Aflevering 312 – Meer grip op je business met de juiste kengetallen. Bas Land van Kimura deelt zijn beste inzichten!

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Over deze gast

Bas Land was topsporter maar koos voor het ondernemerschap. Samen met zijn broer runt hij twee bedrijven: Kimura Data Intelligence en Datachimp. En het werd hoog tijd om eens met Bas te gaan praten, ik zal uitleggen waarom…

Ik weet niet of jij een ‘numbers’ person bent, maar ik ben het in elk geval niet. En dat is zonde, én gevaarlijk. Want als je de cijfers van je bedrijf niet scherp hebt, loop je veel resultaat mis. En weet je eigenlijk niet hoe je er voor staat.

Tijd dus om eens diep in de cijfers te duiken. Bas deelt praktische inzichten die relevant zijn voor zowel startende ondernemers als ervaren ondernemers. Een interessante aflevering voor iedereen die meer uit zijn data wil halen en effectiever wil sturen op resultaten.

Inhoudsopgave

00:00 Welkom bij Groeivoer!

00:43 Van Consultant naar Ondernemer

01:48 Lessen uit de Atletiek

03:19 Familiebedrijf: Regels en Rollen

05:32 Grip op Data in Bedrijven

08:52 KPI’s: Wat Meet Je Echt?

12:08 Dashboarden: Actie op Data

15:46 De 80/20 Regel in Klantdata

18:56 Accountability en Routine

22:02 Privédoelen in Dashboards?

25:46 Data als Stuurinstrument

30:42 Klantinzichten: Focus en Potentie36:19 Twee Cruciale Vragen

Shownotes

Relevante links voor deze aflevering

Wil je verbinden met Bas? Voeg hem toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/basland/

Link naar de website van Kimura: https://kimura.nl/

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! 🌐

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcript

00:00:00

Toen ik ging ZP, ik wist wel bij welke twee of 3 klanten het goed ging of niet goed, ja, nu stuur ik 8 Mensen en een paar freelancers aan. Ja, We hebben wel als organisatie, wil doelstellingen wat voor soort klanten helpen wij? Hoeveel gebruikers zitten er dan en wat levert dat op? Is dat nog winstgevend of niet, want anders dan gaan we straks failliet, dat moeten we niet hebben, maar stel, je bent een handelsbedrijf en je levert in 40 vestigingen, 10.000 verschillende producten aan 100 en klanten. Ja, heb jij dan nog een idee dat jij marge maakt en dat die marge bij een bepaald klantsegment vandaan komt? Dat is dus lastig, dus moet je ziet.

00:00:25

Marge gaat afvlakken, of Omdat je of dat je verkopen teruglopen of kun je dan gaan duiden waardoor dat komt of signaleer je Alleen maar mijn werkkapitaal slaag? Wat zijn nou getallen een twee of 3 getallen waarvan jij vindt van die moet? Elke ondernemer kunnen beantwoorden over zijn eigen bedr.

00:00:41

Luister je nou?

00:00:43

Welkom bij groeivoer, ik sta hier met Bas land van Kimura en We gaan het hebben over het identificeren en gebruiken van de juiste getallen in jouw business. Hoe kom je tot het ultieme Cap i dashboard Bas van harte welkom bij de podcast? Dankjewel Gert, leuk, wij kennen elkaar al een tijdje een jaar of 4 of 5 middels denk ik ja ja, eerste kennismaking was in jouw podcast goed met geld. Ja, ik zei al tegen je super jammer dat hij.

00:01:08

Dat er geen nieuwe afleveringen meer van.

00:01:10

Uitkomen.

00:01:11

Ja, Dat is een tijd terug een hobbyproject geweest. En nou ja, Er is geen tijd meer voor helaas. Ja, hobbyproject met ruim 200 afleveringen is toch wel heel serieus opgepakt. Ja, mooi nou. Daarna ging ik bij de groei club van ondernemers, dus daar kunnen we elkaar van en nou altijd contact gehouden.

00:01:19

Ja.

00:01:27

Een paar dingen die ik van jou onthouden heb, en daar ga ik dan even mee beginnen, maar jij hebt op hoog niveau horde gelopen. Wil je ons eens even kort vertellen hoe? Hoe zit dat precies? Ja, hardlopen is een hardloop wedstrijd met obstakels In de weg, hè? Dus je doet een wedstrijdje wie het eerst In de overkant is, maar dan zet je 10 hekjes ertussen en dat verandert dan toch. Het spelletje wordt minder snel, maar maar wel.

00:01:48

Visser, ik doe al nou, ik doe geen atletiek meer, Maar ik heb vanaf mijn vijfde tot mijn 22, 23 niek gedaan. Heel lang en vrij laat. Toen ik een jaar of 17 18 was. Het hardlopen pas ontdekt en dat bleek redelijk ding te zijn. Dat bleek ik redelijk te kunnen. Inderdaad, ja en Ik was nooit de beste sprinter, maar zitten pijpjes In de weg maken technischer.

00:02:09

Ja dan levert dat playing field weer, zeg maar ja, dat heb ik een poosje gedaan. Na zijn studie op vrij hoog niveau Nederlandse Top 10.

00:02:19

Ja na de studie ben ik gaan werken, dan heb je eigenlijk geen tijd meer om elke dag te trainen om op tijd in bed te liggen. Ik moest veel reizen voor mijn werk waardoor je trainingen mist, dus toen is.

00:02:27

Dat.

00:02:27

Een beetje afgezwakt? Ja, ja, ik zag meteen de parallel met ondernemerschap, dat zie ik in ieder geval ook als een horde loop van jij hebt een plan en je rent naar je doel toe en dan gebeurt er allerlei ****. Gaan we het ook nog over hebben? Je bent nog steeds ook wel fysiek actief, toch? Of?

00:02:37

Ja.

00:02:41

Zeker ja ja, Dat is hardlopen doe ik nog wel wat minder fanatiek, maar gewoon een beetje fit te blijven. Dus af en toe een rondje rennen nogal leuk. Ik doe het krachttraining en ik doe Braziliaanse jitsu, een soort judo voor de Mensen die niet.

00:02:52

Judo Zonder judopakken. Zo kan je Misschien best omschrijven. Ja oké, en dan pak je Mensen stevig. Je grijpt iemand vast en dan gooi je hem op de grond en dan prooi op de grond. Allemaal vervelende dingen met elkaar te doen tot dat iemand het opgeeft afgeklopt.

00:02:57

In.

00:03:04

Zeg maar ja, ja.

00:03:06

Het klinkt heel gemeen, maar ja, Het is altijd wel vriendschappelijk. Een beetje rondjes sparren, zeg maar, want dan kun je ook oud gaan of zo. Je kunt oud gaan ja over verantwoordelijkheden gesproken. Het is de verantwoordelijkheid van degene die uit gaat. Hij had ook kunnen afkloppen.

00:03:19

Echt oké interessant. Ja je je refereert aan het boek dat hier ligt. Extreme ownership van jocko Willink en La.

00:03:26

Reis babin, kun je het goed zeggen?

00:03:29

Hier komt nog een boekbespreking van op de podcast, maar die Laten we voor nu even terzijde liggen. Je bedrijfsnaam kimura die die komt volgens mij ook uit Martial arts uit Braziliaans is zo judo lang geleden. Ik denk, 100 jaar geleden was er een vent die heette Kimura zijn Japanse achternaam en die ontwikkelde een schouder greep en Dat is te gek voor mij ik mijn eerste jitsu wedstrijd vond.

00:03:50

Aha, dus Toen ik voor mezelf begon na.

00:03:52

Dus kiezen.

00:03:53

En de.nl. Domeinnaam de vrij was, dacht ik nou, die moet ik hebben dus een korte naam, Het is bendable, dus het betekent eigenlijk vakinhoudelijk niks. Ja, we helpen organisaties om grip op hun data te krijgen en daarmee grip op het bedrijf, dus Dat is Misschien de de parallel met met de greep. Ja mooi, je vertelde net iets over je ondernemersreis en over het loslaten van angsten. Dat vond ik eigenlijk ook wel inspirerend.

00:04:15

Want je ging dus van loondienst naar zelf ondernemen. Waar was je toen bang voor kan je?

00:04:20

Dan.

00:04:21

Nog herinneren Ik was niet per se bang, Alleen Het is toch spannend. Ik had best een goede baan. Ik was consultant bij een bij 1 grote Microsoft partner, dus wij implementeerden zakelijke Microsoft oplossingen bij bij grote.

00:04:31

Anisaties, ja, dat zijn gewoon goede banen. Je gaat een prima salaris, een bonus, een auto reisje naar het buitenland. Dat is heel comfortabel leven, Het is hard werken. Er zit wat stress In de projecten, Maar het is best een comfortabel leven. Ja, en dan zul je die brief van. Ik heb het hartstikke naar mijn zin hier, maar vanaf volgende maand ben ik er niet meer.

00:04:49

Dan ga ik voor John Slag ga ik voor mezelf doen. Ik weet niet wat de exacte woorden waren, maar daar komt het Natuurlijk wel op neer, dus Dat is best wel spannend om zo’n comfortabele baan op te zeggen Natuurlijk en het dan helemaal zelf te gaan doen en dan ga je ZZP er dan ga je dat eigen project bij je eigen klanten draaien en dan kijk je terug en dan blijkt het wel mee te vallen met hoe erg het eigenlijk was. Denk ja, na een tijdje zit je erin en gaat dat goed en dan blijkt ook dat het goed gaat.

00:05:09

En dan komt corona.

00:05:11

En, Dat is zo spannend. Dat is eng ja, dan sla je zelf dan doorheen. Je moet wat aanpassingen doen. Je raakt een klant kwijt, een andere klant bij achteraf gezien viel dat dan ook.

00:05:19

Wel.

00:05:19

Mee op en ga je personeel aannemen? Ga je een product ontwikkelen enzovoort, enzovoort? Elke keer zijn dat best wel spannende stap of ik vond dat best wel spannende stappen, maar op moment dat je terugkijkt naar een jaar terug naar twee jaar terug, denk ik.

00:05:32

Nou, waar maakte ik me toen eigenlijk druk om? De problemen lijken dan kleiner als ze wat verder terug leggen, zeg maar grappig dus in je hoofd maak je het soms ook groter dan dan het eigenlijk is.

00:05:40

Hoe groot zijn jullie nu?

00:05:43

Het bedrijf kimura zijn we nu met 8 Mensen mijn broertje en ik zijn fifty fifty venne.

00:05:47

Ik ben er eentje begonnen en over een jaar geleden is Kevin erin gekomen. Hij was aan het freelancen we werkten best wel veel Samen zitten en mijn broer ja in aangrenzende vakgebieden.

00:05:54

Ik heb een.

00:05:59

Waar wij dataplatforms en en dashboards bouwen voor MKB organisaties doet hij de data Science kans meerdere rekenen, dus statistisch rekenen met data om voorspellingen te doen om patronen te.

00:06:07

Herkennen?

00:06:08

Ja, we zaten elkaar over en weer in te huren bij klanten op gegeven, moeten we gewoon de handen ineen slaan en Samen verder.

00:06:13

Sinds vorig jaar zijn we familiebedrijf en We hebben ja 6 hele toffe Mensen om ons heen die ja met ons project te draaien. Wat wat zijn die regels? Want ze zeggen, met familie moet je wandelen niet handelen. Je hoort heel veel. Ik had van de week nog gesprek met de ondernemer. Daar ging over twee broers die Natuurlijk weer eens met elkaar ruzie makend over straat rolden, zeg maar dus. Er is heel veel gedonder in familiebedrijven land.

00:06:18

Hé.

00:06:23

Wordt.

00:06:34

Wat is jullie regel? Zeg maar van, hoe hou je het leuk of hebben jullie bepaalde afspraken? Ja, We hebben sowieso de de verantwoordelijkheden in het bedrijf wat verdeeld. Het heeft geen zin om twee kapiteins op een schip te hebben. Nou dus We hebben gezegd, nou, dan maken we sub schepen er.

00:06:50

Dus Kevin is verantwoordelijk voor onze productontwikkeling en alles wat met met de software en dergelijke te maken heeft. En ik hou hem veel mee bezig met het stuk sales marketing, wat financiën, dat soort dat soort zaken, dus de minder technische kant. Nou ben ik zelf redelijk technisch onderlegd, dus Als ik met jou praat dan voel ik mijn techneut. Als ik in een groep met verkoper sta, dan ben ik altijd de IT Guy.

00:07:10

Ja interessant, maar Als ik in een groep programmeurs sta, ben ik altijd de sales key, dus dat ik zit er een beetje tussenin en ik hou me In de projecten, met name met data, architecturen bezig.

00:07:18

Dus, hoe ga je nou je datalandschap neerzetten om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk de juiste ja inzicht in kengetallen eruit kunt halen? Dat is mijn rol en Dat is Natuurlijk een beetje op het speelveld of in het snijvlak tussen techniek. En ja, de consultatie kant, de klant kant ja dus jullie hebben de taken duidelijk verdeeld, waardoor binnenspelen versus buitenspelen. Noem het wel eens. En wat nou Als je 1 keer 1 soort van het oneens bent? Hebben jullie dan een beslist regel? Dat gebeurt dus wel Omdat ik.

00:07:43

Met de architectuur bemoei raak je uiteindelijk aan hoe de software werkt, hè? We bouwen software om data analyse mee te kunnen doen. Ja, Ik vind iets van de architectuur en hij vindt iets van hoe die software gebouwd wordt en dat daar zit een snijvlak en dat raakt me.

00:07:54

Als daar hebben we soms best wel heftige discussies over. Het is net klimmen. Nou nee, hij doet geen vechtsport. Nou, Dat is niet eerlijk. Hij doet geen vechtsport, dus dat moeten we niet gaan doen. Nee, we proberen het altijd op de inhoud te spelen, weet je, we kennen elkaar Natuurlijk al heel lang, We gaan heel goed met elkaar, We hebben die relatie en we ja, wij voeren inhoudelijke discussies betrekken ook wel.

00:08:00

Je.

00:08:01

Oké.

00:08:15

College erbij en dat maakt dat we ja kijk op de inhoud er altijd wel uitkomen. We zijn allebei best wel feitelijk gedreven, dus als iemand zegt Van ja, Het is zo, want Het is zo oké. Laat maar zien. Dan bewijst dat, maar dan bouw dat en ik kom eigenlijk altijd wel uit en Dat is soms ook wat geven en nemen hè? Soms denk je van, We hebben allebei gelijk, maar is het het waard is?

00:08:29

Want.

00:08:33

Dit de Heuvel waarop Ik wil sterven, zeg Maar dat.

00:08:35

Ja, Misschien is het.

00:08:37

Ik denk soms, Het is Misschien 2% beter met jouw idee van mijn idee.

00:08:41

Moeten we voor die 2% dat gevecht aangaan? Dat denk ik niet. Ja, dus Dat is ja geef innemen. Mooi. We gaan naar dashboards en cap IS en Ik weet zeker dat er ondernemers zijn alsjeblieft niet lief. Nee, geen kapje is Ik wil, Ik heb juist, maar Als ik ja, nou ja, Dat is dus de vraag van wat, wat heb je eraan, wat levert het je op?

00:08:52

Haakt.

00:09:03

We daar even beginnen met de vraag van als jij met verschillende ondernemers SP.

00:09:07

Klinkt.

00:09:09

Doen die wat met hun cijfers en met hun getallen of niet. Wat wat is jouw indruk daarvan? Wisselend hangt veel van de bedrijfsgrootte af, denk ik. En hoe volwassen een ondernemer of een onderneming is en daarbij zie ik dat kleinere organisaties of hele jonge organisaties veel minder data gedreven zijn of veel minder sturen op hun data organisatie wat langer bestaan of die groter zijn die, ja, die krijgen vanzelf de noodzaak Natuurlijk om.

00:09:31

We gaan meten wat er gebeurt en daarop actie te ondernemen, dus het wisselt erg kom ik bij een handelsbedrijf met 300 man personeel, wat al 50 jaar bestaat. Ja, die zullen ongetwijfeld iets met dashboarding doen. In de verschillende ja organisatie lagen en In de.

00:09:42

Afdelingen.

00:09:43

Kom je bij een startup met 5 man waarschijnlijk niet.

00:09:47

Ja en wat vind je daarvan?

00:09:49

Want wat je zegt is logisch, dus hè? Groter bedrijf die heeft het bij het voor mekaar, maar je zou kunnen zeggen van nou, laat die kleintjes dan maar een beetje aanklooien maar.

00:09:58

Eigenlijk.

00:09:59

Ik vind dat je vanaf het begin af aan datagedreven zou moeten gaan werken, Maar ik snap dat de noodzaak er niet per se vanaf het begin is.

00:10:08

Het vraagt wat organisatievermogen. Het vraagt ook wat investeringen Misschien in geld. Als je het bij een partij als bij ons neerlegt en anders in tijd Als je het zelf.

00:10:16

Doen dus ik snap dat de waan van de dag je soms daaruit haalt en Als je met zijn twee ën of met zijn 3 Ën bent, ja, dan gaat het ook wel goed. Toen ik ging ZP he had ik ook geen dash ja, in mijn boekhoudpakket zat wel een grafiekje met je omzet per maand geloof ik dat soort zaken. En ja, ik wist wel bij welke twee of 3 klanten het goed ging of niet goed en of ze op tijd betaalden en Dat is de noodzaak niet zo heel hoog om heel strak te gaan meten.

00:10:37

Nou ja, nu stuur ik 8 Mensen en een paar freelancers aan, zo een mannetje of 10 of 11 die allemaal aan het werk zijn bij klanten die allemaal toffe dingen aan het doen zijn. Maar ja, We hebben wel als organisatie wel doelstellingen.

00:10:46

Op welk wat voor soort klanten helpen wij en hoeveel gebruikers zitten er dan en wat levert dat op? Hoeveel uren kunnen we wegzetten en tegen welke tarieven en is dat nog winstgevend of niet, want anders dan gaan we straks failliet, dat moeten we niet hebben, dus nu is de noodzaak. Naarmate we groeien wordt de noodzaak om bij te sturen wordt steeds groter. Ja, wat ik in het verleden ook heb meegemaakt bij mijn eerste bedrijf, eager people wat ik nog steeds heb.

00:11:09

Daar hadden we op een gegeven moment ook van ja, We moeten een dashboard hebben en dan werd dan een heel project en dan uiteindelijk kijkt Niemand naar. De dashboard is niet het doel. Wat is dan wel het doel? Zeg maar, zegt dat.

00:11:16

Nee, Je moet.

00:11:19

Het doel is dat je actie kunt gaan ondernemen op datgene wat je wat er in je organisatie gebeurt, oké?

00:11:24

Betekent dat je doel je stelt. Doelstellingen als ondernemer neem ik aan, hoop ik. Wat zou een doel kunnen zijn voor mij, bijvoorbeeld als Als we naar de financiële doelen kijken. Je wil een bepaalde omzet en een bepaalde marge maken, want je wil er van leven. Als ondernemer zijnde, dat ligt er voor de hand, maar Misschien heb je ook wel een doel. Ik wil voor minimaal 10 bedrijven.

00:11:32

Maken.

00:11:46

Podcast afleveringen kunnen maken of Ik wil zoveel luisteraars bereiken met groeivoer podcast, dus Je kunt allerlei ja kwantificeerbare doelen stellen. Je kunt aan meetbare doelen maken.

00:11:57

En dan is het zaak, ga meten waar je staat en Je kunt Natuurlijk meten van hoeveel Ik wil 100.000 luisteraars hebben. Ik ga meten hoeveel luisteraars Ik heb. Ik ben op 50.000, dus ik.

00:12:08

Ben op de.

00:12:08

Helft ja oke, Dat is inzicht, maar is nog geen actie, dus je wil ook verder kunnen gaan graven om te gaan kijken. Wat moet ik gaan?

00:12:16

Doen om ervoor te zorgen dat ik van die 50.100 1000 luisteraars maak of van die 10% marge 15% marge kan maken, dus je wil gaan zoeken naar de knoppen waar je aan kunt draaien in je organisatie. En Ik denk dat dat heel belangrijk is om om een laagje dieper te gaan dan Alleen het dashboard dat de getalletje presenteert. OK en en waar ga ik dan naar gaven? Want We hadden het in het voorgesprek ook even over het pareto principe, hè? Dat de 80 20 regel en pareto.

00:12:38

Ja.

00:12:42

Super gaat eigenlijk over ongelijkheid, dus we denken heel vaak. Alles is gelijk hè? Dus elke e mail is even belangrijk, maar ook bijvoorbeeld Als je naar je kledingkast kijkt.

00:12:52

Dan blijkt gewoon dat je 80% van je kleren draag je eigenlijk nooit 20% wel en van die 20% draag je eigenlijk 80% ook weer bijna nooit dus en dit geldt dus ook voor je klanten hè? Dus je een klein deel van je klanten levert een groot deel van de marge of de winst een klein deel van je medewerkers levert. Dat zijn de echte outperformance, zeg maar.

00:13:14

Is dat wat je bedoelt is dat gravenaar waar zit dat, maar ook naar kruisverbanden zoeken. Hier kan ook het voorstellen dat Misschien is het voor jou als kleine podcast studio nog vrij goed overzichtelijk voor jezelf. Je beheerst de processen.

00:13:27

Voor zover die Er zijn, je hebt best wel grip op wat er gebeurt. Maar stel, je bent een handelsbedrijf en je levert in 40 vestigingen, 10.000 verschillende producten aan 100 en klanten van 1000 en klanten. Ja, heb jij dan nog een idee dat jij marge maakt en dat die marge bij een bepaald klantsegment vandaan komt vanuit een bepaalde productgroep of een merk vandaan komt dat Dat is dus lastig, dus Omdat je ziet dat je marge gaat afvlakken of Omdat je of dat je verkopen teruglopen of dat je voorraden te hoog zijn.

00:13:50

Waardoor je geen werkkapitaal meer?

00:13:52

Noem gewoon wat wat verschillende k is op. Kun je dan gaan duiden waardoor dat komt of signaleer je Alleen maar mijn werkkapitaal is te laag, waardoor komt het dan? Ja, de voorraden zijn te hoog en daar hebben we geen geld meer op de bank. Oké, maar welke voorraden zijn dat dan? Die 80 20 regel komt daar best wel weer in terug. Denk ik, komt het dan hè over de hele linie of zijn er bepaalde productsegmenten die blijven liggen Omdat ze op dit moment niet verkopen Omdat er een seizoenspatroon in zit, dus je wil gaan zoeken naar oorzaken en achter de cijfers uiteindelijk.

00:14:17

En, Ik denk dat een goed dashboard je daarbij ondersteunt, weet je? We noemen dat vaak dashboard analyse.

00:14:21

Report daar, je maakt een gelaagdheid in je analyses en je dashboards nog een keer dag dashboard Report, We zijn vaak geneigd of we maar vanuit.

00:14:28

Liesse.

00:14:29

Oké.

00:14:33

Vanuit de data analyse zijn we vaak geneigd om Mensen heel veel ruwe data te geven of heel gedetailleerde data te geven. Maar wat goed gaat hoef je eigenlijk niet naar te kijken. Je wil Misschien verklaren Waarom het goed gaat, zodat je het kunt blijven doen.

00:14:44

Maar je wil gaan zoeken naar de naar de outliers, naar naar datgene wat afwijkt ten opzichte van ja, norm of jouw budget of je targets of of dat soort zaken. Dus je begint vaak heel hoog over geaggregeerd. Hoe gaan we omzetten in scheefheid? Maar luister aantallen mijn voorraden, noem maar op, maar gaat allemaal goed. Daar zie ik iets geks, daar wil ik op inzoomen en dan ga je analyseren, dan ga je dus wat meer het graafwerk in je data doen.

00:15:05

Om te gaan kijken, waar komen die afwijkingen dan vandaan? Nou, dan heb je een onderdeel in je business gezien waar de afwijking vandaan komt. Daar wil je een onderliggende Report van zien. Taaie informatie Ik wil die 10 factuurregels zien die hebben geleid tot dat afwijkende getal.

00:15:13

De.

00:15:21

En, wat zijn nou, want ik, ik hoor alles wat je zegt en Ik denk ook, ja, dat moet ik doen en dan doe ik het niet. Dus wat zijn dan bijvoorbeeld redenen Waarom Mensen dit niet doen? Ik denk dat je er tegen aan hikt om hierover na te gaan denken en er komt een spoedje langs en dan komt het langs. Je moet heel veel doen als ondernemer, zeker in een klein bedrijf. Ik herken dat ook brandjes blussen daar de dag ja en bij de loodgieter lekt het ook wel eens hè, dus ook onze dashboarding is niet helemaal je bij onze klanten werkt het beter dan bij ons binnen.

00:15:46

Ja, We gaan eerste klant helpen dan zelf.

00:15:50

Dus ja, je hebt het je hikt er tegenaan, denk ik om de stap te zetten. En Als de pijn niet zo heel.

00:15:55

Groot is, dan komen we.

00:15:55

Terug.

00:15:55

Op waar we het net over hadden, we verdienen Het gaat goed, dus wat maakt het uit, maar je wordt groter en je wordt groter en je wordt groter. En zometeen heb jij Misschien wel 50 podcast maken? Zie rondlopen. Ik weet niet of dat je ambitie is, maar stel dat ja, dan wordt de noodzaak Natuurlijk om te gaan sturen. Wordt wordt belangrijker.

00:15:57

Geld dus.

00:16:12

En, Ik denk dat je Als je eerder in je ondernemersreis al begint met datagedreven werken.

00:16:18

En, en hoe begin je daar dan mee? Want.

00:16:21

Definieer voor jezelf 1 2 3 getallen k ’s die je zou willen gaan meten die voor jou belangrijk zijn in 2025. Waar wil je focussen? Dat is jouw belangrijkste getal. Waarin zou Ik denk ik voor voor bijvoorbeeld de podcast business dat het aantal luister minuten een heel belangrijk is of het aantal kijk minuten. Het is een beetje een nieuwe manier van kijken ernaar maar.

00:16:29

Ik denk.

00:16:31

Ja.

00:16:41

Wat je ziet, want Ik heb Natuurlijk mijn eigen ondernemers podcast groeivoer daarnaast ontwikkeling, podcasts of video podcasts voor andere.

00:16:49

Organisaties en wat je eigenlijk altijd ziet is dat ze willen weten. Van ja, hoeveel Mensen ga ik nou bereiken? En Dat is heel vaag, want aan de ene kant heb je het getal van je luisteraars en je kijkers, dus dat kun je vrij duidelijk opschrijven van oh, We hebben zoveel downloads, maar eigenlijk moet je dan nog gaan kijken. Hoe lang hebben ze geluisterd? Je kunt ook gaan kijken op welke plekken haken ze af. Bij video geldt eigenlijk hetzelfde.

00:16:54

Ja.

00:17:05

Ja.

00:17:13

Maar ja, wat is dan een luisteraar waard? Dus iemand die een half uur naar een verhaal luistert? Ja, wat wat is dat waard dus?

00:17:19

Goed, Maar dat is ook technisch voor jou organisatie Natuurlijk. Ja, Dat is een echt een hot item. Zeg maar of een belangrijk onderwerp altijd in in podcast land.

00:17:29

Maar ik merk dat ik van nature niet zo een. Ja, ik noem het even een data digger ben. Ik ben niet zo iemand die dan helemaal In de analytics van mijn eigen YouTube gaat duiken, terwijl dat Ik weet dat het heel goed voor me is.

00:17:39

Maar ik doe het niet om. Dit is niet mijn Natuurlijk gedrag. Kun je het versimpelen, zoals jij zegt Van, Ik vind in 2025 het heel belangrijk, hè? We hebben net de jaarovergang gehad. Ik vind het heel belangrijk om het aantal luister minuten te vergroten. Kun jij uit je YouTube Analytics of Spotify? Of waar dan ook kun je daar een grafiek naar boven halen waarin je ziet het aantal luister minuten cumulatief door het jaar heen zoveel.

00:18:00

Per aflevering is zoveel en vooral die laatste is denk ik interessant, want je maakt.

00:18:04

100 en afleveringen per jaar denk ik.

00:18:07

Op dit moment zijn het er.

00:18:09

Ja 52 ik doe het elke week, ja, dus snel, wat denk je wel elke week? Ja, dan heb je wel elke week een feedback. Momentje van deze aflevering scoort veel hoger dan deze. Dat is een datapunt, Maar dat gebeurt nog een keer. En als er eentje die minder scoort eentje die meer scoort. Ga je dan op gegeven? Patronen herkennen wat voor soort afleveringen zijn dat, wat voor soort gasten zijn dat?

00:18:11

Oke.

00:18:27

Die zorgen dat mijn luister aantallen omhoog gaan en hoef je niet In de excellenties te duiken of In de dashboards te duiken, maar Misschien kun je op die manier al zeggen, nou, Ik ga een getal mee.

00:18:35

En op basis daarvan ga ik een onderbuikgevoel creëren. Wat voor soort afleveringen ja bijdragen aan een groei van dat getal ja en hoe structureer ik dat dan? Want Ik denk meteen van oké, ik moet gewoon dus een keer. We hebben het ook wel eens eerder gehad over accountability partnership, hè? Dus dat je een accountability partner zoekt. Iemand die jou aan je eigen afspraken houdt.

00:18:56

Ik heb er net een gevonden weer daar, ga.

00:18:58

Ik binnenkort mee spreken, superleuk.

00:19:01

Maar waar ik naartoe wilde, was van eigenlijk. Ik geloof heel erg in regelmaat, dus dat je bijvoorbeeld één keer per maand met iemand zit die met jou in je cijfers duikt. Nou, Ik heb dat die afspraak nu met mijn accountant, hè? Dus elke maand nemen we de cijfers door van. Hé, hoe heb je het bij groeivoer gedaan? Hoe ging het bij de people? Etcetera.

00:19:21

Alleen dat gaat financieel. Ja dus dan kijk je niet van hé hoeveel YouTube subscribers heb je erbij gekregen? Vol downloads had je op.

00:19:22

Dat is.

00:19:28

Geen operationele.

00:19:30

Nee dus, hoe ga ik dat? Dan moet ik een soort data.

00:19:34

Vriendjes zoeken die dat?

00:19:35

Dat zou ik als als ja ik verkoop data vriendjes, hè? Dus dat zou.

00:19:40

Is een goede naam voor.

00:19:41

Een bedrijf dat de vriendjes.nl claimen? Ja, nee, niet jij niet jij BAS ja.

00:19:46

Oke ga door.

00:19:49

Nee, dat dat dat zou je kunnen doen. Je zou kunnen zeggen, Ik ga het zelf doen en ik hoef echt niet in die expeditie te gaan duiken en zelf heel veel te gaan doen, maar ga gewoon eens bij YouTube inloggen en kijken hoeveel luisteraars of hoeveel kijkers of hoeveel minuten wordt er gekeken en gaat het onderbuikgevoel creëren? Ik denk dat Misschien een goede eerste stap is in een kleine organisatie. Je wil een onderbuikgevoel gaan creëren. Hoe loopt mijn business?

00:20:00

Ja.

00:20:09

En, Dat is deels financieel. Daar praat je met de accountant over. Misschien geef je boekhoudpakket ook wel wat wat getallen. Wat staatjes terug en in een grotere organisatie? Ja, dan wordt de noodzaak groter om daadwerkelijk te gaan meten, maar dan heb je vaak ook wat meer BUDG.

00:20:23

Om met dit zaak aan de slag te gaan dan wel intern in termen van tijd dan wel extern met een adviseur van consultant die iets voor je gaat doen. Ja, oke.

00:20:32

Ja, ik merk toch dat ik er een Zonder hulp van buiten dan lukt mij dat gewoon niet, dus Ik heb dan wel. Ik heb ook zo een Google sheet en dan zet ik januari tot en met december en dan ga ik netjes invullen aantal luisteraars aan.

00:20:43

En dan ergens in april, dan laat ik.

00:20:45

Het weer.

00:20:46

Je het.

00:20:46

Dan kom ik dat in december weer tegen. Oh, ja, ik.

00:20:48

Was het aan het.

00:20:49

We zagen accountability partner luistert, dan is dit dus een taak om Gerard die verkoop te houden. Dat is ja precies dus maar goed, oké, dus Als je het van nature niet hebt kun je hulp zoeken.

00:20:59

Dat ja.

00:21:01

Ja.

00:21:01

Tools want AI is. Natuurlijk hebben we het ook even over gehad.

00:21:04

Van, kan ik dat niet gewoon een chatty je PT vragen van Jo vertel mij hoe ik het gedaan heb afgelopen.

00:21:12

En denk ik wel, Je kunt wel op de standjes uploaden.

00:21:14

Maar goed, dan moet je nog steeds wel iets gaan doen. En Als het stokt al bij het vullen van je data de data vastlegging niet goed gaat, dan is het lastig. Kijk bij de klanten die wij helpen komen heel veel tegen dat de vastlegging van de data dat die goed gebeurt, want er wordt in een financieel systeem of in een verkoopsysteem of in een order systeem wordt er allerlei informatie vastgelegd. Ik heb spullen verkocht en opgestuurd en dat geeft orderregels en hangt een product en een klant aan.

00:21:37

Dus het geeft toch best wel veel data, dus die vastlegging die gebeurt.

00:21:40

Ja ik wel, ja, dan is de zaak van oké, We hebben een enorme berg met data ergens in een database staan. Die wordt voor operationele doeleinden gebruikt om een factuur te kunnen sturen of een vrachtwagen te gaan Laten rijden. Nou, wat gaan volgens met die data doen? En dan komen wij op de hoek. Daar zetten wij onze software voor neer, zodat daar dashboards uit gaan komen waar de organisatie Nou dagelijks wekelijks maandelijks naar gaan kan kan gaan kijken en actie kan gaan ondernemen.

00:22:02

In jouw geval, Als je zegt Van ja, ik moet uit een aantal verschillende platforms gegevens gaan halen over die luister minuten, bijvoorbeeld uit Spotify uit you.

00:22:08

Enzovoorts ja dan moet je dat wel gaan doen en het koppelen met die systemen zal vast mogelijk zijn, maar is dan wel wat een ja kostbare aangelegenheid. Dus ja, een developer voor moet hebben bijvoorbeeld Maar het één keer In de maand of één keer In de week. Even getalletje overschrijven in een spreadsheet. Dat moet wel te doen zijn. En Als je dan een chatgroep die vraagt van joh hier heb je een spreadsheet, kun je me vertellen wat verbanden zijn. Of vertel mij eens iets over de data.

00:22:29

Dan ga je.

00:22:29

Best een eind komen, hè? Ik moet even denken aan scaling up ken je vast wel van firn harnix.

00:22:34

Ja.

00:22:34

Ja boek.

00:22:35

Daar gaat het ook over je je kritisch kritieke succesfactoren, zeg maar hè, dus de 3 getallen die belangrijk zijn voor je business is er dan, zeg maar, want daar wil ik een beetje naartoe. Van oké eigenlijk. De oproep aan alle ondernemers die dat nu nog niet doen is van ga veel meer resultaatgericht ondernemen. Ga veel meer naar je getallen kijken.

00:22:56

Zorg dat je een goede dashboard hebt, maar maar hoe bepaal je nou? Zeg maar wat die top 3 getallen zijn die komen denk ik deels uit je bedrijfsstrategie en dat wordt ook deels gevoed door de ja door de markt segment waar je in zit. Als je een groothandel bent heb je andere getallen, dan is je een accountantskantoor hebt.

00:23:11

Kan je Misschien iets voorstellen? Voor ons is bijvoorbeeld heel belangrijk hoeveel declarabele uren versus niet declarabele uren kunnen wij of werken wij dus dat vaststellen vastleggen van uren is belangrijk, want onze omzet is vaak uurtje een keer.

00:23:24

Tarief.

00:23:25

Of het zijn vaste prijs projecten waar we uren op werken. Maar goed dat dat zijn uiteindelijk een keer tarief die we die we aan de klant doorrekenen voor het niet software gedeelte van onze business.

00:23:34

Dus Dat is een knop waar we aan kunnen draaien Als we van 60 naar 70% binnenbal ouders kunnen gaan, dan gaan we meer verdienen Omdat we een efficiënter gebruik van onze tijd hebben dat we meer van onze tijd kunnen verkopen.

00:23:42

Ja.

00:23:46

Als je een handelsbedrijf bent, dan wil je Misschien gaan kijken naar hoe snel loopt mijn voorraad door? Want ik stop ergens geld in voorraad, dan gaat het pakket op de boot en dan komt het in magazijn en dan gaat het naar de klant en dan heeft de klant een betalingstermijn en dan komt er weer € 1,10 of € 1,20 uit. Er zitten cash convergence cycle bijvoorbeeld, dus typisch zo een.

00:24:03

Kpi, die in in handelsbedrijf waar veel wordt gebruikt.

00:24:06

Kan ik die korter maken en kan ik gaan meten waar in het proces mijn cash opgesloten zit om ervoor te zorgen dat ik van € 1 naar € 1,20 niet in 3 maanden kan doen, maar in twee maanden kan doen bijvoorbeeld.

00:24:16

Dus de afhankelijk van je organisatie een van de een van je organisatie doelstellingen ga je bepaalde zaken meten ja, vind je dat dan ook prive dingen in zo’n dashboard zou ja ik, Ik heb dan een neiging om het al vaak weer ingewikkeld te maken, dus ga nou eens gewoon een getal een jaar lang bijhouden en rapporteer daar elke maand over aan iemand dat dat zou mijn appeal aan mezelf zijn eigenlijk. Maar ik denk al meteen, oh ja, dan kun je ook bijhouden hoeveel?

00:24:41

Uren je werkt per week en dat je dan een een jaardoel hebt van nou, Ik wil komend jaar meer met mijn kinderen.

00:24:45

Zijn of meer vrije tijd hebben rails ondernemer heel interessant dat je Je kunt Natuurlijk zeggen van Ik wil mijn mijn toplijn mijn omzet gaan vergt.

00:24:52

Ik wil door efficiënter te zijn mijn bottomline, mijn winst ook gaan vergroten, want van die winst kan ik als ondernemer leven. Ja, moet je dan twee keer zo hard gaan werken voor twee keer zoveel winst? Ja, dan gaat je getalletje omhoog. Dan krijg je groene cijfers op je dashboard te zien, maar heb je dat dan goed gedaan? Want je ziet je vrouw of je kinderen nooit meer is dat dan wijs weet ik niet, dus Misschien kun je ook wel gaan kijken inderdaad, naar hoeveel uur werk ik en wat is mijn ondernemersinkomen eruit?

00:25:13

Iets minder jaarsalaris van mijn management 4 plus de winst die overblijft versus de uren die ik daarin stop en kun je daar Misschien aan tweaken. Ga je er ook privé dingen in stoppen, weet ik niet.

00:25:23

Heb jij zoiets? Heb jij zelf een soort dashboard je, iets wat je de hele dag geopend waar je veel naar kijkt? Wel hebben wij wat dashboards ingericht op onze administratie pakketten, waarmee we ja dus inderdaad die declarabele uren inzichtelijk houden, waarmee ook de cashflow inzichtelijk houden en waarin we nou daar komen we in een later moment denk ik op terug, maar in waarin we de verhouding tussen project omzetten.

00:25:44

Buren en productomzet uit ons softwareproduct tegen elkaar afzetten, Omdat wij het belangrijk vinden dat we een groter aandeel van onze omzet uit uit software gaan.

00:25:53

En minder afhankelijk worden dus dan van declarabele uren ja ja, want We gaan nog afweging te maken. Dat is jouw getallen ook, hè? Wij gaan ook nog een een aflevering maken over hoe kom je van uurtje factuurtje af, hè? Dus dat wordt een aparte aflevering, dus Als je BAS en deze onderwerpen tof vindt, check die aflevering ook even.

00:26:04

Ja.

00:26:12

Misschien weer even terug naar die getallen. Wat zijn nou getallen? Een twee of 3 getallen waarvan jij vindt van die moet? Elke ondernemer kunnen beantwoorden over zijn eigen bedrijf.

00:26:24

Hoeveel omzet maak je op maandbasis? Wie zijn die?

00:26:28

Die klanten.

00:26:30

Ja en afhankelijk van je organisatie. Wat zijn je top 3 of top 5 producten?

00:26:34

En dat ze niet beste zaken waar je heel makkelijk kunt gaan sturen, want dan weet je welke tot 3 klanten zijn. Ja, oke en dan Maar dat ja dat vertelt mij wel of je een beetje inzicht hebt in je organisatie Als ik aan je vraag hoeveel omzet maak je aan? Bij welke klanten doe je dat dan? Je denkt ja, geen idee moet ik even opzoeken? Ja, dan ben je niet in control, oké, dus dat moet je echt uit je hoofd weten. Dat vind ik wel. En Als je wekelijks naar een dashboard kijkt of maandelijks zijn dashboard kijkt.

00:26:55

Dan weet je dat op een gegeven moment, ja, oke en vind je niet dat je dan als CEO of als als eindbaas je ook al zegt?

00:27:01

Van ja, daar hoef ik niet te weten dat wij mijn mijn siero of mijn financiële.

00:27:06

Ja zeker counter die weet dat we een accountant accountant, dus extern, dat vind ik afschuiven, maar Als je inderdaad een grotere organisatie hebt met een servo of met een verkoopdirecteur, dan vind ik het zeker belangrijk dat zij voor hun processen verantwoordelijk worden daar dashboards voor krijgen en dus op basis van cijfers actie gaan ondernemen. Maar dat je als CEO nog wel op de hoogte bent van de belangrijke zaken die bijdragen aan jouw bedrijfsstrategie. Want Dat is jouw verantwoordelijkheid Natuurlijk in een groter bedrijf.

00:27:09

Dan het.

00:27:31

Wat is jouw bedrijfsstrategie? Is dat meer users in je software?

00:27:34

Lukt dat getal moet je weten. Hoeveel users zijn er net al bij gekomen de afgelopen maand? Geen idee. Ja, ben je maar ben je dan ben je dan in control of niet en Ik kan je wel zeggen. Ja, bij productmanagement moeten ze iets doen en bij finance moeten ze doen. Dat klopt, die moeten op detailniveau zaken doen, maar je wil de trends wel In de gaten houden zodat Je kunt bijspringen op het moment dat het niet goed gaat. Ja, Je kunt hem dan Misschien ook nog wel wat verder uitsplitsen per persoon, dus dat je zegt Van oké de HR manager die moet.

00:28:00

Ja.

00:28:00

Deze top 3 dingen noemen of altijd kunnen noemen, weet ik veel. Het verloop aantal openstaande vacatures of de loonsom de totale loonkosten. Ik noem maar wat Als ik?

00:28:12

Ja.

00:28:14

Hebben jullie dat ook zo geregeld of zie jij klanten waar dat goed geregeld is? Ja, we zien zeker klanten waar dat goed geregeld is. Die zitten wel wat in het hogere MKB, hè, dus moet je het over paar 100 medewerkers en en daarboven heb je dan een bedrijfje gedachten? Ik heb er wel eentje in gedachte nu ja, is dat dan groothandel dus dat?

00:28:31

Technische groothandel? Ja, zij ze zijn een ja groothandel van Van bouwmaterialen leveren via. Ik denk een 40 50 tal vestigingen aan. Ja, een bouwondernemingen, aannemers, schilders stukadoren dat soort dat soort partijen.

00:28:49

En zij hebben inmiddels best wel goed In de smiezen hoe hun business ervoor staat. Zowel commercieel gezien als qua voorraad Als we qua finance en dat zijn 3 belangrijke topics waar waar zij?

00:29:00

Welke 3 neer?

00:29:02

Commercieel verkoop de omzet en de producten de klanten precies voorraden in een groothandel Natuurlijk heel erg van belang dat je niet te weinig voorraad hebt dat je nee verkoopt in je klant dat de klant naar de concurrent gaat. Dat is belangrijk, maar te veel voorraad hebben ze ook niet wensen.

00:29:06

Of.

00:29:18

Nou gaan bouwmaterialen niet zo heel gauw over data Natuurlijk, maar.

00:29:21

Wel stof.

00:29:22

Te happen en ze?

00:29:23

En dus het geld in en daar kan je niks anders mee doen en financieel gezien, wat is mijn cash conversion cycle bijvoorbeeld? Hoe snel heb ik mijn euro terug die ik In de voorraad heb gestopt? Betalen mijn debiteur op tijd hebben we genoeg cash om onze crediteuren en lonen te betalen en dat soort Zaken en die hebben we op dat niveau, dus dan heb je echt over ja afdelingsniveau.

00:29:40

Functieniveau.

00:29:42

Hebben ze het goed ingericht tot aan het niveau dat de magazijnchef in zijn dashboards weet? Wat zijn mijn hardlopers en mijn mijn leggers? En daar zie je dan volgens ook weer die longtail in in ontstaan die 80 20 regel 80 20 van de 28 van de 28 zie daar op geven in ontstaan. Nou, Dat is wel een een ja mooie mooie klant van ons, zeg maar die dit goed voor mekaar hebben.

00:30:03

Ja, en wat heb je daar precies gedaan? Dus even voor en daarna? Ik heb.

00:30:06

Ja, Dit is een. Dit is een familiebedrijf staat al best wel lang tweede generatie eigenaar zit er nu in en bedrijf is denk ik heel steady gegroeid heeft een paar overnames gedaan, maar stuurde altijd vrij financieel.

00:30:21

We maken winst dus het.

00:30:22

Gaat goed.

00:30:23

Ja, dat kan je heel lang achter elkaar doen, maar Als je niet weet Waarom je winst maakt, ja, dan is het Misschien.

00:30:28

Moeilijk om dat te?

00:30:28

Blijven herhalen op gegevens hebben zij intern wel zijn zo ver gegaan dat ze inderdaad handmatige overzichten en lijsten zijn gaan maken. Per vertegenwoordiger per vestiging wat zijn de omzetten van de dag geweest? En dan ga je Natuurlijk patronen herkennen.

00:30:42

Maar dat is best wel een arbeidsintensief proces. Er is iemand daar gewoon een uur’s ochtends mee bezig om die zaken over te typen in een in een spreadsheet om dat rond te mailen, dan wordt 1 keer 1 foutje gemaakt.

00:30:52

Op het moment dat iemand meer informatie nodig heeft van, hoe kan het nou dat er in die vestiging in 1 keer 1 piek In de omzet zit? Is er een project geweest of is daar wat? Wat is er aan de hand? Dan werd er gebeld met de financiële afdeling.

00:31:02

Van, kunnen jullie uitzoeken, dus Dat is.

00:31:04

Ja klinkt allemaal een beetje als jaren 90 of of daarvoor zeg.

00:31:07

Maar dus ja, Het is iets recenter. Het is recenter geweest dan dat.

00:31:10

Ja.

00:31:13

Maar zo zijn zaken gegroeid en dat snap ik ja, dingen gaan zoals ze gaan en we maken het veld, dus wat probleem, maar Waarom kwamen ze bij jou op de lijn dan Omdat ze op geënt op zoek waren naar meer studie informatie en dat?

00:31:20

Blijkbaar goed inderdaad, dus wat is het?

00:31:26

Heb je zelf kunnen doen, beter dan je kunnen graven, minder arbeidsintensief maken. Dus. Een aantal jaar geleden zijn ze bij ons op de lijn gekomen. Wat wij voor ze hebben gedaan is dat we een data platform hebben gebouwd. Ze hebben 3 belangrijke ja administratieve systemen. Ik ga wat termen noemen die Misschien wat technisch zijn, maar hun erp systeem.

00:31:42

Price resource.

00:31:43

Exact exact ja, we zitten hier voorraden in je orders en je inkoop en je verkopen en de financiële gevolgen daarvan die die leg je daar aan vast CRM kwam erin dus een commerciële activiteiten. Klantbezoeken orders die eruit komen. Dat is het gegevens en ook hun wms, dus het warehouse management systeem die inkooporder of inkoop adviezen genereert en aan vooraf.

00:32:03

Optimalisatie voet te doen.

00:32:05

Ja en die 3 systemen hebben wij een dataplatform aangekoppeld om dagelijks gedurende de nacht alle gegevens van de vorige dag die die veranderd zijn of toevoegd zijn op te vangen, historie van op te bouwen en die data te combineren en vervolgens de presenteren in dashboards aan verschillende eindgebruikers aan de algemeen directeur, de trends, de overzichten maar aan de financiële afdeling ook ja, de financiële kengetallen die cash conversion cycle.

00:32:27

Debiteuren standen gewogen gemiddelde debiteuren standen, want de klant met een factuur van € 1.000 die te laat betaalt is minder erg dan eentje van 100.000 die te laat betaald en aan de verkoopkant heel veel doorsnedes gemaakt in klanten en productcombinaties, zodat die gasten kunnen gaan graven in. Waar zijn we succesvol, waar zijn we minder succesvol? Dus daar moeten we.

00:32:46

Onze aandacht aan besteden? Ja.

00:32:48

Zo’n lieve duit gekost om die hele dat hele spul te bouwen voor ze. Ja, dat heeft een patiënten gekost. Heeft het opgeleverd is Natuurlijk dan ja, heel veel inzichten en en en daarmee de mogelijkheid om actie te gaan ondernemen. Wat dat heel concreet bijvoorbeeld oplevert is dat ze nu data gedreven bezoekmomenten kunnen gaan inplannen en aan accountmanagers vertegenwoordigers.

00:32:53

En.

00:32:56

OK.

00:33:08

Niet meer op het onderbuikgevoel. We rijden bij die klant langs, Maar dat ze uit een dashboard kunnen halen van. Het is belangrijk om bij die klant langs te gaan. Hadden we het gisteren ook nog over hem, want gisteren hebben we dat ons vorige gesprek of eigenlijk tweede voorgesprek, maar accountmanagers die langs gaan bij klanten. Ik dacht echt, hoe kan het?

00:33:13

Ja.

00:33:24

Gebeurt best.

00:33:25

Het gebeurt, vind ik Misschien heel erg negatief, Maar ik deed vroeger ook hè? Dus dan was ik hartstikke blij. Ik heb een afspraak. Bij een zorginstelling ging ik er naartoe en dan zat ik daar een uren van 1,5 zonnig in huis was ik dus mijn hele ochtend.

00:33:39

Kwijt en Dat is ook wel een cadeautje of een gevolg? Ik weet niet of het een cadeautje is, maar in ieder geval 1 1 1 gevolg van corona dat je nu oké. We doen 3 of 4 calls met potentiële klanten, even half uurtje kennismaken en pas Als het serieus wordt dan ga je naar een klant toe. Dus Als je echt een relatie gaat bouwen Als je echt al lekker bezig bent.

00:33:54

Ja.

00:34:01

Maar Waarom ik er even op in spring is van.

00:34:05

Als jij geen flauw idee wat je Mensen de hele dag doen. Ja, klinkt ook weer heel negatief en en controlerend of zo. Maar ja, je wil toch een beetje slip hebben van waar? Waar waar steek jij je tijd in? Want Als je het hebt over resources van.

00:34:18

Bij heel veel bedrijven is je zijn je personeelskosten, dat zijn je allerbelangrijkste kosten.

00:34:23

Nou.

00:34:25

Dus die tijd, zeg maar, waar wordt die aan besteed? Ja en verkopers zijn dure Mensen. Vaak hebben vaak goede salarissen, hebben hun auto. En ja, Dat is best wel 1 grote kostenpost dat moet wel iets opleveren Natuurlijk, hè Natuurlijk. We hoeven niet van elke minuut van de dag te weten wat je doet en waar je bent en Waarom en absoluut niet Mensen zijn ook. Je moet ook vrijlaten om het juiste doe.

00:34:43

Maar dan moeten ze wel de kaders hebben. Wat dan het juiste is en het juiste is niet bij 3 klanten langs gaan die allemaal € 1.000 in het jaar bij je bestellen. Want dat ja, dat levert gewoon niet zo heel veel op fles wijn langs.

00:34:53

Brengen.

00:34:54

Ja.

00:34:54

Hartstikke leuk en lekker bij je vrienden op de koffie gaan en Dat is Natuurlijk heel leuk en dat dat gebeurt. Maar het is ook belangrijk om juist bij de accounts die Je kunt identificeren als dit zijn, dit zijn organisatie.

00:35:04

Die heel veel potentie hebben op basis van het aantal medewerkers dat dat zo een klant heeft, zouden ze ongeveer noem even een voorbeeld € 100.000 bij ons per jaar moeten inkopen en ze kopen voor € 40.000 per jaar in. Dus Er is nog een potentie te winnen van 60.000 en Dat is Misschien een account waar je iemand naartoe wil sturen om te zorgen dat je ze kunt overtuigen van het feit dat ze meer bij jou moeten gaan doen en minder bij jouw concurrent.

00:35:25

Maar een klant die al 100.000 van de 100.000 bij jou doet, dan hoef je niet meer wekelijks langs. Je moet je pappen en nathouden. Klinkt Misschien ook wat oneerbiedig je maar dan moet je je relatie precies, dan moet je de relatie.

00:35:36

Goed houden en bij klanten die een hele kleine potentie hebben, die Misschien voor € 5.000 per één keer wat kopen. Ja, of je daar nou 3%?

00:35:43

Of.

00:35:43

100% van kunt pakken in absolute aantallen zet dat niet zoveel aan de dijk, dus Het is goed Als je ze nou op de weg naar een andere klant toevallig langskomt. Je gaat er even langs, Dat is prima, maar daar ga je Natuurlijk niet de grote klappers maken en Als je dat goed inzichtelijk kunt maken en Je kunt gaan zien van nou bij welke klanten.

00:35:58

Zitten die potentie, hoe gedraagt een klant zich? Zien we dat een omzet patroon van een klant op een bepaald niveau zit en in één keer gaan ze gaan ze afzakken, gaan ze naar beneden ten opzichte van wat ze eerder deden. En dan is er Misschien iets aan de hand bij.

00:36:10

Want en dat wil je weten. Je wil niet achterover leunen en twee maanden later denken, hé, die klant is weg, hoe kan dat nou? En Misschien kan je dat al van tevoren signaleren. En ja, er naartoe gaan de telefoon.

00:36:19

Opnemen in ieder geval.

00:36:20

Actie ondernemen? Ja, Als je dat zo zegt, dan denk ik eigenlijk. Elke ondernemer heeft minimaal een onderzoeker nodig in zijn of haar team en een onderzoeker is voor mij iemand die vragen stelt mijn vrouw die.

00:36:31

Stelt bijvoorbeeld ook altijd heel veel vragen, dan valt er iets van tafel en zij wil dan weten hoe het gekomen is, terwijl ik raap gewoon het glas op en ik dan. Dus Ik ben heel oplossingsgericht, Maar ik maar er zit heel veel in om het gaan onderzoeken van Waarom dus bijvoorbeeld wat jij zegt, Waarom is die klant weg?

00:36:35

Oh ja.

00:36:43

Ja.

00:36:45

Lopen ja Ik weet het ook niet en dan gaan we weer door. Dat is toch jammer, weet je dus eigenlijk heb je iemand nodig die je gaat gaat, gaat graven die antwoorden zoekt en die je op pad kan sturen, dus ook al heb je geen data scientist in dienst of ben je nog te klein? Maar je hebt vast wel naar deze klant heeft een een vrij jonge vent die die salesmanager daar en die is best wel data gedreven. Die maakt echt gebruik van die dashboards en en stuurt zijn Mensen dus ook aan op ja op het gedrag dat ze.

00:36:55

Ja.

00:37:11

En wat terugkomt In de maandelijkse sales meeting. Daar gaan dashboards er mee en dat zorgt er dus voor dat er iemand is die op de hoogte is van dit soort informatie. En die is ook gaat zoeken naar, hoe kan het nou eigenlijk wat hier gebeurt en hoef je daar geen data scientist voor te zijn bij de echt grotere bedrijven zie je dat vaak wel dat er intern een data analist of een data scientist is beetje afhankelijk hoe je het beestje noemt.

00:37:31

Die gewoon verantwoordelijk is?

00:37:32

Dat.

00:37:32

Was.

00:37:33

Zoeken naar patronen in data?

00:37:37

Maar ja, dat kan ook iemand uit de business zijn. Ja, ik, Ik denk wel tenminste. Dat is dan Misschien een stelling, Maar dat je in ieder geval aan aan jouw kant van de tafel zeg. Maar moet iemand iemand in jouw team? Die moet hier mee bezig zijn lijkt me want voorlicht ook van ja, nou, ik zat meer van. Moet je dan een bureau hiervoor inhuren, hè? Zoek jij een andere data Agency?

00:37:58

Die jou dan.

00:38:00

Nou dat wij Wij zijn dus een. Nou ja, ze noemen, Wij zijn een data Agency, dus wij leveren de diensten om wat wij doen, is wij faciliteren organisaties om daar te gedreven te gaan werken en dat doen we door het implementeren van technologie betekent dat wij techneuten zijn. We zijn ICT ers, we bouwen software databases en dat soort.

00:38:15

Zaken.

00:38:17

Dus je kan ook echt die dashboards bouwen. Absoluut wat wil ja.

00:38:21

Dus het maken van dashboards voor organisaties en de dataplatforms met de koppelingen en dat soort zaken die eronder.

00:38:27

Het is volgens aan de klant om er iets mee te gaan doen. Dat is niet onze verantwoordelijkheid, net als dat het niet de verantwoordelijkheid van de accountant is dat jij goed met je geld omgaat. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Ondernemer de accountant kan signaleren, je kan zien dat er dat het verkeerd gaat of dat het niet goed gaat, Maar dat is altijd achteraf dus uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid. Wij leveren dus ook geen business analisten of data analisten. Er zijn organisaties die dat wel doen. Er zijn Agency, zeg maar waar je een data analist kunt inhuren.

00:38:51

Dat kan nuttig zijn om een eigen afdeling tijdelijk te versterken.

00:38:55

Bijvoorbeeld, Maar ik vind dat je zoiets intern.

00:38:56

Zou.

00:38:57

Moeten beleggen. Het is heel raar Als je dat extern gaat beleggen. De verantwoordelijkheid zou juist bij je organisatie moeten liggen om te begrijpen wat er in jouw bedrijf is.

00:39:04

Met mij eens dat Je moet het zelf wonen, zeg maar en dan kan je wel hulp bij zoeken, maar Als je.

00:39:06

Die moet.

00:39:09

Het.

00:39:09

Wij faciliteren, maar uiteindelijk moet je het gaan doen. En Omdat wij de de twee branches waar wij op focus zijn. Zakelijke dienstverlening denk daarbij aan accountancy, juristen, management consultants. De uurtje, factuurtje fabrieken, een paar onderwijs adviesbureaus hebben als klant en handel, groothandels, distributeurs dat soort bedrijven, ja, Omdat we veel bij bedrijven in dezelfde branche komen.

00:39:30

Ontwikkelen ook wij Natuurlijk een onderbuikgevoel bij de cijfers bij wat is goed?

00:39:33

Is niet goed, dus We kunnen daarover meedenken over adviseren, maar uiteindelijk is het jouw verantwoordelijkheid. Als klant zijnde BAS. We gaan naar een afronding van dit mooie gesprek en Ik wil jou eigenlijk vragen om af te sluiten met twee vragen. Je mag een vraag of een tip? Nou, Laten we het een vraag noemen voorleggen aan iemand die al lekker bezig is met zijn data, dus die ondernemer die zegt, van ja.

00:39:55

Dat deze aflevering eigenlijk niet hoeven luisteren, want ik wist alles al en jij mag een vraag stellen om die ondernemer uit te.

00:40:01

Lachen en Ik wil je graag vragen om af te sluiten met met de laatste vraag, dus de laatste vraag is aan jou voor een ondernemer die nog niet zover is, dus die echt net van vet. Ik moet hier wat mee, maar wat dan dus? Maar Laten we beginnen met die eerste vraag aan iemand die al lekker bezig is, hoe zou je die uitdagen?

00:40:21

En juist spoort de vraag te gaan stellen en de ja te kietelen van je, weet je getallen. Hij weet je ook Waarom het gebeurt.

00:40:29

Als je signaleert dat je omzet maakt producten, verkoopt medewerker tevreden zijn of niet tevreden zijn, maar Waarom is dat? Zo kun je uit je data halen wat de oorzaak is, wat de verklaring is van de getallen die je ziet in je dashboard.

00:40:42

Oké, dus Dat is echt een echt een next. Een next level stap zou dat zijn? Ja, en Ik denk voor de voor ja, een beginner klinkt ook wat oneerbiedig, maar iemand die nog niet zo ver is met zijn in zijn data maturity om het zo te noemen.

00:40:57

Is er iets in het afgelopen jaar gebeurd waarvan je terugkijkend had gezegd? Van nou had ik maar iets gemeten en op voorhand de cijfers geweten, waardoor ik op dat moment niet In de **** zou zitten of een betere beslissing.

00:41:09

Had genomen ja.

00:41:11

En Als we nu naar het nieuwe jaar kijken, dan is er dan nog iets wat je mee wil geven.

00:41:15

Ik die doortrekken van?

00:41:18

We gaan ervoor zorgen dat we in het nieuwe jaar niet zon situatie tegenkomen. Dus welk getal ga jij dit jaar meten wat is jouw stip op de Horizon voor 2025?

00:41:26

En zorg ervoor dat je die dat je die gaat meten. En in ja, dat je de.

00:41:30

Inzicht in je gaat verkrijgen? Ja.

00:41:32

Mooi, Ik ga ook nadenken wat mijn nummer een getal wordt en Ik ga hem appen In de groeivoer Appgroep dus ja mocht ja, jij zit erin, dus mocht je denken van oh, Ik wil eigenlijk wel bij die groei voor appgroepen en dan ga ik dan ook af en toe mijn getal delen of in ieder geval connecten met andere ondernemers. Welk?

00:41:47

Dankjewel Bas, geen dank. En Als je gekeken of geluisterd hebt naar deze aflevering ook hartstikke bedankt deel deze aflevering met Mensen waarvan je denkt dat ze het nodig hebben of die hierdoor geïnspireerd worden. Laat een review achter Als je dat nog nooit gedaan hebt en deel dit verhaal ook zeker even op LinkedIn Als je zin hebt om daar een keer wat op te gooien, dankjewel voor jouw aandacht en graag tot een volgende aflevering.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen