DIRECT LUISTEREN NAAR DEZE PODCAST
BEKIJK DEZE PODCAST
INTRODUCTIE VAN DEZE GAST
Met Nadia van der Vlies van NONONS ga ik in gesprek over eerlijkheid. De waarheid spreken. Zeggen waar het op staat. En voor sommige ondernemers is dat misschien een vanzelfsprekendheid. Maar voor heel veel ondernemers ook niet. En dat is zonde, want het levert heel veel op om vaker echt eerlijk te zijn.
IN DEZE AFLEVERING
00:00 – Intro: Waarom eerlijkheid zo moeilijk is voor ondernemers
06:54 – De uitdaging van feedback geven & leiderschapstraining
14:02 – Het verschil tussen kwetsbaarheid en zwakte
16:21 – Functionele kwetsbaarheid in leiderschap
19:52 – De kracht van kleine, directe feedback
22:37 – Het Major Model en Radical Candor vergeleken
24:38 – Praktische tips voor eerlijke gesprekken
26:50 – Conclusie: Stop met zegels sparen
SHOWNOTES
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! 🌐
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
TRANSCRIPTIE
00:00:00 Nadia van der Vlies (gast)
Als het voor een directeur van ondernemer al zo moeilijk is om te veranderen, kan je nagaan hoe moeilijk Het is om dan een hele bedrijfscultuur te veranderen. Want Het is wel vaak een gevolg van hoe de ondernemer of directeur is. Dus als die super eerlijk is, dan heb je een eerlijkere bedrijfscultuur dan wanneer de CEO of de ondernemer gesprekken uit de weg gaat en het altijd oplost met een grapje. Ik denk ook wel eens van ja, Als ik iemand feedback geef, ja is toch niet aardig, dan ga ik zeggen dat dat niet goed was gisteren. Dat voelt niet aardig.
00:00:25 Nadia van der Vlies (gast)
Ook in mijn hoofd staat 10 jaar dat ik 1000 leiderschapstraining heb gegeven.
00:00:29 Nadia van der Vlies (gast)
Iedereen heb geleerd hoe je respectvol confronteert. De trainingen die wij geven zeggen we ook Als je echt marcher leiding geeft. Dus Als je met een team werkt, dan is het belangrijkste dat je altijd alles meteen bespreekt voor het groot wordt en dat respectvol confronteren is eigenlijk pas nodig Als het groot wordt.
00:00:45
Wat zie je?
00:00:46 Nadia van der Vlies (gast)
Nou voor welkom bij groeivoer de podcast voor ondernemers en mijn naam is Nadia van der Vlies. Ik sta hier met Gerard ik sta eigenlijk in jouw podcast en Waarom sta ik hier ook alweer?
00:00:59 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:01:00 Gerhard te Velde (host)
Omdat ik een nieuw soort aflevering wil maken om lekker met iemand met een andere Energy te bomen over belangrijke onderwerpen. En ik zag jou een paar keer voorbijkomen op LinkedIn. Ik denk, oh, volgens mij is dat wel iemand die bij me past die anders is die ook bijvoorbeeld best wel recht voor zijn raap is, terwijl ik bijvoorbeeld veel diplomatieker ben. Dan gaan we in dit gesprek Natuurlijk over hebben.
00:01:24 Gerhard te Velde (host)
Dus vandaar dit experiment en Ik heb heel veel.
00:01:27 Gerhard te Velde (host)
Zin in ik ook.
00:01:31 Gerhard te Velde (host)
Ik heb als titel voor deze aflevering radicaal openhartig of bruut eerlijk en Ik heb hier heel veel mee geworsteld, dus Ik heb hier ervaringen mee, dus dat zul je vanzelf horen. Maar ik ben wel even benieuwd Waarom jij dit belangrijke onderwerp vindt.
00:01:45 Nadia van der Vlies (gast)
Nou, Ik ben zelf ondernemer. Mijn bedrijf heet nons. Wij zijn gespecialiseerd in leiderschapsontwikkeling, persoonlijke effectiviteit.
00:01:52 Nadia van der Vlies (gast)
Een coach opleiding en coaching dus wat alles bij ons gaat om persoonlijke groei.
00:01:57 Nadia van der Vlies (gast)
En dan krijg ik best wel eens de vraag, want we werken voor heel veel bedrijven maken we incompany trainingen graag Mensen. Wat is nou, wat komt nou het meest voor? Wat is de grootste fout van leidinggevende of ondernemers, directeuren, ja, en dan denk ik dat wij eigenlijk ons hele bedrijf bestaat, zeker voor dat hele incompany stuk voor die trainingen om bedrijven eerlijker te maken.
00:02:18 Nadia van der Vlies (gast)
Dat is toch heel veel neerkomt zwel leiderschapsontwikkeling gaat heel erg over die leidinggevende leren hoe ze eerlijk zijn tegen hun medewerkers. Maar Als het om persoonlijke effectiviteit gaat, dan gaat het vaak om. Medewerkers leren om eerlijker te zijn tegen collega’s of tegen hun baas.
00:02:33 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:02:33 Nadia van der Vlies (gast)
Ja en Ik denk dat veel ondernemers die ik spreek. Ik zit in een aantal ondernemersnetwerken. Daar valt me altijd op dat ze tegen me klagen over Mensen. En Als ik dan vragen, heb je dat met hem of haar besproken? Dan krijg ik of een soort.
00:02:44 Nadia van der Vlies (gast)
Nee of sorry of.
00:02:46 Gerhard te Velde (host)
Zou ik moeten doen?
00:02:47 Nadia van der Vlies (gast)
Zou ik moeten.
00:02:47 Gerhard te Velde (host)
Doen, Ik heb het Laten merken.
00:02:48 Nadia van der Vlies (gast)
Maar van Dat is toch inmiddels wel duidelijk. Dus ja, eerlijk zijn is blijkbaar echt.
00:02:54 Nadia van der Vlies (gast)
Heel moeilijk en is ons toch niet goed?
00:02:55
Ja.
00:02:57 Gerhard te Velde (host)
Geleerd en waar komt dat vandaan? Denk je, Waarom? Waarom kunnen we dat niet?
00:03:01 Nadia van der Vlies (gast)
Zo goed nou, kijk als coach, want Ik ben ook opgeleid tot.
