Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Dennis Kuipers is de oprichter van datadienstverlener AnylinQ, dat hij van niets opbouwde tot een bedrijf met 25 miljoen omzet en meer dan 100 medewerkers.
Recent verkocht hij zijn bedrijf en is hij nu actief als oprichter van Marktleiderschap.nl, waarmee hij andere ondernemers helpt om marktleider te worden in hun niche.
In deze aflevering leer je:
🧠 Hoe persoonlijke drijfveren vaak de werkelijke motor achter ondernemerssucces zijn.
💰 Waarom het vak ‘ondernemen’ minstens zo belangrijk is als jouw vakinhoudelijke expertise.
🚀 De vier concrete pijlers van marktleiderschap en hoe je deze toepast in jouw bedrijf om naar €1 miljoen winst te komen.
Veel plezier met deze nieuwe aflevering!
Gerhard
In deze aflevering
00:00 Welkom bij Groeivoer!
02:14 Dennis’ jeugd en achtergrond
06:10 Drijfveren als ondernemer
09:27 Zelfontwikkeling en leermeesters
11:47 Aanbevolen boeken voor ondernemers
17:19 Authenticiteit en ‘dark side’
20:24 Het ontstaan van AnylinQ
28:18 Succes in verschillende branches
31:04 Cruciale leermomenten
34:28 Marktleiderschap gedefinieerd
40:27 Omgaan met bestaande marktleiders
45:05 Focus op ambitieuze ondernemers
46:18 Voordelen van marktleiderschap
53:29 De marktleiderschapsformule
59:04 Analytische benadering
1:02:44 Tips en verwijzingen
1:04:25 Slotgedachte: Leer ondernemen
Shownotes
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! 🌐
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
Transcriptie
[Dennis Kuipers] (0:00 – 0:17)
Dus in jouw markt of in jouw niche wil je marktleider worden. Veel gaat over die harde kant, maar ik denk dat de helft, of misschien wel meer, gaat veel meer over jouw mindset. Je kan wel denken, goh, jouw business kan makkelijk verdubbelen, maar als jij dat niet gelooft, dan gaat dat nooit gebeuren.
[Gerhard te Velde] (0:17 – 0:21)
Je hebt ook mensen die zeggen, ja, ik hoef geen marktleider te zijn, ik wil gewoon een leuk bedrijf hebben.
[Dennis Kuipers] (0:22 – 1:05)
Dan kom je die ook tegen. Ik wil raden iets. Mijn tijd is vrij schaars, dus ik wil alleen maar werken met echte ambitieuze ondernemers.
Dus als jij niet ambitieus bent, mij niet bellen. Ik heb eens een bedrijf geopend dat maakte echt wel jaren achter elkaar drie ton winst. Die wilden wel groeien, van alles geprobeerd en dat lukte niet.
Dus dan analyseren we dat, dus die heb ik vrij lang wel begeleid. Maar daar vertrok ik. Toen deden ze ruim één miljoen winst en ik dacht, ja, dan begint het wel ergens op te lijken.
Ik hou heel erg van pragmatisch, hoe hou ik het gewoon simpel en hoe kan ik dat morgen implementeren? De meeste modellen, of eigenlijk bijna allemaal, die zijn gewoon niet compleet. Dus ik ben op zoek gegaan naar, wat is dan compleet?
Dus op die manier ontstaat dan toch een marktleiderschapformule. En die eerste pijler, dat is…
[Gerhard te Velde] (1:08 – 2:14)
Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Dennis Kuiper. Hij is de founder van datadienstverlener Anylink.
En Dennis bracht Anylink van niets naar 25 miljoen omzet. Ze hebben ook nog veel meer omzet gedraaid dan dat, dat hoor je misschien straks nog. Maar recent verkocht Dennis zijn bedrijf.
Een tijdje geleden al was hij ook de oprichter van marktleiderschap.nl, waarmee hij andere ondernemers naar marktleiderschap brengt. En in deze aflevering gaan we ook in op dat onderwerp. Hoe word je nou nummer één in je markt?
Dennis, van harte welkom. Dank je wel Gerard. Marktleiderschap, mooi onderwerp.
En voor we daar diep in gaan duiken, wil ik graag eerst wat meer te weten komen over de mens achter de ondernemer. Hier staat hij. Vraag raak.
Ja precies, want jij bent van 1974, ik van 83, dus we schelen een paar jaartjes. Ik ben wel benieuwd waar je bent opgegroeid en wat je van huis uit hebt meegekregen. Kom je bijvoorbeeld uit een ondernemersgezin of helemaal niet?
Maar ik ben wel iets benieuwd naar je background.
[Dennis Kuipers] (2:14 – 3:35)
Ja, goeie vraag. Ik ben, althans een mooie antwoord denk ik, ik ben opgegroeid in Zeuvenbergen, in West-Brabant. En mijn ouders, daar is mijn moeder echt opgegroeid in een heel ondernemend nest.
Dus al mijn neven en nichten ondernemen of freelancen of werken in de zorg. En daar zitten ook heel wat schaalbare bedrijven tussen. En mijn vader die ging uit als enig kind uit overtuiging werken bij de overheid, want dan had je een baangarantie.
Dus ik ervaar heel erg vanuit mijn vader nadenken, strategieën, risico’s afwegen, wat betekent dit, dat. Terwijl mijn moeder veel meer denkt, ja, gewoon doen en dan zie je wel. Dus dat helpt me enorm, maar het is ook weleens ingewikkeld.
Ja, en wanneer wordt het ingewikkeld? Nou ja, het lijkt dan alsof je het duiveltje en het engeltje op je schouders hebt. En dat is nog weleens een contradictie op elkaar.
Maar het helpt je wel om alles te kunnen overzien en te kunnen overwegen. Ja, leven je ouders nog? Ja, ze zijn nog allebei een soort van fit.
En ik moet even opletten, want ze gaan dit ook luisteren, denk ik. Zijn ze trots op jou?
[Gerhard te Velde] (3:35 – 3:51)
Ja, absoluut. Ja, heel trots. Hebben ze dat horen zeggen of hoe lieten ze dat merken?
Ja, dat zeggen ze en dat voel ik er ook bij. Ja, en hebben zij een rol gespeeld in jouw ondernemersreis? Want je bent natuurlijk al een tijdje bezig, 2006.
[Dennis Kuipers] (3:52 – 3:52)
Ja.
[Gerhard te Velde] (3:54 – 3:57)
Zaten ze heel erg op afstand of waren ze dichtbij of hoe is die interactie geweest?
[Dennis Kuipers] (3:57 – 4:03)
Nee, in die zin op afstand, omdat ze allebei niet ondernemen.
[Gerhard te Velde] (4:03 – 4:03)
Ja.
[Dennis Kuipers] (4:06 – 4:40)
En dat dan ook niet helemaal begrijpen. Ze volgen het wel, maar de vraag is of je het echt kunt volgen. Dus wat dat nou precies inhoudt, dat probeer je in te schatten, zeg maar.
Dus ik praat wel eens met mensen over… Ik ben zakelijk veel geweest in Azië, in China. En dan kan ik uitleggen, ja, hoe is het nou in China anders dan in Nederland?
Ja, ja, ja, ja, maar ja, Cruijff zou zeggen, je ziet het pas als je het doorhebt, maar dan moet je er wel voor naar China, zeg maar. Ja, je leeft in een andere wereld. Ja.
[Gerhard te Velde] (4:42 – 5:33)
Mijn moeder is overleden toen ik veertien was, dus die heeft dat hele ondernemen van mij niet meer meegekregen. Ik ben ondernemer sinds 2008, dus een paar jaartjes later dan jij begonnen. Mijn vader, die zei op een gegeven moment van, joh, Gerard, stop daar nou mee, want hij zag mij heel hard werken en ploeteren en moeite doen.
En ja, vanuit positieve intenties, dus hij wilde heel graag… Hij gunde mij gewoon een beter leven en meer ontspanning en meer resultaat. Maar hij zei tegen mij van, Gerard, stop er nou mee.
En daar was ik zo boos over, want ik wilde juist gesteund worden. Dat was iets van, ah, weet je, ga nou achter me staan en zeg voor Gerard, ik ben trots op je. Ik zie dat je worstelt, maar je kan dit en ga ermee door.
Nou ja, uiteraard gebeurde een beetje het tegenovergestelde van wat hij wilde, want hij zei, joh, dit lukt je toch niet. Dus nou ja, dan ga je natuurlijk juist bewijzen.
[Dennis Kuipers] (5:33 – 5:34)
Dat zullen we nog wel eens zien.
[Gerhard te Velde] (5:34 – 6:09)
Ja, precies. En ik denk dat dat voor heel veel ondernemers ook wel een drijfveer is. Je wil een bewijs aan anderen.
En misschien nog een stukje van herkenning wat jij net zei. Ik praat nog steeds weleens met mijn vader over het ondernemerschap en dan gaat hij mij dingen uitleggen hoe ik zaken zou moeten aanpakken. En dan denk ik van, pa, ik hou van je, maar ondernemerschap, dat is mijn wereld.
Daar weet ik alles vanaf. En hij is dan theoloog. Oké, ja.
