Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Bastiaan Breugem is eigenaar van Financieringsgilde, een van de grootste financieringsbemiddelaars van Nederland. Met een achtergrond bij de Rabobank en meer dan 50 geldverstrekkers in zijn netwerk, helpt hij ondernemers met financieringen tot €20 miljoen.
In deze aflevering deelt hij zijn inside kennis over hoe je financiering ophaalt, waar banken op letten, en welke valkuilen je moet vermijden.
3 dingen die je leert in deze aflevering:
💰 Het geheim achter succesvolle financieringsaanvragen
🏦 Waarom banken eigenlijk risicomijdend zijn en hoe je daar slim mee omgaat
💡 Het verschil tussen een asset en liability – en waarom je auto je armer maakt
CALLS TO ACTION 🔥
Verbind met Bastiaan op LinkedIn: www.linkedin.com/in/bastiaanbreugem/
Link naar de website van Financieringsgilde: www.financieringsgilde.nl/
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Boek: Rich Dad Poor Dad – Robert Kiyosaki: Over assets vs liabilities en geldmindset
Technologie: PSD2-koppeling – Voor snelle beoordeling van banktransacties
Methode: Financieringsmemorandum – Professionele aanvraagstructuur voor hogere slagingskans
In deze aflevering
00:00 Welkom bij Groeivoer!
01:06 Van franchise-nemer naar zakenpartner
03:58 Wat doet Financieringsgilde?
05:08 Omgaan met wisselende cashflow
07:28 Waarom banken riscomijdend zijn
09:20 Spreadsheet says no
11:14 Eigen pand vs verhuurd vastgoed
13:15 Assets vs liabilities
15:03 Kleine bedragen lenen
16:29 Geldadvies voor ondernemers
18:18 Financiering als oplossing?
21:14 Hobby vs bedrijf
25:46 Van droom naar financiering
28:15 Banken overtuigen
33:28 Kwaliteitscontrole bij aanvragen
36:24 Onderhandelen met banken
38:08 Van schilder naar supermarkt
42:16 Alternatieve financieringsvormen
43:08 Het beste geldadvies ooit
Shownotes
Liever kijken? 🎥
Wil je liever kijken dan luisteren?
Check Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@groeivoer/videos
Zelf een podcast starten? 🎙️
Wil je zelf ook een podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een podcast agency die jou kan helpen om een hoogwaardige podcast te maken. Neem contact op met Gerhard. 🚀
Adverteren? 📢
Wil je adverteren bij Groeivoer? Stuur een e-mail naar info@groeivoer.nl en we gaan graag met jou in gesprek.
Volg onze kanalen! 🌐
Op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen en events? Volg dan het Whatsapp kanaal van Groeivoer: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of volg ons Telegram kanaal: https://t.me/groeivoer
De beste lessen in jouw mail? 📧
Mail naar info@groeivoer.nl en ontvang een cheat sheet met de 10 beste lessen van 250 groeiondernemers.
Laat een review achter! 🌟
Blij met deze podcast? Laat een review achter op Spotify, Apple Podcast of Google. 👍
Volg ons! 🚀
Voeg Gerhard toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
Volg Groeivoer op LinkedIn: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Volg Groeivoer op Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
Volg Groeivoer op TikTok https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
Volg Groeivoer op X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners 🤝
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Probeer Teamleader vandaag nog uit: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank gaat uit naar Groenpand, waar de Ear Ear Podcast studio gevestigd is. Check www.groenpand.nl voor meer info over dit mooie bedrijf.
Transcriptie
[Bastiaan Breugem] (0:00 – 0:12)
Hoe haal je nou financiering op? Waar moet je op letten? Hoe zorg je dat je niet genaaid wordt, in mijn woorden?
Nou, het is heel simpel. Die data gaat in een black box. Daar komt een groen of een rood lampje uit.
En als het rood lampje er is, dan zeggen ze gewoon het kan niet. En dat is het hele proces.
[Gerhard te Velde] (0:13 – 0:15)
Ja, dit is dus ook waar mensen afgehakt zijn aan banken.
[Bastiaan Breugem] (0:15 – 0:39)
Als je naar Nederlanders kijkt, zeg maar de cultuur hier, denk ik dat veel mensen met eigen geld proberen te doen altijd. Alleen er komt een gegeven moment dat je niet meer verder kan met je eigen geld. Want zeker als je heel hard groeit, gaan je je kosten vaak voor je baten uit.
Daar zie je vaak waar het dan misgaat bij bedrijven die hard willen groeien of sneller willen groeien. Mijn beste geldadvies is eigenlijk met geld maak je geld. Dat geldt vooral voor ondernemers, denk ik, die geld gebruiken om investeringen te doen.
Daar wil ik mijn geld mee creëren. Dus dat is mijn advies ook aan mensen. Of ja, ga er voor jezelf naar.
[Gerhard te Velde] (0:42 – 1:04)
Welkom bij Groeivoer. Ik sta hier vandaag met Bastiaan Breugem van Financieringsgilde. En we hebben al een hele mooie aflevering gemaakt over franchising.
Dus als je die interessant vindt, ga die even checken. En in deze aflevering gaan we het hebben over financiering. Want ja, hoe haal je nou financiering op?
Waar moet je op letten? Hoe zorg je dat je niet genaaid wordt, in mijn woorden? Bastiaan, welkom bij de show.
[Bastiaan Breugem] (1:05 – 1:05)
Dankjewel.
[Gerhard te Velde] (1:06 – 1:18)
En ik wil graag beginnen met de love story van jou en je kompioen. Want je werkt samen met André. Jullie hebben samen dit mooie bedrijf neergezet.
Hoe zijn jullie tot elkaar gekomen?
[Bastiaan Breugem] (1:18 – 1:51)
Ja, grappig. Ik zeg altijd, ik ben twee keer getrouwd. Inderdaad, één keer met mijn vrouw en één keer met André.
Dus dat is een mooie love story. Dat klopt. Nou, zo heel romantisch is het ook niet, moet ik heel eerlijk zeggen, hoor.
André en ik hebben allebei een verleden bij de Rabobank. Dus daar hebben we allebei gewerkt. En vanuit die hoedanigheid kenden we elkaar.
En ik gaf in 2015 al advies aan ondernemers over financieringen. André had in 2016 het idee om Financieringsgilde op te richten. En die benaderde mij eigenlijk van, jij doet dit al.
Wil je bij mij aansluiten? En zullen we het samen gaan doen? Dus ja, zo is dat eigenlijk gekomen.
[Gerhard te Velde] (1:51 – 2:11)
Ja, maar jij was wel, want jij was eerst franchise-nemer. Nu ben je franchise-gever. Je was eigenlijk, wat ik begreep, een beetje het beste jongetje van de klas.
Je stak niet alleen letterlijk, maar ook qua prestaties boven de rest uit. Dus wat zag André in jou? Wat denk je dat hij dacht?
[Bastiaan Breugem] (2:11 – 2:36)
Nou, André wilde heel graag groeien met het bedrijf. En hij merkte ook, als hij langer vooruit keek, van ja, dat kan ik niet in mijn eentje doen. En hij had vooral iemand nodig die ook het gezicht naar buiten werd.
Maar die ook de business gewoon heel goed begrijpt. En daar paste ik blijkbaar in dat plaatje goed. En er waren een aantal franchise-nemers ook bij ons die hadden gezegd van, hé André, als je iemand zoekt, ik zou Sebastian bellen.
Dus dat was wel grappig dat hij daarin ook bevestigd werd door anderen. Maar zo is dat eigenlijk gelopen.
[Gerhard te Velde] (2:36 – 2:45)
Ja, dus jij was er eigenlijk ook wel, niet naar op zoek of zo, maar jij stond er wel voor open om het echt op een ander niveau te gaan ondernemen.
[Bastiaan Breugem] (2:45 – 3:19)
Nou, om iets romantisch te maken, ik weet nog dat het was met Kerst. Dat ik met mijn vrouw uit eten was en dat ik tegen haar zei van, ja, ik merk dat het die vest ging dat ik daarmee aan het groeien ben, maar dat ik ook in de formule mee wil gaan doen. Ik zeg, ik ga André een aanbod doen om een percentage van de formule van hem te kopen, om in te stappen.
Dus ik had dat met haar besproken en ik zei, ik heb geen idee hoeveel ruimte ik krijg, maar ik ga gewoon een aanbod doen en dan zien we het wel. En André benaderde mij begin januari van, hé, zullen we weer bijpraten hoe het gaat? En ik had nog niks gezegd en toen zei hij van, hé, dit is mijn plan en zullen we het 50-50 gaan doen?
Toen heb ik natuurlijk heel hard mijn mond gehouden.
[Gerhard te Velde] (3:19 – 3:23)
Ja, ik dacht in ieder geval, als hij 20 weg wil geven, dan ben ik wel goed bezig.
[Bastiaan Breugem] (3:23 – 3:30)
Ja, dus hoe dat samen liep was wel heel bijzonder, denk ik. Maar dat was nog een verhaallijn die daar parallel aan liep, ja.
[Gerhard te Velde] (3:30 – 3:58)
Ik haalde nu al een les uit, dus dit was alleen nog maar een beetje het opwarmen, maar ik vind het mooi dat André ook dacht van, hé, als ik groter wil groeien, dan moet ik een kompion erbij zoeken. En ook iemand die het gezicht naar buiten kan zijn. Dus ik denk, ook best wel wat founders of ondernemers mee worstelen van, ja, ik heb een fantastisch product of iets heel moois, maar niemand kent me, dus ik ga niet naar buiten toe.
Dus dit waren mooie lessen. Misschien even naar financiering schilderen, want er zullen genoeg mensen zijn die het niet kennen. Wat doe je nu precies?
[Bastiaan Breugem] (3:59 – 4:46)
Ja, wij adviseren en bemiddelen in financieringen. En dat zijn dan financieringen voor MKB-bedrijven en voor vastgoedbeleggers. We doen geen eigenwoninghypotheken, maar voor de overige financiering kan je eigenlijk bij ons terecht.
Dat betekent dat we aan het begin heel erg kijken van echt het gesprek aangaan. We gaan altijd een gesprek aan met iemand om te kijken wie ben je, wat doe je, waar wil je naartoe, hoe ziet je bedrijf eruit? En vanuit daar te kijken, wat is dan een maatwerk financieringsoplossing?
Nou, daar hebben we meer dan 50 geldstrekkers voor hem eruit te kiezen, dus een ruime keus. We benaderen ook altijd minimaal twee, om een vergelijk voor je te kunnen maken. En als ze dan zeggen, nou, dit is echt een aanbod wat past bij jouw wensen en eisen, en dat is de beste oplossing die we kunnen vinden, dan gaan we het uiteindelijk regelen voor je dat je dat geld uiteindelijk op je rekening krijgt.
Dus laat eens even heel kort ogen over hoe het proces eruit ziet.
[Gerhard te Velde] (4:46 – 5:08)
Ja, ik wil een aantal praktijkvoorbeelden aan je voorleggen. Dus stel, ik heb een wisselend seizoenspatroon. Dus bijvoorbeeld in de zomer is het hartstikke druk, in de najaar is het even weer rustig, dan in december heb ik weer een piek, dan is het in januari.
Dus daar heb je een soort van kortlopend geld nodig. Ik kom met zo’n vraag, wat ga je dan doen?
[Bastiaan Breugem] (5:10 – 5:56)
Nou, ik ga eerst met jou praten over hoe jouw bedrijfsproces eruit ziet. Dus hoe ziet je inkoop eruit, hoe ziet je verkoop eruit, hoelang ligt het op voorraad bij jou, wanneer ervaar je dan die piekmomenten? Maar ook daarnaast, wat ligt er onderliggend qua kaststroom onderin?
Dus bijvoorbeeld, wat zijn je betalingstermijnen? Als jij wat inkoopt, moet je het direct afrekenen als je die goederen op gaat halen, of mag je bijvoorbeeld net 30 dagen pas betalen? Hetzelfde geldt voor je verkoop.
Klanten betalen die direct bijvoorbeeld in de webshop via Ideal, of heb je bijvoorbeeld een debuteurentermijn van 30 of 60 dagen. En als ik dat hele proces in kaart heb, dan kan ik eigenlijk de beste oplossing aan jou geven. En soms kan het ook zijn van, ga je debuteuren weer op orde brengen, want er zit nog heel veel geld vast per klant van jou.
Dat kan ook een advies zijn. Maar heel vaak kijk ik ook, hoe kunnen we dat financieren en hoe kunnen we die piekmomenten opvangen met een financiering?
[Gerhard te Velde] (5:57 – 6:19)
Ja, nou, ik heb een uitzendbureau, dus ik heb ook inkoop, verkoop, maar dan zijn het dus mensen, salarissen die ik uit moet betalen. Dus eigenlijk zeg je van, we beginnen even met analyse. Dus stel, ik heb al in mijn hoofd van jou, ik heb een rekening Courant van een ton nodig of zo, maar dan ga je me een soort van terugfluiten, of zeggen van, misschien heb je dat niet nodig.
[Bastiaan Breugem] (6:19 – 6:57)
Ja, want ik denk dat heel veel mensen beginnen met een oplossing. Dus bijvoorbeeld ook, misschien is dat de zijstop, maar als je naar een pand gaat kijken, mensen zeggen, oh, ik heb een pand gezien, ik wil een pand gaan kopen. Dat is mooi, maar is dat pand voor vijf jaar nog steeds het pand voor jou?
En als je een groter pand koopt, moet je ook niet meer bureaus gaan kopen voor je personeelsleden, voor die uitzendkrachten die misschien, of de bemiddelaars die bij jou op kantoor zitten, of moet je niet nieuwe machines gaan aanschaffen voor je bedrijfsbond? Dus er komen veel meer dingen bij kijken dan alleen de oplossingen. Vaak beginnen mensen daarbij, en bij die oplossing zoeken ze dan een financiering, terwijl eigenlijk moet je veel verder terug van, hé, wat is de waarom hierachter en het grotere plaatje, en dan pas de oplossing zoeken, want dan krijg je ook de oplossing die bij je past.
Dus dat is denk ik wel een hele belangrijke, ja.
[Gerhard te Velde] (6:58 – 7:28)
Oké, mijn andere voorbeeld was, ik wil een pand kopen. Dus die hebben we al een beetje gecoverd. Die gast die hier zit, Joren van Groenpand, die heeft dit pand gekocht, volgens mij met de Rabo, en die waren best wel eager, die wilden heel graag financieren.
Is dat een beetje, kunnen banken nog een beetje meelopen, zeg maar? Want mijn gevoel van vroeger was altijd van, ja, als je ze nodig hebt, zijn ze er niet, en je moet een enorme stapel Excel-sheets aanleveren, en dat is allemaal moeilijk, moeilijk.
[Bastiaan Breugem] (7:28 – 8:29)
Ja, ze zeiden altijd, de paraplu krijg je als het droog is, en als het regent, dan trek je ze erin. Dat is altijd geroepen. Ik denk dat…
Is dat terecht of niet? Ik denk dat het vaak ook wel terecht is geweest. Ik denk dat banken zijn per definitie riscomijdend.
Een spateedoel, ja. Ja, en als ze zien dat ze veel risco gaan lopen, ja, dan gaan ze hun eigen risco terugbrengen. Ik bedoel, daar zit ook een ander belang bij, denk ik, dat je als klant en als geldverstrekker hebt op dat moment.
En daar zie je ook waar het vaak misgaat. We doen vrij veel nog met banken, maar dat komt omdat wij heel goed weten wat de banken wel of niet doen. En als je dat weet, dan kan je prima je aanvragen daar kwijt, omdat de banken, als je kijkt naar de inkoop van rente, gewoon hele goedkope, scherpe rentes kunnen gaan bieden.
Dus dat biedt juist heel veel mogelijkheden om een goede rente te krijgen, maar je moet wel precies weten wat ze wel of niet willen, en je moet inderdaad al je informatie op orde hebben, compleet dossier, alles wat in de puntjes moet kloppen, ja, dan kan je het uiteindelijk wel voor elkaar krijgen aan mijn bank. Ja, wat doet een bank absoluut niet? Ja, wat ze heel lastig vinden, is verhuurd vastgoed.
[Gerhard te Velde] (8:30 – 8:31)
Verhuurd vastgoed?
[Bastiaan Breugem] (8:31 – 9:00)
Ja, dus bijvoorbeeld als je het bedrijfspandje koopt, maar je gaat er niet zelf in zitten, maar je verhuurt hem. Dat vinden ze niet prettig. Waarom is dat zo lastig dan?
Je hebt toch een onderpand. Ja, toch de kans dat er een leegstand komt, dat betalingsverplichtingen niet nagekomen kunnen worden, of dat een bedrijf via het gaat, of wanbetaling, of dat soort zaken. En ook bij de verkoop.
Het is moeilijk om een pand te verkopen als er een huurder in zit, en dat die vrij van een huurder is. Oké, maar als ze dit al te veel risico vinden. Ik bedoel, ik kan nog wel andere dingen verzinnen.
[Gerhard te Velde] (9:00 – 9:19)
Ik wil een frietkraan beginnen, en ik heb eigenlijk nog geen… Nu heb ik toch een kleine MKB, maar die zijn sowieso kansloos bij de banken. Alles tot 50k moet je niet mee aankomen of zo.
Misschien ga ik kort door de bocht, maar ik ben op zoek naar waarvoor ik bij een bank nog terecht kan. Uiteraard onder jullie begeleiding, maar…
[Bastiaan Breugem] (9:20 – 9:50)
Ik denk dat je bij heel veel dingen nog bij een bank terecht kan. Maar je moet gewoon weten wat wel of niet past. En als jij een keer bijvoorbeeld een slecht jaar hebt gehad, en een negatief eigen vermogen hebt opgebouwd, of een keer een verliesjaar hebt gehad, of je bent een startende ondernemer, dan kunnen er dingen zijn waardoor de bank zegt van, hé, dit past niet bij ons, we vinden dit te risicovol.
Of dit komt niet door onze modellen heen. Spreadsheet says no, doen we niet. Ja, en je ziet ook steeds meer dat er op banktransacties wordt beoordeeld bijvoorbeeld.
Dus dat ze niet alleen kijken in een jaarrekening, maar ook zeggen van, ja, mogen wij op banktransacties zien?
[Gerhard te Velde] (9:51 – 9:54)
Wat heet dat ook alweer, zo’n koppeling? Een PSD2-koppeling.
[Bastiaan Breugem] (9:54 – 10:16)
Ja, en dan gaan ze eigenlijk kijken van, hé, wat is er gebeurd op je rekening? En daar wordt ook steeds vaker financiering op verstrekt. En dan zie je dat zeker ook, bijvoorbeeld tot 50.000 euro wat je net zei, dat dat prima wel kan als je het heel efficiënt doet met elkaar. Dus met zo’n koppeling, dat je het efficiënt met elkaar kan inregelen, dat dat er wel steeds meer ook mogelijk is. Dus je ziet ook gewoon bewegingen dat dat toegankelijker wordt gemaakt.
[Gerhard te Velde] (10:16 – 10:23)
En met efficiënt bedoel je dat de bank er niet teveel tijd mee kwijt is? Dus geen driegesprekken, geen eindloze doken, wat bedoel je?
[Bastiaan Breugem] (10:23 – 10:34)
Nou, het is heel simpel, die data gaat in een blackbox. Daar komt een groen of een rood lampje uit. En als het rood lampje er is, dan zeggen ze gewoon, dit kan niet.
En dat is het hele proces, ja.
[Gerhard te Velde] (10:37 – 11:14)
Ja, en dit is dus ook waar mensen afgehakt zijn op banken. Omdat het onpersoonlijk is geworden. Het voordeel is wel snel.
Maar dat persoonlijke stuk, want dat spreekt mij wel aan, van jullie weten een beetje de weg in de markt en het is persoonlijk. Nou, jullie zijn een franchise, dus mensen gaan dan niet persoonlijk met jou werken. Maar je hebt al die franchisenemers die dus die gesprekken doen.
Ik zal nog even laten zien over een ander voorbeeld. Dat eigen pand, dat is dus iets wat je nog best wel makkelijk kan laten financiëren.
[Bastiaan Breugem] (11:14 – 11:56)
Heb ik dat goed begrepen? Dat is denk ik een van de makkelijkste dingen, of makkelijk, een van de meest veilige dingen voor een geldvertrekker om te doen. Omdat je een heel hard onderpand hebt.
Dus qua zekerheid, ze nemen hypotheek op dat pand. Als het misgaat, wordt het pand verkocht. Maar dat is natuurlijk iets wat wel best wel waardevast is.
En als je kijkt naar andere zekerheden, bijvoorbeeld als je geen pand hebt, maar bijvoorbeeld voorraad wil financiëren. Ja, voorraad is beweegd. Als het goed is, koop je het in, verkoop je het weer.
Het kan ook bederfelijk zijn bijvoorbeeld. Of gewoon incurant. Bijvoorbeeld een bepaalde voorraad zegt van ja, er zijn maar een paar partijen in Nederland die dit willen kopen.
En dat geeft meer risico. Dus dan zijn dat soort financieringen vaak ook wat lastiger om te regelen, of wat risicovoller dan dat je een pand gaat financiëren.
[Gerhard te Velde] (11:56 – 12:12)
Ja, ik moest even denken aan Rich Dad, Poor Dad. Een boek dat wij allebei graag met plezier gelezen hebben en aan onze kinderen gaan voorlezen. Zeker.
Maar daar gaat het over liabilities en assets. Heeft dat hier ook mee te maken? Is dat ook hoe een bank of een verstrekker kijkt?
[Bastiaan Breugem] (12:12 – 12:42)
Ja, zeker. Dus ik denk dat iedereen zo moet kijken inderdaad. Dus je hebt dingen natuurlijk waar je die geld kost, en dingen die geld opleveren in die laatste investeringen.
Ik denk dat we daarom ook altijd kijken in dat adviesgesprek van als jij iets koopt of een investering doet, gaat dat je geld ook opleveren? Want uiteindelijk moet die rente en die aflossing terugbetaald worden. Maar het is natuurlijk veel mooier en belangrijkster nog als je daar geld mee gaat maken, bovenop die lasten die je erbij krijgt.
Dus ik denk dat je ook moet kijken, is het inderdaad een investering die je doet, of is het een uitgave die je doet?
[Gerhard te Velde] (12:42 – 12:55)
Ja. Een auto, is een auto een asset of een liability? Een liability, ja.
Ja? Dat is grappig, hè? Ik kocht een auto en toen dacht ik, ah yes, ik heb weer een asset erbij, maar dat is dus helemaal bullshit, en je hebt er alleen maar kost aan.
[Bastiaan Breugem] (12:55 – 13:03)
Ja, misschien heeft die een verkoopwaarde, of je moet echt auto’s kopen die in waarde stijgen, dan heb je natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten, maar in principe kost dat natuurlijk geld.
[Gerhard te Velde] (13:03 – 13:15)
Ja. Je hebt best wel veel ondernemers gesproken ook. Heb jij het idee dat ondernemers dit snappen?
Wat is een asset en wat is een liability? Dat klinkt zo logisch, maar…
[Bastiaan Breugem] (13:15 – 13:35)
Ik denk dat veel ondernemers dat wel begrijpen, alleen ik denk zo’n auto is een goed voorbeeld. Uiteindelijk, dit is allemaal cijfermatig en kijk je naar modellen en dergelijke, maar er is nu ook nog iets als gevoel of waar je plezier in kan hebben. Er zijn natuurlijk ondernemers die gewoon hele mooie auto’s kopen, die weten dat dat heel veel geld kost, maar die daar gewoon heel gelukkig van worden, of die daar gewoon heel blij mee zijn.
Ja, prima.
[Gerhard te Velde] (13:40 – 13:52)
Het soort ondernemers waar jullie mee werken, hoe zou je dat typeren? Is daar ook een soort ondergrens of zo van, nou, we werken echt wel toch een beetje met… Als je al vijf of tien miljoen omzet doet of zo, waar beginnen jullie klanten?
[Bastiaan Breugem] (13:52 – 14:35)
Nee, eigenlijk niet, want het is ook heel lastig om het aan de omzet te relateren, omdat je soms hele kleine bedrijven met z’n tweeën ziet werken, die bijvoorbeeld in de handel zitten, die enorme volumes draaien. Dan kan je zeggen, oh, die zijn te veel volume. Alleen, ja, aan de andere kant, als die met z’n tweeën zitten en klein bedrijfjes zijn, ja, dan is het een klein bedrijf.
Zo zie je soms ook mensen die met een grote club mensen zitten, die gewoon minder omzet maken. Dus daar kijken we niet echt naar, we kijken meer naar het financieringsbedrag. Zoals je kijkt bij ons, 90%, 95% ligt tussen de ton en de tien miljoen.
We hebben ook financieringen kleiner, we hebben ook financieringen van twintig miljoen, maar de range, denk ik, tussen de ton en de tien miljoen, dat is waar het meeste tussen valt. En ja, dan kijken we eigenlijk naar het financieringsbedrag.
[Gerhard te Velde] (14:35 – 15:03)
Ja, ik heb ook al eens gehoord, iemand bij de bank zei dat, of het was een investeerder, ik weet niet precies, maar je moet niet te kleine bedragen lenen. Als je geld gaat lenen, leen dan ook gewoon flink wat geld, want dan kun je even vooruit, wil je daar eens op reageren? Ja, ik weet natuurlijk niet waarom die dat zei, maar…
Die zeggen wel, als je bij de bank komt met een of ander lullig vraagje van, ja, mag ik 25.000 euro lenen? Dan zeggen ze, ja, sorry, maar dan ben je al niet serieus, weet je wel? Dan doen we de deur niet eens voor open.
[Bastiaan Breugem] (15:03 – 15:44)
Er zijn wel een paar dingen die daar een rol spelen, denk ik. Dat werk wat de bank moet doen voor 25.000 euro, misschien is dat even veel werk als voor twee ton. En dan ga je toch kijken, nou, voor die model moet je dan je tijd niet beter steken.
Ik denk dat elke ondernemer zo moet kijken, maar ook de bank. Kan ik niet beter mijn geld in die twee ton steken en mijn uren en mijn tijd die ik heb? Dus daar zit, denk ik, een deel.
En een deel wat ik ook al zie, is hoe groter het bedrag, hoe professioneler ook vaak het bedrijf is. Dus dan zie je dat je qua informatievoorziening, qua jaarcijfers, prognoses, tustijdcijfers, maar ook hoe de onderneming georganiseerd is, dat dat vaak professioneler is, dus dat het ook daardoor gewoon een betere investering is, ook voor een bank dan een klein bedrijf.
[Gerhard te Velde] (15:44 – 15:48)
Ja, die kijkt ook vooruit, van, hey, als we dan weer geld nodig hebben en dan…
[Bastiaan Breugem] (15:48 – 16:05)
Ja, maar we begonnen natuurlijk over mijn kompioen en over mij. En een van de dingen die André altijd zei, van, ja, als ik morgen onder de trein kom, wie gaat dan het bedrijf verder voortzetten? En, nou, wij doen het samen, dus gelukkig komen we…
Ik hoop niet dat we allebei onder de trein komen, maar we kunnen het samen voortzetten, maar…
[Gerhard te Velde] (16:05 – 16:06)
Hadden we twee verschillende auto’s na een afspraak?
[Bastiaan Breugem] (16:07 – 16:23)
Ja. En, maar je ziet ook met bedrijven natuurlijk, ze noemen dat ze met de key person, de belangrijkste persoon in het bedrijf, als die omvalt, ja, wat gaat er met het bedrijf gebeuren? Terwijl als je voor de grote bedrijven de management laag of de directie laag of meerdere aanhouders, ja, dan zie je dat het ook gewoon bestendiger is.
[Gerhard te Velde] (16:25 – 16:28)
Vind je dat ondernemers sowieso meer geld moeten gaan lenen?
[Bastiaan Breugem] (16:29 – 16:55)
Nou, dat niet per definitie. Ik vind dat je wel geld moet lenen wat je nodig hebt, wat passend is. Want geld lenen…
Je hebt natuurlijk geld lenen kost geld roepen, sommige natuurlijk wel eens. Ik denk bij ondernemers dat dat wat minder van belang is, omdat die uiteindelijk met geld ook geld maken. Dus het hangt heel erg van je groeistrategie af of je dat geld echt nodig hebt, en of je er geld mee gaat maken.
En als je geld niet rendeert of stilstaat of niet juist besteed wordt, dan is het alleen maar een kostenpost voor je.
[Gerhard te Velde] (16:55 – 18:18)
Ja. Ik had een financieel manager, ik weet niet precies hoe ik het moet typeren, maar dat uitzendbureau waar ik wat over verteld heb, dat heb ik nog steeds. Er werken vijf mensen op kantoor, dat waren er ooit twintig.
Dat waren er echt veel te veel, dus onze overheid was echt volgens mij een ton per maand of zo. Dus dat was niet echt heel duurzaam. Maar toen hadden we dus iemand op financiën zitten en die zei…
Gerhard, hij kwam ook bij de Rabobank vandaan, je bent ondergefinancierd. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik dacht, dat klinkt goed. Hij zegt, ik heb zitten rekenen, we kunnen minimaal tweeënhalve ton ophalen.
Ik zei, oh, dat is mooi. Achteraf gezien had ik dat helemaal niet willen en ook niet moeten doen, want ik had naar mijn verdienmodel moeten kijken. Ik had moeten gaan, maar hoe winstgevend zijn we nou eigenlijk?
Blijven we steken rond de vijf procent net op winst, kunnen we daar geen tien procent van maken. Maar toen zijn we toch dat traject ingegaan, hebben we dat geld opgehaald. Uiteindelijk hebben we ook alles netjes terugbetaald.
Maar als ik er nu op terugkijk, denk ik van, nee, dat was het verkeerde advies. Het was mijn verantwoordelijkheid, dus daar kwam een beetje die vraag vandaan van… Ik vind hem lastig, want aan de andere kant, ik zit dus nu meer op het standpunt van…
Als ik wil gaan groeien, dan wil ik het eerst verdiend hebben, maar dat vertraagt je ook weer enorm. Dus wat is wijsheid?
[Bastiaan Breugem] (18:18 – 19:40)
Dat is misschien een moeilijke vraag. Zeker als je naar Nederlanders kijkt, naar de cultuur hier, denk ik dat veel mensen het met eigen geld proberen te doen altijd. Alleen er komt op een gegeven moment een moment dat je niet meer verder kan met je eigen geld.
Bijvoorbeeld jij ook, je had dan twintig man een ton per maand overheidskosten, maar als jij door wilde groeien naar dertig man op kantoor en je ging naar 150.000 euro overheids, kan je dat elke maand nog wel uit je eigen middelen financieren? Of wordt dan die last zeg maar te hoog voor je? Want zeker als je heel hard groeit, gaan je kosten vaak voor je baten uit.
En heb je dan al genoeg inkomsten om die buffer te creëren om elke maand die groei op te vangen? En daar zie je vaak waar het dan misgaat bij bedrijven die hard willen groeien of sneller willen groeien, dat op een gegeven moment het eigen vermogen op is. En dan kan je denk ik van tevoren weten te schakelen om te kijken van…
Kunnen we niet met het oog op de toekomst alvast die financiering gaan ophalen? Omdat anders ga je op een gegeven moment met je eigen vermogen te gaan aanlopen. En vaak is het in dat moment dat je al redelijk te laat bent.
Want dan krijg je dus dat je terug gaat zien de cijfers, of dat je je klanten niet op tijd kan betalen of je personeel niet op tijd kan betalen. Er beginnen de problemen. Dus daarom kijk vooruit.
Dat is nu ook wel belangrijk. En ga dan de financiering structureren naar de toekomst toe. Misschien in kleine stapjes, maar dat je daar alvast mee bezig bent.
En voor jou, als ik jouw verhaal hoor en je zegt ik ga van twintig naar vijf man, dan lijkt het me geen goed idee om dan kapitaal op te gaan halen. Maar als je de andere kant op was te gaan, was het misschien wel een goed idee geweest. En daarom dat persoonlijk advies, dat meedenken, dat is gewoon heel belangrijk.
[Gerhard te Velde] (19:41 – 20:08)
Ja, het maakt natuurlijk ook nog uit de financieringsvorm. Dus of het een lening is of rekeningcorant. Volgens mij hadden wij een combinatie van rekeningcorant, waarmee je de pieken een beetje kan opvangen in de kosten.
Maar nu zit ik dus aan de conservatieve kant. Ik wil het eerst verdiend hebben en dan pas ga ik weer uitgeven. Maar vind je dat dan te Nederlands?
In het Engels heb je zo’n geigang.
[Bastiaan Breugem] (20:08 – 20:38)
Misschien is het jouw ervaring ook, dat je zegt van nou, doordat ik dat toen mee heb gemaakt met mijn uitzendbureau, dat je nu een soort van tegenreactie hebt van nee, dat wil ik niet meer. Dus ik ga het anders doen. Dus er zit vaak ook al een verhaal achter, denk ik.
Je hoeft het goed of fout te vinden, dat ligt aan jouw situatie. Maar ik denk, als je wil gaan groeien, een pand is ook een goed voorbeeld. Of een overname, vaak zijn dat grote bedragen.
Als je bijvoorbeeld een pand van vijf ton koopt, dat heb je niet liggen. En als je gaat sparen, ben je misschien twintig jaar verder. Dus dan moet je wel geld gaan lenen als je wil gaan groeien.
Dus soms loop je gewoon tegen die grenzen aan van je eigen geld.
[Gerhard te Velde] (20:39 – 21:14)
Ik denk wel dat elke ondernemer, dat pas ik ook aan mezelf toe, stap één is altijd terug, voor mij in ieder geval, stap één altijd terug naar je eigen verdienmodel. En naar überhaupt geld verdienen. Want voor heel veel ondernemers is dat misschien vanzelfsprekend.
Ja, natuurlijk geld verdienen, belangrijk. Maar voor heel veel ondernemers ook niet. Die ondernemen vanuit een droom, vanuit een passie, vanuit vakmanschap, vanuit allerlei dingen.
Maar dat geldstuk, dat vind ik ingewikkeld. Of dat is niet belangrijk. Of je hoort ook mensen zeggen van, als je de juiste dingen doet, komt het geld vanzelf.
Heb jij daar een observatie bij?
[Bastiaan Breugem] (21:14 – 21:45)
Ja, persoonlijk geloof ik daar niet in. Ik ben daar niet zo van. Dat komt misschien omdat ik in mijn vakgebied met financiën bezig ben.
Maar ik denk dat geld voor iedereen een rol speelt. Ik denk, in mijn ogen dan, je kan niet een onderneming runnen en dan keihard werken elke dag. En dan na drie maanden zeggen, ja, ik heb nog geen inkomen, maar ik vind het wel heel leuk wat ik aan het doen ben.
Dan is het misschien meer een hobby dan een bedrijf. Dus ik geloof dat geld altijd een rol speelt. Want je moet toch je rekeningen betalen, je moet toch je gezin of je thuissituatie onderhouden.
Dus ik geloof dat geld altijd een rol speelt en dat dat gewoon belangrijk is.
[Gerhard te Velde] (21:45 – 21:53)
Ja, en hoe maak je daar dan stappen in? Want als ik ondernemer was en jij zou zeggen van, ja, dan heb je een hobby en geen bedrijf. Dan zou ik me dus op de bek getrapt voelen.
[Bastiaan Breugem] (21:53 – 21:53)
Ja, dan stap ik.
[Gerhard te Velde] (21:54 – 21:59)
Maar welke stappen moet ik dan zetten? Hoe kan ik zelf meer geld gaan verdienen?
[Bastiaan Breugem] (22:00 – 22:30)
Ja, ik denk begin met inzicht. Dus heb je voor jezelf inzicht. Ik denk dat je hoeft niet elke dag naar je boekhouding te gaan kijken.
Maar ik denk het wel goed om eens in dezelfde tijd, misschien één keer per maand bijvoorbeeld, een keer te gaan kijken hoe sta je ervoor. Wellicht samen met een adviseur, met een accountant of een boekhouder of iets dergelijks. Misschien iemand die dat uit handen neemt voor je.
Die zegt van, nou, presenteer maar gewoon elke maand hoe ik ervoor sta. Ja, dat doe ik. Één keer per maand van de accountant de cijfers doorakken.
Een deel van ondernemers vinden dat natuurlijk ook niet leuk, met die cijfers bezig zijn. Dus dat vind ik gewoon vitaal voor je bedrijf ook om dat te doen. Dus dan besteed je het uit, ja.
[Gerhard te Velde] (22:31 – 22:49)
Ja, ik heb laatst een podcast opgenomen over zeven manieren om meer geld te verdienen. Dus daar zaten ook bijvoorbeeld van die bespaartips. Ik zag net weer een mailtje binnenkomen.
Dan is er weer tien dollar afgeschreven voor een of andere tool die ik niet gebruik. Ja, het lijkt weinig. Maar over de compound effect gesproken, als je zoveel kleine dingen…
[Bastiaan Breugem] (22:49 – 23:44)
Het zit ook twee kanten aan, denk ik. Want je hebt inderdaad, als je kijkt naar geld overhouden of geld verdienen, heb je twee manieren. Je kan inderdaad minder kosten maken, zodat je meer geld overhoudt.
Maar je kan ook kijken, kan ik mijn omzet vergroten? En ik denk als je daarnaar kijkt, dan kan je bepaalde kosten natuurlijk nutteloze dingen, neem daar vooral afscheid van. Maar soms kun je zeggen, nou, mijn kosten hou ik hetzelfde, maar ik ga mijn omzet vergroten, mijn inkomsten vergroten.
Daar hou je ook meer over onderaan de streep. Dus het is soms ook waar je je focus op. Ik zie het wel eens met bedrijven, bijvoorbeeld waar het wat minder gaat.
Ik zeg, ja, ik ga mijn personeel snijden bijvoorbeeld. Ik ga personeelsleden ontslaan. Dat betekent dat je minder capaciteit in je bedrijf hebt.
En is dat op langere termijn, is dat eigenlijk een soort van beweging naar beneden toe, waardoor je steeds kleiner wordt en uiteindelijk niet meer redt? Of moet je zeggen, ja, ik pak nu door, ik investeer in mijn marketing, of ik ga omzet op wat voor manieren ook binnenhalen. En ik ga zorgen dat ik gewoon meer omzet ga draaien.
En dan kan ik mijn mens gewoon binnen het bedrijf aanhouden. Dus ik denk dat soms focussen te veel, denk ik, op kostenbesparingen en minder op de opbrengsten.
[Gerhard te Velde] (23:44 – 24:52)
Ja, daar kan ik wel in komen. Dus wat er bij mij opkwam was van, als je te veel op die kosten zit, dan blijf je een beetje klein denken. Van, ja, tientjes per maand, en dan zit je ook in die mindset.
En je verdiencapaciteit, daar ben ik ook mee eens. We hadden ook inderdaad van, ja, moeten we nog een accountmanager laten gaan om dan een beetje te besparen? Maar ja, wie gaat dan de klanten bellen?
Dan ben je nog verder van huis. Dus ze zitten ergens ondergrens. En ik hoorde een keer een getalletje, dat was een ratio.
Dat moet je financieel aanspreken. Dat was de labour efficiency rate. En dan ging je je bruto marge of je netto marge, een van beiden, ging je relateren aan je personeelskosten.
Dus je kijkt van, nou, we hebben bijvoorbeeld een ton personeelskosten. Hoeveel marge harken die nou bij elkaar per maand? En daar kwam dan een getalletje uit.
En dat gingen ze dan ook op sturen. Alleen, ja, om daar mensen enthousiast voor te krijgen, dat was wat lastiger. Want ja, je wil natuurlijk niet alleen maar op een getalletje afgerekend worden.
Nee. OPM, heb je weleens gehoord van OPM?
[Bastiaan Breugem] (24:52 – 24:54)
Some Other People’s Money?
[Gerhard te Velde] (24:54 – 25:46)
Other People’s Money, ja, die vond ik ook nogal mooi. We gaan even naar financiering. Ik heb hier staan, financiering voor Jip en Janneke in zeven stoppen.
We hadden ook een beetje nagedacht van, wat gaan we nou precies doen? We zijn een beetje van links naar rechts gegaan, maar we hebben denk ik heel veel wel echt leuke dingen besproken. Zeker.
Misschien nog even van, oké, stel je hebt een ondernemers… Of ja, je denkt dat je financiering nodig hebt. Welke stappen ga je dan doorlopen?
En wat ik opgeschreven had, dat was je begint met je droom. En wat doen jullie dan? Ja, ik kom met mijn droom bij je.
Ik droom van een studio. Dit is een concreet voorbeeld. Ik wil deze studio nog meer next level brengen.
Nou, ik denk dat ik daar 25, 30k voor nodig heb. Maar ik twijfel van, ja, moet ik dat eerst zelf gaan verdienen? Moet ik het gaan crowdfunden?
Moet ik het gaan, weet ik veel wat? Maar ik heb een droom en dan kom ik bij je en dan…
[Bastiaan Breugem] (25:46 – 26:28)
Ja, ik denk voor jezelf, maar ook voor de geldstrekker is het belangrijk om daar een doel van te maken, om daar bijvoorbeeld een investeringsbegroting voor te maken. Dat je kijkt van, als je die studio wil, als dat je droom is, ja, wat is er dan voor nodig om die te realiseren? En hoeveel, ja, wat moet je aanschaffen bijvoorbeeld om dat neer te zetten?
Bijvoorbeeld hier de apparatuur en de spullen die er allemaal in bestaan. Wat kost dat bij elkaar? Ik denk dat we daarbij helpen van, ja, maak een investeringsbegroting voor jezelf.
Maak die droom tastbaar voor jezelf, ook in een bedrag. Ja, en dan kunnen we vanuit daaruit gaan rekenen van, ja, wat kost dat per maand, de rente en aflossing? Wat levert het op?
Is dat financieel interessant om te doen? Dus denken, ja, de droom een doel maken en door middel van een investeringsbegroting eens denken, hoe is het dan?
[Gerhard te Velde] (26:29 – 26:41)
Ik zou mijn droom misschien wat groter kunnen maken, want we hebben hier een ruimte, die zouden we kunnen splitsen. Hiernaast zit nog een ruimte, die kunnen we erbij aantrekken. Je zou eigenlijk drie studio’s kunnen maken, maar dan moet je die hele verbouwing ook financieren.
Dus dan kom je al snel op 2 ton.
[Bastiaan Breugem] (26:41 – 26:41)
Ja.
[Gerhard te Velde] (26:42 – 26:50)
En dan zeg jij dus van, oké, leuk, die 2 ton bedrag boeit eigenlijk niet, maar dan moet je dus een investeringsbegroting. Maar wat slaat daar dan in?
[Bastiaan Breugem] (26:51 – 27:30)
Ja, dus dan ga je inderdaad in kaart brengen wat die 2 ton, wat dat inhoudt. Dus je gaat met de aannemers praten of misschien ga je kijken van, wat kosten die spullen als ik ze in ga kopen bij een leverancier? Dus je maakt eigenlijk die verschillende stapjes daarin.
En uiteindelijk als je zegt van, nou, het is 2 ton of 180 of 220, wat het ook gaat worden, dan maak je een prognose, ga je vooruitkijken als je die 3 studio’s dan hebt, wat gaat het jou ook opleveren? En soms kom je er ook achter dat het bijvoorbeeld minder op gaat leveren dan je denkt en dat je beter maar 2 studio’s kan bouwen of misschien gewoon die ene moet gaan houden, omdat het verdienmodel bij 1 of 2 beter is. Dat is ook wel zo’n conclusie die je met elkaar moet trekken.
En als die 3 wel goed is en dat gaat je geld opleveren, ja, dan is het een goede investering om te doen. Ja, interessant.
[Gerhard te Velde] (27:31 – 28:15)
Ik dacht ook meteen, oh, dan moet ik eigenlijk… Stel dat je zoiets zou doen, dan zou je ze ook als vergaderzaal geschikt moeten maken en dan zou je eigenlijk bedrijven uit de buurt, zo’n Rabobank of zo, weet je wel, die huren ook overal vergaderzaaltjes, dan zou je eigenlijk multi-inzetbaar. Dus terwijl we erover praten, komen er weer ideeën op van, ja, hoe ga je dat dan terugverdienen?
Gek genoeg is dat een stap die ik heel vaak vergeet. Dus ik kan wel een heel tof idee bedenken, maar die vraag van, oh ja, en hoe ga je daar dan geld mee verdienen, die vergeet ik nog weleens. Dus die, nou ja, daar word ik dan alweer door getriggerd.
Je zegt van, hoeveel geld heb je nodig? En dan ga je een memo schrijven of een memorandum of zo. Ja, ik weet niet welke taal jullie gebruiken, maar vertel eens.
[Bastiaan Breugem] (28:15 – 28:20)
Ja, we noemen dat een heel mooi woord, financieringsmemorandum. Het is eigenlijk nog langer dan dat je net zei.
[Gerhard te Velde] (28:20 – 28:25)
Dat is archaïsche, of ja, ouderwetse taal, zeg maar, dat komt uit de bankenwereld of zo? Ja, ja, eigenlijk wel.
[Bastiaan Breugem] (28:26 – 29:31)
En wat we daarin doen, ik zei al, we zetten onze oude bankbril weer op, alsof we toen bij de bank nog werkten. Best slim. Ja, en we gaan kijken van, als ik nu de beoordelaar ben van de bank, hoe zou ik naar deze aanvraag kijken?
Wat valt mij op? Wat is positief? Waar is het onderneming heel goed in?
Of wat is uniek aan dit bedrijfsmodel? Of welke markt begeeft iemand zich? Hoe zien de cijfers eruit?
En wat valt op? Goed eigen vermogen of goede betaalstromen? Nou, noem maar op.
En we gaan ook kijken weer, wat is misschien minder bij dit bedrijf? Heeft hij misschien toch een keer een slecht jaar gehad? Of zit er iets in de branche dat niet lekker loopt?
Nee, goed, dat beschrijven we allemaal, beide kanten. En uiteindelijk komt er een conclusie uit waarom wij zeggen, nou, dit is verantwoord voor jou als geldverstrekker, om dit geld te gaan uitlenen aan deze ondernemer. Dus we geven ook echt onze opinie erbij, op basis van die onderbouwing die we ervoor gemaakt hebben.
En dat gaat eigenlijk samen met de documenten, zoals die HR-cijfers en de IBA-agiftes en dat soort dingen, naar de verschillende geldverstrekkers toe. Dus eigenlijk in dat financieringsmemorandum onderbouwen we de hele aanvraag, structureren de financiering en geven eigenlijk al een beetje richting aan die geldverstrekker van, hé, wij vinden dit een goede investering voor jou, zo zou je hem in moeten richten. En nou, sta je er voor open.
[Gerhard te Velde] (29:31 – 29:33)
Ja, het zijn voor hun ook lekkere aanvragen, denk ik.
[Bastiaan Breugem] (29:33 – 29:35)
Ja, dus dat is voor hun ook fijn. Opleid, voorgekoud.
[Gerhard te Velde] (29:35 – 29:36)
Voorgekoud, ja.
[Bastiaan Breugem] (29:36 – 29:58)
Dus dan zie je dat wij ook bijvoorbeeld voordelen kunnen krijgen bij geldverstrekkers, op basis van… Sneller geld, meer geld. Ja, ze krijgen bijvoorbeeld lagere afsluitkosten, omdat ze minder handling kwijt zijn.
Je ziet bijvoorbeeld ook als, ja, noem het wat, bijvoorbeeld de rotelopen-trajecten. Bijvoorbeeld dat onze aanvragen altijd eerder opgepakt worden naar andere aanvragen of met prioriteit. Ja, omdat ze zeggen, ja, dit is fijn, weet je, dit is kant-en-klaar.
Dat is voor hun ook efficiënt en fijn.
[Gerhard te Velde] (29:58 – 30:13)
Ja, ik zie jou nu uit de auto springen met de rotelopen. Maar dat gaat wel voor je uit. Even tussendoor, maar wie betaalt de rekening bij jullie?
Want jullie rekenen natuurlijk een fee voor de begeleiding, de bemiddeling en zo. Wie pakt die rekening op?
[Bastiaan Breugem] (30:13 – 30:23)
Altijd de klant. We zijn onafhankelijk, dus de geldstrekker betaalt ons niet. Dat zal onze onafhankelijkheid aantasten eigenlijk.
Dus natuurlijk altijd de factuur naar de klant zelf, naar de ondernemer zelf.
[Gerhard te Velde] (30:23 – 30:59)
Ja, oké. En zo’n memorandum. Stel, we pakken even mijn voorbeeldje erbij.
Niet omdat ik zo graag zo’n taal wil. Samen die twee ton. Dan komt er een heel mooie soort pitch deck uit eigenlijk.
Van, hé, dit is de ondernemer. Dit is zijn plan. Dit zijn de cijfers.
Deze risico’s zien we misschien. Maar we denken dat het zo en zo wel goed komt. En dan ga je die dus…
Ja, is dat een soort… Die sturen, gooien bij alle vijftig financiers die we kennen over de schutting of zo. Of hoe maak je die selectie?
En hoe zorg je… Want financiers… Je hebt natuurlijk ook boekenrentes en dat soort bullshit.
[Bastiaan Breugem] (30:59 – 31:50)
Hoe filter je dat eruit? Ten eerste denk ik aan de voorkant door niet samen te werken met partners die boekenrentes rekenen. Dus die hebben sowieso niet in het aanbod zitten.
Misschien heel even, wat is een boekenrente? Ja, dat is een goede vraag. Waar ligt de grens?
Wanneer betaal je teveel? Ja, dat is ook afhankelijk, denk ik. Soms is het best wel verantwoord om een hele hoge rente te betalen.
Wat is dat? Misschien wel 15 of 20 procent. Als jij daar meer geld mee kan maken.
En vaak heel kortstondig, zeg maar. Als je bijvoorbeeld een handelsbedrijf bent. Je kan nu in één keer een voorraad kopen van een concurrent die fiets is gegaan, ik noem even iets.
Je betaalt drie maanden lang 25 of 20 procent rente over het jaar gezien op de drie maanden. En je kan het weer verkopen, je maakt misschien hele goede marges erop. Ja, dat zou best wel kunnen dat dat een goede financiering is.
Maar over het algemeen zeg ik, dat soort rentes, daar blijven we eigenlijk weg. Omdat je ziet op lange termijn dat dat vaak niet houdbaar is voor een bedrijf.
[Gerhard te Velde] (31:50 – 32:00)
Dus dan die drie maanden wordt niet gehaald. Dan wordt de overeenkomst opengebroken. Dan wordt die verlengd naar een jaar bijvoorbeeld.
En dan gaat het stapelen en dan…
[Bastiaan Breugem] (32:00 – 32:00)
Ja.
[Gerhard te Velde] (32:01 – 32:14)
Oké. Dus je werkt niet met alle geldverstrekkers. Maar je stuurt wel naar alle 50 die op het lijstje staan.
Of zoek je daar dan nog weer de juiste banken of andere partijen bij?
[Bastiaan Breugem] (32:14 – 33:12)
Wat we op een gegeven moment zelf gedaan hebben, omdat we een franchise-organisatie zijn, wilden we dingen uniform maken. Maar we wilden ook gewoon dingen makkelijk maken voor de franchise-nemers. Wat ik aan het begin zag, zeker als ze net begonnen waren, is toch ervaren van wat doet elke geldverstrekker, die 50.
Wat zijn hun voorwaarden? Wat willen ze wel, wat willen ze niet? En dat ze vaak aan het bellen waren naar tien verschillende partijen van…
Hé, ik heb dit liggen voor je. Zou het wat zijn? Kan ik het insturen?
Past het bij je? Op een gegeven moment hebben we zelf een softwarepakket gebouwd met een externe bouwer erbij. En daarin zit ook een soort matchingsmodule, zoals we het noemen.
Dus eigenlijk zeg je van, nou, ik vul een aantal voorwaarden in. En die gaat al kijken binnen die vijftig, van welke veertig doen het niet en welke tien doen het wel. Nou, die kan je verder nog fine-tunen, maar op een gegeven moment krijg je een beperkte selectie.
Dus het systeem kan je daarbij helpen bij ons. En daarnaast zie je dat adviseurs op een gegeven moment dat gaan ervaren. En na een ex-aantal jaren of maanden wel weten van, nou, deze wel, deze niet.
Maar soms is het systeem ook wel interessant, omdat het ook weer partijen biedt… waar ze zelf niet aan denken, omdat ze toch dat niet helemaal scherp hebben staan. Dus ja, we proberen dat te ondersteunen ook daarin.
[Gerhard te Velde] (33:13 – 33:28)
Hé, en wat nou als je niet tot een goed verhaal komt? Ik kom bij jou, ik zeg, nou, die twee ton, ik heb een idee, een plan voor drie studio’s. Krijg ik weleens de rode kaart van, ja, gast, dit gaat hem gewoon niet worden, hè?
Dus we gaan ook geen memorandum schrijven.
[Bastiaan Breugem] (33:28 – 34:08)
Ja, zeker, omdat… Kijk, uiteindelijk gaan wij met iets aan de slag als we zeggen, dit is kansrijk. We verbinden ook onze eigen naam eraan, ook naar de geldverstrekkers toe, als die drie keer rommel krijgen, denk ik ze de vierde keer ook voor een financieringsgilde laat maar zitten.
Dus dat is voor ons gewoon heel belangrijk om de kwaliteit te leveren. En ik denk ook voor onze eigen tijd, maar ook voor de tijd van jou in dit geval. Ja, het is gewoon zonde om met elkaar een heel traject in te gaan en dan na drie maanden achterkomend iets niet gaat lukken.
Ik zeg dat liever aan de voorkant tegen je. Natuurlijk heb je wel eens aanvragen waarvan je denkt, nou, dit zou kunnen, maar misschien als die net verkeerd valt ook weer niet. Ja, dat heb je altijd.
Maar ik denk voor het grote deel van de aanvragen zeggen we, nou, we gaan echt aan de slag als we gewoon zeker weten dat het ook succesvol kan zijn.
[Gerhard te Velde] (34:08 – 34:49)
Ja, doen jullie ook een PDD? Een PDD? Weet je wat het is?
Personal Due Diligence. Daar heb ik gisteren met iemand over gehad. Ik heb het net geleerd vandaag.
Ja, Personal Due Diligence. Het is eigenlijk een soort dat je ook naar een talententest van iemand gaat kijken. Van, hé, is dit iemand die überhaupt logisch kan redeneren?
Of is deze persoon veel te creatief? Maar ik zou serieus, als ik in jullie schoenen stond, misschien ook eens op iemands LinkedIn kijken. Als daar iemand totaal onvindbaar is of zo, of hij heeft geen profielfoto.
Oh, dus die moet dit gaan verkopen? Of, weet ik veel, ja. Toch, je probeert op een of andere manier ook een beeld te krijgen van…
Van de friendjes nemen?
[Bastiaan Breugem] (34:49 – 35:11)
Van de klant bedoel je? Ja, van de klant, van de klant, de persoon. Nou, wat je daar wel zo vaak ziet, bijvoorbeeld reviews.
Er wordt wel vaak naar reviews gekeken door ons ook, maar ook de geldverstrekkers. Want je wilt in heel veel bedrijven tegenwoordig zo’n review op de website staan. Ja, Trustpilot of zo.
Ja, nou ja, als daar gewoon een heel slecht cijfer uitkomt, of je ziet de laatste drie maanden dat daar hele slechte reviews uitkomen. Dan neem je dat wel mee in je afweging, ja. Ja, misschien.
[Gerhard te Velde] (35:11 – 35:20)
Ik heb een 4,9 met de studio. Oh, dat komt bij jou wel goed dan. Ik had één, ik had alleen maar vijf, hè.
Dus ik zei tegen een vriend van, doe even een één ertussen. Want dan is het geloofwaardiger.
[Bastiaan Breugem] (35:21 – 35:22)
Serieus?
[Gerhard te Velde] (35:22 – 35:40)
4,9. Even kijken, waar zijn we gebleven? Selectiecriteria, waar moet je op letten?
Eigenlijk hoef je dus nergens op te letten. Want die hele selectie van geldverstrekkers is al geweest. Maak je weleens mee dat ondernemers kunnen kiezen dan tussen aanbieders?
Kiezen de bank en weet ik veel, een andere partij?
[Bastiaan Breugem] (35:41 – 36:24)
Ja, dus we benaderen altijd meerdere partijen. Dat betekent dat je ook vaak meerdere aanbiedingen krijgt. En dan gaan we samen kijken, wat past het beste bij jou?
En er zit soms ook wat onderhandelingsruimte in. Dat we zeggen van, hé. Oh, dat is zo lekker.
Ja, dat is lekker. Dus zakelijk kan dat nog met financieringen. Ook op de rente bijvoorbeeld.
Dus je krijgt een aanbod en je zegt van, ja, je zit bij bank X. Bank I doet een aanbod. En je zegt van, ja, ik wil toch gewoon graag bij X blijven.
Mijn rekening loopt daar en die ken ik al tien jaar. Dan zeggen we weleens tegen bank X van, ja, we hebben een aanbod van bank I. Maar goed, als je dat kan matchen of scherper kan zijn, dan blijven we gewoon bij jou.
Dus er zit ook wel een soort onderhandelingsspel tussen. Op een gegeven moment denk ik, als je een keuze hebt gemaakt voor een partij, dan moet je daar al mee verder gaan. Je kan ze niet aan het lijntje gaan houden.
Maar je hebt een fase waarin je indicaties hebt liggen. En dat zegt het ook, indicatieve voorstellen. Waarin je wel kan sleutelen aan voorwaarden, ja.
[Gerhard te Velde] (36:24 – 36:35)
Eigenlijk ben je een geldmakelaar, hè? Want dat zullen ze soms ook wel irritant vinden. Van, ja, shit.
We dachten, we hebben hier een lekker naïeve ondernemer aan tafel. Maar dan zitten jullie er ineens ook om te onderhandelen.
[Bastiaan Breugem] (36:35 – 36:35)
Ja.
[Gerhard te Velde] (36:36 – 36:46)
Ik moest aan de makelaar denken, want mensen vinden het vaak, of niet iedereen, maar sommige mensen vinden het ook spannend om te onderhandelen over hun huis of bepaalde voorwaarden. Terwijl daar ligt toch best wel veel geld voor te oprapen.
[Bastiaan Breugem] (36:46 – 37:09)
Ja, ja. Soms zeg ik ook wel eens van, ja, laat mij maar de bedkop zijn dan, zeg maar. Naar jouw geldverstrekker toe.
Zeker als die band gewoon goed is. Laat mij dan soms wel een beetje vervelend duwen op voorwaarden. Dan hoef jij dat niet te doen.
Dan zeg je, nou, die Bastiaan, die wilde gewoon beste voorstel. Ik heb hem het traject uit handen gegeven. Hij moest het regelen.
Dus dat zit er soms ook wel tussen, ja. De een is mensenhandelaar met zijn uitzendbureau. De ander is geldhandelaar, hè.
[Gerhard te Velde] (37:10 – 37:32)
Mooi. Dealmaking. Dat is dus, zeg maar, je hele heb en hou in de waagschaal stellen.
Dus als je niet terugbetaald, kom ik je fiets opbehalen of je auto. Maar nog net je kinderen niet. De dealmaking, hoe belangrijk is dat?
Dat is dus, zeg maar, dat onderhandelingsspel. Ja. En dan komt er een krabbel.
En dat gaat nog fysiek of digitaal.
[Bastiaan Breugem] (37:32 – 37:52)
Hoe gaat dat stukkie? Uiteindelijk kies je dus een van de voorstellen. Vaak zijn er dan nog wel een definitieve besluitvorming is vaak nodig.
Soms ook extra documenten. Maar als die degene het ligt, ja, dan heb je een definitieve offerte. En als je die tekent, is de deal gewoon rond.
Dus ja, dat is eigenlijk het proces daarna. Maar je soms nog even moet wachten tot die definitief echt goedgekeurd gaat worden.
[Gerhard te Velde] (37:52 – 38:08)
Oké. Ja. En dan komen die munten op je rekening.
Ja. En dan? Als een man snel een breedbeeld-tv bestellen.
Maar dat is wel heel verleidelijk, hè? Dat je dan ineens twee ton hebt. Of in mijn geval, ja, ik zou wel denken van…
Ah, dan kan ik nu eindelijk toch ook even dat ene dingetje.
[Bastiaan Breugem] (38:08 – 38:17)
En dan zie je dat weleens? Ja, maar soms kan het niet. Want bijvoorbeeld bij vastgoed en bij overnames zie je dat het…
Overnames van aandelen, zie je dat het via de notaris loopt. Ja.
[Gerhard te Velde] (38:17 – 38:22)
Wordt dat ook weer zo’n rekening? Is daar een speciale rekening voor waar het dan opgestort wordt?
[Bastiaan Breugem] (38:22 – 38:41)
Dat is een derde gelderrekening. Ja, oké. Dus dan staat het bij de notaris en dan moet het van de notaris…
naar degene die het geld moet ontvangen. Bijvoorbeeld als je het pand koopt naar de verkoper. Dus dan heb je er weinig invloed op.
Alleen als je een rekening krantkredieten hebt… of een lening gewoon in één keer je uitgebetaald krijgt. Ja, dan kan je in principe meedoen wat je wil natuurlijk.
Het is niet de bedoeling, want vaak staat er in je moet het gebruiken voor. Maar dat zou kunnen, ja.
[Gerhard te Velde] (38:42 – 38:47)
En heb je het ook zien gebeuren, zeg maar? Ja, natuurlijk. Ja, oké.
En wat is het dan?
[Bastiaan Breugem] (38:48 – 38:59)
Gewoon andere dingen met dat geld. Ja, boekhatties. Ja, dat nog net niet.
Maar ja, soms weet ik het ook niet… want ze hebben natuurlijk vaak niet de behoefte om het aan mij te vertellen. Heb je wel eens iets gezien?
Ja, ik heb wel eens iets heel bijzonders meegemaakt.
[Gerhard te Velde] (38:59 – 38:59)
Wil je dat deden?
[Bastiaan Breugem] (38:59 – 39:42)
Ja, tuurlijk. Ik heb wel eens een keer een aanvraag gehad van een ondernemer… die was schilder.
Hij had een schildersbedrijf, maar die deden het altijd op locatie bij mensen. Dus die kwam bij jou thuis. Nee, hij kwam jou huis schilderen.
Op een gegeven moment zei hij tegen mij… ja, ik wil graag een locatie hebben waar mensen naartoe kunnen gaan… om te komen kijken.
Want als ik bij mensen langs ga, heb ik altijd kleine staaltjes bij me. Maar dan kan ik een hele muur laten zien in bepaalde kleuren bijvoorbeeld. Dus ik heb die financiering uiteindelijk voor elkaar gegeven…
om dat pand te kunnen aankopen. En uiteindelijk had hij dat pand. Toen ben ik er langs gegaan…
want ik vind het altijd leuk om erna te kijken… wat is er met het geld gebeurd? Ja, het ene is geld regelen…
maar twee, wat doet die ondernemer met dat geld? Dat vind ik eigenlijk veel leuker dan altijd. En toen kwam ik daar.
Toen was het een Turkse supermarkt geworden. Echt? Wow, dat was niet de deal?
[Gerhard te Velde] (39:42 – 39:44)
Nee. Maar dan had hij hem meteen doorverhuurd of zo?
[Bastiaan Breugem] (39:45 – 39:57)
Nee, hij zat er zelf. Zelf? Ja, hij zei van…
mijn vrouw die had toch niks te doen… dus die heb ik achter de kassa gezet. Maar dus de hele idee, de hele aanvraag is opgebouwd…
op een winkel voor schilder. En toen ik daar aankwam was het gewoon een Turkse supermarkt.
[Gerhard te Velde] (39:58 – 39:58)
En dan?
[Bastiaan Breugem] (39:59 – 40:06)
Ja. Ja, je kan er niks mee? Ja, nee, ik heb wel gezegd van…
dit kan natuurlijk niet. Dus dat hij er wel…
[Gerhard te Velde] (40:06 – 40:12)
Nou ja, zolang ze terugbetalen… dan kom je niet in de shit. Maar dit is natuurlijk wel te kwaadertrouw.
[Bastiaan Breugem] (40:12 – 40:13)
Ja, natuurlijk.
[Gerhard te Velde] (40:14 – 40:15)
Hm, oké.
[Bastiaan Breugem] (40:15 – 40:16)
Soms kom je wel extreme dingen tegen hoor.
[Gerhard te Velde] (40:16 – 40:38)
Ja, nou ik zal hier geen Turkse supermarkt beginnen… maar het is wel een dingetje van… ja, hoe ga je dat geld gebruiken?
Heb je daar nog advies voor? Want je moet terugbetalen… dus ik ga die twee ton lenen voor mijn studio Empire.
Moet daar dan ook een soort van planning voor komen… van aflossing per maand en rente en…
[Bastiaan Breugem] (40:38 – 40:54)
Ja, dus bij het indienen van de aanvraag… moet je natuurlijk al eigenlijk… al bij de geldsteker duidelijk maken…
dat jij het kan terugbetalen. Dus dan moet het al naar de toekomst toe duidelijk zijn… of naar historisch gezien.
En dan gaat de geldsteker natuurlijk ook een beoordeling maken… van kan je dat terugbetalen. Ja, en op het moment dat het loopt…
ja, dan check je natuurlijk gewoon of je geen betalingen mist daarin.
[Gerhard te Velde] (40:55 – 41:11)
Ja, ja, en anders… En over dat geld een beetje slim wegzetten… want ik denk ook van, ah, daar heb je geld over…
misschien kan je dat dan wel even, weet ik wel, ergens stallen… waar je er nog weer geld mee kan verdienen of zo. Is dat een optie of wordt dat gedaan?
[Bastiaan Breugem] (41:12 – 41:18)
Nee, vaak is het dat het geld echt gewoon gebruikt wordt… waarvoor het bedoeld is. En dat het ook vaak niet over is.
Ik denk dat het vaak eerder tekort is dan dat het overblijft.
[Gerhard te Velde] (41:18 – 41:29)
Ja, maar dat lijkt me echt heel uitdagend. En er zijn ook heel vaak dingen dat je denkt van… ja, wat is nou een goede investering?
Ja, maar dat is een heel moeilijk gesprek. Maar ja, een nieuwe website… gaat dat geld opleveren?
[Bastiaan Breugem] (41:29 – 41:43)
Ja, dat zijn lastige, vooral met marketing denk ik soms… is dat moeilijk meetbaar, zeg maar. Met heel veel dingen denk ik dat je wel een business case kan maken…
en het uit kan rekenen. Los van dat er nog nooit een prognose uit is gekomen die ik gezien heb. Maar goed, je kan in ieder geval een beetje beeld creëren, denk ik.
Ja, interessant.
[Gerhard te Velde] (41:43 – 42:15)
Nou, ik ga nog eens goed nadenken over mijn podcast empire. Nou, ik haal hier ook dingen uit voor mezelf. Dat is ook het leuke van die podcast.
Maar ik denk eigenlijk, dan moet ik nadenken van… kan ik klanten vinden die de komende drie jaar… van mij structureel een studio willen huren?
Want dan heb je dus alweer een inkomstenstroom aangeboord. Dan sta je dus ook veel sterker richting actuele geldverstrekker. En ja, zelfs als je ook nog mensen vooruit laat betalen…
Ik denk dat daar ook veel te halen valt voor ondernemers.
[Bastiaan Breugem] (42:16 – 42:54)
Ja, we hebben natuurlijk heel veel over externe financiering. Maar financiering kan natuurlijk ook intern komen uit je eigen vermogen. Soms zie ik ook bijvoorbeeld een sale and lease back, noemen we dat wel eens.
Bijvoorbeeld dat er geld vastzit in een machine of in een auto… die we uiteindelijk eruit kunnen halen. Het kan ook zijn dat je voorraad bestaat met een bepaalde waarde.
Het zegt nou, laten we dat in de lening ook liquide maken. Dat je het kan gaan gebruiken. Maar het kan natuurlijk ook geld zijn van jouw klanten bijvoorbeeld.
Dat je zegt, ik laat mijn klanten mij voorfinancieren… op wat voor manier dan ook. Misschien zeg je nou ja, als je bij mij een podcastserie opneemt…
je betaalt alvast vooruit, dan krijg je een bepaalde korting… en dan heb je dat geld gelijk op je rekening. Ja, dat zijn natuurlijk ook wel slimme modellen om gewoon geld op te halen.
Heel slim.
[Gerhard te Velde] (42:54 – 43:08)
Nice. Ik heb veel van je geleerd. We gaan naar een afronding.
En je mag een vraag meegeven aan de luisteraar. Misschien een en laatste vraag. Wat is jouw beste geldadvies ooit?
En daarna mag je een vraag aan de luisteraar meegeven.
[Bastiaan Breugem] (43:08 – 43:10)
Ja, ik denk dat ik gelijk ga combineren met de vraag.
[Gerhard te Velde] (43:10 – 43:11)
Oké, kom maar door.
[Bastiaan Breugem] (43:11 – 43:32)
Mijn beste geldadvies is eigenlijk met geld maak je geld. En dat geld vooral voor ondernemers denk ik… die geld gebruiken om investeringen te doen…
en daar weer meer geld mee te creëren. Dus dat is mijn advies ook aan mensen. Ga voor jezelf na met deze investering.
Ga je er geld mee verdienen? En zo ja, is het denk ik een goede investering om te doen… en om geld op te halen.
En dat is ook mijn vraag of tip aan mensen thuis eigenlijk.
[Gerhard te Velde] (43:33 – 43:46)
Mooi. Dank je wel. Top.
Veel geleerd. Top. Graag gedaan.
Dank voor je tijd. En jij natuurlijk, dank voor het kijken of luisteren naar deze podcast. Ik hoop dat je er veel van opgestoken hebt.
Ga lekker groeien, haal lekker geld op, maar doe het wel verstandig.
[Bastiaan Breugem] (43:46 – 43:46)
Yes.
[Gerhard te Velde] (43:47 – 44:07)
En zoek de juiste begeleiding. Vond je deze aflevering waardevol? Laat even een review achter.
Ga ons ook volgen op YouTube. En als je meer wil weten over Bastiaan, voeg hem toe. Bastiaan is te vinden op LinkedIn, Bastiaan Breugem.
En wil je meer weten over financieringsgilde… ga dan naar financieringsgilde.nl