Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Martijn Rademakers is oprichter van De Utrechtse Internet Courant (DUIC), een begrip in Utrecht en omstreken. Daarnaast is hij Saas-ondernemer. Martijn richtte Soworker op, een tool waarmee je jouw teamleden social content kan laten delen.
Misschien ken je het wel: je hebt een vacature of andere oproep die je wilt delen op je LinkedIn. Je hoopt dat jouw teamleden dit ook doen. Maar de reacties zijn lauwtjes… Waarom zou je content ´van de baas´ gaan delen?
Dat kan anders, en Martijn legt uit hoe. In plaats van een post die compleet dood valt, gaan we op zoek naar extreem veel likes voor jouw content.
Veel plezier met deze nieuwe aflevering!
Gerhard
In deze aflevering
00:00 Welkom bij Groeivoer!
00:40 Introductie Martijn Rademakers
01:35 Het verhaal achter DUIC
05:00 Kwaliteitsjournalistiek in een online wereld
10:35 Verdienmodellen van een lokale krant
15:50 Wanneer doorgaan of stoppen als ondernemer
21:10 Navigeren op de sterren, niet op de golven
24:40 Introductie Employee Advocacy
31:55 Hoe krijg je medewerkers betrokken
39:44 De 6 stappen voor succesvolle employee advocacy
50:30 Platform kosten en concurrentie
53:30 Afsluitende vraag en conclusie
Shownotes
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! 🌐
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
Transcriptie
Transcriptie
00:00:00 Martijn Rademakers
Hoe kun je je medewerkers bij je contentstrategie bijvoorbeeld inzetten? Zij zijn eigenlijk de eerste olievlek hè? Die je hebt om de eerste boodschap te verspreiden. Wat goed werkt is het persoonlijk maken als daar Mensen in voorkomen. Corporate accounts worden veel minder goed gevolgd dan Mensen en Dat is ook logisch, want ik zit tegenover jou en Ik heb meer met jou dan met een.
00:00:19 Martijn Rademakers
Of ander merk ik.
00:00:20 Martijn Rademakers
Ik denk dat het belangrijk is dat je content voor specifieke doelgroepen maakt, niet Alleen Maar de corporate berichten, maar Als ik bij marketing of juist bij die juridische afdeling werk, dan moet je mij content geven die voor mij van belang is. En zorg dan ook Als je bijvoorbeeld vanuit juridische afdeling Mensen hebt die gaan delen dat je daar één aanspreekpunt hebt.
00:00:36
Le.
00:00:38
Luister je nou even voor?
00:00:40 Gerhard te Velde
Welkom bij groeivoer mijn gast vandaag is Martijn Rademakers rademakers. Martijn Rademakers is een serial entrepreneur. Kun je denk ik wel zeggen? Hij is mede oprichter van duik en dat staat voor Utrechts de Utrechtse internet Courant. En Dat is een bekende krant in Utrecht. Daarnaast stond hij ook aan de wieg van een Agency marketing Agency super en een saas bedrijf so worker.
00:01:01 Gerhard te Velde
En Hij heeft nog een aantal andere activiteiten.
00:01:05 Gerhard te Velde
En ja, We gaan het nu hebben over. Hoe kun je je medewerkers inzetten als sales Force of als marketingkanaal?
00:01:13 Gerhard te Velde
Martijn Rademakers van harte welkom bij de podcast dankjewel. Serial entrepreneur klinkt goed, ja toch? Er zijn heel veel Mensen die roepen dat over zichzelf. Ik roep het over jou Omdat Als ik naar je CV kijk, dan ja, jij kan het niet Laten om om mooie nieuwe dingen te starten. De.
00:01:29 Gerhard te Velde
Dat wil nog niet zeggen dat altijd alles succesvol wordt. Natuurlijk, want begin is zo makkelijk. Maar hoe maak je er een succes van?
00:01:35 Gerhard te Velde
En, Dat is even het bruggetje naar jou één van jouw grote succesverhalen duik, want daar wil ik graag beginnen. Wil jij aan Iedereen die niet in Utrecht woont uitleggen wat duik is?
00:01:46 Martijn Rademakers
De krant van Utrecht, dat zit in het kort en ja, We zijn 13 jaar geleden zijn we duidelijk gestart als krant in Utrecht, Omdat we daar een goede kwaliteitskrant misten.
00:01:56 Martijn Rademakers
Hij is gratis niet standaard voor een kwaliteit.
00:02:01 Martijn Rademakers
En We zijn eigenlijk online gestart. De Utrechtse internet Courant, hè? Dat zegt het al en We zijn in 2019 zeg ik even uit mijn hoofd zijn we ook op papier gegaan Omdat het nog steeds een mooi medium is. Lekker met je croissantje een krantje in het weekend. Nou ja, Dat is perfect. Perfecte combinatie.
00:02:20 Martijn Rademakers
En, en Dat is eigenlijk duik en Iedereen in Utrecht kent het, hè? Net zoals dat Iedereen in Amsterdam het Parool kent, kent Iedereen in iets recht duik en wij zeggen, duik is ook nog wel eens de.
00:02:32 Martijn Rademakers
Vraag, is het douz doe ik we horen.
00:02:35 Martijn Rademakers
All.
00:02:35 Martijn Rademakers
Maar wij zeggen altijd, duik.
00:02:37 Gerhard te Velde
Lekker duidelijk en wat is een kwaliteitskrant dan dat? Ik denk dan meteen aan de grote weet ik veel Volkskrant.
00:02:44 Martijn Rademakers
Ja.
00:02:44 Gerhard te Velde
Parool noem maar op, maar zo journalistiek. Jullie hebben niet een heel journalistiek apparaat zitten met.
00:02:51 Gerhard te Velde
Tientallen journalisten.
00:02:51 Martijn Rademakers
Nee, nee, dat dat valt inderdaad wel mee, maar wij schrijven wel goede achtergrondverhalen met brengen het nieuws hè, Dat is altijd online en In de krant, maar ook online brengen wij ook goede achtergrondverhaal.
00:03:05 Martijn Rademakers
Je hebt altijd de lokale krant, dus plaatselijke suffertje, Maar dat zijn we zeker niet. Nee, ja, dat zat goed vol advertenties, want We moeten We zijn een gratis krant dus We moeten het ergens van doen. Nee, Maar het gaat om inhoud, dus kwalitatief goeie informatie waar bewoners van Utrecht die iets aan hebben waar inwoners van Utrecht iets aan hebben.
00:03:09
Voor.
00:03:25 Martijn Rademakers
En en en Dat is wat eigenlijk onze waar we voor gaan. Onze benchmark was destijds in NRC next.
00:03:32 Martijn Rademakers
Nou ja, dat zegt op zich wel wel iets, denk ik. En en met het verdwijnen van het Utrechts Nieuwsblad wat wij een goede krant vond.
00:03:41 Martijn Rademakers
Dachten wij van, Dat was al een tijdje eerder voordat we starten van hé, We moeten iets doen. Er is niks meer in Utrecht, wat wat wij goed vinden, dus we starten zelf iets. Een beetje gekke gedachte om nog een krant te beginnen.
00:03:55 Martijn Rademakers
En.
00:03:55 Gerhard te Velde
Ja want In de tijdsgeest, hè? Dus je hebt Mensen, gaat het steeds minder kranten lezen. Dat was toen al aan de gang. Je had Natuurlijk wel ook die gratis kranten op op een stations. En zo ja, hé.
00:04:02 Martijn Rademakers
Ja.
00:04:05 Martijn Rademakers
Ja de metro en de spits.
00:04:08 Gerhard te Velde
Op welk punt was het precies? Maar wat wat?
00:04:11 Martijn Rademakers
2011 zijn we gestart en Dat was eigenlijk op het punt Inderdaa.
00:04:16 Martijn Rademakers
Ja, weet je, Ik heb bij Trouw gewerkt en Dat is altijd al aan de gang geweest dat Mensen zouden ophouden met kranten lezen.
00:04:24 Martijn Rademakers
Dan hebben we het dan in wezen over betaalde kranten, dus abonnements kranten die oplages nemen steeds meer af, maar tegelijkertijd dat werd dus ja. In 2004 5 werd het al voorspeld dat het zou ophouden en ze zijn er eigenlijk bijna allemaal nog.
00:04:41 Martijn Rademakers
Wel dus een krant heeft nog zeker zijn functie, zeker ook in betrouwbare nieuws. En de sociale media hebben het voor jongeren Natuurlijk over genomen. Toen werd.
00:04:50 Martijn Rademakers
Ook al altijd.
00:04:51 Martijn Rademakers
Voorspeld van ja jongeren, die krijgen niet meer aan de krant, maar tegelijkertijd wordt het toch ook wel voor de jongeren van toen. Die lezen de krant van nu, zeg maar dus wij geloven nog echt wel in het kwaliteitsmedia in In de journalist wat een vak is.
00:05:06 Martijn Rademakers
En die iets toegevoegd heeft voor om een voorbeeld te geven is We hebben dichtbij toen overgenomen van en Dat was eigenlijk een medium. Daarmee zijn we de papier duik begonnen. Dat was een medium vanuit het het Telegraaf waarbij het publiek de artikelen schreef. Ja, Dat is niet per se altijd onafhankelijk of.
00:05:27 Martijn Rademakers
Van ja voldoende kwaliteit vonden wij, dus Wij zijn voor kwaliteitsjournalistiek en en Dat is wat het inhoudt.
00:05:34 Martijn Rademakers
Wat ons betreft.
00:05:36 Gerhard te Velde
En Als je dan met een ondernemers blik kijkt naar zoiets, want het begint uit ja, ik zou zeggen, pure passie en vakmanschap en nou, ik nostalgie wou ik zeggen, maar een soort van kwaliteit die je wil gaan vasthouden en borgen, maar dan Als je dat even loslaat en je kijkt als ondernemer naar.
00:05:39
Luid.
00:05:40 Martijn Rademakers
Ja.
00:05:43
Ja.
00:05:53 Gerhard te Velde
Ja, hoe krijg je het dan voor mekaar? Heb je verdienmodellen er omheen bedacht? Wat?
00:05:57
Ja.
00:05:58 Martijn Rademakers
Ja nou zeker verdienmodellen bedacht, dan moet ik wel zeggen van de oprichters, zeg Maar dat zijn de de de de slechts betaalde vrijwilligers die er die Er zijn. En de rest wordt Natuurlijk gewoon betaald.
00:05:58 Gerhard te Velde
Wat hebben jullie gedaan?
00:06:11 Gerhard te Velde
Oké.
00:06:14 Gerhard te Velde
Want hoeveel oprichters zijn er twee uit?
00:06:17 Martijn Rademakers
Pijnlijk? Ja, ja, goed, Er zijn nog wat Mensen bij betrokken zo op de Achtergrond. Maar Joris Daalhuisen en ik die zijn de trekkers echt geweest. Zullen maar zeg.
00:06:28 Martijn Rademakers
Één van de medeoprichters op de Achtergrond, die is betrokken bij de Sales Dave Gert Jan van oud, uitgever van NC, onder andere ook bij betrokken geweest. Maar Wij zijn de de trekkers.
00:06:44 Martijn Rademakers
Wat was je vraag eigenlijk? Oh de.
00:06:44 Gerhard te Velde
Nou ja, jullie drijfveer was niet. We zien er een kans In de markt, We gaan geld verdienen. Jullie drijfveer was. We willen een kwaliteitskrant, maar alsnog moet je het In de lucht houden. Dus hoe ga?
00:06:45 Gerhard te Velde
Blik.
00:06:54 Gerhard te Velde
Je dat dan terugverdienen?
00:06:56 Martijn Rademakers
Nou ja, hoe ga je dat terugverdienen? Is het zoeken naar adverteerders? Wij hadden toen destijds 1 grote belangrijke partij die gelijk aan boord stapte. Dat was de Rabobank.
00:07:07 Martijn Rademakers
Die is inmiddels niet meer aan boord, want het hele regionale Rabobank, die bestaat niet meer, niet meer echt. Maar ja, goed adverteerders blijven gewoon het beste verdienmodel wat Er is eigenlijk daar deed. Daarmee draaien we het eigenlijk altijd al onafhankelijk.
00:07:26 Martijn Rademakers
Dus in wezen Zonder subsidies. Af en toe hebben we een project subsidie voor een mooi project. We hebben een keertje onderzoek gedaan naar schilderijen. Wat in Utrecht, wat in het Louvre hing. Dat hebben we met behulp van een subsidie hebben we dat onder.
00:07:39 Martijn Rademakers
Verkocht, maar over het algemeen is het puur de inkomsten vanuit de advertenties die er tegenover staan. En Dat is nog steeds een heel traditioneel model. We zijn er wel altijd op zoek naar nieuwe modellen. Ze hebben we een webshop. We geven boeken uit Best wel succesvol. We hebben ook een paar minder succesvolle boeken uitgebracht, maar.
00:08:00 Gerhard te Velde
En wat voor boek heb je bijvoorbeeld uitgebracht wat goed aansloeg?
00:08:00 Martijn Rademakers
Ja.
00:08:04 Martijn Rademakers
Ja, We hebben er eentje. Er wordt een serie van Arjen boer. Ik denk dat Iedereen die die krant leest echt die kent, die serie vergeten gebouwen.
00:08:11 Gerhard te Velde
Ja Huis van de Vereniging oud Utrecht Ofzo zei Wat?
00:08:14 Martijn Rademakers
Nee, nee, nee, dat dat nee.
00:08:17 Martijn Rademakers
Ja is er wel bij aangesloten, maar hij schrijft echt zelf onafhankelijk. Hij is onafhankelijk, schrijft heel veel over architectuur en over terreinen. Maar goed, Dat is, dat heeft niet zoveel met met duik te maken. Vergeet de gebouwen in Utrecht. En hij vertelt daar eigenlijk in, ja, wat voor mooie gebouwen er in Utrecht zijn een hele geschi.
00:08:18 Gerhard te Velde
Oké zelfs.
00:08:21 Gerhard te Velde
Oké.
00:08:38 Martijn Rademakers
Daarvan, ja, dat dat vreten Mensen. Dat boek is in een oplage van ja, ruim 6000 verkocht. Wat voor boeken echt 1 grote oplage is en We hebben er nu net eentje uitgebracht met starten we met een beetje hulp van crowdfunding om te kijken van zit er tractie op willen willen Mensen dat boek wel.
00:08:58 Martijn Rademakers
Ja dat dom kwam uit uit de steigers en dus We hebben een mooi fotoboek gemaakt. Hele goede fotograaf altijd bij bij duik dus beeld is heel belangrijk.
00:09:07 Martijn Rademakers
Uberhaupt voor de voor de krant en vanuit allerlei gezichtspunten hebben we de Dom gefotografeerd. Robert Oosterbroek heeft dat gedaan.
00:09:18 Martijn Rademakers
Ja, en dat verkoopt ook heel goed.
00:09:20 Gerhard te Velde
Ja, maar er zit nog een laag onder voor mijn gevoel, want Ik heb 16 jaar in Utrecht gewoond. Helaas wonen kunnen niet meer, maar waar je woont is heel belangrijk voor je identiteit hè? Dus Mensen en zeker in Utrecht daar vast ook in andere steden. Maar Mensen voelen zich echt Utrechter. Dat zit gewoon in je vezels dat dat, dat wil je ook graag zijn ik.
00:09:39 Gerhard te Velde
Laat ik voor mezelf spreken, maar?
00:09:41 Gerhard te Velde
En dus heb je even heel commercieel gedacht. Ook een hele grote groep bereidwillige, kooplustige.
00:09:47 Gerhard te Velde
Ja fan zit echt veel geld in fans. Ja en ja, ik wou zeggen, die kan je alles verkopen, dus als jij elke half jaar met een nieuw boek komt of daar heb je weer, weet ik veel. Ja, je zou ook een duik café. Of nou ja, ik zou helemaal los gaan op alle verdienmodellen die die je kan bedenken moet, moet zich Natuurlijk nog wel bewijzen, dus.
00:09:49 Martijn Rademakers
Ja.
00:10:07 Gerhard te Velde
Idee is.
00:10:08 Martijn Rademakers
We zijn heel erg van het experimenteren, dus we staan open voor alles. Het ontbreekt ons altijd aan tijd, want wat je net zei Van Ik heb.
00:10:16 Martijn Rademakers
Nog twee andere bedrijven en mijn collega heeft dat ook, dus daar zit het een beetje in, dus je hebt een trekker nodig en we proberen heel veel zoals die boeken en alle ideeën die jij opnoemt zijn super interessant. Zouden we mee aan de slag willen en soms soms doen we daar dingen ook van.
00:10:18
Ja.
00:10:38 Martijn Rademakers
Ja, Het is een beetje van. We proberen iets, krijgen we tractie, dan gaan we erop door. Lukt dat niet? Dan ja, dan dan stoppen we.
00:10:46 Martijn Rademakers
Ook weer mee. Nou ja, dus zo dus zo experimenteren we met van alles, maar tot nu toe is eigenlijk het verdienmodel om het zo maar te zeggen is echt gewoon nog steeds de advertenties online en In de krant dus.
00:11:00 Gerhard te Velde
Hoe belangrijk is geld voor jou?
00:11:02 Martijn Rademakers
Ja ik ik niet zo heel erg eigenlijk. Ik ga altijd vanuit de inhoud en gave dingen doen. Dat vind ik het belangrijkste wat Er is.
00:11:09 Gerhard te Velde
Ja en hoe past dat bij ondernemerschap dan dit zou een verkapte kritische vraag kunnen zijn, maar moeten we ondernemer niet gewoon ook heel goed zijn?
00:11:16 Martijn Rademakers
En geld verdienen, Maar dat is een voorwaarde, hè? Dus uiteindelijk Zonder geld verdienen, bestaat het niet.
00:11:23 Martijn Rademakers
En het tot nu toe zijn de dingen die Ik heb gedaan in ieder geval eigenlijk wel succesvol, want ze bestaan nog allemaal en we verdienen er ook geld mee. Kun je er meer mee verdienen in ja, ongetwijfeld met duik denk ik dat daar heel veel mogelijkheden nog zijn die we niet benutten. Nou ja, goed, wij zeggen ook altijd van, we hoeven het niet allemaal zelf te doen dus.
00:11:39
Ja.
00:11:46 Martijn Rademakers
Heb je een idee en denk je van? Ik wil daarmee aan de slag vanuit duik of vooral, kom maar op, dan dan gaan we het proberen en Dat is ook wel iets wat we toch.
00:11:50 Martijn Rademakers
Ja.
00:11:55 Martijn Rademakers
Wel regelmatig doen dus super vet.
00:12:01 Gerhard te Velde
Als je mag dromen, waar kan duik nog naartoe groeien?
00:12:04 Martijn Rademakers
Ja, weet je?
00:12:05 Gerhard te Velde
Of heb je het kan ook zijn dat je zegt Van nou, het ligt eigenlijk al weer een beetje achter me. Het staat, het loopt en en ik.
00:12:10 Gerhard te Velde
Ik droom van andere dingen, maar?
00:12:12 Gerhard te Velde
Ja, Het is een soort toekomst plaatje.
00:12:15 Martijn Rademakers
Toch wel denk ik, want kijk duiken is nu, dat staat hè. Dat is een begrip In de stad. Het draait ook, financieel draait het etcetera.
00:12:24 Martijn Rademakers
Waar we nu mee bezig zijn, zijn met een mediacentrum opzet In de stad.
00:12:30 Martijn Rademakers
Ja, weet je, daar kan nog veel meer en dan dat.
00:12:32 Gerhard te Velde
Hoe heet dit?
00:12:33 Martijn Rademakers
Hub Utrecht, samenwerkingsverband met met ROC Midden Nederland met Hu Hogeschool Utrecht en met RTV Utrecht u stad en in dit geval dus de stadsomroep. Zeg maar en waar we daarmee aan de slag willen en ook wel mee zijn begonnen, is meer onderzoeksjournalistiek, want onderzoeksjournalistiek.
00:12:52 Martijn Rademakers
Dat is niet echt een.
00:12:54 Martijn Rademakers
Model in dat kun je niet makkelijk Laten financieren, maar is wel heel noodzakelijk. Dat missen we gewoon. En dat ja, Dat is weer toch die inhoudelijke component waar waar ik wakker van word? Ja dat dat dat daar zie ik nog echt heel veel potentie In de toekomst en dat geeft ook weer een slinger aan een krant zoals duik.
00:13:15 Martijn Rademakers
Maar het zit ook bijvoorbeeld in wat jij aan het doen bent, podcast maken etcetera. Weet je dat zijn ook hele mooie dingen waarmee je media exposure eigenlijk kunt uitbreiden. We hebben nu een papieren krant en een site die lopen heel goed.
00:13:30 Martijn Rademakers
Qua bereik.
00:13:32 Martijn Rademakers
Het is weer een andere tak van sport en daar is nog heel veel winst te behalen. We hebben ook wel eens gekeken naar videofilm etcetera.
00:13:42 Martijn Rademakers
Ja, Dat is wat moeilijker. Qua qua bereiken we dat Mensen daar naar gaan kijken, Maar dat is ook gewoon heel duur om te maken.
00:13:49 Gerhard te Velde
Ja ja en Dat is ook weer een kwestie van lange adem, hè? Dus Het is niet Als je even 5 of 10 videos maakt dat.
00:13:53
Nee.
00:13:54 Gerhard te Velde
Dan.
00:13:54 Gerhard te Velde
Ineens de wereld aan je voeten ligt, dan zul je echt moeten investeren.
00:13:59 Martijn Rademakers
Nou, We hebben duik inzake gemaakt. Zaken programma met Gert Jan Jansen.
00:14:05 Martijn Rademakers
Daar hebben we ruim 100 afleveringen van gemaakt. Ja, en de uiteindelijk lukt het businessmodel niet helemaal onder rond te krijgen, dus wat dat betreft weet je, moet je het proberen. Lange adem nou ook mede dankzij Gert Jan dat zo iemand die zegt zelf heeft gezegd, van joh, dat wil ik graag maken, dat pak ik op, maar op een gegeven moment moet je ook zeggen, van ja, Als het niet niet helemaal lukt, hè?
00:14:23
Ja.
00:14:30 Martijn Rademakers
Gedeeltelijk wel hoor je, zijn ook wel sponsors geweest, etcetera.
00:14:34 Martijn Rademakers
Maar ja, dan moet je ook gewoon de stekker eruit durven trekken, net zoals dat wij ook altijd zeggen van de papieren krant. Wij houden niet vast aan conventies zodra dat niet meer gelezen wordt, dan stap voor er vanaf waar heel veel kranten eigenlijk zeggen we ja papier eerst, en dat geldt voor ons niet. Wij willen niet vasthouden aan conventies.
00:14:53 Gerhard te Velde
Ben je goed in dingen?
00:14:55 Gerhard te Velde
De stekker uit dingen trekken of niet?
00:14:59 Martijn Rademakers
Goed niet, het blijft altijd je kindje Natuurlijk. Maar nou ja, Ik heb, Ik heb het wel gedaan. Ik heb ook een site gezet rondom wijnroutes. Dat was mijn eerste eigen project en Ik heb ook nog een uitzendbureau gehad voor telemarketeers. Ja, dat daar had ik gewoon geen plezier in, dus daar ben ik mee gestopt.
00:15:21 Martijn Rademakers
Best Wine Roots zoals die wijn site die bestaat nog steeds heb ben ik wel mee gestopt. Heb ik aan van de hand gedaan, want er zat echt gewoon onvoldoende businessmodel in. Had ik heel veel Energy in gestoken, vond ik heel leuk inhoudelijk weer om te doen, maar ze had gewoon geen geen geld in.
00:15:36 Gerhard te Velde
Ja, Maar ik vind dit, want ik vraag het ook. Dit vind ik persoonlijk een van de alle alle Goudse dilemma’s van Van ondernemerschap, van wanneer moet je doorgaan en wanneer moet je stoppen? Heb jij daar een inzicht ook?
00:15:41
Ja.
00:15:45
Ja.
00:15:46 Martijn Rademakers
Ja.
00:15:49 Gerhard te Velde
Wat wat zou die tekenen van oké nu?
00:15:49 Martijn Rademakers
Als je er.
00:15:51 Martijn Rademakers
Ja geen Energy meer, Dat is volgens mij.
00:15:51 Gerhard te Velde
Moeten Frank kappen.
00:15:54 Martijn Rademakers
Ja wat net in het voorgesprekje daar ook heel even over van wanneer moet je stoppen en wanneer moet je doorgaan? En soms is het ook wel zo, dan is de Energy weg en Er is er weer iets waardoor je weer de Energy krijgt en waardoor je op zich weer de hele volle potentie ziet en waarvan je denkt van dan ga ik de.
00:16:12 Martijn Rademakers
Maar Als je geen Energy meer eruit haalt. Ja, of er inderdaad echt geen geld binnenkomt waardoor je er geen potentie is, ja, dan dan is het beter om gewoon stoppen en je Energy in andere dingen te steken. Zeker Als je met zoveel dingen tegelijk bezig bent. Focussen is altijd een probleem. Ja, dus Het is lastige antwoord, hè? Waar?
00:16:34 Gerhard te Velde
Nou wat nee nou Daarom de Het is iedere keer weer opnieuw dat voor jezelf Helder krijgen wat ik wel. Ik zat een beetje op twee, twee gedacht.
00:16:34 Martijn Rademakers
Niet zwart wit.
00:16:42 Gerhard te Velde
Van je wifi of je purpose of je drijfveren of de dingen die je leuk vindt. Die veranderen niet Alleen de de dingen waar je jouw Energy in steekt, dus zeg maar, Simon Sinek heeft het altijd over White House. Wat dus je why die verandert niet, maar Misschien wel je watt. Dus dat betekent dus ook dat je een bedrijf kan stopzetten en dan.
00:17:02 Gerhard te Velde
Creëer je ruimte voor iets nieuws waar waarbij je met dezelfde purpose aan de slag gaat. Alleen het krijgt een andere uitingsvorm.
00:17:11 Gerhard te Velde
En een quote die ik ook heel.
00:17:13 Gerhard te Velde
Regerend vond je hoorde ik laatst in een podcast. Dat was navigeer op de sterren, niet op de golven en heel vaak heb ik in mijn ondernemerschap ook dat ik navigeer op de golven. Want er komt weer, word je weer onderuit geslagen en dan denk ik, oh, Ik heb er.
00:17:25
Ja.
00:17:26 Gerhard te Velde
Echt helemaal.
00:17:26 Gerhard te Velde
Geen zin meer in, maar die quote die zegt dus van kijk naar de sterren, want Dat is waar je op kan navigeren. Die staan altijd op dezelfde plek en.
00:17:27
Ja.
00:17:34 Martijn Rademakers
Dan haal je de stip aan de Horizon, hou die voor ogen Dat is eigenlijk wat je daarmee ook zegt.
00:17:40 Martijn Rademakers
Ja, ja, en Dat is soms wel eens moeilijk, want Het is ook wel vaak zo en Dat is de kunst. Je zit Natuurlijk Omdat het relatief kleine organisaties zijn.
00:17:52 Martijn Rademakers
Zit je er middenin, je bent ook meewerkend voorman vaak, terwijl je eigenlijk zou je er bovenuit moeten stijgen en dan kan je dat makkelijker voor ogen houden. Terwijl ja, Als je middenin de zee zit In de golven zoals jij dat zegt, dan zie je het niet op een gegeven moment niet meer en er komen er dingen op je af die je nu moet handelen, terwijl je eigenlijk soms wel eens boven zou moeten gaan staan.
00:17:55 Gerhard te Velde
Ja.
00:18:14 Gerhard te Velde
Ja leuk, Ik had een gesprek met Brian van FLEX wel een een softwarepakket voor voor de flexbar.
00:18:21 Gerhard te Velde
En toen hadden we het over chef ****, dus ben je zeg maar in jouw bedrijf, de chef ****, die uiteindelijk alle **** moet oplossen. Maar zie jij jezelf dat doen? Zeg maar in dus niet. Chef ****, want die rol die ken je ook, net Als ik trouwens, maar zie jij jezelf dat doen in een soort aandeelhouders drol op afstand?
00:18:41 Gerhard te Velde
Dus.
00:18:42 Gerhard te Velde
Past dat bij sommige Mensen past dat Misschien heel goed om om heel veel afstand te hebben. En dan Als je op afstand zit, is het ook makkelijk om de stekker eruit te trekken. Zeg.
00:18:48 Gerhard te Velde
Nou, dit rendeert niet pop stekker eruit door.
00:18:52 Gerhard te Velde
Maar zou je dat kunnen of ben je gewo?
00:18:55 Martijn Rademakers
Nou, Ik ben Natuurlijk gewoon SEF ****, ook dat zit een beetje in mij dingen regelen en doen. Maar ik zou wel meer afstand eigenlijk willen willen hebben. En of ik dat kan dat.
00:19:10 Martijn Rademakers
Dat denk ik, Ik denk het eigenlijk wel. Alleen is er ruimte voor hè? Je moet het.
00:19:16 Martijn Rademakers
Vanuit jezelf moet je, het moet je het doen en aan aan alles trekken. En Wij hebben niet per se de financiën om.
00:19:24 Martijn Rademakers
Om die ruimte te nemen. Denk.
00:19:26
Ja.
00:19:26 Gerhard te Velde
Ik is dat een doel voor jou, of zou je daar naartoe willen?
00:19:30 Martijn Rademakers
Ja ja zeker ja dat denk ik wel ja, want dat geeft je gewoon veel meer rust.
00:19:37 Martijn Rademakers
Om de dingen eigenlijk ook beter? Ja ja.
00:19:39 Martijn Rademakers
Te doen.
00:19:41 Gerhard te Velde
Nou mooi open, einde ik nodig je wellicht In de toekomst nog eens vaker uit hier en dan zullen we kijken hoe je gevaren bent overigens nog toch nog heel even stapje terug naar ****, Maar ik. Ik heb ook ontdekt van Ik ben ook een probleem magneet, dus ik stap mijn bedrijf binnen en dan gaan Mensen dingen vragen van, hoe zit dit, hoe zit dat kun je hier bij helpen en toch is.
00:20:00 Gerhard te Velde
Keer geef, Ik heb weer aan toe Tony Robinson, nu hebben we echt wel alweer heel veel mooie tegeltjes verzameld, maar die zegt you, get what you tolerate, dus je krijgt wat je tolereert. Dus als jij het tolereert dat Mensen jou als vraagbaak gebruiken of dat jij al hun problemen oplost of dat hè? Gerard weet het wel weer of Martijn Rademakers lost het wel weer op.
00:20:01
Stap je in.
00:20:09 Martijn Rademakers
Ja.
00:20:20 Gerhard te Velde
Zolang je dat tolereert dan, dan hou je dat in stand, zeg maar op een gegeven moment, ja, zou je gewoon heel hard moeten zeggen van No more of maar een beetje naartoe groeien, hè?
00:20:24
Ja.
00:20:28 Martijn Rademakers
Als ik toch In de persoonlijkheid, Dat is wat jij wat jij zegt, hè? Ik ben moeilijk in, ik ik zeg moeilijk, nee.
00:20:31
Ja.
00:20:36 Martijn Rademakers
Ik, Ik wil graag het voor de Mensen goed doen. Servicegericht, ja, dat zit toch een beetje in mijn persoon, dus Ik wil Mensen graag helpen. Ja, nou dan, dan blijf je chef ****.
00:20:50 Gerhard te Velde
Zullen we allemaal iets waar we nog in kunnen groeien? Ik wil graag transitie maken naar.
00:20:57 Gerhard te Velde
Volgende onderwerp, want We gaan het ook hebben over employee advocacy verschrikkelijk woord om uit te spreken. Nederlands hebben we volgens.
00:21:04 Martijn Rademakers
Mij ook niet echt een ambassadeurs hè? Het gaat over ambassadeurs voor je organisatie in principe.
00:21:06 Gerhard te Velde
Oké.
00:21:11 Martijn Rademakers
Ja de beste.
00:21:13 Martijn Rademakers
Ambassadeurs zijn eigenlijk je medewerkers tenminste als zij het niet zijn. Wie zijn het dan wel?
00:21:17 Martijn Rademakers
Zou.
00:21:17 Martijn Rademakers
Ik bijna zeggen, en Dat is waar dit over gaat en het discussie een rottige term. Ja, Ik denk dat wij 7 jaar geleden zijn wij gestart en en toen kwam dat net een beetje op. Dus hoe kun je je medewerkers bij je contentstrategie bijvoorbeeld?
00:21:37 Martijn Rademakers
Inzetten en inzetten klinkt een beetje negatief, maar dus ja, Dat is. Ze moeten er zelf ook iets aan hebben. Dat is heel belangrijk, denk ik.
00:21:46 Martijn Rademakers
Maar zij zijn eigenlijk de eerste olievlekken, hè die je hebt.
00:21:50 Martijn Rademakers
Om de eerste boodschap te verspreiden, daar zijn. Zij zit in een heel relevant netwerk. En kunnen we dat eigenlijk als beste doen als ambassadeur? Dus Dat is waar, Dat is waar.
00:22:00 Gerhard te Velde
Het over gaat eigenlijk en We hebben het nu over ook over je bedrijf sober, dus je hebt, zeg maar duik, je hebt super, Dat is je Agency. Je hebt nog een aantal andere initiatieven, Maar we hebben het nu over sober en Dat is eigenlijk.
00:22:12 Martijn Rademakers
Baas bedrijven saso Het is een platform ik heel simpel uitgelegd. Je hebt een social media manager, een communicatie manager of zo’n.
00:22:13
Een platform dat.
00:22:25 Martijn Rademakers
Soort functie die zet een berichtje klaar en voor de medewerkers en die medewerkers kunnen met een druk op de knop kunnen ze dat delen in een LinkedIn Facebook Instagram.
00:22:37 Martijn Rademakers
Nou ja, whatever, en daarmee maak je het heel makkelijk dus om content te delen. Je krijgt wel eens van die mailtjes. Zou je deze vacature willen delen in jouw netwerk, want je zit in een relevant netwerk. Nou, dan doe je een keer. Copy past, zet je op de LinkedIn, Misschien doe je het een tweede.
00:22:53 Martijn Rademakers
Keer en.
00:22:53 Martijn Rademakers
Dan stop je ermee, en dit maakt het.
00:22:56 Gerhard te Velde
Die.
00:22:56 Gerhard te Velde
Veel makkelijker die paar kliks zijn. Hij wil te veel.
00:22:58 Gerhard te Velde
Moeite wil je zeggen of ja?
00:22:58
Ja.
00:23:00 Gerhard te Velde
Maar ik herken heel veel om er nog even wat verder op in te zoomen. Ik ik herken dit heel erg en s.
00:23:07 Gerhard te Velde
Zeg Maar het probleem.
00:23:08 Gerhard te Velde
Jij bent ondernemer, je bent super enthousiast over je bedrijf. Je hebt iets, weet ik veel. Je hebt een nieuwe dienst of zo of je hebt. Je hebt iets te promoten, nieuwe dienst of een.
00:23:15
Ja.
00:23:16 Gerhard te Velde
Nieuwe.
00:23:16 Gerhard te Velde
Klant, wil je promoten of je wil? Je hebt een vacature, jij ziet het helemaal zitten en dan vraag je inderdaad aan je team van hé, willen jullie het ook even op je LinkedIn zetten en.
00:23:26 Gerhard te Velde
Dan wil ik van die half lauwe.
00:23:28 Gerhard te Velde
Reacties van ja ja en.
00:23:30 Gerhard te Velde
Dus mijn privé ding en dat snap ik ook allemaal wel, maar.
00:23:31
Ja.
00:23:33 Gerhard te Velde
En dan is het Misschien ook nog lichter een beetje aan de fase waarin je zit, want Ik kan me voorstellen die in die startup fase. Dan is Iedereen nog enthousiast. Iedereen is Lets go and.
00:23:43 Gerhard te Velde
Gas geven precies en op een verjaardag vertellen ze ook vol vuur van oh, waar werk jij nou? Ik werk me zo supervet.
00:23:43 Martijn Rademakers
Bedrijf ja.
00:23:50 Gerhard te Velde
Terwijl Als je wat groter wordt, dan ontstaat er meer een soort zakelijkheid en wat meer afstand.
00:23:57 Gerhard te Velde
Dus jij zegt dat jullie iets gebouwd hebben of iets voor elkaar hebben, waardoor je dus medewerkers dat heel.
00:24:04 Gerhard te Velde
Makkelijk laat delen makkelijk laat maken.
00:24:07 Gerhard te Velde
Dus process is heel erg gefaciliteerd en en dan wil ik even inzoomen op de.
00:24:12 Gerhard te Velde
Hoe het In de praktijk werkt, zeg maar, wat zijn de resultaten tot nu toe? Wat wat krijg je terug van klanten?
00:24:19 Martijn Rademakers
Dat het makkelijk werkt dat het hè eenvoud en gemak, Dat is absoluut wat we altijd terugkrijgen.
00:24:22
Ja.
00:24:27 Martijn Rademakers
En kijk, uiteindelijk is het een tooling die helpt hierbij, maar uiteindelijk moet je ook echt je best gaan doen. Inderdaad, In de motivatie van Mensen om berichten te delen. Nou daar daar daar. Daar kun je een programma voor opstellen. We zeggen altijd dat doe dat niet zomaar, maar zet zich een programma achter, zodat je goed gestructureerd hebt nagedacht over wat je gaat doen.
00:24:51 Martijn Rademakers
Om medewerkers aan boord te te krijgen.
00:24:55 Gerhard te Velde
Zou ik dit ook sorry dat ik je onderbreek? Ik zit even naar het script, want ik maak voor elke aflevering een script soort van soort kapstokje voor het gesprek. We hebben straks die 5 stappen nog.
00:25:00 Martijn Rademakers
Ja ja.
00:25:05 Gerhard te Velde
Ja dus wat zijn de of 6 zijn het dus de 6 stappen van? Hoe ga je nou je?
00:25:13 Gerhard te Velde
Team als sales Force of als marketingkanaal inzetten, maar kan ik dit ook op andere dingen toepassen? Want Ik heb bijvoorbeeld voor de Podcast groeivoer heb ik nu 300 Mensen gesproken. Zou ik ook nou? Dan wordt Misschien ingewikkeld, Maar dat ik al die 300 gasten vraag van hé er staat weer in uw aflevering.
00:25:33 Martijn Rademakers
Ja.
00:25:35 Gerhard te Velde
Vind je me interessant? Druk dan even op share en Misschien doen maar 10 Mensen het. Maar ja, dat zijn wel weer 10 Mensen met bereik. Zou het ook zo kunnen werken of is het?
00:25:44 Gerhard te Velde
At.
00:25:44 Martijn Rademakers
Echt Alleen van medewerkers nou het het zou zo kunnen werken, maar Je moet wel iets echt op structurele basis met een organisatie hebben. En Ik kan mij voorstellen dat als jij een gast hè, Ik ben nu een gast uitnodigt dat ik in het begin denk van oké.
00:25:57 Martijn Rademakers
Ga ik doen, ja ja, Maar dat dat weg hebt, terwijl met een bedrijf dat blijft gewoon een werknemersbestand om het zo maar te zeggen overgezet het wel ook bijvoorbeeld.
00:25:57 Gerhard te Velde
Kikker leuk gaaf cool.
00:25:59 Gerhard te Velde
Oke.
00:26:08 Martijn Rademakers
In voor dealers.
00:26:09 Gerhard te Velde
Oké.
00:26:09 Gerhard te Velde
Wat voor dealer?
00:26:11 Martijn Rademakers
Ja bijvoorbeeld, We hebben grote fietsen producent accel en die hebben allemaal winkels, fietsen, dealers. En ja, die hebben niet de tijd om hun eigen social media posts te maken. Dus Accell zet hij post voor zijn klaar van de verschillende merken die ze voeren. En dan hoeft de fietsenwinkel met een druk op de knop.
00:26:31 Martijn Rademakers
Kunnen ze delen waardoor ze consistente communicatie hebben, waardoor ze überhaupt communicatie hebben, want die fietsen dealer, die heeft er dus geen tijd voor, zeker.
00:26:39 Martijn Rademakers
Niet te kleintjes.
00:26:40 Gerhard te Velde
Nee.
00:26:41 Gerhard te Velde
Ja, ik zie de vormen dat ze vieze handen hebben en dan die hebben überhaupt nog niet gehoord van TikTok is ja wel gehoord van, maar oke dus meer corporate structuur vanuit.
00:26:41 Gerhard te Velde
Ze.
00:26:43 Martijn Rademakers
Ja precies.
00:26:45
Ja ja.
00:26:50 Martijn Rademakers
Ja en ik.
00:26:51 Martijn Rademakers
Ja en een van de essentiële dingen eigenlijk is ook waar jij aanraakt. Waarom zou dat voor die Mensen die jou gast zijn Misschien minder goed werken? Wat best wel essentieel is gebleken is de onboarding, dus Je moet Mensen in een sessie. Je moet gewoon een half uurtje van die mens.
00:27:06 Martijn Rademakers
De tijd krijgen om even met elkaar hun social media profielen te koppelen in die tooling. Als je dat hebt gedaan, dan zijn ze aan boord en dan zijn ze ook veel langere periode aan boord en ik vraag me af of jij jouw gasten iedere keer kan vragen, joh, ik leg het je even uit. In principe kunnen ze het ook zelf doen, maar die stap.
00:27:27 Martijn Rademakers
Ja, die is wel cruciaal en niet dat je ziet wel vaak dat of vaak. Maar ja, dat wat moeilijker is dat Mensen dat uit zichzelf gaan doen, dan moeten ze echt heel erg.
00:27:37 Martijn Rademakers
Gemotiveerd zijn om dat te doen.
00:27:41 Gerhard te Velde
Één van de founders van.
00:27:44 Gerhard te Velde
Ik weet niet meer welk platform Dat was. Volgens mij was het stripe of zo. Platform en die gast heeft volgens mij collison en die en die en dat noemde. Dan was hij met met potentiële klanten aan het praten over zijn nieuwe producten. En Dit is zeg maar een heel lang geleden toen stripe nog heel klein was. Stripe is nu echt enorm betaalplatform in Nederland zijn ze niet zo groot.
00:27:48 Martijn Rademakers
Ja.
00:27:57 Martijn Rademakers
Yes.
00:28:04 Gerhard te Velde
En dan zat hij met die klant en dan gaf hij zijn presentatie. En dan zei die klant van, oh ja, tof, nou ziet er.
00:28:10 Gerhard te Velde
En toen zei hij, oké, dus je bent enthousiast, ja, dus je wil je mee gaan werken? Ja, oke, dan gaan we het nu doen, dus hij klapte zijn laptop. Of hij opende zijn andere scherm en hij ging letterlijk on the spot die klanten om woorden. En Dat is Natuurlijk wat je heel vaak ziet dat iemand zegt, van ja is goed leuk, Ik ga je, Ik ga delen, want ze doen het niet, want het drempel is te hoog.
00:28:30 Gerhard te Velde
Dus jij zegt ook van, Hé, Als je nou wil dat je.
00:28:33 Gerhard te Velde
Medewerkers dit echt gaan doen, dan zul je echt per medewerker moet je Iedereen een onboarding geven die social media en media profielen koppelen. En wat doe?
00:28:43 Martijn Rademakers
Je nog meer? Ja, wat we meestal in zo’n onboarding doet is eigenlijk leggen we het belang uit van Waarom is dit voor ons, maar ook voor jou vooral belangrijk?
00:28:52
Ja.
00:28:54 Martijn Rademakers
Wat ze in het familie medewerker moeten ook iets aan hebben, weet je wel, die die krijgt? Ja, Als de salesmedewerkers krijgt die de sales van maar ook zijn Autoriteit wordt, wordt bevestigd. Het bedrijf maakt content voor hem wat hij kan gebruiken. Dat wordt gewoon voor hem gefaciliteerd.
00:29:12 Martijn Rademakers
Dus dat soort inzichten moet je hem geven, maar meestal kopen we er ook bijvoorbeeld een LinkedIn training aan vast. Gewoon het optimaliseren van je profiel. Ja, Dat is heeft waarde voor die medewerker. Daarbij is het ook nog eens een keer. Dan werkt het nog net een stapje beter en voor de rest is het. Ja en voor de rest is het. De onboarding is meer van oké, we lopen even door deze tooling heen.
00:29:28
Ja dus.
00:29:34 Martijn Rademakers
Dit soort berichten kun je van ons verwachten. Nou, we koppelen even die social media profielen. Er zit een beloningscomponenten in. Tenminste dat kan. Dat kun je aanzetten.
00:29:45 Martijn Rademakers
Daar kan uitleggen over zijn over dat je iets krijgt Als je zoveel berichten hebt gedeeld, zeker In de beginfase helpt dat geld.
00:29:52 Martijn Rademakers
Nee, niet geld, je krijgt per geb.
00:29:55 Martijn Rademakers
Het bericht krijg je een punt en het bedrijf kan zelf bedenken. Ja, waarvoor die? Dat kan inwisselen. We hebben een organisatie gehad die daar doppers voor in het vooruitzicht stelde. Dus ik zeg maar even wat.
00:30:07
Hoop voor.
00:30:08 Martijn Rademakers
Dopper weet je wel die drinken?
00:30:09 Gerhard te Velde
Ja ja ja ja.
00:30:10 Martijn Rademakers
Die drink dingen.
00:30:12 Martijn Rademakers
Dat je 30 punten kreeg en dan kon je die dopper kon je krijgen. Waarom? Ja, Dat is.
00:30:17 Gerhard te Velde
Geen geld.
00:30:19 Gerhard te Velde
Zou kunnen niet verboden dat.
00:30:19 Gerhard te Velde
Het.
00:30:20 Martijn Rademakers
Mag dat, Dat is de bedrijf wat wat dat beslist. Ze kunnen zelf bedenken wat ze daarvoor in het vooruitzicht stellen.
00:30:24 Gerhard te Velde
Nee denk.
00:30:27 Gerhard te Velde
Ik heb een.
00:30:27 Gerhard te Velde
Uitzendbureau Tje Eager People 5 Mensen en We hebben dus ons interne kantoorteam.
00:30:30 Gerhard te Velde
Ja.
00:30:34 Gerhard te Velde
Dus ik dacht van nou, oké, dit, dit klinkt wel goed. Ik wilde het eigenlijk wel gaan gaan testen. Nou, Ik ben al blij Als we die 5 Mensen op kantoor goed aangehaakt krijgen, maar dan hebben we nog die die kring daar omheen van de flexwerkers, dus dat zijn zeg Maar de uitzendkrachten dat zijn nu Laten ze een stuk of 50.
00:30:52 Gerhard te Velde
Maar die zijn Natuurlijk niet zo verbonden aan het bedrijf. Ik bedoel, die ja.
00:30:56 Gerhard te Velde
Voor de time being zijn het onze vrienden, maar op een gegeven moment ook weer. Dus Het is toch een wat oppervlakkige relatie dus. Maar Als ik zo zegt Van nou iedere keer dat jij een LinkedIn post ons deelt op jouw LinkedIn krijg je € 2 ik noem maar wat of 5 ligt eraan, hoeveel bereik je hebt, dus We kunnen ook zeg.
00:31:13 Gerhard te Velde
Van als jij nul tot 1000 volgers hebt, krijg je zoveel weet ik veel. Heeft iemand een heel? Ja, Ik denk niet dat veel van onze flexwerkers een groot LinkedIn profiel hebben, maar je zou het kunnen magnetiseren en dat drijft niet Iedereen, hè? Dus Ik wil niet zeggen dat Iedereen gedreven.
00:31:17
Ja.
00:31:28 Gerhard te Velde
Wordt door geld.
00:31:30 Gerhard te Velde
Maar het maakt het ook wel weer heel tastbaar.
00:31:33 Gerhard te Velde
Maar goed.
00:31:33 Martijn Rademakers
Voor een losser netwerk zou dat best wel kunnen werken, Omdat Mensen toch gedreven worden. Geld en We hebben kennisintensieve bedrijven die hier ook gebruik van maken. En niet Alleen hè.
00:31:45 Martijn Rademakers
En daarmee zijn Mensen ook meer intrinsiek gemotiveerd en daarvan zegt heel vaak, degene die het product afnemen des de marketingmanager. Of nou ja, wie dan ook die die geeft regelmatig aan van ja, We hebben dat programma. Dat stimuleringsprogramma van die jobs hebben wij niet nodig, want onze Mensen zijn kennis intrinsiek gemotiveerd, dus die gaan wel.
00:32:05 Martijn Rademakers
Delen en wij zeggen altijd van, doe het nou maar, want het helpt, want Het is gewoon leuk Als je iets krijgt en dat helpt gewoon, weet je, je succes zou groter zijn Als je het wel doet dan niet en je hoeft het niet tot In de oneindigheid vol te houden. Je kan ook zeggen, wij doen dit de eerste 3 maanden om Mensen even die boost te geven en dan zit het in in systeem en dan blijven ze delen.
00:32:28 Martijn Rademakers
En dat dat bewijst het ook wel, want onze klanten die we aan boord halen, ze krijgen al twee maanden gratis die bouwen eigenlijk hun eigen business case.
00:32:37 Martijn Rademakers
Die blijven eigenlijk echt voor het grootste gedeelte. Er is Er is en 80% blijft gewoon hangen over 5 jaar. Gemeten is veel.
00:32:47
Ja.
00:32:48 Gerhard te Velde
Nog even inzoomen op die kanalen. Welke kanalen wordt het meest ingezet?
00:32:52 Martijn Rademakers
LinkedIn uiteindelijk LinkedIn Er zijn ook ja, Er zijn ook organisaties die echt puur Alleen LinkedIn gebruiken. Ja, kan je zeggen, van Waarom zou ik dat niet?
00:32:54 Gerhard te Velde
Dat is de belangrijkste.
00:33:00 Martijn Rademakers
Dan direct op LinkedIn doen. Ja, dat heeft te maken met dat je het makkelijk maakt. Je hoeft hem Alleen maar op die ene knop te drukken en dan heb je het geregeld. Je kan je bericht ook nog aanpassen, zodat je het een beetje meer eigen maakt. Dat raden wij ook altijd aan. Ja, je ziet 20% van de medewerkers doet dat, dus Dat is ja dan echt wel vinger en.
00:33:21 Martijn Rademakers
Veel kleiner percentage, dus het makkelijker maken is het belangrijkste eigenlijk denk.
00:33:26 Gerhard te Velde
Ik, en hoe zit het met weerstand? Want ik noemde al even van Mensen. Ja, LinkedIn is mijn profiel domein en of privé domein dat daar blijf je vanaf.
00:33:36 Martijn Rademakers
Nou ja, kijk, Als je kijkt naar hoeveel Mensen al delen van nature over hun bedrijf, dan is dat al best wel een hoog percentage. Ik zeg even uit mijn hoofd en uit onderzoek. 56% deelt al met enige regelmaat berichten op LinkedIn, dus die weerstand is er. Die valt wel mee eigenlijk maar.
00:33:55 Gerhard te Velde
Dus ze maken zelf geen content, maar die delen wel eens iets van een ander. Zoiets. Ja, oké, ja.
00:33:58 Martijn Rademakers
Ja van hun eigen bedrijf over hun eigen bedrijf, hè? Er is wel.
00:34:02 Martijn Rademakers
Eens een een.
00:34:04 Martijn Rademakers
Corporate bericht, wat zeg maar op Hilling dienst staat in die delen.
00:34:08 Martijn Rademakers
Dat weer of?
00:34:09 Martijn Rademakers
Die schrijven daar iets onder of die hebben in ieder geval engagement, zeg maar met dat bericht.
00:34:10
Ja.
00:34:14 Martijn Rademakers
Dus die drempel. Die is op zich niet zo heel hoog. Mensen willen best wel delen. Mensen hebben vaak ook angst om te delen Omdat ze denken, van ja, schrijf ik.
00:34:22 Martijn Rademakers
Wel het.
00:34:23 Martijn Rademakers
Goeie dus daar. Daar zou je iets aan kunnen doen. Dat daar besteden we ook wel aandacht in die onboarding sessies. Ja, je hebt vaak social media guidelines en dergelijke dat je die toch even doorneemt. Van joh.
00:34:37 Martijn Rademakers
Je mag heel veel delen. Zet je het In de krant bij wijze van spreken bruggetje In de duik dan, dan kun je delen. Kijk als jij in een overname zit, dan is het niet zo handig om daar dingen. Maar dat ja Mensen hebben gezond verstand dus over het algemeen gaat dat wel goed.
00:34:52 Martijn Rademakers
Ja, dat zijn belangrijke drempels die kunt wegnemen.
00:34:55 Gerhard te Velde
Ja, Maar ik vind het heel interessant, vooral ook dat hele stukje van. Hoe krijg je ze zover? Want Ik kan me ook wel voorstellen, maar dan ga ik winnen. De inhoud dus wat voor content ga je delen?
00:34:57
Met 10.
00:35:04 Gerhard te Velde
Dus.
00:35:05 Gerhard te Velde
Stel vanuit corporate komt er een of ander heel corporate *** verhaal waarvan Ik denk, ja, Maar ik weet hoe het echt zit. Het is hier.
00:35:10
Ja.
00:35:11 Gerhard te Velde
Gewoon 1 grote.
00:35:12 Gerhard te Velde
Puinhoop afschermen en zij gaan een glimmend verhaal. Dat doe ik dus niet.
00:35:16 Gerhard te Velde
Vertelde dus nou goed, dat zijn de subtiliteiten van.
00:35:19 Martijn Rademakers
Ja wat wat goed werkt is de het persoonlijk maken. Dus als daar Mensen in voorkomen, Dat is ook Waarom dit hele fenomeen goed werkt. Corporate accounts worden veel minder goed.
00:35:30 Martijn Rademakers
Volgt dan Mensen en Dat is ook logisch, want ik zit tegenover jou en Ik heb meer met jou dan met een of ander merk uiteindelijk. Ja, dus de beste Autoriteit zijn die Mensen. Dat is Waarom het goed werkt en en daar neem je ook het meeste van aan. Uiteraard dus ja.
00:35:37 Gerhard te Velde
Nou gewoon en.
00:35:47 Gerhard te Velde
Wat is een soort kritische massa? Hoeveel medewerkers moet je hebben om?
00:35:51 Gerhard te Velde
Dit een beetje een soort?
00:35:51
Ze.
00:35:51 Martijn Rademakers
Wordt, ja, Wij hebben. Wij hebben bedrijven die vanaf ja zeg even. 15 medewerkers hiermee starten, maar wij vinden goede massa vanaf 50.
00:35:52 Gerhard te Velde
Dus die wil effect geven?
00:36:02 Martijn Rademakers
Eigenlijk, onze uitgangspunt is het MKB, Omdat je ja daar, Dat is een hele Grote Markt. Er zijn een aantal concurrenten die richt zich voornamelijk op de corporate markt en voor ons is de grap nu eigenlijk.
00:36:13 Martijn Rademakers
Dat de corporates ook.
00:36:15 Martijn Rademakers
Weer bij ons uitkomen Omdat hij dat eenvoud en gemak.
00:36:18 Martijn Rademakers
Waarderen.
00:36:20 Martijn Rademakers
Dus die Dat is voor ons bijvangst Alleen. Wij leggen niet altijd de focus erop, Omdat het dus qua compliance qua weet je heel veel hoepels waar je doorheen.
00:36:31 Martijn Rademakers
Ja is superirritant inderdaad bij MKB gaat dat gewoon veel makkelijker. Het begint gewoon, denk ik ook nadenken over je content wat jij zegt, wat voor content werkt? Ja dus dat persoonlijk maken, maar ook denk vanuit die medewerker wat zij zouden willen delen, wat voor hun interessant is in plaats van de corporate bullshit.
00:36:51 Martijn Rademakers
Ja als Mensen trots zijn op hun bedrijf, willen ze best wel veel delen.
00:36:55 Martijn Rademakers
Maar dan moet je wel rekening mee houden met wat voor content voor je je voor ze voor ze maakt en klaar.
00:37:00 Gerhard te Velde
Zet, We zijn hier bij Groenland waar we met met de Podcast Studio gevestigd zijn en daar werken iets van 30, 40 Mensen ofzo denk ik.
00:37:02
Ja.
00:37:08 Gerhard te Velde
Dat is sowieso even met jorn.
00:37:12 Gerhard te Velde
Connecten zoals we straks doen, dat vind ik nou ook typisch. Zo’n plek zo een bedrijf die hadden. Laatst hadden ze een of ander boilervat geplaatst, want zij doen verduurzaming van panden en Dat was dan blijkbaar een big deal, want Het was een liggend boilervat nou, het zou mij helema.
00:37:27 Gerhard te Velde
Niks, Maar het hele bedrijf was helemaal blij over van. Oh, Het is ons gelukt en zo en ik dacht, ja, ik wist niet waar het over ging, maar voor hun. Dus dit zou nou typisch zo’n bericht zijn, wat heel makkelijk nou een soort van viraal gaat of intern in ieder geval heel graag door Mensen gedeeld wordt.
00:37:42 Martijn Rademakers
Gedeeld worden, ja en ik ik. Ik kan me ook voorstellen dat zelfs installateurs etcetera, hè? Die vooral.
00:37:48 Martijn Rademakers
Misschien wel in een?
00:37:49 Martijn Rademakers
Ze liggen met zo’n plat vat of ja, niet zo makkelijk de hele dag op hun telefoon zitten, maar met een appje makkelijk te delen. En ze zijn heel trots op denk ik dat deze innovatieve toepassing bestaat. Sterker nog, ze kunnen zelfs content aanleveren aan degene die het klaarzet van Ik heb hier even een fotootje gemaakt.
00:38:09 Gerhard te Velde
Dat werkt twee kanten op.
00:38:10 Martijn Rademakers
Ja dat kan.
00:38:11 Martijn Rademakers
En en en Als je dat doet, dan gaan die andere collega’s zich ook van, hé, daar ligt, daar ligt Jan in de kruipruimte. Die zetten we even op Facebook door of op Instagram. Ja, dan dan werkt het, denk ik als.
00:38:22 Gerhard te Velde
Een tierelier, zeg je nou dat dus vanuit onderop zeg maar even traditioneel, zo kunnen Mensen ook content insturen.
00:38:31 Martijn Rademakers
Ja Er is een ja, Er is een mogelijkheid voor, maar goed, Dat is wel iets wat de content manager zeg, maar die moet ervoor open staan en Ik denk ook dat het altijd goed is om die mogelijkheid te bieden dat niet als.
00:38:32 Gerhard te Velde
En dat wordt dan gemodereerd of zo?
00:38:35 Gerhard te Velde
Oké.
00:38:41
Ja.
00:38:45 Martijn Rademakers
Of van top down inderdaad gestuurd wordt, maar juist ook van Badr Up dat daar ideeën komen en dat daar iets mee gedaan.
00:38:51
Nou.
00:38:52 Martijn Rademakers
Wordt en Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld wel vasthoudt aan bepaalde.
00:38:57 Martijn Rademakers
Content lijnen die je volgt, hè? Je hebt een aantal vanuit je bedrijfsstrategie een aantal onderdelen waar je altijd op thuis wil geven met betrekking tot de content. Ja, weet je, Als je van tevoren duidelijk maakt van dit, zijn die content lijnen die we volgen die thema lijnen ja, dan weten we die medewerkers ook van oké, dan moet Als ik iets aangeef, dan moet het daar aan voldoen.
00:39:16 Martijn Rademakers
PS.
00:39:17 Gerhard te Velde
We gaan naar de 6 stappen, die gaan ze eerst even noemen en dan ga ik zit even naar de klok te kijken. We zitten al 40 minuten, dus We kunnen niet nog een half uur of een uur pakken. Maar toch goed denk ik om een soort van structuur te bieden voor Mensen die zich van hé, Ik wil hiermee aan de slag of ik ik, ik zie hier kansen en en wat welke stappen moet ik dan zetten?
00:39:22
Klopt.
00:39:23
Verder naar OK.
00:39:25
Nee nee.
00:39:37 Gerhard te Velde
En deze stappen gaan we ook even In de shownotes opnemen en we maken er ook een blog van, dan kunnen Mensen.
00:39:41 Gerhard te Velde
Ook nog even teruglezen. Super leuk.
00:39:44 Gerhard te Velde
Stap een is empower je collega’s. Zorg dat ze het vertrouwen hebben. Stap twee is wees toegank.
00:39:49 Gerhard te Velde
Leuk, want voor veel collega’s is het maken van content nieuw en eng stap 3 is lever maatwerk stap 4 is start met delen dus begin begin.
00:40:00 Gerhard te Velde
Stap 5 is analyseer en stap 6 blijft motiveren, dus hou het in beweging en nu gaan we even een voor een die stappen bij langs en power je collega’s wat wat wat gebeurt?
00:40:11 Martijn Rademakers
Ja is lekkere.
00:40:12 Martijn Rademakers
Daar term is dat dan ook, hè?
00:40:15 Martijn Rademakers
Nou ja, dat je eigenlijk duidelijk maakt waar het om gaat, wat de meerwaarde is voor het bedrijf, maar zeker ook voor de collega’s en dat je ze ook iets geeft, zoals ik net noemde. Die LinkedIn cursus bijvoorbeeld waar ze echt iets aan hebben, laat ze weten Waarom het ook voor hun belangrijk is en voor hun profiel ze salesmedewerkers is dat best wel.
00:40:36 Martijn Rademakers
Duidelijk voor evident voor, Maar het kan ook gewoon de trots zijn. Overigens we ook nog wel even bij zeggen, ga niet aan een, je kan niet Iedereen erbij betrekken, ga niet aan een dood paard trekken als iemand met de pest in zijn lijf iedere.
00:40:48 Martijn Rademakers
Dag naar kantoor komt ja, laat vooral lekker links liggen, dan zal die niet gaan delen. Dan slaapt ze.
00:40:54 Gerhard te Velde
Die ook vrijwillig.
00:40:54 Martijn Rademakers
Schaar dus het.
00:40:55 Martijn Rademakers
Het is vrijwillig, denk ik. Ik denk altijd dat dat een van de uitgangspunten is dat je respecteert dat het vrijwillig is en dat het dus ook inderdaad hun social media kanalen zijn en dat zij de beslissing maken om dingen te te plaatsen en dat je het niet een soort van gaat afdwingen of iets dergelijks dat dat werkt denk ik Alleen maar juist averechts.
00:41:11 Gerhard te Velde
Ja.
00:41:13 Gerhard te Velde
En wanneer, want We hebben hier ook het boek Scaling Up liggen. Komen we straks nog even op Misschien? Maar scaling up heeft een soort structuur, hè met quad release year.
00:41:17 Martijn Rademakers
Ja.
00:41:24 Gerhard te Velde
Ja, ik zat een beetje na te hoe. Hoe maak je dit onderdeel van je grotere plan? Dus ga je dit tijdens de corder leer je dan bijvoorbeeld lanceren van Hé jongens, We hebben nieuwe contentstrategie en We willen jullie daar ook op aan haken.
00:41:37 Martijn Rademakers
Ja ja.
00:41:38 Gerhard te Velde
Weet ik.
00:41:38 Martijn Rademakers
Veel nou ik.
00:41:40 Martijn Rademakers
Kijk, ik zou niet wachten, dus Als je weer een kwartaal moet wachten gewoon starten, vind ik het altijd het belangrijkste stap 4 in dit geval, hè, maar Je moet wel goed voorbereiden. Ja, je hebt heel vaak stand ups of of of weeklies of nou Monthly Stories vanuit de scale up hè? En start daar gewoon en dan zou ik pakken een Weekly waar je het eens even goed uitlegt. Dit programma komt eraan, We zijn hiermee bezig, dit kun jij dan.
00:41:57
Hé.
00:42:05 Martijn Rademakers
Maar verwachten, maar je kan bijvoorbeeld een reply, kun je en andere stap gebruiken om resultaten te delen met elkaar. Even wie heeft de beste, meest succesvolle post deze keer gedeeld met de meeste reacties weet je wel dat soort dingen?
00:42:19 Martijn Rademakers
Dus kun je dingen uit scale up zeker daarvoor gebruiken, maar belangrijk.
00:42:24 Gerhard te Velde
In het begin gewoon niet ingewikkeld maken. Dan stap twee is wees toegankelijk.
00:42:26 Martijn Rademakers
Nee niet kan maken.
00:42:30 Martijn Rademakers
Ja dus wees toegankelijk als organisatie en doe het dus niet Alleen van bottom up, maar wees toegankelijk voor feedback en voor suggesties, maar ook zorg dat je één aanspreekpunt hebt op een afdeling hè. Ik denk dat het belangrijk is dat je.
00:42:46 Martijn Rademakers
Content voor specifieke doelgroepen maakt niet Alleen Maar de corporate berichten, maar Als ik bij marketing of juist bij die juridische afdeling werk, dan moet je mij content geven die voor mij van belang is en zorg dan ook Als je bijvoorbeeld vanuit juridische afdeling Mensen hebt die gaan delen dat je daar één aanspreekpunt hebt je.
00:43:06 Martijn Rademakers
Hebt altijd voorlopers.
00:43:08 Martijn Rademakers
Die zal als een soort coach, zou je die kunnen neer.
00:43:11 Martijn Rademakers
Zetten waar Mensen even kunnen vragen van joh, zou je mijn post even kunnen lezen of zou je dat even kunnen lezen? Is dit wel oké en dat hij gewoon kunnen zeggen, ja, Het is prima, weet je wel? Je kunt ze In de krant zeggen zetten, dus Je kunt het delen dat ze vertrouwen krijgen, Dat is belangrijk, denk ik.
00:43:29 Gerhard te Velde
Lever maatwerk.
00:43:31 Gerhard te Velde
Ja niet iedere collegas gelijk.
00:43:33 Martijn Rademakers
Nee, Dat is Dat is eigenlijk sluit dat aan op wat ik net aan.
00:43:36 Martijn Rademakers
Af, zorg dat je niet alles naar Iedereen toe pompt, want dan treedt er ook een verzadiging op, hè? Dan denk je van ja, maar Dit is helemaal niet voor mij dan en dan en dan kijk je niet meer naar solowerken. Heeft de mogelijkheid om groepen aan te maken waardoor je bepaalde content Alleen maar naar bepaalde Mensen stuurt of een keertje naar Iedereen hè. Dus de de corporate berichten zijn die voor Iedereen interessant zijn.
00:43:54 Gerhard te Velde
Interessant.
00:43:59 Martijn Rademakers
Waar Mensen trots op kunnen zijn, die kun je naar Iedereen sturen, maar.
00:44:02 Martijn Rademakers
Je kunt daar ook.
00:44:04 Martijn Rademakers
Maatwerk leveren eigenlijk en dus Je moet dus denk ik ook nadenken, net zoals je dat vanuit marketingland in doelgroepen doet, moet je dat ook in intern in doelgroepen denken, Waarom zou iemand dit nou delen? Waarom is het relevant voor ze en?
00:44:16 Martijn Rademakers
Voor hun netwerk.
00:44:17 Gerhard te Velde
Ja, nou ja, die kan ik wel heel goed relateren. Ik zat even te denken aan Coolblue. Je hebt Natuurlijk, Dat is een van hun paradepaardjes. Is dat het hele bedrijf ademt als.
00:44:29 Gerhard te Velde
Was ja precies dus die die bezorgen die bij u op de stoep staat. Die is ook super blij een heel helemaal fijn en.
00:44:32
Ja.
00:44:35 Gerhard te Velde
Ik, ik moest denken aan snoepfeest, dus ondernemer die had ik laatst In de podcast en die had dit ook geprobeerd. Die bezorgen, bedden en matrassen aan huis. En hij had geprobeerd ook om om zijn medewerkers soort van sales Force te maken. Met dat werkte gewoon niet en groen pand waar ik net al een repareerde. Die hebben ook, zeg maar Mensen op kan.
00:44:52
Ja.
00:44:54 Gerhard te Velde
Waar en die hebben die monteur of die installateurs die op het dak klimmen en die de dak hazen, zeg maar die maar die zijn toch anders. Of als jij een verhuisbedrijf hebt en die verhuizer die zit achter op de bijrijdersstoel of achter sturen en die die moet een bericht delen over de kwartaal meeting dat ik kwartaal meeting, wat is het? Dat is weer echt kantoor gelul, dus dat ga ik Natuurlijk niet delen.
00:45:01
Ja.
00:45:14 Martijn Rademakers
Ja.
00:45:15 Martijn Rademakers
Kun je beter die kruipruimte foto?
00:45:17 Martijn Rademakers
Delen hè? Dus ja.
00:45:17 Gerhard te Velde
Precies ja, dus je hebt me voor verschillende groepen verschillende levels heb je dus.
00:45:23 Gerhard te Velde
Kun je kun je content klaarzetten interessant.
00:45:24 Martijn Rademakers
Ja en Ik denk Als je daar rekening mee houdt, dan zal je programma gewoon succesvol.
00:45:29 Gerhard te Velde
Er zijn start met delen begin gewoon.
00:45:33
Gla.
00:45:34 Martijn Rademakers
Begin en begin wel dus met een plan. Zorg dat je content hebt klaar staan dat je een contentkalender hebt dat je die thema lijn hebt, dus dat je gedachten hebt van oké, zo moet mijn contentstrategie eruit zien en vandaaruit. Begin met de woorden haakt Mensen aan. Vertel ze Waarom het belangrijk is. Ja en dan moet je met een pilot.
00:45:55 Martijn Rademakers
Groepje denk ik starten met een klein groepje, zij geven we 15 man.
00:45:58 Gerhard te Velde
Ja.
00:45:59 Martijn Rademakers
Om gewoon te proberen ook om die zeker met de voorlopers hè? Die die de toekomstige coaches om het zo maar te zeggen. Die zal je als eerste kunnen onboarden en daarmee gaan experimenteren. Dat doe je ervaring op. Zie je hoe het werkt en ga dan stapje voor stapje een nieuwe groep aanhaken. Probeer niet alles, zeker in ieder geval Als je een heel groot bedrijf hebt.
00:46:19 Martijn Rademakers
Niet alles tegelijk.
00:46:19 Gerhard te Velde
Te doen dus een pilotfase en dan daarna door schade of niet? Ja he en überhaupt een contentstrategie, want ik zie ook heel veel MKB bedrijven die dat uberhaupt dan niet hebben, dus dan zie je oh, de laatste LinkedIn posters van twee maanden geleden toen er een nieuwe medewerker begon. Daarna hoor je helemaal niks meer van ze.
00:46:24 Martijn Rademakers
Ja.
00:46:31 Martijn Rademakers
Nee.
00:46:37
Ja.
00:46:38 Martijn Rademakers
Dat dat zou weet je Als je partijen hebt die wel eens starten met Sol Worker die stranden. Je moet gewoon wel een gedachte hebben over wat je aan het doen bent. Ja, Als je geen regelmaat hebt, dan haken die Mensen ook af hè? Die hebben dan twee maanden geleden hebben die dat berichtje en dan krijgen ze opeens weer een berichtje. En dan zijn ze dus het compleet uit hun systeem.
00:46:48 Gerhard te Velde
Je moet wel iets staan.
00:46:59 Gerhard te Velde
Dus toch een beetje structuur?
00:47:01 Martijn Rademakers
Structuur hebben? Ja.
00:47:01 Gerhard te Velde
Aanbrengen.
00:47:03 Gerhard te Velde
Analyseer is dat ook een stap die.
00:47:06 Martijn Rademakers
Ja je zit een dashboard in, hè? En Het is altijd goed om te weten wat wel en niet werkt. Wat voor posts werken op wat voor momenten ze gedeeld wordt.
00:47:17 Martijn Rademakers
Maar ook wie zijn dus de succesvolle Mensen of wat voor soort content zijn succesvol Als je dat soort dingen allemaal meet? Dat is goed voor jezelf om te bepalen wat voor content je klaar moet moet zetten. Wat wel niet werkt, Maar het is ook dus goed om te terug te geven aan Mensen van kijk eens het werkt en dit werkt en hij werkt, dat hangt een beetje van de organisatie af, hè? Als je een beetje sales gedreven organisatie hebt.
00:47:41 Martijn Rademakers
Dan zet je Misschien Mensen wel in het zonnetje. Sommige Mensen willen niet op de voorgrond treden.
00:47:45 Martijn Rademakers
Nou ja, Dat is een beetje afhankelijk van de cultuur in het bedrijf, maar.
00:47:49 Gerhard te Velde
Ja ja een inhoud kan volgens mij ook heel goed scoren, want ik zie op lengte in ook wel eens hele inhoudelijke.
00:47:51
Ja.
00:47:55 Gerhard te Velde
De grote verhalen die dan toch heel veel likes en heel veel comments hebben en dat staat soms Misschien wel een beetje haaks op wat je verwacht van. Hé, het moet vooral een flesje verhaal zijn met mooie foto’s en gaf hashtags enzo maar Mensen zijn nog steeds echt wel geïnteresseerd In de inhoud en en zeker Als het een beetje op het randje is of een beetje scherp is.
00:47:59
Ja.
00:48:15 Gerhard te Velde
Een scherpe mening.
00:48:16
Ja.
00:48:18 Martijn Rademakers
Naar mening is altijd handig hè? Wat vind jij daarvan, zeggen wij ook altijd in zo een boom?
00:48:22 Martijn Rademakers
Ging van Als je nou dat bericht aanpast, zeg even Waarom jij dat bericht deelt, want dan is het succesvoller, want Mensen willen weten wat jij ervan vindt. Dus mening inderdaad, maar en andere wat aansluit op wat jij zegt is, We hebben ook een functie om pdf’s te uploaden om te delen op LinkedIn. Dat scoort gewoon hartstikke.
00:48:39 Gerhard te Velde
Goed met van die slider met meerdere pagina ’s en dat je ja, ja.
00:48:42 Martijn Rademakers
Ja ja ja, exact en dat zijn soms echt hele boekwerken die gedeeld worden en dus ook waar heel goed engagement op zit, ja.
00:48:50 Gerhard te Velde
Gaan we ook maken van dit?
00:48:53 Gerhard te Velde
Super dankzij ai heb ik nu, want Ik heb hem podcast. Workflow is helemaal ook met AI tegenwoordig.
00:49:00 Gerhard te Velde
En dan haal je, je hebt dus een transcriptie, dus een letterlijke uitwerking van het gesprek en daar haal je je hoofdstukken uit en je show notes en je de titels voor je aflevering. Maar je kan dus ook de beste lessen eruit trekken en daar maken we tegenwoordig ook een PDF slider van en die zitten op LinkedIn. Dus dat ja, blijkbaar vinden Mensen dat makkelijk om gewoon even ergens doorheen te swipen.
00:49:12 Martijn Rademakers
Oh ja.
00:49:16 Martijn Rademakers
Ja.
00:49:20 Martijn Rademakers
Ja ja ja super.
00:49:21 Gerhard te Velde
Supergrappig, daar gaan we hier ook van maken. We gaan nog 6 stappen of stap.
00:49:25 Gerhard te Velde
Dus doen, want analyseer was nummer 5 en dan als laatste blijven motiveren. Wat bedoel je?
00:49:31 Martijn Rademakers
Daarmee, nou ja, kijk, Je moet altijd. Mensen denk ik erbij blijven trekken, hè? Dus even een opfris cursus geven die social media koppeling die kan vervallen, want dat doet Facebook eens In de zoveel tijd.
00:49:48 Martijn Rademakers
Dat ze even dat je het even moet vernieuwen. De meeste Mensen doen dat ook automatisch. In het platform komt een melding van, maar tegelijkertijd moet je je vinger aan de pols houden. Mensen even in zo’n ja stand up op het podium.
00:50:02 Martijn Rademakers
Eisen ja, Je moet er actief mee bezig blijven. Het is niet zo van. Oké, We hebben het tooltje nu aangezet en dan blijft het werken het.
00:50:09 Martijn Rademakers
Blijft gewoon wel.
00:50:09 Gerhard te Velde
Altijd werk en wie is er verantwoordelijk voor dit hele spul? Zeg maar dus Als ik dit in mijn team wil.
00:50:15 Martijn Rademakers
Beleggen bij iemand. Meestal is dat dus een marketing of een communicatiemanager, Maar het is wordt ook heel veel ingezet voor vacature. Dus iemand op de HR afdeling?
00:50:23 Gerhard te Velde
Hoi.
00:50:26 Martijn Rademakers
En het mooiste is een combinatie, want marketeers werken ook vaak voor HR juist weer en.
00:50:30
Ja.
00:50:31 Martijn Rademakers
Die combinatie is heel belangrijk. Kost het? Ja, Het is wij zeggen altijd. Het moet simpel makkelijk een no brainer zijn.
00:50:42 Martijn Rademakers
Ja minder dan 50 medewerkers licentiemodel is € 49 per maand en dan kun je al starten.
00:50:47 Martijn Rademakers
Nou, Dat is.
00:50:49 Martijn Rademakers
Wel verkeerd te.
00:50:49 Gerhard te Velde
En hoef je.
00:50:49 Gerhard te Velde
Niet per maand af of je hebt?
00:50:50
Denken.
00:50:51 Martijn Rademakers
Per maand krijg je een?
00:50:53 Martijn Rademakers
Uur € 49 onder de 50 medewerkers en dan bouw je hem zo op afhankelijk van hoeveel?
00:51:00 Martijn Rademakers
Medewerkers, je hebt.
00:51:01 Gerhard te Velde
En kan je het ook per maand afslaan, want je hebt heel veel van die pakketten van Als je per jaar betaalt.
00:51:05 Gerhard te Velde
Betaal je dit en per maand zit dan duren.
00:51:06 Martijn Rademakers
Nou, je krijgt bij ons Als je per jaar afsluit, krijg je in 1, 1 1 1 kleine korting, maar wij zeggen altijd van, wij moeten onze eigen business case bewijzen en je kan dus ook ieder moment stoppen. Dus als jij zegt Van oke, Het is nu februari, ik stop in februari.
00:51:21 Martijn Rademakers
Dan betaal je in maart niks meer en ben.
00:51:23 Martijn Rademakers
Je van ons af.
00:51:24 Martijn Rademakers
Dus Wij zijn heel flexibel en geloven heel erg in ons product. Nou, ik zei net al 80% blijft dus ja, dat dat kan ook blijkbaar.
00:51:35 Gerhard te Velde
Doe iets goed even voor de duidelijkheid, maar jij betaalt niet voor dit interview, dus dit was en Ik denk dat hem ook wel wat.
00:51:41 Gerhard te Velde
Wat wat breder getrokken hebben dan Alleen maar zo lekker, he?
00:51:44 Gerhard te Velde
Ja, want zou je Zonder jullie tool dit ook kunnen doen of ga je dan zelf houtje touwtje wat maken?
00:51:50 Gerhard te Velde
Of zo hoe.
00:51:50 Martijn Rademakers
Ja dan dat onze grootste concurrent is dat mailtje hè? Dus dan ga je met dat mailtje werken.
00:51:53 Gerhard te Velde
Oké.
00:51:57 Martijn Rademakers
En, dat maakt het toch altijd? Ja, in het de processen zijn daarbij belangrijk, Maar de principes gelden Natuurlijk hetzelfde. Kijk de principes van contentmarketing met structuur en contentkalender, die thema lijnen etcetera. Dat is de basis. Dat hangt niet aan deze tooling vast. Deze tooling maakt het makkelijker en daar moet je dan een manier voor voor vinden. Ja, weet je als dat mailtje dan toch goed werkt?
00:52:09 Martijn Rademakers
Ik.
00:52:19 Martijn Rademakers
Bij hele gemotiveerde medewerkers en je dat volhoudt, dan zou dat kunnen. Ja, denk.
00:52:25 Martijn Rademakers
Zijn er eens wat concurrentie Natuurlijk.
00:52:29 Martijn Rademakers
Ja dan moeten we.
00:52:29 Martijn Rademakers
Het maar niet teveel over hebben?
00:52:32 Gerhard te Velde
Want dat zijn dan Amerikaanse partijen of zo. Die staatsmacht is Natuurlijk heel internationaal.
00:52:34 Martijn Rademakers
Nou, Dat is.
00:52:37 Martijn Rademakers
Ook er zitten Amerikaans, Belgisch.
00:52:41 Martijn Rademakers
Deens ja over overal is wel wat, Maar het zijn er niet zo heel veel, want het valt reuze mee. LinkedIn Misschien de grootste concurrent direct op LinkedIn ja berichten plaatsen.
00:52:56 Gerhard te Velde
Want je kan in Instagram andere Mensen als bijdrager toevoegen aan hun bijdragen, dus dat zou dan In de toekomst Misschien bij LinkedIn ook wel.
00:53:04 Martijn Rademakers
Ja en bij LinkedIn is het zo dat je kreeg in het verleden suggesties ook om berichten direct te delen. Als medewerker, dan zijn ze weer mee gestopt. Je hebt de bedrijfspagina heel veel organisaties, zegt Van ja. Maar we hebben toch de bedrijfspagina die Iedereen kan liken? Ja, Dat is zo. Maar tegelijkertijd die medewerker is veel krachtiger.
00:53:25 Martijn Rademakers
Als brenger van de boodschap dan dat merk, want Wij hebben veel meer met elkaar dus, maar ja.
00:53:30
Ja.
00:53:32 Gerhard te Velde
Ja, We gaan nog weer naar het einde van de aflevering, want Er zijn alweer bijna een uur aan het praten. Ik wil nog even met je naar.
00:53:41 Gerhard te Velde
Ja een vraag voor de kijker of de luisteraar iets wat je mee wil geven, iets waar een ondernemer over na kan denken.
00:53:49 Gerhard te Velde
En ja, jij mag dus de laatste vraag stellen, wat zou je graag?
00:53:52 Martijn Rademakers
Mee willen geven. Ja, nou ja, ik, ik loop toch ook wel enigszins met regelmaat vast op een bepaald probleem. Het iets lukt niet en dan ben ik benieuwd van, wat doe je anders herkent iedere ondernemer, herkent het wel. Wat ga je dan anders doen, waardoor het opeens wel lukt is? Is het het een soort mindset of wat wat?
00:54:12 Martijn Rademakers
Wat doe je daar? Ben ik benieuwd.
00:54:13 Martijn Rademakers
Maar.
00:54:15 Martijn Rademakers
Ik denk dat Iedereen daar wat van kan leren, zelfs Als het heel specifiek is, dan kun je het wel weer omzetten naar je eigen situatie.
00:54:24 Gerhard te Velde
Mooie doordenker dankjewel.
00:54:26 Gerhard te Velde
Voor alle inzichten? Ja, graag gedaan.
00:54:28 Gerhard te Velde
Mooie content van maken, dus dat komt.
00:54:32 Gerhard te Velde
Allemaal goed en Ik ga nu afsluiten, dus dank voor je komst.
00:54:35 Martijn Rademakers
Ik vond het heel erg leuk. Dankjewel, ja.
00:54:37 Gerhard te Velde
Mooi.
00:54:38 Gerhard te Velde
Nou, Als je gekeken of geluisterd hebt jij ook heel erg bedankt. Wil je meer weten over Martijn Rademakers?
00:54:43 Gerhard te Velde
Zoek hem even op op LinkedIn en verbind met hem. Hij is heel toegankelijk en benaderbaar. Vond je deze aflevering waardevol? Deel deze dan ook met iemand in jouw netwerk en vergeet Natuurlijk niet om groeivoer even te gaan volgen op Spotify of YouTube of in jouw favoriete podcast app. Dank voor jouw aandacht en graag tot de volgende keer.