Daar weet ik niks vanaf. Het zou heel raar zijn als ik hem dan ga vertellen van, nee, ja, maar theoloog is dit en dat. Dus ja, het zijn ook echt verschillende werelden.
[Dennis Kuipers] (6:10 – 6:10)
Ja.
[Gerhard te Velde] (6:10 – 6:21)
En misschien even terug naar jou, van die bewijsdrang. Heb jij dat al eens gevoeld? Of heb jij bepaalde drijfveren van waaruit je onderneemt?
[Dennis Kuipers] (6:22 – 7:44)
Nou, die bewijsdrang zeker. Ja, dus uiteindelijk hebben veel ondernemers een beetje dezelfde drijfveren. En dat is wel vaak om te laten zien dat ze het wel waard zijn of er wel toe doen.
Of in mijn geval was dat eigenlijk aandacht krijgen. Interessant. Dus, hey, geef mij eens aandacht.
Zie mij eens even goed zijn. Dus uiteindelijk hebben we dat kunnen terug analyseren dat mijn zus was op jonge leeftijd heel ziek. Dus ik kreeg automatisch weinig aandacht.
Dus ik heb daar zelf een conclusie aan verbonden van, ja, ik ben niet belangrijk. Oké. En het gedrag wat je op dat patroon doet is, geef mij eens aandacht, zie mij eens belangrijk zijn.
Ja. En heel veel later valt dat kwartje pas. Dit patroon herhaalt zich in allerlei dingen.
Het zit eigenlijk anders, namelijk, ja, geef jezelf aandacht, want dat is belangrijk. Dus dan ga je van die externe bevestiging af naar, ja, wat heb je nodig van jezelf? En ja, zo’n overtuiging ontstaat, maar die is natuurlijk helemaal niet waar.
Want als iemand ziek is, is het heel erg logisch dat zij dan meer aandacht krijgt. Dus, maar het is wel een onuitputtelijke bron van energie feitelijk.
[Gerhard te Velde] (7:44 – 7:44)
Ja.
[Dennis Kuipers] (7:45 – 7:49)
Als je het maar weet, dan kan je het ook een beetje sturen als het ware.
[Gerhard te Velde] (7:49 – 7:57)
Ja, want wanneer kwam je hierachter? Is dat een soort kwartje wat heel langzaam gevallen is? Of ben je op een gegeven moment in familiesystemen?
[Dennis Kuipers] (7:57 – 9:24)
Ik ben altijd wel op zoek geweest naar, nee, ik moet het anders inzeggen. Ik ben gewoon super nieuwsgierig naar van alles. En ik probeer met een open blik, eigenlijk als een kind, of ik wil weer terug proberen aan te leren, want ik deed het niet, om zo naar de wereld te kunnen kijken.
En eigenlijk zonder oordeel. Ik moet ook zeggen, dat lukt zeker niet altijd, maar ik probeer het wel. Omdat, ja, dan kan je je in dingen verdiepen.
Dus de theologie is niet een onderwerp dat mij echt aanspreekt. Maar als je een community bouwt of mensen wil bereiken, ja, welke rol speelt dan geloof in iets? Ja.
En dat is dan wel weer interessant, als hij mij niet wil overtuigen om iets te gaan geloven of andersom. Dat zou de wereld een stuk makkelijker maken. En vanuit die gedachte ben ik ook heel erg op zoek gegaan, dat zou ik iedereen eigenlijk aanraden, hoe beter je jezelf kent, hoe beter je daar min of meer van kunt profiteren.
Of hoe minder je jezelf in de weg zit. Dus ik heb echt tonnen uitgegeven aan zelfontwikkeling. Ja, zolang je dat kunt betalen, zou ik het echt iedereen aanraden.
Het is een soort compounding interest, rent-on-rent effect, dat je, nou, ik weet waarom ik dat doe, waar dat vandaan komt, of ja, als ik dit zus doe, dan vind ik het leuker. Ja, daar heb je gewoon heel veel lol van.
[Gerhard te Velde] (9:27 – 9:55)
En zijn er dan leermeesters, of auteurs, of bronnen, zeg maar, die eruit springen voor jou? Is er eentje waarvan je denkt, dat heeft me echt een enorme doorbraak opgeleverd? Want je had ook internationaal dingen gedaan, hoorde ik je in een andere podcast zeggen.
Ja, dat klopt. Sommige mensen zeggen, ja, ik ben bij Tony Robbins geweest, en sindsdien, weet ik veel, sta ik heel anders in het leven.
[Dennis Kuipers] (9:56 – 11:01)
Ja, ja, ja en nee dus. Ik heb in februari Tony Robbins nog live gezien in Las Vegas. Februari dit jaar?
Ja, 2025, als onderdeel van Funnel Hacking Live, van Russell Brunson. Dat is mijn held als je praat over, hoe bouw je nou een online schaalbare business op. Hij doet daar zelf iets meer dan een miljard, dus hij heeft wel een soort van recht van spreken, wat mij betreft.
Maar Tony Robbins vind ik dan zelf iemand die, dat zijn een beetje de NLP technieken, die als je die toepast en het werkt voor jou, top, maar het is in the end symptoombestrijding. Dus daar zullen veel luisteraars niet mee eens zijn. Maar als je weet waar komt het dan vandaan, een symptoom, hoef je hem ook niet te bestrijden.
Maar het is een beetje een soort van ontdekkingsreis, waar je iedere keer andere mensen tegenkomt, die je dan weer iets brengen. Dus ik kan niet echt zeggen, kijk Tony Robbins, want dan is het zover of zo.
[Gerhard te Velde] (11:01 – 11:09)
Nee, dat is geen tovermiddeltje of een superformule van, dit is de manier om jezelf te leren kennen of te transformeren.
[Dennis Kuipers] (11:10 – 11:47)
Ik heb wel een stapeltje boeken die ik veel mensen aanraad, vanuit als je onderneemt. Ik denk dat als je zelf wil ontwikkelen, dat gaan ondernemen de beste manier is om dat snel te kunnen doen. Maar je ontwikkelt je dan eigenlijk als persoon, je leert min of meer het vak ondernemen, en de inhoud van jouw business.
En op dat snijvlak van business en persoonlijke ontwikkeling, daar zit echt wel het zwaartepunt van je eigen ontwikkeling, als je wil groeien als ondernemer, letterlijk en figuurlijk.
[Gerhard te Velde] (11:47 – 11:56)
En welke boeken liggen dan op dat stapeltje? Kun je er een of twee noemen? Die doe ik iedereen cadeau, of die raad ik iedereen aan?
[Dennis Kuipers] (11:56 – 12:30)
Ja, het is best een lijst, maar als ik zo drie uitpik, dan vind ik in termen van doelen stellen, dat je beter een doel tien keer zo groot kunt stellen, dan twee keer zo groot. Dan bereik je het makkelijker, dus als jij zegt ik wil. In Nederland lopen op serieus niveau goed, in de Nederlandse toptennis, ik zeg maar wat, dan is het makkelijker om een trainer te vinden, dan als je denkt, ik wil een beter balletje slaan.
Want je gaat naar een top toe. Dus ik heb dat boek, ik dacht Dan Sullivan en Benjamin Hardy, maar ik weet niet helemaal zeker.
[Gerhard te Velde] (12:31 – 12:42)
Ja, hij ligt hier. 10x is easier than 2x. Dan Sullivan en Benjamin Hardy.
Dan is de visionair, Benjamin is de… Ik heb ze ook ontmoet op een ander evenement.
[Dennis Kuipers] (12:42 – 12:57)
Gelukkig heb ik het goed gegokt. En als je kijkt naar, als je gedrag wil veranderen, dat is super ingewikkeld. De combinatie van uiteindelijk die Atomic Habits, is denk ik wel een bekend boek.
[Gerhard te Velde] (12:57 – 12:58)
Ja, die ligt hier ook wel ergens.
[Dennis Kuipers] (12:58 – 13:31)
Ja, maar dat is dan meer, hoe je dat dan precies voor elkaar krijgt. Maar ik begin dan met, ik weet niet of je die ook hier hebt liggen, over gap en gain denken. Dat is ook van Dan Sullivan toch?
De gap en de gain. Ja, maar hij schreef dat met een ander, dacht ik. Oké, dat kan wel.
Maar goed, maakt op zich niet uit. Ja, ik denk als je alleen al met die drie boeken stoeit, en dat leest, en begrijpt, en ook mee aan de gang gaat, dat brengt heel veel mensen een paar stappen verder.
[Gerhard te Velde] (13:32 – 15:02)
Dan Sullivan heeft ook een podcast. Bij deze een reminder aan mezelf om hem weer even in mijn lijstje te zetten, want soms luister je een tijdje naar iemand en dan heb je weer genoeg gehad. Maar hij heeft altijd, omdat hij ook al dertig jaar, of weet ik veel, hij zit al decennia in dat vak, en een hele interessante gast.
Misschien nog heel even terug naar jou persoonlijk. Dus jij had die drijfveer ook van een soort van aandacht. Wat ik dan heel fascinerend vind, is dat om mensen aan te sporen, om in hun eigen familiesysteem dingen te onderzoeken.
Dus ik ben bijvoorbeeld de vijfde in een gezin van zeven, en dat aandachtsding, dat speelde voor mij ook. Nummer één krijgt alle aandacht, nummer twee moet al delen, dus het exponentieel neemt de aandacht voor jou af. Dus inderdaad, mensen gaan al meer aandacht vragen, maar zo zal elke ondernemer zijn eigen verhaal hebben daarmee.
En ik denk dat het donders veel ondernemers zijn, die dat helemaal niet doorhebben. Die gewoon vanuit een soort onbewuste pijn, of drijfveren, en dan ben je helemaal over de kop aan het werken, of je bent allerlei doelen aan het halen, en dan heb je het gehaald, en dan ben je nog steeds ontevreden, of ongelukkig, of zit je nog steeds in de gap, van ik ben er nog steeds niet. En heb jij het idee voor jezelf, dat je nu een soort van vrede gesloten hebt, of dat je het geheelte hebt, of er bent, of dat het oké is?
Of voel je nog steeds dat knagende stemmetje van, ik moet me nog bewijzen, of ik moet weer next level gaan?
[Dennis Kuipers] (15:02 – 16:19)
Hoe werkt dat bij jou? Nee, eigenlijk allemaal niet. Als je het zo zegt, dan is het alsof je niet goed bent, of dat er iets stuk is.
Dus ik probeer dan weer met mijn open, verwonderende blik te kijken van, nu ik dit weet, dat maakt me beter, leuker, prettiger. En daar blijf ik altijd wel nieuwsgierig naar op zoek. Ik ben nu aan het kijken naar twee dingen, en eentje daarvan is, ik ben geboren, en toen hop een koeweuze in, twee weken lang.
En tegenwoordig, dan heb je allerlei bindingzaken, die men organiseert, maar dat was 50 jaar terug niet. Dan denk ik, oké, dat heb ik wel meegemaakt, dat was mijn start. Dus als ik dat onderzoek, wat kan ik daar dan weer uithalen?
Dus ik zie dat niet als fout, of niet goed, of hele of vrede, of zoiets. Maar een soort speurtocht, die ik doe als ik daar zin in heb. Dus ik heb ook niet een drang om ergens te komen, anders dan de ervaring, dat het proces is niet per se heel leuk, maar het levert dan altijd wel een mooi resultaat op.
En dat klinkt als het doelen halen, wat ondernemers allemaal prettig vinden.
[Gerhard te Velde] (16:20 – 17:19)
Misschien een iets luchtiger onderwerp. Ik wilde bewust, en mijn vaste luisteraars, die mij al jaren volgen, die weten, voor zover die luisteren natuurlijk, maar vroeger deed ik altijd heel uitgebreid, begon ik het interview met heel persoonlijk. Op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt, want ik dacht, ja, dat kost veel te veel tijd, die ondernemer, die boeit hem niet, waar iemand vandaan komt, gewoon, die wil meteen het ondernemersverhaal.
Maar bij jou wilde ik toch met dat persoonlijke stuk beginnen, want ik hoor je in andere podcasts ook heel veel over business praten, dus we zien heel veel de business Dennis. En vandaar dat mijn interesse was van, wie is die gast eigenlijk, wat is zijn backstory? Dus ik denk dat we daar mooie dingen nu over gehoord hebben.
Ik vind het ook heel mooi dat je daar die zelfontdekkingstocht doet, en dat ook gewoon durft te delen op een podcast. Zeker. Thuis zit ook niet iedereen op te wachten.
Voelde je daar ook nog spanning bij of zo?
[Dennis Kuipers] (17:19 – 17:40)
Nee. Iedereen zegt, je moet authentiek zijn, maar als je het gewoon bent, hoef je er nooit over na te denken. En het is prima als mensen er iets van vinden.
Ja, dan zijn dat zeg maar niet mijn mensen, of mijn bereik, of wat dan ook. Dus als je altijd gewoon jezelf bent, ik denk dat dat enorm veel energie scheelt.
[Gerhard te Velde] (17:42 – 17:48)
En heb je ook nog een dark side, of een soort randje? Ik ben bijvoorbeeld super ongeduldig.
[Dennis Kuipers] (17:48 – 18:33)
Is er een eigenschap die jou je hele leven al naar achter volgt? Wat ik nog niet echt goed weet, ik heb altijd een soort van haast. Ik wil altijd opschieten.
Waar dat precies vandaan komt, daar ben ik nog niet achter. Het is ongeduldig, absoluut. Heel raar eigenlijk.
Want als ik in bed lig en denk, rust is belangrijk, dan kan ik zo een uur langer liggen. Ik vind het zeg maar rijk dat ik ochtends mijn wekker niet zet. Dus tijd maakt daar niet uit.
Maar als ik denk, ik wil gaan eten, en ik zit klaar op de bank voor Netflix, want dat vind ik dan prettig. En mijn vrouw is nog twee minuten bezig, dan knast ze me op de handen en dat slaat nergens op. Maar goed, dat…
Ongeduld is ook… Work in progress, ja.
[Gerhard te Velde] (18:35 – 18:46)
Mooi, heel even de scouting. Wat heb je daar gedaan? Nou ja, dat heb ik daar niet gedaan.
Ik zag op je LinkedIn dat je in bestuur hebt gezeten van de scouting. Of heb je dat dan…
[Dennis Kuipers] (18:46 – 20:09)
Je hebt een soort van lokale scouting geroepen. In Zevenbergen is dat. Dus ik heb daar, denk ik, een jaar of dertig rondgehangen.
Nooit echt heel actief als leiding, maar wel als klein ventje opgegroeid. En vrienden en bier leren drinken, en alle andere nadigheiden die allemaal verhalen zijn voor later. En in het proces om daar het bestuur te verjongen, heb ik daar ook in het bestuur gezeten.
Daarnaast heb ik wel, tegen dingen aan, bemoeid bij Scouting Nederland de afgelopen jaren. En ook wel in grote kampen georganiseerd. Ook gewoon superleerzaam hoe dat werkt.
Dus als je een jamboree hebt… In Nederland is dat een groot internationaal kamp. Met vijfduizend man, tien dagen.
Ja, die eten drie keer per dag. Ik was verantwoordelijk voor deelnemersvoeding. Dan denk ik, nou, eten, dat ligt me wel.
Maar ja, dat zijn 150.000 maaltijden. Dus wat er dan op je afkomt, en hoe je dat moet regelen, dat is wel weer leerzaam, zeg maar. Dus je plaatst jezelf daarmee ook uit je eigen comfortzone.
En vanuit daar, dan leer je altijd weer. Bijvoorbeeld dat vrijwillig is wat anders dan vrijblijvend. En hoe motiveer je die mensen dan?
Want je hebt vijfduizend mensen met honger.
[Gerhard te Velde] (20:11 – 20:15)
Toen je dit deed, was je al ondernemer, denk ik? Of was het voor die tijd nog?
[Dennis Kuipers] (20:16 – 20:23)
Ja, ik zat eerder bij de scouting dan dat ik aan het ondernemen was. Maar zo’n beetje halverwege ben ik wel gaan ondernemen, ja.
[Gerhard te Velde] (20:24 – 21:08)
Even de sprong maken naar Andy Link. En het gevaar, wil ik zeggen. Hier kan je natuurlijk uren over praten, want je hebt ontzettend veel meegemaakt in al die jaren.
Maar misschien toch even day one, zeg maar. Dus hoe ben je begonnen? Die founding story heb je ongetwijfeld vele malen verteld.
En dan misschien fast forward naar het marktleiderschap. Ik neem aan dat jullie ook marktleider waren, of in ieder geval hoog in de markt zaten. Het moment waarop je richting de verkoop ging.
Dus het begin en eigenlijk het piekmoment of het einde. Ben je helemaal alleen begonnen? Of hoe zag dat eerste stukje eruit?
[Dennis Kuipers] (21:08 – 21:54)
Ik kan hier echt wel heel makkelijk uren over praten. Ik ben in mijn eentje begonnen, omdat ik… Ik zit even na te denken hoe ik dat het beste kan opbouwen.
Maar ik werkte daarvoor bij Ordina. Dat bestaat nu niet meer, maar… Dat was vroeger een heel ondernemend bedrijf.
En daar deed ik eigenlijk projecten in de IT-infrastructuur. Dus dat was van Eckhart Winsen? Nee, dat was BSO, Origin en uiteindelijk Aaltozooi.
Dat had mooier geweest, want ik moet iets ouder zijn nu. Dat is uit een mooie cellentheorieboekje, Eckhart’s Notes. Ligt die ook vast ergens?
[Gerhard te Velde] (21:54 – 21:55)
Ja, ik heb hem ergens in mijn kast.
[Dennis Kuipers] (21:56 – 27:27)
Ja, ik ook. Ik deed die IT-infrastructuurproject en was dan best ingewikkeld. Dus ik kom zelf als een soort van IT-nerd uit die hoek.
Vervolgens naar een beetje enterprise design van die infrastructuren. En vervolgens in de hoek van projectmanagement. En wat mij dan eigenlijk irriteerde…
Irritatie is dan ook een mooie drijfveer om iets te willen veranderen. Dat de projecten die je dan doet, die werden steeds groter. Een miljoen euro aan het eurobudget bijvoorbeeld.
Waarbij je eigenlijk na twee dagen bij zo’n klant dacht… Ja, wat die klant denkt, wat ik ga opleveren, dat is niet wat hij krijgt. En wat die klant nodig heeft, dat is hem niet verkocht.
En vervolgens staat ze maar de doorlooptijd en het budget staan vast van je project. Dus je kan alleen nog aan de kwaliteit draaien om het een beetje fatsoenlijk te laten gebeuren. En daar was ik wel klaar mee vanuit de gedachte…
Ja, wat als je de klant adviseert wat hij echt nodig heeft? En je laat hem iets minder verwachten dan dat je weet dat je levert. Dat is eigenlijk een succesformule die gewoon leidt tot superbije klanten.
En vanuit die gedachte dacht ik, dat ga ik zelf doen. En toen werkte ik in de hoek van datamanagement. Iedereen heeft digitale data, de hoeveelheid groeit, de opslag wordt duurder, het wordt steeds ingewikkelder.
Hoe gaan we dat doen? En nu praat ik dus over 2008 tot 2010. En ik dacht, dit is echt een serieus probleem, die data.
Daar zie ik zo snel nog geen oplossing voor. Laat ik me daar op berichten. Dat was dan achteraf best een goed idee.
Want gaandeweg werd dat steeds belangrijker en kwam de vraag… Wat kan je allemaal met die data? Hoe hou je dat allemaal veilig?
Hoe gebruik je AI daar dan voor? En ja, daar is AnyLink uit ontstaan. En vaak gaat dat over 25 miljoen omzet, 35, 40 landen, 100 man.
Ik heb ook eens 250 man dienst gehad in die reis. Met aantal mensen, schaal is ingewikkeld. Dus je wil software en systemen gebruiken om meer waarde te leveren.
Meer winst te kunnen maken met minder mensen. Er gobbelt goed, een paar schouderklopjes. Maar ja, dat is wat ik deed bij AnyLink.
En gaandeweg ben ik andere ondernemers gaan coachen. En dan gaat het niet om wat je hebt bereikt, maar hoe zag die weg en naartoe uit. Dus je kan heel makkelijk een heel gaaf verhaal ophouden.
Dat jij denkt, nou, best een bink. Alleen de praktijk is dat je oeverloos en eindeloos op je plaat gaat. En achteraf denk je, jeetje, wat dacht ik toen?
Hoe had ik zo stom kunnen zijn? En dat begint bij wijze van de eerste vijf mensen die beginnen. En vervolgens, hoe gaat dat niet goed?
Of teamsamenstellingen of sturing of dingen niet onder controle hebben. Of je cashflow, you name it. Vanuit die gedachten heb ik zitten reflecteren.
Gaandeweg van, ja, wacht even. Ik kan eigenlijk heel makkelijk die andere ondernemers helpen. Want waar zij zitten, daar zat ik zelf.
Dus hoe zij zich voelen, wat ze proberen, wat niet lukt. Dat herken ik wel. Maar je weet dan ook wel hoe je het wel moet doen.
Dat is een beetje door schade en schande wijs worden. Dus ik heb ook in die hoek best wel veel studie gedaan. Mentoren gehad, coaches.
Dus ik denk alles bij elkaar. Zeker een half miljoen geïnvesteerd op die manier. Waar betaal je dat van?
Vanuit de resultaten uit de business. Dus het bouwen van een bedrijf maakt dat je geld hebt om zelf en het bedrijf beter te maken dan dat het is. En waar haal je de tijd vandaan?
Ja, dat is een keuze die je maakt. Dus in de red race blijven zitten. En van maandagochtend 7 tot vrijdagavond 7 meetings hebben.
Dat is niet zo moeilijk. Maar het is veel belangrijker dat je leert dat je je agenda bijvoorbeeld leeghoudt. Twee terugkerende afspraken hebt in de maand.
Zodat je tijd hebt om daar waar het nodig is je energie op te richten. En te zorgen waar kan ik een stap zetten zodat het beter wordt. En ik denk dat dat belangrijk is.
Maar de vraag die bij mij reis was. Reis moet ik zeggen. Waar leer je nou een succesvol ondernemer in Nederland?
Ik heb best wel veel onderzocht, maar ik heb het niet kunnen vinden. Dus je hebt wel veel mensen die willen helpen of willen adviseren. Of een model hanteren of iets.
Maar dat is niet het soort overkoepelend iets. Waardoor je alle fouten die je maakt kunt overslaan. Dus toen dacht ik dan ga ik dat zelf doen.
Dus vanuit die irritatie ben ik gewoon begonnen met marktleiderschap. Want dat is iets wat iedere ambitieuze ondernemer wil bereiken.
[Gerhard te Velde] (27:27 – 27:36)
Gaan we zo nog dieper op in. Misschien nog heel even naar toen je begon. Had jij een soort beeld van de toekomst waar je naartoe wilde?
Een toekomstplaatje, een lange termijn plan?
[Dennis Kuipers] (27:38 – 28:17)
Ja, niet zo heel specifiek. Kijk, nu vind ik het raar als je geen strategie hebt. En geen meerjaren stip op de horizon.
Ik vind het raar als je onderneemt zonder exitstrategie. Dat kan toch niet? Als je onderneming een zeilboot is en je hebt geen idee waar je heen gaat.
Wat ben je dan aan het doen? Dan zeil je rondjes. Maar ik had het zelf ook niet.
Maar ik snap nu wel waarom het belangrijk is. Dus echt die lange termijn planning. Hooguit drie jaar vooruit en dan weer aan de slag.
[Gerhard te Velde] (28:18 – 28:32)
En jouw succes? Had je dat ook in een andere branche kunnen doen? Ik ken ondernemers die zeggen, weet je, in de IT.
Of je nou een sukkel bent of niet. Maar iedereen kan geld verdienen in de IT. Misschien een beetje een bouwde stelling.
[Dennis Kuipers] (28:37 – 29:22)
Nou, ik denk dat als je leert ondernemen, dan kan je altijd voor jezelf zorgen. En de mensen van jou. Altijd.
Dus leer dat vak. En waar je dat toepast. Ja, wat vind je leuk, zeg maar.
Dus het succes zit in die end. Kan jij, terwijl je werkt in je bedrijf, ook werken aan je bedrijf? Dat kan je uitzoomen.
Neem je de tijd om te kijken. Wat ik nu doe gaat goed. Maar wat wordt dan het volgende ding?
Dus wat gebeurt er in je omgeving? Wat gebeurt er in de markt? Andere partijen, noem maar op.
En als je één keer één ding kunt, super knap. Maar, ja, kan je het herhalen?
[Gerhard te Velde] (29:22 – 30:01)
Ja, dus van een one trick pony, zeg maar, naar nog een keer. En nog een keer, nog een keer. Ik moest even denken aan Michiel Muller van Picnic.
Dat is ook echt een succesvol serial entrepreneur. Dus je kan het één keer doen, maar hij heeft het ook keer op keer gedaan. Maar dat zou dus ook kunnen betekenen dat je zegt van, hey, sommige markten, daar ga ik überhaupt niet instappen.
Dus stel dat je heel erg goed bent geweest in een IT-bedrijf bouwen. En je zou dezelfde dingen gaan doen, maar dan in een horecabranche of zo. Of een andere, moeilijke, hele competitieve markt.
Dan zou je misschien een stuk minder succesvol zijn.
[Dennis Kuipers] (30:01 – 30:48)
Dat weet ik niet, hoor. Ja, ik denk dat een goede ondernemer altijd kijkt naar, ja, welke problemen ga ik oplossen? Dus in welke markt ga ik dit doen?
Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Of jouw doelgroep? Of jouw kijker of luisteraar?
Of wat dan ook. En als dat niet klopt, ja, dan moet je het niet doen. Dus als je denkt, ik heb altijd een restaurant willen hebben.
En je vindt het prima als dat breakeven draait. Want dan heb je het restaurant. Dan zeg je, joh, ja.
Gerhard, veel plezier. Maar als jij denkt, ik heb een miljoen verdiend met god weet wat. En nu ga ik dat doen in de horeca.
Dan denk ik, oké, kijk dan even naar jouw idolen daar. Wie doet dat dan? Waar kan jij het dan van leren?
Volgens mij ligt dat een stuk ingewikkelder.
[Gerhard te Velde] (30:48 – 31:04)
Ja. Je refereerde aan dingen die, want je zei, ik ben talloze keren onderuit gegaan, fouten gemaakt. Is er één ding wat jou het meest geraakt heeft?
Of waarvan je echt dacht van, ah, nu ben ik echt… Ik heb geen zin meer, ik stop ermee. Heb je wel zo’n punt gehad?
[Dennis Kuipers] (31:04 – 32:10)
Ja, meerdere, zeker. Ja. Welke komt er boven?
Nou, ik heb heel lang gedacht dat ik… Mijn bedrijf is uniek. Dus wat iedereen generiek zegt over ondernemers, modellen, die boeken, over coaching of wat dan ook.
Ja, dat is niet zo voor mijn bedrijf. Dus ik vond het nogal een eye-opener toen ik erachter kwam van, hé, wacht even, wat iedereen zegt klopt toch, zeg maar. Dus ja, dat is een ding die bij blijft.
En als je, zeg maar, verder bent en terugkijkt, dan denk je, ja, hoe had het nou gegaan als ik al die fouten niet had gemaakt? Dus ik noem dat obstakels. Je hebt allerlei obstakels waar je onderdoor, overheen, doorheen…
Ja, maar als je ze aanziet komen en je weet wat je moet doen, hoe hard zou je dan kunnen gaan? En dat heb ik me wel over verbonderd en dan min of meer omgedraaid. Nou, oké.
Ja, dat is dan dus leergeld, wat de basis is voor wat ik nu doe.
[Gerhard te Velde] (32:11 – 32:19)
Kun je ook een situatie schetsen waarin jij, gewoon een heel concreet voorbeeld, waarin je dacht van, ik heb geen zin meer, ik stop met dit bedrijf.
[Dennis Kuipers] (32:22 – 33:58)
Nou, voor de oplossingen die we klanten bieden, is altijd de combinatie ook met hardware en software. Dus hier een vrij groot inkoopcomponent. En ik ben in the end, ik heb twee jaar aan een businessplan geschaafd.
Dat raakt echt kant nog wel als ik het nog ergens zou hebben. Omdat je als ondernemer denkt over de toekomst, maar je weet gewoon simpelweg niet wat je niet weet. Dus je gaat alleen maar beter opschrijven wat je al weet.
En als je gewoon begint, dan ga je ervaring op doen. Maar het hele idee dat als ik iets moest inkopen, dat dat niet zomaar werd opgestuurd. Omdat het woord kredietlimiet, daar had ik nog nooit van gehoord.
Dus als je groeit, dan blijf je iedere keer achter de feiten aanlopen. En dat is wel soms onmoedeloos van te worden. Dat je denkt, dit kost wel heel veel tijd en energie.
Dus ik heb wel eens, dat haal ik me wel terug, als ik s’nachts om half drie of zo, dan moet je alle facturen uitsturen. Maar ook opsturen naar een factorbedrijf om dat geld te krijgen, zodat je weer de belasting kan betalen. Dus kan je bord of loon ook iets wat altijd erg belangrijk is, en nooit hebt gemist.
Maar ja, dat moet je dan nog doen om half vier s’nachts. Dus niet dat dat erger is, maar daar denk je wel eens af en toe, waarom doe ik dat voor? Waar doe ik het voor?
Terwijl, dat zou ik nu zo oplossen, maar dat moet je dan wel even weten.
[Gerhard te Velde] (33:59 – 34:28)
Even de sprong maken, denk ik, naar marktleiderschap. Ik kijk natuurlijk ook altijd met schuin oog naar de tijd. En inderdaad, zo’n bedrijf, daar kun je een hele documentaire over maken.
Maar dat marktleiderschap, wat versta je daar precies onder? Van welke markt ben je dan leider bijvoorbeeld? Dus dat is ook heel subjectief.
Maar wat versta jij daaronder? Wanneer ben je marktleider?
[Dennis Kuipers] (34:28 – 36:33)
Aan het begin had ik het woord marktleiderschap, dus de combinatie van marktleider. Dus in jouw markt of in jouw niche wil je marktleider worden. Andere deel is leiderschap.
Dus als je wil groeien, wat wordt dan van jou verwacht? Dus veel gaat over die harde kant, maar ik denk dat de helft, of misschien wel meer, gaat veel meer over jouw mindset. De ondernemer zelf?
De ondernemer zelf. Dus ik kan wel denken, jouw business kan makkelijk verdubbelen, terwijl jij denkt, nou tien procent groeien, dat is echt gaaf. Maar als jij dat niet gelooft, dan gaat het nooit gebeuren.
Dus ik ben niet zo van eerst zien en dan geloven. Maar eerst geloven en dan doen. Dus dat zit er heel erg in.
Dus ik begin vaak met, wie ben jij? Hoe zit jij in elkaar? Wat is eigenlijk jouw levensmissie?
Wat wil jij nou bereiken in jouw leven? Dus het gaat iets breder dan de onderneming. En vanuit daar kijken, welke rol heeft dan die onderneming voor jou?
En welke tijd en prioriteit heeft dat dan? En hoe ziet dan dus voor jou dat marktleiderschap eruit? En als je dat hebt bepaald, dan kan je terug naar doelen stellen.
Hoe ga jij dan stappen zetten voor hoe je voor je lichaam zorgt, of voor je relaties of je business? En dan kan je echt heel integraal, als je ook vanuit de definitie van jouw levensmissie, achterhoudt ook jouw drijfveer. Dus waar haal je je energie vandaan?
En dan kan je die echt in één lijn brengen, uitlijnen, zodat je met een integraal daar naartoe werkt. En dan heb je een bigger picture waarvoor je doelen stelt om te bereiken. En dat is eigenlijk het vertrekpunt.
Dus dan zie je je eigen weg naar wat voor jou marktleiderschap is en hoe dat er dan precies uitziet. Dat is verschil per persoon. Dat is altijd maatwerk.
[Gerhard te Velde] (36:33 – 36:58)
En voor jezelf zorgen. Dus een soort holistische, dat is een beetje een zweverig woord, een holistische kijk heb je. Dus dat begint met een soort nulmeting.
Wat wil je, waar wil je naartoe? Je noemde het live ook even. Ik zag ook op je website staan dat je zelf ook een transformatie bent doorgegaan.
Dus je schreef dat je ooit 140 kilo was en nu 90.
[Dennis Kuipers] (36:59 – 36:59)
Ja, zoiets.
[Gerhard te Velde] (37:01 – 37:23)
Hoe belangrijk is dat stuk? Want er zijn best wel veel ondernemers die geven alles. Of één component.
Ja, dus die gaan rollen in op hun bedrijf. En de rest, ja, vriendschappen niet belangrijk. Je spreekt je ouders nooit, je broers en zussen, weet ik veel.
Ja, je verwaarloost eigenlijk alle andere facetten van je leven. Heb jij een soort breekpunt gehad dan ook, waardoor je dit heel belangrijk bent gaan vinden?
[Dennis Kuipers] (37:24 – 38:56)
Ja, het zijn twee vragen. Dus ja, ik vind dat heel erg belangrijk. Dus als jouw voorbeeld, dan ga ik zeer zeker op zoek naar waarom maak je dan deze keuzes?
Wat zit daar dan onder? Wat zit daarachter? Waarom is dat zo?
Het gaat niet over goed of fout, maar over inzicht. En ja, als je daarachter komt, dan is dat vaak wel een herhalend patroon. En als je daar met elkaar de vinger achter krijgt, dan is de vraag, oké, wil je nou je business verdubbelen of wil je meer een, weet ik veel, well-balanced leven leiden?
En ik had dat zelf, want ik was heel erg bezig met geef mij eens aandacht, ik ben heel erg belangrijk, ik zie mijn succesvol zijn. Totdat ik dacht, ja, ik was wel vaker afgevallen met allerlei diëten. Dus vanuit wilskracht en discipline beuk ik naar dat resultaat.
Maar ja, ik vond dik zijn, kost me gewoon te veel energie. En ik wilde die energie terug. En ik dacht ter ondersteuning, ja, hoezo ben ik dan succesvol, omdat ik succesvol onderneem?
Maar ik heb niet mijn eigen lichaam en eten dus onder controle. Dus ik denk, dat heb ik misbruikt eigenlijk, die drijfveer, door kleine stapjes, kleine gedragsveranderingen die uiteindelijk dan weer opstapelen tot dit resultaat.
[Gerhard te Velde] (38:58 – 40:27)
Oké, dus als we het over marktleiderschap hebben, dan gaat het dus niet alleen over je business, maar ook over je persoonlijke leiderschap. Nou heb ik een paar gedachten opgeschreven over marktleiderschap, want dat onderwerp, dat triggert denk ik elke ondernemer, die heeft daar positieve of negatieve associaties mee. Mijn eerste aanname of vooroordeel, dus ik leg er gewoon een aantal aan je voor, was, ja, maar er is al een marktleider in mijn markt, en die kan ik toch niet verslaan, dus waarom zou ik het proberen?
Nou, als ik het op mezelf toepas, ik heb een podcast agency, en in die markt is Tonnie Media een hele grote, en dan heb je nummer twee, Dag en Nacht, en ze zijn allebei opgeslokt door Podimo. Dat zijn enorme podcastproductiehuizen, zeg maar. Daar kan ik het nooit van winnen.
En daar zit ook een beetje dat Pareto-principe in, de 80-20-regel, je kent hem ongetwijfeld. Een marktleider is gewoon zo dominant, en kijk bijvoorbeeld naar Joe Rogan, een van de grootste podcasters op aarde, die heeft op Spotify 26 keer meer volgers dan de nummer twee. Dus het is zo, ja, ik wil zeggen oneerlijk verdeeld.
Maar dit kwam er bij me op als eerste, van ja, ik word dan bijna moe, dus ik kwalificeer niet om met jou te werken waarschijnlijk, maar ik word dan moe aan de gedachte om die enorme marktleider te gaan verslaan. Wat is uw antwoord?
[Dennis Kuipers] (40:27 – 42:18)
Ja, de trigger voor mij, twee dingen. Kijk, je wijst min of meer naar anderen met een soort beschuldigende vinger. Dus als iemand dat doet, dan zit daar altijd iets in jouzelf waar jij je voor schaamt.
Dus als je iemand beschuldigt, blame in het Engels, dan heb je de blame shame game. Dus als je daar heel hard over nadenkt, ja, wat doen zij, waarvan jij vindt, dat je dat eigenlijk zelf ook zou moeten doen. Misschien niet per se het onderwerp voor hier, maar altijd als je iets beschuldigt, dan je gaat daar heel hard over nadenken, dan is dat eigenlijk iets in jezelf waar jij je voor schaamt.
En de andere zou zijn, oké, wat jij zegt, zegt iets over hun grootte, hun bereik. Maar is dat dan ook wat jij wil bereiken? En dus is jouw doel, sta ik hier nu, omdat jij zegt, ik wil de allergrootste worden.
Of is jouw doelgroep binnen podcasts iets anders? Dus als je jouw niche verkleint, dus niet, ik doe een podcast, maar ik doe een podcast en die is gericht op dit, niche binnen de podcast, dan is dat het vehikel feitelijk naar die doelgroep toe. En daar hoef je niet per se de grootste te zijn om de meeste impact te kunnen maken voor wat voor jou relevant is.
Oké, dus het gaat al een beetje richting niche, want absoluut. Het is een aandachtseconomie, dus als jij zegt, ik help mkb’ers verder, leuk, maar die mkb’er herkent zich niet in jouw verhaal.
[Gerhard te Velde] (42:18 – 42:26)
En wat voor vraag zou je dan stellen aan mij? Stel dat ik roep van, de marktleider is er al, dan ga ik nooit winnen. Wat zijn vragen die je dan aan mij stelt?
[Dennis Kuipers] (42:26 – 42:55)
Ik zou dus gaan praten over, waarom ben jij ervan overtuigd dat jij niet gaat winnen? Waarom is dat zo? Ja, eigenlijk.
Waarom zeg je dat? Waarom zou je dat niet kunnen? En wat zou je dan nodig hebben om het wel te kunnen?
Dat gaat dan even om het omdenken feitelijk. Hier heb je een miljoen euro of een bepaald team, wat je denkt, wat je nodig hebt, of budget voor weet ik voor wat. Zou het dan kunnen?
[Gerhard te Velde] (42:56 – 42:56)
Ja.
[Dennis Kuipers] (42:56 – 43:13)
Dus het begint met jouw eigen denkproces. Als jij dus denkt, dat kan ik nooit, dan ga je het ook nooit bereiken. Los van de vraag, de tweede vraag, wat is dan voor jou marktleiderschap?
Wat drijft jou om deze podcastserie te bouwen?
[Gerhard te Velde] (43:15 – 44:41)
Ja, die vind ik ook heel goed. Want ik had hier gisteren nog gesprek over met Joren, die kwam al eerder even naar Voorhuis, eigenaar van GroenPand. En we zitten hier in hun pand.
Hoef ik niet te zeggen, maar ik maak af en toe even wat sluikreclame. En het ging over bullshit banen. Want Rutger Bregman, die ken je wellicht, die heeft een boek geschreven.
En het gaat over bullshit banen. En dat gaat over mensen die zitten in een baan, die eigenlijk helemaal niks toevoegt aan de wereld. En we hadden het ook over bullshit bedrijven.
Dus je hebt een bedrijf en je maakt er een of andere product. Maar ja, wat voeg je nou onderaan de streep toe aan de wereld? En dat is iets waar ik wel over nadenk.
Hoe zou ik veel meer maatschappelijke, relevante podcasts kunnen maken? Dus dat zou voor mij een niche kunnen zijn. Dat je zegt, ik hoef niet net als Tonnie Media met allemaal BN’ers te werken, of met allemaal influencers.
Want ik vind dat best wel oppervlakkig soms. Denk van ja, die podcast, sommige gaan wel ergens over, maar heel veel ook niet. Dus die vraag kwam ook bij me op van, ja, wat wil je?
Dus welke markt wil je creëren? Of ja, wat wil je neerzetten? Wat drijft jou?
Dus waarom is voor jou die duurzaamheid belangrijk? Ja, exact. Nou, in mijn geval is het dan vooral op dat sociale vlak, zeg maar.
Maar ik wil niet dat het teveel over mij gaat, hoor. Ik wil er wel over praten.
[Dennis Kuipers] (44:42 – 44:42)
Hij bent begonnen.
[Gerhard te Velde] (44:43 – 45:05)
Misschien nog een vraag die eraan gekoppeld is. Je hebt ook mensen die zeggen, ja, ik hoef geen marktleider te zijn. Ik wil gewoon een leuk bedrijf hebben, een bedrijfje.
Gewoon lekker een leuk bedrijf. Maar ik hoef niet zo nodig de grootste of de beste te zijn. Kom je die ook tegen?
Of werk jij daar dus niet mee?
[Dennis Kuipers] (45:05 – 45:21)
Ja, het is polaris. Dus ik probeer, nou, ik probeer het niet. Ik deel alles wat ik weet en ken en alle inzichten online.
En dat doe ik gratis. Omdat voor die doelgroep, als je er iets van hebt, ja, helemaal fijn.
[Gerhard te Velde] (45:21 – 45:21)
Ja.
[Dennis Kuipers] (45:23 – 46:18)
Inspiratiemail, ik kom twee of drie keer in de week. Inspiratie, nieuwe documenten, nieuwe inzichten. Dat krijg je allemaal.
En als het jou inspireert, ja, helemaal prima. Mijn tijd is vrij schaars. Dus ik wil alleen maar werken met echte ambitieuze ondernemers.
Dus als jij niet ambitieus bent, dat is geen waardeoordeel. Dan kwalificeer je gewoon niet. Mij niet bellen.
Maar als je zegt van hé, ik kan wel iets met dat document of dat inzicht of die checklist of wat dan ook. Ja, gebruik het alsjeblieft. Eh, punt.
Ja. Helemaal fijn. Kijk, ik wil graag als, zeg maar, missie dat succesvolle ondernemen brengen naar ambitieuze ondernemers.
Dus ik wil daar een groot bereik op bouwen. Zodat een hele hoop mensen er iets aan hebben. Ik leer ondernemers vind ik fijn.
Ik heb iets wat ik in ieder geval vroeger zelf niet had. En ja, daar hoef ik niks voor terug. Helemaal prima.
Dus die ondernemers helemaal goed. Maar het is niet mijn doelgroep.
[Gerhard te Velde] (46:18 – 46:25)
Ja. Hé, en wat zijn dan de voordelen van marktleiderschap? Dus als je marktleider bent, wat brengt je dat dan?
[Dennis Kuipers] (46:26 – 47:10)
Nou, je hebt in ieder geval geen concurrentie meer. Dus dat is prettig, omdat jij bepaalt. Dus je bent dan vaak ook de grootste, de beste, of hoe je het definieert.
Maar jij kunt ook het vervolg bepalen. Dus het moeilijke daarvan is dat jij dat zelf moet doen. Maar de rest gaat jou dan volgen.
En dat is voor veel mensen, daar zit toch een passie over, de impact die ze maken. In plaats van het bedrijf aanzien of geld verdienen of zoiets. Ik geloof dat geld verdienen het gevolg is van wat je doet.
Ja, en dat is prettig. Maar daar moet je dus ook wel marktleider willen zijn.
[Gerhard te Velde] (47:12 – 47:29)
En er zijn heel veel bedrijven volgens mij die roepen dat ze marktleider zijn. Ja. Het is namelijk een hele makkelijke claim.
Niemand kan het controleren. Maar wat zijn voor jou voorbeelden van echte marktleiders? Heb je merken of bedrijven die we zouden kunnen kennen?
Het mag ook een onbekend bedrijf zijn die het echt heel goed doet.
[Dennis Kuipers] (47:33 – 49:03)
Ja, het zit voor mij heel erg in, weet je precies wat je aan het doen bent. En hoe je naar die positie komt, claimt en dan uitbouwt. Dus het betekent niet dat je per se moet beginnen over Coca-Cola of zo.
Dus grote namen is makkelijk. En ik kijk heel erg naar, ja, hoe volg je dat dan op? Dus pak Coolblue, dat is ook zo’n platgetreden voorbeeld.
Ik wil de Coolblue zijn van… Oké, die hebben die positie, echt diep respect voor. Maar ja, hoe ziet dat er dan uit over vijf jaar?
Dus wat gebeurt er vanuit China en allemaal dingen waar we met z’n allen over klagen. Maar dat gaat al heel erg hard. Dus kan je ook op die positie blijven.
Dus precies jouw punt als je onderneemt, kan je het in een andere markt. Kan je zelfs deze blijven uitvinden. En dat vind ik wel heel erg knap als je dat kunt.
Dus één moet noemen zou ik WKAM zeggen. Jij bent misschien nog van de leeftijd dat twee keer per jaar zo’n hele grote, dikke catalogus op de mat valt. En ja, die hebben toch een behoorlijke online business opgebouwd.
Maar dat is echt totaal iets anders dan hoe het vroeger was. Dat vind ik wel heel knap. Hoe lang kost het om marktleider te worden?
Ja, dat is niet zomaar een antwoord op te geven. Waar sta je op dit moment? Hoe hard wil je gaan?
Hoe hard kun je gaan? En wat is voor jou marktleiderschap?
[Gerhard te Velde] (49:04 – 49:19)
Nee, precies. Ik zat even te denken, ik kan helemaal geïnspireerd worden nu. En ik denk, oh yes, ik word marktleider.
En na drie maanden denk ik, nou, dat is toch wel heel moeilijk. Ik ga weer eens wat anders proberen. Maar ik denk dat je toch wel een soort van lange termijn plan moet hebben.
Heel consistent.
[Dennis Kuipers] (49:20 – 49:56)
Ja, meestal maken we in een maand of drie de hele analyse. Wie ben je? Wat doe je?
Waarom doe je dat? Wat is marktleiderschap? Hoe ziet dat eruit?
Hoe is het plan dan naar marktleiderschap toe? En zijn we begonnen met het implementeren van dat plan. En dan is de vraag, joh, ga hier gewoon lekker mee verder.
En als je vastloopt ergens, dan hebben we wel weer contact. Dus in drie maanden ben je heel erg op de rails. Soms zes maanden, maar je hebt niet altijd continu begeleiding daarbij nodig.
Nee. Je moet het even begrijpen, zien en vooral gaan doen.
[Gerhard te Velde] (49:56 – 50:03)
En vind je dat ook het leukste, dat eerste stuk, die drie maanden, het opzetten en daarna laat je het ook graag los?
[Dennis Kuipers] (50:04 – 50:26)
Ik word heel erg gedreven vanuit het resultaat wat wordt bereikt. Dus als mensen blij zijn, dat vind ik ook fijn. Maar weg bij mij is niet altijd leuk.
Waarom niet? Het is vaak heel confronterend en daar moet je ook wel tegen kunnen. En wat maakt het confronterend?
Omdat ik zeg wat ik denk, hoe het zit.
[Gerhard te Velde] (50:27 – 50:33)
En wat zeg je dan bijvoorbeeld? Ja, ik vraag bewust even door om het heel concreet te maken. Maar wat zeg je dan bijvoorbeeld?
Je hebt gewoon een slechte business.
[Dennis Kuipers] (50:34 – 51:03)
Nee, daar zit oordeel in. Maar als jij dus klaagt over groot de podcast, blijf ik wel prikken naar wat vind jij dan, wat je eigenlijk zou moeten doen, wat je niet doet. En dat wil je mij nu niet vertellen.
En zeker niet tijdens deze podcast. Dus dan kom je er niet mee weg dat je geen antwoord geeft. Dus dat ga ik nu niet doen natuurlijk.
Maar ja, dat vinden mensen wel eens vervelend. En gaan ze dan huilen? Ja, dat gebeurt.
[Gerhard te Velde] (51:04 – 51:35)
Maar dat geeft niks. Ja, of ze worden boos of zo. Of ze denken van Dennis…
Die ondernemers die… Het zijn natuurlijk… Ja, ik wou zeggen in het land der blinden is een hoog koning.
Maar je bent een koninkje. Je hebt je eigen koninkrijkje. Niemand vertelt je wat.
Jij bent de baas. En dan komt er ineens een andere baas. In dit geval jij.
Die komt jou vertellen van hey, je schort eigenlijk van alles aan. Of ik hoor je verhaal, maar wat je doet is iets heel anders of zo. Dus jij confronteert wel.
Dat is wel een van jouw…
[Dennis Kuipers] (51:35 – 52:19)
Ja, absoluut. Kijk, zij komen bij mij. Dus als jij de koning wil zijn van jouw koninkrijksprima, moet je mij niet bellen.
Dus als je echt iets wil bereiken, dan zoek je mensen. Want er lopen ontzettend veel waardeloze mensen rond in de wereld van überhaupt coaching. Business coaching, noem maar op.
Je moet altijd zoeken naar iemand die heeft gedaan wat jij wil gaan doen. En daar kan je op zoek naar bewijs, social proof, van oké, wie zijn die enthousiaste klanten dan? Die wil ik wel eens spreken, kan dat?
In plaats van iemand die 23 is, iets heel goed kan en noemt zich opeens business coach. Dan denk ik ja, oké, zou kunnen, maar ja, vind ik raar.
[Gerhard te Velde] (52:19 – 52:25)
Met waardeloze bedoel je eigenlijk ook letterlijk, die voegen geen waarde toe. Als je echt wil groeien, zeg maar.
[Dennis Kuipers] (52:25 – 53:12)
Nou, ik had een voorbeeld, iemand die deed succesvol dropshipping. Dus je zet iets in een store bij Bol. Je koopt iets in China wat wordt opgestuurd naar de eindklant.
En daar wordt geld verdiend. En hartstikke goed, het is ondernemen. Maar als je dat aan het doen bent en je maakt de eerste winst, ja, ben je dan een business coach.
Je hebt dan één ding gedaan wat lukt. Ik vind het dan nog niet helemaal business coach. Als je zegt van, ik heb een ervaring opgedaan, die wil ik graag delen.
Of als jij wil beginnen, dan kan ik je meehelpen. Dan zeg ik, dat is top. Maar er wordt nogal wat geclaimd links en rechts.
Ook daar kunnen we weer een aparte podcast hebben.
[Gerhard te Velde] (53:13 – 53:28)
Er komt regelmatig voor dat we even een business coach gaan bashen, maar dat doen we nu niet. Misschien dan toch even naar de stappen. Want je hebt niet gezegd van, dit is mijn stappenplan.
Maar ik ben wel benieuwd van, wat zijn volgens jou de stappen om marktleider te worden?
[Dennis Kuipers] (53:29 – 53:42)
En daar heb ik dan door schade en schande toch een formule op gedefinieerd met vier pijlers. Dat wilde ik eigenlijk eerst niet, want iedereen bedenkt zijn eigen model of zijn framework. Of kijk, dit is wat je moet doen.
[Gerhard te Velde] (53:43 – 53:44)
Is dat gewoon dan te cliché of zo?
[Dennis Kuipers] (53:45 – 56:38)
Ja, eigenlijk wel. Maar ik kom er niet echt aan, omdat er is vrij veel vraag naar een kapstok. Logica, dat snap ik ook wel.
Ja, ik heb best wel veel modellen zelf toegepast. En er zitten gewoon heel veel modellen bij met echt goede dingen. Ik hou heel erg van pragmatisch.
Dus hoe hou je het gewoon simpel en hoe kan je het dan morgen implementeren? En de meeste modellen, of eigenlijk bijna allemaal, die zijn gewoon niet compleet. Dus ik ben op zoek gegaan naar, wat is dan compleet?
Dus wat kan ik nou adopteren als kapstok? Dat is makkelijk. Dat is allemaal al bedacht.
Maar ja, toen kreeg ik toch de noodzaak van, het is niet compleet en het is niet pragmatisch genoeg. Dus ik heb het gemaakt en vervolgens allerlei bestaande modellen tegenaan zitten analyseren. Van joh, als jij helemaal fan bent van Scaling Up, van Fun Harness.
Super goed verhaal, ook wel eens gezien. En dat is echt heel toepasbaar, maar het is niet compleet. Het gaat heel erg op je cashflow, het gaat over dit, over dat, dus zo.
Prima, als je die toepast, denk dan vooral even aan dit, dit, dit en dit. En op die manier ontstaat dan toch een marktleiderschapformule. En die eerste pijler, dat is heel erg om te komen tot het superscherpe, onweerstaanbare aanbod voor jouw ideale klant in jouw doelgroep.
En iedereen heeft iets, maar in deze wereld, zeker als je iets online ermee doet in marketing en sales. Dat vraagt nog veel meer dan dat ik het vroeger zelf deed. Dus die definitie begint het mij.
En vervolgens is het, ja, hoe genereer je nou doorlopend leads en sales? Dus hoe kan je dat automatiseren? Deels zodat je het op kunt schalen.
Dus ik denk bij alles, one to many. En niet, ja, voor tien klanten per week heb ik drie mensen extra nodig. En bij honderd klanten wordt het een beetje moeilijk.
En die derde pijler zit in, ja, hoe schaal je dan je delivery op? Hoe werkt dat? Waar ga je tegenaan lopen?
Hoe ga je met processen, systemen? Wanneer moet je wat doen? Bij welke omvang van je onderneming?
En de laatste gaat, last but not least, heel erg over jouw team en over kernwaarde cultuur. En hoe borg je dat nou terwijl je bedrijf groeit in omvang en in schaal? Ja.
Want dan wordt dat uiteindelijk veel belangrijker. En is het wel goed als je daar klein mee begint. Ja.
[Gerhard te Velde] (56:39 – 56:46)
En die stappen doorloop je, zeg maar, synchroon? Of, zeg maar, in de tijd? Of ga je aan alle vier tegelijk?
Of heen en weer?
[Dennis Kuipers] (56:47 – 56:57)
Het hangt er een beetje van af waar je zit. Dus vaak willen mensen daar meer van weten. Ik heb een programma waarin ik dat fundament met deze pilars leg.
[Gerhard te Velde] (56:57 – 56:57)
Ja.
[Dennis Kuipers] (56:57 – 57:49)
Als vertrekpunt voor echt een daadwerkelijk één-op-één programma. Maar ja, ik word meestal opgebeld, dan is er iets aan de hand. Dan is er gedoe of omzet blijft achter.
Bijvoorbeeld? Russie in de tent. Ja, ik heb allerlei voorbeelden, maar daar moet ik ook vertrouwelijk mee omgegaan worden.
Er ligt opeens een overnamebot of iemand wil weg of is ziek. Ja. Opeens is de cash op.
Ja, dan gaan ze op zoek naar een quick fix. Ik moet zeggen dat ik dat ook allemaal leuk vind. Niet voor de persoon en de situatie, maar wel om het op te lossen.
En dan ga je daarna pas op zoek naar wat wil je eigenlijk? En wat is marktleiderschap? Enzovoort.
[Gerhard te Velde] (57:50 – 59:03)
Eén van de allereerste dingen die me bij jou opviel, en dat blijft terugkomen bij mij, is toch wel dat analytische. Dus je bent gewoon heel analytisch en heel zakelijk en heel nuchter en heel pragmatisch en heel recht toe, recht aan, zeg maar. Ik denk dat heel veel, met name misschien ook wel creatieve ondernemers, maar soms heb je toch een beetje die strenge aanpak nodig, of zo, op een bepaalde manier.
Als je Mr. Nice Guy inhuurt, dan krijg je misschien meer van hetzelfde. Dan ga je toch een beetje twee acts denken, zeg maar. Of het gaat dan niet eens over groot of klein denken, maar meer van…
Ja, ik zie jou als een soort bootcamp instructor of gewoon iemand die je echt een beetje onder druk zet. En misschien komt dan ook het beste boven. Dus daar moet je wel tegen kunnen.
Dat kan je iedereen hemden, denk ik. Ja, in veel situaties, maar vooral niet bellen. En neem je ook wel eens gast terug, zeg maar.
Je denkt van, nou, ik geef ze iets meer ruimte. En straks dan… Je kan natuurlijk niet iedereen als een buurman rolderbast op de nek springen.
[Dennis Kuipers] (59:04 – 1:00:15)
Nee, dat doe ik ook niet. Dus ik kan me net niet vinden in die bootcamp instructor. Maar ja, als het nodig is, dan wel.
Maar ik heb er geen lol in om iemand te laten huilen of zo. Nee, dat is geen sadisme. Nee, zeker niet.
Maar ja, in het proces kan dat wel eens nodig zijn. Want dat geeft gewoon een mooi inzicht. En daar gaat het dan over.
Kijk, het resultaat wat de ondernemer behaalt, dat zie ik als mijn succes. Ik zie wel terug in, zeg maar, review-video’s dat ze ongeveer wel hetzelfde zeggen als jij, maar dat ze het dan wel als prettig ervaren, zeg maar. Omdat er niet een oordeel in zit of zo.
Dus als ik ergens op druk, dan is er of een goede uitleg waarom iets anders is, dan leer ik daarvan. Of het was dus wel even nodig. Dus als je denkt, ik wil gewoon lekker praten, interessant.
En ik heb nu ook een coach en dan verder niks. Ja, prima. Daar zit de wereld voor mij.
[Gerhard te Velde] (1:00:15 – 1:00:22)
Je kijkt ook naar de cijfers, zeg maar. Want het resultaat is belangrijk. En wat voor resultaten boek je dan?
[Dennis Kuipers] (1:00:23 – 1:01:08)
Ja, ik heb eens een bedrijf geholpen. Dat maakte eigenlijk jaren achter elkaar drie ton winst. Die wilden wel groeien.
Van alles geprobeerd en dat lukte niet. Ik dacht, dat is toch gek. Want je hebt wel de prototype business daarvoor.
Dus dan analyseren we dat. En ik denk dat dat wel kan. Dus die heb ik vrij lang wel begeleid.
Dat was nog een beetje in het begin. Maar daar vertrok ik. Toen deden ze ruim één miljoen winst.
En dan begint het wel ergens op te lijken. Dus het gaat me niet om het getal. Maar als je erin zit zelf, dan zie je het vaak niet.
Dus iemand moet je uitleggen of erop wijzen. En daar dan voldoende vertrouwen in jezelf hebben. Om dat ook te gaan doen.
[Gerhard te Velde] (1:01:09 – 1:02:15)
Ik heb zelf ook ervaren dat je een soort groeiplafond hebt. Bij het uitzendbureau zaten we op een gegeven moment op drie miljoen omzet. Maar ik wist ook niet hoe we verder gingen.
Het is meer van, ik heb alles wat ik wist en wat ik kon en wat ik deed. En de skillset die ik meebreng. Dus je hebt alles in de game gelegd.
En met dezelfde dingen kom je gewoon niet verder. Ik kan me best voorstellen dat jij als breekijzer kan fungeren. Om weer next level te gaan.
En ik dacht ook nog wel, die cijfers zijn toch wel belangrijk. Ik heb één keer per maand een call met mijn accountant. En dan nemen we gewoon de cijfers door.
En dan kom ik weer met een of ander verhaal. En dan zegt hij, ja, jouw bedrijf. Ja, doe wat je wil.
Maar laat ook even naar de cijfers kijken. Want de cijfers liegen niet. Er staat gewoon meer of minder winst.
En soms stonden er ook verliesposten. Dus dat resultaat gerichten. Ik denk dat dat ook voor heel veel ondernemers best wel nuttig is.
Misschien nog even over dat model. Kunnen we dat ergens downloaden of zo? Kunnen we sowieso in de show notes denk ik meenemen.
[Dennis Kuipers] (1:02:15 – 1:02:16)
Ja, zeker.
[Gerhard te Velde] (1:02:16 – 1:02:43)
Laten we dat daar doen. Ja, want ik zie dat we alweer het uur voorbij zijn. En het uur is een beetje de magische bovengrens voor deze aflevering.
Is er nog iets wat we gemist hebben over marktleiderschappen? Iets waarvan je zegt, hey, daar zijn we niet aan toegekomen. Maar dat is wel essentieel.
En als er niks boven komt, mag je ook zeggen van, een eerste kleine stap. Dus als je hierover wil gaan nadenken, waar zou je dan moeten beginnen?
[Dennis Kuipers] (1:02:44 – 1:04:09)
Ja, ik kan natuurlijk van alles op inhaken. Maar ik schrijf daar zelf vrij veel over. Dus dat kan je volgen op LinkedIn.
Op de website kun je inschrijven, de inspiratie-mail. Ik denk dat dat een goed vertrekpunt is. Daar komt in ieder geval alles langs.
En daar prikkel ik ook met vragen, zoals dat sturen op cijfers. Als je bedrijf iets groter is, waar komt die omzet vandaan? Maar welke omzet leidt nou in the end tot welke winst?
Want dat is niet altijd hetzelfde. En dat soort inzichtjes bouwen, dat is vrij eenvoudig om te doen. Want dan zie je, je weet vaak wel welke klanten groter zijn in je omzet.
Maar van welke producten of diensten of klanten komt nou echt je winst vandaan. Maar als je dat weet, dan ga je er opeens heel anders na kijken. Dus dat is zo’n inzicht dat je even nodig hebt, of even aangereikt moet krijgen, als je in jouw geval zegt, ik wil van 3 naar 10 miljoen doorgooien.
En iemand die daar in die brands bijvoorbeeld 100 miljoen doet, die heeft jou in een uur 5 hele goeie dingen verteld. Dus dat soort dingen helpen. Dus laten we vooral wat dingen achterlaten in het commentaar.
En zorgen dat we niet over het uur heen gaan.
[Gerhard te Velde] (1:04:10 – 1:04:22)
Je mag afsluiten, want we hebben nog één vraag. En de laatste vraag is altijd voor mijn geïnterviewden. Is er een vraag die jij mee wil geven aan de luisteraar?
Iets waarvan je zegt, ga daarover nadenken.
[Dennis Kuipers] (1:04:25 – 1:04:59)
Mag natuurlijk niet te lang over nadenken. Maar ik denk dat veel mensen zijn gaan ondernemen vanuit hun passie. Voor een product of dienst of de wereld of duurzaam of wat dan ook.
En ik stel dat je het vak ondernemen moet leren. Dus er wordt heel veel geïnvesteerd in de vak inhoudelijke kennis. Maar voor de luisteraars, in hoeverre heb je dat vak ondernemen echt geleerd?
En als je het zou leren, wat zou dat dan kunnen brengen voor de impact die je wil maken? Mooie vraag.
[Gerhard te Velde] (1:04:59 – 1:05:29)
Hoe goede ondernemer ben je eigenlijk? Pak de spiegel erbij en ga ermee aan de slag. Dank je wel, Dennis.
Graag gedaan. En als je gekeken of geluisterd hebt, natuurlijk ook van harte bedankt voor je aandacht. Vond je deze aflevering waardevol, stuur die dan door naar iemand in je netwerk.
Bijvoorbeeld een andere ondernemer waarvan je denkt dat hij hiermee aan de slag kan. Volg ons op YouTube, waar je alle afleveringen ook terugvindt. En tot slot, dank voor je aandacht en graag tot de volgende aflevering.