Aflevering 301 – Krachtige innerlijke groei brengt jou verder. Psycholoog en auteur Dirk Jan Versluis van Triunify

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Dirk Jan Versluis is psycholoog en auteur van het boek ‘De zeven pijlers van krachtige innerlijke ontwikkeling’. Met Dirk Jan ga ik eens een andere kant op dan in veel andere gesprekken. Waar het bij de meeste ondernemers over groei in de ‘buitenwereld’ van hun bedrijf gaat, spreek ik met Dirk Jan over innerlijke groei. We hebben het onder ander over Dirk Jan’s nieuwe boek, over wat trauma doet met ondernemers en nog veel meer.

In deze aflevering

01:15 Dirk Jan’s boek

04:04 Wat trauma doet met ondernemers

08:04 Succesvol en gelukkig zijn

13:55 Ondernemen en spiritualiteit

19:51 Haptonomie en lichaamsbewustzijn 

25:47 Christelijke opvoeding 

28:30 Opzoek naar verbinding met je ziel

35:21 De innerlijke dimensie van de ondernemer 

42:21 Hoe zorg je dat je vrij kan zijn

46:23 Succesvolle misfits 

49:49 Wat voor sessies doet Dirk Jan?

58:53 Dirk Jan mag een billboard plaatsen

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Dirk Jan’s nieuwe boek bestellen? Check hier.

Check ook de website van Triunify

Wil je verbinden met Dirk Jan? Voeg hem hier toe op LinkedIn:

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Join onze community! 🌐

Op de hoogte blijven? Sluit je dan aan bij onze Whatsapp community: https://chat.whatsapp.com/D4W6aegCJ4gLMUjL8LiHdM 

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer 

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. 

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/ 

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer 

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/ 

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast 

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer 

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu 
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

00:00:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

Twee Thema’s die echt bij ondernemers heel veel voorkomen, een genadeloze, hoge innerlijke maatstaf en de gevoeligheid om toch heel erg uit tuned te zijn op de neus van andere Mensen. Ik ken zoveel ondernemers die zulke moves maken Zonder eerst naar binnen te zijn gegaan. En Als je dan even omrekent wat het kost om een hele grote move met je bedrijf te maken Zonder dat je eerst bij je fundering te raden te zijn geweest, kan zijn dat je eigenlijk toch jonge leeftijd bepaalde ervaring hebt opgeslagen van Ik ben anders ik, ik voel me niet aansluiten op de rest van de mensheid die ik tegenkom.

00:00:32 Dirk-Jan Versluis (gast)

En dat gaat ergens zitten?

00:00:36

Zie je nou voor?

00:00:38 Gerhard te Velde (host)

Welkom bij Groeivoer, ik sta hier met Dirk Jan Versluis, psycholoog en auteur van het boek De 7 pijlers van krachtige innerlijke ontwikkeling. En Als je via YouTube deze podcast bekijkt, dan dan zie je mij ook met het boek.

00:00:52 Gerhard te Velde (host)

En Waarom Dirk Jan in deze podcast? Omdat heel veel afleveringen van de groei van podcast zich gaan over groe.

00:01:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

Wie.

00:01:01 Gerhard te Velde (host)

Van je bedrijf en groei naar buiten, Maar we gaan het in deze aflevering hebben over innerlijke groei ook een heel interessant onderwerp en daar gaan we het lekker diepgaand over hebben. Dirk Jan Welkom bij de.

00:01:13 Gerhard te Velde (host)

Podcast dank je.

00:01:15 Gerhard te Velde (host)

Beginnen bij het boek, want Waarom vond jij dat dit boek geschreven moest worden? Waarom ben je eraan begonnen?

00:01:22 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou is eigenlijk geboren In de praktijk en Ik denk dat ik een periode van 1,5 of twee jaar toch een beetje gekauwd heb op het idee op en af met uitgevers in contact allemaal net niet helemaal en uiteindelijk zelf uitgegeven. Ik werk veel met de ondernemers met leidinggevenden en daar is een bepaald.

00:01:43 Dirk-Jan Versluis (gast)

Profiel toch wel wat je zou kunnen schetsen op basis van de praktijk. Niet dat nou iedere ondernemer hetzelfde is Natuurlijk, Maar ik denk dat er een aantal topics of invalshoeken zijn die echt wel missen in ja, persoonlijke ontwikkelings aanbod, zakelijke coaching veel ondernemers vinden niet zo heel makkelijk de weg naar klassieke therapie hè of naar de ggz instelling en als ze dat al.

00:02:09 Dirk-Jan Versluis (gast)

Is daar eigenlijk In de regel ook geen verbintenis met het zakelijke stukje, dus Er zijn een aantal invalshoeken die denk ik missen en ik dacht, Het is goed om toch eens een keer te verspreiden. Behoefte ook om dat uit te dragen, dus de subtitel hè? Trauma leiderschap ondernemerschap die 3 eigenlijk met elkaar willen verbinden en.

00:02:30 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk dat het belangrijk is, Ik denk Als we dit goed kunnen en als Mensen ook weten dat dit goed kan, dat persoonlijke ontwikkeling bewustzijnsontwikkeling die toch voor Creators en en leiders innerlijk heel belangrijk.

00:02:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk dat daar nieuwe nieuwe horizonten kunnen ontstaan wanneer we dat meenemen in een in een integrale psychologie eigenlijk. Daar komen we heel vaak.

00:02:54 Dirk-Jan Versluis (gast)

Niet aan toe? Ja.

00:02:56 Gerhard te Velde (host)

En zei je nou dat gewone ondernemers? Zeg Maar de weg In de psychologie niet goed weten te vinden ofzo of die die worden niet begrepen of zo, want.

00:03:04 Gerhard te Velde (host)

Ik.

00:03:04 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou heel stereotyperend.

00:03:08 Dirk-Jan Versluis (gast)

De heel veel ondernemers werken hard, hebben een bepaalde mate van ja, ik zal maar zeggen, een masculien profiel lekker gaan met de banaan lekker door, Zonder dat nou echt vast te willen gieten, denk ik dat ik In de praktijk toch wel vaak zie dat de de GGZ sector voor hen niet altijd zo makkelijk is buiten de organisatorische problemen die die sector Natuurlijk ook kent. Jammer genoeg het idee van elke week 3 kwartier praten.

00:03:39 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk toch dat veel ondernemers die ik zie heel veel halen uit de contacten met collega ondernemers dat ze zich Laten coachen mentoren, Maar het typische therapeutische idee aan het echt naar binnen gaan is denk ik nog niet altijd zo makkelijk. Misschien ook een beetje Omdat het een wat vrouwelijker markt is, hè? Qua qua uitstraling. Het is wat zacht. Het is wat voorzichtig en voor ondernemers die.

00:04:04 Gerhard te Velde (host)

Rechtdoor ja, die ziet op die harde Energy. Ik dacht ook meteen, ja, daar heb ik niet nodig. Ik heb geen probleem, dus Waarom zou ik dan inderdaad naar een psycholoog gaan? En Misschien even hoe wij in gesprek kwamen, want We hebben al eerder een aflevering opgenomen Toen ik deze aflevering ging voorbereiden, dacht ik van nou, Ik wil het graag hebben over trauma en toen zei jij meteen van, ja, Maar dat is het niet Alleen of Dat is niet het enige.

00:04:28 Gerhard te Velde (host)

Een punt, maar Misschien om dan toch even dat wel even aan te raken, want ik hoorde voor het eerst over jou van iemand die zei Van ja, Als je als ondernemer je **** uit het verleden wil opruimen, dan moet je bij Dirk Jan zijn. Hij helpt jou.

00:04:44 Gerhard te Velde (host)

En dat sprak me heel erg aan. Ik dacht van, oh ja, Ik heb ook wel bagage, hè? Mijn moeder is overleden, weet ik veel. Ik heb allerlei dingen meegemaakt. Ik ik, ik beschouw mezelf niet als een zwaar geval, Maar ik had wel eens het gevoel van joh, je draagt toch best wel veel dingen met je mee, hoe lekker zou het zijn Als je een keer gewoon je hele bordje leeg gaan vegen of gewoon je hele ja, je rugzak kan legen?

00:05:06 Gerhard te Velde (host)

Jezelf beter begrijpen opnieuw beginnen en dat trauma als dat er al is om dat dan te gaan gebruiken of in ieder geval beter te kunnen hanteren.

00:05:16 Gerhard te Velde (host)

Dus Ik wil toch even kort dat stuk aanraken van trauma en ondernemerschap, want wat hebben die met elkaar te?

00:05:22 Gerhard te Velde (host)

Maken, denk je?

00:05:24 Gerhard te Velde (host)

Of is het onmogelijke vraag.

00:05:24

Zo.

00:05:25 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nee, ja om te beginnen zijn ondernemers Natuurlijk Mensen. En Ik denk dat voor alle Mensen geldt dat we trauma’s sporen dragen of uit onze directe levenservaringen of.

00:05:34 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ook transgenerationele wel hè? Als het gaat om de familiaire lijnen waar allerlei onopgeloste Thema’s kunnen liggen die je eigenlijk subtiele manier in je leven terugvindt. En Als je niet uitkijkt, weer doorgeeft aan je eigen nageslacht. Het ding is een beetje. Ik vind trauma aan de ene kant super belangrijk, want het maakt Mensen eerlijk, hè, Als je je woonde onder ogen kan zien? Ja, pijn maakt Mensen wel eerlijk, verbindt ons ook met met wat de werkelijk toe doet.

00:06:05 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hè, dus Het gaat over naar binnen gaan en innerlijke ontwikkeling.

00:06:10 Dirk-Jan Versluis (gast)

Denk ik dat het heel veel waard is om dat niet als een soort exotisch luxeproducten zien, maar eigenlijk ook dat ja toch wel heel eerlijk en authentiek naar binnen te brengen. En daarin heeft het onder ogen zien van verwondingen heeft, heeft denk ik wel een hele grote waarde. Het beste wat je voor je bewustzijn kan doen is denk ik trauma werk hè daar daar zit het het meest verkrampt Als het ware.

00:06:31 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar Er is ook wel een beetje een probleem met trauma. Het wordt snel in een klein hoekje gestopt. Het is dan of het slachtoffer rige of het niet willen praten over vroeger bijvoorbeeld hè? Of het idee dat je altijd terug moet naar specifieke levenservaringen terug moet naar de **** om het zo te zeggen. Ik ben niet altijd zo gelukkig, Dat is denk ik ook een verschil met onze vorige opname van ik meen een jaar of twee geleden en nu 2024 Er is zoveel aandacht voor het trauma.

