In een nieuwe aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer deelt Pierluigi Jorritsma, founder van marketingbureau Social VikingZ en het succesvolle YouTube-kanaal ‘Over de Vloer bij’, zijn inspirerende ondernemersreis. Van een bijna-faillissement tot het runnen van een bloeiend marketingbureau, het komt allemaal voorbij.
De kunst van het opstaan
Als ondernemer kent Pierluigi de harde realiteit van zakelijke tegenslagen. Een klant die failliet ging, kostte hem 50.000 euro – een klap die veel ondernemers zou breken. “Het ging niet alleen om het geld,” vertelt Pierluigi, “maar vooral om het besef dat je bedrijfsmodel kwetsbaar kan zijn.” Ook de exit die hij maakte liep compleet anders dan gedacht. Vlak voor Corona verkocht hij zijn bedrijf in marketing activation aan een Amerikaanse partij. Maar door Corona was hij in één klap zijn handel kwijt en daarmee werd de deal een stuk minder lucratief. De in Italië aangeschafte villa moest direct weer van de hand.
“Ik vergeet nooit meer vrijdag 13 maart – alle opdrachten werden uit de boeken getrokken,” vertelt Jorritsma over het moment dat COVID-19 zijn bedrijf stillegde. Na de verkoop van zijn activatiebureau voor miljoenen euro’s in december 2019, sloeg het noodlot toe. Door een clausule in het contract moest hij een groot deel van de verkoopsom terugbetalen omdat de omzet wegviel. “Je wereld zakt even onder je voeten vandaan,” beschrijft hij die periode.
Deze ervaringen brachten Pierluigi ertoe om zijn ondernemerschap volledig te heroverwegen. In plaats van een business gericht op fysieke events, koos Pierluigi voor een ander pad.
Short-form content = het nieuwe goud
Een van de belangrijkste lessen die Pierluigi deelt in de podcast, is de kracht van short-form content voor bedrijfsgroei. Met Social VikingZ heeft hij bewezen dat korte, impactvolle content een game-changer kan zijn voor ondernemers. “In de huidige aandachtseconomie moet je snel en effectief je boodschap kunnen overbrengen,” benadrukt hij. Deze strategie heeft niet alleen zijn eigen bedrijf getransformeerd maar helpt nu ook zijn klanten succesvol te zijn in de digitale wereld.
Gas geven!
“Geef gas” is een van Pierluigi’s kernboodschappen. Dat “Gas erop” kreeg hij te horen van René van der Zel van XXL Nutrition. Toen Pierluigi er even niet zo lekker bij zat, gaf René hem een goedgeplaatste schop onder zijn kont.
Pierluigi nam het advies ter harte. Maar wel met oog voor duurzame groei en persoonlijk welzijn. Pierluigi mag graag van het leven genieten. Goed eten, een mooie auto en fijne vakanties. Deze filosofie heeft hem geholpen een gezonde balans te vinden tussen zakelijk succes en levensgeluk.
Praktische tips voor jou als ondernemer:
1. Begin vandaag nog met het creëren van short-form content of huur een agency voor in, zoals Ear Ear.
2. Investeer in automatisering en slimme tools zodat je minder mensen nodig hebt.
3. Durf te pivoten wanneer je bedrijfsmodel niet meer werkt
4. Geef gas! Wees niet bang om ergens vol voor te gaan.
5. Geniet…Beloon jezelf met dingen die jou echt plezier geven. Deel je overvloed met anderen.
Doordenker
En als uitsmijter, de vraag van de aflevering, van Pierluigi:
“Wat gebeurt er met jouw bedrijf als het internet er langere tijd uit ligt?” Mark Rutte waarschuwde recent dat we ons moeten voorbereiden op een mogelijke oorlog, mogelijk een technologische oorlog. COVID kwam van de ene op de andere dag – nu hebben we tijd om ons voor te bereiden. Dus ondernemer, hoe ga jij je business beschermen als het internet uitvalt?
Bekijk deze podcast
Liever luisteren?
Wil je meer inspiratie?
Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.