Van onderbuikgevoel naar datagedreven ondernemerschap
In een nieuwe aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast deel ik een inspirerend gesprek met Bas Land, medeoprichter van Kimura. Als je net als veel ondernemers worstelt met het vertalen van data naar bruikbare inzichten, biedt deze aflevering praktische handvatten. Waar podcasts als 7dtv en Lotgenoten vaak focussen op ondernemersverhalen, duiken we hier diep in de wereld van data-gedreven beslissingen – een essentiële vaardigheid voor moderne ondernemers.
De kracht van de juiste getallen
“Als ik aan je vraag hoeveel omzet je maakt en bij welke klanten, en je moet dat opzoeken… dan ben je niet in control,” stelt Bas scherp. Hij benadrukt dat veel ondernemers verzanden in een overvloed aan data, terwijl ze beter kunnen focussen op twee of drie kerngetallen. Deze aanpak verschilt van wat je hoort in shows als Doorzetters Podcast – het gaat niet om álle cijfers kennen, maar om de júiste cijfers begrijpen.
Van Excel naar echte Inzichten
Het meest verrassende inzicht uit ons gesprek? De 80/20-regel blijkt cruciaal in datagedreven ondernemerschap. “Een klein deel van je klanten levert een groot deel van de marge,” legt Bas uit. Dit principe, dat je zelden hoort in shows als Ondernemend de Podcast, helpt je focussen op wat echt belangrijk is. Bas deelt hoe hij klanten helpt evolueren van handmatige Excel-sheets naar geautomatiseerde dashboards die écht inzicht geven.
Start klein, denk groot
Voor ondernemers die nog aan het begin staan van hun data-reis heeft Bas een verfrissend advies: “Begin met één getal dat je een jaar lang bijhoudt en rapporteer daar maandelijks over aan iemand.” Deze praktische aanpak maakt datagedreven werken behapbaar voor elke ondernemer, ongeacht bedrijfsgrootte.
Bas deelt drie concrete startpunten:
Bepaal je belangrijkste bedrijfsgetal voor het jaar.
Meet dit consistent.
Zoek een ‘accountability partner’ die je scherp houdt.
Doordenker
Bas sluit het gesprek af met een mooie vraag voor jou als ondernemer:
“Is er iets in het afgelopen jaar gebeurd waarvan je terugkijkend had gezegd: had ik maar iets gemeten en op voorhand de cijfers geweten?”
Bekijk deze podcast
Liever luisteren?
Wil je meer inspiratie?
Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.
Benut jij de kracht van podcast al?
Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix.
Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’.
Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen.
Denk bijvoorbeeld aan:
Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken.
Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;
Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.
Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.
Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.
Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak.
Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl
Gerhard
Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!
Laat een reactie achter
Over de auteur
Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!