00:07:01 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dat ook een beetje 1 1 1 1 werkveld wordt wat erg emotioneel wordt, wordt wordt ingev.

00:07:07 Dirk-Jan Versluis (gast)

Alert, en daar voel ik me niet zo thuis bij ik ik, ik zou trauma graag altijd zien in een ontwikkelingsperspectief en Ik denk dat het een van de meest krachtige dingen is die je kan doen aan aan verwondingen en aan aan ballast werken zeker om vrij te zijn, ook voor ondernemen en voor leidinggeven.

00:07:26 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar de identificatie processen die erbij komen kijken die die maken hem niet altijd zo gelukkig zal ik persoonlijk maar zeggen, dus dus Daarom zeg.

00:07:34 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ook trauma en leiderschap en ondernemerschap. Dat zijn eigenlijk allemaal ja woorden die een zekere lading dekken. Maar ja, Natuurlijk komt trauma bijvoorbeeld ondernemers zeker en en en trauma kan een krachtbron, een motivatie en bepaalde onderdrukkings functie hebben kan zoveel zijn. Kan ook trauma in je bedrijf zitten? Ja, valt heel veel van te.

00:07:57 Gerhard te Velde (host)

Zeggen, We hadden afgesproken, daar gaan we dus niet het hoofdonderwerp van maken, maar wat dan wel? Dat was de volgende vraag van oké, maar waar gaan we het dan over hebben?

00:08:04 Gerhard te Velde (host)

Maar ik heb al een beetje weggegeven van, hé. We zoeken altijd succes of zeg maar, we meten succes af aan.

00:08:12 Gerhard te Velde (host)

Dingen In de buitenwereld, hè? Dus hoe groot is mijn bedrijf? Hoe hoeveel Mensen heb ik in dienst? Hoeveel omzet heb ik? Hoeveel winst heb ik, wat voor auto, rijk en zelfs al beschouw ik mezelf als een beetje gerijpt persoon. Nog steeds ben ik daarmee bezig. Met succes nastreven hardwerken, resultaten boeken.

00:08:35 Gerhard te Velde (host)

En toen dacht.

00:08:37 Gerhard te Velde (host)

Ik van.

00:08:38 Gerhard te Velde (host)

Ik ben eigenlijk gewoon best wel vaak ontevreden en dat dat ze dat hoor je en dat zie je ook bij andere ondernemers om je heen van. Het maakt niet uit wat ze voor elkaar hebben gebokst, maar ze hebben iedere keer weer een verhaal bij van ja, Maar ik ben nog lang niet waar Ik wil.

00:08:51 Gerhard te Velde (host)

Zijn.

00:08:51 Gerhard te Velde (host)

Of, Ik ben nog lang niet tevreden, nou, toen dacht ik van, oké, hoe kan je ontevredenheid oplossen? Nou, dan kom je bij bijvoorbeeld dankbaarheid oefeningen, dus dan ga je opsommen wat je allemaal hebt daar heel dankbaar bij voelen.

00:09:02 Gerhard te Velde (host)

Maar wat ik ook al in ons voorgesprekken aangaf was van dan heb je nog niet het onderliggende probleem opgelost, want.

00:09:11 Gerhard te Velde (host)

Je bent nog, je voelt dus nog steeds ontevreden. En hoe komt dat en wat er bij mij opkwam was van ja, Misschien heb je dan een soort van gat in je ziel of een ontevredenheid over jezelf. In je boek staat staan ook een aantal dingen, bijvoorbeeld over je niet goed genoeg voelen, hè? Dus als er heel diep in jouw de opvatting leeft van, Ik ben niet God.

00:09:32 Gerhard te Velde (host)

Nog.

00:09:36 Gerhard te Velde (host)

Dan zal het ook nooit goed genoeg zijn en dan kan je nog zo hard rennen. Dan kan je nog zo hard je bedrijf Laten groeien, maar dan zul je altijd ongelukkig zijn, dus daar ben ik. Daar wil ik dan verder met je induiken van. Hoe kunnen wij als ondernemers tevredener zijn en meer geluk ervaren Misschien en welke rol speelt dan die die innerlijke groei en het naar binnen gaan?

00:09:56 Gerhard te Velde (host)

En dan wil ik ook heel graag van je weten wat dat dan concreet is, dus niet het abstracte stuk, maar ook van wat.

00:10:01 Gerhard te Velde (host)

Moet ik dan doen?

00:10:03 Gerhard te Velde (host)

Nou 8 vragen in één zin, maar begin waar je wil beginnen.

00:10:08 Gerhard te Velde (host)

Wat komt erbij?

00:10:08 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik neem mij, Ik denk om te beginnen dat het heel weinig met doen te maken heeft. Misschien is een algemene.

00:10:16 Dirk-Jan Versluis (gast)

En onderscheid of of of een splitsing wat wel nuttig is om te maken, is doen en zijn over Human beings versus Human doing.

00:10:25 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het ondernemers bestaan ken, denk ik wel, 1 grote mate van doelen stellen, ambities realiseren en an sich hoef je dat helemaal niet af te splitsen als zijnde onwenselijk.

00:10:37 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik dat daar is ook een drive tot tot creatie.

00:10:42 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar als onze innerlijke toestand vooral bepaald wordt door wat we doen of wat we ambiëren.

00:10:50 Dirk-Jan Versluis (gast)

Zou je kunnen zeggen dat de nadruk voor ons innerlijke contact die ligt eigenlijk altijd op een plaats die ergens anders is of die in een andere tijd In de toekomst ligt, bijvoorbeeld hè? Als ik daar ben, of Als ik dat gerealiseerd of gemanifesteerd heb Ik denk Als je naar de markt voor businesscoaching voor marketing kijkt. Ik heb Natuurlijk ook een LinkedIn pagina en ik zie dat ook allemaal langskomen. Dan is daar heel veel willen behalen, heel veel willen doen en pas dan zal ik mijn zus en zo.

00:11:22 Dirk-Jan Versluis (gast)

Voelen.

00:11:23 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja, Dat is een hele andere voorstelling van zaken dan wanneer je In de zijns wereld begint. Wat nou Als je helemaal niks doet en we hakken je handen en je voeten eraf bij wijze van spreken. Wat blijft er dan over en?

00:11:39 Gerhard te Velde (host)

Vertel eens, wat blijft er dan over of ga je dat nu doen?

00:11:41 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja, Dat is een goede vraag, Ik denk Ik denk om te beginnen dat.

00:11:46 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het heel belangrijk is dat daar een bepaalde. Ik spreek wel eens van het innerlijke huis, hè? Je kunt zoals je etages in huis hebt, ook persoonlijke ontwikkeling, innerlijke ontwikkeling, wel een soort van innerlijk huis noemen. Dat heeft de fundering nodig. Voor heel veel Mensen is er relatief weinig ervaring met het doorvoelen van waar rust mijn leven nou, op wie ben ik werkelijk? Waarom ben ik hi?

00:12:08 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hier Er zijn populaire termen voor purposes en mening. En wat wil je manifesteren en wat is mijn mijn zielen pad en bijvoorbeeld komen er niet aan om dat soort woorden te gebruiken, denk ik, We moeten toch iets beschrijven, maar die zijn dus laag. Die ligt wel In de In de In de ondergrond van ons.

00:12:25 Dirk-Jan Versluis (gast)

Innerlijk huis.

00:12:27 Dirk-Jan Versluis (gast)

En Als we van alles doen om Als het ware in een hoog tempo te ondernemen, voortdurend onze doelen na te streven, dan praktiseren we weinig op die diepere trilling op die diepere golf laag.

00:12:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Van het zijn en je sprak over de dankbaarheid.

00:12:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou het kan bijvoorbeeld ook een geweldige practice zijn om gewoon te dienen te zien. Waar kan ik niet halen? Niet verdienen, maar waar kan ik dienen?

00:12:55 Gerhard te Velde (host)

Kunnen hij surf of ja wat ja?

00:12:57 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja en dan wel vanuit een contact met wie je werkelijk bent, dus In de stilte Als het ware voelen. Wat komt er nou eigenlijk boven? Wat voor ziels impulsen zijn? Daar zijn er bepaalde noden In de wereld waar ik me diep mee verwant weet op welke manier dan ook.

00:13:12 Dirk-Jan Versluis (gast)

Je kunt op zo’n manier wel wat meer zoeken naar die zijn slaag die eigenlijk betrekkelijk onvoorwaardelijk is.

00:13:20 Gerhard te Velde (host)

Het klinkt allemaal heel spiritueel of tenminste, ja, Dat is weer een label. Maar ik ben Alleen Maar dat is ook. Ik probeer het oprecht te begrijpen en het helpt mij om het te analyseren en zegt, van is Dit is het dat Ik denk aan aan Edgar tollen.

00:13:20 Dirk-Jan Versluis (gast)

De.

00:13:34 Gerhard te Velde (host)

Ik denk aan boeddhisme of met die kant.

00:13:39 Gerhard te Velde (host)

Kun je daar eens op reageren wat je in welke hoek moet ik jou plaatsen? Maar dat ik probeer ook de luisteraar te helpen van wat is het nou voor gast? En het klinkt soms ook wat abstract en Ik denk bij jou, ik gooi van alles op tafel, hé, Maar ik denk bij jou ook van jij bent ook echt een denker.

00:13:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja zeker.

00:13:55 Gerhard te Velde (host)

En, ik probeer het in een keer plat te slaan van oké, wat waar hebben?

00:13:58 Gerhard te Velde (host)

We.

00:13:58 Gerhard te Velde (host)

Het nu precies over, dus Misschien die vraag van jou denkwijze, maar kan ik die ongeveer plaatsen?

00:14:07 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik zou mezelf meer als een voeler dan als een denker zien.

00:14:13 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, Ik denk ook, Dat is ook mijn ervaring met met andere podcast optredens dat Mensen wel heel goed ook met ogen dicht kunnen meevoelen met zo’n gesprek, hè? Dus ook Als het niet mentaal meteen in een in een in een straatje valt of in een hoekje past om het zo te zeggen, kunnen Mensen toch nog wel meevoelen. Maar ik zal zeker proberen je je vraag te beantwoorden. En belangrijk brug die ik ook noem in het voorwoord bij het boek, Hè is, is niet Alleen het stukje trauma, leiderschap en trauma wat met elkaar in verband.

