Van ZZP tot Miljoenbedrijf: De Schaalbare X-Factor

Voor veel ondernemers is het een uitdaging om door de magische grens van €1 miljoen omzet te breken. In deze aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer deelt Jeffrey Werner, founder van Crossroad en voormalig eigenaar van een €5 miljoen bedrijf, zijn unieke visie op schaalbaar ondernemen. Anders dan podcasts als 7DTV of Doorzetters focust dit gesprek specifiek op de transitie van eenmanszaak naar schaalbare onderneming.

De Schaalbare X-Factor: Meer dan een Verdienmodel

“Je hebt eigenlijk twee soorten startende ondernemers,” legt Werner uit. “De enthousiaste puppy die alles verkoopt wat los en vast zit, of de technisch georiënteerde ondernemer die zo enthousiast is over zijn product dat hij denkt dat iedereen het moet hebben.” Het probleem? Geen van beide aanpakken is schaalbaar. Werner introduceerde daarom het concept van de ‘schaalbare X-factor’: een combinatie van je expertise, energie en verdienpotentieel die systematisch uitgebouwd kan worden.

Van Brandjes Blussen naar Strategisch Ondernemen

Het grootste obstakel voor groei is vaak de ondernemer zelf. “Op een gegeven moment moet je als ondernemer niet meer alleen maar onderdeel van het bedrijf zijn, maar ook een stapje aan de zijkant staan,” benadrukt Werner. Dit inzicht kwam bij hemzelf ook pas na jaren. Het verschil tussen een miljoenenbedrijf en een eenmanszaak zit hem vaak in de systematische aanpak en het vermogen om afstand te nemen van de dagelijkse operatie.

Praktijkvoorbeeld: Van Techniek naar Schaalbaar Succes

Werner deelt het voorbeeld van een klant die gespecialiseerde apparatuur voor windmolens ontwikkelt. “Hij maakte eerst alleen custom-made projecten. Nu heeft hij standaardproducten ontwikkeld om te vermarkten.” Door deze transitie en gerichte LinkedIn-marketing bereikt zijn content nu regelmatig 100.000 views. Dit illustreert perfect hoe technische expertise omgezet kan worden in een schaalbaar businessmodel.

Direct Toepasbare Tips voor Groei

  • Plan wekelijks een reflectiemoment in om je prioriteiten scherp te krijgen
  • Focus op één specifieke propositie in plaats van alles aan te pakken
  • Zorg voor een duidelijk onderscheidend verhaal richting je ideale klant
  • Meet consequent je voortgang met concrete KPI’s

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Waar zit jouw schaalbare X-factor en hoe kun je die systematisch uitbouwen?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!