In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast spreekt host Gerhard te Velde met Pim Graafmans, oprichter van YoungOnes. Dit snelgroeiende platform, dat freelancers verbindt met opdrachtgevers, groeide in vijf jaar tijd uit tot een bedrijf met €128 miljoen omzet. Een inspirerend verhaal voor elke ondernemer die de gevestigde orde wil uitdagen, vergelijkbaar met succesvolle ondernemers uit andere podcasts zoals 7DTV en Doorzetters.
Van Young Capital naar YoungOnes: Het Begin van een Revolutie
Na 11 jaar ervaring bij Young Capital zag Pim Graafmans een gat in de markt. “We kwamen er eigenlijk achter dat het hele uitzenden best wel gereguleerd was,” vertelt hij. “We hadden veel onderzoek gedaan onder de jonge doelgroep en zagen dat ze het interessant vonden om op freelance basis aan de slag te gaan.” In 2017 begon hij, letterlijk vanaf zijn zolderkamer, met het ontwikkelen van een platform dat werk in de ‘broekzak van jongeren’ zou brengen.
Innovatie in de Flexmarkt: Een Nieuwe Kijk op Werk
Het succes van YoungOnes ligt in het doorbreken van traditionele arbeidsmarktstructuren. “Een recruiter die op vrijdagmiddag om 4 uur wordt gebeld voor zaterdagochtend nog iemand in de bediening – dat werkt niet,” legt Graafmans uit. Het platform faciliteert directe matches tussen werkgevers en freelancers, zonder tussenkomst van recruiters. Met een gemiddeld tarief van €18,50 per uur en een gemiddelde leeftijd van 22 jaar, blijkt het model aan te slaan bij jonge professionals.
Toekomstvisie: Flexibiliteit als Norm
“De toekomst van werk gaat steeds meer naar diversiteit en afwisseling,” voorspelt Graafmans. Hij ziet een verschuiving naar een model waarbij mensen bijvoorbeeld drie dagen vast werk combineren met freelance opdrachten en vrijwilligerswerk. YoungOnes speelt hierop in door constant te innoveren en uit te breiden naar nieuwe markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Praktische Tips voor Ondernemers
Voor ondernemers die willen innoveren in traditionele markten, deelt Graafmans enkele kernlessen:
- Begin simpel: start met een basic product en verbeter stap voor stap
- Luister naar je doelgroep: YoungOnes nam zelfs 25 gebruikers mee naar het Ministerie van Sociale Zaken
- Blijf vernieuwen: “Ik zou iedereen willen uitdagen om gewoon altijd te blijven vernieuwen”
Doordenker
Dus ondernemer, denk na over deze vraag:
Hoe kun jij bestaande structuren doorbreken om échte waarde toe te voegen voor je doelgroep?
Bekijk deze podcast
Liever luisteren?
Wil je meer inspiratie?
Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.