Aflevering 305 – Patronen doorbreken. Psychotherapeut Emma Hafkamp over stoppen met presteren en lichter gaan leven

DIRECT LUISTEREN NAAR DEZE PODCAST

BEKIJK DEZE PODCAST

INTRODUCTIE VAN DEZE GAST

Emma Hafkamp is psychotherapeut en helpt mensen om lichter te gaan leven. Klinkt lekker zweverig, maar wat houdt het in de praktijk in? En waarom zou je dit willen? Met Emma spreek ik over de eeuwige drang naar succes. Wat maakt dat je als ondernemer zo hard werkt en succesvol wilt zijn? Is dat wel gezond? En hoe kom je van presteren, naar excelleren? Dat en meer in deze nieuwe aflevering van Groeivoer!

Hoofdstukken

00:00 Welkom bij Groeivoer!

01:14 Van psycholoog naar ondernemer, Emma’s verhaal

04:32 Het taboe op psychotherapie

10:09 Waarom terugkijken inzicht geeft

12:31 Hoe onzichtbare grenzen ons tegenhouden

15:03 Definitie van succes 

18:28 De invloed van hechting op geluk

26:08 Waar leef je nu écht voor?

34:05 Omgaan met verlies 

41:24 Van de geest naar het lichaam

43:40 Gedragsverandering kost tijd

46:23 Wat brengt jouw leven tot bloei?

51:00 Echte impact

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met Emma?

Voeg haar hier toe op LinkedIn:   / emmahafkamp  

Link naar de website van Emma: https://www.praktijk-lux.nl/over/

Liever luisteren? 🎧

Wil je liever luisteren dan kijken?

Check Groeivoer op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3

Check Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP

Of check deze aflevering in jouw favoriete podcast app.

Zelf een podcast starten? 🎙️ Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀 Adverteren? 📢 Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZO… Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧 Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers. Laat een review achter! 🌟 Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍 Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn:   / gerhardvelde  

Volg Groeivoer op LinkedIn:   / groeivoer  

Volg Groeivoer op Instagram:   / groeivoer_podcast  

Volg Groeivoer op TikTok   / groeivoerpodcast  

Volg Groeivoer op X:   / groeivoer  

Onze partners 🤝 Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit via www.teamleader.nl/groeivoer Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

00:00:00 Emma Hafkamp (gast)

Mensen hebben absoluut gevoelens, maar hebben geen idee wat voor gevoelens je kan snel boos worden gefrustreerd raken, maar onder die boosheid en frustratie zit een ander gevoel wat veel pijnlijker is. Ik richt me niet op Mensen die uitgevallen zijn of die ziek zijn zoals we denken. En Dat is toch vaak de associatie bij een psychotherapeut, terwijl Ik denk, nou, psychotherapie is goed voor Iedereen. Denk dat een heel groot deel van de Mensen die grote bedrijven neerzetten die miljoen en omzet draaien Iedereen ook de hele tijd van jou denkt dat het allemaal zo goed gaat. Ga dan nog maar eens zeggen, nou, Ik heb wel dit allemaal.

00:00:32 Emma Hafkamp (gast)

En, Ik heb dit allemaal bereikt, Maar ik voel me eigenlijk wel heel erg niet.

00:00:36 Gerhard te Velde (host)

Delen, luister je?

00:00:36 Emma Hafkamp (gast)

Gelukkig.

00:00:39 Gerhard te Velde (host)

Naar Groeivoer.

00:00:40 Gerhard te Velde (host)

Ik sta hier met hafkamp, ze is psychotherapeut en We gaan het hebben over de eeuwige drang naar succes. Wat maakt nou dat jij als ondernemer zo hard werkt en succesvol wilt zijn? Is dat eigenlijk wel gezond?

00:00:53 Gerhard te Velde (host)

Emma welkom bij de podcast dankjewel en We hebben een heel mooi voorgesprek gehad en het ging over.

00:00:59 Gerhard te Velde (host)

18 staat aan rennen als ondernemer, iedere keer weer nieuwe doelen stellen en dan ben je daar en dan ben je weer ontevreden en denk je, ja, Waarom doe ik dit nou eigenlijk? Dus die die rat race ik ik herken in ieder geval veel van de dingen die jij opnoemde, dus daar gaan we straks helemaal induiken en We gaan eigenlijk even een soort van ja, Misschien wel psychoanalyse doen, Misschien ga je mij af.

00:01:14 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:01:20 Gerhard te Velde (host)

Ik bedoel ook moeilijke vragen stellen dus bij deze de uitnodiging om dat zeker te doen. Mooi, Maar we beginnen even bij jouw werk als medisch psycholoog In de oncologie en de palliatieve zorg. En voor de Mensen die dat niet weet. Ja, Het is een hele mondvol, maar wat is dat ook?

00:01:32 Emma Hafkamp (gast)

Ja, Dat is een hele mond vol.

00:01:36 Gerhard te Velde (host)

Weer palliatieve zorg.

00:01:38 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:01:38 Gerhard te Velde (host)

Ja pak hem daar op Als je wil.

00:01:40 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:01:42 Emma Hafkamp (gast)

Misschien beginnend bij medisch psycholoog, Dat is niet meer en minder dan een psycholoog die werkzaam is in een ziekenhuis en in mijn geval was.

00:01:48 Emma Hafkamp (gast)

Dat mijn ieder geval de laatste jaren van mijn loondienst carrière in het Antoni van leeuwenhoekziekenhuis, wat bij de meeste Mensen wel bekend is Als de specialistische oncologische ziekenhuizen. Dus alle Mensen met kanker komen daar of in ieder geval die ook specialistische zorg nodig hebben en de palliatieve en terminale fase in een ziekteproces van iemand is echt als iemand niet meer te genezen is en de palliatieve fase kan tegenwoordig steeds langer duren vanwege ontwikkelingen In de medicatie en de behandelingen.

00:02:18 Emma Hafkamp (gast)

Maar de terminale fase is ook dus echt wel het laatste stukje, dus de laatste dagen van iemands leven en daar ben ik in gespecialiseerd geraakt om Mensen daarin te begeleiden. Met name als Mensen last hadden van trauma klachten veel verdriet, rouw angst, maar ook, hoe geef je zin aan dit laatste stukje van je?

00:02:42 Emma Hafkamp (gast)

En ja, dat waren moeilijke gesprekken, ook zware gesprekken, maar ook hele mooie gesprekken. En dat heeft ook ertoe geleid dat ik op gegeven moment besloot. Ook al vond ik het werk heel waardevol en kreeg ik er ook heel veel lof voor. Dus Als ik dat op verjaardagspartij of zoiets aan Mensen vertellen, was dat van oh, wat doe je belangrijk werk en wat goed en wat moet dat ook zwaar voor je zijn?

00:03:04 Emma Hafkamp (gast)

Voelde ik dus ook erg zo een groot verantwoordelijkheid om het te blijven doen, want het werd elke keer zo benadrukt hoe belangrijk dat werkt wel niet is. En toch dacht ik, ja, ik zeg altijd later. Als ik groot ben, wil ik mijn eigen bedrijf starten.

00:03:17 Emma Hafkamp (gast)

En, ik zie hier ook heel veel Mensen die hun dromen niet hebben waargemaakt en dan geconfronteerd worden met de deadline van hun leven die veel eerder kwam dan verwacht of geho.

00:03:26 Emma Hafkamp (gast)

Klopt, dus moet ik Misschien zelf ook, maar nu eigenlijk die sprong gaan wagen. Als niks is, kan ik altijd nog.

00:03:32 Gerhard te Velde (host)

Terug, ja, dus Dat was voor jou ook dat de of ja, wat wat was dan de trigger om te gaan ondernemen of dat voelde je van binnen dat vuurtje branden ofzo? Want Ik heb ook een interview met jou geluisterd, waar dat daar ook over ging. Van ja, dat nu had ik eindelijk voor mezelf gekozen. Tenminste, je verwoordde het zo van, hé, dit was voor het eerst in mijn leven dat ik.

00:03:55 Gerhard te Velde (host)

Echt voor mezelf, coach en coach wordt ondernemerschap of hoe?

00:03:56 Emma Hafkamp (gast)

Ja vooral echt ja, een eigen pad bewandelen. Dus hoe ik dat ervaar is dat ik in mijn studiejaren in mijn eerste werkjaren altijd heel erg gefocust ben op een bepaald carrièrepad bewandelen. Dus ik deed alles en nog 10 stappen meer wat er voor nodig was om die stappen te kunnen zetten en hogerop de carrièreladder te kunnen komen. Maar ik dacht daar eigenlijk nooit echt bij na van is dat zijn die stappen verder en hoger. Ook de stappen die ik nou het meest leuk vind of.

00:04:29 Emma Hafkamp (gast)

Waar ik de meeste waarde in kan leggen.

00:04:32 Emma Hafkamp (gast)

En nu met mijn eigen praktijk ben ik iets gaan vormgeven wat echt helemaal vanuit mij komt volgens mijn eigen spelregels volgens waar ik en het beste in ben voor mijn gevoel. Maar wat ik ook het allerleukste vind. Ja en en dat als soort van kompas gebruiken in besluiten die je neemt, Dat is dat. Dat heb ik nooit eerder gedaan, dus dat voelt wel heel goed ja.

00:04:58 Gerhard te Velde (host)

Ja, en Het was een beetje een zwaar begin van de podcast. Dan gaan we meteen naar Mensen die ja letterlijk op sterven na dood zijn. Dus die aan het leven zijn zijn waar. Waarom ik het toch gekozen heb was Omdat.

00:05:11 Gerhard te Velde (host)

Je hebt van die dingen die die hoor je één keer en dan denk je van, oh, ja, Dat is inderdaad heel belangrijk. En dan.

00:05:17 Gerhard te Velde (host)

Zakt het weer weg In de aandacht en een voorbeeld daarvan is een oefening dat Je moet gaan visualiseren dat je op je sterfbed ligt. En wie komen er dan nog bij je sterfbed en Ik weet niet meer precies hoe die oefening gaat, maar eigenlijk het. Het zet je even stil van, hé, waar waar, wat wil ik nou echt en en en waar leef ik voor en wat vind ik belangrijk en wat wat heb ik te doen of wat we?

00:05:35 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:05:43 Gerhard te Velde (host)

Ik doen, en Ik denk dat je als ondernemer, zeker als ondernemer, heel snel dus in die.

00:05:50 Gerhard te Velde (host)

De dagelijkse sleur, de Daily grind de problemen van vandaag verzand raakt, maar ook in een groter, grotere cyclus van je eigen staart. Achterna rennen externe validatie en zo dan komen we zometeen zometeen bij jou Natuurlijk weer ook bij terug, maar dit vind ik typisch iets. Dat hoor je een keer en denk ik van ja, inderdaad, Dat is belangrijk en dan vergeet je het weer. En Daarom dacht ik van, Hey, gooi me nu toch weer eens even ook voor mezelf als reminder in van hè? Stel, je hebt nog 3 maanden te leven.

00:06:16 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja.

00:06:20 Gerhard te Velde (host)

Wat ga je dan doen wat je al heel lang uitstelt, of welke keuzes ga je dan maken?

00:06:26 Emma Hafkamp (gast)

Ja en wat vind je dus echt belangrijk, want wat ik bij die Mensen vaak zag, is dat ze in één keer zoveel helderheid kregen over oké, met wie wil ik dan omgaan? Maar ook wel van wie wil ik afscheid nemen of wat wil ik nu nog doen of vooral eigenlijk wat voor gesprekken wil ik nog voeren? Welke keuzes wil ik maken en dat dat hun rijkste levensfase werd, terwijl het ook de laatste levensfase was, dus Dat was aan de ene kant heel mooi, Maar dat vond ik soms ook zelf moeilijk.

00:06:53 Emma Hafkamp (gast)

Omdat ja we dan Samen iets heel moois aan het beleven waren, hè? Want Ik had het voorrecht om een tijdje met die Mensen dan mee te behandelen en dan gaan ze dood, dus mijn vuur zit er ook echt in om dit precies eigenlijk deze realisatie bij Mensen teweeg te brengen en niet Alleen met zijn oefening die overigens prachtig is. Maar ja, Als je het na een week gewoon weer naar de waan van de dag gaat en het niet integreert, heb je daar ook niet zo heel veel aan. Dus als dat gebeurt, is dat volgens mij een goede wake up call van oké, dan ben je niet uit je patroon gestapt, die maakt dat je er.

00:07:21 Emma Hafkamp (gast)

Nee.

00:07:29 Emma Hafkamp (gast)

Elke keer zo vervalt in doorgaan naar de volgende presta.

00:07:35 Emma Hafkamp (gast)

Maar mijn vuur zit er dus echt in om Mensen en met name leiders en ondernemers te Laten ervaren en echt te integreren hoe Het is om die levenshouding te integreren en dan veel eerder in het leven. Dus niet op het moment dat je ziek wordt of ja dat het einde nabij is, Maar dat je er dus ook nog een heel leven Als het goed is voor daarna nog voor ogen hebt waarin je dat kan implementeren, kan uitdragen andere Mensen mee kan inspireren.

00:08:04 Gerhard te Velde (host)

Ja oke, dat integreren dat, dat triggert mij wel. Wat doe je dan of hoe? Hoe integreer je zoiets?

00:08:11 Emma Hafkamp (gast)

Nou, Ik denk zo’n oefening kan een heel mooi startpunt zijn om je te realiseren van oké, waar sta ik nu en in hoeverre wijkt dat af van wat ik eigenlijk belangrijk vind, moet je dus ook wel wat Soul searching Misschien doen. Met wat vind ik eigenlijk belangrijk? Dat is voor sommige Mensen een hele moeilijke vraag. Ik heb wel eens klanten die bij mij komen en die zeggen, ja, Ik weet dat ik heel goed ben in ondernemen.

00:08:34 Emma Hafkamp (gast)

In dit bedrijf laat groeien in omzet, creëren in voor mijn team zorgen. Maar als Mensen mij vragen, goh, wat vind je verder eigenlijk nog leuk? Dan valt het helemaal stil.

00:08:46 Emma Hafkamp (gast)

Geen idee? Geen idee.

00:08:49 Gerhard te Velde (host)

Ja mijn klacht erom, Het is Natuurlijk.

00:08:51 Emma Hafkamp (gast)

Best pijnlijk en niet Omdat ondernemen niet belangrijk is of Omdat dat niet je hobby mag zijn. Natuurlijk mag dat ook je hobby zijn en veel ondernemers zeggen dat ja, mijn werk is ook mijn hobby en Daarom zie ik het ook niet als werk en. Maar het is ergens ook een excuus, want het maakt ook dat je nooit hoeft te onderzoeken. Zijn er eigenlijk nog wel meer dingen die je ook leuk of belangrijk vindt of waar je iets in wil betekenen?

00:09:14 Gerhard te Velde (host)

Ik denk dat we hier zo nog nog dieper op in gaan, want je hebt ook.

00:09:19 Gerhard te Velde (host)

Voorbeelden hiervan, je noemt nu al even een ondernemer. We gaan er straks ook nog een voorbeeld, iets dieper onderzoeken, maar nog even terug.

00:09:28 Gerhard te Velde (host)

Je begon dus voor jezelf, wat ik heel grappig vond in een andere podcast die ik hoorde van jou is dat je dat helemaal niet spannend of eng vond. Je vond het juist leuk. Het is een gaat de speeltuin dat ondernemerschap, dus dat vond ik heel, heel leuk om te horen. En dan even naar de vraag van oké, je bent psychotherapeut, wat doe je dan precies?

00:09:38 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:09:46 Gerhard te Velde (host)

Want ergens op je website staat ook iets over coach en toen zei ik van nou, coach, coach, ja, nee, daar heb ik niks mee, zeg maar Als ik.

00:09:53 Emma Hafkamp (gast)

Nee.

00:09:55 Gerhard te Velde (host)

Ja, hij bedoel je struikelt erover. Ik vind het gewoon gedevalueerd, maar psychotherapeut denkt van, hé, maar dan dan heb je ervoor geleerd of zo, dan dan, dan weet je echt iets. Wil je dat eens uitleggen wat, wat doe je dan precies als jij met mij gaat werken, wat doe je dan als psychotherapeut?

00:10:02 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:10:09 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja.

00:10:11 Emma Hafkamp (gast)

Ik, ik moet zeggen dat ik mezelf ook helemaal niet zo thuis voel In de titel coach, Maar dat ik dat wel toegevoegd. Omdat sommige Mensen bij psychotherapeut juist gillend wegrennen en denken, Dat is veel te eng.

00:10:21 Emma Hafkamp (gast)

Help.

00:10:23 Emma Hafkamp (gast)

Ja en ik juist ook heel erg In de meer preventieve hoek zit In de zin van.

00:10:23 Gerhard te Velde (host)

OK.

00:10:31 Emma Hafkamp (gast)

Ik richt me niet op Mensen die uitgevallen zijn of die ziek zijn, zoals we denken bij Mensen die ziek zijn dat die niet goed functioneren. En Dat is toch vaak de associatie bij een psychotherapeut, terwijl Ik denk, nou, psychotherapie is goed voor Iedereen.

00:10:47 Emma Hafkamp (gast)

En waar ik voor mij, Waarom ik wel de term coaching dus heb toegevoegd, Omdat er dan in ieder geval ook een soort magneet voor Mensen die denken. Nou, oké, dat coaching durft nog wel aan. Of ja, voor mij zit het verschil echt in. Natuurlijk dat ik heel erg wetenschappelijk ben opgeleid.

00:10:56 Gerhard te Velde (host)

Toegankelijker.

00:10:57 Gerhard te Velde (host)

Ik snap het.

00:11:06 Emma Hafkamp (gast)

Dat.

00:11:08 Emma Hafkamp (gast)

Er zijn coaches die ook zeggen, ja, achteruit kijken of naar je geschiedenis toe gaan. Dat is helemaal niet nodig om patronen in het hier en nu te doorbreken. Ik kan me best voorstellen dat daar een kern van waarheid in zit. In de zin van dat dat voor sommige Mensen zo geldt. Maar dat is niet mijn werkwijze, niet waar ik voor sta. Dus Ik vind het altijd heel belangrijk om wel In de achteruitkijkspiegel te kijken. En Dat is ook altijd waar ik mee begin met Mensen.

00:11:32 Emma Hafkamp (gast)

Om inzicht te krijgen en bewustzijn te vergroten op die patronen die met name In de kindertijd ontstaan zijn en dat kunnen patronen in denkwijze zijn en ook in gedragingen die maken dat dat toen waarschijnlijk heel functioneel is geweest, maar nu niet meer dienend zijn en met name als die onbewust doorspelen kan je daar dus ook nooit grip op krijgen en verandering in teweeg brengen. Dus vandaar dat ik het wel altijd heel belangrijk vind om daar licht op te schijnen om.

00:12:01 Emma Hafkamp (gast)

Maar met inzicht en bewustzijn te besluiten wil ik dat anders of niet, hè? Sommige Mensen besluiten ook oke ja, ik zie dat patroon. Ik zie Misschien ook wel dat het me dient, maar ja, Ik ga er toch mee door, want het levert me ook nog veel op en die winst. Sommige Mensen noemen dat ook wel ziek. De winst of patronen winst die wil ik nog niet loslaten, Maar de Mensen die wel bereid zijn om dat op te geven Omdat er een ander lonkend perspectief is. Ja, die die, die kunnen zich gaan melden bij mij ja.

00:12:31 Gerhard te Velde (host)

Dat ik opgeschreven, welk probleem los je op?

00:12:36 Emma Hafkamp (gast)

Ja nou, Als ik het heel erg kort zou moeten zeggen, is het probleem van het plafond. Dat zit aan het vasthouden of door blijft gaan met belemmerende patronen. En dat plafond maakt dat je minder succesvol bent dat je minder In de diepte gelukkig bent dat je minder impact kan maken, dat je minder verbinding met andere Mensen of met jezelf kan ervaren dat je.

00:13:02 Emma Hafkamp (gast)

Eigenlijk een heel groot palet aan kleuren van emoties dat je daar Maar de helft van ervaart en de andere helft links laat liggen. En dat gaat over Misschien wel emoties die we als negatief bestempelen, maar ook over allerlei schakeringen en kleuren van emoties die je nog helemaal niet voor mogelijk hebt gehouden, die in het positieve of in het kleurrijke.

00:13:20 Gerhard te Velde (host)

Ja nou wat ik?

00:13:23 Gerhard te Velde (host)

Interessant vindt aan dat stukje is, want We hadden het in ons voorgesprek, hadden we het ook?

00:13:27 Gerhard te Velde (host)

Over een een painkiller?

00:13:29 Gerhard te Velde (host)

Versus een vitamin hè? Dus ik sprak 1 keer 1 investeerder en die zei Van ja, het mooiste is Als je product een painkiller is, want dan heeft je klant een acuut probleem en een pijnlijk probleem. En dan wil die heel graag jouw product.

00:13:40 Gerhard te Velde (host)

Nemen.

00:13:41 Gerhard te Velde (host)

Maar Als je product meer een vitamin is dan ja Nice to have leuk. Maar Als je het niet slikt dan merk je er ook niet zoveel van. En dat lijkt me in jouw geval wel soms lastig dat nou een ondernemer die nu luistert die denkt Misschien van ja, Ik heb helemaal geen probleem Omdat Misschien het kan zijn dat die ook helemaal geen probleem ervaart, Maar het kan ook zijn van he het probleem of zit op een onbewust niveau, dus je bent je er niet bewust van wat er eigenlijk in je onder onder het wateroppervlak gebeurt, zeg maar.

00:14:12 Gerhard te Velde (host)

Maar ook van je weet niet wat je mist, dus jij bent gewoon gewend om elke dag keihard te rammen en in die Daily Grind te zit.

00:14:18 Gerhard te Velde (host)

Hè? Maar Er is geen vergelijkingsmateriaal dus zeg maar, je hebt het ja, ik noem het even het parallel universum, dus Als ik het even op mezelf toepas We hebben Gerhard, die begint in 2008 met de ondernemen.

00:14:32 Gerhard te Velde (host)

Hij gaat op een gegeven moment ook onder zijn e mail handtekening zetten. De ondernemer vindt die cool ego dingetje van oh, Ik ben nu ondernemer, nou, dat geeft mij een stuk trots en identiteit, want nou ja, dan doe ik er dus blijkbaar.

00:14:44 Gerhard te Velde (host)

En dan op een gegeven moment, ja, nu moet ik er ook mee door, want het staat er al, dus Ik ben het ook en ik moet.

00:14:49 Gerhard te Velde (host)

Het.

00:14:49 Gerhard te Velde (host)

Dus die identiteit en dan ja, en precies en beter en vooruit en groeien. En dan gaat de groei omlaag of je wordt juist kleiner, dus dan krijg je ook weer deukjes in je ego en dat soort dingen ook allemaal meegemaakt.

00:14:50 Emma Hafkamp (gast)

Maar Je moet het ook blijven bewijzen.

00:15:03 Gerhard te Velde (host)

Maar dus Dit is, zeg maar Gerhard, hoe hoe ik geleefd heb.

00:15:09 Gerhard te Velde (host)

Maar ik weet Natuurlijk niet hoe mijn leven eruit tot gezien Als ik totaal een andere kant was opgegaan en Misschien veel dichterbij mezelf was gebleven. Of Misschien was ik wel timmerman geworden of rijksambtenaar, of weet ik veel? Ik had allerlei andere carrièrepaden kunnen bewandelen.

00:15:30 Gerhard te Velde (host)

Maar ik voel dus die pijn, niet Omdat ik nu gewoon mijn leven leid en. Ik weet ook niet wat er.

00:15:35 Gerhard te Velde (host)

Snap je wel, Dat is een soort van ongrijpbaar is.

00:15:35 Emma Hafkamp (gast)

Witte ja ja.

00:15:38 Gerhard te Velde (host)

Dus wat komt niet helemaal lekker uit, Maar ik denk dat jij wel snapt wat ik bedoel.

00:15:40 Emma Hafkamp (gast)

Nee, Maar ik zeker. Ik denk zolang dingen onbewust zijn en Alleen maar onbewust. Ja, die Mensen zie ik ook niet en die hoeven ook helemaal niet bij te komen. Er is ook heel veel prima als dat onbewust blijft hè? En dan blijf je lekker daarin in door en dan ja niks mis mee. Die hoef ik ook helemaal niet te zien. Ik wil ook helemaal niet dat Mensen gaan denken dat er iets mis met ze is.

00:16:00 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:16:07 Emma Hafkamp (gast)

Als ze nu echt ten diepste voelen het het leven dat ik leid is, zoals ik het wil leven en Het is voor mij betekenisvol. Ik denk op het moment dat je ofwel in jezelf voelt, hè, ik word gewoon moe van elke keer weer het najagen van prestaties naar prestatie, naar prestatie, dat Het gaat over Alleen eigenlijk Als ik dingen bereik en presteer of status heb, dan voel ik me goed genoeg over mezelf. Dus Het is een.

00:16:39 Emma Hafkamp (gast)

Het is een functie van het opvullen van een bepaalde leegte aan de binnenkant.

00:16:44 Emma Hafkamp (gast)

Waar je dus nooit mee kan stoppen Omdat je bepaalde vervulling voldoening eigenwaarde haalt uit externe factoren en je denkt of voelt. Ik wil dat wel anders, Maar ik weet niet hoe. Nou, dan is daar al een een iets van een verlangen en een gecombineerd met een pijn in jezelf.

00:17:05 Emma Hafkamp (gast)

Het kan ook zo zijn dat in het ondernemen alles heel goed gaat, want Het is Natuurlijk ook een enorme kracht, hè? Dat je zo doorzettingsvermogen hebt. Wilskracht hebt dat jij doorgaat waar anderen stoppen dat je enorm goed kan grinden. Dat zijn Natuurlijk ook hele krachtige dingen die ook verslaafd kunnen zijn, want geeft ook keer op keer een lekkere dopamine shot op het niveau van neurotransmitters. Mensen over het algemeen in deze maatschappij belonen je er ook voor. Oh, wat doe je het goed of wat heb je een succes dus?

00:17:37 Emma Hafkamp (gast)

Het is ook een enorme boost, de hele tijd om daarmee door te gaan, dus daar an sich is niks mis.

00:17:42 Emma Hafkamp (gast)

Nee, Alleen Als je merkt dat je op andere gebieden in je leven eigenlijk dingen tekort komt of dat je daarin gespiegeld wordt. Van ja, daar loopt het eigenlijk helemaal niet zo goed in je relatie met je partner of Misschien wel met je kinderen of met je familie. Of nou hè, wat kind begin zei. Ik heb eigenlijk bij God geen idee wat ik nog meer leuk vind in het leven, dan zou het wel.

00:18:04 Emma Hafkamp (gast)

Zonde pijnlijk zijn op het moment dat je wel uiteindelijk op je sterfbed terecht komt en denkt, oh ja, had ik dat toch maar anders gaan of in ieder geval een moment genomen in mijn leven om te vertragen en te kijken is er eigenlijk ook nog meer dan dit? Dus Ik denk dat het kan gaan over een nieuwsgierigheid en niet zozeer. Hoe had het leven anders kunnen lopen tot nu toe? Maar wel, hoe kan het leven nog anders lopen vanaf nu?

00:18:28 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:18:29 Emma Hafkamp (gast)

En en en en over het algemeen zie ik wel echt Alleen Mensen die wel een bepaalde pijn ervaren en Dat is dan echt wel in die Thema’s van eenzaamheid van ervaren. Ik ben van buiten zo succesvol. Mensen zien me altijd zo maar van binnen voel ik dat gewoon niet.

00:18:48 Gerhard te Velde (host)

Interessant hè? Dat zie je zelfs ook bij popsterren. Mensen die miljarden verdienen. Of die weet ik veel en die dan in een keer doodongelukkig blijken te zijn of uit het leven stappen of dat soort dingen.

00:18:51 Emma Hafkamp (gast)

Tja.

00:18:58 Emma Hafkamp (gast)

Ja, en Dat is Natuurlijk nooit in één keer. Nee, Dat is al een. Nou ja, dat dat dat dat ze op zo’n positie überhaupt gekomen.

00:19:00 Gerhard te Velde (host)

Nee.

00:19:01 Gerhard te Velde (host)

Nee want.

00:19:07 Emma Hafkamp (gast)

Ik ik, Ik denk dat een heel groot deel van de Mensen die op podia staan die veel applaus krijgen die we zien als heel succesvol die grote bedrijven neerzetten. Die miljoen en omzet draaien dat die ook mede zo succesvol zijn door een biografisch patroon dat niet zo succesvol is geweest dus en en Dat is Natuurlijk niet aan de buitenkant te zien. Vandaar ook dat deze Mensen zich soms zo verschrikkelijk eenzaam kunnen voelen, want Het is ook verdomde lastig om.

00:19:38 Emma Hafkamp (gast)

Daar nog iets over te zeggen als Niemand er echt naar vraagt of als Iedereen ook de hele tijd van jou denkt dat het allemaal zo goed gaat, ga dan nog maar eens zeggen, nou, Ik heb wel dit allemaal en Ik heb dit allemaal bereikt.

00:19:49 Emma Hafkamp (gast)

Maar ik voel me eigenlijk wel heel erg. Niet gelukkig.

00:19:53 Gerhard te Velde (host)

Ja he en.

00:19:56 Gerhard te Velde (host)

Als je dat nou plakt op grote bekende ondernemers?

00:20:01 Gerhard te Velde (host)

Ken jij dan ook zulke verhalen, want Ik denk bijvoorbeeld in Nederland heb je bijvoorbeeld die gast van thuisbezorgd? Jitse groen is dat Pieter Zwart van Coolblue weet ik veel. Raymond Cloosterman van Rituals. Dat zijn zo even een paar namen die boven komen. Die gast van Bunq Ali Niknam dat zijn.

00:20:20 Gerhard te Velde (host)

Stuk voor stuk denk ik mannen die echt enorme toewijding hebben aan hun eigen bedrijf, die ook echt bedrijven met 100 en miljoen en soms zelfs miljarden gebouwd hebben, die dus inderdaad In de quote 500 staan die.

00:20:32 Gerhard te Velde (host)

En dan vind ik het altijd zo’n cliché vraag om dan te zeggen, van ja, je bent wel heel succesvol, maar ben je nou ook echt gelukkig? En weet je wel, hoe gaat het nou écht met je? En dan Ali Niknam heb ik dan bijvoorbeeld geïnterviewd en die krijgt ook altijd die vraag van ja, maar je hebt geen partner en je hebt ook geen kinderen, dus ben je niet eigenlijk stiekem heel ongelukkig, dus weet je, Het is ook een beetje flauw, zeg maar van oh, iemand is heel succesvol en dan gaan we ze een beetje backs hebben of.

00:21:02 Gerhard te Velde (host)

Een beetje vissen naar iets waar ze toch ongelukkig in zijn, Misschien om het naar een vraag te brengen, zijn er ook Mensen die gewoon echt extreem succesvol zijn, zakelijk gezien en ook heel erg gelukkig.

00:21:05 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:21:14 Emma Hafkamp (gast)

Ja Natuurlijk dus.

00:21:15 Gerhard te Velde (host)

Maar hoe kan het dan? Dus het kan wel samengaan, maar.

00:21:18 Emma Hafkamp (gast)

Ja Omdat he wat de meeste klanten die ik zie, dat zijn Mensen die In de kindertijd een vorm van emotionele verwaarlozing hebben ervaren, dus eigenlijk tekort hebben gekregen.

00:21:30 Emma Hafkamp (gast)

Gaan goed.

00:21:34 Emma Hafkamp (gast)

Het vervullen van een behoefte en behoeftes zijn als baby zijnde hè? De logische dingen, voeding, verzorging en ook emotionele aandacht. Dus dat de verzorger hoeft niet per se de ouder te zijn, maar meestal is dat de ouder dat die goed reageert. Adequaat reageert op wat jij op dat moment nodig hebt als dat niet gebeurt.

00:21:56 Gerhard te Velde (host)

Hersenen.

00:21:58 Emma Hafkamp (gast)

Precies ja dus op het moment dat dat niet of onvoorspelbaar gebeurt.

00:21:59 Gerhard te Velde (host)

Oké ja.

00:22:05 Emma Hafkamp (gast)

Ontwikkelen Mensen een hechtingsrol, patroon of een hechtingsstijl die we onveilig benoemen en dat kan zich op latere leeftijd op verschillende manieren uiten in relaties met Mensen, maar zeker ook in je afweer noemen we dat dan. Dus Het is als baby zijnde te pijnlijk om te denken. Ik ben niet goed genoeg en Daarom wordt er niet op mij gereageerd dat je een soort van pantser ontwikkeld. Dat gebeurt Natuurlijk allemaal niet bewust, Maar dat zijn dan de patronen die we.

00:22:31 Emma Hafkamp (gast)

En dat pantser zorgt ervoor dat je op latere leeftijd dus bijvoorbeeld heel sterk kan zijn, veel door kan zetten, maar ook moeite kan hebben om Mensen toe te Laten of echt binnen te Laten komen. En ook Misschien wel gewoon überhaupt jezelf hè? Dat je.

00:22:46 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja oh ja ja.

00:22:46 Gerhard te Velde (host)

Ik luister, ik haal adem, hoor ik ik luister ademloos naar he.

00:22:51 Emma Hafkamp (gast)

Pantser ja dus dat?

00:22:53 Gerhard te Velde (host)

Dus je bent ook niet in touch met jezelf of zo, zei je dat nou?

00:22:56 Emma Hafkamp (gast)

Ja of dat je je wordt er, je kan er wat ja, hoe zou je dat zeggen? Een soort robotachtig van worden. Dus Mensen hebben absoluut gevoelens, maar hebben geen idee eigenlijk wat voor gevoelens.

00:23:08 Emma Hafkamp (gast)

En met name de onderliggende gevoelens, dus je kan snel boos worden gefrustreerd raken en dan zeggen, ja, dan zien we ook voor heus wel veel, maar.

00:23:17 Emma Hafkamp (gast)

Onder die boosheid en frustratie zit een ander gevoel wat veel pijnlijker is en dat om de echte waarheid gaat. Nou, dat kan een enorme motor zijn om dus ver te komen om veel te presteren en dat ook altijd weer nodig te hebben, Omdat het dus een hele sterke functie voor je.

00:23:34 Emma Hafkamp (gast)

Heeft Maar dat betekent niet dat andersom ook geldt dat alle succesvolle Mensen vanuit die biografie komen. Nee, dus Als het gaat over bekende ondernemers. Ja, die heb ik niet In de Kamer gehad, dus geen idee of ze gelukkig zijn of niet. En op het moment dat dat zo’n soort vraag In de media aan iemand wordt gesteld, ja, dat Dat is Natuurlijk per definitie niet veilig, dus Ik kan wel garanderen dat die antwoorden. Ja, kan je wel met een korreltje zout nemen? Het is waar of niet waar, Maar we weten het.

00:24:06 Gerhard te Velde (host)

Niet nee, oké, interessant. Ik neem deze mee naar de Mensen die ik genoemd heb, dus Pieter Zwart en Raymond Cloosterman hoop ik ooit nog te spreken. Of ze dan on of off the record iets durven delen dat dat gaan we dan zien? Misschien even naar wat je je legt het onderwerp hechting op tafel. Ik weet dat mijn familiegeschiedenis wel eens gezegd dat mijn moeder Misschien onveilig gehecht was. Ik weet niet of het waar is.

00:24:07 Gerhard te Velde (host)

Ok.

00:24:18 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:24:35 Gerhard te Velde (host)

En, wat gaat er dan? Wat is dan het overlevingsmechanisme wat daarbij hoort of zo? Wat gebeurt er dan meestal?

00:24:41 Emma Hafkamp (gast)

Ja nou, dat kan. Verschillende uitingsvormen hebben op het moment dat er dus hè, wat ik zei niet voldaan wordt aan de behoefte die je als baby en als kind hebt en dat kan, ofwel zijn dat het volledig afwezig is geweest of dat het overmatig aanwezig is geweest, dus dat je de hele tijd ongev.

00:25:00 Emma Hafkamp (gast)

Vraagt voeding emotionele bevestiging, complimenten je bent fantastisch ook op het moment dat je dat helemaal niet wil of nodig hebt of hem vraagt of dat het onvoorspelbaar aanwezig is geweest, dus de ene keer wel en de andere keer niet. Nou die 3 patronen kunnen ervoor zorgen dat de hechtingsstijl onveilig ontwikkeld en dat zegt iets over hoe je naar de wereld kijkt hoe je naar de ander kijkt en hoe je naar jezelf kijkt. Die over het algemeen dus vanuit een bril van onveiligheid.

00:25:06 Emma Hafkamp (gast)

Aha.

00:25:31 Emma Hafkamp (gast)

Gezien wordt.

00:25:33 Emma Hafkamp (gast)

Dat is ongeveer bij 35% van de Mensen zo bij 65% van de Mensen is het dus sprake van een veilige hechtingsstijl, dan ga je ervoor.

00:25:41 Gerhard te Velde (host)

Moet jij nou 1/3 is onveilig recht? Jawel, daar heb je waarschijnlijk ook weer gradaties in.

00:25:43 Emma Hafkamp (gast)

Ja ongeveer wel, ja.

00:25:46 Emma Hafkamp (gast)

Daar heb je weer gradaties in. Het is schaal en ook weer verschillende categorieën daarin die onderscheiden worden. Maar wat altijd duidelijk is, is dat Mensen een bepaalde Coping stijl ontwikkelen. In reactie op hun hechtingsstijl. Dus wat ik eerder noemde, een afweer het kan bij leiders zie je best wel snel een wat meer narcistische afweer hè, want die bereiken ook vaker.

00:25:48 Gerhard te Velde (host)

Russen.

00:26:08 Emma Hafkamp (gast)

De top Omdat die hard kunnen zijn stevig beslissingen kunnen nemen het voortouw kunnen nemen dominant kunnen zijn en dat wordt toch ook vaak beloond met dus een leiderschapspositie? Daar willen Mensen wel naar kijken naar luisteren en in volgen.

00:26:25 Emma Hafkamp (gast)

Wil niet zeggen dat dat de beste leiderschapsstijl is overigens, Maar dat is wel wat we nu vaak zien in ieder geval, Maar het kan ook veel meer naar binnen slaan. Dus Mensen die zich juist heel erg terug gaan trekken.

00:26:36 Emma Hafkamp (gast)

Ja of heel erg aanklampend gedragen die niet autonoom zelfstandig durven of kunnen zijn, dus het kan allerlei verschillende uitingsvormen hebben, maar in ondernemersland of in ieder geval op de doelgroep waar ik me op richt, zie je vooral wel meer die ja, die kant waarin je heel erg dus In de vorm van presteren probeert jezelf veilig te houden, Omdat dat iets van een stabiele. Het is wel een illusie overigens, maar een stabiele grond geeft hem op te staan.

00:27:05 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:27:09 Gerhard te Velde (host)

Ik wilde even mezelf als proefpersoon voor de Leeuwen werpen, wou ik zeggen, maar.

00:27:19 Gerhard te Velde (host)

En, wat zou je bijvoorbeeld aan mij vragen? Stel, ik kom bij jou voor een consult ja.

00:27:24 Gerhard te Velde (host)

Ik ben op zich wel lekker bezig, maar ja, Ik weet niet is Dit is dit het nou of.

00:27:29 Gerhard te Velde (host)

Zo.

00:27:30 Emma Hafkamp (gast)

Q.

00:27:31 Gerhard te Velde (host)

Wat ga je dan vragen of kun je even wat stickertjes op mij plakken ofzo? Of ik moest even denken aan die DSM, hè? Dat is dat handboek met al die labels. Van welke afwijkingen je allemaal kan hebben. Daar wordt Natuurlijk veel over gediscussieerd. Maar ja, Misschien dat je ook een soort van gut feeling hebt bij mij.

00:27:39 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja ja.

00:27:47 Gerhard te Velde (host)

Want je denkt van oh, ik zie die Gerhard zo bezig, want je, je kan hem nu een klein beetje wat wat voor deficiencies of wat voor dingen zie je bij mij?

00:27:57 Emma Hafkamp (gast)

Heerlijk.

00:28:00 Emma Hafkamp (gast)

Allereerst zou ik vooral een vraag stellen over ja, Als je zegt dit, is het nou, wat voor gevoel is dat dan?

00:28:10 Gerhard te Velde (host)

Ja, ook even naar de moet ik even even bij mezelf nagaan of dat inderdaad mijn gevoel is.

00:28:19 Gerhard te Velde (host)

Ik heb wel het gevoel dat ik 16 jaar lang aan het ondernemen ben, wat ook gewoon echt zo is en dat Ik denk van, hé, Waarom kies ik nou die moeilijke weg? Waarom ga ik niet in loondienst?

00:28:24 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:28:31 Gerhard te Velde (host)

Ik zal niet zeggen dat dat dan altijd makkelijk is of zo, Maar ik zie het ook wel een soort van als mijn lot. Van ja, Ik ben nou eenmaal.

00:28:40 Gerhard te Velde (host)

Dat pad ingeslagen. Nu moet ik het ook aflopen of Ik ben gewoon te eigenwijs om voor een baas te werken of Ik ben gewoon te. Ik heb een te autonoom karakter om.

00:28:51 Gerhard te Velde (host)

Want dat zie ik ook bij mij In de familie. Ik heb heel veel evenwichten die die zijn allemaal zelfstandig, werkend en autonome beroepen. Zeg maar dus dat zit Misschien ook een beetje in In de genen.

00:28:57 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja.

00:29:03 Gerhard te Velde (host)

Maar ik heb wel eens het gevoel dat ik dan het mezelf te moeilijk maak.

00:29:06 Emma Hafkamp (gast)

Ja, en heb je dan ook het gevoel dat je slachtoffer bent van je lot?

00:29:14 Gerhard te Velde (host)

Slachtoffer van marlot.

00:29:19 Gerhard te Velde (host)

Nou slachtoffer.

00:29:23 Gerhard te Velde (host)

Voel ik me slachtoffer en Ik denk het niet. Nee, nee, ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid. Ja.

00:29:31 Gerhard te Velde (host)

Om, Als ik dit niet meer leuk vind om dan gewoon te stoppen om jij de job zeg.

00:29:34 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:29:34 Gerhard te Velde (host)

Maar dat.

00:29:35 Emma Hafkamp (gast)

Ja dus Er is Er is blijkbaar iets, want je zegt nu heel mooi van. Nou, ik kies er dus wel echt voor dat dat dus dat. Dat vraagt wel om meer eigenaarschap dan Als je zegt, ja, Dat is ook mijn lot.

00:29:36 Gerhard te Velde (host)

Hebben Mensen ook? Ja?

00:29:41 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:29:49 Emma Hafkamp (gast)

Ja dat lot hoef je niet te accepteren op zich, maar je kiest dus voor nu wel voor het ondernemerschap te gaan, ook al is dat niet Misschien per se de makkelijkste weg.

00:30:00 Emma Hafkamp (gast)

Tegelijkertijd denk ik nou, Ik weet niet of loondienst nou zo makkelijker weg voor jou dan specifiek zou zijn, maar.

00:30:07 Emma Hafkamp (gast)

Je kiest ervoor, Omdat er dus ook iets te winnen voor je is of Omdat er nog iets heel belonend in zit. Meer belonend dan wat het je ook kost met de hobbels die je meemaakt. Waar zit die beloning in voor jou?

00:30:20 Gerhard te Velde (host)

Ik heb een tijdje een interim opdracht gedaan en en toen die afgelopen was, toen ging ik gewoon op een willekeurige doordeweekse dag ’s ochtends In de zon zitten en toen.

00:30:28 Gerhard te Velde (host)

Dacht.

00:30:28 Gerhard te Velde (host)

Ik kijk, Dit is dus vrijheid, dus ik Kies zelf om hier op dinsdagochtend om 10.30u buiten koffie te drinken. Dat miste ik heel erg bij die bij die interim opdracht.

00:30:38 Gerhard te Velde (host)

Dus mijn beloning zit deels In de vrijheid en heel vaak ben je daar niet van bewust als ondernemer, hoeveel vrijheid je eigenlijk hebt. Maar Als ik het bos in wil lopen, loop ik het bos in. Als ik In de zon wil zitten, dan zit ik In de zon. Dus die vrijheid, die waardeer ik heel erg.

00:30:53 Gerhard te Velde (host)

Maar er zitten ook wel iets anders in, want Als ik dan in het bos loop, dan denk ik altijd van, Haha, al die sukkels die in loondienst zijn. Die zitten nu in hun kantoortuin en Maar ik ben buiten, dus er zit iets. Dat is toch dat ego iets zelf genoegzaam zin van.

00:31:09 Gerhard te Velde (host)

Ik ben anders dan zij, dus Ik ben cool, wat ook heel zielig is, want ik, Ik heb dat dus blijkbaar nodig om.

00:31:17 Gerhard te Velde (host)

Daar mijn eigenwaarde uit te halen dan of zo, dat ja, Ik weet niet, Ik vind het.

00:31:23 Emma Hafkamp (gast)

Ja is dat zo haal je daar je eigenwaarde uit, want.

00:31:26 Gerhard te Velde (host)

Naar het ander zijn, Dat is wel iets wat waar ik al een tijdje op zit te kauwen van. Ik ben anders dan de rest. Dat hebben we Natuurlijk wel heel veel Mensen die die voelen zich anders dan anderen. Of die voelen zich een soort outsider. Maar ik denk.

00:31:38 Gerhard te Velde (host)

Dan laat ik het bij mezelf houden, ik als ondernemer.

00:31:42 Gerhard te Velde (host)

Heb je het weer? Je plakt een label op. Ik ben ondernemer dus, maar je doet het anders, dus je doet het op je eigen manier. Je kiest je eigen pad.

00:31:51 Gerhard te Velde (host)

Je loopt niet In de.

00:31:54 Emma Hafkamp (gast)

Gebaande paden nee.

00:31:55 Gerhard te Velde (host)

Nee, dus Ik heb ja gewoon ik dat hele idee van in een lease auto accountmanager zijn hele leven. En dan Dat is dan je leven dat dat kan er bij mij gewoon niet in dat en ja, dus dat geeft mij wel genoegen dat Ik denk van hè, Maar dat ben ik dan dus niet of dan?

00:32:11 Gerhard te Velde (host)

Dus ik haal wel.

00:32:11 Emma Hafkamp (gast)

En wat, wat ben je dan wel?

00:32:12 Gerhard te Velde (host)

Wat ben ik?

00:32:15 Gerhard te Velde (host)

Als ik probeer terugga naar mijn essentie, dan is het, denk ik.

00:32:20 Gerhard te Velde (host)

Toch wel die verbinder pionier.

00:32:24 Gerhard te Velde (host)

Boodschapper die contact legt deuren opent nieuwe verbindingen aangaat met.

00:32:31 Emma Hafkamp (gast)

Mensen, ja, en Als je dit allemaal zo opnoemt, hè. En ook de voordelen van jou van het ondernemerschap, hoe verhoudt zich dat dan toch nog tot de vraag, is dit het nou?

00:32:45 Gerhard te Velde (host)

Nou, Ik heb wel meer veel meer vrede met waar ik nu sta.

00:32:49 Gerhard te Velde (host)

Ik heb toen bedrijf, want ik vertelde over die 16 jaar ondernemerschap in het begin geen ging mijn hart groeien, dus ieder jaar ging met 2030 40% extra omzet kregen we. Dat was heel gaaf toen vlakte de groei af en toen ging het daarna een beetje bergafwaarts, dus toen had ik wel eago problems, zeg maar van hè? **** Ik ben eigenlijk helemaal geen goede ondernemer, vond ik.

00:33:11 Gerhard te Velde (host)

Nu heb ik veel meer vrede van, hé, ik sta waar ik nu sta en morgen sta ik waar ik morgen sta en ik de rest laat ik gewoon los en.

00:33:17 Gerhard te Velde (host)

Misschien komt?

00:33:17 Gerhard te Velde (host)

Dat ook Omdat ik twee dochters heb, dan ga je ook andere dingen dan komen. Er komen dingen meer in balans, dan gaan meer gaan sporten. Ik ben meer gebalanceerd geworden.

00:33:31 Emma Hafkamp (gast)

Is dat ook niet een?

00:33:31 Emma Hafkamp (gast)

Beetje saai maar.

00:33:32 Gerhard te Velde (host)

Wat gebalanceerd oh nou, Als ik een ding mis in mijn leven, dan is het avontuur. Ja, dus gelukkig ga ik dit weekend naar Istanbul. Zou je met een vriend, dus het zit nog wel.

00:33:43 Gerhard te Velde (host)

Maar ja, gebalanceerd kan ook saai zijn.

00:33:46 Gerhard te Velde (host)

Ik ben even jouw vraag kwijt, want je zei iets van.

00:33:49 Emma Hafkamp (gast)

Ja, hoe verhoudt zich dat tot ook de vraag die waarmee je begonnen, hè van, is dit het nou, want daar lijkt toch een soort verlangen naar meer of anders, of Misschien wel dat avontuur dat je zei het zitten of Misschien wel een gevoel van. Er zit eigenlijk nog meer in mij dat er nu niet goed uitkomt.

00:34:05 Gerhard te Velde (host)

Ja, ik vergelijk dat met.

00:34:08 Gerhard te Velde (host)

Hele mooie uitspraak die ik ooit ergens tegenkwam van wat als een zaadje? Zeg maar in droge grond valt of wat er zo’n zaadje in vruchtbare grond valt en wat wat gebeurt er dan? Zeg maar dus met alle talenten die Ik heb, zou dat niet op een andere plek veel meer tot zijn recht komen of in een andere context. En Ik denk dat ik het stuk.

00:34:32 Gerhard te Velde (host)

Ondernemerschap waar ik heel goed in ben, dus creativiteit, contact maken. Gewoon alles waar ik goed heb dat heel leuk vind.

00:34:42 Gerhard te Velde (host)

Maar dat is Misschien maar 10 15% van wat je allemaal moet doen om het succesvol te maken, dus Je moet ook. Nou ja, ik doe het even de Daily Grind of de Er zijn gewoon zoveel dingen die je als ondernemer ook moet doen dat er wat meer als corvee voelt.

00:35:00 Gerhard te Velde (host)

Ja, zou ik het ondernemerschap dan op willen grijpen denken niet.

00:35:04 Gerhard te Velde (host)

Maar Misschien zou ik het nog meer naar mijn hand kunnen zetten of zo. Maar maar goed, nu zit ik alweer In de oplossingen, dus ik en ik moet ook.

00:35:09 Gerhard te Velde (host)

Even.

00:35:10 Gerhard te Velde (host)

Loslaten, want jij bent de psychotherapeut. Jij bent in charge.

00:35:14 Emma Hafkamp (gast)

Maar ja, wat ik wel al wat ik bij jou zie gebeuren is dat je inderdaad hè? Dat je in ieder geval goed reflecteert en en bezig bent. Nou ja, waar sta ik, waar wil ik zijn? Ik denk denk dat er nog wel wat te halen is. En ook hoe heb jij in je hoofd jouw identiteit opgebouwd?

00:35:32 Emma Hafkamp (gast)

Want je zegt wel, nou ja, nu sta ik daar meer los van. Vandaag is vandaag, morgen is morgen. Maar hoe verhoud jij je nou precies tot het ondernemerschap in je bedrijf? En als dat fluctueert, hoe fluctueert daarmee jouw stemming of jouw hoe je over jezelf denkt of staat dat volledig los van elkaar? En Als je spreekt over waar je goed in bent en wat je leuk vind?

00:35:56 Emma Hafkamp (gast)

Dat is Natuurlijk heel mooi om dat zoveel mogelijk in het ondernemerschap tot uiting te Laten komen en daar kan je dan heel praktisch over nadenken. Oké, wie kunnen dan de dingen meer gaan doen waar ik juist niet goed in ben of geen Energy van krijg? Maar ik denk dat het daarnaast ook altijd heel mooi is, maar hoe kan je dat ook op andere gebieden meer tot uiting Laten komen in je leven? En Als je het hebt over dat avontuur? Super mooi dat je nu ook dus een weekend weggaat. Er zijn ook heel veel ondernemers die ik spreek.

00:36:20 Emma Hafkamp (gast)

Die niet op vakantie willen of kunnen niet, Omdat dat Omdat het bedrijf dan in elkaar stort, maar Omdat ze dan zo onrustig worden dat ze op zaterdagochtend het liefst eigenlijk alweer de laptop erbij pakken.

00:36:34 Emma Hafkamp (gast)

Nou, volgens mij is dat bij jou niet aan de hand, dus daar kan ik je meteen schien in geruststellen dat het zo erg nog niet met je gesteld is.

00:36:43 Gerhard te Velde (host)

OK nou, dat put ik troost uit en dan wil ik nog even een trauma op tafel gooien, want dat hoort voor mij ook bij de.

00:36:50 Gerhard te Velde (host)

Puzzel.

00:36:52 Gerhard te Velde (host)

Twee dingen nou trauma is overdreven in het eerste geval, Maar ik was het vijfde kind.

00:36:58 Gerhard te Velde (host)

Benieuwd wat dat doet volgens jou met met met aandacht en twee. Toen ik 14 was, is mijn moeder overleden. Dus Als je het hebt over een afwezige ouder eerst ging mijn moeder.

00:37:10 Gerhard te Velde (host)

Weg, dus die was er niet?

00:37:12 Gerhard te Velde (host)

Maar mijn vader was Natuurlijk ook niet, want die was in rouw, dus die heeft 3 jaar lang gewoon in een soort waas overleefd. Zeg maar.

00:37:20 Gerhard te Velde (host)

En ik sprak ook een keer met een vriendin. Kan ik inmiddels zo zeggen, Helga heet ze Helga van der Hart. Ze heeft ook in deze podcast gezeten, want zij zei ja, dan krijg je een soort overlevings gedrag ook. Dus je moeder overlijdt. Wie zorgt er voor mij nou, dan ga ik maar voor mezelf zorgen.

00:37:39 Gerhard te Velde (host)

En dan ga je ook voor andere zorgen.

00:37:42 Gerhard te Velde (host)

Ja, Ik weet niet precies hoe ze dat uitlegde toen maar wat, wat zou ja, wat kan jij hiermee? Zeg maar als therapeut.

00:37:47 Emma Hafkamp (gast)

Ja nou, Ik denk, want je legt het op tafel als trauma zijnde, want dit je noemt nu twee dingen. Vijfde kind en moeder op jonge leeftijd overleden. Dat zijn Natuurlijk in dat kunnen heftige dingen zijn. Nou ja, sowieso het overlijden Natuurlijk van je moeder, Maar het gaat er vooral. Trauma gaat over hoe je iets beleeft, dus voor de ene persoon is er gebeurtenis wel een trauma en voor de andere persoon is precies dezelfde gebeurtenis, geen trauma en dat ligt er vooral in. Hoe heb je die gebeurtenis ervaren en opgeslagen in je geheugen?

00:38:21 Emma Hafkamp (gast)

En met name ben je daarin Alleen geweest of heb je je daarin Alleen gevoeld? Ja of nee, dus dat zou mijn eerste vraag naar jou zijn, want ja, je kan het wel noemen als straf. Maar Misschien is het wel geen trauma. Er zijn ook heel veel kinderen die ook op de vijfde plaats staan die dat fantastisch hebben gevonden. En Er zijn veel kinderen die alle aandacht eigenlijk hebben gemist of die?

00:38:31 Gerhard te Velde (host)

Nee goeie.

00:38:44 Emma Hafkamp (gast)

Heel erg verwend zijn geraakt, want Het was een soort van het bonus kindje, dus daar hebben alle hebben alle hebben de ouders eigenlijk alle grens Laten vervagen en mocht en kon alles. Nou, Dat is ook niet per se een recept voor een gezonde hechting als alles mag hè? We zijn heel erg gebaat bij bepaalde grenzen binnen die grenzen. Vrijheid ervaren, Dat is de eigenlijk de meest fantastische vrijheid, maar vrijheid Zonder grenzen is echt verschrikkelijk, dus dan zou ik wederom toch weer eens een vraag aan jou stellen.

00:39:15 Emma Hafkamp (gast)

Wat maakt dat je dat als trauma’s benoemt?

00:39:18 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:39:19 Gerhard te Velde (host)

Dat van die 5. Misschien moeten we die parkeren, weet ik niet hoor, maar mijn zus die zei het een keer van ja, toen jij geboren werd, toen was papa en mama waren ze toen wel een.

00:39:28 Gerhard te Velde (host)

Beetje klaar mee.

00:39:28 Emma Hafkamp (gast)

Oh ja.

00:39:29 Gerhard te Velde (host)

Komt er weer een, Dat is bij mij blijven hangen, Maar ik ga met mijn zus die die die zitten, ook In de psychosociale hulpverlening. Dus Wij hebben we het er nu over om 1 keer 1 familieopstelling bij te wonen en dan dit als vraag in te brengen of nou ja, gewoon whatever wat je vraagt dan op dat moment is, dus dan ga ik dat verder onderzoek.

00:39:34 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:39:52 Gerhard te Velde (host)

Maar daar is dat zaadje geplant van die vijfde van. Hé, wat doet dat met je? Omdat ik mijn theorie erbij dus als weer een hypothese is, ook weer heel erg met je.

00:39:59 Gerhard te Velde (host)

Hoofd hè? Dus dat dat?

00:40:02 Gerhard te Velde (host)

Dat speelt ook nog mee, Maar dat het heel erg over aandacht gaat van aandacht vragen met bepaald gedrag.

00:40:11 Gerhard te Velde (host)

En dat mijn moeder is overleden. Ja, wat er bij mij opkwam was van ja, Je moet je eigen boontjes doppen, ja.

00:40:19 Gerhard te Velde (host)

Kan gewoon niet anders, dus Je moet het zelf uitzoeken, hè? Dus dat dat zou ja, dan zou je ook wel aan de ondernemerschap kunnen koppelen. Van ja eigen broeken. En Toen ik 17 was ging ik op kamers. Ja, moet je ook je eigen ei bakken en je eigen huis schoonhouden, zeg maar, is iets heel moois en dat maakt je ook heel krachtig.

00:40:29 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:40:42 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:40:42 Emma Hafkamp (gast)

Ja dus dus, dus is het Alleen maar mooi of is het soms ook moeilijk? Heb je momenten van rouw echt kunnen ervaren? Want kinderen rouwen Natuurlijk ook, ook al ziet dat er Misschien heel anders soms uit dan volwassenen, maar is Dat is daar ruimte voor geweest. Soms zie je wel eens dat Mensen als die vroeg of kinderen vroegen, hun ouder verliezen, dat ze dan inderdaad zo erg volwassen worden. Op eigen benen staan dat het in latere leeftijd ook moeilijk wordt om dan weer toch te binden en te hechten aan iemand, want die kan Misschien ook zomaar wegvalt.

00:41:13 Emma Hafkamp (gast)

Maar ja, Er is nooit dus maar één antwoord. Daarom vind ik mijn werk ook altijd blijft interessant, want Ik heb altijd weer een nieuw persoon voor me zitten die Misschien vergelijkbare patro.

00:41:24 Emma Hafkamp (gast)

Koenen heeft of situatie heeft meegemaakt, Maar de toch altijd weer op zijn of haar eigen unieke manier mee omgaat en last heeft van bepaalde dingen.

00:41:25 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:41:34 Gerhard te Velde (host)

Ik kan me twee vragen bij mij op één is, hoe goed is jouw bullshit detector? Want ondernemers hebben een verhaal, maar wat, wat is het nou echt zo wat je zegt, zeg maar, en die andere is meer van.

00:41:46 Gerhard te Velde (host)

Wat voor tools zet je in? Want Wij hebben nu ook weer een heel mentaal theoretisch gesprek en Ik heb het ook wel over hypothese enzo en ik lag een keer op de bank bij een.

00:41:52 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:41:58 Gerhard te Velde (host)

Haptonoom en die zei Gerhard, Wat voel jij geen idee.

00:42:03 Emma Hafkamp (gast)

Nee.

00:42:04 Emma Hafkamp (gast)

Op de vraag hier In de podcast had ik ook gevraagd van hoe voelt dat nou? En dan komt er ook een heel verhaal, maar geen gevoel.

00:42:04 Gerhard te Velde (host)

Geweldig? Ja ja.

00:42:10 Emma Hafkamp (gast)

Dus Dat is iets wat ik Natuurlijk herken bij eigenlijk alle klanten praten kunnen ze heel goed.

00:42:18 Emma Hafkamp (gast)

Voelen of daar überhaupt over praten, Dat is al lastig, vandaar dat ik ook altijd en dat ze ook wel echt mijn erfenis uit het ziekenhuis. Daar heb ik met zulk lichamelijk zieke Mensen gewerkt en gezien hoeveel impact dat heeft op je geest, maar ook vice versa, dat er ook heel veel echt ernstig zieke Mensen zijn die de klachten lichamelijke klachten minder heftig ervaren doordat ze psychisch daar heel anders mee omgaan of anders interpreteren.

00:42:47 Emma Hafkamp (gast)

Of hè, dus het lichaam en geest of lichaam en hoofd benoemen we altijd als twee gescheiden elementen. Maar je hoofd is Natuurlijk ook gewoon je lichaam. Het zit er echt aan vast en het stuurt ook heel veel aan aan je lichaam.

00:43:01 Emma Hafkamp (gast)

Wat voor mij Alleen maar betekent, dat biedt heel veel kansen. Dus Natuurlijk kunnen we met praten analyseren, reflecteren kunnen we inzicht krijgen. Bewustzijn.

00:43:09 Emma Hafkamp (gast)

Schoten, Maar dat doen we allemaal met het hoofd en met de cognitie. En dan heb je nog dit hele stuk onder je hoofd. Wat een vrij groot stuk nog is wat je dan ongebruikt laat, dus Dat is super zonde. Dus via het lichaam kan je ook heel veel informatie ophalen over hoe het met je gaat. Wat je hebt meegemaakt wat daarin ligt opgeslagen. Wat nog niet gezien is wat meer mag gaan stromen bijvoorbeeld, zodat het je lijf kan verlaten, maar je kan ook via het lichaam veel interventies plegen om je beter te Laten.

00:43:40 Emma Hafkamp (gast)

Hè? Dus Ik denk dat veel Mensen dat herkennen Als je boos bent en je gaat dan jezelf forceren om te glimlachen is een heel simpel voorbeeld, maar dan voel je al dat die boosheid wat minder wordt, Omdat er signalen naar je hersenen worden gestuurd. Je aan het lachen bent vanuit die spieren, dus dan moet er wel ook gelijk een stofje vrijgemaakt worden dat het beter met je gaat. Nou, zo kan je via het lichaam dus allerlei dingen ook beïnvloeden om inzicht te krijgen om informatie op te halen, maar ook om je gevoelswereld en je denkpatronen te verbeteren of te veranderen.

00:44:12 Emma Hafkamp (gast)

Dus we doen van alles, We gaan naar buiten, we zitten binnen, ja.

00:44:13 Gerhard te Velde (host)

Ja ja want Dat was oh ja ja, want ik. Ik doe eigenlijk iets flauw Als ik vraag jou om, zeg maar in 20 minuten mij even een soort van door te zagen en dan de oplossing aan te reiken. Zo maar stel je werkt met een ondernemer wat?

00:44:24 Emma Hafkamp (gast)

Ja was het maar zo simpel, hè?

00:44:30 Gerhard te Velde (host)

Wat zijn dan de stappen of is het elke keer anders of zo hoe hoe gaat dat?

00:44:34 Emma Hafkamp (gast)

Ja nou ik werk sowieso een jaar met Mensen Samen en dan in het begin krijg ik wel vaker te horen. Oh, Dat is.

00:44:41 Emma Hafkamp (gast)

Lang terwijl ja gedragsverandering is een van de allermoeilijkste dingen in ons leven. Onze hersenen zijn er echt voor gemaakt om gedragingen te repeteren die ons veilig houden en die erop gericht zijn om risico’s te vermijden en alles wat nieuw is, is potentieel ook risicovol, dus Dat is gewoon heel erg lastig. Daarnaast gaat het dus niet Alleen over inzicht krijgen wat we ook via dus de achteruitkijkspiegel doen.

00:44:48 Emma Hafkamp (gast)

Hé.

00:45:13 Emma Hafkamp (gast)

Waar soms ook wel echt trauma’s naar voren komen die geheeld mogen wor.

00:45:18 Emma Hafkamp (gast)

Maar wat ik in het begin ook al zei, gaat ook heel erg over. Integratie. Dus in dat jaar zorgen we ervoor dat je inzicht krijgt en die inzicht integreert In de keuzes die je maakt in zowel het ondernemerschap, maar vooral ook gewoon het leven als geheel. Ik zie heel veel ondernemers die eigenlijk ergens toch nog met de rem erop leven, hè? Ook continu prestaties. Najagen komt eigenlijk vanuit een angst en angst houdt je altijd kleiner dan dat je daadwerkelijk bent of kan zijn.

00:45:48 Emma Hafkamp (gast)

Dus ik zie een beweging doordat we nou ja Natuurlijk ook gewoon binnen zitten, maar ook naar buiten gaan doordat we met het lichaam aan de gang gaan. Doordat we doordat ik ook veel opdracht geef. Dus er gebeurt ook heel veel tussen de contactmomenten door zie ik een beweging dat Mensen eigenlijk pas echt gaan ervaren. Wat vrijheid betekent en vrijheid zit hem dan vooral in Los komen van je eigen belemmerende overtuigingen en patronen, waardoor je vrijer speelser lichter welk woord je er maar aan wil koppelen, keuzes kan maken en echt ook kan zien.

00:46:23 Emma Hafkamp (gast)

Waar kan ik nou echt impact maken op mijn eigen leven?

00:46:27 Emma Hafkamp (gast)

Zodat ik aan het einde denk. Ja, Dit is echt zinvol geweest en dat ze altijd gekoppeld ook aan het leven van anderen. En wij Mensen zijn niet gemaakt om solistisch te leven.

00:46:38 Emma Hafkamp (gast)

We overleven niet Zonder sociaal contact, dus Als je gaat vertragen en stil gaat staan bij wat vind ik belangrijk in het leven? Kom ik zelden Mensen tegen die dan antwoorden.

00:46:51 Emma Hafkamp (gast)

In de richting dat het Alleen maar over henzelf gaat, dus dat raakt mij ook altijd dat het dat ik Misschien wel dan één iemand In de nou ja, op dat moment Misschien behandelkamer heb zitten of de partner erbij, want dat gebeurt ook nogal vaak, hè? Op het moment dat jij jezelf gaat ontwikkelen, dan beïnvloedt het altijd ook je systeem eromheen en dat beweegt niet altijd even gemakkelijk mee. Dus Ik ben er altijd enorm voorstander van om dan ook de partner of dat In de romantiek relatie is, maar soms ook de business partner in mee te nemen.

00:47:26 Emma Hafkamp (gast)

Maar dat je dus ziet dat dat soort van een olievlek is dat zich dan uitspreidt dat Mensen anders leiding gaan geven aan zichzelf, maar zeker ook aan de Mensen om hun heen.

00:47:36 Gerhard te Velde (host)

Dat doe ik iets met de spirituele component.

00:47:39 Emma Hafkamp (gast)

Wat versta je onder spiritueel?

00:47:41 Gerhard te Velde (host)

Nou, ik moest eraan denken dat jij.

00:47:45 Gerhard te Velde (host)

Soort van nou, Ik weet niet precies hoe het bij hem binnenkwam, Maar ik ga het gewoon zeggen zoals het in me opkwam dat jij een soort engel bent die even in komt vliegen en dan een tijdje met iemand meeloopt en daarna.

00:47:49 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:47:57 Gerhard te Velde (host)

Dat iemand anders weer lichter door gaat of zo. En Ik vind eerlijk gezegd dat praten vind ik soms ook gewoon zwaar.

00:48:04 Gerhard te Velde (host)

En.

00:48:08 Gerhard te Velde (host)

We hadden vroeger ook zo’n zo’n praat cultuur thuis en dan was het altijd van het perfecte antwoord en het goed onder woorden brengen en het maar sommige dingen die die die die kun je helemaal niet in woorden, dus Ik vind dat het spreekt me Alleen al aan dat je zegt Van, We gaan naar buiten en we doen lichaamswerk en weet ik veel. En Misschien vind je dat allemaal vage zweverig Als je er geen ervaring mee hebt. Maar ik dacht ook nog een beetje die je hebt ook die ayahuasca dingen, dat gaat nou dat noem ik dus niet, dan spiritueel, Dat is meer.

00:48:11 Emma Hafkamp (gast)

Oh ja.

00:48:35 Gerhard te Velde (host)

Anders maar.

00:48:39 Gerhard te Velde (host)

Je had het er ook over van. Ik werk een jaar Samen met iemand. Dat is lang en ik dacht van ja, maar voordat ik überhaupt aan jouw Energy gewend ben en jouw vertrouw aan jouw energieveld, zeg Maar dat kost al 3 sessies, dus pas na 3 sessies of als wij ook al 3 keer gesproken hebben dan.

00:48:55 Gerhard te Velde (host)

Snap ik een beetje wie jij bent en die eerste keer ga ik nog allemaal brave antwoorden geven, want dan wil ik bij jou scoren, hè? Van, Ik ben ook slim Oh jij bent ook slim en snap je dat dat zijn van die hele rare? Dit zijn van die van die patronen.

00:49:05 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:49:07 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:49:08 Gerhard te Velde (host)

Maar, dus dan heeft het nu de vraag spiritueel.

00:49:09 Emma Hafkamp (gast)

Nou ik ja, allereerst denk ik niet dat we 3 sessies nodig hebben voor jou om te ontdooien. Ik vind het namelijk. Ik heb ik raak snel verveeld als Mensen gewoon hun riedeltje afsteken, dus dan.

00:49:25 Emma Hafkamp (gast)

Zal ik dat Natuurlijk altijd op respectvolle manier doen. Maar ik nou dan dan. Ja, dan.

00:49:27 Gerhard te Velde (host)

Goeiedag interventie liniaal op je vingers.

00:49:30 Emma Hafkamp (gast)

Zeg ik goh.

00:49:32 Gerhard te Velde (host)

En, wat doe je dan?

00:49:32 Emma Hafkamp (gast)

Is Dit is dit nou het echte verhaal. Ben je hier nou echt mee geholpen om hier met mij over te praten of zullen we het ergens anders over hebben?

00:49:35 Gerhard te Velde (host)

Oké.

00:49:38 Gerhard te Velde (host)

Oké, dus dan ga je echt je je breekijzer als nou ja, een beetje wrikken en die noud te proberen, oke?

00:49:38 Emma Hafkamp (gast)

Wat er wel te doen? Ja.

00:49:42 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja, want we zitten daar allebei om ja, om jou verder te helpen en niet om naar naar dat riedeltje te luisteren. En dat hoor je, dat hoor je en voel je als iemand dat doet.

00:49:55 Emma Hafkamp (gast)

Dus ja, dan ik voel dat dan ook als mijn verantwoordelijkheid om daarop in te breken, want ik zit daar niet om in te breken, Maar ik zit daar wel om jou te helpen en ik help jou niet door daar gewoon maar naar te luisteren naar nu te zeggen. Nou, dit was een leuk gesprek tot de volgende keer en daar zijn we allebei niet bij gebaat spiritueel. Ja, Ik denk hoe ik erin sta is. Er zijn bepaalde dingen die niet zichtbaar zijn of die niet bewezen zijn, terwijl ik ook Natuurlijk wel uit een hele wetenschappelijke hoek kom en wetenschappelijk.

00:50:10 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:50:28 Emma Hafkamp (gast)

Jij bent, Maar ik hang wel heel erg de overtuiging aan. Als het niet bewezen is, betekent ook niet dat het bewezen is dat het niet bestaat.

00:50:37 Gerhard te Velde (host)

Je sluit het niet uit, ook al kan ik het niet bewijzen Omdat je ook met levenseinde gewerkt. Daar kunnen we Natuurlijk ook zeggen, oh ja, Als je ergens licht ziet, dan is het aan het einde van de tunnel, zeg maar richting het.

00:50:38 Emma Hafkamp (gast)

Ik sluit het nee.

00:50:44 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:50:46 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:50:49 Emma Hafkamp (gast)

Einde dus Ik denk uiteindelijk gaat het erover dat we met zijn allen hier op aarde zijn en dat we zoeken naar het verhaal dat ons het meest dient.

00:50:50 Gerhard te Velde (host)

Dat Mensen ineens? Ja.

00:51:00 Emma Hafkamp (gast)

En, Ik ben hier niet om te kijken welk welk verhaal is het meeste waar of het beste bewezen, maar vooral welk verhaal is het meeste dienend? En voor de ene is dat heel religieus. Voor de ander is dat heel spiritueel en voor de ander is dat heel aards. Ik zie daar in kwaliteit geen verschil in, maar ben ik vooral heel erg op zoek met Mensen. Welk verhaal helpt jou nou het meest om voor jezelf het meest op bloei te komen en daarmee ook het meeste impact op?

00:51:31 Emma Hafkamp (gast)

De Mensen om je heen of groter nog de maatschappij of de wereld te maken. En Dat is volgens mij echt succes, niet?

00:51:38 Emma Hafkamp (gast)

Hoeveel geld je dan op de bankrekening hebt staan, of welke prestaties je continu aan het jagen najagen bent vanuit een tekort, maar juist vanuit een heel sterk weten en voelen van binnenuit waarvoor je hier op aarde?

00:51:53 Gerhard te Velde (host)

Bent, Dat is hartstikke spirituele vraag, van waartoe ben je hier?

00:51:58 Emma Hafkamp (gast)

Ja, maar voor sommige Mensen is dat een heel aards antwoord. Goed, ja, en dan is dat helemaal oké. Ja, dan sta je daar op je.

00:52:01 Gerhard te Velde (host)

Ja ook.

00:52:05 Gerhard te Velde (host)

Precies niet en het.

00:52:06 Emma Hafkamp (gast)

Plek.

00:52:07 Gerhard te Velde (host)

Ook niet te zijn, want nee, dus jouw nee.

00:52:10 Emma Hafkamp (gast)

Oke, maar meeste Mensen die bij mij komen zijn wel iets meer hoogdravend. Ja.

00:52:18 Gerhard te Velde (host)

Het is een lekkere pesto. Ik denk dat we ook twee afleveringen kunnen opnemen, Maar we moeten toch een beetje gaan kiezen. Een term die jij gebruikt dus van presteren naar excelleren moet je toch even uitleggen, want.

00:52:20 Emma Hafkamp (gast)

Ja ja ja.

00:52:30 Gerhard te Velde (host)

Wat is dan het verschil volgens jou?

00:52:31 Emma Hafkamp (gast)

Ja, dat raakte je ook wel aan presteren, zie ik echt als resultaten behalen om het behalen van die resultaten dus dan ga je elke keer weer opnieuw start je op nul, ga je naar een doel toewerken, heb je dat behaald? Kan je jezelf een schouderklopje geven of liefst nog dat je die ontvangt van anderen, want dan zijn ze nog meer waard. Voel je je goed over jezelf dag daarna sta je weer op nul en begin je.

00:52:56 Emma Hafkamp (gast)

Nieuw, Dat is dus ook dat eigenlijk hè? Je eigen staart achterna rennen. Je moet dat je dus altijd blijven doorgaan, Omdat je elke keer weer op nul terecht komt en elke keer weer ook opnieuw en die bevestiging van buitenaf nodig hebt, maar ook op gewoon fysiologische biologisch niveau. Elke keer weer opnieuw die dopamine shot wil krijgen.

00:53:17 Emma Hafkamp (gast)

Excelleren gaat voor mij veel meer over. Het is nog steeds super leuk om dingen te behalen. Om resultaatgericht te zijn is ook helemaal niks mis mee, maar je doet dat niet vanuit een tekort, maar vanuit een bepaald gevoel van voldoening of vervulling. Je eigen binnenste is dus al gewoon gevuld en vanuit daar kan je spelen. Ja, ja, en Dat is ook dus hoe ik het ondernemen en ja, Dat is fantastisch. Denk.

00:53:34 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:53:40 Gerhard te Velde (host)

Het begint helemaal te glimmen Als je wilt spelen. Ja.

00:53:45 Emma Hafkamp (gast)

Het is wel eens een een serieus spel, dus een spel wat een serieus mogen nemen ondernemerschap ook het leven an sich, Maar het brengt ook zoveel meer. Nou ja.

00:53:49 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:53:56 Emma Hafkamp (gast)

Lucht luchtigheid, relativering, helikopter view dat je ook wat meer kan uitzoomen, want je hebt ook overzicht nodig om het spel goed te kunnen spelen en dat maakt het ook gewoon leuker en Er is al genoeg zwaar. Er zijn nog genoeg crisis. Er is al genoeg tegenslag, dus Laten we alsjeblieft zeker ook kijken hoe we het wat speelser kunnen maken.

00:54:14 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:54:21 Gerhard te Velde (host)

Zei mijn vader trouwens tegen me, die was met pensioen en die zegt Gerhard, Ik heb nog een tip voor je. Ik zei, Oh, vertel, Maar ik krijg mijn hele leven al ongevraagd advies, dus dit kan er ook nog wel bij. En toen zei Joh, neem het allemaal niet te serieus.

00:54:33 Gerhard te Velde (host)

En dat vond ik mooi, want ook in een andere podcast met auteur van boeken de Untethered Soul. Ik kan even niet op zijn naam komen. Hele mooie podcast over boeddhistische.

00:54:34 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:54:48 Gerhard te Velde (host)

Filosofie en psychologie.

00:54:50 Gerhard te Velde (host)

En daar gaat het ook over. Hoeveel controle heb je nou eigenlijk? En wij overschatten onze eigen controle heel erg. We denken dat we heel erg veel controle hebben, maar Als je nagaat.

00:54:59 Gerhard te Velde (host)

Als je dan een lijstje gaat maken, van waar heb je controle op en waar heb je geen controle op? Dan kom je erachter van.

00:55:04 Gerhard te Velde (host)

In dit universum heb je bijna nergens ga nou niet denken dat als jij een behaag hebt of dat jij een jaardoelen hebt of dat jij weet je wel dus dat dat dat relativeert ontzettend veel vanuit ontspanning vanuit een gevulde binnenkant vind ik mooi dat je het zo zegt, gewoon relaxen.

00:55:21 Emma Hafkamp (gast)

Betekent niet dat je nooit meer ongelukkig bent. Hé, daar wil ik wel duidelijk over zijn, want er wordt ook wel vaak gezegd, Oh ja, ben je op zoek naar een gelukkig leven? Kom dan hier of.

00:55:24 Gerhard te Velde (host)

Oké.

00:55:32 Emma Hafkamp (gast)

Ik geloof niet zo in een gelukkig leven. Volgens mij is dat ook super saai, want Als je de hele tijd gelukkig bent, dan is dat je nieuwe normaal en dan is het ook helemaal niet meer zo bijzonder. Bovendien is dat denk ik ook uitputtend, want het kost ook Energy om de hele tijd gelukkig te zijn en een top of the World. En Ik denk dat het supergoed en gezond is om je af en toe ook ongelukkig te voelen en het even niet meer te weten en machteloos te zijn of gefrustreerd te zijn.

00:55:49 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:56:01 Emma Hafkamp (gast)

En zit het succes er veel meer in. Hoe kan je daar adequaat op reageren? Hoe kan je daar goed hulp bij vragen Als het nodig is, hoe kan je daar jezelf de herkenning en erkenning voor geven dat je wat nodig hebt en dat er een bepaalde behoefte is die op dat moment niet vervuld wordt dat dat veel meer waard is dan?

00:56:20 Emma Hafkamp (gast)

Het nastreven van een gelukkig leven.

00:56:23 Gerhard te Velde (host)

Ja, dat vind ik dus een een ding, altijd dat van oké wat, wat ben ik nou aan het doen? En wat voegt dat toe aan aan het leven of aan de wereld wil ik eigenlijk zeggen.

00:56:31 Gerhard te Velde (host)

Dus bij jou, denk ik heel of tenminste. Ik vind dat bij jou heel duidelijk, hè? Wij gaan off the record nog even door, maar on the record gaan we deze aflevering afsluiten en ik vraag altijd aan mijn gasten om een advies, een vraag, een les iets iets mee te geven waarvan zij zeggen van, hé, dat moet alle ondernemers meekrijgen. Een email aan alle ondernemers op aarde met een boodschap erin of een billboard langs de snelweg. Of We hadden ook heel passend op.

00:57:02 Gerhard te Velde (host)

Nou ja, Ik had opgeschreven. Wat staat er op je graf zijn?

00:57:03 Emma Hafkamp (gast)

Oh ja, wat staat er op die gast in? Dat is een andere boodschap dan, maar in ieder geval dat billboard. Ik denk ja, ik zou, ik zou eerder een vraag erop zetten, Omdat Ik weet dat dat Mensen over het algemeen sneller aan het denken. Zet dan gewoon een statement of een boodschap. Dus ja, ik zou zeggen, wat is jouw eerst? Volgende plottwist in jouw leven.

00:57:06 Gerhard te Velde (host)

Ja ja wat zet je erop?

00:57:24 Emma Hafkamp (gast)

Wow, en dan ben ik heel benieuwd wat voor antwoorden daaruit komen bij Mensen om weer ja te reflecteren, waar sta ik nu en mag het Misschien ook gewoon? Mag ik nu gewoon een uturn nemen en een hele andere kant uitgaan? En dat kan klein of groots, maar denk daar eens over na.

00:57:38 Gerhard te Velde (host)

Ja.

00:57:39 Gerhard te Velde (host)

Over een plottwist gesproken. Dit was de laatste aflevering van Groeivoer naar Orgaantje, Maar ik ga hem wel afsluiten, Maar ik vind het een leuke vraag, gooi het gewoon eens helemaal over een andere boeg en stap uit die tunnel uit die koker.

00:57:48 Emma Hafkamp (gast)

Ja.

00:57:54 Gerhard te Velde (host)

Dankjewel. En jij Natuurlijk. Bedankt voor het kijken naar deze aflevering. Want ja, Je kunt niet Alleen luisteren, maar Je kunt deze aflevering ook bekijken op YouTube. Ga even naar YouTube en zoek op Groeivoer. Abonneer je op het Kanaal en ja, Als je geluisterd hebt Natuurlijk ook hartstikke leuk. Vond je deze aflevering waardevol en denk je dat iemand uit jouw omgeving deze aflevering moet luisteren? Stuur die dan door naar iemand die je netwerk een post op LinkedIn is Natuurlijk altijd leuk. Een review van deze podcast is ook altijd fijn, zodat hij nog zichtbaarder wordt.

00:57:56 Emma Hafkamp (gast)

Heel graag gedaan.

00:58:25 Gerhard te Velde (host)

En, tot slot wil ik je vooral uitnodigen om te blijven luisteren, dus graag tot de volgende keer.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen