Ervaren mensen aannemen en gedoe met klanten voorkomen

Als ondernemer wil je gedoe met klanten voorkomen, zeker in de complexe wereld van softwareontwikkeling. In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast deelt Mathijs Vreeman, founder van Lightbase, zijn inzichten over klantrelaties, teambuilding en ondernemerschap. Anders dan andere ondernemerspodcasts zoals 7DTV of Doorzetters, duikt Groeivoer diep in de praktische uitdagingen van het runnen van een softwarebedrijf.

Van freelancer naar succesvol softwarebedrijf

Mathijs Vreeman startte Lightbase in 2017 als natuurlijke voortzetting van zijn freelance carrière. “Ik merkte dat mijn talent niet hoofdzakelijk ligt in programmeren, maar dat ik het gewoon heel erg leuk vind om echt problemen van klanten op te lossen en ook om te ondernemen,” vertelt hij. Met inmiddels 15 medewerkers bedient Lightbase grote namen als Hema en de Jaarbeurs.

Het voorkomen van gedoe met klanten

Een van de belangrijkste lessen die Vreeman deelt is het belang van verwachtingsmanagement en budgetbewaking. “Het is belangrijker om op budget te sturen dan dat je op scope stuurt,” benadrukt hij. “Bij 9 van de 10 van onze klanten is dat budget echt heilig, daar overheen gaan is gewoon gedoe.”

Enkele concrete tips die hij deelt:

  • Organiseer regelmatige afstemming met de klant
  • Werk in vaste ritmes (bijvoorbeeld sprints van twee weken)
  • Communiceer proactief over planning en beschikbaarheid
  • Wees alert op ‘red flags’ zoals te krappe budgetten of gebrek aan ervaring bij de opdrachtgever

Het belang van ervaren mensen

Vreemans belangrijkste les voor andere ondernemers? “Neem ervaren mensen aan.” Hij licht toe: “Je bouwt een veel beter bedrijf als het lukt om mensen aan te nemen die wat ervaring hebben. Dat hoeft geen 20 jaar te zijn, maar bijvoorbeeld minimaal 3 jaar in een vergelijkbare rol.” Dit zorgt niet alleen voor betere resultaten, maar geeft de ondernemer ook meer vrijheid om los te laten.

Praktische tips voor ondernemers

Voor ondernemers die hun klantrelaties willen verbeteren, benadrukt Vreeman het belang van “doen wat je zegt en zeggen wat je doet.” Dit klinkt misschien simpel, maar in de praktijk van complexe projecten is dit essentieel voor het opbouwen van duurzame relaties.

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Welk cijfer geef jij jezelf voor vrijheid in je ondernemerschap?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!