Waarom elke visionaire ondernemer een second in command nodig heeft

Voor veel ondernemers is het een herkenbaar probleem: je begint met een droom om de wereld te veroveren, maar voor je het weet zit je vast in de dagelijkse operatie. In deze aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer deelt Guido Koershuis van Two Birds zijn expertise over hoe het anders kan. Als specialist in het matchen van visionaire ondernemers met de juiste second in command, geeft hij praktische inzichten die elke groeiondernemer moet kennen.

De valkuil van de visionaire ondernemer

“Je begint met een idee om de wereld te veranderen en te veroveren. Maar op een gegeven moment gaat dat zo goed dat je er opeens een bedrijf bij hebt gekregen,” aldus Koershuis. Hij ziet dat veel ondernemers vastlopen zodra hun bedrijf tussen de 15-20 medewerkers heeft. “Dan kun je het niet meer aan twee lunchtafels een beetje wielen.”

Waarom een second in command de oplossing is

Anders dan bij populaire ondernemerspodcasts als 7DTV of Doorzetters, die vaak focussen op de ondernemer zelf, belicht deze Groeivoer-aflevering juist het belang van complementair leiderschap. Een goede second in command is volgens Koershuis “iemand die jou aanvoelt en aanvult op een gelijkwaardig niveau.” Dit gaat verder dan alleen een operationeel manager – het moet iemand zijn die ook ondernemend is en mee kan bouwen aan de visie.

Het verschil tussen willen en kunnen delegeren

Een van de grootste uitdagingen voor ondernemers is het loslaten van controle. “Veel ondernemers hebben een Superman-complex,” legt Koershuis uit. “Ze denken dat ze alles zelf moeten en kunnen doen.” Maar uit zijn ervaring blijkt dat ondernemers vaak maar 20-50% van hun tijd besteden aan waar ze echt goed in zijn en energie van krijgen.

Van frustratie naar flow

Het meest inspirerende voorbeeld dat Koershuis deelt is van een ondernemer die “echt een hekel aan haar eigen bedrijf had gekregen.” Door eerst met een tijdelijke COO te werken om de basis op orde te krijgen, en daarna een permanente managing director aan te stellen, vond ze haar passie voor het ondernemen weer terug. “Ze houdt weer van haar rol en van haar bedrijf.”

Praktische tips voor ondernemers

  • Begin met het in kaart brengen van waar je energie van krijgt
  • Durf toe te geven dat je het niet alleen kunt
  • Overweeg verschillende vormen van samenwerking – van tijdelijk tot permanent
  • Investeer in een goede match en begeleiding van de samenwerking

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

wat zou er mogelijk zijn als jij 80% van je tijd kon besteden aan waar je écht goed in bent?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!