Obsessie betaalt zich uit: waarom focus de sleutel is

In een nieuwe aflevering van Groeivoer, de door BNR bekroonde ondernemerspodcast van Nederland, deelt Alex Wolfswinkel zijn inspirerende reis van traditionele beddenwinkel naar e-commerce succes. Als directeur van Sleepfast laat hij zien hoe focus en obsessie kunnen leiden tot exponentiële groei. Waar andere ondernemerspodcasts zoals 7dtv en Doorzetters vaak de nadruk leggen op snelle expansie, toont deze aflevering juist de kracht van gedisciplineerde groei.

Van familiebedrijf naar online marktleider

“We begonnen in 1992 in Lunteren met een traditionele winkel,” vertelt Alex. Wat begon als een bescheiden investering van €3.000 in een webshop, groeide binnen een jaar uit tot €3.000 omzet per dag. het geheim? Een ijzersterke combinatie van fysieke winkels en e-commerce, waarbij de focus altijd ligt op a-merken en kwaliteit. Anders dan concurrenten zoals Emma Sleeps en Matt Sleeps, kiest Sleepfast bewust voor de verkoop van bestaande premium merken.

Het belang van focus in ondernemerschap

“In 2021 zag ik overal mogelijkheden in en alles moesten we doen,” bekent Alex. Maar juist door zich te beperken en zich te focussen op één duidelijke strategie, wist hij sneller te groeien. Waar veel ondernemers (zoals je ook hoort in de Lotgenoten Podcast) zich laten afleiden door nieuwe kansen, houdt Alex vast aan zijn kerndoel: de grootste worden in online verkoop van kwaliteitsmatrassen.

Delegeren en teamwork als groeiversnellers

Het succes van Sleepfast rust op sterke familiebanden en slim delegeren. Alex werkt nauw samen met zijn ouders en broer Stefan, waarbij ieder zijn eigen expertise inbrengt. Een belangrijk leerpunt was het uitbesteden van bezorging en montage aan specialisten. “Je moet dingen die je echt niet goed kunt, overlaten aan partijen die dat wel kunnen,” aldus Alex.

Praktische tips voor groeiende ondernemers

Voor ondernemers die willen groeien, deelt Alex enkele cruciale inzichten:

  • Zorg voor harmonie in je team; dit vormt de basis voor groei.
  • Durf te delegeren aan specialisten.
  • Blijf bij je kerndoel en laat je niet afleiden door nieuwe kansen.
  • Investeer in langetermijnrelaties met leveranciers.
  • Wees obsessief met je missie, maar wel op de juiste gebieden.

Doordenker

Denk na over deze vraag:

“blijf jij altijd bij je oorspronkelijke plan, of laat je je ook verleiden door nieuwe kansen die voorbijkomen?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!