Aflevering 300 – Eindelijk je doelen halen als ondernemer, met een COO. Interview met Guido Koershuis van Twobirds

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Guido Koershuis is co-founder van Twobirds. Twobirds helpt ondernemers om de mooie plannen die ze in hun hoofd hebben, ook echt succesvol uit te voeren. Dat doen ze door visionaire ondernemers te voorzien van een COO, een chief operating officer. We hebben het over: Visie vs executie, waarom het zo moeilijk is om plannen ook echt te realiseren en het verlengde daarvan het visionary / integrator model. Hoe je een second in command kunt vinden en wat er voor nodig is in de samenwerking met elkaar. Veel plezier met deze nieuwe aflevering! Gerhard

In deze aflevering

  • Welkom bij Groeivoer
  • Wat doet TwoBirds?
  • Hoe maak je van je bedrijf een geoliede machine?
  • Het Superman Complex
  • Het TwoBirds Model
  • Drie opties voor een COO
  • Sleutels voor samenwerking tussen founders
  • Het Visionary and Integrator model
  • De Visionair vs de Realist
  • Wat kan TwoBirds betekenen voor ondernemers?
  • Guido’s ondernemersles voor de wereld

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering
Wil je verbinden met Guido? Voeg hem hier toe op LinkedIn:

Link naar Twobirds website:

Boekentips:

Rocket Fuel Gino Wickman

The Second in Command, Cameron Herold

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Guido Koershuis (Gast)

Je begint met een idee om de wereld te veranderen en te veroveren. Het op een gegeven moment gaat dat zo goed en ben je dus die wereld aan het veroveren dat je er opeens een bedrijf bij hebt gekregen. Maar ja, daar zijn de meeste ondernemers geen ondernemer voor geworden. Kijk nou eens kritisch naar. Waar zit nou je allergrootste kracht en waar zit nou je meeste toegevoegde waarde en wat zou er gebeuren op het moment dat je daar nog veel meer van gaat? Ik heb het gevoel dat ik overal verantwoordelijk voor ben niks lukt. Mensen zijn niet blij omzet loopt terug, Ik wilde eigenlijk de brui aan geven, Misschien wel van ja, Ik heb echt een beetje een hekel aan mijn eigen bedrijf gekregen.

00:00:32

Luister je nou?

00:00:33 Gerhard te Velde (Host)

Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is Guido Koershuis van Tubers.

00:00:37 Gerhard te Velde (Host)

Dus tobbers helpt ondernemers om de mooie plannen die ze in hun hoofd hebben ook echt succesvol uit te voeren. En dat doen ze door visionaire ondernemers te voorzien van een second in command, een chief operating officer en daar ga je nu meer over te weten komen. Guido van harte welkom bij de podcast. Dankjewel, we houden allebei van.

00:00:58 Guido Koershuis (Gast)

Utrecht, daar waren we al achter, we houden.

00:01:00 Gerhard te Velde (Host)

We allebei van ondernemen en We zijn ons volgens mij ook allebei.

00:01:04 Gerhard te Velde (Host)

Erg bewust van de problemen van groeiondernemers, daar ben je dagelijks mee bezig. En wil je een schetsen waar volgens jou heel veel ondernemers tegenaan lopen en met name dan die visionaire ondernemer waar ik net.

00:01:19 Gerhard te Velde (Host)

Ook over had.

00:01:19 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja en en in onze beleving, maar goed, We zijn Natuurlijk ook een beetje bevooroordeeld zijn de meeste ondernemers toch vrij visionair je? Je begint met een idee met met een plan om om de wereld te veranderen en te veroveren.

00:01:33 Guido Koershuis (Gast)

Alleen wat wij dan zien, is dat op een gegeven moment gaat dat zo goed en ben je dus die wereld aan het veroveren dat je er opeens een bedrijf bij hebt gekregen waarin processen, systemen, teams, Mensen structuren nodig zijn. Gevraagd worden ook op een steeds hoger niveau. Maar ja, daar zijn de meeste ondernemers geen ondernemer voor geworden en dat levert vaak steeds meer hoofdpijn en frustratie op, terwijl het wel oplosbaar is. Dus Dat is denk ik het goede nieuws, Alleen dat.

00:02:04 Guido Koershuis (Gast)

Als je dat te lang laat lopen en te lang laat liggen, ja, dan kan het zomaar zijn en dat dat maken wij dus ook.

00:02:10 Guido Koershuis (Gast)

Vaak mee dat ondernemers een beetje een hekel beginnen te krijgen aan hun eigen rol in het bedrijf en soms zelfs aan het bedrijf in zijn geheel, Omdat het gewoon niet meer leuk is voor hen. En Dat is Natuurlijk enorm zonde van.

00:02:21 Guido Koershuis (Gast)

De Energy ja.

00:02:22 Gerhard te Velde (Host)

Ja en wat, wat zeggen ze dan of waar lopen ze dan tegenaan?

00:02:27 Guido Koershuis (Gast)

Gedoe, zeg maar, dus Dat is eigenlijk, denk ik het woord wat wat wat vaakst horen Mensen gezeur aan mijn bureau? Ik word naar binnen gezogen, Dat is ook eentje die we wel vaak horen en dat dat eigenlijk nou het operationele deel van het werk hen helemaal overgenomen heeft en dat dat.

00:02:46 Guido Koershuis (Gast)

Ja, Dat is, Dat is niet de bedoeling en het kan anders.

00:02:49 Gerhard te Velde (Host)

Ja, het kan anders, We gaan we straks Natuurlijk nog nog veel dieper induiken, maar wat naar binnen gezogen worden? Die vind ik heel grappig, want Ik ben een fan van The godfather en daar heb je een scène en dan een van die eindbaas, zeg maar, die is dan net uit het bedrijf gestapt uit het uit de family business. En dan zegt hij day pulled me back in.

00:02:51 Speaker 3

Ja.

00:03:06 Speaker 3

Ja.

00:03:09 Guido Koershuis (Gast)

Dus ja ja ja ja.

00:03:09 Gerhard te Velde (Host)

Nou ze trekken me weer naar binnen, dus Ik denk eindelijk van oké, kijk even een paar stappen terug. Maar als ondernemer, je hebt een idee.  

00:03:17 Gerhard te Velde (Host)

Je wilt ook graag in je of je wil het graag zelf doen hè? Dus je je kiest voor vrijheid, maar dan wordt je dus iedere keer weer opgeslokt door allerlei problemen die je bedrijf voorbij komen. En Misschien om het nog even wat scherper te krijgen. Wat voor soort ondernemers hebben we het dan over? Want je hebt Natuurlijk verschillende soorten bedrijven. Je hebt verschillende fasen van groei waarin wat bedrijven hebben het over.

00:03:21 Speaker 3

Vraag ja.

00:03:38 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja ja, ik snap dat je die vraag stelt naar wat wij zien, hè? Dat is geen absolute waarheid, maar is dat bij de meeste ondernemers dit soort problematiek een beetje bij 15 20 collega’s begint te ontstaan wat ik dan vaak zelf zeg, is ja, dan kun je het niet meer aan twee lunchtafel, een beetje zo.

00:03:54 Guido Koershuis (Gast)

Winger, zeg maar een beetje wielen en vanaf 150 200 man heeft een ondernemer vaak dit probleem wel gefixt en opgelost en heeft hij het leiderschap Als het goed is wel op orde, want als dat niet zo geweest was, ja, hoe ben je dan in hemelsnaam zo groot gegroeid, zeg maar, en de mate van frustratie en en de pijn die dat doet Als je Als je deze oplossing nog niet helemaal gevonden hebt. Ja, dat verschilt Natuurlijk ook, dus de een redt het bijvoorbeeld prima tot 90 man, ook Omdat hij Misschien zelf wat meer thuis is in het management en in het organisatorische deel van het werk.

00:04:27 Guido Koershuis (Gast)

Een andere die daar ook klanten van ons die bij 8 man al zeggen, van joh, weet je ook voordat dit nou?

00:04:32 Guido Koershuis (Gast)

Nog echt voor heel veel frustratie en problemen gaat zorgen. Ga ik een beetje proactief alvast op zoek naar die CEO, naar die second in command, waardoor ik me weer kan focussen op de dingen die ik het liefste doe en die ook. En dat vind ik belangrijk om te zeggen.

00:04:47 Guido Koershuis (Gast)

Het meeste waarde toevoegen voor dat bedrijf zelf. Ik bedoel, als jij niet zo’n hele goede manager bent en je gaat wel leiding geven aan Mensen, ja, dat zie ik per se handig.

00:04:56 Gerhard te Velde (Host)

Nee, want ik, Ik kan. Ik ga het al meteen invullen, maar wat gebeurt?

00:04:59 Guido Koershuis (Gast)

Er dan ja dan ga je denk ik kwalitatief. Echt?

00:05:05 Guido Koershuis (Gast)

Nat.

00:05:06 Guido Koershuis (Gast)

En dan gaan Mensen weg, of ze begrijpen het niet en jij krijgt het ook niet goed uitgelegd. De frustratie wordt Alleen maar groter, dus ja.

00:05:15 Guido Koershuis (Gast)

Dan gaat je bedrijf uiteindelijk niet groeien op de manier zoals je het liefste wil, Omdat er nou eenmaal iemand op die terreinen bezig is die dat niet als grootste kwaliteit of competentie heeft. Ja, dus je groei stagneert gewoon.

00:05:29 Gerhard te Velde (Host)

Ja, het concept wat ik altijd in mijn hoofd heb bij een groeibedrijf, Dat is dat het gewoon een een geoliede machine moet zijn. In het verleden riepen was van een een impact machine whatever, maar in ieder geval gewoon een.

00:05:43 Gerhard te Velde (Host)

Ja een, een geolied geheel waarbij ook met name die werkprocessen hè, dus als een klant binnenkomt, wat zijn dan de stappen als een nieuwe medewerker binnenkomt? Wat zijn de stappen Als we een factuur versturen? Wat zijn de stappen dus echt die achterkant van die organisatie? Of nou ja, Het is niet zozeer de achterkant, Maar het.

00:05:53 Guido Koershuis (Gast)

Exact.

00:05:58 Gerhard te Velde (Host)

Is meer de hele kant duur.

00:05:59 Guido Koershuis (Gast)

Nou binnen? Ja ja.

00:06:02 Gerhard te Velde (Host)

En jij zegt dus van nou, daar is die visionair van nature niet zo goed in.

00:06:07 Guido Koershuis (Gast)

De meeste vinden dat niet per se het leukste deel of We zijn ze ook niet zo goed in.

00:06:08 Gerhard te Velde (Host)

De meeste.

00:06:10 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:06:11 Gerhard te Velde (Host)

Nee, nee, en wat zijn dan je opties? Zeg maar, want.

