Hoe deze ondernemer met posters Nederland veroverde

Van corona-crisis naar landelijke impact

Marije Lieuwens is geen doorsnee ondernemer. Als communicatieadviseur besloot ze tijdens de corona-crisis spontaan actie te ondernemen toen ze zag hoe de sfeer verhardde. “Iedereen ging echt een beetje gemeen tegen elkaar doen. Het werd net iets harder auto gereden, dat vechten om WC-papier. Ik dacht, wat is er aan de hand?” Deze observatie leidde tot een poster-campagne die heel Nederland zou veroveren.

Het geheim van analoog viraal gaan

Anders dan veel ondernemers die vooral focussen op digitale marketing, koos Lieuwens bewust voor een fysieke aanpak. “Als je iets wil veranderen in de fysieke wereld, dan moet je het ook fysiek maken,” legt ze uit. “Digitale marketing is hartstikke mooi voor meetbaarheid. Maar eigenlijk wat ik doe, dat is niet minder meetbaar, maar je krijgt wel een hele sterke respons.”

Dit principe paste ze toe bij zowel haar ‘Zorg goed voor elkaar’ campagne tijdens corona als haar recente ‘Peace Now’ poster. Met minimaal budget en maximale impact bereikten deze campagnes tienduizenden mensen. Waar andere ondernemerspodcasts zoals 7dtv of Doorzetters Podcast vaak focussen op digitale strategieën, laat Lieuwens zien dat ook traditionele methoden nog steeds werken.

De uitdagingen van idealistisch ondernemen

Het succes van haar campagnes bracht ook uitdagingen met zich mee. “Dit project is nooit gemaakt om zo groot te worden,” vertelt Lieuwens. Met ongeveer 65.000 verspreide posters en een crowdfunding die rond de €20.000 ophaalde, werd het project groter dan verwacht. “Eigenlijk is de grassroots aanpak die ik heb heel anders. Als je niet rijk bent, dan moet je slim zijn.”

Net als in de Lotgenoten Podcast of Ondernemend de Podcast, komen hier de realistische uitdagingen van het ondernemerschap naar voren. Zonder vast verdienmodel en met groeiende vraag, staat Lieuwens voor moeilijke keuzes. “Idealisme is mooi, maar je moet wel je brood kunnen betalen.”

Lessen voor impactvolle ondernemers

  • Begin gewoon: “Screw it, let’s do it” – wacht niet op de perfecte omstandigheden
  • Gebruik je netwerk creatief: van lokale kranten tot vrijwilligers
  • Durf controle los te laten: “De illusie van controle moet je soms loslaten”
  • Focus op je kerndoel: “Als je een goede campagne wil maken, moet je heel complementair zijn”

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Welk maatschappelijk probleem zou jij kunnen aanpakken met jouw unieke vaardigheden en netwerk?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!