00:14:42 Dirk-Jan Versluis (gast)

Brengen en de persoonlijke en de zakelijke realiteit doen, doen versmelt of integreren met elkaar, maar ook dat spirituelen, zeg Maar de kop In de wolken. En wat veel logischer klinkt de poten In de klei. Het lijken hele verschillende werelden, dus Ik ben eigenlijk wel blij dat.

00:15:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

Je erop.

00:15:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

Komt, want die zijn slaag. Ja, die kom je heel veel tegen in het spirituele of in het zogenaamde spirituele aanbod. Tegelijkertijd. Spiritualiteit heeft wel eens het gevaar dat het.

00:15:13 Dirk-Jan Versluis (gast)

Zweverig wordt.

00:15:14 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, wat betekent zweverig ja dat de voetjes niet meer op de.

00:15:17 Dirk-Jan Versluis (gast)

Grond staan.

00:15:17 Gerhard te Velde (host)

Out of touch.

00:15:19 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja en eigenlijk moet dat allemaal belichaamd zijn. Het moet super concreet zijn. Ik ik, Ik heb niks aan verlichte ervaringen Als het niet gewoon een concrete plaats in mijn dagelijkse bestaan of in mijn ondernemerschap ook kan hebben. Dus voor mij is het juist de kunst om dat spirituelen met het zogenaamde aardse te integreren, hè? Dus dus eigenlijk een huwelijk tussen hemel en aarde zou je kunnen.

00:15:45 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, Ik denk dat eigenlijk ondernemerschap er alles mee te maken heeft, want Als je het hebt over geesteskinderen of brains Marks dingen die ergens nog niet gematerialiseerd zijn, maar die je wel al ergens hebt zweven ook Dat is een soort geboorteproces. Die ideeën die worden eigenlijk dan in je ondernemerschap, ergens tot een product of tot een dienst of tot wat dan ook gematerialiseerd. En dan krijgen ze gestalte.

00:16:11 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar ik denk dat de herkomst van dergelijke ideeën altijd wel in oorsprong fijn stoffelijk is. Komt ergens vandaan waar het nog niet concreet is?

00:16:21 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dus in eerste instantie kan daar ook een beetje vaagheid of ongedefinieerd heid bij horen.

00:16:28 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk dat het heel belangrijk is voor ondernemers om dat hele spectrum Als het ware te kunnen.

00:16:33 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kennen het kunnen ervaren daarin te kunnen schakelen. Het kunnen het kunnen beleven is dat we het antwoord op de vraag naar zijn en naar spiritualiteit. Ja, Ik denk ook dat.

00:16:47 Gerhard te Velde (host)

Dat geldt voor bijna alle podcasts die ik maak, maar niet elke podcast is voor Iedereen, hè? Dus we zeggen ook wel van even de student is ready. The teacher will appear, dus Misschien zijn er ondernemers die enorm aangaan in data op wat jij zegt, dan denk ik van ja, precies, Dat is precies waar ik sta in het leven en hier hier wil ik mee aan de slag. Ik wil met innerlijke groei.

00:17:06 Gerhard te Velde (host)

Bezig en Misschien ook ondernemers. Denk ja, geen idee wat ik hier mee moet, dus Ik ga gewoon verder rennen. Maar het hele idee van dat je dus daar begon ik net ook mee dat je het zoekt In de buitenwereld en in doen en in actie komen en knallen en gaan en gas geven en om het nog even uit te breiden die hele. Want daar hoort ook een hele wereld van.

00:17:32 Gerhard te Velde (host)

Een taal bij, zeg maar hè, dus heel veel scaling up en en operating system voor je bedrijf. En nou, Er zijn Natuurlijk 1000 en Misschien wel 10.000 boeken geschreven over hoe je een bedrijf moet bouwen, maar die geven dus allemaal niet antwoord op die andere vraag, van Waarom ben je hier? Wat kom je doen? Hoe kun jij?

00:17:52 Gerhard te Velde (host)

Dienen vind ik heel mooi.

00:17:54 Gerhard te Velde (host)

En dan kom je dus Alleen maar achter Als je stopt met rennen en Als je even stil gaat staan.

00:17:58 Dirk-Jan Versluis (gast)

Als ik daar meteen op in mag, haken heel veel managementboeken ook heel veel persoonlijke ontwikkeling boeken zijn super mentaal, dus er zitten heel veel, zal ik maar zeggen. Ideeën in die met name in ons.

00:17:59 Dirk-Jan Versluis (gast)

Je.

00:18:11 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hoofd gaan zitten.

00:18:12 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, Ik denk, dat wil je wezenlijk dieper komen en je vraag ging over het het gat in je ziel hè? Of ik zou dan ook zeggen, de fundering van het Van het innerlijke huis waar Misschien wat te zoeken of te vinden valt.

00:18:25 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dat vraagt een meer fundamentele trilling die moet belichaamd zijn. Het scaling up dat soort woorden. Als ik dat jou hoor zeggen, dan voel ik hem in mijn hoofd, Maar ik voel hem helemaal niet in mijn lichaam en dat geldt denk ik voor heel veel van die ja wat wat wat fancy management en en sales termen zijn behoorlijk mentaal en die hebben dus eigenlijk ook bepaalde oppervlakkigheid in zich Als je niet uitkijkt. En Misschien is het ook wel een zoektocht. Beste Gerhard naar het ziels aspect in alles.

00:18:57 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hé bezield ondernemen het levens aspect dat je kan voelen, daar komt liefde in. Daar komt verve.

00:19:02 Dirk-Jan Versluis (gast)

Bedoeling eigenlijk is het niet een een lege lege lege huls, Maar dat leeft dat tintelt en dat ziels aspect dat mis ik zelf in heel veel management lectuur, maar ook in heel veel populaire psychologie. Gek genoeg zelfs in commerciële spiritualiteit kun je het ziels aspect missen, want dan voel je eigenlijk aan alles. Hier zit een soort escape in of een soort externe realiteit waar ik naartoe kan gaan. Maar hoe integreert dat nou? Hoe kan ik dat nou echt in mijn lichaam voelen?

00:19:33 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dus Ik denk dat dingen belichaamd moeten kunnen worden, hè? Ook om te zorgen dat je Als het ware niet in een vrijblijvende zweverige toestand terechtkomt.

00:19:42 Gerhard te Velde (host)

Ja en, wat moet je dan? Ja, mag niet maar wat.

00:19:46 Dirk-Jan Versluis (gast)

Moet je dan doen?

00:19:46 Gerhard te Velde (host)

Nou.

00:19:51 Gerhard te Velde (host)

Ik ben wel eens naar een haptonoom geweest, vond ik al heel interessant. Een van de dingen die ik eruit haalde was.

00:19:58 Gerhard te Velde (host)

Want je lichaam in een soort?

00:20:02 Gerhard te Velde (host)

In twee, ja zij van je lichaam heeft twee standjes, zeg maar een is gewoon relaxed en een ander is waakzaam. En Als je waakzaam bent, dan zit je in een soort van primaire gevaar. Er kan elk moment wat gebeuren. Stand nou, die ken ik heel goed, want ik kom uit een groot gezin. En ja, ik kon op elk moment weer door. Wie dan ook lastig gevallen worden, of dan ging iemand mij weer met mij stoeien en dan dus van nature heb ik best wel en mijn vader was heel controlerend, dus die die hield mij altijd of die?

00:20:32 Gerhard te Velde (host)

Die zag alles, dus je. Je bent altijd bezig met je.

00:20:35 Gerhard te Velde (host)

Zelf beschermen dus wie wie pakt mijn speelgoed af, wie pakt mijn eten af? Vindt papa het allemaal wel goed?

00:20:39

Kun je dat?

00:20:41 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kun je dat nu in je lichaam voelen als.

00:20:42 Dirk-Jan Versluis (gast)

Je erover vertelt.

00:20:46 Gerhard te Velde (host)

Ik ben nu vooral in mijn hoofd heel enthousiast, want ophalen wat er allemaal gebeurde.

00:20:55 Gerhard te Velde (host)

Nee.

00:20:57 Gerhard te Velde (host)

Nog niet.

00:21:00 Gerhard te Velde (host)

Maar die die die die hapte nam dame die zei wel van daardoor ziet jouw middenrug of jouw jouw bovenlichaam je rug zit vast Omdat je heel erg zeg maar een soort van ja, Als je dit op YouTube kijkt kun je zien hoe hoe ik me opstel, Maar dat je je heel erg afschermt voor de buitenwereld en dan krijg je er dus ook heel lastig weer.

00:21:24 Gerhard te Velde (host)

En Misschien nog even een ander ding wat zij maar wat ik van haar geleerd heb, was dat je dus überhaupt gewoon even bewust bent. Van oh, Ik heb een lichaam.

00:21:32 Gerhard te Velde (host)

En wat gebeurt er In de In de rest van mijn lijf en wat voel ik daarbij en?

00:21:37 Gerhard te Velde (host)

Iedere keer weer dan, ja, dat van 5 of 10 minuutjes dat ik daar tijd voor neem en dan ga ik weer door en dan gooi ik er een kop koffie in en dan ga ik weer.

00:21:45 Gerhard te Velde (host)

Verder met mijn doelen en met de doelen is mijn emailbox alles wat ik nog moet fixen.

00:21:52 Gerhard te Velde (host)

Dus Misschien van ja, maar hoe ga ik dit dan doen of integreren in?

00:21:55 Gerhard te Velde (host)

Mijn leven of.

00:21:57 Dirk-Jan Versluis (gast)

Op te beginnen denk ik dat een gepolariseerde of een een heel erg tweepolige weergave daarvan hè van het.

00:22:03 Dirk-Jan Versluis (gast)

Is.

00:22:03 Dirk-Jan Versluis (gast)

Of zen zijn of veel te hard werken doet, denk ik de de realiteit van de Mensen uit het algemeen geen recht, dus een klein beetje lief voor jezelf, hè? De onrust en het en het en het mentaal georiënteerd zijn. En zo, het mag allemaal een plaatsje in in het geheel, hè?

00:22:23 Dirk-Jan Versluis (gast)

Waar je denk ik wel een prachtig bruggetje voor opent Gerhard, is dat het lichaam ook In de haptotherapie wordt het wel gezegd. Het lichaam liegt niet, dus We kunnen met onze kop eigenlijk heel veel.