00:03:04 Nadia van der Vlies (gast)
Coach denk ik altijd, je weet wel hoe dat iets moet, dus je weet dat je eerlijk moet zijn. Maar Als je het niet doet, dan heeft dat met overtuigingen te maken en Dat is belemmerende overtuigingen in je hoofd.
00:03:15 Nadia van der Vlies (gast)
Want hoe je eerlijk moet zijn, dat weten de meeste Mensen wel. Hoewel trouwens, We gaan onze training over, daar moeten we vaardigheden leren, maar er zit nog iets anders In de weg, dus we leren Mensen vaardigheden in die trainingen die wij geven. Maar er zit ook nog iets anders dan dat zijn belemmerende overtuigingen je denkt bijvoorbeeld vaak ik wel aardig gevonden worden, of die persoon moet gemotiveerd blijven.
00:03:19 Gerhard te Velde (host)
Het gaat mij nooit leren, hoor, maar ja.
00:03:36 Nadia van der Vlies (gast)
Of dit gesprek gaat mogelijk ontsporen, dan wordt hij of zij boos op mij.
00:03:40 Nadia van der Vlies (gast)
Of je denkt, wie ben ik om zo eerlijk te zijn of je hebt gewoon geen zin in een gesprek wat moeite kost, dus het zijn allemaal gedachten die je kan hebben om dat gesprek uit de weg te gaan of wat ik ook wel eens hoor is dat je nou eenmaal vindt dat Mensen dat zelf moeten begrijpen dat ze het uit.
00:03:58 Nadia van der Vlies (gast)
Zichzelf.
00:03:58 Gerhard te Velde (host)
Dat bedoel je toch, of dat snap je toch? Dat weet je ja.
00:03:59 Nadia van der Vlies (gast)
Ja, dat snap je toch?
00:04:00 Nadia van der Vlies (gast)
Dat het zo werkt?
00:04:02 Nadia van der Vlies (gast)
Dus dat soort overtuigingen zorgen er volgens mij voor dat Mensen niet eerlijk zijn. En als tweede hebben veel Mensen de vaardigheid niet wat jij net ook zei, je hebt niet geleerd om een echt eerlijk gesprek te voeren. Wat ja wel van je vergt dat je even nadenkt over wat je wil zeggen en dat je dat op.
00:04:18 Nadia van der Vlies (gast)
Een goede manier doet.
00:04:20
Ja.
00:04:22 Gerhard te Velde (host)
Ik, Ik denk dat het Ik denk aanvullend op wat jij zegt dat het allemaal misgaat in je jeugd, dus alles wat je leert en wat je niet leert. Dus Als je Als ik naar mezelf kijk, ik kom uit een gezin van 7 kinderen.
00:04:32 Gerhard te Velde (host)
Ja, en mijn vader werd helemaal gek van ons Omdat 7 kinderen die hebben continu strijd en ruzie met elkaar, dus wij hadden een een cultuur, gezins cultuur. Die was heel erg gericht op harmonie dus en daar wordt zo min mogelijk besproken. Of nou zo min ook besproken zou ergens ook weer niet, maar heel veel dingen worden gewoon onder de mat geveegd.
00:04:54 Gerhard te Velde (host)
Van, daar gaan we niet over hebben of dat discussiëren, daar gaan we het nu niet over discussiëren. Of dat dus heel, heel erg. Het moeilijke gesprek uit de weg gaan, Omdat het maar zodat het maar een beetje rustig bleef.
00:05:03 Nadia van der Vlies (gast)
Ja.
00:05:05 Gerhard te Velde (host)
En dus Dat is wat Wij hebben geleerd. Van harmonie is goed en ruzie. Dat is niet goed dan dan is Dat is gezeik dat dus dat zit heel sterk in mijn in mijn hoofd.
00:05:11 Nadia van der Vlies (gast)
Nee, Ik denk.
00:05:14 Nadia van der Vlies (gast)
Ik denk dat heel veel Mensen luisteraar. Zou ik dit herkennen en die zelf kom ik ook uit. Nou, ik kom uit heel ander gezin waar met mijn broertje. Mijn ouders waren best wel ongelukkig en die maakte geen ruzie, maar die hadden soort Koude Oorlog, dus Ik heb ook niet geleerd hoe je eerlijk en duidelijk bent. Ik heb ook geleerd alles onder het tapijt te moffelen en te hopen dat het vanzelf goed.
00:05:17
Ja.
00:05:32 Nadia van der Vlies (gast)
Maar mijn compagnon bijvoorbeeld heeft wel heel erg geleerd om altijd eerlijk te zijn en zich altijd uit te spreken. En ik zie ook aan haar dat zij altijd eerlijk tegen mij is. Zij spaart het niet op. Ze is meteen eerlijk en duidelijk en ik voel ook hoe veilig Dat is eigenlijk, want ik hoef nooit af te vragen, vind ze me nog wel leuk? Vond ze dat ideeën wel goed deed ik dat gisteren wel goed.
00:05:53 Nadia van der Vlies (gast)
Want ik zou het weten, ja, dus ik voel door haar ook hoeveel veiligheid je eigenlijk geeft. Hoeveel leuker, leuk om je relatie dan eigenlijk wordt.
00:05:53 Gerhard te Velde (host)
En hidden agenda.
00:05:54 Gerhard te Velde (host)
Precies, Het is transparant.
00:06:02 Nadia van der Vlies (gast)
Als je altijd wel helemaal eerlijk bent, Maar het klopt wat je zegt. De meeste van ons hebben het niet goed geleerd. Geen goed voorbeeld gehad hierin.
00:06:09 Gerhard te Velde (host)
Nee, en jij wordt ook afgericht als braaf kind hè? Dus en dat schijnt voor vrouwen volgens mij nog sterker zijn van vrouw moet gewoon het brave meisje zijn en de maar die jongen die mag Misschien wat meer ravotten en en onder de modder thuis komen. Maar in principe als kind wordt je gewoon geleerd van ja, Je moet braaf zijn en.
00:06:25 Gerhard te Velde (host)
Dus leer je ook liegen, want.
00:06:29 Gerhard te Velde (host)
Als je de waarheid vertelt, dan krijg je straf, dus om nog een keer te onderstrepen hoe hoe het zeg maar dus in je jeugd leer je.
00:06:35 Gerhard te Velde (host)
Allemaal.
00:06:35 Gerhard te Velde (host)
Dingen en die niet werken of die tegen je werken later moet je dat dus weer ontleren. Als je het niet goed hebt meegekregen. Nou, Ik heb in ieder geval niet geleerd.
00:06:44 Nadia van der Vlies (gast)
Om eerlijk te zijn, Ik denk dat je gelijk hebt. Veel Mensen hebben dit dus in een jeugd niet geleerd.
00:06:47 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:06:50 Nadia van der Vlies (gast)
En ik zie dat veel Mensen denken dat het niet aardig is om eerlijk te zijn.
00:06:53 Gerhard te Velde (host)
Ze.
00:06:54 Nadia van der Vlies (gast)
En, Dat is volgens mij juist wel aardig, dus Ik denk ook wel eens van ja, Als ik iemand feedback geef, ja is toch niet aardig, dan ga ik zeggen dat dat niet goed was gisteren, dat dat hij presentatie wel eens steviger had gekund. Dat voelt niet aardig, ook in mijn hoofd na 10 jaar dat ik 1000 leiderschapstraining heb gegeven. Iedereen heb geleerd hoe je respectvol confronteert.
00:06:55 Gerhard te Velde (host)
Het.
00:06:55 Gerhard te Velde (host)
Juist ja ja precies.
00:07:15 Nadia van der Vlies (gast)
Zo noemen wij dat de skill van het eerlijke.
00:07:16 Gerhard te Velde (host)
Hij is toch een top en een tip. Je zegt gewoon van joh, weet je, ik vond je presentatie echt heel goed.
00:07:22 Gerhard te Velde (host)
Ik heb ook dingen gezien waar ik minder blij.
00:07:24 Gerhard te Velde (host)
Van werd of.
00:07:25 Gerhard te Velde (host)
Waarvan Ik denk dat je daar nog.
00:07:27 Gerhard te Velde (host)
In kan groeien.
00:07:28 Gerhard te Velde (host)
Weet je wel, dat zou weer eufemistisch geformuleerd, maar.
00:07:30 Nadia van der Vlies (gast)
Ja nou, ik zou Alleen met een top beginnen Als het ook echt top was, want ook dat hoort dat. Ja ja, ja, maar Als het echt niet op was, dan moet je toch ook zeggen van weet dat je heel veel moeite in hebt gestopt, Maar het was niet op Als je echt eerlijk.
00:07:34 Gerhard te Velde (host)
Maar deze show up the header hard beat day, zo weet je wel.
00:07:38 Gerhard te Velde (host)
Anders kan toch iets benoemen?
00:07:44 Nadia van der Vlies (gast)
Bent moet je ook echt eerlijk zijn.
00:07:46 Gerhard te Velde (host)
Ja, Ik vind het scheids.
00:07:47 Gerhard te Velde (host)
Maar ja, Maar het kan ook dus doorslaan in een soort demotiverend. Ik had laatst een leidinggevende van een heel tof bedrijf. Hij zit bij EO denk dat je hem ook kent.
00:07:48 Nadia van der Vlies (gast)
Nee, Dat is niet Dat is dat.
00:07:51 Nadia van der Vlies (gast)
Zeker.
00:07:57 Gerhard te Velde (host)
En, en zo heb ik er meer in het rijtje gehad. Ik heb Ali Niknam in mijn podcast gehad van bunk. Die heeft een topsportcultuur waarin.
00:08:04 Gerhard te Velde (host)
Je.
00:08:04 Gerhard te Velde (host)
Echt nou echt op je tenen moet lopen, continue, want niks is goed.
00:08:08 Gerhard te Velde (host)
Genoeg.
00:08:09 Gerhard te Velde (host)
Hij heeft dat ook, dus die jou doet waar ik het nu over heb van ja, leuk, maar hoe zit het met dit en dit en dit dit? Die heeft meteen een lijstje met punten waar je aan moet gaan werken als medewerker.
00:08:19 Gerhard te Velde (host)
Ja, het lijkt mij dus ook niet, of het lijkt me demotiverend.
00:08:23 Gerhard te Velde (host)
Om dan voor zo iemand te werken, en.
00:08:25 Gerhard te Velde (host)
Dan denk ik.
00:08:25 Nadia van der Vlies (gast)
Ja maar Daarom noemen we Daarom trainen wij, leidinggevenden en ondernemers in respectvol confronteren en dat respectvol is wel belangrijk. Dus je bent confronterend en eerlijk en duidelijk, je voert een echt eerlijk gesprek, maar met respect. En Als je zegt, ik vond het een scheids verhaal, dan is het respect weg en Er zijn wel eens aantal stapjes voor je. Het beste is om even te beginnen met de intentie van. Ik wil even iets zeggen over die presentatie, Omdat ik je beter wil maken.
00:08:26 Gerhard te Velde (host)
Leuk dat je zo eerlijk bent?
00:08:49 Nadia van der Vlies (gast)
Dan doe je de feiten van je powerpoint was niet helemaal af. De apparatuur werkt niet helemaal je. Er konden eerst twee vragen die zo goed beantwoorden, dus dan ben je heel duidelijk en concreet, dus je gaat niet vage dingen zeggen, maar echt de feiten die iemand anders ook kan zien zodat iemand nog denkt, ja, dat klopt.
00:09:09 Nadia van der Vlies (gast)
En dan pas noem je wat het met jou doet en dan moet je dus zowel je gedachten. Ja, je gevoel en je gedrag benoemen, dus dan stel je voor. Je hebt die presentatie gegeven en niet zo goed. Dan zeg ik nou, ik dacht toen, Hé Gerard, heeft hij zich al voorbereid en ik voelde me ook een beetje machteloos, want dan denk ik, moet ik het volgende keer gaan doen? En ik merk dat mijn gedrag is om dan jou geen presentaties meer te Laten geven.
00:09:12 Gerhard te Velde (host)
Ga je eigen observatie blijven?
00:09:30 Gerhard te Velde (host)
Ja, Ik wil bijna ja, precies. Ik wil bijna laptop in twee stukken bereiken, want.
00:09:31 Nadia van der Vlies (gast)
Hoe zie jij dat?
00:09:35 Nadia van der Vlies (gast)
Ja, Dat is Natuurlijk heel Rotterdam te horen, dus ik zeg niet dat respectvol confronteren fijn is om te horen, maar stappenplan waarbij Mensen in trainen werkt wel zo dat het kans het grootst is dat die ander je kan uitluisteren en kan reageren hoe dat voor hem of haar is gegaan. En daarna spreek je ook iets af van hè? Van wat zullen we hierover afspreken? Wil je hè? Wil je nog een keer proberen, zullen we de volgende keer Samen voorbereiden?
00:09:36
Ja.
00:09:56 Nadia van der Vlies (gast)
Wat gaat voor jou werken?
00:09:58 Nadia van der Vlies (gast)
Het belangrijkste is dat je feiten benoemt.
00:10:00 Nadia van der Vlies (gast)
Wat het effect is op jou even checkt hoe de ander erin zit en dan zeg maar nextstep bepaalt van hoe. Hoe wat spreken we nou af of wat gaat hiervoor werken? En Ik denk, Als je zo respectvol confronteert, kun je altijd eerlijk zijn, Maar dat betekent niet dat je iemand zomaar afgefakkeld of alles afkeurt wat iemand doet.
00:10:14 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:10:21 Nadia van der Vlies (gast)
Ja, want je wil dat iemand groeit en zich ontwikkelt en beter wordt, en niet dat iemand klein wordt en bang.
00:10:27
Nee.
00:10:28 Gerhard te Velde (host)
En wat er bij me opkomt, is dat je eigenlijk Als je denkt dat dit een zwak.in je cultuur is.
00:10:35 Gerhard te Velde (host)
Dan moet je daar mee aan de slag en dan gaat het gewoon heel lang duren. Dus stel dat iemand nu.
00:10:39 Nadia van der Vlies (gast)
Ja en vaak is het in in. Vaak het begin zal het op, ja.
00:10:42 Gerhard te Velde (host)
Mag ik het even? Ik ga even heel eerlijk zijn. Ik wil even uitpraten.
00:10:44 Nadia van der Vlies (gast)
Ja oke.
00:10:47 Gerhard te Velde (host)
Omdat die, want Ik ben een ondernemer die dan zijn aflevering luistert, dan denk ik ja, Ik ga vanaf nu eerlijk zijn en dan hou ik dat 3 weken vol en dan stop ik er weer mee. Of Ik ben de enige die Het gaat doen of weet je wel, maar Als je dit echt Als je echt denkt van hé, hier zit een ding in onze cultuur, We moeten eerlijker gaan zitten tegen klanten tegen elkaar binnen het MBT.
00:11:05 Gerhard te Velde (host)
Spring dan gaat je dat gewoon jaren kosten en het heeft mij dus niet in mijn persoonlijke geval heel lang gekost.
00:11:14 Gerhard te Velde (host)
Om überhaupt het lef op te brengen om eerlijk te zijn tegen Mensen, terwijl dus Ik ben blijkbaar zo vak top in mijn jeugd of zo. Ik weet niet wat Het is, maar zo afgericht om maar te.
00:11:18 Nadia van der Vlies (gast)
Ja.
00:11:25 Gerhard te Velde (host)
Pleasen met name dat het heel veel moeite kost om.
00:11:29 Gerhard te Velde (host)
Eerlijk te zijn en Ik heb dus ook een trucje ontdekt. Nou, sowieso oefen met kleine dingen. Dat is. Dat is dan een dingetje. Er zitten wel een beetje bij de praktische.
00:11:37 Gerhard te Velde (host)
Tips.
00:11:37 Gerhard te Velde (host)
Maar een ander is ik cheat een beetje, dus ik In de zin van slecht nieuws. Ik gun mezelf af en toe Omdat via e mail al een klein beetje te brengen, dus iemand.
00:11:50 Gerhard te Velde (host)
Iemand zei tegen mij, Je moet nooit slecht nieuws via email brengen.
00:11:55 Gerhard te Velde (host)
Nou, ik zou ook nooit tegen iemand zeggen, je bent ontslagen of je gaan je contract, dat zou ik nooit via e mail doen, maar al een beetje Laten doorsijpelen en al een beetje sturen en zo via de e mail. Ik heb mezelf dat gewoon gepermitteerd. Van ja, we kiezen strategie die voor jou werkt en en waarschijnlijk hebben straks nog wat minder of wat. Wat meer tips voor eerlijkheid.
00:11:57
Nee.
00:12:05 Nadia van der Vlies (gast)
Ja.
00:12:16 Gerhard te Velde (host)
Maar ik wil met jou even naar.
00:12:20 Gerhard te Velde (host)
Eerlijkheid toen het pijn deed, dus heb jij wel eens iets teruggekregen wat je echt heel erg geraakt heeft?
00:12:28 Nadia van der Vlies (gast)
Ik denk zeker als iemand een blinde je op een blinde vlek wijst, dus.
00:12:37 Nadia van der Vlies (gast)
Ik weet nog dat ik net begon. Ik had een coach opleiding gevolgd en ik begon voor mezelf als coach en toen heeft Anne wel eens tegen mij gezegd. Van sommige coaches zullen zich Misschien niet helemaal veilig bij je voelen Omdat je best aanwezig bent en best succesvol en zij zien jou dan als als sterk en als aanwezig, dus iemand die wat meer timide en voorzichtig is en rustig.
00:12:59 Nadia van der Vlies (gast)
Zou zich wel eens niet helemaal thuis bij jou.
00:13:00 Nadia van der Vlies (gast)
Kunnen voelen.
00:13:02 Nadia van der Vlies (gast)
Nou, dat vond ik wel confronterend en ook niet zo leuk Waarom ik dat niet leuk vond, maar Omdat ik Ik wil dat Iedereen zich veilig en vrij bij mij voelt en niet dat ik intimiderend zou kunnen zijn, ben niet intimiderend. Denk.
00:13:04 Gerhard te Velde (host)
En Waarom?
00:13:11 Gerhard te Velde (host)
Die wetten mag geen.
00:13:14 Gerhard te Velde (host)
Je bent geen *****, zeg maar of nee.
00:13:15 Nadia van der Vlies (gast)
Nee, en Ik ben niet beter dan iemand anders, maar wat me wat het me bracht.
00:13:20 Nadia van der Vlies (gast)
Is dat ik me er heel bewust van kan zijn, en dus Als ik zie dat er iemand mijn Kamer in komt met een heel andere Energy, dat ik me wat mee.
00:13:28 Nadia van der Vlies (gast)
Afstem en ook wat rustiger praat en wat ja maar gewoon wat rustiger opstel niet het compleet ander persoon, Maar ik hoef dan niet meteen een hele grotere anekdote te gaan vertellen wat ik Misschien bij iemand met heel veel Energy wel zou doen. Dus het heeft me de bewuster van gemaakt, dus Ik denk dat het wel even pijn deed van ****, Ik ben.
00:13:48 Nadia van der Vlies (gast)
Maar Misschien ook wel acceptatie van. Ik ben Misschien niet voor Iedereen de perfecte coach, dat kan ook helemaal waar zijn.
00:13:55
Ja.
00:13:56 Nadia van der Vlies (gast)
Hé, maar jij zei net zo een cultuurverandering is echt heel moeilijk. Daar wou ik nog wat over zeggen. Ik denk dat veranderen altijd super.
00:14:02 Nadia van der Vlies (gast)
Natuurlijk is dus voor jou is veranderen moeilijk voor mij is veranderen moeilijk. Wij vinden allebei eerlijker worden echt een ja, daar ben ik al jaren mee bezig. Ja, Ik ben aan het, denk ik al 10 jaar mee bezig. Ik ben veel beter geworden, Maar ik.
00:14:10 Gerhard te Velde (host)
Een groeipunt.
00:14:14 Nadia van der Vlies (gast)
Ben.
00:14:14 Gerhard te Velde (host)
Hallo, ik dacht dat jij het sanature was.
00:14:14 Nadia van der Vlies (gast)
Nog steeds niet waar Ik wil zijn. Nee, nee, Ik heb echt moeten leren eerlijker zijn. Ik heb het echt geleerd van mijn compagnon.
00:14:17 Gerhard te Velde (host)
Oké interessant.
00:14:23 Nadia van der Vlies (gast)
Want Ik ben allemansvriend en conflict mijdend. Ik ga het liefst alle lastige gesprekken uit de weg, Maar ik doe het nu Omdat Ik weet hoe het moet. En Ik weet mijn overtuigingen aan de kant te zetten, Maar het is hartstikke moeilijk om te veranderen.
00:14:36 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:14:37 Nadia van der Vlies (gast)
Dus, Ik wilde maar zeggen Als het voor een directeur of ondernemer al zo moeilijk is om te veranderen, kan je nagaan hoe moeilijk Het is om dan een hele bedrijfscultuur te veranderen. Want Het is wel vaak een gevolg van hoe de ondernemer of directeur is. Dus als die super eerlijk is, dan heb je een eerlijkere bedrijfscultuur dan wanneer de CEO of de ondernemer.
00:14:49
Ja.
00:14:56 Nadia van der Vlies (gast)
Gesprekken uit de weg gaat en het altijd oplost met een grapje, dus Het is wel zo dat het belangrijk is dat je als ondernemer echt bedenkt hoe jij bent. Zo wordt je bedrijf, want je neemt Mensen aan die jij leuk vindt en die bij jou passen en die jou leuk vinden, dus ze blijven Han.
00:15:12 Nadia van der Vlies (gast)
Maar vaak zorgt dat wel een beetje voor ja, als jij gesprekken vermijdt, dan gaat Iedereen gesprekken vermijden. Dus wil je dan iets veranderen? Moet je ook wel echt investeren? Die denk in coaching in training in echt een veranderings programma, want.
00:15:26 Nadia van der Vlies (gast)
Alleen het goede voorbeeld geven is dan niet meer genoeg wel cruciaal en essentieel. Wij hadden het voor de podcast op gingen eenmaal even over opvoeding van kinderen. Toen zeiden we ook voorleven het goed voordoen is veel belangrijker dan alles wat je zegt. En dan geloof ik als ondernemer ook hoe jij werkt en hoe jij omgaat met Mensen. Dat wordt een beetje hoe er binnen jouw bedrijf wordt omgegaan met Mensen.
00:15:41 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:15:52 Gerhard te Velde (host)
Ja, ik moest denken aan, Je kunt ze bij opstellen.
00:15:57 Gerhard te Velde (host)
En dat gaat ook over eerlijk zijn Als je er even niet zo lekker in zit, Dat is wel irritant voor.
00:16:01 Gerhard te Velde (host)
Ondernemers.
00:16:02 Gerhard te Velde (host)
Want je hebt, zeg Maar de shitshow van Van het ondernemen en dan gaan weet ik veel. Ik heb een vriend die heeft die zit in het duurzame Energy. Nou de.
00:16:02 Nadia van der Vlies (gast)
Ja.
00:16:09 Gerhard te Velde (host)
Helft van de omzet.
00:16:10 Gerhard te Velde (host)
Weg, Het gaat vet slecht op een bepaald moment en en dan dus je wil aan de ene kant wil je eerlijk zijn, maar je wil je Mensen ook nog wel genoeg vertrouwen geven?
00:16:12
Ja.
00:16:20 Gerhard te Velde (host)
Dus Dat is al ingewikkeld, hè?
00:16:21 Nadia van der Vlies (gast)
Ja in mijn boek noem ik dat functionele kwetsbaarheid, en daarmee bedoel ik dat je er wel even over moet nadenken wat je deelt, Maar ik denk dat.
00:16:23 Gerhard te Velde (host)
Oké.
00:16:32 Nadia van der Vlies (gast)
Mensen het liefst werken voor leiders die af en toe ook kwetsbaar zijn en kwetsbaar zijn, betekent niets onbelast. Waar dus Als je onbelast waar bent, dan wordt het echt heel onrustig. Dus Als je als ondernemer gaat zeggen, Ik weet het ook allemaal niet meer. Ik zie het niet meer zitten, ja, dan dan worden Mensen wel echt heel onrustig en bang, want ja, dat verwachten ze niet, maar je kan wel zeggen, voor mij is het ook een hele zware tijd.
00:16:44 Gerhard te Velde (host)
Nick voetbal en rent Iedereen weg, ja.
00:16:53 Nadia van der Vlies (gast)
Of, Ik weet op dit moment ook nog niet de juiste oplossing, Maar ik ga ervan uit dat dat wel gaat komen. Of Ik ga daar hulp bij inschakelen. Dus eerlijk zeggen dat je het een zware tijd vindt dat je er ook wel eens van wakker ligt.
00:17:04 Nadia van der Vlies (gast)
Dat vind ik Alleen maar heel belangrijk, Omdat Mensen dan met jou als mens kunnen verbinden en denken, ja, Het is hij. Of zij is ook maar mens, dus ik merk ook alle keren dat ik me kwetsbaar opstel in mijn bedrijf. Als directeur krijg ik heel veel prettigere reacties daarop en Mensen voelen ook veel meer. Wij doen dit Samen. Ik ben niet de alwetende Nadia die dit bedrijf runt.
00:17:25 Nadia van der Vlies (gast)
Nee, Ik ben Nadia. Ik weet meestal wat ik aan het doen ben en soms ben ik ook bang of onzeker of onrustig.
00:17:35 Gerhard te Velde (host)
Informatie is denk ik ook wel belangrijk hoor, want Als je dus als Mensen tegen je liegen of niet de hele waarheid durft te zeggen tegen je dan, dan krijg je dus hele tijd allemaal gefilterde informatie dus Dat is ook wel interessant. Ik had, want Ik heb een uitzendbureau nog steeds en daar werkte op een gegeven moment 20 Mensen en We hadden managementteam van twee Mensen, die hadden de leiding en wat daar vaak gebeurde was dat Mensen stonden te juichen.
00:17:58 Gerhard te Velde (host)
Hadden ze een opdracht binnengehaald, dacht ik, Maar dat was dan gewoon een offerte, dus Wij hebben een offerte uitgebracht en dat telden ze dan als opdracht of.
00:18:06 Gerhard te Velde (host)
Ja en de dag dus, en Ik had er toen niet de aandacht voor om daar op door te vragen. Maar ik kreeg niet het eerlijke verhaal en toen zat ik onderaan de streep te kijken. Bij dat jaar dacht ik, oh, Dat is wel heel weinig, hè? Hoe kan dat nou maar er was dus dat terwijl het zat wel in onze kernwaarden. Eerlijkheid, Maar het werd niet geleefd, het werd niet gedaan.
00:18:24 Nadia van der Vlies (gast)
En, was jij toen al dat?
00:18:25 Gerhard te Velde (host)
Eerlijk, Ik was er toen inderdaad groeien om het maar even zo te zeggen, mijn grootste pijn met gebrek aan eerlijkheid. Die zit bij een arbeidsconflict wat ik gehad heb met twee personen in mijn toenmalige uitzendbureau en.
00:18:44 Gerhard te Velde (host)
Ik heb dat eigenlijk mede veroorzaakt, dus Toen ik er middenin zat, kon ik dat niet zien. Maar Toen ik eruit was, een paar jaar later dacht ik van, ja.
00:18:52 Gerhard te Velde (host)
Ik ben gewoon niet eerlijk genoeg geweest. Ik had gewoon vanaf dag één eerlijk moeten zijn en dan was die hele **** niet gebeurd. en Tony Robbins die geef vast wel en die heeft een hele mooie quote over. Ik weet niet of die hem zelf bedacht heeft, maar die zegt altijd, you get what you tolerate, dus als jij sub.
00:19:05
Ja.
00:19:06
Ja.
00:19:07 Gerhard te Velde (host)
Optimaal gedrag of gewoon bepaald gedrag wat gewoon echt niet klopt. Als je dat blijft tolereren dan ja, dan groeit er een soort monster. En hij zegt ook altijd kill de monster Wannes Little. Dus als er iets een probleem is tussen twee Mensen.
00:19:21 Gerhard te Velde (host)
Kaart Het nu aan in plaats van dat je het laat sudderen en en en opstapelen en dan wordt steeds groter, terwijl dan is Misschien helemaal niet meer nodig. Maar dat heeft me echt een half jaar in een soort depressie geholpen, dus ik ik. Ik was er zo ziek van Van dat hele dossier dat ik. Ik wilde ook geen leidinggeven, geen leidinggevende meer zijn van.
00:19:34 Nadia van der Vlies (gast)
Oh echt.
00:19:41 Gerhard te Velde (host)
Het bedrijf? Ik dacht.
00:19:42 Gerhard te Velde (host)
Pakket Ik ben weg. Daarom ben ik gaan podcasten dus he was Great about. Het komt altijd weer iets goeds uit iets.
00:19:44 Nadia van der Vlies (gast)
Het is niks voor mij, ja.
00:19:48 Gerhard te Velde (host)
Lees maar terug naar eerlijkheid.
00:19:51 Nadia van der Vlies (gast)
Nou.
00:19:52 Nadia van der Vlies (gast)
Ik denk dat je echt eens heel belangrijke snaar raakt met die kleine dingen. De trainingen die wij geven zeggen we ook Als je echt marcheer leiding geeft, dus Als je met een team werkt.
00:20:02 Nadia van der Vlies (gast)
Dan is het belangrijkste dat je altijd alles meteen bespreekt voor het groot wordt en dat respectvol confronteren is eigenlijk pas nodig Als het groot wordt. Want Als het klein is, zeg je gewoon hè? Jullie presentatie goed voorbereid gisteren, want je haperde wat.
00:20:17 Nadia van der Vlies (gast)
Snap je dan kan iemand, dan hoef je niet.
00:20:19 Nadia van der Vlies (gast)
Een heel stad het land.
00:20:19 Gerhard te Velde (host)
Voor veel Mensen is dat nog steeds groot hoor denk ik. Maar Als je het oefent, kan dat ja niet meteen.
00:20:22 Nadia van der Vlies (gast)
Ja toch, Als je het oefent, kan het echt heel klein. Hoeft niet meteen groot, maar met name jij noemde net opsparen. Wij noemen het vaak zegels sparen dus veel Mensen sparen zegels, die is hier, zie je niets irriteren zich zien we hier iets nog een keer irritatie zien we hier iets nog een irritatie en dan komt het er daarna heel lomp uit, zoals jullie die ondernemers die je beschreef hebben gewoon zegels gespaard.
00:20:39 Gerhard te Velde (host)
Weet je ja.
00:20:42 Nadia van der Vlies (gast)
Nou dat niet doen dus niks opsparen maakt echt een wereld van verschil.
00:20:47 Gerhard te Velde (host)
Ja, dan maak je schoon schip en jij was te laat vandaag en je zei, sorry, en ik zei, ja.
00:20:50 Nadia van der Vlies (gast)
Veel te laat.
00:20:53 Gerhard te Velde (host)
Ik ik ik.
00:20:54 Gerhard te Velde (host)
Appte jou want Ik vind het wel irritant en Dat was een voorbeeld van iets, weet je wel? Normaal zou ik dat niet zeggen. Daar zou ik denken. Ja, weet je, **** wit zand erover, Ik ga daar niet over hebben. We gaan er omheen dansen, Maar ik dacht gewoon Alleen dat kleine zinnetje van hé, het irriteert mij.
00:21:08 Gerhard te Velde (host)
Ja en dan is het.
00:21:10 Gerhard te Velde (host)
Ook klaar, weet je wel?
00:21:10 Nadia van der Vlies (gast)
Nou, ik dacht er net al aan toen jij noemde kleine dingen noemen. Toen dacht ik ook aan het appje, want ik voelde hem.
00:21:15 Nadia van der Vlies (gast)
Ook Maar het voelde ook veilig, want Het is logisch dat jij het irritant vindt, want jij zat te wachten en wat een afspraak, dus Ik denk dat het zelfs fijner voelde dat je dat eerlijk zei, want Als je had gezegd geen probleem, Dat is ook bijna ongeloofwaardig. Ja, snap je dus Het is het grappige is dat ik nu als ontvanger ook denk ja, ik voelde hem wel. Hij deed wel pijn maar.
00:21:21
Ja.
00:21:28 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:21:30 Gerhard te Velde (host)
Stilistisch.
00:21:31 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:21:37 Nadia van der Vlies (gast)
Je had ook gelijk en het voelt wel eerlijker en gelijkwaardiger tussen ons, Omdat je ja ook wel duidelijk zei irritant en Dat is.
00:21:44 Nadia van der Vlies (gast)
Het ook.
00:21:44 Gerhard te Velde (host)
Ja.
00:21:46 Gerhard te Velde (host)
Gelijkwaardige.
00:21:47 Gerhard te Velde (host)
Want anders, heb je een soort nog een soort machtsdeling? Van ja, maar jij kwam toen te laat dat zijn oude koeien die kan je dan ook opsparen. Of ja, maar jij kwam toen te laat.
00:21:54 Gerhard te Velde (host)
Ja, maar jij je?
00:21:55 Nadia van der Vlies (gast)
Tja zegels, en ja, wat je zei net you get what you tolerate. Dat is Natuurlijk ook zo. Hierdoor kom ik volgende keer echt 10 minuten te vroeg.
00:21:55 Gerhard te Velde (host)
Zei kom.
00:21:57 Gerhard te Velde (host)
Zegels ja leuk.
00:22:00
Ja.
00:22:06 Gerhard te Velde (host)
Even kijken concrete tips om eerlijker te worden. We hebben trouwens nog niet over radical kender gehad. Het is een mooi boek wat eigenlijk hier over gaat. Van hoe bouw je een cultuur van eerlijkheid? Een.
00:22:17 Gerhard te Velde (host)
Daar wil ik nog even kort op inzoomen en dan gaan we de praktische tips. Kim Scot, Dat is een dame, heeft allerlei hoge management banen gehad. Die heeft een boek geschreven, Radical Kender, Als je niet van Engels lezen houdt radicaal openhartig. Dat is een Nederlandse titel. Jij kent haar Misschien heel kort even.
00:22:35 Gerhard te Velde (host)
Wat heb wat heb je daar uitgehaald of wat voegt dat nog?
00:22:37 Nadia van der Vlies (gast)
Toe aan dit verhaal, nou wat ik heel leuk vind bij nons gebruiken we majoor model met de valkuilen van mama macho en MOL waar je met macho te hard bent met mama te lief en bij MOL zegels spaart en niet uit de weg gaat.
00:22:50 Nadia van der Vlies (gast)
En eigenlijk het kwadrant wat Kim Scott gebruikt, lijkt er heel erg op, dus zij zegt eigenlijk hetzelfde als wij in deze podcast radicaal openhartig zijn is aardig in plaats van onaardig, dus Het is goed voor je Mensen als ze altijd weten hoe je erover denkt, je het geeft veiligheid en vertrouwen Als je altijd eerlijk bent, maar ook zij zegt.
00:23:00 Gerhard te Velde (host)
Liefde volgt.
00:23:03
Ja.
00:23:11 Nadia van der Vlies (gast)
Het moet wel eerlijkheid zijn vanuit die liefde en vanuit de wens om iemand te helpen groei.
00:23:16 Nadia van der Vlies (gast)
Ja niet vanuit waar we vorige podcast over hadden eigenwijsheid en Ik weet het beter. En jij moet naar mij luisteren, dus het mooie van haar boek vind ik dat het zo parallel heeft met wat ik ook nastreef is eerlijk zijn om de relatie te verbeteren of om de ander te verbeteren. En dan kan je eigenlijk bijna alles zeggen, vooral Als je geen zegels spaart.
00:23:18 Gerhard te Velde (host)
Angst, gedrang macht.
00:23:37 Nadia van der Vlies (gast)
Want dan komt het er ook niet.
00:23:38 Nadia van der Vlies (gast)
Zo rottig uit.
00:23:42 Gerhard te Velde (host)
Ja toch wel lastig Als je zeg maar iemand in dienst hebt waar je vanaf wil. En hoe ga je dat dan? Maar dan heb je het eigenlijk al te laat te.
00:23:48 Gerhard te Velde (host)
Ver Laten komen Als je Als je.
00:23:49 Nadia van der Vlies (gast)
Ja, meestal spaar je Natuurlijk al heel lang, zeker als dat.
00:23:51 Gerhard te Velde (host)
Ja ja, Maar dat is irritant, Maar ik ja, maar dan heb ik. Ik heb wel nu soort van awareness of.
00:23:52 Nadia van der Vlies (gast)
Herken ik zelf ook?
00:23:58 Gerhard te Velde (host)
En Als ik op een gegeven moment denk van, hé, ik merk dat het nu.
00:24:01 Gerhard te Velde (host)
Voor de 20e keer.
00:24:03 Gerhard te Velde (host)
Is, nou ja, ik, Ik ga me, ik spreek, ik spreek mijn snelle.
00:24:06 Gerhard te Velde (host)
Uit maar op een gegeven moment wat ik in het verleden meegemaakt dat ik een soort van disconnect heb van oké laat ook, maar dan ben je eigenlijk al te laat dan dan. Dan had je veel eerder moeten gaan.
00:24:15 Nadia van der Vlies (gast)
Ben je echt afgehaakt?
00:24:20 Gerhard te Velde (host)
Eerlijk moeten gaan zijn.
00:24:23 Nadia van der Vlies (gast)
En, Ik denk ook dat het een graadmeter is Als je erover gaat zeuren.
00:24:26 Gerhard te Velde (host)
Oké tegen anderen over iemand, ja, Dat is een teken.
00:24:26 Nadia van der Vlies (gast)
Als je tegen iemand Als je tegen iemand gaat zeuren, dan dan had je dat met diegene moeten bespreken. Wij hebben binnen ons een regel dat je niet over iemand mag zeuren. Als je dat niet met diegene hebt.
00:24:37 Nadia van der Vlies (gast)
Besproken.
00:24:37 Gerhard te Velde (host)
Goede regel.
00:24:38 Nadia van der Vlies (gast)
En, Het is een hele mooie regel, want dan weet je dus zeker dat je heus wel eens over iemand mag zeuren.
00:24:42 Nadia van der Vlies (gast)
Maar dan weet diegene het ook.
00:24:44
Ja.
00:24:46 Gerhard te Velde (host)
Nou mooie basisregel dus Dat is een goede tip, praat niet over, maar met.
00:24:50 Nadia van der Vlies (gast)
Ja jij had al als tip klein beginnen.
00:24:52 Gerhard te Velde (host)
Begin klein vraag iemand of ze openstaan voor feedback heb ik neergezet. Dat vind ik altijd wel mooi. Ik vroeg aan jou van, mag ik eerlijk zijn? En dan weet iemand, kan iemand zich een klein beetje voorbereiden of zo? Terwijl Als je meteen gaan boom volle bak erop gaat, werkt Misschien minder goed. Ja, check het kwadrant, zullen wij het In de shownotes zetten?
00:25:13 Gerhard te Velde (host)
Ik heb hier nog opgeschreven. Focus op gedrag niet op de.
00:25:16 Nadia van der Vlies (gast)
Persoon dus en bedenk welke feiten je hebt, dus ik zou een gesprek altijd goed voorbereid.
00:25:22 Nadia van der Vlies (gast)
Dus echt bedenken, wat zijn de feiten die Ik heb gezien? Wat doet het met mij? Dus zowel op mijn gedachten op mijn gevoel en op mijn gedrag en dan wat zou ik willen? Wil ik Alleen Maar dat iemand het weet, of wil ik ook dat het verandert en Als je dat die paar stapjes even voorbereidt, dan zorg je dat de kans het grootst is dat het gesprek ook een beetje gaat zoals je had bedacht dus.
00:25:43 Nadia van der Vlies (gast)
Zo’n gesprek goed voorbereiden is echt cruciaal.
00:25:45
Ja.
00:25:46 Gerhard te Velde (host)
Ik heb nog wel een hele diepe les die ik mee wil geven. Misschien is dat ook een soort afsluitende vraag, jij mag er ook nog een.
00:25:53 Gerhard te Velde (host)
Bedenken.
00:25:53 Gerhard te Velde (host)
Als je wil maar.
00:25:57 Gerhard te Velde (host)
Vraag aan jou als luisteraar, is er iets wat je liever niet wil horen.
00:26:04 Gerhard te Velde (host)
Wat je eigenlijk toch moet horen en Ik denk nu aan mijn vrouw, want die zegt altijd de waarheid schrikkelijk irritant, dus dan zeg ik van schat, We gaan naar New York binnenkort een weekje. En dan zegt ze, ja, met welk geld? We hebben geen geld beschikt.
00:26:19 Gerhard te Velde (host)
Maar daarvoor. Oh ja, ****, reality check, zat ik helemaal niet op te wachten doet. Pijn is niet leuk, dus de waarheid horen is niet altijd leuk, Maar het is wel weer even van oké nou ja, oké, dus dan moeten we daar even gaan bufferen daarvoor en dan gaan we het ook doen.
00:26:32 Gerhard te Velde (host)
Dus zo zijn er heel vaak dingen, die wil je niet horen, dus je wil niet horen dat die deadline niet haalbaar is. Je wil niet horen dat er iemand bij moet in het team. Je wil niet, je wil heel veel dingen niet horen terwijl je zowel soms net even moet.
00:26:44 Gerhard te Velde (host)
Ja toch ter harte moet nemen, dus die wil ik meegeven is, is nog een uitsmijter of een vraag waarvan je.
00:26:50 Gerhard te Velde (host)
Denkt.
00:26:50 Nadia van der Vlies (gast)
Ik zou denk ik alle ondernemers die luisteren willen vragen, waar zit jij zegels te sparen of te mollen, zeg maar, waar zeg je niet wat je wel moet zeggen, dus je hebt vast iemand in je hoofd waarvan je gedurende deze podcast een paar keer hebt gedacht. Oh ja, hij of zij laat wel wat steken vallen of is toch niet helemaal de persoon die Ik wil of de medewerker?
00:26:51 Gerhard te Velde (host)
Wie geef ik mij?
00:27:09 Nadia van der Vlies (gast)
Nou ga daar eens wat mee doen, dus stop met zegels, sparen en ga het eerlijke gesprek voeren, want daar wordt Iedereen beter van.
00:27:18 Gerhard te Velde (host)
Mooi Nadia dankjewel.
00:27:20 Nadia van der Vlies (gast)
Dank je.
00:27:21 Gerhard te Velde (host)
En tot zover deze aflevering van Groeivoer vond je dit een waardevolle aflevering. Stuur die dan door aan iemand die je netwerk die wel wat meer eerlijk kan zijn. Volg je groeivoer nog niet op YouTube of Spotify? Doe dat dan zo snel mogelijk en graag tot een volgende keer.