00:06:15 Gerhard te Velde (Host)

Je kan dus het toch proberen zelf te doen. Ik heb ook wel eens van die Wikipedia dingen gebouwd of van die van die handboeken of gedacht. Van ja, ik moet die structuur moet ik gaan fixen, dus Ik ga eerst wel zelf beginnen of je.

00:06:22 Speaker 3

Ja.

00:06:30 Gerhard te Velde (Host)

Neemt iemand daarvoor aan of zo of wat zijn een beetje de opties? Hoe zie jij dat?

00:06:31 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja ja nou ja kijk ik snap je vraag dus dus wat je veel ziet hè, is dat ze dan op zoek gaan naar een operating system? Nou, daar heb je de meerdere van scaling up is vrij bekend, je hebt iOS en je hebt nog wel wat meer van dat soort dingen waardoor je in ieder geval een model of een frame hebt.

00:06:48 Guido Koershuis (Gast)

Waar je je bedrijf een beetje langs kan halen om het beter te organiseren?

00:06:50 Gerhard te Velde (Host)

Ja even sorry nog heel even op dat operating system. Wat is dat dan precies?

00:06:55 Guido Koershuis (Gast)

Ja eigenlijk een manier 1 1 1 1 1 methode die een ondernemer kan helpen om zijn bedrijf wat beter in te richten, zeg maar dus dat gaat vaak over inrichtingsvraagstukken. Hoe formuleer ik mijn strategie? Hoe voer ik die dan uit? Hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste Mensen heb? Hoe ga ik met mijn geld om nou dat zijn een beetje de 4 dingen die dan toevallig bij Scaling up horen, maar je hebt wel meer van dat soort framework.

00:07:16 Guido Koershuis (Gast)

Dus die ondernemers kunnen helpen om in ieder geval niet alles zelf te bedenken van hoe. Hoe richt ik in vredesnaam een bedrijf in? Ja, daar zijn wel handleidingen voor, dus Dat is altijd wel een verstandige stap Als je.

00:07:28 Gerhard te Velde (Host)

Het mij vraagt, Dat is sowieso een no brainer om altijd een een operating system in te richten.

00:07:34 Guido Koershuis (Gast)

Ja tenminste ja, Als je het mij vraagt wel dat dat dat kan gewoon heel erg helpen en kijk, Dat is een wiel wat wat gewoon al 100.000 keer eerder is uitgevonden. Dus ja, profiteer daar dan van, zou ik zeggen.

00:07:41 Gerhard te Velde (Host)

Ja inderdaad.

00:07:45 Speaker 3

Ja.

00:07:46 Guido Koershuis (Gast)

En maar denk Misschien nog wel een belangrijkere stap en en hoe je dat precies inricht. Ja, daar kun je allerlei kanten mee op, maar verzamel dan leiders om je heen die het ook leuk vinden om het uit te.

00:07:58 Guido Koershuis (Gast)

Voeren.

00:08:00 Guido Koershuis (Gast)

Hebben wij zeggen, laat dat een ceo of een second in command zijn. Daar zijn wij dan van. Maar je kan Natuurlijk ook andere leiders om je heen verzamelen. Maar ja, mijn punt is, denk ik vooral, ga niet te lang te veel zelf lopen klootviolen en inderdaad als als daar niet je grote kracht en niet je passie zit.

00:08:19 Guido Koershuis (Gast)

Niet. Hetgene is Waarom je ondernemer bent geworden.

00:08:22 Guido Koershuis (Gast)

Ja durf dan op een gegeven moment ook wel te kiezen en te zeggen van goh, Nou, dit ga ik vanaf nu gewoon aan andere Laten die daar veel beter in zijn. Veel blijer van worden, waardoor ja dat die ja, dan ga je twee vliegen in een klap slaan, namelijk jij als ondernemer kan weer gaan doen waar echt je grote kracht en je grote toegevoegde waarde zit. En ondertussen is je bedrijf waarschijnlijk beter aan toe, Omdat het beter georganiseerd en gemanaged wordt.

00:08:45 Gerhard te Velde (Host)

Ja, en wat zeg je tegen ondernemers die het Superman complex of superwoman complex hebben? Want ik ken ook wel ondernemer die zich ja, die zijn zich Misschien helemaal niet.

00:08:51 Speaker 3

Maar ja.

00:08:56 Gerhard te Velde (Host)

Bewust van, Ik ben eigenlijk helemaal niet goed in processen. Ik ben eigenlijk helemaal niet goed in execution.

00:09:01 Gerhard te Velde (Host)

Die hebben een soort van ik ik doe het allemaal. Ik kan het allemaal en gaat toch niks verpot.

00:09:02 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja ja ja en Dat is ook ja ja, ik ik snap het en en Dat is ook en Er zijn er ook heel veel die ook een heel eind kunnen komen op wilskracht en op Energy en op passie dus dus ja Superman complex in die zin is. Het is het ook wel een superkracht Natuurlijk om zoveel zelf te kunnen en zoveel zelf te willen doen. Ja, wat zou ik tegen hun willen zeggen? Ik denk.

00:09:28 Gerhard te Velde (Host)

Zeg.

00:09:29 Guido Koershuis (Gast)

Kijk nou eens kritisch en of je dat dan met ons doet of met jezelf of met iemand anders, dat maakt niet zoveel uit naar waar zit nou je allergrootste kracht en waar zit nou je meeste toegevoegde waarde en wat zou er gebeuren op het moment dat je daar nog veel meer van gaat doen? Zou dat niet nog beter voor je bedrijf zijn? Zou dat niet nog beter voor je eigen werkende leven zijn Als je daar naartoe beweegt? En dat hoeft niet.

00:09:43 Speaker 3

Ja.

00:09:53 Guido Koershuis (Gast)

Overnight, zeg Maar dat je hele leven opeens anders uitziet, maar.

00:09:58 Guido Koershuis (Gast)

Om gaat dat eens verkennen, gaat het eens onderzoeken in ieder geval van goh, is dit nou de ideale setup? En hoe lang is dit houdbaar? Want ja, je hebt waarschijnlijk 15 petten op en dat dat je vindt ook dat het erbij hoort. Dat is ook iets wat wij vaak horen.

00:10:11 Gerhard te Velde (Host)

Waarom wordt het erbij? Is meer plichtsbesef?

00:10:13 Gerhard te Velde (Host)

Of of.

00:10:13 Guido Koershuis (Gast)

Ja zo van joh ja, weet je, ik? Ik weet ook overal van. Ik weet ook hoe het moet. Ik weet ook hoe ik het wil hebben, dus ik doe het wel even. Weet je wel, van ja, moet ik het anders weer gaan uitleggen aan iemand anders was? Het was lastig, weet je wat?

00:10:22 Gerhard te Velde (Host)

Ja ja.

00:10:25 Guido Koershuis (Gast)

En en nou oke, dit kwartaal doen we het nog wel even zo en vervolgens kwartaal dan ga ik er echt wat aan doen, zeg maar, dan gaan we dan gaan we toch echt anders inri.

00:10:32 Guido Koershuis (Gast)

En ja, de doorzettingsvermogen van de gemiddelde ondernemer is zo groot dat dat soms jaren kan duren, zeg Maar dat iemand gewoon nog steeds die taken en verantwoordelijkheden met zich mee zult als een soort stenen bal aan een ketting om zijn been, zeg maar terwijl die er eigenlijk al wel vanaf had gewild. Maar ja, het ook moeilijk vindt, denk ik. Het gaat ook over loslaten en over andere Mensen vrijheid en vertrouwen geven met wat voor jou het aller aller allerbelangrijkste is in je werkende leven. Dus ik snap het ook wel.

00:11:03 Gerhard te Velde (Host)

Interessant hè? Want wat jij ook zei Van die 15 petten.

00:11:07 Gerhard te Velde (Host)

Je kan nergens echt of je kan niet overal extreem goed in zijn. Ik moest ook even denken aan pareto principe hè? De 80 20 regel van oké van de 80 of van de 100 dingen die je doet, ben je waarschijnlijk of nee van de Van de 10 dingen die je doet van de 10 petten die je draagt, ben je er maar waarschijnlijk in twee echt goed. En toch doe je die andere achter ook bij en dan Als je aan ondernemers vraagt van wat, wat zou je zo snel mogelijk willen delegeren? Nou, bijna altijd zeggen ze administratief, of weet je wel de oké, Maar dat snappen we wel dat Niemand bonnetjes wil kloppen.

00:11:33 Guido Koershuis (Gast)

Ja herkenbaar.

00:11:36 Gerhard te Velde (Host)

En, dat kun je ook heel makkelijk.

00:11:39 Gerhard te Velde (Host)

Outsourcen ze zijn maar van, zeg maar ja, dat soort laaghangend voor.

00:11:39 Guido Koershuis (Gast)

Ja, precies dat Dat is nog wel.

00:11:42 Guido Koershuis (Gast)

Te fixen.

00:11:44 Gerhard te Velde (Host)

Goed, maar een centrale rol weggeven. Dus iemand die echt naast je staat, want Dat is de oplossing waar jullie zeg. Maar mee werken dus die second in command. Dat vergt dus ook heel veel van ondernemer van de ondernemer om om los te Laten en het vertrouwen te bouwen.

00:11:51 Speaker 3

Ja.

00:11:52 Guido Koershuis (Gast)

Ja zeker ja.

00:12:00 Guido Koershuis (Gast)

Ja zeker ja.

00:12:03 Gerhard te Velde (Host)

En, Dat is dus ook niet in een keer zomaar gefixt, Misschien, Misschien moeten we daar gewoon wat dieper induiken van.

00:12:06 Speaker 3

Nee.

00:12:10 Gerhard te Velde (Host)

Wat doen jullie precies? Zeg maar daarin wat. Wat is het model van die second in command? Hoe werkt dat?

00:12:13 Speaker 3

Ja.

00:12:15 Guido Koershuis (Gast)

Ja nou wat wij in ieder geval zeggen, is van goh ga nou eens op zoek naar iemand die jou aanvoelt en aanvult en dat ook op een gelijkwaardig niveau kan en wil doen. En Dat is voor iedere ondernemer iets anders. Dus Dat is aan de ene kant Natuurlijk de fun van wat wij doen dat iedere ondernemer is, is zijn eigen individu. Die heeft zijn eigen voorkeur in wat hij het liefste doet en wat hij het liefste niet meer zou willen doen.

00:12:42 Guido Koershuis (Gast)

Alleen dat betekent ook dat waar je Misschien voor een commercieel eindverantwoordelijke of 1 1, 1 people en Culture Lead of dat soort dingen dat dat profiel best wel Helder is. Terwijl wat heb ik nou naast me nodig? In deze fase van mijn bedrijf? Ja, Dat is echt maatwerk, dus dat maakt denk ik ook dat veel ondernemers het lastig vinden om daar een antwoord op te geven en daardoor Misschien ook wel denk ik van goh, Nou weet je wat ik te moeilijke vraag moet ik te hard over nadenken? En ja, Het is dan waarschijnlijk ook nog eens iemand die ja, Omdat diegene complementaire is ook af en toe In de allergie van zo iemand zit.

