Direct luisteren naar deze podcast
Bekijk deze podcast
Introductie van deze gast
Hylke Hertoghs is partner bij Marktlink Capital, waar hij verantwoordelijk is voor de selectie van private equity fondsen voor hun fund-of-funds. Met meer dan €2,5 miljard onder beheer en een track record van het sluiten van alle fondsen op maximale omvang, biedt Hylke unieke inzichten in de wereld van private equity investeringen.
Drie dingen die je in deze aflevering leert:
???? Hoe je uit 40.000 private equity fondsen de juiste selecteert voor maximaal rendement
???? Waarom sommige bedrijven voor 20x de inkoopprijs worden verkocht en andere voor €1
⚖️ Het verschil tussen ethische waardecreatie en gevaarlijke financial engineering
CALLS TO ACTION ????
Voeg Hylke toe op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/hylke-hertoghs/
Check de website van Marktlink capital hier: https://www.marktlinkcapital.com/nl/
Overige links naar boeken en bruikbare bronnen voor ondernemers:
BRONNEN
Boek: Barbarians at the Gate – De geschiedenis van KKR en vroege private equity
Bedrijf: Waterland – Nederlandse private equity maatschappij actief in Europa
Bedrijf: Oakley – Engels fonds gespecialiseerd in buy-and-build strategieën
Bedrijf: Steer Automotive – Autoschadeherstelbedrijf case study
Website: marktlinkcapital.com/groeivoer – Voor meer informatie over Marktlink Capital
Strategie: Fund-of-funds benadering voor risicospeciding
Principe: Deelnemersvrijstelling voor BV investeringen in private equity
In deze aflevering
00:00 Welkom bij Groeivoer
01:26 Gesloten op omvang
02:28 €2,5 miljard milestone
04:04 Gaan investeerders juichen?
05:51 Extreme rendementen
08:26 10-15% beoogd rendement
10:41 Skin in the game
12:22 Kiezen voor private equity
17:27 Van kleine overnames naar 100+ per jaar
20:08 Private equity fondsen
22:35 Geen directe bedrijfsinvesteerder
25:41 De juiste partner?
29:39 Waterland case study
32:36 Vervangen worden
34:48 Spreadsheet says no
36:06 Elk bedrijf een prijs
42:43 Proces fondsen selecteren
47:43 Azië in de portefeuille?
49:27 KKR en geschiedenis
52:40 Investeren via BV
55:20 Slotopdracht voor luisteraars
Shownotes
Waar vind je deze ondernemerspodcast?
Kijk je graag zakelijke podcasts? ????
Volg dan het kanaal van Groeivoer op Youtube: https://www.youtube.com/@Groeivoer/videos
Liever luisteren? ????
Volg Groeivoer op Apple Podcast: ???? https://shorturl.at/kozJP
Beluister de #1 Nederlandse ondernemerspodcast op Spotify: ???? https://shorturl.at/bfmD3
Zelf een zakelijke podcast starten? ????️
Wil je zelf ook een professionele podcast starten? Gerhard is eigenaar van Ear Ear, een gespecialiseerd podcast agency voor ondernemers.
Adverteren in dé ondernemerspodcast van Nederland? ????
Wil je adverteren bij Groeivoer en ondernemend Nederland bereiken? Mail naar info@groeivoer.nl
Volg onze ondernemerskanalen! ????
Blijf op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en ondernemersevents via WhatsApp: https://whatsapp.com/channel/0029VaZOSZGHbFV9bpqwwE3B
Of via Telegram: https://t.me/groeivoer
De beste ondernemerslessen in je mail? ????
Mail naar info@groeivoer.nl voor een *cheat sheet* met de 10 beste tips van 300 afleveringen van Groeivoer. Boordevol inzichten van succesvolle ondernemers.
Waardeer deze ondernemerspodcast! ????
Fan van deze zakelijke podcast? Laat een review achter! ????
Volg de #1 ondernemerspodcast! ????
LinkedIn Gerhard: https://www.linkedin.com/in/gerhardvelde/
LinkedIn Groeivoer: https://nl.linkedin.com/company/groeivoer
Instagram: https://www.instagram.com/groeivoer_podcast/
TikTok: https://www.tiktok.com/@groeivoerpodcast
X: https://twitter.com/groeivoer
Onze partners voor ondernemers ????
Deze ondernemerspodcast wordt mede mogelijk gemaakt door Teamleader, het perfecte all-in-one softwarepakket voor het MKB. Start vandaag: https://signup.focus.teamleader.eu
Speciale dank aan Groenpand, thuisbasis van de Ear Ear Podcast studio. Bekijk www.groenpand.nl voor meer informatie.
Transcriptie
[Hylke Hertoghs] (0:00 – 0:40)
Er zijn in Amerika en Europa waar we investeren… …zijn er zo’n 40.000 verschillende private active fondsen. Daarbinnen zijn er waanzinnige sterke fondsen…
…die al jarenlang 20% netto rendement per jaar hebben gegenereerd… …en ook partijen die niet zo indrukwekkend zijn. Nou, wat je eigenlijk altijd wil als investeerder in onze fondsen…
…maar ook als wij investeren in een onderliggend private active fonds… …is dat de belangen van de mensen die dat fonds actief beheren… …gelijk lopen met onze belangen. Er is denk ik altijd een ethische vraag… …want waar je je geld investeert, daar geef je een impuls aan de groei. En voor ons is het heel belangrijk dat we echt investeren in partijen…
…die de onderneming intrinsiek meer waard maken… …en niet door financial engineering.
[Gerhard te Velde] (0:44 – 1:07)
Welkom bij Groeivoer. Mijn gast vandaag is Hilke Hertogs… …en we nemen een kijkje in de wereld van investeringsfondsen. Stel, je hebt geld over en je wil je geld voor je laten werken… …in plaats van zelf te werken voor geld. Hoe ga je dat dan doen en hoe weet je wat een goed investeringsfonds is?
Hilke, welkom bij de podcast. Dank je, welkom hier te zijn. Terug zou ik bijna willen zeggen…
…want we hebben al eerder een aflevering gemaakt.
[Hylke Hertoghs] (1:08 – 1:10)
Helemaal mooi dat ik nog terug mag komen.
[Gerhard te Velde] (1:10 – 1:26)
Zeker, ik heb goede reacties gehad op de aflevering. Sindsdien is er bij jullie waarschijnlijk ook weer van alles gebeurd. Deals geclosed, exits gemaakt.
Wat was een hoogtepunt van de afgelopen maand… …waar jij blij van bent?
[Hylke Hertoghs] (1:26 – 1:58)
We hebben ons vijfde funderfund, dus eigenlijk onze hoofdfonds… …waarin we gespreid investeren in verschillende… …onderliggende private equity fondsen…
…hebben we gesloten op de maximale fondsomgang. Dus we hebben altijd een maximaal bedrag dat we willen ophalen… …en dat hebben we afgelopen maand bereikt voor fonds vijf. Nu hebben we eigenlijk tot nu toe al onze fondsen… …op de maximale omvang gesloten. En dat betekent dat we ook weer heel binnenkort…
…de markt ingaan met onze volgende fonds. Maar dat zijn altijd wel milestones.
[Gerhard te Velde] (1:58 – 2:28)
En dat betekent dus, jullie gaan de markt op met een nieuw fonds. Jullie gaan weer geld ophalen. Dat klopt.
En dan ga je dat geld investeren in… …en daar gaan we straks natuurlijk dieper op in… …in private equity fondsen. En daarmee laten jullie bedrijven groeien indirect. Dus de vorige fonds hebben jullie geclosed. Zoals gepland.
Ik ben ook even benieuwd, hoe ziet dan een feestje… …bij jullie op kantoor eruit?
[Hylke Hertoghs] (2:28 – 2:49)
Nou, het feestje gaan we later dit jaar vieren. Want we zijn enige tijd geleden ook door de milestone gegaan… …van 2 miljard euro kapitaal…
…dat we hebben toevertrouwd gekregen van investeerders. We zitten inmiddels al ruim over de 2,5… …maar het feestje van dit 2 miljard moeten we nog vieren.
[Gerhard te Velde] (2:49 – 2:50)
Typeert dat de bedrijfscultuur?
[Hylke Hertoghs] (2:51 – 3:45)
Ja, wel enigszins. Ik denk dat waar we toen we net gestart waren… …we bij elke miljoen, wij ze spreken, die werd toevertrouwd…
…op de tafel stonden, zijn we heel hard gegroeid. En dat betekent ook dat we soms echt even… …onszelf moeten herinneren dat we moeten stilstaan…
…bij dit soort toch wel significante milestones. En dat gaan we met het hele team ook einde zomer. Gaan we dat doen.
Maar dat klopt wel. Er is eigenlijk altijd in de wereld van investeren… …de volgende deal en de volgende transactie. En dat betekent inderdaad ook dat we nu de markt weer ingaan… …met ons zesde fonds. En dan staat de teller als het ware weer op nul.
Dan moet het kapitaal worden opgehaald… …toevertrouwd door ondernemers, particulieren. En dan moeten ook weer de beste nieuwe fondsen…
…in de markt worden geselecteerd. Dus daar zijn we alweer druk mee bezig.
[Gerhard te Velde] (3:47 – 4:04)
Even over champagnemomenten. Want dit zijn dan hoogtepunten voor jullie. Wanneer gaan jullie klanten op tafel staan en juichen?
Wat zijn voor hun de momenten waarop ze denken van… …yes, dit was succesvol.
[Hylke Hertoghs] (4:04 – 5:30)
Ja, ik denk dat heel veel van onze investeerders… …die vinden het heel mooi om te investeren… …in ondernemerschap, andere ondernemers. Om ook die succesverhalen te horen. Wat is er bereikt toen een ondernemer… …een partnership aanging met een private equity maatschappij…
…en hoe zijn er toen gegroeid… …nationaal, internationaal nieuwe producten. Maar een groot deel van het champagnemoment…
…voor onze investeerders is ook het moment… …waarop dat kapitaal dan ook weer terugkomt. Uiteindelijk is het voor alle investeerders belangrijk…
…dat er ook rendement wordt gemaakt. En dat betekent met een private equity fonds… …vaak dat je even geduld moet hebben. Want als je als private equity maatschappij… …investeert in een bedrijf… …en dan wil je juist een aantal jaren de tijd hebben…
…om samen die waarde te creëren. Dus meestal zit een private equity maatschappij… …zo’n vier tot zes jaar geïnvesteerd in een bedrijf…
…voordat het wordt verkocht. En dat betekent ook dat je zeker zo’n vier, vijf jaar moet wachten… …totdat er substantieel geld weer terugkomt uit je fonds. En dan uiteindelijk dat laatste stukje van de waarde… …dat komt er pas in een jaar acht, negen of tien uit. Dus dat is een investering van een lange adem.
Maar dat betekent ook dat je een echte partnership kan aangaan. Als je investeert voor een kwartaal of twee kwartalen… …dan kan je niet op dezelfde manier investeren…
…in je bedrijf en waarde creëren. Maar dat is het champagnemoment voor de investeerder. Ja, precies.
[Gerhard te Velde] (5:31 – 5:50)
En hoe hard kan het dan gaan? Want ik hoor wel eens dingen over dat… …je investeert een keer twintig terugkomt…
…bij een exit. Stel ik verkoop mijn uitzendbureau en ik heb een miljoen… …en ik geef het aan jullie. Kan ik dan op een dag ineens twintig miljoenen hebben? Of werkt dat niet zo?
[Hylke Hertoghs] (5:51 – 8:06)
Dat hangt er heel erg vanaf wat voor type product je investeert. De manier waarop wij investeren is met een mandje van fondsen. En dat betekent dat als ineens een mandje zegt dat er tien fondsen zitten…
…en gemiddeld zitten er in een onderliggende private equity fonds… …zo’n vijftien bedrijven, dan heb je uiteindelijk… …honderdvijftig bedrijven in je fond zitten. Dat is heel verstandig, want het zijn allemaal investeringen… …in aandelen van bedrijven. Die bedrijven kunnen twintig keer groeien.
Maar daar kan ook iets misgaan. En daarom wil je graag gespreid investeren. Maar dat betekent ook dat als een van die bedrijven…
…inderdaad een keer twintig gaat… …en we hadden toevallig afgelopen week een voorbeeld… …in de portefeuille van een bedrijf dat voor twintig keer…
…de aankoopprijs is verkocht. Dan heeft dat op die hele brede portefeuille natuurlijk… …een beperkter resultaat. Maar dat geldt ook als er een keer iets misgaat. En dat betekent dat de voorspelbaarheid van je rendement… …veel hoger wordt. En uiteindelijk is dat voor de meeste investeerders… …veel geschikter. Want uiteindelijk is het voor veel mensen natuurlijk ook…
…een stukje pensioenopbouw, voorziening voor later. Iets dat je goed renderend aan het werk kan zetten… …maar niet direct nodig hebt. Vandaar dat het gespreid geïnvesteerd wordt. Maar als je de kans op grotere rendementen wil vergroten… …dan betekent dat bij investeren over het algemeen…
…ook het nemen van meer risico. En bij Marketing Capital hebben we een fonds… …dat richt zich specifiek op het investeren in…
…beginnende startende ondernemingen. En dat zijn vaak ondernemingen die met nieuwe technologieën werken. Bijvoorbeeld AI, crypto, vernieuwende zaken…
…in de healthcarehoek. En als je daar vroeg investeert… …in een bedrijf dat nog weinig omzet heeft…
…dan is de investering relatief klein. Maar als dat de nieuwe Google of Facebook… …of Meta of SpaceX wordt…
…dan heb je het niet over een twintig keer return… …maar dan heb je het vaak over een honderd… …of een paar honderd keer return. En om dat risico daar weer te dekken… …zie je ook dat de spreiding ook weer wat groter is. Want er zijn natuurlijk heel veel die een mooi idee hebben…
…die het niet redden. Dus dat is ook een stukje… …ja, portfolio constructie noemen we dat. Dus ja, risicomanagement.
[Gerhard te Velde] (8:07 – 8:26)
Oké, dus als ik je goed begrijp… …dan stel, ik verkoop me uit zo’n bureau… …ik steek een miljoen via jullie in…
…of het komt in zo’n fonds terecht… …het zal niet keer twintig gaan. Maar wat is wel realistisch…
…jullie doen misschien geheim beloften… …en je krijgt een gegarandeerd rendement of zo… …of hoe werkt dat bij jullie?
[Hylke Hertoghs] (8:26 – 9:52)
Nee, gegarandeerd rendement kunnen we helaas niet gegeven… …die garantie is tot de deur. Maar wat we natuurlijk wel kunnen zeggen…
…en dat is heel belangrijk in wat we doen… …is wat is waarschijnlijk… …en wat is er in het verleden gebeurd. Wat wij zeggen is ons beoogd rendement… …op ons private equity fonds… …is tien tot vijftien procent netto rendement per jaar. Voor mij als inlegger dan? Ja, als investeerder in ons fonds. De fondsen die wij selecteren…
…dan kijken we heel zorgvuldig naar… …wat hebben die fondsen in het verleden gedaan. We investeren graag in fondsen die al lange tijd actief zijn.
Dus managers die al vaak meerdere fondsen hebben opgehaald… …succesvol hebben geïnvesteerd… …die bedrijven in zo’n fonds weer hebben verkocht…
…en een bewezen rendement hebben gemaakt. Want gelukkig is het zo dat het historische rendement… …wel een voorspellende waarde heeft. Het is geen garantie op succes… …maar als een partij aantoonbaar succesvol… …heeft geïnvesteerd in het verleden…
…is de kans groter dat ze dat in de toekomst ook doen. En daar zit ons werk spitsig daaraan toe. Als wij goed begrijpen waarom dat succes in het verleden behaald is…
…wat een trucje was van die partij… …op wat voor manier hebben die de waarde gecreëerd… …dan kun je ook wat zeggen over hoe groot is de kans…
…dat dat in de toekomst weer lukt. Want kennelijk werken de mensen die dat vaker hebben gedaan… …die daar expertise op hebben…
…en als die mensen er nog zijn… …dan moet je natuurlijk ook altijd checken.
[Gerhard te Velde] (9:53 – 9:54)
Gaat dat op individueel niveau dan?
[Hylke Hertoghs] (9:55 – 10:39)
Ja, je ziet dat… …en dat is vaak niet één individu… …maar meerdere mensen binnen zo’n privatectiemaatschappij…
…die wel degelijk heel belangrijk zijn voor het succes. En een goede privatectiemaatschappij… …maakt dat uiteindelijk ook onderdeel van het bedrijf. Dus die expertise probeer je te vangen. Je probeert de mensen die je aanneemt… …bij een privatectiemaatschappij op te leiden…
…zodat ook zij… …de volgende bedrijven in portfuiën… …kunnen helpen bij de groei. En voor ons is het heel belangrijk… …dat we kunnen identificeren… …waarom was deze privatectiemaatschappij zo succesvol? Zijn de mensen die daar belangrijk voor zijn… …zijn die allemaal nog aanwezig? Hebben die ook weer voldoende van hun eigen geld…
…geïnvesteerd in het volgende fonds?
[Gerhard te Velde] (10:41 – 10:41)
Waarom is dat belangrijk?
[Hylke Hertoghs] (10:41 – 11:35)
Nou, wat je eigenlijk altijd wil… …als investeerder… …in onze fondsen…
…maar ook als wij investeren… …in een onderliggend privatectief fonds… …is dat de belangen…
…van de mensen die dat fonds actief beheren… …gelijk lopen met onze belangen. En als jij jouw uitzendbureau…
…verkoopt aan een partij… …dan wil je graag dat… …de mensen die dat voor jou overnemen…
…zeker als jij onderdeel blijft van het bedrijf… …als je erin blijft werken… …dan wil je dat die mensen…
…ook een heel sterk belang hebben… …om te zorgen dat het succes wordt. Skin in the game.
