Van Boerendata naar Wereldwijd Agritech Succes

In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast deelt Gerard van Nieuwenhuizen, CEO van Farm TwentyFour, zijn fascinerende reis van traditionele agrariër naar innovatieve tech-ondernemer. Net als andere succesvolle ondernemers uit podcasts als 7DTV en Doorzetters, laat Gerard zien hoe je met focus en klantbegrip een innovatief product naar de markt kunt brengen. Zijn verhaal is vooral interessant voor ondernemers die worstelen met het krijgen van tractie in een traditionele markt.

Het Probleem: Boeren en hun Data

“De boer is niet gemaakt om te registreren. Die doet het of niet, of dubbel, onvolledig of te laat,” vertelt Gerard. Farm TwentyFour lost dit op met slimme hardware die automatisch alle werkzaamheden registreert. Waar grote machinefabrikanten data verzamelen en verkopen, geeft Farm TwentyFour de controle terug aan de boer. “De boer die geeft nu gratis zijn data weg. Het groeit op die manier. Als zij ons betalen voor die data, krijgt de boer 50% van de financiële opbrengst.”

Van Lokaal naar Globaal: Focus als Succesfactor

Net als in de Lotgenoten Podcast vaak wordt besproken, blijkt ook hier het belang van focus. “Het is makkelijker gezegd dan gedaan,” zegt Gerard over het maken van keuzes. Ondanks kansen in diverse sectoren – van defensie tot waterschappen – blijft Farm TwentyFoor primair gericht op de agrarische sector. Een LinkedIn-bericht leidde onverwacht tot expansie naar Brazilië: “Ik had echt nul idee dat toen ik dat berichtje via LinkedIn stuurde, dat ik er nu al 3 keer geweest zou zijn in 15 maanden tijd.”

Het Geheim van Tractie: Dicht bij de Klant

“Er zit zo ontzettend veel praktijkkennis in die agrarische sector en dat wordt vaak gecombineerd met onderbuikgevoel. Wij willen dat onderbuikgevoel inruilen voor data,” vertelt Gerard. Zijn achtergrond als boer blijkt cruciaal: “Als je dat gevoel niet hebt van wat er speelt… Als je een bedrijf oprijdt moet je al gevoel hebben van ‘nou dit ga ik vragen’.”

Praktische Tips voor Tech-Ondernemers

  • Start met begrip van je markt – werk eerst zelf in de sector
  • Gebruik LinkedIn strategisch voor internationale expansie
  • Zoek de balans tussen innovatie en praktische toepasbaarheid
  • Laat klanten betalen voor hun eigen data

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Hoe dicht sta jij nog bij je klanten nu je bedrijf groeit?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!