00:13:15 Guido Koershuis (Gast)

Maar wel een hele hoop geld kost dus daarmee zie je al.

00:13:17 Guido Koershuis (Gast)

Ja.

00:13:18 Guido Koershuis (Gast)

Moeilijk moeilijk, moeilijk. Weet je wat? Ik kijk er nog wel even aan, terwijl Dat is wat wij doen. Wij zeggen joh, nou, Laten we eens beginnen met in kaart brengen van goh, wie is dat dan voor jou, weet je wel? En wat betekent dat dan voor jouw ondernemersleven? Wat gaat diegene precies doen en wanneer is het dat Dat is een zin die wij ook veel gebruiken de CO die jou meer gaat opleveren dan kosten en die businesscase, die moet voor iedere ondernemer wel kloppen om eraan te beginnen om vervolgens te kijken van welke vorm past dan het best bij je.

00:13:49 Guido Koershuis (Gast)

Dus wij proberen ook wel een beetje weg te blijven van de vraag.

00:13:53 Guido Koershuis (Gast)

Wil ik een CO en Dat is heel zwart wit en Natuurlijk ja, ik je wel of.

00:13:56 Gerhard te Velde (Host)

Te veel in een oplossing bedacht taald.

00:14:00 Speaker 3

Nul.

00:14:01 Guido Koershuis (Gast)

Moet ik dan iemand aannemen die me weet ik veel 1 t of Misschien wel 2 t gaat kosten maar hè. Maar hoe ziet je operatie er nou uit? Hoe ziet je eigen ondernemersleven daar uit? En hoe zou iemand met dat profiel soms voor een paar dagen, soms voor een paar weken, soms voor een paar maanden, soms voor een paar jaar daar, een oplossing in kunnen bieden? Dus Het is wel een persoon, Maar de vorm, ja, die kan ook verschillen, je hoeft niet meteen.

00:14:27 Guido Koershuis (Gast)

Voor 1 t iemand op je loonlijst te zetten na 3 gesprekken gevoerd te hebben. Dat is voor heel veel ondernemers denk ik ook een te grote stap in één keer.

00:14:36 Gerhard te Velde (Host)

Ja ja kan je de iemand van je eigen team ook die die extra rollen geven of zo, want je.

00:14:42 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja ja, Dat is goed dat je deze vraag stelt. Dat kan zeker een optie zijn, dus Dat is ook Waarom wij vaak eerst echt goede intake doen om in kaart te brengen van goh.

00:14:54 Guido Koershuis (Gast)

Hoe ziet dat profiel Er nou voor jou uit en welke werkzaamheden en welke kwaliteiten competenties Achtergrond neemt iemand dan met zich mee en voor hetzelfde geld? Die vraag stellen we ook vaak aan het einde van zo’n sessie loopt er al iemand in je bedrijf rond die best wel die potentie heeft. Nou, dan is die zoektocht opeens Natuurlijk ook een stuk makkelijker, dan gaat het Alleen over van wat gaan we nou doen om die persoon ook in die rol te Laten groeien? Want dan kom je wel en Dat is denk ik een aandachtspunt op zo’n moment vanuit een iets minder gelijkwaardige situatie.

00:15:24 Guido Koershuis (Gast)

Terwijl je uiteindelijk Dat is wat wij zien in ieder geval.

00:15:29 Guido Koershuis (Gast)

Het gaat werken op het moment dat je echt naast elkaar gaat staan en elkaar dus in die zin ook aanvult en aanvoelt, maar niet als ja, Ik ben de baas, zeg maar, Ik ben de first in command in mijn wil is wet. Die ander zal ook de ruimte moeten gaan krijgen om te zeggen, joh, ja, weet ik niet zo zeker of het volgens mij moeten we hier nog even wat langer over nadenken. Of Ik wil trouw blijven aan de keuzes die we eerder gemaakt hebben, anders is dat teveel verwarrend voor het team en daar moet je wel.

00:15:57 Guido Koershuis (Gast)

Naartoe groeien, denk ik als duo in ieder geval en zeker in het geval dat het iemand uit de organisatie is die Misschien een. Nou ja, een ander vertrekpunt heeft op dat gebied. Dus stel iemand is.

00:16:07 Gerhard te Velde (Host)

Een administratief medewerker.

00:16:09 Gerhard te Velde (Host)

En die wordt dan ineens manager back Office. Of weet ik veel? Die krijgt inderdaad een veel Misschien een rol.

00:16:15 Speaker 3

Ja.

00:16:17 Gerhard te Velde (Host)

Die, die wil je Natuurlijk dan ook wel echt in die in die nieuwe rol zetten en die moet Misschien ook ander gedrag gaan vertonen, maar die die founder ook Het is kennen. Ze had van die founders die dan ook zoiets hebben van oke nou nu ik nu heb ik of nou ja inderdaad gewoon altijd.

00:16:25 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja zeker.

00:16:32 Gerhard te Velde (Host)

Je zin door doordrijven?

00:16:36 Gerhard te Velde (Host)

En ook nou ja, het woord executie, dus je je neemt er iemand bij die zorgt voor de uitvoering van de plannen. Dat kan ook lijken alsof jij moet gewoon uitvoeren. Dus is de zingen plan en jij moet zorgen dat het geschikt wordt, maar zo werkt het dus niet.

00:16:43 Speaker 3

Ja.

00:16:46 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja ja ja.

00:16:47 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja ja ja ja Dat is mooi dat je nee, nee nee nee, sterker nog, dan moet je inderdaad gewoon en Dat is een prima oplossing, maar dan moet je lekker een executive assistent of een P nemen. Die zegt gewoon u vraagt, wij draaien en ik voer het uit en Dat is super waardevol en nuttig, maar niet voor waar we het nu over hebben, denk ik. Dan is het namelijk dat dat verwoordde iemand met wie we al een tijd werken. Mooi.

00:17:07 Guido Koershuis (Gast)

Dat is niet uw vraagt, wij draaien, maar u vraagt wij vragen door en Dat is wel echt significant anders Natuurlijk. En dan moet je maar zin in hebben. Dan moet je soms ook, denk ik als ondernemer een beetje kunnen verdragen, Maar dat is uiteindelijk, denk ik wel, wat ervoor gaat zorgen dat je strategie echt een keer uitgevoerd gaat worden en dat je plannen echt een keer werkelijkheid worden in plaats van iedere keer weer mede door de ondernemer zelf gesaboteerd en toch weer een andere afslag en toch weer iets anders wat belangrijker gevonden.

00:17:36 Guido Koershuis (Gast)

Alleen, ja, Dat is ook wel een beetje af en toe. Je hebt van die hele gezonde smoothies waarvan je weet, ja, Dit is goed voor me. Maar Hij is niet lekker, weet je wel? En toch, iedere dag weer moet je eigenlijk zo’n ding nemen. Nou, daar zou je dit Misschien ook wel een beetje mee kunnen vergelijken. Gewoon hartstikke goed voor je, maar niet.

00:17:43 Speaker 3

Ja.

00:17:51 Gerhard te Velde (Host)

Altijd lekker of leuk? Ja toch nog eerder een levertraan, Maar ik.

00:17:54 Gerhard te Velde (Host)

Vind een smoothie ik.

00:17:56 Gerhard te Velde (Host)

Trek mij meer aan met september.

00:17:57 Guido Koershuis (Gast)

Ja nou ja.

00:17:58 Guido Koershuis (Gast)

Erin, dat lijkt een beetje op groeivoer denk ik dus dat vandaar de vergelijking.

00:17:58 Gerhard te Velde (Host)

Goed ja ja ja.

00:18:05 Gerhard te Velde (Host)

Oké, dus We hebben het gehad over. Wat is het probleem? Wat voor soort ondernemers hebben dit soort problemen? Misschien nog even kijken van wat Als je een founders team hebt, dan kan je dit heel goed voorstellen bij een bij een single founder, want ik.

00:18:16 Guido Koershuis (Gast)

Oh ja ja.

00:18:19 Gerhard te Velde (Host)

Heb met twee compagnons gewerkt. Uiteindelijk kwam ik Alleen te staan en daarna heb ik inderdaad ook met een soort second in command. Ik noemde dat wingman veilig. Ook mannen allebei, Maar ik heb toen ook met zo’n second in command gewerkt.

00:18:26 Guido Koershuis (Gast)

Ja mooi.

00:18:35 Gerhard te Velde (Host)

Maar Toen ik compagnons had, had ik dat helemaal niet nodig voor mijn gevoel, want toen had ik gewoo.

00:18:38 Speaker 3

Nee.

00:18:40 Gerhard te Velde (Host)

Dus is dit Alleen voor single founders, of.

00:18:41 Guido Koershuis (Gast)

Nee, nee, niet per se. Dat hangt er gewoon heel erg vanaf. Kijk, sommige founders, Als je het Laten we even twee als uitgangspunt nemen. Die vinden elkaar heel erg, Omdat ze ook op elkaar lijken en dan heb je zeg maar double trouble, dus dan dan is de opgave, denk ik voor zo’n second in command Alleen maar groter, terwijl er ook ik sprak laatst nog met een een ondernemer die het met zijn broer gestart is, net als Walt en Roy Disney overigens.

00:19:08 Guido Koershuis (Gast)

En die heel erg complementair zijn aan elkaar en elkaar juist heel erg goed aanvullen. Ja, dan heb je dat inderdaad helemaal niet nodig en dan zie je Misschien zelfs dat er organisch al een beetje zo’n verhouding ontstaat dat de een zich meer op de visie op buiten op de strategie richt en de ander iets meer op binnen en op de uitvoering. Maar als dat nou niet zo is en je bent eigenlijk allebei visionair, je bent eigenlijk allebei creatief. Je wil eigenlijk allebei buiten zijn, wat Misschien wel heel goed idee is. Ja, dan moet je Misschien wel nadenken over of het toch niet een goed idee is.

00:19:36 Guido Koershuis (Gast)

Om ook een aanvulling daarop te zoeken.

00:19:39 Gerhard te Velde (Host)

Ja oké interessant. Daarna gingen we ook naar de opties, hè? Van wat zijn je opties? Eentje die nog niet genoemd is? Ik noem dat of ik. Ik denk niet dat ik het zelf bedacht heb, Maar het genie met de 1000 helpers dus.

00:19:52 Gerhard te Velde (Host)

Die heb ik ook een paar keer gezien, een founder, en die heeft Alleen Maar ik noem het even onderknuppels, dus Alleen maar poppetjes die zeggen, ja is goed.

00:19:59 Gerhard te Velde (Host)

Gaan we doen.

00:19:59 Speaker 3

Ja.

00:20:00 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja dat dat dat werkt tot op zekere hoogte ja dus, en dan zie je dat dat.

00:20:00 Gerhard te Velde (Host)

Dat werkt dus.

00:20:02 Speaker 3

Oh.

00:20:04 Gerhard te Velde (Host)

Komen.

00:20:05 Guido Koershuis (Gast)

Op een gegeven moment wordt de complexiteit in je bedrijf, denk ik groot. Je gaat verschillende rollen krijgen en dan zijn Alleen maar Mensen die heel blij en enthousiast achter je aanrennen en zeggen, ja, gaan we doen?

00:20:14 Guido Koershuis (Gast)

Ja, dat gaat dan niet meer werken, dan krijg je het ook niet meer uitgelegd. Niet Iedereen begrijpt het op dezelfde manier en dan zul je toch echt ook Als je denk ik überhaupt kijkt naar. Nou ja, een beetje diversiteit in je organisatie en je team echt op zoek moeten gaan, denk ik naar andere types die af en toe gewoon super irritant af en toe Natuurlijk opgestoken vingertje hebben en zeggen, ja, wacht eens even.

00:20:35 Guido Koershuis (Gast)

Gisteren zei je, dit weet je wel, of ja hadden we niet bedacht om het zo te doen. Of hoe zit het dan met die 10 andere dingen waar we mee bezig zijn? En dat ja, Dat is heel gezond en en maar heel herkenbaar. Ik denk dat ondernemers Misschien wel Mensen in het algemeen Natuurlijk de neiging hebben om Mensen om zich heen te verzamelen die gewoon heel erg op zijn lijken. Want Dat is prettig. Dat is comfortabel, dan spreek je dezelfde taal.

00:20:58 Guido Koershuis (Gast)

Dus Het is wel verklaarbaar, Alleen, ja, wij geloven wel in dat dat wel beperkt houdbaar is.

00:21:04 Gerhard te Velde (Host)

Misschien dan toch nog even daar op door, want het kan ook een kostenoverweging zijn. Ik zit zelf met mijn podcast bedrijf EER zit ik in een startup fase nog even een sidenote. Hoe lang kun je roepen dat je een startup fase zit? Maar goed, Dit is nog.

00:21:13 Speaker 3

Ja.

00:21:17 Gerhard te Velde (Host)

Steeds.

00:21:18 Gerhard te Velde (Host)

Het eerste jaar.

00:21:20 Gerhard te Velde (Host)

En ja, Ik heb nu Natuurlijk nu even geen budget om te zeggen van joh ik, ik neem een een second in command aan voor weet ik voor € 100.000 per jaar aan kost.

00:21:28 Gerhard te Velde (Host)

Of ja cofounder zoeken zou kunnen.

00:21:31 Guido Koershuis (Gast)

Of ja is een interessante overweging die we ook wel veel zien inderdaad, dus dan kun je nog steeds zo een profiel maken en dan zeggen van ja, nou, voor mij is het de enige manier om dit een beetje goed voor mekaar te krijgen. Ook onderaan de streep, zeg maar is om iemand ook er als co founder bij te betrekken? Nou, Dat is een hele interessante gedachte en Daarom zien wij dus ook wel. Dus ik begin ook een beetje over die 15 à 20 man. Dan zie je vaak ook wel dat een bedrijf Natuurlijk die die eerste fase wel een beetje overleefd heeft en en dat er.

00:21:32 Speaker 3

Hoi.

00:22:01 Guido Koershuis (Gast)

Iets van?

00:22:02 Guido Koershuis (Gast)

Geld is om met zo’n second in command te gaan werken daarvoor. Ja moet je Misschien ook inderdaad op zoek naar andersoortige oplossingen om het voor mekaar te.

00:22:11 Guido Koershuis (Gast)

Krijgen ja oke.

00:22:16 Gerhard te Velde (Host)

Alleen maar met minions werken iets iets, betere Mensen, teamleads en dan ga je Management Team of co founders en dan ga je een chief operating officer inhuren of in dienst nemen of hoe werkt wat zijn de opties waarin?

00:22:19 Guido Koershuis (Gast)

Mooi.

00:22:30 Guido Koershuis (Gast)

Ja, We hadden het er. Ja, We hadden het er net al een beetje over Natuurlijk, dat hangt denk ik heel erg af van de situe.

00:22:36 Guido Koershuis (Gast)

Dus Daarom hebben wij ook, zeg maar 3 afslagen die je kan nemen waarbij je zegt, nou, Ik ga gewoon eens een keer heel klein, Misschien wel voor een paar uur of een paar dagen met een CIO. Achter iemand werken vaak dan heel gericht op een probleem. Lees je focus op lossen, zodat je ook een keer, want ik begrijp het heel goed. Een positieve ervaring hebt met iemand van dat kaliber, maar ook dat kostenplaatje. Terwijl Als je kijkt naar het soort problemen dat zij kunnen oplossen aan weet ik veel retentie of aan kostenbesparing of aan het feit dat jij als ondernemer opeens twee dagen meer.

00:23:08 Guido Koershuis (Gast)

Aan sales kan doen, weet je wel, Als je Als je nadenkt over de de impact die dat op je resultaat kan, hè?

00:23:13 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja dan wordt die businesscase opeens ook heel anders. Als je kijkt naar weet ik veel € 1.000 per dag of € 100.000 per jaar, maar Je moet wel 1 1 1 1 succeservaring hebben, dus het kan klein klein beginnen. Je kunt een keer iemand inhuren voor een paar maanden interim oplossing, dan ben je vaak ook snel geholpen, dus we zien dat ook vaak bij ondernemers die gewoon zeggen joh, Ik heb echt even stront aan de knikker, zeg maar of nou degene die deze verantwoordelijkheid is weg.

00:23:45 Guido Koershuis (Gast)

Binnen twee weken moet er wel iemand zitten, dan zou ik daarvoor kiezen. Ook dan heb je 1 keer 1 1 positieve ervaring Zonder dat je meteen een hele uitgebreide zoektocht met allerlei toeters en bellen en toestanden en kosten op moet tuigen. En Waarom dat ook vaak wel een goede gedachte is, is dat.

00:24:06 Guido Koershuis (Gast)

Dan mag het ook in die zin stuk gaan. Dat is dan minder erg en Misschien soms wel. Dat hebben we ook wel gezien bij de interim oplossingen die wij aangeboden.

00:24:15 Guido Koershuis (Gast)

Hebben dan gaat het ook wel stuk en dat vindt die ander dan ook wel prima, want je laat mij maar even het puin ruimen. Laat mij maar even wat moeilijker dossiers tackelen. Laat mij niet ondernemen, maar even goed aanpakken en en en de waarheid vertellen, zodat dat ook voor de volgende gezonde voedingsbodem is om verder te bouwen. Maar die persoon zelf moet dat Misschien niet zijn en moet dat Misschien niet doen. Dus de de vrijblijvendheid is wat anders denk ik dan wanneer je echt op zoek gaat naar iemand waar je jaren mee vooruit wil, waarbij het dus dat zien we ook wel vaak. Daar mag het dus eigenlijk niet mee fout gaan.

00:24:47 Speaker 3

Ja.

00:24:47 Guido Koershuis (Gast)

En dan kun je ook kijken van goh, wat heb ik dan daarvoor gedaan om dat?

00:24:50 Guido Koershuis (Gast)

Risico te verkleinen ja.

00:24:53 Gerhard te Velde (Host)

Interessant ja iemand zei een keer tegen mij. Je eerste directeur is nooit de juiste, dus Ik weet niet of het waar is. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die als als die eerste daar instapt in die rol dat hij dan inderdaad Als je opkomt en dan.

00:25:04 Guido Koershuis (Gast)

Ja ja en zo, een ondernemer. Die komt ook een paar allerlei dingen bij zichzelf tegen waar die Misschien niet op had gerekend of of onverwachte dingen. Ja, Het is een beetje hetzelfde, denk ik als data en zo ja, Er zijn maar echt heel weinig Mensen die met hun allereerste liefde.

00:25:21 Guido Koershuis (Gast)

Oud geworden zijn dat? Dat is een beetje hetzelfde concept, denk ik, Omdat je jezelf nog aan het ontdekken bent. Wat wil ik nou eigenlijk? Hoe sta ik hier nou in? Je verandert er Misschien ook wel in. Dus ja, in die zin probeer het een keer en durven we het ook tijdelijk te Laten zijn om maar te ontdekken wat het met je doet, is Misschien nog niet eens zo gekke gedachte, terwijl we ook zien hoor dat dat, zeker als dat niet. First time founders zijn die zeggen, joh, Ik heb dit eerder gedaan, Ik heb met 2, 3 keer 2, 3 keer heb ik met zo iemand samengewerkt.

00:25:52 Guido Koershuis (Gast)

Ik denk dat ik inmiddels wel weet wat voor mij werkt en wat ik nodig heb.

00:25:56 Guido Koershuis (Gast)

Wat ik zoek, dus die hebben het dan al een keer geprobeerd, zeg maar of meerdere keren. En dan zeg ik ook nou, dan zou je al wat eerder toe kunnen werken naar het vinden van een iets meer permanente oplossing.

00:26:06 Gerhard te Velde (Host)

Ja, en Dat is dus gewoon iemand in.

00:26:08 Guido Koershuis (Gast)

Loondienst, ja, of die gaat mee ondernemen en zich inkoopt. Of nou, daar zijn wel wat, maar in ieder geval de intentie om meerdere jaren met elkaar op te trekken of Misschien wel voor de eeuwigheid. Je weet het niet, hè? Dus Er zijn ook nou genoeg duo’s die het decennialang met elkaar volhouden. Alleen.

00:26:17 Gerhard te Velde (Host)

Hoe lang?

00:26:19 Speaker 3

Ja.

00:26:27 Guido Koershuis (Gast)

Je stelt de vraag, denk ik ook wel terecht.

00:26:32 Guido Koershuis (Gast)

Wat wij zien in ieder geval is dat iedere groeifase en iedere fase van zo’n bedrijf en ook Misschien wel van de ondernemer zelf, Misschien ook wel weer om een nieuwe vorm ander leiderschap vraagt.

00:26:45 Guido Koershuis (Gast)

Dus ook Als het dat je stel je werkt nou pak hem beet 4 jaar supergoed met elkaar en die ander zegt op een gegeven moment. Ja, volgens mij is het weer tijd voor iemand anders die weer fris na alle processen kijkt. Die fris naar de teams kijkt die Misschien nog beter past bij de fase waar we nu in zijn beland.

00:27:02 Guido Koershuis (Gast)

Ja Als je 4 jaar supergoed met elkaar gewerkt hebt fantastische groei doorgemaakt heb en vervolgens besluit dat dit het maximaal haalbare is.

00:27:11 Guido Koershuis (Gast)

Ja ook goed, Maar dat dat vinden veel ondernemers toch ook wel spannende gedachte? Weet je wel, want zij.

00:27:16 Guido Koershuis (Gast)

Voor hun is.

00:27:17 Guido Koershuis (Gast)

Het.

00:27:17 Guido Koershuis (Gast)

Voor de eeuwigheid. Tenminste dat dat hoop ik.

00:27:19 Guido Koershuis (Gast)

Dan vaak ja ja.

00:27:21 Gerhard te Velde (Host)

Ja, ik zat te denken, eigenlijk moet ik. De eerste jaar is eigenlijk een soort van een beetje erin komen met elkaar. Of kijk als ondernemer wil je Natuurlijk snel resultaten. Misschien die visionairs ook wat.

00:27:32 Gerhard te Velde (Host)

Nou laat ik het bij mezelf houden, Ik kan ongeduldig zijn. Minder dan vroeger, Maar ik denk ja, Ik heb toch jou toch aangenomen? Hoezo is dat probleem nog niet opgelost of Waarom loopt het nog niet?

00:27:39 Guido Koershuis (Gast)

Ja altijd.

00:27:40 Gerhard te Velde (Host)

Of whatever.

00:27:41 Guido Koershuis (Gast)

Ja, ja, dit gebeurt altijd. Ja, ja dus Dat is ook de de turbulentie fase die wij definiëren in zo een in zo een proces, zeg maar, dus je hebt altijd een beetje die wittebroodsweken, dus dan is zo’n ondernemer Alleen maar blij dat diegene er überhaupt is. En ik hoef niet meer alle meetings te zitten en Ik kan gewoon eindelijk frustratie. Officier, ja, precies gewoon eens een keer ongenuanceerd dingen over de schutting flikkeren. En dan zegt iemand oké, Nou vertel me meer, dus Dat is echt een opluchting nou en dan ontstaat er zo een periode van relatieve rust en dan inderdaad.

00:27:43 Gerhard te Velde (Host)

Oké.

00:27:57 Gerhard te Velde (Host)

Ik heb een chef ****. Nou?

00:28:10 Guido Koershuis (Gast)

Het duurt gewoon even voordat zo iemand onderaan de streep dat je het verschil ook ziet, terwijl je vanaf het begin Natuurlijk wel die investering doet, dus Dat is ook een boodschap die Wij hebben voor ondernemers van joh af en toe wel echt even op je handen zitten en en en erop vertrouwen. Trust the process dit komt goed en je ziet de eerste tekenen waarschijnlijk al Alleen onderaan de streep. Ja, dat soort veranderingen nou wat jij denk ik schetst inderdaad, dat eerste jaar is ook vaak ja een soort set up en aan elkaar wennen en de juiste modus met elkaar vinden.

00:28:41 Guido Koershuis (Gast)

Dat kan sneller gaan en op sommige onderdelen of details of of Thema’s zie je al echt wel verschil, maar.

00:28:48 Guido Koershuis (Gast)

Ja en ook daarin is denk ik de vergelijking met een normale relatie niet zo gek. Ja, je leert elkaars gewoon steeds beter kennen aanvoelen. Je raakt op elkaar ingespeeld.

00:28:59 Guido Koershuis (Gast)

Dan ga je echt de grote stappen maken, denk ik Alleen, ja, dan moet je dus wel als ondernemer denk ik het geduld en het vertrouwen kunnen bewaren en zeggen, nou ja, deze is niet stuk ofzo, maar Dit is gewoon een proces waar we met.

00:29:10 Guido Koershuis (Gast)

Elkaar in zitten? Ja.

00:29:12 Gerhard te Velde (Host)

Die CEO is dat ook een beetje een ondernemend TYPE.

00:29:16 Guido Koershuis (Gast)

Ja vinden wij wel, zeg maar dus dus dat moet het ook wel zijn, dus daar vind je elkaar. Denk ik ook wel dat je allebei hè? De één is onderneem munt en de ander is ondernemer, Maar ik denk de de de de, de daadkracht en de drang om vooruit te willen en om dingen beter mooier, slimmer te doen. Ja, die op die manier is die CO, denk ik ondernemend, die gaat niet op de winkel passen. Tenminste dat zijn niet de Mensen die In de regel zich bij ons melden in ieder geval en zeggen, Nou, weet je wat ik mooi vind op de winkel passen?

00:29:44 Guido Koershuis (Gast)

Die zeggen, nee, Ik wil imperium neerzetten en kijken hoe we 1000 winkels over de hele wereld neer kunnen zetten bij wijze van spreken dan.

00:29:45 Gerhard te Velde (Host)

Meebouwen ja.

00:29:53 Gerhard te Velde (Host)

Ja nou, Ik vind het echt fascinerend, wat mij ook zeg, maar triggert is het idee van onbenutte potentie, dus We hebben het heel erg gehad over dat die founder dan kijkt van ja, wat kost dat en wat levert dat dan op? En zo maar.

00:30:07 Gerhard te Velde (Host)

Je hebt soort van. Ja, Ik denk in een in parallel universum, dus We hebben zeg Maar de de realiteit waar we nu in leven. Maar we hebben ook de realiteit hoe het had kunnen zijn. En Als ik dan terugkijk naar mijn eigen ondernemersreis Ik ben in 2008 begonnen met twee compagnons. 2012 stapte er een uit in 2014, dus vanaf 2014 ben ik single founder geweest.

00:30:12 Guido Koershuis (Gast)

Ja.

00:30:27 Gerhard te Velde (Host)

Hoe had mijn leven eruit gezien Als ik op dat moment?

00:30:31 Gerhard te Velde (Host)

Zo’n CEO of zo ja, ik, Ik had wel.

00:30:34 Gerhard te Velde (Host)

Wingman, Maar dat was toch?

00:30:35 Gerhard te Velde (Host)

Meer, Dat was niet echt meebouwen mee ondernemen we.

00:30:40 Gerhard te Velde (Host)

Gaan Feyenoord die hut.

00:30:40 Guido Koershuis (Gast)

Schouder aan schouder.

00:30:41 Gerhard te Velde (Host)

Nee, en ja nee, en ook Misschien ik ik. Ik vind het best wel goed mee. Kan bewegen ook en ook naar Mensen luisteren Als ik tegengas krijg, Maar ik denk toch dat ik veel verder had kunnen komen. Even mijn valkuilen is dat ik dan inderdaad ook te snel weer plannen aanpas of dat ik eigenlijk niet waar we naartoe gaan of dat ik te weinig oog heb voor het resultaat. Dus wat levert dit op verdienen weer geld mee.

00:30:42 Guido Koershuis (Gast)

Dat dat niet? Ja.

00:30:54 Speaker 3

Oh ja ja.

00:31:07 Speaker 3

Ja.

00:31:07 Gerhard te Velde (Host)

Dus dat hele stuk realisme, dat Dat is voor mij een aandachtspunt.

00:31:14 Gerhard te Velde (Host)

Maar dat daar wilde ik even extra aandacht voor vragen van hé ga, sluit je ogen eens en en fantaseer over wat het zou kunnen zijn. En Als het goed is, kan een visionair dat ook, want die is juist.

00:31:22 Gerhard te Velde (Host)

Die dromer Alleen, ja.

00:31:23 Guido Koershuis (Gast)

In theorie zou hij in staat moeten zijn om dingen te visualiseren en voor zich te kunnen zien die er nog niet zijn. Ja, ja, is een mooie.

00:31:29 Gerhard te Velde (Host)

Ja, maar ironisch, ironisch genoeg lukt het dan dus toch niet.

00:31:33 Guido Koershuis (Gast)

Nee, ja en en dat ja en Misschien ook Omdat ze.

00:31:33 Gerhard te Velde (Host)

Omdat hij dan.

00:31:37 Guido Koershuis (Gast)

Dus dus Het is bijna een uitnodiging Natuurlijk om als deze podcast geluisterd te hebben om vervolgens even die visualisatie toe te gaan passen. Ik denk Omdat het gewoon abstract is, zeg maar. En en wat wij zien is dat heel veel ondernemers ook moeite hebben om te geloven dat er Mensen zijn die waar zij echt gewoon helemaal vlekken van krijgen. Moeite mee hebben dag in dag uit gefrustreerd over zijn dat er daadwerkelijk Mensen zijn.

00:32:02 Guido Koershuis (Gast)

Die dat geweldig vinden die dat supergoed kunnen die dat helemaal gaan fixen, waarmee het ook nog op een gegeven moment een plezier is om mee Samen te werken. Dat is bijna, je durft het bijna niet voor te stellen. Maar ja, het gekke is ja, het kan wel, weet je wel, Het is er echt en Er zijn hartstikke veel dag in dag uit melden zich Mensen bij ons die zeggen, dit vind ik mooiste wat Er is, dus heb jij een ondernemer voor me, heb jij een bedrijf voor me waar ik dit kan komen doen?

00:32:26 Speaker 3

Ja.

00:32:27 Gerhard te Velde (Host)

Ja mooi ook nog even over het visionary integratiemodel, want We hebben nu gehad over first and second in command. Dat is ook een boek. We gaan de boekentips ook In de In de shownotes opnemen, Maar dat dat model van de visionary en de integrator kan je daar Misschien nog wat over zeggen. Want Ik weet niet of Iedereen het kent. Een sommigen hebben Misschien wel eens gehoord, maar wat is?

00:32:47 Guido Koershuis (Gast)

Ja nee dat model. Dat komt uit een boek Rocket Fuel van Marc winters en Gino Wigman.

00:32:55 Guido Koershuis (Gast)

En dat gaat eigenlijk heel erg uit van het feit dat je dus inderdaad aan de ene kant vaak is die er als eerst Natuurlijk, dus dat zou je ook de first in command kunnen noemen. Het begint altijd met een visionaire ondernemer en ergens along the way is er iemand anders nodig die eigenlijk ook die ondernemer dus in dat boek zie je ook echt twee puzzelstukjes, zeg maar precies die competenties en die vaardigheden en die karaktereigenschappen heeft die die ondernemer mist en die ondernemer is er vaak al.

00:33:26 Guido Koershuis (Gast)

En, Als je dat puzzelstukje voor je zou zien, dan zie je ook aan de onderkant zeg.

00:33:29 Guido Koershuis (Gast)

Nou een puzzelstukje daar onder passen die precies op elkaar aansluiten, waardoor het weer klopt en de integrator. Zo noemen ze dat dan ook. Die integreert dus ook al die plannen die integreert de verschillende teams, de verschillende Mensen de verschillende processen op zo’n manier dat er weer je had het ook over geoliede machine. Die gaat de boel stroomlijnen, er ontstaat weer flow.

00:33:55 Guido Koershuis (Gast)

En, Dat is voor heel veel ondernemers denk ik gewoon de oplossing om weer een stap verder te komen in.

00:34:00 Guido Koershuis (Gast)

Hun eigen groei ja.

00:34:02 Gerhard te Velde (Host)

Ja en die integrator, zoals ik het begrepen heb die is ook een soort van filter tussen de visionair en de organisatie. Dus in plaats van dat die visionair, dan heet het allemaal. Dingen roept van nou, nu moeten we links nu weer naar rechts nu hoog en laag springen en whatever. Dan zegt die of die integratie, zegt Van ja, maar wacht even, We hebben het plan en daar is dan deze prioriteiten in. Of die die filtert zeg maar die zit er een soort van tussen.

00:34:22 Guido Koershuis (Gast)

Ja, en Dat is dus mooi dat je dat inderdaad de.

00:34:24 Guido Koershuis (Gast)

Je treedt echt al op als filter daartussen dus inderdaad ook vaak In de wordt dan de same page meeting genoemd. Al die ideeën van die ondernemer.

00:34:34 Guido Koershuis (Gast)

Zeker aanhoort aandachtig naar luistert ook goed toetsen en weegt. Maar ook inderdaad de rol heeft om te zeggen, Goh, Nou van al die dingen die we nu op tafel hebben, liggen en bespreken. En We kunnen Natuurlijk niet alles doen. En dan zegt een ondernemer vaak ook, ja, snap ik snap ik, maar Laten we even kijken welke hiervan wel passen bij onze strategie die die super kansrijk zijn waarmee we de organisatie echt weer een stuk kunnen versterken, waarbij de situatie daarvoor vaak is dat die nou Laten we even voor de grap 20 noemen gewoon rechtstreeks bij Mensen gedropt en geplugd worden, waardoor die helemaal In de war raken.

00:35:06 Speaker 3

Ja.

00:35:08 Guido Koershuis (Gast)

Dus Het is een, Het is echt het kanaliseren van die Energy en Dat is ook wel een les.

00:35:12 Guido Koershuis (Gast)

Die ik zelf.

00:35:13 Guido Koershuis (Gast)

Wel geleerd heb Ik heb lang dit soort rollen zelf ook vervuld aan de CEO integrator kant. Ik heb ooit geprobeerd om zo’n ondernemer te beteugelen, zeg maar en te zeggen, van ja, je mag niet meer met nieuwe ideeën komen en daar werkt niet, maar weet je wel? Dat is echt een van de domste dingen die ik.

00:35:29 Gerhard te Velde (Host)

Je moet meebewegen, hè? Dus Dat is, Dat is ook in in hoe heette die die vechtkunst? Is dat ook allemaal zo’n ding van Je moet die tegenkracht geven, maar Je moet mee en dan maak je Samen een koprol en dan ja.

00:35:29 Guido Koershuis (Gast)

Ooit gezegd heb exact.

00:35:36 Guido Koershuis (Gast)

Het is een dans, Het is een dans en geen strijd, weet je wel? En dat dat moet je echt zo blijven zien. Anders dan wordt het. Ja, ja, Dat is een belangrijke les uit mijn eigen carrière op.

00:35:41 Gerhard te Velde (Host)

Wat heb jij moeten leren dan?

00:35:46 Guido Koershuis (Gast)

Het gebied dus Het is en en ook als dat op een beetje op een natuurlijke en op op een leuke manier kan gaan, weet je wel van ja, dit sorry, weet je dit dit dit past gewoon echt niet en daardoor moet je mij ook even in vertrouwen dat Als we dit gaan doen, dat we echt de organisatie helemaal op zijn kop gaan zetten, Zonder dat ik zie wat dat precies gaat opleveren. Dus doe het niet, weet je wel en.

00:36:05 Speaker 3

Ja.

00:36:10 Guido Koershuis (Gast)

Als een ondernemer iets echt wil, ja, dan gaat het toch wel gebeuren. Maar dat is ook wel de de de founders of de aandeelhouders pad die je denk ik niet te vaak op moet zetten. Of de kaart die je niet.

00:36:19 Gerhard te Velde (Host)

Je bedoelt Max de Max kaarten? Ja, Het gaat het toch gewoon doen?

00:36:19 Guido Koershuis (Gast)

Te vaak moet.

00:36:19 Guido Koershuis (Gast)

Spelen? Ja ja, dat dat ja, dan ben je dan, zegt iemand denk ik vrij gauw van joh, wat doe ik hier? Dan weet je wel, dus Als je daar toch eigenlijk niet naar op zoek bent, ja dan dan ook prima, maar dan moet je dan de andere.

00:36:24

Zwaktebod.

00:36:27 Speaker 3

Ja.

00:36:33 Gerhard te Velde (Host)

Weg met elkaar vinden, ja, zo praten denk ik ook van, hé, maar wat is nou eigenlijk het verschil met een algemeen directeur of een CEO?

00:36:41 Guido Koershuis (Gast)

Is ook een hele terechte vraag, die we ook vaak krijgen.

00:36:44 Guido Koershuis (Gast)

Die hoeft er niet per se te zijn, dus je hebt allerlei functietitels. Algemeen directeur managing director CEOCO, head of operations nou, Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan lullen we de tijd vol met functietitels. Kijk waar wij uiteindelijk in geloof is dat dat degene dus is inderdaad die een beetje het Natuurlijk filter is tussen ondernemer en onderneming. Degene is die de strategie ook waar gaat maken vaak een brede verantwoordelijkheid heeft en ook wel complementair is aan de ondernemer zelf. En welke functietitel je daar dan precies op wilt plakken.

00:36:54 Gerhard te Velde (Host)

Ik zal alle labels.

00:37:19 Guido Koershuis (Gast)

Ja, Dat is altijd in onze ogen in ieder geval een bewuste keuze en moet ook een beetje passen, denk ik bij het TYPE bedrijf wat je bent, weet je, Je kunt Engelse Nederlandse titels. Je kunt met met Sea Level titels gaan gooien Natuurlijk zoveel Als je wil. Dat is erg leuk om te doen, maar kies iets wat past en wat recht doet. Ook aan de verhouding tussen de ondernemer of ondernemers en degene die die rol bekleedt en wat wij.

00:37:45 Guido Koershuis (Gast)

Uit praktische overwegingen doen is die seo o term prominent voorop zetten, Omdat dat wel is wat de meeste ondernemers ergens in hun hoofd wel overwegen. Of denk ik van goh. Volgens mij is het ongeveer die kant op, maar Er zijn er genoeg second in command die een andere functietitel dan CO dragen, maar vervolgens Als je die rol beschrijving zou bek.

00:38:08 Guido Koershuis (Gast)

Denken, nou ja, feitelijk hetzelfde doen, ja?

00:38:12 Gerhard te Velde (Host)

Ja en Het is wel Sea level, dus dat dat maakt het ook heel duidelijk van. Hé, Dit is wel iemand die zich In de echt In de.

00:38:17 Gerhard te Velde (Host)

Directie zit en die gewoon? Ja.

00:38:17 Guido Koershuis (Gast)

Ja, je bent wel. Het idee is wel schouder aan schouder met de ondernemer of de ondernemers en wel met een gelijkwaardigheid principe in ieder geval terwijl je ook weet je wel, tuurlijk, stel het werk niet. Ja, dan gaat de ondernemer niet weg. Snap je die blijft, dan zal toch de ander vertrekken In de regel, dus Er is altijd een verhouding, Maar de intentie en in het dagelijkse praktijk denk ik dat je.

00:38:30 Speaker 3

Ja.

00:38:41 Guido Koershuis (Gast)

Gelijkwaardig met elkaar omgaat en ook op die manier haar vertrouwt.

00:38:45 Speaker 3

Elkaar, ja.

00:38:46 Gerhard te Velde (Host)

Maar is het de aansturing van de Mensen?

00:38:49 Guido Koershuis (Gast)

In principe denk ik bij the second in command bij de CEO.

00:38:53

Oké.

00:38:54 Gerhard te Velde (Host)

Zou mij ik. Ik liep altijd vroeger.

00:38:58 Gerhard te Velde (Host)

We hebben op een op enig moment bij eager people hadden we.

00:38:58 Guido Koershuis (Gast)

Vertel.

00:39:01 Gerhard te Velde (Host)

Ongeveer 20 Mensen op kantoor dus hadden echt een flinke burn rate overhead opgebouwd en het ik vond het zo zwaar in die tijd dat ik kwam het liefst op kantoor als er Niemand was. En Ik heb ook toen geroepen, en soms roep ik nog steeds. Maar het liefst zou ik met robots werken. Maar ja, die zijn er niet, dus dan maar met Mensen en dat.

00:39:19 Gerhard te Velde (Host)

Is.

00:39:19 Gerhard te Velde (Host)

Niet Omdat ik niet van Mensen hou, maar.

00:39:21 Guido Koershuis (Gast)

Nee.

00:39:22 Guido Koershuis (Gast)

Ook niet van leidinggeven.

00:39:23 Gerhard te Velde (Host)

Nee, Dat is gewoon niet, maar in ding en en.

00:39:25 Speaker 3

Nee.

00:39:25 Gerhard te Velde (Host)

Je kunt nog zoveel cursussen.

00:39:27 Gerhard te Velde (Host)

Op feedback en weet ik veel en je kan nog zo gerijpt zijn en je ego moet controle hebben, zo Maar het wordt nooit je je je passie om het beste uit Mensen te halen en te luisteren en het als team te doen. Samen Samen vind ik soms moeilijk.

00:39:36 Guido Koershuis (Gast)

Nee nee, nee.

00:39:40 Gerhard te Velde (Host)

Dus waar wil ik van verlost zijn? Ik ik, ik zoek iemand die echte organisatie bouwt dus die die geoliede machine helpt bouwen. Ik zoek iemand die ja het personeel overneemt of zo, maar daar aanvaring en financiën zou ik ook heel belangrijk vinden. Dus Als ik een CEO oh naast me zou hebben die.

00:39:45 Speaker 3

Ja.

00:39:51 Speaker 3

Ja.

00:39:57 Gerhard te Velde (Host)

Ja qua qua performance, zeg maar van bedrijven of die gewoon al het geld wat binnenkomt meteen weer uitgeeft. Dan heb ik er ook niks aan, dus die 3 dingen is dat realistisch ook.

00:40:03 Guido Koershuis (Gast)

Nee.

00:40:05 Guido Koershuis (Gast)

Ja, ja, Dat is realistisch. Ja, ja, dus dus dat. En ook als wij zo’n profiel maken, dan zeggen wij ook wel van ja, We gaan nu wel de Sinterklaas variant maken, weet je wel? Van ja, wat moet iemand allemaal kunnen en meenemen? Ja of 7 voor that Matter maar.

00:40:15 Gerhard te Velde (Host)

Staat met de 5 foto.

00:40:20 Guido Koershuis (Gast)

Je komt een heel eind, zeg maar. En ook de mate waarin iemand ergens goed in is, maakt Natuurlijk ook wel uit, dus weet je, is er een parttime seawall of een sieval voor een dag? Ja, dan is het handig als iemand wel van finance weet, maar hoeft dat ook weer niet, zeg maar tot op detailniveau te kunnen. Heb je een hele grote Pieper en culturele uitdaging en heb je verder Niemand die daar echt verstand van heeft? Ja, dan zal die knobbel wel weer wat wat wat meer nodig zijn, maar dus het zit echt ja en ik snap echt dat je de vraag stelt ook, Maar het zit in het DNA van een goede second in command van een goede CEO.

00:40:53 Guido Koershuis (Gast)

Dat die multidisciplinair is en dat hij in ieder geval inderdaad vanuit.

00:40:58 Guido Koershuis (Gast)

Mensen, processen, systemen, haalbaarheid, realisme naar je organisatie kijkt en ondertussen wel de passie en de drive heeft om het steeds beter te maken. Dus Als het goed is, niet een.

00:41:11 Guido Koershuis (Gast)

Al te vertragende factor is Als je naar de lange termijn groei kijkt. Oké, want.

00:41:17 Guido Koershuis (Gast)

Want wat dragend? Nou ja, ik snap ja, zo voelt het soms wel Natuurlijk, dus Waarom gaat hè? Je had het net over frustratie en hoezo duurt het zo lang? Tuurlijk gaat iemand wel af en toe op de rem trappen, dus dus wat wij vaak zien is dat een ondernemer heeft vaak allemaal uitroeptekens om zich heen, zeg maar.

00:41:18 Gerhard te Velde (Host)

Vertragend? Kan het iemand?

00:41:20 Gerhard te Velde (Host)

Die.

00:41:36 Guido Koershuis (Gast)

Nou, deze persoon heeft af en toe ook vraagtekens om zich heen. Ja ho even, weet je wel dus voordat we doorgaan even een check of even een check vraag of Laten we dit wel even goed met elkaar doorpraten of we hetzelfde bedoelen hiermee dus dat kan als vertragend voelen, Maar ik denk uiteindelijk dat het je wel sneller dichter bij je uiteindelijke doel brengt, maar op de dag zelf dat je Misschien denkt van ja Jezus.

00:41:59 Guido Koershuis (Gast)

Ja, kunnen we terug? Ja, ja.

00:42:00 Gerhard te Velde (Host)

Door ja Lets go and rammen en gaan. En ja, nee, Ik had hem, heeft mijn koopfases. Die had ook altijd vragen. Mijn vrouw trouwens ook. Die heeft ook nog wat vragen. Mijn jongens, mijn jongste dochter en Ik ben er nu achter, want Ik heb 1, 1, 2 jaar geleden heb ik een cursus gedaan. Dat is voor het Odin development kompas.

00:42:10 Guido Koershuis (Gast)

Je verzamelt om je heen? Ja.

00:42:20 Gerhard te Velde (Host)

Dat is een talententest en dan werken ze met 8 archetypen, waarvan één. Ook de visionair is de Profeet.

00:42:24 Speaker 3

Ja.

00:42:26 Gerhard te Velde (Host)

Ja die heel ver In de toekomst kan kijken. Dat is Misschien even een zijspoor tje, maar volgens mij is ook niet elke ondernemer heeft is echt een Profeet die ver In de toekomst juist dus. Maar goed, Dat is even over. Wat is visionair? Maar dat andere stukje is die onderzoeker en die onderzoeker die van nature stelt die vragen dus wij hadden dan een verhuizing die hem al misgelopen was en er was een schade gemaakt en dan weet ik veel.

00:42:34 Guido Koershuis (Gast)

Nee, niet per se? Nee.

00:42:43 Speaker 3

Ja.

00:42:48 Gerhard te Velde (Host)

En ik zei, van oké, geef die Mensen hun geld terug klaar met mijn compagnon die zei, nee, nee, nee, We gaan niet meteen geld teruggeven. We gaan eerst kijken, wat is er?

00:42:51 Speaker 3

Ja.

00:42:55 Gerhard te Velde (Host)

Nou precies gebeurd.

00:42:56 Gerhard te Velde (Host)

En dan ik liep er helemaal op leeg. Maar goed, ja, die twee bij elkaar, die zijn heel goed. Dus eerst onderzoeken wat er gebeurd is.

00:42:56 Guido Koershuis (Gast)

Nou.

00:43:03 Gerhard te Velde (Host)

En dan ja.

00:43:04 Gerhard te Velde (Host)

Ook daadkrachtig actie ondernemen? Ja, Het was geen vraag, Maar ik wilde toch.

00:43:10 Guido Koershuis (Gast)

Ja nou, dat mag hoor.

00:43:10 Gerhard te Velde (Host)

Nog even kwijt.

00:43:12 Gerhard te Velde (Host)

Hè, maar nou even naartoe beurs, want wat doen jullie nou precies, hè? Dus Dat is mij nog niet.

00:43:16 Guido Koershuis (Gast)

Helemaal Helder, nou, dan kan ik best wat over vertellen, want Als het goed is dan.

00:43:21 Guido Koershuis (Gast)

Weet ik het wel? Nee, Dat is flauwekul Natuurlijk. Dus Als je Als je kijkt naar wat wij doen voor ondernemers, Dat is, Dat is de ene kant van ons verhaal. Helpen we ze eigenlijk om de CO te vinden die voor hen meer oplevert dan dat hij kost. Dat is denk ik belangrijk. Dat doen we door eerst in kaart te brengen, oké, maar waarbij je nou het best mee geholpen, wat heb je nou eigenlijk echt nodig? Dus niet.

00:43:43 Guido Koershuis (Gast)

Wie zoek je maar wat heb je nodig? Dus Als je vraagt, wie zoek je dan krijg je nou Misschien ook wel inderdaad een zoveelste minion en Als je vraagt, wat heb je nodig? En je brengt dat met elkaar in kaart. Dan krijg je een ander beeld, Dat is stap een eigenlijk altijd, want wat heb je nou echt nodig? Stap twee, is dat We kunnen helpen om die.

00:44:00 Guido Koershuis (Gast)

Persoon.

00:44:00 Guido Koershuis (Gast)

Dan ook te vinden en stap 3 zeker Als het een wat langduriger samenwerking betreft.

00:44:06 Guido Koershuis (Gast)

Zijn we ook in staat om zo’n samenwerking nog een tijdje te volgen en te begeleiden, dus dan kijken we echt, hè? Wat gebeurt er nu tussen jullie? Wat betekent dat en hoe zorgen we ervoor dat jullie uiteindelijk het beste in elkaar naar boven gaan halen? Maar jij zal ook weten op het moment dat je onderdeel wordt van een belangrijke relatie als als duo. Ja, dan kun je er Natuurlijk zelf niet meer objectief naar kijken, want je bent de helft ervan, je gaat ook niet in.

00:44:28 Speaker 3

Ja.

00:44:30 Guido Koershuis (Gast)

Privé relatie ga je ook niet de therapeut uithangen in je eentje dat dat.

00:44:34 Guido Koershuis (Gast)

Klopt gewoon niet, dus die rol?

00:44:34 Gerhard te Velde (Host)

Pakken jullie dan tijdelijk of zo of?

00:44:35 Speaker 3

Ja.

00:44:36 Guido Koershuis (Gast)

Ja, meestal een half jaar ongeveer dan kom je al een heel eind, want dan kun je gewoon de piketpaaltjes van zo’n goede samenwerking kun je wel slaan. Waarom niet langer trouwens, want ik bedoel, elke relatie zou Misschien gebaat zijn bij.

00:44:47 Guido Koershuis (Gast)

Ja, ja ja, dat zou kunnen Alleen dan dan. Dan neemt de intensiteit ook wel af. Zeg maar dus wij zeggen van oké, we leggen gewoon het fundament. En tuurlijk, weet je wel, Als je dan nog 1 keer 1 check up nodig hebt of wat dan ook, ja dan dan, dan zijn we zeker zijn we er zeker bij, Maar we zien ook wel dat de behoefte ook het grootst is in dat eerste halfjaar, dat je daar Misschien ook wel het grootste verschil maakt. Dus dus nou, Dat is ook gewoon een praktische keuze, denk ik.

00:44:52 Speaker 3

Ja.

00:45:11 Guido Koershuis (Gast)

Dat is wat we voor ondernemers doen, dus even heel breed gezegd. Diegene helpen de juiste seo te vinden en ervoor te zorgen dat dat een succesvolle samenwerking wordt. Aan de andere kant, wat doen we dan voor CO ‘s? Dat is Misschien ook nog wel goed om iets over te zeggen, want voor ondernemers heb je allerlei clubjes waar je bij kan horen. Forcée o ’s second in command was er eigenlijk niks, dat vond ik zelf best frustrerend en ik dacht ja bijvoorbeeld ook tijdens COVID, dan gaat hoe. Hoe zouden anderen met deze rol dit nou doen?

00:45:44 Guido Koershuis (Gast)

Dus.

00:45:46 Guido Koershuis (Gast)

Wat we gedaan hebben is, we bouwen echt een ecosysteem van goede professionals die zich heel erg herkennen in die rol. Beschrijving van CEO second in command. We bieden intervisiegroepen aan workshops, lezingen, trainingen zodat zij ook echt beter worden in hun rol en ook echt verbinding met elkaar ervaren en voelen dat ze opeens ergens bij horen waarvan ze dacht, ja, Misschien ben ik wel de enige die zo gebakken is, weet je wel of dit NA heeft? En dat blijken gewoon 100 en Misschien wel 1000 en Mensen Alleen al in Nederland te zijn die ze.

00:46:16 Guido Koershuis (Gast)

Hè hè, eindelijk een plek voor Mensen zoals ik ja dat dat ja zo klinkt Misschien een beetje dramatisch, maar lotgenoten soortgenoten. Het heeft maar welke welk woord je wil kiezen.

00:46:18 Speaker 3

Ja.

00:46:23 Gerhard te Velde (Host)

Lotgenoten.

00:46:26 Gerhard te Velde (Host)

Nee, Maar ik denk dat ondernemers herkennen dit ook, maar CEOS.

00:46:29 Gerhard te Velde (Host)

Hebben hier dus dat wil.

00:46:29 Guido Koershuis (Gast)

Jullie zijn er?

00:46:30 Guido Koershuis (Gast)

Staan ja hoe staan en daar proberen wij in ieder geval een antwoord op te bieden en Dat is onwijs leuk.

00:46:30 Guido Koershuis (Gast)

Blijkbaar.

00:46:34 Speaker 3

Nee ja.

00:46:35 Gerhard te Velde (Host)

Om te zien, Maar het is niet gewoon open is niet van joh ik meld me ergens aan en dan ben ik lid van het.

00:46:41 Gerhard te Velde (Host)

Netwerk ik.

00:46:41 Gerhard te Velde (Host)

Neem aan er een soort toegangs?

00:46:41 Guido Koershuis (Gast)

Dat nee, er zit wel een procesje ja, het zal je niet verbazen. Een procesje voor waarbij we dus inderdaad in gesprek gaan, even checken van goh, weet je wel, is dit voor jou een optie of zeg je ja, nee, maar deze rol in deze plek, ja, dat vind ik het gaafste wat Er is.

00:46:43 Speaker 3

Ja wil ik.

00:46:54 Guido Koershuis (Gast)

En dan kom je inderdaad in dat ecosysteem terecht, waarbij je geen.

00:46:59 Guido Koershuis (Gast)

Deze wordt op de op de rollen en op de klussen die wij binnenhalen en aan de andere kant dus ook op de intervisiegroepen en op de training en de workshops die we aanbieden. Ja, dan hoor je.

00:47:10 Gerhard te Velde (Host)

Erbij Misschien Misschien effe over nog even een praktijkvoorbeeld, want heb ik helemaal niet over gehad, hè? Maar is er een een case waarvan je zegt, hé, dat laat nou echt heel mooi.

00:47:21 Guido Koershuis (Gast)

Zien hoe wij werken. Ja, nou ja, Dat is wel een een goede vraag. En en We hadden het net al over COVID en Dat is dat. Dat was ook een beetje het vertrekpunt volgens mij van die samenwerking dat.

00:47:33 Guido Koershuis (Gast)

Het is een productiebedrijf, dus die maken machines voor voor andere ondernemers en machines om precies te zijn. En die ondernemer, die had gewoon een pittige tijd gehad, ook tijdens corona. Ik denk, zoals iedere ondernemer ook wel een beetje handen in het haar van goh, hoe moet ik nou verder, weet je wel? Dus dus alle marges staan onder druk, niet vrouw in dit geval, maar had ook een man kunnen zijn.

00:47:38 Gerhard te Velde (Host)

Wat voor machines broodbakkers oké.

00:47:57 Gerhard te Velde (Host)

Een man of vrouw?

00:48:02 Guido Koershuis (Gast)

En ook wel eigen rol, ook ook heel erg aan het aan het vechten daar tegen. Zeg maar van ja, Ik heb het gevoel dat ik overal verantwoordelijk voor ben. Niks lukt. Mensen zijn niet blij omzet loopt terug. Ik wil eigenlijk de brui aangeven, Misschien wel van ja, Ik heb echt een beetje een hekel aan mijn eigen bedrijf gekregen, maar ja.

00:48:23 Guido Koershuis (Gast)

Ik kan er ook niet vanaf, zeg maar, want Het is ook nog een een.

00:48:25 Guido Koershuis (Gast)

Een.

00:48:26 Guido Koershuis (Gast)

Het zit In de familie, dus dat dat dat dat speelt, denk ik dan ook mee op zo’n moment. Dus je kan er niet vanaf, maar kan er ook. Kan het ook niet omarmen. Dus ik loop echt een beetje vast. Op dit gebied kunnen we weer praten. Nou, dat begint altijd met een gesprek om vervolgens te kijken, dus van goh, maar waar zou je nou het best mee geholpen zijn? En uiteindelijk dat, dat vind ik wel mooi hebben we daar.

00:48:27 Gerhard te Velde (Host)

Oké, familie plaats.

00:48:48 Guido Koershuis (Gast)

Tot twee keer toe tijdelijke sio gezeten echt om puin te ruimen om alles weer strak te trekken, goede processen neer te zetten en je erp systeem te implementeren. Gewoon echt even goede basis op orde en vervolgens is er een goede managing director aangenomen die volgens mij uit mijn hoofd alweer een jaar of twee onderweg is en gewoon echt weer voor de lange termijn duurzaam gaat bouwen. Maar.

00:49:11 Guido Koershuis (Gast)

In mei en in onze beleving denk ik echt, Omdat dat fundament ook even opgeschud is en zij houdt weer van haar rol en en weer van haar bedrijf. En Dat is zo fundamenteel denk ik dat dat best vaak ondernemers Misschien op het punt staan om gewoon te zeggen, ja, *******, maar op weet je wel? Ik zet een te koop bord In de tuin en hier heb ik het. Dit is niet Waarom Ik ben gaan ondernemen, dus dus dus stik er maar in, terwijl er dus echt nog opties zijn. Je moet Alleen een beetje durven toegeven dat je het niet meer Alleen kan.

00:49:28 Gerhard te Velde (Host)

Maar ja, precies, laat maar.

00:49:30 Gerhard te Velde (Host)

Zitten.

00:49:31 Gerhard te Velde (Host)

Handdoek In de ring.

00:49:42 Guido Koershuis (Gast)

En durven we daar wel geld aan uit te geven, want Het is niet gratis dat.

00:49:46 Gerhard te Velde (Host)

Dat is gewoon niet zo. Ik zie ook nog wel Misschien een markt voor de CO junior, dus dat je een soort van ja budget of goedkopere of?

00:49:55 Gerhard te Velde (Host)

Maar goed, Dat is Misschien voor een andere podcast. Ik Ik ben blij dit te horen, want dus die die die dame waar het hier over ging die totaal geen zin meer in en Het is Het is dus gelukt. Het is wel een voorbeeld waarin het.

00:50:06 Guido Koershuis (Gast)

Het is gelukt ja, en en mind you, Dat is dus wel een proces van.

00:50:11 Guido Koershuis (Gast)

2 3 jaar ja waarin je gewoon stapje voor stapje steeds meer perspectief weer gaat zien en. En ook een andere ondernemer die die ik aan het begin van zo’n reis vroeg van goh, wat zou dit voor je betekenen Als het lukt? En die zegt dan gewoon, ja, dan heb ik mijn leven gewoon weer terug, dus Dat is zo fundamenteel en en ook in het vorige gesprek dat wij hadden, zei Van joh, wat wat is nou mooi vergelijking?

00:50:32 Guido Koershuis (Gast)

Ja.

00:50:33 Guido Koershuis (Gast)

Als je het mij vraagt is, is deze oplossing van alle oplossingen die je kan kiezen, ook op het mens vlak, zeg Maar het is gewoon een soort Thor hamer, zeg maar waar je gewoon echt stevig geslagen mee kan maken en dat dat de impact daarvan Als het klopt. Dat is Natuurlijk wel belangrijk als dat de juiste persoon voor de juiste ondernemer is. Ja, dan ga je echt echt heel andere dingen weer.

00:50:57 Gerhard te Velde (Host)

Zien ja, Ik vind het interessant hoe je het aan mij uitlegt en ze het gewoon echt life changing, zeg maar.

00:51:03 Gerhard te Velde (Host)

Dus dat.

00:51:03 Guido Koershuis (Gast)

Kan het zijn? Ja.

00:51:04 Gerhard te Velde (Host)

En voor mij is dat ook wel hoor dat Ik denk van ja, Ik ben nu 16 jaar aan het ondernemen. Wat heb ik nou eigenlijk voor elkaar gebokst? Ben ik dan wel eens teleurgesteld over? En dan denk ik van.

00:51:09 Gerhard te Velde (Host)

En.

00:51:13 Gerhard te Velde (Host)

Ja, zeg Maar het gevoel dat je dat het niet lukt en dat het niet van de grond komt. En je ziet het wel voor je, maar je krijgt het niet voor elkaar, dus die frustratie en maar ook Omdat je het dan toch persoonlijk gaat nemen van.

00:51:23 Gerhard te Velde (Host)

Ligt het aan mij, ben ik een failure, kan ik dit niet, maar Misschien is het antwoord dus van nee, het ligt niet aan jou. Jij bent in heel veel dingen goed, maar heb gewoon niet de juiste Mensen om je heen, dus ga daar je of zin maken.

00:51:25 Guido Koershuis (Gast)

Ja.

00:51:31 Speaker 3

Ja.

00:51:34 Guido Koershuis (Gast)

Ja of ja en of je doet teveel van de dingen waar je ook eigenlijk helemaal niet blij van wordt en waar je ook eigenlijk niet zo goed in bent en en en dat dat lek zeg. Maar dat is een van de eerste dingen die we vaak in beeld brengen. Je ziet wij zien dat.

00:51:41 Speaker 3

Nee.

00:51:43 Gerhard te Velde (Host)

Dus ja.

00:51:50 Guido Koershuis (Gast)

Veel ondernemers nou ergens tussen de 20 en de 50% naar eigen zeggen doen waar ze echt goed in zijn en echt blij van worden. En de rest is dus allemaal.

00:51:59 Guido Koershuis (Gast)

Ik wil corfe crab zo gegroeid, zeg maar maar niet de essentie. Nou Als je ziet hoe de impact daarvan kan gewoon zo groot zijn. Niet Alleen op die ondernemer zelf, maar ook op dat bedrijf. Dus als die ondernemer weer ja ja, dus dat dat hangt allemaal met elkaar Samen Natuurlijk, hoe het moet de ondernemer vergaat hoe het zo’n duo vergt.

00:52:11 Gerhard te Velde (Host)

En en privé ook nog.

00:52:18 Guido Koershuis (Gast)

Wat zal het het bedrijf uiteindelijk vergaan? En dat dat dat dat valt Alleen maar bijna te onderschatten hoe groot die impact kan zijn. Nou, je hebt mij ook weer aan denken gezet, waarvoor dank.

00:52:31 Gerhard te Velde (Host)

We gaan naar de laatste vraag die nog een billboard langs de snelweg zetten.

00:52:33 Speaker 3

Ja.

00:52:36 Gerhard te Velde (Host)

En daar rijden superveel ondernemers langs. Wat wat ga je erop zetten?

00:52:38 Guido Koershuis (Gast)

Ja.

00:52:39 Guido Koershuis (Gast)

Je hoeft het niet alleen te doen.

00:52:43 Gerhard te Velde (Host)

Mooi.

00:52:43 Guido Koershuis (Gast)

Ik denk dat dat zo’n ondernemer wel zal triggeren van. Oh, ja.

00:52:48 Guido Koershuis (Gast)

Misschien heeft dat billboard wel gelijk?

00:52:51 Gerhard te Velde (Host)

Ja nou, Ik hoop dat veel Mensen deze ter harte nemen en We gaan afsluiten. Dankjewel, Guido.

00:52:57 Guido Koershuis (Gast)

Ja leuk dat ik hem mocht zijn, top.

00:52:59 Gerhard te Velde (Host)

Nou en jij bedankt voor het kijken of luisteren naar groeivoer. Wil je meer weten over gido en over two Birds? Kijk dan even In de show notes. Je kunt Natuurlijk ook Guido toevoegen op LinkedIn. Guido Koershuis is zij.

00:53:12 Gerhard te Velde (Host)

Naam we zetten ook de links naar de boeken die besproken zijn In de shownotes. En Als je deze aflevering waardevol vond, deel die in je netwerk en Ik vind het ook altijd leuk Als je een review achterlaat, zodat meer Mensen deze podcast gaan ontdekken en vergeet je het Natuurlijk niet even te abonneren op het YouTube kanaal van Groeivoer. Heel erg bedankt voor je aandacht en graag tot de volgende keer.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen