Laserfocus voor Ondernemers: 6 Praktische Tools

Als ondernemer word je constant overspoeld door prikkels, taken en verwachtingen. In deze praktijkgerichte aflevering van de Groeivoer ondernemerspodcast deelt host Gerhard te Velde zes bewezen tools voor het ontwikkelen van laserfocus. Hij begint met een verfrissend eerlijke bekentenis: “Ik heb het niet. Ik ga alle kanten op en ben met veel te veel tegelijk bezig.”

Waarom Focus een Game-changer is voor Ondernemers

In een wereld waar ‘veel’ de standaard is geworden, worstelen ondernemers met toenemende druk. “We leven in een distracted world,” vertelt Te Velde. “Je moet een goede ondernemer zijn, een goede partner, een goede zoon of dochter, een goede vriend. Je legt jezelf zoveel op.” Deze realiteit maakt focus niet alleen wenselijk, maar essentieel voor ondernemers die willen excelleren.

De Kracht van het Pareto Principe in Ondernemerschap

Het belangrijkste instrument voor focus is volgens Gerhard het 80/20-principe (Pareto principe). “Wij zijn geneigd om te denken dat alle dingen gelijk zijn,” legt hij uit. “Je opent je mailbox en denkt dat alle e-mails even belangrijk zijn. Maar dat is dus niet zo.” Hetzelfde geldt voor klanten, teamleden en tijdsbesteding. Door je te concentreren op de 20% die 80% van je resultaten oplevert, creëer je automatisch meer focus.

Praktische Focustools voor Direct Resultaat

Te Velde deelt vijf aanvullende tools die direct implementeerbaar zijn:

  • Focus-tijd: Identificeer je meest productieve uren en bescherm deze. “Voor mij is dat tussen 10 en 12. Dan kan ik echt vet vlammen,” deelt Te Velde.
  • Zone of Genius: Concentreer je op waar je écht goed in bent. Voor Gerhard zijn dit exploratie en mensen verbinden.
  • Van der Valk-methode: Zoek een neutrale werkplek waar je niet wordt afgeleid door huishoudelijke taken.
  • Focus File: Houd een dagelijks document bij waarin je je prioriteiten vastlegt.
  • Accountability Partner: Vind iemand die je scherp houdt op je doelen en afspraken.

Van Inzicht naar Actie

“Meestal is het antwoord op je grootste probleem heel simpel,” benadrukt Te Velde. Voor focus betekent dit: doe minder. Het klinkt eenvoudig, maar de implementatie vereist bewuste keuzes en de juiste tools.

Doordenker

Dus ondernemer, denk na over deze vraag:

Welke 20% van jouw activiteiten levert 80% van je resultaten op? Begin daar met het toepassen van deze focus-tools.

Bekijk deze podcast

Liever luisteren?

Wil je meer inspiratie?

Wil je meer inspiratie? Abonneer je dan op Groeivoer ondernemerspodcast op Youtube of Spotify, of via jouw favoriete podcast app.

Benut jij de kracht van podcast al?

Moet ik echt een podcast? Nee. Maar het kan wel heel veel opleveren om audio toe te voegen aan je marketing- en communicatiemix. 

Is het niet veel te laat om nog te starten? Nee! Het beste moment om podcast te starten is nu, want podcast is geen hype. Het is ‘here to stay’. 

Na het succes van de Groeivoer Podcast helpt Gerhard nu ook andere organisaties bij het succesvol inzetten van podcast om organisatiedoelen te behalen. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

Een interne podcast waarin je de laatste nieuwtjes deelt en medewerkers aan het woord laat. Dit kan je interne communicatie verbeteren en je ’tribe’ en de community nog hechter te maken. 

Een interne podcast om een bepaalde transformatie of cultuurverandering te stimuleren. Bijvoorbeeld als je jouw organisatie meer ondernemend en innovatief wil maken;

Een projectpodcast rond een groot project, om stakeholders op de hoogte te houden van de voortgang.

Een marketing podcast waarin je jouw merk versterkt en op zoek gaat naar leads voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door klanten in gesprek te laten gaan met je medewerkers.   

Je kunt podcast ook onderdeel uit laten maken van events. De opgenomen afleveringen publiceer je vervolgens weer op je podcast kanaal.

Wil je podcast meteen op niveau neerzetten, werk dan met experts en ga niet zelf ‘hobbyen’. Een podcast is meer dan een tafel met twee microfoons erop. Audio is een vak. 

Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor jouw organisatie, ga eens in gesprek met Gerhard. Hij denkt graag mee over strategie en realisatie. Neem contact op via gerhard@groeivoer.nl

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Over de auteur

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Recente posts

Volg Groeivoer

Blijf op de hoogte

Schrijf je in om de laatste blogposts, podcasts & meer te ontvangen!