Dus als die met veel van hun eigen geld mee investeren… …en dan weet je dat ze… …een heel groot incentive hebben…
…om ook als het even tegen zit… …of er gebeurt iets over covid… …of wat dan ook…
…dat ze zeggen oké… …we gooien niet de handdoek in de ring… …maar we zetten onze schouders er met z’n allen onder…
…om te zorgen om hier alsnog… …een succes van te maken.
[Gerhard te Velde] (11:37 – 12:22)
Ja. Wat mij opvalt in je antwoord… …is ook dat het nog steeds een mensen ding…
…of zeg maar heel erg op mensen leunt. Iemand heeft ook weleens gezegd van ja… …je moet bijvoorbeeld nooit zelf gaan beleggen…
…want je kan nooit winnen van een algoritme… …of van een computer… …of van…
…dus… …een ondernemer zou ook kunnen denken van ja… …ik ga die 1 miljoen…
…ga ik niet in een fonds steken… …of aan anderen geven… …ik ga het gewoon lekker zelf doen…
…heb ik die kosten ook niet… …dus dan gaat al het rendement naar mij. Je zit een beetje op 2 sporen zeg maar…
…van AI en human factor… …hoe belangrijk is die… …maar ook zelf doen versus uitbesteden…
…dus jij mag kiezen welke je eerst wil tellen.
[Hylke Hertoghs] (12:22 – 14:34)
Ik denk dat het een… …het zijn allebei hele leuke vragen… …maar als ondernemer…
…niemand dwingt je om te verkopen… …dus wat vaak de trigger is… …dat je…
…je hebt een bepaald doel… …en dat kan zijn dat je… …een opportunity ziet…
…voor je bedrijf om bijvoorbeeld… …naar het buitenland te gaan… …om andere producten te lanceren…
…maar als je vervolgens niet… …weet… …hoe je dat het beste uitvoert…
…dan kan het logisch zijn… …om daar een partner voor aan te trekken… …en er zijn…
…private sector maatschappijen… …die doen bijna niks anders… …dan het acquireren van…
…aanverwante bedrijven… …en dat samenvoegen… …met jouw bedrijf…
…dus stel dat jij ervan overtuigd bent… …dat jij heel veel waarde kan creëren… …door vier van je concurrenten over te nemen…
…en dat samen te voeren in een bedrijf… …maar je hebt nog nooit een overname gedaan… …dan kan het een goed idee zijn…
…om daar een specialist voor aan te trekken… …een privatectie maatschappij… …die dat al tientallen keren heeft gedaan…
…dat hangt er dus heel erg vanaf… …waar je naar op zoek bent… …het kan ook zijn dat je zegt…
…ik wil er een keer mee stoppen… …maar ik heb geen opvolging… …dus wie kan mij helpen…
…om die overdracht te doen… …en dan misschien een professioneel management team… …te installeren…
…ik denk dat heel veel ondernemers… …ertegenaan lopen… …dat ze een succesvol bedrijf hebben…
…en dan eigenlijk zonder dat… …ze er helemaal erg in hebben… …groeit dat…
…en in één keer zijn ze in plaats van… …iemand die gefocust op het product… …zijn ze alleen maar bezig met HR…
…en management… …en die lopen er tegenaan… …en die willen weer echt met het product bezig…
…en voor al die situaties… …heb je eigenlijk wel andere… …private-acting-maatschappijen…
…die een goede partner zijn… …maar waar dat persoonlijke element… …komt kijken is dat…
…de private-acting-maatschappij… …die met jou en jouw bedrijf in zee wil… …die moet jou er wel van overtuigen…
…en die moet een connectie maken… …die moet je er van overtuigen… …dat het een goed partnership is…
…want het is niet alleen AI… …of wat een Excel-sheet zegt… …over wat je aan het doen…
…het zijn ook gewoon echte mensen… …waarmee je moet samenwerken… …en waar je mee moet groeien…
…jaren mee door één deur… …en dat is niet altijd makkelijk… …je bent het niet altijd met elkaar eens.
[Gerhard te Velde] (14:35 – 14:37)
En waar gaan de discussies meestal over?
[Hylke Hertoghs] (14:38 – 17:25)
De discussies kunnen gaan over… …investeren we in… …bedrijf A en bedrijf B…
…gaan we managen op de kosten… …of gaan we juist investeren in groei… …het kan zijn dat…
…jij graag dit jaar… …een dividend uit het bedrijf wil halen… …maar dat de private-acting-maatschappij ziet…
…maar er zijn ontzettend veel kansen… …om door te investeren om te groeien… …en dus je moet zorgen…
…dat je een partner vindt… …die past bij wat je zoekt… …het probleem dat je wil oplossen…
…en als jij gewoon wat kapitaal… …nodig hebt of dat je… …je wil een huis kopen of iets anders doen…
…en je hebt wat kapitaal nodig… …dan moet je een investeerder zoeken… …die een minderheidsbelang neemt…
…en die vervolgens één keer in een paar maanden… …even een belletje doet en vraagt hoe gaat het met je… …maar als jij een kans ziet…
…om een markt te consolideren… …of een Europese leider te worden… …als je dat wil doen…
…dan heb je een ander type investeerder nodig… …en dat is denk ik heel belangrijk… …in dat proces, dat je zoekt…
…wie past er het beste bij mij… …en daar blijft een heel erg menselijk element in zitten… …op het moment dat dat gedaan is…
…zijn er natuurlijk zaken die je… …kan automatiseren… …en we hebben…
…onlangs geïnvesteerd in een… …Engels fonds, dat heet Oakley… …die hebben hun belang genomen in een…
…autoschadeherstelbedrijf… …Steer Automotive… …dat was een ondernemer die…
…had een mooi autoschadeherstelbedrijf… …die zag een aantal kleinere… …concurrenten in de buurt…
…die niet heel sophisticated waren… …weinig marketing… …die heeft hij overgenomen…
…die kon hij overnemen op een paar keer… …de winst… …en doordat hij zelf groter en groter werd…
…werd zijn eigen bedrijf… …substantieel meer waard… …en vervolgens zag je de mogelijkheid…
…om dit veel meer… …dan met landelijke dekking te doen… …en als je dat doet, dan kan je natuurlijk ook…
…marketing doen op een landelijk niveau… …heb je inkoopsvoordelen, synergievoordelen… …maar om dat echt…
…op te schalen, die ondernemer die zag… …die opportunity, die denkt van hier kunnen we ontzettend… …veel waarde creëren…
…hoe ga ik dit in vredesnaam bolwerken… …qua management, qua… …financiering…
…dat heeft Oakley… …al tientallen keren gedaan, met veel succes… …dus dan zit er een hele goede…
…match in, wat de ondernemer wil… …en waar die private active partij goed in is… …en zo’n private active maatschappij…
…die heeft dan ook tools en expertise… …in de house, zoals een database… …van alle bedrijven in Engeland…
…met een AI overlay… …waarbij ze… …in een paar minuten…
…eruit kunnen lichten… …dit zijn de meest interessante… …overname kandidaten, want dan heb je…
…een hele brede dekking… …en als die ondernemer… …dat historisch zou doen, dan moest hij met een telefoonboek…
…al die namen 1 voor 1 langsbellen… …en dan duurt het veel langer.
[Gerhard te Velde] (17:27 – 17:57)
Interessant, wat ik ook hoor is… …of wat er bij me opkwam… …was van, misschien best wel veel ondernemers…
…klein denken, en ook denken… …ik ga het zelf wel doen, en dan ook zichzelf… …beperken, dus die blijven…
…of je hebt één vestiging, en je gaat er… …nog een paar overnemen, dan heb je drie… …maar misschien best wel veel ondernemers…
…die zouden daar al stoppen… …deze ondernemer had blijkbaar… …een grotere droom of zo…
…en… …maar hij had het niet alleen gekund… …of denk je dat hij…
[Hylke Hertoghs] (17:57 – 19:30)
Nee exact, dus het is een stukje helpen bij… …wat zijn de juiste overname targets… …helpen met het versterken…
…van het management team… …goede andere management team… …helpen installeren…
…zodat als je in plaats van 2 of 3 overnames… …naar 30 of 40… …of straks 100 of 200 overnames gaat…
…hoe kun je dat allemaal verwerken… …in één functionerend bedrijf, daar heb je goede mensen voor nodig… …die vind je niet…
…1, 2, 3… …Oakley heeft daar een heel team voor… …met een netwerk…
…om die mensen binnen te brengen… …maar je moet er wel zin in hebben natuurlijk als ondernemer… …om op die manier een bedrijf te bouwen…
…er is helemaal niks mis met… …gewoon organisch groeien… …of één of twee overnames zelf doen…
…en dat is natuurlijk als ondernemer… …moet je ten eerste jezelf afvragen… …wat wil ik…
…en hoe actief… …wil ik er betrokken bij zijn… …en op wat voor termijn…
…en dan zijn er vaak… …verschillende type investeerders… …die daar geschikt voor zijn…
…als je een heel jong bedrijf hebt met een idee… …dan moet je een venture capital fonds hebben… …die je echt wil…
…bekken in het bouwen… …en uitrollen en uitdenken van dat idee… …maar er zijn ook partijen…
…die helpen juist… …bedrijven die het wat moeilijker hebben… …die bijvoorbeeld…
…iets te veel geleend hebben… …of door covid in één keer in een… …moeilijke vaarwaard zijn gekomen…
…en die echt heel hands-on… …drie, vier dagen in de week… …bij jou op kantoor komen zitten…
…om je te helpen om dat bedrijf weer gezond te krijgen.
[Gerhard te Velde] (19:31 – 20:07)
Eigenlijk heb ik het… …voor mijn gevoel kan ik een beetje over twee verschillende dingen… …dus aan de ene kant…
…stel je hebt geld over, dan kun je dat aan jullie geven… …en jullie gaan dan dat geld… …in private equity fondsen steken…
…en die private equity fondsen… …die gaan dus die bedrijven kopen… …of zeggen inkopen…
…of samenvoegen, etc. Dus die doen het… …echte handwerk…
…ik weet niet of het handwerk moet noemen, maar die doen echt… …de handen aan het bed, zeg maar… …maar je hebt ook…
…want ik begrijp dat jullie ook iets hadden… …van samen ondernemen of zo… …of dat jullie echt zelf ook geld erin steken…
…of hoe dicht zitten jullie bij die ondernemer?
[Hylke Hertoghs] (20:08 – 20:09)
Ja, wij als…
[Gerhard te Velde] (20:09 – 20:10)
…Marketing Capital…
[Hylke Hertoghs] (20:10 – 21:31)
…dat bruggetje te maken, want dat is denk ik een goede verduidelijking… …kijk, als ondernemer… …moet je een partij zoeken die je kan helpen…
…en kan helpen groeien en waarden kan creëren… …wij als investeerder… …met Marketing Capital…
…willen de private equity maatschappijen… …selecteren, die het meest… …succesvol zijn…
…in het helpen creëren van die waarden. Dus in zekere zin… …met wat de ondernemer doet…
…maar wij kijken het vanuit het perspectief van de investeerder… …en daarvoor willen wij kunnen… …identificeren en een gevoel krijgen…
…voor welke partij is nou het beste… …in het creëren van de waarden… …in het eerst overtuigen van die ondernemer…
…om het samen te doen, volgens de waarden creëren… …en het goed verkopen. En de markt is voor private equity…
…heel erg gegroeid, dus we zijn in elk segment… …van de markt zijn er honderden… …zo’n duizenden verschillende partijen actief…
…en omdat er een menselijk element in zit… …kennis elementen zit in technologie… …moet je daarin…
…zoeken en selecteren… …en dat zijn dan de fondsen die wij selecteren. Ik denk dat…
…jouw andere vraag relateert aan… …hoe dicht staan we op die bedrijven zelf? Stel dat wij…
…een private equity fonds selecteren… …dan hebben we dat gedaan omdat we denken dat die mensen… …het allerbeste zijn om in…
…een bepaald type bedrijf te investeren… …en zij zijn dan ook belast met het helpen… …van die ondernemer, niet wij.
[Gerhard te Velde] (21:33 – 21:42)
Oké, maar… Misschien heb ik nog niet goed genoeg geluisterd… …maar stel ik ben ondernemer en ik wil groeien…
…kan ik jullie dan ook bellen en zeggen… …kom maar met je geld en je private equity ervaring… …en we gaan het samen doen?
[Hylke Hertoghs] (21:43 – 22:27)
Als ondernemer, als je ons belt… …dan kunnen we je of… …doorverwijzen naar onze collega’s van Marketing M&A…
…mocht je die willen verkopen, die kunnen je helpen… …bij het zoeken van de juiste koper. Als je ons belt, dan is dat eigenlijk eerder zo…
…omdat je al dividend… …of spaargeld hebt of je bedrijf al hebt verkocht… …en je wilt het goed laten renderen. En wij zoeken dan… …naar de fondsen in een goede… …gespreid mandje, waarbij de kans…
…in onze optiek zo hoog mogelijk is… …dat je daar een… …mooi rendement op maakt. Daarbij help je indirect… …die ondernemers van die onderliggende bedrijven. En dat is uiteindelijk hoe wij…
…proberen ondernemers te helpen met het maken van rendement… …op beleggingen.
[Gerhard te Velde] (22:27 – 22:31)
Het is wel een belangrijk punt om even te melden… …dat jullie zelf geen private equity partij zijn.
[Hylke Hertoghs] (22:35 – 24:57)
Nee, wij investeren niet zelf… …in de bedrijven en dat we dan met de ondernemer… …gaan zitten en zeggen oké, ik zou deze persoon aannemen…
…of je moet dat bedrijf erbij kopen. Dat doen we niet en dat doen we heel bewust niet. Omdat die…
…markt is zodanig… …groot, maar ook… …competitief, dat als je…
…de echte, de extra waarde… …en rendement wil vinden… …dan moet je bij de beste specialisten…
…investeren. En je kan je voorstellen… …dat als er een… …ondernemer bij ons komt…
…met een bedrijf in de… …maakindustrie, je hebt een fabriek… …maakt een mooi product…
…en dan kunnen wij als generalist die naar alles kijken… …proberen er iets over te zeggen… …maar als je als ondernemer…
…de meeste waarde wil krijgen… …dan moet je eigenlijk met een specialist in zee… …die al tien of twintig of dertig…
…of veertig van gelijkbare bedrijven… …heeft gekocht en heeft helpen groeien. En uiteindelijk…
…is onze overtuiging dat wij meer waarde… …kunnen creëren voor onze investeerders… …door te zeggen, oké, voor dit bedrijf…
…voor dit type investering moet je met dit fonds zijn… …en voor een… …wat we noemen een buy and build strategie…
…dus het consolideren van de markt… …moet je bij deze specialist zijn… …en op die manier…
…kunnen wij heel veel waarde… …toevoegen… …waarbij we dan vervolgens die specialist in de gaten houden…
…gaat het goed, loopt het goed… …moet daar ergens… …worden bijgestuurd…
…maar dat is eigenlijk als een tweede lijn. De enige uitzondering… …daarop is, stel dat een private equity fonds…
…een bedrijf wil kopen, maar dat bedrijf is net iets… …te groot voor het fonds. Stel het fonds is…
…500 miljoen, ze willen daar… …10 bedrijven in kopen, dus 50 miljoen equity… …per bedrijf, maar zo’n bedrijf…
…kost 60, nou dan zou je zeggen… …dat past net niet in het fonds, jammer… …maar wat ze dan doen, die fonds…
…ze vragen eigenlijk hun strategische… …relaties, wij worden gezien als een strategische… …relatie voor zo’n fonds…
…kunnen jullie een stukje extra mee investeren… …zodat we toch deze transactie kunnen doen… …en in ruil daarvoor betalen we…
…op dat stukje… …geen management fee investatie vergoeding. En…
…dat is voor ons als investeerder… …heel interessant, want kosten drukken… …het rendement, dus hoe…
…kostefficiënter wij onze investeringen en onze fondsen… …kunnen inrichten, hoe beter het rendement… …is voor onze investeerders. Dus dan zit je er natuurlijk ietsje directer op…
[Gerhard te Velde] (24:57 – 25:41)
…dan wanneer je in een fonds zit. En stel een ondernemer… …en ik stel gewoon de domme vragen die ik zelf heb…
…dus ik hoop dat je daar niet… …mee te koorden, maar stel… …ik ben ondernemer, ik wil…
…private equity… …hoe kom ik dan aan zo’n partij? Want jij zei al van…
…ik kijk altijd naar ervaring, dus dat is denk ik… …een hele belangrijke les… …of een belangrijk principe, maar…
…waar vind ik ze? Waar zijn die mensen? Dat is ook een beetje de beeldvorming…
…van dat… …grachtengordel wil ik het niet noemen, maar gewoon… …dat is een soort gesloten bolwerk, daar kom je niet tussen. Maar even terug… …naar de vraag van, stel ik zoek een… …ik denk dat private equity een goed idee is…
…voor mij, ik zoek zo’n partij, waar… …vind ik ze en waar moet ik op letten?
[Hylke Hertoghs] (25:41 – 27:00)
Ja, je kan… …op internet met AI… …kan je heel veel…
…fondsen vinden. Kijk, uiteindelijk is het zo dat je… …je bedrijf maar één keer verkoopt. En dat is niet altijd helemaal waar… …want je kan een stukje verkopen en… …met een private equity partij verder groeien en later…
…een tweede deel verkopen. Maar dit zijn niet dingen die je heel vaak doet. Dus…
…wat onze collega’s… …bij Marketing M&A doen, is die helpen… …in die fase om te identificeren…
…wat zijn passende kopers… …voor jouw bedrijf. En afhankelijk van wat je wil, kan dat zijn…
…de partij die de hoogste prijs biedt. Wat klinkt heel logisch. Maar stel dat je eigenlijk nog wel…
…5 of 10 jaar door wil… …maar je wil juist… …Duitsland in of Frankrijk in of je…
…je weet dat je… …je weer meer wil focussen op product… …en je hebt een beter management team…
…senior laag nodig. Dan kan het ook zijn dat je… …misschien niet de allerhoogste prijs wil, maar dat je een partij wil…
…waar je de komende 5 jaar… …goed mee samen kan werken. Daar kan een adviseur je goed mee helpen.
En dan kan het ook zijn dat… …je misschien… …met een andere partij in zee gaat…
…als je je bedrijf verkoopt… …dan het fonds waarmee je investeert als je… …vervolgens je geld belegt. Dat is niet altijd hetzelfde doel.
[Gerhard te Velde] (27:02 – 27:51)
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen… …op een gegeven moment tegen een soort groeiplafon aanlopen. Dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt.
Dat je op een gegeven moment denkt, ik kom gewoon niet verder. Maar met alles wat ik kan… …en weet en gedaan heb…
…heb ik het tot hier gebracht. En dan kan ik me heel goed voorstellen… …dat zo’n partij ook aan boord stapt. En dat je denkt, nu gaan we samen… …Duitsland veroveren. Ik heb bijvoorbeeld een gast…
…die zit in de… …ijsbade. Die heeft nu Rico Verhoeven… …als investeerder aan boord. Toen vroeg ik me ook meteen af… …is dat dan de juiste investeerder? Dat weet ik niet.
Hij is natuurlijk een enorm uithangboord. Dat is wel een goed verhaal voor je marketing. Hij wil dus inderdaad ook Europese uitrollen.
Zo heb je natuurlijk heel veel verhalen van… …ik heb ze ook in mijn groeivoel gehad… …van Bamigo en weet ik veel…
…e-commerce bedrijven.
[Hylke Hertoghs] (27:54 – 28:47)
Ik denk in de e-commerce… …of met… …het is een grote bekende naam…
…met veel volgers op Instagram natuurlijk… …op zichzelf al interessant. Kim Kardashian heeft ook recent…
…een private equity fonds gelanceerd. Samen met een private equity professional. Met het idee dat als hij de…
…cijfertjes zou doen, dat zij met haar Instagram… …meteen een hele reach zou hebben. Dan zie je dat het toch niet zo simpel is.
Want dat fonds heeft het toch niet… …helemaal gered. Maar het idee is natuurlijk niet raar.
Maar ik denk dat je… …van zo’n type investeerder… …moet je niet expertise verwachten…
…van hoe rol je nou uit in Duitsland. Andere wetgeving… …andere structuur…
…management systemen. Maar als dat… …is wat je wil, je wil iemand die niet actief…
…bezig is, maar wel… …reach heeft op social media… …dan kan het natuurlijk een goede combinatie zijn.
[Gerhard te Velde] (28:48 – 29:39)
Wat mij ook fascineert… …is gewoon die hele… …ik noem het soms…
…misschien onheerbiedig… …maar dat is wel ook… …bijvoorbeeld zo’n Waterland, daar lees je dan ook wel dingen over…
…dat is dan ook een bekend… …private equity fonds in Nederland denk ik… …ja ook…
…daar hoor je ook verhalen over… …dat ze ook glashard zijn… …maar soms…
…wat ik ermee bedoel is van… …die hele technische approach… …van geld laten groeien…
…dat is denk ik soms heel erg nodig. Dus die ondernemer, die idealist… …dat is een creator, dat is een…
…weet ik wel, product centred… …persoon, weet ik wel… …die kan heel veel, alleen…
…ja, door die enen en nullen… …zeg maar dat hele spreadsheet… …denken er aan te koppelen…
…soms heb je dat misschien even nodig. Wil je daar eens op reageren?
[Hylke Hertoghs] (29:39 – 31:54)
Ik denk dat Waterland is een… …voorbeeld van een partij die… …heel actief, wat we noemen…
…buy and build doet. Dus je zoekt… …een bedrijf met een goed management team…
…een bestaande infrastructuur… …maar in een markt met veel… …fragmentatie, waarbij ze een hoop…
…overname kandidaten zien… …en door die te… …consolideren, door de synergievoordelen…
…denkt Waterland… …dan een hoop waarde te creëren. Waterland doet dit al lang en die hebben ook…
…een hele hoop waarde gecreëerd. Het is een Nederlandse private equity… …maatschappij, actief in Europa…
…maar een van de meest succesvolle partijen… …wereldwijd. We hebben in verschillende van onze fondsen… …in verschillende Waterland fondsen geïnvesteerd. Maar dat is… …inderdaad onderdeel… …van hun waardecreatie. Ten eerste moet je natuurlijk… …een klik hebben… …met de partner van Waterland…
…of de associate die bij jou op de deur klopt… …en zegt van hey, zouden we dit niet samen… …kunnen versnellen? Maar vervolgens… …moeten de cijfertjes kloppen. En zeker…
…als je overnames doet… …dan moet je natuurlijk doorrekenen dat… …die opbrengst en die waardecreatie…
…dat dat klopt. Waterland is een partij die doet niet… …5 of 10 overnames per jaar…
…maar die hebben de laatste jaren… …meer dan 100 overnames per jaar gedaan. Dat is een heel hoog tempo.
Ja, en dan zitten er… …inderdaad mensen met een spreadsheet door te rekenen… …of dat klopt. En dat betekent ook… …in zo’n setting… …want Waterland is een voorbeeld van een partij die koopt…
…meerderheidsbelangen. Als je daarmee in zee gaat als ondernemer… …met een partij die meerderheidsbelangen… …in jouw bedrijf verkoopt…
…en 1 of 2 jaar later… …kloppen de cijfers niet, je levert niet… …ja dan kan het zo zijn…
…dat je wordt vervangen. En dat is lang niet… …altijd zo. Het idee is… …van heel veel maatschappijen juist… …dat die ondernemer moet blijven…
…omdat hij iets heeft gebouwd dat duidelijk… …succesvol is en er is een opportuniteit om dat te groeien. Ja.
Maar het… …ja, het wordt wel vaak… …naar een iets hoger plan getrokken…
…waarbij je… …ja, waarbij je wel ook eerlijk wordt gehouden… …dan gaat het zoals we dit hadden afgesproken.
[Gerhard te Velde] (31:55 – 31:56)
Ja. Heb je dit zien gebeuren?
[Hylke Hertoghs] (31:57 – 32:36)
Ja, nee, dat zie je… …gebeuren. Ik denk dat er heel veel… …gevallen zijn juist waar die partnerships…
…heel goed werken. Maar wat je ziet… …gebeuren is soms dat er een…
…een punt komt waarop er een… …een ander management beter… …in staat is om het bedrijf…
…naar de volgende fase te brengen. En vaak zijn de ondernemers… …ontzettend opgelucht. Die nemen dan een positie in de boord… …of gaan juist weer op het product focussen. Dus vaak is dat in de evolutie…
…ook iets waar… …als zoiets gebeurt… …waarbij eigenlijk alle partijen in een…
…ja, positie komen waar ze echt in hun kracht staan. Dus ja, dat is… …een voorbeeld. Ja, dat zie je gebeuren.
[Gerhard te Velde] (32:36 – 32:52)
Maar je blijft dan niet met lege handen achter? Want dat beeld zou ook kunnen ontstaan van… …je bent uit je eigen bedrijf gewipt…
…en je bent persoonlijk failliet… …bij wijze van spreken of zo, maar dat is natuurlijk niet zo. Want je hebt al een exit gemaakt…
…er wordt nog een soort galante… …oplossing gezorgd van, nou ja, ga dan maar in de boord… …of zo.
[Hylke Hertoghs] (32:52 – 33:58)
Kijk, de situaties waarbij je… …nog in het bedrijf zit… …dat zijn eigenlijk altijd situaties waarbij je ook nog…
…een belang hebt in het bedrijf. Als jij 100% van je aandelen verkoopt… …dan is de kans ook groot…
…dat je misschien met een iets andere motivatie… …de volgende dag op het kantoor aankomt. En daar is niks mis mee, hè.
Als je zegt, het is mooi geweest, ik wil eruit… …dan moet je in zee met de partij… …die zegt, ik neem alle aandelen over. Als je dat doet met een partij… …die een deel van je aandelen overneemt… …en zegt, we gaan samen bouwen…
…ja, dan heb je ook een gedeeld belang. Als vervolgens, als je samen tot de conclusie komt… …dat een deel van jouw…
…rol misschien beter door een ander ingevuld kan worden… …dan heb je nog steeds die aandelen. En als die aandelen daardoor…
…sneller meer waard worden… …dan is dat natuurlijk alleszins met lege handen. Dan profiteer je daar zelf ook van mee.
Dus dat is altijd met private equity… …belangrijk, daar kijken we naar. Hoe zorg je dat de belangen zoveel mogelijk…
…gelijk lopen? Dat doen wij als investeerder. Hoe zorg je dat…
…die belangen gelijk lopen? Maar ook als ondernemer… …hoe zorg je dat…
…wat ik wil, dat dat ook is… …belang van de partner die ik aan boord breng?
[Gerhard te Velde] (33:58 – 34:48)
Ja. Stel, ik ben ondernemer… …ik heb geld over…
…of ik wil geld… …voor me laten werken, dat kan ik bij jullie doen. Dat is duidelijk.
Daar kunnen we straks nog wat meer details over delen. Maar nog even die ondernemer… …die met private equity zou willen werken…
…ook al is dat natuurlijk niet jullie core business… …maar ik ben wel benieuwd of die… …hoe vaak wordt zo’n ondernemer…
…geweigerd? Want het lijkt nu misschien… …net alsof, stel je bent ondernemer… …je hebt een goed plan, ga met private equity…
…en… …en het wordt één groot succes. Maar ik kan me voorstellen dat die…
…in zo’n waterland bijvoorbeeld… …ja, spreadsheet says no… …jouw bedrijf is niet interessant genoeg. Dus daar ben ik wel benieuwd… …en dat is ook een soort reality check voor jou als ondernemer… …van ja, jij denkt dat je een tof bedrijf hebt…
…maar onze spreadsheet… …laat iets anders zien.
[Hylke Hertoghs] (34:48 – 34:52)
Ik denk dat heel veel ondernemers… …best wel benieuwd zijn… …wat is dat eigenlijk waard?
[Gerhard te Velde] (34:52 – 34:53)
En wat heb ik opgebouwd?
[Hylke Hertoghs] (34:55 – 35:52)
En dan kom je… …in zo’n proces, kom je daar op een goed moment… …achter. En…
…als je dat één op één met één partij doet… …iemand die je toevallig tegen bent gekomen… …of die jou benaderd heeft…
…dan kan je een hele goede prijs krijgen. Maar wat je vaak ziet… …is dat…
…de meeste ondernemers toch wel graag… …iets meer informatie willen hebben… …over is dit de juiste prijs? En dat is waar een… …adviseur je bij kan helpen… …door meerdere partijen bij jou aan tafel te zetten. En… …er zijn honderden… …duizenden verschillende investeerders…
…dus een goede adviseur die selecteert… …eerst een subset van investeerders… …die bij jou passen. Maar vervolgens… …kan het helpen om een hele hoop… …kopjes koffie te drinken om te kijken…
…wat is de beste match? Ook welke… …partij bereidt hij het meeste voor te betalen? En ergens komen die… …twee dingen bij elkaar. En krijg je een idee van wat het waard is…
…en naar wie je het beste… …kan verkopen.
[Gerhard te Velde] (35:54 – 36:04)
Oké, en nu het scenario… …wat als niemand het wil kopen? Wat zegt dat dan op je bedrijf?
Heb je dat wel eens gezien? Dat is natuurlijk meer jullie marktlink… …M&A verhaal.
[Hylke Hertoghs] (36:06 – 37:47)
Kijk, het is niet altijd makkelijk… …om een bedrijf te verkopen. Als je…
…als ondernemer… …je cijfers nooit… …goed op orde hebt gehad…
…misschien omdat je het in je eentje doet… …of een klein bedrijf, druk geweest, snel gegroeid. Of als heel veel…
…onderneming aan jou als oprichter van het bedrijf… …afhangt en je wil eigenlijk… …100% het bedrijf uit. En dat maakt het voor een koper natuurlijk heel spannend. Het is… …wel zo dat…
…vaak bijna elke… …onderneming… …heeft een prijs. Maar misschien krijg je niet de waarde… …die je zelf voor ogen had. En dan kan het goed zijn om…
…eerst nog eens eventjes te gaan zitten… …met een adviseur… …en ook bij Marklink…
…is er ook weer een tak. Die helpt eigenlijk… …ondernemers niet met verkopen…
…maar de paar jaar daarvoor. Want wat kun je nou doen om je cijfers… …netjes op orde te krijgen en het bedrijf…
…voor koop klaar te maken? Om te zorgen dat wanneer je uiteindelijk dat verkoopproces start… …dat je dat ook zo…
…goed mogelijk kan doen. Dat het er een soort van verteerbaar… …en behadbaar uitziet voor een ondernemer…
…of voor een investeerder. Die zegt oké, dit begrijp ik. Ik begrijp wat er…
…als jij vertrekt wat de impact is. Er is al iemand anders die heeft de belangrijke accounts overgenomen… …en hier durf ik in te investeren. Dus dat is absoluut het geval. Soms duurt zo’n proces… …om de juiste koper te vinden…
…ook best lang. Maar voor bijna elk bedrijf… …dat omzet maakt…
…dat winst maakt en zelfs voor bedrijven… …die een goed product hebben en misschien op dit moment… …geen winst maken…
…is er eigenlijk bijna altijd wel een koper te vinden.
[Gerhard te Velde] (37:48 – 37:59)
Elk potje past een deksel. Ja, eigenlijk wel. Maar het kan ook 10.000 zijn. Dat iemand zegt er zit 3 ton schuld in… …voor een euro neem ik het ook. Dat is misschien wel heel klein.
[Hylke Hertoghs] (38:00 – 38:19)
Nou, er zijn… …er zijn situaties… …en dat is niet vaak een ondernemer…
…die helemaal uit vrije wil… …of uit een makkelijke situatie verkoopt. Maar er zijn natuurlijk situaties…
…van ondernemers die hebben geleend bij de bank. Er is iets gebeurd… …waardoor de bank heeft gezegd…
…geef die sleutels maar aan ons.
[Gerhard te Velde] (38:19 – 38:25)
Ik kom nu boven. Ja, misschien moeten we BaxMusic… …niet helemaal uitgaan diepen.
[Hylke Hertoghs] (38:25 – 39:47)
Nou, ik denk dat je gewoon in algemene zin kan zeggen… …er zijn gewoon situaties… …soms door slecht beheer…
…maar soms zit het ook gewoon tegen. Covid is natuurlijk een goed voorbeeld. Niemand zag dat aankomen…
…dat alles zo plat zou liggen. En dat kan ontzettend pijn doen. En als je net een lening had afgesloten…
…om te investeren in een nieuwe vestiging… …of het openen van een nieuw land… …dan kan het heel lang duren…
…voordat je dat hebt afgelost. Omdat al dat geld… …in één keer is gegaan naar het draaiende houden…
…van de bestaande onderneming. Soms zit een ondernemer klem… …en dan heb je ook daarvoor gespecialiseerde investeerders…
…die zeggen oké, ik stap in. En niet voor een miljoen… …of tien miljoen of honderd miljoen…
…maar voor een veel kleiner bedrag. Soms voor een euro. En dan gaan we samen proberen…
…de bedrijf weer bovenop te helpen. En dan heb je op dag één een euro gekregen… …voor je aandelen, dat lijkt een hele schade troost…
…maar als je dan een partij aan boord hebt… …die vervolgens met een team van vijf of tien man… …bij jou op kantoor komen zitten…
…en zorgen dat het bedrijf weer op de rils gaat… …en vervolgens weer groeit naar een onderneming… …die gezond is en miljoenen omzet draait…
…dan kan je vervolgens ook weer… …als management van dat bedrijf… …Utrecht waarde opbouwen…
…en vervolgens bij een tweede exit… …dus als de architectenmaatschappij… …weer uitstapt…
…toch nog een goede verkoop doen.
[Gerhard te Velde] (39:48 – 39:57)
Wacht even… …om er heel even op in te zoomen… …stel je verkoopt je bedrijf voor een euro…
…omdat je niet anders kan… …je staat met je rug tegen de muur… …dan heb je nul procent van de aandelen.
[Hylke Hertoghs] (39:58 – 40:32)
Dat is als je honderd procent van de aandelen verkoopt. Dus als je zo’n partij aan boord brengt… …en je koopt zestig procent van de aandelen…
…en je houdt zelf nog een belang… …of je spreekt een management incentive plan af… …want jij kent het als ondernemer…
…je kent het bedrijf, je kent het product… …je kent de klanten… …als jij vervolgens in de komende vier jaar helpt…
…om dat weer te groeien… …dan kan je ook in overleg met zo’n private acting maatschappij afspreken… …als het lukt om dit weer helemaal op de wils te zetten…
…dan is er ook voor jou… …weer een behoorlijke winstdeling… …als we het straks…
…niet voor een euro… …maar voor honderd miljoen euro verkopen. Ja.
[Gerhard te Velde] (40:33 – 40:41)
Ik moest denken aan samen lachend verdienen… …is dat niet ook de slogan van… …weet ik niet, die gast die HEMA gekocht heeft…
…en…
[Hylke Hertoghs] (40:41 – 40:44)
Ja, Barcom is een van de investeerders…
[Gerhard te Velde] (40:44 – 40:46)
…achter HEMA…
[Hylke Hertoghs] (40:46 – 40:49)
…nu. Hoe heet die gast ook alweer?
[Gerhard te Velde] (40:50 – 41:16)
Weet jij wie ik bedoel? Bas Becks, wellicht? Nee.
Hij is zo’n hele bekende… …hij staat ook altijd in de quote… …en hij komt ook op hun event…
…ik kan er even niet op komen… …maar zijn motto is… …of zijn holding heet geloof ik…
…samen lachend verdienen… …maar daar ging ik even op aan… …want dat vind ik wel interessant…
…dat iedere keer die alignment gezocht wordt… …dus als het met ons goed gaat… …gaat het met jou ook goed.
[Hylke Hertoghs] (41:17 – 42:01)
Uiteindelijk is dat waar iedereen naar op zoek is… …als het duidelijk is… …wat je van elkaar verwacht…
…en je hebt een plan… …en dat lukt vervolgens… …dan ben je inderdaad…
…op een positieve… …energieke manier… …ga je naar je kantoor toe…
…en dan ben je dat samen lachend aan het verdienen. Elke ondernemer weet… …het is geen rechte weg…
…er zitten altijd hobbels in de weg… …maar als je… …de juiste partij aan boord hebt…
…met de juiste expertise… …en je hebt een gedeeld belang… …dan is het…
…aan boord hebben van private equity… …voor heel veel ondernemers… …ontzettend prettig.
[Gerhard te Velde] (42:02 – 42:41)
We hebben best wel veel gesproken over… …het ondernemen en samengroeien… …met private equity en zo…
…maar ik wil even met je terug naar die fondsen… …want dat is eigenlijk waar jullie heel veel vanaf weten… …fondsselectie. Ik wil je even een situatie voorleggen…
…ik heb al een paar keer… …die vraag gesteld, maar stel ik heb… …een exit gemaakt, ik heb geld over…
…ik ga lekker op mijn zitmaaier… …en ik hoef eigenlijk niet meer te werken… …maar misschien wil ik niet al mijn geld…
…dan… …in zo’n fonds bij jullie steken… …maar stel de helft of een kwart…
…wat gaan jullie dan mee doen? Hoe ziet het er vanaf dat moment uit?
[Hylke Hertoghs] (42:43 – 44:10)
Goeie vraag. Kijk, er zijn… …in Amerika en Europa…
…waar we investeren, zijn er zo’n… …40.000 verschillende… …private equity fondsen. 40.000? Alle verschillende soorten en maten. En dan heb ik nog…
…crypto en andere… …meer esoterische zaken buiten… …beschouwing. Daarbinnen zijn er…
…waanzinnige sterke… …fondsen, die al jarenlang… …20% netto rendement per jaar…
…hebben gegenereerd. En ook partijen… …die niet zo indrukwekkend zijn. En uiteindelijk is het onze… …focus, onze baan… …om dat te selecteren. En alleen al… …omdat er zoveel mensen, zoveel fondsen zijn… …heb je een behoorlijk team nodig…
…om daar in de diepte… …in te gaan. Wij doen dat…
…vaak eerst… …high level. Welke fondsen bestaan er al…
…10, 15 jaar? Welke fondsen daarvan hebben het… …het allerbeste gedaan…
…op basis van de rendement? In welk segment zitten die fondsen? Waarom hebben die het…
…goed gedaan? En vervolgens… …kijken we elk jaar naar zo’n 400, 500 fondsen…
…waar we in detail… …induiken. En uiteindelijk… …rolt daar een shortlist uit…
…van 100 fondsen waar we echt… …de diepte in gaan. En dan…
…kom je weer terug bij de zaken als… …waarom was dat rendement zo goed? Kijk, als je de laatste 10 jaar in software…
…hebt geïnvesteerd, dan was het bijna moeilijk… …om geld te verliezen. En dan heb je het sowieso goed gedaan.
Dus… …hoe heb je het dan gedaan ten opzichte van andere softwarefondsen?
[Gerhard te Velde] (44:10 – 44:10)
Benchmarken.
[Hylke Hertoghs] (44:10 – 47:17)
Heb je dat gedaan… …omdat je gewoon meer printvermogen… …hebt gebruikt? Of heb jij… …dat gedaan doordat je harder hebt geholpen… …om de winst te doen groeien? En waar… …zat dat dan in? En…
…daar moet je heel diep voor… …per bedrijf in zo’n portefeuille. Wat was je plan toen je dat bedrijf…
…kocht? Wat is in de tussentijd… …gebeurd? Dat is nooit 100%… …van wat je van plan was. Er zijn altijd dingen… …onderweg. En wat… …was het waard toen je het verkocht? En op die manier… …krijg je van zo’n fonds vervolgens… …het idee van, oké, hier zit…
…een skillset. En daarom is het resultaat uit het verleden… …ook waarschijnlijk…
…in de toekomst. En welke fondsen hadden… …meer…
…factor geluk, factor schuldfinanciering… …en is het minder waarschijnlijk dat dat… …zo doorgaat. Dus dat is een heel belangrijk… …proces. We hebben nu het grootste… …team in Nederland…
…voor deze selectie. En dat is één belangrijk onderdeel. Het tweede onderdeel…
…van als je ons geld toevertrouwt… …voor je investeren is… …een goede portefeuille constructie. Er is… …geen garantie bij investeren. Niet in private equity, niet in andere…
…investeringen. Maar… …zoals Warren Buffett zei, the only free lunch… …in investing is diversification. Goede spreiding… …is heel belangrijk. En…
…dat doen we door een heel zorgvuldige portefeuille… …opbouw, waar we spreiden over… …verschillende landen, geografieën. Nederland… …Frankrijk, Duitsland, Engeland… …Amerika. We spreiden over verschillende…
…sectoren. Aerospace & Defense, gezondheidszorg… …software. En we spreiden… …over verschillende waardecreatiestrategieën. We hebben het net gehad over… …Waterland… …die heel veel buy & build doet. Of een partij… …die bedrijven… …in zwaar weer er weer bovenop helpt. En we willen die spreiding… …omdat afhankelijk van wat er in de wereld gebeurt… …soms een bepaald land…
…of een bepaalde sector, of een bepaalde strategie… …het beter doet dan een andere. En als je je geld…
…goed wil investeren, dan is het heel belangrijk… …dat je goed nadenkt over een goede opbouw… …van je portefeuille. En dat is wat wij… …met onze funded funds doen. Dus eerst…
…op het level van de fondsen. Is dit… …het allerbeste fonds in dit segment? Dan zorgen we dat we van alle… …segmenten een goede vertegenwoordiging… …en een goede balans hebben. En als je dat doet… …dan is het laatste onderdeel van spreiden… …nog de overweging om te zorgen dat je dat ook…
…over tijd doet. Dus in private equity… …als je investeert, dan kan het…
…verstandig zijn om dit jaar wat te doen… …en volgend jaar een investering te maken… …en het jaar daarna een investering te maken. En wij hebben onze product dus zo opgesteld… …dat je ook dat precies kan doen. En wij helpen investeerders…
…dan ook met het doordenken… …als ik een bedrag… …van 5 miljoen…
…geïnvesteerd wil hebben… …hoe bouw ik dat dan op, zodat ik… …op dat punt kom en ook op dat punt blijf. Want uiteindelijk, als die fondsen… …van ons doen wat ze moeten doen, dan krijg je ongeveer… …twee keer je inleg weer uitgekeerd. Dus als je het geïnvesteerd wil houden, dan moet je het… …op een gegeven moment weer opnieuw… …committeren aan een nieuw fonds.
[Gerhard te Velde] (47:18 – 47:26)
Oké. Ik hoorde… …nog niet Azië. Zit dat ook nog ergens? Want je zei… …Europa. UK is Europa.
[Hylke Hertoghs] (47:27 – 47:42)
Ja, dat hangt eraf. Je vraagt tegenwoordig of dat… …het gebied van Europa is. Wij rekenen dat mee met… …Europa, althans het gebied… …waar we investeren. En de Verenigde Staten… …en Canada rekenen wij daar ook bij.
[Gerhard te Velde] (47:43 – 47:43)
En Azië dus niet?
[Hylke Hertoghs] (47:43 – 48:28)
Azië doen we niet. Dat heeft er… …Azië is niet per definitie…
…on-investeerbaar. Maar wij hebben gekozen om… …te investeren in…
…westenste markten. We hebben daar… …beter toegang vanuit waar wij zitten…
…tot alle informatie die we nodig hebben… …om die fondsselectie goed te doen. Het is voor iemand…
…die in Amsterdam zit… …heel goed mogelijk om Amerikaanse fondsen… …goed te bestuderen. Maar om… …het onderste uit de kant te krijgen… …of in ieder geval de precieze informatie…
…te krijgen van een fonds dat… …opereert in sommige delen van Azië… …is een stuk moeilijker. En daar heb je ook weer… …fondsen voor die dat heel goed doen. Maar dat is niet onze focus.
[Gerhard te Velde] (48:29 – 48:30)
Schoenmaker blijft bij je lees.
[Hylke Hertoghs] (48:32 – 48:50)
Wij denken dat we heel goed zijn… …om die fondsen te selecteren in Europa… …en Amerika. En wij hebben… …een minder netwerk… …om dat te doen in Azië. En als je dat doet, dan moet je ook eigenlijk… …lokaal actief zijn… …of in ieder geval hele diepe netwerken…
…hebben in die markt. Zoals wij dat… …hebben in Europa en Amerika.
[Gerhard te Velde] (48:51 – 49:27)
En misschien toch nog even de… …question of vraag ook op tafel leggen. KRR, als ik het goed zeg.
KKR is veel in het nieuws geweest… …in verband met de overname van… …het festival…
…ik ben even de naam kwijt… …van die grote organisatie. Ja, precies.
Is dat nou nog een onderwerp van gesprek? Of hoe… Want een ondernemer zou kunnen denken van…
…nee, private equity kruist er door. Fout geld. Israël…
…van… …investeren in…
[Hylke Hertoghs] (49:27 – 52:10)
…de wapenindustrie. KKR was… …een van de eerste…
…private equity maatschappij. Die hebben de sector… …als het ware uitgevonden. Daar is een waanzinnig boek… …over geschreven. Barbarians at the Gate.
En… …in referentie naar Israël. Er zijn heel veel…
…innovatieve bedrijven in Israël. Er is een groot venture capital ecosysteem. Dus er zitten allemaal…
…elementen aan die inderdaad vaker… …naar voren komen waarover wordt gesproken. Toen KKR begon…
…was dat ook een investering… …met heel veel junkbonds. Met heel veel financiering.
En dat betekent dat… …als het goed gaat… …dan zit er heel veel winst in voor de private equity maatschappij. En als het slecht gaat… …dan hebben heel veel schuldfinanciers hun geld verloren. Maar de private equity maatschappij…
…deed dat dan niet zo veel pijn. En dat is eigenlijk een model… …waardoor er jaren heen…
…veel kritiek is op geweest. Want wat je op een gegeven moment zag… …is dat er een prikkel was…
…om zo’n bedrijf te kopen met veel geleend geld… …en vervolgens heel veel kosten… …eruit te snijden. En als dat goed gaat… …dan was er heel veel upside. Als het slecht ging was er heel weinig verlies.
Dat model is eigenlijk… …totaal verleden tijd. Wat je tegenwoordig ziet…
…en dat is omdat de markt… …zich heeft ontwikkeld. Er is niet maar één partij die dit doet.
Er zijn nu 30-40 duizend partijen… …waar je uit kunt kiezen. Waar de waardecreatie vandaag de dag in zit…
…is welke partij kan mij helpen… …om het bedrijf te groeien. En dat zit dus niet zozeer in…
…welke partij kan het meeste vreemd vermogen lenen… …het meeste schuld ophalen om dit bedrijf te kopen. Het gaat erom welke partij heeft de skillset…
…om dit bedrijf… …naar het volgende level te brengen. En dat kan zijn management, kan zijn overnames…
…productoptimalisatie… …maar het is niet schuld. En wij als investeerder…
…vinden dat belangrijk. Dus als we onze analyse doen, dan kijken we terug… …en waar zat die winstgroei nou vandaan? Als dat allemaal schuld was, dan zeggen we… …oké, nee, daar gaan we niet in investeren. Want het is…
…en niet alleen is er een ethische vraag… …er is ook een vraag van… …kan je dat nog steeds doen? Schuld is duurder geworden, het is onzeker… …of dat ook goedkoop beschikbaar blijft. Dus daar wil je niet in investeren.
En er is denk ik… …altijd een ethische vraag, want… …waar je je geld investeert…
…ja, daar geef je een impuls aan… …de groei. En voor ons…
…is het heel belangrijk dat we echt… …ja, investeren in partijen die… …de onderneming intrinsiek meer waard maken…
…en niet door financial engineering. Dus altijd… …hoe je je financieert is een onderdeel van je investering…
…maar dat kan niet de drijver zijn.
[Gerhard te Velde] (52:11 – 52:40)
Helder. Hylke, we gaan een punt zetten… …want volgens mij kunnen wij nog wel even…
…doorbomen over dit onderwerp. Hylke… …ik vroeg je ook over de…
…de manier… …om je geld te investeren… …en in mijn hoofd was dat vanuit privé…
…maar dat slaat eigenlijk helemaal nergens op… …want het kan ook zijn dat je in je bedrijf geld over hebt… …je hebt een goed jaar gehad…
…je hebt over… …en het staat daar maar niks te doen… …en is dat ook een scenario…
…dat jullie tegenkomen?
[Hylke Hertoghs] (52:40 – 53:51)
We zien dat zelfs heel veel… …want het verreweg grootste gedeelte… …van onze investeerders zijn ondernemers…
…en veel ondernemers… …hebben of… …vermogen staan in hun…
…holding company of in hun bv… …en dat is… …altijd vaak ook…
…deels gedreven door het feit dat… …als je dat geld vanuit je box 2… …naar privé in box 3 wil halen…
…dan moet je afrekenen. En… …onze fondsen hebben…
…het grote voordeel dat… …als je vanuit je bv of nw… …investeert…
…dat je over het rendement… …geen rennerschapsbelasting betaalt… …geen vpb’s, ze zijn vrijgesteld van vpb belasting. En dat betekent dat… …veel ondernemers die… …het geld nog in de bv hebben zitten…
…heel graag in dit type… …fonds investeren… …want op de beurs, vastgoed…
…alle andere type investeringen zijn niet… …vrijgesteld, maar dit type fondsen wel. Dus voor heel veel…
…ondernemers is het een… …voor de hand liggende keuze… …als ze het niet direct privé nodig hebben…
…om het juist in de bv te laten. Een kort stuk waarmee ze investeren in… …fondsen met deelnemersvrijstelling.
[Gerhard te Velde] (53:53 – 54:16)
Interessant. Ik dacht ook nog van… …zolang je…
…het geld in je bedrijf laat zitten… …zo werkt dat bij mij ook een beetje… …dan ben je nog in de verleiding om daar weer…
…risico mee te nemen, maar bij jullie… …als je het juist wegzet… …en je bent het de komende vijf jaar…
…kun je er ook niet aankomen. Dus dat kan ook een soort… …uit zelfbescherming, schop het geld…
[Hylke Hertoghs] (54:17 – 55:05)
…ergens waar je er niet bij kan. Inderdaad wel vaker. Ook omdat het alternatief natuurlijk is…
…om het te beleggen op de beurs. Dat is het meest voor de hand liggende alternatief. Beursgenoteerd in plaats van private bedrijven.
Maar beursgenoteerd… …veel mensen… …voelen begrijpelijk…
…onrust als die beurs in één keer… …10% naar beneden is. Hoe je dan verkoopt…
…of juist bijkoopt of houden… …dat geeft stress. En als dan dat rendement…
…ook nog eens met 25%… …VPW belasting belast is… …en je alternatief is een veel stabieler rendement…
…in private equity, dat niet belast is… …en dan zeggen mensen… …ik vind het eigenlijk wel lekker…
…ik kan er misschien niet direct bij… …maar soms wordt dat gezien… …als een zege in plaats van een…
…zoals het klassiek wordt gezien… …een nadeel.
[Gerhard te Velde] (55:06 – 55:19)
We gaan naar de laatste vraag… …en die is eigenlijk altijd voor mijn gast. Jij mag een doordenkertje…
…een triggerende vraag… …meegeven aan de kijker of de luisteraar. Is er iets waarvan jij zegt…
…ga daar eens over nadenken.
[Hylke Hertoghs] (55:20 – 55:42)
Ik zou zeggen, als je kijkt naar… …je beleggingsportfui, je vermogen… …heb je dan…
…die portfui zo ingericht… …op basis van wat je verwacht… …over één, twee jaar nodig te hebben…
…vijf jaar of over tien jaar… …waarbij die opbouw… …ook matcht met…
…de optimale liquiditeit en rendement.
[Gerhard te Velde] (55:44 – 55:46)
Mooie vraag. Dankjewel, Joeke.
[Hylke Hertoghs] (55:48 – 55:48)
Dankjewel.
[Gerhard te Velde] (55:49 – 56:20)
Wie weet komt er nog eens een vervolg… …maar we gaan het meemaken. Vond je dit een toffe…
…aflevering, stuur die dan door… …naar jouw netwerk… …naar een ondernemer in je netwerk. Wil je meer weten over Marketing Capital… …ga naar marktlinkcapital.com… …slash groeivoer. Je kunt daar ook… …een gesprek aan vragen. En natuurlijk…
…ook even op YouTube gaan kijken. Dus vond je deze aflevering tof… …maar wil je ons ook even in beeld zien…
…ga naar YouTube. Dank voor je aandacht… …en graag tot de volgende keer.