ja, en dus moeten er gewoon structureel 3 Mensen uit, hè? Dus We gaan niet Alleen ingrijpen.

00:30:57 Gerhard te Velde podcast host

Als het even tegenzit, Maar we willen gewoon die die burner ratio, die moet gewoon omlaag, dus.

00:31:05 Gerhard te Velde podcast host

Zo zo probeer ik zelf ook te denken van, Ik wil pas iemand aannemen.

00:31:10 Gerhard te Velde podcast host

Als ik genoeg winst heb en vroeger was het altijd van zodra we winst hebben, gaan we weer iemand aannemen en dan ben je dus iedere keer op dat op dat randje aan het lopen, terwijl en Ik weet niet of je profit first kent. Nou, Dat is een methode die gaat over je geld in potjes stoppen. Dus de methode gaat niet over zoveel mogelijk geld verdienen, maar.

00:31:30 Gerhard te Velde podcast host

Daar zit wel in het P yourself first principe, dus in plaats van dat je al je geld uitgeeft aan kosten en aan allerlei andere dingen zeggen van nou, Ik wil zorgen dat ik in ieder geval zelf winstgevend ben en Misschien ook privé, hè, dus dat je.

00:31:46 Gerhard te Velde podcast host

Ik ga er nog iets bijhalen, Maar ik heb dus 15 jaar lang geen huis kunnen kopen Omdat ik altijd mijn geld terug stopte in het bedrijf. Straf denkt van Ik had veel eerder gewoon ook privé voor mezelf moeten zorgen.

00:31:53

Ja.

00:31:57

Ja.

00:31:58 Gerhard te Velde podcast host

Hele lange omweg om bij jou te vragen van had je ja hoe, hoe kijk je naar?

00:32:03

Ja het.

00:32:03 Koen The

Ik vind dat dat hangt heel erg van de aard van je van je bedrijf af. Er zijn inderdaad bedrijven, Misschien die je overneemt. Of weet je wel? Ja, van generatie op generatie of waar je bij je inkoopt of dat je kan starten, maar je weet al dat je best wel voorspelbare ja omzet hebt versus de kosten die je maakt of zo en dat je daar kijk, Dat is heel anders dan Wij zijn heel erg afhankelijk geweest van het netwerk effecten bijvoorbeeld hè? Ik bedoel.

00:32:29 Koen The

Ja, weet je, oké, Laten we 1/4 van een platform beginnen voor investeren in opkomen.

00:32:33 Koen The

Landen nou echt zijn ja nul Mensen die daar vertrouwen in hebben Natuurlijk, weet je van ja anders zou ik meer geld aan jou geven, weet je wel? Wie ben jij? Ja, inderdaad, weet je wel, Je moet wel heel erg goed gelovig zijn, zeg maar, want zeg oh, die 3 jongens in Maarssenbroek ja, daar geef ik wel € 10.000 aan, want dat komt vast wel goed. En Natuurlijk heeft die Orly battles en weet je, daar heb je echt wel Natuurlijk, Maar dat blijft heel klein in principe dan aan de andere kant. Ja, waar je denkt dat het makkelijk is, maar om partijen te vinden waarvan je zegt, wil je geld lenen?

00:32:40

Deze man.

00:33:04 Koen The

Van onze crowdfunders.

00:33:06 Koen The

En als jij dan, als jij dan vraagt, ja, maar hoeveel hebben jullie al opgehaald? En je zegt, ja, nul of ja? Ongeveer 5000 of 10.000 weet je wel? Ik zeg ook. Ja, dit klinkt als heel veel moeite voor ja, potentieel niks, zeg maar weet je wel, dus ja, waar waar begin je hè? Dus je hebt echt die netwerk netwerk effect van ja, pas Als het enige is, ik bedoel het ander aansluiten, maar je hebt niks, we zullen waar begin je eigenlijk en ja, dan moet je investeren in marketing in je ja investerings team en dat betekent eigenlijk dat de investeringen te.

00:33:26 Gerhard te Velde podcast host

Ja ja ja ja ja.

00:33:39 Koen The

Ja de baten vooruit gaan en daar op op. Ja, op die manier hebben we altijd eigenlijk wel verder worden gegaan. Bijvoorbeeld. We willen uiteindelijk ook echt kijk Als je kijkt naar investeren in Ghana, in Cambodja, in Indonesië, dat kan je aan Nederland. Iemand in Nederland kan je zeggen, nou, Dat is een goed plan, maar dan kun je ook tegen iemand een Spanje of Duitsland zeggen. En ja, die zijn er even gevoelig voor. In principe zijn Natuurlijk ook verschillen, weet je ook cultureel, Maar het is niet zo dat wij zeggen van, We hebben Alleen maar Nederlandse ondernemers en We gaan naar Spanje toe en zeggen we, Nederlands ondernemer financieren.

00:34:12 Koen The

Nee, Dat is ons product is best wel goed internationaal.

00:34:15 Koen The

Ja uit te breiden, zeg maar, dus je kan echt wat makkelijker naar andere landen toe gaan.

