Van Zolderkamer naar €128 Miljoen

In deze aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast spreekt host Gerhard te Velde met Pim Graafmans, oprichter van YoungOnes. Dit snelgroeiende platform, dat freelancers verbindt met opdrachtgevers, groeide in vijf jaar tijd uit tot een bedrijf met €128 miljoen omzet. Een inspirerend verhaal voor elke ondernemer die de gevestigde orde wil uitdagen, vergelijkbaar met succesvolle ondernemers uit andere podcasts zoals 7DTV en Doorzetters.

Van Young Capital naar YoungOnes: Het Begin van een Revolutie

Na 11 jaar ervaring bij Young Capital zag Pim Graafmans een gat in de markt. “We kwamen er eigenlijk achter dat het hele uitzenden best wel gereguleerd was,” vertelt hij. “We hadden veel onderzoek gedaan onder de jonge doelgroep en zagen dat ze het interessant vonden om op freelance basis aan de slag te gaan.” In 2017 begon hij, letterlijk vanaf zijn zolderkamer, met het ontwikkelen van een platform dat werk in de ‘broekzak van jongeren’ zou brengen.

Innovatie in de Flexmarkt: Een Nieuwe Kijk op Werk

Het succes van YoungOnes ligt in het doorbreken van traditionele arbeidsmarktstructuren. “Een recruiter die op vrijdagmiddag om 4 uur wordt gebeld voor zaterdagochtend nog iemand in de bediening – dat werkt niet,” legt Graafmans uit. Het platform faciliteert directe matches tussen werkgevers en freelancers, zonder tussenkomst van recruiters. Met een gemiddeld tarief van €18,50 per uur en een gemiddelde leeftijd van 22 jaar, blijkt het model aan te slaan bij jonge professionals.

Toekomstvisie: Flexibiliteit als Norm

“De toekomst van werk gaat steeds meer naar diversiteit en afwisseling,” voorspelt Graafmans. Hij ziet een verschuiving naar een model waarbij mensen bijvoorbeeld drie dagen vast werk combineren met freelance opdrachten en vrijwilligerswerk. YoungOnes speelt hierop in door constant te innoveren en uit te breiden naar nieuwe markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Praktische Tips voor Ondernemers

Voor ondernemers die willen innoveren in traditionele markten, deelt Graafmans enkele kernlessen:

  • Begin simpel: start met een basic product en verbeter stap voor stap
  • Luister naar je doelgroep: YoungOnes nam zelfs 25 gebruikers mee naar het Ministerie van Sociale Zaken
  • Blijf vernieuwen: “Ik zou iedereen willen uitdagen om gewoon altijd te blijven vernieuwen”

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Hoe kun jij bestaande structuren doorbreken om échte waarde toe te voegen voor je doelgroep?

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!