Waarom deze ondernemer afscheid nam van zijn succesvolle startup

In deze aflevering van de ondernemerspodcast Groeivoer spreekt host Gerhard te Velde met Koen The, medeoprichter van Lendahand. Dit crowdfunding platform stelt mensen in staat om te investeren in sociale ondernemingen in ontwikkelingslanden. Na tien jaar en bijna 200 miljoen euro aan verstrekte leningen, besloot Koen dat het tijd was om afscheid te nemen. Een openhartig gesprek over technisch ondernemerschap, sociale impact en het herkennen van het juiste moment om los te laten.

Van econometrist naar impactondernemer

Als voormalig trader met een achtergrond in econometrie bracht Koen een unieke benadering naar sociaal ondernemerschap. “Wat ik dan denk is dat als je aan impact investing doet, dan limiteer je jezelf tot echt een subset van alle mogelijke investeringsmogelijkheden,” legt hij uit. Deze technische kijk op ondernemen combineerde hij met een sterke sociale missie: “Wat wij echt geloven is dat talent en entrepreneurship gelijk verdeeld is over heel de wereld, maar financiering niet.”

De uitdagingen van een social enterprise

Anders dan veel startup-verhalen die je hoort in podcasts als 7DTV of Doorzetters, kwam de grootste uitdaging voor Lendahand niet uit marktontwikkeling of concurrentie. “Wat ons veel meer parten heeft gespeeld is die hele hoge inflatie,” vertelt Koen. “Zodra jij opeens van je elektriciteitsrekening gaat van €50 per maand naar €300 per maand, je moet ergens op bezuinigen. Ja, dan is het wel inderdaad het investeren in ondernemers in opkomende landen waar je het eerst aan denkt.”

Het moment van loslaten herkennen

Net als in de Lotgenoten podcast, waar ondernemers openhartig spreken over hun worstelingen, deelt Koen zijn persoonlijke proces van afscheid nemen. “Als je merkt dat je wat tegenwoordig meer prikkelbaar wordt, meer geïrriteerd… dan begin je patronen te herkennen waarbij een nieuw probleem eigenlijk een oud probleem in een nieuw jasje is.” Dit was voor hem een belangrijk signaal dat het tijd was voor verandering.

Praktische tips voor ondernemers

Voor startende ondernemers heeft Koen een duidelijke boodschap: “Volg echt je passie, ga niet kijken naar waar nu het grote geld ligt.” Voor bestaande ondernemers benadrukt hij het belang van genieten van het moment: “Je wordt helemaal bedolven door problemen, maar sta stil bij wat je eigenlijk al gebouwd hebt.”

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Wanneer heb jij voor het laatst stilgestaan bij wat je al bereikt hebt, in plaats van alleen naar de volgende uitdaging te kijken?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!