Aflevering 341 – Het vliegwiel in jouw business vinden: Lisette Tol over ontspannen ondernemen

Direct luisteren naar deze podcast

Bekijk deze podcast

Introductie van deze gast

Lisette Tol moet er niet veel van hebben: high end business coaches. Waarom? Er is niks mis met een stevig tarief. Maar er zijn veel teveel coaches in de markt, die veel geld vragen en weinig waarde toevoegen.

Zelf helpt Lisette maximaal 10 ondernemers per jaar. Het doel: meer resultaat, zonder veel harder te gaan werken. Haar filosofie is gebaseerd op ontspannen ondernemen. De perfecte mix vinden van je ideale eigen rol, slimme strategie, hard werken maar ook zeker in het hier en nu genieten van het leven.

Scaling Up kan in de prullenbak: Lisette vind die methode te dogmatisch en bureaucratisch. Ze levert liever maatwerk. Wat is er in de specifieke situatie van een ondernemer, nodig om het vliegwiel te vinden? Hoe kom je tot het punt dat je zaak, zonder keihard te moeten werken, als een zonnetje gaat draaien? 

Elke topsporter heeft een coach, dus waarom zou je als ondernemer niet eens serieus overwegen om je ‘rond te laten schoppen’ door iemand van buiten? Maar kies dan wel iemand die ‘for real’ is. 

Ik heb met veel plezier gesproken met Lisette en ik hoop dat jij ook geniet van haar inzichten! 

Gerhard

In deze aflevering

00:00 Welkom bij Groeivoer!

02:12 High-end coaching kritiek

06:51 Lisette’s tarieven en filosofie

10:56 Motivatie als business coach

14:23 Of-of denken doorbreken

18:11 Gerhards persoonlijke case

30:12 Stoppen met yoga studio

32:14 Scaling Up in prullenbak

37:09 Bottlenecks en vliegwiel effect

46:32 Ondernemer als probleem

55:00 Tranen in coaching sessies

57:43 Laatste vraag groeipotentie

Shownotes

Liever kijken? 🎥

Wil je liever kijken dan luisteren?

Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos

Zelf een podcast starten? 🎙️

Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀

Adverteren? 📢

Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.

Volg onze kanalen! 🌐

Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B

Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer

De beste lessen in jouw mail? 📧

Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.

Laat een review achter! 🌟

Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍

Volg ons! 🚀

Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/

Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer

Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/

Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast

Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer

Onze partners 🤝

Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu

Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.

Transcriptie

[Lisette Tol] (0:00 – 0:19)

Ik heb gezegd dat ik high-end business coaching eigenlijk een smet vind… …op het fenomeen business coaching an sich. Het hele idee van high-end business coaching, op zich is daar helemaal niks mis mee.

Namelijk dat je goed betaald krijgt voor de waarden die je biedt. Alleen hoe dat tegenwoordig gaat met welke kwaliteit, dat vind ik heel jammer en heel slecht.

[Gerhard te Velde] (0:19 – 0:20)

Wat maakt dat jij ondernemers hebt?

[Lisette Tol] (0:21 – 1:32)

Ik word er persoonlijk heel blij van om het resultaat te zien wat zij neerzetten. Is ook een van de redenen, wat ik eigenlijk net noemde, dat ik die groepsprogramma’s had. Daar ben ik mee gestopt, omdat ik merkte, ik wil er volledig één op één kunnen zijn.

Dus ik heb ook nu max tien ondernemers die ik coach. Ik hou van ondernemen en mijn grootste drijfveer is inderdaad ook met die ondernemers helpen is resultaat. Maar dat mensen altijd denken in of-of.

Dus of ik heb een lucratieve business en ik ga daar heel goed mee en ik verdien er heel veel geld mee. Of ik heb een rijk sociaal leven, zit lekker in mijn vel, zorg goed voor mezelf… …heb genoeg vrije tijd, al dat soort dingen. Heel veel groeiondernemers hebben precies diezelfde mindset. Want die denken altijd, nee ik moet nu nog even keihard knallen. En dan straks, dan verkoop ik de toko en dan weet je, dan ben ik binnen.

Maar je leven nu is eigenlijk in principe het enige wat je hebt. Het is super belangrijk om de grootste bottleneck te vinden in je bedrijf. Het is ook heel belangrijk om het vliegwiel te vinden.

Dat filmpje vind ik altijd zo mooi. Zo’n oudere kerel en die heeft dan al die domino steentjes. Van echt zo eenie-minie tot aan zeg maar mansho.

En dat dat ene kleine domino steentje uiteindelijk die hele grote. Het mooie is dat dat echt waar is. Dat je gewoon echt moet kijken van wat is nou dat ene kleine ding.

[Gerhard te Velde] (1:32 – 1:39)

Er ligt daar een boek, Scaling Up. En links van jou staat een prullenbak, die mag je even pakken. En dan mag jij even Scaling Up in een prullenbak gooien.

[Lisette Tol] (1:40 – 1:40)

Zo dan.

[Gerhard te Velde] (1:40 – 1:44)

Hoppa, weg ermee. Tel even, wat is er mis met Scaling Up?

[Lisette Tol] (1:44 – 1:47)

Ik ga maar even niet nuanceren wat er mis is met Scaling Up.

[Gerhard te Velde] (1:50 – 2:10)

Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Lisette Tol. Lisette werkte al met groeiondernemers nog voordat het begrip business coaching überhaupt bestond.

En we gaan het hebben over moeiteloos groeien. Hoe ga je groeibelemmeringen opsporen en uit de weg ruimen… om weer lekker door te kunnen groeien met je bedrijf?

Lisette, welkom bij de podcast.

[Lisette Tol] (2:11 – 2:11)

Dank je wel.

[Gerhard te Velde] (2:12 – 2:18)

En we beginnen bij high-end business coaching. Want daar heb je laatst iets over op LinkedIn gezet.

[Lisette Tol] (2:18 – 2:19)

Je dacht meteen maar even lekker erin.

[Gerhard te Velde] (2:19 – 2:34)

Ja, we gaan meteen daar opduiken. Want ik zag even in de gouden hoogheid ruim 400 likes. En allerlei comments, dus mensen hadden daar wel iets mee met wat jij schreef.

Wat heb je precies gezegd daar over high-end business coaching?

[Lisette Tol] (2:34 – 3:36)

Nou, ik heb gezegd dat ik high-end business coaching eigenlijk een smet vind… op het fenomeen business coaching aan zich. En dat ik het heel ingewikkeld vind hoe ik me daarin moet profileren.

Het hele idee van high-end business coaching… ja, op zich is daar helemaal niks mis mee. Namelijk dat je goed betaald krijgt voor de waarde die je biedt.

Alleen hoe dat tegenwoordig gaat met welke kwaliteit… en zeg maar of het maatwerk is of niet… dat vind ik heel jammer en heel slecht.

Dus ik kreeg echt ondernemers aan de telefoon die dan… bij andere business coaches dingen hadden gedaan voor 10.000, 20.000 euro… en geen één-op-één begeleiding hadden gehad.

Nog steeds geen strategie hadden voor hun bedrijf. En dan denk ik, hoe dan? Ja, dat vind ik heel bijzonder.

Dus het raakt een snaar inderdaad, want hij ging inderdaad door het dak.

[Gerhard te Velde] (3:36 – 4:30)

Ja, ik las hem terug vanochtend en toen dacht ik inderdaad van… ja, dit is zo irritant en dit is ook waarom business coaches… heel veel mensen hebben zoiets van, hou op met die coaches.

De ene helft van Nederland is coach en de andere helft wordt gecoacht. Dat roepen mensen dan. Mijn irritatie zit inderdaad ook vaak…

Nou ja, als je irritatie ervaart moet je altijd naar binnen gaan… en bij jezelf te rade gaan natuurlijk, maar even dat terzijde. Maar dan inderdaad van, ja, een high-end programma en 25.000 euro…

dan gaan al je problemen als roken of als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dus de belofte, daar irriteer ik me aan, alsof het allemaal makkelijk zou zijn. En ook dat tarief, dan denk ik van, ja, oké, ik vind dat gewoon heel veel geld.

Maar ja, dat is ook weer misschien een beperkende overtuiging. Heb jij hier zelf ook ervaring mee? Heb je zelf ook dure programma’s gekocht en wat waren je ervaringen?

[Lisette Tol] (4:31 – 5:49)

Zeker. En dat heeft mij ook heel erg geholpen. Dus bijvoorbeeld het eerste traject wat ik bij een business coach heb gedaan…

was heel goedkoop. Dat was een soort strippenkaart. Het tweede traject wat ik heb gedaan was, daar heb ik toen…

en dat was echt, nou, dat is zeker tien jaar geleden, misschien wel langer. En daar betaalde ik 15.000 euro voor. Dat was in die tijd echt fenomenaal hoog.

Zij was eigenlijk de enige die dat vroeg in Nederland. Wat ik daar wel heel tof aan vond, was dat door, zeg maar, dat soort bedragen te investeren… durfde ik zelf wel ook andere bedragen te vragen.

Dat ik dacht van, oké, maar wat ik doe is eigenlijk misschien wel beter. En ik vraag er dit voor. Dus dat is toch heel bijzonder.

En er zijn mensen die dat ervoor betalen. Dus het heeft me in die zin ook enorm geholpen. Ik heb er ook van geleerd hoe je in plaats van uurtje factuurtje…

ook voor je waarde kan leren betaald krijgen. Want dat is voor heel veel mensen ook echt een ding. Dus dan blijf je maar in dat uurtje factuurtje hangen.

En dat vind ik ook high-end, zeg maar. Dus dat je jezelf in de top van de markt neerzet. Maar ook dat je je daarvoor goed laat betalen.

