Van Idee naar Succesvol Platform

In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast deelt Wout Withagen, medeoprichter van Freshheads en auteur van een boek over marketplaces, zijn expertise over het bouwen van succesvolle digitale platforms. Anders dan veel andere ondernemerspodcasts zoals 7DTV of Doorzetters, duikt deze aflevering diep in de technische én strategische aspecten van platformontwikkeling. Een must-listen voor ondernemers die overwegen hun business te ‘platformiseren’.

Niche First: De Sleutel tot Platform Succes

“Go niche or go home” is Withagens belangrijkste advies voor platformondernemers. Hij legt uit waarom nichefocus cruciaal is: “Hoe scherper je die niche afbakent, hoe makkelijker het wordt om het spelletje op de wagen te krijgen.” Een platform voor archeologen-uitzendwerk klinkt misschien beperkt, maar kan juist daardoor succesvol zijn. Voor grote consumentenplatforms als Marktplaats of Thuisbezorgd heb je “diepe zakken en een lange adem nodig” – tientallen miljoenen voor alleen al de Nederlandse markt.

B2B Platforms: De Onontdekte Goudmijn

Een verrassend inzicht is dat de grootste kansen momenteel in B2B platforms liggen. “In de B2B nichemarkten moeten we eigenlijk alles nog ontdekken,” stelt Withagen. Hij illustreert dit met voorbeelden zoals platforms voor gebruikte helikopterbladen en circulaire bouwmaterialen. Het voordeel van B2B is dat de business vaak al bestaat: “De geldstroom is goed te identificeren. Je gaat meestal niet iets nieuws doen.”

Beyond Building: Platform Activatie als Sleuteluitdaging

“Do things that don’t scale” is Withagens tweede gouden regel. Hij benadrukt dat het bouwen van het platform slechts 20% van het werk is. De echte uitdaging zit in activatie en adoptie. Neem het voorbeeld van Stripe’s oprichters, die hun eerste 200 klanten persoonlijk onboardden. “Je moet niet bang zijn om je handen vies te maken,” adviseert Withagen. “Dat betekent misschien dat je de telefoon moet pakken, mailtjes moet typen, LinkedIn berichtjes moet sturen.”

Van Idee naar Executie: Praktische Tips

Voor ondernemers die een platform overwegen, deelt Withagen deze concrete stappen:

  • Begin met het valideren van je markt en addressable market
  • Start eventueel met een SaaS-product voordat je naar een volledig platform gaat
  • Focus op één specifieke niche en blijf daar eerst bij
  • Ontwikkel aanvullende diensten rond de kerntransactie
  • Wees voorbereid op een termijn van ongeveer 5 jaar om succes te bereiken

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Welke specifieke niche ken jij zo goed dat je daar een waardevol platform voor kunt bouwen?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!