Van Concurrent naar Partner: Hoe Twee Ondernemers Hun Bedrijven Succesvol Samenvoegden

In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast delen Gerben Okkinga (Okkinga Communicatie) en Robert Hoekstra (Brandmerk) hun unieke verhaal over het samenbrengen van twee succesvolle communicatiebureaus. Anders dan veel fusieverhalen die je hoort in podcasts als 7DTV of Doorzetters, kozen zij bewust niet voor een traditionele fusie maar voor een doordachte samenvoeging waarbij beide merken behouden bleven.

De Perfecte Match in het Hoge Noorden

“Als je in een super restaurant zit, hoef je niet alles te weten wat er in de keuken gebeurt,” deelt Gerben zijn visie op het communicatievak. Met meer dan 25 jaar ervaring zocht hij niet zomaar een exit, maar een partner die zijn bedrijf naar de toekomst kon brengen. In Brandmerk vond hij de ideale match: een jong, dynamisch team gespecialiseerd in online marketing, complementair aan zijn eigen offline expertise.

Voorbereiding is het Halve Werk

Het succes van deze samenvoeging zat hem in de grondige voorbereiding. “We hebben dat hele traject op de wagen gezet,” vertelt Gerben. Anders dan veel verhalen die je hoort in de Lotgenoten Podcast, duurde hun voorbereidingstraject anderhalf jaar. Ze werkten met adviseurs maar hielden de touwtjes stevig in eigen handen. Robert vult aan: “We hebben gewoon heel veel hele slimme mensen die precies weten wat er nodig is.”

Cultuur als Sleutel tot Succes

De grootste uitdaging bij het samenvoegen van bedrijven is vaak de cultuur. Met 40 medewerkers in totaal kozen ze voor een geleidelijke aanpak. “Laat de mensen met elkaar kennismaken,” benadrukt Gerben. Ze organiseerden informele sessies en gaven teams de ruimte om naar elkaar toe te groeien. Een aanpak die je zelden hoort in bijvoorbeeld Ondernemend de Podcast, waar vaak snelle integraties worden besproken.

Praktische Tips voor Ondernemers

Voor ondernemers die nadenken over een samenvoeging of overname delen Gerben en Robert drie kernlessen:

  • Wees glashelder over wat wel en niet gaat veranderen
  • Geef ruimte aan verschillen in werkwijze
  • Zorg dat je complementair bent, niet concurrent

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Ben je bereid om je eigen ego opzij te zetten voor het grotere geheel?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!