00:22:38 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ook heel makkelijk onszelf voor de gek houden bij onszelf weggaan en het lichaam heeft vaak wel een hele directe manier van met ons communiceren. Is daar spanning stroomt iets wel of niet Als je als ondernemer iets hebt wat gewoon niet werkt of niet stroomt niet klopt.

00:22:51 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kun je mentaal allemaal analyses gaan maken hoe dat komt? Maar het zou zomaar kunnen zijn dat je lichaam daar met een paar goede vragen veel meer van weet te vertellen. En als zodanig denk ik, is het wel heel goed, want Dat was je vraag, hoe moet je dat doen? Ik denk dat je een manier zou kunnen zoeken om het zo te zeggen. Er zijn twee turbines, Er is er eentje hier boven mijn hand. Dat is dus het ware de de zolderkamer met met de mentale activiteiten en het rationele het verbalen ga zo maar door, Dat is betrekkelijk.

00:23:23 Dirk-Jan Versluis (gast)

Makkelijk toegankelijk voor de meeste Mensen en alles wat hier wat lager zit zou je kunnen zeggen dat noem ik dan voor het gemak even. Een tweede turbine vliegtuig vliegt op allebei bij wijze van spreken. Je zou denk ik manieren kunnen zoeken om dat te exploreren om als Als het ware te zorgen dat het hier met aandacht meer door bloed raakt. En Er zijn Natuurlijk ja methodieken voor om het zo te zeggen en Je kunt dan denken aan meditatieve technieken, maar kan ook veel simpeler het kan ook zijn. Doe nou gewoon je ogen is dicht.

00:23:54 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maak je simpelweg contact met bijvoorbeeld het woordje Groeivoer.

00:23:59 Dirk-Jan Versluis (gast)

En ga gewoon eens een minuut lang kijken. Wat komt er aan associaties uit mijn lichaam omhoog? Welke emotionele toestanden prevaleren daar?

00:24:10 Dirk-Jan Versluis (gast)

En Misschien zit daar wel een hele grote, openbarende kracht in waar je al denkend en schrijvend niet zo makkelijk bij komt.

00:24:21 Gerhard te Velde (host)

Oké, dus je gaat zitten, je wordt stil.

00:24:26 Gerhard te Velde (host)

En dan gooi je daar even grof gezegd een woord in of een een vraag, zou het ook een vraag kunnen zijn of zo of.

00:24:29 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:24:36 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja met alle met alle respect. Ik vind het heel leuk dat het nu live gebeurt, zeg maar, dit klinkt in mijn oren al best mentaal je stapjes eruit, hè?

00:24:44 Gerhard te Velde (host)

Ja, Ik ga het weer mentaliseren, ja?

00:24:46 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dat ze zeggen, hé, ik zou daarin heel erg willen verzachten. Gewoon, het maakt niet uit. Als dit je boodschappenbriefje te maken in je hoofd, al weet je niet hoe je het moet doen. Het enige wat telt zoals je tegen de zon in kijkt In de zomer hè, Het is Het is fel. Het is krachtig. Je knippert een beetje met zo’n zelfde soort toewijding dat je toch blijft kijken bij wijze van spreken richt je je gewoon naar binnen, kijkt gewoon ogen dicht. En waar zit dat Groeivoer en wat komt er bij me boven Als ik daar contact mee maak, kan makkelijk zijn dat je eerst Alleen maar onrust krijg.

00:24:46 Gerhard te Velde (host)

Oké.

00:25:15 Dirk-Jan Versluis (gast)

Of je gaat mij zitten, verwensen dat ik je ooit deze suggestie heb gedaan. Denk je wat een ***** oefening of wat dan ook, maar eigenlijk de de onvoorwaardelijke, zoals nu de microfoon bij bij ons gezicht en bij onze mond staat gewoon het microfoon bij je waarnemingen houden en daarna durven luisteren. En Het is prima Als je gedachten er doorheen komen of Als het niet lukt om de contact mee te maken. Het is ook wel practice en heel veel Mensen hebben hier weinig vlieguren in relatief weinig vlieguren in gemaakt.

00:25:43

Ja.

00:25:47 Gerhard te Velde (host)

Misschien is even een beetje off topic, maar wanneer, wanneer is dit voor jou op op jouw pad gekomen? Want wij delen zo een hele fijne strenge christelijke op opvoeding waarin je dan gewoon ja, in mijn geval met de bijbel om de oren geslagen.

00:25:59 Gerhard te Velde (host)

Wordt.

00:25:59 Gerhard te Velde (host)

En wij hadden ook de catechismus en waar het kent u Alleen blabla en, Maar het was heel veel regels. Het was heel mentaal. Het was heel, heel veel met je hoofd en.

00:26:09 Gerhard te Velde (host)

Ik heb dat dus nooit geleerd. Ik wil dus nu ook met mijn dochtertje naar kinderyoga, want Ik wil haar ik. Ik wil haar meegeven van, hé, je lichaam heeft ook iets te zeggen en Maar dat moet je wel oefenen. En wanneer is dat voor jou begonnen?

00:26:16 Dirk-Jan Versluis (gast)

Prachtig.

00:26:23 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dit raakt mij In de zin van. Dat zou nou wel eens een vorm van dienstbaarheid kunnen zijn. Als je je dochtertje naar kinderyoga brengt. Prachtig.

00:26:35 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het heeft altijd in mijn leven gezeten. Ik ben een zeker wel een denker Als ik mijn ontwikkeling doorzie.

00:26:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het gevoel zal aspect is is In de loop van de tijd, zeg maar meer gaan leven. En Als je het over een christelijke Achtergrond hebt, Ik denk dat er veel tradities zijn. Dat is niet exclusieven en christelijk probleem om het zo te zeggen waarin dingen van buiten naar binnen worden gebracht, hè? Dus het ontwikkelt niet vanuit de innerlijke realiteit, maar er wordt Als het ware iets opgelegd. Nou erken ik Natuurlijk best wel dat er hele waardevolle dingen zijn die je zou kunnen internaliseren, Omdat ze heel erg de moeite waard zijn. Maar ik denk dat.

00:27:12 Dirk-Jan Versluis (gast)

In de persoonsontwikkeling van Mensen? Ja toch, vroeg of laat een bepaalde integratie moet plaatsvinden, dus dat je gaat eigenen. En hoe ervaar ik dit alles? En het kan ook voor een christelijk geloof gelden, of voor welk geloof dan ook dat er een innerlijk christendom ontstaat wat Alleen in mijn wereld leeft zoals die leeft bij wijze van spreke.

00:27:34 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar dat geldt ook voor een innerlijke ondernemerschap en voor mij is dat eigenlijk. Ik zou toch in mijn twintiger jaren zeggen dat dat meer en meer verdiept is, dus Het was er altijd wel met met met Highs and Lows om het zo te zeggen, maar die zijn met twintiger jaren steeds meer de erbij gekomen. En Ik kan nu zeggen, Ik ben nu 37.

00:27:54 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nu werkelijk eigenlijk mijn enige compas, hè, dus daar is geen.

00:27:57 Gerhard te Velde (host)

Dat is precies je kompas in.

00:27:59 Dirk-Jan Versluis (gast)

Je lichaam ja en eigenlijk het hele innerlijke ervaren van alles, dus 11111111 bezield contact met met met alles eigenlijk en Als ik dat mis dan.

00:28:10 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja en merk ik eigenlijk dat het niet leeft. Dat lukt niet dat.

00:28:14 Gerhard te Velde (host)

Want hoe ziet jouw week er dan?

00:28:15 Gerhard te Velde (host)

Uit.

00:28:16 Gerhard te Velde (host)

Wat doe je dan en wat doe je dus ook niet? Heb je want?

00:28:21 Gerhard te Velde (host)

Ik ben laatste tijd een beetje aan het oefenen met met met stil worden, dus dan ga ik, Als ik het een beetje goed weer is, ga ik even lekker het bos in. Laat ik echt op en vroeger was ik Alleen maar aan het wandelen. Ik noem mijn stappen target te halen, maar nu zich van hé wacht, Ik ga even 10 minuutjes zitten.

00:28:37 Gerhard te Velde (host)

Maar dan komt er ook weer een berg onrust Natuurlijk boven, Maar ik probeer nu zeg maar een keer per dag 10 minuten.

00:28:43 Gerhard te Velde (host)

Rustig te worden.

00:28:46 Gerhard te Velde (host)

Dus Ik ben wel benieuwd hoe jij dat doet, want dat klinkt voor mij heel aantrekkelijk van. Oh ja, meer in touch zijn met.

00:28:52 Gerhard te Velde (host)

Jezelf ja en daar vind je dus ook heel veel antwoorden en en Dat is eigenlijk waar je heel veel kan. Daar kan je.

00:28:58 Gerhard te Velde (host)

Dus.

00:28:58 Gerhard te Velde (host)

Heel veel aan hebben, maar hoe ziet dat in jouw leven eruit?

00:29:04 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou, ik zou het zien als een soort van natuurlijke golfbeweging waar ik waar ik me op aangesloten voel, hè? Dus Ik heb Natuurlijk geen menstruatiecyclus, maar Er zijn wel cyclische bewegingen in in in in het leven en ik. Ik voel me daar vrij flexibel bij het komt en Het gaat. Ik heb Natuurlijk heel veel Mensen die ik spreek ook Misschien wel goed om te zeggen. Daar is vaak een zekere verwantschap in, hè? Het kan zomaar zijn dat op een dag 4 of 5 verschillende Mensen allemaal eenzelfde rode draad delen of of?

00:29:36 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dat is een soort synchroniciteit in te zien zijn dus eigenlijk heel erg mooi. Fantastisch.

00:29:41 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik forceer heel weinig. Ik heb wel een dominant karakter. Wat dat betreft snap ik ook de creatiekracht in ondernemers wel hè? Dat dat dat ego dat dingen wil forceren, Maar dat is geleidelijk aantal zachter geworden en Ik weet eigenlijk diep van binnen dat ik. Ik kan niet forceren, want Het is eigenlijk het leven dat een veel grotere kracht heeft dan.

00:30:02 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja mijn persoonlijkheid kan opleggen, dus Ik kan me beter mengen voegen in die stroom. Ja, en ik zie wat minder cliënten dan vroeger of klanten, dan voel je het ook zou willen zeggen, dus ik kom wel uit een tijd dat ik er 7 8 9 op een dag sprak. Maar veel van onze ondernemende klanten. Die komen toch een eind rijden. En ja, dan hebben we afspraken van twee 2,5 uur, dus Ik heb twee of 3 afspraken op een dag en dat zijn dan rustige afspraken, hè, zodat Mensen echt even de diepte in kunnen tot zichzelf kunnen komen.

00:30:32 Dirk-Jan Versluis (gast)

Die zijn stilling zit daar al veel meer in dan wanneer je als traditioneel psychologisch spreekuur gewoon iedere 3 kwartier weer iemand anders moet zien, hè? Dan zit je net bij.

00:30:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Wijze van spreken.

00:30:40 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:30:42 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dus mijn leven is vrij spontaan en nu zo’n boek aan het promoten ben om het even zo oneerbiedig te noemen. Ja, heb ik de ruimte weer eens andere dingen te doen en en wat wat uit te dragen. En dan luisteren daar meer Mensen en.

00:30:55 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het is een vrij Natuurlijk leven en wat ook goed is om erbij te zeggen, mijn vrouw is mijn beste maat en compagnon.

00:31:01 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hè dus we synchroniseren ook Samen, hè? Dat dat gaat op en af. Het is een golfbeweging en Ik denk dat de grootste kunst voor ons dat Het is Omdat we ook 3 jonge kinderen hebben om eigenlijk te zorgen dat het persoonlijke leven, het professionele leven gewoon lekker gesynchroniseerd zijn. Dat het iets natuurlijks heeft. En Dat is eerlijk gezegd best een uitdaging ja, want.

00:31:24 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kinderen hebben ook leven en en willen ook wel eens wat. En ja, en Het is denk ik. 1 grote kunst In de druk van onze tijd met alle verantwoordelijkheden, toch ook wat we allemaal willen om het leven nog een beetje te ontvangen. Zeg maar, hè?

00:31:42 Dirk-Jan Versluis (gast)

Willen veel tegelijk. Ja ik ook.

00:31:45 Gerhard te Velde (host)

Ja oke oh dus jij hebt het ook, je bent dus niet.

00:31:48 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja, Ik ben geen achterover leunende wandelende tuinstoel of zo. Nee, ik, Ik wil van alles, Maar het zijn wel dingen die Ik wil. Die komen wel van binnenuit op een op een op een fundamenteel niveau.

00:32:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

Voel ja, Dit is de bedoeling dat het eigenlijk gebeurt. Ja, ja.

00:32:06 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar nee, je gat in je ziel vragend hè? Ik vind het toch wel goed dat je dat noemt, want.

00:32:13 Dirk-Jan Versluis (gast)

De onrust waar je net over sprak hè? De onrust komt op Als het even stil zit. Veruit de meeste Mensen missen de opportunity om nou eens echt te versmelten met die onrust daar gewoon eens in te gaan is eigenlijk een enorme hoeveelheid informatie die al in je bewustzijn is en vervolgens ga je oefeningen doen hoe het bij vandaan te komen om rustiger te worden.

00:32:36 Dirk-Jan Versluis (gast)

En wat nou als op dat moment je zieltje spreekt en gehoord wil worden en en en.

00:32:43 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je bijvoorbeeld ook een gat in je ziel spreekwoordelijk gesproken, Maar het is toch wel een heel eigen beeld uit jouw mond dat je je vertrouwd maakt met hoe dat gat in je ziel voelt, dus dat je daar Als het ware en een gevoels contact mee kan maken bij wijze van spreken In de vorm van fitness. Hoeveel seconden kun je je verbinden met het gat in je ziel? Ga gewoon eens een maand lang dat frequent een beetje opbouwen. Kijk eens wat er allemaal gebeurt Als je daar 10 seconden bij bent.

00:33:12 Dirk-Jan Versluis (gast)

Wat happens hè? Ga je er vandaan? Wil je er emotioneel van verandert? Het gevoel van dat gat Er is een ervarings component in en heel belangrijk dat je daar Als het ware in contact mee bent.

00:33:25

Ja.

00:33:26 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het kan ook zijn dat van daaruit dat gat gaat spreken hè? Dus dat Als het ware Zonder dat je als levensverhaal ziet dat er allemaal duidelijk hoeft te hebben, Maar dat het gat eigenlijk gaat aanreiken waar het over gaat, want je Misschien beelden krijgt of herinneringen of associaties waar?

00:33:41 Dirk-Jan Versluis (gast)

Toch gaandeweg wel rijkdom in ligt verscholen, ook al is het niet meteen het meest wenselijke om een gat te ervaren.

00:33:47 Gerhard te Velde (host)

Nee, nee, want daar kwam al bij me op van je kan jezelf Misschien ook iets aanpraten, zoals je zegt Van ja, Ik heb een gat in mijn ziel.

00:33:55 Gerhard te Velde (host)

Ik weet niet waar ik dat vandaan heb. Dat idee, maar hè, het kwam bij me.

00:33:58 Dirk-Jan Versluis (gast)

Op ja, maar Als je heel erg mentaal georiënteerd bent, hè, dat dat die aanname doe ik eventjes voor het gemak nu over over jou.

00:34:07 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dan zou het ook niet raar zijn dat je toch wat twijfels hebt in het proces van vertrouwen op je gevoelsleven.

00:34:16 Dirk-Jan Versluis (gast)

Want het mentale stelt toch als voorwaarde dat het recht rechte *** is dat het verbaal cognitief klopt? Ja, als er iets 1 grote spanningsbron is voor Mensen die in therapie komen, is dat gevoelswereld zich nooit wat aantrekken van Van rationele wetten, hè? Het voelt gewoon zoals het voelt en.

00:34:35 Dirk-Jan Versluis (gast)

En Ik kan de keren niet tellen dat Mensen zeggen, Ik weet het met mijn verstand wel, Maar het voelt gewoon anders.

00:34:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dus het kan ook een hele afdaling exercitie zijn of Als het ware die gevoels werkelijkheid te leren vertrouwen en Misschien te merken dat je hem nog helemaal niet vertrouwt. Gewoon Omdat het ook.

00:34:52 Dirk-Jan Versluis (gast)

Sommige voor sommige Mensen is het dan heel maagdelijk om ontgonnen gebied om daar in te gaan.

00:34:57

Ja.

00:34:59 Gerhard te Velde (host)

Interessant, ja, We hadden het ook over gehad. Van gaan we een therapiesessie doen tijdens de podcast? Toen kwamen er eigenlijk uit van ja, daar is eigenlijk te weinig tijd voor. Of dan zouden we gewoon hè? Wat jij zegt Van, Ik ga echt wel soms twee 2,5 uur met iemand aan de slag.

00:35:19 Gerhard te Velde (host)

Ik loop er niet voor weg, dus Het is niet zo van. Ik wil het er niet over hebben, Maar ik wil wel even naar die andere vraag nog van de ECHO aan het begin van je boek heb je het over 3 dingen weet niet meer precies hoe het er beschreven stond, maar eentje was van.

00:35:33 Gerhard te Velde (host)

Dingen die Mensen over zichzelf denken en een was. Ik voel me niet goed genoeg, of Ik ben niet goed genoeg. Of ja, en die koppelde ik dus aan het ondernemerschap van Omdat je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent. Ben je de hele je hele leven bezig met jezelf bewijzen om aan de buitenwereld te Laten zien van zie je wel, Ik ben wel goed genoeg.

00:35:53 Gerhard te Velde (host)

Dus die kom je dat tegen bij ondernemers of zijn er andere fouten rode draden die die zich openbaren?

00:36:02 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik zou daarin niet heel specifiek meteen na ondernemers gaan. Twee Thema’s die echt bij ondernemers heel veel voorkomen. Als ik de persoonlijke patronen met hen in kaart breng, is de extreem hoge eisen.

00:36:16 Dirk-Jan Versluis (gast)

En de zelfopoffering dus een gevoeligheid voor een een genadeloze hoge innerlijke maatstaf en de gevoeligheid om toch heel erg uit tune te zijn op de neus van andere Mensen en daar een eigenlijk plat gezegd te pleasen. Die combinatie die is best wel giftig, want Als je Alleen maar hoge eisen hebt en je zit Alleen op een eiland, dan gaat het nog wel. Maar als daar ook nog die bijzondere gevoels gerichtheid op andere Mensen bijkomt, dan is dat toch een Als je niet uitkijkt wel een innerlijke gevangenis? Nou, Dit is echt bij 90% van de Mensen waar ik mee werk het thema had.

00:36:47 Dirk-Jan Versluis (gast)

Tegenkom waar jij naar vraagt is een ander drieluik, en Dat is eigenlijk.

00:36:52 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kun je een soort van rode draden treffen in Mensen Als het gaat om blokkades of worstelingen?

00:36:59 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, Ik heb deze geleend, zal ik maar zeggen van een bekende hypnotherapeuten die dat die dat goed in kaart heeft gebracht Natuurlijk alles wat je opsomt is en op een bepaalde manier een versimpeling van dingen. En Er zijn altijd nuances, maar zij kwam bijvoorbeeld bij het.

00:37:16 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik ben niet genoeg, of Ik ben niet goed.

00:37:18 Dirk-Jan Versluis (gast)

Genoeg.

00:37:20 Dirk-Jan Versluis (gast)

Of Ik ben anders.

00:37:22 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja tussen haakjes, ja, Ik ben anders en Ik kan me niet verbinden dat dat een soort van ja moederbord gedacht is die daar ergens op de ondergrond leeft, of ook nog de gedachte van Het is niet beschikbaar voor mij. En die laatste zou ik Misschien wel even wat van willen zeggen, Als je het ook over het gat hebt en zo.

00:37:22 Gerhard te Velde (host)

Outsider.

00:37:41 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk wel dat ondernemers een bepaalde kern drive hebben over het algemeen in iets bereiken wat ze niet hebben.

00:37:49 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, Dat is op zich niet fout hè? Kan hele krachtige brandstof zijn, maar vroeg of laat kun je daar de de pijn lagen of de of de de voorwaardelijke liefde ook in tegenkomen, hè? Wanneer ben ik dan eindelijk eens tevreden hè? Want doelen verschuiven steeds en en en het kan een enorme trap zijn nog steeds het blijven streven.

00:38:10 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk dat er heel veel Mensen in therapie komen en ook ondernemers die zich Laten coachen waarbij er een ondergrond bestaat van niet genoeg, niet goed genoeg. Een hele diepe jonge ervaring en Ik kan me een beetje bij de innerlijke kindjes. Innerlijk kind werken is ook weer een een term op zich, Maar het kan zijn dat je eigenlijk toch op jonge leeftijd bepaalde ervaring hebt opgeslagen van Ik ben anders.

00:38:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik, ik voel me niet aansluiten op op de rest van de mensheid die ik tegen.

00:38:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kom of ik mis een stukje aansluiting afstemming affectie bij mijn hechtingsfiguren en dat gaat ergens zitten. En dat.

00:38:56 Dirk-Jan Versluis (gast)

Stukje van, Ik kan geen liefde krijgen. Of Ik kan bijvoorbeeld niet over geluk of Ik kan niet over ware tevredenheid of vervulling beschikken, zeker Als je het over een gat in je ziel als als als beeld hebt. Dat is denk ik wel iets wat ik heel veel bij ondernemers tegenkom en. Dat is een bepaalde onrust dus ook.

00:39:18 Dirk-Jan Versluis (gast)

En eigenlijk een moeite met.

00:39:21 Dirk-Jan Versluis (gast)

De innerlijke gewaarwording van liefde of zelfliefde. Er is een bepaalde hardheid bepaalde voorwaardelijkheid, waardoor je Natuurlijk elk jaar wel een nieuwe business coach kan nemen. Elk jaar wel weer nieuwe doelen kan gaan stellen. Maar eigenlijk leidt dat niet naar een verzachting van.

00:39:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ben ik nou wezenlijk at eas ben ik geliefd. Denk wel dat daar 1 grote rode draad voor ambitieuze krachtige ondernemers zit.

00:39:52 Gerhard te Velde (host)

Ja en hoe lossen we dit op? Dat is Natuurlijk weer veel te praktisch, Misschien maar.

00:39:58 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou, Ik ga een praktisch maken om te beginnen, Je moet eigenlijk je innerlijke leven op de balans zetten. Maakt niet uit, hoef je niet met mij te doen. Je kan zoveel dingen doen waarbij je innerlijk gericht bent.

00:40:10 Dirk-Jan Versluis (gast)

En alles wat je aandacht geeft, groeit. Groeivoer is wel een beetje een simpele quote, maar absoluut geen leugen eigenlijk toch investeren in die innerlijke werkelijkheid. Dit kan op zoveel manieren. Ieder vindt Er zijn eigen weg in. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld mij nu abstract of zweverig of erg gevoels taal 8 EG vindt maar.

00:40:30 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dat bijvoorbeeld een vorm van sport die wat meer lichaamsbewustzijn geeft of een vorm van coaching of mentoring die eigenlijk nog toch wat net wat tastbaarder is. Wel zaadjes plant In de relatie met het innerlijk nou, kom in een ander jaar kom je weer in wat anders. En Het is ook wel eigen aan menselijke groei dat je steeds weer andere velden tegenkomt waar je op voort kunt borduren. Dus ik zou simpel zeggen, of moet je doen? Je moet eigenlijk gewoon de commitment wel maken Als je hem nu voelt van Ik ga me daarop.

00:41:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

En je innerlijke wereld zal dat je in dank afnemen. Zal daarop reageren. Je weet hoe Het is om doelen te stellen, hè. Je verbindt je ergens mee en op het moment dat je die innerlijke commitment maakt van Ik ga eigenlijk mijn innerlijke leven elk jaar op de balans zetten. En dat begint vandaag bij wijze van spreken. De manier waarop maakt niet eens zoveel uit Als het maar echt is authentiek dicht bij jezelf. Er zijn zoveel wegen naar Rome en Natuurlijk kun je daar ook weer een podcast aan wijden. Wat voor wegen en omwegen zijnde, maar Als je deze vraag stelt, zou ik zeggen.

00:41:30 Dirk-Jan Versluis (gast)

Gewoon investeren.

00:41:32 Dirk-Jan Versluis (gast)

In die innerlijke gerichtheid in die tweede turbine. Niet Alleen dat denken en dat plannen en de en de en dat dat dat dat bereiken en dat nastreven, maar ook die zijns grondig. Dat zal voor Iedereen anders zijn. Denk.

00:41:44 Gerhard te Velde (host)

Ik ja kan het ook zijn dat je dan een bepaalde andere keuzes gaat maken in je leven.

00:41:50 Dirk-Jan Versluis (gast)

Sterker nog, dat verwacht ik, oké, want je innerlijke leven gaat op een andere trilling op een andere golflengte functioneren zodra je hier ingaat verandert dat.

00:42:01 Dirk-Jan Versluis (gast)

En dat betekent, denk ik dat er langzaamaan van een hele snelle dagkoers een wat wat rustiger beweging in je leven komt en waarin een vertraging gaat zijn waarin je soms merkt dat dingen die aanvankelijk bevredigend waren eigenlijk niet meer bevredigend zijn. Ook zoeken naar wat is het dan? Wel kan een soort niemandsland zijn, hè? Als het oude niet meer bevredigd en het nieuwe ook nog geen zekerheidje is, Maar ik verwacht zeker dat je dan meer bezielde uitgangen in je leven krijgt.

00:42:32 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja hè? Dus er andere dingen zijn die je gaan voeden.

00:42:35 Gerhard te Velde (host)

Ja, nee, dat vinden die vind ik namelijk ook wel heel concreet van wat er bij mij opkwam was.

00:42:41 Gerhard te Velde (host)

Stel, je hebt een bedrijf met personeel, met Mensen, medewerkers in dienst en je voelt eigenlijk aan alles van, hé, maar dit past helemaal niet meer bij mij. Ik wil dit helemaal niet meer. Ik wil gewoon vrij zijn. Ik wil.

00:42:54 Gerhard te Velde (host)

Dat je dan zegt Van hé, ik verkoop de tent of ik zoek een directeur en ik stap eruit of ik of weet ik veel. Je voelt je opgesloten in je bedrijf Omdat je veel te veel verantwoordelijkheden hebt en je gaat weer een vrije rol voor jezelf creëren of.

00:43:07 Gerhard te Velde (host)

Misschien wil je helemaal geen ondernemer meer zijn, je wil.

00:43:10 Gerhard te Velde (host)

Weet ik veel levens of levensredder, maar je wil bij voor non profit gaan werken of je wilt Misschien, maar doordat je terug gaat naar jezelf.

00:43:21 Gerhard te Velde (host)

Dus die innerlijke reis, hè? Dus tussen aanhalingstekens gaat maken ga je dus denk ik andere antwoorden vinden en dan kan Misschien ook per levensfase verschillen, dus dat je denkt van ja in je twintiger. Jaren keihard rammen met een start up was toen leuk, maar nu voel ik dat ik andere dingen nodig heb of dat ik iets anders te doen heb.

00:43:41 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja je kent vast de uitdrukking dat er een bepaalde verdieping in je leven kan komen. Nou, Als het goed is, hoor je hoe ouder je wordt. Gaat er steeds wat meer verdieping zijn?

00:43:49

Ja.

00:43:50 Dirk-Jan Versluis (gast)

Verdieping Als je dat in muziek termen zou brengen, hè, je weet, Ik ben ook musicus hoe dieper of hoe lager een toon, hoe meer die door resoneert, hè? Als het ware een hele diepe klank hoor je veel beter door de muren heen trillen door de vloer heen gaat ze maar door. Zal dat hoge?

00:44:08 Dirk-Jan Versluis (gast)

Tjilp en als er wat meer profound klank in je leven komt nogmaals, het hangt Samen. Denk aan profundis. Dat hangt Samen met de bestaans bodem komt meer bodem in je leven, denk ik dat er als vanzelf een bepaalde vertraging in zou kunnen komen en dingen die dan heel snel heel vluchtig, heel reactief zijn. Die worden minder en minder Natuurlijk voor je hè, dus person.

00:44:32 Dirk-Jan Versluis (gast)

Snel kan energetisch belastend zijn voor Mensen die steeds meer met hun bewustzijn bezig zijn. Tegelijkertijd denk ik ook wel, ik ken zoveel ondernemers die zulke moves maken Zonder eerst naar binnen te zijn gegaan. En Als je dan even omrekent wat het kost om een hele grote move met je bedrijf te maken Zonder dat je eerst bij het gat of bij je binnenwereld of bij je fundering te raden te zijn geweest.

00:44:59 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja.

00:45:00 Dirk-Jan Versluis (gast)

Denk ik dat juist dit soort grote belangrijke beslissingen des te meer het belang van innerlijk werk onderstrepen kan ook zijn dat je gewoon zit te projecteren, dat je vanuit onverwerkte pijn last hebt van je Mensen of van je markt of en dan is het denk ik de meest voordelige oplossing om het zo te zeggen of dat eerst is goed innerlijk uit te gaan zoeken en dan pas tot beslissingen acties te komen. Ja, Maar het kan zeker hè? Dat zijn de grote bewegingen Natuurlijk die in het leven van Mensen en een bezielde realiteit heeft andere.

00:45:31 Dirk-Jan Versluis (gast)

Randvoorwaarden nodig en daarmee kan het zeker zijn dat je ondernemers bestaan verandert.

00:45:36 Dirk-Jan Versluis (gast)

En dat er voor andere impuls ook ruimte moet zijn. Ja.

00:45:40 Gerhard te Velde (host)

Ik moest ineens denken aan Elon musk, want We hadden het over gat in je ziel hè, want na mij even als voorbeeld, Maar ik dacht ineens van, hé, die had ik nog helemaal.

00:45:47 Gerhard te Velde (host)

Niet genoemd? Dat vind ik.

00:45:48 Gerhard te Velde (host)

Nou typisch zo’n voorbeeld van een een ondernemer een Er zijn. Er zijn er Natuurlijk meer van, Maar ik heb zijn biografie gelezen. Er zijn er vast nog veel meer over hem geschreven, maar.

00:45:59 Gerhard te Velde (host)

De gast even traumatische jeugd, allemaal gedoe en weet ik veel. Ja, Ik had geen wacko noemen, Maar ik dacht wel van.

00:46:08 Gerhard te Velde (host)

Van die van die enorme bedrijven gebouwd van die megalomane en Empire, zeg maar dus daar vind ik dat nou typisch dat hele narratief wat ik maak mij kwam bijpassen van je hebt een super slechte jeugd gehad. Of je hebt heel veel **** of je hebt je hebt. Je hebt die onderliggende aanname van, Ik ben nooit goed genoeg of ik ik, Ik ben niet waard of Ik heb het niet.

00:46:32 Gerhard te Velde (host)

En dan ga je om dat te compenseren, maar heel hard werken In de buitenwereld.

00:46:36 Gerhard te Velde (host)

Maar je zult er nooit komen, dus Dat is Misschien. Wat is jouw advies dan voor een Elon musk om er toch even een vraag van te maken?

00:46:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou in alle nederigheid, Dit is een. Dit is een hele grote man met een heel grote energieveld, hè? Dan kun je voelen Als je simpelweg over hem spreekt, dus ik voel me niet In de plaats om hem Zonder hem bij wijze van spreken In de ogen te kijken wat evident niet het geval is. Het is geen cliënt van.

00:47:03 Dirk-Jan Versluis (gast)

Niet ik ik. Ik voel me niet een allereerst een een kleine buiging van respect. Ten tweede wil ook even antwoord Natuurlijk op wat je vraagt.

00:47:03

Mooi.

00:47:14 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik denk dat Elon musk ons wel toont dat het een kunst is om Als je bedrijf of je impact heel groot is of wat.

00:47:25 Dirk-Jan Versluis (gast)

Om daar een geestelijk contact mee te onderhouden. Met andere woorden, Je kunt ook zoveel geld hebben of zoveel impact en betekenis hebben dat je het niet meer allemaal zelf kunt voelen. En dat kan wel voor scheef groeiend Mensen zorgen en Daarom is groter, niet altijd beter.

00:47:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar zo ook een bijzondere man, hè? Dus het past ook wel een klein beetje, denk ik. Even als bij de grote kunstenaars. Die hebben ook allemaal wel een keer In de vorm van autisme of een persoonlijkheidsstoornis aangepraat.

00:47:56 Dirk-Jan Versluis (gast)

Krijgen.

00:47:57 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het zijn ook grote geesten voor aryzon ze. Ze strijden met onze logische normaliteit swetten en mag ook een fenomeen zijn. Ja, dat zou ik zeggen van meneer Mask.

00:48:10 Gerhard te Velde (host)

Maar voer voor een aparte podcast, Misschien moet ik eens een een musk kenner uitnodigen om een aflevering te maken over de lessen van Elon Musk.

00:48:20 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar daarbij zou spelen. Waarom ben je een Elon Mask kenner? Want daar zijn dan Natuurlijk identificatie processen gaande of spiegel.

00:48:28 Dirk-Jan Versluis (gast)

Processen wat zou mij trekken om in Steve jobs of in Elon musk geïnteresseerd te zijn?

00:48:35 Gerhard te Velde (host)

Dus daar zit ook alle filters en biases en lage overheen ofzo.

00:48:39 Dirk-Jan Versluis (gast)

Als ik daar mij mee bezig zou houden, dan zou dat in ieder geval ook iets.

00:48:42 Dirk-Jan Versluis (gast)

Over mij zeggen.

00:48:43 Gerhard te Velde (host)

Ja interessant, Ik wil even naar jouw praktijk, want je werkt dus ook met de ondernemers. Ik ben nog wel even benieuwd. Wat doe je dan precies? Dus hoe hoe je zei zo’n zo’n 2,5 uur. Ik denk nou, Ik ga even bij Dirk Jan door de wasstraat en.

00:48:56 Gerhard te Velde (host)

Dan weet ik wat er mis is met me twee waar de kansen liggen en 3 krijg ik een actie. Ja, Ik ben zo een gast die dan alles plat slaat, maar.

00:49:03 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou, Dat was straatbeeld. Dat gebruikt hier twee jaar geleden ook in. Dat zou ik best wel passend. Ik heb er nog wel eens aan gedacht. Kijk een stukje van werken met blokkades zal ik maar zeggen, is Natuurlijk wel doorspoelen en schoon spoelen. Dus wat dat betreft is een wasstraat nog niet zo gek. Tesla ’s In de wasstraat is trouwens heel vervelend.

00:49:21 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dan betreffende hoe werken wij idealiter hè? Dus Als ik helemaal zelf het mag wensen op mijn hoogste kwaliteitsstandaarden zou ik Alleen maar jaar trajecten doen met Mensen. En ik meen me te herinneren dat jij daar wat scepsis bij voelde bij al die jaar trajecten In de coachings markt.

00:49:38 Gerhard te Velde (host)

Maar meer Omdat ze dan een een Lamborghini beloven. En Als je dit in 12 weken en we leren je.

00:49:44 Dirk-Jan Versluis (gast)

Oh, ik beloof Alleen maar innerlijk goud, hè? Natuurlijk nooit lang bij junes en.

00:49:47

Oké.

00:49:49 Gerhard te Velde (host)

Nee, Maar ik bedoel, Er zijn heel veel. Ja, ik noem het kwakzalvers is Misschien niet helemaal eerlijk, man.

00:49:54 Gerhard te Velde (host)

Heel veel Mensen willen een programma verkopen en daar daar daar knap ik knal op af.

00:49:55 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik snap het, ik snap het, ik snap het. Ik snap het, ik snap het. Ik zal het proberen wat fundamenteels van te zeggen, want Ik denk een stukje van die scepsis ook wel het eerste wat ik ook erbij wou zeggen, Ik denk innerlijk werk moet je altijd vrijlaten, dus als Mensen met 1 grote vraag komen die trauma gerelateerd is blokkades die op alle levensterreinen doorwerken, is het op een bepaalde manier onethisch om te zeggen, kom maar twee of 3 keer praten, want je weet, Als we dat gaan bewegen en We gaan dat veranderen. Ik heb nooit het twijfel of dat gaat lukken, maar meer wat gaat er gebeuren als dat proces in beweging gaat?

00:50:03

Ja.

00:50:27 Dirk-Jan Versluis (gast)

Moet je, denk ik ook.

00:50:29 Dirk-Jan Versluis (gast)

De verantwoordelijkheid als professional hebben om dat verder te begeleiden. En je hebt ook met een systeem eromheen te maken met een gezin met levenspartner, partners en en zakelijk imperium of een bedrijf wat meer resoneert op de verandering van de leider of de eigenaar dus een bepaalde consistency is, denk ik belangrijker. Daarom hou ik ontzettend van langere tijd mijn verbinden eigenlijk aan aan iemand die dat ook nodig heeft die dat ook fijn vindt om Als het ware ook in bewustzijn een tijdje gedragen en ondersteund te worden.

00:50:59 Dirk-Jan Versluis (gast)

In de mean time doen we dan dat we gewoon alles wat nodig is en we bieden zowel de kennis componenten in zich componenten Als de therapeutische componenten Als de aansluiting op alle zal maar zeggen bedrijfs factoren. Kortom, Ik weet dan gewoon, we doen in dat jaar alles wat redelijkerwijs nodig is, voelt heerlijk bevredigend. Ben je helemaal los van dat idee van een uurtje lullen en kun je eigenlijk Mensen gewoon heel goed verzorgen In de loop van zo een jaar en hun proces ook gedurende de 4 seizoenen volgen.

00:51:27 Dirk-Jan Versluis (gast)

Maar Je moet innerlijk werk nooit vastzetten, dus ik zie Mensen ook wel gewoon voor een paar keer. En Dat is ook wel organisch. Wanneer een ondernemer met mij werkt en zegt, ja, Ik heb een vriend. Die heeft een paar vragen op dit of dat en zo gaat het in het ondernemerswereld die nogal eens of Ik heb een personeelslid met Het is overspannen en die heeft al een therapeut, Maar het sluit niet helemaal aan en het kan hier 3 of 4 keer praten. Ik kreeg er op een gegeven moment wat wroeging bij om dan te zeggen, van ja, Maar we doen Alleen maar van die van die grote trajecten, hè, dus wij bieden altijd ook wel.

00:51:41

Ja.

00:51:57 Dirk-Jan Versluis (gast)

Als het organisch is en Als we geen kwaliteitsverlies creëren, gewoon ook los gesprekken. Maar de de hoofdmoot van ons werk is wel van die wat langduriger trajecten en daarin doen we eigenlijk van alles en wat ook wel heel onderscheidend is Misschien wel leuk.

00:52:12 Dirk-Jan Versluis (gast)

Om te noemen.

00:52:14 Dirk-Jan Versluis (gast)

We hebben dan voor Mensen die een jaar met ons werken elke 3 maanden, dus Dat is ook een soort ritme. Elk kwartaal een tweedaagse intensive noemen we dat. Wat is nou een intensive?

00:52:24 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou een heel klein setting kje groepje 5 of 6 Mensen bij elkaar met twee trainers hè? Ikzelf en mijn vrouw, dus Het is geen groepstherapie. Het is niet zoals business coaches dat nog wel eens doen om heel veel Mensen in een groep te krijgen. Het is eigenlijk juist Omdat we bijvoorbeeld brainspotting, sessies dan in een groep doen.

00:52:46 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, Het is eigenlijk dan een soort master mind waarin er gewoon een leuke uitwisseling is. Mensen kennen elkaar niet, maar lopen dan soms toch even een tijdje met elkaar mee. Ontstaat contact. Soms ontstaat de business, Maar het is nooit een doel op zich. Alleen door de uitwisseling van gelijken met 1, 1 1 brein dat het leven aan het verwerken is, ontstaat er wel een bijzonder diep contact en eigenlijk kan ik dat van tevoren nooit uitleggen, dus Ik ben altijd blij als er weer eens iemand intrapt. Maar als Mensen een keer zo’n ervaring hebben gehad, zeggen ze vaak, Het is heel bijzonder, want.

00:53:18 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ik kon die anderen gewoon voelen?

00:53:20 Dirk-Jan Versluis (gast)

En ik kwam veel dieper in mezelf dan ik ooit een op een met iemand geweest ben. En Het is een bepaalde manier om persoons overstijgend ook bezig te zijn en zijn altijd wel happenings hoogtepunten in een in een jaar. Dus Dat is wat we ook doen. En Natuurlijk je vroeg voor de wasstraat binnenstebuiten gekeerd worden. Ja, wat we bijvoorbeeld doen en wat denk ik het wel onderscheidend is. Ik ken iemand anders die dat op onze manier doet.

00:53:48 Dirk-Jan Versluis (gast)

Wij bieden eigenlijk met psychotherapeutische diepgang, zeg maar een stukje persoonlijke analyse van wat voor patronen zitten er nou in in In de mens achter de ondernemer om het zo te zeggen, maar daarin differentiëren we echt en integreren we de persoonlijke helft en de zakelijke helft en wat Mensen vaak niet doorhebben, is hoezeer persoonlijke thematieken rechtstreeks in dat bedrijf naar buiten komen, hè? Dus daar loop je soms 10 jaar of 20 jaar voorbij, zeker bij familiebedrijven zie je het nogal eens hè? Dat alles wat In de persoonlijke sfeer onderdrukt wordt.

00:54:19 Dirk-Jan Versluis (gast)

Komt er in dat bedrijf uit. Nou, dat soort dingen brengen wij ook altijd in kaart.

00:54:23 Dirk-Jan Versluis (gast)

Daarmee, ja, bieden we eigenlijk een stukje therapie en ondernemerscoaching en alles bij elkaar? Ja ja, samenwoont. Heb je vraag hè?

00:54:30 Gerhard te Velde (host)

Geeft er zeker ja, en ik moest ook even denken, want je had het over brainspotting. Ik denk dat heel veel van wat jij doet ook.

00:54:39 Gerhard te Velde (host)

Misschien niet allemaal verbaal is, hè? En dat maakt het moeilijk uit te leggen, dus Dat is ook gewoon van ja, wat doe je dan precies? Ja, kijk, ik zie jou een beetje als een soort masseur van de ziel, dus je gaat op die op die op die. Hoe heet dat op die op die bank liggen?

00:54:43 Dirk-Jan Versluis (gast)

Het klopt.

00:54:50 Dirk-Jan Versluis (gast)

Gank je dankje dankje.

00:54:54 Gerhard te Velde (host)

Laat maar even los Dirk Jan ga met je aan de slag en dan kijk, Ik heb het nog niet mogen ervaren, dus Misschien komt dat nog een keer.

00:55:06 Gerhard te Velde (host)

Maar het is soms heel moeilijk uit te leggen. Van ja, wat gebeurt er dan precies en wat doe je dan precies? Net als met weet ik veel een familieopstelling of zo ja, dat kun je ook niet van tevoren precies uitleggen van wat. Wat ga je dan precies doen en wat gebeurt er allemaal? Maar dat gebeuren ja.

00:55:13 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ja.

00:55:19 Dirk-Jan Versluis (gast)

Daar wil, Ik wil ik wel heel wezenlijk op reageren. Ik heb mijn boek niet voor niks. De 7 pijlers van krachtige innerlijke ontwikkeling genoemd, die twee woorden krachtig en.

00:55:29 Dirk-Jan Versluis (gast)

Eigenlijk persoonlijke ontwikkeling of persoonlijke groei of persoonlijk leiderschap. Dat benadrukt Natuurlijk dat dat heel persoonlijk is, maar in één ruk benadert. Ook denk ik vooral het innerlijke, subjectieve karakter daarvan. En Ik denk dat heel veel persoonlijke ontwikkeling dus best wel mentaal best wel emotioneel best wel inzichtgevend is ingestoken, Maar het gaat mij om de innerlijke wereld om de ervarings component. En wat zeggen we dan? Die subjectief? Je bent zelf de subject dus met een andere woorden, Natuurlijk kunnen we maatstaf fjes maken en zo maar.

00:56:01 Dirk-Jan Versluis (gast)

De echte, innerlijke component die maakt dat er maar één ziel is, zoals jij.

00:56:07 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dat is eigenlijk al de basis van al onze therapeutische werk en Dat is ongecontroleerd. Overigens weten heel goed wat we doen en We zijn goed in contact, maar je hebt gelijk Als je die onzekerheidsfactor introduceert en je kan dat de wetenschappelijke psychologie hergroeperen dat vast te zetten in modelletjes en zo Maar de wezenlijke innerlijke componenten. Die laat zich niet mentaal of gedragsmatig vastzetten, laat zich eigenlijk Alleen voelen.

00:56:33 Gerhard te Velde (host)

Ja mooie, cliffhanger.

00:56:39 Gerhard te Velde (host)

Ik hoop dat wie zich aangesproken voelt bij jou op de lijn komt wat. Wat zou een manier kunnen zijn daarvoor? Hoe kunnen Mensen bij ja, je hoeft niet je 0 6 nummer te noemen, maar wat? Wat is een manier om jou te leren kennen?

00:56:53 Gerhard te Velde (host)

Buiten dit gesprek, kijk, Mensen kunnen je boek kopen, Maar ik denk van ja, volgens mij, dan ga je weer allemaal kennis in je hoofd laden.

00:57:02 Dirk-Jan Versluis (gast)

Nou, dat boek heeft wel een ervarings component, want een boek is Natuurlijk maar een boek. Dus er staan toch staat twee uur aan meditaties in. Dat is met mijn stem hè, wat wil je?

00:57:09 Gerhard te Velde (host)

Aha.

00:57:10 Gerhard te Velde (host)

Nog meer kunt QR ding of zo en dan oke oke.

00:57:12 Dirk-Jan Versluis (gast)

En dan bewust om het een beetje de ervarings component in te brengen, hè? Dat het niet Alleen maar een mentaal ding blijft zo’n boek, maar Natuurlijk gewoon Mensen die in elkaar zitten zoals ik zelf in elkaar zou zitten en die hun gevoel bij hebben. Die kunnen gewoon.

00:57:26 Dirk-Jan Versluis (gast)

En, vroeger hadden we dan altijd een mooi contact formuliertje met allemaal vragen op de website en de laatste tijd dacht ik, ja, Mensen door hoepeltjes Laten springen, je mag gewoon mailen of appen en vertel maar en wat we dan altijd doen is een vrijblijvend gesprek. Het is Natuurlijk niet vrijblijvend, want Het is voor Mensen soms een hele stap, maar In de zin van je zit nooit ergens aan vast. Dat wil ik.

00:57:47 Dirk-Jan Versluis (gast)

Zelf ook niet vastzetten zelf ook ja.

00:57:48 Gerhard te Velde (host)

Wijs je Mensen.

00:57:51 Dirk-Jan Versluis (gast)

Meer wel dan niet? Oké, Mensen mij ook trouwens hè? Dus part of the game en Ik kan ik van alles aan psychologiseren Waarom ze dat doen, Maar het is gewoon hoe Het is. Dus Het is ook een voordeur gesprek van een uur of zo van 1,5 uur om gewoon te voelen is er een persoonlijke en inhoudelijke match en je hebt dan meteen de ervaring. Hoe werkt die man of vrouw, hè als ze met Annemarie werken?

00:57:55 Gerhard te Velde (host)

Ja zou die kunnen maken, ja.

00:58:13 Dirk-Jan Versluis (gast)

En dit soort beslissingen maken Mensen toch op gevoel, dus dus ja, niet te moeilijk doen. Meestal is dat gewoon, kom ik in praten.

00:58:22

Ja.

00:58:22 Dirk-Jan Versluis (gast)

Mooi, en zoals je weet ik, ik neem het leven zoals het komt, dus er liggen. Ik ga nooit iets verkopen. Nee, Als het goed is, verkoopt zo’n contact zichzelf of niet.

00:58:35 Gerhard te Velde (host)

Ja en dan is.

00:58:36 Gerhard te Velde (host)

Het.

00:58:36 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ook goed en dan blijf ik altijd nog betrokken, want Ik heb Mensen dan toch een keer gehoord dus.

00:58:40 Dirk-Jan Versluis (gast)

Zijn het loop van de tijd 100 en Mensen waar ik met enige regelmaat nog aan denk en waar ik dan nog een warm gevoel bij heb, maar.

00:58:45 Dirk-Jan Versluis (gast)

Ze zitten niet fysiek bij.

00:58:46 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hem In de spreekkamer nou, ik moet ook wat te doen hebben Als ik dat mediteren ben, hè dus?

00:58:47

Nee.

00:58:51 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:58:53 Gerhard te Velde (host)

Mooi, We gaan naar een billboard. Er staat een billboard langs de.

00:58:58 Gerhard te Velde (host)

Snelweg.

00:58:59 Gerhard te Velde (host)

En jij mag daar een advies op zetten voor alle ondernemers.

00:59:04 Dirk-Jan Versluis (gast)

Van Nederland, Waarom heb je dat nou naast een snelweg gezet? Anders zou ik zeggen, oog dicht.

00:59:09 Gerhard te Velde (host)

Oké.

00:59:09 Dirk-Jan Versluis (gast)

Hoog dicht hand op je buik autopilot aan.

00:59:13 Gerhard te Velde (host)

Goeie oké, We gaan er vanuit die ondernemer zit in een zelfrijdende auto. Die kan heerlijk om zich heen kijken ze nog steeds met je ogen.

00:59:20 Dirk-Jan Versluis (gast)

Dicht, ik speel spelletje gewoon mee. Willebrord wil weten wat erop staat. Vooral ondernemers van Nederland.

00:59:21 Gerhard te Velde (host)

Zijn uwais?

00:59:22

OK.

00:59:27 Dirk-Jan Versluis (gast)

Je bedrijf zit in je lichaam?

00:59:30 Dirk-Jan Versluis (gast)

Touch IT.

00:59:32 Gerhard te Velde (host)

Mooi.

00:59:34 Dirk-Jan Versluis (gast)

Kwam ter plekken binnenvallen.

00:59:35 Gerhard te Velde (host)

Mooi dankjewel Dirk, Jan en jij Natuurlijk. Bedankt voor het kijken of luisteren naar deze aflevering van Groeivoer Als je getriggerd bent door dit verhaal. Neem gerust even contacten met Dirk Jan Je vindt hem op LinkedIn Dirk Jan Versluis Google hem dan vind je zijn website. Je vindt zijn boek Ja voel je vrij om contact op te nemen.

00:59:56 Gerhard te Velde (host)

Vond je deze aflevering waardevol, dan denk je van, hé, Misschien wil een andere ondernemer of heeft een andere ondernemer dit nodig. Stuur deze dan even door naar iemand in je netwerk.

01:00:07 Gerhard te Velde (host)

Ook altijd leuk Als je een review achterlaat van de Groeivoer podcast en vergeet je niet te abonneren op het YouTube kanaal, want Je kunt de afleveringen tegenwoordig ook bekijken.

01:00:17 Gerhard te Velde (host)

Dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen