Aflevering 336 – Het geheim van private equity: groeilessen van de 1%

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Hylke Hertoghs is partner van Marktlink Capital en komt langs bij Groeivoer om een kijkje te geven achter de schermen van private equity. In mijn hoofd is private equity een onbereikbare wereld. De upperclass van ondernemend en investerend Nederland, waar miljardairs grote risico’s nemen en extreme winsten maken.

Een sector die ook wel wordt aangeduid met de term sprinkhaankapitalisme en waar het alleen om snel geld maken draait. Een ‘ons kent ons’ wereld waar je als ‘gewone sterveling ondernemer’ niet zo snel toegang toe hebt.

Hylke legt uit wat private equity nou eigenlijk echt is, hoe private equity werkt en hoe ze bij Marktlink Capital hun fonds zo gestructureerd hebben dat je geen miljardair hoeft te zijn om mee te doen in het succes. Vanaf €250K kun je instappen en mee investeren.

We gaan ook in op de vraag wat je als MKB ondernemer kan leren van private equity. Zoals het zien en toepassen van de Power Law. 

Dat en meer in deze nieuwe aflevering van Groeivoer.

Veel plezier!

Gerhard

In deze aflevering

00:00 – Welkom bij Groeivoer!

03:15 – Wat is private equity eigenlijk?

06:20 – Van “sprinkhanen” naar waardecreatie

12:30 – Verschillen tussen goede en slechte private equity partijen

16:30 – De kosten van private equity investeringen

20:30 – Hoe MarktLink Capital private equity toegankelijk maakt

22:50 – De 2000 investeerders bij MarktLink Capital

26:30 – De looptijd van private equity investeringen

33:00 – Hoe het rendement terugkomt en de tijdlijn werkt

37:00 – Hoe private equity presteert tijdens economische crises

40:00 – 30 jaar private equity data versus de beurs

40:50 – De “Power Law” achter venture capital investeringen

42:10 – Case study: Celavita en de rol van private equity

47:40 – Verschillende strategieën binnen private equity

49:00 – Beoogd rendement en historische prestaties

54:00 – Advies voor ondernemers over vermogensbeheer

Shownotes

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! 🌐

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

Hylke Hertoghs (0:00 – 0:26)

Heel veel ondernemers zijn ontzettend precies en druk bezig met hun eigen bedrijf… en vaak wat minder met hun eigen vermogen. En dat hebben we geprobeerd op te lossen…

door eigenlijk een soort feeders, een soort koopgroepen te maken… waarbij we een paar honderd ondernemers bundelen in een fonds. En daar kan je dan niet met 10 of 20 miljoen instappen, maar vanaf 2,5 ton.

We hebben ongeveer 2000 investeerders in onze huidige fondsen. En ik denk dat zo’n 80, 85 procent ervan zijn ondernemers.

Gerhard te Velde (0:26 – 0:28)

Wat kan ik leren van private equity?

Hylke Hertoghs (0:28 – 0:35)

Ja, ik denk dat een van de belangrijke dingen als ondernemer is… en ik denk dat veel ondernemers daar van relatief laat achterkomen… is dat…

Gerhard te Velde (0:38 – 0:50)

Welkom bij Groeivoer. Ik sta hier vandaag met Hielke Hertogs. Hij is van Marktlink Capital.

En we gaan het hebben over investeren in private markets. Want dat is super interessant. Hielke, welkom bij de podcast.

Hylke Hertoghs (0:50 – 0:51)

Dank je wel, Gerard.

Gerhard te Velde (0:51 – 1:36)

Ik heb al wat dingen over je ontdekt die we gemeen hebben met elkaar. Je hebt ook kids in jonge leeftijden. En jij balanceert ook werk en privé.

En volgens mij doe je in je werk hele interessante dingen. Daar gaan we nu induiken. En we gaan het hebben over investeren in private markets.

Nou, dat is voor mij echt een soort blinde vlek. Iets waar ik nog heel weinig van af weet. Dus ik heb zin om veel van je te leren.

En in het vorige gesprek hadden we het over de rijken. Want dat is waar ik als eerste aan denk bij private equity. Maar dat is misschien een vooroordeel.

Dat weet ik niet. Misschien moeten we dat gewoon eens even gaan ontdekken. Wat is private equity nou eigenlijk?

Kun je dat uitleggen?

Hylke Hertoghs (1:37 – 3:32)

Ja, private equity is inderdaad altijd iets geweest voor de rijken. Of misschien nog wel meer voor grote banken, pensioenfondsen, verzekeraars. Maar private equity zichzelf heeft niks met de rijken te maken.

Private equity en private markets is eigenlijk het investeren in bedrijven… die geen beursnotering hebben. Een heel klein gedeelte van alle bedrijven is beursgenoteerd.

Afhankelijk van het land waar je zit, heb je het over zo’n 2%. En dat betekent dat 98% van alle bedrijven niet beursgenoteerd zijn. Als we het hebben over investeren in bedrijven…

hebben we het eigenlijk altijd over dat kleine stukje. Terwijl het grootste gedeelte van de markt private equity is. En daar kan je niet zomaar in- en uitstappen.

Maar als je daar wel toegang tot hebt, of tot krijgt… dan heb je eigenlijk een heel universum aan investeringskansen… waar ook mooie rendementen te halen zijn.

En eigenlijk is dat het enige wat private equity is in de kern. Niet beursgenoteerde ondernemingen waarin je investeert. En private equity in de zin van waar wij naar kijken met marketing capital…

heeft eigenlijk betrekking op de investeerders… in die niet beursgenoteerde bedrijven, die daar ook een actieve rol in spelen. Je kan natuurlijk een aandeel kopen in een onderneming van een MKB-bedrijf…

en vervolgens op je handen zitten en hopen dat dat goed gaat en meer waard wordt. De private equity-partijen waar wij ons op richten… die gaan vervolgens met die ondernemer en die onderneming aan de gang…

om eigenlijk waarden te creëren. En dat kan op allerlei verschillende manieren, daar gaan we het vast nog over hebben. Maar uiteindelijk wil zo’n partij kennis en kunde brengen…

om die onderneming verder te brengen. En dan inderdaad na een jaar of vier of zes weer te verkopen tegen een hogere waarde. En dat is de type private equity-partijen waar wij naar kijken.

Gerhard te Velde (3:33 – 4:25)

Ik ga even wat vooroordelen erin gooien. We hadden het al even over de rijke. Want ik denk ook dat die connectie bij mij daar vandaan komt.

Van ik koop elk jaar de quote 500. En dan private equity, dan denk ik altijd aan die gast die de HEMA gekocht heeft of zo. Die dan…

Hij was laatst geloof ik de gast bij Quote. Maar zeg maar de miljardairs van deze wereld… die dan hun geld slim investeren of wegzetten…

en dus dan heel veel risico nemen. Dus ik gooi nu eigenlijk al twee dingen op tafel… van private equity is alleen voor de rijken.

Daar heb je al wat over gezegd. Maar ook eigenlijk het… Ja, hoe moet ik dat nou zeggen?

Wat er ook opkwam was springen aan het gedrag. We gaan even ergens inspringen en we pakken ons geld en daarna zijn we weg. Misschien wil je daarop reageren?

Hylke Hertoghs (4:25 – 7:06)

Ja, zeker. Want ik denk dat het belangrijke punten zijn… en ook wel eigenlijk misconceptions over private equity.

In ieder geval dat laatste. Maar het laatste heeft wel zijn oorsprong, dat springen aan het gedrag… in wat er daadwerkelijk is gebeurd in private equity.

Private equity is op zichzelf niet goed of paat. Het zijn namelijk aandelen in bedrijven zonder beursnotering die je koopt. Daar is het natuurlijk op zichzelf niks mis mee.

Maar waar komt nou die negatieve connotatie van springen aan het gedrag vandaan? Dan moet je eigenlijk helemaal terug tot de eerste deals… en een fantastisch boek geschreven bij Barbarians at the Gate…

hoe eigenlijk een groot Amerikaans bedrijf werd gekocht… met heel weinig eigen vermogen en met heel veel geleend geld. En dan, je hebt het over risico, maar dat risico voor de investeerders…

die dat eigen vermogen inbrengen, is dan eigenlijk maar heel beperkt. Want je kan alleen dat kleine beetje eigen vermogen verliezen. Maar als je zo’n bedrijf vervolgens volstopt met schuld…

en het gaat eventjes iets minder, dan gaat het bedrijf je kopje onder. Als het goed gaat, omdat het met heel veel geleend geld is… dan hebben die mensen met dat eigen vermogen een waanzinnig rendement.

Maar als het misgaat, dan is het jammer voor de werknemers… dan is het jammer voor de mensen die klant zijn bij het bedrijf… en dan zoeken ze het maar uit.

En dat is eigenlijk hoe private equity meer of meer begonnen is. Als je kijkt hoe private equity nu opereert… dan gaat het veel meer om hoe bouwen we, creëren we echt waarde.

Dus niet hoe kopen we het met zoveel mogelijk geleend geld… maar als wij geïnvesteerd zijn, hoe zorgen we dat dit bedrijf… bijvoorbeeld internationaal harder gaat groeien?

Of hoe zorgen we dat we productieprocessen meer efficiënt inrichten? Of hoe zorgen we dat heel veel ondernemers… die lopen op een gegeven moment tegen een soort grens aan…

als ze van twee of vijf mensen naar dertig of veertig mensen zijn gegroeid… om dan vervolgens een slag te maken naar honderd of tweehonderd mensen… heb je een heel ander skillset voor nodig.

Veel ondernemers zitten dan op een gegeven moment een klein beetje klem. Er zijn partijen die hebben daar ontzettend veel ervaring mee… om een onderneming te helpen, om die professionaliseringslag te maken…

om weer door te gaan. En dat is eigenlijk veel meer het private equity-model van nu. En als je gaat kijken naar hoeveel banen private equity creëert…

doordat ze ondernemingen helpen groeien… dan is het een van de grote motoren van economische groei. Maar die achtergrond is dus wel enigszins terecht, maar wel achterhaald.

Bestaan die springkanen nog? Er zijn wel partijen binnen het private equity-spectrum. Het is private equity, wat ik zei, is niet inherent goed of slecht.

Gerhard te Velde (7:07 – 7:09)

Net als kernenergie of whatever.

Hylke Hertoghs (7:09 – 7:31)

Je kan een kernbom maken en je kan een vierde generatie energiecentrale maken… die een heleboel problemen oplost wat betreft duurzaamheid en kosten… en of onafhankelijkheid van energieimport.

Het is uiteindelijk wat je ermee doet. Er zijn partijen binnen private equity die wat minder sophisticated zijn. Die gebruiken nog wel veel schuld.

Gerhard te Velde (7:32 – 7:34)

Wat is minder sophisticated? Wat doen ze dan bijvoorbeeld?

Hylke Hertoghs (7:37 – 9:50)

Iedereen met beschikking over een hoop geld kan een bedrijf kopen. Maar het gaat erom wat je daarna doet en wat voor waarde je toevoegt aan de onderneming… om die verder te brengen.

Er zijn partijen die minder waarde toevoegen… maar wel een hoop geld hebben, financiering aantrekken en een bedrijf kopen. En er zijn partijen die heel actief een bedrijf meehelpen.

Maar het hangt ook heel erg af van wat de onderneming nodig heeft. Er zijn ondernemers die zeggen, oké, mijn onderneming draait goed… maar ik heb nu extra kapitaal nodig, want ik wil een nieuwe fabriek neerzetten.

Als daar een investeerder instapt die het kapitaal beschikbaar stelt… en die ondernemer weet wat hij ermee moet doen en hoe hij dat moet bouwen… dan is er natuurlijk niks mis mee.

Maar uiteindelijk moet je als ondernemer of als investeerder in private equity… goed kijken, is deze investeerder… is dat de juiste partij voor deze onderneming en dit type bedrijf?

Dus er zijn wel degelijk partijen die niet zo goed zijn… en private equity-partijen die heel veel waarde creëren en toevoegen. En dat is natuurlijk wat wij doen met Marketing Capital…

is het kaf van het koren scheiden van welke partij is het beste in dat specifieke segment. En je ziet aan de rendementen dat die verschillen tussen niet zo heel goed… en echt specialist op je vakgebied, dat die gigantisch zijn.

Dus dat is erg belangrijk. Hebben jullie ook een soort moreelkompas? Ja, ik denk dat een moreelkompas heel belangrijk is…

überhaupt in alles wat je doet in je leven, in je ondernemen. Er is natuurlijk een hele grote trend geweest van ESG, Sustainability, verantwoord beleggen. Daar is nu natuurlijk wel vanuit Amerika weer wat meer discussie over.

Maar een andere manier om te kijken naar een moreelkompas en duurzaamheid is risico. Een ondernemer of een onderneming met een goed moreelkompas… loopt minder risico om ergens tegenaan te lopen…

tijdens de normale gang van zaken. Dus het is heel belangrijk dat alle privatectiemaatschappijen… met wie wij investeren, de bedrijven waarin wij investeren…

dat die een goed moreelkompas hebben, en wij ook.

Gerhard te Velde (9:53 – 10:01)

En waar zeg je dan bijvoorbeeld nee tegen? Is er een partij waar je dan echt niet mee samenwerkt? En om welke reden dan?

Hylke Hertoghs (10:01 – 10:03)

Nou, er zijn…

Gerhard te Velde (10:03 – 10:05)

Hoe houd je die springkanen buiten het bos van dan?

Hylke Hertoghs (10:05 – 13:02)

Dat is een goede vraag en ook een hele belangrijke. Want omdat het een private markt is, anders dan op de beurs… is het veel moeilijker om precies te weten wat er nu achter de voordeur gebeurt.

En dat is wel cruciaal om achter te komen… omdat de verschillen tussen goed en slecht zo groot zijn. Dus heel veel van wat wij doen gaat precies daarop in…

om uit te vinden van hoe zit dit nou? En al die privatectiemaatschappijen zijn fantastische marketingmachines. Die hebben allemaal fantastische deckjes.

Ik denk dat zo’n 80 procent van de fondsen die bij ons komt pitchen en presenteren… zegt dat ze bij de beste 35 procent horen. Nou, mathematisch is dat onmogelijk.

Dus wat wij doen, is op basis van datengedreven analyse… maar vervolgens ook op basis van interviews met ondernemers… met wie ze hebben samengewerkt, met advisors met wie ze hebben samengewerkt…

met andere kopers van de bedrijven. Als een privatectiemaatschappij een bedrijf heeft verkocht aan een ander… dan komt die andere partij natuurlijk achter of het allemaal helemaal klopte…

en wat is er gebeurd en hoe is dat gemanagd? Een ondernemer die met een privatectiemaatschappij heeft gewerkt… die gaat in die jaren van intensieve samenwerking natuurlijk ook een idee krijgen.

Word ik hier echt geholpen of is dit een blok aan mijn been? En zo proberen we eigenlijk al die puzzelstukjes in kaart te brengen… om te zeggen, oké, is dit een partij die echt waarde creëert…

of is dit een partij die daar veel minder toevoegt? En dat is een proces, dat is haast een soort paringsdans… want aanvankelijk wordt er aan jou gepitcht van, hé, we zijn een interessant fonds…

maar je krijgt alleen maar een soort hoge toplevel data, een paar keycijfers. Maar vervolgens moet jij als investeerder dat fonds uitleggen… dat jij een potentieel interessant investeerder bent voor dat fonds.

Als de privatectiemaatschappij ervan overtuigd is… dan gaan zij vervolgens iets meer informatie delen. En uiteindelijk gaat het hele boek open en dan zie je alle financiële data…

alle redenen waarom geïnvesteerd is, precies wat er is gebeurd per kwartaal. En dan kun je dus echt de diepte in en kijken, oké, heeft deze partij gewoon geluk gehad? Als je een softwarebedrijf had gekocht tien jaar geleden…

was het moeilijk om echt geld te verliezen, die markt is heel hard gestegen. Dus hoeveel is de markt en hoeveel is de ondernemer? En dan lopen we misschien een beetje op de zaken vooruit…

maar een van de dingen die dan ook belangrijk is, we kijken dan terug in de tijd eigenlijk… waarom was die partij succesvol, hoe is die waarde gegeerd? Maar dan moet je ook nog wel weten dat die mensen die daar toen verantwoordelijk voor waren…

dat die er ook nog zijn voor het fonds waar wij dan in investeren. Want als een privatectiemaatschappij heel succesvol is, en je vroeg net over de rijken… maar private equity is een relatief dure assetclass…

dus een heel succesvolle private equity maatschappij, private equity manager…

Gerhard te Velde (13:02 – 13:03)

Wat is een assetclass?

Hylke Hertoghs (13:04 – 13:09)

Een assetclass is bijvoorbeeld aandelen of obligaties, crypto.

Gerhard te Velde (13:10 – 13:12)

Een plek waar je je geld stalt, zeg maar, of verlaten rijken.

Hylke Hertoghs (13:12 – 13:35)

En voor private equity betaal je relatief hoge kosten. En dat is ook wel enigszins te verklaren… want zo’n maatschappij is heel actief bezig met een onderneming om waarde te creëren.

Maar ze hebben ook een prestatiebeloning. Dus als zij een bedrijf voor twee keer zoveel geld verkopen als wat ze gekocht hebben… dan houden ze vaak een percentage van de winst.

Gerhard te Velde (13:35 – 13:37)

Waarde zappen? Twintig procent of zo?

Hylke Hertoghs (13:37 – 16:21)

Twintig procent is een beetje de marketstandaard. Maar je ziet dat er sommige partijen zijn die wat minder vragen, sommige partijen die wat meer vragen. Maar als je dat een aantal keer goed doet, kan je veel geld verdienen.

Als die mensen die er heel goed in zijn, heel veel geld hebben verdiend… en inmiddels met de voet omhoog op een boot in de Mediterranean zitten… en inmiddels die maatschappij wordt gerund door een groep die zich nog niet heeft bewezen…

dan zijn al die resultaten uit het verleden natuurlijk weer minder relevant. Dus dat is hoe we proberen onze vinger erachter te krijgen. Wie is nou hier de partij die echt waarde creëert?

En zegt die waarde uit het verleden toch wat over wat we in de toekomst kunnen verwachten? En welke partijen zijn wat minder goed? En je zegt springhanen.

Ik denk dat dat misschien iets te agressief is voor hoe het model nu is… maar kwaliteitsverschil is er wel. En om even terug te komen wat je net vroeg over de rijke rijke maken.

Ik denk dat het zeker zo is dat mensen met vermogen de mogelijkheid hebben of de kans hebben… als ze dat goed en verstandig investeren… om een hoog rendement te maken en rijker te worden.

Dus dat element is een beetje een bredere discussie dan alleen private equity. Dat is natuurlijk een belangrijke maatschappelijke discussie. Maar ik denk dat wat er bij private equity altijd speelde…

is niet zozeer dat private equity voor de rijke is bedacht of gemaakt… maar je kwam er als particulier niet tussen. Want dit gaat om zulke grote bedragen…

dat je minimale investeringen in een fonds vaak tien of twintig miljoen is. En zelfs als succesvol ondernemer of als je je bedrijf goed hebt verkocht… dan is toegang tot zo’n fonds al heel lastig.

Laat staan dat je een goed gespreide portfuio kan bouwen van meerdere fondsen. En eigenlijk is dat ook de reden geweest voor onze Marketing Capital te starten. We hebben allemaal een achtergrond in wat meer institutionele bedrijven.

We hebben gezegd dat het heel raar is dat een asset class, dus private equity… waar wij allemaal sterk in geloven… alleen toegankelijk is voor een heel klein deel van de investeerders.

Dus alleen de grote, institutionele investeerders. Waarom kan je als particulier niet die optie… om ook een deel van je vermogen daar te parkeren?

En dat hebben we geprobeerd op te lossen… door een soort feeders, een soort buyers groups, koopgroepen te maken… waarbij we een paar honderd ondernemers bundelen in een fonds.

En dan kan je niet naar 10 of 20 miljoen instappen, maar vanaf 2,5 ton. Dat is natuurlijk nog steeds een hele hoop geld. Wacht, ik pak mijn bortemonnaie.

Gerhard te Velde (16:22 – 16:27)

Ik heb het net niet liggen, maar in private equity-termen is dat een heel laag bedrag.

Hylke Hertoghs (16:27 – 17:12)

Dat is in private equity-termen een heel laag bedrag. En je ziet dat met name de allerbeste fondsen… die hanteren vaak een relatief heel hoge drempel.

Dus in sommige gevallen hebben we gezien fondsen die tenminste 40 of 50 miljoen vragen… maar wilfondsen hebben een minimale investering van bijvoorbeeld 10 of 20 miljoen. Dus dat is voor bijna niemand weggelegd?

Dat is voor bijna niemand weggelegd. Kijk, als wij 200 investeerders in een fonds samenbrengen… die allemaal 2,5 ton doen en sommigen wat meer…

dan heb je wel die buying power om toegang te krijgen tot die beste fondsen. En dat is eigenlijk hoe wij iets dat… ik zou niet eens willen zeggen de rijken, maar de hele grote instituties alleen toegankelijk was…

breder toegankelijk hebben willen maken.

Gerhard te Velde (17:13 – 17:55)

Ja, interessant. Dat was denk ik ook een underserved market, dus daar was nog heel weinig voor. Wat zijn je ervaringen?

Wie stappen daar op in? Zijn dat vooral ook ondernemers of zijn dat ook gewoon, weet ik veel, mijn schoonouders? Die hebben ook geld en die gaan dat trouwens niet doen.

Als ik bij hun het woord beleggen alleen al noem, dan zegt mijn schoonmoeder van… oh nee, dat is gevaarlijk, moet je niet doen. Mijn schoonvader knikt dan, hij weet het ook niet, maar…

dus er is heel veel onkunde denk ik ook over geld überhaupt. Wat moet je ermee? Het staat op een spaarrekening te versloffen.

Maar even terug naar die eerste vraag van… hebben jullie veel ondernemers die dan ook meedoen?

Hylke Hertoghs (17:55 – 19:19)

Ja, we hebben het grootste, verreweg het grootste gedeelte van onze investeerders… zijn ondernemers. We hebben een hele groep ondernemers die, zeker onze investeerders van het eerste uur…

dat zijn ondernemers die hebben met ons verwant bedrijf, Marklink M&A… hebben die een deel van hun onderneming verkocht of een hele onderneming verkocht… en die zijn in dat proces in aanraking gekomen met private equity.

Want dat is, in driekwart van de gevallen is dat een koper… en in bijna alle gevallen is het een van de potentiële kopers. Dus in dat proces als ondernemer leer je private equity kennen…

hoe ze opereren, de waarden die ze creëren. Dus heel vaak kwam daar de vraag uit… ja, ik heb nu verkocht, ik heb nu…

vaak hadden ze al best wel wat spaargeld staan van het succesvol ondernemen… maar dan hebben ze en tijd, en dat is een belangrijke factor, en geld. Dan gaan ze denken, oké, wat nu?

En kan ik hier van stukje weer terug investeren met private equity? En vaak slaat bij ondernemers ook specifiek aan dat het kapitaal is… dat andere MKB-ondernemers helpt met hun verdere groei.

Dus enerzijds is het de rendementen die worden verwacht en die we beogen… anderzijds is het affiniteit met investeren in MKB-bedrijven… en die te helpen groeien.

En we zien dat veel ondernemers dat ook juist erg leuk vinden.

Gerhard te Velde (19:22 – 19:32)

Dat heeft een hoger gunfactor. Dus je hebt geld over, je stopt het in dat fonds… dat gaat naar private equity…

en die stoppen het weer in MKB-ondernemers zoals jij. Dus dat is een beetje…

Hylke Hertoghs (19:32 – 20:30)

Dat is absoluut iets dat voor veel ondernemers belangrijk is. En we proberen daarom ook veel evenementen te organiseren… waarbij de ondernemers die bij ons investeren…

mee kunnen naar een bedrijfsbezoek… van hoe werkt het nou bij een bedrijf in een andere sector… hoe past die automatisering toe, hoe ziet het eruit.

Veel ondernemers vinden het leuk om met andere ondernemers te sparren… te praten, dat netwerk op te bouwen. Dus daar hebben we er inderdaad veel van.

Het andere simpele punt is dat ondernemers relatief natuurlijk… een groep zijn waar vaak wat meer vermogen zit. Veel ondernemers verdienen redelijk met hun bedrijf.

En hoewel we het proberen toegankelijk te maken voor een heel brede groep… blijft het natuurlijk met een minimale investering van 2,5 ton… een behoorlijke drempel, dus lang niet voor iedereen.

Dus dat is een tweede element… waarom we zoveel ondernemers hebben in ons netwerk.

Gerhard te Velde (20:34 – 20:49)

Ik heb een voorbeeld van een ondernemer uit mijn netwerk… waarvan ik weet dat hij geld openheeft, dus die ga ik straks even aan je… Hebben jullie een aanbrengvie?

Die ga ik straks even aan je voorleggen, maar ik wil even terug naar die… Want jij zei dat we veel ondernemers hebben, hoeveel zijn dat er dan ongeveer?

Hylke Hertoghs (20:50 – 21:24)

We hebben ongeveer 2.000 investeerders. Net iets minder dan 2.000 investeerders nu in onze huidige fondsen. En ik denk dat zo’n 80, 85 procent daarvan zijn ondernemers.

En de rest zijn professionals, advocaten… mensen die bij private equity-maatschappijen werken… mensen die anderszins vermogen hebben en in private equity willen investeren.

Dus het is zeker niet zo dat alleen ondernemers bij ons kunnen investeren… maar het is wel een hele ondernemende groep mensen die bij ons in de fondsen zitten.

Gerhard te Velde (21:24 – 21:27)

Jij hebt jezelf ook in moeten kopen bij Marketing Capital.

Hylke Hertoghs (21:27 – 21:28)

Ja.

Gerhard te Velde (21:29 – 21:31)

En was dat een beetje een serieus bedrag?

Hylke Hertoghs (21:32 – 23:25)

Ja, dat vond ik een zeer serieus bedrag. Ik ben eigenlijk een half jaar na de oprichting gestart. Ik ben mede betrokken geweest met het schrijven van het businessplan.

Maar ik zat op dat moment in Londen. Ik heb een kleine vijftien jaar in Londen gezeten. Eerst bij een grote bank en daarna bij een consultant voor private equity-maatschappijen.

Private equity-maatschappijen advies gaven over het ophalen van fondsen, transacties, nieuwe strategieën. Dus dat was voor mij best spannend en zeker op dat moment een heel substantieel bedrag… om toch een half jaar later, toen ik dacht van ja, ik wil deze boot toch echt niet missen…

maar alsnog in te kopen in de partnership. Het was natuurlijk toen nog niet zo zeker dat we die groei zouden doormaken die we hebben doorgemaakt. Dus toen heb ik me ingekocht, een hele flinke pay-cut genomen…

eigenlijk om de missie private equity beschikbaar te maken samen met mijn mede-partners… om die verder op te bouwen en uit te bouwen in Nederland. Dus ik ben daarvoor teruggegaan vanuit Londen naar Amsterdam.

Maar die achtergrond in Londen is wel heel waardevol geweest voor wat we doen. Ik zat daar eigenlijk dag in dag uit met alle grote institutionele partijen… banken, verzekeraars, te onderhandelen over private equity investeringen.

En op een gegeven moment vroeg ik me af waarom zit ik hier nooit eens met een ondernemer. Altijd met een kamer vol grijze pakken, ook altijd witte mannen. En het is eigenlijk maar een heel klein stukje van de wereld die hiernaar kijkt.

En dat was voor mij wel de trigger om me in te kopen, dat risico te nemen… de familie terug naar Nederland te halen en met Marketing Capital om daarin te stappen.

Gerhard te Velde (23:25 – 23:27)

Ja. Wat is er zo leuk aan ondernemen?

Hylke Hertoghs (23:28 – 25:02)

Ik denk dat een van de dingen die ik heel leuk vind aan ondernemen… is dat het geen dag hetzelfde is. Toen we begonnen met een heel klein clubje zaten we bij wijze van spreken in een bezemkast…

met een laptop en een telefoon en vooral een idee. En dan ga je naar het punt toe dat je je eerste fonds ophaalt, 100 miljoen… daar waren we waanzinnig trots op, dat we honderd ondernemers hadden overtuigd om bij ons in te stappen.

Ja, inmiddels zit je op meer dan vijftig man met ruim twee miljard… en in die tussenfase ga je steeds van milestone naar milestone. Dus die ontwikkeling waarbij je steeds jezelf moet heruitvinden en herontwikkelen…

daar krijgen we ontzettend veel energie van. Dat is fantastisch leuk. En dat is met name leuk omdat je het met mensen doet die ook allemaal enthousiast zijn en bijdragen.

En er lopen zoveel mensen rond binnen het bedrijf die slimmer zijn dan ik… en die beter zijn in wat ze doen dan ik. En dat geeft zo’n ontzettende stimulans, impuls, dat is zo ontzettend leuk.

Dus nee, ik denk teruggaan naar werken bij een grote institutie in Londen… en dat wordt lastig. Dus krijgen jou die gouden kooi niet meer in?

Nee, het is wel even pijn om uit te stappen… maar het is zoveel leuker om iets te bouwen dan te werken voor een groot instituut.

Gerhard te Velde (25:02 – 25:08)

Ja, dat is een mooie oproep ook. Zit je nu in de gouden kooi? Wees niet bang, spring eruit.

Het kan echt.

Hylke Hertoghs (25:08 – 25:44)

Ja, ik zou dat zeker mensen aanraden. Het is vaak doodeng. Ik denk dat ik niet vaak een beslissing heb genomen die ik moeilijker vond dan dit.

Mijn spreadsheet zei dat dit echt het allerslechtste idee was van alle opties die ik had. Maar uiteindelijk, als je iets doet waar je elke dag met plezier naartoe gaat en voldoening uithaalt… dan is dat zoveel meer waard dan die gouden hand boeien of andere financiële voorwaarden.

Dus dat is denk ik uiteindelijk veel belangrijker dan financieel rendement.

Gerhard te Velde (25:45 – 25:58)

Die 2000 klanten, daar is dus een groot deel ondernemer. Kan je een voorbeeld eruit pikken? Heb je bijvoorbeeld een ondernemer die we zouden kunnen kennen of een bekend bedrijf…

of een ondernemer waar jij met heel veel plezier mee gewerkt hebt?

Hylke Hertoghs (25:59 – 26:31)

Ja, zeker. Er zijn een aantal op de website. De meeste ondernemers die bij ons instappen, daar gaan we niet de boer mee op.

Het is toch een beetje… Maar Joep Verbunt is een investeerder die bekend is van de matrassen en bedden. Hij heeft een heel mooi bedrijf gebouwd en die investeert bij onze fondsen.

Die komt ook naar evenementen bij ons toe. Dus dat is een ondernemer die bij ons is ingestapt.

Gerhard te Velde (26:32 – 26:41)

Ik had hem vandaag nog aan de lijn. Ik heb hier niet naar gevraagd, maar weet je nog met welke vraag hij dan kwam? Of heb je hem zelf geholpen?

Hoe lopen die lijntjes bij jullie?

Hylke Hertoghs (26:42 – 27:35)

Dat is een collega van mij. We hebben eigenlijk een sales team. Dat zijn de relatiemanagers.

Een van de dingen die wij heel belangrijk vinden, is dat mensen die bij ons instappen… dat die uitgebreid te horen krijgen wat private equity wel is, maar ook wat het niet is. En uiteindelijk, waar we begonnen, het zijn investeringen in bedrijven.

Het feit dat ze niet beursgenoteerd zijn, maakt ze niet inherent veiliger. Het zijn bedrijven, ondernemingen, en die kunnen failliet. Die kunnen heel hard groeien.

Dat is waar we ons op richten, hopen en sturen. Maar het kan misgaan. Er zitten risico’s aan.

Het fijne van de beurs is dat als je er niet goed bij voelt, kun je er heel makkelijk uitstappen. Met private equity is dat veel lastiger. Je hebt in principe…

De looptijd van een fonds is vaak tien jaar. Dus je zit er lang aan vast. Als je tussentijds wilt uitstappen…

Gerhard te Velde (27:35 – 27:35)

Tien jaar, zei je?

Hylke Hertoghs (27:36 – 27:36)

Oké.

Gerhard te Velde (27:37 – 27:47)

Je bent je geld tien jaar kwijt, maar je kan er niet direct over beschikken. Tenzij… Want jullie hadden ook een soort tweedehands aandelen.

Ja, dat is een soort tweedehands markt voor fondsposities.

Hylke Hertoghs (27:48 – 30:53)

Dus er zijn mogelijkheden om tussentijds uit te stappen. Maar je weet nooit helemaal zeker op welke prijs dat lukt. Want uiteindelijk is dat, net als in elke markt, vraag en aanbod.

Maar op de beurs heb je heel veel kopers, heel veel verkopers. Dus dat is een heel efficiënte markt. Bij private equity is dat een markt die wat minder efficiënt is.

Dus je weet niet helemaal zeker hoe snel je eruit kan tegen welke prijs. We helpen onze investeerders mee als ze eruit moeten. Soms gebeurt er iets waardoor iemand zegt…

Ja, ik had wel het idee om langer te investeren. Maar door een overlijden, een scheiding, een probleem met het bedrijf… kan de situatie veranderen.

Dat kunnen we altijd heel goed matchen met andere ondernemers of investeerders… die zeggen van ik vind het juist wel leuk om een fonds in te stappen… dat er een aantal jaar onderweg is.

Want dan zit het fonds al vol bedrijven, dan is er al een stuk van de waardecreatie… en dan zit je ook dichter op het punt dat de eerste rendementen terugkomen. Dus er is een markt voor, die tweedehandsmarkt, dat noem je secondaries.

En op die manier is er wel wat liquiditeit. Maar in de basis moet je ervan uitgaan dat je zo’n investering doet… dat je in een fonds de eerste drie, vier jaar dat een portafijl wordt opgebouwd.

Dus als je in een fonds stapt, dan zit dat niet in één keer vol met 10, 15, 20 bedrijven. Die bedrijven moeten worden aangekocht. Dat zijn intensieve trajecten waarbij die maatschappij gaat zitten met een ondernemer…

en gaat zeggen oké, op welke voorwaarden stappen we in? Nou, dat wordt dus over een paar jaar tijd opgebouwd. Dan heb je eigenlijk een periode van vier tot zes jaar waarin die waarde wordt gecreëerd.

En dat is denk ik één van de belangrijke redenen waarom private equity succesvol is. Op het moment dat zo’n private equity maatschappij instapt… dan zitten die partners, die medewerkers, veel met hun eigen geld in die investering.

En uiteindelijk wordt het management team en de private equity maatschappij pas beloond… als je jaren later ook weer een succesvolle exit hebt. Dus in plaats van dat je elk kwartaal op de beurs je cijfers moet publiceren…

en dat je wordt afgerekend en dus eigenlijk veel meer korte termijn bezig bent… zit je dan vervolgens echt lange termijn samen in hetzelfde schuitje met die ondernemer. Dat maakt dat je ook veel langetermijn investeringen kan doen.

Maar dan na vier tot zes jaar moet die onderneming op een gegeven moment worden verkocht. Kijk, als investeerder in een fonds is één ding dat je zegt het kan even duren… maar je wil er niet twintig jaar vastzitten.

Dus uiteindelijk heeft zo’n fonds dan een looptijd van tien jaar… en binnen die tien jaar moeten dan ook alle bedrijven weer verkocht zijn. Maar het eerste bedrijf wordt misschien verkocht in jaar vier…

het tweede in jaar vijf, het derde in jaar zes en dan bouwt die portefeuille langzaam af. Dus je bent niet de volledige tien jaar al je geld kwijt. Het wordt in een periode van een paar jaar opgevraagd…

en dan begint het ook weer geleidelijk terug te komen. Dus vaak zie je dat ergens rond jaar zes, zeven… dat je volledig inleg weer terug is op je rekening…

en dan in de laatste jaren van het fonds komt het additionele rendement bij je terug.

Gerhard te Velde (30:53 – 30:59)

Ja. Ik ga even Trump erbij halen. Ja.

Die ging allemaal gekke dingen doen. Werd u veel gebeld?

Hylke Hertoghs (31:01 – 31:19)

Eigenlijk minder dan ik had gedacht. We zijn natuurlijk zelf wel meteen aan de slag gegaan… van wat betekent dit voor onze bedrijven.

En dan kijken we eigenlijk met al die private-acting-maatschappijen… welke van je portfoliobedrijven wordt het hardste geraakt… door die importtarieven.

Gerhard te Velde (31:21 – 31:47)

Ja. Misschien moet ik het nog even uitleggen, want wij snappen het allebei. Maar wat ik bedoelde was van, oh ja, als er een crisis is…

raken mensen die ergens geld in hebben zitten meestal in paniek. En die zeggen, verkoop de hele zooi maar, want ik heb het nodig… of ik wil het, weet ik veel, in goud steken…

of ik wil het thuis in een kussen of in een matras verstoppen. Maar kregen jullie dat soort belletjes? Of zijn jouw klanten daar te slim voor?

Hylke Hertoghs (31:47 – 34:21)

Nou, ik wil niet zeggen dat onze klanten slimmer zijn… dan klanten van andere investeringsmaatschappijen. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat we, en daar hadden we het net over…

dat we met al onze investeerders uitgebreid gaan zitten… om te vertellen wat het is en wat het niet is… en dat je een langetermijnhorizon moet hebben.

En ik denk dat in dit soort periodes dat zich ook uitbetaalt. Dat mensen begrijpen dat ze hier voor de lange termijn in zitten. En er wordt heel vaak gesproken over private equity als het grote nadeel…

is dat je er niet zomaar uit kan. Maar heel veel ondernemers zien dat misschien eigenlijk wel als een voordeel… in plaats van een nadeel.

Want als je al beursportefeuille hard naar beneden gaat… en je ziet alle headlines over Trump dit… en onderhandelingen met Oekraïne zo, en China misschien wel, Taiwan…

dan krijg je natuurlijk heel veel onrust van, ja, moet ik nu verkopen? Of ben ik eigenlijk al te laat? En met private equity heb je die optie niet.

En dat is vaak eigenlijk de betere keuze. Ja, helaas is het zo dat veel mensen vaak eigenlijk verkopen op het laagtepunt… en bijkopen op de dure momenten.

En uiteindelijk wat veel mensen zeggen, omdat het zo moeilijk is om dat te timen… dat je veel beter gewoon een gebalanceerde portefeuille steady over tijd kan opbouwen… en niet proberen de markt te timen.

En daarvoor is private equity natuurlijk geschikt. Daar komt bij, en dat is wat meer in de diepte nuance… een van de redenen dat juist private equity het in moeilijke markten relatief goed doet…

is omdat je juist ziet dat beursgemanageerde ondernemingen… en die hebben onmiddellijk meteen druk om te sturen op de kosten. Dan moeten mensen uit, groeiprojecten worden stopgezet…

want de koers staat onder druk. We moeten laten zien waarin we de kosten kunnen managen. Private equity heeft die druk veel minder.

Die worden pas afgerekend op het moment dat je verkoopt. En je ziet juist dat in moeilijke markten private equity vaak de kans grijpt… om partijen die misschien teveel schuld hadden of te scherp aan de wind voeren…

om die over te nemen en eigenlijk een sterker bedrijf neer te zetten… om de markt te consolideren. En als je dat kan doen op een moment dat alle anderen juist op de rem trappen…

dan kom je natuurlijk veel sterker zo’n crisis weer uit dan dat je erin ging. En daarom is historisch, juist in dit soort moeilijke markten… private equity ontzettend succesvol geweest.

Dus we hebben geen glazen bol. Het is onmogelijk om te zeggen dat het nu weer zo is.

Gerhard te Velde (34:22 – 34:44)

En hoever in de historie is dat? Want ik moest aan de VOC denken, ik moest aan de tulpencrisis denken… de familie…

Hoe heet dat nou? Die Franse familie. Ik kan er even niet op komen.

Er zijn natuurlijk superveel historische voorbeelden. Dat alles in brand stond en dat dan de mensen die op dat moment geld hadden… en dan komen we weer een beetje bij de elite terug misschien, maar…

Welk voorbeeld had jij in gedachten?

Hylke Hertoghs (34:45 – 35:57)

Nou, we hebben gekeken naar de data van de laatste 30 jaar private equity. We hebben gedaan omdat er voor 30 jaar data is over private equity. Daarvoor is die data er niet.

Dus toen bestond die categorie niet. Private equity als zodanig bestaat 30 jaar. Dus naar die data kunnen we kijken en dan zie je heel duidelijk dat…

in periodes dat alles helemaal goed gaat en de beurs heel hard stijgt… dat de historische private equity, het gemiddelde private equityfonds… het nog steeds beter heeft gedaan dan de beurs.

Dat was overigens afgelopen jaar niet het geval, voor de eerste een heel lange tijd. Maar als je kijkt naar de periodes waar de beurs het heel slecht deed… en waar er economische crises waren…

dan had vaak het gemiddelde private equityfonds… 8, 9, 10 procent hoger rendement op jaarbasis dan de beurs in die periode. En dat is op jaarbasis een gigantische outperformance.

Als je dan vervolgens binnen private equity nog kijkt… naar die hele goede fondsen en die wat mindere goden… dan zie je dat daar nog een substantieel hoger rendement is…

voor die beste fondsen in die periodes. Dus dan wordt het verschil echt groot.

Gerhard te Velde (35:57 – 36:07)

Pareto-principe noem ik heel vaak in mijn afleveringen… en dat zit hier natuurlijk ook in. Dat het een heel klein percentage weer is wat outsized returns heeft.

Hylke Hertoghs (36:08 – 39:58)

Dat zie je nog veel sterker met venture capital. Daar hebben we het nog niet over gehad, maar dat is een onderdeel van private equity. Dus private equity, helemaal sec gezegd, zijn dus niet-beursgehandeerde bedrijven.

Maar vaak wordt daarmee bedoeld… niet-beursgehandeerde bedrijven die winstgevend zijn. Dus die bestaan al een tijdje.

De meeste ondernemers hebben een bedrijf dat winst maakt. Sommigen veel, sommigen weinig, maar het bestaande bedrijf maakt winst. Dat is een hele categorie en daar refereer je aan als start-ups.

Soms zit het zelfs nog in de conceptfase. Een goed idee zonder dat er nog een werkend product is… of dat er een marktbewezen is.

Maar denk aan recente voorbeelden van venture capital bedrijven, start-ups… die zijn natuurlijk de Google’s, de meta’s van nu. Die zijn allemaal in de garage begonnen, van die klassieke ondernemersverhalen.

Dat is het venture capital universum. En daar zie je dat het inderdaad een paar van de bedrijven zijn… die het grootste deel van het rendement drijven.

Die unicorns dan? Ja. Dus kijk, als je in venture capital investeert…

en we hebben ook een venture capital fund… dan is het heel belangrijk dat je die paar echte grote winnaars niet mist. Dat je die niet in de portofijl hebt zitten.

En daar wordt gerefereerd aan de power law. Maar met venture capital, als je een succesvol bedrijf hebt… dan heb je het niet over drie of vier keer je inleg terugkrijgen of vijf keer.

Dan heb je het over honderd of duizend keer je ingelegde bedrag terug. Wat is de power law? Power law wil zeggen dat het grootste gedeelte van je rendement wordt gedreven…

door een heel klein gedeelte van je investeringen. Dus in private equity, wat wij doen, is investeren in de allerbeste venture capital fondsen. Want dat heeft een soort zelfvervulling-proficie.

Stel dat je een ondernemer bent met een goed idee. Een nieuw bedrijf, venture capital, je zoekt een investering om dat idee uit te bouwen. Dan ga je dat liever ophalen bij een venture capital partij…

die al tien, twintig unicorns heeft geproduceerd. Dus bedrijven die al meer dan een miljard waard zijn… dan bij een venture capital maatschappij die dat nog nooit heeft gedaan.

Want je wil gebruikmaken van dat netwerk. En soms is het zelfs zo dat als je de juiste venture capital partij aantrekt… dan is het al bijna een soort proof of concept.

Dan komen er al nieuwe investeerders die denken… oh, maar als zij denken dat dit goed is, dan wil ik ook. Dus je helpt jezelf.

Er zit een soort zelfvervulling-proficie in. Dus die venture capital fondsen wil je bijzitten. Maar dat is natuurlijk ook weer het probleem.

Iedereen wil daarbij zitten, dus kom er maar eens binnen. En dat is natuurlijk wat wij proberen te doen. Zorgen dat je toegang krijgt bij die allerbeste fondsen.

En vervolgens ga je vanuit daar groeien. Maar uiteindelijk, als je 500 bedrijven hebt… dan zijn het uiteindelijk misschien vijf bedrijven, misschien nog wel minder…

die het grootste gedeelte van je rendement gaan genereren. En dat zijn de bedrijven zoals Loveable nu in Europa… of OpenAI is natuurlijk een recent voorbeeld…

die in een hele korte tijd heel veel waarde weten te creëren. En dat is de kern eigenlijk van je outperformance. En dat wordt de power lull genoemd.

Dus als je die paar bedrijven mist, dan heb je een slechter rendement. Bij die volwassen bedrijven, waar er wordt gerefereerd als private equity… gaat het veel meer om het gemiddelde.

Het is niet één outlier die dat drijft. Dat is gewoon zorgen dat je tien steengoede bedrijven koopt… dat je die heel goed helpt…

en dat je die allemaal met een mooi rendement verkoopt. Dus in die zin ben je minder afhankelijk van het hebben van precies de juiste onderneming. Dan gaat het veel meer om een strategieënconsistente performance.

Gerhard te Velde (40:00 – 40:05)

Even over… Ik zag ook ergens Cela Vita staan, die aardappeltjes. Wat hebben jullie daarmee te maken?

Hylke Hertoghs (40:05 – 40:27)

Ik had dat opgeschreven omdat Cela Vita is een investering… van één van de private equity-maatschappijen waarmee we investeren. Van Nimbus, een Nederlandse investeringsmaatschappij.

Zij doen vaak complexe investeringen of carve-outs. Dit is een voorbeeld van een bedrijf…

Gerhard te Velde (40:27 – 40:30)

Een carve-out is één stukje wat gezond is uit een groter heelsnijd of zo?

Hylke Hertoghs (40:31 – 41:25)

Ja, of soms in de kern gezond… maar vaak heb je een groot conglomeraat. Dit zat ook in een groter bedrijf.

Het management van dat bedrijf kan een aantal onderdelen hebben in het bedrijf… die zijn groter, daar moeten ze op letten. En soms heb je dan minder management van een kleiner deel van dat bedrijf…

waardoor het er niet zo’n volledige potentie haalt. Dat was hier ook het geval. Het management van McCain, de moedermaatschappij, zei…

Oké, dit is niet meer core voor onze strategie, we gaan dit afstoten. We gaan een nieuwe eigenaar zoeken. Dat is Nimbus geworden.

En dat is vrij complex werk, want je kunt je voorstellen… als je HR-systemen, je CRM-systemen, alles bij de moedermaatschappij vastzit… om dat uit te snijden, is het vrij ingewikkeld.

Gerhard te Velde (41:25 – 41:29)

Celavita was het bedrijf dat uitgesneden werd, begrijp ik toch goed?

Hylke Hertoghs (41:29 – 42:57)

Ja, Celavita was de asset waarvan het management van McCain zei… Dit is niet core, dit is beter af als een onafhankelijke maatschappij… waar een management volledig de focus erop kan geven.

Maar zo’n carve-out, zo noem je dat, het uitsnijden van het bedrijf, is complex. Er zijn een beperkt aantal specialisten die dit goed kunnen. Nimbus is er één van.

Het voordeel is dat je vaak zo’n onderdeel van een bedrijf… op een attractieve waardering kan kopen, omdat er natuurlijk een hoog risico bij zit. Het is niet makkelijk om het te doen.

En vervolgens is Nimbus aan de gang gegaan… met het helpen van het optimaliseren van het bedrijf. Op het moment dat het losstaat, kan je aan de slag met…

Hoe ga ik mijn fabrieken optimaliseren? De capaciteit heb ik misschien te veel verschillende producten. Moet ik het meer terugbrengen?

En daar heb je specialisten voor. Nimbus is een specialist. Dat is eentje die we allemaal kennen vanuit het schrap bij de Albert Heijn.

Dus vandaar dat hij kwam boven drijven. We zitten in andere maatschappijen die alleen gezondheidszorg doen. Zo’n maatschappij is totaal niet geschikt voor de aardappeltjes.

En uiteindelijk is dat wat je doet. Het is zo’n specialistische markt… dat je moet kijken wat de beste eigenaar is voor deze specifieke asset.

Wie kan die asset, dat bedrijf, het beste helpen? Nimbus is wat dat betreft een hele mooie match voor Cellevita-aardappelschijfjes.

Gerhard te Velde (42:57 – 43:55)

Ja, interessant. Volgens mij wel best wel wat dingen… Ik heb in ieder geval weer heel veel dingen geleerd.

Je hebt wat vooroordelen weggenomen. Dus private equity is niet alleen voor de super-rich. Dat is juist ook mede door jullie toegankelijk gemaakt.

Je hebt ook al wat verteld over het proces, hoe dat bij jullie gaat. Je gaat dus ook op voorhand al mensen ook, ik wil niet zeggen waarschuwen… maar wel bewust maken van dit is hoe het werkt, hoe het spel werkt.

Ik moest ook denken aan Ray Dalio, die ken je natuurlijk. Boek Principles geschreven, fantastisch boek. En een van de grootste lessen die hij leerde was ik kan ernaast zitten.

Dus hij was ook een soort van superbelegger, hedgefund manager, whatever. Hij dacht dat hij niet meer te verslaan was… en toen viel hij van zijn voetstuk, was hij alles kwijt.

Dat was een van de grootste lessen van zijn leven. Dus het kan altijd misgaan, je weet het nooit.

Hylke Hertoghs (43:55 – 46:30)

Ja, ik heb dat boek met heel veel plezier gelezen. En wat ik als mensen daarop getriggerd ben… ik heb het gelezen als podcast…

waarbij je eigenlijk elke keer een stukje van die principles kan luisteren… en vervolgens kan terugdenken, hoe raakt dit mijn bedrijf? Hoe sta ik hierin?

En ik denk dat dit een heel bekend voorbeeld is… dat heel veel grote investeerders van grote hedgefunds en private-economie-maatschappijen… die dat allemaal herkennen.

Want je hebt op een gegeven moment de neiging om te denken… van ja, maar ik heb zo veel gezien nu, dit is echt een winnaar. En dat is heel gevaarlijk, want er zijn allerlei factoren waarvan je geen zicht hebt.

Dus uiteindelijk is dat ook in onze funderfunds wat we doen… is, ondanks dat je soms het idee hebt van dit is misschien de grootste winnaar… bouwen we die fondsen heel systematisch op met een goede spreiding per land.

Dus we investeren in Europa en in Noord-Amerika. Heel zorgvuldig per sector, dat je goed gespreid bent. Niet alles in software, niet alles in gezondheidszorg.

En ook wat betreft investeringsstrategie. We hadden het net over een expert in complexe transacties. Je hebt zelfs partijen die kopen bijna alleen maar bedrijven voor een euro…

uit speciaalbeheer bij de bank, bedrijven echt met de rug tegen de muur. Heel hoog risico, maar als het lukt om dat te repareren, kan je heel mooi geld verdienen. Maar je kan je ook voorstellen, dat zijn met name strategieën…

die heel goed werken in een periode van onrust. Als er in één keer iemand met de rug tegen de muur staat, toch iets te veel geleend. Maar we willen ook investeren in maatschappijen die op een andere manier waarde creëren.

Bijvoorbeeld bedrijven helpen internationaliseren. Er zijn partijen die kopen een bedrijf en die kopen er dan in anderhalf jaar tijd… vier of vijf bedrijven in andere landen bij om zo een internationaal netwerk uit te rollen.

Dat is ook weer een expertise en ook in die dimensie willen we ook goed spreiden. Want het enige dat je als investeerder kan doen… is een goed gespreide portfeil bouwen en goed over de tijd spreiden.

En hoe dat voor iemand eruit ziet, of dat voor iemand private equity is… of de beurs of een combinatie of andere investeringen… dat hangt heel erg af van persoonlijke omstandigheden.

Daar geven we ook geen advies over, dat moet iemand uiteindelijk zelf invullen met goed advies. Maar als private equity daar een onderdeel van is… dan hebben wij fondsen die daar op een hele gebalanceerde manier invulling aan kunnen geven.

Gerhard te Velde (46:30 – 47:18)

Ja. Ik had een voorbeeld beloofd, een bevriende ondernemer. Hij is accountant en hij heeft best wat muntjes, want hij heeft het gewoon goed gedaan, financieel.

En die heeft dus, zeg maar, hij heeft gewoon geld zat. Ik kan me voorstellen, als ik in zijn schoenen stond, zou ik dus wel willen compartimenteren. Ik weet niet of ik het goed zeg maar.

Een deel spaargeld aanhouden, je weet maar nooit. Een deel, weet ik veel, vastgoed, verschillende… Want je hebt allemaal van die asset classes, heb je benoemd, hè?

Ja, vastgoed is een asset class. Precies, en dan heb ik dus die… Stel, ik heb een half miljoen over en hij komt bij jou.

En wat voor vragen gaat hij dan stellen, denk je? Want ik heb al heel veel vragen gesteld, maar is er een vraag nog niet gesteld die je vaak hoort?

Hylke Hertoghs (47:20 – 47:43)

Wat veel van de mensen met wie wij spreken over mogelijke investeringen willen weten, is… hoe goed zijn die rendementen nou geweest? Wat kan ik verwachten?

Wat is het risico? Het risico hangt er ook heel erg vanaf hoe gespreid je investeert. En wat voor rendement kan ik verwachten?

We hebben een beoogd rendement van onze fondsen van 10 tot 15 procent netto.

Gerhard te Velde (47:44 – 47:45)

Na aftrek van kosten?

Hylke Hertoghs (47:45 – 49:31)

Dat is na aftrek van onze kosten en de kosten van de onderliggende fondsen. Dus je hebt eigenlijk twee kostenlagen. Je hebt de onderliggende fondsen die kosten vragen, maar wij moeten natuurlijk ook een kostenlaag hebben voor onze selectie en het samenstellen van de fondsen.

Dus die trek je eraf. Nou, op basis en na die kosten kom je op 10 tot 15 procent netto beoogd rendement. Als we kijken naar alle fondsen die we tot nu toe hebben geselecteerd, dus alles wat er in onze programma zit, dan zijn dat fondsen die historisch vaak ruim 20 procent netto rendement hebben gemaakt.

Sommige nog substantieel daarboven. Dat zetten we niet op het etiket, op de verpakking, omdat er helaas geen garantie is dat dat ook in de toekomst zo is. Dus wij nemen daar een afslag op.

Maar 10 tot 15 procent netto is wat we denken dat een mooi doelrendement is voor onze fondsen. En alles is natuurlijk relatief. Als de hele wereldeconomie door het putje gaat, om wat voor reden dan ook, dan ga je niet 15 procent rendement maken met een private equity fonds.

Dus uiteindelijk is de beste meetlat van hoe doe je het ten opzichte van andere investeringen. En dat is als je historisch kijkt ook denk ik de juiste meetlat geweest. En dan zie je dat private equity ten opzichte van de beurs eigenlijk altijd goed heeft gedaan.

Maar de kans soms dat sommige jaren zijn 8 procent en sommige jaren 20 procent. Dat varieert. Dus dat zijn belangrijke vragen van investeerders.

Een andere vraag is natuurlijk van wat als ik eruit wil? Kan dat? Hoe werkt dat?

Ja, veel ondernemers willen ook weten van hoe actief kan ik betrokken zijn? Veel ondernemers die verkopen, die vinden het wel…

Gerhard te Velde (49:31 – 49:41)

Ja, dan wil je ook met die rijke papjes hangen of een beetje een kijkje krijgen in de keuken. Daar zit ook weer dat stukje intrigue.

Hylke Hertoghs (49:41 – 51:12)

We hebben afgelopen jaar 35 events gedaan voor onze investeerders. En dat gaat van masterclasses, tot sprekers over geopolitiek, tot bedrijfsbezoeken. Maar ook wat meer sociaal, over bijvoorbeeld fietsen met Michael Bogert, met een groep ondernemers, dat soort zaken.

Maar veel ondernemers zouden ook wel graag aan tafel zitten met zo’n onderneming zelf, met Selevita, van ik heb er wel een idee. Ja, en die afstand is natuurlijk eigenlijk wel groot, want wij zitten er tussen en dan zit er nog de investeringsmaatschappij tussen, en dan pas het bedrijf. Dus die directe aansturing van die bedrijven, die heb je niet.

En dat is maar goed ook, want als een CEO van zo’n bedrijf met 500 van onze investeerders moet overleggen over de strategie, dan komen ze ook nergens. Maar dat is ook een vraag die ondernemers vaak stellen. En wat we wel proberen te doen, is echt het netwerk dat we hebben wel in te zetten waar relevant voor de fondsen en de bedrijven waar we in zitten.

Dus vaak heb je iemand die misschien in de softwaresector een mooi bedrijf heeft gehad en het heeft verkocht, maar dat is wel iemand die nog steeds een waanzinnig netwerk heeft in dat segment. Als we dan in een private equity-maatschappij zitten die een vergelijkbaar bedrijf heeft verkocht, maar die zoeken nog iemand voor de board of om het management team te versterken, dan kunnen we natuurlijk vanuit ons netwerk van ondernemers wel ondersteunen om zo’n bedrijf verder te helpen, en dat proberen we actief te doen.

Gerhard te Velde (51:13 – 51:39)

Interessant, want ik dacht ook van, oh, dan heb je 2,5 ton over en dat stop je dan in die pot en dat wordt waarschijnlijk meer waard en daarnaast krijg je ook nog een heel groot netwerk cadeau, maar ik kan me ook voorstellen dat jullie soms mensen weigeren, zeggen van, oh nee, jij komt er niet in, of ja… Snap je dat je geen golddiggers wilt aantrekken die alleen maar voor het netwerk komen of voor…

Hylke Hertoghs (51:39 – 52:14)

Ja, kijk, alleen maar voor het netwerk komen kan natuurlijk niet, want je moet ook investeren, anders word je niet onderdeel van het netwerk. Wat we wel zien is dat sommige ondernemers zeggen van, ja, ik vind het leuk om te investeren en het is een hartstikke mooi rendement, ik wil dat graag als onderdeel van mijn portfeuille, waarvan, alsjeblieft niet lastig met al die events, ik liever niet. En dat is natuurlijk helemaal prima, als mensen willen investeren, maar niet onderdeel zijn van dat netwerk en niet worden uitgenodigd, dan kan dat.

Maar het grootste gedeelte vindt het eigenlijk hartstikke leuk om te leren van andere ondernemers, sprekers en dat netwerk juist wel te activeren.

Gerhard te Velde (52:16 – 52:45)

Ik heb heel veel vragen gesteld. Je hebt heel veel interessante kennis gedeeld. We gaan een klein beetje richting de laatste vragen.

En ik zie hier nog allemaal vragen staan. Wat is een fund, wat is een J-curve en zo, maar jullie geven ook regelmatig masterclasses. Dus als mensen echt nog dieper in het onderwerp willen, dan zou ik zeggen, schrijf je even in voor zo’n masterclass.

Ik zal straks de URL ook nog even melden. Ben jij daar dan ook wel eens te vinden bij die masterclasses?

Hylke Hertoghs (52:45 – 53:21)

Ik doe ze niet allemaal, want we doen ze door het hele land. Dus we hebben gelukkig een heel breed team dat die masterclasses verzorgt. Maar het is inderdaad een belangrijk onderdeel om goed te weten wat je koopt, waar je instapt, wat het is en wat het niet is.

Dus voor heel veel mensen is een masterclass een wat meer lagerdrempelige manier om eens even wat meer de diepte in te gaan. Als mensen dan zeggen, oké, dit is voor mij, dan hebben we altijd nog een een-op-een-opvolging om te zorgen dat als er vragen zijn, dat we die beantwoorden, dat mensen weten wat te verwachten, hoe het inschrijfproces werkt, al die zaken. En een deel daarvan ben ik ook bij.

Gerhard te Velde (53:21 – 53:31)

Een vraag die nog bij mij speelt is, wat kan ik hier als gewone sterveling MKB-ondernemer mee? Of eigenlijk, wat kan ik leren van private equity?

Hylke Hertoghs (53:32 – 54:55)

Ja, ik denk een van de belangrijke dingen als ondernemer is, en ik denk dat veel ondernemers dat pas relatief laat achterkomen, is dat private equity een enabler kan zijn voor verschillende problemen. Zit je op een gegeven moment hard gegroeid en zit je vast wat betreft organisatie van vijf naar een honderd mensen, hoe steek je dat in? Wil je eigenlijk naar het buitenland en een bedrijf overnemen, maar heb je dat nog niet gedaan?

Heb je daar support voor nodig? Wil je een nieuwe fabriek bouwen of een nieuwe productielijn neerzetten? Maar heb je daar kapitaal voor nodig?

Dat zijn allemaal verschillende problemen, waarbij private equity een rol kan spelen. En ik denk dat als je als ondernemer actief en vroeg nadenkt ook, wat is mijn langetermijnplan? En met wat voor type samenwerking en support kan ik dat plan verwezenlijken?

Ja, dan is private equity in toenemende mate voor heel veel verschillende type ondernemers een hele goede partner. Dus ik denk, weg van de sprinkhane-angst, van het is een… Ik geef de sleutels aan een ander en ojee, dat is het einde van mijn bedrijf.

Ik denk dat je veel meer kan nadenken over hoe kan een professionele investeringsmaatschappij mij helpen om de doelstellingen te bereiken die ik wil bereiken?

Gerhard te Velde (54:55 – 55:32)

Ja. En wat zou je zeggen is… Hoe denkt private equity?

En wat kan ik daarvan leren? Want ik hoor in alles wat je zegt, dat hele lange termijn, denken terug bijvoorbeeld, die vind ik heel interessant. Ja, dat private equity toegankelijk is, dat hebben we denk ik wel duidelijk gemaakt.

Of dat zou je ook zeker kunnen herhalen. Maar we kruipen even in het hoofd van Warren Buffett of van een andere grote investeerder. Wat is iets wat wij als MKB-ondernemers kunnen leren van private equity?

Hylke Hertoghs (55:32 – 56:39)

Ik denk dat private equity heel duidelijk een langetermijnbiew heeft. Dus vijf, zes jaar horizon. En kijk, hoe kan ik zorgen dat ik over zes jaar de meeste waarden creëer?

En ik denk dat de fout die ondernemers vaak maken, is een aantal van stappen waarvan je eigenlijk weet dat die wel gezet moeten worden. Investeringen die gemaakt moeten worden. En ook heel vaak is dat bijvoorbeeld binnen het managementteam of het bouwen van überhaupt een managementteam, het loslaten van bepaalde zaken, investeren in systemen die op de korte termijn je winstgevendheid flink onder druk zetten, een hoop geld kosten.

Die stappen maken en het vertrouwen hebben om dat te doen, dat is, denk ik, wat private equity… Dat is het lens van private equity. En daar kunnen ondernemers, denk ik, een voordeel van doen.

Want dat hoeft natuurlijk niet private equity te doen. Dat kan je als ondernemer ook zelf doen. Maar soms helpt het wel als je een sparringspartner hebt, die het al heel vaak gedaan heeft, die je net dat duwtje in de rug geeft om een paar van die moeilijke beslissingen te nemen, om uiteindelijk je goed te versnellen.

Gerhard te Velde (56:40 – 56:50)

Moet je dan controle loslaten? Want dat klinkt voor mij een beetje als playing with the big boys, zeg maar. Maar dan moet je dus ook echt op een next level gaan spelen.

Dat vinden ondernemers misschien ook eng.

Hylke Hertoghs (56:51 – 58:16)

Nou ja, absoluut. En dat is, denk ik, een reden waarom ondernemers vaak terughouden. Dat kan het zijn met private equity.

Veel private equity-maatschappijen willen een meerderheidsbelang kopen. En dat willen ze kopen, omdat ze dan ook kunnen ingrijpen per ultimo, als ze denken dat het nodig is. Dat kan natuurlijk zo zijn.

En soms weten de oprichter en ondernemer dat zelf ook al lang. Het kan zo zijn dat die oprichter op een gegeven moment niet meer de juiste persoon is om de CEO te zijn van dat bedrijf. Dus soms is het zo dat private equity binnenkomt en vaak wordt het al eigenlijk bij de aankoop besproken dat die ondernemer naar een boardpositie gaat, een chairman role, maar dat er een andere CEO wordt binnengebracht die ervaring heeft met het runnen van een bedrijf, internationaal, met 100 plus medewerkers.

Dat is natuurlijk spannend. Je wordt in een keer afgerekend door een ander. Tot die tijd was je zijn eigen baas en had je alle vrijheid.

Er zijn ook configuraties waarbij je zegt, oké, ik wil wel investeren, maar alleen in een minderheid. Want mijn huis, mijn fiets is geen Polonaise, mijn lijf geen Polonaise. Dat kan ook.

Dan heb je weer een andere groep investeerders die zegt, oké, dat vind ik interessant. Maar de meeste fondsen waar wij naar kijken, zijn die fondsen die zeggen, oké, we stappen hier wel met een controlerend belang in. En dat vinden wij als investeerders ook prettig, want dan weet je dat als er iets misgaat, dat er wel ingegrepen kan worden.

Gerhard te Velde (58:17 – 58:41)

Interessant. We gaan naar de laatste vraag. Ik zou echt nog best wel lang door willen kletsen, maar dat past helaas niet in de aflevering.

Jij mag nog een vraag meegeven aan de luisteraar. Dus iemand die kijkt of luistert. Stel je voor dat het gewoon een MKB-ondernemer, zoals ik, zoals heel veel mensen in Nederland, die een eigen bedrijf hebben.

Welke vraag zou je mij of de luisteraar willen meegeven?

Hylke Hertoghs (58:41 – 59:04)

Ja, heel veel ondernemers zijn ontzettend precies en druk bezig met hun eigen bedrijf. En vaak wat minder met hun eigen vermogen en inrichting. Dus ik zou de ondernemer willen vragen, wat zou je je tien jaar jongeren zelf als advies meegeven wat betreft je eigen beleggingen?

Mooi.

Gerhard te Velde (59:04 – 59:09)

Nou, ik weet wel een antwoord, maar die ga ik niet zeggen. Dank voor jouw komst naar de studio.

Hylke Hertoghs (59:09 – 59:11)

Heel leuk om hier te zijn. Dank je wel.

Gerhard te Velde (59:11 – 59:41)

Top. Nou, tot zover deze aflevering. Dank je wel voor het kijken of luisteren naar Groeivoer.

Ja, en als je meer wil, ik heb het al even genoemd, maar er zijn regelmatig online masterclasses. Daar kun je Hilke ontmoeten, daar kun je collega’s van Hilke ontmoeten. Je kunt Hilke ook toevoegen op LinkedIn.

Hilke Hertogs, we zetten het even in de show notes. En dat geldt ook voor de link marktlinkcapital.com slash groeivoer. Ik heb hem in één keer goed gezegd.

Dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen