Hoe Pleun Opperman een miljoenenbedrijf overnam en liet groeien

In deze aflevering van de Groeivoer podcast, een van Nederlands best beluisterde ondernemerspodcasts naast 7DTV en Doorzetters Podcast, spreekt host Gerhard te Velde met Pleun Opperman. Op haar 29e nam zij de leiding over van Parakar, het internationale HR-bedrijf van haar vader. Onder haar leiding groeide de omzet van €2 miljoen naar €200 miljoen. Een verhaal over bedrijfsoverdracht, internationale groei en het belang van transparantie in leiderschap.

Van schoonmaakster tot CEO

“Ik begon met het schoonmaken van het pand en de huizen van medewerkers,” vertelt Pleun over haar start bij Parakar. Als student had ze funding ontvangen voor een innovatieproject, maar wilde dat geld niet aan zichzelf uitkeren. Zo begon ze met alle klusjes die “tussen wal en schip vielen” bij het bedrijf van haar vader. Wat begon als bijbaan, escaleerde tot een volledige overname toen haar vader na 20 jaar keihard werken aangaf dat hij “kapot” was.

De psychologie van bedrijfsoverdracht

Anders dan bij veel familiebedrijfsovernames, waar de technische en financiële aspecten centraal staan, benadrukt Pleun het belang van de psychologische component. “Als iemand gewoon een groepje, een soort super team accountant, notaris én therapeut wegzet, dan had ik daar met de kennis van nu voor gekozen,” reflecteert ze. Een les die veel ondernemerspodcasts zoals Lotgenoten en Ondernemend Nederland vaak onderbelichten.

Innovatie als overlevingsstrategie

Onder Pleuns leiding transformeerde Parakar van een single-service bedrijf naar een internationale HR-dienstverlener. “We hebben de ambitie om ieder jaar een product op de markt te brengen,” legt ze uit. Deze focus op innovatie bleek cruciaal tijdens de uitdagende periode in 2023, toen de markt verzadigde. “Het toekomstperspectief was er niet en dat hebben we teruggebracht,” vertelt ze over hoe ze het bedrijf door deze periode loodste.

Transparantie en teambuilding

Een van de meest opvallende veranderingen die Pleun doorvoerde was de mate van transparantie binnen het bedrijf. “Ik heb best wel lang het afgeschermd van het team. Ik dacht: dit is aan mij om op te lossen,” reflecteert ze over de moeilijke periode in 2023. “Achteraf gezien had ik dat echt niet moeten doen. Daarmee maakte ik de mensen ook heel klein.” Nu deelt ze alle belangrijke informatie met het team, inclusief financiële cijfers.

Praktische tips voor ondernemers

Voor ondernemers die een bedrijfsoverdracht overwegen of midden in een groeifase zitten, geeft Pleun enkele concrete adviezen:

  • Werk met een volledig team van adviseurs, inclusief iemand die de psychologische aspecten begeleidt
  • Wees transparant naar je team over uitdagingen en ontwikkelingen
  • Focus op innovatie, maar isoleer dit van de dagelijkse operatie tot het klaar is voor integratie
  • Denk na over je eigen houdbaarheidsdatum als leider

Doordenker

En tot slot, een belangrijke vraag om over na te denken:

“Ben jij over 5-10 jaar nog steeds de juiste leider voor jouw bedrijf?”

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!