Social Selling op LinkedIn

In deze aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer duik ik met Erwin van der Zwaag en Wessel Hebing van True Growth in de wereld van social selling. Anders dan veel andere business podcasts zoals 7DTV of Doorzetters, focussen we niet op snelle trucjes, maar op het opbouwen van echte, duurzame relaties via LinkedIn. Een must-listen voor ondernemers die hun online aanwezigheid willen professionaliseren.

Wat is Social Selling eigenlijk?

“Social selling draait om het opbouwen van vertrouwen en autoriteit,” legt Erwin van der Zwaag uit. “Het gaat erom dat je een relatie opbouwt waarbij er wederzijds respect is en vertrouwen, en dat de ander weet dat jij veel weet van iets wat hij of zij nodig heeft.” Dit verschilt wezenlijk van traditionele koude acquisitie, waarbij je willekeurig mensen benadert.

De drie pijlers van effectieve LinkedIn-strategie

Wessel Hebing identificeert drie kernactiviteiten die cruciaal zijn voor succes op LinkedIn:

  • Gericht je netwerk uitbouwen met je doelgroep
  • Engagen met andere experts in jouw vakgebied
  • Consistente content creatie rond jouw expertise

“Veel ondernemers focussen zich maar op één van deze activiteiten,” waarschuwt Hebing. “Maar het is juist de combinatie die voor échte resultaten zorgt.”

Vermijd deze klassieke fouten

Een veel voorkomende fout is te snel willen gaan. “Iedereen herkent wel dat berichtje op LinkedIn van ‘ik zag je profiel en blablabla’ waarbij je een verhaal krijgt dat totaal niet aansluit,” zegt Van der Zwaag. “Mensen hebben niet eens op je profiel gekeken. Daarmee doe je alleen maar schade aan je merk.”

In plaats daarvan adviseren ze een langetermijnstrategie: “We gaan ervan uit dat iemand over 2-3 maanden veel beter weet wie je bent, zodat een berichtje niet meer gekoppeld is aan ‘oh, hij wil gewoon een meeting’.”

Praktische tips voor ondernemers

  • Begin met twee keer per week een half uur reageren op andermans content
  • Bouw strategisch je netwerk op met mensen uit je doelgroep
  • Creëer consistente content die aansluit bij je expertise
  • Wees geduldig – goede relaties hebben tijd nodig

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag

Gebruik jij jouw talent op dit moment op de best mogelijke manier voor jezelf én voor de rest van de wereld?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!