00:34:17

Ja.

00:34:21 Koen The

Maar dan moet je ook investeren. En dan nogmaals, achteraf kan je Natuurlijk zeggen, ja, Misschien je anders moeten doen. En dat doen we nu ook voor het anders. Maar toen dachten we nou, weet je wat? We nemen een platform over in Frankrijk. We zetten we houden twee Mensen over daar zo van, van de 10 of zo. Dat zijn de marketeers en dan is dat stap, zeg maar naar naar FRA.

00:34:38 Koen The

Kijk toe, nou, Dat is toch best een dure oplossing, want ja, die twee Mensen zitten in Parijs en ja, weet je wel dus. Maar ja, daar investeer dan in en dat heeft dan een bepaalde verwachte rendement en bepaalde risico. Maar ja, toen kwam inderdaad, Dat was dus in 2022 en toen kwam inderdaad die hoge inflatie en hogere rente et cetera dus het zat wat tegen. En uiteindelijk hebben we ook afscheid moeten nemen van dat.

00:35:02 Koen The

Ja mocht ik de hele situatie opnieuw doen. Waarschijnlijk had ik het gewoon hetzelfde gedaan. Ik.

00:35:07 Koen The

Ik toch al?

00:35:07

Maar.

00:35:08 Koen The

Interessant van u met de kennis van achteraf Natuurlijk niet, maar ja, Als we in een multiversum zitten en zoiets gebeurt eigenlijk weer opnieuw met en met de kennis van toen. Ik vond het geen slechte beslissing of zo, ja.

00:35:18 Gerhard te Velde podcast host

Ja net als een logische.

00:35:21 Gerhard te Velde podcast host

Ja, precies zijn, zijn er terugkijkend op je ondernemersreis principes die je hebt geleerd of of dingen of of lessen dingen waarvan je zegt.

00:35:32 Gerhard te Velde podcast host

Ja dat dat gun ik elke ondernemer dat dat dat wil ik andere ondernemers meegeven. En We hebben Natuurlijk helemaal aan het einde van het interview ook nog onze e mail aan alle ondernemers op aarde. Maar Misschien wat meer tactical practicable van let hierop die dit wel doet dat niet.

00:35:39

Ja.

00:35:41

Ja.

00:35:44

Ja.

00:35:46 Koen The

Ja nou, ik zou ik zei net van, Je moet echt investeren en in ons geval was het dus best wel lastig. Maar Als je in het begin meer kan boots trappen hè, dus minder afhankelijk van externe financierders ja of externe aandeelhouders.

00:36:02 Koen The

Ja, Ik denk dat na hun wat meer controle ook en.

00:36:07 Koen The

Dan ben je minder afhankelijk. Ik denk dat het wel iets iets Als ik ja, Ik was first time entrepreneur, hè? Dus een ander iets is dat onze Cap table hè? Dus het aantal aandeelhouders werd op een gegeven ogenblik ook.

00:36:20 Koen The

Zo groot en het begin ook helemaal niet over nagedacht kampioen zijn ja, dus de aandeelhouders, zeg maar hè? Dat is in het begin werk je vooral met ja, zogeheten engel investers. Dat zijn dan ja, Friends, Family and fools of ja, Mensen die echt wel jouw missies in zitten. En die zegt, Nou ja, je weet ik voor 30.050 € 1.000, geef mij Maar ik procent van de aandelen en we.

00:36:23 Gerhard te Velde podcast host

Wat, wat is een cap table?

00:36:41

Wie niet.

00:36:41 Koen The

Zien het wel.

00:36:43 Koen The

Nou stop die allemaal in 1 grote ja, stak het dan, zegt hij. Administratiekantoor, maar ze allemaal een stichting. En daar worden ze allemaal lid van. En uiteindelijk is die stichting is aan de aandeelhouder.

00:36:52 Koen The

Heb je maar één aandeelhouder, maar voor verschillende certificaathouders heet dat dan.

00:36:58 Koen The

En nu, zodat ze allemaal direct bij ons op de cap table betekent. Ook dat Als we een beslissing willen doorvoeren, dan moet er gewoon 20 handtekeningen gaan verzamelen. Weet je? Dat schiet gewoon niet op, dus ook gewoon denk ik een heel praktisch puntje van denk denk daaraan een ander iets is dat ja neem, neem goede Mensen aan en wat ik zei, Wij hebben ervoor gekozen voor het model, waarbij je uiteindelijk niet hoge salarissen betaald, maar Je moet wel iets teruggeven en wat Wij hebben gedaan is je krijgt heel veel mandaat.

00:37:06

Nee.

00:37:27 Koen The

We hebben tegen Mensen gezegd, van kijk eens voordat je komt bij ons investerings team, als jij dat weet je wel. Bij een groot SM manager doet ja, dan begin je als analist of zo. En dan ja is nog niet dat je het koffie moet halen, weet je wel? Maar en de paginanummers goed mag zetten, weet je wel, maar veel meer dan Dat is het ook niet dat je begint zeg maar en bod Ga je al mee, je gaat echt mee nadenken. Je gaat ook mee op reis naar die landen, je gaat echt over nadenken en uiteindelijk ga je snel ook op je eigen benen staan. Zeg.

00:37:44

Ja.

00:37:55 Koen The

Dat je dat echt moet durven dat je dus dus neem gewoon echt professionals aan waar je op aan kan en durft ze dus ook echt een diepe te gooien. Ik denk dat dat ook wel. Ja, dat dat wel goed goed werkt.

00:38:06 Gerhard te Velde podcast host

Ja, wat is je beste advies over samenwerken? Want je hebt Natuurlijk twee compagnons gehad.

00:38:10 Koen The

Ja ja schijnt vooral goed de functies, hè? Zorg dat je echt ja ieder echt verantwoordelijk is voor een deel van het.

00:38:20 Koen The

Hij heeft, ja, je wil geen overlap en je wil ook geen gaps, zeggen ze altijd he en en probeer daar dan vooral ook op te richten dat je vooral die overlap. Ik denk dat het begin dat we daar een beetje, ja maar dan is.

00:38:34 Gerhard te Velde podcast host

En waar waar zat de overlap? Want bij ons wilde, Ik heb ook twee co founders gehad en bij ons wilde Iedereen marketing.

00:38:40 Koen The

Doen ja precies ja ja.

00:38:40 Gerhard te Velde podcast host

Is een beetje.

00:38:41

Alle dingen die.

00:38:42 Gerhard te Velde podcast host

Er leuk uitzien, maar geld uitgeven en Het gaat ook.

00:38:44 Gerhard te Velde podcast host

Vooral over de de identiteit. De sessie van het bedrijf dus Het is ook logisch dat marketing wel populaire portefeuille is. Wat wat was?

00:38:51 Koen The

Ja absoluut ja een beetje hetzelfde en kijk waar het op neer komt is dat een. Dat is Mensen eigen je.

00:38:52 Gerhard te Velde podcast host

Dat, hoe gingen jullie?

00:39:00 Koen The

Denkt altijd dat.

00:39:00 Koen The

Jouw idee beter is dan die van een ander, weet je wel, en daar moet je wel echt een durven los te Laten. Het is ook gewoon les die Ik heb geleerd.

00:39:08 Koen The

En twee is je vindt ook alles belangrijk je. Je weet je wel, Als je begint, dan kan je bijna niet het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden. En dan ga je ellenlange discussies hebben over. Ja, dingen waarvan ja, die gaan echt niet uitmaken. Uiteindelijk weet je maar op dat moment denk je van wel en dan krijg je dus dat dat je op ja. Alcohol heb je het Misschien voor afgesproken? Jij doet marketing, jij doet het Investments, jij doet complains, ik zeg maar wat.

00:39:34 Koen The

Dat je uiteindelijk toch wel heel erg dicht bij elkaar op de huid zit en uiteindelijk toch wel ja dicht tegenaan bemoeit en uiteindelijk word je echt moet durven is om te zeggen, nou, Ik heb daar of een stellige mening over of Ik heb daar echt wel mening over, maar die is helemaal niet zo stellig dat je dan echt moet durven te zeggen en Daarom ventileer ik hem niet eens. Weet je wel? Dat geeft veel meer rust eigenlijk In de tent en, waardoor je ze ook uiteindelijk minder overlap krijgt. Dus het zit hem niet Alleen in te zeggen, ja, dat doe jij.

00:40:06 Koen The

Gaat doen, maar viel mij ook in hoe je met elkaar omgaat. En dat hebben wij wel toen het begin echt moeten leren zich goed ging. Maar ja, uiteindelijk is het wel gelukt.

00:40:13 Koen The

Kwaad als.

00:40:16 Gerhard te Velde podcast host

Ja en wat is voor jou persoonlijk? De grootste groei is geweest, maar waar ben jij zelf het?

00:40:21 Koen The

Meest in goed, Ik denk wel echt in het aansturen van Mensen. Ik denk dat ik daar heel veel heb moeten leren. Kijk, Als je op de trading Floor zit ben je eigenlijk bijna een een ondernemer op. Ja, op jezelf binnen 1 grote bank, zeg maar.

00:40:38 Koen The

De bank zegt ook van, Nou ja, Dit is de piano, zeg maar dit of Dit is wat je zeg, maar aan omzet moeten gaan moet gaan maken voor de bank. Nou succes ermee, zeg maar. En je bonus hangt ook heel erg van af en dat maakt eigenlijk dat je best wel ja, standalone werkt en je hebt Natuurlijk wel ja je goed zeg maar in functie dat betekent dat je wat analisten hebt die ook voor jou dingen kunnen doen, maar je Het is niet zo dat dat die direct aan jou rapporteren of zo, dus Ik heb daar best wel veel in moeten leren en Ik ben daar ook heel erg blij mee.

00:41:08 Koen The

Dat ik tot het besef kwam dat het ook moest, want dan ja, Ik ben ook veel over gaan nadenken lezen. Ja, broadcast.

00:41:15 Gerhard te Velde podcast host

Dit is, heb je nog gelezen, bijvoorbeeld, wat is een leestip? Want je zegt Van, Ik heb geleerd over Mensen aansturen. Je kan ook zeggen, Ik wil geen Mensen aansturen, dus Ik ga sowieso geen leiding geven. Je hebt ervoor gekozen om het wel te doen en en en welke skill heb je dan uit welk boek gehaald bij?

00:41:25

Ja.

00:41:27

Ja.

00:41:33 Koen The

Nou ja, je hebt bijvoorbeeld.

00:41:34 Koen The

Dat boek hoe is heel bekend Natuurlijk, hè? Dat gedoe. Ja, dat gaat.

00:41:38 Gerhard te Velde podcast host

De hoe over players enzo die Jeff of smart ofzo of.

00:41:39 Koen The

Over ja precies.

00:41:42 Koen The

Ja ja ja, George smart of zo ik in Weert of joff? Ja, Het is heel belangrijk dat je Mensen aanneemt die een goede fit zijn met met jouw bedrijf, met je missie, met je cultuur en uiteindelijk Als het gewoon slimme Mensen zijn, dan leren ze ook wel wat ze moeten gaan doen.

00:41:43 Gerhard te Velde podcast host

Ja ja ja.

00:41:52

Ja.

00:42:01 Koen The

Is heel belangrijk dat Mensen die supergoed zijn in wat ze kunnen, maar geen fit zijn met je bedrijf. Dit zijn echt gevaarlijkste soort werknemers, zeg Maar ik vond dat wel mike les.

00:42:10 Koen The

Maar het is uiteindelijk ook meer gewoon Common Sense. Het is van o.

00:42:15 Koen The

Als je een gevoel kan creëren dat je het met zijn allen doet, dus wat ik ook eerder zei Van je, geeft ze ook grote mandaten. Maar ook je geeft Mensen de ruimte om risico’s te nemen en daarin fouten te maken. En nou, Ik ben, Ik ben heel erg ja allergisch, zeg maar voor voor stomme foutjes hè? Rekenfoutje en dat soort dingen niet.

00:42:32 Koen The

Tegen, maar Als je zegt Van, Ik heb een hypothese en Ik denk dat dit kan werken, maar Er zijn ook. Het kan ook niet werken vanwege dit en dit. Ik weet niet of je dat hele principe van wordt. Dat Pree Morten kent van dat je van tevoren ook voordat je een project begint, al gaan nadenken. Van oké, Het gaat uiteindelijk niet werken en Dat is om deze en deze reden, want vaak doe je een postmortem, hè, van Waarom heb je niet gewerkt dat?

00:42:54

Ja ja.

00:42:55 Koen The

Je het van tevoren al doet?

00:42:56 Koen The

Zeg maar ja, Maar dat als Mensen daar op die manier over nadenken van wat zou er fout kunnen gaan? Welke hoog?

00:42:56 Gerhard te Velde podcast host

Oh interessant.

00:43:04 Koen The

En, ik neem een beslissing en ik neem een hypothese. Ik ga ervoor en uiteindelijk laat je ook ja wat ik altijd zeg broodkruimels achter hè? Dat dat je een learning hebt, een bepaalde learning en zolang het bedrijf maar niet failliet gaat erdoor, zeg maar, en jij daardoor heel veel leert, maar eigenlijk gewoon een fout hebt gedaan. Je hebt een foute beslissing genomen, Maar het is onderbouwd en vooral je laat broodkruimels achter voor de ja voor de andere Mensen, dus eigenlijk een soort ja **** Up next kan je bijna bedenken van dat dat je gewoon aankondigen van nou dit eigenlijk gewoon fout gegaan. Weet je dat dat je die cultuur creëert waarin Mensen gewoon fouten durven?

00:43:37 Koen The

Uitgeven kijk bij banken heb je gewoon een zero tolerance voor mijn staks. Ik bedoel, dan krijg je dus dat Mensen risico vers worden, maar ook als een foutje maken dat ja een beetje beetje onder de onder de spijt proberen te vegen. Zeg maar nee, ik kom daar voor uit en Laten we met zijn allen leren. Als bedrijf moet je gewoon ook lerend zijn. Je moet een lerend organisme eigenlijk en Als je dat gevoel kan creëren waarin Mensen dan een soort safe Space hebben wij ze veel leren steile leercurve hebben.

00:43:54

Ja.

00:44:05 Koen The

Ja dan is leiderschap eigenlijk best wel makkelijk dan dan dan.

00:44:10 Gerhard te Velde podcast host

Dan is jouw rol ook minder groot Als het systeem of de hele context absoluut creëert is.

00:44:14 Koen The

Absoluut.

00:44:15 Gerhard te Velde podcast host

Ja Koen, Je moet een boek gaan schrijven, man.

00:44:20 Gerhard te Velde podcast host

Dat hele technische ondernemer, Maar dat combineren met cultuur, sociaal et cetera de hele.

00:44:23

Ja.

00:44:26 Gerhard te Velde podcast host

We gaan We gaan naar afscheid nemen. Dat hebben we met elkaar ook over gehad van. Hé, wat is nou een mooi onderwerp? Wat we nog eens extra kunnen uitlichten?

00:44:29

Oké.

00:44:34 Koen The

Ik dacht even dat je afscheid nemen van.

00:44:35 Koen The

Deze podcasts waar?

00:44:37 Gerhard te Velde podcast host

Nou dat.

00:44:38 Gerhard te Velde podcast host

Staat op 44 minuten, dus zo zie je Maar dat het tijdelijk.

00:44:40

Ja.

00:44:41 Gerhard te Velde podcast host

Vliegt.

00:44:43 Gerhard te Velde podcast host

Maar ja, maar jij bent eigenlijk al weg bij het bedrijf. Klopt, hè? En dus ik, Ik wil graag van je weten what happend, maar ook op zoek naar lessen voor andere ondernemers van afscheid nemen van je eigen bedrijf. Hoe pak je dat aan? Want ik zei al tegen je van, Ik denk dat er best wat ondernemers zijn.

00:45:01 Gerhard te Velde podcast host

Ja Misschien gewoon moeten stoppen, Misschien zelf dat ook wel aanvoelen of nog niet of zo. Maar op een gegeven moment is het Misschien tijd om weer eens wat anders te gaan doen, dus hoe, hoe doe je dat? Hoe pak je dat aan?

00:45:11

Ja.

00:45:15 Gerhard te Velde podcast host

En hoe zorg je dan ook voor een waardige opvolger? Want Dat is Natuurlijk ook niet onbelangrijk, dus wil je schetsen waar? Waarom ben je weg?

00:45:21 Gerhard te Velde podcast host

Ja.

00:45:22 Koen The

Nou wat ik net zei dat als bedrijf ben jij eigenlijk ook een soort levend levend organisme eigenlijk hè? Je leert als bedrijf en je groeit als bedrijf.

00:45:32 Koen The

En dan doe je zelf persoonlijk als als mens ook. En wat Ik denk is dat dat Dat is gezond en dat zou voor niet Alleen voor de oprichter Slash IO, maar voor Iedereen zou dat zo moeten gelden. Maar dat betekent ook dat er een moment komt dat eigenlijk jouw houdbaarheid op is. Zo een leercurve is altijd een beginnend stilst dat vlakt af en Dat is prima en soms gebeuren de events waardoor dat opeens weer snel wordt, maar je merkt ook wel dat er een toch een soort automatisme begint te komen, Misschien waardoor die leercurve.

00:46:03 Koen The

Voor jou van.

00:46:04 Koen The

Er is en voor het bedrijf daardoor dus ook. Want als jij niet leert dan leert het bedrijf ook niet eigenlijk hè? Dat de leerkracht van een bedrijf is gewoon een functie van de individuele leercurve eigenlijk. En dan ja, dat moment daar moet je van bewust zijn dat dat ooit gaat zijn en dan moet je durven zeggen van het moment is ligt er nu echt aan te.

00:46:26 Koen The

En dan moet je gewoon heel eerlijk tegenover jezelf zijn, want dat betekent eigenlijk dat je ook zegt Van, Ik denk dat er waarschijnlijk iemand anders is die als die op deze plek zit, een nieuwe Energy geeft een bepaalde ja nieuwe leercurve heeft, waardoor het bedrijf ja echt op momenten blijft houden. En ja, dat dat moet je wel durven te bekennen en Ik denk wel dat het voor mij dat moment was gekomen dat ik zoiets had van ja, zorg voor het bedrijf, maar ook heerlijk eerlijk gezegd voor mezelf is het beter Als ik dan ja, een stapje terug doe en anders een stokje overneemt.

00:46:56 Gerhard te Velde podcast host

Ja en waar?

00:46:57 Gerhard te Velde podcast host

Denkt u dat dan?

00:46:58 Koen The

Ja dan merk je ook wel echt nou wat ik zei Van je hebt zelf het gevoel dat je een beetje stilstaat.

00:47:02 Koen The

Denk ik ook wel, je hebt ook ook wel.

00:47:04 Gerhard te Velde podcast host

Ja en wat voor gevoel hoort dat dan Maar dat je oh hebben we weer hetzelfde puzzeltje of dit heb ik al 100 keer opgeladen opgelost of wat?

00:47:13 Gerhard te Velde podcast host

Ja dat.

00:47:14 Gerhard te Velde podcast host

Maar dat is meer verveling. Dat is meer een soort behoud of zo, maar.

00:47:17 Gerhard te Velde podcast host

Hoe, hoe zag het er bij jou uit?

00:47:18 Koen The

Nou ja, op zich je begint patronen te herkennen absoluut. En dat een nieuw probleem eigenlijk een oud probleem in een nieuw jasje is en dan kan je verklappen dat het in een gereguleerde omgeving al heel snel het geval is. Hè? Om een voorbeeld te geven op best Common nieuwe vergunning die we dan moesten.

00:47:36 Koen The

Moesten hebben, maar daardoor betekent het bijvoorbeeld dat wij in koude landen niet meer actief mochten zijn, zoals Oeganda ofzo. Zeg maar, wat weet je, want zou daar juist onze exposure aan het uitbreiden waren, maar daarvoor hadden we met die andere vergunningen die We hadden, moesten we opeens met een bepaalde betaaldienstverlener gaan werken. Zeg maar en werd KYC to your customer werd opeens een heel groot probleem en daardoor mochten met bepaalde investeerders niet meer gaan werken.

00:48:04 Koen The

En ja, dat zijn eigenlijk is het zelfde probleem door regelgeving gedreven mogen we dit niet meer doen. Ik zeg maar wat, maar dan in een ander jasje en je stoot steeds tegen dingen aan. En Als je op een gegeven ogenblik merkt dat je hebt zo’n hè een probleem dat ons weerhoudt om daar in te komen, hoe gaan we dit oplossen? Laten we onze schouders onder zetten dat je meer eerst zegt Van **** weer een probleem, weet je wel, ja, Dat is zo een signaal, zeg maar ja.

00:48:28 Gerhard te Velde podcast host

Daar is ie.

00:48:32 Gerhard te Velde podcast host

Ja, oh ja, Dat is signaal, oké?

00:48:35 Koen The

Als je merkt dat je wat tegenwoordig meer prikkelbaar wordt, zeg maar wat meer.

00:48:41 Koen The

Geïrriteerd denk ik ook wel, Ik denk dat het bij mij ook wel een beetje begon te te spelen, maar ook wel dat je kijk Als je slapeloze nacht hebt Omdat je bijvoorbeeld die moet dan zijn. Dat is een ding. Maar Als je een beetje onrustig wordt in je hoofd Omdat je het gevoel hebt, ja, dat de dingen niet de hele tijd gaan zoals je gaat en dat en dat eigenlijk vanaf het begin gaan gaan dingen sowieso niet zoals je gaat, Maar dat geeft een bepaalde Energy eigenlijk hè? Dat geeft je ook een van. Ik laat de wereld zien dat.

00:49:11 Koen The

Zeg maar Maar dat een beetje omslaat in een beetje. Ja, zegt.

00:49:16 Koen The

Ja ja, hoe zeg je dat?

00:49:20 Koen The

Bij neerleggen, zeg maar, weet je wel?

00:49:21 Gerhard te Velde podcast host

Defaitisme ofzo kwam bij me op, maar.

00:49:24 Koen The

Ja dan dan dan begin je eigenlijk. Ja, weet je welke dan werkt dit niet, dan proberen want anders of zo weet je en niet meer echt die echt die 110% Energy die je eraan kan geven voor zo’n klein bedrijf bij ja, weet je wel, de aandeelhouders hebben heel veel stakeholders hè? De investeerders en ja, die moet je gewoon 100% geven en Als je het gevoel hebt dat dat gewoon niet meer niet.

00:49:27 Gerhard te Velde podcast host

Ja maar.

00:49:48 Koen The

Lukt in deze setting, Het is ook zonde van je eigen potentie, want Het is niet gezegd dat je dan inderdaad uitgeblust bent of zo. Het is meer van deze setting. Wil het Misschien gewoon niet meer werken en Misschien zit je vast en Je moet niet bij elke tegenslag meteen bij kon ik het maar opgeef of zo, maar Je moet wel ergens op een besef komen van ja, onze paarden begin ook een beetje uit elkaar te.

00:50:11 Koen The

En, Laten we hem maar echt actief het besluit nemen voordat het te laat is dat we dan ook actief naar opvolging gaan.

00:50:17 Gerhard te Velde podcast host

Zoeken en wie zijn voor jou belangrijk geweest in die reis? Ik kan me voorstellen je partner nog wel een keer gesprek met jou gehad heeft of zo wie wie zijn nog meer?

00:50:24 Koen The

Sleut.

00:50:30 Koen The

Ook mijn kinderen. Ik vind ja absoluut. Ja, Ik denk dat het zo onderschat wordt. Ik had laatst ook, Maar ik laat ik laatst ook met de vrienden over van zouden eigenlijk. We gingen stemmen hè, weet je wel?

00:50:32

Echt?

00:50:35 Gerhard te Velde podcast host

Vertel, Dat is niet zo.

00:50:41 Koen The

Voor die Europese verkiezingen van zou het eigenlijk ook niet zo moeten zijn dat die minimum leeftijdsgrens veel lager moet gaan zijn dan 8.

00:50:48 Koen The

Ja, want kinderen hebben best wel goede ideeën.

00:50:52 Gerhard te Velde podcast host

Gekken spreken de waarheid, zeggen ze dus ja, ongefilterd, ja.

00:50:54 Koen The

Toch en tuurlijk ongefilterd en dan ga ik zeggen, ja, nee, maar die beloof je een stoepje. En dan kiezen ze voor jou of zo. Ja, dus Het is best wel genuanceerd Natuurlijk, Maar het is ook niet zo dat wij volwassenen nou echt. Weet je, Als je kijkt waar wij de.

00:51:06 Koen The

Wereld heen brengen alsof dat zo fantastisch is, weet je wel?

00:51:11 Koen The

En dus ik. Ik hecht best wel veel waarde ook aan wat mijn kinderen zeggen. En Het is niet zo dat ze om adviesvraag of zo, Maar het is veel meer dat ik ook probeer te luisteren naar wat zij wat zij zeggen en.

00:51:23 Koen The

Als ondernemer ben je ook wel snel afgeleid, is het toch wel zit in je hoofd te malen en Als je dan merkt dat een kind voor de derde keer dezelfde vraag moet stellen, weet je ja, dat zijn toch best wel ook tekenen dat dat je te veel aan het malen bent in je hoofd meer dat soort signalen dat dat bedoel ik eigenlijk ja, met mijn partner ook wel heel lang over gehad Natuurlijk, maar ook met vrienden gepraat, maar ook Ik ben er heel open in geweest met onze aandeelhouders, met onze Raad van commissarissen, met mijn medebestuurders.

00:51:53 Koen The

Van ja ik, ik zit ik. Ik zit hier wel mee, want Ik heb ook altijd gezegd van aan het begin van elk jaar stel ik me altijd de vraag, ben ik de juiste persoon op de juiste plek en heb ik het nog naar mijn zin? En op gegeven moment kon ik ja die vraag niet meer heel erg positief beantwoorden. En ja, dan gaat Het gaat een beetje malen en dan.

00:52:10 Koen The

Moet.

00:52:11 Koen The

Je ook inderdaad durven dat te bespreken en Ik denk dat dat kwetsbaar opstellen en naar Iedereen toe dat dat Alleen maar krachtig is dat dat je juist dan een soort zelfverzekerdheid laat zien.

00:52:20 Koen The

Van, weet je wel, ik mijn positie moet altijd ter sprake zijn staan eigenlijk en moet altijd kijken of dat niet beter ingevuld kan worden.

00:52:29 Gerhard te Velde podcast host

Misschien nog even over?

00:52:33 Gerhard te Velde podcast host

Jouw toekomst, want je gaat wel blijven ondernemen of ga je toch weer naar Londen bij een grootbank werken of zo wat wat, wat hoop je?

00:52:37 Koen The

Ik weet het.

00:52:37 Koen The

Echt niet.

00:52:39

Ja.

00:52:41 Gerhard te Velde podcast host

Nacht fantas.

00:52:42 Gerhard te Velde podcast host

Leren.

00:52:43 Koen The

Ja, het leven was kort hè? Dus en je speelt nu best wel veel van je. Ja, niet Alleen van je tijd, maar ook van je Energy eigenlijk aan aan je.

00:52:45

Ja.

00:52:55 Koen The

Werk.

00:52:56 Gerhard te Velde podcast host

Nu live Joues zeg maar ja.

00:52:57 Koen The

Toch precies. Ja weet je wel. Dus ja, dan dan wil je ook dat je wat het werk wat je doet en Dat is ook wel even de ding. Ik bedoel bij landwerk heel veel jonge Mensen. Ja, Toen ik net afgestuurd was, zag ik Alleen maar ja, waar kan ik het beste carrière maken waar ik ook goed geld verdienen?

00:53:14 Koen The

En Mensen denken veel meer na over, nee, maar waar vind ik werk waar ik echt voldoening uit haal? Hoe zijn de Mensen daar? Weet je wel, heb ik een soort van kameraad die ik daar kan vinden? Zeg maar, dat vind ik belangrijk, dus Ik hoop uiteindelijk dat ik op een plek kom en. Of dat nou iets is wat ik zelf ga oprichtte. Misschien is het wel een scale up, Misschien is heeft het al 30, 50 Mensen of zo. Misschien is het wel een wat groter bedrijf.

00:53:39 Koen The

Als ik Maar het gevoel heb dat we met zijn allen iets moois proberen te maken dat we daar een passie voor hebben dat we er zin in hebben en niet iets waarbij ja eigenlijk ja een soort. Ja hoe zeg je dat de uren loopt af te tellen of je vakantiedagen begint te tellen? Of of weet Ik ben, kan ik niet goed tegen zeg maar dus dat je echt gevoel hebt dat het onderdeel is van Van je levensstijl, van waar je voor staat. Dat lijkt me gewoon heel erg gaaf, ja.

00:54:06 Gerhard te Velde podcast host

Nou Misschien iemand die luistert die getriggerd is door jouw verhaal zou maar zo kunnen dat er iets op je pad komt, Maar ik, ik wens je vooral heel veel rust en ruimte.

00:54:14 Gerhard te Velde podcast host

Dat het gewoon.

00:54:14

Ja.

00:54:15 Gerhard te Velde podcast host

Dan zeggen ze tegenwoordig zo mooi dat het mag ontstaan. Beetje zweverig maar, maar inderdaad dat je niet meteen met. Dat zou ook maar mijn valkuil zijn om meteen weer in het volgende bootje te springen en weer als een gek roeien en op een gegeven moment dan ben je, ben je 80 en denk je oh **** had ik maar of dus dat hoor ik er ook een beetje bij in jouw verhaal.

00:54:35 Koen The

Ja, Ik heb wel eens tegen de Mensen bij ons starten en laat zij ook iemand die hadden me weer herinnerde me aan dat ik zeg ook dat we ik werk met een soort minimum Great framework van ik Als ik 80 ben. Ik zit in mijn schommelstoel zo een beetje te schommelen, weet je wel? En Ik heb terug op mijn leven.

00:54:53 Koen The

Dan wil ik geen spijt hebben van de dingen die ik niet heb gedaan, zeg maar. En Ik denk toch wel dat ja, als jij kiest voor weet je wel het pad dat Misschien al voor je uitgestippeld, dus wil ik voor je ouders. Ik zeg maar wat door je omgeving dat je dan eigenlijk uiteindelijk niet de dingen doet die je graag had willen doen en dat je daar bewust over nadenkt. Van ja, wat Als ik ouder ben en ik kijk terug en ja, ik kijk vooral terug met spijt over bepaalde dingen stappen die ik niet heb gedaan. Ja, Dat is volgens mij pijnlijker dan dat je spijt hebt van de dingen die je wel hebt gedaan en.

00:55:26 Koen The

Die niet zijn gelukt?

00:55:27 Koen The

Ja.

00:55:28 Koen The

Maar om de dingen te doen die je echt wil doen, daar moet je tijd voor nemen. Daar moet je gewoon goed over nadenken en dan moet je ja gewoon je slimheid voor gebruiken en Je moet het niet over ja, over je heen Laten komen, zeg maar en dat het voor je genomen wordt die beslissing.

00:55:46 Gerhard te Velde podcast host

Nou, dit was een hele mooie grote diepe onder.

00:55:50 Gerhard te Velde podcast host

Lammers les dus eigenlijk was dit al een gouden afsluiting, Maar we gaan het nog even een schepje bovenop doen, want jou allerbeste ondernemers les je mag een email sturen aan alle ondernemers op aarde. Wat wat zet je erin?

00:55:55 Gerhard te Velde podcast host

Ja.

00:56:01

Ja.

00:56:06 Koen The

Ja dan zie ik eigenlijk twee soorten groepen, hè, dus stel dat je echt een startende ondernemer bent of je wil een onderneming gaan starten, dan zou ik zeggen. En ja, het klinkt een beetje als een open deur, maar ga echt voeg je passie ga niet kijken. Wil je nu over weet ik veel wat daarvoor hoorde je over web three crypto weet je wel van, oh, daar ligt het grote geld, daar kan ik In de actie doen over 5 jaar of Dat is wat de toekomst gaat brengen en daar wil ik zijn, want dan ja, dan dan kan ik een groot bedrijf bouwen ofzo, maar vroeger echt veel meer wat echt wat in je hart zit en.

00:56:38 Koen The

Je passie en waar je?

00:56:39 Koen The

Maar.

00:56:41 Koen The

Buikpijn over krijgt over dingen die niet goed gaan en dat je dat wil oplossen. En dat kan van alles zijn, hè?

00:56:47 Koen The

Dat is echt jouw ding, maar ga daarvoor, weet je, want Als je de passie voor hebt, dan heb je er plezier in, maar dan ben je ook gewoon goed in wat je doet en dan ga je ook, weet je wel? Ja, die die extra snel is geen probleem, dat zou ik wel echt advise.

00:57:03 Koen The

En ik zou zeggen voor Mensen die echt wel met hun onderneming bezig zijn, zou ik zeggen, ja, geniet ook van het moment. Het is toch je? Je wordt helemaal ja bedolven door allemaal problemen, maar ook Als het goed gaat, hè? Van oh maar, We kunnen ook dit doen en dat doen en je bent altijd bezig met de dag van morgen, zegt maar je bent bezig met rapportages. Je bent bezig met verschillende, ja, met een salesproces of wat dan ook, waardoor je gewoon geen tijd hebt om echt stil te staan bij wat je eigenlijk al gebouw.

00:57:32 Koen The

Het gave dingen die je al aan het doen bent met de Mensen om je heen. Ja, met wie je goed kon opschieten en zo dat je daar heel erg bewust ook bij stilstaat. Van ja hoe, hoe gaaf is dit eigenlijk dat ik op dit moment in mijn leven ben? Natuurlijk weet je wel, Ik heb 100 ballen In de lucht en soms zie ik toch gewoon niet meer zitten. Maar ja, even op de pauzeknop drukken en daarvan genieten dat ja dat gun ik Iedereen ja.

00:57:56 Gerhard te Velde podcast host

Mooi Koen dankjewel.

00:57:57

Ja.

00:57:58 Koen The

Alsjeblieft.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen