Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Over deze gast
Pierluigi Jorritsma is een ondernemer in hart en nieren. Deze half Italiaans, half Friese ondernemer, is al van jongs af aan bezig met ondernemen. Zijn grote uitdaging kwam vlak voor Corona. Hij had zijn bedrijf in brand activation voor veel geld verkocht aan een Amerikaanse partij. Maar die deal liep heel anders dan gedacht. Het huis dat hij kocht moest hij weer verkopen en zijn droom viel in duigen.
Maar hij pakte zichzelf weer op, kreeg een trap onder zijn kont van een bekende ondernemer en besloot er weer vol voor te gaan. Nu geeft Pierluigi vol gas op Social Vikings, een social mediabureau dat short format content maakt voor bedrijven. Daarnaast is Pierluigi lekker bezig met zijn ondernemerskanaal “Over de Vloer bij” waarmee hij net als Groeivoer, inspirerende ondernemersverhalen brengt.
Geniet van dit mooie gesprek!
Gerhard
INHOUDSOPGAVE
00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:03 De downfall begint
02:37 Overleven in crisistijd
05:01 Een bedrijf laten groeien
08:34 COVID: een onverwachte klap
12:19 Ondernemerschap herontdekken
14:52 Luxe en levensstijl
17:32 Social Vikings: een nieuw avontuur
20:53 Slimme tools, minder mensen
26:12 Voorbereiden op een offline wereld
30:45 De kracht van content
37:00 Jouw volgende stap
SHOWNOTES
Relevante links voor deze aflevering:
Wil je verbinden met deze podcast gast? Voeg hem/hier toe op LinkedIn:
Link naar de website van deze gast:
Overige links:
Liever luisteren? 🎧
Wil je liever luisteren dan kijken?
Check Groeivoer op Spotify: 🎶 https://shorturl.at/bfmD3
Check Groeivoer op Apple Podcast: 🍏 https://shorturl.at/kozJP
Of check deze aflevering in jouw favoriete podcast app.
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit via www.teamleader.nl/groeivoer
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
Transcript
00:00:00 Gerhard te Velde (host)
Jij hebt best wel soort van downfall meegemaakt. Wil je ons eens meenemen in dat verhaal?
00:00:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik vergeet nooit meer vrijdag 13 maart alle opdrachten werden uit de boeken getrokken en die maandag daarna 16 maart. Ja en toen moet je je personeel informeren joh, We hebben geen geen werk meer, Er is niks meer. Ja en contractueel was ik alles kwijt. Ja, steeds meer werkgevers kijken nu ja, hoe kan ik zo min mogelijk personeel aannemen?
00:00:20 Pierluigi Jorritsma (gast)
Zoveel mogelijk groeien, terwijl dat in het verleden eigenlijk altijd andersom was en zo ben ik nu ook aan het kijken, dus Ik wil eigenlijk gaan verdubbelen met mijn bedrijf Zonder personeel aan te nemen. Ja, Als ik nu zie, hoe hard ik?
00:00:29 Pierluigi Jorritsma (gast)
Bedrijf neergezet komt uiteraard ook tot goede content. We zijn in een jaar tijd van nul naar een miljoenenbedrijf gegaan. Ja, dat had ik niet Zonder deze technologie kunnen realiseren, dus en zo hard ben ik in.
00:00:39 Pierluigi Jorritsma (gast)
Het verleden nooit gegroeid.
00:00:42
Zie je nou voor?
00:00:43 Gerhard te Velde (host)
Welkom bij groeivoer, ik sta hier weer met een hele mooie ondernemer en Ik ben net bij hem te gast geweest en nu is hij bij mij te gast. Ik heb het over Pierluigi Jorritsma. Hij is de founder van Social Vikings, een marketingbureau en daarnaast runt pier Luigi de succesvolle YouTube Show over de vloer bij.
00:01:03 Gerhard te Velde (host)
Pier Luigi van harte welkom.
00:01:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja dankjewel mooie introductie ja.
00:01:07 Gerhard te Velde (host)
Nou geen woord van gelogen. We hebben net al mooi gesprek gehad over.
00:01:11 Gerhard te Velde (host)
Ap, en je hebt mij een beetje aan de tand gevoeld, maar jij hebt ook heel wat meegemaakt en Ik wil eigenlijk even beginnen bij de crash, want jij hebt best wel soort van downfall meegemaakt.
00:01:25 Gerhard te Velde (host)
Wil je ons eens meenemen in dat verhaal? Hoe hoe, hoe begon het, hoe ging het mis en en hoe ging het daarna?
00:01:31 Pierluigi Jorritsma (gast)
Verder nou, Ik heb in ieder geval heel veel lesgeld in het verleden mogen betalen. Als ondernemer zijnde. Dat heeft je ook gevormd als ondernemer. Ja, Ik heb er heel veel aan gehad en geleerd, ook veel verloren, dus Ik heb hoe ik In de toekomst dingen anders zou gaan doen.
00:01:46 Pierluigi Jorritsma (gast)
Absoluut, maar ja, de start van het eerste onderneming was in 2000. 9 2 1010 dan begin je al In de crisis en dan zit je echt In de overlevings fase in 2012. We gingen in het begin hardst.
00:01:59 Pierluigi Jorritsma (gast)
Goed, we gingen een paar opdrachtgevers gingen weg en Ik had best wel wat personeel in een korte tijd aangenomen. Denk aan 10 vaste FT is op kantoor en in één keer gingen klanten weg en ik leunde op dat moment op 3 klanten en daar gingen twee van de 3 weg. Ja, dan zit je wel even In de penarie, dus op dat moment ja, ging richting een faillissement.
00:02:20 Pierluigi Jorritsma (gast)
En wat ik toen deed, is dat ik mezelf echt weg dook op bed en eigenlijk twee weken lang lag en geen enkel post meer open durven te maken van de Belastingdienst. Nou, Dat was eigenlijk crisis een en van de een op de andere dag kwam er een hele mooie opdracht. Die zetten we op vooruit, betalen en.
00:02:37 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dan hadden we.
00:02:37 Gerhard te Velde (host)
Weer lucht, oké, dus dan heb je het overleefd.
00:02:40 Pierluigi Jorritsma (gast)
Toen hebben we het overleefd. Nou ja, Dat is even even.
00:02:42 Gerhard te Velde (host)
Kort samengevat en heel kort, even wat deed dat bedrijf.
00:02:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat is een activatiebureau. Dat wil zeggen, is dat wij concepten bedachten daar waar consumenten te vinden waren. Dus denk aan evenementen festivals, maar ook In de winkelstraten. We stonden op dat moment van heel veel mooie merken. Denk aan een Vodafone Ziggo opticiens ketens.
00:03:00 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dus een peul of een Unilever producten die In de supermarkt kon kopen stonden we met demonstrateur is Omdat producten ja te Laten proeven of.
00:03:11 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja te Laten zien wat het nieuwe product van Unilever is en dat bureau is best wel hard gegroeid. Ook na 2012 tot aan 2019 heb ik het verkocht. Op dat moment waren werkte ruim 20 projectmanagers op kantoor en hadden we in het veld tussen de 4 en de 500 man aan het werk en dat waren vaak de weekenden en dat wij noemden dat merkambassadeurs.
00:03:33 Pierluigi Jorritsma (gast)
En die waren van onszelf, hè? Dus wij huurden dat niet in bij externe partijen. We hadden zelf vrij grote base van Van jonge studenten bij elkaar die veelal op nul uren contracten stonden en die we dan voor de mooie merken.
00:03:45 Gerhard te Velde (host)
Ja, dat ze dat uitvoeren ken José promoties. En daar heb ik namelijk, want Ik heb Natuurlijk een uitzendbureau gehad, nog steeds eigenlijk. En wij, wij huurden een kantoorruimte bij Duke Promotions, dus Ik heb 3 jaar lang bij hun op kantoor van alles gezien van vanuit de achterkant dus een magazijn met allemaal rotzooi erin die ze moesten uitdelen.
00:03:47 Pierluigi Jorritsma (gast)
Konden uitgeschopt. Ja, exact dat.
00:03:50 Pierluigi Jorritsma (gast)
Jazeker dat.
00:03:59
Oh ja.
00:04:08 Gerhard te Velde (host)
De hele hassel, want Het is best wel een een hands on soort bedrijf Natuurlijk hè, dus je hebt vrachtwagentjes, je hebt Mensen, je hebt displays, je hebt allerlei producten die van A naar B moeten.
00:04:18 Gerhard te Velde (host)
Dus zo’n bedrijf had jij dus gingen, zeg maar echt een merk tot leven wekken. Vandaar daarna ook activatie brand activation.
00:04:20
Collier.
00:04:26 Gerhard te Velde (host)
En twee dus je ging bijna failliet toen toch niet. Toen ging hij richting een exit. Heb ik dat goed begrepen?
00:04:32 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, toen ging ik richting een exit. Het bedrijf groeide en groeide. Ik had het vast zelf, al had ik al actie ondernomen om te kijken of ik een directeur kon aannemen, want je kijkt altijd. Waar liggen me sterker en waar liggen mijn zwakte? Mijn sterke punt is echt dingen.
00:04:46 Pierluigi Jorritsma (gast)
Bedenken en een stukje commercieel, maar met name waarvan het concepten bedenken en dan het team en dat team weer enthousiasmeren en tot de uitvoer brengen. Ja, dat lag me heel erg goed, Maar de kracht, met name in In de creativiteit is een stuk. Het is de stuk.
00:05:01 Pierluigi Jorritsma (gast)
Daar dan ja, daar werd ja, dat vond ik zo ontzettend leuk. En ja, iedere keer Als je dan het concept in leven ziet op straat en het werkt dan ook nog een keer goed, ja, daar ging mijn hart.
00:05:01 Gerhard te Velde (host)
Kunnen elkaar de hand schudden.
00:05:10 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat kan kloppen, maar Waarom had niet sneller van ging kloppen? Was het hele operationele stuk van het bedrijf? Ja.
00:05:14 Gerhard te Velde (host)
Kijk eens executie.
00:05:16 Pierluigi Jorritsma (gast)
Al die Mensen, ja, die hebben allemaal zoveel wensen en probeer ja, dat ja gezeik inderdaad.
00:05:19 Gerhard te Velde (host)
Ja 5.
00:05:22 Gerhard te Velde (host)
Ja ik noem het altijd chef **** of tenminste die term. Die is een keer tijdens een podcast geboren, maar eigenlijk heeft elke ondernemer een soort nou nou, ik noem het chef ****, want voor mij is het ****. Dus het hè, mag ik op vakantie? Ik zit er niet zo lekker in vandaag of nou, Ik wil niet teveel medewerkers bashen, maar gewoon ja alle.
00:05:39 Gerhard te Velde (host)
Wel **** komt bovendrijven en die ****, die moet het oprapen.
00:05:41 Pierluigi Jorritsma (gast)
F jij dat?
00:05:43 Gerhard te Velde (host)
Dus jij zocht een directeur, oké?
00:05:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja niet gevonden, dus uiteindelijk ben ik op zelf op zoek gegaan naar een potentiële koper, dus Ik ben heel doelbewust. Ben ik gaan kijken. Oké, Ik ga mijn bedrijf verkopen aan een partij waarvan Ik denk, hé, daar komt het in goede handen en daar kan het verder groeien. Ja, die heb ik gevonden, want het bedrijf bestaat nog steeds en het groeit harder dan dan dat ik het zelf heb neergezet, dus dan ben ik eigenlijk heel erg blij mee.
00:06:08 Pierluigi Jorritsma (gast)
Alleen achter dat bedrijf zit hij weer. Amerikaanse aandeelhouders en die Amerikanen. Die hebben mijn bedrijf overgenomen en die implementeren in een ander bedrijf. Dat heet Hamilton bright. Hier in Nederland en Samen bundelen we die krachten van die twee bedrijven en is het nu een heel mooi droog geworden, zoals sales promotion als activatie wat ze?
00:06:29 Pierluigi Jorritsma (gast)
Onder één dak nu aanbieden en volgens mij vallen er nu nog wat meer bedrijven onder. Maar goed, ik verkocht het op 1 december 2019.
00:06:37 Pierluigi Jorritsma (gast)
En ja, die Amerikanen die zij willen verzekerdheid en Ik heb ook 1,5 jaar lang in een due dilligence fase gezeten. Dat is best lang. Dat doen Amerikanen expres hè, om zo lang mogelijk te wachten tot een exit.
00:06:49 Gerhard te Velde (host)
Waarom?
00:06:50 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nou ja, dan kunnen ze hier zoveel mogelijk uitknijpen Als je op een gegeven moment in die dimanches fase zit. In je doorloopt alles, dan mag die knop ook wel eens een keer doorgehakt worden en dan wordt dat zijn koper ongeduld. Of wat werkt er dan geduldig en die gaat sneller akkoord met allerlei zou kunnen ja, dingetjes ofzo. Ja, Dat is jou ook overkomen dan.
00:07:07 Pierluigi Jorritsma (gast)
Mij in die zin niet zozeer overkomen, want op een.
00:07:10 Pierluigi Jorritsma (gast)
Moment ja zit je erin en af en toe, dan denk je, ja, mag nu wel wat meer gas worden gegeven? Maar ja, Ik had ook al ja stemmetjes die in mijn oor fluisteren, joh, Dat is de strategie van de Amerikanen.
00:07:21 Pierluigi Jorritsma (gast)
Deal with it oké nou ja, dan word je weer even teruggefloten. Prima, maar er stonden ook in een zinnetje in het contract waar ik heel veel bewust was dat hij erin stond en dat stond Als je niet dezelfde omzet weet te behouden, dan moet je eenmaal de factor wat je voor het bedrijf hebt gekregen weer terugbetalen.
00:07:38 Gerhard te Velde (host)
Aha.
00:07:39 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat dacht je dat jij dacht niet van, dat kan wel eens een probleem gaan opleveren. Nee, want Omdat je Ik heb, Ik heb geen verborgen breken in dat bedrijf zit je wordt van voor tot achter wordt je omgekeerd. Dus ja, Ik had een mooie trouwe loyale klanten. Ik had goede personeelsleden aan boord, dus Ik denk ja, wat kan mij overkomen? Daarnaast 2020 weet niet of je nog kan herinneren, maar.
00:08:00 Pierluigi Jorritsma (gast)
Shell Amsterdam prachtig mooie event.
00:08:02 Pierluigi Jorritsma (gast)
Zou in 2020 plaatsvinden. Oh ja, Formule een zou voor de eerste keer weer na jaren op Zandvoort plaatsvinden. Wij bedienen toen hele mooie merk ook Samsung. Dus ja, dat wordt bestierd wordt. Ik ga op mijn hoogtepunt treed ik af, ja.
00:08:16 Gerhard te Velde (host)
Je weet de spanning trouwens goed op te bouwen, ga daar nog even mee door.
00:08:19 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja dus ja op het hoogtepunt. Ja, dacht ik, ja, dit dit gaat dan dit. Ik ga nog een keer met 30 jaar of 30% plussen had ik ook nog 1 keer 1 financiële bonus zou ik daarover vangen? Dus ja, Ik denk Ik ga op het mijn hoogste punt ga ik weg en zo had ik dat ook ingecalculeerd.
00:08:34 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maar ik kan niet ingecalculeerd dat COVID om de hoek kwam kijken. Ik vergeet nooit meer. Vrijdag 13 maart helaas, vrijdag de 13e. Ik geloofde er nooit in. Ja, nu moet ik er eerlijk gezegd niet aan denken, maar ja, alle opdrachten of ja werden uit de boeken getrokken en die maandag daarna 16 maart ja en toen.
00:08:53 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, dan moet je je personeel informeren joh, We hebben geen geen werk meer, Er is niks meer. Ja, in contractueel was ik alles kwijt, was mijn bedrijf kwijt hè? Want dat dat heb je overgedragen.
00:09:02 Gerhard te Velde (host)
De overige ja, de deal was dus al gedaan in december 2019, exact ja of wanneer? Zeg Maar de handtekening grammen.
00:09:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja en.
00:09:08 Pierluigi Jorritsma (gast)
De handtekening was op 1 december 2019 ja en op 13 maart 2020.
00:09:10 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:09:14 Pierluigi Jorritsma (gast)
Kregen we te horen dat het land op slot ging. Ja die geval, dat weekend kregen we dat te horen, maar vrijdag de 13e werden alle opdrachten geannuleerd. Gewoon letterlijk alles, dus Ik had geen enkele opdracht meer In de boeken staan, dus je gaat naar zero en op dat moment.
00:09:28 Gerhard te Velde (host)
Ja en toen kwam dus ja, toen kwam dus die clausule waren we net af en toe.
00:09:31 Pierluigi Jorritsma (gast)
Daarvoor hadden, ja, die is.
00:09:33
Dus.
00:09:33 Pierluigi Jorritsma (gast)
Meneer Jorritsma u bouwt niet dezelfde omzet. Dat betekent dat u ons moet terugbetalen, hè? Dat je je bedrijf kwijt bent. Ja, en daar sta je wel even met je rug tegen de muur hè? De wereld zakt even onder je voeten vandaan en dan hè, wat wat ga je dan als ondernemer zijnde doen?
00:09:48 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nou, dat vond ik wel een van de meest lastige periode van mijn leven. Hoe daad. Ja ja, ja, ja.
00:09:53 Gerhard te Velde (host)
Van je leven zelfs, jij bent 42. Je bent net iets ouder dan ik. Oké, dat zegt wel iets.
00:09:56 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja ja.
00:09:58 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja nee, absoluut absoluut, want.
00:09:59 Gerhard te Velde (host)
En, wat gebeurde er precies met jou?
00:10:01 Pierluigi Jorritsma (gast)
Is is instantie ben je radeloos je bent boos hè? Want Het is niet iets waar je zelf iets tegen kon doen, hè? De wereld ging op slot Omdat we een vreselijke griep in Nederland hadden en In de rest van de wereld hè? Maar dat kijk als Als je als als onderneming zelf fouten maakt, dan probeer ik mezelf daarin te kunnen managen. Oké, Pierluigi, wat heb je fout gedaan?
00:10:22 Pierluigi Jorritsma (gast)
Wat heb je ervan geleerd en hoe kan je dat verbeteren?
00:10:24 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat was dus niet met COVID van COVID was van een op de andere dag boom, dus Ik was met name heel erg gefrustreerd en boos, hè dus.
00:10:32 Gerhard te Velde (host)
Wie heeft de wereld of of?
00:10:34 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja met name met name op dat moment heel snel op de overheid en op de wereld zelf. Omdat nou ja, Ik ben wel van mening dat de wereld niet op slot had hoeven gaan, maar hè, daar staan. Er zijn Misschien de meningen.
00:10:48 Pierluigi Jorritsma (gast)
Verdeeld dus je gaat zelf ook heel snel op onderzoek uit. Je gaat het gesprek aan met de kopers je, hoe kunnen wij hier Samen uitkomen? Want zij willen ook na COVID een gezond bedrijf hebben. Dus uiteindelijk ben ik langer aangebleven om uiteindelijk het bedrijf weer naar het oude niveau te brengen en uiteindelijk is dat gelukt.
00:11:09 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maar dat wil wel zeggen zij. We hebben een deal gesloten tijdens COVID.
00:11:14 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat ik 70% van de deal kon behouden. En Ik heb nog een klein beetje salaris mogen ontvangen, Maar ik heb wel 30% moeten inleveren Omdat zij zeggen en dat of zij zeiden, ja, In de toekomst kunnen we altijd weer te maken hebben met COVID dat risico nemen. Wij hebben ze wel een punt.
00:11:33 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:11:33 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maar goed, dat bedrijf is nu meer waard dan dat ik het er ooit van had verkocht, dus uiteindelijk was het geen slimme zet geweest, maar je leeft dan twee jaar lang in onzekerheid, want er was in twee jaar tijd werd er geen antwoord gegeven.
00:11:46 Pierluigi Jorritsma (gast)
Wat nu dus Ik heb twee jaar lang was ik alles kwijt wat ik in die jaren daarvoor heb opgebouwd en wist ik niet of ik het bedrijf daadwerkelijk nog verkocht had? Ja, ik wist wel dat ik verkocht had, Maar dat ik zend hem op gehouden. Dus dat waren twee vreselijke jaren. Ja, heeft dat iets met jou persoonlijk gedaan? Ging je jezelf twijfelen of?
00:11:58 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:12:05 Gerhard te Velde (host)
Ben je depressief geworden?
00:12:06 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja zeker ja zeker, want ja nee, met name depressief gaan worden. Met name het hele ondernemerschap is is is weggegaan, dus ja, dus het letterlijk mijn ziel onderdaan, maar oké, wat ga ik nu doen en ook?
00:12:06 Gerhard te Velde (host)
Of gaan drinken, weet ik zo niet.
00:12:19 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja mijn activatie periode dat ik die deur dicht deed. Ja, wat ga ik doen? Want ja, toen heb ik nog een een kortstondig tripje gehad bij een bedrijf waar ik me bij aan uit verhuurde, Maar dat was het dan ook weer niet als ZZP er dus ik liep letterlijk mijn ziel onder de armen met ja, wat ga ik nu doen met mijn leven en?
00:12:41 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, het ondernemerschap was gewoon letterlijk weg.
00:12:42 Gerhard te Velde (host)
Ja, wat was de impact thuis?
00:12:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Groot, ja, We hadden Natuurlijk veel verstr.
00:12:47 Pierluigi Jorritsma (gast)
Gehad? Ja dus ja, dus dat dat ja, dan moet je heel veel praten met je vrouw over. Ja, hoe komen we dit door? Hoe gaan we dit doorkomen? Dat is wat waar. Gelukkig zijn we bij elkaar, dus We hebben hele diepe dalen met elkaar meegemaakt, maar ook hele mooie mijn hoogtepunten.
00:12:59 Gerhard te Velde (host)
Ja en je kids.
00:13:00 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, ja die kids ja, die zijn gelukkig jong, die hebben van dit niet heel veel meegekregen, want uiteindelijk zijn we ook heel veel naar het buitenland vertrokken om dat uit te gaan zingen. Ja, de COVID periode. En ja, Dat was niet altijd even makkelijke periode.
00:13:15 Gerhard te Velde (host)
Voor hoeveel heb je het verkocht?
00:13:17 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja en ja meer dan een je praat wel eens hoor. Nee, geen ja, maar wel miljoen en ja.
00:13:18 Gerhard te Velde (host)
Ton miljoen en miljarden miljarden?
00:13:23 Gerhard te Velde (host)
Nou oké en oké dus nou, Dat is de droom van heel veel ondernemers. In ieder geval laat ik bij mezelf blijven. Mijn mijn droom was altijd. Ik word miljonair.
00:13:32 Gerhard te Velde (host)
Is nog niet gelukt, Ik hoop het toch nog een keer mee te maken, maar.
00:13:37 Gerhard te Velde (host)
Jij hebt het dus al meegemaakt, dus op een gegeven moment wordt dat geld aan je.
00:13:40 Gerhard te Velde (host)
Hoeveel gemaakt, er staat er op die bank en.
00:13:42 Gerhard te Velde (host)
Wat een, en toen ja, is euforie.
00:13:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja letterlijk, ja, ik je, We hebben het, We hebben het, hè, We kunnen nu onze dromen maken.
00:13:49 Gerhard te Velde (host)
Niet mee dit ja.
00:13:50 Pierluigi Jorritsma (gast)
Je meedoet.
00:13:51 Pierluigi Jorritsma (gast)
Aan onze droom waarmaken. We hebben toen ook direct ons droomhuis gekocht van Van een paar miljoen letterlijk op Sardinië aan de Middellandse Zee. Dat Huis is gelukkig nog in ons bezit, dus we op 1 december verkocht het op.
00:13:54 Gerhard te Velde (host)
Ja oké maar.
00:14:07 Pierluigi Jorritsma (gast)
Wat was het 3 4 januari.
00:14:10 Pierluigi Jorritsma (gast)
Zetten we de handtekening voor het Huis, want we moesten dus ook de de som gaan overmaken. Maar ja, toen ja, dat kwam er al snel een deuk in hoor in het in het financiële plaatje. Maar ja, het moment dat het werd overgemaakt, ja, Dat was wel fantastisch.
00:14:23 Gerhard te Velde (host)
Ja, Maar dat moet dus ook wel een ziek grote mansion zijn, want voor 2,5 miljoen in ja, Ik weet, ik ken die ken die plek niet, maar jouw vader komt daar vandaan op Sardinië.
00:14:33 Gerhard te Velde (host)
Ja dus Dat is, zeg maar ook de reden.
00:14:35 Gerhard te Velde (host)
Waarom je pierluigi?
00:14:37 Gerhard te Velde (host)
Hoe vertaalt zich dat trouwens naar een Nederlandse naam is er?
00:14:39 Pierluigi Jorritsma (gast)
Een vertaling dus de Jorritsma. Dat is de achternaam van mijn moeder. Ja, dus en en mijn vader is een volbloed Italiaan. Maar hij noemt zichzelf meer schardijn, hè? Of komt van Sardinië? Nee, is niet.
00:14:40 Pierluigi Jorritsma (gast)
De achternaam van.
00:14:40 Pierluigi Jorritsma (gast)
Mijn moeder.
00:14:42 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:14:52 Gerhard te Velde (host)
Oh, Dat is niet hetzelfde.
00:14:54 Pierluigi Jorritsma (gast)
Zoals Fries, hè? in Nederland en die zeggen ook, Ik ben geen Nederlander, Ik ben een Fries. Zo werkt dat ook met sardienen op Sardinië.
00:15:01 Gerhard te Velde (host)
Die grappig, dus je bent eigenlijk 2 keer 1.
00:15:03 Gerhard te Velde (host)
Outsider ja klopt kun je.
00:15:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:15:04 Gerhard te Velde (host)
Het wel zien, vind jij voel? Ja, dat vind ik altijd interessante vraag, want Ik heb mezelf ook vaak als.
00:15:11 Gerhard te Velde (host)
Outsider of Ik denk dat heel veel Mensen zich outsider voelen, want je je bent Natuurlijk ook anders dan andere. Maar bijvoorbeeld Als je naar mijn vrienden. Ja, Ik heb trouwens wel wat ondernemende vrienden, maar.
00:15:23 Gerhard te Velde (host)
Wat ik bij jou blijf, voel jij jezelf.
00:15:26 Gerhard te Velde (host)
Als outsider? Ja, ja, zeker.
00:15:27 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, absoluut niet.
00:15:28 Gerhard te Velde (host)
En, en hoe voelt dat dan?
00:15:31 Pierluigi Jorritsma (gast)
Soms wel eenzaam, hè, want vooral als jij op familiebezoekjes bent die niet hetzelfde mee hebben gemaakt en denk dan even aan die COVID periode of aan die periode dat ik twee weken lang op weg lag op bed lag en weg dook voor alle factuurtjes, dan probeer je ook dat moment te levelen met de Mensen die dat ook hebben meegemaakt.
00:15:50 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hè? Net zoals bij Mensen die verslaafd zijn, die willen graag met ex verslaafde praten en zo komen ze er snel vanaf. Nou, zo werkt dat eigenlijk ook met ondernemerschap hè? Dus dus dat, dat brengt je ook erg eenzaam en Ik heb de afgelopen. Nou ja, 20 jaar een enorme rugzak aan bagage gecreëerd en dat heeft IE OOK gevormd als mens zijnde en en.
00:16:11 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, Ik vind dat juist weer heel erg mooi en die die die kennis deel ik al onder andere ook met over de vloer bij en daardoor kom je ook in een steeds grotere netwerk terecht van Mensen die je eigenlijk wel hetzelfde mee hebben gemaakt. Maar die op dat moment, toen podcasts is nog niet zo een groot fenomeen waren. Ja, kon je dit soort verhalen kon je nergens vinden.
00:16:29 Pierluigi Jorritsma (gast)
Grès.
00:16:30 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nee en en ik kon het ook nergens delen, hè? Help me, ik zit hiermee, hè?
00:16:36 Gerhard te Velde (host)
Probeer het ook een beetje geheim te houden, want ja, over je problemen praat je Natuurlijk niet principe of dat hoeft niet Iedereen te weten.
00:16:41 Pierluigi Jorritsma (gast)
En exact nee, terwijl je in een mega diep dal zat. Ja en en en nu, ja, ze zijn, ze zijn zoveel specialisten tegenwoordig en je hoort zoveel verhalen. Ja, Je kunt iets intikken en Google en je krijgt het antwoord met hetgeen waar je mee zit, dus dat dat dat maakt het wereld nu wel.
00:16:57 Pierluigi Jorritsma (gast)
Een stuk makkelijker.
00:17:00
Ja.
00:17:03 Gerhard te Velde (host)
We hebben nu gehad over hoe je voor veel geld verkocht hebt. Uiteindelijk moest je dus geld terugbetalen of zo. Hoe weet je dat nooit?
00:17:09 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nou ja, Ik had 70% upfront gekregen die laatste 30%. Maar ja, dat kwam ook nog 1 keer 30% bonus bij, want die had ik wel ingecalculeerd Omdat die grote evenementen in 2020 zouden plaatsvinden, dus Ik heb uiteindelijk van 60% afscheid moeten nemen. Ja, Dat is dan een heleboel geld. Ja ja dus in die had ik wel ingecalculeerd om mijn leven.
00:17:25 Pierluigi Jorritsma (gast)
Plaatje en en dus, nou ja.
00:17:29 Gerhard te Velde (host)
Wat bedoel je daarmee heb je een soort financieel plan Ofzo?
00:17:31 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nou, Ik had niet een soort financieel plan, Maar ik wist wel waar ik per jaar uitgaf en. En en ja, hoe meer je verdient, hoe meer je ernaar gaat leven. Ja, absoluut. Ja ja ja, Omdat het het luxe leven wat ja, wat is het luxe leven hè? Voor de ene is dat dolbij bijvoorbeeld voor de ander is dat ze dinie is het ook nog wel een wezenlijk verschil tussen.
00:17:40
Waarom?
00:17:52 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ze beide maar wat is het luxe leven is dat je wel kunt doen wat je gewoon allemaal wilt gaan doen, dus dat begint al met boodschappen halen. Goed voedsel waar ik dagelijks eet en consumeer, ja, Dat is toch een lekker verse stukje vis vlees met daarbij horende groente? Ja, dat deed ik vroeger Toen ik het niet had.
00:18:13 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, kocht je dat uit de supermarkt vandaag de dag? Ja, haal ik dat zeker niet uit de supermarkt. En ja, besteed je veel meer aan boodschappen? Dat loopt maar zo 6 € 700 per maand en dat dan, dat vind ik dan al een luxe leven en je gaat meerdere malen uit eten, dus Als je dat Alleen.
00:18:28 Pierluigi Jorritsma (gast)
Al als kosten berekend ja, dan ga je wel naar een bepaalde levensstijl, toch. Ja, waar je eigenlijk geen afscheid meer van wil nemen.
00:18:35 Gerhard te Velde (host)
Nee, dat ja, ik hoorde een keer iemand die had het over de het Prins.
00:18:42 Gerhard te Velde (host)
TYPE van Parkinson heette dat geloof ik, je hebt het. de ziekte van Parkinson is wat anders, hè, maar je hebt het.
00:18:48 Gerhard te Velde (host)
De wet van Parkinson geloof ik, die zegt dat beschikbare ruimte altijd wordt benut, dus Als je tijd over hebt, dan verzin je wel weer dingen om die tijd in te vullen. En zo werkt het ook met geld, dus Als je geld over hebt dan verzin je altijd wel iets om het aan uit te geven.
00:19:02 Gerhard te Velde (host)
Maar je zou ook kunnen zeggen, Dat is eigenlijk een hele slechte strategie, hè? Dus Je moet juist je of je uitgaven laag houden en alles wat je overhoudt dan moet je weet ik veel in vastgoed steken of op een spaarrekening of in beleggingen of heb je wel een financiële strategie of geef je gewoon alles?
00:19:17 Pierluigi Jorritsma (gast)
Lekker uit, nou, Ik heb altijd alles lekker uitgegeven. Laat ik daar ook open en eerlijk over zijn. Maar ik heb ook altijd vastgoed gehad.
00:19:22 Gerhard te Velde (host)
OK.
00:19:22 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat begon echt op mijn hele jonge jaren, dus op mijn 18e kost kocht ik mijn eerste appartement, dus Ik heb wel eens serieus wat wat wat vastgoed.
00:19:29 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:19:30 Gerhard te Velde (host)
Met welk geld van je vader dan of hoe kwam?
00:19:32 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nee nee.
00:19:32 Pierluigi Jorritsma (gast)
Het dat toen vroeger kon, ik kon je gewoon naar een bank gaan.
00:19:35 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja joh en ik kocht dat voor heel weinig geld onder 1 t nog.
00:19:41 Gerhard te Velde (host)
En dan neem je alles of had je gewoon 10.000 gulden en dan de rest of.
00:19:46 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hoe het appartement kostte een.
00:19:47
Wat zie je dan?
00:19:48 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ton.
00:19:49 Pierluigi Jorritsma (gast)
Iets lager, zelfs € 98.000 en ik, ja, ik kocht dat Omdat ik naar Rabobank.
00:19:56 Pierluigi Jorritsma (gast)
Destijds naartoe ging ik zeg joh ik, Ik heb 3 huurcontracten, dat waren 3 vrienden, van mij zijn nog steeds 3 vrienden.
00:20:01 Pierluigi Jorritsma (gast)
En aan hun ga ik het verhuren en Ik had dan genoeg rendement op en Ik had nog een vast bijbaantje en ik kon het prima betalen. En toen zei de Rabobank.
00:20:10 Gerhard te Velde (host)
Ja prima, ja ik zou dat nu nog kunnen, of niet.
00:20:11 Pierluigi Jorritsma (gast)
En dat nee, Ik kan niet meer. Nee, Dat was een goeie auto. 5 ja ja.
00:20:14 Gerhard te Velde (host)
De goede oude tijd hoor je nog makkelijk instappen, net als Toen ik ooit podcast ging instappen in analyse even dwalen.
00:20:20 Pierluigi Jorritsma (gast)
Eentje geen probleem, maar ja, dus dus Ik heb wel. Ja wel, Ik heb wel wat vastgoed, Maar ik ben ook zo iemand joh, wat er binnenkomt geef ik ook gewoon uit. Ja, Ik vind het heerlijk om te leven.
00:20:21 Gerhard te Velde (host)
Ah maar is interessant.
00:20:31 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja en Ik vind ook. Als ondernemer zijnde wat?
00:20:36 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hoe je het wendt of keert ik ik werk nu ook gewoon weer 60 uur In de week. Dat vind ik heel fijn, dus de momenten die ik pak voor het ontspannen ontspannen hou ik ook elke dag uit sporten. Maar het ontspannen kan ook zijn naar een heel toffe restaurant gaan of hele mooie vakanties. Ja, dan dan denk ik, oh ja, hier doe.
00:20:53 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik het wel.
00:20:53 Gerhard te Velde (host)
Voor en wanneer is het too much? Want We hadden het ook even over Dubai. We hadden het over Bugatti of Bugatti.
00:20:53 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:20:59 Gerhard te Velde (host)
Maserati’s, We hadden het over een jij zei net, Ik heb net een Ferrari best.
00:21:03 Gerhard te Velde (host)
Gehad, dan dacht ik van ja, maar wat vind je nou eigenlijk van bling bling? Vind je het eigenlijk bullshit of vind je eigenlijk stiekem ook wel een beetje leuk, dus wanneer?
00:21:09 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja joh.
00:21:10 Pierluigi Jorritsma (gast)
Is het voor jou too much? Ja, het kan bij mij.
00:21:11 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja zeker.
00:21:14 Pierluigi Jorritsma (gast)
Soms niet gek.
00:21:14 Pierluigi Jorritsma (gast)
Genoeg oke, nee, Maar ik ga bijvoorbeeld nooit naar Dubai.
00:21:19 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hé dat Laten we helemaal links liggen. Dat kan Misschien voor mij opinie toen wat zijn, trek mij ook niet zo.
00:21:24 Gerhard te Velde (host)
Ja, maar u merkt dat ja, ik merk dat ik er altijd een soort oordeel op heb, Omdat ik het een beetje oppervlakkig vind om zeg maar Alleen maar dingen te kopen en dan er vanuit te gaan dat je dan gelukkig bent.
00:21:34 Gerhard te Velde (host)
Of dat je het pas gemaakt hebt Als je een dikke auto rijdt of maar kijk, Ik heb het zelf ook. Ik rij dan een BMW en Ik heb nog steeds Als ik in mijn auto stap dat ik dan stiekem om me heen kijk, dan zien ze dat ik inderdaad een b en w heb terwijl ze eigenlijk heel zielig ik ik laatst kwam ik dat ook tegen iemand die zei Van joh.
00:21:51 Gerhard te Velde (host)
Iemand die werkt zijn hele leven lang om een Ferrari te kunnen betalen en dan is hij dan hartstikke blij mee, maar uiteindelijk kijkt Niemand naar die persoon. Iedereen kijkt naar.
00:21:58 Gerhard te Velde (host)
De auto plus Iedereen is jou meteen weer vergeten, dus ja is Misschien voor een andere podcast, Maar ik wil toch je reactie vragen.
00:22:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nee, ja ja nee ook leuk in interessante vraag trouwens bij mij, ik kocht mijn eerste echt snelle wagen, kocht ik. In 2018 is de Lamborghini en die Lamborghini die heeft mij heel veel gebracht, namelijk en heel netwerk wat ik van tevoren niet inschatte dat ik die dat ik die erbij kreeg en dat netwerk.
00:22:26 Pierluigi Jorritsma (gast)
Is eigenlijk zijn ons.
00:22:27 Pierluigi Jorritsma (gast)
Emers en want achter iedere sportwagen zit wel iemand die.
00:22:33 Pierluigi Jorritsma (gast)
Onderneemt, want anders kun je niet zo’n auto op de weg houden. Althans ja, dan moet je van goede huizen komen, dus je hebt al heel snel een klik. Dus het die auto die heb ik dubbel en dwars terugverdiend.
00:22:44 Pierluigi Jorritsma (gast)
Doordat ik in een netwerk kwam met allemaal gelijkgestemden en dat maakt het Alleen heel mooi Omdat je je passie kunt gaan delen. En net zoals Mensen die sporten, hè? Golfers die op de golfbaan staan, dan ben je ook aan het praten of eerst je een skybox van Ajax zit, hè? Dan heb je gelijk gestemd daar bij elkaar en wij met met je hebt diverse autoclubs. Ik ben er ook lid van ja, dan ontmoet je allemaal Mensen die dezelfde passie hebben.
00:23:07 Pierluigi Jorritsma (gast)
En dat vind ik fantastisch Als ik in een Lamborghini of in een Ferrari rij in Italië met het dak open en. Ik rij heerlijk door die Bergweggetjes joh, Dat is een bepaalde vrijheid die je dan ontdekt. Ja, dan denk je, ja, dit dit mag en moet mij niet meer worden afgenomen en Dat is een enorme luxe en dan hoeft het niet, hoef ik niet gezien te worden, want ik rij zo hard dat ze hem allemaal niet eens zien.
00:23:18
Ja.
00:23:31 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maar het gaat om het genot wat je op dat moment ervaart.
00:23:32 Pierluigi Jorritsma (gast)
In die auto ja.
00:23:35 Gerhard te Velde (host)
We gaan naar social Vikings, maar er zit nog een stukje tussen. Natuurlijk dat je op een gegeven moment een soort ja begonnen met de crash, hè? Dus het hele beeld op naar de naar dat verhaal die exit liep mis.
00:23:37
OK.
00:23:46 Gerhard te Velde (host)
En wat ik van je begrepen heb, is dat je toen zoiets had van, Ik wil echt nooit meer ondernemen of Ik wil nooit meer een personeel of ik ik ik twijfel over mezelf of zo. Ik weet niet precies hoe je het zelf zou omschrijven, maar je ging op een gegeven naar René van der Zel. Ook een landbouw driver by the way, maar.
00:23:56 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja ja ja.
00:24:02 Gerhard te Velde (host)
En, die gaf jou een schop onder je hol van gast, doe niet zo bang en ga gewoon weer door ofzo wil je ons even kort meenemen.
00:24:06 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja ja nou, Ik had ook nog een uitzendbureau dat uitzendbureau heet working rebels en dat uitzendbureau moesten we een marketingplan van maken en een van die marketingplannen en ideeën.
00:24:09 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:24:17 Pierluigi Jorritsma (gast)
Je wil, Laten we een YouTube Kanaal beginnen waarbij wij bij ondernemers over de vloer gaan om te kijken. Oké, hoe is het met het personeels problematiek en een exclusief kijkje achter de schermen? We hadden een gezicht nodig die dat tot uitvoering brengen en Ik was zelf online niet heel actief, totdat eigenlijk mijn oude compagnon die zei ja, Misschien moet jij dat gaan doen. Jij hebt een groot netwerk.
00:24:37 Gerhard te Velde (host)
En dan gaat.
00:24:37 Pierluigi Jorritsma (gast)
In die in die in die in die dat Misschien ook wel je hebt. Je hebt groot netwerk door al die auto’s. Misschien kun je een paar van die bekende gasten opbellen waarbij je een keer over de vloer kunt gaan om te kijken of het of dit concept.
00:24:38 Gerhard te Velde (host)
En dan gaat de bek nou ja.
00:24:40 Gerhard te Velde (host)
Maar ik ben niet bang voor de camera.
00:24:54 Pierluigi Jorritsma (gast)
Kans van slagen had nou toen mijn eerste interview was bij René van der Zel en en ik zei inderdaad, Omdat ik René al heel goed kende en al heel veel ritjes met hem gereden had en die zei, Joh, ga alsjeblieft ondernemen, joh, pak jezelf op en doe er wat mee. En zo is dat kanaal over de vloer bij wat het nu heet. Op YouTube is een verlengstuk is het.
00:25:15 Pierluigi Jorritsma (gast)
Is een social media bedrijf.
00:25:17 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik zie content echt Als het nieuwe goud, hè hè? Mensen die in een podcast terechtkomen waarbij je al enkele 1000 en views of luisteraars hebt. Ja levert dat business op en ik zag ook dat bepaalde influencers niet Iedereen overigens, maar die Mensen die slim social media inzetten dat dat enorme boost aan je bedrijf kunt gaan geven.
00:25:38 Pierluigi Jorritsma (gast)
Overigens ook bij René van der Zel, want sinds die op LinkedIn heel actief is, heeft hij een enorme boost gekregen in zijn in.
00:25:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Bedrijf en dus ik zag die al die ontwikkelingen om me heen gebeuren, dus toen dacht ik, ik moet daar wat mee gaan doen. Dus toen hebben wij wat short video content zijn. We gaan testen voordat uitzendbureau en dat ging allemaal dwars door het dak heen en die zag in een keer miljoen en views voorbij komen. Nou, wat er dan gebeurt hè? Je telefoon staat wind, je groeit je community, dus ik zag het ook van dichtbij dus.
00:26:06 Pierluigi Jorritsma (gast)
En toen begon de creativiteit weer te borrelen en zo is social Vikings ontstaan en nu in sociale.
00:26:12 Pierluigi Jorritsma (gast)
Een bureau met 16 man in dienst in in een dik jaar opgebouwd en We zijn nou, We gaan volgend jaar in elk geval de omzet voorbij dan wat ik vroeger neer heb gezet. Met met het activatiebureau. Dus ja, Ik ben nu gewoon weer heerlijk 60 uur per week aan het Rammen en daarnaast nog over de vloer bij. Dus ik zit weer heerlijk in mijn nopjes en ik.
00:26:27 Gerhard te Velde (host)
Volle bak aan drama.
00:26:33 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik vind werk, Ik heb dus 1,5 jaar lang niet heel veel gedaan en Dat was ook met naaste periode uit mijn leven. En ik ja, ik zit nu weer vol Energy en Ik vind werk ook heel erg leuk even over Sardinië nog een.
00:26:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Bruggetje nou blue zone hè wat Mensen het langst leven en het oudste worden. Het heeft grotendeels met voeding te maken, maar ook met werken. Mensen blijven altijd werken en ik zie mezelf ook niet meer pensioen gaan.
00:26:56 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hoe autootje denk je ik 90.
00:27:00 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik zou graag 100 willen worden, Maar ik denk niet dat ik dat aantrek.
00:27:01 Gerhard te Velde (host)
Dat had maar dan kun je dus Het is wel interessant dat je van die cycles hebt. Van oh je werkt 10 of 12 jaar aan een bedrijf en dan kun je dus nu nog want je bent nu 40 dus je kan nog 3 4 keer.
00:27:14 Gerhard te Velde (host)
Het trucje doen of nou het trucje?
00:27:16 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nou, Ik ga wel anders werken, Maar ik blijf wel werken, werk je anders.
00:27:19 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hoe nou, ik zou wel minder uren uiteindelijk willen maken. Kijk, Ik ben nu weer expres Omdat ik nu echt iets moois aan het bouwen ben en Daarom werk ik ook onderandere 60 uur. Maar ik krijg ook veel Energy van, want anders kun je die 60 uur ook niet.
00:27:32 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maken Maar ik zou wel meer een adviserende rol willen gaan gaan krijgen, dus.
00:27:40 Gerhard te Velde (host)
Sigler.
00:27:40 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, ja, exact op die manier zou je jezelf verder kunnen ontwikkelen en ik zou ook verder ja willen uitbouwen met het social media Bureau, want daar heb ik nog geen exit strategie voor bedacht. Nee dus Ik wil daar echt nog wel in gaan. Consolideren dus kijken of ik zelf bedrijf kan overnemen om te kijken of we de marktleider kunnen kunnen worden op het gebied van Van social media. Voor ja.
00:28:03 Gerhard te Velde (host)
Al het MKB en bedrijven in Nederland. Ik heb je nu net, maar ook in andere interviews horen zeggen of content is goud of het nieuwe goud. Maar ik wil toch van je weten onderbouw dat nou eens, hoe haal ik? Want Iedereen kan content maken en content kost geld, dus Mensen huren bij mij ook de Studio af en dan maken ze mooi mooie content.
00:28:12 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:28:14 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:28:16 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:28:24 Gerhard te Velde (host)
Maar.
00:28:26 Gerhard te Velde (host)
Nou, dan komt die factuur leuk, maar er wordt ontzettend veel content gemaakt, dus je je zit als bedrijf, zeg maar in een super druk medialandschap dus hoe zorg je ervoor dat je content überhaupt gezien wordt? Maar hoe confronteer je ook naar klanten of of medewerkers bijvoorbeeld?
00:28:45 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, het zijn meerdere vragen die je nu stelt.
00:28:47 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik denk, kijk content en nieuwe gouden. Kijk, vroeger kon je met een advertentie in bijvoorbeeld De Telegraaf of een advertentie op de televisiestations, hè? in Nederland 1 2 3 en RTL 4 5. Daar hield het verder wel mee op en had je een gigantisch bereik, kost ook een heleboel.
00:29:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maar Als je dat geld had, wist je ook dat het x bedrag ging opleveren Omdat je zoveel Mensen kon bereiken en gedurende jaren door het internet zijn consumenten steeds lastiger te bereiken. We kijken steeds minder Mensen televisie en we we streamen steeds meer, dus die consument die is heel lastig te bereiken. Nou door.
00:29:25 Pierluigi Jorritsma (gast)
Steeds beter werkende algoritmes kan de content steeds beter gepusht worden naar bepaalde interessegebieden. Dat kun je organisch doen en dat kun je door middel van Peter doen. Wij bij social facts doen we beide, Maar ik ben de grootste fan van organische content. De kracht van de organische content is dat je bouwt aan een kwalitatieve community en een kwalitatieve community. Is dat hij?
00:29:46 Pierluigi Jorritsma (gast)
Jouw omzet genereert Omdat jij toegevoegde waarde biedt voor je community, in welke branche je ook.
00:29:54 Pierluigi Jorritsma (gast)
En Als je dat continu nieuw content over blijft maken, dan zorg je ervoor dat jouw community geprikkeld blijft en aangehaakt. En ja, ook doorstuurt en aanbeveelt in zijn of haar doelgroep. Nou, zo gaat het als een olievlek verder en ja, daar hoef je geen dure televisie campagnes meer voor in te zetten. Dat kun je door middel van content maken en dat doen wij.
00:30:15 Pierluigi Jorritsma (gast)
Vanuit Social Vikings dus, Daarom denk ik dat content het nieuwe goud is Omdat je in In de bubbel waar jij en ik inlevert, want wij leveren beide in een andere bubbel. Maar ik kan bepaal.
00:30:27 Pierluigi Jorritsma (gast)
Content kan ik jouw bubbel in Laten sturen door organische?
00:30:30 Pierluigi Jorritsma (gast)
Rubbers dat Dat is mogelijk dus vandaar dat content het nieuwe goud is.
00:30:37 Gerhard te Velde (host)
Ik moest even aan een Paard van Troje denken hoe je dan je content bij een andere community erin fietst. Zo ben jij Natuurlijk ook nu.
00:30:46 Gerhard te Velde (host)
Met jouw show in mijn community geënterd en ik bij jou, dus Dat is dat.
00:30:50 Pierluigi Jorritsma (gast)
Is een win win Natuurlijk en zo versterk je elkaar ook, hè? Dus dus online samenwerking zie je ook heel veel naar voren te komen, hè? Dus dat dat ook dat versterkt elkaar eenmaal dus en en moedigt.
00:30:51
Ja.
00:31:00 Gerhard te Velde (host)
Dat ook Alleen maar aan, dus ik moest aan collabs denken, tenminste collaboration Samen brand collaboration vind ik heel leuk.
00:31:04 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja ja.
00:31:07 Gerhard te Velde (host)
Dat zie je bijvoorbeeld bij.
00:31:09 Gerhard te Velde (host)
En van de streek, Dat is een bierbrouwer uit Utrecht die doet allerlei collaborations met andere partijen en cash. Bacon oost kesbeke heb ik ook een podcast. Die doet Natuurlijk ook allemaal dat soort dingen, dus Dat is hartstikke slim. Ja, waar ik ook nog aan moest denken. Marketing is deels Natuurlijk een langetermijninvestering, dus je wil dat Mensen aan jou denken aan jouw merk.
00:31:17 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:31:18 Pierluigi Jorritsma (gast)
Achter ja.
00:31:31 Gerhard te Velde (host)
En daar krijg je nooit een op een geld.
00:31:34 Gerhard te Velde (host)
Uit terug en aan de andere kant is marketing is ook activatie, dus je wil dat Mensen een bepaalde stap zetten, dus je wil dat ze een proefabonnement afsluiten of dat ze jouw product een keer uitproberen of.
00:31:47 Gerhard te Velde (host)
En je hebt Natuurlijk zelf ook een activatie bureau gehad, dus hoe kan je van content naar leads komen?
00:31:54 Gerhard te Velde (host)
Het zijn Misschien allerlei strategieën, maar wat komt er bij?
00:31:57 Pierluigi Jorritsma (gast)
Jou op ja door door eigenlijk goede organische content te maken en te bouwen. En dat heeft te maken met hoe wat is je hoek? En nee, eigenlijk begint het gewoon met educatie, dus hoe educatief is jouw kanaal en hoe kun jij je doelgroep daarin prikkelen?
00:32:15 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, want hoe meer educatieve films je maakt.
00:32:18 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hoe beter je wordt gevonden door jouw doelgroep, Omdat als jij mijn educatieve tips geeft over het maken van content, dan ga ik jou volgen.
00:32:25 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, want Ik wil daar beter van in worden en dat kun je op heel veel manieren. Kun je dat vormgeven als jij je huis wilt verkopen en er staat een makelaar? Die geeft je allemaal inspirerende tips hoe je het beste in huis kunt verkopen, dan ga je die makelaar volgen. Datzelfde geldt voor keukens aannemers noem alles.
00:32:42 Gerhard te Velde (host)
Maar op zonnepanelen boeren, want We zijn nu bij Groenland, hè? Dus dat heb ik even dat in mijn hoofd als voorbeeld van oké, hoe kom je nou van?
00:32:49 Gerhard te Velde (host)
Content voor Groen Pand, want ik maak content voor Groen pand, Maar dat is dan vooral video podcast.
00:32:54 Gerhard te Velde (host)
Hoe kom je naar het verkopen van zonnepanelen of hoe kom je naar het verkopen van een een warmtepomp?
00:32:59 Pierluigi Jorritsma (gast)
Noteboom ja door die community te bouwen en dus als jij continu zichtbaar bent in jouw community. Ja, die community gaat jou bellen of een mailtje sturen? Joh, ik zou graag een.
00:33:08 Gerhard te Velde (host)
Offerte willen hebben en Je moet dus wel een lange adem hebben, want niet Iedereen is elke dag op zoek naar een warmtepomp. Nee, maar op het moment dat ze op zoek is naar warmtepomp, dan wil je dat ze exact als eerste.
00:33:09
Ja.
00:33:18 Gerhard te Velde (host)
Aan jou denken? Ja.
00:33:18 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja.
00:33:21 Gerhard te Velde (host)
Ik wil eigenlijk nog veel meer weten over over content, maar waar ik nog wel even benieuwd naar ben is.
00:33:29 Gerhard te Velde (host)
Als jij vooruit kijkt naar nieuwe jaar, want jij zei dus van, Ik heb een bedrijf gehad met veel personeel. Toen had ik er even geen zin meer in. Toen ben ik toch weer gaan bouwen, maar jij hebt ook een visie of een mening over medewerkers in dienst nemen over het bouwen versus?
00:33:46 Gerhard te Velde (host)
Tech Technology tools inzetten nou we leven in het i tijdperk. Wat is jouw visie voor de komende een twee jaar wat wat moet een ondernemer hiermee?
00:33:56 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja goede vraag, Ik heb hier onlangs ook een ja een antwoord op gegeven, waar ik ook wel wat commentaar op heb gekregen, met name vanuit werknemers.
00:34:06 Pierluigi Jorritsma (gast)
Met josk.
00:34:06 Gerhard te Velde (host)
Want je was keihard werknemers aan het bashen. Jullie zijn allemaal lui en jullie worden vervangen door i wat wat?
00:34:09 Pierluigi Jorritsma (gast)
Nou nou ja.
00:34:11 Pierluigi Jorritsma (gast)
Zei je dan, kijk wat wat Ik heb gezien. Kijk de afgelopen jaren. Eigenlijk is dat ook COVID ontsta.
00:34:18 Pierluigi Jorritsma (gast)
Zijn heel veel werknemers zijn in die zin aan de macht gekomen. Dat wil zeggen dat zij het voor het zeggen hebben.
00:34:24 Pierluigi Jorritsma (gast)
En dus minder werken, meer salarissen en wij als werkgevers zijn hadden gewoon keihard Mensen nodig, ook om verder te kunnen groeien. En voor COVID waren we altijd heel erg druk bezig. Oké, hoe bouw ik de ideale cultuur in een bedrijf hè? Daar hebben bedrijven heel veel geld in geïnvesteerd. Misschien was dat het wel het oude werken, maar na COVID veranderde dat, maar kreeg ook steeds meer ja.
00:34:44 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ellende van personeel over ons heen, want ze eisten steeds meer op Omdat zij die arbeidskrapte zagen dat mag is een beetje vraag.
00:34:52 Gerhard te Velde (host)
En aanbod, precies marktwerking.
00:34:53
Ja ja.
00:34:54 Pierluigi Jorritsma (gast)
Exact, Maar we leven nu ook In de fase dat we heel veel kunnen digitaliseren. Dan is Maar de vraag of we diezelfde handjes nodig hebben voor dezelfde beroep en Omdat steeds meer i wordt hebben we steeds minder Mensen nodig. Dus ja, ik zou zoek elkaar weer op hè? Een werknemer en werkgever en gaan met elkaar praten, want ja, steeds meer werkgevers kijken nu.
00:35:15 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja, hoe kan ik zo min mogelijk personeel aannemen zoveel mogelijk groeien en terwijl dat in het verleden eigenlijk altijd andersom was? Dus en zo ben ik nu ook aan het kijken, dus Ik wil eigenlijk gaan verdubbelen met mijn bedrijf Zonder personeel aan te nemen. En dat dat kunnen wij doen door heel slim, heel veel verschillende is tools in elkaar.
00:35:27 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:35:32 Pierluigi Jorritsma (gast)
Inzetten om zoveel mogelijk content te creëren voor onze bedrijven, maar ook heel veel werk uit handen voor mezelf te nemen. Dus ja, ik kijk heel erg naar naar technologie en ik absorbeer alles. Ik probeer ook heel veel en eigenlijk alle goede tools die voor ons werken implementeren. We geven we gas en passen we op met het aannemen van Mensen.
00:35:53 Gerhard te Velde (host)
Oké slim ja nee, ik sta hier helemaal achter in in die zin van ja, wat ik al zei vroeger dacht ik dat het. Ik weet niet of ik dat nou in jouw interview met mij zei of net maar.
00:36:05 Gerhard te Velde (host)
Vroeger dacht Ik had hoe meer personeel, hoe beter, want Dat is stoer en nu denk ik nee.
00:36:11 Gerhard te Velde (host)
En ja, die tooling, die is er gewoon Alleen Ik denk dat heel veel Mensen nog niet In de gaten.
00:36:16 Gerhard te Velde (host)
Hebben hoe snel dat gaat.
00:36:17 Pierluigi Jorritsma (gast)
Razendsnel ja ja Als ik nu zie hoe hard ik het bedrijf neer heb gezet. Komt uiteraard ook toch goede content, Maar we zijn in in in in een jaar tijd van Van nul naar een miljoenenbedrijf gegaan. Ja, dat had ik niet Zonder deze technologie kunnen realiseren dus.
00:36:34 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja en zo hard ben ik in het verleden ook nooit gegroeid, dus.
00:36:38 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja en Ik wil volgend jaar ja in twee jaar tijd naar de 6 miljoen euro toe om daar even harde getallen achter te plaatsen. Ja, dat komt echt door die nieuwe technologieën, hè, dus Ik ben ook helemaal niet bang op die arbeidskrapte. Ja, laat die maar lekker krap blijven Ik heb, Ik heb ze niet nodig.
00:36:53
Nee.
00:36:54 Gerhard te Velde (host)
Nice, Ik heb ook nog een gratis bonus tip over i gesproken, ik luister een Amerikaanse podcast, my first million en een van die hosts.
00:37:04 Gerhard te Velde (host)
Die gaf de tip om chat JPT, of welke tool je ook gebruikt. Ik gebruik zelf meestal Claude Cloud hoe je het ook uitspreekt, maar die kun je als als business mentor gebruiken, dus dan zeg je van.
00:37:22 Gerhard te Velde (host)
Ik heb dit in dit bedrijf, Dit is wat ik doe. Dit is waar ik mee worstel. Adviseer mij alsof jij Warren Buffett bent en radio en Tony Robbins en zoek by the way op internet ook nog even alle adviezen op van die en die.
00:37:36 Gerhard te Velde (host)
En stel mij.
00:37:37 Gerhard te Velde (host)
Die kritische vragen nou en dan gaat die die AI tool? Die gaat jou dus vragen stellen en dan ga je antwoorden geven, dan dan heb je dus echt een soort gesprek. Nou, Ik vind dat heel cool. Ik ben er nu mee aan het experimenteren, dus iedere keer als jij er even niet uitkomt. Ja, je hoeft geen dure coach in dienst te nemen, je hebt.
00:37:39
Ja.
00:37:54 Gerhard te Velde (host)
Gewoon een i.
00:37:55 Gerhard te Velde (host)
Coach en die beschikt over de kennis van.
00:37:58 Gerhard te Velde (host)
Alle ja super ervaren ondernemers en coaches op.
00:38:01 Pierluigi Jorritsma (gast)
Aarde, dus dan weet ik, Ik ben, Ik ben sowieso anti coaches, dus ja ja, Ik ben gewoon anti coach. Je hebt helemaal geen coach nodig, Niemand heeft.
00:38:03 Gerhard te Velde (host)
Ja dat.
00:38:08 Pierluigi Jorritsma (gast)
Boots nodig nee, Je kunt alles vinden op het internet en daarnaast fouten maken. Mag we zo beschermde maatschappij waarbij ik? Ik vind de maatschappij te beschermd en maak gewoon lekker fouten leer je van, hé, word je gewoon een echte Viking van social Vikings, dat mag gewoon hè? Dat vormt zelfs Mensen leer je van.
00:38:21 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:38:30 Pierluigi Jorritsma (gast)
En Natuurlijk kun je sky advies gaan vragen over dingen, maar kom op, Mensen, We kunnen alles vinden.
00:38:36 Pierluigi Jorritsma (gast)
Op het internet, een ondernemer die heeft die heeft discipline nodig die moeten doen en motivatie. Nou, Als je die 3 kernwaarden al zelf hebt, dan heb je geen enkele coach nodig. Nee, Zonder van je tijd en dat geld die Iedereen in moet investeren, zullen niet alle coaches blijven.
00:38:54 Gerhard te Velde (host)
Zijn. Ik laat hem om omwille van de tijd laat ik dit onderwerp even liggen.
00:38:58 Gerhard te Velde (host)
We gaan een laatste vraag en vroeger zei ik altijd, wat is je beste advies Als je een billboard mocht vullen, wat zou je dan zeggen? Bla bla.
00:39:06 Gerhard te Velde (host)
Nou, Ik ben nu aan het experimenteren met een nieuwe afsluiter en jij mag een vraag gaan meegeven aan de luisteraar dus of aan de kijker hoe je het ook deze content consumeert.
00:39:19 Gerhard te Velde (host)
Is er een vraag waarvan je denkt, hé, hier wil ik ondernemers op triggeren.
00:39:23 Pierluigi Jorritsma (gast)
Hele interessante vraag stelling. Ja, die heb ik wel, Maar dat komt door bruggetje, Omdat ik in het verleden COVID mee heb mogen maken, Omdat toen mijn handel letterlijk stil kwam te liggen. Toen dacht ik, jij.
00:39:38 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ik moet alles online gaan doen.
00:39:42 Pierluigi Jorritsma (gast)
Maar ik zag Mark Rutte twee weken geleden in een speech staan dat we ons moeten voorbereiden op een.
00:39:47 Pierluigi Jorritsma (gast)
Oorlog.
00:39:48 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dat kan ook een technologie oorlog zijn, dus dat het hele internetverkeer is plat komt te liggen. Ik denk eerder dat dat gebeurt dat.
00:39:55 Pierluigi Jorritsma (gast)
We.
00:39:56 Pierluigi Jorritsma (gast)
Van Rusland een bommetje op ons krijgen, dat heeft me wel aan het denken gezet, dus Ik ben nu aan het nadenken over. Oké, hoe kan ik mijn business beschermen dat het internet Misschien wel voor een paar weken slechts maanden kan uitvallen?
00:40:10 Pierluigi Jorritsma (gast)
Dus hoe ga?
00:40:11 Pierluigi Jorritsma (gast)
Daarmee om dus voor de kijkers en luisteraars. Ja, dus Misschien wel een interessante vraag, want COVID kwam van een op de andere dag. Ik kon me er niet op voorbereiden. Mark Rutte heeft al eigenlijk al ons voorbereid. Joh, denk er maar om, dus ja, Misschien voor de luisteraars ook. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, want dan ligt mijn handel weer stil. Nou.
00:40:32 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:40:33 Pierluigi Jorritsma (gast)
Kom ik weer aan het zwarte geld terecht, Maar ik heb nu tijd om.
00:40:36 Gerhard te Velde (host)
Me voor te bereiden, ja, dus wat ga je doen Als het internet er langer uit ligt?
00:40:41 Pierluigi Jorritsma (gast)
Exact ja, eerder kom je niet meer bij je.
00:40:43 Gerhard te Velde (host)
Bankgegevens ja nee precies. Die ligt er helemaal uit gewoon ja.
00:40:44 Pierluigi Jorritsma (gast)
Ja nee ziekenhuizen liggen stil. Alles ligt eruit hè? Dus ja, KPN uitschakelen en We hebben een groot.
00:40:51 Gerhard te Velde (host)
Probleem, nou, Ik ga erover nadenken, dus dank voor de trigger en. Tot zover deze aflevering van Groeivoer vond je dit een waardevolle aflevering. Stuur die dan ook vooral even door naar vrienden of vriendinnen in je netwerk.
00:41:04 Gerhard te Velde (host)
Laten beoorde.
00:41:05 Gerhard te Velde (host)
Ging achter van deze aflevering en volg het YouTube kanaal Als je dat nog niet doet.
00:41:10 Gerhard te Velde (host)
En ja Natuurlijk graag tot de volgende aflevering.