Van bijna failliet naar: gas geven!

In een nieuwe aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer deelt Pierluigi Jorritsma, founder van marketingbureau Social VikingZ en het succesvolle YouTube-kanaal ‘Over de Vloer bij’, zijn inspirerende ondernemersreis. Van een bijna-faillissement tot het runnen van een bloeiend marketingbureau, het komt allemaal voorbij.

De kunst van het opstaan 

Als ondernemer kent Pierluigi de harde realiteit van zakelijke tegenslagen. Een klant die failliet ging, kostte hem 50.000 euro – een klap die veel ondernemers zou breken. “Het ging niet alleen om het geld,” vertelt Pierluigi, “maar vooral om het besef dat je bedrijfsmodel kwetsbaar kan zijn.” Ook de exit die hij maakte liep compleet anders dan gedacht. Vlak voor Corona verkocht hij zijn bedrijf in marketing activation aan een Amerikaanse partij. Maar door Corona was hij in één klap zijn handel kwijt en daarmee werd de deal een stuk minder lucratief. De in Italië aangeschafte villa moest direct weer van de hand. 

“Ik vergeet nooit meer vrijdag 13 maart – alle opdrachten werden uit de boeken getrokken,” vertelt Jorritsma over het moment dat COVID-19 zijn bedrijf stillegde. Na de verkoop van zijn activatiebureau voor miljoenen euro’s in december 2019, sloeg het noodlot toe. Door een clausule in het contract moest hij een groot deel van de verkoopsom terugbetalen omdat de omzet wegviel. “Je wereld zakt even onder je voeten vandaan,” beschrijft hij die periode.

Deze ervaringen brachten Pierluigi ertoe om zijn ondernemerschap volledig te heroverwegen. In plaats van een business gericht op fysieke events, koos Pierluigi voor een ander pad. 

Short-form content = het nieuwe goud 

Een van de belangrijkste lessen die Pierluigi deelt in de podcast, is de kracht van short-form content voor bedrijfsgroei. Met Social VikingZ heeft hij bewezen dat korte, impactvolle content een game-changer kan zijn voor ondernemers. “In de huidige aandachtseconomie moet je snel en effectief je boodschap kunnen overbrengen,” benadrukt hij. Deze strategie heeft niet alleen zijn eigen bedrijf getransformeerd maar helpt nu ook zijn klanten succesvol te zijn in de digitale wereld.

Gas geven! 

“Geef gas” is een van Pierluigi’s kernboodschappen. Dat “Gas erop” kreeg hij te horen van René van der Zel van XXL Nutrition. Toen Pierluigi er even niet zo lekker bij zat, gaf René hem een goedgeplaatste schop onder zijn kont. 

Pierluigi nam het advies ter harte. Maar wel met oog voor duurzame groei en persoonlijk welzijn. Pierluigi mag graag van het leven genieten. Goed eten, een mooie auto en fijne vakanties. Deze filosofie heeft hem geholpen een gezonde balans te vinden tussen zakelijk succes en levensgeluk.

Praktische tips voor jou als ondernemer: 

1. Begin vandaag nog met het creëren van short-form content of huur een agency voor in, zoals Ear Ear.

2. Investeer in automatisering en slimme tools zodat je minder mensen nodig hebt. 

3. Durf te pivoten wanneer je bedrijfsmodel niet meer werkt

4. Geef gas! Wees niet bang om ergens vol voor te gaan. 

5. Geniet…Beloon jezelf met dingen die jou echt plezier geven. Deel je overvloed met anderen.

Doordenker

En als uitsmijter, de vraag van de aflevering, van Pierluigi:

“Wat gebeurt er met jouw bedrijf als het internet er langere tijd uit ligt?” Mark Rutte waarschuwde recent dat we ons moeten voorbereiden op een mogelijke oorlog, mogelijk een technologische oorlog. COVID kwam van de ene op de andere dag – nu hebben we tijd om ons voor te bereiden. Dus ondernemer, hoe ga jij je business beschermen als het internet uitvalt?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!