Aflevering 295 – De ultieme klantrelatie. Zo voorkom je gedoe. Mathijs Vreeman van maatwerk app bouwer Lightbase deelt zijn inzichten

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Wel eens ‘gedoe’ met klanten gehad? Welkom bij de club! Elke ondernemer krijgt wel eens te maken met gedoe. Maar hoe bouw je nou aan de ultieme klantrelatie en zorg je dat je gedoe voorkomt.

Mijn gast in deze aflevering is Mathijs Vreeman, founder van Lightbase. Mathijs bouwde zijn agency op van nul, naar een heel mooi bedrijf dat maatwerkapplicaties bouwt waar standaard oplossingen tekort schieten. Lightbase werkt voor bedrijven als HEMA, Fastned en Surepay.

Matthijs deelt de founding story van Lightbase, deelt en passant de nodige ondernemerslessen. En met Matthijs bespreek ik de 3 belangrijkste gedoe-stoppers in je bedrijf.

In deze aflevering

  • Over Lightbase, de eerste medewerker en grote klanten
  • Het Lightbase Team
  • Wat doet Lightbase?
  • Een managementteam bouwen, hoe doe je dat?
  • In je eentje een bedrijf starten, voor- en nadelen
  • De eerste keer een medewerker ontslaan
  • Gedoe met klanten, hoe herken je het?
  • Verwachtingsmanagement
  • Wat voor klanten heeft Lightbase?
  • Communicatie optimaliseren
  • Wiens leven wil Lightbase makkelijker maken?
  • Mathijs’ beste ondernemersles

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met Mathijs, Voeg hem toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mathijsvreeman

Link naar de website van Lightbase: https://www.lightbase.nl

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wat voorheen maar doen bijvoorbeeld is wij ontwikkelen apps die medewerker van Hema gebruikt In de winkel om bepaalde taken uit te voeren.

00:00:06 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Budget dan moet je naar kijken, wat kost iets aan.

00:00:08 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Het krijg je ervoor belangrijk.

00:00:09 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Het is belangrijker om op budget te sturen dan dat je op scope doet. Bij 9 van de 10 van Van onze klanten is dat budget echt heilig, zeg maar daar overheen gaan, dan is het gewoon gedoe. Het begint al met het maken van zo’n afspraken om voor een vast bedrag een zogenaamd vastomlijnde stuk software te bouwen. Dat is eigenlijk een utopie. Dat is een klant naar je toekomt, dan zegt Ik heb het helemaal uitgedacht, Dit is wat ik van je wil en geef mij een vaste prijs, dan moet je eigenlijk gealarmeerd zijn en denken van.

00:00:34 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja zeker.

00:00:38 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Welkom bij groei voor ik sta hier met Matthijs vreeman van light base en We hebben het over een super leuk onderwerp, namelijk gedoe met klanten. Dat hebben we allemaal wel eens.

00:00:47 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Gehad?

00:00:48 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En Matthijs is niet bang om daar een boekje over open te doen en vooral ook over hoe je het voorkomt. Dus Matthijs van harte welkom bij de podcast. Dankjewel light base mooi bedrijf gevestigd in Utrecht, mooiste stad van het land op Enschede. Natuurlijk waar jij geboren bent en net Als ik en ja, Ik wil je vragen om ons wat meer te vertellen over light base.

00:01:10 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, hoe ben je ooit mee begonnen en en.

00:01:12 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Waarom ja light base ben ik begonnen eigenlijk als een soort natuurlijke voortzetting van mijn freelance carrière, die ik tot 2017 had in het maken van apps. En ja, uiteindelijk heb ik toch bedacht dat mijn talent niet hoofdzakelijk ligt op programmeren en zo, Maar dat ik het gewoon heel erg leuk vind om echt problemen van klanten op te lossen en ook om te ondernemen. En toen heb ik besloten om light base te starten, ja.

00:01:40 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, hoe werd er vanuit jouw omgeving gereageerd toen je zei, van nou, Ik ga nu echt?

00:01:45 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Bedrijf bouwen weet ik eigenlijk niet meer zo goed. Ik denk niet dat iemand verrast was.

00:01:51 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nee, nee dus het zat er wel in dat jij het zou gaan doen en en hoe heb je dat dan aangepakt? Want Ik denk dat heel veel ondernemers die Alleen werken wel zo een sluimerend verlangen hebben van Alleen is ook maar Alleen. Misschien wil ik wel een echt bedrijf bouw.

00:02:07 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En dan denk ik ja, maar ja, hoe ga ik dat financieren? Wie wie ga ik dan om me heen verzamelen, wat ga ik dan precies doen? Ga ik dat wel terugverdienen? Kortom, dan komen er allerlei bezwaren bovendrijven, hoe is dat voor jou geweest?

00:02:20 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou, Ik denk dat het kwam een beetje op een Natuurlijk moment om dat te doen. Ik had niet echt de behoefte om grote financiering te gaan regelen of investeerders aan te trekken.

00:02:32 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ik wil dat het op een organische manier doen. En ja, dat dat moment dat dat kon, dat kwam gewoon vanzelf In de zomer van 2017, Omdat ik 1 grote Launch in customer vond. Ja, die mij eigenlijk in staat stelde om om een team aan.

00:02:46 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Te gaan nemen en wat ja, en wie was je eerste medewerker?

00:02:51 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

De eerste medewerker.

00:02:54 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Heeft waarschijnlijk op zijn of haar LinkedIn nog steeds staan van first en bij bij Facebook werkt dat zo. Als je dan een van de eerste 100 was, dan zet je dat op.

00:03:02 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Op LinkedIn of je zet de ex Facebook op dus.

00:03:06 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, nou, Ik denk dat het leuk is om Oliver te noemen. Die is nou in augustus 2017 gestart bij Lightbase werkt er vandaag de dag nog steeds echt een hele getalenteerde app ontwikkelaar.

00:03:17 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Want Dat is Misschien wel goed om te begrijpen. Wat doen jullie?

00:03:19 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Precies ja wij maken applicaties voor voor het grotere organisaties die ja eigenlijk hun bedrijfsprocessen willen optimaliseren, effectiever willen werken. Hun klanttevredenheid willen verho.

00:03:31 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

En dat, nou ja, dat gaat anoniem met software.

00:03:33 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Natuurlijk.

00:03:34 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Vaak met standaard software, maar soms is die er niet. En dan ja, dan kan het soms uit om dat op maat te Laten maken en daar.

00:03:41 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Zijn wij heel goed in, hoe ziet light based?

00:03:43 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Methode eruit de light based methode bevat lijst waarin alle zaken staan die belangrijk zijn om kwalitatief goede applicaties te maken van het proces tot design tot toegankelijkheid en Veiligheid en techniek. Wij zijn al jaren bezig om deze te ontwikkelen doorontwikkelen en onze droom voor de komende jaren is om deze te publiceren.

00:04:04 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

En en en bij een brede?

00:04:07 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Publiek onder de aandacht.

00:04:09 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Te brengen zijn er klanten in jouw database die ik zou kunnen?

00:04:13 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kennen.

00:04:14 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja rol meerdere, denk ik, Ik weet niet of alles bij Hema komt of de Jaarbeurs.

00:04:18 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Hema Trava oké ja dat zijn bekende namen om even helemaal landen uit te pakken. Wat hebben die dan bij jullie omgebracht? En Ik ben ook wel benieuwd. Hoe heb je dan zo’n klant binnengesleept of kwam die gewoon binnen rollen?

00:04:29 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, ja, dat gaat altijd op heel veel verschillende manieren, vaak organisch, soms via via.

00:04:36 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar nou wat we voorheen maar doen bijvoorbeeld is wij ontwikkelen apps die de medewerker van Hema gebruikt In de winkel om bepaalde taken uit te voeren. En dat past heel goed bij onze missie. Om dus nou ja, bedrijfsprocessen effectiever te maken, dus dankzij onze software gaat dat nou veel effectiever en is het minder foutgevoelig. Heb jij een droomklant? Is er een klant waar je van droomt? Hoe ziet jouw droomklant uit?

00:05:01

Ons.

00:05:01 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Onze droomklant, Dat is eigenlijk een organisatie die behoefte heeft aan onze dienstverlening en dat betekent dat zij echt een een proces hebben waar we significante verbetering kunnen bereiken met een maatwerk applicatie. Dus waar bijvoorbeeld geen standaard software voor is.

00:05:16 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja, Als je naar jullie team kijkt, kan je dat eens schetsen hoe hoeveel Mensen hebben jullie in het team zitten?

00:05:25 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

We zijn met met zijn 15.

00:05:27 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

We hebben twee ontwikkelteams, dus dat zijn teams waar echt de specialisten die het echte werk doen, zeg maar in zitten ontwikkelaars. Juist ja, je bent al bekend met het Bureau.

00:05:33 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

De earners die helpen binnen harken. Ja ja, ja, je hebt de earners and the burners hè? Dus de earners die die die levert geld op en de burners? Ja, dat zijn dan de marketing en zo of weet ik veel directie. Ja ja.

00:05:36 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Termen, begrijp ik.

00:05:44 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja en ik ja ja ja precies nou ja, de meeste Mensen zijn gelukkig ja earners om in die termen te blijven en dat ja, dat zijn gewoon vakmensen, want die die verbinden we graag aan ons en die zijn heel goed in programmeren, bijvoorbeeld op frontend of backend. Mocht die termen je wat zeggen of?

00:06:00 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

App designers dus eigenlijk alle disciplines die nodig zijn om een om zo’n complex product als wat wij maken te ja te organiseren die die zit in onze teams.

00:06:11 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja Waarom werken Mensen soms wel 10 jaar of langer bij jullie? Wat maakt het aantrekkelijk om bij jou te?

00:06:16 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Werken Mensen werken vaak lang bij light base, Omdat ze een stuk zingeving ervaren van.

00:06:22 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Als vakmensen vinden ze het belangrijk om om goed werk te leveren om zichzelf te ontwikkelen en zich ook te omringen met Mensen die er hetzelfde in staan en dat Dat is dat kunnen.

00:06:30 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wij bieden.

00:06:30 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja heb jij Iedereen in Nederland zitten? Want Er zijn Natuurlijk heel veel Mensen die je outsource of of weet ik hoe dat heet, of of of whatever offshore je zocht ik ja.

00:06:38 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Schorsing offshore ja klopt.

00:06:39 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, nee, Wij zijn echt in Utrechts bedrijf, dus Ik denk dat we een ja, de helft van ons team die die die die woont in Utrecht, denk ik de andere helft om Utrecht heen en ondanks dat we veel Remote werken, vinden we toch wel heel prettig om. Nou ja, echt gewoon allemaal Nederlanders in dienst te hebben, vooral Omdat dat enorm helpt In de klantencommunicatie? Ja.

00:07:01 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wij bouwen complexe dingen, dus Het is daar een heel, heel belangrijk dat we dat in hele goede samenspraak met met de klant doen. En we merken gewoon dat het heel erg helpt. Als ja, Als de Nederlandse taal en toch ook onze cultuur. Ja, bij ons de boventoon voert.

00:07:17 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Want het mag samenvatten. Wat zou je dan een of twee dingen die echt typisch?

00:07:21 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Libanees zijn wat ik noem is vakmanschap. Ik denk dat de werkt Niemand bij ons die die dit gewoon doet, Omdat die toevallig een loon moet ontvangen. Iedere.

00:07:31 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou Natuurlijk is dat toch wel voor veel Mensen belangrijk, Maar ik denk dat bij ons belangrijker is dat Mensen zichzelf kunnen ontplooien dat ze ja werk kunnen doen wat wat wat wat zinvol voor hen is en dat ook nog eens met collega’s die er hetzelfde in staan. Dus Dat is denk ik in onze cultuur wel een belangrijk punt.

00:07:50 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Wat maakt een echt goede vak man of vrouw in jullie branche?

00:07:55 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Want in onze branche een echte vakman of vrouw is Dat is iemand die zichzelf blijft ontwikkelen die eigenaarschap laat zien van het werk wat wat hij of zij levert en dat graag doet met met collega’s en Samen wil ontwikkelen.

00:08:13 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Maar krijg jij echt een glimlach van op je gezicht?

00:08:17 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ik krijg een glimlach op mijn gezicht van gesprekken met potentiële nieuwe klanten. Ik vind dat gewoon machtig mooi om ja direct te kunnen doorgronden hoe hoe de hazen daar lopen en waar het het potentieel ligt. Het onbenut potentieel zodat we dat kunnen benutten.

00:08:34 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, wanneer heb jij een goeie dag?

00:08:37 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ik heb een goede dag Als ik bij een potentiële nieuwe opdrachtgever op bezoek ben geweest en we daar een probleem hebben kunnen identificeren waar wij iets aan kunnen doen. Ik vind dat heel erg leuk om daarover mee te denken en ik zie direct voor me waar we daar waarde kunnen.

00:08:51 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Toevoegen ondernemers die zeggen hoe meer personeel, hoe beter.

00:08:57 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Omdat er stoer of weet ik veel, dan worden we lekker groot en ondernemers die zeggen van nou, hou het maar lekker klein of.

00:09:00

Ja.

00:09:03 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Zo min mogelijk aan welke kant zit jij het meest?

00:09:08 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, die vraag kan ik op verschillende manieren beantwoorden. Nou, ik zou toch voor groter gaan, want Dat is voor mij als ondernemer is, is het voor mij een stuk zingeving, dus het lijkt mij interessant om een live base te Laten groeien, Omdat dat ja, Omdat het betekent dat ik gewoon In de loop van de jaren voor interessante uitdagingen komt te staan en mezelf ook zal moeten ontwikkelen.

00:09:26 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Want dat vind je ook leuk om oké, ja, vertel.

00:09:30 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, waar gaat het dan naartoe groeien? Wat wat zie je voor je? Heb jij een soort ambitie hier of een stip op de Horizon? Wat wat, wat wat?

00:09:37 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wil je Ik denk, Het is niet zo interessant om denk ik over over miljoen en te praten, Maar ik, Ik vind het leuk om over klanten te praten, dus Ik denk dat we nu wel een stuk of 6 7 klanten hebben waar waarvan wij denken, hé, dat zijn kern klanten.

00:09:52 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Voor ons en het zou leuk zijn dat dat over een jaar of 10 nou bijvoorbeeld meer dan 30 zijn dat ja.

00:09:59 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja, en Waarom zou je dan niet miljoen en aan hangen? Ik denk dat ik het.

00:10:02 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wel snap, maar ja, Omdat omzet vind ik geen doel op zich. Het is gewoon ja geld vind ik ja, Het is belangrijk, hè? In ieder bedrijf. Ik bedoel, als dat als dat stuk niet op orde is dan dan gaat het Misschien mis. Maar ja, Ik denk dat wij toch meer bezig zijn met onze met onze missie dan dan dat dat Ik vind dat.

00:10:19 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Geen inspirerend doel.

00:10:22 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Stel, je gaat groeien.

00:10:24

Dan.

00:10:25 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Is het handig Als je Mensen hebt die meer verantwoordelijkheid dragen, althans, tenzij je wil dat Iedereen continu bij jou komt. Maar heel veel organisaties die door willen groeien, die gaan iets van een managementteam doen of een iets met teamleads of een directieteam of wat dan ook. Wat heb jij daarin gedaan? En en wat dus Misschien een les ook daarin van dit werkt wel, dit werkt niet.

00:10:48 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou, het werkt sowieso een managementteam te hebben. Ben ik heel blij mee dat we die ontwikkeling hebben kunnen inzetten. Een paar.

00:10:54 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Jaar geleden.

00:10:55 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Merkt hij ook echt van? Ja, ****, ik red het niet meer. Ik moet het gaan doen. Of was je al aan het?

00:11:00 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Vooruitkijken of zo of vooruitkijken? Ik merkte gewoon aan mezelf dat ik dat ik niet. Ja, de gelukkige van werd om de hele tijd overal in ieder dingetje wat er in mijn bedrijf gebeurde en vinger In de pap te hebben. En Dat is tot op de dag van vandaag 1 1 1 ontwikkelpunt voor mij om dat te blijven onthouden en dat.

00:11:17 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ik.

00:11:17 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Gewoon ja loslaten. Ja, Ik heb heel erg kundige Mensen om me heen die ja, sommige aspecten van het veel beter kunnen dan ik. Dus ja, dan moet ik het.

00:11:27 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Aan hen overlaten en dat werkt gewoon hartstikke goed.

00:11:29 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja, dus je zegt eigenlijk van, oké, ik ging op een.

00:11:32 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Moment managementteam bouwen, daar ben ik hartstikke blij mee.

00:11:37 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En dat ga je ook verder doen, dus ga je dan nog meer loslaten ofzo, of blijft het zoals het nu is? Of hoe? Hoe?

00:11:44 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wat denk je nou? Ik ga meer loslaten. Daar moeten wel kansen voor ontstaan en met onze groei zal dat gebeuren. Hopelijk.

00:11:52 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja.

00:11:53 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Wat wil jij mee? Nou dan even.

00:11:54 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wat extra omzet nodig of zo? Nou, Er zijn een aantal verantwoordelijkheidsgebieden die bij mij liggen en die eigenlijk met met onze groei, hopelijk bij mij vandaan gehaald kunnen worden aan denk bijvo.

00:12:06 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Staan finance. Denk bijvoorbeeld aan new business. Ja, dat zijn zaken die ik als founder met deze omvang logischerwijze nog nog bij mij heb. Maar die nou ja, Als je wilt groeien, denk ik.

00:12:20 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dat dat niet.

00:12:20 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Houdbaar is, is er een ding waarvan je denkt, dat moet je.

00:12:23 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Als founder.

00:12:24 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Altijd bij je houden? Zeg.

00:12:26 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar ja, zoals ik er nu naar kijk, is dat de visie en ook al kun je in een bedrijf meerdere visie dragers hebben en dus Als het goed is op zijn minst het managementteam aligned met die visie. Zeg maar ja, ik merk wel dat dat wel echt het verschil maakt tussen een bedrijfsleider, zeg maar en en ergens bij wijze van spreken gewoon werken.

00:12:47 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En zie jij jezelf als iemand met visie?

00:12:51 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja ondertussen wel 7 jaar geleden nog niet. Ja, tenminste was die visie er vast, maar niet op een niet op een heel op een manier dat hij al ja dat ik hem al goed onder woorden kon brengen.

00:13:01 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Of wat dan ook, ja, grappig wordt heel erg getriggerd door het begrip visie. Zeg Maar ik heb.

00:13:09 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Natuurlijk heel wat founders, ook in in deze podcast gehad. En wat mij opvalt is dat fournis die echt om wat wat groter bedrijf gebouwd hebben dat die heel vaak een heldere visie hebben op de toekomst. Dus die hebben echt dat beeld van, hé, daar moeten we naartoe en niet om langrijk. Het lukt ze ook om aan dat doel vast te hou.

00:13:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja, en Dit is iets waar ik zelf heel erg mee gestruikeld heb en nog steeds ook wel struggled. Soms dat ik dan teveel verschillende kanten op gaan. Dus in plaats van dat ik die stip op de Horizon zet en daar aan vast houd, dan nu vind ik dit een goed idee. Dan ga ik weer iets anders proberen, dus ik. Ik ga teveel verschillende kanten op.

00:13:46 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En wat ik recent heb bedacht is van hé, ik hoef niet per se zelf een visie te hebben, Maar ik kan ook andere Mensen die een visie hebben gaan helpen, dus.

00:13:58 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou interessant onderwerp, jij zegt dus die visie moet je bijhouden, hebben jullie het ook in het pand zichtbaar gemaakt en jullie kantoor staat er ergens een roadmap of een foto van de toekomst of dat soort dingen?

00:14:09 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nee, dat niet. Nee, nee, Maar we hebben het er wel over. Zeker in het managementteam zijn dit jaar eigenlijk bijzonder veel aan het aan het werk om die nou die visie zo zo concreet mogelijk te maken. Nou nog even inhakend op wat je net zei dat de visie ook door andere zeg maar ja, bedacht kan worden. Dat is bij ons ook zeker zo ja, zeker op het vlak van techniek bijvoorbeeld. Ja, We hebben daar zulke talentvolle Mensen voor in het.

00:14:36 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

In het bedrijf zitten en die ja, die zijn daar veel beter in om te kijken van hé, waar moeten we nou eigenlijk naartoe dan dat ik dat verzin? Dus je hebt ook een soort CTL waarschijnlijk die daar dan ook invloed op uitoefent. Oké, interessant, Als je terugkijkt, je hebt het Alleen gedaan als single Founder zou je daar nog steeds achter.

00:14:58 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Waarom ja nou, ik zeg altijd dat het een vloek en een zegen is.

00:15:03 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

De vloek zit erin dat je nou zeker in In de nou In de eerste 5 jaar.

00:15:09 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja alle alle uitdagingen waren een beginnende ondernemer mee te maken krijgt. Ja, die komen gewoon volledig op jouw bordje en Je kunt dat eigenlijk niet goed met anderen delen en Natuurlijk wel thuis met mijn vrouw. Maar goed, die die onderneemt niet op de manier waarop ik dat doe, dus die die begrijpt dat vanzelfsprekend wat minder en en en vrienden en familie. Ik heb eigenlijk kom niet uit een uit een omgeving die waarin heel veel ondernemers zitten, dus wat dat betreft sta je daarin wel wat wat meer Alleen nou, Er zijn ook andere oplossingen voor gelukkig.

00:15:41 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar goed, Het is ook een zegen, want ja, Je kunt eigenlijk nou die visie waar we net over hadden die ja, die kun je eigenlijk als een soort dictator tot alleenheerser standaard. Ja, interessant.

00:15:49 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Met Alleen.

00:15:51 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Laat komen ja.

00:15:53 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Financiële upside zitten Natuurlijk aan, dus ja, je hebt eigenlijk gewoon meer ellende in je eentje, maar ook de website dus dat dat Dat is een aspect.

00:16:02 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

En ja wat ik ook toch vaak hoor, is dat dat compagnons toch gebrouilleerd raken. Misschien ja toch uiteenlopen gaan qua qua visie die ze dan hebben. En dat eindigt dan op een een makkelijke of een wat moeilijkere manier.

00:16:18

Ja.

00:16:20 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Wat is het moment waarop jij dacht van?

00:16:23 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Dit is wel heel, want je zei ellende, hè, gedoe, dat komt allemaal uiteindelijk bij jou terecht. Is het moment waarop je dacht van, moet ik hier wel mee doorgaan?

00:16:30 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar ben ik daar aan begonnen? Ja, zo’n moment. Dat komt ieder jaar wel voorbij.

00:16:35

Leuk.

00:16:37 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou een klassieker is Natuurlijk de eerste keer dat je een medewerker ja hebt die niet functioneert. En die nou ja, waar je afscheid van wilt nemen.

00:16:48 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, Als ik dat vandaag de dag zou zou hebben, hè, ook al doe ik er heel veel aan om dat te voorkomen, dan dan zou ik daar minder mentale druk van ervaren dan dan 6 jaar geleden bijvoorbeeld.

00:16:59 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Er wordt ook al eens gevraagd van, wat zijn nou je grootste vak apps geweest? En het zijn er twee. Een is maatwerksoftware Laten bouwen kan.

00:17:05 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Misschien straks een wulp?

00:17:07 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En het tweede was.

00:17:10 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Eigenlijk twee arbeidsconflicten die op hetzelfde moment optraden, waarbij het mij ook heel veel Energy, maar echt dat ik gewoon een half depressief thuis zat, hè? Dus ik kwam thuis, Ik was helemaal leeg.

00:17:22 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Energy was helemaal weg. Gordijnen dicht op bed liggen. Dan moest ik eerst een uur bij komen en dan pas kon ik weer normaal functioneren. Zeg maar. En Ik had niet eens kind met elkaar nagaan, Maar dat dat dat verrast me helemaal op van binnen en achteraf dacht ik echt van oh men, Ik had gewoon veel eerder moeten herkennen van deze persoon is gewoon fout. We moeten gewoon uit klaar.

00:17:42 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Dat zakelijke, weet je wel, want sommige Mensen van nature hebben ik. Ik had het gewoon niet en Ik had ook het lef niet. Dus ja, ik ging mezelf ook dingen verwijten, want ik zag jou knikken en en dingen. Herken je hier zaken van.

00:17:54 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja wel, en niet. Ik heb gelukkig niet meegemaakt dat dat een persoon, een medewerker echt fout was in die zin. Het was meer gewoon dat er een mismatch was met ja, de fase van het bedrijf denk ik ook wel qua qua qua skills die eigenlijk op dat moment nodig waren versus de skills die die werknemer dan beheersten.

00:18:14 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja en barrels op de bank liggen dat herken ik niet, ja, maar wel gewoon dat het je gewoon bezighoudt, zeg maar. Ik denk dat het de truc is om het niet persoonlijk te nemen, dus Het is ja, Als je er vanuit gaat dat Iedereen eigenlijk wel het beste gewoon voor heeft met met het met het bedrijf, ja, dan kan alsnog een situatie ontstaan dat het niet werkt en dat je afscheid van elkaar moet nemen. En in dat.

00:18:36 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Proces ja dan kunnen we wel wat dingen naar boven komen die bijvoorbeeld van financiële aard zijn, Omdat Mensen dan toch ook aan hun eigen belangen gaan denken en je dan een beetje tegenover elkaar komt te staan.

00:18:48 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kan je dat van touwtrek? Zeg maar van hoeveel krijg je mee of niet, of wanneer ga je weg en zo?

00:18:48 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar, maar ja, Dat is ja.

00:18:51 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou dat uiteindelijk. Ja, waar hebben we het over, weet je wel? Ik bedoel, Het is gewoon een zakelijke deal die op dat moment beklonken moet worden. Het is geen persoonlijke vete. Ik denk dat het goed is om je dat te beseffen.

00:19:02 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Van gedoe met medewerkers gaan we nu naar gedoe met klanten. Een van de hoofd of eigenlijk het hoofdonderwerp van deze aflevering.

00:19:11 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, Ik vind het heel cool dat je daarover wil praten, want ja, Het is Natuurlijk makkelijk om te Laten zien wat er goed gaat. Maar het is ook heel krachtig om te Laten zien wat er soms niet goed gaat en elk bedrijf heeft superfans klanten heel blij zijn en maar elk bedrijf heeft ook wel zo’n klant waarvan je denkt, nou, dat liep echt.

00:19:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Niet.

00:19:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Lekker, jullie hebben super veel tevreden klanten, Maar het is niet altijd goed gegaan. Dus wil je ons eens meenemen in in zo’n case.

00:19:35 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

In het.

00:19:36 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou toch even wat minder.

00:19:37 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Liep.

00:19:38 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, ik moet zeggen, We hebben meerdere cases gehad, denk ik in In de afgelopen jaren. De laatste paar jaren is het gelukkig wat wat rustiger, Omdat we heel veel ja maatregelen hebben genomen om het te voorkomen. Maar ik denk dat de projecten die bij ons ja minder succesvol zijn verlopen. Dat ging vaak om om om grip op het budget vooral, maar ook grip op wat we nou eigenlijk aan het maken waren met elkaar. Dus ja, dat, dat kan gewoon tot tot heel veel frictie en frustratie leiden als daar nou onvoldoende.

00:20:10 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Overeenstemming over is.

00:20:12 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En.

00:20:14 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Waar begint het dan? Of waaraan merk je dat er gedoe is, of zo kan je dat in?

00:20:18 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Een heel vroeg stadium.

00:20:21 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja dan zien of horen of wat?

00:20:23 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Achteraf is het makkelijk praten, maar Er zijn altijd wel wat signalen Als je zo’n samenwerking opstart. Ja, Ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van Waterval versus. Nou ja, het alternatief voor Waterval, zeg maar, maar in ieder geval. Het is onmogelijk om een complex zover project van tevoren helemaal goed te specifi.

00:20:41 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Heren en water, een soort methode om een project te doen of zo met iets te bouwen of zo.

00:20:46 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja ja, dat betekent eigenlijk dat je een stuk software van tevoren echt in detail uitvoerig helemaal beschrijft en dan aan een bureau vraagt om een offerte daarvoor te maken voor de bouw en dan als dat als die prijs past, dan zeggen ze, van oké, gaan we dan aan de gang en dan? Ja, dan ga je aan de slag en dan blijkt er In de praktijk toch wat anders te lopen dan je had verwacht van tevoren.

00:21:11 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Dus, is dat dan bijvoorbeeld van?

00:21:14 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dus ik vroeg van, kun je het in een vroeg stadium aan zien komen dat er gedoe komt? Ja, nou zeker, want het begint al met het maken van Van zo een afspraak om voor een vast bedrag een zogenaamd vastomlijnde stuk software te bouwen. Ja dat Dat is eigenlijk een utopie kan niet.

00:21:31 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Oké ze is een klant dat vraagt. Dat is een klant naar je toe komt en zegt, Ik heb het helemaal uitgedacht. Dit is wat wat ik van je wil.

00:21:38 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En geef mij een vaste prijs, dan moet je eigenlijk gealarmeerd zijn of denken van oké oké. En vervolgens als er dan eerste haarscheurtjes ontstaan in zo een relatie, wat gebeurt er dan krijg je dan?

00:21:53 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Vervelende mailtjes of belletjes of wat hoe? Hoe zag dat er bij?

00:21:57 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Jullie uit nou vervelen niet per se. Het is meer dat ja dat ze een klant. Uiteindelijk wordt het dan duidelijk, hè, dat het project niet zo zal lopen als Iedereen van tevoren had had bedacht en wat de reden daarvoor is, dat kan. Het kan zijn dat wij daar in ons bureau steken hebben Laten vallen. Het kan zijn dat die klant toch meer verwacht dan dat er nodig was. Nou, eigenlijk zijn het altijd andere reden.

00:22:19 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar uiteindelijk wordt het duidelijk dat het dat dat de klant niet krijgt wat hij had gehoopt te krijgen voor dat bedrag. Dat is afgesproken. En als zodra dat duidelijk wordt dan dan ja, dan begint eigenlijk het gedoe, het gedonder.

00:22:34 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Gaat donder.

00:22:35 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja nou, Ik heb Natuurlijk zelf ook mijn eigen ervaring hiermee, dus Ik kan Misschien nu even ingooien, Maar we hadden ooit een.

00:22:42 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Even denken hoe, hoe ver ga ik terug?

00:22:45 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Toen we ooit begonnen met ondernemen in 2008 was onze personeelsplanning, want wij zetten studenten in op allerlei plekken en We hadden onze personeelsplanning. Hadden we in Excel.

00:22:57 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou, we waren er al snel achter van. Oké, Excel is fout gevoelig, dus dat moeten we anders gaan doen. Toen zijn we met een softwarepakket gaan werken, een standaard uitzendbureau software. Alleen wij verhuurden ook busjes en materialen en We hadden allerlei andere resources. Dat paste niet in dat uitzend pakket, dus hebben we 3 jaar lang.

00:23:16 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Met hun gewerkt en.

00:23:20 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou die accountmanager die zei ook bij alles wat wij noemden van. We willen ook dit. Ja, nee, dat staat ook op de roadmap en dat wordt gebouwd en het kom eraan en het komt. Het komt maar nooit, dus uiteindelijk zijn we ermee gestopt. Toen heeft een slimme student bij ons op kantoor die zei, Ik kan een beetje programmeren en laat mij dan maar bouwen, dus die gingen nabouwen.

00:23:37 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou.

00:23:38 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Oke was wel prima, Maar we wilden nog veel meer en dat kon.

00:23:43 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Hij niet en toen?

00:23:44 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kwamen we bij een bedrijf en hun specialisme wel slim software nabouwen.

00:23:50 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, dat heeft me 4 t gekost.

00:23:53 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En dus in totaliteit dus aan uren aan facturen van hun en en allerlei andere gedoen.

00:24:02 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, Dat was dus inderdaad zo’n project dat uit de hand liep. Dus ja, je begint en dan de eerste factuur van 30 k komt en dan denk ik, oké, nou ja, toen Maar we.

00:24:11 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Hebben het geld?

00:24:12 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja past in het budget.

00:24:13 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja, We hadden Dit is nog een fout, Maar we hadden iemand aangenomen op finance en die kwam bij een bank vandaan en die zei, ja, jullie zijn eigenlijk ondergefinancierd, dus je hebt veel te weinig vreemd vermogen. Je moet geld gaan lenen.

00:24:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Belachelijk gedachten achteraf, maar wij dachten toen, ja, Dat is een goed idee. Als je wil groeien, moet je ambitieus zijn. Je moet geld ophalen en dan kun je weer gaan groeien, dus We hadden wel geld liggen, die factuur die kwam en ja, nou Maar ik wilde Natuurlijk weten van wanneer is het af? Ja, nee, waarschijnlijk wordt het dan wel € 60.000 nou uiteindelijk, dat ging iedere keer erdoor. Nou, je kent pad afhankelijkheid, hè? Dus Als je eenmaal zo’n weg inslaat dan.

00:24:56 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kan je niet meer terug, want je denkt, ja, moet ik nou naar 120 K de stekker eruit trekken? Dan heb ik dus helemaal niks. Jack ****, weet je wel.

00:25:04 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja perfect dus na lange verhaal kort. Ik heb uiteindelijk staan schreeuwen in het kantoor van ze. Het heeft geen reet geholpen, Ik was al mijn geld.

00:25:12 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kwijt.

00:25:14 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ik zeg nog steeds van, Ik had een huis kunnen kopen.

00:25:17 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Maar dat is niet gelukt. In plaats daarvan heb ik een software pakket gekocht wat ik nooit gebruikt heb, want een half jaar later hebben we het weer uit het raam gedonderd.

00:25:26 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

U zit normaal.

00:25:28 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nee, zeker niet. Nee, Dat is Natuurlijk een een drama eigenlijk als project faalt, dus dat heeft duidelijk iets misgegaan. Ja, en waar dat in ligt, dat weet ik niet. Daar ken ik de specifics niet goed genoeg voor, Maar ik Ik weet vrij zeker dat dat bijvoorbeeld ligt op het vlak van Van verwachtingenmanagement van nou goede doelen met elkaar specificeren waar dat stuk software aan aan moet voldoen. Realistische inschatting maken ja en vervolgens Samen een succesvolle samenwerking op poten zetten waarin je ja die software op een goede manier.

00:25:57 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Gaat bouwen en tegelijk ook die die die die andere dingen die ook best wel belangrijk zijn, zoals het budget In de gaten houdt.

00:26:05 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ik denk niet dat jullie dat gedaan hebben Als ik het zo snel beluister.

00:26:09 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

We hebben van alles gedaan, maar ja, wat jij noemde die 3 punten hè? Griep op budget verwachtingsmanagement en communicatie.

00:26:18 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Als ik naar het budget bijvoorbeeld kijk, dan denk ik ook van joh, weet je als een Holland casino de.

00:26:24 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Beton In de sloot gooit.

00:26:26 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou om even gek voorbeeld te.

00:26:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Noemen.

00:26:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja geen geen man overboord, weet je wel of ze overheidsgeld verbrand wordt, Maar het gaat hier om.

00:26:34 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja het geld van een MKB bedrijf? Ja ja ja, ja, dat Dat is ook heel pijnlijk. Je kunt je ook afvragen, Maar dat is Misschien weer een onderwerp voor een andere podcast. Of je als klein bedrijf wil maatwerk software moet moet Laten bouwen van die omvang dus maar want ja, Ik kan me bijna niet voorstellen tenzij je een product bedrijf. Maar als dat niet je je core is, ja dan dan, dan is het bijna geen businesscase waarin dat uit kan, denk ik.

00:26:34 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Het laatste geld van een kleine ondernemer, dus daar zit ook een beetje de pijn.

00:27:00 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Verwachtingsmanagement, hoe doe je dat dan goed?

00:27:03 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja door eigenlijk heel goed en heel vaak met de klant te bespreken hoe het hoe het project ervoor staat, wat er In de komende twee weken bij wijze van spreken gaat, gaat gebeuren. Misschien ook ja, ook over randzaken zoals zoals de planning en en onze beschikbaarheid bijvoorbeeld daarover continu het gesprek aangaan, zodat die klanten eigenlijk nooit voor verrassingen komt te.

00:27:27 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

En één ding is zeker in in ieder project vinden de onverwachte gebeurtenissen plaats door ja, wat er In de wereld gebeurt door wat er in zo’n organisatie gebeurt. Andere inzichten die Misschien ontstaan Omdat het toch, nou ja, het processen wat anders worden vormgegeven. Ja, dan Het is eigenlijk een heel dynamisch proces en Het is key om dan continu te blijven communiceren en en bij te sturen.

00:27:57 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, wat doe je? Want verwachtingsmanagement? Ik probeer het ook even voor me te zien van schrijf je dan wel ook die verwachtingen op. Of heb je dan videocalls? Want ik zat laatst ook in een videocall en ik gebruik zo’n tool.

00:28:12 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Son AI Tool om het op te nemen en firefly zo heet die firefly punt AIR $ 18 per maand. Geloof Ik kan het echt aanraden. Hij neemt.

00:28:22 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Je gesprek op.

00:28:24 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En, ik doe het gewoon om even terug te kunnen scrollen van hé, wat zei die klanten ook alweer, want ik moet er offerte bouwen en maar je zou dat dus ook als een file beelding dossiervorming kunnen gebruiken, want ja, maar toen zei ja, jij zei dat het 1 november kwam die release enzo en.

00:28:39 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Dus even terug naar jullie?

00:28:40 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ik vond dossier building. Dat is iets heel anders dan verwachtingen management in mijn optiek. Ik denk dat.

00:28:46 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja dossier wilde werken er eigenlijk helemaal niet actief aan. Alle zover die wij maken. Die is wel gedocumenteerd in jira ook voornamelijk, dus wat dat betreft is de van Van wat we maken wel een dossier ook met klanten afspraken Natuurlijk hè. Er is een een overeenkomst.

00:29:01 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Maar Misschien is dat dan een vraag van hoe, hoe leg je verwachtingen goed vast, of hoe leg je afspraken goed vast volgens jou?

00:29:09 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dat is eigenlijk heel eenvoudig, dus Het is sowieso een kwestie om dat te organiseren dat die afspraken überhaupt gemaakt wordt, hè? En dat ook gewoon dat er bijvoorbeeld regelmatig meetings zijn om het werk te bespreken, wat gedaan is en wat er.

00:29:20 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Daar komt en daar gewoon ja, dat op hoofdlijnen notities van te maken en te delen met elkaar. Dat is eigenlijk genoeg en Misschien ook door je verantwoordelijkheid te pakken en en te signaleren Als je denkt dat iets uit de bocht gaat, gaat vliegen.

00:29:36 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En wie komt er dan in actie? Ben jij ook? Zeg maar, chef.

00:29:40 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

D escalatie ben jij iemand die als eerste daar naartoe gaat of zo?

00:29:43 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nee, Dit is gewoon in ons proces is dit een verantwoordelijkheid van de projectleider?

00:29:47 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja en Natuurlijk. Als er iets echt uit de klauwen loopt, dan ja, dan ben ik dus zeker.

00:29:51 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Maar ja, ja, ik noem dat chef ****, dus als solo founder mag je uiteindelijk de.

00:29:59 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

De problemen maar maar zover wil je het niet Laten komen, want Dat is eigenlijk waar we mee bezig zijn, hè dus.

00:30:04 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Gedoe met klanten, Iedereen heeft ermee te maken, maar hoe voorkom je dat nou?

00:30:09 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou, jij zegt dus de budget, dan moet je naar kijken, dus wat wat wat kost je iets aan wat?

00:30:13 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Het is.

00:30:14 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Krijg je ervoor zo, Het is belangrijker om op budgetten te sturen, vaak bij een project dan dat je op scope stuurt, zoals we dat noemen. In de scope is de beschrijving van wat we eigenlijk aan het aan het maken zijn. Bij 9 van de 10 van Van onze klanten is Het is dat budget echt heilig zeg maar. En Als we daar overheen.

00:30:30 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Gaan dan is.

00:30:31 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Het gewoon gedoe dus, dus Dat is heel belangrijk om daarop te sturen en om binnen het budget.

00:30:32 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Oh oke.

00:30:36 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Keuzes te maken die die maximale waarde toevoegen.

00:30:39 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Is Iedereen welkom bij light basis?

00:30:41 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja niet Iedereen is welkom bij light base. Ik denk dat er bepaalde sectoren zijn waar we gewoon niet niet achter staan en gewoon ja, niet op een op een prettige manier voor zouden kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan de gokindustrie.

00:30:53 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En wanneer moet een product manager jou bellen?

00:30:55 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Een product manager moet mij bellen als er in zijn verhaal organisatie een potentieel is om om iets makkelijker en beter te doen, bijvoorbeeld een proces te digitaliseren of te automatiseren.

00:31:07 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kom, wanneer moet een product manager al niet bellen?

00:31:11 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Parkmanager moet ons niet bellen als er voor de ja het probleem dat ze willen oplossen. Hele goede standaard zover beschikbaar is of dat het eigenlijk niet een echt probleem is. Ik denk niet dat er dat je dan een maatwerk applicatie zou moeten gaan willen Laten ontwikkelen.

00:31:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Zijn hier gewoon een soort marketing Agency.

00:31:31 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nee, wij, Wij zijn geen marketing Agency, want we doen eigenlijk helemaal niks.

00:31:34 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Marketing wij houden ons bezig met met bedrijfsprocessen. Het is een heel analytisch. We we bijten ons vast in hoe.

00:31:40 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

De klant.

00:31:42 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Oh ja, het werk organiseert en dat heeft waarschijnlijk niks met met marketing te maken.

00:31:49 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Is er een klant waar je supertrots op bent.

00:31:52 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Er zijn meerdere klanten waar ik super trots op ben. Dat zijn eigenlijk altijd klanten waar wij je applicaties voor hebben gemaakt. Die ja, die ze echt een stap vooruit hebben geholpen, waarin we bijvoorbeeld een proces hebben geautomatiseerd waarin we het leven van hun klanten makkelijker hebben gemaakt. En Er zijn echt meerdere voorbeelden van.

00:32:10 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja oké verwachtingsmanagement hebben we het al over gehad, dus de verwachtingen uitspreken.

00:32:18 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ik dacht net ook van hé, haal je daar nog een partij van buiten bij.

00:32:22 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Want soms is het ook van. Ja, je bent allebei partij en en en Ik kan me ook voorstellen dat jij echt grotere trajecten met klanten dat je een soort procesbegeleider erbij haalt ofzo. Maar ja, het klinkt ook weer.

00:32:32 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Omslachtig, Maar ik vind dat wij dit gewoon goed moeten kunnen. Wij zijn één, Wij zijn een bureau, hè? Wat complexe projecten aanneemt, dus dit Dit is een een cruciaal onderdeel van ons vak, wat wij gewoon beheersen en moeten beheersen vind ik en daar zouden we geen externen voor.

00:32:32

Toch?

00:32:46 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nodig moeten hebben.

00:32:47 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Oké, communicatie hebben Natuurlijk ook al een beetje over gehad. Je had opgeschreven, je zit nu naast.

00:32:51 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Elkaar.

00:32:52 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Kan elkaars gedachten niet lezen wat?

00:32:56 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En wat zijn daar tips voor hoe je nog beter communiceert?

00:33:00 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dat is te organiseren, dus Ik denk dat het belangrijk is om in een bepaald ritme te werken aan aan die applicatie. En dan stellen dat ritme twee weken is, bijvoorbeeld hè? De sprints van twee weken daar werken wij dan mee? Ja, dan is het belangrijk om om om een aantal vaste momenten te prikken in die twee weken, waarin ja volgens een vaste agenda met die klant de stand van zaken besproken wordt.

00:33:23 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Interessant ja In de categorieën voorkomen is beter dan genezen. Moest ik ook nog even denken aan het selecteren van klanten aan de.

00:33:33 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

We hadden vroeger dus dat bedrijf met die studenten. We deden allerlei klusjes en dan eens In de zoveel tijd hadden we gewoon echt een gekkie en dat bedoel ik totaal niet denigrerend. Maar dat was dan bijvoorbeeld een hordeur. Weet je wel? Iemand die zijn hele huis stam vol heeft staan met dozen met oude kranten en zo waarschijnlijk hele lieve Mensen, maar voor ons een ramp als wij dat moesten verhuizen en dan bijvoorbeeld Als je een telefonische intake had gehad, dan ja, nee, waarschijnlijk zijn het 100 dozen nou, wij met een wagentje naartoe stonden er 300 dozen.

00:34:02 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Maar je wist.

00:34:04 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Als het nu gezeik is, is er straks ook gezeik Misschien een beter voorbeeld.

00:34:11 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Klanten die op voorhand al gingen zeuren over een artikel uit de algemene voorwaarden, dus die zeiden dan van nou, Ik heb de offerte gelezen. Ik ga akkoord met de offerte behalve met artikel 3.4 uit de algemene voorwaarden en dan wisten we al van, We hebben hier weer zo een super kritische klant. Die hoort niet bij ons, die dus super kritische klanten je mag best kritisch zijn, maar niet download voor. Doe het dus doen op een gegeven moment gewoon een filter ingesteld. We willen Alleen maar klanten die aan die en die criteria vol.

00:34:40 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Heb jij zo’n lijstje in je hoofd of op papier?

00:34:41 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja.

00:34:42 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Zeker ja, nee, Ik denk dat ja, wij werken veel voor fintechs. Ik denk dat daar Dat is wel een bijzondere sector wat dat betreft, want daar is compliance Natuurlijk prioriteit één, twee en 3.

00:34:51 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja dan sta je weer in De Telegraaf of tenminste, dat kan heel erg.

00:34:55 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Misgaan ja precies dus.

00:35:00 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja kijk, en Als je voor zo’n club werkt, dan is het ook altijd duidelijk dat er iets In de algemene voorwaarden is. Wat ze niet zint, zeg maar dus Dat is bij ons bijna altijd zo. Dan vinden we ook altijd wel een een.

00:35:10 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

En ja, Ik denk dat Er zijn andere red flags te identificeren, denk ik, Waarom een opdrachtgever niet bij ons zou passen.

00:35:16 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Noem er eens één of twee.

00:35:18 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou bijvoorbeeld een niet niet genoeg maturity in het opdrachtgevende team, zeg maar dus nou, wij schakelen veelvuldig met product owners, product managers. Ja, die echt gewoon een bepaalde visie hebben over de kant die dat product op moet gaan en hoe dat moet gebeuren.

00:35:34 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja, als wij als aan de kant kan niet zo’n rol zit, hè? Of iemand die die rol goed kan vervullen en Het is bijvoorbeeld een wat kleiner bedrijf en de en de de founder. Die doet het daarnaast ja, Dat is een beetje een red flag gedoemd om te of dan gaat het snel fout. Er is er nog eentje nou, als er een heel strak budget is, eigenlijk waarvan we al zeggen van, hé, Het is te strak voor voor wat je eigenlijk wilt. En ja, er wordt dan toch doorgezet of wordt geduwd. Ja, Dat is eigenlijk ook ja, dan dan dan.

00:36:05 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dan weet je eigenlijk al hoe het eindigt.

00:36:09 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou ja met gedoe dus dan ja, dan is uiteindelijk wat wat er opgeleverd is. Dan is er 1 keer 1 afslag genomen. Dan moest er toch iets iets anders worden gemaakt en dan uiteindelijk. Ja, is er geen budget meer om nog een een bepaalde functionaliteit toe te voegen en dan ondanks alle verwachtingen management wat je hebt proberen te plegen, is dat dan? Ja, leidt dat toch tot gedoe?

00:36:33 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Even de andere kant van de medaille, hoe ziet jouw droomklant eruit?

00:36:39 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou Als ik ja.

00:36:42 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Wij gaan enorm aan als team. Als wij applicaties kunnen bouwen die echt aan onze missie bijdragen, namelijk die bedrijfsprocessen effectiever Laten verlopen en tegelijkertijd de klanten van onze klanten nou hun leven wat makkelijker te maken om zaken te doen met met die organisatie.

00:36:58 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja dus eigenlijk iedere klant waarin wij zo’n applicatie kunnen bouwen waar we heel evident gewoon moeilijke dingen makkelijk maken. Nou, dat dat dat Dat is iets waar wij als vakmensen iedere dag.

00:37:07 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Van genieten ja.

00:37:09 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Wat zijn dan wat een een bedrijf of een instelling waar je nog heel graag zaken mee zou willen doen? Heb je een soort wishlist?

00:37:17 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Niet echt.

00:37:20 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Toen gingen we dat zo. Ja, ik noem.

00:37:21 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar wat Ik vind dat Triodos best wel goed voor elkaar heeft allemaal.

00:37:26 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Misschien ook wel een leuke is er een bedrijf waarvan je zegt Van, oh die app die rammelt daar Laten we ons nou.

00:37:31 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Eens even naar kijken, kijk we, we vinden ons niet in het publieke domein, Maar de belastingdienst lijkt me wel heel leuk. Ik denk dat hij een aantal zaken heel goed op orde hebben, dus Als je bijvoorbeeld je je je aangifte gaat doen voor je inkomstenbelasting. Dat werkt best lekker tegenwoordig ik niet. Of je dan met me eens bent, maar Er zijn er processen die je als ondernemer tegenkomt dat je denkt van oké, hier is nog wel wat werk aan de winkel, dus dat lijkt me toch wel leuk om daar wat?

00:37:55 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Maar goed, Wij zijn geen kap chemie of Ordina die die tennis van 20 miljoen winnen, dus dat doen we ook niet aan mee, dus dan krijgen.

00:38:02 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

We dat.

00:38:02 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Soort klus ook niet. We hebben heel wat besproken over gedoe met klanten en je hebt gedeeld hoe hoe jullie dat richting jullie klanten doen. Ik heb ook iets verteld over mijn kant van de tafel, zeg maar, we proberen ook altijd dingen terug te brengen naar ja, wat kan de gewone stervelingen ondernemen tussen aanhalingstekens dus gewoon de de MKB ondernemer die nu luistert. Wat kan die hierover meenemen? Hoe voorkom ik het doen met klanten?

00:38:27 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Wat zijn inzichten die jij?

00:38:30 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Van toepassing vindt voor alle MKB ondernemers.

00:38:34 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou, Als je Als je net zoals wij werkt in In de B to B, zeg maar hè? En In de dienst sector dan is het denk ik heel belangrijk om de relatie met die klant te koesteren te te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet.

00:38:49 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dat is Als ik het crisp moet samenvatten, denk ik al het het verhaal.

00:38:53 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja mooi, Ik heb ook een uitnodiging aan je om een e mail te sturen.

00:39:00 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Aan alle ondernemers op aarden?

00:39:04 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Met jouw beste ondernemers les en eigenlijk moet die In de onderwerpregel passen. Wat zou je dan meegeven?

00:39:15 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Neem ervaren Mensen aan.

00:39:19

Hè?

00:39:20 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Je mag hem wel even uitleggen, hoor, want Ik denk dat hij.

00:39:22 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Klein beetje extra.

00:39:25 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Uitleg nog wel, want Waarom zou ik dat wil?

00:39:29 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

De wind die ik met libis In de rug heb gehad In de eerste jaren, Dat was een. Dat was denk ik een beetje geluk, Omdat we een aantal Mensen heel jong, heel onervaren hebben aangenomen die echt gewoon giga talenten bleken te zijn, waardoor we goed werk hebben kunnen leveren. Portfolio hebben kunnen opbouwen en nu echt hele mooie opdrachtgevers hebben. In latere jaren dacht ik van, Hé, nou ja, dan gaan we gewoon lekker mee door junioren die zijn makkelijker te vinden, wat goedkoper ook.

00:39:56 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Dus, die kunnen we gewoon. Ja, daar kunnen we live basis opbouwen, maar daar ben ik van teruggekomen.

00:40:02 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Denk dat je veel veel veel veel beter bedrijf bouwt Als het gewoon lukt om Mensen aan te nemen die die wat ervaring hebben en dat hoeft echt geen 20 jaar te zijn. Maar ja bijvoorbeeld ja bijvoorbeeld minimaal 3 jaar dat ze echt 3 jaar in een vergelijkbare rol al ergens anders goed hebben gewerkt. Ik denk dat je dan. Ja, dat scheelt gewoon heel veel churn, zeg maar Mensen die weer weggaan en.

00:40:23 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Ja dan kun je dat cijfermatig ook uit uittekenen.

00:40:26 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nee, niet echt. Nee, nee, Maar ik ik ik.

00:40:31 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Want Ik denk ja wat er bij mij opkwam was van K je neemt zo’n jonkie aan, je denkt, oh, lekker goedkoop weet niet wat hij wil. Gaat dan na twee jaar weer weg. Oke leuk plus geen ervaring met bijvoorbeeld sales of whatever of je neemt iemand aan die het al bewezen heeft die Misschien 1,5 keer zoveel kost 5 of twee keer zoveel, maar die wel ook 5 of 10 jaar blijft die veel meer plug en play is dus ik zit ook gewoon even hardop met je mee te denken van wat zijn de voordelen van ervaren Mensen?

00:40:48 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ja zeker zoveel ja.

00:41:02 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Nou dat sowieso dat ze een betere sparringpartner voor je zijn in een groeiend staat het bedrijf ja niet al die rollen. Die staan op een heel volwassen manier, hè? Dus Als je zeker Als je Mensen voor nieuwe rollen gaat aannemen waar je zelf geen ervaring in hebt, laat staan een junior die je ergens vandaan haalt, ja dan dan dan, hoe ga je dan die rol echt op een succesvolle manier neerzetten? Dan moet je zelf echt wel heel veel visie daarop hebben.

00:41:26 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

En heel veel geluk hebben wel dat er in een keer goed gaan. Terwijl Als je een ervaren iemand aanneemt die die rol in enige vorm al ergens anders op een succesvolle manier heeft uitgevoerd uit zijn ervaring kan putten om dat ja goed op poten.

00:41:40 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Zetten nou, dan is de kans nou echt vele malen groter dat dat een succes.

00:41:44 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Wordt interessant. Ik ga toch nog even mijn eigen spelregels overtreden, want dit was de uitsmijter, Maar het triggert Omdat jij mij in het voorgesprek vertelde dat je vrijheid heel belangrijk vindt.

00:41:58 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En dit koppel ik ook wel een beetje aan elkaar van gewoon hele goede Mensen aannemen betekent dat je ook aan dingen kan loslaten en delegeren. Dus als jij Alleen maar van die jonkies hebt.

00:42:07 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Waarvan jij het gevoel van, ik moet de hele tijd alles checken of controleren of nog alles goedkeuren. Dan kun je dan kun je nooit dingen loslaten.

00:42:15 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nee dus waar ik even bij jou nog naar wil vragen, is die die vrijheid? Welke rol speelt dat in jouw ondernemerschap?

00:42:23 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Jou leven nou, kijk vrijheid en drang naar autonomie, Dat is gewoon een belangrijke kernwaarde voor mij. Ik denk dat dat ook de reden is dat Ik ben gaan ondernemen dat dat als een logische stap voor mij voelt. Maar het sijpelt inderdaad ook door in in heel veel dagelijkse keuzes die ik die ik maak. En ja, het klopt wat je zegt, het aannemen van ervaren Mensen, dat draagt daar enorm aan bij.

00:42:43

Ja.

00:42:44 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

En Als je zelf nog een cijfer mag geven voor hoe vrij?

00:42:49 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Jij bent op een schaal van een tot.

00:42:51 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

10.

00:42:53 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

8 denk ik ja, ik leid beest nog niet zo groot dat ik al een half jaar met zijn betico zou kunnen gaan. Dat doen ze. Het kan wel. We hebben een goed managementteam. De dingen lopen door, Maar ik heb nog wel een aantal verantwoordelijkheidsgebieden die dan niet worden ingevuld op de op de beste manier dus wat dat betreft.

00:43:11 Mathijs Vreeman – Lightbase Vreeman – Lightbase

Ben ik niet zo vogelvrij Als ik zou kunnen zijn over Misschien 20 jaar ofzo.

00:43:17

Ja.

00:43:18 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Nou sowieso een goede vraag om mee te nemen zoals je nu luistert. Stel die vraag ook eens voor jezelf van welk cijfer geef je jezelf van vrijheid? Ik wens je heel veel vrijheid toe.

00:43:28 Gerhard te Velde Podcasthost en podcastmaker te Velde Podcasthost en podcastmaker

Enorm bedankt voor alle inzichten en jij Natuurlijk bedankt voor het kijken of luisteren naar groeivoer. Wil je meer weten over light base? Check dan even de shownotes. Daar vind je alle links bijvoorbeeld naar de website, maar ook naar LinkedIn. Profiel van Matthijs vond je deze aflevering waardevol. Laat dan ook een review achter van deze podcast, bijvoorbeeld op Spotify of met je iPhone, zodat meer Mensen deze podcast ontdekken. En tot slot abonneer je even op het YouTube kanaal van Groeivoer. Dankjewel en graag tot de volgende keer.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen