Hoe DeWarmte de warmtetransitie versnelt

In deze aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer duikt host Gerhard te Velde in gesprek met Sander Wapperom, medeoprichter van DeWarmte. Net als andere succesvolle ondernemers die je kent van podcasts als 7DTV en Doorzetters, deelt Wapperom openhartig zijn ervaringen over het opbouwen van een snelgroeiend bedrijf. Sinds de oprichting in 2019 heeft DeWarmte zich ontwikkeld van een technische startup tot een scale-up met 40 medewerkers die de ambitie heeft om 10% van Nederland van het gas af te helpen.

Van technisch prototype naar verticaal geïntegreerd bedrijf

Het verhaal van DeWarmte begon, zoals bij veel startups, met twee techneuten die een probleem wilden oplossen. Wapperom en zijn compagnon Auke de Vries zagen kansen in de warmtetransitie. “We keken naar waar we het meeste waarde konden toevoegen. De elektriciteitstransitie was al op stoom, maar in de warmtetransitie was nog bijna niks gaande,” vertelt Wapperom.

Leiderschap in een groeiende organisatie

Een van de meest interessante inzichten uit deze Groeivoer aflevering is hoe DeWarmte omgaat met snelle groei. Anders dan veel ondernemers die je hoort in podcasts als Lotgenoten of Ondernemend Nederland, koos Wapperom bewust voor een complexe organisatiestructuur met verschillende ‘heads’ voor elke verticaal. “Voor een businessmodel dat zo complex is als het onze, heb je net wat meer specialismes nodig,” legt hij uit.

Focus en risicomanagement als sleutels tot succes

Net als in andere ondernemerspodcasts komt ook hier het belang van focus naar voren. “Het allerbelangrijkste is om te bepalen: wat helpt het bedrijf nou het meest vooruit of waar ligt het grootste risico als ik het niet doe?” Wapperom benadrukt dat deze prioritering gebeurt in nauwe samenwerking met het team. Elke twee weken is er een kort overleg over doelen en focus, en maandelijks een diepere evaluatie waarin ook persoonlijke ontwikkeling aan bod komt.

Van technicus naar leider

Een belangrijk aspect dat Wapperom deelt is zijn eigen ontwikkeling als leider. Hij gebruikt persoonlijkheidstests om beter te begrijpen hoe hij en zijn teamleden communiceren. “Ik ben analytisch, ik ben een debater. Dat betekent ook dat ik het leuk vind om een discussie te voeren,” reflecteert hij. “Maar dat kan ook heel erg overkomen alsof ik in de verdediging schiet, terwijl dat misschien helemaal niet de intentie is.”

Praktische tips voor ondernemers

Voor ondernemers die hun eigen bedrijf willen opschalen, geeft Wapperom een aantal concrete adviezen:

  • Blijf flexibel in je strategie
  • Investeer in heldere communicatie
  • Zorg voor regelmatige teammeetings met verschillende doelen
  • Gebruik persoonlijkheidstests om teamdynamiek te verbeteren
  • Houd zowel kansen als risico’s in het oog bij prioritering

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Hoe zorg jij ervoor dat je organisatiestructuur meegroeit met de complexiteit van je business?

Bekijk de podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!