Hoe TAP Talent uit het Midden-Oosten verbindt met Europese Startups

In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast spreekt host Gerhard te Velde met Christian Vezjak, medeoprichter van TAP (Talent Acceleration Platform). TAP verbindt hoogopgeleid talent uit Palestina, Jordanië en Libanon met Europese startups. Een gesprek over het combineren van impact en ondernemerschap, en hoe remote werken nieuwe kansen creëert voor zowel startups als talent uit ondervertegenwoordigde regio’s.

Van Persoonlijke Ervaring naar Impactvolle Onderneming

Net als bij veel succesvolle ondernemers die je hoort in podcasts als 7DTV of Doorzetters, begon TAP met een persoonlijk probleem. Christian en zijn toenmalige co-founder zochten ontwikkelaars voor hun startup maar schrokken van de Nederlandse tarieven: “De beste offerte was €35.000 voor een MVP.” Via via kwamen ze in contact met Palestijnse developers, wat leidde tot een bezoek aan Palestina. Daar zag Christian het echte potentieel: “Je ziet deze mensen die werkloos zijn maar zeer slim, op zoek naar werk, op zoek naar manieren om hun hersenen productief te gebruiken.”

Remote Werken als Gamechanger voor Startups

In tegenstelling tot wat je vaak hoort in podcasts als Lotgenoten of Ondernemend Nederland, ligt TAP’s focus niet alleen op technisch talent. “We zijn volledig domein-agnostisch. We hebben sales, operations, marketing… COVID heeft iedereen geleerd dat het mogelijk is om met mensen overal ter wereld te werken,” vertelt Christian. Met een acceptatiegraad van slechts 3-4% zorgt TAP voor hoogwaardige matches. Het resultaat? “We hebben ongeveer 60 bedrijven die met ons werken, die gemiddeld twee mensen hebben aangenomen. We hebben meer dan 150 mensen geplaatst.”

Businessmodel met Maatschappelijke Impact

Een interessant aspect dat Christian deelt, anders dan wat je vaak hoort in reguliere ondernemerspodcasts, is hoe je impact kunt combineren met een gezond verdienmodel: “Bij impact is er in het begin vaak meer geld beschikbaar dan in VC… Denk bijvoorbeeld aan hoeveel regeringen investeren in het stoppen van migratie.” TAP’s aanpak is creatief: ze werken met uitgestelde betalingen en zoeken naar driehoeksconstructies waarbij andere partijen bereid zijn te betalen voor de dienstverlening.

Praktische Tips voor Ondernemers

Voor startups die willen werken met internationaal talent, benadrukt Christian het belang van goede screening en communicatie. “Het belangrijkste dat iemand in staat stelt om goed te werken in deze omgevingen is communicatie,” stelt hij. Ook wijst hij op het kostenvoordeel: met hetzelfde budget van €50.000 per maand kun je in plaats van 4-5 mensen in Nederland, 20 toptalenten uit deze regio’s aannemen.

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over de volgende vraag:

Hoe kun jij jouw startup schalen door gebruik te maken van internationaal talent, terwijl je tegelijkertijd een positieve impact maakt?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!