Maar ik heb ook in een traject gezeten… wat inderdaad, nou, daar heb ik volgens mij toen 35.000 voor een jaar betaald.

[Gerhard te Velde] (5:49 – 5:51)

In één keer afrekenen ook?

[Lisette Tol] (5:51 – 6:26)

Ja, in één keer aftikken. Dat wilde ik ook, want dat voelt ook wel lekker. Maar het is ook, want dan heb je het maar betaald.

En het creëren van commitment daarmee, ja, dat werkt ook. Maar ik verwacht dan ook echt iets. En dat was eigenlijk meer performance coaching wat ik daar had.

En zij noemde zichzelf ook business coach. Maar eigenlijk, ja, als je performance coaching doet en niet business coaching… krijg je dus ook nul strategie.

Dus dan was het alleen maar continu rammen op… ja, je moet meer mensen bellen. Maar denk even met me mee over de strategie.

[Gerhard te Velde] (6:26 – 6:27)

Wie moet ik dan bellen?

[Lisette Tol] (6:27 – 6:50)

Geen idee. Ja, maar gaan we het over hebben? Wat ga ik verkopen?

Hoe pak ik het aan? En bel ik de juiste mensen? En is dat inderdaad nu in mijn bedrijf wel de slimme stap?

Ja. Maar goed, al met al, weet je, leer je wel van al die dingen. Dus ik heb nooit spijt gehad van de investering die ik gedaan heb.

Achteraf wel, dat je denkt van, nou, weet je… ik had ook dat ergens anders aan kunnen besteden. Maar ik heb van al die dingen wel onwijs veel geleerd.

[Gerhard te Velde] (6:51 – 6:54)

Ja. Wat reek je zelf? Hoe high-end ben jij?

[Lisette Tol] (6:54 – 7:20)

Wat ik reken? Ik heb drie maanden trajecten die 6500 euro kosten. En tot aan 20.000 euro voor een jaar. De meeste mensen stappen gewoon in voor drie maanden. En voor heel veel ondernemers is dat ook echt goed. En ik heb ook heel vaak dat ik dan na zo’n intensief traject…

gewoon nog regelmatig met ondernemerspar op uurtarief… en dan is het 250 euro per uur.

[Gerhard te Velde] (7:20 – 7:26)

Ja. Toch serieuze tarieven. Het zijn ook serieuze tarieven.

Maar het is ook niet van, oh shit, je moet een extra hypotheek op je huis nemen.

[Lisette Tol] (7:27 – 7:27)

Nee.

[Gerhard te Velde] (7:28 – 7:32)

Als je gewoon een serieus ondernemer bent, kan je het wel betalen, zeg maar. Dat is gewoon…

[Lisette Tol] (7:32 – 7:48)

Ja, als het goed is wel. Kijk, en waar het ook om gaat… en dat vergeten sommige mensen ook…

en dat heb ik zelf ook moeten leren om zo te rekenen. Ik zie, zeg maar, businesscoaching ook echt als een investering. Dus je investeert het in iets…

[Gerhard te Velde] (7:48 – 7:48)

Dat zou iedereen zeggen.

[Lisette Tol] (7:48 – 7:49)

…wat je terugverdient.

[Gerhard te Velde] (7:50 – 7:50)

Ja, oké.

[Lisette Tol] (7:50 – 8:17)

En ik verkoop alleen maar aan de mensen… van wie ik bijna garantie zou kunnen geven. Dat doe ik nooit, want het ligt…

Je hebt altijd ook de ondernemer die mee moet en zijn werk moet doen. Maar als ik de potentie zie in het bedrijf… en de potentie zie in de ondernemer, dus echt in die twee dingen…

dan doe ik een voorstel. En als ik al twijfel aan de potentie van het bedrijf… of twijfel aan de potentie van de ondernemer…

doe ik geen voorstel. Ga ik niet samenwerken.

[Gerhard te Velde] (8:17 – 8:32)

Dus je krijgt alleen een offerte, zeg maar, of een voorstel… als ik denk dat je het terug kan verdienen… en als ik ook al een beetje een idee heb hoe dat zou kunnen gaan of zo.

Ja, oké. Heb je er wel eens naast gezeten?

[Lisette Tol] (8:33 – 9:59)

In het begin zeker, ja. En dan zat ik er negen van de tien keer vooral naast. Want ik heb in het begin ook in groepstrajecten gewerkt.

Dus zat ik én één-op-één-coaching én groepen. En waar ik dan de mist mee inging… is dat ik eigenlijk de ondernemer te hoog inschatte.

En dat klinkt nu een beetje lullig, zo van… oh, dan serveer ik dus eigenlijk die ondernemer af. Maar ik vind dat echt mijn fout.

En dat heeft dus echt te maken met… mijn selectieprocedure was gewoon niet kritisch genoeg. En mijn coaching was niet goed genoeg…

om die ondernemer daarin te kunnen begeleiden. Want ik denk dat een goede businesscoach… coach nooit alleen maar op strategie…

en ook nooit alleen maar op de ondernemer… maar altijd op die twee. Want ik zie het echt zo onder een business 10.0…

waar jij naartoe wil met je bedrijf. Dus stel je wil groeien naar tien keer zo groot… dan moet jij als ondernemer ook een versie 10.0 gaan worden. En dat klinkt misschien een beetje cliché… maar de keuzes die je nu maakt… zijn de keuzes op basis van hoe jij er nu in staat.

En daar zie ik het ook heel vaak misgaan… met die groeiondernemers… wat je net al in de introductie zei…

die ik voornamelijk coach. Die hebben in eerste instantie iets opgebouwd… met heel veel enthousiasme…

en ook met die go-go-go-energie.

[Gerhard te Velde] (10:00 – 10:05)

Hard werken. Zelf de gaatjes dichtlopen. Alles fixen.

Daar herken ik mezelf ook in.

[Lisette Tol] (10:05 – 10:54)

En daar kun je ook serieus… echt een groot bedrijf mee bouwen. En dan op een gegeven moment merk je…

om die volgende groeistap te gaan zetten… is er iets anders nodig. En dan denk je vaak…

dan is er iets anders nodig in mijn bedrijf… maar er is dan ook iets anders nodig van jou. En dat heeft echt…

dat persoonlijk leiderschap waar ik ze dan ook in coach… dat is gewoon eigenlijk de grootste groeier. En dat is niet waar mensen mij voor betalen.

Dat vind ik altijd heel grappig. Want ze betalen voor de strategie. Zo van, leer mij hoe ik het anders moet doen.

En die geef ik ze ook. Maar ik kan jou bijvoorbeeld… de strategie op een briefje geven.

En weet ik veel, Karel… die een zelfde soort bedrijven heeft. Ik kan je verklappen…

het gaat bij allebei totaal iets anders worden. Omdat de ondernemer die de strategie uit gaat voeren… die bepaalt eigenlijk.

[Gerhard te Velde] (10:56 – 11:58)

Nog heel even om dat stukje over high-end af te ronden. Waar ik wel benieuwd bij jou naar ben ook is… van wat drijft jou?

Want om het nog heel even toe te lichten… heel veel high-end businesscoaches… om ze maar even allemaal op één hoop te gooien.

Ik heb het gevoel dat ze ook heel graag… heel veel omzet willen harken. Dus dan voelt het voor mij al niet goed.

Misschien dat het daar ook… bij mij die disconnect zit van… ja, maar jij wilt gewoon geld aan mij verdienen.

Je bent helemaal niet geïnteresseerd in mij. Je zult vast wel waarde kunnen brengen… maar het boeit je eigenlijk niet.

En bij sommige businesscoaches… er is eentje waar ik nu aan denk… die heeft dan ook zo’n programma van…

ja, het kost 50k bij mij om in te stappen… maar volgend jaar wordt het een ton… dus je kunt maar beter nu instappen.

Misschien weet je wel wie ik bedoel. Maakt ook niet uit. Maar ik geloof gewoon niet…

dat het hem echt boeit wie ik ben. Dus daar wil ik even terug naar jou. Waarom doe je dit?

Je had ook tien andere dingen kunnen doen. Wat maakt dat jij ondernemers hebt?

[Lisette Tol] (12:00 – 12:24)

Eigenlijk twee dingen. Ik word er persoonlijk heel blij van… om het resultaat te zien wat zij neerzetten.

Dus ik ben megaresultaat gedreven. Is ook een van de redenen… wat ik eigenlijk net noemde…

dat ik die groepsprogramma’s had. Daar ben ik mee gestopt… omdat ik merkte…

ik wil er volledig één op één kunnen zijn. Dus ik heb ook nu max tien ondernemers die ik coach.

[Gerhard te Velde] (12:24 – 12:25)

Per jaar?

[Lisette Tol] (12:25 – 12:26)

Tegelijk, zeg maar.

[Gerhard te Velde] (12:27 – 12:27)

Individueel dan?

[Lisette Tol] (12:27 – 12:27)

Individueel.

[Gerhard te Velde] (12:27 – 12:30)

Dus je doet niet meer groepjes? Nee, niks meer met groepjes.

[Lisette Tol] (12:30 – 13:31)

Dus ik ga nu wel nog iets organiseren… zodat ze elkaar kunnen ontmoeten… maar dat is meer een soort extraatje…

omdat ik merkte dat dat wel heel leuk is. En dan ben ik er ook volledig voor ze. Dus ze kunnen mij anytime met alles lastigvallen…

of helpen, hulp vragen. En dat mag inderdaad via de app. Dus de meesten doen dat.

En dat werkt heel lekker. Maar als je langere teksten hebt… waar je even wil dat ik meekijk…

kan het ook. Maar wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is… op het moment dat ik dit doe op deze manier…

ben ik minder schaalbaar. Dus er zit ook een nadeel aan wat ik nu doe. Dus het voordeel van de business coaches…

die dit op deze manier doen… met die grote groepen… en daar heel veel geld voor vragen…

is natuurlijk dat je heel makkelijk kan schalen. En dat je… Mensen kopen de dromen.

Dus sommige mensen zijn echt bereid om te betalen. Dus je hebt best 50.000 euro over. Als je daarna die droom van…

[Gerhard te Velde] (13:31 – 13:32)

Maar wanhopig genoeg bent.

[Lisette Tol] (13:32 – 14:23)

Ja, serieus. En als je iemand hebt die jou daarin gaat voeden… van ik zie allemaal mogelijkheden…

en ik zie de potentie. Dan kopen mensen gewoon. En dat gebeurt.

Maar goed, dat is één ding. Dus ik ben heel resultaatgedreven. Dat is ook de reden waarom ik…

alleen maar nog op deze manier werk. Dus ik ben eigenlijk minder gaan vragen… voor mijn trajecten.

En meer één op één gaan bieden. En wat voor mij een hele belangrijke is… is wat ik net noemde al.

Dat persoonlijk leiderschap. Dus echt de persoonlijke transformatie… die mensen maken in zo’n traject.

Daar word ik echt het allerblijst van. Dus zeg maar de impact die het heeft… op het leven van mensen.

En dat ze met meer plezier en voldoening… niet alleen maar ondernemen, maar ook leven. Ja, dat vind ik gewoon heel tof.

[Gerhard te Velde] (14:23 – 14:28)

Je hoeft nog net niet naar de tissues te grijpen. Maar dat doet je iets of zo?

[Lisette Tol] (14:28 – 15:28)

Ja, ik vind het namelijk heel zonde. Ik hou van ondernemen. En mijn grootste drijfveer is inderdaad…

ook met die ondernemers helpen, is resultaat. Maar dat mensen altijd denken in of-of. Dus of ik heb een lucratieve business…

en ik ga daar heel goed mee… en ik verdien daar heel veel geld mee. Of ik heb een rijk sociaal leven…

zit lekker in mijn vel, zorg goed voor mezelf… heb genoeg vrije tijd, al dat soort dingen. Heel veel groeiondernemers…

hebben precies diezelfde mindset. Want die denken altijd… nee, ik moet nu nog even keihard knallen…

en dan straks, dan verkoop ik de toko… en dan weet je, dan ben ik binnen. Maar je leven nu, weet je…

is eigenlijk in principe het enige wat je hebt. Dus hoezo laat je het ten koste gaan van je leven nu? En dat vind ik altijd een heel interessant ding.

Want dat is echt een idee fix… wat mensen hebben, dat het of-of moet zijn. Het is gewoon niet waar.

[Gerhard te Velde] (15:28 – 15:29)

Zit ook in mijn hoofd hoor.

[Lisette Tol] (15:29 – 15:30)

Ja.

[Gerhard te Velde] (15:30 – 15:34)

Ik zit even na te denken, waar komt dat vandaan? Heb je daar ideeën over? Waarom denken mensen of-of?

[Lisette Tol] (15:35 – 15:43)

Het is sowieso een ding wat mensen doen… omdat ze… Nou, ik denk dat we zo zijn opgevoed.

[Gerhard te Velde] (15:44 – 15:45)

Of goed of fout, zeg maar.

[Lisette Tol] (15:45 – 15:45)

Precies.

[Gerhard te Velde] (15:46 – 15:46)

Dat komt bij mij op.

[Lisette Tol] (15:46 – 15:51)

Ja. En dat ook het ondernemerschap zo wordt neergezet.

[Gerhard te Velde] (15:53 – 15:54)

Hoe dan? Hoe wordt het neergezet?

[Lisette Tol] (15:54 – 16:14)

Nou, dat je er alleen maar keihard voor moet werken. Alles ervoor moet geven. Alles er ook voor op moet geven.

En ik geloof wel in hard werken. Want ik geloof, daar wordt niemand minder van. Dus dat is helemaal niet het idee.

Mijn idee is ontspannen businessgroei. Nou, dat is een hartstikke mooie term. En dan denken mensen, oké…

ga je lekker in de hangbak liggen.

[Gerhard te Velde] (16:14 – 16:16)

Dat hadden we ook als titel nog bedacht.

[Lisette Tol] (16:17 – 17:28)

De wet van aantrekkingskracht zijn werk laten doen. Maar ik geloof daar dus niet in. Dus ik geloof wel in hard werken.

Alleen vooral in de juiste keuzes maken. En de juiste keuzes zijn in mijn ogen… niet alleen wat er in je bedrijf goed is…

maar ook wat is er voor jou als ondernemer goed. En vooral omdat… we bouwen altijd aan…

als je bij mij in een traject zit… aan een duurzaam bedrijf. Duurzame groei.

Dus groei die je… goed, lang, vol kan houden. Waar je nu en later blij mee bent.

En ook die, als het goed is… mooie impact maakt op andere levens. Dat zie ik als duurzame groei.

En dat je dan op termijn ook nog je bedrijf kan verkopen… nemen we altijd mee. Dus hoe zet je je bedrijf dan zo neer?

Alleen, het mooie is… als je dus duurzame groei even gaat ontleden… dan zit dat niet alleen maar in je business…

maar dan zit het ook in… hoe doe jij dat dan als ondernemer? Wat is dan duurzaam groeien?

En wat is daar voor jou en van jou ook van nodig? Welke keuzes? Maar je vroeg…

hoe komt het dat wij dat allemaal denken?

[Gerhard te Velde] (17:28 – 17:30)

Dat binaire denken, of…

[Lisette Tol] (17:30 – 17:42)

Ja, ik denk ook dat dat gewoon toch een… ja, ik noem het reptielenbrein ding is. Ook om ons te beschermen.

Want het is namelijk makkelijker… om voor één ding te gaan…

[Gerhard te Velde] (17:42 – 17:43)

Focus.

[Lisette Tol] (17:43 – 18:10)

Focus. Dan zeg maar het gevoel te hebben van… oh, dan moet ik op al die andere dingen ook nog…

nou ja, zeg maar mijn focus gaan leggen. Terwijl ik heb gemerkt met de ondernemers met wie ik werk… op het moment dat je beter voor jezelf gaat zorgen…

op het moment dat je keuzes maakt die beter bij jou passen… is er meer energie, is er meer voldoening… ook in je bedrijf…

hou je het niet alleen langer vol… maar behoud je ook betere resultaten. Ja.

[Gerhard te Velde] (18:11 – 19:22)

Waar ik aan moet denken… één van mijn doelen… is om een gevend persoon te zijn.

Ik heb regelmatig van die momentjes… dat ik even iets opschrijf of even uitzoom of… nou, de ene periode lukt dat beter dan de andere…

maar dit is de eentje die altijd blijft hangen in mijn hoofd… van ik wil een gevend persoon zijn. Een gevend persoon die laat bijvoorbeeld iemand anders voor in het verkeer…

of die heeft een vriendelijk woord voor iemand die hem niet kent… of die is liefdevol naar zijn of haar familie en vrienden… die heeft aandacht voor, als je ondernemer bent…

voor klanten, voor medewerkers. Maar de realiteit is dat ik dat heel vaak niet ben. Want ik ben gehaast en ik heb doelen en dit en dat…

en zo en zo en door en door en rammen en rammen. Dus ik kom nu ook weer uit zo’n periode. De afgelopen drie maanden, begin van 2025…

heb ik heel veel focus en energie aan groeivoer gegeven. Nou, je ziet ook dat dat oplevert… alleen het gaat wel weer ten koste van mijn eigenlijke wens…

om meer gevend te zijn en wat relaxter te zijn. Maar wat zijn nou dingen die ik kan gaan doen? Waar moet ik mee stoppen?

Wat moet ik juist wel gaan doen of zo? Heb je daar ideeën bij?

[Lisette Tol] (19:23 – 19:51)

Nou, dat hangt heel erg af van wat jij belangrijk vindt. Dus daar zou ik altijd als eerste mee starten. Dus als ik met ondernemers aan de slag ga…

dan hebben we altijd in eerste instantie een halve dag… waarin ik eigenlijk alles ophoud van wat doe je nu? Wat is voor jou belangrijk?

Wat doe je nu in je bedrijf? Wat gaat al heel goed en wat loopt bijvoorbeeld helemaal niet? Maar ook in je privéleven.

Dus wat ondersteunt jouw ideale leven en wat niet?

[Gerhard te Velde] (19:51 – 19:52)

Zal ik een antwoord geven?

[Lisette Tol] (19:53 – 19:54)

Doe eens, want dat is misschien wel leuk.

[Gerhard te Velde] (19:54 – 19:59)

We gaan een halve dag dan in vijf minuten… Ja, is helemaal goed.

[Lisette Tol] (20:00 – 20:00)

Dat gaat lukken.

[Gerhard te Velde] (20:00 – 21:27)

We hebben straks ook nog wat andere voorbeelden. Van Wouter heb ik opgeschreven en Steffi. Die verhalen wil ik ook nog horen.

Maar wat ik zou willen, is zorgen dat mijn vrouw minder kan werken. Mijn vrouw werkt vier dagen en die werkt heel hard. En dat vindt ze soms prima…

maar eigenlijk zou ze denk ik wel een stap terug willen doen, heeft ze weleens gezegd. En ik zou wel, ik wil niet zeggen haar retiren of zo… maar dat ze niet meer hoeft te werken.

Dus ik zou in die zin meer resultaat willen. Maar ik wil niet meer werken. Ik wil niet twee keer zo hard gaan werken.

En die andere is meer op dat impact. Ik vind impact een beetje… Nou, dat is een containerbegrip.

Maar wat het voor mij zou zijn, is om dingen te maken. Om mensen te verbinden. Dus bijvoorbeeld, ik zou heel graag in deze studio…

ook mensen de gelegenheid geven om bijvoorbeeld hun ouders… of hun grootouders nog een keer te interviewen… voordat ze richting het graf gaan.

Even heel zwart, maar veel meer impactvolle content maken. Terwijl nu heb ik ook soms het gevoel van… ja, wat voor impact maakt nou eigenlijk de content?

En als je nu luistert of kijkt en denkt van… ja, maar ik heb er heel veel aan gehad. Laat alsjeblieft van je horen.

Want dat is voor mij als maker ook stimulerend. Maar heel vaak heb ik het gevoel van ja… we zijn nog meer softwarepakketten aan het slijten.

Of we zijn nog meer producten aan het pushen.

[Lisette Tol] (21:28 – 21:29)

Wat draagt het bij?

[Gerhard te Velde] (21:29 – 21:34)

Ja, dus ik wil wat meer in die zin sociale impact maken. Oké, wat moet ik doen?

[Lisette Tol] (21:35 – 22:44)

Ik zou allereerst met je gaan kijken van… wat doe je nu? Dus wat bied je nu aan?

Wat kost dat? Welke tarieven vraag je? En zit daar bijvoorbeeld nog iets in…

waardoor je nog meer waarde kan leveren? Waardoor je er betere prijzen voor kan vragen? Dus dat is misschien een heel simpel iets.

Maar ik denk wel wat heel veel ondernemers vergeten. Om echt te kijken van… even in de basis, wat bied ik nou eigenlijk aan?

Dan is er nog een stap daarvoor… waar ik altijd met ondernemers ook naar ga kijken. Heb je de juiste doelgroep te pakken?

Dus doe je het voor de juiste mensen? Kijk, als het je echt gaat om… in jouw geval meer verdienen in minder tijd.

Want daar gaat het eigenlijk om. Maar ook de wens om dat sociale. Dat sociale is niet het ding…

waar je waarschijnlijk heel veel geld mee gaat verdienen. Dus zou ik eerst met je gaan kijken… waar zit het veel geld verdienen?

Zodat je dat andere eigenlijk… bijna als een soort pretproject… erbij kan gaan doen.

En heel grappig… soms worden die pretprojecten… daar kan ik zo nog een voorbeeld van noemen…

uiteindelijk bij ondernemers…

[Gerhard te Velde] (22:44 – 22:46)

De boardbusiness of groot? Ja.

[Lisette Tol] (22:48 – 24:14)

Maar in eerste instantie… zou ik met je focussen op… wat kun je nu doen…

om meer geld te verdienen? En dat heeft te maken met je aanbod… met je marketing en je salesstrategie.

Dus doe je nu de juiste dingen? Zit je op de juiste kanalen? En dat is niet alleen maar…

meer advertenties, maar het kan ook… met sommige ondernemers… kijk ik ook naar een strategie…

om bijvoorbeeld in bedrijven dingen te gaan doen. Zou voor jou misschien ook… interessant kunnen zijn…

dat je een soort bedrijfspodcast gaat doen… met bijvoorbeeld… een missie en een visie…

of dit soort dingen gaat doen… voor bedrijven. Zodat je boven tafel haalt…

wat er eigenlijk is, want je kan heel goed interviewen… goed luisteren en ook snel ergens een rode draad… dat is waar mensen mij heel veel geld voor betalen.

Eigenlijk doe jij dat ook… in een notendop. Dus in die zin denk ik dat er…

best wel nog wat te behalen valt… ook in je aanbod, maar ook in… de marketing en salesstrategie.

Want ik zie dan ook bijvoorbeeld dat… in die bedrijven gaan zitten met iets kleins… en daarna opschalen daar naar iets groters.

Dat kleine kun je al… verkopen, zou al iets… kunnen kosten.

En daarna zou je het kunnen gaan verkopen… voor bijvoorbeeld het hele bedrijf… of groter.

En dan zou dus… dat kleine ding eigenlijk een soort… betaalde marketing zijn.

Dat vind ik altijd het leukst. Als de marketing ook direct betaald wordt.

[Gerhard te Velde] (24:15 – 24:25)

Mooi. Ik ga terug naar jou, denk ik. Want ik vind dat er anders…

te veel tijd wordt opgevrouwd… door mijn case, zeg maar.

[Lisette Tol] (24:26 – 24:28)

Ik ben wel heel even benieuwd. Ken je er wat mee?

[Gerhard te Velde] (24:29 – 25:48)

Naast Groeivoel heb ik ook Air Air. En Air Air is eigenlijk een podcast agency. En mijn doel daar is…

dus ik denk dat je dat heel goed gezien hebt… is ook opschalen en ook dingen… doen zonder dat ik er zelf per se bij ben.

Misschien wil ik wel in de strategiefase… en de creatieve fase. Dat vind ik eigenlijk het leukste.

Maar dan op een gegeven moment moet het geproduceerd worden. En dan kan ik het al een beetje loslaten. Dus ik heb iemand die de techniek kan doen.

Iemand die de edit kan doen. Iemand die bij de marketing kan helpen… van content.

Dus daar zit wel schaalbaarheid. En ook bijvoorbeeld wat jij… zo’n idee van, ook kan je niet…

Groeivoer bij bedrijven doen. Dus een Groeivoer on tour. En dan zou ik wel…

misschien toch een andere interviewer erbij zoeken. Omdat het nu… toch zo aan mij hangt.

Dus als ik dan… ook nog weer op allerlei bedrijfsevents… moet gaan opdraven om een dingetje te doen…

dan zou me dat… te veel avonduren kosten. Maar dat…

dat je nadenkt over… wat wil ik eigenlijk? Ik denk dat die stap al heel vaak…

gevolgd wordt. Mensen dienen hun bedrijf. Ik heb ook een vriend…

die vraagt zichzelf nooit af van… wat wil ik? Zie je dat ook bij andere ondernemers?

Dat ze zichzelf vergeten of zo?

[Lisette Tol] (25:48 – 26:23)

Ja, zeker. En dat is ook wat we net over hadden… met dat persoonlijk leiderschap stuk.

En dat we ook altijd het persoonlijke meenemen. Die vraag überhaupt al stellen aan mensen… is vaak al heel inzichtgevend.

Dus wat ik merk is… dat mensen dan ineens… wel keuzes maken voor zichzelf.

Of wel inderdaad dat pretproject gaan doen. Of wel die wandeling gaan maken tussen de middag. En daar coach ik ze dan ook op.

En dat klinkt heel raar. Zo van… je bent een businesscoach.

Maar het gaat erom dat je uiteindelijk gaat doen… datgene waar jij inderdaad… het meest happy van wordt gewoon.

[Gerhard te Velde] (26:25 – 26:28)

Ja, maar het klinkt alsof het niet mag. Ik denk meteen dat mag niet. Dat kan niet.

[Lisette Tol] (26:28 – 26:30)

Nee, terwijl draai het eens om.

[Gerhard te Velde] (26:30 – 26:34)

Ik ga toch niet doen wat ik leuk vind? Nee, dat moet gewoon gewerkt worden. Dat is ook weer dat binaire misschien.

[Lisette Tol] (26:35 – 27:07)

Terwijl als je het omdraait en gaat kijken van… oké, maar als ik iets doe waar ik gewoon heel blij mee word… en ik zeg niet dat elke taak…

mij even blij maakt. Ook niet in mijn bedrijf. Je hebt gewoon soms ook moedjes…

ertussen. En dat is gewoon zo. Maar in the end…

zou het zo moeten zijn dat jij gewoon aan het eind van de dag… gewoon een goede dag hebt gehad. Dat je blij bent met wat je hebt gedaan.

Dat je met plezier en voldoening… de dag doorkomt en ook naar huis gaat. Ik geloof daar dus wel in.

Ik weet je vraag niet meer.

[Gerhard te Velde] (27:09 – 27:47)

Ik zie die hangmat helemaal voor me. Ik heb ooit een hangmat gekregen… toen ik stopte met de Groeiclub voor Ondernemers.

Misschien komt het nog wel een keer in doorstart. Maar toen kreeg ik een hangmat. Vond ik heel leuk.

Hij staat bij ons thuis. Ik zit gewoon even na te denken van… hoe balanceer je dat?

Ik heb ook wel van die tijden gehad… dat ik veel te weinig deed. Dan had ik juist een schop onder mijn kont nodig.

Van Gerhard, je gaat nu wel heel veel… naar allerlei onzin. Congressen of dingen.

Je bent nu wel heel veel inspiratie aan het opdoen. Heb je ook wel eens ondernemers die te relaxed zijn? Of heb je dat nog niet meegemaakt?

[Lisette Tol] (27:48 – 28:09)

Zeker. En dat zijn wel ondernemers… waar ik soms een beetje…

goed moet kijken. Zit dat inderdaad in… niet weten wat je eigenlijk zou moeten doen.

Heel vaak is het gebrek aan duidelijkheid. Waar wil ik naartoe? En welke stappen moet ik daarvoor zetten?

En dan gaan mensen freewheelen… en gaan ze allerlei dingen eromheen verzinnen.

[Gerhard te Velde] (28:09 – 28:13)

Een soort uitvluchten of hobby projectjes? Ja, ook.

[Lisette Tol] (28:13 – 29:16)

Maar ook bijvoorbeeld… verzanden in… bijvoorbeeld heel veel trainingen gaan volgen.

Op zoek naar antwoorden. Op zoek naar antwoorden. Terwijl op het moment dat jij helemaal helder hebt…

waar wil ik naartoe met mijn business… en je weet wat je te doen staat… ook al doe je dat dan maar in een halve dag…

maar dan is de rest van de dag vrij. Ook lekker. Prima.

En dan kan je alsnog lekker die training gaan doen. Maar dan voelt dat niet meer vervelend. Dat gevoel wat jij hebt van…

er zijn van die perioden… dat ik eigenlijk een beetje een soort van… ervan af ga.

Nou, en dan is er wel iets… waar dat aan ligt. En soms ligt dat gewoon aan de ondernemer zelf.

Dus dat je bijvoorbeeld zelf… soms ligt het aan… onduidelijkheid over de strategie.

En soms ook gewoon… een niet meer passend bedrijf. Dus het kan ook best zo zijn…

dat, ik weet niet… in hoeverre dat bij jou het geval was… maar dat het bedrijf gewoon niet meer zo…

de voldoening en de energie gaf… waardoor je gewoon allerlei andere dingen aan het doen bent.

[Gerhard te Velde] (29:16 – 29:17)

Ja, dat was met eager people was dat zo.

[Lisette Tol] (29:18 – 29:18)

Ja.

[Gerhard te Velde] (29:19 – 30:11)

Eigenlijk na tien jaar dacht ik van… heb ik zin om dit nog tien jaar te doen? Dat is de vraag die voor mij vaak goed werkt.

Zie ik mezelf dit nog vijf of tien jaar doen? Antwoord was nee. Dan moet je er dus ook consequenties aan verbinden.

Ik denk dat heel veel ondernemers dan… totdat in zich komen en dan toch nog… heel lang blijven hangen.

Ga aan je exit werken. Nou, dat heb ik toen gedaan. Eigenlijk had ik het toen ook moeten verkopen.

Want ik hield het aan. Ik dacht dat het stoer was. Dan heb ik hem uit zijn bureau.

Wat draait ze onder mij? En dan ben ik de aandeelhouder… bla, bla, bla.

Toen kwam corona. Toen is het hele bedrijf gecrashed. En nu zijn we weer aan het opkrabbelen.

Ja. Als je hart er niet meer in ligt… dat adviseer ik nu aan de ondernemers.

Als je echt jezelf wat niet meer ziet doen… stop er dan mee. Heb je daar inzichten over?

Want stoppen is ook best lastig, toch?

[Lisette Tol] (30:12 – 30:38)

Zeker. Nou ja, ik heb dat zelf… inderdaad ook gedaan.

Hiervoor had ik een… yoga- en coachpraktijk. Dat was binnen no time…

heel groot. Dat was in de beginperiode van überhaupt… dat er nog amper yoga-studio’s waren.

Ik had hem in Amsterdam. Dus genoeg aanloop. En dat was echt gewoon mega succesvol.

Maar… eigenlijk vond ik het gewoon helemaal niks aan.

[Gerhard te Velde] (30:38 – 30:39)

Wat miste je dan precies?

[Lisette Tol] (30:40 – 32:12)

Wat ik miste? Ik weet niet of ik iets miste… maar ik vond het werk gewoon echt heel stom.

Want ik was gewoon een manager… van al die mensen die dan in de studio voor mij werkten. Mensen die dan ook…

bij mij gingen huren. Misschien ook wel het soort types wat daarbij hoorden. Dus dan had ik weer een yoga-docent…

die dan het huurcontract… niet kon tekenen op die dag. Want dan stond de maan niet goed…

ten opzichte van Pluto. Of weet ik veel. Op een gegeven moment voel je gewoon…

dit is niet meer mijn wereld. En niet meer ook de taken die ik wilde uitvoeren. En toen heb ik wel op zo’n punt gestaan…

wat jij had van… zal ik er een manager opzetten? Die had ik toen al.

Maar het bleef aan mij trekken. Want als je zo’n bedrijf hebt… het is wel jouw bedrijf.

En je voelt je er hoe dan ook toch verantwoordelijk voor. Dus ik heb toen ook besloten… om het gewoon te verkopen.

En dat was wel echt de beste stap die ik heb kunnen zetten. Want ik geloof heel erg in… wel ook die focus aanbrengen.

En dat vinden mensen soms echt moeilijk. Om echt die keuzes te maken om ergens het mes in te zetten… waarvan je weet dat het je ook geld kan opleveren.

Want ik denk dat het bij jou ook zo was. Als je wist dat het gewoon… een doodbloedend verhaal was…

dan was het niet zo moeilijk geweest. Maar je weet, er zit potentie in… en daar wil je dan toch op een of andere manier…

nog een beetje aan vasthouden. En dat had ik ook. Maar ik denk dat juist dan het mes erin zetten…

en de keus maken van… ik stop ermee… is heel krachtig.

Want daarna ontstaat er ook weer ruimte voor… de dingen waar je wel je energie in wil leggen.

[Gerhard te Velde] (32:14 – 32:26)

Er ligt daar een boek, Scaling Up. En links van jou staat een prullenbak. Die mag je even pakken.

En dan mag je even… Zet hem even goed in beeld. Ik houd hem wel vast.

En dan mag jij even Scaling Up in een prullenbak gooien.

[Lisette Tol] (32:27 – 32:27)

Zo dan.

[Gerhard te Velde] (32:28 – 32:32)

Hoppa, weg te mij. Sorry, Vern. Vertel even, wat is er mis met Scaling Up?

[Lisette Tol] (32:33 – 33:32)

Nou, ja. Ik ga het maar even niet nuanceren. Wat er mis is met Scaling Up…

is dat het een curse life kan worden voor mensen… waar ze in hopen… dat dat, zeg maar…

de reddingsboei is. Die ervoor gaat zorgen… dat hun bedrijf gaat lopen.

Maar die reddingsboei voelt op een gegeven moment… bij heel veel ondernemers als beton. Want het is zo…

bijna bureaucratisch… alle manieren waarop je de dingen in moet vullen… dat het…

lang niet voor alle ondernemers slim is… om alles uit die methode… te doen.

En dat is denk ik wat er mis is met Scaling Up. Als je alles volgens het boekje doet… is er eigenlijk geen ruimte meer om echt te kijken…

wat is er nou voor jou als ondernemer… en voor jouw business… het slimst.

En dat krijg ik ook echt terug van ondernemers… die bijvoorbeeld hiermee gewerkt hebben. En op een gegeven moment…

het heeft gewerkt, dus daarom… kleine nuance. Ik werk ook met dingen uit Scaling Up.

[Gerhard te Velde] (33:32 – 33:34)

Ja, tuurlijk. Welke dan wel, bijvoorbeeld?

[Lisette Tol] (33:34 – 33:57)

Nou, ik vind het hele idee van… een soort structuur… in je bedrijf.

Ritme. De KPIs helder hebben. En gewoon…

een doel waar je naartoe gaat werken. Dat doen zij natuurlijk supergoed. Ook het idee dat daar…

het team in wordt meegenomen. Maar er is eigenlijk heel weinig ruimte voor de ondernemer zelf.

[Gerhard te Velde] (33:57 – 34:27)

Ja, dat is ook het grootste stuk wat ik mis. Want je hebt de… wheel of growth, hè?

Dus goede mensen aannemen. En dan een goede strategie. Heel goed uitvoeren.

Geld verdienen. Meer mensen aannemen. Maar er zit nergens in het model van…

inderdaad, personal development. Dus jij als ondernemer… wie ben jij?

En hoe wil jij? Wat wil jij? En dat is eigenlijk waar jij…

mee begint in je trajecten. Vertel eens, wat wil je? En dan ga je dan een halve dag overbrainstormen…

met iemand. Dus dat mis je.

[Lisette Tol] (34:27 – 34:37)

Ja, en dat… Ik denk dat dat ook wel het grote… Ja, het is het mooie…

aan dit soort dingen. Mensen kopen heel graag… zo’n methode, want het klinkt heel fijn en helder.

[Gerhard te Velde] (34:37 – 34:39)

Heerlijk, ja. Implementeer dit en dan komt het wel goed.

[Lisette Tol] (34:40 – 34:45)

Bij mij is dat veel vager. Dus wat koop je dan eigenlijk? Want je weet nog eigenlijk niet precies wat je koopt.

[Gerhard te Velde] (34:45 – 34:49)

Ik heb een methode. Ik vroeg aan jou, heb jij een methode?

[Lisette Tol] (34:49 – 34:49)

Ja, moet je gestolen.

[Gerhard te Velde] (34:49 – 34:55)

Je zei niet dat je haat methodes. Maar toen heb ik voor jou de Toll-methode ontdekt.

[Lisette Tol] (34:56 – 34:56)

Ja, hilarisch.

[Gerhard te Velde] (34:56 – 35:10)

En dat betekent in het Duits… Toll is natuurlijk leuk. Dus hoe maak je…

je bedrijf weer leuk? En jij zei… ik ben niet van de stappenplannen, want je wil juist maatwerken.

Dus daar geloof ik ook al in. Maar zit er toch een soort logica in?

[Lisette Tol] (35:10 – 35:53)

Ja, er zit zeker een logica in. Dus er zijn altijd een aantal onderdelen die ik doe. Dus het is…

superbelangrijk om de grootste bottleneck… te vinden in je bedrijf. Het is ook heel belangrijk…

om het vliegwiel te vinden. Dus datgene waar je juist… Ik vind dat filmpje altijd zo mooi.

Dan heb je zo’n oudere kerel… en die heeft dan al die… domino-steentjes.

Van echt zo… ienie-mienie tot aan zeg maar manshoog. En dat dat ene kleine…

domino-steentje uiteindelijk die hele grote. Nou, het mooie is… dat dat echt waar is.

Dat je gewoon echt moet kijken van… wat is nou dat ene kleine ding? Dus doe één ding.

Dat boek…

[Gerhard te Velde] (35:53 – 35:55)

Gary Keller, The One Thing.

[Lisette Tol] (35:55 – 36:33)

Ja, briljant boek. Als je dat namelijk echt heel goed leert… te kijken naar wat is mijn grotere doel…

want zo werkt hij dan terug… naar op… langer termijn en dan tien jaar…

en dan uiteindelijk naar een jaar… en dan naar een maand. Nou, als je zo teruggaat…

en dan beseft van oké, maar als ik dan nu… dat ene kleine dingetje doe… geeft het ook heel veel focus en heel veel rust.

Want dan weet je gewoon… wat je moet doen om uiteindelijk daar te komen. En in plaats van…

dat je twintig dingen doet… ja, ik geloof heel erg dat… als je die energie verdeelt die je hebt over…

twintig verschillende dingen… Groeit ook alles maar…

[Gerhard te Velde] (36:33 – 36:34)

weet je…

[Lisette Tol] (36:34 – 36:39)

zoveel procent van wat het eigenlijk… zou kunnen groeien. Dus duidelijke…

keuzes maken.

[Gerhard te Velde] (36:42 – 37:09)

Want je noemt een paar hele grote concepten… waar ik ook nog even op in wil gaan zo meteen. Dus je begint…

met persoonlijk. Wie ben je? Wat wil je?

Etcetera. Je zegt… je begint bij je biggest constraint…

zeg maar in het Engels. Je hebt dat boek… van Gold…

nee, niet Goldsmith, maar een ander gast… die heeft het ook over begin bij waar zit het… grootste probleem.

Kan je die even uitleggen? Want dat is best wel een groot inzicht denk ik ook.

[Lisette Tol] (37:09 – 37:42)

Ja, zeker. Eigenlijk moet je dan… alle onderdelen van je bedrijf…

in eerste instantie door. En dat heeft… dat is bij elk bedrijf anders…

maar de basis is eigenlijk… hoe zit het met wat ik net al zei… heel simpel…

je doelgroep, je aanbod, je marketing… en je salesstrategie. Dus daar kijken we altijd naar.

Hoe zit het met je team? En hoe zit het met jou? En wat is dan…

eigenlijk op dit moment de grootste bottleneck… op elk van die… gebieden?

Maar daarna ga je kijken… weer terug naar ook daar… de belangrijkste kiezen.

[Gerhard te Velde] (37:42 – 37:43)

Binnen een bepaald deelgebied.

[Lisette Tol] (37:43 – 40:26)

Dus eerst binnen een bepaald deelgebied. En dan wat is dan zeg maar… de overall bottleneck die eigenlijk…

zorgt dat al die andere dingen ook niet lopen… zoals ze moeten lopen. Heel vaak zit dat in de ondernemer zelf.

Maar niet altijd. En dat is denk ik… een hele belangrijke…

en dan ga je dus kijken van oké… en wat is dan dat ene ding… als ik daar zeg maar elke dag aandacht aan ga besteden…

en ik maak dat 1% beter… wat gaat er dan voor zorgen… dat ik uiteindelijk zeg maar…

echt dat vliegwiel vind… van mijn bedrijf. Dus dat is…

denk ik wel een belangrijk onderdeel. En al die onderdelen… van het bedrijf, die nemen we ook altijd door.

En dat zijn eigenlijk een paar hele simpele… basisvragen die je zelf als ondernemer… kan stellen, ook zonder business code.

En tegenwoordig kan je daar ook… ChatGPT heel goed voor gebruiken. Dus dat je alles gewoon, niet om zelf…

weg te cijferen, maar ook op… strategie kan die best leuk… meedenken, maar dat je…

eigenlijk alles gewoon… bedenkt van… oké, wat doe ik nu en wat gaat daarvan…

echt al heel goed? En wat daarvan zou eigenlijk… beter moeten of gaat gewoon niet goed?

En dan is er nog een hele belangrijke… vraag, en waar zou ik eigenlijk mee moeten stoppen? En die vinden heel veel…

ondernemers heel ingewikkeld. Want de potentie zien in alles… maakt ook dat…

dat soort rigoreuze keuzes maken… als ergens mee stoppen, heel… ingewikkeld zijn.

Dus die valkuil… van potentie, wat eigenlijk de grootste… valkuil is van alle ondernemers.

Naast het grootste, ook… de grootste succesfactor, want het is wat… ondernemers ondernemer maakt.

Namelijk dat je potentie ziet in dingen. En dat je een idee van… dit kan groeien en…

hier kan ik wat mee. Of dit zou impact maken. Maar als je…

overal potentie inziet… en daar ook op ingaat… ja, dat is gewoon eigenlijk…

heel gevaarlijk voor heel veel bedrijven. Merk ik ook bij de groeibedrijven waar ik mee werk. Daar zit heel vaak…

eigenlijk mijn grootste… taak is… liefdevol het mes erin.

Oké. Vertel. Ik zie het meteen voor me.

Ja, oké. Er moet heel vaak gesneden worden… in dingen in het bedrijf.

En dat kan zijn… ook soms in personeel. Dus mensen die in het begin…

zijn aangenomen… fungeren toen prima in een bedrijf. Maar op een gegeven moment als je groeistappen…

wil maken, past het gewoon niet… altijd meer. Daar blijven heel veel…

ondernemers heel lang in hangen. Terwijl eigenlijk zijn dat hele grote… kostenposten.

En ze denken dan… op korte termijn, oh maar dat kost me heel veel… als ik dat…

[Gerhard te Velde] (40:26 – 40:26)

vervang.

[Lisette Tol] (40:28 – 41:20)

Precies. Terwijl uiteindelijk… is het gewoon superbelangrijk…

dat jij ook… zo’n clichéterma… dat team met die e-players hebt…

waarmee je inderdaad ook dat bedrijf… kan laten groeien. Dus in het team…

zit dat. Het zit heel… vaak ook in aanbod.

Dus dat mensen… toch allerlei verschillende… dingetjes nog ernaast doen.

Omdat ze dan denken van… oh maar daar kan ik ook nog geld mee verdienen. Terwijl, stel nou dat je gewoon…

eens vol focus zou gaan… op die één, twee, max drie… producten, waar je echt…

gewoon… je basis… goed mee neer kan zetten, maar ook…

je maximale groei mee kan maken. En… dat zijn pijnlijke dingen.

Dat is toch de potentie… waar je dan eigenlijk gewoon ook een… even een streep doorheen zet.

Het is niet leuk.

[Gerhard te Velde] (41:21 – 41:53)

Nee. En ik denk dat heel veel… ondernemers niet eens weten waar ze het meeste geld verdienen.

Sommigen wel, maar… en gevoelsmatig weet je misschien ook wel, maar… dat is niet onderbouwd, niet altijd.

Ik dacht ineens dat je ook soms een soort… business bitch moet zijn, dus niet een business coach… maar gewoon je slaat die roze bril af…

en je zegt van… wake up, dit gaat niet werken, kom op. Je laat Pietje Puk hier al weet ik veel hoe lang…

op z’n stoel zitten. Hij moet gewoon weg. Je verkoopt veel te veel shit.

Stop. Dus doe je wel eens dat soort… botten uitspraken of niet?

[Lisette Tol] (41:53 – 42:02)

Zeker. Daar betalen mensen mij… zeg maar dit geld ook voor.

Dus dat benoem ik ook altijd… in het begin. En eigenlijk willen ze dat…

allemaal heel graag. En wat zeg je dan?

[Gerhard te Velde] (42:03 – 42:06)

You’re gonna get hurt of… hoe eerlijk wil je me hebben?

[Lisette Tol] (42:06 – 42:25)

Ja, ik ga heel eerlijk met je zijn… en kun je daar tegen. Want het is wel af en toe…

superconfronteerd. Ik ga je de spiegel voorhouden… bij jou persoonlijk, maar ook…

in het bedrijf zullen er soms gewoon… keiharde keuzes gemaakt moeten worden. En dan zeggen mensen in eerste instantie…

ja, en dan gaan we aan de slag. En dan denk ik zo, oh my god.

[Gerhard te Velde] (42:25 – 42:28)

En dan ga je echt iets naar zeggen?

[Lisette Tol] (42:28 – 43:44)

Nee. Het voelt pijnlijk… omdat er afscheid genomen moet worden…

van dingen in het bedrijf… of van mensen in het bedrijf. En dat is ook pijnlijk.

Dat snap ik ook. Maar als het uiteindelijk is voor… dat grotere doel waar je naartoe wil…

en dat kan ook rust zijn… bijvoorbeeld. Dus dat je gewoon nu…

wat jij net zei van… ik zou misschien wel… minder…

tijd willen besteden. Dan zullen we dus wel moeten gaan kijken van… waar gaat al die tijd dan nu naartoe bij jou?

Dus… ik denk dat het heel belangrijk is dat je… op het moment dat je…

dat grotere doel hebt… dan gaat kijken naar oké… wat ga ik daar dan voor doen, maar ook wat ga ik daar dan voor laten?

En daar ben ik dan… inderdaad voor om gewoon kritisch mee te kijken. Want je hebt als ondernemer…

ik ook, allemaal je eigen… Je ziet het gewoon niet. Ik zie dat echt als zo’n paard met oogkleppen op…

die denkt dat dit de weg is. Maar alles wat daar omheen is… je ziet het gewoon niet.

En dat is… eigenlijk ook wel een… soms heel zonde.

Dat er gewoon heel veel potentie nog in bedrijven zit. En bedoel ik niet zozeer in al die andere dingen… die je kan doen.

Maar ook door juist… slimme keuzes te maken.

[Gerhard te Velde] (43:46 – 44:15)

Dat brengt me even… in gedachte terug bij dat vliegwiel. Dus dat vliegwiel-effect…

dat komt ook uit zo’n boekje, geloof ik… de Hedgehog Concept. Van die…

Hoe heet die ook alweer, die gast? Maakt verder niet uit. Maar die heeft dus ook zo’n boekje geschreven, The Flywheel.

En daarbij is winstgevendheid ook heel belangrijk. Dus als jij ooit je bedrijf… een keer wil laten groeien…

en je neemt nog steeds genoegen met… een klein beetje winst. En iedere keer als iemand zegt…

je moet meer geld gaan verdienen, zeg ik… nee, maar het gaat me niet om het geld. Deze struggle heb ik zelf ook gehad.

[Lisette Tol] (44:15 – 44:15)

Ja.

[Gerhard te Velde] (44:18 – 44:38)

Het is niet duurzaam. Nee, dat schiet niet op gewoon. If you want to bang your head against the wall…

zeg maar, als je gewoon… de rest van je leven dit wil doen en… je kop in het zand wil steken…

be my guest. Veel plezier. Ga in gang.

Maar jij geeft dus… die wake-up call. Kan je dat dan ook onderbouwen, die cijfers?

Zeker.

[Lisette Tol] (44:38 – 46:01)

Dus we kijken… altijd ook naar de cijfers. Dus ik ben geen financiële coach.

Dus dat zeg ik ook altijd. Daar moet je echt dan inderdaad met een… accountant lekker gaan kijken van…

hoe zit het in de cijfers helemaal tot in detail. Maar in de basis kan ik wel… globaal met je meekijken van wat is winstgevend.

En dat weten ondernemers ook echt wel… zelf heel goed. Soms moeten ze…

even daarvoor de boeken in. En uiteindelijk denk ik dat… ook die winstgevendheid…

is juist zo’n… mooie tool ook om te meten… van hoe gaat het in je bedrijf.

Het is alleen wel, dat moet ik ook zeggen… bij sommige bedrijven… die van start-up naar scale-up aan het gaan zijn…

is soms… dat omslagpunt lastig. Dus dan blijft ze heel vaak nog…

omdat er dan ook financiering… bij moet om weer een volgende stap. Dus die winst komt soms later.

Ja, dat klopt. Niet bij elk bedrijf… is het zo dat je direct…

super winstgevend bent. Maar je moet wel zien… in de boeken van oké…

in de basis zouden we… als we het klein zouden houden, hier winstgevend… mee kunnen zijn.

Maar we moeten… groeien, want we zijn een groeibedrijf… en om zeg maar…

nog meer impact te maken… of om het bedrijf echt… sustainable te maken, moeten we een groeistap…

zetten. En zo’n financieringsronde… gaat wel af van de winst.

[Gerhard te Velde] (46:02 – 46:32)

Je zei net iets heel… schokkends, vond ik, dat je zei… als je op zoek gaat naar de bottleneck…

in het bedrijf, dan kom je heel vaak… toch bij de ondernemer zelf uit. En je had het over…

niet zeg maar… 2.0 versie van je bedrijf, maar 10.0. En dat je dus die ondernemer… daarvoor nodig hebt.

En ben je dan… ook zo eerlijk, zeg maar? Zeg je dat dan ook…

tegen een ondernemer, van… jij bent het probleem? Ik druk me misschien wat stevig uit af en toe.

[Lisette Tol] (46:32 – 47:03)

Wat ik eigenlijk doe in die coaching… is heel vaak de ondernemer dat ook zelf… laten ontdekken.

Dus ik geef zeker de spiegel… maar iemand ontdekt… zelf wel die spiegel en ziet dan van…

shit, maar eigenlijk… ben ik de rem op de groei? Of ben ik degene die het klein houdt?

Of ben ik degene die inderdaad… het niet los kan laten? Ook een heel belangrijk ding, dat loslaten.

En dan heb ik het over al die dingen… in het bedrijf, die potentie. Maar ook, laat je je team…

dingen doen.

[Gerhard te Velde] (47:05 – 47:20)

Misschien nog even op die bottlenecks… terugkomen, want jij zei daar iets over… heel vaak is de ondernemer zelf…

de bottleneck. Maar dat zou ik als ondernemer… helemaal niet willen horen.

Hoezo? Ik kan toch niet de bottleneck zijn?

[Lisette Tol] (47:21 – 49:24)

Ja, dat is ook… daar vraag ik in het begin van het traject ook altijd… toestemming voor, van mag ik dit doen?

Dan zeggen mensen altijd ja… en het is altijd pijnlijk om dat terug te krijgen. Door zeg maar…

mensen zelf inzicht te geven… komen ze vaak zelf al wel erachter… door dan even in die spiegel…

te kijken van, ik ben eigenlijk het probleem. En dan is het dus heel mooi… als mensen dat eenmaal zien, dan staan ze ook wel…

open aan voor, wat moet er dan… nu echt veranderen? En dan is het ook echt…

heel fijn om daarin… gecoacht te worden, op dat persoonlijk… leiderschap van, hoe ga ik dat dan doen?

Want… de grap is, afspraken met andere mensen… zijn altijd makkelijker dan afspraken…

met jezelf. Terwijl dit vraagt soms ook echt… afspraken met jezelf nakomen.

Heel integer zijn, zeggen wat je doet… en het daadwerkelijk doen. En niet alleen maar met iemand…

maar ook tegen jezelf. En dan ben ik in eerste instantie even… accountability partner.

Dus dan doe je het bij mij. Dus ik laat ze soms dan ook… echt soms dagelijks, maar in ieder geval…

één keer in de week… bijvoorbeeld reflecteren op… wat heb je gedaan en…

wat heb je niet gedaan ook? En wat heeft daar dan voor gezorgd vooral? Dus was iets een commitment?

Of was iets eigenlijk proberen? Dus die distinctie is ook altijd mooi. Uit het boek Straight Line.

Nou, een commitment… daar laat je niks of niemand tussen komen. Dat is gewoon een dan-deal.

Dat ga ik gewoon doen. En heel vaak zeggen mensen, ja het is een… commitment en uiteindelijk was het gewoon proberen.

En je kan niet… tachtig commitments hebben. Dus daarin zul je ook keuzes moeten maken.

Van wat is voor mij nou echt… belangrijk in mijn leven… en in mijn business?

En waar maak ik… nou echt als ondernemer een commitment op? En dan uiteindelijk…

als mensen dat gaan doen en gaan leven… dan wordt je leven… zoveel lekkerder…

en rustiger, want je wordt heel betrouwbaar… naar jezelf ook toe. Dus ik voel me het meest slecht…

op de dagen dat ik eigenlijk iets zou doen… en het uiteindelijk niet heb gedaan. Dan denk ik echt, hè gadver.

[Gerhard te Velde] (49:24 – 49:25)

Jezelf teleurgesteld.

[Lisette Tol] (49:26 – 50:14)

Ja, weet je? Dat werkt gewoon niet lekker. En daar heel goed in worden…

in gewoon heel betrouwbaar zijn… maakt ook dat jij… ook in je bedrijf heel betrouwbaar bent.

Dus je wordt niet alleen… heel aantrekkelijk voor jezelf, maar ook als leider… in het bedrijf word je heel aantrekkelijk.

Mensen vinden dat heel fijn. Dus ja. En ik denk dat…

soms is het zo pijnlijk dat… Ik heb ook een aantal co-founders gecoacht. Het was ook nog op een gegeven moment een idee van…

misschien moet ik daar wel alleen op… Was dat Wouter? Nee.

Wouter ook, ja, trouwens. Die had ook een compagnon. Dus eigenlijk voordat wij gingen werken…

hadden wij een gesprek. En eigenlijk bleek daaruit al… dat zijn grootste bottleneck in dat bedrijf…

was zijn compagnon. Heel pijnlijk.

[Gerhard te Velde] (50:15 – 50:17)

Je hebt een blok aan je been.

[Lisette Tol] (50:18 – 50:23)

Ja, en dat was… Toen betaalde hij me daar dus niet voor. Maar dat was wel…

[Gerhard te Velde] (50:23 – 50:37)

Misschien moeten we die dan even uitleggen. Ik weet niet wat je wel en niet kan zeggen. Want je hebt natuurlijk ook customer confidentiality.

Ja. Maar je had als voorbeeld genoemd… Wouter handelt in luxe koektaart en bonbons.

Ja. Heerlijk.

[Lisette Tol] (50:38 – 50:41)

Dat nam hij dan ook altijd voor mij mee. Ja, die wil ik.

[Gerhard te Velde] (50:42 – 50:44)

Maar je ging dus met hem in gesprek.

[Lisette Tol] (50:44 – 52:04)

Ja, we hadden het eerste gesprek. Dat was gewoon via Zoom. Hij besprak eigenlijk van…

Goh, ik loop hier en hier tegenaan. Ik wil met mijn bedrijf groeien. Maar het lukt niet.

Hij zat met een aantal dingen. Hij had het bedrijf gekocht. Hij had eerst een marketingbureau.

Nu had hij het bedrijf gekocht. Samen met een compagnon. En uiteindelijk bleek dat de compagnon…

van alles beloofde, maar niet deed. Zo irritant. Dus die functioneerde eigenlijk niet.

Totaal niet. Dus we hebben een gesprek gehad. Ik heb hem toen ook gekoppeld aan iemand…

die hem daarbij heeft geholpen. Ik zei van, joh, je moet hier echt stappen in zetten. Uberhaupt voordat wij iets kunnen doen…

moet dit eerst van tafel. Want anders heeft werken aan een groeistrategie… helemaal geen zin.

Want dan ben jij dingen aan het doen… die iemand anders daarna weer afbreekt. Dus dat is hij toen gaan doen.

Dus dat heeft echt een paar maanden ook geduurd. Maar dat was wel echt… eigenlijk al zijn grootste groeidoorbraak.

Waar we nog niet eens begonnen. Maar daardoor kon hij gewoon weer zelf keuzes maken. De strategie gaan uitvoeren.

Dat heeft hem geld gekost. Want ze hadden samen de aandelen. Maar uiteindelijk is het denk ik…

de allerbelangrijkste stap geweest… voor zijn groei. En zo heb ik meer mensen daarin geholpen.

Ja, dat was…

[Gerhard te Velde] (52:04 – 52:05)

Maak je ook geen vrienden mee?

[Lisette Tol] (52:06 – 53:37)

Nee, nou jawel. Toch wel? Ik zit even te denken aan…

vier mannen die hadden ook samen een bedrijf… die ik gecoacht heb. Ik zal hun bedrijf niet noemen.

Maar ze maakten video’s. En dat was echt wel… daar heb ik echt van tevoren al gezegd…

na het eerste gesprek. Eerst met één en toen met hun allemaal. Van joh…

ik weet dat jullie het allerliefst samen doorgaan. Want dat was hun intentie. We willen dit traject om samen…

deze stappen te zetten. Maar het loopt niet helemaal lekker. Dus er zijn dingen die niet helemaal lekker lopen.

Ik zei nou, dat is helemaal goed. Kunnen we mee aan de slag. Ik had al een paar dingen waarvan ik dacht…

daar moeten stappen ingezet worden. Ik zeg maar, ik wil wel… voordat we dit gaan doen, van jullie…

akkoord hebben, dat het ook kan zijn… dat het niet met z’n vieren is… dat jullie doorgaan.

Ik zeg, want daar ga ik dan wel… heel eerlijk over zijn. En dan is het aan jullie de keus.

Of je daar dan iets mee doet of niet. Dus je bent altijd in mijn traject… natuurlijk eigen baas.

Het is niet zo… dat ik ga zeggen, dit moet je doen. En uiteindelijk…

bleek dus inderdaad al… we hadden een traject van een half jaar. Na één maand samenwerken…

zat eigenlijk mijn traject erop. Toen zijn ze ook niet meer doorgegaan. Want het was duidelijk, die ene partner…

is uitgegaan. En ja, het was gewoon… echt, de angel moest eruit.

En de angel was hij. En ja, dat is gewoon dan… heel pijnlijk.

Maar uiteindelijk… gebeurde het in een sessie… waar wij samen zaten.

[Gerhard te Velde] (53:38 – 53:41)

Maar jij zag hem meteen dus? Jij bent een soort helderziend dan?

[Lisette Tol] (53:42 – 54:59)

Ja, ik weet niet. Misschien. Soms is het voor mij…

heel makkelijk omdat ik erbuiten sta. En als ik dan mensen heb gesproken… dan weet je het al heel vaak.

En soms heb ik het ook mis. Dus het is… Ik ga op basis van aannames…

natuurlijk iets doen. Maar het is altijd bijsturen… en bijblijven en zien…

wat er op dat moment echt nodig is. Dus het had ook heel anders kunnen zijn. En dan waren ze er samen uitgekomen.

En dan waren ze misschien nog heel fijn en gelukkig. Maar bij hun… Had ik wel echt idee.

Maar wat ik dus zo bijzonder vond… want jij vroeg, is het pijnlijk voor mensen? Ja, het is in eerste instantie pijnlijk.

Want ik ga dus wel ook… Je zit in een soort pressurecooker. Dus de druk zit op de ketel en dan komt eigenlijk…

alle shit er pas echt uit. Dat doe ik ook heel bewust. En in die sessie…

gebeurde dat eigenlijk ook. Maar de opluchting daarna… zowel bij degene die opstapte…

als de rest van… de partners, die was echt… immens.

Dat was gewoon… Je voelde echt gewoon… En nu kunnen we door.

Ik vond dat heel spannend. Het was de eerste keer dat ik dat… meemaakte.

En ook dat dat zo snel gebeurde. En ook in een sessie waar ik bij zat.

[Gerhard te Velde] (55:00 – 55:01)

Werd het uitgesproken?

[Lisette Tol] (55:01 – 55:20)

Werd het uitgesproken. Dat was gewoon ook heel goed. Dus mensen betalen mij soms ook…

voor ruimte bieden aan… zeggen wat er gezegd moet worden… aan mekaar.

Maar ook tegen jezelf zeggen… wat er gezegd moet worden. Hoe eerlijk ben je eigenlijk naar jezelf als ondernemer?

[Gerhard te Velde] (55:20 – 55:50)

Het is wel een mooie rol. Ik heb ook een tijdje business coaching gedaan. Ik ontdekte dat het niks voor mij was.

Dus ben ik weer mee gestopt. Maar de mooiste sessies vond ik altijd als er tranen vielen. Meestal waren dat dan heftige beslissingen.

Of doorbraken. Ik probeerde mensen niet aan het huidig te krijgen. Maar gewoon van…

Wees nou eens gewoon eerlijk. En dat kan positief zijn, maar ook van… De shit die boven komt.

Dus dat is eigenlijk een hele mooie rol. Als je dat een beetje… boven tafel kan krijgen.

[Lisette Tol] (55:51 – 55:56)

Zeker. Ik zit vol verhalen. Ik wil glans stellen.

[Gerhard te Velde] (55:57 – 56:10)

Misschien nog een… Dat is een mooie cliffhanger voor een… terugkom aflevering volgend jaar.

We gaan naar de afsluiting. Want we zijn alweer bijna een uur bezig. Ik wil nog van je weten…

Want we hebben al een boek in de prullenbak gegooid. Maar is er nog een boek wat jij iedereen cadeau wil doen?

[Lisette Tol] (56:12 – 56:19)

Ja. Het is een van de boeken die ik mijn klanten… ook altijd cadeau doe.

En dat is Doe één ding. Dat is echt wel een mega aanrader.

[Gerhard te Velde] (56:20 – 56:20)

Van Gary Keller.

[Lisette Tol] (56:21 – 56:52)

Omdat ik ook denk dat het heel erg helpt… bij de grootste foulkoop van… bijna elke ondernemer.

Gewoon te veel dingen doen. En niet makkelijk kiezen. En wat is dan de echte prioriteit?

Dus prioriteiten stellen. Dat klinkt heel mooi. Dan heb je dat Eisenhower.

De Eisenhower Matrix. Wat is urgent en belangrijk. Allemaal mooi.

Maar dit is eigenlijk een heel… eenvoudig schemaatje wat je gewoon even moet maken. Wat in dat boek staat.

En dat helpt altijd. Dus dat is echt wel een aanrader.

[Gerhard te Velde] (56:52 – 57:01)

Mooi. Als mensen jou willen benaderen… wat vind jij fijn?

Of hoe kunnen mensen jou bereiken als ze… contact willen?

[Lisette Tol] (57:01 – 57:08)

Via de website is denk ik het makkelijkst. En daar staat zowel mijn telefoonnummer op. Dus je mag me bellen en je mag me mailen.

[Gerhard te Velde] (57:08 – 57:09)

Wat is de URL?

[Lisette Tol] (57:11 – 57:12)

www.lizettetol.nl Oké.

[Gerhard te Velde] (57:12 – 57:42)

Met één L dus. Maar het wordt met twee natuurlijk. Oké.

Tot zover… deze aflevering. Maar we hebben nog een laatste vraag.

En die mag jij gaan stellen. De traditie is dat niet… Ik de laatste vraag stel maar mijn gast.

En jij mag een vraag meegeven… aan een ondernemer… die nu luistert, waarvan je denkt…

daar moet hij of zij echt… eens goed over na gaan denken. Welke vraag zou jij dan willen meegeven?

Je mag even nadenken.

[Lisette Tol] (57:43 – 58:03)

Als je één ding in je bedrijf… zou moeten kiezen… waar nu de grootste…

groeipotentie zit… waar zou je dan nu voor kiezen? En waar zou je dan nu…

afscheid van nemen? Dus waar zit de minste groeipotentie? Ik denk dat dat…

de belangrijkste vraag is… die ondernemers zich moeten stellen.

[Gerhard te Velde] (58:04 – 58:11)

Ja. Mooie vraag. Een eenvoudige vraag met een groot antwoord.

Dus ga daar lekker over nadenken. Dankjewel Lisette.

[Lisette Tol] (58:11 – 58:13)

Graag gedaan. Leuk om hier te zijn. Dankjewel.

[Gerhard te Velde] (58:14 – 58:34)

En jij natuurlijk dank voor het kijken… of luisteren naar deze aflevering… van Groeivoer.

Als jij denkt dat… een andere ondernemer deze aflevering nodig heeft… stuur deze dan…

door in je netwerk. Abonneer je ook even op Groeivoer… op YouTube, want dan kun je ook…

mij in gesprek zien met de gasten. Dank voor je aandacht en graag tot… de volgende aflevering.

de kracht van podcast inzetten voor jouw merk?

Je eigen podcast levert ontzettend veel op als je podcast slim integreert in je marketingmix. 

Met zijn podcast agency Ear Ear helpt Gerhard te Velde merken bij het succesvol opzetten of opbouwen van een podcast.  

Meer weten? Voeg Gerhard toe op LinkedIn of laat een berichtje achter op info@groeivoer.nl 

Foto van Gerhard

Gerhard

Ik ben Gerhard te Velde, ondernemer en podcastmaker. Met de Groeivoer Podcast help ik ondernemers aan nieuwe inspiratie. Met mijn podcast agency Ear Ear help ik organisaties aan een succesvolle podcast. Zullen we vrienden worden? Voeg mij gerust toe op LinkedIn!

Laat een reactie achter

Blijf op de hoogte

Meer afleveringen